Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.834 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
@Artbij
Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:27:
[...]

M.b.t. nachtverlaging zijn de meningen nogal verdeeld in dit topic :P

Feit 1 = de COP van een warmtepomp is beter bij hogere buitentemperaturen. Normaal gesproken is het 's nachts kouder als overdag, dus overdag is de COP normaal gesproken beter

Feit 2 = Op vol vermogen een huis opwarmen is slechter voor de COP dan constant op een laag niveau doorpruttelen.

Feit 3 = Puur naar thermische energie gekeken bespaart nachtverlaging (dus ruimtetemperatuur verlaging) altijd warmteverlies. Hoe kleiner de Dt tussen Tbuiten / Tbinnen, hoe minder verlies. Let op, ik heb het over thermische energie.

Feit 4 = Bij het constant verwarmen van je woning kun je af met een lagere Ta, en lagere Ta is betere COP. Dus het is kiezen tussen Feit 1, 2 en Feit 4 :P

Persoonlijk pas ik dus wel nachtverlaging toe, en persoonlijk ervaar ik (met name mijn vrouw :+ ) een lage Ta door de vloer niet als comfortabel.
De vloer voelt nog "kil" aan, ondanks dat het kastje op de muur zegt dat het 21 graden in huis is.

Onze COP kampioen @jaari past ook nachtverlaging toe las ik afgelopen week, dus wellicht dat het goed is voor de COP :+

Naar mijn mening is er geen "goed" of "fout" het is gebaseerd op persoonlijke voorkeuren.
Feit 5 = Bij nachtverlaging moet je WP juist hard werken tussen ~0600 en ~0800. In die uren is het buiten het koudste moment van de dag (in de winter). dus door nachtverlaging minder warmteverlies, maar warmteproductie meer geconcentreerd in de " slechtste" uren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:37
BarryH schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:23:
@Artbij

[...]

Feit 5 = Bij nachtverlaging moet je WP juist hard werken tussen ~0600 en ~0800. In die uren is het buiten het koudste moment van de dag (in de winter). dus door nachtverlaging minder warmteverlies, maar warmteproductie meer geconcentreerd in de " slechtste" uren
Dat ligt eraan tot hoe laat je nachtverlaging toepast, bij mij thuis tot 11:00, dan is de Tb al weer aardig gestegen :P
kmf schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:00:
[...]

Eigenlijk vergelijkbaar met "flink optrekken op de snelweg, of rustig op snelheid komen". Maar Feit 2: vol vermogen blijft ie niet lang doen. Op gegeven moment gaat ie weer op cruise snelheid verder.

Waarom kan je niet gewoon kiezen voor allemaal? Even flink op snelheid komen, en dan snel weer verder op cruise. Oftewel, lage tA kiezen en nachtverlaging. Dat de wpdan een uurtje op 25Hz gaat "razen".
Tja.. dat is nog steeds zuiniger dan 8 uurtjes op 19Hz.
Als je de Ta zover verlaagt dat je 24*7 moet verwarmen om het huis op temperatuur te houden kom je met dezelfde Ta niet weg in het geval van nachtverlaging.

Dus "stel" Ta bij 24*7 stoken = 27 graden, dan heb je bij nachtverlaging 30 nodig om het huis warm te krijgen.

27 graden kan voldoende zijn om de ruimte warm te houden, maar te laag zijn om te verwarmen.

[ Voor 47% gewijzigd door Grolsch op 08-10-2018 12:26 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:23
Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:23:
[...]

Dat ligt eraan tot hoe laat je nachtverlaging toepast, bij mij thuis tot 11:00, dan is de Tb al weer aardig gestegen :P

[...]

Als je de Ta zover verlaagt dat je 24*7 moet verwarmen om het huis op temperatuur te houden kom je met dezelfde Ta niet weg in het geval van nachtverlaging.

Dus "stel" Ta bij 24*7 stoken = 27 graden, dan heb je bij nachtverlaging 30 nodig om het huis warm te krijgen.

27 graden kan voldoende zijn om de ruimte warm te houden, maar te laag zijn om te verwarmen.
Smaken verschillen, ik wacht niet tot twee uur voordat het weer warm is, en ik lees graag de krant bij mijn ontbijt om tien uur graag in mijn t-shirt en niet met jas aan haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:28:
[...]

Smaken verschillen, ik wacht niet tot twee uur voordat het weer warm is, en ik lees graag de krant bij mijn ontbijt om tien uur graag in mijn t-shirt en niet met jas aan haha
Ik ook, maar aangezien zowel ik als mijn vrouw overdag werken komt dat alleen maar in het weekend voor :+
Maar de ruimtetemperatuur in onze woning zakt zo langzaam (maximaal 1 graad bij extreme kou in een periode van 12 uur) dat wij dit niet als koud ervaren. Gewenste temperatuur is 21 graden, 's ochtends is het vaak 20,3 á 20,4 graden. Dat is niet echt koud in onze beleving.

Onze "oude" woning kelderde de temperatuur 7 graden in 1 nacht O-) 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:31:
[...]

Ik ook, maar aangezien zowel ik als mijn vrouw overdag werken komt dat alleen maar in het weekend voor :+
Maar de ruimtetemperatuur in onze woning zakt zo langzaam (maximaal 1 graad bij extreme kou in een periode van 12 uur) dat wij dit niet als koud ervaren. Gewenste temperatuur is 21 graden, 's ochtends is het vaak 20,3 á 20,4 graden. Dat is niet echt koud in onze beleving.

Onze "oude" woning kelderde de temperatuur 7 graden in 1 nacht O-) 8)7
Tja werken...... Hier altijd iemand thuis.
En inderdaad met één graad afkoelen deed ik het ook niet. Alleen ik vind jou lage afkoeling niet overeen komen met jou hoge stroom verbruik.
Ken er wel meer met zo weinig warmte verlies maar die zijn ook wel klaar met 1000 kWh verwarming per jaar.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:52:
[...]

En inderdaad met één graad afkoelen deed ik het ook niet. Alleen ik vind jou lage afkoeling niet overeen komen met jou hoge stroom verbruik.
Ken er wel meer met zo weinig warmte verlies maar die zijn ook wel klaar met 1000 kWh verwarming per jaar.....
Mijn systeem is gewoon erg traag ben ik achtergekomen afgelopen winter.

Ik heb vorig jaar 3000kWh verbruikt voor een vrijstaand huis van bijna 900m3 welke midden in de weilanden staat, in 1 van de koudste regio's van NL (Twente). Dat lijkt mij nog niet zo gek om eerlijk te zijn.

Opwarmen duurt uren en uren, maar afkoelen ook. Beide kanten op gaat het met 0,1 graad per 2 uur ongeveer.

Interne/externe warmtebronnen als mensen, apparatuur, zon gaat wel veel harder.

Maar zoals we eigenlijk allemaal wel inzien is elk huis anders. Juist daarom verbaas ik me ook zo over het huis van @Artbij dat die ondanks al zijn isolatie waardes en WTW toch 2 graden in 1 nacht afkoelt terwijl het eigenlijk helemaal nog niet zo koud is.

Bij radiatoren is bekend dat zodra de WP stopt het direct koud aanvoelt (geen straling meer).
Bij vloerverwarming blijft de massa bij mij thuis nog wel 12 uur warm zonder dat je überhaupt voelt dat deze kouder wordt.

Volgens mij is er geen "1-size-fits-all-oplossing" hiervoor.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 08-10-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:37
1 graad per nacht vind ik ook erg weinig. Helemaal afgelopen februari / maart. Als ik de thermostaat op 21 zet en ga op bed, dan was het in de ochtend 17,5 / 18 graden.

2/1 kap
2005
HR++ glas en overal isolatie.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Eind februari / begin maart was het zo koud dat in die periode de ruimtetempatuur bij mij 's nachts wel eens verder terugzakte als 1 graad, maar dat is misschien 5 dagen per jaar dat het echt -10 continu is, dat komt niet de hele winter voor natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:14:
[...]

Mijn systeem is gewoon erg traag ben ik achtergekomen afgelopen winter.

Ik heb vorig jaar 3000kWh verbruikt voor een vrijstaand huis van bijna 900m3 welke midden in de weilanden staat, in 1 van de koudste regio's van NL (Twente). Dat lijkt mij nog niet zo gek om eerlijk te zijn.

Opwarmen duurt uren en uren, maar afkoelen ook. Beide kanten op gaat het met 0,1 graad per 2 uur ongeveer.

Interne/externe warmtebronnen als mensen, apparatuur, zon gaat wel veel harder.

Maar zoals we eigenlijk allemaal wel inzien is elk huis anders. Juist daarom verbaas ik me ook zo over het huis van @Artbij dat die ondanks al zijn isolatie waardes en WTW toch 2 graden in 1 nacht afkoelt terwijl het eigenlijk helemaal nog niet zo koud is.

Bij radiatoren is bekend dat zodra de WP stopt het direct koud aanvoelt (geen straling meer).
Bij vloerverwarming blijft de massa bij mij thuis nog wel 12 uur warm zonder dat je überhaupt voelt dat deze kouder wordt.

Volgens mij is er geen "1-size-fits-all-oplossing" hiervoor.
Als jou systeem traag is zou continu warm houden beter zijn, maar.....

Grote en lokatie maakt niet uit, warmte verlies blijft verlies, en één graad is niks dus zou het ook niks moeten kosten om warm te houden....

Aan overkant worden 800 huizen gebouwd, heb er drie uitgehoord hoe nul op meter bevalt, nou al die huizen koelen makkelijk twee tot drie graden af. En met nacht verlaging duurt zes uur voor terug op temperatuur door trage vloer verwarming. Zelfs bij een sociale huur woning met gas ketel op de vloer gaat het zo traag ,sta je smorgens mooi te kijken met 18 graden binnen, 24 kW CV ketel er op en pas smiddags drie uur weer terug 21 graden.
Oftewel geen enkele gebruikt nog nacht verlaging.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@reneeke1970 Ik heb daar mee getest, en dat resulteert op een gegeven moment weer in pendelgedrag :P

Zie hieronder 25-02-2018, nachtverlaging van 22.00 tot 08.00.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/8yajaq.jpg

Zie hieronder 01-03-2018, geen nachtverlaging

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/122lwmg.jpg

Ik heb vorig jaar regelmatig geëxperimenteerd, en voor mijn situatie vind ik nachtverlaging de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18
Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:36:
@reneeke1970 Ik heb daar mee getest, en dat resulteert op een gegeven moment weer in pendelgedrag :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb vorig jaar regelmatig geëxperimenteerd, en voor mijn situatie vind ik nachtverlaging de beste optie.
Heb je ook geprobeerd met alle zones open ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ramon_1984 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:40:
[...]

Heb je ook geprobeerd met alle zones open ?
Dat weet ik niet meer precies, maar als ik alle zones open zet krijg ik gigantische variaties in ruimtetemperaturen (ook al proefondervindelijk vastgesteld :P ) en dat wil ik niet.

Ik heb eigenlijk maar 1 doel, en dat is de gewenste ruimtetemperatuur halen per ruimte.

Een belangrijk "bijdoel" van mij is 's nachts geen geluid, en dat is ook 1 van de redenen dat ik hem 's nachts (liever) niet wil laten lopen.

Ook loop ik nog af en toe bij koud weer de houtkachel flink op te poken, dus echt "gemiddeld" ben ik dan weer niet :P

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 08-10-2018 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:28:
[...]

Daarom overweeg ik om ook een LL-warmtepomp op de begane te nemen. Naast het feit dat deze lekker is in de zomer om te koelen, kan ik het ook zo instellen dat het doordeweeks in de ochtend een half gaat draaien om het lekker warm tijdens het ontbijt te hebben.

Dan kan de LW-warmtepomp nog wel eens na 10uur pas starten.

In de slaapvertrekken werkt dit al heel goed. Gewoon rond douche/slaap/ontwaaktijd even een half uur aan en het voelt lekker warm aan.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:42:
[...]

Dat weet ik niet meer precies, maar als ik alle zones open zet krijg ik gigantische variaties in ruimtetemperaturen (ook al proefondervindelijk vastgesteld :P ) en dat wil ik niet.

Ik heb eigenlijk maar 1 doel, en dat is de gewenste ruimtetemperatuur halen per ruimte.

Een belangrijk "bijdoel" van mij is 's nachts geen geluid, en dat is ook 1 van de redenen dat ik hem 's nachts (liever) niet wil laten lopen.

Ook loop ik nog af en toe bij koud weer de houtkachel flink op te poken, dus echt "gemiddeld" ben ik dan weer niet :P
Dat zou je dus kunnen oplossen door in te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ramon_1984 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:44:
[...]

Dat zou je dus kunnen oplossen door in te regelen.
Tegen invloed van zon en het aansteken van een houtkachel kun je niets inregelen, alleen naregelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb jou testen gevolgd en ik denk dat je strategie momenteel de beste is. Maar de oorzaak ervan is pendelen, je hebt simpelweg een te grote wp in mijn ogen. Maar die staat nu eenmaal toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:10:
[...]

Ik heb jou testen gevolgd en ik denk dat je strategie momenteel de beste is. Maar de oorzaak ervan is pendelen, je hebt simpelweg een te grote wp in mijn ogen. Maar die staat nu eenmaal toch?
Als je het zo doet als ik (nachtverlaging) is de WP niet te groot, als ik persé de behoefte zou hebben om 24*7 te draaien (ik snap nog steeds niet waarom je dat zou willen behalve misschien een betere COP) dan had ik beter een kleinere WP kunnen nemen.

Het is een kip-ei verhaal, als ik een kleinere WP gehad zou hebben moet ik 24*7 draaien om de gewenste temperatuur in mijn woning te kunnen halen / houden.

Aangezien ik vind dat het niet nodig moet zijn om de WP 's nachts te laten draaien (vanwege het geluid) moet ik een wat krachtigere WP hebben die de klus in 12 uur kan klaren i.p.v. in 24 uur.

Door deze strategie moet ik eigenlijk wel weer nachtverlaging toepassen omdat anders inderdaad de capaciteit te groot is in bepaalde gevallen (kan niet ver genoeg terug moduleren).

Maar zoals met alles is er niet 1 weg naar Rome, en zijn er meerdere methoden om het gestelde doel te halen :)

Kort samen gevat bestaat er geen enkele WP die doet wat ik wil (de wens is moduleren tussen 1KW en 12KW thermisch onder alle omstandigheden / buitentemperaturen) :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:10:
[...]

Zelfs mijn ELGA pendelt :+
Dit los ik echter zelf op door geautomatiseerd de temp setpoint te verlagen en verhogen

Zonder script:
https://snapshot.raintank...Vh5FKDR7DzOrYbtz2CYr5uZXm

Met script (zie thermostaat_req gele lijn)
https://snapshot.raintank...gk96GNoQSORlkqobp?orgId=2

[ Voor 23% gewijzigd door Daannn1987 op 08-10-2018 14:25 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:21:
[...]

Zelfs mijn ELGA pendelt :+
Dit los ik echter zelf op door geautomatiseerd de temp setpoint te verlagen en verhogen

Zonder script:
https://snapshot.raintank...Vh5FKDR7DzOrYbtz2CYr5uZXm

Met script (zie thermostaat_req gele lijn)
https://snapshot.raintank...gk96GNoQSORlkqobp?orgId=2
De mijne(6 kW) pendelt gelukkig niet vanaf 26 graden op zijn buffer. En dan draai ik nog alleen over radiators

@Grolsch 2×6 cascade had leuker geweest? En minder stroom verbruik!

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 08-10-2018 14:46 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:43:
[...]

De mijne pendelt gelukkig niet vanaf 26 graden op zijn buffer.

@Grolsch 2×6 cascade had leuker geweest? En minder stroom verbruik!
Dan wordt de regeling weer complexer, vanuit hobbymatig oogpunt is het inderdaad misschien wel geinig, maar ik zou het de gemiddelde leek niet adviseren.

Ik ben tevreden zoals het nu werkt, en betaal € 9,00 per maand voor al mijn energiekosten incl. vast recht, ik vind het goed zo :) Het kan altijd beter / efficiënter / handiger, maar voor mij is dit voldoende zo.

99% van de mensen wil gewoon een kastje aan de muur waarop ze de temperatuur invullen die ze willen hebben, en dan moet het vervolgens zo warm worden. Set & Forget zeg maar :P

Bij mijn ouders heb ik sindskort ook een Youless opgehangen (eigenlijk voor PV meting) en als we het over pendelen hebben >:) >:)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2w3xcia.jpg

En geen hond die klaag, en die ketel hangt er ook al 15 jaar volgens mij :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-09 22:48
@Daannn1987
Wil je wat meer info geven, welke thermostaat heb je en wat voor script pas jij hier toe?
De meeste thermostaten werken met 0.5 graad stappen?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
Chris_82 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:52:
@Daannn1987
Wil je wat meer info geven, welke thermostaat heb je en wat voor script pas jij hier toe?
De meeste thermostaten werken met 0.5 graad stappen?
Ik heb een TADO welke per 0.1 gr schakelt.
Zelf een quick & dirty script gemaakt op basis van Domoticz Blocky en wat lua scripts erachter:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/4h5hcp.png

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:31:
[...]

Als jou systeem traag is zou continu warm houden beter zijn, maar.....

Grote en lokatie maakt niet uit, warmte verlies blijft verlies, en één graad is niks dus zou het ook niks moeten kosten om warm te houden....

Aan overkant worden 800 huizen gebouwd, heb er drie uitgehoord hoe nul op meter bevalt, nou al die huizen koelen makkelijk twee tot drie graden af. En met nacht verlaging duurt zes uur voor terug op temperatuur door trage vloer verwarming. Zelfs bij een sociale huur woning met gas ketel op de vloer gaat het zo traag ,sta je smorgens mooi te kijken met 18 graden binnen, 24 kW CV ketel er op en pas smiddags drie uur weer terug 21 graden.
Oftewel geen enkele gebruikt nog nacht verlaging.
ja, maar de huizen zijn gewoon verschillend. @Grolsch en ook ikzelf hebben goed geïsoleerde huizen, volgens mij zitten we beide rond RC 5,5-6. Dat is toch weer een stuk meer dan die 800 huizen, die waarschijnlijk op standaard bouwbesluit RC 4,5 zitten. Laten we de ramen ook niet vergeten, in warmteverlies 's nachts (triple verlies stuk minder dan die 800 huizen die geen triple hebben waarschijnlijk), maar ook overdag de andere kant op (vrijstaand = meestal meer glas = snellere opwarming zon).

Ik verlies zelf nu 's 's avonds en 's nachts zo'n 0,5 - 0,75 graad (van buiten T 16 naar 6) (840m3), natuurlijk warmteverlies want WP draait nog niet, komt er 's nu 's ochtends 8 en 11 weer bij puur o.b.v. zoninstraling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:49:
[...]

Dan wordt de regeling weer complexer, vanuit hobbymatig oogpunt is het inderdaad misschien wel geinig, maar ik zou het de gemiddelde leek niet adviseren.

Ik ben tevreden zoals het nu werkt, en betaal € 9,00 per maand voor al mijn energiekosten incl. vast recht, ik vind het goed zo :) Het kan altijd beter / efficiënter / handiger, maar voor mij is dit voldoende zo.

99% van de mensen wil gewoon een kastje aan de muur waarop ze de temperatuur invullen die ze willen hebben, en dan moet het vervolgens zo warm worden. Set & Forget zeg maar :P

Bij mijn ouders heb ik sindskort ook een Youless opgehangen (eigenlijk voor PV meting) en als we het over pendelen hebben >:) >:)

[Afbeelding]

En geen hond die klaag, en die ketel hangt er ook al 15 jaar volgens mij :X
Word tijd dat je ze eens modulerende ketel kado geeft haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:10
reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:21:
[...]

Word tijd dat je ze eens modulerende ketel kado geeft haha
Dat is waarschijnlijk al een modulerende ketel. Probleem met de huidige generatie (goed geïsoleerde) huizen is dat een modulerende ketel in de praktijk altijd staat te pendelen tussen de minimale vermogenswaarde en uit. Dit komt omdat de meeste gasketels rond de 25 kW zijn, waardoor het minimale vermogen rond de 4 kW ligt, wat veel minder is dan het warmteverlies van zo'n woning bij de huidige buitentemperaturen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat lijkt mij geen pendelen maar thermostaatgedrag, wat je nu met de nachtverlaging creëert is een grotere terugval in temperatuur die hij weer op moet halen, maar mijn inziens te lang aan 1 stuk.
Zelfde als ik en meerdere doen hier, pauzes maken zodat hij niet de hele dag loopt of op overtemp komt, mooier zou zijn als je 4 blokken van 6 uur zou instellen met 2 uur pauze daar in. En als het kan 1 van die 2 uur zo plannen dat die van 7-9 valt.

Vanwege het iets te hoge vermogen laat ik hem juist op de moeilijke (lees koude) tijden draaien zodat het minder pendelt. Maar liefst wel de hele dag door een beetje en niet aan 1 stuk 8 uur uit.

Edit:
Maar des te langer je een wp hebt des te meer je er achter komt dat die regelingen gewoon shit zijn, dat kan echt veel beter. Zo hier bijv begint hij langzaam toeren wat perfect is maar als het niet snel genoeg in temperatuur stijgt gaat hij harder lopen om vervolgens later weer terug te toeren als de watertemp 1 graad stijgt, blijf gewoon rustig lopen zolang de temperatuur niet zakt denk ik dan.
Ook als ik hem op ruimte sensor zet 21 graden stopt hij niet als hij dat langzaam bereikt, wel als het snel gebeurd, eenmaal afgeslagen blijft ie 2 dagen uit en moet het eerst weer 19 graden worden voordat hij aan gaat, behhh, heb je niks aan.
Maar thermostaten het zelfde, altijd een vaste instelling van 4 of 6 starts per uur waar je niets mee kan en 1 graad hysterese, waarschijnlijk omdat hij per halve graad aangeeft, een tiende zou ook mooi zijn met instelbare hysterese.
Enz enz, het kan nog zoveel beter denk ik dan.

[ Voor 27% gewijzigd door Rol-Co op 08-10-2018 18:13 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:26
ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:10:
[...]

Alle verbindingen met kroonsteentjes:

[Afbeelding]
Heb je nu 2 sensors in 1 meetprobe ? Speciale truc om dat er mechanisch in te krijgen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hannibal2206 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 18:11:
[...]

Heb je nu 2 sensors in 1 meetprobe ? Speciale truc om dat er mechanisch in te krijgen ?
In totaal zitten er ik dacht 10 op een enkele draad bij mij.

Ik heb een volledige uitleg hier gegeven:

De opinie van...: Meten is weten! De Warmtepomp

Daarin staan ook twee varianten van een aansluit schema, èèn ervan heb ik in gebruik ( degene met drie aansluitingen)

EDIT:

Oh wacht, ik zie wat je bedoeld, is meer toeval dat het bij mij past. Die van mitsubishi zijn redelijk klein waardoor de mijne er nog bijpast

[ Voor 11% gewijzigd door ronaldmathies op 08-10-2018 18:18 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 16:21
ronaldmathies schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 18:17:
[...]

In totaal zitten er ik dacht 10 op een enkele draad bij mij.

Ik heb een volledige uitleg hier gegeven:

De opinie van...: Meten is weten! De Warmtepomp

Daarin staan ook twee varianten van een aansluit schema, èèn ervan heb ik in gebruik ( degene met drie aansluitingen)

EDIT:

Oh wacht, ik zie wat je bedoeld, is meer toeval dat het bij mij past. Die van mitsubishi zijn redelijk klein waardoor de mijne er nog bijpast
Goed idee de opinie van... meten is weten. Die ga ik vol belangstelling doorlezen.
Toevallig doe ik een poging om 29 senosen aan elkaar te knopen. Raspberry met 1 wire en espeasy.
Warmtepomp, buffervaten, cv houtkachels, retouren en mix van de vloerverwarmingverdelers, zonnecollectoren, etc. Een klusje voor het najaar.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

pleio65 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:11:
[...]

Goed idee de opinie van... meten is weten. Die ga ik vol belangstelling doorlezen.
Toevallig doe ik een poging om 29 senosen aan elkaar te knopen. Raspberry met 1 wire en espeasy.
Warmtepomp, buffervaten, cv houtkachels, retouren en mix van de vloerverwarmingverdelers, zonnecollectoren, etc. Een klusje voor het najaar.
Gaat een beetje moeilijk met espeasy die als max 12 taken/sensoren heeft

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
@Rol-Co de ideale regeling is volgens mij alleen te schrijven voor elke woning en bijbehorende installatie. Alleen is dan de vraag wie gaat dat betalen. Een thermostaat voor een cv moet je volgens mij tunen met een eigen regeling om deze op een warmtepomp toe te kunnen passen. De tijden die b.v. in de regeling van de nefit worden toegepast komen eerder in de buurt van uren dan 10 minuten. Maar dan nog, een buffer wordt dan alsnog vol gas op temperatuur gebracht. Helaas energie technisch, al vindt ik het ook lekker dat onze kamer vlot op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 16:21
kmf schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:58:
[...]

Gaat een beetje moeilijk met espeasy die als max 12 taken/sensoren heeft
Dat wist ik niet. Deel heb ik rechtstreeks op de raspberry. Andere was espeasy de bedoeling. Meerdere espeasy ?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Fut41 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:05:
@Rol-Co de ideale regeling is volgens mij alleen te schrijven voor elke woning en bijbehorende installatie. Alleen is dan de vraag wie gaat dat betalen. Een thermostaat voor een cv moet je volgens mij tunen met een eigen regeling om deze op een warmtepomp toe te kunnen passen. De tijden die b.v. in de regeling van de nefit worden toegepast komen eerder in de buurt van uren dan 10 minuten. Maar dan nog, een buffer wordt dan alsnog vol gas op temperatuur gebracht. Helaas energie technisch, al vindt ik het ook lekker dat onze kamer vlot op temperatuur is.
In ieder voor de panasonic vind ik het jammer, dat indien war gebruikt word, hij pas wederom inschakelt bij -3 graden onder doel temperatuur. En dat zou door gebruiker in te stellen moeten zijn op -1 want die weet of het een snel danwel traag systeem is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fut41 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:05:
Precies, bij mijn wp kan je echt zien dat het voor radiatoren is gemaakt, maar dan nog is het gekkenhuis kwa tijd, net nog gekeken maar als ik een tijdelijke sensor aansluit op de kamer sensor aansluiting en hij meet 22graden, ik stel in 22 graden en gebeurd niets, dus 23 graden, buitenunit gaat lopen en begint redelijk rustig.......binnen een minuut (de gasleiding is nog niet eens warm bij de binnenunit) toert hij al op, nog iets later gooit hij nog een blok op het vuur, blijft daar een tijdje hangen, bij 23 graden toert hij een stukje af, bij 24 ook nog een stuk, en pas bij 25 gaat hij stop.
Lijkt mij een beetje groot verschil, ik ben nu aan het kijken bij welke temperatuur hij weer aan gaat, maar alleen al 2 graden overshoot voordat hij stopt lijkt me veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
@reneeke1970 dan komt naar voren waar de instellingen en regelingen voor welke regio of doel geschreven is. Neem nu het Franse platteland. De meeste oude boerderijen hebben muren van 30 cm massief, lekker traag. Een overshoot zal je daar niet zo snel tegen komen dan past de pana regeling misschien wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Fut41 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:20:
@reneeke1970 dan komt naar voren waar de instellingen en regelingen voor welke regio of doel geschreven is. Neem nu het Franse platteland. De meeste oude boerderijen hebben muren van 30 cm massief, lekker traag. Een overshoot zal je daar niet zo snel tegen komen dan past de pana regeling misschien wel weer.
Ja dat snap ik, maar aangezien het voor iedereen verschillend is zou ik zeggen geef gebruiker mogelijkheid om van standaard af te wijken. Ach ja het is geen ramp maar ik had het handig gevonden.

@Rol-Co de panasonic gaat er ook twee graden overheen hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
Rol-Co schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:18:
[...]

Precies, bij mijn wp kan je echt zien dat het voor radiatoren is gemaakt, maar dan nog is het gekkenhuis kwa tijd, net nog gekeken maar als ik een tijdelijke sensor aansluit op de kamer sensor aansluiting en hij meet 22graden, ik stel in 22 graden en gebeurd niets, dus 23 graden, buitenunit gaat lopen en begint redelijk rustig.......binnen een minuut (de gasleiding is nog niet eens warm bij de binnenunit) toert hij al op, nog iets later gooit hij nog een blok op het vuur, blijft daar een tijdje hangen, bij 23 graden toert hij een stukje af, bij 24 ook nog een stuk, en pas bij 25 gaat hij stop.
Lijkt mij een beetje groot verschil, ik ben nu aan het kijken bij welke temperatuur hij weer aan gaat, maar alleen al 2 graden overshoot voordat hij stopt lijkt me veel.
Hier ook radiator installatie maar overshoot, eigenlijk niet. Alleen bij late plottelinge zon en of koken. Hier kan je niet op regelen zonder een wereld sensoren.@Rol-Co Heb je de thermostaat pas geleden in bedrijf gesteld? Als je pid regeling aan het inleren is zal hij misschien beginnen met lange tijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:57
Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:27:
[...]

M.b.t. nachtverlaging zijn de meningen nogal verdeeld in dit topic :P

Feit 1 = de COP van een warmtepomp is beter bij hogere buitentemperaturen. Normaal gesproken is het 's nachts kouder als overdag, dus overdag is de COP normaal gesproken beter

Feit 2 = Op vol vermogen een huis opwarmen is slechter voor de COP dan constant op een laag niveau doorpruttelen.

Feit 3 = Puur naar thermische energie gekeken bespaart nachtverlaging (dus ruimtetemperatuur verlaging) altijd warmteverlies. Hoe kleiner de Dt tussen Tbuiten / Tbinnen, hoe minder verlies. Let op, ik heb het over thermische energie.

Feit 4 = Bij het constant verwarmen van je woning kun je af met een lagere Ta, en lagere Ta is betere COP. Dus het is kiezen tussen Feit 1, 2 en Feit 4 :P

Persoonlijk pas ik dus wel nachtverlaging toe, en persoonlijk ervaar ik (met name mijn vrouw :+ ) een lage Ta door de vloer niet als comfortabel.
De vloer voelt nog "kil" aan, ondanks dat het kastje op de muur zegt dat het 21 graden in huis is.

Onze COP kampioen @jaari past ook nachtverlaging toe las ik afgelopen week, dus wellicht dat het goed is voor de COP :+

Naar mijn mening is er geen "goed" of "fout" het is gebaseerd op persoonlijke voorkeuren.
Je feit 1 gaat uiteraard alleen op voor een L/W of L/L wp.

Feit 2 is qua cop wellicht waar, maar hoeft energetisch niet op te gaan. Je kunt wellicht toch minder kWh verstoken. Maar dat staat ook in feit 3 wel een tikkie.

Dat kille gevoel heb ik ook wel eens omschreven. In eerdere threads zag je dan ook dat de gemiddelde thermostaat temperatuur omhoog leek te gaan bij de overstap van cv naar wp. Mijn vrouw vind het vervelend dat er niet iets warms in de kamer is. De vv ervaart zij idd niet als voelbare warmte.

En cop kampioen zegt me niks, het is zo afhankelijk van je huis, ligging, warmtebehoefte etc. Ik heb dan ook geen warmtemeter, maar wel een kWh meter, ik betaal tenslotte de kWh's die ik verstook.

Voor mijn vrouw geldt een heel andere norm, die wil dat het comfortabel in huis is en zegt dan we houden elk jaar 900 kWh over, zet de thermostaat gewoon hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:25:
[...]

Ja dat snap ik, maar aangezien het voor iedereen verschillend is zou ik zeggen geef gebruiker mogelijkheid om van standaard af te wijken. Ach ja het is geen ramp maar ik had het handig gevonden.

@Rol-Co de panasonic gaat er ook twee graden overheen hoor
Ja ok, maar waarom? Wat is het nut? Ik kan het niet bedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:32
@reneeke1970 ondanks dat jij een buffer hebt geeft de WP toch nog hetzelfde beeld als bij mij, ik had dit wel anders verwacht?

Edit: tenminste bij de 1e 2 runs

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s9RToJQ.png

[ Voor 9% gewijzigd door Maikie18 op 08-10-2018 20:37 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
pleio65 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:10:
[...]

Dat wist ik niet. Deel heb ik rechtstreeks op de raspberry. Andere was espeasy de bedoeling. Meerdere espeasy ?
Beetje offtopic voor hier maar...

Dat zou ik dan eerder doen, sowiezo mag de draad niet te lang zijn, anders doen de sensoren het niet meer. Elke EspEasy heeft een Api die je vanuit je raspberry pi kan aanroepen dus dat is ook geen issue.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-09 20:57
Fut41 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:20:
De Nibe regeling vind ik behoorlijk goed. Dat is WAR met ruimtetemperatuurcompensatie.Met wat parameters kun je hem geschikt maken voor de grote massa van het huis. Standaard gaat hij wat vaker aan en uit in de overgangstijd. Bij mijn settings minstens 40 minuten aan. Als ik dezer dagen niet zoveel van de zon zou profiteren liet ik hem zijn gang gaan. Alleen doordat ik weet dat morgen de zon gaat schijnen kan ik hem nog een beetje tweaken met een nachtverlagingsprogramma. Verder is er weinig te halen.
In de winter een halve graad nachtverlaging brengt evenwicht in dag/nacht verbruik zonder meteen een enorme piek met opwarmen. WAR geeft naar verhouding veel gebruik in de nacht. Maar of dit nu echt de moeite waard is moet ik nog eens uitzoeken. De 5graden Ta extra om een beetje op te warmen is wel veel.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
Rol-Co schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:34:
[...]

Nut heeft het niet, soms zelfs verkwisting van energie. De regeling is te agressief op de installatie. Zodra bij mij de kamer enigszins op temperatuur komt wordt de warmtepomp al geknepen. Dit in samenwerking met de temperatuur van het buffervat. Het temperament van de regeling en de tijd basis op elkaar afstemmen vereist een aantal stappen van de inleerprocessen om overshoot te voorkomen. Als je professionele pid regelingen tegen komt kan je hier zelf mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
LangeFries schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:43:
[...]

De Nibe regeling vind ik behoorlijk goed. Dat is WAR met ruimtetemperatuurcompensatie.Met wat parameters kun je hem geschikt maken voor de grote massa van het huis. Standaard gaat hij wat vaker aan en uit in de overgangstijd. Bij mijn settings minstens 40 minuten aan. Als ik dezer dagen niet zoveel van de zon zou profiteren liet ik hem zijn gang gaan. Alleen doordat ik weet dat morgen de zon gaat schijnen kan ik hem nog een beetje tweaken met een nachtverlagingsprogramma. Verder is er weinig te halen.
In de winter een halve graad nachtverlaging brengt evenwicht in dag/nacht verbruik zonder meteen een enorme piek met opwarmen. WAR geeft naar verhouding veel gebruik in de nacht. Maar of dit nu echt de moeite waard is moet ik nog eens uitzoeken. De 5graden Ta extra om een beetje op te warmen is wel veel.
Volgens mij hebben wij in de basis dezelfde regeling. De hardware is hier en daar een beetje anders uit gevoerd zodat het een ander product is. Ook bij mij geeft een opstart een ta van 5 graden extra, zijn minimale afgifte en wp in balans dan kom je op de gewenste war temperatuur. Ik heb al wel gezien dat de war temperatuur de streeftemperatuur is van de warmtepomp bij opstarten. De hogere temperatuur komt denk ik doordat t aanvoer en t retour naar elkaar toe kruipen bij een te geringe afgifte. Ik draai ook op war met ruimte compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-09 20:57
reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:52:
[...]

Komt meer voor. Ook hier, afgelopen nacht bijna een graad verloren doordat de vloer koud was en het buiten bijna vroor. Die koude vloer komt 's winters niet voor, dus dan is het ook maximaal 1 graad (nog met CV). Tegenwoordig laat ik het in de winter niet meer zo ver komen. Zoveel krijg ik overdag niet weer aangewarmt.

De vloer is een enorme warmtebuffer, die je eerst weer aan moet vullen. @Grolsch heeft ook een beste vloer. Hij zit met zijn verschillende temperatuur zones, anders had hij ook geen buffervat nodig gehad.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fut41 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:46:
[...]

Nut heeft het niet, soms zelfs verkwisting van energie. De regeling is te agressief op de installatie. Zodra bij mij de kamer enigszins op temperatuur komt wordt de warmtepomp al geknepen. Dit in samenwerking met de temperatuur van het buffervat. Het temperament van de regeling en de tijd basis op elkaar afstemmen vereist een aantal stappen van de inleerprocessen om overshoot te voorkomen. Als je professionele pid regelingen tegen komt kan je hier zelf mee spelen.
Op WAR only heb ik een setting die perfect werkt, maar wil eigenlijk wat ruimte temperatuur meten en daar op sturen, of ik hem in de kamer hang is een 2e.
War werkt met een stooklijn vs buitentemperatuur, de ruimte verwarming op sensor en geen maximaal temperatuur.
Voordeel? Geen pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:34:
[...]

Waarschijnlijk hoopt de regeling dat er nog snel iets in de afgifte gebeurt, een onnodige start stop is verloren energie, maar ja als het dan echt niet meer gaat dan toch maar uit..

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:08:
[...]

Waarschijnlijk hoopt de regeling dat er nog snel iets in de afgifte gebeurt, een onnodige start stop is verloren energie, maar ja als het dan echt niet meer gaat dan toch maar uit..
Zit er ook geen verband met dalende buitentemperatuur?
Stel van 14 naar 13 binnen 30 minuten is door draaien in de hoop dat het verder afkoelt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:11:
[...]

Stel van 14 naar 13 binnen 30 minuten is door draaien in de hoop dat het verder afkoelt ?
Hier niet, op sensor is geen war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maikie18 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:37:
@reneeke1970 ondanks dat jij een buffer hebt geeft de WP toch nog hetzelfde beeld als bij mij, ik had dit wel anders verwacht?

Edit: tenminste bij de 1e 2 runs

[Afbeelding]
Derde run is boiler dus negeren hi.
Die andere twee is heel simpel, het koelt langzaam af in huis en wp heeft lang stil gestaan dus water is koud. Op het moment van starten is het buiten spontaan naar 4 graden afgekoeld dus zegt wp wacht even maar daar hoort 30 graden bij, en wat meet hij actueel.... Juist 23 retour dus volle bak gas erop.

Conclusie een grote wisselende buiten temp is niet fijn.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Fut41 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:58:
[...]

Volgens mij hebben wij in de basis dezelfde regeling. De hardware is hier en daar een beetje anders uit gevoerd zodat het een ander product is. Ook bij mij geeft een opstart een ta van 5 graden extra, zijn minimale afgifte en wp in balans dan kom je op de gewenste war temperatuur. Ik heb al wel gezien dat de war temperatuur de streeftemperatuur is van de warmtepomp bij opstarten. De hogere temperatuur komt denk ik doordat t aanvoer en t retour naar elkaar toe kruipen bij een te geringe afgifte. Ik draai ook op war met ruimte compensatie.
Dat zijn ze niet, zijn WP draait op totale dT van ca. 4-5 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:52:
[...]

Edit:
Maar des te langer je een wp hebt des te meer je er achter komt dat die regelingen gewoon shit zijn, dat kan echt veel beter. Zo hier bijv begint hij langzaam toeren wat perfect is maar als het niet snel genoeg in temperatuur stijgt gaat hij harder lopen om vervolgens later weer terug te toeren als de watertemp 1 graad stijgt, blijf gewoon rustig lopen zolang de temperatuur niet zakt denk ik dan.
Ook als ik hem op ruimte sensor zet 21 graden stopt hij niet als hij dat langzaam bereikt, wel als het snel gebeurd, eenmaal afgeslagen blijft ie 2 dagen uit en moet het eerst weer 19 graden worden voordat hij aan gaat, behhh, heb je niks aan.
Maar thermostaten het zelfde, altijd een vaste instelling van 4 of 6 starts per uur waar je niets mee kan en 1 graad hysterese, waarschijnlijk omdat hij per halve graad aangeeft, een tiende zou ook mooi zijn met instelbare hysterese.
Enz enz, het kan nog zoveel beter denk ik dan.
Ik herken bovenstaande in het geheel niet.

Er zijn bij mij 2 regelingen, 1. die van de WP zelf, 2. Die van m'n Danfoss regeling (thermostaat).

Na 1 winter denk ik dat ik de Mitsubishi begin te snappen.

Hij wil z.s.m. naar de gewenste Ta, dit lijkt mij ook wenselijk gedrag. Dit betekent dat het vermogen in het begin van een run hoger ligt. Naar mijn idee niet meer als logisch. Systeem start op, en alles is relatief koud. Zodra Ta bereikt is en de Tr stijgt zie ik de WP keurig terug moduleren.

2 = De thermostaat, de Danfoss heeft een hysterese van 0,1 graad. Heel eenvoudig is ruimtetemperatuur <setpoint ga verwarmen, is ruime temperatuur >setpoint stop verwarmen.

Ik heb alleen in de regeling aangegeven dat als ik een run wil, dat deze run minimaal 20 minuten duurt, en als de warmtebehoefte stopt dat deze 20 minuten moet stoppen (dus maximaal 3 schakelmomenten per uur). In de praktijk heb ik hooguit enkele schakel momenten per dag, een run duurt uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ramon_1984 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:11:
[...]

Klopt, ik leg er wel eens de buiten temp naast en dan zie je bij dalende temperaturen een herberekening van de war en hoppa extra gas want het wijkt teveel af. En bij stijgende temperaturen gaat hij juist spontaan uit.....
Ik weet eigenlijk ook niet met welk tijds interval hij de temperaturen checkt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:13:
[...]

Derde run is boiler dus negeren hi.
Die andere twee is heel simpel, het koelt langzaam af in huis en wp heeft lang stil gestaan dus water is koud. Op het moment van starten is het buiten spontaan naar 4 graden afgekoeld dus zegt wp wacht even maar daar hoort 30 graden bij, en wat meet hij actueel.... Juist 23 retour dus volle bak gas erop.

Conclusie een grote wisselende buiten temp is niet fijn.
Precies! Maar waarom die volle bak? Wil ie voor cv spelen? :+
Gewoon lopen op low of mid speed is zat, het moet toch lang duren......en pas gas bijgeven bij x tijd en geen verhoging, liefst tijd en x verhoging instelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:21:
[...]

Precies! Maar waarom die volle bak? Wil ie voor cv spelen? :+
Gewoon lopen op low of mid speed is zat, het moet toch lang duren......en pas gas bijgeven bij x tijd en geen verhoging, liefst tijd en x verhoging instelbaar.
Ja dat weten jij en ik omdat wij de kamer temperatuur weten, maar dat weet wp niet, die weet alleen ik moet 30 maken en er komt slechts 25 binnen dus hup gas geven. Verwarmings technisch ook goed natuurlijk want je zou maar net een woning gaan opwarmen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:19:
[...]

Ik herken bovenstaande in het geheel niet.

Er zijn bij mij 2 regelingen, 1. die van de WP zelf, 2. Die van m'n Danfoss regeling (thermostaat).

Na 1 winter denk ik dat ik de Mitsubishi begin te snappen.

Hij wil z.s.m. naar de gewenste Ta, dit lijkt mij ook wenselijk gedrag. Dit betekent dat het vermogen in het begin van een run hoger ligt. Naar mijn idee niet meer als logisch. Systeem start op, en alles is relatief koud. Zodra Ta bereikt is en de Tr stijgt zie ik de WP keurig terug moduleren.

2 = De thermostaat, de Danfoss heeft een hysterese van 0,1 graad. Heel eenvoudig is ruimtetemperatuur <setpoint ga verwarmen, is ruime temperatuur >setpoint stop verwarmen.

Ik heb alleen in de regeling aangegeven dat als ik een run wil, dat deze run minimaal 20 minuten duurt, en als de warmtebehoefte stopt dat deze 20 minuten moet stoppen (dus maximaal 3 schakelmomenten per uur). In de praktijk heb ik hooguit enkele schakel momenten per dag, een run duurt uren.
Anti pendel settings dus?
Op sensor loopt hij hier dan geen uren laag maar gaat gas geven om naar setpoint te gaan, zelfs zo erg dat als dat niet binnen 10 min gebeurd er flink gas op gaat, maar ja het is een vloer dus nee dat gaat niet in 10 min. Cv gedrag vind ik het.
WAR gaat wel zo, stuurt en moduleert op TA, en bij temperaturen boven 0 werkt dat zelfs moier als je de sensoren omdraait, dan stuur je op TR, dan is je hele systeem de door WAR bepaalde temperatuur.
Onder 0 gaat dat weer niet goed, met name met de defrosts.... waarom? Geen idee.

Maar goed, over mijn wp is ook weinig info, geen forum, maar wel heeeeeeeeel veel settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:28:
[...]

Anti pendel settings dus?
Op sensor loopt hij hier dan geen uren laag maar gaat gas geven om naar setpoint te gaan, zelfs zo erg dat als dat niet binnen 10 min gebeurd er flink gas op gaat, maar ja het is een vloer dus nee dat gaat niet in 10 min. Cv gedrag vind ik het.
WAR gaat wel zo, stuurt en moduleert op TA, en bij temperaturen boven 0 werkt dat zelfs moier als je de sensoren omdraait, dan stuur je op TR, dan is je hele systeem de door WAR bepaalde temperatuur.
Onder 0 gaat dat weer niet goed, met name met de defrosts.... waarom? Geen idee.

Maar goed, over mijn wp is ook weinig info, geen forum, maar wel heeeeeeeeel veel settings.
Jouw probleem zit hem dan echt in de regeling van de WP en bijbehorende thermostaat.
Zoals bekend draai ik ook alleen WAR met een losse thermostaat.

De mogelijkheden van de Nibe zoals @LangeFries aangeeft zou ik ook wel willen hebben. Wat dat betreft is Nibe op dat gebied wel een stukje verder.

Op de zaak gebruiken we Kieback & Peter en die werkt ook met ruimtecompensatie, wat mij betreft een zeer bruikbare regelmethode om de "problemen" van WAR only op te vangen, en zo nog beter te kunnen regelen.

Helaas heeft de Mitsu dat ook niet, en de belangrijkste setting die ik bij de Mitsu mis is een minimale stilstandstijd. Als er echt geen afgifte is gaat de Mitsu doodleuk 20 x per uur starten>stoppen, en dat noem ik pendelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:33:
[...]
Als er echt geen afgifte is gaat de Mitsu doodleuk 20 x per uur starten>stoppen, en dat noem ik pendelen :P
Hoe weet je dat dan? :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:33:
[...]

Jouw probleem zit hem dan echt in de regeling van de WP en bijbehorende thermostaat.
Zoals bekend draai ik ook alleen WAR met een losse thermostaat.

De mogelijkheden van de Nibe zoals @LangeFries aangeeft zou ik ook wel willen hebben. Wat dat betreft is Nibe op dat gebied wel een stukje verder.

Op de zaak gebruiken we Kieback & Peter en die werkt ook met ruimtecompensatie, wat mij betreft een zeer bruikbare regelmethode om de "problemen" van WAR only op te vangen, en zo nog beter te kunnen regelen.

Helaas heeft de Mitsu dat ook niet, en de belangrijkste setting die ik bij de Mitsu mis is een minimale stilstandstijd. Als er echt geen afgifte is gaat de Mitsu doodleuk 20 x per uur starten>stoppen, en dat noem ik pendelen :P
Dat laatste is wel logisch, doet een cv ook, hysterese van de thermostaat groter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik zag voorlaatst een grafiek van iemand die het voor mij getest heeft, die man (ik zal geen namen noemen) liet de WP doodleuk draaien terwijl hij de draadjes van zijn secundaire pomp had losgekoppeld :+
Rol-Co schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:39:
[...]

Dat laatste is wel logisch, doet een cv ook, hysterese van de thermostaat groter maken.
Wat jij bedoelt is pendelgedrag veroorzaakt door thermostaat, daar heb ik geen last van.
Waar ik wel "last" van heb is pendelgedrag door teveel thermisch vermogen. En daar had Mitsu wat mij betreft een minimale stilstandtijd voor in mogen bouwen.

[ Voor 39% gewijzigd door Grolsch op 08-10-2018 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:39:
[...]

Daarom ben ik van 0.2 naar 0.5 gegaan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:39:
[...]

Ik zag voorlaatst een grafiek van iemand die het voor mij getest heeft, die man (ik zal geen namen noemen) liet de WP doodleuk draaien terwijl hij de draadjes van zijn secundaire pomp had losgekoppeld :+

[...]

Wat jij bedoelt is pendelgedrag veroorzaakt door thermostaat, daar heb ik geen last van.
Waar ik wel "last" van heb is pendelgedrag door teveel thermisch vermogen. En daar had Mitsu wat mij betreft een minimale stilstandtijd voor in mogen bouwen.
Geen afgifte zeg je, waarom gaat hij dan wel lopen? Dan heb je toch warmtevraag van de thermostaat.

We verneu*#n ook een beetje de settings he, standaard staat de wp op een TA van 40 graden dus dan zal dat pendelen wel meevallen, maar ja, wij willen 30 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:44:
[...]

Geen afgifte zeg je, waarom gaat hij dan wel lopen? Dan heb je toch warmtevraag van de thermostaat.

We verneu*#n ook een beetje de settings he, standaard staat de wp op een TA van 40 graden dus dan zal dat pendelen wel meevallen, maar ja, wij willen 30 ;)
Als er bijvoorbeeld alleen een kleine zone (badkamer/studeerkamer) warmte vraagt. Dan heb ik domweg te weinig afgifte en gaat de WP "Pendelen" vanwege teveel vermogen.

Nu komt dit bij mij bijna niet (meer) voor (kwestie van inregelen :P ) maar toch blijf ik vinden dat Mitsu hier iets voor had moeten bedenken (minimale stilstandtijd compressor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:47:
[...]

Als er bijvoorbeeld alleen een kleine zone (badkamer/studeerkamer) warmte vraagt. Dan heb ik domweg te weinig afgifte en gaat de WP "Pendelen" vanwege teveel vermogen.

Nu komt dit bij mij bijna niet (meer) voor (kwestie van inregelen :P ) maar toch blijf ik vinden dat Mitsu hier iets voor had moeten bedenken (minimale stilstandtijd compressor).
Als dat heel erg zou zijn zat er wel een anti pendel optie in, zit in professionele koel units ook. Maar zelfs met je buffer heb je dat, die zou dat moeten voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:47:
[...]

Ik zou gewoon de badkamer altijd open laten staan maar geen warmte vraag signaal laten versturen, dus altijd mee lopen met een andere warmte vraag.
Liever een te warme badkamer dan pendel gedoe.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:50:
[...]

Als dat heel erg zou zijn zat er wel een anti pendel optie in, zit in professionele koel units ook. Maar zelfs met je buffer heb je dat, die zou dat moeten voorkomen.
Een buffervat geeft rust in het systeem en scheidt de hydraulische circuits tussen afgifte en opwekking, maar het is een "Fabel" dat hij gependel vanwege te weinig afgiftevermogen voorkomt.

Een buffervat is goed geïsoleerd en heeft nagenoeg geen afgifte, als je onvoldoende afgiftevermogen hebt lost een buffervat dit pendelgedrag niet op.

Ik verwijs wederom naar de grafiek van de persoon die dit getest heeft met een 200 ltr buffervat :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/05iJlt6Tyk1E0GjQxvj5SvY5/full.jpg

Geen (of onvoldoende) afgifte resulteert in pendelgedrag bij de Mitsu.

Ook wel logisch, Ta = 30, buffervat is binnen no time 30 graden, geen afgifte, retour is 30 graden, WP gaat uit.
reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:54:
[...]

Ik zou gewoon de badkamer altijd open laten staan maar geen warmte vraag signaal laten versturen, dus altijd mee lopen met een andere warmte vraag.
Liever een te warme badkamer dan pendel gedoe.
Heb ik ook over nagedacht, maar het is winter, -5 in Twenteland en op een zondagochtend denkt Mr. Grolsch laat ik eens ff de houtkachel oppoken. Het duurt +- een uur, maar de benedenverdieping is op temperatuur en de WP gaat uit. De hele dag blijft de houtkachel aan. Mag je gokken wat er gebeurt in de badkamer, en hoe mevr. Grolsch gestemd is als ze zondagavond om 21:00 in een lekkere warme badkamer onder de douche wil >:)

Ik heb omdat gependel te voorkomen wel een aantal niet nageregelde groepen (die dus altijd meelopen) en nu alles goed is ingeregeld heb ik er bijna geen last meer van. Maar in bovengenoemde scenario, dan moet die WP maar 5 x pendelen, ik wil geen ruzie met mijn vrouw :+

[ Voor 34% gewijzigd door Grolsch op 08-10-2018 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
LittleTycoon schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:19:
[...]

Dat zijn ze niet, zijn WP draait op totale dT van ca. 4-5 graden.
Sorry voor de onduidelijkheid,ik bedoelde de pid regeling van de warmtepomp met bijbehorende accessoires. De fabrikant van beide partijen zit hardware matig in Zweden met van elke distributeur een eigen sausje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Grolsch een buffer voorkomt wel pendelen, wp gaat uit bij +2 en gaat weer aan als alles weer afgekoeld is naar -3 van doel temp. De secundaire blijft mee draaien dus complete water inhoud koelt af. Bij mij is dat 600 liter. En voordat mijn wp die weer 5 graden heeft opgewarmd zijn we toch half uurtje verder of langer, dus geen pendel meer

Edit, het voorbeeld van je vrouw in koude badkamer snap ik, maar het komt niet overeen met je max temp daling in huis van één graad. Dus hoe kan het met een al warme betonnen plaat ineens koud zijn in badkamer?

[ Voor 23% gewijzigd door reneeke1970 op 08-10-2018 22:04 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:59:
@Grolsch een buffer voorkomt wel pendelen, wp gaat uit bij +2 en gaat weer aan als alles weer afgekoeld is naar -3 van doel temp. De secundaire blijft mee draaien dus complete water inhoud koelt af. Bij mij is dat 600 liter. En voordat mijn wp die weer 5 graden heeft opgewarmd zijn we toch half uurtje verder of langer, dus geen pendel meer
Ja dat dacht ik ook, dat je kan teren op de buffer voor xx minuten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:18
Van het weekend de leiding ingegraven voor het monobloc. Leidingen liggen op ,jawel, 100cm diep onder de fundering van het huis heen

Warmtepomp is nog niet besteld... confort market is niet zo snel met reageren

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QHf7fPH.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kq67MGi.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5uiWm8X.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Simply_jeroen op 08-10-2018 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:02:
[...]

Ja dat dacht ik ook, dat je kan teren op de buffer voor xx minuten.
Kijk maar tussen mijn eerste en tweed run, daar staat nog 45 watt van secundair wat draait, dus war is +2 daarna gaat hij weer verder vanaf -3 ,op einde tweede run staat 10 watt, dat is teken dat kamer thermostaat hem gestopt heeft anders had hij nog langer gedraait

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
jeroenvervuren schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:02:
Van het weekend de leiding ingegraven voor het monobloc. Leidingen liggen op ,jawel, 100cm diep onder de fundering van het huis heen
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dat is een heel karwei geweest, maar je weet nu heel erg zeker dat ze daar nooit zullen bevriezen! _/-\o_ _/-\o_
Nog wel gevuld met PUR?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jeroenvervuren
De ervaringen met confort market zijn niet zo goed
Wodan89 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Waarom niet bij PMcoppack (verzend 95 euro)

Maar respect. Ik heb zelfs mijn koelmiddel leidingen ingegraven... :+

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-10-2018 22:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:59:
Jij hebt geen Mitsu en regelt anders dan ik. Jij hebt ook een serieuze buffer van 600 liter.
Ik draai WAR maar ik meet alleen in de WP, dus niet in m'n buffervat, ik vraag me ook af of dat nut heeft bij 120 liter bufferinhoud

Mijn secundaire pomp wordt nu gestuurd door mijn WP, dan moet ik de hele regeling weer op de kop gooien.

Zoals eerder aangegeven blijf ik dit een minpuntje van de Mitsu vinden.

Stel dat ik die sensoren wel ga aansluiten dan wordt gestuurd dat de Ta op de plek waar de sensor zit 30 graden moet zijn. Dit zal betekenen dat de WP met hogere Ta gaat werken om het op dat punt 30 graden te krijgen.

Als ik flow heb met secundaire pomp keldert die temp binnen no-time naar beneden met mijn "schamele" 120 litertjes. Als ik geen flow heb in met secundaire staat mijn WP op dit moment ook al stil (geen warmtebehoefte).

Aangezien ik op dit moment eigenlijk helemaal geen problemen of gependel heb voel ik er niet zoveel voor de boel weer op de kop te gooien :P

Ik vraag me trouwens ook af wat de WP zal doen met de Tr sensor.

Ik denk steeds meer dat het PAC-TH011 -E setje bedoelt is voor als je met 2 zones werkt.
Ik kom in de documentatie van Mitsubishi ook geen enkel voorbeeld tegen dat deze sensoren de temperatuur in het buffervat meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Naalroc schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:11:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dat is een heel karwei geweest, maar je weet nu heel erg zeker dat ze daar nooit zullen bevriezen! _/-\o_ _/-\o_
Nog wel gevuld met PUR?
Hij heeft al geïsoleerde slang

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Grolsch
Niks meer aan doen is mogelijk maar hier geen optie, het is veel te leuk om dingetjes te proberen. :)
Draai nu ook weer een testje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
jeroenvervuren schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:02:

Warmtepomp is nog niet besteld... confort market is niet zo snel met reageren

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Slang bij instalatiestore.com vandaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Naalroc schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:11:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Nog wel gevuld met PUR?
Maar de monoblock zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:18:
[...]

Maar de monoblock zelf wel.
Aardwarmte stijgt ook op... :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Maar daarover zijn al heel wat pagina's gevuld, dankzij Dylantje....
Gaan we toch niet overdoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:16:
@Grolsch
Niks meer aan doen is mogelijk maar hier geen optie, het is veel te leuk om dingetjes te proberen. :)
Draai nu ook weer een testje :P
Vertel, vertel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoeveel start en stops kan ik maken per dag..
(sorry kon het niet laten :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:12:
[...]

Jij hebt geen Mitsu en regelt anders dan ik. Jij hebt ook een serieuze buffer van 600 liter.
Ik draai WAR maar ik meet alleen in de WP, dus niet in m'n buffervat, ik vraag me ook af of dat nut heeft bij 120 liter bufferinhoud

Mijn secundaire pomp wordt nu gestuurd door mijn WP, dan moet ik de hele regeling weer op de kop gooien.

Zoals eerder aangegeven blijf ik dit een minpuntje van de Mitsu vinden.

Stel dat ik die sensoren wel ga aansluiten dan wordt gestuurd dat de Ta op de plek waar de sensor zit 30 graden moet zijn. Dit zal betekenen dat de WP met hogere Ta gaat werken om het op dat punt 30 graden te krijgen.

Als ik flow heb met secundaire pomp keldert die temp binnen no-time naar beneden met mijn "schamele" 120 litertjes. Als ik geen flow heb in met secundaire staat mijn WP op dit moment ook al stil (geen warmtebehoefte).

Aangezien ik op dit moment eigenlijk helemaal geen problemen of gependel heb voel ik er niet zoveel voor de boel weer op de kop te gooien :P

Ik vraag me trouwens ook af wat de WP zal doen met de Tr sensor.

Ik denk steeds meer dat het PAC-TH011 -E setje bedoelt is voor als je met 2 zones werkt.
Ik kom in de documentatie van Mitsubishi ook geen enkel voorbeeld tegen dat deze sensoren de temperatuur in het buffervat meten.
Ik meet ook niet in buffer, gewoon standaard in de wp. Mijn kamer thermostaat laat zowel secundair lopen als de wp starten, daarna regelt wp zijn war zelf. En de wp word hard gestopt als thermostaat zegt het is te warm.
Mijn 600 bestaat uit 400 buffer plus de rest van systeem 200 geschat....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:27:
[...]

Ik meet ook niet in buffer, gewoon standaard in de wp. Mijn kamer thermostaat laat zowel secundair lopen als de wp starten, daarna regelt wp zijn war zelf. En de wp word hard gestopt als thermostaat zegt het is te warm.
Mijn 600 bestaat uit 400 buffer plus de rest van systeem 200 geschat....
Dan werkt de regeling van jouw WP op dat gebied (Naar mijn mening) beter als bij de Mitsu. De Mitsu gaan niet naar +2, en niet naar -4. Dat is helaas niet in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:26:
[...]

Hoeveel start en stops kan ik maken per dag..
(sorry kon het niet laten :) )
En dat zeg je nou juist op de dag dat hij dat niet doet. ;)

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

@Grolsch
Hoor je als het werkt :)

@Naalroc
Liever niet, het was alleen een tip.

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 08-10-2018 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:29:
[...]

Dan werkt de regeling van jouw WP op dat gebied (Naar mijn mening) beter als bij de Mitsu. De Mitsu gaan niet naar +2, en niet naar -4. Dat is helaas niet in te stellen.
Ik kan ook niks instellen, vaste programmering.
Welke temp hanteerd mitsu dan als daar geen regeling aan zou hangen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Grolsch zou er hier geen Tweaker zijn die een plc kan programeren met daarin een graadminuten regeling, zoals bij Nibe. En die je wp aan laten sturen.
Dat is echt een mooie regeling en voorkomt pendelen.
Een Nibe zou geheid in storing gaan bij zulk gedrag zoals die trent aangeeft...... Te korte looptijd compressor.

Wij plaatsen eigenlijk altijd een UKV100 parallel bij een Nibe, 8 of 16kW, altijd 100L en nooit last van te korte looptijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 08-10-2018 23:14 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Oxellaar schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 23:14:
@Grolsch zou er hier geen Tweaker zijn die een plc kan programeren met daarin een graadminuten regeling, zoals bij Nibe. En die je wp aan laten sturen.
Een Nibe zou geheid in storing gaan bij zulk gedrag zoals die trent aangeeft...... Te korte looptijd compressor.

Wij plaatsen eigenlijk altijd een UKV100 parallel bij een Nibe, 8 of 16kW, altijd 100L en nooit last van te korte looptijd.
Ik zat hier laatst al eens over na te denken, Bij de mitsu kan je de WP laten draaien door een potentiaalvrij contact dicht te zetten. Dit geeft mogelijkheden door te bepalen wanneer je wel / niet wilt draaien met je warmtepomp.

Hier moet iets mee te doen zijn, je zou zoiets simpels kunnen doen als een component toevoegen die het potentiaal vrij contact van je thermostaat oppikt en daarmee gaat bepalen wat het potentiaalvrij contact van de WP moet gaan doen.

Bijvoorbeeld:

Regel 1: Is de laatste keer dat de WP gedraagt heeft kleiner als X minuten wacht dan totdat we de X minuten bericht hebt (feitelijk de instelling die Grolsch nu mist), anders start de warmtepomp.

Regel 2: Is de warmte pomp aan het draaien draai dan voor minimaal X minuten.

Regel 3: Is de warmte pomp aan het draaien draai dan net zolang totdat Td kleiner is dan X graden (bijvoorbeeld -2) (en rekening houdend met regel 2), houd dan wel in dat de mitsu feitelijk zijn eigen sensoren moet gaan negeren, of hier moet een andere oplossing voor bedacht worden.

Eventueel zou je hierin ook nog de temperatuur van het buffervat kunnen gebruiken, de buitentemperatuur en zelfs nog een eigen stooklijn.

Ben nu puur wat aan het eruit gooien. Zo'n regeling zou prima met een esp8266 gedaan kunnen worden met de benodigde sensoren. Je kan het zo gek maken als je wilt of zo simpel houden als je wilt. Maar er moet volgens mij via deze route nog meer te optimaliseren zijn.

Al deze tijden, temperaturen, etc.,. zou je dan in een web interface kunnen invoeren.

Je zou met de buitentemperatuur nog zover kunnen gaan door het vermogen van je WP ermee te laten regelen (al is dit natuurlijk niet de enige factor, maar ook of je alleen SWW doet of SWW + VERW), dus zou ook seizoen gebonden kunnen zijn of combinatie hiervan, etc...):

Is buitentemperatuur < x dan 100%
Is buitentemperatuur < y dan 70&
Is buitentemperatuur < z dan 50%

Enige wat ik probeer uit te puzzelen is, wat is er allemaal zinnig, wat zijn de regels, welke sensoren op welke plekken heb je dan nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door ronaldmathies op 09-10-2018 05:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:18
Heb de buis niet gevuld met pur. Heb het idee dat zonder beter is. Zit toch stilstaande lucht in de buis en daarnaast heb ik het idee dat gaatjes in de buis maken alleen maar kan zorgen voor meer problemen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
ronaldmathies schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 04:51:
[...]

Enige wat ik probeer uit te puzzelen is, wat is er allemaal zinnig, wat zijn de regels, welke sensoren op welke plekken heb je dan nodig.
Het enige wat je wilt weten is de temperatuur na het buffervat, dus aanvoer en retour en aanvoer en retour van de warmtepomp zelf.
En de buitentemperatuur ivm de stooklijn.

Maar ik zie een nieuw hobbyproject voor jouw :9

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Oxellaar schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 06:31:
[...]

Het enige wat je wilt weten is de temperatuur na het buffervat, dus aanvoer en retour en aanvoer en retour van de warmtepomp zelf.
En de buitentemperatuur ivm de stooklijn.

Maar ik zie een nieuw hobbyproject voor jouw :9
De Ta, Tr en Td van na de buffer en bij de WP is vrij gemakkelijk te achterhalen als je extra sensoren kan plaatsen.

:P beetje wel ja. Ik zit met hetzelfde probleem als @Grolsch maar dan nog een stapje erger. Hij kan nog op zijn danfos de minimale runduur opgeven (bij hem 20 min) en als de warmtebehoefte stop dat hij dan ook voor 20 minuten niet mag vragen.

Dat zijn twee instellingen die ik niet kan instellen op mijn Watts Vision voor zover ik weet. Dus om dit probleem op te lossen zat ik in die richting te denken.

Gezien ik zelf kan bepalen wanneer de WP draait (los van de secundaire pomp, die wordt nogsteeds bepaald door de thermostaat) kan ik hier dus invloed op uitoefenen.

Deze drie punten wil ik dan ook tackelen:

- Minimale runtijd
- Minimale pauze tussen twee runs
- Warmtepomp niet laten draaien als er geen afgifte is (doordat bijvoorbeeld alleen maar een kleine ruimte verwarmt moet worden wat prima uit de buffer te halen is).

Wat ik nog moet uitzoeken (even in een flow diagram verwerken) wat precies wanneer moet gebeuren, niet dat regels tegenstrijdig gaan worden en dat hij juist daardoor gaat pendelen of helemaal niet aangaat.

Bijvoorbeeld, de Ta en Tr na de pomp moet je niet meteen na het begin van het draaien gaan gebruiken, dan is het veschil nog enorm groot, terwijl als je misschien een minuutje wacht dan krijg je scherpere getallen (omdat de flow nog op gang moet komen en de retour in verhouding wat bij de sensor ligt nog veel lager is als bij je vloer gezien dat veel beter geisolleerd is). En zo zijn er nog wel meer punten waar rekening mee gehouden moet worden.

PS:

Mochten er mensen interesse hebben om hier over mee te denken dan hoor ik dat graag. Mocht het allemaal gaan werken dan ga ik het gerealiseerde weer gaan opnemen in een tweakblog met uitleg over hoe je het zelf kan opzetten. Maar dan moet het wel zin hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door ronaldmathies op 09-10-2018 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

ronaldmathies schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 06:37:
[...]

De Ta, Tr en Td van na de buffer en bij de WP is vrij gemakkelijk te achterhalen als je extra sensoren kan plaatsen.

:P beetje wel ja. Ik zit met hetzelfde probleem als @Grolsch maar dan nog een stapje erger. Hij kan nog op zijn danfos de minimale runduur opgeven (bij hem 20 min) en als de warmtebehoefte stop dat hij dan ook voor 20 minuten niet mag vragen.

Dat zijn twee instellingen die ik niet kan instellen op mijn Watts Vision voor zover ik weet. Dus om dit probleem op te lossen zat ik in die richting te denken.

Gezien ik zelf kan bepalen wanneer de WP draait (los van de secundaire pomp, die wordt nogsteeds bepaald door de thermostaat) kan ik hier dus invloed op uitoefenen.

- Minimale runtijd
- Warmtepomp niet laten draaien als er geen afgifte is (doordat bijvoorbeeld alleen maar een kleine ruimte verwarmt moet worden wat prima uit de buffer te halen is).

Wat ik nog moet uitzoeken (even in een flow diagram verwerken) wat precies wanneer moet gebeuren, niet dat regels tegenstrijdig gaan worden en dat hij juist daardoor gaat pendelen of helemaal niet aangaat.

Bijvoorbeeld, de Ta en Tr na de pomp moet je niet meteen na het begin van het draaien gaan gebruiken, dan is het veschil nog enorm groot, terwijl als je misschien een minuutje wacht dan krijg je scherpere getallen (omdat de flow nog op gang moet komen en de retour in verhouding wat bij de sensor ligt nog veel lager is als bij je vloer gezien dat veel beter geisolleerd is). En zo zijn er nog wel meer punten waar rekening mee gehouden moet worden.

PS:

Mochten er mensen interesse hebben om hier over mee te denken dan hoor ik dat graag. Mocht het allemaal gaan werken dan ga ik het gerealiseerde weer gaan opnemen in een tweakblog met uitleg over hoe je het zelf kan opzetten. Maar dan moet het wel zin hebben.
ICM met de 50/75/100% sturing is hier best wel wat moois van te maken. Nu ben ik zelf nog niet in het bezit van een WP, deze staat voor mei juni volgend jaar in de planning. Morgen eerst vloerverwarming erin :D.

Voor de ervarings deskuningen is het inderdaad wel een idee om een flowchart op te zetten waar ze op kunnen schieten.

Zit hier ook al een poosje mee in mijn hoofd te spelen te meer omdat er in thermostaat land eigenlijk geen goeie regeling is welke echt voor een VV/WP combi geschikt is. Tenminste niet in consumenten spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:58
[...]

- Minimale runtijd

PS:

Ik lees met interesse mee, omdat mijn mitsu ook te veel vermogen heeft. Hij staat wel al op 50% en de buffer is 800L

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:49:
[...]

Ik kan ook niks instellen, vaste programmering.
Welke temp hanteerd mitsu dan als daar geen regeling aan zou hangen?
Daar ben ik nog niet helemaal achter, ik heb geen live logging van de temperaturen.

In de handleiding staat wel iets benoemd van "Aanpass. versch. W/P thermo" met een instelling "ondergrens" en "bovengrens" met de opmerkingen "Verbiedt de werking van de warmtepomp tot de debiettemperatuur daalt onder de doeltemperatuur van het debiet plus de waarde van de ondergrens." + "Staat de werking van de warmtepomp toe tot de debiettemperatuur stijgt boven de doeltemperatuur van het debiet plus de waarde van de bovengrens."

Maar deze instelling doet de Mitsu alleen wat mee als de verwarmingsmodus "kamer-temp regeling" is geselecteerd, en dus niet in WAR (Compensatiecurve) modus.

Ik zie dat de Ta naar setpoint gaat, en als deze maar 1 graad boven setpoint komt gaat de WP uit, en als de WP maar 1 graad onder setpoint komt gaat deze weer aan. Ook al gebeurt dat binnen 5 minuten.

Bij jou zet de thermostaat de WP aan en de thermostaat zet de secundaire pomp aan. Als de WP uit gaat draait de secundaire pomp door.

Bij mij zet de thermostaat de WP aan, en de WP zet de secundaire pomp aan. Als de WP stopt met verwarmen vanwege te weinig afgifte, dan draait ook bij mij de secundaire pomp door. Dus qua werking zit er geen verschil in onze situaties. Qua regeling blijkbaar wel.
Oxellaar schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 23:14:

Volgens mij zit het probleem hem in de FTC zelf, en zover ik weet kun je daar niet in ingrijpen.
ronaldmathies schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 04:51:
[...]

Ik zat hier laatst al eens over na te denken, Bij de mitsu kan je de WP laten draaien door een potentiaalvrij contact dicht te zetten. Dit geeft mogelijkheden door te bepalen wanneer je wel / niet wilt draaien met je warmtepomp.

Hier moet iets mee te doen zijn, je zou zoiets simpels kunnen doen als een component toevoegen die het potentiaal vrij contact van je thermostaat oppikt en daarmee gaat bepalen wat het potentiaalvrij contact van de WP moet gaan doen.
Leuk idee, maar zo doe ik het dus al. Ik maak gebruik van ingang IN1 op aansluitklemmen "TBI.1 13-14".
Mijn thermostaat is niet het probleem, als deze warmtevraag doorgeeft, doet hij dit voor uren en uren, de thermostaat loopt niet te "klapperen", dat kan ik ook terug zien in de grafieken, want de secundaire pomp blijft dan wel lopen. Het zit hem echt in de FTC zelf
Bijvoorbeeld:

Regel 1: Is de laatste keer dat de WP gedraagt heeft kleiner als X minuten wacht dan totdat we de X minuten bericht hebt (feitelijk de instelling die Grolsch nu mist), anders start de warmtepomp.

Regel 2: Is de warmte pomp aan het draaien draai dan voor minimaal X minuten.

Regel 3: Is de warmte pomp aan het draaien draai dan net zolang totdat Td kleiner is dan X graden (bijvoorbeeld -2) (en rekening houdend met regel 2), houd dan wel in dat de mitsu feitelijk zijn eigen sensoren moet gaan negeren, of hier moet een andere oplossing voor bedacht worden.

Eventueel zou je hierin ook nog de temperatuur van het buffervat kunnen gebruiken, de buitentemperatuur en zelfs nog een eigen stooklijn.

Ben nu puur wat aan het eruit gooien. Zo'n regeling zou prima met een esp8266 gedaan kunnen worden met de benodigde sensoren. Je kan het zo gek maken als je wilt of zo simpel houden als je wilt. Maar er moet volgens mij via deze route nog meer te optimaliseren zijn.

Al deze tijden, temperaturen, etc.,. zou je dan in een web interface kunnen invoeren.

Je zou met de buitentemperatuur nog zover kunnen gaan door het vermogen van je WP ermee te laten regelen (al is dit natuurlijk niet de enige factor, maar ook of je alleen SWW doet of SWW + VERW), dus zou ook seizoen gebonden kunnen zijn of combinatie hiervan, etc...):

Is buitentemperatuur < x dan 100%
Is buitentemperatuur < y dan 70&
Is buitentemperatuur < z dan 50%

Zoals ik al aangaf ontstaan naar mijn idee de problemen door de FTC regeling, en dan zul je hier in aan moeten grijpen.

De Mitsu communiceert ook niet terug op IN1, het is een 1-weg-communicatie.

Regel 1 t/m 3 van jou worden wel afgevangen door mijn thermostaat, alleen doet de Mitsu wat hij zelf wil (FTC regeling), en de thermostaat heeft daar geen weet van. Dan kun je programmeren in een PLC wat je wil, maar je moet ingrijpen in de regeling van de Mitsu zelf, en zover ik weet kan dit niet.

Commando's als "minimale draaitijd" en "minimale stilstandtijd compressor" zijn parameters die je op de WP zelf moet kunnen instellen naar mijn idee.

Maar als het je lukt hoor ik het graag, maar volgens mij werkt de regeling van de Mitsu als volgt.

Ga z.s.m. naar Ta (al zie ik dat de eerste minuten de WP vaak geen vol gas loopt, zal wel de opwarmprocedure zijn)
Indien Ta bereikt moduleer terug.
Als Ta >=1 graad stop
Als Ta <=1 graad start.

Je hebt natuurlijk te maken met het minimale vermogen van de WP, dit is bij mijn WP "stel" 4,5KW (is afhankelijk van Ta en Tb). Bij een flow van 26 ltrr/minuut is de Dt dus 2,5 graad.
Stel mijn Ta is 30 graden, en de Tr is op een gegeven moment 28 graden dan gaat de WP dus uit. Omdat beide pompen doordraaien zit de Ta binnen 5 minuten weer onder de 30 graden en dan gaat de WP weer aan.

Nogmaals, ik zie dit probleem alleen maar als er onvoldoende afgifte beschikbaar is, maar naar mijn idee hadden ze met een aantal simpele parameters dit kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:46:
[...]

Daar ben ik nog niet helemaal achter, ik heb geen live logging van de temperaturen.

In de handleiding staat wel iets benoemd van "Aanpass. versch. W/P thermo" met een instelling "ondergrens" en "bovengrens" met de opmerkingen "Verbiedt de werking van de warmtepomp tot de debiettemperatuur daalt onder de doeltemperatuur van het debiet plus de waarde van de ondergrens." + "Staat de werking van de warmtepomp toe tot de debiettemperatuur stijgt boven de doeltemperatuur van het debiet plus de waarde van de bovengrens."

Maar deze instelling doet de Mitsu alleen wat mee als de verwarmingsmodus "kamer-temp regeling" is geselecteerd, en dus niet in WAR (Compensatiecurve) modus.

Ik zie dat de Ta naar setpoint gaat, en als deze maar 1 graad boven setpoint komt gaat de WP uit, en als de WP maar 1 graad onder setpoint komt gaat deze weer aan. Ook al gebeurt dat binnen 5 minuten.

Bij jou zet de thermostaat de WP aan en de thermostaat zet de secundaire pomp aan. Als de WP uit gaat draait de secundaire pomp door.

Bij mij zet de thermostaat de WP aan, en de WP zet de secundaire pomp aan. Als de WP stopt met verwarmen vanwege te weinig afgifte, dan draait ook bij mij de secundaire pomp door. Dus qua werking zit er geen verschil in onze situaties. Qua regeling blijkbaar wel.

[...]

Volgens mij zit het probleem hem in de FTC zelf, en zover ik weet kun je daar niet in ingrijpen.
Moest even opzoeken wat FTC is:

Door de FTC4 worden regelmatig temperatuurgegevens ontvangen van
temperatuursensoren verspreid over het verwarmingssysteem (voorloop temperatuur / retour temperatuur). Met de
meest recente gegevens en de eerdere temperatuur-uitlezingen wordt de
voorlooptemperatuur voorspeld die nodig is om de kamertemperatuur constant te
houden.

En als ik het goed begrijp is het gewoon de gehele printplaat in de binnen unit.
Leuk idee, maar zo doe ik het dus al. Ik maak gebruik van ingang IN1 op aansluitklemmen "TBI.1 13-14".
Mijn thermostaat is niet het probleem, als deze warmtevraag doorgeeft, doet hij dit voor uren en uren, de thermostaat loopt niet te "klapperen", dat kan ik ook terug zien in de grafieken, want de secundaire pomp blijft dan wel lopen. Het zit hem echt in de FTC zelf
Klopt, dit is dus ook waar ik bang voor ben, de thermostaat vraag warmte voor bijvoorbeeld een kleine ruimte maar daardoor is er weinig afgifte, hierdoor gaat wel de WP lopen (want IN1 is actief), maar het verschil (Td) is zo klein dat hij elke keer stop.
Zoals ik al aangaf ontstaan naar mijn idee de problemen door de FTC regeling, en dan zul je hier in aan moeten grijpen.

De Mitsu communiceert ook niet terug op IN1, het is een 1-weg-communicatie.

Regel 1 t/m 3 van jou worden wel afgevangen door mijn thermostaat, alleen doet de Mitsu wat hij zelf wil (FTC regeling), en de thermostaat heeft daar geen weet van. Dan kun je programmeren in een PLC wat je wil, maar je moet ingrijpen in de regeling van de Mitsu zelf, en zover ik weet kan dit niet.

Commando's als "minimale draaitijd" en "minimale stilstandtijd compressor" zijn parameters die je op de WP zelf moet kunnen instellen naar mijn idee.

Maar als het je lukt hoor ik het graag, maar volgens mij werkt de regeling van de Mitsu als volgt.

Ga z.s.m. naar Ta (al zie ik dat de eerste minuten de WP vaak geen vol gas loopt, zal wel de opwarmprocedure zijn)
Indien Ta bereikt moduleer terug.
Als Ta >=1 graad stop
Als Ta <=1 graad start.

Je hebt natuurlijk te maken met het minimale vermogen van de WP, dit is bij mijn WP "stel" 4,5KW (is afhankelijk van Ta en Tb). Bij een flow van 26 ltrr/minuut is de Dt dus 2,5 graad.
Dus die Dt bepaald de afwijking die er minimaal moet zijn tussen de Ta en Tr? En die Td is afhankelijk van je Ta en Tb?
Stel mijn Ta is 30 graden, en de Tr is op een gegeven moment 28 graden dan gaat de WP dus uit. Omdat beide pompen doordraaien zit de Ta binnen 5 minuten weer onder de 30 graden en dan gaat de WP weer aan.

Nogmaals, ik zie dit probleem alleen maar als er onvoldoende afgifte beschikbaar is, maar naar mijn idee hadden ze met een aantal simpele parameters dit kunnen oplossen.
Even een balletje in de lucht gooien, kijken of ik het een beetje begrijp:

Dus als ik het goed begrijp, als je Ta - Tr < Td dan gaat de WP uit en wanneer Ta - Tr > Td dan gaat hij aan?

Stel dat je dat kan vervangen door Ta - Tr < Td + 2 dan zou je WP eerder stoppen, We kunnen een WP dus bijvoorbeeld eerder laten stoppen, waardoor er een langere pause ontstaat richting de volgende run.

En als hij uit staat en je ziet Ta - Tr > Td + 2 dan kan hij weer aan. Feitelijk is de Td nu geen 2,5 graad maar 4,5 graad.

Zolang je het verschil groter wilt hebben is dat te doen door het IN1 contact eerder te verbreken en later te verbinden. (mits er dan nogsteeds warmtevraag is) want dat zou naar mijn idee nogsteeds de bepalende factor moeten zijn.

Ik zeg niet dat dit de oplossing is maar ik probeer een beetje out-of-the-box te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ronaldmathies schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:22:
[...]

Moest even opzoeken wat FTC is:

Door de FTC4 worden regelmatig temperatuurgegevens ontvangen van
temperatuursensoren verspreid over het verwarmingssysteem (voorloop temperatuur / retour temperatuur). Met de
meest recente gegevens en de eerdere temperatuur-uitlezingen wordt de
voorlooptemperatuur voorspeld die nodig is om de kamertemperatuur constant te
houden.

En als ik het goed begrijp is het gewoon de gehele printplaat in de binnen unit.
Volgens mij zit mijn Mitsu op de FTC5 versie, het is inderdaad "DE" regeling, (Flow Temp Controller).
[...]

Klopt, dit is dus ook waar ik bang voor ben, de thermostaat vraag warmte voor bijvoorbeeld een kleine ruimte maar daardoor is er weinig afgifte, hierdoor gaat wel de WP lopen (want IN1 is actief), maar het verschil (Td) is zo klein dat hij elke keer stop.

[...]

Dus die Dt bepaald de afwijking die er minimaal moet zijn tussen de Ta en Tr? En die Td is afhankelijk van je Ta en Tb?
Nee, de Dt bepaalt het vermogen, Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

De Dt is geen instelbare parameter maar het resultaat, minimale vermogen staat vast, flow staat vast, daaruit vloeit dus de Dt voort.

WP regelt op Ta, als het afgiftesysteem het minimale vermogen niet kwijt kan resulteert dit in een lagere Dt. In mijn rekenvoorbeeld Dt <2,5, WP gaat uit omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan.
[...]

Even een balletje in de lucht gooien, kijken of ik het een beetje begrijp:

Dus als ik het goed begrijp, als je Ta - Tr < Td dan gaat de WP uit en wanneer Ta - Tr > Td dan gaat hij aan?

Stel dat je dat kan vervangen door Ta - Tr < Td + 2 dan zou je WP eerder stoppen, We kunnen een WP dus bijvoorbeeld eerder laten stoppen, waardoor er een langere pause ontstaat richting de volgende run.

En als hij uit staat en je ziet Ta - Tr > Td + 2 dan kan hij weer aan. Feitelijk is de Td nu geen 2,5 graad maar 4,5 graad.

Zolang je het verschil groter wilt hebben is dat te doen door het IN1 contact eerder te verbreken en later te verbinden. (mits er dan nogsteeds warmtevraag is) want dat zou naar mijn idee nogsteeds de bepalende factor moeten zijn.

Ik zeg niet dat dit de oplossing is maar ik probeer een beetje out-of-the-box te denken.
Bovenstaande regeling IS dus de FTC, en zover ik weet kun je daar niet in ingrijpen. Je moet het doen met de beschikbare parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:35:
[...]

Volgens mij zit mijn Mitsu op de FTC5 versie, het is inderdaad "DE" regeling, (Flow Temp Controller).
Ik had even snel een Mitsu document opgezocht maar inderdaad, FTC5.
Nee, de Dt bepaalt het vermogen, Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW
Dus even zodat ik de formule begrijp:

L/s is de flow (opvraagbaar via code 540 delen door 60)
4.2 is een constante? en wat voor constante is dit? minmale vermogen? Hoe wordt deze bepaald?

Heb even zitten zoeken maar is dit toevallig de soortelijke warmte in kJ/(kg.K)?

Dt = Ta - Tr

Dus als voorbeeld:

35 = Ta verwarming
27 = Tr verwarming
4.2 = constante?
24 = Liter per minuut

(24 / 60) * 4.2 * (35 - 27) = 13.44 kW

Is er ergens meer informatie te vinden over die formules? want ik blijf het maar lastig vinden om te bepalen wat ik waar moet invullen.
De Dt is geen instelbare parameter maar het resultaat, minimale vermogen staat vast, flow staat vast, daaruit vloeit dus de Dt voort.
WP regelt op Ta, als het afgiftesysteem het minimale vermogen niet kwijt kan resulteert dit in een lagere Dt. In mijn rekenvoorbeeld Dt <2,5, WP gaat uit omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan.

[...]

Bovenstaande regeling IS dus de FTC, en zover ik weet kun je daar niet in ingrijpen. Je moet het doen met de beschikbare parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ronaldmathies
De 4.2 is de soortelijke warmte van water in kJ/(kg*K).

Verder geldt kW = kJ/s en bij water geldt liter = kg. Dan is de rest een invuloefening :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
ronaldmathies schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:56:
[...]

Ik had even snel een Mitsu document opgezocht maar inderdaad, FTC5.

[...]

Dus even zodat ik de formule begrijp:

L/s is de flow (opvraagbaar via code 540 delen door 60)
4.2 is een constante? en wat voor constante is dit? minmale vermogen? Hoe wordt deze bepaald?

Heb even zitten zoeken maar is dit toevallig de soortelijke warmte in kJ/(kg.K)?

Dt = Ta - Tr

Dus als voorbeeld:

35 = Ta verwarming
27 = Tr verwarming
4.2 = constante?
24 = Liter per minuut

(24 / 60) * 4.2 * (35 - 27) = 13.44 kW

Is er ergens meer informatie te vinden over die formules? want ik blijf het maar lastig vinden om te bepalen wat ik waar moet invullen.

[...]

[...]
Dat is gewoon een natuurkundige formule, en je rekent hem goed uit, zie ook de toelichting van @Proton_ .

Het minimale vermogen wordt bepaald door de compressor die in een WP zit.
Een compressor wordt frequentie gestuurd, en heeft een minimale frequentie waar deze op kan draaien (vergelijk het met een minimaal toerental).

Een WP die een hoog vermogen heeft, zal vanzelfsprekend ook een hoger minimaal vermogen hebben.

Afhankelijk van de Ta en de Tb resulteert dit in een minimaal thermisch vermogen.
Een goede leidraad hiervoor is de COP tabel, daarin kun je exact zien wat het minimale vermogen is bij welke Ta i.c.m. Tb.

Mijn Mitsu kan elektrisch terugmoduleren tot zo'n 800Watt opgenomen vermogen.

Bij een lage Ta en een hoge Tb is er sprake van een hoge COP, dus is het minimale thermische vermogen hoog in dit geval. Terwijl je eigenlijk precies andersom zou willen (Hoog vermogen bij lage Tb en laag vermogen bij hoge Tb). Helaas werkt dit dus niet zo bij warmtepompen :P En daarom vind ik de vermogensopgaves van sommige fabricanten zo misleidend. Want vermogens worden opgegeven bij Tb = +7 graden, terwijl je eigenlijk wil weten wat het maximale vermogen bij Tb = -10 is, want dan heb je het nodig.

Aan de afgiftekant betekent een lage Ta juist minder afgiftevermogen. Want voor afgifte geldt zo ongeveer dezelfde formule. Bij een lage Ta is de Dt tussen afgiftesysteem (vloer/radiator) en ruimte lager, dus minder afgifte.

Dit is ook exact de reden dat grotere / sterkere WP's (die nog fatsoenlijk vermogen kunnen leveren bij Tb-15 zoals de Zubadans van Mitsubishi of de T-caps van Panasonic) het niet zo lekker doen met lage Ta temperaturen (<30).

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk voor je wordt, want als je eenmaal snapt hoe het werkt, is het eigenlijk niet zo ingewikkeld :P

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 09-10-2018 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Ik zat ook eens te brainstormen over het aan/uit zwengelen van mijn Panasonic warmtepomp. Dit gebeurt nu via een (draadloze) thermostaat. Deze schakelt simpelweg twee verbindingen.
Helaas kan ik niet meer regelen zoals extra vermogen, stooklijn aanpassen.

Maar er is wel wat meer slimmigheid aan te brengen. Zoals forecasting.
Via darksky heb ik al de forecast van mijn locatie in kaart.

Waar ik aan denk:
WP aan als binnentemperatuur < gewensd-range + zonforecast komende uren goed + zonnepanelenopwek > 1kWh
WP uit als binnentemperatuur < gewensd, maar buitentemperatuur binnen x uur in bepaalde range valt | zon voorspeld waardoor binnentemperatuur toch wel omhoog gaat.
WP aan als buitentemperatuur binnen x uur zal dalen tot onder ingestelde grens.
Zonneboilerklep open tbv cv-ondersteuning indien tBoiler > xx graden + tijd > laatste douchetijd + zonforecast voor morgen goed.

Hierbij wil ik esp8266 met een of ander relais de regeling doen, terwijl deze via een server aangestuurd worden.

Pagina: 1 ... 61 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.