Hier in gouda was het nog best koud tot een uur of 9-10, en de Wp op noord dus ook gewoon gelopen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Nee, geen WAR, vaste aanvoer temp 35*
[ Voor 8% gewijzigd door Naalroc op 05-10-2018 21:28 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Klopt, vandaag heb ik het danfoss cf systeem los gekoppeld.Grolsch schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:23:
Dat denk ik dan, op dagen als vandaag is er geen warmteverlies omdat het buiten warmer als binnen is
Ik wil eens gaan proberen door middel van de war de kamers op " temperatuur" te houden.
En ik wil weten hoe de panasonic daar op reageert en nog belangrijker, kost dit meer kwh.
Je kunt toch aan de lampjes op je MC zien welke zone warmte vraagtNaalroc schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:28:
Foto van 3 minuten geleden, temp klein rechts boven andere is R.V.
[Afbeelding]
Nee, geen WAR, vaste aanvoer temp 35*
Succes, ik heb op internet wel eens gelezen dat er mensen zijn die WAR only draaienRamon_1984 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:28:
[...]
Klopt, vandaag heb ik het danfoss cf systeem los gekoppeld.
Ik wil eens gaan proberen door middel van de war de kamers op " temperatuur" te houden.
En ik wil weten hoe de panasonic daar op reageert en nog belangrijker, kost dit meer kwh.
[ Voor 37% gewijzigd door Grolsch op 05-10-2018 21:31 ]
Ja natuurlijk, maar waarom is er dan vraag van de T'stat?Grolsch schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:23:
Dat denk ik dan, op dagen als vandaag is er geen warmteverlies omdat het buiten warmer als binnen is
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ja, daarom weet ik zeker dat het niet de sl.kamer is maar de badkamer.Grolsch schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:29:
[...]
Je kunt toch aan de lampjes op je MC zien welke zone warmte vraagt
En er is op DIT moment vraag (groene lampje brand) maar de wp draait niet ; wèl is er aanloop of uitloop volgens de ledjes op mijn externe meter; maar niet op 3 fasen, dus geen compressor gebruik.
Edit: net weer 2 minuten compressor gebruik, maar dat is niet gek, want er is vraag van de t'stat.
[ Voor 9% gewijzigd door Naalroc op 05-10-2018 21:37 ]
Koop maar heel snel die danfoss AB, dan kun je aflezen / uitlezen wat er gebeurt.Naalroc schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:33:
[...]
Ja, daarom weet ik zeker dat het niet de sl.kamer is maar de badkamer.
En er is op DIT moment vraag (groene lampje brand) maar de wp draait niet ; wèl is er aanloop of uitloop volgens de ledjes op mijn externe meter; maar niet op 3 fasen, dus geen compressor gebruik.
Zoals een wijs man mij ooit al adviseerde (@Oxellaar ) Die AB is gewoon een must have bij een danfoss systeem.
Grote kans dat de temp op 21,5 staat ingesteld.
Zie de grafieken.
Het probleem is nu verschoven van "waarom pendelen? =verklaard, naar:
Waarom vraag bij hoge Tb.
en nee, ik ben vandaag overdag niet in de badkamer geweest, en ook geen raam open
(was afwezig)
Maar nogmaals, dat kan op afstand niet verklaard worden, en morgen gaat de T'stat op nul, en bekijk ik het temp. verloop.
Dank voor de inbreng allen!
[ Voor 17% gewijzigd door Naalroc op 05-10-2018 21:46 ]
WAR only. Werkt hier al meerdere seizoenen prima.Grolsch schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:29:
[...]
Succes, ik heb op internet wel eens gelezen dat er mensen zijn die WAR only draaien![]()
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Als het in de woonkamer lukt, dan zal het in de slaapkamers ook gaan lukken[b]Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"Grolsch schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @
Succes, ik heb op internet wel eens gelezen dat er mensen zijn die WAR only draaien![]()
Voor mijn woning geloof ik daar ik daar ook inBenEco schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:46:
[...]
WAR only. Werkt hier al meerdere seizoenen prima.
Geregeld? Niet nuAppie Heijn schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:08:
[...]
Hoe heb je het nu precies geregeld? Sensor in de buffer? En op basis waarvan gaat je afgiftesysteem draaien.
Geen sensor in buffer. Waterpomp afgiftesysteem draait continu, ook de pomp van de Hitachi. Hij regelt op WAR temperatuur en slaat op een gegeven moment af op Thermo-Off.
OPGELOST
Hoe simpel kan het zijn: mijn wp Ta gaf 35,5* aan (had ik gecontroleerd) , maar toen ik net keek bij de verdeler was die 20,5*
Dus geen stroming:
>Pomp2 draait niet.
>Stekker zit niet goed op de pomp, nu wel, en draait hij en gaat lekker de badkamer opwarmen naar 21,5

Naalroc schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:20:
@Grolsch @LangeFries @Ramon_1984
OPGELOST
Hoe simpel kan het zijn: mijn wp Ta gaf 35,5* aan (had ik gecontroleerd) , maar toen ik net keek bij de verdeler was die 20,5*
Dus geen stroming:
>Pomp2 draait niet.
>Stekker zit niet goed op de pomp, nu wel, en draait hij en gaat lekker de badkamer opwarmen naar 21,5![]()
....Toch raar hè, geen afgifte.....

Na @ronaldmathies dacht ik dat we alle afgifte problemen wel gehad hadden, blijkbaar niet

Het blijft leukGrolsch schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:37:
[...]
![]()
![]()
![]()
Na @ronaldmathies dacht ik dat we alle afgifte problemen wel gehad hadden, blijkbaar niet![]()
![]()
Als ik vandaag WAR only had gedraaid (En meerdere dagen afgelopen week) weet ik zeker dat WAR only een betere COP had gegeven.Ramon_1984 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:52:
[...]
Als het in de woonkamer lukt, dan zal het in de slaapkamers ook gaan lukken
Afgelopen week ondanks koude nacht temperaturen (waardoor met WAR only de WP was aangegaan) toch 3 dagen gehad dat door de thermostaat mijn WP helemaal niet heeft gelopen op CV. Dus inderdaad slechte COP, maar 0 kWh verbruikt. En ik moet kWh's afrekenen bij Nuon, en gelukkig geen COP
Maar toch is dit niet voor niets geweest nl., dat is dat bij een hogere Tb het minimum vermogen van de pomp sterk stijgt, wist ik wel, maar die link had ik nog niet gelegd in dit verband.
Dus "Weer wat geleerd"..

Soldeerboutje, krimpkous en een rolletje 2-aderige draad van AliExpress did the job.
Ik had ze netjes afgewerkt, stroomtoevoer in orde gemaakt maar had geen rekening gehouden dat de sensor bij de aanvoer moet zitten... ze zaten nu aan de verkeerde kant en de kabeltjes zijn maar 30cm ofzoiets.
Afijn, de hele boel weer netjes inelkaar gezet, aanvoer op 40 graden gezet (hangt nu nog een CV aan tot de warmtepomp in bedrijf gaat) en na een poosje begonnen ze allemaal tevreden te snorren...
[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-10-2018 22:49 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
En zo blijf je leren...Naalroc schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:44:
Ja wrijf het nog even lekker in...@Grolsch
Maar toch is dit niet voor niets geweest nl., dat is dat bij een hogere Tb het minimum vermogen van de pomp sterk stijgt, wist ik wel, maar die link had ik nog niet gelegd in dit verband.
Dus "Weer wat geleerd"..
Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. Mijn elektra verbruik van vorig stookseizoen fors hoger dan de panasonic mono. Dit stookseizoen zal beter vergelijkbaar zijn omdat zowel de pana mono als nu ook de hitachi met een thermostaat aan en uit worden gezet.Exigence schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:06:
[...]
Geregeld? Niet nu
Geen sensor in buffer. Waterpomp afgiftesysteem draait continu, ook de pomp van de Hitachi. Hij regelt op WAR temperatuur en slaat op een gegeven moment af op Thermo-Off.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ja, in de overgangstijd kun je beter 's nachts het ding uitzetten en alleen overdag WAR en eventueel thermostaat draaien. Voordeel is dat je op tijd je vloerverwarming weer warmer maakt, nog voor de thermostaat er achter komt dat er warmte moet komen. Dan duurt het niet nog eens twee uur voor de warmte uit de vloer komt. Bij mijn Nibe regelt de thermostaat de stooklijn bij met een in te stellen gain factor. Ik merk wel dat ik *5* graden hoger in Ta moet gaan om elke keer mijn huis weer wat op temperatuur te krijgen (0.1 graad per uur erbij) versus op constante temperatuur houden. Bij bewolkte dagen, wanneer ik overdag geen hulp van de zon krijg, laat ik hem 's nachts gewoon doorlopen. Veel goedkoper.Grolsch schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:42:
[...]
Als ik vandaag WAR only had gedraaid (En meerdere dagen afgelopen week) weet ik zeker dat WAR only een betere COP had gegeven.
Afgelopen week ondanks koude nacht temperaturen (waardoor met WAR only de WP was aangegaan) toch 3 dagen gehad dat door de thermostaat mijn WP helemaal niet heeft gelopen op CV. Dus inderdaad slechte COP, maar 0 kWh verbruikt. En ik moet kWh's afrekenen bij Nuon, en gelukkig geen COP
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Ik stookte 1000M³ gas en ben over, maar tob een beetje met schatten van mijn termijnbedrag
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik zou eerst met de energieverdeling tussen sww en cv beginnen, als je dat helder hebt (m³ in kWh "omrekenen" met de juiste rendementen voor sww en cv) en een schatting kan maken van de COP's heb je een indicatie van de te verwachten kWh's voor sww en cv.Dylantje2 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 11:28:
Iemand een indicatie qua stroomverbuikkosten: een Atlantic WPB en Een pana 5 en een inductieplaat.
Ik stookte 1000M³ gas en ben over, maar tob een beetje met schatten van mijn termijnbedrag
YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Zit op gemiddeld 5100 kWh per jaar sinds L/W WP plaatsing en afsluiting gas (zoals @reneeke1970 ook aangeeft een kleine 2500kWh extra voor WP). Ook inductie en 3 kW element voor 150L vat SWW.Dylantje2 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 11:28:
Iemand een indicatie qua stroomverbuikkosten: een Atlantic WPB en Een pana 5 en een inductieplaat.
Eerste 14 jaar ook gemiddeld 1000M³ gas per jaar.
1 September jaarafrekeing ontvangen, nul euro voorschot betaald en 160 terug ontvangen. voorschot nieuw: nul Euro. Had een klein overschot stroom van 255kWh maar dit lust de Nissan Leaf wel aankomend jaar.
@LangeFries draai ook 24/7 op WAR met vloerverwarming, WP doet hier nog niets door volledige integratie van zonneboiler met 380L buffer. Afgelopen 7 dagen geen actie in de WP volgens de Panasonic data.
[ Voor 16% gewijzigd door BenEco op 06-10-2018 12:27 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Hangt van jou pellets kachel af...... Maar rond de 2500kWh extra zit je wel in de buurtDylantje2 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 11:28:
1 PVoutput . Dongen NB
Deze periode is voor het totale jaar( SCOP) resultaat niet erg van belang omdat het om weinig energie gaat en de standby energie domineert. Vandaar ook dat de zomermaanden bij elkaar genomen zijn.

Is onze Tweakers monitoring nuttig?
Natuurlijk voor ons zelf om te vergelijken en informatie uit te wisselen, maar ik denk dat anderen buiten ons forum er ook gebruik van kunnen maken. Zeker nu de Overheid warmtepompen als belangrijk instrument zien om aardgas te reduceren.
Wij beschikken over unieke praktijk meetgegevens van een breed scala aan lucht/water warmtepompen. Welke organisatie zou daar belang bij hebben? Zijn er forumleden die daar idee over hebben.
De internet link voor download van de Excel file zal ik nog doorgeven.
Yep @jaarireneeke1970 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:56:
En @jaari gaat voor tweede keer op rij voor de beker...... Wat doe jij anders dan anderen @jaari ?
Ik ben ook wel benieuwd naar jouw setup..
En misschien wel je settings..
Pana versie?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Misschien ook even kijken naar deelname een heel jaar, ik zie er nog wel een aantal en zonder arcering, waaronder mijzelf.Tomexergie schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:51:
Definitieve monitoring mei t/m sept 2018.
Deze periode is voor het totale jaar( SCOP) resultaat niet erg van belang omdat het om weinig energie gaat en de standby energie domineert. Vandaar ook dat de zomermaanden bij elkaar genomen zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is onze Tweakers monitoring nuttig?
Natuurlijk voor ons zelf om te vergelijken en informatie uit te wisselen, maar ik denk dat anderen buiten ons forum er ook gebruik van kunnen maken. Zeker nu de Overheid warmtepompen als belangrijk instrument zien om aardgas te reduceren.
Wij beschikken over unieke praktijk meetgegevens van een breed scala aan lucht/water warmtepompen. Welke organisatie zou daar belang bij hebben? Zijn er forumleden die daar idee over hebben.
De internet link voor download van de Excel file zal ik nog doorgeven.
Geeft een beeld dat het geen heel jaar is.
jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"reneeke1970 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:56:
En @jaari gaat voor tweede keer op rij voor de beker...... Wat doe jij anders dan anderen @jaari ?
jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 06-10-2018 16:02 ]
jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"Dylantje2 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:54:
[...]
Yep @jaari
Ik ben ook wel benieuwd naar jouw setup..
En misschien wel je settings..
Pana versie?
Ik heb een atlantic 200FS sinds 15-9-2018. Gebruik gemiddeld 1,6 kWh per dag (manueel 54 graden, maar iedere dag nog wel een PV-boost naar 62 graden).dunklefaser schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 11:49:
[...]
Ik zou eerst met de energieverdeling tussen sww en cv beginnen, als je dat helder hebt (m³ in kWh "omrekenen" met de juiste rendementen voor sww en cv) en een schatting kan maken van de COP's heb je een indicatie van de te verwachten kWh's voor sww en cv.
YMMV
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Een aantal postings heeft @Rol-Co al opgezocht. Samengevat komt het erop neer dat ik er simpelweg alles aan gedaan om de COP zo hoog mogelijk te houden.reneeke1970 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:56:
Het begint al met de keuze voor een Panasonic monobloc en speciaal de 5kW versie. Bij +7@35 is de COP uit de specificatie 5,08. De Pana 6kW heeft bij dezelfde temperaturen een COP van “slechts” 4,46 en de Pana 9kW 4,15. Bij +2oC is het COP-verschil geringer maar zeker hier aan de kust worden de meeste draaiuren gemaakt bij buitentemperaturen tussen de 5 en 15 graden.
Verder heb ik vloerverwarming (10 groepen, slang 18x2, HOH 15cm) in mijn bj.1965 vrijstaande bungalow van ca 100 m2. Geen actieve naregeling, alleen de groepen op de verdeler ingesteld. De oude HT-verdeler heb ik vervangen door een LT exemplaar. Geen menging en gelijk de pomp kwijt.
Verder alles zo simpel mogelijk; geen buffervat, geen glycol. Ik draai alleen WAR en heb 3 maanden erover gedaan om het goed in te regelen. Alles voor een lage Ta.
Vaak gaat de WP ‘’s nachts uit (op de ingebouwde timer) om maximaal te profiteren van de hogere buitentemperatuur overdag.
Opmerkelijk (ten opzichte van de grafieken die ik hier weleens voorbij zie komen): mijn WP kan uren (zelfs dagen) op laag vermogen aan één stuk doorpruttelen door de grote buffer van de betonnen vloer.
De WP is krap bemeten en maakt dus veel draaiuren. Maar ik heb bewust voor een iets ‘onderbemeten” WP gekozen omdat de COP van het 5kW model zoveel beter is. En met de koude week van eind februari/begin maart heeft hij het keurig warm gehouden (20C).
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Betekend veel draaiuren niet dat je uiteindelijk ook sneller moet vervangen of tegen kostebare defecten aan kunt lopen (compressor...). Ik meen ergens gelezen te hebben dat een wp ongeveer 1600 draaiuren per jaar heeft (verwarming en dhw). In hoeverre dit correct is geen idee. Als je warmtepomp dan dagen doorloopt is dat getal met 66 dagen al gehaald.jaari schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:40:
[...]
Een aantal postings heeft @Rol-Co al opgezocht. Samengevat komt het erop neer dat ik er simpelweg alles aan gedaan om de COP zo hoog mogelijk te houden.![]()
Het begint al met de keuze voor een Panasonic monobloc en speciaal de 5kW versie. Bij +7@35 is de COP uit de specificatie 5,08. De Pana 6kW heeft bij dezelfde temperaturen een COP van “slechts” 4,46 en de Pana 9kW 4,15. Bij +2oC is het COP-verschil geringer maar zeker hier aan de kust worden de meeste draaiuren gemaakt bij buitentemperaturen tussen de 5 en 15 graden.
Verder heb ik vloerverwarming (10 groepen, slang 18x2, HOH 15cm) in mijn bj.1965 vrijstaande bungalow van ca 100 m2. Geen actieve naregeling, alleen de groepen op de verdeler ingesteld. De oude HT-verdeler heb ik vervangen door een LT exemplaar. Geen menging en gelijk de pomp kwijt.
Verder alles zo simpel mogelijk; geen buffervat, geen glycol. Ik draai alleen WAR en heb 3 maanden erover gedaan om het goed in te regelen. Alles voor een lage Ta.
Vaak gaat de WP ‘’s nachts uit (op de ingebouwde timer) om maximaal te profiteren van de hogere buitentemperatuur overdag.
Opmerkelijk (ten opzichte van de grafieken die ik hier weleens voorbij zie komen): mijn WP kan uren (zelfs dagen) op laag vermogen aan één stuk doorpruttelen door de grote buffer van de betonnen vloer.
De WP is krap bemeten en maakt dus veel draaiuren. Maar ik heb bewust voor een iets ‘onderbemeten” WP gekozen omdat de COP van het 5kW model zoveel beter is. En met de koude week van eind februari/begin maart heeft hij het keurig warm gehouden (20C).
Hoe regel jij die PV-boost? Want alle warmtepompen en warmtepompboilers waar ik mij enigszins in verdiept heb, hebben inderdaad een schakelcontact om extra of juist niet te verwarmen, maar heeft jouw PV-installatie dan een schakeluitgang om die warmtepompen te schakelen?JanHybride schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:04:
[...]
Ik heb een atlantic 200FS sinds 15-9-2018. Gebruik gemiddeld 1,6 kWh per dag (manueel 54 graden, maar iedere dag nog wel een PV-boost naar 62 graden).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik maak me eigenlijk weinig zorgen; ik heb wel eens begrepen dat de hardware van de Pana 5kW grotendeels overeenkomt met de 6 en de 9kW. Die grotere modellen draaien hogere frequenties.
Maar we zullen het zien op termijn. De aanschafprijs min de subsidie was zodanig dat ik dit wel aandurfde.
Zeker met dat laatste heb je nu natuurlijk wel een puntjaari schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:17:
@thefox154 : bij het "doorpruttelen" zie ik temperatuurverschillen tussen aanvoer en retour van 2 á 2,5oC. De compressor loopt dan op 20 Hz en is dus nauwelijks belast.
Ik maak me eigenlijk weinig zorgen; ik heb wel eens begrepen dat de hardware van de Pana 5kW grotendeels overeenkomt met de 6 en de 9kW. Die grotere modellen draaien hogere frequenties.
Maar we zullen het zien op termijn. De aanschafprijs min de subsidie was zodanig dat ik dit wel aandurfde.
3 kW warmtepompen bestaan ook.Wozmro schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:41:
Ik heb ook eens een vraagje over een warmtepomp.
Huidige situatie: rijwoning 140m², verwarmen(vv) en warm water op aardgas +/- 500m³ per jaar, waarvan +/-100m³ voor warm water. Stookseizoen van begin oktober tot begin april (verwarming ligt nu nog niet aan, 19,5gr in huis).
Ik heb hier een eenvoudige vuistregel gevonden om te berekenen hoeveel vermogen je nodig hebt als je de gasketel zou vervangen door een warmtepomp:
(400m³ x 8kW)/1650 = 1,94kW, naar boven afronden zal dan waarschijnlijk een 5kW warmtepomp worden? Kleiner heb ik nog niet gevonden.
Stel dat ik zou gaan voor een panasonic 5kW monobloc. Ik heb in mijn woning een klein (3x2x1,8m) inpandig keldertje. de verluchting daarvan gebeurd dmv een PVC-buis d150 die onder mijn woonkamer en terras naar buiten loopt en uitkomt in de tuin, afstand 10m.
Zou ik een monobloc in de kelder kunnen plaatsen? Of zou de kelder daardoor teveel afkoelen? Mijn idee is dat de warmtepomp dan vorstvrij zal staan en ook dicht bij de aansluiting van de vloerverwarming.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Precies mijn elga houdt het hok hier prima solo warm
Kijk maar eens op de subsidie lijst
https://www.rvo.nl/sites/...mtepompen%2027-9-2018.pdf
30AWH004XD bijvoorbeeld
[ Voor 24% gewijzigd door Daannn1987 op 06-10-2018 22:29 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Die delta t van 2 graden heb ik ook met mijn 6 kW, en dat langzaam pruttelen heeft me ook wel tien procent winst opgeleverd. Maar als jij s'nachts niet draait dan begint hij toch smorgens niet pruttelende of wel? Dat zou ik knap vindenjaari schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:17:
@thefox154 : bij het "doorpruttelen" zie ik temperatuurverschillen tussen aanvoer en retour van 2 á 2,5oC. De compressor loopt dan op 20 Hz en is dus nauwelijks belast.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb een iungo om de p1 van de slimme meter uit te lezen en gebruik een pythonscript om de PV-boost-schakelaar (ook gekoppeld met de iungo) te schakelen: "if p1_meter_teruglevering <-750 then PV-boost-schakelaar=on"Andrehj schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:06:
[...]
Hoe regel jij die PV-boost? Want alle warmtepompen en warmtepompboilers waar ik mij enigszins in verdiept heb, hebben inderdaad een schakelcontact om extra of juist niet te verwarmen, maar heeft jouw PV-installatie dan een schakeluitgang om die warmtepompen te schakelen?
Het kan natuurlijk ook met andere devices die P1 kunnen uitlezen. Het pythonscript kan bv ook met toon (via Domoticz) werken.
Het pyhtonscript draait op mijn synology. Daarop draait ook Domoticz als dashboard.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

tot 3 uur 'snachts draait de WP op 440W. Van 3 tot 9 uit op de timer. Tussen 9 en 10 draait hij 650W en dan van 10 tot half 2 weer op 440W.
Hij start na zijn "timerstop" dus niet op volle kracht want dat zou iets van 1000W zijn.
Respect!!JanHybride schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:37:
Ik heb een iungo om de p1 van de slimme meter uit te lezen en gebruik een pythonscript om de PV-boost-schakelaar (ook gekoppeld met de iungo) te schakelen: "if p1_meter_teruglevering <-750 then PV-boost-schakelaar=on"
Het kan natuurlijk ook met andere devices die P1 kunnen uitlezen. Het pythonscript kan bv ook met toon (via Domoticz) werken.
Het pyhtonscript draait op mijn synology. Daarop draait ook Domoticz als dashboard.
Voor mij allemaal 'Abrakadabra'....

Wat verstook je in een jaar met de warmtepomp?jaari schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:17:
Hoeveel liter flow per uur heb je?
Welke kamertemperatuur probeer je te houden? Je warmt op war only toch?
Waar staat je warmtepomp? Welke orientatie/ kant van je huis?
Mooie is dat ik het juist andersom deed, dagverlaging ipv nachtverlaging, dus ik warm altijd op het slechtste moment.
Boven de 50% draaien is erg goed voor de COP. Op minimum vermogen is de COP bij de meeste machines niet heel goed, dat wordt terug verdient door lang door te lopen aangezien starten en stoppen ook minder efficient is. Dan moet je niet een al te grote WP hebben. Dus een behoorlijk deel van Jaari's geheim zit denk ik in het licht onderbemeten zijn. Daardoor ook nog meer verbruik rond de sweet spot (60%).En daarnaast wat hij zelf al aan geeft is het aan zee makkelijker vanwege de mildere temperaturen, waar hij heel slim de WP op geselecteerd heeft.jaari schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:43:
@reneeke1970 : voorbeeld van afgelopen woensdag (laatste dag dat de WP heeft gelopen).
[Afbeelding]
tot 3 uur 'snachts draait de WP op 440W. Van 3 tot 9 uit op de timer. Tussen 9 en 10 draait hij 650W en dan van 10 tot half 2 weer op 440W.
Hij start na zijn "timerstop" dus niet op volle kracht want dat zou iets van 1000W zijn.
Oke, beetje hetzelfde beeld als bij mij, alleen ik start op 800 watt en zak terug naar 480/500 watt, maar wel binnen half uur.jaari schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:43:
@reneeke1970 : voorbeeld van afgelopen woensdag (laatste dag dat de WP heeft gelopen).
[Afbeelding]
Jij kunt gewoon terug naar een lager vermogen dan ik. Maar ik ga toch niet wisselen naar de 5 kW want ik redde het maar net met -10 buiten.
Jou voordeeltje zit ook in de 20 graden want ik houd tussen 21/21.5
1 PVoutput . Dongen NB
Flow is ongeveer 1050 l/hr.
Kamertemperatuur 20-21oC; inderdaad WAR-only.
WP staat aan de NW-kant tegen het huis. Ongeveer 2,5 meter flexibele buis (Hep2O) tot de verdeler.
Ik zou mijn timer-strategie geen "nachtverlaging" willen noemen. Nachtverlaging heeft als doel om de binnentemperatuur te verlagen.
Ik probeer de slechtste buitentemperatuur te vermijden en de trage vloer houdt voldoende temperatuur om de binnentemperatuur constant te houden.
@reneeke1970 : wordt het niet eens tijd om mee te gaan doen aan de tabel van Tom?
[ Voor 7% gewijzigd door jaari op 06-10-2018 23:03 ]
Ja precies, zelfde als ik deed afgelopen seizoen, pauze maken op de slechte tijden, maar dan pak ik een stuk dag ook mee.jaari schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:00:
@Rol-Co: Ik verstook ongeveer 2300kWh per jaar (zie exel van @Tomexergie ).
WP staat aan de NW-kant tegen het huis. Ongeveer 2,5 meter flexibele buis (Hep2O) tot de verdeler.
Ik zou mijn timer-strategie geen "nachtverlaging" willen noemen. Nachtverlaging heeft als doel om de binnentemperatuur te verlagen.
Ik probeer de slechtste buitentemperatuur te vermijden en de trage vloer houdt voldoende temperatuur om de binnentemperatuur constant te houden.
Kamertemp is hier wat hoger met 21,5 maar doe ook minder kWh met ongeveer 1800kWh
Flow is hier een stuk lager maar kan (nog) niet hoger.
Maar ik weet dat de pana een monster is in COP als je er goed op let, ik vind het wat minder belangrijk als het verder goed werkt en warm is. Gelukkig krijg ik alleen klachten van te warm en niet van te koud.
@LangeFriesLangeFries schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:54:
[...]
Boven de 50% draaien is erg goed voor de COP. Op minimum vermogen is de COP bij de meeste machines niet heel goed, dat wordt terug verdient door lang door te lopen aangezien starten en stoppen ook minder efficient is. Dan moet je niet een al te grote WP hebben. Dus een behoorlijk deel van Jaari's geheim zit denk ik in het licht onderbemeten zijn. Daardoor ook nog meer verbruik rond de sweet spot (60%).En daarnaast wat hij zelf al aan geeft is het aan zee makkelijker vanwege de mildere temperaturen, waar hij heel slim de WP op geselecteerd heeft.
Waarom is onder de 50% draaien niet goed voor de COP?
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Ik noem die strategie juist wel nacht verlaging. waarom nietjaari schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:00:
@Rol-Co: Ik verstook ongeveer 2300kWh per jaar (zie exel van @Tomexergie ).
@reneeke1970 : wordt het niet eens tijd om mee te gaan doen aan de tabel van Tom?
Nschtverlaging heeft altijd als doel energie besparing, nooit als actief doel de Tr te verlagen.
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 06-10-2018 23:30 ]
Omdat de warmtestroom kleiner is in de WP, zijn verliezen naar verhouding groter. Bij vol vermogen is de efficientie van de warmteoverdrachten weer de beperking zover ik begrepen heb. Bij een design zal geprobeerd worden dit zo constant mogelijk te houden van minimum tot maximum, maar dat lukt nooit helemaal. Daardoor zit zo rond 60% een sweet spot.pleio65 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:21:
[...]
@LangeFries
Waarom is onder de 50% draaien niet goed voor de COP?
Van de week zag ik bij die van mij (9kW bij 7 graden) bij 6kW een electriciteits opname van 780W (buiten 10 graden, op papier doet hij dat niet eens). Daarna zakte hij terug naar 3kW en zakte de electriciteisopname naar iets van 500W (wat wel ongeveer klopt met de specs). Je kunt dit soort grafiekjes wel eens vinden, maar meestal is het maximaal 10% verschil
Warmtepompen die langer draaien en ook wanneer het niet zo koud is halen ook een hoge cop, maar daar is het verbruik ook hoog.LangeFries schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:42:
[...]
Omdat de warmtestroom kleiner is in de WP, zijn verliezen naar verhouding groter. Bij vol vermogen is de efficientie van de warmteoverdrachten weer de beperking zover ik begrepen heb. Bij een design zal geprobeerd worden dit zo constant mogelijk te houden van minimum tot maximum, maar dat lukt nooit helemaal. Daardoor zit zo rond 60% een sweet spot.
Van de week zag ik bij die van mij (9kW bij 7 graden) bij 6kW een electriciteits opname van 780W (buiten 10 graden, op papier doet hij dat niet eens). Daarna zakte hij terug naar 3kW en zakte de electriciteisopname naar iets van 500W (wat wel ongeveer klopt met de specs). Je kunt dit soort grafiekjes wel eens vinden, maar meestal is het maximaal 10% verschil
Niet alleen jaari heeft een hoge cop trouwens, mkleinman ook, maar die heeft problemen met warmhouden.
Dus die zal wel boven de 60% draaien meest van de tijd.
Als je nog een schatting kan maken betreffende het sww gebruik ((liters en temperatuur) zou iemand misschien iets met jouw getallen kunnen beginnen.JanHybride schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:04:
[...]
Ik heb een atlantic 200FS sinds 15-9-2018. Gebruik gemiddeld 1,6 kWh per dag (manueel 54 graden, maar iedere dag nog wel een PV-boost naar 62 graden).
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat is waar op wordt afgerekend en waar de echte winst ligt.
Ik trek net zo makkelijk een trui aan en een ruimtetemperatuur van 18-19 graden. Maar dat geldt niet voor iedereen.
Blijft echter wel interessant om te weten hoe die cop hoog te houden.
Nee, 18-19 graden gaat het nooit worden hier, dat is (zelfs met trui) te koud en ga niet met mijn jas aan in huis zitten.
Misschien is zijn vloer te traag voor in de avond ?AUijtdehaag schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 09:02:
@Rol-Co
Ik zie dat je gister en vandaag ook de WP hebt draaien.
Het nut ontgaat me eerlijk gezegd.
De deur de hele dag open is veel gezonder.
Yep, in de avond en nacht is het 8-9 graden, hij staat heel erg laag door war dus hij loopt wel maar vrij kort om alleen het vloer beton op een acceptabele temperatuur te houden.AUijtdehaag schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 09:02:
@Rol-Co
Wat maakt die paar kWh nou uit als je er zat hebt
Die deur staat ook open
[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 07-10-2018 09:31 ]
Bij nachtverlaging verlaag je de binnentemperatuur om energie te besparen.Grolsch schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:23:
[...]
Ik noem die strategie juist wel nacht verlaging. waarom nietJe stopt met verwarmen in de nacht, dat is dus na regeling en niet WAR only.
Nschtverlaging heeft altijd als doel energie besparing, nooit als actief doel de Tr te verlagen.
Ik verlaag de binnentemperatuur niet.
En naregeling is een regeling via een thermostaat. Als je onder naregeling ook een handmatige ingreep verstaat dan heeft iedereen naregeling want ik neem aan dat iedereen wel eens met de hand iets aan de thermostaat regelt.
Ik ben nog wat met de WP aan het experimenteren en weet nog niet welke instellingen het meest gunstig zijn. Een rustig draaiende pomp heeft /had? mijn voorkeur. Op dit moment staat de pomp op stilte stand 3 ingeschakeld. (Geluidsreductie functie). Compressor draait dan op 42Hz bij 10 graden buiten. Bij de uitgeschakelde stilstand functie is dat 58Hz. Bij een ingeschakelde boost functie 105Hz. Dit zou betekenen dat een ingeschakelde stilte stand functie niet gunstig is. De compressor draait dan immers maar op 40% van het maximale vermogen van de WP.LangeFries schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:42:
[...]
Omdat de warmtestroom kleiner is in de WP, zijn verliezen naar verhouding groter. Bij vol vermogen is de efficientie van de warmteoverdrachten weer de beperking zover ik begrepen heb. Bij een design zal geprobeerd worden dit zo constant mogelijk te houden van minimum tot maximum, maar dat lukt nooit helemaal. Daardoor zit zo rond 60% een sweet spot.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Subsidie toch nog €1600,-Daannn1987 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:25:
[...]
Precies mijn elga houdt het hok hier prima solo warmmaar er zijn betere wp's dan de ELGA uiteraard
Kijk maar eens op de subsidie lijst
https://www.rvo.nl/sites/...mtepompen%2027-9-2018.pdf
30AWH004XD bijvoorbeeld
Persoonlijk zou ik er toch een 5 kW instoppen, dan heb je lekker snel het SWW opgewarmd.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Het resultaat is het zelfde volgens mij.jaari schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 09:55:
[...]
Bij nachtverlaging verlaag je de binnentemperatuur om energie te besparen.
En naregeling is een regeling via een thermostaat. Als je onder naregeling ook een handmatige ingreep verstaat dan heeft iedereen naregeling want ik neem aan dat iedereen wel eens met de hand iets aan de thermostaat regelt.
WP loopt snachts niet, ruimte temperatuur zakt en we denken alle 2 dat het beter is voor de COP.
Jij zet toch niet elke avond met de hand de WP uit
Naregeling is elke handeling die je doet om de temperatuur aan te passen, jouw doel is niet de temperatuur, al gebeurd daar wel iets natuurlijk als je het letterlijk bekijkt.jaari schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 09:55:
[...]
Bij nachtverlaging verlaag je de binnentemperatuur om energie te besparen.
Ik deed afgelopen seizoen ook pauze blokken er in voor stroombesparing zonder dat het iets veranderde aan de temperatuur, overdag met de zon, avond met koken. ( hete pannen, oven en 5 personen warmen ook wat op)
Ik zie dat je gister en vandaag ook de wp hebt draaien.AUijtdehaag schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 09:02:
@Rol-Co
Momenteel staat de wp bij mij nog uit. Ik heb zelfs de deur de hele dag open gehad, lekker frisse gezonde buitenlucht.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
De rest doet de zon overdag..
Extra vakantiegeld..Rol-Co schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 09:25:
[...]
Wat maakt die paar kWh nou uit als je er zat hebt
[ Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-10-2018 10:32 ]
Ik ben benieuwd welke andere systemen je overwogen en waarom je voor dit systeem hebt gekozen?Sturgeon22 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:40:
[...]
Bij ons wordt het momenteel geinstalleerd, maar het duurt helaas dus nog een paar maanden voordat ik mijn ervaring kan delen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Wat had jij je keuze voor de 5 kW Pana op gebaseerd?
Had je dat op een transmissieberekening, of op historisch gasverbruik en de Koevlaas formule?
Weet jij ook de waardes van transmissieberekening en het historisch verbruik?
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Ja ik zal er wel rijk van wordenAUijtdehaag schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:23:
Als ik de weerberichten mag geloven is tegen eind oktober de WP pas nodig...
De rest doet de zon overdag..
[...]
Extra vakantiegeld..
Lekker hoor zo na de zomer.

Wat ook helpt is dat je zo te zien van de zomer de unit hebt uitgehad. En 20C tov bijvoorbeeld 21C zal ook snel een aantal procenten schelen.jaari schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:40:
[...]
Een aantal postings heeft @Rol-Co al opgezocht. Samengevat komt het erop neer dat ik er simpelweg alles aan gedaan om de COP zo hoog mogelijk te houden.![]()
Wel mooi dat je er zoveel aandacht in hebt gestopt.
Mooi he, ik dacht er gisteren over om de koeling maar weer aan te zetten. Door de laagstaande zon veel meer instraling dan in de zomer en nu in de modus dat screens niet meer naar beneden hoeven.Rol-Co schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:37:
[...]
Ja ik zal er wel rijk van worden![]()
Lekker hoor zo na de zomer.![]()
[Afbeelding]
Inmiddels weer 24.1 binnen en de wp is nog niet aangeweest. Gezien de voorspellingen gaat dat de komende week ook niet gebeuren.
Overigens heb ik gezien dat je met vakantieplanning ook nog wat kunt doen aan je cop, zeker voor bijvoorbeeld SWW. In de koudere periodes op vakantie gaan helpt....
ik heb via http://uwert.net/ een warmteverliesberekening gemaakt. Kwam op krap 8 kW bij -10.Helhond schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:32:
@jaari
Wat had jij je keuze voor de 5 kW Pana op gebaseerd?
Had je dat op een transmissieberekening, of op historisch gasverbruik en de Koevlaas formule?
Weet jij ook de waardes van transmissieberekening en het historisch verbruik?
Als je dat vermogen WP wilt installeren kom je op een 9kW model uit (afhankelijk van het merk).
ik heb de CV ketel nog nodig voor SWW en kan daar ook op terugvallen als de WP het niet trekt bij kou. Dus ik heb bewust besloten om een kleine WP neer te zetten. Heb je ook niet zo'n zware aansluiting nodig.
De Panasonic monoblock leent zich uitstekend om zelf te installeren. Er is ook veel informatie over te vinden op het duitse Haustechnikforum.
De 6 kW Pana zou iets beter passen maar heeft een slechtere COP. Die betere COP heeft mij doen besluiten om voor het 5kW model te gaan.
Gasverbruik voor verwarming was ongeveer 1100 m3 per jaar. De "koevlaas formule" bestond nog niet 3 jaar terug maar zou uitkomen op 5,3 kW. De Uwert warmteverliesberekening was wellicht wat te pessimistisch want gebaseerd op duitse klimaatomstandigheden. Ik rekende dat het hier aan de kust altijd wat minder lang en minder hard vriest dan in het binnenland.
Tot nu toe heb ik de CV niet nodig gehad. Maar als we een echte elfstedenwinter krijgen? Ik moet dan wel handmatig omschakelen want als zowel de WP als de CV draaien, geeft de WP een flowerror.
Nou, ik kijk wel naar de verwachting en afhankelijk daarvan zet ik de timer aan of uit. In de praktijk is dat niet elke avond anders; maar het is wel degelijk afhankelijk van warme en koude perioden.Grolsch schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:00:
[...]
Jij zet toch niet elke avond met de hand de WP uit
Ik moet me nog verdiepen in de timer maar is het correct dat hij max zes tijd vakken heeft waarin je de wp aan of uit kan zetten danwel een hogere of lagere war temperatuur?jaari schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:22:
[...]
Nou, ik kijk wel naar de verwachting en afhankelijk daarvan zet ik de timer aan of uit. In de praktijk is dat niet elke avond anders; maar het is wel degelijk afhankelijk van warme en koude perioden.
1 PVoutput . Dongen NB
Warmptepompen die nog helemaal niet draaien zijn het goedkoopst 😁Rol-Co schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:57:
[...]
Warmtepompen die langer draaien en ook wanneer het niet zo koud is halen ook een hoge cop, maar daar is het verbruik ook hoog.
Niet alleen jaari heeft een hoge cop trouwens, mkleinman ook, maar die heeft problemen met warmhouden.
Dus die zal wel boven de 60% draaien meest van de tijd.
ik weet niet precies welke WP je hebt, maar de timer die op de MDC05F3E5 zit, werkt inderdaad zo.reneeke1970 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:42:
[...]
Ik moet me nog verdiepen in de timer maar is het correct dat hij max zes tijd vakken heeft waarin je de wp aan of uit kan zetten danwel een hogere of lagere war temperatuur?
Ik vind het instellen van de timer zeer gebruiksonvriendelijk en ik hoop dat dat op de nieuwe generatie verbeterd is. Maar als het eenmaal ingesteld is, kun je de timer eenvoudig aan en uit zetten.
Maar die warme perioden ook draaien gaan gemiddeld hoger in COPLittleTycoon schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:56:
[...]
Warmptepompen die nog helemaal niet draaien zijn het goedkoopst 😁
Ik heb 6 kW g versie. Zal er eens induiken zodra het iets serieuzer verwarmen word. Tussen 06.00 en 09.00 stap terug kan misschien geen kwaad.jaari schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:18:
[...]
ik weet niet precies welke WP je hebt, maar de timer die op de MDC05F3E5 zit, werkt inderdaad zo.
Ik vind het instellen van de timer zeer gebruiksonvriendelijk en ik hoop dat dat op de nieuwe generatie verbeterd is. Maar als het eenmaal ingesteld is, kun je de timer eenvoudig aan en uit zetten.
1 PVoutput . Dongen NB
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/
Die van mij is ook weer in de zomerstand gekomen. De buitentemperatuur gemiddeld over 48 uur is zaterdagavond boven de 16 graden gekomen en daarmee schakelt de CV pomp uit. Vanwege de dagelijkse WW run blijft hij verder wel standby en dus wat stroom verbuiken. Zolang de zon schijnt gaat dit wel goed komen. Wanneer het gemiddelde onder de 15.5 graad komt gaat hij (vanavond denk ik) vanzelf weer naar winterstand. Omdat morgen veel zon verwacht wordt zet ik hem voor vannacht handmatig uit.LittleTycoon schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:56:
[...]
Warmptepompen die nog helemaal niet draaien zijn het goedkoopst 😁
Dat is het probleem met energiezuinige woningen. Dan moet je een dure installatie plaatsen die het grootste deel van het jaar uit staatRol-Co schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:53:
[...]
Maar die warme perioden ook draaien gaan gemiddeld hoger in COP
Licht offtopic: Ik was een tijd geleden in een energiezuinige woning, heel knap gedaan. Daar stond een zonneboiler(SWW + ondersteuning verwarming), een pelletketel (voor de vv) en een pelletkachel in de woonkamer voor de gezelligheid.
Als je alles samentelt kom je aan een investering van pakweg 15k + de prijs van de extra m² om het spul een plaats te geven.
En dat voor een jaarlijkse warmtebehoefte <1000kWh!
Is het winter stand standby verbruik groter dan het zomer standby verbruik dan?LangeFries schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 17:47:
[...]
Die van mij is ook weer in de zomerstand gekomen. De buitentemperatuur gemiddeld over 48 uur is zaterdagavond boven de 16 graden gekomen en daarmee schakelt de CV pomp uit. Vanwege de dagelijkse WW run blijft hij verder wel standby en dus wat stroom verbuiken. Zolang de zon schijnt gaat dit wel goed komen. Wanneer het gemiddelde onder de 15.5 graad komt gaat hij (vanavond denk ik) vanzelf weer naar winterstand. Omdat morgen veel zon verwacht wordt zet ik hem voor vannacht handmatig uit.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, Het scheelt in ieder geval de CV pompreneeke1970 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 19:19:
[...]
Is het winter stand standby verbruik groter dan het zomer standby verbruik dan?
Nou 1000 kWh warmte lijkt me heel erg weinig, in mijn 89er huisje heb ik al 5000 kWh aan warmte nodig voor verwarming alleen.Wozmro schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 19:06:
[...]
Dat is het probleem met energiezuinige woningen. Dan moet je een dure installatie plaatsen die het grootste deel van het jaar uit staat
Licht offtopic: Ik was een tijd geleden in een energiezuinige woning, heel knap gedaan. Daar stond een zonneboiler(SWW + ondersteuning verwarming), een pelletketel (voor de vv) en een pelletkachel in de woonkamer voor de gezelligheid.
Als je alles samentelt kom je aan een investering van pakweg 15k + de prijs van de extra m² om het spul een plaats te geven.
En dat voor een jaarlijkse warmtebehoefte <1000kWh!
Maar goed, jij telt dat zo op maar wil niet zeggen dat het dat gekost heeft, op de zonneboiler na en pelletketel is een warmtepomp, heb ik ook alles maar koste een fractie van de 15k.
Die gaat toch pas draaien met warmte vraag? Toch niet op buiten temperatuur?LangeFries schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 19:22:
[...]
Ja, Het scheelt in ieder geval de CV pomp
1 PVoutput . Dongen NB
Kun je bij Nibe instellen, dus ook vanaf bepaalde buitenT. Bij hem staat ie ingesteld dat ie indien WP in verwarmingsmodus, maar WP standby, draait. Bij mij trouwens ook, maar bij mij omdat ik WAR met ruimtecompensatie draai, stilstaand water geeft niet zo'n goed inzicht in actueel warmteverlies.reneeke1970 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 19:59:
[...]
Die gaat toch pas draaien met warmte vraag? Toch niet op buiten temperatuur?
[ Voor 6% gewijzigd door LittleTycoon op 07-10-2018 21:04 ]
Ik heb gehoord dat je bij een WP altijd dezelfde temp op de thermostaat ingesteld laat.
Nu merk ik dat de temp in de nacht daalt tot 19graden. Aangezien de thermostaat op 21 staat slaat de verwarming aan. Rond een uur of negen a tien warmt de kamer uit zichzelf ook op naar die 21 graden.
Is het dan niet zonde dat ergens in de nacht de WP aanslaat om een de kamer te verdieping te verwarmen terwijl er niemand is.
In de ochtend een boterham eten in 19 graden is geen probleem. Dat is niet echt koud.
Iemand tips of advies?
Met gestrekt been.
Ik vind comfort fijn dus ik houd constant 21 graden. Bij mij pakt dat ook goedkoopste uit met stroom verbruik.Artbij schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 23:16:
Woon pas in een huis met L/W WP. En ben nu een beetje aan het kijken wat nu handig is met de instellingen van de temperatuur.
Ik heb gehoord dat je bij een WP altijd dezelfde temp op de thermostaat ingesteld laat.
Nu merk ik dat de temp in de nacht daalt tot 19graden. Aangezien de thermostaat op 21 staat slaat de verwarming aan. Rond een uur of negen a tien warmt de kamer uit zichzelf ook op naar die 21 graden.
Is het dan niet zonde dat ergens in de nacht de WP aanslaat om een de kamer te verdieping te verwarmen terwijl er niemand is.
In de ochtend een boterham eten in 19 graden is geen probleem. Dat is niet echt koud.
Iemand tips of advies?
Maar bij andere is dat weer niet, die zetten hem s'nachts inderdaad uit, maar die hebben ook voldoende vermogen om in drie uur tijd het huis weer op te warmen. Ik heb dat vermogen niet als het tegen vriespunt word. Dus tja het zal een beetje zoeken en spelen worden waar jij je fijn bij voelt.
1 PVoutput . Dongen NB
Heeft die Nefit geen thermostaatprogrmma, stel je gewoon nachtverlaging in.Artbij schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 23:16:
Woon pas in een huis met L/W WP. En ben nu een beetje aan het kijken wat nu handig is met de instellingen van de temperatuur.
Iemand tips of advies?
Wel vreemd dat de ruimtetemperatuur van je nieuwe huis met deze buitentemperaturen al 2 graden 's nachts zakt.Artbij schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 23:16:
Iemand tips of advies?
Ons huis (zonder WTW) zakt bijna nooit meer als 1 graad 's nachts, afgelopen winter slechts 2 keer meegemaakt dat de temperatuur meer als 1 graag gezakt was.
Ik pas nachtverlaging van 1 graad toe vanaf 22:00 tot 11:00 in dit seizoen.
Als het echt kouder wordt pas ik de nachtverlaging aan van 22:00 tot 08:00.
Dit resulteert erin dat afgelopen week de WP nauwelijks is aangeweest. Het zonnetje zorgt ervoor dat onze woning 11:00 ruimschoots op temperatuur is.
50% van de benedenverdieping is raam, dus ik vind het wel meevallen.Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 07:43:
[...]
Wel vreemd dat de ruimtetemperatuur van je nieuwe huis met deze buitentemperaturen al 2 graden 's nachts zakt.
Ons huis (zonder WTW) zakt bijna nooit meer als 1 graad 's nachts, afgelopen winter slechts 2 keer meegemaakt dat de temperatuur meer als 1 graag gezakt was.
Ik pas nachtverlaging van 1 graad toe vanaf 22:00 tot 11:00 in dit seizoen.
Als het echt kouder wordt pas ik de nachtverlaging aan van 22:00 tot 08:00.
Dit resulteert erin dat afgelopen week de WP nauwelijks is aangeweest. Het zonnetje zorgt ervoor dat onze woning 11:00 ruimschoots op temperatuur is.
Maar om te kijken wat het zuinigst is moet ik dus gewoon het verbruik gaan meten?
Met gestrekt been.
Mijn aannemer werkt met een vaste installateur en die werkt alleen met alleen met Uponor Smatrix omdat hij daar goede ervaringen mee heeft. Ik had dus eigenlijk geen andere keus.Joris748 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:30:
Ik ben benieuwd welke andere systemen je overwogen en waarom je voor dit systeem hebt gekozen?
M.b.t. nachtverlaging zijn de meningen nogal verdeeld in dit topicArtbij schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:35:
[...]
50% van de benedenverdieping is raam, dus ik vind het wel meevallen.
Maar om te kijken wat het zuinigst is moet ik dus gewoon het verbruik gaan meten?
Feit 1 = de COP van een warmtepomp is beter bij hogere buitentemperaturen. Normaal gesproken is het 's nachts kouder als overdag, dus overdag is de COP normaal gesproken beter
Feit 2 = Op vol vermogen een huis opwarmen is slechter voor de COP dan constant op een laag niveau doorpruttelen.
Feit 3 = Puur naar thermische energie gekeken bespaart nachtverlaging (dus ruimtetemperatuur verlaging) altijd warmteverlies. Hoe kleiner de Dt tussen Tbuiten / Tbinnen, hoe minder verlies. Let op, ik heb het over thermische energie.
Feit 4 = Bij het constant verwarmen van je woning kun je af met een lagere Ta, en lagere Ta is betere COP. Dus het is kiezen tussen Feit 1, 2 en Feit 4
Persoonlijk pas ik dus wel nachtverlaging toe, en persoonlijk ervaar ik (met name mijn vrouw
De vloer voelt nog "kil" aan, ondanks dat het kastje op de muur zegt dat het 21 graden in huis is.
Onze COP kampioen @jaari past ook nachtverlaging toe las ik afgelopen week, dus wellicht dat het goed is voor de COP
Naar mijn mening is er geen "goed" of "fout" het is gebaseerd op persoonlijke voorkeuren.
Zal de komende tijd is wat dingen uitproberen.
Met gestrekt been.
1 PVoutput . Dongen NB
En ik met mijn houten vloer...reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:09:
Ben ik FF blij met mijn kunststof vloer......
Oh jij klaagt niet over kille vloer dan?
1 PVoutput . Dongen NB
Eigenlijk vergelijkbaar met "flink optrekken op de snelweg, of rustig op snelheid komen". Maar Feit 2: vol vermogen blijft ie niet lang doen. Op gegeven moment gaat ie weer op cruise snelheid verder.Grolsch schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:27:
[...]
M.b.t. nachtverlaging zijn de meningen nogal verdeeld in dit topic
Feit 1 = de COP van een warmtepomp is beter bij hogere buitentemperaturen. Normaal gesproken is het 's nachts kouder als overdag, dus overdag is de COP normaal gesproken beter
Feit 2 = Op vol vermogen een huis opwarmen is slechter voor de COP dan constant op een laag niveau doorpruttelen.
Feit 3 = Puur naar thermische energie gekeken bespaart nachtverlaging (dus ruimtetemperatuur verlaging) altijd warmteverlies. Hoe kleiner de Dt tussen Tbuiten / Tbinnen, hoe minder verlies. Let op, ik heb het over thermische energie.
Feit 4 = Bij het constant verwarmen van je woning kun je af met een lagere Ta, en lagere Ta is betere COP. Dus het is kiezen tussen Feit 1, 2 en Feit 4
Waarom kan je niet gewoon kiezen voor allemaal? Even flink op snelheid komen, en dan snel weer verder op cruise. Oftewel, lage tA kiezen en nachtverlaging. Dat de wpdan een uurtje op 25Hz gaat "razen".
Tja.. dat is nog steeds zuiniger dan 8 uurtjes op 19Hz.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
mijn vrouw wel, maar ik i.d.d niet.reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:43:
[...]
Oh jij klaagt niet over kille vloer dan?
Dit topic is gesloten.