Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.877 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
Wozmro schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:21:
Mijn huis staat in België.

Maar inderdaad, er is niet echt haast bij, momenteel werkt alles goed. Ik voorzie wel dat de komende jaren de situatie zal evolueren naar (veel) duurder aardgas en dat voor elektriciteit er een evolutie zal zijn richting een vorm van maandelijks abonnement, de verhouding variabele kosten (€/kWh) en vaste kosten (distributie, aanlsluiting, taksen) zal nog nog meer evolueren in de richting van het laatste.

Iemand mogelijk nog een mening over mijn kelderideetje?
Een buitenunit in een kelder monteren is geen goed plan, zo'n buitenunit verplaatst nogal wat lucht, het is ook niet voor niets een buitenunit, anders had het wel een kelderunit geheten :+

Volgens mij gaat dat niet goedkomen, je moet niet alleen van de uitgeblazen lucht af, je moet ook verse aanvoerlucht hebben. Als je de aanvoerlucht uit je huis laat trekken (de lucht van de kelder is binnen 1 uur "op" ) wordt je huis steenkoud, en dat is net niet wat je wilt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 11:41
Grolsch schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:22:
[...]

Een buitenunit in een kelder monteren is geen goed plan, zo'n buitenunit verplaatst nogal wat lucht, het is ook niet voor niets een buitenunit, anders had het wel een kelderunit geheten :+

Volgens mij gaat dat niet goedkomen, je moet niet alleen van de uitgeblazen lucht af, je moet ook verse aanvoerlucht hebben. Als je de aanvoerlucht uit je huis laat trekken (de lucht van de kelder is binnen 1 uur "op" ) wordt je huis steenkoud, en dat is net niet wat je wilt.
Neej dat denk ik ook niet, lekket buiten zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:14
Ik kan moeilijk inschatten over hoeveel lucht dit gaat, je zal waarschijnlijk wel gelijk hebben.

Wat is dan de betere optie?
Een monobloc buiten zetten en de (geïsoleerde) waterleidingen door de d150 PVC buis trekken? De afstand tussen monobloc en collectors vv zal dan toch zeker al een 15m zijn.

Ofwel kiezen voor een split systeem waarbij er dan een binnenunit in de kelder staat en een buitenunit in de tuin met daartussen de leidingen voor het koelmiddel door de ventilatiebuis. Dan moet er wel een koeltechnieker aan te pas komen om de boel op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wozmro schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:31:
Ik kan moeilijk inschatten over hoeveel lucht dit gaat, je zal waarschijnlijk wel gelijk hebben.
Ik weet het ook niet uit mijn hoofd, maar neem van mij aan dat dit echt niet wil ;) Het gaat om HEEL VEEL lucht.
Een monobloc buiten zetten en de (geïsoleerde) waterleidingen door de d150 PVC buis trekken? De afstand tussen monobloc en collectors vv zal dan toch zeker al een 15m zijn.

Ofwel kiezen voor een split systeem waarbij er dan een binnenunit in de kelder staat en een buitenunit in de tuin met daartussen de leidingen voor het koelmiddel door de ventilatiebuis. Dan moet er wel een koeltechnieker aan te pas komen om de boel op te starten.
Waarom een split :? Monoblock buiten, leidingen ( gesoleerd ) naar binnen en aansluiten op je CV verhaal.
Hier heb je geen split voor nodig.
Hoe denk je dat anderen dit doen met Monoblocks :?

edit

toch ff nagezocht, airflow van een 8KW mitsubishi is 100m3 per minuut.

Je kelder is "stel" 5x5x3 meter hoog, is 75m3, dus binnen 1 minuut is alle lucht uit je kelder "foetsie".

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 04-10-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:49
Exigence schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:09:
[...]
Wow, ik gebruik ook een BDR-91 ontvanger! Zou dit het dan zijn?!
Dat rare schakelgedrag, weet je of hij dat alleen doet met Evohome, of ook met alleen een Round Wireless thermostaat? Ik gebruik namelijk een Round Wireless met de BDR-91, en dit zou wellicht dit gedrag van vannacht verklaren!
Ik denk idd dat dit het is. Mijn Hitachi draait inmiddels naar tevredenheid met een Tado thermostaat. Ik vindt het toch wel erg lekker dat hij verplaatsbaar is i.t.t. mijn vaste Hitachi controller.

Inmiddels heeft @tado de instellingen aangepast naar:
Verwarmingsinterval AAN 30 minuten
Verwarmingsinterval UIT 15 minuten

Dit lijkt goed te werken, alleen de aanwarm vervroeging zou nog wat beter kunnen. Op dit moment pas ik nog 1 graad nachtverlaging toe.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:00
Grolsch schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:48:
[...]

Ik weet het ook niet uit mijn hoofd, maar neem van mij aan dat dit echt niet wil ;) Het gaat om HEEL VEEL lucht.

[...]

Waarom een split :? Monoblock buiten, leidingen ( gesoleerd ) naar binnen en aansluiten op je CV verhaal.
Hier heb je geen split voor nodig.
Hoe denk je dat anderen dit doen met Monoblocks :?

edit

toch ff nagezocht, airflow van een 8KW mitsubishi is 100m3 per minuut.

Je kelder is "stel" 5x5x3 meter hoog, is 75m3, dus binnen 1 minuut is alle lucht uit je kelder "foetsie".
Dat is op max, hij zal altijd deel last draaien want heeft maar 2 kW nodig. Op deel last moet ik mijn hand twintig cm voor unit houden om te voelen of hij draait. Horen doe ik het ook niet.....

Maar inderdaad op vol vermogen zal het niet optimaal zijn.
Ik als knutselaar zou het proberen, ik kan geen unit van 150 kg de trap op krijgen anders stond er al eentje boven op zolder.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:14:
[...]
Ik als knutselaar zou het proberen, ik kan geen unit van 150 kg de trap op krijgen anders stond er al eentje boven op zolder.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:14:
[...]

Dat is op max, hij zal altijd deel last draaien want heeft maar 2 kW nodig. Op deel last moet ik mijn hand twintig cm voor unit houden om te voelen of hij draait. Horen doe ik het ook niet.....

Al zou de airflow op 10% draaien, dan nog verplaatst de buitenunit 10m3 lucht per minuut.

Bij een kelder (of zolder) van 75m3 duurt het dus 7,5 minuut voordat alles (warme) lucht daar weg is, en dan heeft de buitenunit nieuwe lucht nodig. Dat zal dus van buiten gehaald moeten worden (die eerste 75 m3 worden ook al van buiten gehaald, of je moet een "luchtmachine" in huis hebben :+ ).
Koude buitenlucht in huis halen om de buitenunit van de WP die binnen in de kelder staat te voorzien van lucht is naar mijn idee het kind met het badwater weggooien.

Het "gevaarlijkste" is nog dat de uitgeblazen lucht (die dus aanzienlijk kouder is, omdat daar de energie uitgehaald is) weer wordt aangezogen. Dan kom je in een vicieuze cirkel terecht met een koud huis en vreselijk beroerde COP..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:25:
[...]

Al zou de airflow op 10% draaien, dan nog verplaatst de buitenunit 10m3 lucht per minuut.

Bij een kelder (of zolder) van 75m3 duurt het dus 7,5 minuut voordat alles (warme) lucht daar weg is, en dan heeft de buitenunit nieuwe lucht nodig. Dat zal dus van buiten gehaald moeten worden (die eerste 75 m3 worden ook al van buiten gehaald, of je moet een "luchtmachine" in huis hebben :+ ).
Koude buitenlucht in huis halen om de buitenunit van de WP die binnen in de kelder staat te voorzien van lucht is naar mijn idee het kind met het badwater weggooien.

Het "gevaarlijkste" is nog dat de uitgeblazen lucht (die dus aanzienlijk kouder is, omdat daar de energie uitgehaald is) weer wordt aangezogen. Dan kom je in een vicieuze cirkel terecht met een koud huis en vreselijk beroerde COP..
De ruimte heeft toch een aanvoer en afvoer buis, plaats in beide een hulp ventilator en je hebt genoeg frisse lucht.
Jij heb zeker nooit plantjes gekweekt in besloten ruimte ahum....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
[...]

Komt nog bij dat je door de forse luchtverplaatsing een soort van windtunnel onder je woning hebt staan, zelfs al staat de WP op heel sterk dempende steunen, dan nog zal hoogstwaarschijnlijk de luchtverplaatsing te veel (laagfrequent) geluid produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:16
Als oplossing voor dit kelderprobleem kun je ook een luchttunnel gebruiken: Buis van rond 1 meter (met grote bochten) naar de achterzijde van de "buiten"unit in de kelder, en een tweede buis voor de afvoer. Dan kan de unit in de kelder, maar komt de lucht van buiten.
Laatst heb ik dit nog op een plaatje (bij een heel luxe woning) gezien, maar weet niet meer waar dat was.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Er zitten eigenlijk twee verluchtingsbuizen in mijn kelder. Beide d150mm, 1 richting de tuin van 10m en 1 richting de voorgevel van mijn woning van 5m.

Ik zou kunnen die buizen aansluiten op de in en uitblaas van de warmtepomp. Dan zou de kelder niet meer afkoelen. Maar dan zou het wel kunnen dat ik door de grote luchtvolumes een fluitconcert krijg in mijn woning, dat is ook niet de bedoeling.

Monobloc in de tuin zou kunnen maar dan staat die wel op 15m afstand. zelfs met geïsoleerde buizen lijkt mij dit ver. Nu staat de gasketel op 1m van de vv collectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens mij is 15 meter helemaal niet ver, en zijn er genoeg tweakers in dit topic die deze lengte hebben.

Zelf heb ik een split unit, dus wel iets anders, maar mijn koelleidingen zijn +- 20 meter lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:25:
Volgens mij is 15 meter helemaal niet ver, en zijn er genoeg tweakers in dit topic die deze lengte hebben.

Zelf heb ik een split unit, dus wel iets anders, maar mijn koelleidingen zijn +- 20 meter lang.
Ik heb 12 meter waarvan 11 binnen de schil. 15 meter buiten zal aardig verlies geven vermoed ik toch wel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 13:18
Iemand die een panasonic monobloc buiten naast het slaapkamer raam heeft hangen? Hoor je hem binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:55
Wozmro schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:52:
Er zitten eigenlijk twee verluchtingsbuizen in mijn kelder. Beide d150mm, 1 richting de tuin van 10m en 1 richting de voorgevel van mijn woning van 5m.

Ik zou kunnen die buizen aansluiten op de in en uitblaas van de warmtepomp. Dan zou de kelder niet meer afkoelen. Maar dan zou het wel kunnen dat ik door de grote luchtvolumes een fluitconcert krijg in mijn woning, dat is ook niet de bedoeling.

Monobloc in de tuin zou kunnen maar dan staat die wel op 15m afstand. zelfs met geïsoleerde buizen lijkt mij dit ver. Nu staat de gasketel op 1m van de vv collectoren.
Als je een ventilator.die 40cm breed is gaat aansluiten op een in/uitvoer van 15cm dan ga je ontzettend veel weerstand creëeren. Afgezien van het geluid dat dat gaat produceren lijkt het mij ook dat dit behoorlijk ten koste gaat van de efficiëntie.

Geluidsoverlast buiten beschouwing gelaten zou je een ventilator die, door een 15cm opening, 10m3 lucht moet verplaatsen dan zou deze een snelheid hebben van zo'n 10m PER SECONDE. Dan moet je een behoorlijke ventilator hebben die dat haalt, laat staan de 100m3 per minuut... Ik vraag me af hoeveel bar druk dat genereert, lijkt me niet gezond als daar een klein dier langs loopt bij de inlaat...

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

jeroenvervuren schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:34:
Iemand die een panasonic monobloc buiten naast het slaapkamer raam heeft hangen? Hoor je hem binnen?
moet je niet doen. heb het naast de ketelruimte en van binnen hoor je het brommen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Hangt van model af, mijn 6 kW g serie zou zelfs in de slaapkamer mogen staan bij wijze van....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:26
Op 2m van mijn kussen en hoor alleen het water stromen net als toen ik nog de cv-ketel had.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:31
@reneeke1970 is 6kw genoeg voor uw huis? Je had toch ook gewone radiatoren als ik het me juist herinner?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Grolsch schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:25:
[...]
Dan zit je op 600m3 per uur.
https://www.ventilatielan...2TKwIkEAkYDSABEgLa2PD_BwE
Even er van uitgaande dat je er 2 nodig hebt ivm aan en afvoer. Komt er 2x46W bij, wanneer je WP draait.
Daarbij krijg je "gratis" 2x een +/-70Db geluidsbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Icekiller2k6 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:21:
@reneeke1970 is 6kw genoeg voor uw huis? Je had toch ook gewone radiatoren als ik het me juist herinner?
Radiators met knutsel dbe inderdaad. Maar ook in kamer vloer verwarming, twee groepen van 150 meter en hoh 15 cm. Dus best ideaal ahum.... Maar de 6 kW red het nipt, met -10 wel 24 uur vol vermogen om 21 graden vast te houden. Opwarmen is er niet meer bij, dan zet ik pellets ketel wel even aan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
[...]

.... (de lucht van de kelder is binnen 1 uur "op" ) wordt je huis steenkoud, en dat is net niet wat je wilt.
Maak hier maar 1 minuut van 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 23:30
Ik heb een Daikin intergas hybride warmtepomp aangesloten op vloerverwarming 1 kamer.
Ook nog een aantal radiatoren, maar die staan altijd dicht.

Dit is geïnstalleerd door een installateur die er niet heel veel ervaring mee had.

Er is geen buffervat geplaatst, maar naar mijn idee pendelt het systeem nog wel eens, zeker als hij bijvoorbeeld maar op 27 graden hoeft te stoken zoals nu.
Is het slim om alsnog een buffervat te laten plaatsen? Ik had toen ook offertes gehad met partijen die het wel zouden adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
detim schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:34:
Ik heb een Daikin intergas hybride warmtepomp aangesloten op vloerverwarming 1 kamer.
Ook nog een aantal radiatoren, maar die staan altijd dicht.

Dit is geïnstalleerd door een installateur die er niet heel veel ervaring mee had.

Er is geen buffervat geplaatst, maar naar mijn idee pendelt het systeem nog wel eens, zeker als hij bijvoorbeeld maar op 27 graden hoeft te stoken zoals nu.
Is het slim om alsnog een buffervat te laten plaatsen? Ik had toen ook offertes gehad met partijen die het wel zouden adviseren.
Een ontkoppelings buffer is altijd aan te raden.

Heb je de 5 of 8 kw uitvoering.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
zandstraat schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:06:
[...]

Reneeke1970: de verdeler in de link is een open verdeler, in mijn situatie kan ik slechts bevestigen dat dit ontwerp de afgelopen winter, tijdens de vorstperiode, zijn taak tot volle tevredenheid vervuld heeft.

Het enige dat vereist is, dat de aanvoer van het CV voedingswater dat doorheen de openverdeler stroomt voldoende warm is, >65 graden.

Wat een buffervat betreft: die kosten handenvol geld, daarbij, indien men voldoende volume in de vloerverwarming heeft, is een buffervat meestal overbodig.
Buffervat handen vol geld? Ik betaalde 250 euro voor een 50L aquarea vat. Mijn eerste wp was zonder buffer. Aangezien ik ook radiatoren heb, best wel last van stromingsgeluiden. Nu 2e wp met bovengenoemde buffer, geen stromingsgeluiden meer.

Ik heb aansluitmethode C gekozen. Aanvoer wp zit op zelfde leiding als aanvoer afgiftesysteem. Al het debiet aan water wat niet door afgiftesysteem wordt opgenomen circuleert hij terug ri wp over het buffervat. Zo heb ik zo weinig mogelijk verlies in temperatuur tussen WP en afgiftesysteem.
detim schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:34:
27 graden over radiatoren gaat sowieso pendelen is mijn inschatting. Vloerverwarming ook denk ik. @Grolsch heeft dit proefondervindelijk vastgesteld. Ondergetekende heeft dit ook geprobeerd. Ik heb nu de aanvoer vast op 35 graden. Pendelt totaal niet meer. Gevoelsmatig moet je aanvoer zo laag mogelijk houden(COP is hoger), echter te laag werkt behoorlijk averechts.

[ Voor 24% gewijzigd door Appie Heijn op 04-10-2018 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:15:
[...]

Buffervat handen vol geld? Ik betaalde 250 euro voor een 50L aquarea vat. Mijn eerste wp was zonder buffer. Aangezien ik ook radiatoren heb, best wel last van stromingsgeluiden. Nu 2e wp met bovengenoemde buffer, geen stromingsgeluiden meer.

Ik heb aansluitmethode C gekozen. Aanvoer wp zit op zelfde leiding als aanvoer afgiftesysteem. Al het debiet aan water wat niet door afgiftesysteem wordt opgenomen circuleert hij terug ri wp over het buffervat. Zo heb ik zo weinig mogelijk verlies in temperatuur tussen WP en afgiftesysteem.

[...]

27 graden over radiatoren gaat sowieso pendelen is mijn inschatting. Vloerverwarming ook denk ik. @Grolsch heeft dit proefondervindelijk vastgesteld. Ondergetekende heeft dit ook geprobeerd. Ik heb nu de aanvoer vast op 35 graden. Pendelt totaal niet meer. Gevoelsmatig moet je aanvoer zo laag mogelijk houden(COP is hoger), echter te laag werkt behoorlijk averechts.
Nee hoor, draai al hele week op vier radiators met 27 graden.
War wil 26 en bij 28 wp uit, uurtje draaien en twee tot drie uur pauze, daarna weer ruim uur draaien enz....
Verbruik vandaag 2 en paar dagen terug tot 5 kWh per dag.
Best handig 400 liter buffer.....
Wp trekt 500 watt...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Ramon_1984 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:11:
[...]

Een ontkoppelings buffer is altijd aan te raden.

Heb je de 5 of 8 kw uitvoering.?
de 8kw.

Is ontkoppelingsbuffer iets anders dan een normaal buffervat of een andere benaming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:58
Even een vraagje wat ik niet zo snel kon vinden.

Onze thermostaat is bijna overleden (pijnlijke langzame dood) dan doet ie het wel dan weer niet en dan wel weer is..

Stel we investeren nu in een goede thermostaat (Netfit Easy), en over 5 a 6 jaar gaat onze cv ketel kapot en besluiten we een warmtepomp te nemen. Is dan een slimme thermostaat nog te gebruiken? Of staat dit geheel los? Als dat zo is, kunnen we een goede investering doen waar we ook jaren plezier weer van gaan hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:28:
[...]

War wil 26 en bij 28 wp uit, uurtje draaien en twee tot drie uur pauze, daarna weer ruim uur draaien enz....
Wp trekt 500 watt...
Dat je met 27 graden nog warmte uit je radiatoren krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
detim schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:36:
[...]

de 8kw.

Is ontkoppelingsbuffer iets anders dan een normaal buffervat of een andere benaming?
Zelfde, alleen de benaming is anders ;)
Hoeveel groepen vloerverwarming heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 14:08
Ramon_1984 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:51:
[...]

overgedimensioneerde radiatoren

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:47

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

zandstraat schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:06:
[...]

Wat een buffervat betreft: die kosten handenvol geld, daarbij, indien men voldoende volume in de vloerverwarming heeft, is een buffervat meestal overbodig.
Met een beetje creatief denken kun je veel geld besparen, ook moet je wel een beetje handig zijn of een handige klusser in de buurt. Onderstaand vat koste mij 25 euro, en wat isolatie materiaal zeg 50 euro totaal Inhoud 92 L. Oude propaan tank. Gevonden op MP

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VnSFnwem.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ChuS4BBm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c7bNwJbm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/awmScoTm.jpg

Mijn stookhok is niet zo groot, 1,1mx1,3m. twee in serie had nog net gekund maar is met mijn grote oude radiatoren niet nodig. Met een variabel afname debiet is een buffervat noodzakelijk vanwege hydraulische ontkoppeling.

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 04-10-2018 18:05 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Jordyz schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:44:
Even een vraagje wat ik niet zo snel kon vinden.

Onze thermostaat is bijna overleden (pijnlijke langzame dood) dan doet ie het wel dan weer niet en dan wel weer is..

Stel we investeren nu in een goede thermostaat (Netfit Easy), en over 5 a 6 jaar gaat onze cv ketel kapot en besluiten we een warmtepomp te nemen. Is dan een slimme thermostaat nog te gebruiken? Of staat dit geheel los? Als dat zo is, kunnen we een goede investering doen waar we ook jaren plezier weer van gaan hebben :)
De ketels en de wp sluiten zover ik weet niet op elkaar aan. Ik ben nog geen schema tegen gekomen waar ik een easy op een enviline aan zou kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik laat hem gewoon pendelen :) of moet ik het pulsverwarming noemen? Het lijkt me dat het bij een inverter niets geeft buiten een slechtere COP (maar lager verbruik) bij de aan/uit van vroeger was dat misschien een probleem maar een inverter start netjes van uit 0 naar 25Hz op, wat kan daar erg aan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1810/476109/zoyLN4mq.jpeg

28 gr Ta

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
reneeke1970 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:28:
[...]

Wp trekt 500 watt...
Ik denk dat je eerder een uitzondering bent dan dat het voor het gross van de mensen gaat werken. Ik kon hier met mijn Pana mono 5KW met 30gr net uit de voeten 4 radiatoren en een open verdeler qua vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:02:
Ik laat hem gewoon pendelen :) of moet ik het pulsverwarming noemen? Het lijkt me dat het bij een inverter niets geeft buiten een slechtere COP (maar lager verbruik) bij de aan/uit van vroeger was dat misschien een probleem maar een inverter start netjes van uit 0 naar 25Hz op, wat kan daar erg aan zijn.

[Afbeelding]

28 gr Ta
Zolang je niet van 0 naar 100 % vermogen gaat, zie ik.daar geen problemen mee.
Lange runs komen wel als het buiten vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Ramon_1984 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:53:
[...]

Zelfde, alleen de benaming is anders ;)
Hoeveel groepen vloerverwarming heb je ?
Ik heb 2 verdelers met in totaal 3 groepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:02:

[Afbeelding]

28 gr Ta
Start>stops van de compressor zijn natuurlijk niet oneindig, ik hoorde iets van 100K in dit topic :?

Als je Ta eens op 30 zet krijg je dan geen langere runs, en wellicht een betere COP :?
Elke keer starten en stoppen lijkt mij ook niet bevorderlijk voor de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:41:

Stel dat ik zou gaan voor een panasonic 5kW monobloc. Ik heb in mijn woning een klein (3x2x1,8m) inpandig keldertje. de verluchting daarvan gebeurd dmv een PVC-buis d150 die onder mijn woonkamer en terras naar buiten loopt en uitkomt in de tuin, afstand 10m.
Zou ik een monobloc in de kelder kunnen plaatsen? Of zou de kelder daardoor teveel afkoelen? Mijn idee is dat de warmtepomp dan vorstvrij zal staan en ook dicht bij de aansluiting van de vloerverwarming.
Een warmtepomp van 5 kW verplaats zelf ongeveer 2000 tot 4000m3 lucht. Check de specs van de panasonic maar. Deze hoeveelheid krijg je nooit door een buis van 150mm om de kelder te verversen.
En je zult flink meer dan die 2000 tot 4000m3 moeten toevoeren om de gemiddelde temperatuur in de kelder zo hoog mogelijk te houden.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ramon_1984 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:51:
[...]

Dbe en kruislings aansluiten doet wonderen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:32:
[...]

Dbe en kruislings aansluiten doet wonderen
Hier geen DBE oid en niet kruislings aangesloten.
En het gaat prima op lage temperaturen en grote radiatoren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Grolsch

6 maanden per jaar, 30 start stops per dag is 5475 keer per jaar, 100.000 / 5475= 18,2 jaar....

Edit:
Niet oneindig nee maar draaiuren ook niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Rol-Co op 04-10-2018 18:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

LittleTycoon schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:07:
[...]

Is natuurlijk veel te ingewikkeld voor gemiddelde loodgieter, al dat buigen van leidingen. Verder als de pijpen goed geisoleerd zijn zoals lijkt op het plaatje is toegevoegde waarde thermosifon natuurlijk gering.
FOUT, een loodgieter kan juist WEL buigen, en prutst niet met pers en knel troep. ( en thermosypon werking heb ik al 40 jaar geleden op school rekening mee moeten houden) ;)

MOEST t ff melden....

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oxellaar schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:36:
[...]

Ik heb maar kleintjes, 50×160 t22,twee stuks in 35m2 kamer. Zodra temp onder 21 graden zakt dan gaat vloer verwarming mee draaien.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:16
Wozmro schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:52:
150mm is echt veel te klein. dat gaat nooit werken. Die buis moet gewoon minimaal even groot zijn als de ventilator van de WP, daarom mijn idee van 1 meter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 19-09 21:36
hrt schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:40:
[...]

FOUT, een loodgieter kan juist WEL buigen, en prutst niet met pers en knel troep. ( en thermosypon werking heb ik al 40 jaar geleden op school rekening mee moeten houden) ;)

MOEST t ff melden....
Ik dacht dat tegenwoordig elke zich zelf respecterende loodgieter juist wèl pers'troep' gebruikt, maar de soldeer- en knelfittingen heeft afgezworen.

Dacht ik.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Oxellaar schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:36:
[...]

Hier ook geen Dbe maar wat voor aanvoer is bij jou laag? Minder dan 30?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Naalroc schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:51:
[...]

Ik dacht dat tegenwoordig elke zich zelf respedcterende loodgieter juist wèl pers'troep' gebruikt, maar de soldeer- en knelfittingen heeft afgezworen.
Dacht ik.
Als ik dan de foto van gasschuif zie van dd 12 sept 2018 17:33

denk ik echt; waarom niet buigen? Sneller en veel goedkoper.
Maar ga hier geen discussie over openen hoor!

Wilde eigenlijk alleen maar op de denigrerende opmerking reageren van LittleTycoon, verder niks....

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
hrt schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:40:
[...]

MOEST t ff melden....
Zoveel van de oude stempel zijn er niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Naalroc schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:51:
[...]

Ik dacht dat tegenwoordig elke zich zelf respecterende loodgieter juist wèl pers'troep' gebruikt, maar de soldeer- en knelfittingen heeft afgezworen.

Dacht ik.
Ook leidingen voor perskoppelingen worden gebogen. Met alupex kun je zelfs grotere diameters buigen dan met dunwandige stalen cv buis.

Maar waarom dunwandige buis buigen, als je persbochten en knieen hebt?

Maar een loodgieter zal het misschien nog allemaal buigen met een buigtang en bang voor kunststof leidingen zijn. Een installateur werkt er al jaren mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:38:
@Grolsch

6 maanden per jaar, 30 start stops per dag is 5475 keer per jaar, 100.000 / 5475= 18,2 jaar....

Edit:
Niet oneindig nee maar draaiuren ook niet.
Ik had met 28 graden Ta ook zo'n beeld, en met 30 graden dit beeld:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/6nseqb.jpg

Je ziet dus dat ik met deze buitentemperaturen ook niet ver genoeg kan terugmoduleren om coninu te draaien, maar als de ruimte op temperatuur is gaat de WP uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:38:
[...]

Ik had met 28 graden Ta ook zo'n beeld, en met 30 graden dit beeld:

[Afbeelding]

Je ziet dus dat ik met deze buitentemperaturen ook niet ver genoeg kan terugmoduleren om coninu te draaien, maar als de ruimte op temperatuur is gaat de WP uit.
Precies, maar dat gaat hij hier niet en dus kans dat het te warm word met onnodig verbruik tot gevolg, nou dan pendelt hij toch wat in de begin dagen, als het koud is gaat het precies goed. Voordeel is veel stabieler in huis kwa temperatuur ip van 30 graden voor een paar uur en dan weer uit voor een paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Weet iemand hier ook goede (met de prestaties van Jaga DBE-systeem vergelijkbare) ultra lage temperatuur radiatoren van andere merken voor een gunstigere prijs ?
Iemand ervaring met rhoss yardy ev3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:43:
[...]

Precies, maar dat gaat hij hier niet en dus kans dat het te warm word met onnodig verbruik tot gevolg, nou dan pendelt hij toch wat in de begin dagen, als het koud is gaat het precies goed. Voordeel is veel stabieler in huis kwa temperatuur ip van 30 graden voor een paar uur en dan weer uit voor een paar uur.
Qua stabiliteit in huis hier ook geen probleem vanwege de massa en vloerverwarming, ik kan me met radiatoren voorstellen dat je "voelt" dat de WP uit staat.

Grootste afwijking (overshoot) die ik gezien heb is +0,2 graad, dat is volgens mij niet voelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
Cass schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:46:
Weet iemand hier ook goede (met de prestaties van Jaga DBE-systeem vergelijkbare) ultra lage temperatuur radiatoren van andere merken voor een gunstigere prijs ?
https://www.radson.com/nl...e-temperatuur/ulow-e2.htm

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:32
Cass schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:46:
5 jaga's type21 voor in totaal 320euro. Allemaal van marktplaats. Daar een kijkje wagen? Nieuwprijs denk ik zo'n 2.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Murkmans schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:08:
[...]

5 jaga's type21 voor in totaal 320euro. Allemaal van marktplaats. Daar een kijkje wagen? Nieuwprijs denk ik zo'n 2.000 euro.
Same here, maar dan 7 twins voor 560,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:51:
[...]

Qua stabiliteit in huis hier ook geen probleem vanwege de massa en vloerverwarming, ik kan me met radiatoren voorstellen dat je "voelt" dat de WP uit staat.

Grootste afwijking (overshoot) die ik gezien heb is +0,2 graad, dat is volgens mij niet voelbaar.
Omdat jouw thermostaat ook nog wat regelt, ik draai op WAR zonder thermostaat omdat dat niet werkt bij ons huis, bij de cv ketel al niet. Door de zon kan het warm worden in huis en stopt hij met warmen, is het zonnetje er af word het fris maar de vloer kan niet zo snel warmen. Ik moet dus gewoon doorwarmen alleen wat minder, en dat doet WAR perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-09 21:40
Wozmro schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:31:

In Belgie zou ik een split kiezen. Als deze winter tijdens een vorstperiode wegens electriciteitsgebrek jouw woonplaats een paar uur op zwart gezet wordt moet je ineens opzoek naar een generator om de CV pomp in je binnenunit te laten draaien om bevriezing van de leidingen naar de buitenunit te voorkomen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LangeFries schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:38:
[...]

In Belgie zou ik een split kiezen. Als deze winter tijdens een vorstperiode wegens electriciteitsgebrek jouw woonplaats een paar uur op zwart gezet wordt moet je ineens opzoek naar een generator om de CV pomp in je binnenunit te laten draaien om bevriezing van de leidingen naar de buitenunit te voorkomen.
Of glycol er in. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Rol-Co schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:28:
[...]

Omdat jouw thermostaat ook nog wat regelt, ik draai op WAR zonder thermostaat omdat dat niet werkt bij ons huis, bij de cv ketel al niet. Door de zon kan het warm worden in huis en stopt hij met warmen, is het zonnetje er af word het fris maar de vloer kan niet zo snel warmen. Ik moet dus gewoon doorwarmen alleen wat minder, en dat doet WAR perfect.
Het is wat dat betreft idd zoeken wat bij je huis past. Ik draai thermostaat gestuurd, hangt gewoon op de koudste plek in huis, niks naregeling etc. Je hebt dan idd wel het risico dat bij zonneinstraling het leuk opwarmt en de massa trager, dus dan kan de vloer kouder aanvoelen als de zon verdwijnt. Maar dat lost zich zelf op als het kouder wordt.

Hier draait de wp voorlopig alleen voor sww, de zon houdt het nog warm genoeg. 21.3 koudste tot nu toe, het zal zeker met de voorspelde temperaturen nog wel even duren voordat de afkoeling echt inzet. Kan de bbq gewoon weer aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Murkmans schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:08:
[...]

Koop de jaga radiator. [ voor de BAT ] op MP en bouw er een state of art kast omheen..
Als ik tijd heb gaat dit hem worden.

Nu niet alle Jaga's voor mijn neus wegkapen..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:15:
[...]

Same here, maar dan 7 twins voor 560,-
Al een paar keer gekeken op MP, maar de afmetingen die ik toen wilde, staan daar nooit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:51:
[...]

Al een paar keer gekeken op MP, maar de afmetingen die ik toen wilde, staan daar nooit op.
De afmetingen waren hier niet heel belangrijk, de hoogte een beetje, heb 1m20 breed op noord 15 dik en twin, 1m 10 en 15 dik twin op zelfde kamer zuid, en 1m10 11 dik twin op kleine kamer zuid. 1m20 21 dik en twin in de hal beneden cq trapgat.

Op de kamers gewoon allemaal midden onder het raam, gang aan de andere kant van de aansluiting gezet, hangen de jassen er niet over zoals bij de oude cv plaat en word gebruikt als sleutelplank. :)

Allemaal 60 hoog dacht ik en jaga strada wit, de rest weer verkocht, ik heb nog topventielen liggen, zaten er ook bij maar niet de kappen besteld die erbij horen, was denk ik foutje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Rol-Co ik had 2x rond de 2.40m nodig voor in woonkamer. Niet te vinden...
Maar een radiator van die afmetingen doet ongeveer hetzelfde als een Jaga.
Voor boven heb ik per kamer een radiator van dik 1000W bij een graad of 40. Werkt prima, ze staan boven zelfs geknepen.
Jaja... U leest het goed, ze zijn geknepen en dat met 4 radiatoren op 20mm uponor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Oxellaar

2m40 is een heel eind, dan krijg je vaak vrijstaand en 40 hoog of zo. En 2m lang of 1m80 kan dan niet?

Boven staan ze uit, alleen op noord staat soms iets aan als het onder 0 is buiten. Maar ja, niets ophangen is ook gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 21:02
In mijn eigen hoekhuis heb ik een hoge hal met een vide tot de zolder ( 10m hoog ).
Was hier eerst niet warm te stoken met de T21 600Hx500B

nu hangt er een T33 600Hx1100B met 7 140mm fans er onder op 400rpm
:P moet nu deze radiator wel knijpen anders word mijn hal warmer dan de woonkamer.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:07

Exigence

dnkroz

Nog even terugkomend op de rare regelproblemen met mijn Hitachi: het was de thermostaat!

Er was sowieso een slechte verbinding waardoor de thermostaat(ontvanger) slechts kort inschakelde en vervolgens weer uitschakelde. Hierdoor ging de warmtepomp zijn minimale aan-tijd draaien, en vervolgens weer uit. Dit herhaalde zich. Of er ook nog raar regelgedrag van de thermostaat zelf in het spel was heb ik niet kunnen testen en ontdekken (door de slechte verbinding).

Heb hem nu doorverbonden (altijd aan) en laat voor eerst het buffervat met WAR op temperatuur houden. Hij slaat wel af op een Thermo-OFF, dus dat gaat prima. Krijg slechts een heel klein beetje overshoot overdag als de zon schijnt, dus dat lijkt goed te gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 14:33
Joris748 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:29:
[...]
Ik ben op zoek naar ervaringen met Uponor Smatrix. Onze keuze voor (een) naregeling is definitief.
Bij ons wordt het momenteel geinstalleerd, maar het duurt helaas dus nog een paar maanden voordat ik mijn ervaring kan delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 14:16
Exigence schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:34:
Nog even terugkomend op de rare regelproblemen met mijn Hitachi: het was de thermostaat!
Goed om te horen, zelf ben ik aan het experimenteren met de honeywell minder aggressief te laten schakelen.
Heel simpel:
< 21 = 21.5
> 21 = 20.5

en, want mijn warmtepomp is denk ik wat overgedimensioneerd, hij staat nu op quiet 2 mode (compressor begrenzen)

Dan krijg je dit qua vraag en resultaat
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BERfzqt.png

en warmtepomp doet dit
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OnVT7fg.png

Hopelijk heb ik dan het probleem van onnodig snel aan, onnodig snel uit en tussendoor pendelen eindelijk opgelost.

Moet alleen nog de Aquarea Api even doorlezen/uitzoeken, want ik heb voorgevoel dat die compressor begrenzing uit moet als het echt koud is. Liefst automatisch ook, maar dat zie ik dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:07

Exigence

dnkroz

drdnl schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:45:
[...]

Goed om te horen, zelf ben ik aan het experimenteren met de honeywell minder aggressief te laten schakelen.
Heel simpel:
< 21 = 21.5
> 21 = 20.5
Aan zo'n soort simpele hysterese regeling zat ik ook te denken. Is toch een erg traag systeem, dus daarmee zouje wat langere uit-tijden krijgen maar ook wat langere aan-tijden. Hij moet alleen niet zodanig lang uit staan dat het buffervat ijskoud (~25 graden of minder) wordt, want dan gaat hij weer vol-gas verwarmen, en dat hoeft van mij niet.

Denk er zelf over om de WAR zo in te regelen dat deze rond de 20-20,5 graden blijft. En pas afkappen (door bijv. zoninstraling) bij zo'n 21 graden).

Echter met een simpele Honeywell round kun je niks instellen. Gebruik jij Evohome?

[ Voor 22% gewijzigd door Exigence op 05-10-2018 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 14:16
Exigence schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:47:
[...]

Aan zo'n soort simpele hysterese regeling zat ik ook te denken. Is toch een erg traag systeem, dus daarmee zouje wat langere uit-tijden krijgen maar ook wat langere aan-tijden.

Echter met een simpele Honeywell round kun je niks instellen. Gebruik jij Evohome?
Ja, heb ook bij Honeywell nog wat gevraagd/geklaagd
Dank u voor het contacteren van de Honeywell Infolijn. Het referentienummer van deze melding is 03297547.

Bedankt voor uw feedback. Ik zou dit doorzetten naar onze ontwikkelaars.
Ik kan echter geen belofte maken of deze optie er gaat komen.

Ik kan u verder mededelen dat er op dit moment geen andere optie is om dit beter met elkaar samen te kunnen laten werken.

Met vriendelijke groet,
*een medewerker*
Echt raar, ik had honeywell gekocht juist omdat ik dacht dat ze een van de betere waren. Vervolgens ondersteunen ze LTV (aanvoer) niet echt.

Voel je vrij ook opmerkingen die kant op te sturen :)

EDIT: ik wil juist wel dat alles ijskoud is wanneer ik het weer in aan zet, kan ik mijn wat kleine buffervat compenseren en minder pendelen. Qua vermogen heb ik het gewoon begrensd met quiet mode. Max 35hz (is ongeveer 50%)

[ Voor 9% gewijzigd door drdnl op 05-10-2018 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-09 16:42
drdnl schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:50:
[...]

Ja, heb ook bij Honeywell nog wat gevraagd/geklaagd

[...]

Echt raar, ik had honeywell gekocht juist omdat ik dacht dat ze een van de betere waren. Vervolgens ondersteunen ze LTV (aanvoer) niet echt.

Voel je vrij ook opmerkingen die kant op te sturen :)

EDIT: ik wil juist wel dat alles ijskoud is wanneer ik het weer in aan zet, kan ik mijn wat kleine buffervat compenseren en minder pendelen. Qua vermogen heb ik het gewoon begrensd met quiet mode. Max 35hz (is ongeveer 50%)
Ik zit met een soortgelijk probleem met mijn uiterst trage CV LTV vloerverwarming en ben overgestapt van Honeywell naar uiteindelijk de Remeha iSense. Deze staat je toe om via een OpenTherm message het setpoint en control setpoint te overschrijven waardoor er veel meer mogelijk wordt.

Ik ben nu begonnen met het testen van een zelfgeschreven programma (Python) en dat lijkt de goede kant op te gaan. Ik hoop later op deze manier ook pendelen geheel te voorkomen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik heb hetzelfde voor met mijn gasketel icm vloerverwarming. Als het huis op temperatuur is dan begint ie te pendelen.
Ketel kan moduleren tussen 4kW en 17kW.

Ik los dit nog al bruut op door tijdsblokken te programmeren. Bijvoorbeeld 's morgens van 6h tot 8h en 's middags van 13h tot 15h. In dien het echt koud is verleng ik de tijden wat.
Buiten die tijden liggen de pompen ook af dus dat ook wat op elektriciteit.

Het is een sturing van Siemens met thermostaat en WAR. Met heel veel parameters (heb er mij al menig uurtje mee bezig gehouden) maar LTV deftig aansturen lukt blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Exigence schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:34:

Er was sowieso een slechte verbinding waardoor de thermostaat(ontvanger) slechts kort inschakelde en vervolgens weer uitschakelde. Hierdoor ging de warmtepomp zijn minimale aan-tijd draaien, en vervolgens weer uit. Dit herhaalde zich. Of er ook nog raar regelgedrag van de thermostaat zelf in het spel was heb ik niet kunnen testen en ontdekken (door de slechte verbinding).

Heb hem nu doorverbonden (altijd aan) en laat voor eerst het buffervat met WAR op temperatuur houden. Hij slaat wel af op een Thermo-OFF, dus dat gaat prima. Krijg slechts een heel klein beetje overshoot overdag als de zon schijnt, dus dat lijkt goed te gaan :)
Hoe heb je het nu precies geregeld? Sensor in de buffer? En op basis waarvan gaat je afgiftesysteem draaien.

Heb het zelf nu als volgt. Tado stuurt aan/uit aan, beide waterpompen draaien inmiddels niet meer 24/7 (dank voor de tip mbt dsw-4, eco stand).
Warmtepomp en buffervat zijn aangsloten zoals in voorbeeld C https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/ mede omdat ik naregel op de bovenverdieping(is radiatoren)
Het lijkt erop dat het zeer stabiel draait, weinig/geen overshoot. Ik verwacht ook een veel lager verbruik dan vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Exigence schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:47:
[...]

Aan zo'n soort simpele hysterese regeling zat ik ook te denken. Is toch een erg traag systeem, dus daarmee zouje wat langere uit-tijden krijgen maar ook wat langere aan-tijden. Hij moet alleen niet zodanig lang uit staan dat het buffervat ijskoud (~25 graden of minder) wordt, want dan gaat hij weer vol-gas verwarmen, en dat hoeft van mij niet.

Denk er zelf over om de WAR zo in te regelen dat deze rond de 20-20,5 graden blijft. En pas afkappen (door bijv. zoninstraling) bij zo'n 21 graden).

Jou bedenksel van war regeling heb ik hier al in praktijk. Ik gebruik digitale Jumo regelaar, de sensor hangt in kamer. Temperatuur en hysterese per 0.1 graad in te stellen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

reneeke1970 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:53:
[...]

Jou bedenksel van war regeling heb ik hier al in praktijk. Ik gebruik digitale Jumo regelaar, de sensor hangt in kamer. Temperatuur en hysterese per 0.1 graad in te stellen.
Begrijp ik het goed dat dit dan een WAR lijn in de WP is welke aan/uit geschakeld wordt door de Jumo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:13
Een aanvulling mbt verzekeringen, nn heeft bevestigd dat de wp en zonnepanelen op een plat dak onder de opstalverzekering vallen. In de nieuwe voorwaarden zal dit expliciet vrmeld gaan worden, met dank aandit forum.

mail van NN,
Voor uw Opstalverzekering zijn polisvoorwaarden PP 2110-03 van toepassing. Deze voorwaarden zijn door ons aangepast met het volgende:

In de polisvoorwaarden is door ons opgenomen dat in geval van schade aan bijvoorbeeld zonnepanelen, Cv-installaties, warmtepompterugwin-systemen wij afschrijving kunnen toepassen

Omdat dit een recente wijziging in de voorwaarden is zijn de voorwaardendocumenten die via onze website te downloaden zijn hier nog niet op aangepast. U kunt daarom deze mail als bevestiging van de dekking voor de warmtepomp beschouwen.

[ Voor 57% gewijzigd door corsat op 06-10-2018 12:02 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TriLithium schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:27:
[...]

Begrijp ik het goed dat dit dan een WAR lijn in de WP is welke aan/uit geschakeld wordt door de Jumo?
Uh min of meer. Je kunt instellen war of vast. En je kunt kiezen tussen ja of nee een thermostaat gebruiken die hele wp compleet uit zet. (Op standby )
Dus ik heb mijn war uitgedokterd dat hij rond 21 graden zweeft. Maar als door zon of visite of hout kachel de temperatuur stijgt naar 21.5 dan grijpt thermostaat in en die laat hem stoppen. Bij afkoelen naar 21 schakelt hij hem weer in en gaat hij weer verder met zijn war instellingen.

Alleen afkoelen door harde wind of zo kan ik niet opvangen met war.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Nou, ik kan weer opgelucht ademhalen. De loodgieter stond vanmorgen voor de deur, gelukkig een "ouderwetsche" vakman, ik heb hem de complimenten gedaan na einde werk vanwege de moeilijke arbeids- omstandigheden in de kruipkelder. Er zit nu een meter of 6 (32mmx3mm kunststof) leiding in direct opgepakt vanaf het buffervat in het stookhok. Hij was alleen en gelukkig heb ik goed een handje bij kunnen geven.

Zo zag het gedemonteerde pijp 1 inch er uit (B.J. huis 1972)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QXTgYyAm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yloP4l4m.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WAhyFBCm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WMe7oQem.jpg

Het was behoorlijk afzien om de sokken duims op de overgang er af te krijgen, ik heb hem mijn propaan brander geleend, daarmee fors stoken en toen pas kwam het circus los. pfffff. _/-\o_

Hopelijk volgende week de buitenunit (Zubadan 8 kW) plaatsen, en het geheel in bedrijf stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 05-10-2018 18:43 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
Gasschuif schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 18:30:

Zo zag het gedemonteerde pijp 1 inch er uit (B.J. huis 1072)
Nog knap dat zo'n buis het 946 jaar volgehouden heeft ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 05-10-2018 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Typo, kan gebeuren, beetje moe na al dat geknutsel onder de vloer. :+

Trouwens wel zwaar, zo een Rigid perstang en grof geweld tijdens de perscyclus. Waterdicht tot 10 bar, geen kattenpis.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 18:47:

Trouwens wel zwaar, zo een Rigid perstang en grof geweld tijdens de perscyclus. Waterdicht tot 10 bar, geen kattenpis.... ;)
Knap verrot he? Zie je dat het geen stukje vervangen is?
Mooi dat het nog vrij snel opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
Gasschuif schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 18:47:

10 bar? Je moet het maar aandurven met upanor ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wouter9636 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:16:
[...]

Makkelijk, pvc pneumatische slang kan dat al, en zit gewoon met insteek koppelingetjes. UpOnor heeft zelfs nog alu er in, ik vermoed zelfs dat er met 15 bar nog niet eens gelijk wat gebeurd.
Enige nadeel is dat die persmoffen roesten, ik doe liever rehau, die is geheel kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
Rol-Co schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:22:
[...]

Makkelijk, pvc pneumatische slang kan dat al, en zit gewoon met insteek koppelingetjes. UpOnor heeft zelfs nog alu er in, ik vermoed zelfs dat er met 15 bar nog niet eens gelijk wat gebeurd.
Enige nadeel is dat die persmoffen roesten, ik doe liever rehau, die is geheel kunststof.
Te veel ellende gezien in de afgelopen 15 jaar met upanor. Doorlaat in de koppelingen is ook veel kleiner dan bij rehau. En rehau is van zichzelf mechanisch veel sterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Rol-Co schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:22:
[...]

Dan pak je toch de kunststof versie van uponor?? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Wie kan dit nu verklaren? Ik heb niets veranderd in de pomp of thermostaat.
Ik heb 1 vloergroep open, en 2 radiatoren; die 2 alleen om wat extra warmte kwijt te raken.
Gisteren was een koelere dag dan vandaag, en toch een heel raar en vervelend verschil
Kijk eens hier, en let wel dat de schalen verschillen, omdat er een geforceerde sww run is geweest om 11 uur 's avonds.
De normale sww run is om ca 8 uur 's morgens.
De plaatjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hJyQRfmXuwdnthWvP78gekjH/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/05iJlt6Tyk1E0GjQxvj5SvY5/full.jpg

Donderdag dacht ik dat ik het gependel door te weinig afgifte nu onder controle had, maar vandaag, met een warmere dag lijkt het weer nergens naar.
Wie?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wouter9636 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:16:
[...]

Kan prima, henco persen we altijd af op 8 bar en gas op 5 bar als sterkteproef.
Maar 10 bar is de maximale werkdruk.
Maar 10 bar.... Waar kom je dat tegen?

@Rol-Co Henco is ook kunststof met rvs, mag ingestort worden in beton oid.

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 05-10-2018 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 20:26:
[...]

Kan prima, henco persen we altijd af op 8 bar en gas op 5 bar als sterkteproef.
Maar 10 bar is de maximale werkdruk.
Maar 10 bar.... Waar kom je dat tegen?

@Rol-Co Henco is ook kunststof met rvs, mag ingestort worden in beton oid.
Niet zo lang geleden was het alleen rehau die in beton mocht, niet elke bouwvakker zou zich er aan gehouden hebben denk ik.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Naalroc schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 20:22:
Wie kan dit nu verklaren? Ik heb niets veranderd in de pomp of thermostaat.
Ik heb 1 vloergroep open, en 2 radiatoren; die 2 alleen om wat extra warmte kwijt te raken.
Gisteren was een koelere dag dan vandaag, en toch een heel raar en vervelend verschil
Kijk eens hier, en let wel dat de schalen verschillen, omdat er een geforceerde sww run is geweest om 11 uur 's avonds.
De normale sww run is om ca 8 uur 's morgens.
De plaatjes

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Donderdag dacht ik dat ik het gependel door te weinig afgifte nu onder controle had, maar vandaag, met een warmere dag lijkt het weer nergens naar.
Wie?
Ik weet niet of je al op WAR draait, maar hogere Tb zorgt voor een hoger minimaal vermogen, als daarbij ook nog je Ta verlaagd werkt dit 2 kanten op. (zowel hogere Tb als lagere Ta zorgen voor een hoger minimaal vermogen)

Pak de COP tabel er maar eens bij.

Volgens mij draai jij nog op een vaste Ta van 35 graden :?

Minimaal vermogen bij +12 = 4,39KW
Minimaal vermogen bij +20 = 10,06KW

Bovenstaande gegevens gebaseerd op de 11,2KW Zubadan, maar zal overeenkomen met jouw 14KW.

Dus minimale vermogen is meer als 100% hoger bij Tb +20 als bij Tb +12

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 05-10-2018 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-09 21:40
@Naalroc Hoeveel afgifte heb je met je vloergroep en 2 radiatortjes bij nou Ta? Ta is misschien 28 graden, dan doen die misschien 2kW en je minimum power is met dit weer 1.5*6 = 9kW. Met veel flow is de warmte wel snel afgevoerd, dus dan begint je WP weer opnieuw... (Grolsch was me voor)

[ Voor 4% gewijzigd door LangeFries op 05-10-2018 20:52 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Wouter9636 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:51:
[...]

Te veel ellende gezien in de afgelopen 15 jaar met upanor. Doorlaat in de koppelingen is ook veel kleiner dan bij rehau. En rehau is van zichzelf mechanisch veel sterker.
Hier heb je wel een punt, heb de koppelingen (volgens de monteur van messing... ? vanwege ook toepasbaar in DWL?) opgemeten, net onder de 20 mm binnen diameter.( restrictie dus van 26 mm naar 20 mm) Weliswaar slechts een klein stukje zeg 5 cm. Denk dat het drukverlies daardoor meevalt. Er zitten 4 haakse bochten in, en 2 koppelingen naar 22 mm CV pijp en 2 naar 1 duimse pijp. We gaan het zien, heb de Grundfoss Alpha 2 secundaire pomp nu aan de 230 V hangen, de lucht er uit draaien.

Hopelijk kan mijn installateur volgende week de Zubadan buitenunit plaatsen en in bedrijf stellen, kan ik eindelijk gaan draaien met het geheel. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 05-10-2018 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 20:48:
Ik weet niet of je al op WAR draait, maar hogere Tb zorgt voor een hoger minimaal vermogen, als daarbij ook nog je Ta verlaagd werkt dit 2 kanten op. (zowel hogere Tb als lagere Ta zorgen voor een hoger minimaal vermogen)

Pak de COP tabel er maar eens bij.

Volgens mij draai jij nog op een vaste Ta van 35 graden :?

Minimaal vermogen bij +12 = 4,39KW
Minimaal vermogen bij +20 = 10,06KW

Bovenstaande gegevens gebaseerd op de 11,2KW Zubadan, maar zal overeenkomen met jouw 14KW.

Dus minimale vermogen is meer als 100% hoger bij Tb +20 als bij Tb +12
Ja, ik draai nog op vast 35*, daarom zei ik ook dat ik (nog) niets had veranderd de laatste 2 dagen; maar ik heb nooooit stil gestaan bij dat minimale vermogen bij hogere temperaturen.
Dit vereist "Umdenken"

@LangeFries inderdaad, dezelfde verklaring, waar ik niet opgekomen was; dank voor de input!

@Grolsch Toch dan maar een klok of een Danfoss afstandsbediening er bij? Dan kan ik eenvoudig de boel uitzetten; die 2 radiatoren staan toch alleen maar open om warmte kwijt te raken; dat lukte dus wel de laatste paar dagen met lagere temperaturen, maar vandaag niet meer.
  • Blijft het punt, dat kennelijk de thermostaat om warmte gevraagd heeft vandaag, en dat kan je op de simpeler ruimte thermostaten niet zien; toch raar voor zo'n prijzig systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik vind het gek dat je bij Tb 20 en volle bak zon warmte nodig hebt. Staat je thermostaat op 25 graden in de badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nee hoor, OOK niet aan geweest
Staat altijd op 21*C

En die temp is goed, er hangt een digitale naast! geen afwijking. En badkamermuur ligt op het zuiden ook nog.

[ Voor 54% gewijzigd door Naalroc op 05-10-2018 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wat vraagt wel warmte dan als je badkamer het niet doet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:17:
Wat vraagt wel warmte dan als je badkamer het niet doet :?
Dat vraag ik me ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Tja, een identieke in de sl.kamer staat op 18, en die in de woonkamer, staat die helemaal uitgeschakeld.
Vandaar mijn punt,: hoezo vraag?
Maar ik denk dat jullie dat vanaf een afstand niet kunnen beoordelen.
Foutje in de Danfoss?

Pagina: 1 ... 59 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.