@Artbij
Feit 5 = Bij nachtverlaging moet je WP juist hard werken tussen ~0600 en ~0800. In die uren is het buiten het koudste moment van de dag (in de winter). dus door nachtverlaging minder warmteverlies, maar warmteproductie meer geconcentreerd in de " slechtste" urenGrolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:27:
[...]
M.b.t. nachtverlaging zijn de meningen nogal verdeeld in dit topic
Feit 1 = de COP van een warmtepomp is beter bij hogere buitentemperaturen. Normaal gesproken is het 's nachts kouder als overdag, dus overdag is de COP normaal gesproken beter
Feit 2 = Op vol vermogen een huis opwarmen is slechter voor de COP dan constant op een laag niveau doorpruttelen.
Feit 3 = Puur naar thermische energie gekeken bespaart nachtverlaging (dus ruimtetemperatuur verlaging) altijd warmteverlies. Hoe kleiner de Dt tussen Tbuiten / Tbinnen, hoe minder verlies. Let op, ik heb het over thermische energie.
Feit 4 = Bij het constant verwarmen van je woning kun je af met een lagere Ta, en lagere Ta is betere COP. Dus het is kiezen tussen Feit 1, 2 en Feit 4![]()
Persoonlijk pas ik dus wel nachtverlaging toe, en persoonlijk ervaar ik (met name mijn vrouw) een lage Ta door de vloer niet als comfortabel.
De vloer voelt nog "kil" aan, ondanks dat het kastje op de muur zegt dat het 21 graden in huis is.
Onze COP kampioen @jaari past ook nachtverlaging toe las ik afgelopen week, dus wellicht dat het goed is voor de COP![]()
Naar mijn mening is er geen "goed" of "fout" het is gebaseerd op persoonlijke voorkeuren.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017