Leuke discussie hier @Grolsch en @ronaldmathies . Ik heb zelf ook al een tijdje lopen optimaliseren en heb inmiddels een regeling die KNX-gestuurd is (want daar draait de rest van mijn huis ook op). Daarbij wordt afhankelijk van de tijd en de buitentemperatuur de 50/75/100% regeling gedaan. 's Nachts staat hij op 50% tenzij het onder 0 is dan mag hij 's nachts op 75% draaien (dan hebben toch de meeste buren de ramen niet wagenwijd openstaan dus minder overlast). Daarnaast staat hij overdag op 75% tenzij het onder 0 graden is, dan op 100%. Afgelopen winter had ik dit nog niet helemaal opgetuigd dus dit wordt het eerste jaar op deze manier maar ik heb er wel vertrouwen in.Grolsch schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:33:
[...]
Dat is gewoon een natuurkundige formule, en je rekent hem goed uit, zie ook de toelichting van @Proton_ .
Het minimale vermogen wordt bepaald door de compressor die in een WP zit.
Een compressor wordt frequentie gestuurd, en heeft een minimale frequentie waar deze op kan draaien (vergelijk het met een minimaal toerental).
Een WP die een hoog vermogen heeft, zal vanzelfsprekend ook een hoger minimaal vermogen hebben.
Afhankelijk van de Ta en de Tb resulteert dit in een minimaal thermisch vermogen.
Een goede leidraad hiervoor is de COP tabel, daarin kun je exact zien wat het minimale vermogen is bij welke Ta i.c.m. Tb.
Mijn Mitsu kan elektrisch terugmoduleren tot zo'n 800Watt opgenomen vermogen.
Bij een lage Ta en een hoge Tb is er sprake van een hoge COP, dus is het minimale thermische vermogen hoog in dit geval. Terwijl je eigenlijk precies andersom zou willen (Hoog vermogen bij lage Tb en laag vermogen bij hoge Tb). Helaas werkt dit dus niet zo bij warmtepompenEn daarom vind ik de vermogensopgaves van sommige fabricaten zo misleidend. Want vermogens worden opgegeven bij Tb = +7 graden, terwijl je eigenlijk wil weten wat het maximale vermogen bij Tb = -10 is, want dan heb je het nodig.
Aan de afgiftekant betekent een lage Ta juist minder afgiftevermogen. Want voor afgifte geld zo ongeveer dezelfde formule. Bij een lage Ta is de Dt tussen afgiftesysteem (vloer/radiator) en ruimte lager, dus minder afgifte.
Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk voor je wordt, want als je eenmaal snapt hoe het werkt, is het eigenlijk niet zo ingewikkeld
Daarnaast heb ik een naregeling op basis van binnentemperatuur die op "IN-1" als thermostaat fungeert. De hysteresis daarvan kan ik zelf instellen maar staat nu op 1 graad. Verdere optimalisatie van de FTC5-controller doe ik niet en daar zie ik ook niet de noodzaak voor.