Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.882 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

JvdW schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:59:
[...]

Ik heb hier dezelfde, maar een paar flow metertjes haperen :+
Tenzij ik de WP pomp op max zet en er 30l/m doorheen jaag :D
Ze zakken alleen niet/heel slecht

Zit er water jou in het kunstof venstertje waar het rode stokje in zit?

[...]

Die witte doppen zijn de groepsafsluiters, op de retour zitten de flowmeters :)
Heb jij daar water in ?

Zo beide ja dan zitten ze bij mij vol met lucht, wil er alleen maar niet uit.
Op de retour heb ik inderdaad flowmeters. Ik vind die transparante buisjes te fragiel uitzien om aan te draaien. Misschien dat @ronaldmathies dat wel wilt proberen bij zijn verdeler :P

Ik had ook wat lucht in de flowmeters. Deze is na een jaar weggeblazen door de stroming van de warmtepomp. Je kan proberen alle groepen te sluiten behalve 1, dan kan het lucht wellicht weggeblazen worden. Zo niet, dan zal je moeten ontluchten/spoelen. Slang aansluiten, systeem dicht en dan net zolang met 2 bar spoelen tot alle lucht weg is.
Dylantje2 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:15:
[...]

Das een mooi plaatje in grafana??
Is die simpel?
Kan ik er ook mijn WP voor in de plaats zetten.
Het schijnt dat ik ook grafana heb sinds een paar dagen...

Heb je de 12 devices gebruikt in de ESPe easy. op 1 pin?
Heb je misschien ook een tweede pin actief?
Ik wil eigenlijk 11 dallas en 1 DHT voor de omgeving te meten.
Alleen krijg ik die dht niet op dezelfde pin werkend als de dallas..:-(?

En heb je misschien een backup systeem/plugin in grafana om mijn data te saven voor het geval...
Veel vragen...
Mijn energy-dashboard ziet er zo uit
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/h4HLzK/screencapture_energy.png

De kraantemperatuur en VVW-temperatuur zitten in andere dashboards welke ik nog moet fine tunen.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/meohDe/screencapture_watertemp_2018_10_02_22_23_05.png

Of het simpel is... voor mij wel. Weet niet wat jouw ervaring met programmeren is. Ik pull alle data via verschillende scripts. De meeste mensen doen het met push via MQTT. maar dat is bij mij niet mogelijk omdat alle IoT-apparaten op een andere subnet zitten en de Grafana-server niet kunnen benaderen.

Alle 12 sensoren zitten op 1 data pin ja. Als je andere sensor wilt gebruiken, moet je een andere pin gebruiken. Op een andere nodemcu heb ik de dht22 op pin D7 zitten.

Mijn Grafana zit op een virtual machine op m'n nas, dus die wordt weer in z'n geheel gebackupped.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:13
Vandaag voor het eerst de verwarming aangezet na de installatie in week 35. Dat heb ik geweten. De leidingen zaten vol met lucht en error-E911(geen grap) flow error trad regelmatig op.
Een groot deel van de avond bezig geweest om lucht uit het systeem te krijgen. Uiteindelijk pruttelt de WP lekker en de vloer begint wat comfortabeler aan te voelen. Zal denk ik zeker nog een dag duren voordat alles goed doorgewarmd is.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Nu stookseizoen eraan komt en gunstige subsidieregelingen er nog zijn overweeg ik een warmtepomp als extra verwarmingstoestel in de minder koude maanden. Lees hierbij veel over de monobloc pompen van Panasonic of Mitsubishi. Paar zaken zijn me nog niet duidelijk of snap ik niet helemaal:
  • kunnen deze apparaten in aanvulling op CV ketel hun werk doen? Maw de verwarming overnemen in de minder koude maanden en als echt koud wordt de CV dan aanslingeren?
  • maakt de plaatsing in circuit dan nog uit? Moet de WP naast de CV staan of is ook mogelijk op andere plek aan te sluiten? Bijv CV staat op zolder en WP op de begane grond. Beide natuurlijk wel aangesloten op de 22mm standleiding.
  • veel van deze apparaten zijn enkel fasig maar leveren wel 5-7-9kW vermogen. Hoe sluit je dit elektrisch aan? Of loopt dit dan toch over meerdere fasen?
  • heeft iemand deze apparaten al geïntegreerd in Domotica? Wat zijn de ervaringen en do/donts?

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 03-10-2018 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:13
JvdW schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:59:
[...]

Ik heb hier dezelfde, maar een paar flow metertjes haperen :+
Tenzij ik de WP pomp op max zet en er 30l/m doorheen jaag :D
Ze zakken alleen niet/heel slecht

Zit er water jou in het kunstof venstertje waar het rode stokje in zit?

[...]
Inderdaad, de kunststofbuisjes zijn voor zo'n 75% gevuld met water

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 23:34
Na 1nov krijg krijg ik ook een edocan 75vaa.
En wil een goede monitoring.
Nu het verhaal om dipswitchs omzetten is leuk .maar schakelaars hebben een korte levens duur.

Wat ik nog niet uit de manual gevonden heb... welke dipsw ( nr 5 of 321? ) ?? ( bin >dec weet ik).
En waar zie je de 4 cijfers op echt led of lcd front ??.

Bij melcloud krijg je niet alle data ( starts speed fan etc).
Bij Modbus zou je alles er uit moeten kunnen halen( volgens mijn indruk).
Modbus interface toch nog duur (269-460€)

Nu Wi-Fi en modbus gebruiken connector CN105 ..en is gewoon serie data ,dus daar wat op aan sluiten is erg interessant.
Hier een poging.
https://nicegear.nz/blog/...eat-pump-air-conditioner/

Doc met modbus adress en functie.
https://www.google.nl/url...Vaw1u16LiDBh3ziH5pdmOtTqq

[ Voor 14% gewijzigd door X21r op 03-10-2018 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:04:
[...]

Klopt, sommige dingen zijn gewoon niet goed, verdelers die dicht staannis slordig. Met dat Watts Vision systeem kan ik mij iets bij voorstellen want dat was relatief nieuw voor hun. Maar toch, je moet het kunnen / kennen wil je het verkopen.
Nu overschat je toch een groot deel van de installateurs, de meeste zijn toch wel echt op hun 16e-18e gaan werken met beperkte bijscholing. Ik hoop dat Watts systeem je niet 2K heeft gekost waarvoor ze het mij probeerden aan te smeren. Dat systeem proberen ze als domotica te verkopen, verschrikkelijk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:46
Vorige week is mijn carrier buitenunit verplaatst van het platte dak naar beugel op de muur op ongeveer 3 meter hoogte. De uitsparingen aan de onderkant(vloerplaat) heb ik weer dicht gemaakt. De originele uitloop heb ik met een klein stuk tuinslang in de regenwater afvoer hangen.

Vraag; is het verstandig om een verwarmingslint op de vloerplaat te monteren ivm de defrost en bevriezing? Ik heb geen zin in een warm water regen onder de unit in de winter... :) .het mooiste is natuurlijk dat al het defrost water netjes via de hemel water afvoer verdwijnt.

Maar ja,verwarmingslint, dan ook weer de onderkant isoleren.. 8)7

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
LittleTycoon schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 02:11:
[...]

Nu overschat je toch een groot deel van de installateurs, de meeste zijn toch wel echt op hun 16e-18e gaan werken met beperkte bijscholing. Ik hoop dat Watts systeem je niet 2K heeft gekost waarvoor ze het mij probeerden aan te smeren. Dat systeem proberen ze als domotica te verkopen, verschrikkelijk,
Ik gebruik het niet als domotica, al heb ik wel scripts gemaakt die de thermostaat + knoppen elke 5 minuten uitleest voor de temperaturen. Je kan het als domotica gebruiken maar dat doe ik zelf. ( ben software developer dus het meeste bouw ik zelf )

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
X21r schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 00:11:
Na 1nov krijg krijg ik ook een edocan 75vaa.
En wil een goede monitoring.
Nu het verhaal om dipswitchs omzetten is leuk .maar schakelaars hebben een korte levens duur.
Geen idee wat je precies bedoelt maar de meeste hier passen enkel eenmalig wat dipswitches aan. Die zijn inderdaad niet bedoeld voor dagelijks schakelen en het is ook helemaal niet nodig om dat te doen.
Wat ik nog niet uit de manual gevonden heb... welke dipsw ( nr 5 of 321? ) ?? ( bin >dec weet ik).
En waar zie je de 4 cijfers op echt led of lcd front ??.
Deze vraag snap ik in zijn geheel niet. Heb je het nu over de codes om gegevens op te vragen uit de Ecodan dmv het opvragen van de 'running information'? Als het daarom gaat dan krijg je de informatie op het display gekoppeld aan de binnenunit. De invoer van die code trouwens ook gewoon. Maar misschien bedoel je wel héél iets anders met deze vraag?
Bij melcloud krijg je niet alle data ( starts speed fan etc).
Bij Modbus zou je alles er uit moeten kunnen halen( volgens mijn indruk).
Modbus interface toch nog duur (269-460€)
Klopt, ik vind die Procon ook erg duur. Ik heb het wel overwogen maar gezien het feit dat je dan ook de mogelijkheid verliest om een Melcloud aan te sluiten heeft mij doen besluiten om gewoon voor Melcloud te gaan. Is een beetje basic qua monitoring maar werkt verder wel goed. Veel van ons monitoren daarnaast nog realtime het verbruik dmv een kWh-meter met een youless erop wat naar Enelogic wordt gestuurd. In ieder geval @Grolsch en ik doen het zo en dat werkt erg goed. Wel is het zo dat je dmv modbus nog véél meer kunt monitoren dus dat kan op zich interessant zijn als je daar belang aan hecht/het geld ervoor over hebt en de data kunt verwerken.
Nu Wi-Fi en modbus gebruiken connector CN105 ..en is gewoon serie data ,dus daar wat op aan sluiten is erg interessant.
Hier een poging.
https://nicegear.nz/blog/...eat-pump-air-conditioner/

Doc met modbus adress en functie.
https://www.google.nl/url...Vaw1u16LiDBh3ziH5pdmOtTqq
Ziet er interessant uit! Maar om eerder genoemde redenen voor mij en velen anderen waarschijnlijk niet echt een oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:25

Exigence

dnkroz

Ben druk bezig de Hitachi te begrijpen. Ik heb nu een heel raar iets afgelopen nacht opgemerkt. 's Middags is het huis op temperatuur en gedurende de dag is het huis warm genoeg geweest. Pomp 1 en 3 zijn de hele dag aan geweest. Voor middernacht geeft de aan/uit thermostaat weer een "aan" signaal naar de warmtepomp. Buffervat is in de tijd dat de warmtepomp uit stond afgekoeld naar zo'n 23 graden. Zodra de warmtepomp rond middernacht weer aanslaat (gevraagde temperatuur volgens de WAR=~34 graden) gaat hij vol gas verwarmen (heb hem beperkt op 70% vermogen). Vervolgens draait hij zo'n 5 minuten, verwarmt het buffervat van zo'n 23 naar 24 graden en stopt dan weer. Huh? Er is nog steeds warmtevraag vanuit de kamerthermostaat hoor! Dus waarom stopt hij? Na 12 minuten (ingestelde minimale uit-tijd) start hij weer op en herhaalt het voorgaande (5 minuten aan, buffervat een graadje hoger en weer 12 minuten uit). Dit gaat zo de hele nacht door (hele nacht is er warmtevraag van de thermostaat geweest). Na een paar cyclussen gaat ie niet meer vol gas.

Twee zaken:
- waarom gaat de warmtepomp vol gas, terwijl hij ook rustig mag verwarmen van mij?
- waarom gaat de warmtepom niet rustig door met verwarmen maar stopt hij?

Heb wat grafieken toegevoegd:
- looptijd is van gisteren 20:30 t/m vandaag 09:30 (waarden zijn 5 min. gemiddelden)
1) buffervat temperatuur
2) aanvoertemperatuur vanuit de warmtepomp naar buffervat
3) gevraagde temperatuur vanuit de WAR
4) compressorfrequentie

1) buffervat temperatuur
Temperatuur buffervat

Aanvoertemperatuur vanaf warmtepomp

Gevraagde temp. WAR

4) compressorfrequentie
Compressorfreequentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Dylantje2 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:13:
[...]

MMm wat kan ik met zo'n modbus uitlezen?
Of kan ik ook wat schakelen?
En als je kunt schakelen ook in Domoticz??
Ik weet niet of je Panasonic ook een modbus interface heeft. Maar mijn Hitachi heb ik met een Modbus interface aan het netwerk hangen. Hiermee kan ik zowel het apparaat uitlezen als aansturen (nu alleen nog uitlezen).

Ik gebruik de volgende Domoticz plugin: https://github.com/DomoticX/domoticz-modbus

Daarmee kun je zowel uitlezen in Domoticz, als commando's sturen naar een modbus adres. Werkt best goed :) Alleen elk modbusadres moet je als hardware toevoegen in Domoticz, dat is wat onhandig. Ga deze winter eens expirimenteren met modbus uitlezen en aansturen via NodeRED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Sethro schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 23:23:
Nu stookseizoen eraan komt en gunstige subsidieregelingen er nog zijn overweeg ik een warmtepomp als extra verwarmingstoestel in de minder koude maanden. Lees hierbij veel over de monobloc pompen van Panasonic of Mitsubishi. Paar zaken zijn me nog niet duidelijk of snap ik niet helemaal:
- kunnen deze apparaten in aanvulling op CV ketel hun werk doen? Maw de verwarming overnemen in de minder koude maanden en als echt koud wordt de CV dan aanslingeren?
- maakt de plaatsing in circuit dan nog uit? Moet de WP naast de CV staan of is ook mogelijk op andere plek aan te sluiten? Bijv CV staat op zolder en WP op de begane grond. Beide natuurlijk wel aangesloten op de 22mm standleiding.
- veel van deze apparaten zijn enkel fasig maar leveren wel 5-7-9kW vermogen. Hoe sluit je dit elektrisch aan? Of loopt dit dan toch over meerdere fasen?
- heeft iemand deze apparaten al geïntegreerd in Domotica? Wat zijn de ervaringen en do/donts?
In 2017 hadden wij eenzelfde vraag, na het inwinnen van veel informatie en dankzij de ervaring van vele tweakers hier in dit forum, hebben wij een monobloc gekoppeld aan ons bestaande CV systeem.
De monoblock is een Daikin 7KW, die is rechtstreeks gekoppeld aan het CV systeem, zonder enige ingewikkelde poespas.
Het geheel werd aangesloten door een deskundig bedrijf.
Afgelopen zeer koude winter is ons gasverbruik verminderd met 97%, de CV ketel is wel geheel volgens het vooraf ingestelde programma / instellingen, tijdens strenge vorst en zeer koude nachten bijgesprongen, de regeling werkte nagenoeg foutloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Even nog voor de Instaladora fans.

Na eerst maanden lang te hebben moeten wachten op mijn refund door Instaladora werd ik er door een vriendelijk forumlid aan herinnerd dat je natuurlijk ook je geld terug kan vragen via je credit-card. Hoewel ik officieel te laat was, deadline is 120 dagen, ik zat op 135 dagen, heb ik toch het formulier ingevuld. Na een week heb ik toen het geld teruggekregen van de credit-card, onder de vermelding dat dit een voorlopige teruggaaf was. Goeie service! Na nog een week kreeg ik ineens een verontschuldigend mailtje van Instaladora en nu heb ik van Instaladora uiteindelijk toch mijn geld teruggekregen. Ik vermoed dat het credit-card bedrijf hier druk op heeft gezet, maar dat is een gok. Het kan natuurlijk ook dat Jose zijn leven heeft gebeterd.
blauwemac schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:13:
Weet je heel zeker dat je daar gaat bestellen???

Instaladora is de goedkoopste, maar er zijn behoorlijk wat slechte ervaringen. Units komen beschadigd, kapot of niet aan. Zolang alles goed gaat, is Jose je beste vriend, maar als er wat is, geeft hij 100% nul op het request. Je kan het risico evenwel deels afkopen door met credit card te betalen en de bezorging zelf te regelen. Maar als er later in de garantie-tijd iets mis gaat, is het gewoon dikke neus.

[...]

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 14:16
gsm schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:11:

De bedoeling is om een 80L boiler te nemen voor het douchen en een monoblock WP
Als ik uit ga van 900m3 gas, dat is eigenlijk totaal voor verwarming en douchen maar zonder de verwarming van de 2 slaapkamers, dan kom ik uit op een WP van 4,5Kw wat neer komt op 5Kw
Als je weet hoe je huis ongeveer in elkaar zit is dit interessant als second opinion:
http://www.bouw-energie.b...n/warmteverliesberekening

Qua aantal kw, geen mening over, 5kw lijkt wel op de Koevlaas2 formule.
Qua merk, Nibe is mij omschreven als Rolls Royce, technisch goed spul maar wel wat luxe en dus duurder.

Maar 1 ding specifiek sprong er voor mij uit, een 80L boiler. Heb zelf een ecodouche van 10ltr/min en zijn met z'n tweeen, met een buffer van 190L zou ik het al niet eens echt omschrijven als echt heel luxe.

80L op 55 graden is met mijn douche zo'n 12 minuten douchen op 40 graden. Klinkt niet echt ruim?
Misschien heb je hier wat meer aan:
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/tapwaterboiler/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:18
Exigence schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:32:
Ben druk bezig de Hitachi te begrijpen. Ik heb nu een heel raar iets afgelopen nacht opgemerkt. 's Middags is het huis op temperatuur en gedurende de dag is het huis warm genoeg geweest. Pomp 1 en 3 zijn de hele dag aan geweest. Voor middernacht geeft de aan/uit thermostaat weer een "aan" signaal naar de warmtepomp. Buffervat is in de tijd dat de warmtepomp uit stond afgekoeld naar zo'n 23 graden. Zodra de warmtepomp rond middernacht weer aanslaat (gevraagde temperatuur volgens de WAR=~34 graden) gaat hij vol gas verwarmen (heb hem beperkt op 70% vermogen). Vervolgens draait hij zo'n 5 minuten, verwarmt het buffervat van zo'n 23 naar 24 graden en stopt dan weer. Huh? Er is nog steeds warmtevraag vanuit de kamerthermostaat hoor! Dus waarom stopt hij? Na 12 minuten (ingestelde minimale uit-tijd) start hij weer op en herhaalt het voorgaande (5 minuten aan, buffervat een graadje hoger en weer 12 minuten uit). Dit gaat zo de hele nacht door (hele nacht is er warmtevraag van de thermostaat geweest). Na een paar cyclussen gaat ie niet meer vol gas.

Twee zaken:
- waarom gaat de warmtepomp vol gas, terwijl hij ook rustig mag verwarmen van mij?

- looptijd is van gisteren 20:30 t/m vandaag 09:30 (waarden zijn 5 min. gemiddelden)
1) buffervat temperatuur
4) compressorfrequentie

1) buffervat temperatuur
[Afbeelding: Temperatuur buffervat]

[Afbeelding: Aanvoertemperatuur vanaf warmtepomp]

[Afbeelding: Gevraagde temp. WAR]

4) compressorfrequentie
[Afbeelding: Compressorfreequentie]
Hij gaat vol gas omdat je werkelijke temp meer dan 3 graden afwijkt van je doel temp. 23/34 graden. Daarom is proberen op deel last te draaien zo belangrijk. Dus momenteel continu bv 27 graden draaien is veel gunstiger dan 34 met aan / uit resultaat en telkens vol gas. De rest van je problemen geen idee....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
blauwemac schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:10:
Even nog voor de Instaladora fans.

Na eerst maanden lang te hebben moeten wachten op mijn refund door Instaladora werd ik er door een vriendelijk forumlid aan herinnerd dat je natuurlijk ook je geld terug kan vragen via je credit-card. Hoewel ik officieel te laat was, deadline is 120 dagen, ik zat op 135 dagen, heb ik toch het formulier ingevuld. Na een week heb ik toen het geld teruggekregen van de credit-card, onder de vermelding dat dit een voorlopige teruggaaf was. Goeie service! Na nog een week kreeg ik ineens een verontschuldigend mailtje van Instaladora en nu heb ik van Instaladora uiteindelijk toch mijn geld teruggekregen. Ik vermoed dat het credit-card bedrijf hier druk op heeft gezet, maar dat is een gok. Het kan natuurlijk ook dat Jose zijn leven heeft gebeterd.

[...]
Je credit card vraagt bij tegenpartij bewijs dat ze jou onterecht hebben terug betaald. Dus je hebt inderdaad goeie zet gedaan. Ik heb dat zo ook al eens eerder gedaan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

reneeke1970 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:37:
[...]

Hij gaat vol gas omdat je werkelijke temp meer dan 3 graden afwijkt van je doel temp. 23/34 graden. Daarom is proberen op deel last te draaien zo belangrijk. Dus momenteel continu bv 27 graden draaien is veel gunstiger dan 34 met aan / uit resultaat en telkens vol gas. De rest van je problemen geen idee....
Helder, dat begrijp ik. Kan de stooklijn wel wat lager proberen te zetten.
Alleen jammer dat wanneer de zon de hele dag op het huis schijnt de warmtevraag van de thermostaat wegvalt en het buffer langzaam afkoelt doordat de warmtepomp niet aan hoeft.

Andere optie die ik zou kunnen proberen is om de warmtepomp continu alleen het buffer op de gewenste WAR temperatuur te laten houden. En dan fysiek de secundaire pomp schakelen met de thermostaat wanneer er warmtevraag is. Dan is er direct water op de juiste temperatuur beschikbaar en is er nooit een moment dat de warmtepomp een sloot koud water binnenkrijgt (omdat het buffer is afgekoeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Exigence schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:42:
[...]

Helder, dat begrijp ik. Kan de stooklijn wel wat lager proberen te zetten.
Alleen jammer dat wanneer de zon de hele dag op het huis schijnt de warmtevraag van de thermostaat wegvalt en het buffer langzaam afkoelt doordat de warmtepomp niet aan hoeft.

Andere optie die ik zou kunnen proberen is om de warmtepomp continu alleen het buffer op de gewenste WAR temperatuur te laten houden. En dan fysiek de secundaire pomp schakelen met de thermostaat wanneer er warmtevraag is. Dan is er direct water op de juiste temperatuur beschikbaar en is er nooit een moment dat de warmtepomp een sloot koud water binnenkrijgt (omdat het buffer is afgekoeld).
Het is inderdaad beetje zoeken en spelen. Tegen de zon in regelen lukt ook haast niet. Ik heb gelukkig grote water inhoud, veel radiators en 400 liter buffer. Ook is mijn vloer verwarming eentje met meng pomp dus ik krijg nauwelijks koud retour water. Mijne heeft 10/15 min aardig vermogen en zakt dan terug.
Ik zweef met de war dusdanig dat het binnen 21 blijft. Als de zon er 21.5 van maakt schakelt thermostaat alles uit en gaat pas verder zodra het weer 21 is. Zo beperk ik de vol gas momenten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:52
drdnl schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:15:
[...]

Als je weet hoe je huis ongeveer in elkaar zit is dit interessant als second opinion:

Qua merk, Nibe is mij omschreven als Rolls Royce, technisch goed spul maar wel wat luxe en dus duurder.

Maar 1 ding specifiek sprong er voor mij uit, een 80L boiler. Heb zelf een ecodouche van 10ltr/min en zijn met z'n tweeen, met een buffer van 190L zou ik het al niet eens echt omschrijven als echt heel luxe.

80L op 55 graden is met mijn douche zo'n 12 minuten douchen op 40 graden. Klinkt niet echt ruim?
Vind je 10 ltr/min eco? Bij eco denk ik eerder aan 5-6 ltr/min. Dan heb je niet de luxe van een regendouche, maar je kunt wel veel langer vooruit met je 190 ltr boiler.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
Joris748 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:00:
[...]

Vind je 10 ltr/min eco? Bij eco denk ik eerder aan 5-6 ltr/min. Dan heb je niet de luxe van een regendouche, maar je kunt wel veel langer vooruit met je 190 ltr boiler.
Je hebt eco en hippie :P

Heb een 36cm brede regendouche dat uit mijn hoofd 9 of 10 ltr/min doet, goed compromis tussen luxe en eco imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

reneeke1970 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:55:
[...]

Het is inderdaad beetje zoeken en spelen. Tegen de zon in regelen lukt ook haast niet. Ik heb gelukkig grote water inhoud, veel radiators en 400 liter buffer. Ook is mijn vloer verwarming eentje met meng pomp dus ik krijg nauwelijks koud retour water. Mijne heeft 10/15 min aardig vermogen en zakt dan terug.
Ik zweef met de war dusdanig dat het binnen 21 blijft. Als de zon er 21.5 van maakt schakelt thermostaat alles uit en gaat pas verder zodra het weer 21 is. Zo beperk ik de vol gas momenten.
Dat laatste had ik ook verwacht (tijdje volle bak, en dan langzaam terugzakken). Echter kapt hij er dus na 5 minuten al mee om na 12 minuten weer op te starten 8)7 Terwijl er nog warmtevraag is.

Ga eerst eens wat verder spelen. En anders zoals gezegd mijn tweede optie uitproberen: buffer volgens WAR continu op temperatuur houden (warmtepomp schakelt zichzelf vanzelf wel uit wanneer de temperatuur is bereikt). En de secundaire pomp gewoon aan en uitschakelen met de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ogdak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 01:32
ronaldmathies schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 05:47:
[...]

Ik gebruik het niet als domotica, al heb ik wel scripts gemaakt die de thermostaat + knoppen elke 5 minuten uitleest voor de temperaturen. Je kan het als domotica gebruiken maar dat doe ik zelf. ( ben software developer dus het meeste bouw ik zelf )
Gebruik ook het watts home vision system.
Ben erg benieuwd hoe jij die data er uit haalt, kun je dat toelichten.

8600Wp https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13448&sid=13242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
ogdak schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:10:
[...]

Gebruik ook het watts home vision system.
Ben erg benieuwd hoe jij die data er uit haalt, kun je dat toelichten.
De iOS app communiceerd met een centrale server om de gegevens op te halen, ik heb gewoon gekeken naar de communicatie en dit vervolgens in een script gezet.

Ik weet niet of jij node-red gebruikt dan heb ik een flow voor je die de data ophaald, ombouwd naar een InfluxDB bericht en wegschrijft.

Anders heb ik eventueel ook een Python script wat ik tegenwoordig gebruik om ditzelfde te doen maar die verstuurd het naar een MQTT server.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
Exigence schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:05:
[...]

Dat laatste had ik ook verwacht (tijdje volle bak, en dan langzaam terugzakken). Echter kapt hij er dus na 5 minuten al mee om na 12 minuten weer op te starten 8)7 Terwijl er nog warmtevraag is.

Ga eerst eens wat verder spelen. En anders zoals gezegd mijn tweede optie uitproberen: buffer volgens WAR continu op temperatuur houden (warmtepomp schakelt zichzelf vanzelf wel uit wanneer de temperatuur is bereikt). En de secundaire pomp gewoon aan en uitschakelen met de thermostaat.
Dit is gewoon niet normaal, en heeft niets met gewenste Ta temperatuur te maken.
Al zet je de Ta temperatuur op 50 graden, hij hoort daar enigzins vol gas naar toe te gaan, en dan terug te moduleren. Zo willen we het graag zien.

Ik kan dan ook niet vertellen waarom je WP dit doet.

Een WP (tenminste die van mij) slaat af als hij z'n vermogen niet kwijt kan (Tr te hoog ten opzichte van gevraagde Ta) Heb je toevallig ook Ta/Tr gegevens gemeten bij de WP zelf, dus de daadwerkelijke aanvoertemperatuur en retourtemperatuur :?

Zie hieronder mijn run van gisteren, je ziet hem van 11:00 tot 11:55 bezig zijn de gewenste Ta te halen en nog relatief koude Tr terugkrijgen (dus hoger vermogen), na 11:55 moduleert hij terug, gewenste Ta is bereikt, en Tr wordt steeds warmer omdat het huis opwarmt.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2uppzky.jpg

Alleen je buffervat op temperatuur houden gaat verwacht ik ook een pendelspektakel opleveren, er is namelijk geen afgifte :P

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 03-10-2018 12:20 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022

Twee zaken:

1) buffervat temperatuur
4) compressorfrequentie

1) buffervat temperatuur

4) compressorfrequentie
De eerste vragen die bij mij op komen. Hoe groot is jouw buffer, volgens welk model van warmte pomp weetjes is de buffer aan gesloten. Hoe groot is het debiet of flow jouw afgifte systeem in? Komen de flow van de warmte pomp en het afgifte systeem bij elkaar in de buurt? Misschien wat veel vragen, maar dit is volgens mij een meng probleem, je zou het ook kunnen achterhalen door wat extra temperatuur metingen te maken van het afgifte systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ogdak
ronaldmathies schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:14:
[...]

De iOS app communiceerd met een centrale server om de gegevens op te halen, ik heb gewoon gekeken naar de communicatie en dit vervolgens in een script gezet.

Ik weet niet of jij node-red gebruikt dan heb ik een flow voor je die de data ophaald, ombouwd naar een InfluxDB bericht en wegschrijft.

Anders heb ik eventueel ook een Python script wat ik tegenwoordig gebruik om ditzelfde te doen maar die verstuurd het naar een MQTT server.
Dat python script lijkt me wel wat, dagelijkse kost _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
ogdak schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:30:
[...]

Dat python script lijkt me wel wat, dagelijkse kost _/-\o_
Hier is het script, ik heb er in zitten knippen, dingen als logging, mqtt, en alexa integratie heb ik eruit gehaald (anders wordt het wat groot), dus kan zijn dat het niet direct draait maar alle componenten om de Watts uit te lezen zitten erin.

Je moet zelf WATTS_USERNAME en WATTS_PASSWORD invullen (worden nu als environment variabele opgehaald). Je wachtwoord moet je encoderen met MD5. Je WATTS_SMARTHOME_ID moet je ook invullen, die krijg je terug bij een eerdere response.

Als de temperatuur voor een ruimte 999 is dan betekend dit dat hij (Watts zelf) deze niet heeft kunnen uitlezen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
from urllib import request, parse
import os
import zlib
import json
import threading

class Environment(object):

__instance = None

@staticmethod
    def get_instance():
        if Environment.__instance is None:
            Environment()

return Environment.__instance

def __init__(self):
        if Environment.__instance is not None:
            raise Exception('This class is a singleton.')
        else:
            Environment.__instance = self

self.__token = None

self.__read_and_publish_temperatures()

def __request_token(self):
        data = {'email': os.environ['WATTS_USERNAME'], 'password': os.environ['WATTS_PASSWORD'], 'remember_me': 'true', 'lang': 'en_GB'}
        response = self.__perform_request('http://smarthome.wattselectronics.com/api/v0.1/human/user/auth/', 'POST', data)
        self.__token = response['data']['token']

def __request_status(self):
        try:
            if self.__token is None:
                self.__request_token()

data = {'token': self.__token, 'smarthome_id': os.environ['WATTS_SMARTHOME_ID'], 'lang': 'en_GB'}
            response = self.__perform_request('http://smarthome.wattselectronics.com/api/v0.1/human/smarthome/read/', 'POST', data)
            zones = response['data']['zones']

temperatures = {}
            for zone_id, zone_info in zones.items():
                zone_device = zone_info['devices']['0']
                zone_name = zone_device['nom_appareil']
                zone_temperature = round((5.0 / 9.0) * ((float(zone_device['temperature_air']) / 10.0) - 32.0), 1)

if zone_temperature.is_integer():
                    zone_temperature = int(zone_temperature)

temperatures[zone_name] = str(zone_temperature) if zone_temperature < 100 else 999

return temperatures
        except:
            print('Error while retrieving temperature information.')

@staticmethod
    def __perform_request(url, method="GET", data={}, compressed=True):
        headers = {
            'Origin': 'http://smarthome.wattselectronics.com',
            'Accept-Encoding': 'gzip, deflate',
            'Accept-Language': 'en-GB,en-US;q=0.9,en;q=0.8',
            'User-Agent': 'Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_13_2) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/66.0.3359.139 Safari/537.36',
            'Content-Type': 'application/x-www-form-urlencoded',
            'Accept': 'application/json, text/plain, */*',
            'Referer': 'http://smarthome.wattselectronics.com/mobile/dist/',
            'Connection': 'keep-alive'}
        data = parse.urlencode(data).encode()
        req = request.Request(url=url, headers=headers, data=data, method=method)

# proxy_support = urllib.request.ProxyHandler({'http': '', 'https': ''})
        # opener = urllib.request.build_opener(proxy_support)
        # urllib.request.install_opener(opener)

connection = request.urlopen(req)
        if compressed:
            response = zlib.decompress(connection.read(), 16 + zlib.MAX_WBITS)
        else:
            response = connection.read()

return json.loads(response.decode("utf-8"))

def __read_and_publish_temperatures(self):
        self.__temperatures = self.__request_status()

if self.__temperatures is not None:
            message_obj = []
            for t_zone, t_temperature in self.__temperatures.items():
                message_obj.append(
                    {
                        'name': t_zone,
                        'temperature': t_temperature
                    }
                )

message = json.dumps({'zones': message_obj})
            # self.__mqtt.submit('/watts/temperature', message)

self.__thread = threading.Timer(5.0 * 60.0, self.__read_and_publish_temperatures)
        self.__thread.start()

if __name__ == "__main__":
    Environment.get_instance()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ogdak
ronaldmathies schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:40:
[...]

Hier is het script, ik heb er in zitten knippen, dingen als logging, mqtt, en alexa integratie heb ik eruit gehaald (anders wordt het wat groot), dus kan zijn dat het niet direct draait maar alle componenten om de Watts uit te lezen zitten erin.

Je moet zelf WATTS_USERNAME en WATTS_PASSWORD invullen (worden nu als environment variabele opgehaald). Je wachtwoord moet je encoderen met MD5. Je WATTS_SMARTHOME_ID moet je ook invullen, die krijg je terug bij een eerdere response.

Als de temperatuur voor een ruimte 999 is dan betekend dit dat hij (Watts zelf) deze niet heeft kunnen uitlezen.
Super, ga er mee aan de gang :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• note
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10-2023

Twee zaken:

1) buffervat temperatuur
4) compressorfrequentie

1) buffervat temperatuur

4) compressorfrequentie
Stopt de WP vanwege Demand-OFF of Thermo-OFF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 13:18
Ik ga een panasonic monobloc bestellen 7kw. Ter vervanging van 30gj stadsverwarming. En wil deze voor een aantal maanden laten draaien op de bestaande radiators, uiteindelijk komt er vloerverwarming.
zal hij dit trekken? Zal de temperatuur natuurlijk tijdelijk op 50 graden zetten.

Ik wil hem achter me garage neer zetten, is ongeveer 4 meter vanaf woning. Leidingen zullen dan door de grond gaan lopen, hoe zal het zijn met het verlies in de grond? En evt bevriezing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:54

BlueTooth76

Let the sun shine!

jeroenvervuren schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:39:
Ik ga een panasonic monobloc bestellen 7kw. Ter vervanging van 30gj stadsverwarming. En wil deze voor een aantal maanden laten draaien op de bestaande radiators, uiteindelijk komt er vloerverwarming.
zal hij dit trekken? Zal de temperatuur natuurlijk tijdelijk op 50 graden zetten.

Ik wil hem achter me garage neer zetten, is ongeveer 4 meter vanaf woning. Leidingen zullen dan door de grond gaan lopen, hoe zal het zijn met het verlies in de grond? En evt bevriezing ?
Ik heb ze 80cm diep, door een buis en met isolatie.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
BlueTooth76 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:42:
[...]

Ik heb ze 80cm diep, door een buis en met isolatie.
Hoever heb je hem van het huis afstaan? Idee dat je veel verlies heb? Weke buis heb je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
jeroenvervuren schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:49:
[...]

Hoever heb je hem van het huis afstaan? Idee dat je veel verlies heb? Weke buis heb je gebruikt?
Ik heb geen mono, maar ik zou iid de mantelbuis zo diep mogelijk leggen,bv in een 110 of 125 mm rioolbuis, en die dan geheel volspuiten met PUR, bv elke 50 cm een gat boren en inspuiten, dan afplakken.

Ervoor zorgen dat de waterbuizen zover mogelijk van de wand van de mantelbuis af blijven door schotjes in de buis te plaatsen met passende gaten voor de waterbuizen.

[ Voor 16% gewijzigd door Naalroc op 03-10-2018 13:58 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:19
jeroenvervuren schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:39:

Ik heb een mono en die staat achter mijn schuur.

Mijn verdeler hangt boven in de schuur en daar ga ik heen met een geïsoleerde 32mm kunsof pijp.

Voor mooie koppelingen op je monoblock moet je bij @koevlaas2 wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Hoe lang zijn jullie leidingen buitenhuis? Kan iemand wat foto,s maken van de aansluitingen in het monobloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
jeroenvervuren schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:10:
Hoe lang zijn jullie leidingen buitenhuis? Kan iemand wat foto,s maken van de aansluitingen in het monobloc
https://www.installatiest...er-cv-aanvoer-32-mm-.html
dit heb ik gebruikt +/- 3 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
Gebruikt iemand van jullie dit systeem: https://www.electronic-so...sensoren-komplettset.html
Ervaringen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
Voor iemand die hier wat aan heeft, was voor mij als relatieve leek namelijk aardig wat uitzoekwerk.

Heb Honeywell Evohome maar kwam er achter dat de boilercontrol eigenlijk niet geschikt is voor warmtepompen.
Standaard wordt TPI control(Time Proportional & Integral) gebruikt dat heel vaak en kort de CV ketel aan wil sturen. Zelfs met de hoogste instellingen, min. 5 minuten en max 3x per uur draaide de warmtepomp maar 2-3 minuten. Veel te kort om nuttig te zijn of goed voor de compressor. Algehele systeemtemperatuur daalde eigenlijk alleen maar.

Puur op WAR draaien had andere nadelen. Kon te weinig beinvloeden en schakelde ook (te snel) aan bij (te) weinig warmtevraag.

Als compromis heb ik een tijdrelais er tussen gezet, dan kan ik de BDR-91 aan/uit relais gebruiken als thermostaat maar meer en makkelijker invloed hebben voor hoe lang en hoe vaak het allemaal aan mag staan.

BDR91 sluit je zo aan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Itz7kqf.png
(kabeltje van L naar A moet je zelf doen)

Tijdrelais zo:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GtBOzv0.png

En als laatste de warmtepomp, in mijn geval een Panasonic Aquarea
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/klNCYnT.png

Uitgang van tijdrelais aansluiten op H en je kunt Heat schakelen. Maar belangrijker, je kunt het gedrag van de Evohome beinvloeden of negeren.

Bijvoorbeeld zo:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BsHtEUX.png
Schakel aan bij inschakeling, blijf x tijd doordraaien (10 minuten bijv) en negeer tussenliggende schakelingen gedurende die tijd.

Ben nog aan het experimenteren, maar ziet er al stukken beter uit voor mij dan TPI of WAR

EDIT: ps. is allemaal 230v, niet veel ampere maar toch. Wees voorzichtig en zet de wp uit voordat je verder gaat :)

[ Voor 3% gewijzigd door drdnl op 03-10-2018 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Grolsch schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:15:
[...]

Dit is gewoon niet normaal, en heeft niets met gewenste Ta temperatuur te maken.
Al zet je de Ta temperatuur op 50 graden, hij hoort daar enigzins vol gas naar toe te gaan, en dan terug te moduleren. Zo willen we het graag zien.

Ik kan dan ook niet vertellen waarom je WP dit doet.

Een WP (tenminste die van mij) slaat af als hij z'n vermogen niet kwijt kan (Tr te hoog ten opzichte van gevraagde Ta) Heb je toevallig ook Ta/Tr gegevens gemeten bij de WP zelf, dus de daadwerkelijke aanvoertemperatuur en retourtemperatuur :?

[...]
Ik meet Ta/Tr bij de warmtepomp, ik meet de buffertemperatuur bovenin en onderin en ik meet de aanvoer en retour van het afgiftesysteem. Tijdens dit rare pendelgedrag is er geen enkel moment geweest dat één van deze temperaturen boven de gewenste WAR temperatuur is gekomen. Allen stijgen slechts een graad, hoogstens twee, voordat de warmtepomp weer afslaat 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EdXaJujNR6BO1qv1XVxHCgU1/thumb.png
Fut41 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:27:
[...]

De eerste vragen die bij mij op komen. Hoe groot is jouw buffer, volgens welk model van warmte pomp weetjes is de buffer aan gesloten. Hoe groot is het debiet of flow jouw afgifte systeem in? Komen de flow van de warmte pomp en het afgifte systeem bij elkaar in de buurt? Misschien wat veel vragen, maar dit is volgens mij een meng probleem, je zou het ook kunnen achterhalen door wat extra temperatuur metingen te maken van het afgifte systeem.
- Buffer 200 liter, overige systeeminhoud ~80 liter, totaal ~280 liter.
- Flow warmtepomp 1,2 m³/h
- Flow afgiftesysteem 0,7 m³/h

Ondanks verschillende flow zou hij niet zo snel af mogen slaan, niet na 5 minuten al terwijl er nog geen enkele maximale temperatuur is bereikt.
note schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:16:
[...]

Stopt de WP vanwege Demand-OFF of Thermo-OFF?
Ik denk dat dit wel eens een cruciale vraag kan zijn. Bij voorbaad al bedankt want je zet me op een spoort.
Raar genoeg stopt de WP gedurende de hele nacht steeds vanwege Demand-OFF. Terwijl de woonkamer nog lang niet op temperatuur is.

Er begint een lichtje te branden: zou de draadloze thermostaat zijn verbinding met de ontvanger regelmatig verliezen waardoor het ontvangerrelais afschakelt (2 betonvloeren)? Daardoor zou het natuurlijk kunnen dat de WP afschakelt. Dat ga ik controleren!
drdnl schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:27:
Voor iemand die hier wat aan heeft, was voor mij als relatieve leek namelijk aardig wat uitzoekwerk.

Heb Honeywell Evohome maar kwam er achter dat de boilercontrol eigenlijk niet geschikt is voor warmtepompen.
Standaard wordt TPI control(Time Proportional & Integral) gebruikt dat heel vaak en kort de CV ketel aan wil sturen. Zelfs met de hoogste instellingen, min. 5 minuten en max 3x per uur draaide de warmtepomp maar 2-3 minuten. Veel te kort om nuttig te zijn of goed voor de compressor. Algehele systeemtemperatuur daalde eigenlijk alleen maar.

Puur op WAR draaien had andere nadelen. Kon te weinig beinvloeden en schakelde ook (te snel) aan bij (te) weinig warmtevraag.

Als compromis heb ik een tijdrelais er tussen gezet, dan kan ik de BDR-91 aan/uit relais gebruiken als thermostaat maar meer en makkelijker invloed hebben voor hoe lang en hoe vaak het allemaal aan mag staan.
Wow, ik gebruik ook een BDR-91 ontvanger! Zou dit het dan zijn?!
Dat rare schakelgedrag, weet je of hij dat alleen doet met Evohome, of ook met alleen een Round Wireless thermostaat? Ik gebruik namelijk een Round Wireless met de BDR-91, en dit zou wellicht dit gedrag van vannacht verklaren!

[ Voor 19% gewijzigd door Exigence op 03-10-2018 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Fullpower schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:40:
[...]

Aan de inlaatkant van de CEX zit een zeefje. Als je het zeefje eruit haalt, zie je daar onder een rood dingetje. Dat is de doorlaat begrenzer. Die kun je er uit pakken.

Als je water invoert van 10 graden ofzo, dan is hij nodig. Maar bij hogere temperaturen mag hij er uit. Volgens de leverancier geen enkel probleem. Wel gaat de heater makkelijker meer stroom trekken, maar natuurlijk nooit meer dan de ingestelde 11kWatt.
Heb net even gekeken en inderdaad, een rode doorlaat begrenzer.
Zit vrij diep nog, hoe heb je die eruit gehaald? Lijkt vast te zitten hier.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Exigence schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:09:
[...]

Ik meet Ta/Tr bij de warmtepomp, ik meet de buffertemperatuur bovenin en onderin en ik meet de aanvoer en retour van het afgiftesysteem. Tijdens dit rare pendelgedrag is er geen enkel moment geweest dat één van deze temperaturen boven de gewenste WAR temperatuur is gekomen. Allen stijgen slechts een graad, hoogstens twee, voordat de warmtepomp weer afslaat 8)7
[Afbeelding]
Dit grafiekje is mij te onduidelijk om conlusies uit te trekken, wil je eens alleen Tinlaat en Tuitlaat laten zien van een korte periode (10 minuten) ?
Er begint een lichtje te branden: zou de draadloze thermostaat zijn verbinding met de ontvanger regelmatig verliezen waardoor het ontvangerrelais afschakelt (2 betonvloeren)? Daardoor zou het natuurlijk kunnen dat de WP afschakelt. Dat ga ik controleren!

[...]

Dat rare schakelgedrag, weet je of hij dat alleen doet met Evohome, of ook met alleen een Round Wireless thermostaat? Ik gebruik namelijk een Round Wireless met de BDR-91, en dit zou wellicht dit gedrag van vannacht verklaren!
Dit lijkt mij inderdaad eerder je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
[...]

EDIT: ik denk dat de honeywell round idd ook TPI gebruikt
Ik zou als eerste probeersel WAR instellen ipv thermostaat, direct of met stooklijn/curve

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yWCO8OV.png
Links BDR91 schakeling
Rechts WAR Direct

Zoals je ziet is pure BDR91 schakeling echt veel te kort, compressor slaat aan (blauw) maar dat er nauwelijks warmte wordt opgewekt (geel) waardoor de tA niet echt opschiet (groen

Wat ik heb gemerkt is dat een stooklijn (compensation curve) instellen sowieso beter werkt dan direct. Kouder = meer warmtevraag = compressor langer aan = betere COP

En dat een 'uitloop' toevoegen aan de BDR schakeling dmv een tijdrelais echt helpt. Dus standaard 10 minuten langer draaien dan eerst gedacht. Soms zie je sindsdien zelfs even wat 'cruise control' na de acceleratie. Dat is wanneer een warmtepomp het meest gelukkig is

Hier de afgelopen paar uur (dit allemaal draait pas sinds gisteren)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iYwf6py.png
IMHO veel mooier, die hoge pieken zijn SWW trouwens.

Ik zou zeggen, probeer het, zo'n ding kost ~20e,. Ik heb de Selec 600XU gebruikt

[ Voor 7% gewijzigd door drdnl op 03-10-2018 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

kmf schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:31:
[...]

Op de retour heb ik inderdaad flowmeters. Ik vind die transparante buisjes te fragiel uitzien om aan te draaien. Misschien dat @ronaldmathies dat wel wilt proberen bij zijn verdeler :P

Ik had ook wat lucht in de flowmeters. Deze is na een jaar weggeblazen door de stroming van de warmtepomp. Je kan proberen alle groepen te sluiten behalve 1, dan kan het lucht wellicht weggeblazen worden. Zo niet, dan zal je moeten ontluchten/spoelen. Slang aansluiten, systeem dicht en dan net zolang met 2 bar spoelen tot alle lucht weg is.

[...]

Voorbeeld van je flowmeter?
Merk/type enz?
Of iemand anders?

Veel vragen...
[Afbeelding]

De kraantemperatuur en VVW-temperatuur zitten in andere dashboards welke ik nog moet fine tunen.

[Afbeelding]

Of het simpel is... voor mij wel. Weet niet wat jouw ervaring met programmeren is. Ik pull alle data via verschillende scripts. De meeste mensen doen het met push via MQTT. maar dat is bij mij niet mogelijk omdat alle IoT-apparaten op een andere subnet zitten en de Grafana-server niet kunnen benaderen.

Alle 12 sensoren zitten op 1 data pin ja. Als je andere sensor wilt gebruiken, moet je een andere pin gebruiken. Op een andere nodemcu heb ik de dht22 op pin D7 zitten.

Mijn Grafana zit op een virtual machine op m'n nas, dus die wordt weer in z'n geheel gebackupped.
Voorbeeld van je flowmeter?
Merk/type enz?
Of iemand anders?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
[...]

[Afbeelding]

[...]

- Buffer 200 liter, overige systeeminhoud ~80 liter, totaal ~280 liter.
- Flow warmtepomp 1,2 m³/h
- Flow afgiftesysteem 0,7 m³/h

Ondanks verschillende flow zou hij niet zo snel af mogen slaan, niet na 5 minuten al terwijl er nog geen enkele maximale temperatuur is bereikt.

[...]

Ik denk dat dit wel eens een cruciale vraag kan zijn. Bij voorbaad al bedankt want je zet me op een spoort.
Raar genoeg stopt de WP gedurende de hele nacht steeds vanwege Demand-OFF. Terwijl de woonkamer nog lang niet op temperatuur is.

[...]

Met een 200 liter buffer moet het wel heel raar gaan wil dat niet goed mengen. Succes met het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Grolsch schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:58:
[...]

Dit grafiekje is mij te onduidelijk om conlusies uit te trekken, wil je eens alleen Tinlaat en Tuitlaat laten zien van een korte periode (10 minuten) ?
Tinlaat en Tuitlaat volgen elkaar keurig met een deltaT van 3-4 graden als de warmtepomp aanstaan. Nooit wordt de WAR temperatuur bereikt. Dus lijkt me niet dat daar het probleem zit.
Dit lijkt mij inderdaad eerder je probleem.
Mij ook :P Ga ik verder uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:50
Even een vraag betreft de plaatsing van een 200L boiler. Onze zolderverdieping heeft een houten vloer met een houten draagconstructie. De dragende balken zijn 175mm x 75mm met een hartafstand van 680mm. Een situatieschets van de huidige situatie:
code:
1
2
3
|| = Muur
/ = Deur
= = Dragende balk

De balken zelf zijn volgens mij 6000mm lang. In het midden zit een draagmuur waar ze ook overeen lopen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
||  < 2800mm > ||  < 2800mm > ||
||=============||=============||
||             ||             ||
||---|        /               ||
||=W=|=========||=============||
||---|         ||             ||

Nu staat de wasmachine dus op één balk tegen de muur aan de west kant.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
|| |---------| ||  < 2800mm > ||
||=|=========|=||=============||
|| | WPB  W  | ||             ||
|| |---------|/               ||

Wat ik graag zou willen is de wasmachine en de toekomstige boiler plaatsen aan de noordkant.

De vraag is alleen of de balken die last kunnen dragen. De bedoeling is om een deel van de huidige vloer te vervangen door 20mm multiplex zoals door de lijnen te zien. Nu staat de wasmachine nog op twee riante betonnen tegels.

Zijn er hier constructiespecialisten die hier uitsluitsel over kunnen geven?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
zandstraat schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:43:
[...]

In 2017 hadden wij eenzelfde vraag, na het inwinnen van veel informatie en dankzij de ervaring van vele tweakers hier in dit forum, hebben wij een monobloc gekoppeld aan ons bestaande CV systeem.
De monoblock is een Daikin 7KW, die is rechtstreeks gekoppeld aan het CV systeem, zonder enige ingewikkelde poespas.
Het geheel werd aangesloten door een deskundig bedrijf.
Afgelopen zeer koude winter is ons gasverbruik verminderd met 97%, de CV ketel is wel geheel volgens het vooraf ingestelde programma / instellingen, tijdens strenge vorst en zeer koude nachten bijgesprongen, de regeling werkte nagenoeg foutloos.
Bedankt voor je reactie, heb je nog iets aangepast aan de waterzijdigeninregeling van je systeem? En bestuur je de WP gewoon vanuit de bijgeleverde thermostaat of heb je eea aan Domotica gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
CurlyMo schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:06:
Even een vraag betreft de plaatsing van een 200L boiler. Onze zolderverdieping heeft een houten vloer met een houten draagconstructie. De dragende balken zijn 175mm x 75mm met een hartafstand van 68mm. Een situatieschets van de huidige situatie:
code:
1
2
3
|| = Muur
/ = Deur
= = Dragende balk

De balken zelf zijn volgens mij 6000mm lang. In het midden zit een draagmuur waar ze ook overeen lopen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Wat ik graag zou willen is de wasmachine en de toekomstige boiler plaatsen aan de noordkant.

De vraag is alleen of de balken die last kunnen dragen. De bedoeling is om een deel van de huidige vloer te vervangen door 20mm multiplex zoals door de lijnen te zien. Nu staat de wasmachine nog op twee riante betonnen tegels.

Hier voor kan je beter een constructeur bij halen en ter plaatse naar laten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:57

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Is
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
een idee voor de statistieken?

Een sheet waar iedereen met de link bij kan, dat kan iemand veel werk besparen denk ik O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 04-10-2018 00:45 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ramon_1984 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:10:
[...]

Hier voor kan je beter een constructeur bij halen en ter plaatse naar laten kijken.
Ik heb begrepen dat het voor een expert goed uit te rekenen is wat de draagkracht van zo'n balk is, alleen ben ik die expert niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:43
Speedy-Andre schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:10:
Is dit een idee voor de statistieken?

Een sheet waar iedereen met de link bij kan, dat kan iemand veel werk besparen denk ik O-)
Ziet er goed uit, mis hier nog binnen/binnen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ry4jMbx.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Maikie18 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:17:
[...]

Ziet er goed uit, mis hier nog binnen/binnen

[Afbeelding]
Work in progress, de velden waren nog niet overal aangepast sinds de eerste versie :)
Misschien is zo'n sheet makkelijk om de cop waardes door te geven zoals hier elke maand gebeurt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:43
Speedy-Andre schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:26:
[...]

Work in progress, de velden waren nog niet overal aangepast sinds de eerste versie :)
Misschien is zo'n sheet makkelijk om de cop waardes door te geven zoals hier elke maand gebeurt.
Ja behalve dat iemand hem zo om zeep kan helpen, iemand heeft net volgens mij al een kolom doorgetrokken

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Maikie18 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:27:
[...]

Ja behalve dat iemand hem zo om zeep kan helpen, iemand heeft net volgens mij net al een kolom doorgetrokken
Dat was ik misschien :+
Je kan in die velden de inhoud wissen met backspace maar de pulldown blijft dan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:21
thido schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:17:
[...]

Heb net even gekeken en inderdaad, een rode doorlaat begrenzer.
Zit vrij diep nog, hoe heb je die eruit gehaald? Lijkt vast te zitten hier.
Ik hield de heater op de kop, en toen viel hij er eigenlijk al uit. Misschien kun je hem met een pincetje er uit pakken.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Even een vraag betreft de plaatsing van een 200L boiler. Onze zolderverdieping heeft een houten vloer met een houten draagconstructie. De dragende balken zijn 175mm x 75mm met een hartafstand van 68mm. Een situatieschets van de huidige situatie:
code:
1
2
3
|| = Muur
/ = Deur
= = Dragende balk

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

De hart afstand is natuurlijk 680mm....
En alle balken dragen dus ook op de tussenmuur? en lopen er niet alleen overheen?

Kan je de boiler niet aan de westkant of de oostkant houden, en midden tussen 2 balken in? Dan zie ik er, zonder te rekenen, geen probleem in.
Aan de N of Z kant ligt dat wat anders.

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 03-10-2018 19:38 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
Grolsch schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:12:
[...]

Zie code 2 en code 3, deze kun je invullen onder informatie werking waar je ook code 540 invult voor de flow.

[Afbeelding]
Thnx. Bij mij sinds oktober 2015:

669 x 10 = 6.690 draaiuren

137 x 100 = 13.700 start / stops

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc

Misschien niet (alleen) voor de statistieken, maar om even snel te zien wat een mede forummer heeft staan (en sinds wanneer) zou wel handig kunnen zijn.
Maar hoe dit te beveiligen voor /tegen niet-forummers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:04
Veel vragen...
[Afbeelding]
Leuk om het eens van een ander te zien. Hoe maak je het panel met "solar waterheater system overview"?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

code:
1
2
3
|| = Muur
/ = Deur
= = Dragende balk

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Geen specialist,,,:-)
Je kunt eea heel simpel vinden in een taballenboekje :-)
Maar hoh 68 zal het niet zijn. of het is een oude maat.

Maar goed.

Heel spannend is het niet.
Alleen je MOET eea zeker weten..[ Maar je kunt ook een logisch beredeneren ]
Balken van 6 meter uit 1 stuk, meestal zit er een las ergens. Las is een zwak punt vooral als hij verkeerd om zit.[ wat nog al eens gebeurd. ]
Als je feestje hebt ga eens met 500 kilo op die plaats staan..?
Hup voorzichtig allemaal eens? wat dan?

De plaat zoals je hem tekent heeft geen zin.
Ik ken je situatie niet.
Maar naar ik aanneem haal je de planken er af?
Dan foto's hier posten of mailen..
Kun je met een balk [ van 3m nog wat ]bovenkomen?
Via het dakraam oid?
Simpelste een balk er tussen bij in leggen.. 2 gaatjes in de muur ff pielen en bingo....
De balken die er nu liggen verzwaren met een brede steigerplank aan beide zijden er naast te schroeven, en in de muur te hakken...
Dan andrea's kruizen er tussen maken....

Dan je underlayment [ die 20mm ] ook op de derde voor de deur laten rusten. En de balk die tegen de gevel aan ligt ook.
Dan nog een met 500 Kilo en een keer huppen..:-)

Wasmachine en de WPB evt met een beugel goed tegen de muur..bouten [ ff ijzerboer op werkspot ]
En je vloer is oke zoals hij nu is..
Of ...:-)

waar ene wil...

De balk er tussen en de platen erop.
dagje werk..als de planken en troep eraf is..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Naalroc schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:47:
[...]

Misschien niet (alleen) voor de statistieken, maar om even snel te zien wat een mede forummer heeft staan (en sinds wanneer) zou wel handig kunnen zijn.
Maar hoe dit te beveiligen voor /tegen niet-forummers?
Ik kan als eigenaar de toegang regelen, maar dat is wel alles of niets.
De sheet is niet openbaar, dus ik hoop dat alleen Tweakers hem met de link openen.
Fool-proof maken is lastig, het doel in dat topic is een inventarisatie en later kunnen we nog dingen als water en energie verbruik toevoegen.
Mogelijk kan ik een deel blokkeren, maar dat moet ik nog uitzoeken aangezien het nieuw is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Perfect... misschien alleen een optie tot blokeren van de cellen... gaat niet lukken denk ik er zal best een een grapjas zijn.

Misschien ook leuk subsidie bedrag?
Kosten WPB
Totaalkosten

Heb al wat aangepast..

Probeer mijn cellen eens aan te passen..
Als het goed alleen de eigenaar van de sheat en ik zeg de gek..

In en uitvoer van lucht heb ik beiden binnen en buiten die mis ik in de sheet

[ Voor 13% gewijzigd door Dylantje2 op 03-10-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Naalroc schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:36:
[...]
De hart afstand is natuurlijk 680mm....
Goed gezien. Foutje inderdaad.
En alle balken dragen dus ook op de tussenmuur? en lopen er niet alleen overheen?
Lopen er alleen overheen.
Kan je de boiler niet aan de westkant of de oostkant houden, en midden tussen 2 balken in? Dan zie ik er, zonder te rekenen, geen probleem in.
Aan de N of Z kant ligt dat wat anders.
West kant geloof ik het ook wel. Maar daar zou ik in de toekomst graag een trappen gat maken.

Simpelste optie zou zijn om tegen die tijd de aannemer de wasmachine en boiler te laten verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:51:
[...]

De sheet is niet openbaar, dus ik hoop dat alleen Tweakers hem met de link openen.
Fool-proof maken is lastig, het doel in dat topic is een inventarisatie en later kunnen we nog dingen als water en energie verbruik toevoegen.
Mogelijk kan ik een deel blokkeren, maar dat moet ik nog uitzoeken aangezien het nieuw is voor mij.
Klik rechts op een rij of kolom..
De mijne kan ik beveiligen en kan ik en jij hem veranderen...
Als je dit bij de opzet doet, kan niemand hem wijzigen
En dan een rij kan de deelnemer zelf beveiligen net als de mijne als iemand wilt testen behalve jij. want de eigenaar...:-)

En misschien een vrije cel waar je de tweaks in kunt zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Zubadan schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:39:
[...]

Thnx. Bij mij sinds oktober 2015:

669 x 10 = 6.690 draaiuren

137 x 100 = 13.700 start / stops
Dat is dus ook wel flink wat start/stops! Meer dan 2 per uur draaitijd gemiddeld.

Bij mij 1,55 per uur draaitijd (3500/2250) en dat vond ik al veel. Ik heb zelf geen idee hoeveel start/stops een compressor meegaat maar heb je zelf het idee dat hij veel start/stops doet bij jou en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
CurlyMo schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:09:
[...]
Lopen er alleen overheen.
[...]

West kant geloof ik het ook wel. Maar daar zou ik in de toekomst graag een trappen gat maken.

Simpelste optie zou zijn om tegen die tijd de aannemer de wasmachine en boiler te laten verplaatsen.
Als die balken niet op de tussenmuur dragen, dan kan je dat wel vergeten, komt niet goed volgens mij.
Een gevulde boiler komt op een kleine 300 kg, en een wasmachine toch ook op zo'n 60-70 kg?
Ik meen dat de normbelasting in moderne huizen tegen de 200kgf/m2 ligt, maar dat kan dacht ik niet met deze maat balken met een werkende lengte van 6 meter; beide units staan op slechts 2 balken aan de N of Z zijde.
Maar goed, ik geen ervaring met houtbouw; staal ligt me wat beter....

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 03-10-2018 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Fullpower schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:32:
[...]

Ik hield de heater op de kop, en toen viel hij er eigenlijk al uit. Misschien kun je hem met een pincetje er uit pakken.
Dank je, hij is eruit :-)
Ging inderdaad vrij makkelijk. Wilde alleen even weten hoeveel moeit ik moest doen.
Wilde niet op voorhand de boel al kapot hebben ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dylantje2 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:18:
[...]

Klik recht op een rij of kolom..
De mijne kan ik beveiligen en kan ik en jij hem veranderen...
Als je dit bij de opzet doet, kan niemand hem wijzigen
En dan een rij kan de deelnemer zelf beveiligen net als de mijne als iemand wilt testen behalve jij. want de eigenaar...:-)

En misschien een vrije cel waar je de tweaks in kunt zetten..
Ik post het hier als een manier om wat makkelijker cop data te verzamelen.
Je kan de sheet een weekje toegankelijk maken en ik denk met mijn sheet ook aan tijdelijk tot hij klaar is.
Wat de wpb's betreft graag weer daar verder over de sheet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Speedy-Andre schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:51:
[...]

Ik denk dat alles staat of valt met een prima beveiliging tegen vandalen.
En met alleen een link ben je er niet, want iedereen kan op het forum komen; het wordt al een heel klein beetje beter, als alleen geregistreerde forummers er bij zouden kunnen komen; nog een stapje beter: alleen die gebruikers van dit topic, maar dat zal niet haalbaar zijn.
Blijft misschien het handigst om de link uitsluitend opvraagbaar te maken bij de eigenaar (jij dus), dan geef je alleen toegang aan diegenen die hier wat mee willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Naalroc schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:28:
[...]

Als die balken niet op de tussenmuur dragen, dan kan je dat wel vergeten, komt niet goed volgens mij.
Het is misschien jou of mijn bewoording waardoor het misverstand ontstaat, maar volgens mij bedoelen we hetzelfde. De balken zitten in de muur west en oost en ze leunen op de muur in het midden. Ze hangen dus niet de volledige 6 meter vrij.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 03-10-2018 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
CurlyMo schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:43:
[...]

Het is misschien jou of mijn bewoording waardoor het misverstand ontstaat, maar volgens mij bedoelen we hetzelfde. De balken zitten in de muur west en oost en ze leunen op de muur in het midden. Ze hangen dus niet de volledige 6 meter vrij.
Dus ze dragen wel op de tussenmuur; een overspanning van 6 meter voor deze maat balken leek me al hoogst onwaarschijnlijk.
Dus ik zie geen probleem links of rechts, maar geef geen oordeel over N of Z.
Gewoon omdat ik er dan te diep in zou moeten duiken, maar ik zou het niet doen...
tenzij je elke unit tegen de zijmuren zet, 1 links, ander rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 19:43

gsm

drdnl schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:15:
[...]

Ik heb inderdaad de handleiding van Koevlaas2 gebruikt maar ik kan een warmteverliesberekening maken met hulp van je link.

Ik denk dat ik te weinig ruimte heb om een 200L boiler te plaatsen vandaar dat ik een Inventum boiler wil ophangen van 80L en dus een monoblock voor buiten die tegen de buitenmuur aan komt te staan waar aan de andere kant de huidige Vaillant 24-28 ketel hangt. Als die weg gaat dan kan op die plek de boiler hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Naalroc schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:39:
[...]

Ik denk dat alles staat of valt met een prima beveiliging tegen vandalen.
En met alleen een link ben je er niet, want iedereen kan op het forum komen; het wordt al een heel klein beetje beter, als alleen geregistreerde forummers er bij zouden kunnen komen; nog een stapje beter: alleen die gebruikers van dit topic, maar dat zal niet haalbaar zijn.
Blijft misschien het handigst om de link uitsluitend opvraagbaar te maken bij de eigenaar (jij dus), dan geef je alleen toegang aan diegenen die hier wat mee willen doen.
Het is een proef, nu kunnen anderen helpen met vormgeven van de sheet en krijg ik vanzelf tips.
Als het model klaar is neemt de aanwas minder toe en kan ik de toegang beperken of hem read-only maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
gsm schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:11:
[...]

Ik denk dat ik te weinig ruimte heb om een 200L boiler te plaatsen vandaar dat ik een Inventum boiler wil ophangen van 80L
Oh, je bedoelt een 'echte' boiler? Met elektrisch element? Dan zou het wel moeten werken. Mijn vorige elektrische boiler was 90L voor 2

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
@Grolsch

Het ging wat sneller dan gedacht maar de uitleg over het uitlezen van temperaturen via een zelfbouw oplossing staat online, ik hoop dat ik hiermee een beetje een wederdienst heb kunnen doen O-)

Meten is weten! De Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
godfriedd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:23:
[...]

Dat is dus ook wel flink wat start/stops! Meer dan 2 per uur draaitijd gemiddeld.

Bij mij 0,64 per uur draaitijd (2250/3500) en dat vond ik al veel. Ik heb zelf geen idee hoeveel start/stops een compressor meegaat maar heb je zelf het idee dat hij veel start/stops doet bij jou?
Die van mij kan zo de hele dag draaien zonder enig pendelen, dat zie je bij mij terug in de relatief lage start/stop stand.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Naalroc schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:47:
[...]
tenzij je elke unit tegen de zijmuren zet, 1 links, ander rechts.
Dan is niet zo'n punt. Oftewel, zolang ze niet in het midden van de balk staan tussen de twee steunpunten? Of bedoel je eentje zuid en eentje noord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Als ze maar op de balk uiteinden staan, niet in het midden van de balk, zeker de boiler niet.
Heb je wel voldoende hoogte bij de muren/balk uiteinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Naalroc schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:45:
Als ze maar op de balk uiteinden staan, niet in het midden van de balk, zeker de boiler niet.
Heb je wel voldoende hoogte bij de muren/balk uiteinden?
De nok op zolder is 3,5 meter hoog. De plek waar ik de boiler wil zetten is 1,6 meter. Nu zal @koevlaas2 vast zeggen dat KIT-ADC0309H3E5-W 1,8 meter is, maar daarom lijkt het me beter om de KIT-SDC07H3E5-1-W met een losse boiler van 1,6 meter te nemen. Dan ben ik wat flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
ronaldmathies schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:20:
@Grolsch

Het ging wat sneller dan gedacht maar de uitleg over het uitlezen van temperaturen via een zelfbouw oplossing staat online, ik hoop dat ik hiermee een beetje een wederdienst heb kunnen doen O-)

Dat is mooi, en de eerste helft snap ik helemaal 8)
Daarna wordt het andere koek, maar voor een paar tientjes kan je best fouten maken.
Eerste vraag:
WiFi: mijn desktop PC zit met een netwerk kabel aan de router, met ingebouwde WiFi, dat gaat toch gewoon werken op de desktop?

Of is het de bedoeling dat vragen/commentaren in de blog geplaatst worden, om het hier niet te vervuilen?
In elk geval bedankt voor de moeite!! O-)
CurlyMo schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:48:
De nok op zolder is 3,5 meter hoog. De plek waar ik de boiler wil zetten is 1,6 meter. Nu zal @koevlaas2 vast zeggen dat KIT-ADC0309H3E5-W 1,8 meter is, maar daarom lijkt het me beter om de KIT-SDC07H3E5-1-W met een losse boiler van 1,6 meter te nemen. Dan ben ik wat flexibeler.
Mijn 200L boiler is maar 120 hoog en 60 in diameter

[ Voor 20% gewijzigd door Naalroc op 03-10-2018 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Wow, dat ziet er leerzaam uit. Hoe heb je dat nou zo snel kunnen schrijven allemaal?? Dank!!
ronaldmathies schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:20:
@Grolsch

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Naalroc schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:50:
[...]
Er zijn er genoeg, alleen niet in de kit die ik voor ogen had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Naalroc schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:50:
[...]

Dat is mooi, en de eerste helft snap ik helemaal 8)
Daarna wordt het andere koek, maar voor een paar tientjes kan je best fouten maken.
Eerste vraag:
WiFi: mijn desktop PC zit met een netwerk kabel aan de router, met ingebouwde WiFi, dat gaat toch gewoon werken op de desktop?

Of is het de bedoeling dat vragen/commentaren in de blog geplaatst worden, om het hier niet te vervuilen?
In elk geval bedankt voor de moeite!! O-)

[...]

De bedoeling is om die esp8266 zelf aan het wifi netwerk te hangen, daarvoor moet je een keer direct verbinden naar die esp8266, kan ook met een mobieltje en de browser die daarop zit. Zodra dat gebeurt is functioneerd hij als een webserver. Je kan dan gewoon vanaf je PC via bedraad netwerk naar je router / access point naar de esp8266 browsen.

Volgorde is dus:

Esp8266 eerste keer aan maakt zelf een nieuw wifi netwerk.
Jij verbint je telefoon met esp8267 wifi netwerk.
Je vult jouw eigen wifi configuratie in.
Je mobiel verbinding zet je weer naar je wigen eigen wifi netwerk.

Vanaf dat moment is die esp8266 zelf een client geworden op jouw wifi.

Hopelijk is het zo duidelijker.

EDIT: Heb de tekst in de Tweakblog ook aangepast in de hoop dat het iets duidelijker is.

[ Voor 3% gewijzigd door ronaldmathies op 04-10-2018 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10

Ik wil hier wel aan meedoen. Zowel met atlantic als elga (cop handmatig geschat met mindergas vergelijk 2017)

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Situatie:
Nieuwbouw (nog te bouwen) hoekwoning +/- 60m2 benedenverdieping met vloerverwarming, (boven radiatoren maar daar verwacht ik niet te gaan verwarmen, badkamer is voorzien van electrische vloerverwarming)

Zou ik met qua capaciteit uit kunnen met een 5kW lucht/water warmtepomp (enkel voor verwarming), of moet ik toch aan een 7kW unit denken.

Is er veel verschil in het modulatie bereik tussen een aquarea H mono 5 vs 7 kWh, uit de datasheet wordt ik niet wijs.

ik heb liever bij extreme koude een elektrische kachel erbij dan een pendelende inverter met korte levensduur tot gevolg.

Prijs maakt weinig /niet uit, meerprijs wordt bijna volledig gecompenseerd door de extra subsidie.

[ Voor 30% gewijzigd door revolution-nl op 03-10-2018 22:56 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

JanHybride schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:39:
[...]

Ik wil hier wel aan meedoen. Zowel met atlantic als elga (cop handmatig geschat met mindergas vergelijk 2017)
De wpb sheet is een voorbeeld, iedereen kan dit zelf doen en ik wil me beperken tot de wpb.
Echter zie ik hier elke maand een oproep voor data doorgeven en zo'n sheet maakt dat misschien eenvoudiger.
De berekeningen hoeven er niet in, maar je kan denk ik wel snel data met een juist format verzamelen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
De concept input Monitoring. mei t/m september 2018
Controleer s.v.p. de input en corrigeer via PM

Je ziet dat deze periode niet interessant is, i.v.m. het lage energieverbuik en de dominerende standby energie. Maar is wel nodig als vertrekpunt oktober en voor het jaarresultaat.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1937/44363827154_ec62a901ea_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1916/44172809865_0d2eb7ba5c_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
godfriedd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:23:
[...]

Bij mij 1,55 per uur draaitijd (3500/2250) en dat vond ik al veel. Ik heb zelf geen idee hoeveel start/stops een compressor meegaat maar heb je zelf het idee dat hij veel start/stops doet bij jou en waarom?
De eerste winter had ik geen buffervat, had ik het vermogen altijd op 100% staan, en had ik erg veel start/stops. Sinds 2016 heb ik wel een buffervat en staat het vermogen standaard op 50% (alleen op 100% met vorst). De Zubadan kan nu uren achtereen pruttelen en het aantal start/stops is beperkt. Ik zal over een paar weken eens kijken wat het gemiddelde nu is.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
@Sethro: de monoblock is rechtstreeks op de CV hoofdleiding aangesloten.
Tussen de CV en de monoblock is nabij de ketel een open verdeler geplaatst, dit is noodzakelijk om tijdens strenge vorst, wanner de warmtepomp assistentie nodig heeft van de CV, de boel in huis warm te houden.
De open verdeler is een vereenvoudigde warmtewisselaar, zie de werking hiervan in de link hieronder.

Onze Monoblock wordt bestuurd door een bij de monoblock geleverde redelijk ingewikkelde thermostaat, ik noem hem ingewikkeld omdat hiermee naast de kamertemperatuur ook alle instellingen van de monoblock in te stellen zijn, de regeling van een monobloc is in het begin ingewikkelde materie...

https://warmtepomp-weetje...animatiehybridewarmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

cville schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:48:
[...]

Leuk om het eens van een ander te zien. Hoe maak je het panel met "solar waterheater system overview"?
die is met dit gedaan: https://grafana.com/plugins/bessler-pictureit-panel

Tip, hou de username in de quote, dan krijg de gequote een melding

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Zubadan schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:00:
[...]

De eerste winter had ik geen buffervat, had ik het vermogen altijd op 100% staan, en had ik erg veel start/stops. Sinds 2016 heb ik wel een buffervat en staat het vermogen standaard op 50% (alleen op 100% met vorst). De Zubadan kan nu uren achtereen pruttelen en het aantal start/stops is beperkt. Ik zal over een paar weken eens kijken wat het gemiddelde nu is.
Ik ga het ook een beetje in de gaten houden. Ik had bij mij het idee dat een té lage Ta (25 graden) extreem veel extra stops heeft veroorzaakt in het begin. Ik ga nu die Ta toch maar iets opvoeren richting 28-30 graden. Een buffervat heb ik dus ook niet maar staat altijd nog op de optielijst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
zandstraat schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:40:
@Sethro: de monoblock is rechtstreeks op de CV hoofdleiding aangesloten.
Tussen de CV en de monoblock is nabij de ketel een open verdeler geplaatst, dit is noodzakelijk om tijdens strenge vorst, wanner de warmtepomp assistentie nodig heeft van de CV, de boel in huis warm te houden.
De open verdeler is een vereenvoudigde warmtewisselaar, zie de werking hiervan in de link hieronder.

Onze Monoblock wordt bestuurd door een bij de monoblock geleverde redelijk ingewikkelde thermostaat, ik noem hem ingewikkeld omdat hiermee naast de kamertemperatuur ook alle instellingen van de monoblock in te stellen zijn, de regeling van een monobloc is in het begin ingewikkelde materie...

https://warmtepomp-weetje...animatiehybridewarmtepomp
Ik mag toch hopen dat je het niet hebt werken zoals in je voorbeeld.
Op een gesloten verdeler kan geen CV draaien, veel te warm water.
In het plaatje krijgt wp koud water retour uit de vloer, ook niet aan te raden.
Als de CV bij springt komt er gelijk warm retour water, de wp zal dus ook gelijk uit gaan, van samen werken is geen sprake.
Veel beter is het om een groot buffer vat te plaatsen dan heb je daar allemaal geen last van, pas na uurtje samen werken stopt dan de wp. Ook heb je geen ingewikkelde thermostaat nodig, in mijn wp zit een hulp contact die inschakelt als na xx tijd een xx water temperatuur niet gehaald word. Dat contact kan dan een willekeurige tweede warmtebron aan schakelen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:56
Ik heb ook eens een vraagje over een warmtepomp.

Huidige situatie: rijwoning 140m², verwarmen(vv) en warm water op aardgas +/- 500m³ per jaar, waarvan +/-100m³ voor warm water. Stookseizoen van begin oktober tot begin april (verwarming ligt nu nog niet aan, 19,5gr in huis).

Ik heb hier een eenvoudige vuistregel gevonden om te berekenen hoeveel vermogen je nodig hebt als je de gasketel zou vervangen door een warmtepomp:

(400m³ x 8kW)/1650 = 1,94kW, naar boven afronden zal dan waarschijnlijk een 5kW warmtepomp worden? Kleiner heb ik nog niet gevonden.

Stel dat ik zou gaan voor een panasonic 5kW monobloc. Ik heb in mijn woning een klein (3x2x1,8m) inpandig keldertje. de verluchting daarvan gebeurd dmv een PVC-buis d150 die onder mijn woonkamer en terras naar buiten loopt en uitkomt in de tuin, afstand 10m.
Zou ik een monobloc in de kelder kunnen plaatsen? Of zou de kelder daardoor teveel afkoelen? Mijn idee is dat de warmtepomp dan vorstvrij zal staan en ook dicht bij de aansluiting van de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Nu online
Wozmro schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:41:

Huidige situatie: rijwoning 140m², verwarmen(vv) en warm water op aardgas +/- 500m³ per jaar, waarvan +/-100m³ voor warm water. Stookseizoen van begin oktober tot begin april (verwarming ligt nu nog niet aan, 19,5gr in huis).

Ik heb hier een eenvoudige vuistregel gevonden om te berekenen hoeveel vermogen je nodig hebt als je de gasketel zou vervangen door een warmtepomp:

(400m³ x 8kW)/1650 = 1,94kW, naar boven afronden zal dan waarschijnlijk een 5kW warmtepomp worden? Kleiner heb ik nog niet gevonden.

Stel dat ik zou gaan voor een panasonic 5kW monobloc. Ik heb in mijn woning een klein (3x2x1,8m) inpandig keldertje. de verluchting daarvan gebeurd dmv een PVC-buis d150 die onder mijn woonkamer en terras naar buiten loopt en uitkomt in de tuin, afstand 10m.
Zou ik een monobloc in de kelder kunnen plaatsen? Of zou de kelder daardoor teveel afkoelen? Mijn idee is dat de warmtepomp dan vorstvrij zal staan en ook dicht bij de aansluiting van de vloerverwarming.
Met dit soort verbruiken zou ik eens kijken in het topic "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning". Dat zou wel eens prima kunnen werken. Evt 2 stuks als je de ruimte hebt (1 voor verwarming, 1 voor SWW). Hoe is je ventilatie geregeld? Heb je type C (roosters boven de ramen) of type D met WTW?
De warmtepompboiler zou zijn lucht kunnen aanzuigen of uitblazen door die PVC buis in de kelder?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
Wozmro schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:41:

Met zo'n laag verbruik zou ik op dit moment niks doen en wachten totdat duidelijk is wat de gemeente in jouw wijk gaat voorstellen. De prijzen van wp dalen volgens de verwachtingen van de partijen in het klimaatakkoord nog best een stuk. Zeker als je cv ketel niet te oud is, lijkt me dat een betere optie voor nu.

En de gemiddelde NLer verhuist elke 7 jaar, wellicht ook iets om mee te nemen in je beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
godfriedd schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:38:
[...]

Ik ga het ook een beetje in de gaten houden. Ik had bij mij het idee dat een té lage Ta (25 graden) extreem veel extra stops heeft veroorzaakt in het begin. Ik ga nu die Ta toch maar iets opvoeren richting 28-30 graden. Een buffervat heb ik dus ook niet maar staat altijd nog op de optielijst...
Dit weet ik wel zeker, bij een Ta onder de 30 en een hoge Tb krijg ik ook gigantisch pendelgedrag (ondanks buffervat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:56
Mijn huis staat in België.

Maar inderdaad, er is niet echt haast bij, momenteel werkt alles goed. Ik voorzie wel dat de komende jaren de situatie zal evolueren naar (veel) duurder aardgas en dat voor elektriciteit er een evolutie zal zijn richting een vorm van maandelijks abonnement, de verhouding variabele kosten (€/kWh) en vaste kosten (distributie, aanlsluiting, taksen) zal nog nog meer evolueren in de richting van het laatste.

Iemand mogelijk nog een mening over mijn kelderideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wozmro schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:21:
Mijn huis staat in België.

Maar inderdaad, er is niet echt haast bij, momenteel werkt alles goed. Ik voorzie wel dat de komende jaren de situatie zal evolueren naar (veel) duurder aardgas en dat voor elektriciteit er een evolutie zal zijn richting een vorm van maandelijks abonnement, de verhouding variabele kosten (€/kWh) en vaste kosten (distributie, aanlsluiting, taksen) zal nog nog meer evolueren in de richting van het laatste.

Iemand mogelijk nog een mening over mijn kelderideetje?
Hmm een buis van 150 zei je?
Als je zowel in als uit voorziet van forse ventilator is het misschien niet eens zon gek idee. De wp zal tenslotte bijna altijd op deel last gaan draaien.
Mocht het mislukken en je kunt hem daarna toch buiten zetten zou ik het gewoon proberen.
Houd je wel rekening met condens afvoer van de wp??

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 04-10-2018 10:54 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 15:18
drdnl schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:27:

BDR91 sluit je zo aan:
[Afbeelding]
(kabeltje van L naar A moet je zelf doen)

Tijdrelais zo:
[Afbeelding]

En als laatste de warmtepomp, in mijn geval een Panasonic Aquarea
[Afbeelding]

Uitgang van tijdrelais aansluiten op H en je kunt Heat schakelen. Maar belangrijker, je kunt het gedrag van de Evohome beinvloeden of negeren.

Bijvoorbeeld zo:
[Afbeelding]
Schakel aan bij inschakeling, blijf x tijd doordraaien (10 minuten bijv) en negeer tussenliggende schakelingen gedurende die tijd.

Ben nog aan het experimenteren, maar ziet er al stukken beter uit voor mij dan TPI of WAR

EDIT: ps. is allemaal 230v, niet veel ampere maar toch. Wees voorzichtig en zet de wp uit voordat je verder gaat :)
Slim gedaan.

Mijn warmtepomp kan ik niet aansturen op warmtevraag, maar wel de verwarming blokkeren. Misschien dat ik ook zoiets ga bouwen, als er langer dan een uur ofzo geen warmtevraag is geweest, de verwarming blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
reneeke1970 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:40:
[...]

Ik mag toch hopen dat je het niet hebt werken zoals in je voorbeeld.
Op een gesloten verdeler kan geen CV draaien, veel te warm water.
In het plaatje krijgt wp koud water retour uit de vloer, ook niet aan te raden.
Als de CV bij springt komt er gelijk warm retour water, de wp zal dus ook gelijk uit gaan, van samen werken is geen sprake.
Veel beter is het om een groot buffer vat te plaatsen dan heb je daar allemaal geen last van, pas na uurtje samen werken stopt dan de wp. Ook heb je geen ingewikkelde thermostaat nodig, in mijn wp zit een hulp contact die inschakelt als na xx tijd een xx water temperatuur niet gehaald word. Dat contact kan dan een willekeurige tweede warmtebron aan schakelen.
Reneeke1970: de verdeler in de link is een open verdeler, in mijn situatie kan ik slechts bevestigen dat dit ontwerp de afgelopen winter, tijdens de vorstperiode, zijn taak tot volle tevredenheid vervuld heeft.

Het enige dat vereist is, dat de aanvoer van het CV voedingswater dat doorheen de openverdeler stroomt voldoende warm is, >65 graden.

Wat een buffervat betreft: die kosten handenvol geld, daarbij, indien men voldoende volume in de vloerverwarming heeft, is een buffervat meestal overbodig.
Pagina: 1 ... 58 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.