Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.816 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Grolsch schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:33:
[...]

Dat is gewoon een natuurkundige formule, en je rekent hem goed uit, zie ook de toelichting van @Proton_ .

Het minimale vermogen wordt bepaald door de compressor die in een WP zit.
Een compressor wordt frequentie gestuurd, en heeft een minimale frequentie waar deze op kan draaien (vergelijk het met een minimaal toerental).

Een WP die een hoog vermogen heeft, zal vanzelfsprekend ook een hoger minimaal vermogen hebben.

Afhankelijk van de Ta en de Tb resulteert dit in een minimaal thermisch vermogen.
Een goede leidraad hiervoor is de COP tabel, daarin kun je exact zien wat het minimale vermogen is bij welke Ta i.c.m. Tb.

Mijn Mitsu kan elektrisch terugmoduleren tot zo'n 800Watt opgenomen vermogen.

Bij een lage Ta en een hoge Tb is er sprake van een hoge COP, dus is het minimale thermische vermogen hoog in dit geval. Terwijl je eigenlijk precies andersom zou willen (Hoog vermogen bij lage Tb en laag vermogen bij hoge Tb). Helaas werkt dit dus niet zo bij warmtepompen :P En daarom vind ik de vermogensopgaves van sommige fabricaten zo misleidend. Want vermogens worden opgegeven bij Tb = +7 graden, terwijl je eigenlijk wil weten wat het maximale vermogen bij Tb = -10 is, want dan heb je het nodig.

Aan de afgiftekant betekent een lage Ta juist minder afgiftevermogen. Want voor afgifte geld zo ongeveer dezelfde formule. Bij een lage Ta is de Dt tussen afgiftesysteem (vloer/radiator) en ruimte lager, dus minder afgifte.

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk voor je wordt, want als je eenmaal snapt hoe het werkt, is het eigenlijk niet zo ingewikkeld :P
Leuke discussie hier @Grolsch en @ronaldmathies . Ik heb zelf ook al een tijdje lopen optimaliseren en heb inmiddels een regeling die KNX-gestuurd is (want daar draait de rest van mijn huis ook op). Daarbij wordt afhankelijk van de tijd en de buitentemperatuur de 50/75/100% regeling gedaan. 's Nachts staat hij op 50% tenzij het onder 0 is dan mag hij 's nachts op 75% draaien (dan hebben toch de meeste buren de ramen niet wagenwijd openstaan dus minder overlast). Daarnaast staat hij overdag op 75% tenzij het onder 0 graden is, dan op 100%. Afgelopen winter had ik dit nog niet helemaal opgetuigd dus dit wordt het eerste jaar op deze manier maar ik heb er wel vertrouwen in.

Daarnaast heb ik een naregeling op basis van binnentemperatuur die op "IN-1" als thermostaat fungeert. De hysteresis daarvan kan ik zelf instellen maar staat nu op 1 graad. Verdere optimalisatie van de FTC5-controller doe ik niet en daar zie ik ook niet de noodzaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

De WAF is vanochtend enorm gedaald. Één chocoladereep is niet voldoende om het goed te maken. Ik heb een timer ingesteld dat er iedere dag om 7.00 50 graden SWW wordt aangemaakt. Ik weet niet of dit is gebeurd, omdat ik de leidingen niet hoorde stromen en ook niet gecontroleerd op de remote/kamerthermostaat. Rond 7.30 ben ik onder de douche gestapt; 5 minuten op ca. 37 graden. Mijn vrouw had het bad half vol met zo'n 42 graden en toen begon het water koud te worden. Ik kan de SWW-productie wel met twee graden verhogen, maar dat scheelt maar een paar liter voor het bad. Of moet ik iedere ochtend nadat ik ben gaan douchen handmatig forceren om SWW te produceren?
Ik heb de AQUAREA Smart Cloud (CZ-TAW1) besteld en ik hoop zo meer te kunnen monitoren.
(Hoe doe jij dat, @drdnl?)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 13:33
@godfriedd de 50/75/100% is inderdaad goed zelf te regelen zoals jij gedaan hebt.

Maar ingrijpen in de FTC zelf zou ik niet weten hoe dit kan. Misschien dat er een "geavanceerde" regelmodule voor te koop is ?

@timovd heeft SWW nu wel of niet gelopen om 07.00 :? En hoe groot is je SWW vat :?

Ik ken de pana niet, maar bij mijn Mitsu zijn er meerdere parameters (Setpoint Tb, max.tempdaling) waar je iets mee kunt regelen.

Op welke plek in je SWW vat zit de sensor :? Indien mogelijk zou je de sensor ook verder naar onderen in het vat kunnen plaatsen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Grolsch , Ik heb een 7kW Aquarea all-in-one met 200L tank (effectief zo'n 190L dacht ik). Ik heb het idee dat hij niet heeft gelopen omdat ik niets heb gehoord. max.tempdaling ken ik niet in de Pana. Waar staat Tb voor?
Volgens mij zit de sensor boven het midden van het vat. Daarvoor moet ik de kap er opnieuw vanaf halen. Kan ik die gemakkelijk naar beneden plaatsen op een willekeurige plek? Ik neem aan dat dit is omdat warm water bovenin het vat zit?

[ Voor 34% gewijzigd door timovd op 09-10-2018 10:27 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Grolsch schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:46:
[...]

Daar ben ik nog niet helemaal achter, ik heb geen live logging van de temperaturen.

In de handleiding staat wel iets benoemd van "Aanpass. versch. W/P thermo" met een instelling "ondergrens" en "bovengrens" met de opmerkingen "Verbiedt de werking van de warmtepomp tot de debiettemperatuur daalt onder de doeltemperatuur van het debiet plus de waarde van de ondergrens." + "Staat de werking van de warmtepomp toe tot de debiettemperatuur stijgt boven de doeltemperatuur van het debiet plus de waarde van de bovengrens."

Maar deze instelling doet de Mitsu alleen wat mee als de verwarmingsmodus "kamer-temp regeling" is geselecteerd, en dus niet in WAR (Compensatiecurve) modus.

Ik zie dat de Ta naar setpoint gaat, en als deze maar 1 graad boven setpoint komt gaat de WP uit, en als de WP maar 1 graad onder setpoint komt gaat deze weer aan. Ook al gebeurt dat binnen 5 minuten.

Bij jou zet de thermostaat de WP aan en de thermostaat zet de secundaire pomp aan. Als de WP uit gaat draait de secundaire pomp door.

Bij mij zet de thermostaat de WP aan, en de WP zet de secundaire pomp aan. Als de WP stopt met verwarmen vanwege te weinig afgifte, dan draait ook bij mij de secundaire pomp door. Dus qua werking zit er geen verschil in onze situaties. Qua regeling blijkbaar wel.

[...]

Volgens mij zit het probleem hem in de FTC zelf, en zover ik weet kun je daar niet in ingrijpen.

[...]

Leuk idee, maar zo doe ik het dus al. Ik maak gebruik van ingang IN1 op aansluitklemmen "TBI.1 13-14".
Mijn thermostaat is niet het probleem, als deze warmtevraag doorgeeft, doet hij dit voor uren en uren, de thermostaat loopt niet te "klapperen", dat kan ik ook terug zien in de grafieken, want de secundaire pomp blijft dan wel lopen. Het zit hem echt in de FTC zelf

[...]

Zoals ik al aangaf ontstaan naar mijn idee de problemen door de FTC regeling, en dan zul je hier in aan moeten grijpen.

De Mitsu communiceert ook niet terug op IN1, het is een 1-weg-communicatie.

Regel 1 t/m 3 van jou worden wel afgevangen door mijn thermostaat, alleen doet de Mitsu wat hij zelf wil (FTC regeling), en de thermostaat heeft daar geen weet van. Dan kun je programmeren in een PLC wat je wil, maar je moet ingrijpen in de regeling van de Mitsu zelf, en zover ik weet kan dit niet.

Commando's als "minimale draaitijd" en "minimale stilstandtijd compressor" zijn parameters die je op de WP zelf moet kunnen instellen naar mijn idee.

Maar als het je lukt hoor ik het graag, maar volgens mij werkt de regeling van de Mitsu als volgt.

Ga z.s.m. naar Ta (al zie ik dat de eerste minuten de WP vaak geen vol gas loopt, zal wel de opwarmprocedure zijn)
Indien Ta bereikt moduleer terug.
Als Ta >=1 graad stop
Als Ta <=1 graad start.

Je hebt natuurlijk te maken met het minimale vermogen van de WP, dit is bij mijn WP "stel" 4,5KW (is afhankelijk van Ta en Tb). Bij een flow van 26 ltrr/minuut is de Dt dus 2,5 graad.
Stel mijn Ta is 30 graden, en de Tr is op een gegeven moment 28 graden dan gaat de WP dus uit. Omdat beide pompen doordraaien zit de Ta binnen 5 minuten weer onder de 30 graden en dan gaat de WP weer aan.

Nogmaals, ik zie dit probleem alleen maar als er onvoldoende afgifte beschikbaar is, maar naar mijn idee hadden ze met een aantal simpele parameters dit kunnen oplossen.
De kamer temp regeling die jij beschrijft lijkt mij juist war, met in te stellen min en max temperaturen. Op die manier draai ik in ieder geval en mijn thermostaat bedient het potentiaal contact voor de wp aan te zetten, zo een contact heb jij ook.

Waarom kun jij deze mode nu niet gebruiken dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
timovd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:24:
@Grolsch , Ik heb een 7kW Aquarea all-in-one met 200L tank (effectief zo'n 190L dacht ik). Ik heb het idee dat hij niet heeft gelopen omdat ik niets heb gehoord. max.tempdaling ken ik niet in de Pana. Waar staat Tb voor?
Volgens mij zit de sensor boven het midden van het vat. Daarvoor moet ik de kap er opnieuw vanaf halen. Kan ik die gemakkelijk naar beneden plaatsen op een willekeurige plek? Ik neem aan dat dit is omdat warm water bovenin het vat zit?
Ik heb weliswaar ander model maar in tank mode, met daarbij externe sensor in tank, kan ik instellen hoe ver hij mag dalen voordat hij wederom gaat verwarmen. Maar ik meen standaard vier graden dus zou geen probleem moeten zijn tenzij sensor te hoog zit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
timovd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:24:
Ik zou eerst controleren of je boiler nu wel of niet gelopen heeft, wel handig om te weten om de eventuele oplossing te bepalen ;)

Je kunt neem ik aan toch aangeven wanneer en hoe de WP SWW gaat maken :?

Ik ken je SWW boiler niet, maar mijn boiler heeft 3 openingen waar ik die sensor in kan steken.
reneeke1970 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:29:
[...]

De kamer temp regeling die jij beschrijft lijkt mij juist war, met in te stellen min en max temperaturen. Op die manier draai ik in ieder geval en mijn thermostaat bedient het potentiaal contact voor de wp aan te zetten, zo een contact heb jij ook.

Waarom kun jij deze mode nu niet gebruiken dan?
In die modus (Ruimtetemp verwarmen (Auto-adaptatie)) maakt de mitsu gebruik van de eigen thermostaat (schermpje wat in de binnenunit zit) en is ook geen WAR b.t.w. Je kunt daar ook geen stooklijn bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

reneeke1970 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:35:
[...]

Ik heb weliswaar ander model maar in tank mode, met daarbij externe sensor in tank, kan ik instellen hoe ver hij mag dalen voordat hij wederom gaat verwarmen. Maar ik meen standaard vier graden dus zou geen probleem moeten zijn tenzij sensor te hoog zit
Het vat heeft ook wel eens op 40 graden gestaan en toen werd er geen SWW geproduceerd. Ik ga die setting eens opzoeken.
@Grolsch Ik ga de sensor verplaatsen. Logging zal nog een paar dagen duren voordat ik dat actief heb. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
timovd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:51:
[...]

Het vat heeft ook wel eens op 40 graden gestaan en toen werd er geen SWW geproduceerd. Ik ga die setting eens opzoeken.
@Grolsch Ik ga de sensor verplaatsen. Logging zal nog een paar dagen duren voordat ik dat actief heb. Dank!
Doe je zelf nu een plezier en ga geen 5 dingen tegelijkertijd veranderen.

Lees de handleiding eens door en verander eerst eens de max.temperatuur daling, en ga daarna pas met sensoren "kloten", ik zou dit nu niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
snif, m'n stookseizoen is zojuist begonnen, WP is voor het eerst aangegaan -O-

En doet er 2 uur over om retour T (en kamer T) met 0,5 graad te laten stijgen, hoezo vloerverwarming traag?

[ Voor 41% gewijzigd door LittleTycoon op 09-10-2018 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
kmf schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:51:
[...]

Ik zat ook eens te brainstormen over het aan/uit zwengelen van mijn Panasonic warmtepomp. Dit gebeurt nu via een (draadloze) thermostaat. Deze schakelt simpelweg twee verbindingen.
Helaas kan ik niet meer regelen zoals extra vermogen, stooklijn aanpassen.

Maar er is wel wat meer slimmigheid aan te brengen. Zoals forecasting.
Via darksky heb ik al de forecast van mijn locatie in kaart.

Waar ik aan denk:
WP aan als binnentemperatuur < gewensd-range + zonforecast komende uren goed + zonnepanelenopwek > 1kWh
WP uit als binnentemperatuur < gewensd, maar buitentemperatuur binnen x uur in bepaalde range valt | zon voorspeld waardoor binnentemperatuur toch wel omhoog gaat.
WP aan als buitentemperatuur binnen x uur zal dalen tot onder ingestelde grens.
Zonneboilerklep open tbv cv-ondersteuning indien tBoiler > xx graden + tijd > laatste douchetijd + zonforecast voor morgen goed.

Hierbij wil ik esp8266 met een of ander relais de regeling doen, terwijl deze via een server aangestuurd worden.
dit is inderdaad nog een stap verder, zo dacht ik ooit eens aan het idee om de SWW run juist uit te voeren wanneer het of het warmst is. Nu heb ik hem altijd om 14:00 maar ik heb dagen voorbij zien komen dat het pas om 16:00 of 17:00 het warmst was. Daar zou ik ook wel wat invloed op willen uitoefenen, maar baby steps....

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
timovd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:51:
[...]

Er is ook nog een instelling die bepaalt of CV of sww voorrang krijgt, of na bepaalde tijd...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:33:
[...]

Dat is gewoon een natuurkundige formule, en je rekent hem goed uit, zie ook de toelichting van @Proton_ .

Het minimale vermogen wordt bepaald door de compressor die in een WP zit.
Een compressor wordt frequentie gestuurd, en heeft een minimale frequentie waar deze op kan draaien (vergelijk het met een minimaal toerental).

Een WP die een hoog vermogen heeft, zal vanzelfsprekend ook een hoger minimaal vermogen hebben.

Afhankelijk van de Ta en de Tb resulteert dit in een minimaal thermisch vermogen.
Een goede leidraad hiervoor is de COP tabel, daarin kun je exact zien wat het minimale vermogen is bij welke Ta i.c.m. Tb.

Mijn Mitsu kan elektrisch terugmoduleren tot zo'n 800Watt opgenomen vermogen.

Bij een lage Ta en een hoge Tb is er sprake van een hoge COP, dus is het minimale thermische vermogen hoog in dit geval. Terwijl je eigenlijk precies andersom zou willen (Hoog vermogen bij lage Tb en laag vermogen bij hoge Tb). Helaas werkt dit dus niet zo bij warmtepompen :P En daarom vind ik de vermogensopgaves van sommige fabricanten zo misleidend. Want vermogens worden opgegeven bij Tb = +7 graden, terwijl je eigenlijk wil weten wat het maximale vermogen bij Tb = -10 is, want dan heb je het nodig.

Aan de afgiftekant betekent een lage Ta juist minder afgiftevermogen. Want voor afgifte geldt zo ongeveer dezelfde formule. Bij een lage Ta is de Dt tussen afgiftesysteem (vloer/radiator) en ruimte lager, dus minder afgifte.

Dit is ook exact de reden dat grotere / sterkere WP's (die nog fatsoenlijk vermogen kunnen leveren bij Tb-15 zoals de Zubadans van Mitsubishi of de T-caps van Panasonic) het niet zo lekker doen met lage Ta temperaturen (<30).

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk voor je wordt, want als je eenmaal snapt hoe het werkt, is het eigenlijk niet zo ingewikkeld :P
Ben ik toch even benieuwd, ik heb met die formule nu even een grafiek gemaakt van mij SWW run van gisteren en ik zie het volgende:

Bovenste grafiek is het opgenomen vermogen van de warmtepomp. De middelste is het bereken vermogen van de formule (geel = vermogen, blauw is Td), De Ta en Tr die ik gebruikt heb zijn die van de WP en niet van de verwarming in dit geval.

En de onderste grafiek de Ta, Tr en Td van de WP zelf.

Ziet dit er dan logisch uit? want waarom is het vermogen het hoogst pas nadat de WP klaar is? heeft dit te maken met het feit dat de primaire pomp uitstaat en dit dus stilstaand heet water is in de pijp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1Iw9t5AAfdRh2KnH3a0kHgKN/full.png

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ronaldmathies schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:15:
[...]

Ben ik toch even benieuwd, ik heb met die formule nu even een grafiek gemaakt van mij SWW run van gisteren en ik zie het volgende:

Bovenste grafiek is het opgenomen vermogen van de warmtepomp. De middelste is het bereken vermogen van de formule (geel = vermogen, blauw is Td), De Ta en Tr die ik gebruikt heb zijn die van de WP en niet van de verwarming in dit geval.

En de onderste grafiek de Ta, Tr en Td van de WP zelf.

Ziet dit er dan logisch uit? want waarom is het vermogen het hoogst pas nadat de WP klaar is? heeft dit te maken met het feit dat de primaire pomp uitstaat en dit dus stilstaand heet water is in de pijp?

[Afbeelding]
Hoe heb je nu het thermisch vermogen berekend :? Dat is naar mijn idee niet zo eenvoudig, omdat de Ta tijdens de run steeds hoger wordt, en de COP dus slechter en het opgenomen vermogen dus hoger. Dat is ook exact waarom het opgenomen vermogen op het eind van de run het hoogste is (COP het slechtste).
Ik zie trouwens dat je Dt ook hoger wordt gedurende de run, dat verklaart natuurlijk ook het hoger opgenomen elektrisch vermogen.

En wat is TD, bedoel je daar Dt mee :?

Als je nu de gele lijn (thermisch vermogen) deelt door de groene lijn (elektrisch vermogen) zou je theoretisch de moment COP kunnen berekenen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 09-10-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:18:
[...]

Hoe heb je nu het thermisch vermogen berekend :? Dat is naar mijn idee niet zo eenvoudig, omdat de Ta tijdens de run steeds hoger wordt, en de COP dus slechter en het opgenomen vermogen dus hoger. Dat is ook exact waarom het opgenomen vermogen op het eind van de run het hoogste is (COP het slechtste).
Ik zie trouwens dat je Dt ook hoger wordt gedurende de run, dat verklaart natuurlijk ook het hoger opgenomen elektrisch vermogen.

En wat is TD, bedoel je daar Dt mee :?
Ik heb nu puur de volgende formule toegepast:

(24/60) * 4.2 * (Ta - Tr) =

Met Td bedoel ik Td = Ta - Tr.
Als je nu de gele lijn (thermisch vermogen) deelt door de groene lijn (elektrisch vermogen) zou je theoretisch de moment COP kunnen berekenen :P
Ships, heb die data net in twee verschillende databases zitten.. :X uitpuzelen hoe ik dat voor elkaar ga krijgen.

Ik denk wat ik in de grafiek zie is een soort van ghosting effect, de WP is klaar op 15:06, vanaf dan moet ik niet meer naar de vermogens grafiek kijken want die toont stilstaant water wat een hoge temperatuurverschil heeft tussen Ta en Tr.

Zoveelste edit: er is namelijk geen flow meer verwacht ik, eigenlijk moet ik de flow ook weten om te bepalen of er uberhaupt

[ Voor 74% gewijzigd door ronaldmathies op 09-10-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
TD bestaat niet ;) het is Delta T of Dt of ΔT maar geen TD, dat betekent technische dienst of iets anders, maar geen ΔT ;)

In principe bereken je het precies goed zo, nu zie je dus dat de FTC van de Mitsu ervoort zorgt dat de Dt op een gegeven moment groter wordt. De manier van regelen is mij niet betekent en is ook niet te veranderen.

Wat je zou kunnen testen is om je flow te verlagen, dan zul je zien dat de Dt groter wordt, of de flow verhogen (zover dat kan) dan zal de Dt kleiner worden.

Je hebt een 14KW ecodan :? Dan zie je dat de flow jouw beperking is, want je haalt de 14KW niet, en dat zit hem in de flow naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:34:
TD bestaat niet ;) het is Delta T of Dt of ΔT maar geen TD, dat betekent technische dienst of iets anders, maar geen ΔT ;)

In principe bereken je het precies goed zo, nu zie je dus dat de FTC van de Mitsu ervoort zorgt dat de Dt op een gegeven moment groter wordt. De manier van regelen is mij niet betekent en is ook niet te veranderen.

Wat je zou kunnen testen is om je flow te verlagen, dan zul je zien dat de Dt groter wordt, of de flow verhogen (zover dat kan) dan zal de Dt kleiner worden.

Je hebt een 14KW ecodan :? Dan zie je dat de flow jouw beperking is, want je haalt de 14KW niet, en dat zit hem in de flow naar mijn idee.
Die 14KW ga ik sowiezo denk ik niet halen want hij staat op 50% vermogen. ik denk ook als de WP klaar is dan is er geen flow meer. De leiding waar de sensoren zitten blijven warm en blijven een Dt houden. Maar omdat het energy verbruik nihil is is het natuurlijk een geweldige opbrengst.

Dus zolang de WP loopt is er flow en is er opbrengst, stopt de warptepomp dan is het berekende vermogen irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ronaldmathies schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:38:
[...]

Die 14KW ga ik sowiezo denk ik niet halen want hij staat op 50% vermogen. ik denk ook als de WP klaar is dan is er geen flow meer. De leiding waar de sensoren zitten blijven warm en blijven een Dt houden. Maar omdat het energy verbruik nihil is is het natuurlijk een geweldige opbrengst.

Dus zolang de WP loopt is er flow en is er opbrengst, stopt de warptepomp dan is het berekende vermogen irrelevant.
Als de WP stopt is het berekende (thermische) vermogen 0, want 0x4,2x5=0 (je flow is 0)

Ik was vergeten dat je op 50% draaide vandaar dat hij "maar" 10KW doet :P
Dit bewijst maar weer dat 50% geen 50% van het thermische vermogen betekent, dat vermoeden had ik al. Volgens mij maximeert hij de frequentie van de compressor.

Zet hem voor de gein eens op 100% dan zul je zien dat hij de Dt omhoog gooit (dat is de enige variabele die de WP kan veranderen namelijk, flow staat vast bij je Mitsu.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 09-10-2018 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
ronaldmathies schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 06:37:
[...]

PS:

Mochten er mensen interesse hebben om hier over mee te denken dan hoor ik dat graag. Mocht het allemaal gaan werken dan ga ik het gerealiseerde weer gaan opnemen in een tweakblog met uitleg over hoe je het zelf kan opzetten. Maar dan moet het wel zin hebben.
Ik ben zelf met een soortgelijk project bezig. Hoewel ik nog geen WP heb maar een CV ketel met LTV vloerverwarming, hebben dit soort trage systemen veel met elkaar gemeen. De drie belangrijkste problemen die ik probeer te adresseren zijn in volgorde van prioriteit:
  1. het voorkomen van overshoot in de tussenseizoenen zoals nu. Hoewel mijn verwarming nog niet aanstaat, weet ik uit vorige jaren dat dit soort dagen problematisch zijn. Als de CV gewoon op de klokthermostaat aan gaat, is het bij zonnig weer altijd zo dat er 's middags overshoot optreedt. Tot nu toe probeerde ik dat te voorkomen door in de herfst en lente een programma in te stellen waarbij de verwarming van 12:00-16:00 helemaal uit is. Dit is echter een vrij grove maatregel. Ik ben nu een programma aan het testen dat afhankelijk van de gemiddelde temperatuur in de periode voorafgaande aan het geprogrammeerde schakelmoment, het schakelen vervroegd of verlaat.
  2. het niet op temperatuur komen van de woning gedurende een koude periode. Omdat ik veel meer vermogen heb dan nodig is (24kW) en het minimale vermogen nog steeds vrij hoog is (8Kw), beperk ik de verwarmingsduur tot nominaal 12 uur. Dit is helaas te weinig tijdens een koude periode en het hierboven genoemde programma moet deze verlenging van de run dynamisch maken.
  3. het minimaliseren of geheel voorkomen van pendelen. Mijn CV ketel heeft slechts een zeer beperkte mogelijkheid om het pendelgedrag te beïnvloeden. Ik wil het moment dat de ketel op het punt staat te gaan pendelen dan ook zelf detecteren zodat ik kan ingrijpen. Op dit moment zit ik nog in de analyse fase waarbij ik op basis van meerdere jaren historische logging data, kijk of mijn algoritme het pendelen kan voorspelen.
Hieronder een tussenresultaat van mijn (gesimuleerde output want de verwarming staat nog uit) programma:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eVq4pbj4xbKuVFY5YFeTBiIY/thumb.png

Uitleg: de gele lijn is het berekende programma met vervroegd schakelen in groen en uitgesteld schakelen in rood.

Belangrijke vraag is voor mij nog hoe ik ingrijp bij het voorkomen van pendelen: ik kan het setpoint aanpassen of het control setpoint.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:53:
[...]

Als de WP stopt is het berekende vermogen 0, want 0x4,2x5=0 (je flow is 0)

Ik was vergeten dat je op 50% draaide vandaar dat hij "maar" 10KW doet :P

Zet hem voor de gein eens op 100% dan zul je zien dat hij de Dt omhoog gooit (dat is de enige variabele die de WP kan veranderen namelijk, flow staat vast bij je Mitsu.
Juist, en ik ging in de berekening er vanuit (meer omdat ik het niet kan meten) dat flow = 24 altijd.... Daarom krijg je die rare buiging in de grafiek na de SWW run.

Dus daar moet ik even een truukje op verzinnen (gok iets met opgenomen electrisch vermogen < 200 bijvoorbeeld, dan kan ik er vanuit gaan dat hij feitelijk niets aan het doen is).

En over die 100%, klopt ja, dit was mij al eerder opgevallen. Als hij op 100% gaat gaat hij zo hard dat hij gewoon overschiet. Als ik bijvoorbeeld het SWW op 45 graden wil hebben dan gaat hij bij 50% netjes net zo lang verhogen netjes de 45 graden raakt en de Ta is dan ook redelijk netjes. Doe ik het op 100% dan overschiet hij naar 47 tot soms 48 graden SWW. En dit zie je ook in de Ta terug, dit is veel agressiever (gaat veel harder omhoog, eigenlijk meer dan nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
@Grolsch Vanmorgen heb je en paar maal gesteld, dat de secundaire pomp naloopt als de wp al is afgeslagen.
Ik dacht niet dat dit het geval is, en heb een anderhalf uur de pomp goed in de gaten gehouden en het volgende geconstateerd:
Als de w.pomp afslaat, maar er is nog wel vraag van de thermostaat, dan blijft de pomp2 doorlopen, de compressor slaat na een minuut of 4 weer aan (nadat de Ta en Tr beiden zo rond de 33* zitten, met set T=35) en pomp2 loopt dan nog steeds.
Maar, als de vraag wegvalt, dan slaat de wp af en slaat óók pomp2 uit.

"Ik stond erbij en keek er naar"

Er was een klik (relais natuurlijk) en alles viel stil, en de verlichting van mijn pomp2 ging dus ook uit. Hieronder een grafiekje van de laatste 20 minuten: om 11:20 en 11:30 is er wel vraag, maar geen compressor draaiende, en om 11:50 valt de vraag weg, en valt alles stil.

Vraag/opmerking: weet je zeker dat jouw pomp2 blijft doordraaien, en hoe lang dan wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mkoA6B87duQjxQslP3lhRiFt/full.jpg

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Op 50% heb ik vaak een "overshoot" van 1,5 graad in mijn SWW vat, wat natuurlijk helemaal niet erg is. Boven in mijn vat is het wel 8 graden warmer (begin 50) en onderin het vat iets kouder (begin 40 graden).

Draai je wel in ECO-modus :? Ik heb het idee dat hij dan iets minder hard gaat (Dt kleiner houdt).

In tegenstelling tot CV bedrijf wil je natuurlijk ook dat je SWW ASAP op temperatuur is, want dan kan de WP weer "Rustig" verder met CV bedrijf :P
Naalroc schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:04:
@Grolsch Vanmorgen heb je en paar maal gesteld, dat de secundaire pomp naloopt als de wp al is afgeslagen.
Ik dacht niet dat dit het geval is, en heb een anderhalf uur de pomp goed in de gaten gehouden en het volgende geconstateerd:
Als de w.pomp afslaat, maar er is nog wel vraag van de thermostaat, dan blijft de pomp2 doorlopen, de compressor slaat na een minuut of 4 weer aan (nadat de Ta en Tr beiden zo rond de 33* zitten, met set T=35) en pomp2 loopt dan nog steeds.
Maar, als de vraag wegvalt, dan slaat de wp af en slaat óók pomp2 uit.

"Ik stand erbij en keek er naar"

Er was een klik (relais natuurlijk) en alles viel stil, en de verlichting van mijn pomp2 ging dus ook uit. Hieronder een grafiekje van de laatste 20 minuten: om 11:20 en 11:30 is er wel vraag, maar geen compressor draaiende, en om 11:50 valt de vraag weg, en valt alles stil.

Vraag/opmerking: weet je zeker dat jouw pomp2 blijft doordraaien, en hoe lang dan wel?

[Afbeelding]
Volgens mij zie jij precies hetzelfde wat ik vanmorgen verteld heb.

Zolang er warmtevraag is van de thermostaat blijft de secundaire pomp lopen (ondanks dat de WP kan stoppen).

Is de vraag van de thermostaat weg, dan stopt ook de secundaire pomp.

[ Voor 60% gewijzigd door Grolsch op 09-10-2018 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:39
Grolsch schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:34:
Voor de goede orde, met "t" wordt meestal de tijd aangeduid
met "T" is het de temperatuur. Ik zie vaak dT en niet Dt als aanduiding voor ΔT.
Just my 2 cts.
Hier is de WP trouwens nog niet aangegaan (heb namelijk nog geen :+ ),
en zelf als ik een WP zou hebben zou ik zoiets zonder informatiegehalte niet posten O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:04:
Op 50% heb ik vaak een "overshoot" van 1,5 graad in mijn SWW vat, wat natuurlijk helemaal niet erg is. Boven in mijn vat is het wel 8 graden warmer (begin 50) en onderin het vat iets kouder (begin 40 graden).

Draai je wel in ECO-modus :? Ik heb het idee dat hij dan iets minder hard gaat (Dt kleiner houdt).

In tegenstelling tot CV bedrijf wil je natuurlijk ook dat je SWW ASAP op temperatuur is, want dan kan de WP weer "Rustig" verder met CV bedrijf :P
Ja ik draai in ECO modus, toen ik dat gedrag zag draaide ik niet in ECO modus, maar toen miste ik nog veeeeel meer verbeteringen / optimalisaties. Ik zie dit gedrag dan ook niet meer. SWW loopt tegenwoordig heel erg netjes...

Nu draai ik nog op 50%, wanneer de verwarming aangaat dan ga ik hem naar 75% of 100% doen, ligt een beetje aan de omstandigheden.

Voorlopig is ons huis nog warm genoeg, en met de temperaturen van de komende tijd zal dat niet veranderen.

Zolang er warmtevraag is van de thermostaat blijft de secundaire pomp lopen (ondanks dat de WP kan stoppen).

dunklefaser schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:06:
[...]

Voor de goede orde, met "t" wordt meestal de tijd aangeduid
met "T" is het de temperatuur. Ik zie vaak dT en niet Dt als aanduiding voor ΔT.
Just my 2 cts.
Hier is de WP trouwens nog niet aangegaan (heb namelijk nog geen :+ ),
en zelf als ik een WP zou hebben zou ik zoiets zonder informatiegehalte niet posten O-) .
Ik zal het proberen te onthouden om het in het vervolg als dT of ΔT aan te duiden. Vindt het persoonlijk wel belangrijk, voorkomt verwarring.. zoals we toenstraks zagen :P

[ Voor 19% gewijzigd door ronaldmathies op 09-10-2018 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:04:

Klopt, ik heb het herlezen, en jouw stelling en mijn bevindingen komen overeen :)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

cville schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:54:
[...]

Ik ben nu een programma aan het testen dat afhankelijk van de gemiddelde temperatuur in de periode voorafgaande aan het geprogrammeerde schakelmoment, het schakelen vervroegd of verlaat.
Dit doet onze thermostaat al. Wij geven een tijdstip en een temperatuur aan en de thermostaat zorgt ervoor dat op die tijd die temperatuur is bereikt. Soms gaat hij 10 minuten van te voren aan en soms uren van te voren.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:51
Naalroc schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:04:

[Afbeelding]
Dat met die pomp is ook wat er hier gebeurd. Secundaire pomp blijft lopen zolang er volgens de thermostaat vraag is terwijl de warmtepomp is gestopt (watertemperatuur over het buffervat volgens warmtepomp is dan Ta==Tr).

Nou zou ik het fijn vinden als de pomp na een run sowieso langer blijft lopen. Temperatuur wordt beneden gemeten maar boven (vooral zolder/badkamer) hebben soms nog vraag. Mijn inziens blijft de warmte nu onnodig in de buffer terwijl als de pomp nog even blijft lopen de buffer zijn restwarmte ook kwijt kan. Dit zorgt beneden wel voor wat overshoot maar dat vind ik niet erg.
De pomp is een grundfos alpha2 en die wordt geschakeld door de warmtepomp zelf. Iemand enig idee hoe ik er een vertraging in kan krijgen zodat de pomp wat langer doorloopt? De pompschakelaars die ik heb gevonden werken met een stekker...

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Felicia schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:33:
[...]

Dat met die pomp is ook wat er hier gebeurd. Secundaire pomp blijft lopen zolang er volgens de thermostaat vraag is terwijl de warmtepomp is gestopt (watertemperatuur over het buffervat volgens warmtepomp is dan Ta==Tr).

Nou zou ik het fijn vinden als de pomp na een run sowieso langer blijft lopen. Temperatuur wordt beneden gemeten maar boven (vooral zolder/badkamer) hebben soms nog vraag. Mijn inziens blijft de warmte nu onnodig in de buffer terwijl als de pomp nog even blijft lopen de buffer zijn restwarmte ook kwijt kan. Dit zorgt beneden wel voor wat overshoot maar dat vind ik niet erg.
De pomp is een grundfos alpha2 en die wordt geschakeld door de warmtepomp zelf. Iemand enig idee hoe ik er een vertraging in kan krijgen zodat de pomp wat langer doorloopt? De pompschakelaars die ik heb gevonden werken met een stekker...
Een timer relais tussen de secundaire pomp zetten.
Wp bedient relais, na uit schakelen houd timer relais nog langer vast. Je hebt wel voedings snoertje extra nodig naar relais toe.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
reneeke1970 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:47:
[...]

Een timer relais tussen de secundaire pomp zetten.
Wp bedient relais, na uit schakelen houd timer relais nog langer vast. Je hebt wel voedings snoertje extra nodig naar relais toe.
Hmm, das op dit moment iets te hoog gegrepen voor me. Geen pasklare oplossing waar ik een soort Y-kabel i.c.m. een externe sensor en voeding uit netspanning die ik als pompschakelaar kan inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:23:
[...]

Dit doet onze thermostaat al. Wij geven een tijdstip en een temperatuur aan en de thermostaat zorgt ervoor dat op die tijd die temperatuur is bereikt. Soms gaat hij 10 minuten van te voren aan en soms uren van te voren.
Ik ben benieuwd hoe dit werkt. Ik begrijp dat de thermostaat de traagheid van je woning kan leren en daar het inschakelmoment op aanpassen. Maar als het heel koud is 's nachts kun je daar alleen maar rekening mee houden door de buitentemperatuur te meten. Doet jouw thermostaat dat of werkte het anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
cville schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:01:
[...]

Ik ben benieuwd hoe dit werkt. Ik begrijp dat de thermostaat de traagheid van je woning kan leren en daar het inschakelmoment op aanpassen. Maar als het heel koud is 's nachts kun je daar alleen maar rekening mee houden door de buitentemperatuur te meten. Doet jouw thermostaat dat of werkte het anders?
Ik had in mijn oude huis een ThermoSmart ( https://www.thermosmart.nl ) en die deed ook aan "aanwarmvervroeging" of hoe noem je zoiets :P

Hij berekent volgens mij het "dode punt" (hoe lang duurt het uberhaupt dat het huis iets opwarmt na start ketel) en vervolgens berekent de Thermosmart hoeveel graden per uur de woning verwarmd.

Het was wel een dynamisch zelflerend systeem, en werkte bij een CV ketel aardig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Mijn isense deed dat ook perfect, hij leert van zijn eigen opwarming snelheid, dus die tijd begint hij eerder om op een bepaald tijdstip een temperatuur te halen.
5 verschillende snelheden instelbaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Grolsch schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:09:
[...]

Ik had in mijn oude huis een ThermoSmart ( https://www.thermosmart.nl ) en die deed ook aan "aanwarmvervroeging" of hoe noem je zoiets :P

Hij berekent volgens mij het "dode punt" (hoe lang duurt het uberhaupt dat het huis iets opwarmt na start ketel) en vervolgens berekent de Thermosmart hoeveel graden per uur de woning verwarmd.

Het was wel een dynamisch zelflerend systeem, en werkte bij een CV ketel aardig goed.
Zo begreep ik het ook maar het lijkt me dat er bij plotseling invallende vorst niet goed gereageerd kan worden zonder met de buitentemperatuur rekening te houden en dat probeer ik nu zelf te regelen door met de gemiddelde buitentemperatuur tussen 0:00 en 6:00 rekening te houden. T.a.v. mijn thermostaat: ik heb nu mijn 4e thermostaat (en Remeha iSense) omdat de eerste 3 het pendelen niet onder controle kregen. Na installatie van de iSense is het aantal brander starts met 79% gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cville schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:16:
[...]

Zo begreep ik het ook maar het lijkt me dat er bij plotseling invallende vorst niet goed gereageerd kan worden zonder met de buitentemperatuur rekening te houden en dat probeer ik nu zelf te regelen door met de gemiddelde buitentemperatuur tussen 0:00 en 6:00 rekening te houden. T.a.v. mijn thermostaat: ik heb nu mijn 4e thermostaat (en Remeha iSense) omdat de eerste 3 het pendelen niet onder controle kregen. Na installatie van de iSense is het aantal brander starts met 79% gedaald.
Je isense laat je ketel ook altijd langzaam starten, ik kreeg maar geen vermogen uit die remeha ketel, kwam niet boven 55 graden uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
reneeke1970 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:23:
[...]

Je isense laat je ketel ook altijd langzaam starten, ik kreeg maar geen vermogen uit die remeha ketel, kwam niet boven 55 graden uit
Ja, ook een reden om zelf in te grijpen. De iSense doet er 2 uur over om tot vol vermogen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Als het ineens heel koud wordt, ja, dan kan het zijn dat hij te laat is begonnen. In het begin (dus toen we nog druk aan het verbouwen waren) had hij er meer moeite mee (veel warmteverlies), nu gebeurt het zelden dat het 's morgens om 6 uur geen 19,5 graden is. Dan heb je het echt over extreem weer (zoals afgelopen winter, met die ijskoude noord-ooster).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:35:
[...]

Als het ineens heel koud wordt, ja, dan kan het zijn dat hij te laat is begonnen. In het begin (dus toen we nog druk aan het verbouwen waren) had hij er meer moeite mee (veel warmteverlies), nu gebeurt het zelden dat het 's morgens om 6 uur geen 19,5 graden is. Dan heb je het echt over extreem weer (zoals afgelopen winter, met die ijskoude noord-ooster).
Het is niet zozeer dat het 's morgens te koud is - met de koudste dag van het jaar had ik een nachtverlaging van 1.1 graden - maar dat als de verwarming bij koud weer op de normale tijd aangaat, het de rest van de dag met het ingestelde vermogen, niet voldoende warm wordt. Er moeten gewoon meer uren gemaakt worden en daarom wil ik zelf ingrijpen. Als ik het vermogen hoger instel, krijg ik al snel overshoot en ik wil niet afhankelijk van het weer, steeds het maximale vermogen wijzigen (kan helaas niet remote).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Vraag,
Helaas was mijn topic ineens spoorloos, waarschijnlijk een ijverige MOD en ik die de regels onvoldoende kent op dit forum.
Nadeel van dit soort topic’s is eigenlijk wel dat er veel door elkaar loopt, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende,

Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren opeen WP, voor nu heb ik 3 offertes liggen voor een Techneco Loria Duo 10kW, wat ik lees over de Loria is positief.
Mijn offertes liggen gemiddeld op 9500€ incl montage en inregelen. Ik zorg dan wel zelf voor 3 groepen (heb ik al liggen) en trek de CV van de muur af.

Nu las ik ook het e.e.a. over de Mitsubishi Ecodan systemen maar wat ik terug heb kunnen vinden is minimaal, ik heb er wel een positief gevoel bij, serieus grote partij met een hoop expertise.
Welke Ecodan versie zou ik moeten nemen, wat zijn jullie ervaringen (voor/nadelen), wat zijn globaal de kosten en waar zou ik dan een offerte aan moeten vragen (regio Rotterdam/Noord Brabant).

Wat belangrijke zaken,
Warmtepomp gaan we inzetten voor tapwater en om boven en beneden een basistemp te creëren van rond de 18 graden, misschien soms warmer per vertrek.
Vloerverwarming als hoofdverwarming gelegd in de woonkamer, tevens een gesloten houtkachel met speksteen waar we hoofdzakelijk de huiskamer en keuken mee verwarmen.
De badkamer ga ik voorzien van vloerverwarming en waarschijnlijk ook wandverwarming.
De slaapkamers zijn voorzien van standaard radiatoren, ik wil eerst aankijken hoe dat zal werken alvorens ik die ga vervangen voor lage temp versies.

We koken al wat jaartjes op elektriciteit
Er ligt 2100Wp aan zonnepanelen
Er komt nog zo’n 3000Wp aan panelen bij
We verbruiken 750m3 gas op jaarbasis grotendeels warmwater
We verbruiken zo’n 4000kWu aan elektriciteit
We willen volledig van het gas af

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
@sgsdebruijn deze?https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1881859

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Felicia schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:24:
@sgsdebruijn deze?https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1881859
Oei, die zakt snel, mijn fout, die inderdaad

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
sgsdebruijn schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:14:
Vraag,
Helaas was mijn topic ineens spoorloos, waarschijnlijk een ijverige MOD en ik die de regels onvoldoende kent op dit forum.
Nadeel van dit soort topic’s is eigenlijk wel dat er veel door elkaar loopt, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende,

Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren opeen WP, voor nu heb ik 3 offertes liggen voor een Techneco Loria Duo 10kW, wat ik lees over de Loria is positief.
Mijn offertes liggen gemiddeld op 9500€ incl montage en inregelen. Ik zorg dan wel zelf voor 3 groepen (heb ik al liggen) en trek de CV van de muur af.

Nu las ik ook het e.e.a. over de Mitsubishi Ecodan systemen maar wat ik terug heb kunnen vinden is minimaal, ik heb er wel een positief gevoel bij, serieus grote partij met een hoop expertise.
Welke Ecodan versie zou ik moeten nemen, wat zijn jullie ervaringen (voor/nadelen), wat zijn globaal de kosten en waar zou ik dan een offerte aan moeten vragen (regio Rotterdam/Noord Brabant).

Wat belangrijke zaken,
Warmtepomp gaan we inzetten voor tapwater en om boven en beneden een basistemp te creëren van rond de 18 graden, misschien soms warmer per vertrek.
Vloerverwarming als hoofdverwarming gelegd in de woonkamer, tevens een gesloten houtkachel met speksteen waar we hoofdzakelijk de huiskamer en keuken mee verwarmen.
De badkamer ga ik voorzien van vloerverwarming en waarschijnlijk ook wandverwarming.
De slaapkamers zijn voorzien van standaard radiatoren, ik wil eerst aankijken hoe dat zal werken alvorens ik die ga vervangen voor lage temp versies.

We koken al wat jaartjes op elektriciteit
Er ligt 2100Wp aan zonnepanelen
Er komt nog zo’n 3000Wp aan panelen bij
We verbruiken 750m3 gas op jaarbasis grotendeels warmwater
We verbruiken zo’n 4000kWu aan elektriciteit
We willen volledig van het gas af
Ik zal maar hier reageren, omdat de meeste WP experts hier zitten.

Een 10KW wp voor 750m3 gas waar ook nog SWW bij in zit lijkt mij nogal vorstelijk overdreven.
Hoeveel KW doet die Loria nog bij -10 :?

Volgens de Koevlaasformule zou je een WP van 3,64KW nodig hebben (gasverbruik*8/1650) dus een 5KW (bij -10) zou de job goed kunnen klaren.

Je zou nog kunnen overwegen uit financieel oogpunt om een losse WP boiler te kopen, is qua netto investering goedkoper als WP met SWW boilervat en alle benodigde componenten.

Gezien je voorkeur voor een Mitsubishi zou een PUHZ-SW50VKA (Ecodan) zou goed passen bij jouw situatie.

Maximaal vermogen bij -10 - Ta 40 = 4,5KW, minimaal vermogen zakt naar onder in de 2KW (thermisch)

In dit topic zie je veel Panasonics bij de kleinere WP's, zal wel vanwege de prijs en prestaties zijn verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 14:16
timovd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:08:
Ik heb de AQUAREA Smart Cloud (CZ-TAW1) besteld en ik hoop zo meer te kunnen monitoren.
Cloud ding is een goede investering, alleen jammer dat de API ongedocumenteerd (en wat matig) is. Maar in kader van meten=weten een goed idee.

https://aquarea-service.panasonic.com/
en/of
https://aquarea-smart.panasonic.com
(eerste kan meer, tweede is fijner op je telefoon)

Controleer trouwens de 'Floor operation time', ik heb die zelf ingesteld op 4 uur ipv 8. Dan heb je meer garantie op warme SWW. Heb ook geen enkele schedule ingesteld, ding wacht op -8 graden en brengt alles weer op temperatuur, tenzij er ook warmtevraag is. Dan mag het elke 4 uur

https://www.climamarket.b...DC09-16HE8_UD09-12HE8.pdf
Pagina 37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Thanks @drdnl , naar aanleiding van jouw eerdere post heb ik de FOT van 8 naar 6 uur gezet. Als eerste stap de Tank re-heat temp verkleinen. Voor SWW moet het comfort omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drdnl
timovd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:35:
Thanks @drdnl , naar aanleiding van jouw eerdere post heb ik de FOT van 8 naar 6 uur gezet. Als eerste stap de Tank re-heat temp verkleinen. Voor SWW moet het comfort omhoog.
Persoonlijk, ivm COP en een compressor die even goed kan werken, zou ik tank re-heat temp niet verkleinen maar vaker opwarmen toestaan.
(Ik heb dus 4 uur, -8 graden en max 1 uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@drdnl , Wat zou er gebeuren in de situatie van vanochtend? Er zat nl geen vier uur tussen de tijd dat ik ging douchen en mijn wederhelft een bad nam.
Met mijn 7 kW kan er in 1 uur best wat SWW verwarmd worden met delta 40 (50 graden doel en 10 graden aanvoer).
sorry voor alle vragen; ik heb thuis wat uit te leggen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:46:
[...]

Volgens mij zit het probleem hem in de FTC zelf, en zover ik weet kun je daar niet in ingrijpen.
Yes you can!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wn7NrjRQkl3YKSzo8NTngifX/full.jpg

Rechts naast de PCB de PLC en onder de PCB de communicatie converter

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
timovd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:05:
@drdnl , Wat zou er gebeuren in de situatie van vanochtend? Er zat nl geen vier uur tussen de tijd dat ik ging douchen en mijn wederhelft een bad nam.
Met mijn 7 kW kan er in 1 uur best wat SWW verwarmd worden met delta 40 (50 graden doel en 10 graden aanvoer).
sorry voor alle vragen; ik heb thuis wat uit te leggen :X
Heb je gisteravond gedouched? Die vier (of acht) uur is namelijk niet hoe lang hij wacht tot er weer opgewarmd wordt maar hoe lang de warmtevraag minimaal moet lopen.

In de zomer is het dus:
50 graden -> douchen -> 40 graden SWW.
(50-40) > 8 graden tank re-heat temp?
Opwarmen die SWW

In de winter is het
(50-40) > 8 graden EN warmtevraag heeft minimale tijd kunnen draaien (die floor operation time)
?
Opwarmen die SWW

Maw: ergens vannacht was warmtevraag (niet zo gek rond deze temperaturen) en die warmtevraag wordt standaard gedurende acht uur voorrang gegeven op SWW opwarmen.

Hier in plaatjes vorm
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MX1Y3zU.png

Heb om die reden 4 ingesteld, dan maakt het niet uit of ik in de avond of ochtend douche en er warmtevraag is. Tegen de tijd dat ik weer wil douchen staat het water klaar.

Als je dit verhaal wilt bevestigen:
menu -> system check -> Energy monitor -> historical -> day
en dan heat en dhw apart bekijken, en vooral de tijdblokken

Succes met de WAF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

drdnl schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:13:
[...]

Cloud ding is een goede investering, alleen jammer dat de API ongedocumenteerd (en wat matig) is. Maar in kader van meten=weten een goed idee.

https://aquarea-service.panasonic.com/
en/of
https://aquarea-smart.panasonic.com
(eerste kan meer, tweede is fijner op je telefoon)

Controleer trouwens de 'Floor operation time', ik heb die zelf ingesteld op 4 uur ipv 8. Dan heb je meer garantie op warme SWW. Heb ook geen enkele schedule ingesteld, ding wacht op -8 graden en brengt alles weer op temperatuur, tenzij er ook warmtevraag is. Dan mag het elke 4 uur

https://www.climamarket.b...DC09-16HE8_UD09-12HE8.pdf
Pagina 37
Maar kun je iets meer uitleggen over die cloud?
Wat kan ik en wat niet ?
Wat zijn de echte verschillen?
Api...
Werkend in Domoticz??

xxx

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-09 12:02
Oxellaar schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:44:
[...]

Yes you can!
[Afbeelding]

En wat kan je daar mee doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
Dylantje2 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:59:
[...]

Wat kan ik en wat niet ?
Wat zijn de echte verschillen?
Api...
Werkend in Domoticz??

xxx
Alles wat je ook met de afstandbediening in kunt stellen, en grootste voordeel is extra data logging. Meer dan je anders kunt zien. 86 verschillende instellingen kun je loggen, meer dan ik nodig heb of begrijp.
EDIT: enige dat niet kan met cloud monitoring, bijzonder irritant/grappig ook, is de COP uitlezen. Je krijgt alleen gebruikte kwh en temperatuur te zien.

Tussen service en smart, een is voor de installateur, andere is voor de gebruiker. Eerste kan meer, andere is wat gebruiksvriendelijker

Er is een api, maar is niet bedoeld voor algemeen gebruik. Succes daarmee :)

Geen idee of Domoticz werkt, afhankelijk van of iemand de moeite heeft genomen om api uit te pluizen
(Had een begin gemaakt, maar moet nog inloggen uitzoeken, na paar uur gaat het 'kapot')

[ Voor 16% gewijzigd door drdnl op 09-10-2018 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

[...]

Yes you can!
[Afbeelding]

Hier wil ik het fijne wel van weten. Mag in een PB als het teveel off-topic gaat zijn. Maar een PLC erin is altijd interessant als IA programmeur >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

TriLithium schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:10:
[...]

Hier wil ik het fijne wel van weten. Mag in een PB als het teveel off-topic gaat zijn. Maar een PLC erin is altijd interessant als IA programmeur >:)
Kan dat in elke WP?
En wat zijn de extra opties?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Yes you can!
[Afbeelding]
Wat is dat en wat doet het?
En welk probleem is hier opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
TriLithium schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:10:
[...]
Nee, niet in een PB, er zijn veel meer geïnteresseerden! En tweaken aan een WP lijkt me niet bepaald off-topic in een WP-topic op tweakers.net. _/-\o_

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Andrehj schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:25:
[...]

Nee, niet in een PB, er zijn veel meer geïnteresseerden! En tweaken aan een WP lijkt me niet bepaald off-topic in een WP-topic op tweakers.net. _/-\o_
Snap ik. Maar kan mij voorstellen dat dit te complex voor het topic wordt. Maar daar zal ik persoonlijk geen moeite mee hebben. Ben knetter benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

drdnl schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:03:
[...]

Alles wat je ook met de afstandbediening in kunt stellen, en grootste voordeel is extra data logging. Meer dan je anders kunt zien. 86 verschillende instellingen kun je loggen, meer dan ik nodig heb of begrijp.
EDIT: enige dat niet kan met cloud monitoring, bijzonder irritant/grappig ook, is de COP uitlezen. Je krijgt alleen gebruikte kwh en temperatuur te zien.

Tussen service en smart, een is voor de installateur, andere is voor de gebruiker. Eerste kan meer, andere is wat gebruiksvriendelijker

Er is een api, maar is niet bedoeld voor algemeen gebruik. Succes daarmee :)

Geen idee of Domoticz werkt, afhankelijk van of iemand de moeite heeft genomen om api uit te pluizen
(Had een begin gemaakt, maar moet nog inloggen uitzoeken, na paar uur gaat het 'kapot')
Jij hebt wel een spilt? [ je hebt het over AB? ]
Maar als ik zo'n kastje koop, welke is dan installateur en gebruiker?
Of is het kastje hetzelfde maar is het maar net waar je inlogt/account aanmaak?

Goedkoop adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
Dylantje2 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:55:
[...]

Jij hebt wel een spilt? [ je hebt het over AB? ]
Maar als ik zo'n kastje koop, welke is dan installateur en gebruiker?
Of is het kastje hetzelfde maar is het maar net waar je inlogt/account aanmaak?

Goedkoop adres?
Ja, split, hebben de mono's geen afstandbediening dan?
Als jij het installeert ben je de installateur, idd hoe je de accounts aanmaakt

Geen idee, zou wat rondkijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

drdnl schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:03:
[...]

Ja, split, hebben de mono's geen afstandbediening dan?
Als jij het installeert ben je de installateur, idd hoe je de accounts aanmaakt

Geen idee, zou wat rondkijken
een mono heeft een bedieningsunit... Toch een ander beeld dan een AB..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
TriLithium schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:39:
[...]

Snap ik. Maar kan mij voorstellen dat dit te complex voor het topic wordt. Maar daar zal ik persoonlijk geen moeite mee hebben. Ben knetter benieuwd
Nope, ik wil dit ook wel weten, ben erg benieuwd wat hij hiermee voor elkaar heeft gekregen, dit ziet er wel een beetje uit als next-level wp-modding 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Zijn hier trouwens meer mensen die deze week naar de Vakbeurs Energie gaan? Afgaand op de deelnemerslijst zijn er diverse leveranciers van warmtepompen aanwezig, zoals:
  • ACR Klimaat
  • Alklima
  • Bosch
  • Daikin
  • Itho Daalderop
  • Jaga (van de radiatoren)
  • Nathan Systems
  • Nibe
  • Panasonic
  • Vaillant
  • Viessmann
  • Warmtepompstrategie
En dan daarbij nog diverse andere interessante bedrijven op het gebied van energiebesparing en binnenklimaat. Alleszins interessant dus!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Oxellaar heb jij zo een artikelnummer van dat kastje :? In de officiële literatuur kan ik er zo niets van vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Ramon_1984 @Naalroc @TriLithium
Dit spulletje zorgt voor een koppeling naar KNX.
Instelbare stooklijn, vrijgave koelen of verwarmen adhv buitenT, of via een extern systeem.

@Grolsch
Artikelnummer weet ik zo snel niet, maar de hardware is overal op internet te verkrijgen.
Via Alklima is hij al voorgeprogrammeerd.
Zwarte kastje onderin heet Procon A1M dacht ik.
Ik heb wel ergens een schema liggen denk ik.

@Andrehj Jep, overmorgen ga ik naar de beurs.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 09-10-2018 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Tnx, dat was hem :P

https://www.alklima.nl/pr...an-regelingen/procon-a1m/

wel een leuk ding, zie hier de handleiding:

https://www.alklima.nl/me...eiding%20Procon%20A1M.pdf

mmhh, 252 euro voor een speeltje is wel weer overdreven :P

https://www.climaelectric.it/procon-a1m.html

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 09-10-2018 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Volgens die handleiding zijn er alleen maar UK-models compatibel, maar dat zal wel zijn omdat het de UK handleiding is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:27:
Volgens die handleiding zijn er alleen maar UK-models compatibel, maar dat zal wel zijn omdat het de UK handleiding is...
Ecodan en mister slim = made in uk, misschien daarom. Maar die op de foto staat in Nederland, op een Nederlands model Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:20:
@Ramon_1984 @Naalroc @TriLithium
Dit spulletje zorgt voor een koppeling naar KNX.
Instelbare stooklijn, vrijgave koelen of verwarmen adhv buitenT, of via een extern systeem.

@Grolsch
Artikelnummer weet ik zo snel niet, maar de hardware is overal op internet te verkrijgen.
Via Alklima is hij al voorgeprogrammeerd.
Zwarte kastje onderin heet Procon A1M dacht ik.
Ik heb wel ergens een schema liggen denk ik.

@Andrehj Jep, overmorgen ga ik naar de beurs.
Kan je het hiermee aan een Priva systeem hangen?

P.s volgende keer wartels gebruiken voor de kabels, dit zier er niet uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:33:
[...]

Jep, via modbus eigenlijk overal mee te koppelen.

Ik zie zo snel niet waar de wartels ontbreken, dus help me even, dan geef ik het door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:37:
[...]

Jep, via modbus eigenlijk overal mee te koppelen.

Ik zie zo snel niet waar de wartels ontbreken, dus help me even, dan geef ik het door ;)
De zwarte doorvoer rubbers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ramon_1984 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:45:
[...]

De zwarte doorvoer rubbers :P
Die zijn allemaal origineel af fabriek!!!!

[ Voor 64% gewijzigd door Naalroc op 09-10-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Naalroc schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:46:
[...]
Die zijn allemaal origineel af fabriek!!!!
Dat wil nog nog niet zeggen dat je ze hoeft te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ramon_1984 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:50:
[...]

Dat wil nog nog niet zeggen dat je ze hoeft te gebruiken.
Trekbeveiliging binnen in een unit? Das nieuw, naar buiten is dat ok inderdaad.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Ramon_1984 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:33:
[...]

Toch niet priva top control he? Ik moest een tijd terug iemand ondersteuning geven daarop, moest remote inloggen vanaf een W7 machine maar dat ging niet want IE9 was het maximum...

Zetten ze vervolgens een Windows XP embedded machine meer op locatie, via rdp in te loggen zo der aanvullende beveiliging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Ramon_1984 Denk je echt dat iemand die gaat vervangen voor wartels? Waarschijnlijk komt de maat niet eens overeen met een wartel.

En dan nog... Die kast gaat dicht en "nooit" meer open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Felicia schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:51:
[...]

Toch niet priva top control he? Ik moest een tijd terug iemand ondersteuning geven daarop, moest remote inloggen vanaf een W7 machine maar dat ging niet want IE9 was het maximum...

Zetten ze vervolgens een Windows XP embedded machine meer op locatie, via rdp in te loggen zo der aanvullende beveiliging...
Priva top inderdaad.
Bij ons mag helemaal niemand remote inloggen, ze komen maar langs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:52:
@Ramon_1984 Denk je echt dat iemand die gaat vervangen voor wartels? Waarschijnlijk komt de maat niet eens overeen met een wartel.

En dan nog... Die kast gaat dicht en "nooit" meer open.
Ja ik :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Felicia schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:51:
[...]

Dat dus...ouderwetse troep, net zo dramatisch als al die Java rommel :(
Een beetje GBS ondersteund HTML5 ;)
Ramon_1984 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:53:
[...]

Priva top inderdaad.
Ach...wij hebben Priva Cloud connect... Laat ik gewoon een 4G modem achter en werk ik off site verder.
Zonder dat jij het in principe weet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Ramon_1984 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:53:
[...]

Priva top inderdaad.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:04:
[...]

Dat dus...ouderwetse troep, net zo dramatisch als al die Java rommel :(
Een beetje GBS ondersteund HTML5 ;)

[...]

Ach...wij hebben Priva Cloud connect... Laat ik gewoon een 4G modem achter en werk ik off site verder.
Zonder dat jij het in principe weet >:)
Nou dat mag dus ook niet, je mag mooi langs komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

drdnl schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:48:
[...]

Heb je gisteravond gedouched? Die vier (of acht) uur is namelijk niet hoe lang hij wacht tot er weer opgewarmd wordt maar hoe lang de warmtevraag minimaal moet lopen.

In de zomer is het dus:
(50-40) > 8 graden tank re-heat temp?
Opwarmen die SWW

In de winter is het
(50-40) > 8 graden EN warmtevraag heeft minimale tijd kunnen draaien (die floor operation time)
?
Opwarmen die SWW

Maw: ergens vannacht was warmtevraag (niet zo gek rond deze temperaturen) en die warmtevraag wordt standaard gedurende acht uur voorrang gegeven op SWW opwarmen.

Hier in plaatjes vorm
[Afbeelding]

Heb om die reden 4 ingesteld, dan maakt het niet uit of ik in de avond of ochtend douche en er warmtevraag is. Tegen de tijd dat ik weer wil douchen staat het water klaar.

Als je dit verhaal wilt bevestigen:
menu -> system check -> Energy monitor -> historical -> day
en dan heat en dhw apart bekijken, en vooral de tijdblokken

Succes met de WAF :)
Gisteravond rond 22.30-2300 gedoucht na het sporten. Vanochtend ook weer gedoucht.
CV is nu niet nodig; raam op Zuiden en zelf veel geïsoleerd. De WAF is weer stijgende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:50
Andrehj schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:04:
Zijn hier trouwens meer mensen die deze week naar de Vakbeurs Energie gaan? Afgaand op de deelnemerslijst zijn er diverse leveranciers van warmtepompen aanwezig, zoals:
  • ACR Klimaat
  • Alklima
  • Bosch
  • Daikin
  • Itho Daalderop
  • Jaga (van de radiatoren)
  • Nathan Systems
  • Nibe
  • Panasonic
  • Vaillant
  • Viessmann
  • Warmtepompstrategie
En dan daarbij nog diverse andere interessante bedrijven op het gebied van energiebesparing en binnenklimaat. Alleszins interessant dus!
Ik ga er de donderdag heen. Extra kennis op dit gebied is nooit weg :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:07:
[...]

Nou dat mag dus ook niet, je mag mooi langs komen ;)
Dat doe ik alleen rond de oplevering en tot max een jaar na oplevering.
Als het daarna moet blijven word het kassa ;)

Maar er is tegenwoordig, nagenoeg niet één gbs wat niet te benaderen is op afstand.
Als dat niet is toegestaan, moet je ook niet op de snelste service rekenen.
Niet om te pesten, maar soms is een half uurtje inloggen genoeg om een storing tijdelijk op te heffen, omzeilen of wat dan ook.
Dus zonder dat ik weg hoef bij een ander karwei. Dus, of direct geholpen worden, of soms een paar dagen moeten wachten. Of nog gekker, een half jaar met een storing zitten, zonder dat iemand het weet.
Bijvoorbeeld, storing warmtepomp en al een half jaar op de ketel gestookt. 4500m3 gas weg, terwijl er 600 panelen op het dak liggen...
Beheer op afstand loont.

@Wodan89 Wie weet kom ik je tegen....ik heb een roze hanenkam, bijna niet te missen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 09-10-2018 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
timovd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:08:
De WAF is vanochtend enorm gedaald. Één chocoladereep is niet voldoende om het goed te maken. Ik heb een timer ingesteld dat er iedere dag om 7.00 50 graden SWW wordt aangemaakt. Ik weet niet of dit is gebeurd, omdat ik de leidingen niet hoorde stromen en ook niet gecontroleerd op de remote/kamerthermostaat. Rond 7.30 ben ik onder de douche gestapt; 5 minuten op ca. 37 graden. Mijn vrouw had het bad half vol met zo'n 42 graden en toen begon het water koud te worden. Ik kan de SWW-productie wel met twee graden verhogen, maar dat scheelt maar een paar liter voor het bad. Of moet ik iedere ochtend nadat ik ben gaan douchen handmatig forceren om SWW te produceren?
Ehm
Ik weet niet wat voor douchekop en bad je hebt maar:
5 minuten is ~ 40 liter gemengd ?
bad half vol 120 liter ~42 graden ? => ~160liter?
Dan zou het wel eens op kunnen zijn?

Maar je WP zou geloof ik bij standaard instelling op 45 graden SWW wel weer moeten beginnen.
Zie dat je nu eea aangepast hebt.

Ik vraag me af waarom die dure smart cloud, ik wil m ook wel maar alleen voor logging is het erg veel geld ;) Een paar sensoren en domoticz en je hebt hetzelfde voor heel weinig.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DI3UTmh.png

Zoals je ziet is er hier flink gedoucht en gebadderd :+ (300 liter tank)
SWW maken mag hier tussen 14:30 en 18:00, gebeurd dus eigenlijk dagelijks om 14:30
Water gaat hier naar 48 graden en mag tussen 14:30 en 18:00 met een daling van -8 weer beginnen tussen 14:30 en 18:00 indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:16:
[...]

Maar er is tegenwoordig, nagenoeg niet één gbs wat niet te benaderen is op afstand.
Niet om te pesten, maar soms is een half uurtje inloggen genoeg om een storing tijdelijk op te heffen, omzeilen of wat dan ook.
Dus zonder dat ik weg hoef bij een ander karwei. Dus, of direct geholpen worden, of soms een paar dagen moeten wachten. Of nog gekker, een half jaar met een storing zitten, zonder dat iemand het weet.
Bijvoorbeeld, storing warmtepomp, en al een half jaar op de ketel gestookt. 4500m3 gas weg, terwijl er 600 panelen op het dak liggen...
Beheer op afstand loont.
Net zoals een normaal domotica systeem
Dat zegt ojeee je verbuikt gas ipv uw wp..
.
Op mijn werk hebben ze een WP in een unit zitten die 10 jaar niet gewerkt heeft.
Leve de EU aanbesteding met combi's
5 jaar na oplevering Combi opgeheven, en geen warm gebouw..

Tonnen gekost aan knutselaars, en E kachels..., en dan komt er een echte vakman....
Die zegt je WP is niet aangesloten.. |:( |:( |:(

Leve het overheids geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:27

BlueTooth76

Let the sun shine!

In afwachting van de laatste werkzaamheden aan de warmtepomp (en het verwijderen van de CV) vandaag nog even geëxperimenteerd met de Jaga convectoren met DBE.

Het viel me op dat bij 1 van de convectoren de DBE niet actief werd zodra er warm water in stroomde.
Omdat ik zelf de aanvoersensors verlengd heb, dacht ik dat het daar aan kon liggen, dus sensor uitgewisseld met een andere convector, geen verschil.

Toen maar de DBE controle-unit uitgewisseld en het probleem verplaatste zich met de controle-unit.
Vaak is het dan tijd voor RTFM en dat heb ik maar eens gedaan...

Al rommelend met de instellingen kwam ik er achter dat er een speciale "warmtepompstand" is... dan gaat hij al bij 26 graden aanvoer rustig draaien, of er verder wat aan het gedrag verandert is me niet helemaal duidelijk...

Afijn, die DBE set werkte toen ook!... maar je voelt hem al aankomen... kon ik weer alle thermostaatknoppen en kappen verwijderen en bij alle convectoren de instellingen aanpassen... ah ja...

Na een uurtje alles weer netjes :)

Voor de liefhebbers: er zitten 2 drukknopjes met ledjes op de print, die knopjes druk je tegelijk in. Rood = "warmtepompstand aan", blauw is "warmtepompstand uit"....

Gewenste temperatuur kan je daar ook mee regelen, daarvoor verwijs ik toch wel ff naar de handleiding...

https://www.jaga.co.uk/as...ogy/dbe/DBEC.11Manual.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-10-2018 21:34 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
[...]

Daar hebben ze iets voor, heet een onderhoudscontract. Voor onze huisleverancier aan kantoorgebouwen geldt, meen ik, dat ze binnen een dag ter plaatse moeten zijn. Daar betalen we jaar op jaar voor, en de installatie van mijn thuisbasis staat ook al sinds '96 (met WTW :P).

En remote is vanuit mijn optiek niet direct een probleem, mijn probleem zit er in dat het niet veilig gebeurt. Dus als je bij ons wil inloggen, prima. Maar dan wel over een Palo Alto vpn, account open op verzoek (door de contracteigenaar intern en niet de engineer) en een gesegmenteerd netwerk op basis van je credentials.
En als dan blijkt dat er misbruik is geweest heb je een mooie paper trail, kan ik zonder moeite de accountant, de ACM en de minister uitleggen dat we er alles aan hebben gedaan om misbruik te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

Bijvoorbeeld, storing warmtepomp en al een half jaar op de ketel gestookt. 4500m3 gas weg, terwijl er 600 panelen op het dak liggen...
Beheer op afstand loont.

@Wodan89 Wie weet kom ik je tegen....ik heb een roze hanenkam, bijna niet te missen :+
Alles is tegenwoordig te benaderen, maar officieel gezien dienen wij elke lijn naar buiten te blokkeren.

Wij kijken zelf elke week in priva om problemen op te lossen, en bij reparatie van een onderdeel schakelen we de installateur in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
BlueTooth76 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:31:
In afwachting van de laatste werkzaamheden aan de warmtepomp (en het verwijderen van de CV) vandaag nog even geëxperimenteerd met de Jaga convectoren met DBE.

Het viel me op dat bij 1 van de convectoren de DBE niet actief werd zodra er warm water in stroomde.
Omdat ik zelf de aanvoersensors verlengd heb, dacht ik dat het daar aan kon liggen, dus sensor uitgewisseld met een andere convector, geen verschil.

Toen maar de DBE controle-unit uitgewisseld en het probleem verplaatste zich met de controle-unit.
Vaak is het dan tijd voor RTFM en dat heb ik maar eens gedaan...

Al rommelend met de instellingen kwam ik er achter dat er een speciale "warmtepompstand" is... dan gaat hij al bij 26 graden aanvoer rustig draaien, of er verder wat aan het gedrag verandert is me niet helemaal duidelijk...

Afijn, die DBE set werkte toen ook!... maar je voelt hem al aankomen... kon ik weer alle thermostaatknoppen en kappen verwijderen en bij alle convectoren de instellingen aanpassen... ah ja...

Na een uurtje alles weer netjes :)

Voor de liefhebbers: er zitten 2 drukknopjes met ledjes op de print, die knopjes druk je tegelijk in. Rood = "warmtepompstand aan", blauw is "warmtepompstand uit"....

Gewenste temperatuur kan je daar ook mee regelen, daarvoor verwijs ik toch wel ff naar de handleiding...

https://www.jaga.co.uk/as...ogy/dbe/DBEC.11Manual.pdf
Die kennen wij nie betalen, wij knutselen zelf wat ventilators in elkaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:27

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:45:
[...]

Over zelf knutselen gesproken, ik had m'n Jaga Vertiga in de keuken ook nog even open en daar zitten "Adda AD1212MB-A71GL" brushless fans in, 12 volt - 0.33A ;)

Ben zelf ook wel eens aan het prutsen geweest met fans op de oude radiatoren in m'n vorige woning, het was geen doorslaand succes en de fretten liepen ook het risico er met de pootjes in te komen :P

[ Voor 21% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-10-2018 21:51 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:08
WP staat hier inmiddels alweer bijna een week uit. Ik denk dat zaterdag een mooie dag is om hem weer in te schakelen. Er word dan 25 graden voorspeld

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:45:
[...]

En eerlijk gezegd zou ik ze niet willen hebben.
Je kunt alles alleen handmatig..
Tweakers for life...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Felicia schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:32:
[...]

Daar hebben ze iets voor, heet een onderhoudscontract. Voor onze huisleverancier aan kantoorgebouwen geldt, meen ik, dat ze binnen een dag ter plaatse moeten zijn. Daar betalen we jaar op jaar voor, en de installatie van mijn thuisbasis staat ook al sinds '96 (met WTW :P).

En remote is vanuit mijn optiek niet direct een probleem, mijn probleem zit er in dat het niet veilig gebeurt. Dus als je bij ons wil inloggen, prima. Maar dan wel over een Palo Alto vpn, account open op verzoek (door de contracteigenaar intern en niet de engineer) en een gesegmenteerd netwerk op basis van je credentials.
En als dan blijkt dat er misbruik is geweest heb je een mooie paper trail, kan ik zonder moeite de accountant, de ACM en de minister uitleggen dat we er alles aan hebben gedaan om misbruik te voorkomen.
Onderhoudscontract is 1, beheer op afstand is 2, dat zit niet standaard in een onderhoudscontract.

Normaal is inderdaad binnen 24uur, dat is nog behoorlijk lang als het flink koud is.
Beheer op afstand, dan melden wij bij de klant dat er een storing is, of zelfs al verholpen.

Verbinding is altijd via VPN, naar een speciaal daarvoor bestemde server van mijn werkgever.
Vaak met 2 step authentication oid om in te loggen.
Ik ben geen expert op dit gebied, dus kan niet beoordelen of dit echt veilig is.
Maar zoiets verzorgt altijd de ict afdeling van de klant zelf, niet wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Laatst online: 03-09 16:18
En een nadeel van die Procon is dat hij dezelfde aansluiting gebruikt als de Melcloud. Je kunt ze dus niet beiden tegelijk gebruiken. Ik heb hem ook al eens willen inzetten omdat je via Modbus veel meer registers kunt uitlezen en schrijven maar toch vind ik de Melcloud ook wel handig voor basic logging. Daarnaast is de prijs ook niet zo interessant om 'even te experimenteren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Ik denk dat ik er eentje ga kopen voor 1 week ofzo. Protocol ontleed sessie erop doen en weer terug sturen. Alle modbus adressen staat in de handleiding. Dus kan mooi kijken wat er dan op de seriële CN105 kant gebeurd. Modbus is vrij traag dus ik verwacht samen met andere LL CN105 hacks dat dit ook niet heel erg spannend is.
Kan daar mooi een opto isolated RPI/ESP aan komen te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJB
  • Laatst online: 14-09 08:26

SJB

Iemand ervaring met een betonvloer met vloerverwarming icm een warmtepomp? Ik twijfel tussen de volgende manieren van opbouwen (het betreft een nieuw te leggen vloer op zand):

1. zand - folie - beton 10-15cm - isolatie 15-20cm - dekvloer met vloerverwarming.
2. zand - folie - isolatie 15-20cm - betonvloer 15cm met vloerverwarming (evt. met egalisatie of toch ook dekvloer).

Systeem 1 zal sneller reageren dan 2, systeem 2 zal de warmte beter vasthouden. Mijn redenatie zou zijn: optie 2 is beter omdat je met een contante flow door de vloer de temperatuur constant kan houden en een fijne binnentemperatuur kan creëren. Wel moet je een goede regeling hebben die op tijd de vloer gaat opwarmen als het kouder wordt.

Of is het zonde van de energie om de gehele betonvloer te verwarmen? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
SJB schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:43:
Iemand ervaring met een betonvloer met vloerverwarming icm een warmtepomp? Ik twijfel tussen de volgende manieren van opbouwen (het betreft een nieuw te leggen vloer op zand):

1. zand - folie - beton 10-15cm - isolatie 15-20cm - dekvloer met vloerverwarming.
2. zand - folie - isolatie 15-20cm - betonvloer 15cm met vloerverwarming (evt. met egalisatie of toch ook dekvloer).

Systeem 1 zal sneller reageren dan 2, systeem 2 zal de warmte beter vasthouden. Mijn redenatie zou zijn: optie 2 is beter omdat je met een contante flow door de vloer de temperatuur constant kan houden en een fijne binnentemperatuur kan creëren. Wel moet je een goede regeling hebben die op tijd de vloer gaat opwarmen als het kouder wordt.

Of is het zonde van de energie om de gehele betonvloer te verwarmen? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik ben voorstander van (en heb dus ook) methode 2, alleen dan geen zand, maar kruipruimte>isolatie>betonvloer>vloerverwarming>afwerkvloer>vloerafwerking.

De vloerverwarming zit bij mij diep (+- 10CM) in de beton.

Het is inderdaad niet snel, maar wel heel erg constant omdat de hele massa verwarmd wordt.
Energie gaat er niet verloren omdat het in de geïsoleerde schil van de woning zit.

Ook met koelen bevalt dit erg goed de massa koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb het, in overleg met de architect zo gedaan:
zand-isolatie-folie-gewapend beton, en in het beton de vloerverwarming opgenomen, en het beton laten vlinderen, zodat er heel gemakkelijk plavuizen op gelijmd kunnen worden

Voordeel: grote verwarmde massa, eenmaal afwerken
Nadeel: traag, vlinderen kost ook extra werk/kosten

Als alternatief zou ik de betonvloer ruw afwerken, folie daarop afwerkvloer met verwarming slangen.
Voordeel: sneller opwarming.
Nadeel: een wat minder stabiele ondergrond voor (grote) tegels. Minder massa, dus sneller afkoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
SJB schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:43:

Ik heb #2 voor 156m2 netto woonoppervlak. Mijn ervaringen zijn negatief: het systeem is zeer traag, wat het tot nu toe onmogelijk maakt het met een standaard thermostaat acceptabel te regelen. Zie mijn posts van gisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
cville schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:09:
[...]

Ik heb #2 voor 156m2 netto woonoppervlak. Mijn ervaringen zijn negatief: het systeem is zeer traag, wat het tot nu toe onmogelijk maakt het met een standaard thermostaat acceptabel te regelen. Zie mijn posts van gisteren.
Dat had ik ook een beetje voorzien, daarom in de vloeren sensor buizen aangelegd. Ruimte thermostaten reageerden veeeel te traag, daardoor overshoot.
Dit opgelost door de sensoren op de vloerwarmte zelf te reageren, en dat werkt prima, alleen moet je bij ernstige koude, de thermostaten wat hoger zetten, waardoor de vloer warmer wordt om het grotere verlies te compenseren.

Dit alles op een gewone CV met watertemp. van ca 30* gemengd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
[...]

Hier is het in de dekvloer ingefreest en ben uitermate tevreden. Snelle reactie, wellicht iets minder buffer dan ingegoten maar als het echt koud is wordt de vloer ook wel de buffer.

elk nadeel heb zijn voordeel

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

Als ik het goed begrijp heb jij nog een CV Ketel :?

Je praat in een eerdere post over "constant het maximale vermogen aanpassen", wat bedoel je daarmee :?

"even" snel (binnen 2 uur) je huis 2 graden omhoog trekken gaat je inderdaad niet lukken met vloerverwarming die heel diep ligt, maar dat is met een WP ook niet aan te raden. Je moet toch wat "constanter" stoken (eventueel in blokken).

Pagina: 1 ... 62 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.