13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De pomp (secundaire) begint te pompen, en afhankelijk van de weerstand ontstaat er een bepaalde flow.ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:01:
[...]
Hoe wordt dan bepaald wanneer er wel / geen flow mag zijn door de verdeler? via die inregelafsluiters (je bedoeld neem ik aan die witte blokjes op de pijpen).
Dus dan zou de secundaire pomp alles moeten afvangen.
Met die inregelafsluiters kun je de flow beperken op dat bepaalde punt.
Nu is dat waterzijdige verhaal niet helemaal mijn "ding" maar volgens mij zijn die dingen met rode pijlen inregelafsluiters.

Klopt, zie hier een "oude" foto, hier zitten de henco motortjes nog niet op, ik kan er zo snel geen foto van vinden, maar op elke nageregelde groep zit dus een henco motortje.(in plaats van die blauwe dopjes).[...]
Daar ben ik nog niet achter gekomen dan zou ik in de documentatie moeten duiken, maar dat laat ik voor nu even over aan de installateur.
[...]
Ja klopt, als een ruimte geen vraag heeft dan wordt nu die hele verdeler uitgeschakeld, jij hebt dan van die afsluiters zitten op iedere groep zeg maar, dus jij zou ook meerdere zones kunnen maken binnen een verdeler.
Die buisjes bovenop zijn debiet (flow) metertjes. Hier zie je ook duidelijk dat dit een gesloten verdeler is, met 1 buis voor aanvoer, 1 buis voor afvoer.
Als de keuken warmte vraagt, dan gaan de 4 groepen van de keuken open, vraagt de kamer warmte dan gaan de 3 groepen van de kamer open, etc. etc.

[...]
Het is waterzijdig een rommeltje op dit moment. En aangezien je onvoldoende kennis hebt, en de apparatuur niet hebt zou ik dit lekker bij hun neerleggen.Ik hoop dat de installateur dat kan doen, ze werden per slot van rekening door Aklima zelf aangeraden.
De flow door de vloer is momenteel niet zijn probleem: hij krijgt geen flow door de radiatoren, omdat alles door de verdeler spoelt!koevlaas2 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:44:
[...]
Haal svp je maximaal thermostaat en voetventiel eruit, hierdoor krijgt je verdeler veel te weinig flow.
Als je de componenten straks in handen hebt en je kijkt erin begrijp je waarom.
Laat ook kogelkranen plaatsen dan kan je daarmee eventueel iets knijpen.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Klopt, maar ik snap wel wat @koevlaas2 bedoeld, brede pijp lekkere flow even een versmalling en weer lekker breed gaan is inderdaad zonde.Naalroc schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:55:
[...]
De flow door de vloer is momenteel niet zijn probleem: hij krijgt geen flow door de radiatoren, omdat alles door de verdeler spoelt!
Baal altijd een beetje dat ik dit soort dingen pas achteraf weet en niet tijdens de installatie. Want achteraf aanpassen is kostbaar.
Maar voor nu zie ik twee dingen die ik kan bekijken:
1. Lucht in de leidingen
2. Kijken hoe het met de voetventielen zitten (misschien zitten er wel voetventielen bij de afsplitsing bij de leidingen van de radiatoren die dicht zitten
Heb in iedergeval weer wat voer om over na te denken en na te vragen / voor te stellen bij de installateur.
Is het eigenlijk relatief makkelijk om de flow op verschillende punten uit te lezen? of vereist dat altijd loskoppelen en er iets tussen plaatsen?
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Je ziet op de Danfoss regelaar boven de v.v. verdeler dat zones 2 + 4 warmte vragen, aan de Henco motortjes op de groepen kun je zien welke open staan (blauwe streep onder de dop)

@Ramon_1984 Volgens mij wel, dat zijn toch die flowmetertjes bovenop
Ik heb Henco UFH-CD composiet verdelers (1 x 10 groeps voor boven, 1 x 13 groeps voor beneden).
Daarmee kan je geen flow regelen; als je dat wilt zullen er nog , in de aanvoer of de retour balk regel klepjes geplaatst moet en zijn.
En die zitten in elk geval niet in de retour balk, op de aanvoer kan je dat niet zien op deze foto.
Met die flow indicatoren (die rode dingen) kan je alleen aflezen, niet regelen, toch?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
nee, niet bij de splitsingen, maar het zou wel zo kunnen zijn dat de voetventielen in de retour van elke radiator (bijna) dicht staan!ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:59:
..............
2. Kijken hoe het met de voetventielen zitten (misschien zitten er wel voetventielen bij de afsplitsing bij de leidingen van de radiatoren die dicht zittenWeet niet zeker of ze er daar op zitten, dacht het niet.
Dacht dat dat niet te doen is, anders dan door de Ta en Tr te meten, maar dat is geen fysiek flow meten natuurlijk.Is het eigenlijk relatief makkelijk om de flow op verschillende punten uit te lezen? of vereist dat altijd loskoppelen en er iets tussen plaatsen?
Ziet er mooi uit, die Henco motortjes hebben bij mij niet zoveel zin, bij mij is een verdeler als geheel aan of als geheel uit, en de inregelafsluiter verzorgt feitelijk bij mij nu voor het gedrag wat jij met die henco motortjes doet heb ik het idee.Grolsch schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:04:
@ronaldmathies toch nog een aantal foto's gevonden hoe het bij mij aangesloten zit:
Je ziet op de Danfoss regelaar boven de v.v. verdeler dat zones 2 + 4 warmte vragen, aan de Henco motortjes op de groepen kun je zien welke open staan (blauwe streep onder de dop)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Ramon_1984 Volgens mij wel, dat zijn toch die flowmetertjes bovenop
Ik heb Henco UFH-CD composiet verdelers (1 x 10 groeps voor boven, 1 x 13 groeps voor beneden).
Die flowmetertjes zijn wel verdomde handig.Kunnen er alleen nu bij mij niet op heb ik het idee.
Ik kan wel even kijken want ik zie dat ik drie meters (wijziers) heb per verdeler misschien is één van de drie de flow voor de gehele verdeler.
EDIT: Ja, de onderste meter heeft een manometer.
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Dat zou natuurlijk kunnen dat ze vergeten hebben om die open te draaien na het plaatsen van alles. In iedergeval heb ik Tip nummer 3 te pakken!Naalroc schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:14:
[...]
nee, niet bij de splitsingen, maar het zou wel zo kunnen zijn dat de voetventielen in de retour van elke radiator (bijna) dicht staan!
[...]
Dacht dat dat niet te doen is, anders dan door de Ta en Tr te meten, maar dat is geen fysiek flow meten natuurlijk.
Thx.
klopt, die witte "dingen" zijn motortjes, zoals je kunt zien heb ik 2 niet nageregelde groepen (bijkeuken en hal), daar zie je de blauw dop nog (deze draaien dus altijd mee, waar er ook warmte is).Naalroc schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:11:
@Grolsch Die afsluiters met blauwe dop zijn toch open/dicht motortjes?
Daarmee kan ik wel de flow regelenDaarmee kan je geen flow regelen; als je dat wilt zullen er nog , in de aanvoer of de retour balk regel klepjes geplaatst moet en zijn.
En die zitten in elk geval niet in de retour balk, op de aanvoer kan je dat niet zien op deze foto.
Met die flow indicatoren (die rode dingen) kan je alleen aflezen, niet regelen, toch?
Die rode ringen zijn "borgringen", als ik die eraf klik kan ik die zwarte "moer" die eronder zit verdraaien, en zo de flow per groep regelen.
Dat is ook het mooie aan dit systeem (niet goedkoop trouwens, 13 groeps verdeler kost 1396,45 excl. BTW., 10 groeps 1128.68 excl. BTW
Volgens mij had jij ook (henco) motortjes op die witte doppen (waar je nu debiet mee kunt regelen verwacht ik) kunnen zetten.ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:16:
[...]
Ziet er mooi uit, die Henco motortjes hebben bij mij niet zoveel zin, bij mij is een verdeler als geheel aan of als geheel uit, en de inregelafsluiter verzorgt feitelijk bij mij nu voor het gedrag wat jij met die henco motortjes doet heb ik het idee.
Die flowmetertjes zijn wel verdomde handig.Kunnen er alleen nu bij mij niet op heb ik het idee.
Ik kan wel even kijken want ik zie dat ik drie meters (wijziers) heb per verdeler misschien is één van de drie de flow voor de gehele verdeler.
Dat is alleen de druk in het hele systeem, en heeft helaas niets met flow te maken.ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:16:
..........
En op een Robot zitten dacht ik altijd temp meters op beide balken; bij die van jouw kan ik het niet goed zien, maar ze hebben een dubbele schaal, zou niet zinvol zijn dacht ik zo.
Als er een na regelingen dicht loopt blijft dan de ingestelde flow op de groepen hetzelfde?Grolsch schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:23:
[...]
klopt, die witte "dingen" zijn motortjes, zoals je kunt zien heb ik 2 niet nageregelde groepen (bijkeuken en hal), daar zie je de blauw dop nog (deze draaien dus altijd mee, waar er ook warmte is).
[...]
Daarmee kan ik wel de flow regelen
Die rode ringen zijn "borgringen", als ik die eraf klik kan ik die zwarte "moer" die eronder zit verdraaien, en zo de flow per groep regelen.
Dat is ook het mooie aan dit systeem (niet goedkoop trouwens, 13 groeps verdeler kost 1396,45 excl. BTW., 10 groeps 1128.68 excl. BTW
[...]
Volgens mij had jij ook (henco) motortjes op die witte doppen (waar je nu debiet mee kunt regelen verwacht ik) kunnen zetten.
Yup, ook vanwege de (secundaire) pomp die op proportionele druk is ingesteld.Ramon_1984 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:26:
[...]
Als er een na regelingen dicht loopt blijft dan de ingestelde flow op de groepen hetzelfde?
Die proportionele druk heeft natuurlijk wel een bepaald bereik, als ik alles inregel met alles open, en vervolgens gaat er maar 1 zone met 1 groep open is het debiet wel wat hoger als ingesteld.
Ik kwam namelijk dit tegenGrolsch schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:30:
[...]
Yup, ook vanwege de (secundaire) pomp die op proportionele druk is ingesteld.
Die proportionele druk heeft natuurlijk wel een bepaald bereik, als ik alles inregel met alles open, en vervolgens gaat er maar 1 zone met 1 groep open is het debiet wel wat hoger als ingesteld.
https://www.vte-smarterso...lers/balancing-en-control
Dat principe zit ook op een huis-tuin-keukenverdeler. Als jij die prijzen hebt betaald is dat toch een factor of 3 teveel.Grolsch schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:23:
[...]
Voetventiel en thermostaat zijn nu de regelaars, maar geloof mij dit soort regelaars wil je niet.Grolsch schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:49:
[...]
De pomp (secundaire) begint te pompen, en afhankelijk van de weerstand ontstaat er een bepaalde flow.
Met die inregelafsluiters kun je de flow beperken op dat bepaalde punt.
Nu is dat waterzijdige verhaal niet helemaal mijn "ding" maar volgens mij zijn die dingen met rode pijlen inregelafsluiters.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Met beide ventielen eruit en kogelkranen krijg je veel meer flow en de pomp die moet juist blijven want die drukt het door de vloer..
k merk de laatste tijd dat ik met installaties met enkel gesloten verdelers helemaal geen mooie flow haal,omgebouwde ht verdelers daarentegen fungeren als draaien in een buffervat. De flow is maximaal en buffer is 2 liter oid
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De flow is op dit moment ongeveer 22L/min.reneeke1970 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:34:
[...]
Je afgifte kan de warmte blijkbaar moeilijk kwijt en geeft daardoor een hoge retour temp. Een buffer vat verandert daar niks aan. Mogelijk helpt de hulp van tweede circulatie pomp wel maar dan zou je nu dus een te lage flow hebben. Anders is er maar één conclusie, je wp is met dit weer gewoon te groot.
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Radiatoren aansluiten op de verdeler (als vloergroep) of gedeeltelijk in serie zetten.Naalroc schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:55:
[...]
De flow door de vloer is momenteel niet zijn probleem: hij krijgt geen flow door de radiatoren, omdat alles door de verdeler spoelt!
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 02-10-2018 11:44 ]
Grolsch schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:23:
[...]
Wel verdraaid, die flow indicators heb ik ook op mijn nieuwe Albrand verdeler, maar nooit geweten dat je die kunt afstellen; nu even geprobeerd, en als je de zwarte moer naar rechts draait, springt de 'vlotter' naar 0 liter!Daarmee kan ik wel de flow regelen
Eigenlijk heb ik daar nooit zo'n aandacht aan besteed, omdat ik bij de aanleg alle lussen exact even lang heb gemaakt, en er dus vanuit ben gegaan dat de flow door alle groepen identiek zou zijn.
Maar goed: weer wat geleerd.....
Het idee hierachter was:koevlaas2 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:42:
[...]
Radiatoren aansluiten op de verdeler (als vloergroep) of gedeeltelijk in serie zetten.
Als de woonkamer warm genoeg is dan stopt de warmtevoorziening, de slaapkamers zouden dan ook geen warmte meer krijgen en daardoor koud blijven.
Maar aan de andere kant hoeven niet alle slaapkamers perse de hele dag verwarmt te worden (tenminste niet volluit maar mogen van mij best iets zakken ergens halverwege de nacht tot de volgende avond, de warmte blijft er toch wel hangen als het eenmaal warm is). Want overdag zijn we daar toch niet.
Dus op deze manier kunnen we alles los regelen van elkaar. Het toevoegen van de radiatoren op de verdeler van de woonkamer zou dit deels onmogelijk maken, niet verwarmen van de kamers kan altijd, maar verwarmen van de kamers zonder dat beneden verwarmt wordt gaat dan weer niet (lijkt mij)
Nu regel je een hele verdeler met 1 afsluiter.

Volgens de handleiding zijn de witte knoppen groepsafsluiters en de flowmeters op de onderste worden aangeduid als 'inregelbare flowmeters.

Iemand wellicht een idee hoe ik deze zou kunnen regelen? Niet met de messing moer onder de flowmeter volgens mij. Aan de onderkant waar de retour binnenkomt?
[ Voor 55% gewijzigd door Cranberry op 02-10-2018 11:56 ]
https://www.watts-klimaatregeling.nlronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:49:
[...]
Het idee hierachter was:
Als de woonkamer warm genoeg is dan stopt de warmtevoorziening, de slaapkamers zouden dan ook geen warmte meer krijgen en daardoor koud blijven.
Maar aan de andere kant hoeven niet alle slaapkamers perse de hele dag verwarmt te worden (tenminste niet volluit maar mogen van mij best iets zakken ergens halverwege de nacht tot de volgende avond, de warmte blijft er toch wel hangen als het eenmaal warm is). Want overdag zijn we daar toch niet.
Dus op deze manier kunnen we alles los regelen van elkaar. Het toevoegen van de radiatoren op de verdeler van de woonkamer zou dit deels onmogelijk maken, niet verwarmen van de kamers kan altijd, maar verwarmen van de kamers zonder dat beneden verwarmt wordt gaat dan weer niet (lijkt mij)
Of een danfoss systeem nemen
Zit je alleen met de uitdaging dat als je straks flink gaat zakken in Ta dat het bijverwarmen dan wellicht te traag verloopt. Misschien zijn ordinaire thermostaatkranen op de radiatoren dan het beste idee.ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:49:
[...]
Het idee hierachter was:
Ik heb nog een andere verdeler liggen (te koop....) en daarop zitten die zelfde flow meters, bij mij onder een zwarte bescherm dop.Cranberry schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:55:
@Naalroc Nee, documentatie is voorzichtig gezegd nogal mager...
Die kan je afstellen door aan het transparante deel, de top dus, te draaien.
Hahaha, wij hebben Watts Vision als klimaat regeling.Ramon_1984 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:56:
[...]
https://www.watts-klimaatregeling.nl
Of een danfoss systeem nemen
Voor de radiatoren hebben we Watts Thermostaat Knoppen RF en voor de vloerverwarming beneden en badkamer ieder zo'n los Watts kasje. En dan nog de Watts Display Touch Screen Thingy...
Je kan dus je bestaand systeem uitbreiden met stel motortjes.ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:00:
[...]
Hahaha, wij hebben Watts Vision als klimaat regeling.
Voor de radiatoren hebben we Watts Thermostaat Knoppen RF en voor de vloerverwarming beneden en badkamer ieder zo'n los Watts kasje. En dan nog de Watts Display Touch Screen Thingy...
Feitelijk zitten dit erop maar dat zijn Watts Thermostaat Kranen. Idee daarachter was dat als alles op temperatuur is maar 1 kamer niet dat die ene kamer het signaal kan geven dat er warmte nodig is waardoor de secundaire pomp gaat lopen en er dus water toevoer is. Ondertussen zou dan al het andere afgesloten moeten zijn waardoor alle warmte naar die ene kamer gaat.koevlaas2 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:57:
[...]
Zit je alleen met de uitdaging dat als je straks flink gaat zakken in Ta dat het bijverwarmen dan wellicht te traag verloopt. Misschien zijn ordinaire thermostaatkranen op de radiatoren dan het beste idee.
Thx voor je bijdrage. 'k Dacht zojuist waarom bel ik Robot niet ff? Dat gedaan en daar vertelde men idd ook dat ze met een speciaal sleuteltje aan de bovenkant van het venster van de flowmeter in te regelen zijn.Naalroc schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:58:
[...]
Ik heb nog een andere verdeler liggen (te koop....) en daarop zitten die zelfde flow meters, bij mij onder een zwarte bescherm dop.
Die kan je afstellen door aan het transparante deel, de top dus, te draaien.
Geloof me, alle kamers verwarmen is zo lekker comfortabel en geeft nauwelijks energie verlies. Je krijgt wel lekkere constante verwarming die makkelijker te regelen is totdat blijkt dat radiators te klein zijn....ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:01:
[...]
Feitelijk zitten dit erop maar dat zijn Watts Thermostaat Kranen. Idee daarachter was dat als alles op temperatuur is maar 1 kamer niet dat die ene kamer het signaal kan geven dat er warmte nodig is waardoor de secundaire pomp gaat lopen en er dus water toevoer is. Ondertussen zou dan al het andere afgesloten moeten zijn waardoor alle warmte naar die ene kamer gaat.
1 PVoutput . Dongen NB
Oke, dus dan zou ik:Ramon_1984 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:01:
[...]
Je kan dus je bestaand systeem uitbreiden met stel motortjes.
bijvoorbeeld de badkamer verdeler kunnen gebruiken, die heeft nog 1 groep vrij, daar de radiatoren opzetten, motortjes erop voor beide groepen. en dan zo inregelen dat als de slaapkamers iets nodig hebben dan kan de ene motor aan, of de badkamer (dus andere motor) of beide.
Is iets om in gedachte te houden. Vereist wel weer een investering, materiaal zal misschien meevallen maar het erin zetten en inregelen kost manuren wat het weer kostbaarder maakt.
In plaats van dat speciale sleuteltje kan je ook je duim en wijsvinger gebruiken, dat had ik net al even geprobeerd, anders had ik het ook niet geweten.Cranberry schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:04:
[...]
Thx voor je bijdrage. 'k Dacht zojuist waarom bel ik Robot niet ff? Dat gedaan en daar vertelde men idd ook dat ze met een speciaal sleuteltje aan de bovenkant van het venster van de flowmeter in te regelen zijn.
Klopt, dan kan je dus alle radiatoren aan of uit zetten, en ook de badkamer aan of uit. Alleen heb je nog steeds maar water van een lage temperatuur beschikbaar voor de radiatoren, maar dat is nu niet anders..ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:05:
[...]
Oke, dus dan zou ik:
bijvoorbeeld de badkamer verdeler kunnen gebruiken, die heeft nog 1 groep vrij, daar de radiatoren opzetten, motortjes erop voor beide groepen. en dan zo inregelen dat als de slaapkamers iets nodig hebben dan kan de ene motor aan, of de badkamer (dus andere motor) of beide.
Is iets om in gedachte te houden. Vereist wel weer een investering, materiaal zal misschien meevallen maar het erin zetten en inregelen kost manuren wat het weer kostbaarder maakt.
Lijkt wel alsof hij moeite heeft om op de 21.5 te komen, want daar had ik hem gister avond op gezet en dat heeft hij nooit gehaald.
In iedergeval nog iets voor de installateur om naar te kijken.
Klopt, één radiator is een Jaga low temperature model, de andere zijn normale radiatoren, die wil ik nog wel gaan vervangen voor Jaga's. Eventueel met DBE mocht dat echt werken.Naalroc schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:08:
[...]
Klopt, dan kan je dus alle radiatoren aan of uit zetten, en ook de badkamer aan of uit. Alleen heb je nog steeds maar water van een lage temperatuur beschikbaar voor de radiatoren, maar dat is nu niet anders..
Ik weet niet alle details, maar @Oxellaar heeft destijds mij nog geadviseerd (en die schijnt er toch een "beetje" verstand van te hebbenLittleTycoon schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:34:
[...]
Dat principe zit ook op een huis-tuin-keukenverdeler. Als jij die prijzen hebt betaald is dat toch een factor of 3 teveel.

Wellicht zo duur omdat het composiet verdelers zijn
Hier de omschrijving van Henco:
Ik zie trouwens net dat de prijzen die ik noemde bruto prijzen zijn, dus wat ze netto gekost hebben weet ik niet.Volgens internet zo'n 750 euro, zie https://www.installatieva...ng-kunststof-ufh-0605cd13Toepassing en uitvoering
Composiet verdeler voor zowel woningbouw als utiliteitsbouw. Hij is solide van opbouw en laat een vlotte montage toe, zijn body
heeft dubbele holle kamers waardoor hij goed isolerend is. Deze verdeler is uitgerust met debietmeters en een fijnregeling per groep
en heeft mogelijkheid grotere debieten te sturen bij minimaal drukverlies. Uitgangen worden euroconus 3/4’ aangesloten.
Financieel was een "redelijke" puzzel bij ons, zat bij de aanneemsom in.
[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 02-10-2018 12:25 ]
Ik heb ook zo'n verdeler. Maar dan 11 groepen.Cranberry schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:53:
Toevallig vroeg ik me recent ook af hoe ik de groepen qua flow kan inregelen. Ik heb deze Robot LT-C verdeler (maar dan met 9 groepen):
[Afbeelding]
Volgens de handleiding zijn de witte knoppen groepsafsluiters en de flowmeters op de onderste worden aangeduid als 'inregelbare flowmeters.
[Afbeelding]
Iemand wellicht een idee hoe ik deze zou kunnen regelen? Niet met de messing moer onder de flowmeter volgens mij. Aan de onderkant waar de retour binnenkomt?
Je kan met die witte draaidoppen de flow regelen. Niet aan de flowmeterdingen zitten...
Als je aan de witte draait, zal je het vlottertje op en neer zien drijven.

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 02-10-2018 13:29 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Met R290(propaan) dus lage, bijna zero, GWP en Tmax 70C dus uitermate geschikt voor DHW. Zeer geruisloos. Dus alle nadelen van onze R410A WP's in een klap opgelost. Ik kan het nauwelijks geloven.
Zijn er ook nadelen?
Dit zou de ideale vervanger zijn van mijn stone age en ronkende Elga. Of is dit al aan de orde geweest op het forum?
Hoe meet jij die flow? Want die flowmeterdingen zien er vrij analoog uit.kmf schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:28:
[...]
Ik heb ook zo'n verdeler. Maar dan 11 groepen.
Je kan met die witte draaidoppen de flow regelen. Niet aan de flowmeterdingen zitten...
[Afbeelding]
@kmf, klopt je kunt ook met de afsluiters spelen. Maar die regelbare flowmeters zijn er toch niet voor niets? Het ontbreekt mij aan kennis en ervaring om te bepalen wat de reden(en) zouden kunnen zijn.
[ Voor 36% gewijzigd door Cranberry op 02-10-2018 13:40 ]
Ah oke, ze hadden het namelijk over flow en de getallen in de grafiek hadden net zo goed flow waarden kunnen zijnCranberry schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:37:
@ronaldmathies die flowmeters zijn idd helemaal analoog. De grafiek die @kmf heeft gepost, geeft de temperatuur en niet de flow weer. En die is wel digitaal gemeten en weergegeven
De flow heb je lijntjes om de flow uit te lezen.ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:32:
[...]
Hoe meet jij die flow? Want die flowmeterdingen zien er vrij analoog uit.
Dat grafiek gaat om de temperatuur.
Ik heb een eigen thermometer gemaakt welke alle groepen+aanvoer logt. Elke groepsretour heeft een sensortje.
Ik heb het systeem op basis van temperatuur afgeregeld, zodat alle groepen ongeveer gelijk opwarmen en blijven.
Ik wist niet eens dat de flowmeters te regelen zijnCranberry schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:37:
@kmf, klopt je kunt ook met de afsluiters spelen. Maar die regelbare flowmeters zijn er toch niet voor niets?
Die witte dop vond ik veiliger om aan te draaien.
[ Voor 30% gewijzigd door kmf op 02-10-2018 13:44 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Hey cool, ik heb dezelfde oplossing maar dan met DS18B20 sensoren zodat ik die ook in de gaatjes kan stoppen van de buffer, sww wat en openingen in leidingen e.d.:kmf schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:39:
[...]
De flow heb je lijntjes om de flow uit te lezen.
Ik heb een eigen thermometer gemaakt welke alle groepen+aanvoer logt. Elke groepsretour heeft een sensortje.
Ik heb het systeem op basis van temperatuur afgeregeld.
ronaldmathies in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Die zijn handig om in te regelen.kmf schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:39:
[...]
De flow heb je lijntjes om de flow uit te lezen.
Ik heb het systeem op basis van temperatuur afgeregeld, zodat alle groepen ongeveer gelijk opwarmen en blijven.
[...]
Ik wist niet eens dat de flowmeters te regelen zijnIk kan nergens aan draaien. Stel je voor dat je zo'n ding losdraait en dan het water eruit spuit
![]()
Die witte dop vond ik veiliger om aan te draaien.
Vaak krijg je een document met de bijbehorende groep en groep lengtes.
Daar hoort een debiet bij.
Bijvoorbeeld 80 meter 1,5 Lp/m .
Door dan aan het flow glaasje te draaien stel je het debiet in .
En de langste lus bepaalt uiteindelijk de stand van de pomp.
Ah, je hebt probes gebruikt. Ik heb sensoren gebruikt. Ietsie goedkoper en "dichter bij de actie" dacht ik.ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:42:
[...]
Hey cool, ik heb dezelfde oplossing maar dan met DS18B20 sensoren zodat ik die ook in de gaatjes kan stoppen van de buffer, sww wat en openingen in leidingen e.d.:
Dat heb ik dus niet gekregen. Daar zat ik vorig jaar dus flink mee te stoeien.Ramon_1984 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:56:
[...]
Die zijn handig om in te regelen.
Vaak krijg je een document met de bijbehorende groep en groep lengtes.
Daar hoort een debiet bij.
Bijvoorbeeld 80 meter 1,5 Lp/m .
En dat is de reden dat ik voor dit jaar zo'n meetinstrument heb gemaakt. Lijkt me veel nauwkeuriger om zo te regelen dan adhv een analoge flowmeter.
De LT-C varianten hebben geen pomp. Maar goed, zowel de witte dop als de transparante flesjes zijn dus regelbaar. De witte dop is voor mij voldoende fijnafstemming, dus hou ik lekker veilig daarop (daaronder zit immers maar een messing ding dat je veilig in kan duwen. geen kans dat je plastic breektDoor dan aan het flow glaasje te draaien stel je het debiet in .
En de langste lus bepaalt uiteindelijk de stand van de pomp.
In onze WP hebben we helaas nog geen mogelijkheid om het aantal kWh te monitoren. Moet daarom zelf een kWh meter aanschaffen en installeren. Weet iemand of er een meter te koop is die als een stekker/verloopstuk op de perilex aansluiting geplaats kan worden?
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Kijk, dat is nu heel interessant, maar net als @Grolsch toen al zei, dat gaat me helemaal boven mijn pet; ik weet wel een paar dingen van electronica (heb zelf veel buizen radio's en versterkers gebouwd, en zelfs mijn eerste zwart-wit TV in elkaar geflanst,) maar van Arduino's en programma schrijven heb ik echt geen verstand (en ik denk dat ik dat ook niet meer ga leren ), de rest is allemaal wel te doen, lijkt me.ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:42:
Hey cool, ik heb dezelfde oplossing maar dan met DS18B20 sensoren zodat ik die ook in de gaatjes kan stoppen van de buffer, sww wat en openingen in leidingen e.d.:
Zelfs een breadboard heb ik nog wel.
Maar je bood aan om hierover eens wat te bloggen, als je dat doet, ga ik je volgen.
Aan de 'mechanische' kant: ik heb in de buffer en in de boiler alle 1/2" openingen voorzien van dompelbuisjes.
Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.Wimhaw schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:12:
........... Weet iemand of er een meter te koop is die als een stekker/verloopstuk op de perilex aansluiting geplaats kan worden?
Maar als je een 3 fasen meter wilt hebben, koop die dan bij Youless.nl; prima prijs, en dan kan je gelijk de Youless uitlees toestand er bij kopen.
Ik ben een tevreden gebruiker.
Van iemand die dicht bij het vuur zit gehoord dat ze nogal wat productieproblemen hebben. Daarnaast is de gelijkwaardigheids-verklaring nog een dingetje. Verwachte levensduur met de combi propaan en compressor zou ongeveer 6 jaar zijn.Tomexergie schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:30:
Heeft er al een forumlid de Alpha Innotec LWDV geplaatst? Sinds juli op de markt.
Met R290(propaan) dus lage, bijna zero, GWP en Tmax 70C dus uitermate geschikt voor DHW. Zeer geruisloos. Dus alle nadelen van onze R410A WP's in een klap opgelost. Ik kan het nauwelijks geloven.
Zijn er ook nadelen?
Dit zou de ideale vervanger zijn van mijn stone age en ronkende Elga. Of is dit al aan de orde geweest op het forum?
Maar jah ... van horen zeggen.
Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.
Heb nog wel een aantal vragen voor de Yutaki bezitters
Is er trouwens nog een temperatuursensor in het buffervat (200L) nodig? Heb er wel een bij besteld. Lijkt me van wel toch? Hoe weet de warmtepomp anders hoe warm het water is wanneer zijn primaire pomp uit is? Regeling is WAR met een ON/OFF thermostaat op de aansluitklemmen.
En ik probeer de (soms zeer onduidelijke) aanwijzingen in de diverse handleidingen te begrijpen
Weet iemand wat de volgende zaken doen en/of ik het een en ander goed ingesteld heb (heb helaas nu alleen ff Nederlandse screenshots)?
Configuratie waterpomp:
- WPOp: operation mode heb ik op ΔT staan. Ik interpreteer dat dat de pomp tussen 50% (minimum( en 100% geregeld wordt op basis van ΔT. Klopt denk ik?
- WPOvr: Overrun Time, wat doet dit? (heb minimumtijd UIT en AAN beide op 0 op aanwijzen van @zw7, maar wat ik hiermee moet...)
- WPSc: Stop conditions, Standard of Thermo OFF, wat doet deze instelling? Heb hem nu op Thermo OFF, maar is dit de reden dat hij nu zo lang doorgaat met verwarmen totdat er een Thermo OFF komt?

Uitgebreide configuratie, scherm 4:
COT: Central operation, control type, wat doet deze instelling (local/air/water/full). Heb hem nu op lokaal staan, maar waarom?

[ Voor 11% gewijzigd door Exigence op 02-10-2018 14:45 ]
Dat verduidelijkt de zaak misschien? Vertalingen zijn niet altijd wat ze moeten wezen.
Dus nog afwachten met Alpha Innotec LWDV. De markt is zo groot geworden dat je niet lang hoeft te wachten totdat anderen er ook mee aan de gang gaan. Even wachten nog.Wouter9636 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:24:
[...]
Van iemand die dicht bij het vuur zit gehoord dat ze nogal wat productieproblemen hebben. Daarnaast is de gelijkwaardigheids-verklaring nog een dingetje. Verwachte levensduur met de combi propaan en compressor zou ongeveer 6 jaar zijn.
Mijn Elga heeft in 4 jaar zijn geld al opgebracht (+1000 Eur winst) en kan dus naar een ander systeem met DHW en gasloos. Ik doe het voor het milieu dus budgetair neutraal vind ik voldoende.
Was al druk bezigNaalroc schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:30:
Geen idee, maar misschien zou het helpen als je dezelfde schermen eens in de originele (Engelse hopelijk!) hier plaatst.
Dat verduidelijkt de zaak misschien? Vertalingen zijn niet altijd wat ze moeten wezen.
Zo kun jij misschien nog een keer een wederdienst bewijzen, want wat jij allemaal in elkaar soldeert gaat mij de pet weer te boven, maar wel HEEL erg gaafronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:42:
[...]
Wat ik graag zou willen monitoren
Ta+Tr direct bij de WP
Ta+tr direct na m'n buffervat
Ta+Tr bij v.v. verdeler 1
Ta+Tr bij v.v. verdeler 2
3 x temperatuursensor in m'n boilervat
Stroomverbruik in dezelfde grafiek (Ik heb al een Youless)
Actuele flow (kan dit uitgelezen worden dmv Melcloud
Hahaha, ik zal binnenkort even een uitleg plaatsen, we hebben net een kleine gekregen dus ik kom tegenwoordig altijd tijd tekort, en daarnaast bezig met mijn WP issues / uitdagingen maar gaat lukken.Grolsch schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:48:
[...]
Zo kun jij misschien nog een keer een wederdienst bewijzen, want wat jij allemaal in elkaar soldeert gaat mij de pet weer te boven, maar wel HEEL erg gaaf![]()
![]()
Ta+Tr direct bij de WP
Actuele flow (kan dit uitgelezen worden dmv Melcloud) Kheb geen zin om een losse warmtemeter er tussen te (laten) monteren.
Wilde zelf toch al mijn sensoren verplaatsen dus moet alles toch weer opnieuw doen.
Je hoeft in iedergeval niet te programmeren, software is standaard te downloaden en is een kwestie van installeren en configureren.
Ik houd jullie op de hoogte wanneer het online staat.
Flow zou ik inderdaad ook leuk vinden om te achterhalen....
Als het zaligmakend was, waren anderen er misschien al wel mee aan de gang gegaan?Tomexergie schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:35:
[...]
Dus nog afwachten met Alpha Innotec LWDV. De markt is zo groot geworden dat je niet lang hoeft te wachten totdat anderen er ook mee aan de gang gaan. Even wachten nog.
Mijn Elga heeft in 4 jaar zijn geld al opgebracht (+1000 Eur winst) en kan dus naar een ander systeem met DHW en gasloos. Ik doe het voor het milieu dus budgetair neutraal vind ik voldoende.
Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.
zoiets?Grolsch schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:48:
[...]
Zo kun jij misschien nog een keer een wederdienst bewijzen, want wat jij allemaal in elkaar soldeert gaat mij de pet weer te boven, maar wel HEEL erg gaaf![]()
![]()
Ta+Tr direct bij de WP
Actuele flow (kan dit uitgelezen worden dmv Melcloud) Kheb geen zin om een losse warmtemeter er tussen te (laten) monteren.

Er bestaan al heel veel tutorials. Dit bv: https://www.instructables...rature-Sensors-DS18b20-W/
Of van een tweaker: https://edgetechnology.wo...ing-met-een-raspberry-pi/
Daarna is het echt een kwestie van firmware uploaden naar chippie toe en je kan direct dingen uitlezen.

als je mooie grafieken wilt maken, dan zijn er net wat meer stappen nodig.
Ik zou zeggen, volg deze howto https://www.instructables...rature-Sensors-DS18b20-W/ om te solderen. (had mij 4 uurtjes gekost voor 12 sensoren

Gebruik deze om de firmware up te loaden: https://www.letscontrolit...l_ESPEasy_Firmware_Upload
En deze om het weer uit te lezen/configureren: https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/EasySetup
[ Voor 49% gewijzigd door kmf op 02-10-2018 15:15 ]
Precies!!
[ Voor 70% gewijzigd door Naalroc op 02-10-2018 16:13 ]
ik denk dat je met de Alpha Innotec stuk hoger zit met tvt, niet bepaald goedkoop te noemen dat merk, ook niet concurrerend te krijgen via eigen importTomexergie schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:35:
[...]
Dus nog afwachten met Alpha Innotec LWDV. De markt is zo groot geworden dat je niet lang hoeft te wachten totdat anderen er ook mee aan de gang gaan. Even wachten nog.
Je gebruikt niet de controller zelf als thermostaat? Dan heb je wat meer mogelijkheden om de thermo-on en off te tweaken namelijk.Exigence schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:26:
[...]
Heb nog wel een aantal vragen voor de Yutaki bezittersIk krijg nu regelmatig nog een thermo off (omdat de capaciteit van het afgiftesysteem lager is dan de opwarming door de warmtepomp?). Hij pendelt veel (5 minuten aan, 5 minuten uit, en dat continu). Huis is inmiddels bijna op temperatuur dus straks zal hij op de ON/OFF thermostaat wel afschakelen vermoed ik?
Ja dat is wel handig, heb hem zelf op 3/4 hoogte zitten in het buffervat. Je moet dan ook nog een dipswitch(DSW5#4) zetten om de sensor te gebruiken, dan gebruikt de Yutaki het maximum van zowel de buffervat temperatuur(Two3) als de WP afgifte(Two) om te kijken of de juiste temperatuur is bereikt.Is er trouwens nog een temperatuursensor in het buffervat (200L) nodig? Heb er wel een bij besteld. Lijkt me van wel toch? Hoe weet de warmtepomp anders hoe warm het water is wanneer zijn primaire pomp uit is? Regeling is WAR met een ON/OFF thermostaat op de aansluitklemmen.
Deze is nodig als je bijvoorbeeld de modbus gateway hebt aangesloten, zodat je de Yutaki via modbus kan uitlezen en aansturen. Echt een aanrader trouwens en niet duur via pmcoppack.COT: Central operation, control type, wat doet deze instelling (local/air/water/full). Heb hem nu op lokaal staan, maar waarom?
Thanks voor je antwoorden!note schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:47:
[...]
Je gebruikt niet de controller zelf als thermostaat? Dan heb je wat meer mogelijkheden om de thermo-on en off te tweaken namelijk.
[...]
Ja dat is wel handig, heb hem zelf op 3/4 hoogte zitten in het buffervat. Je moet dan ook nog een dipswitch(DSW5#4) zetten om de sensor te gebruiken, dan gebruikt de Yutaki het maximum van zowel de buffervat temperatuur(Two3) als de WP afgifte(Two) om te kijken of de juiste temperatuur is bereikt.
[...]
Deze is nodig als je bijvoorbeeld de modbus gateway hebt aangesloten, zodat je de Yutaki via modbus kan uitlezen en aansturen. Echt een aanrader trouwens en niet duur via pmcoppack.
1) Nee, gebruik niet de controller zelf als thermostaat (omdat ik hem lelijk vind in de huiskamer). Gebruik een draadloze Honeywell die op een tactischere plek staat. Kan de controller altijd nog in de huiskamer hangen als thermostaat op het moment dat ik de boel niet goed ingeregeld krijg.
2) Zal samen met de ECO-dipswitch deze ook eens toepassen. Thanks! Heb de temperatuursensor nog niet gebruikt maar kan hem zo aansluiten en in m'n buffervat schuiven! Heb je het zelf ook zo toegepast?
3) Heb de modbus gateway wel hoor
Hitachi Modbus info in Domoticz:

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 02-10-2018 16:13 ]
Klopt, want je vloer is opgewarmd.ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:08:
Wel appart, ik heb sinds vanochtend 8 uur de verwarming lager gezet naar 20.5 (wat het dan ook was) en de warmtepomp is niet meer aangeweest sinsdien en de temperatuur is ook niet gedaald. blijft constant 20.5 in de woonkamer.
Lijkt wel alsof hij moeite heeft om op de 21.5 te komen, want daar had ik hem gister avond op gezet en dat heeft hij nooit gehaald.
In iedergeval nog iets voor de installateur om naar te kijken.
21.5 heeft ie niet gehaald door gebrek aan (verse) flow in de verdeler.
Been there and done that
Ja, NTC20k sensor erop. De Yutaki doet thermo-off als de buffer sensor >= Target temperatuur + 2.Exigence schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:11:
[...]
2) Zal samen met de ECO-dipswitch deze ook eens toepassen. Thanks! Heb de temperatuursensor nog niet gebruikt maar kan hem zo aansluiten en in m'n buffervat schuiven! Heb je het zelf ook zo toegepast?
Het gaat dan om schrijven naar de modbus control registers, dat gaat bij mij alleen als control op full staat, op air/water voor die functies.3) Heb de modbus gateway wel hoorEn gebruik hem ook om de Yutaki uit te lezen via modbus. Maar wat doet die instelling dan? Staat nu bij mij op "local" en kan hem keurig uitlezen? Wat doen "/air/water/full" dan? Krijg niet de indruk dat dat iets met de modbus gateway doet.
Hier....
Hoef je niet te solderen:
https://www.ebay.de/itm/W...a47896:g:qq8AAOSwRTVagx5-
Heb er 2 liggen (maar nog geen tijd gehad)
En als je er 12 gaat aansluiten, zorg ervoor dat je adapter aan de Nodemcu voldoende watt (Ampere) kan leveren. Anders krijg je hele rare problemen... been therekmf schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:02:
[...]
zoiets?
[Afbeelding]
Er bestaan al heel veel tutorials. Dit bv: https://www.instructables...rature-Sensors-DS18b20-W/
Daarna is het echt een kwestie van firmware uploaden naar chippie toe en je kan direct dingen uitlezen.
[Afbeelding]
Ik zou zeggen, volg deze howto https://www.instructables...rature-Sensors-DS18b20-W/ om te solderen. (had mij 4 uurtjes gekost voor 12 sensoren)
Gebruik deze om de firmware up te loaden: https://www.letscontrolit...l_ESPEasy_Firmware_Upload
En deze om het weer uit te lezen/configureren: https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/EasySetup
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Aantal draaiuren 4620
Aantal starts. 4300
Vandaag precies 2 jaar in gebruik
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
En uitkijken dat je niet de bietenbrug opgaat:LittleTycoon schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:12:
[...]
ik denk dat je met de Alpha Innotec stuk hoger zit met tvt, niet bepaald goedkoop te noemen dat merk, ook niet concurrerend te krijgen via eigen import
https://www.frijduurzaam....armtepompen-of-verzuipen/
Ik heb er ook naar gekeken (nu een Elga) en 9 kW zou voor mij voldoende zijn maar de prijs:Wouter9636 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:24:
[...]
Van iemand die dicht bij het vuur zit gehoord dat ze nogal wat productieproblemen hebben. Daarnaast is de gelijkwaardigheids-verklaring nog een dingetje. Verwachte levensduur met de combi propaan en compressor zou ongeveer 6 jaar zijn.
De brutoverkoopprijs voor de buiten- en binnenunit is € 9270,-. Dit is exclusief BTW, montage en toebehoren.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Dat staat in de posten van de laatste 2 dagen; even terug lezen..Zubadan schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:21:
Hoe kan je dat uitlezen?

We hebben geen haast omdat Elga 85% van de CV dekt bij mij. Een propaan WP in principe kan toch niet duurder worden dan een R410A WP. Als de markt zich ontwikkelt komen er vanzelf goedkopere systemen.JanHybride schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:31:
[...]
Ik heb er ook naar gekeken (nu een Elga) en 9 kW zou voor mij voldoende zijn maar de prijs:
De brutoverkoopprijs voor de buiten- en binnenunit is € 9270,-. Dit is exclusief BTW, montage en toebehoren.Voor de LWDV is het mogelijk om een ISDE-subsidie aan te vragen, die op € 2100,- ligt.
Dit dacht iemand bij een co2 wp ook: https://www.frijduurzaam....armtepompen-of-verzuipen/Tomexergie schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:49:
[...]
We hebben geen haast omdat Elga 85% van de CV dekt bij mij. Een propaan WP in principe kan toch niet duurder worden dan een R410A WP. Als de markt zich ontwikkelt komen er vanzelf goedkopere systemen.
De alpha's zijn gewoon leverbaar. Bestellen en in huis...Tomexergie schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:35:
[...]
Ik was vooral onder de indruk van het vermogen. Meen 9kw bij 2 graden en nog steeds iets van 8kw bij -10. Prijskaartje ligt dan ook wat hoger dan de aziaatjes..
Wie heeft dit zo bedacht?ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:51:
[...]
Nouja, afsluiters, ik kan de pompen van de verdelers uitzetten, en de thermostaat kranen dichtdraaien van de verdelers. Dan gooi ik ze wel dicht ja.
[Afbeelding]

Het is een enorm verhaal, dus heb niet alle details kunnen volgen.
Maar waarom toch die pompverdelers en dan ook twee. Je hebt een Magna1 pomp....die is zwaar genoeg om heel de woning aan te kunnen. Nu heb je een erg zware pomp, die het water niet verder dan de vloerverdeler brengt. En hoeveel radiatoren zitten er?
Die tweede verdeler is er, omdat de badkamer nageregeld moest worden? Die constant debiet kleppen zijn zo gek nog niet. Maar zijn ze ook gemeten en ingesteld?
En zo ja, op welk debiet
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Jij hebt het nog netjes aangepakt dan, mijn oplossing ziet er zo uit:kmf schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:02:
[...]
zoiets?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou zeggen, volg deze howto https://www.instructables...rature-Sensors-DS18b20-W/ om te solderen. (had mij 4 uurtjes gekost voor 12 sensoren)
NodeMCU bord ligt op de grond met gewoon jumper wires direct verbonden.

Alle verbindingen met kroonsteentjes:

En om het geheel een beetje stevig te maken de kroonsteentjes gevuld met lijm uit een lijm pistool:

Dit laat nooit meer los, de draden breken nog eerder doormidden.
Enige grote uitdaging dat ik vondt was het door verbinden van al die sensoren.
Maar er zin inderdaad enorm veel handleidingen te vinden online. Paar tips:
1: Zorg ervoor dat je goed kan scheiden welke sensor welke is, want initieel krijgen ze allemaal een willekeurige letter - cijfer reeks toegekend, oplossing is simpel, sluit alles aan, neem een koud en heet glas water en dompel hem onder, degene die teveel afwijkt in de console is de winnaar.
2: Let goed op het doorlussen van de sensoren, het is heel tegennatuurlijk door alles door te lussen.
3: Programmeren van de NodeMCU is vrij gemakkelijk, download de firmware:
https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/releases
De tools om het te installeren worden meegeleverd (FlashESP8266.exe en esptool.exe)
Zie code 2 en code 3, deze kun je invullen onder informatie werking waar je ook code 540 invult voor de flow.Zubadan schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:21:
Hoe kan je dat uitlezen?

Oke, issues zijn eigenlijk opgelost... mede dankzij hints en uitleg hier op het forum. Paar issues die ik ben tegen gekomen:Oxellaar schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:02:
[...]
Wie heeft dit zo bedacht?![]()
Het is een enorm verhaal, dus heb niet alle details kunnen volgen.
Maar waarom toch die pompverdelers en dan ook twee. Je hebt een Magna1 pomp....die is zwaar genoeg om heel de woning aan te kunnen. Nu heb je een erg zware pomp, die het water niet verder dan de vloerverdeler brengt. En hoeveel radiatoren zitten er?
Die tweede verdeler is er, omdat de badkamer nageregeld moest worden? Die constant debiet kleppen zijn zo gek nog niet. Maar zijn ze ook gemeten en ingesteld?
En zo ja, op welk debiet
1. Bij de vloerverwarming verdelers waren niet alle groepen open gezet, de helft stond dicht, daarom duurde het vrij lang om de woonkamer op temperatuur te krijgen.
2. Niet alle voet ventielen waren open gedraaid, daarom deden sommige radiatoren het niet.
3. Niet alle thermostaat kranen waren ge-eikt.
4. Bij het monteren van de Watts thermostaat kranen moeten ze in de open stand zijn voordat je ze erop zet, dit was niet altijd gedaan, daardoor konden ze niet open.
Na deze aanpassingen werdt het ineens erg snel heel warm in het huis. Dus, pompsnelheid is weer naar beneden en de stooklijn is weer normaal.
Dt van de verwarming schoot ook ineens erg omhoog doordat er nogal wat op te warmen was, liep op tot 13 graden.
Zubadan schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:21:
Hoe kan je dat uitlezen?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:16:
[...]
Oke, issues zijn eigenlijk opgelost... mede dankzij hints en uitleg hier op het forum. Paar issues die ik ben tegen gekomen:
1. Bij de vloerverwarming verdelers waren niet alle groepen open gezet, de helft stond dicht, daarom duurde het vrij lang om de woonkamer op temperatuur te krijgen.
2. Niet alle voet ventielen waren open gedraaid, daarom deden sommige radiatoren het niet.
4. Bij het monteren van de Watts thermostaat kranen moeten ze in de open stand zijn voordat je ze erop zet, dit was niet altijd gedaan, daardoor konden ze niet open.
Na deze aanpassingen werdt het ineens erg snel heel warm in het huis. Dus, pompsnelheid is weer naar beneden en de stooklijn is weer normaal.
Dt van de verwarming schoot ook ineens erg omhoog doordat er nogal wat op te warmen was, liep op tot 13 graden.

Nogmaals, meten is weten, gissen is missen. Laat die "prutser" nu ff langs komen met de juiste apparatuur (debietmeter) en de basis goedzetten.
Ik ben benieuwd naar je nieuwe grafiek
Vandaag in Twente de eerste "echte" WP dag gehad

Alle vloeren op de B.G.G. met uitzondering van de garage zijn vandaag aangeweest / voel ik, dus de basis temperatuur zit weer in de vloer
Ik ben zelf verder op onderzoek gegaanGrolsch schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:24:
[...]
![]()
![]()
Heeft de installateur het opgelost, of jij zelf
Nogmaals, meten is weten, gissen is missen. Laat die "prutser" nu ff langs komen met de juiste apparatuur (debietmeter) en de basis goedzetten.
Ik ben benieuwd naar je nieuwe grafiek
Vandaag in Twente de eerste "echte" WP dag gehad
[Afbeelding]
Alle vloeren op de B.G.G. met uitzondering van de garage zijn vandaag aangeweest / voel ik, dus de basis temperatuur zit weer in de vloer
Qua energie wel een “duur” grapje, 20kw verbrand vandaag
Deze, de Sanden CO2 wp, is al eens op het forum besproken. Cijfers zijn uit de lucht gegrepen.koevlaas2 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:52:
[...]
Dit dacht iemand bij een co2 wp ook: https://www.frijduurzaam....armtepompen-of-verzuipen/
CO2 is niet geschikt voor hoge temperaturen.
Leergeld joh.ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:32:
[...]
Qua energie wel een “duur” grapje, 20kw verbrand vandaag
Maar op lage temperatuur blijkbaar ook niet zo geschikt...Tomexergie schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:32:
[...]
Deze, de Sanden CO2 wp, is al eens op het forum besproken. Cijfers zijn uit de lucht gegrepen.
CO2 is niet geschikt voor hoge temperaturen.
Goed te horen en goed bezig!ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:16:
[...]
Oke, issues zijn eigenlijk opgelost... mede dankzij hints en uitleg hier op het forum. Paar issues die ik ben tegen gekomen:
Maar bedenk je wel dat dergelijke installateurs ook bij andere over de vloer komen, welke iig niet hun advies inwinnen op tweakers.
Klopt, sommige dingen zijn gewoon niet goed, verdelers die dicht staannis slordig. Met dat Watts Vision systeem kan ik mij iets bij voorstellen want dat was relatief nieuw voor hun. Maar toch, je moet het kunnen / kennen wil je het verkopen.Daannn1987 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:58:
[...]
Goed te horen en goed bezig!
Maar bedenk je wel dat dergelijke installateurs ook bij andere over de vloer komen, welke iig niet hun advies inwinnen op tweakers.
Vrij vertaald... spanning erop, stekker erin en hard wegrennenronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:16:
[...]
Volgens mij moet men hier een Paypal rekening openen. Dan kunnen installateurs een donatie doen als hun klant hier is geholpen door forumleden. Een servicebezoek achteraf kost ook genoeg, dus zo komen ze er goedkoop vanaf.
Ik stem voor een "buy us a beer" button
[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 02-10-2018 21:12 ]
Snap het ook niet zo goed.. zo raak je toch je klanten kwijt?Oxellaar schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:10:
[...]
Vrij vertaald... spanning erop, stekker erin en hard wegrennenNiet erg netjes van je installateur, want er is dus niets gecontroleerd op juiste werking. Zeker als een systeem nieuw voor je is, steek je er extra tijd in om zeker te weten dat het goed werkt.
Volgens mij moet men hier een Paypal rekening openen. Dan kunnen installateurs een donatie doen als hun klant hier is geholpen door forumleden. Een servicebezoek achteraf kost ook genoeg, dus zo komen ze er goedkoop vanaf.
Ik stem voor een "buy us a beer" button
Je wilt toch een goed product achterlaten bij je klant?
Wat is het nou voor moeite om nog even een extra controle te doen (wat imo standaard zou moeten zijn).. dat uurtje extra verdien je dubbel en dwars terug op lange termijn.
als de beste man niet zoveel ervaring met een warmtepomp heeft, dan wordt het zeuren allemaalDaannn1987 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:17:
[...]
Snap het ook niet zo goed.. zo raak je toch je klanten kwijt?
Wat is het nou voor moeite om nog even een extra controle te doen (wat imo standaard zou moeten zijn).. dat uurtje extra verdien je dubbel en dwars terug op lange termijn.
Niet veel ervaring, dan meer nazorg toch?Ramon_1984 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:19:
[...]
als de beste man niet zoveel ervaring met een warmtepomp heeft, dan wordt het zeuren allemaal
Hij leert hier op deze manier niet van (tenzij hij ingelicht word door Ronald)
De fouten die hier gemaakt zijn, zijn m.i. niet allemaal WP gericht.. dezelfde issues had je gehad met een CV ketel.
Maar eens... Elke loodgieter kan een CV ketel neerploffen (of dit volgens de regels gaat is een 2e).
Deze ketel zal het 99% van de tijd prima doen met de fabrieksinstellingen...
En eigenlijk hoeft een loodgieter weinig kennis te hebben van de CV ketel, want het vermogen van een CV ketel compenseert de meeste fouten wel in een installatie.
Met een WP moet je eigenlijk wel wat meer van de regelstrategie snappen, en loop je eerder tegen de vermogensbeperkingen aan bij fouten in het systeem
[ Voor 49% gewijzigd door Daannn1987 op 02-10-2018 21:33 ]
Ja absoluut verdien je het terug, @koevlaas2 zei het net al: LeergeldDaannn1987 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:17:
[...]
Snap het ook niet zo goed.. zo raak je toch je klanten kwijt?
Leergeld levert alleen maar op.
En dat iets niet in één keer goed is, dat geeft niets, maar dan moet je wel gewoon terugkomen om het te fixen.
Het hele woordje "warmtepomp" doet veel installateurs huiveren, maar dat is absoluut onnodig.Ramon_1984 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:19:
[...]
als de beste man niet zoveel ervaring met een warmtepomp heeft, dan wordt het zeuren allemaal
In grote lijnen is het afgiftesysteem, technisch gezien, exact hetzelfde als bij een systeem zonder warmtepomp. Water gaat niet opeens anders stromen als het 30c is ipv 60c.
Alleen heb je twee keer zoveel nodig bij 30, maar dat maakt een systeem niet opeens abracadabra.
Het is gewoon koudwatervrees, maar ook een gebrek aan algehele kennis van hun eigen vak.
Bij LTV komt alles alleen net iets nauwer en dan vallen er veel door de mand.
Voor degene met 12 sensoren heb ik zo kort mogelijk draad gebruikt, en vooral gesoldeerd. Dit om storingen te voorkomen.ronaldmathies schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:10:
[...]
Jij hebt het nog netjes aangepakt dan, mijn oplossing ziet er zo uit:
NodeMCU bord ligt op de grond met gewoon jumper wires direct verbonden.
[Afbeelding]
Alle verbindingen met kroonsteentjes:
[Afbeelding]
En om het geheel een beetje stevig te maken de kroonsteentjes gevuld met lijm uit een lijm pistool:
[Afbeelding]
Dit laat nooit meer los, de draden breken nog eerder doormidden.
Enige grote uitdaging dat ik vondt was het door verbinden van al die sensoren.
Ik heb voor mijn andere nodemcu gebruik gemaakt van knijpkroonsteentjes. Ietsie compacter:

alleen niet heel netjes geweest met de draadkleuren
Dat kan gemakkelijker. Gewoon even een minuutje vastpakken. Dan schiet de temperatuur wel omhoog naar 30+C. Dat valt op.1: Zorg ervoor dat je goed kan scheiden welke sensor welke is, want initieel krijgen ze allemaal een willekeurige letter - cijfer reeks toegekend, oplossing is simpel, sluit alles aan, neem een koud en heet glas water en dompel hem onder, degene die teveel afwijkt in de console is de winnaar.
Ik heb hier dezelfde, maar een paar flow metertjes haperenCranberry schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:04:
[...]
Thx voor je bijdrage. 'k Dacht zojuist waarom bel ik Robot niet ff? Dat gedaan en daar vertelde men idd ook dat ze met een speciaal sleuteltje aan de bovenkant van het venster van de flowmeter in te regelen zijn.
Tenzij ik de WP pomp op max zet en er 30l/m doorheen jaag
Ze zakken alleen niet/heel slecht
Zit er water jou in het kunstof venstertje waar het rode stokje in zit?
Die witte doppen zijn de groepsafsluiters, op de retour zitten de flowmeterskmf schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:28:
[...]
Ik heb ook zo'n verdeler. Maar dan 11 groepen.
[Afbeelding]
Heb jij daar water in ?
Zo beide ja dan zitten ze bij mij vol met lucht, wil er alleen maar niet uit.
Ik heb alleen vloerverwarming en de ketel staat nu ingesteld op 55° toevoerwater temperatuur.
Mijn verbruik is 900m3 gas voor verwarming en douchen
Vloerverwarming in onze 2 slaapkamers staan uit = 30m2
In de keuken heb ik een close-in boiler en op het dak ligt 5200Wp
Totaal is ons huis 127m2 waarvan 73m2 beneden en 54m2 boven
Elektra bestaat uit 1 fase met een hoofdzekering van 35A
We hebben een WTW
De bedoeling is om een 80L boiler te nemen voor het douchen en een monoblock WP
Als ik uit ga van 900m3 gas, dat is eigenlijk totaal voor verwarming en douchen maar zonder de verwarming van de 2 slaapkamers, dan kom ik uit op een WP van 4,5Kw wat neer komt op 5Kw
Is deze berekening goed ?
Kan ik beter een iets zwaardere WP nemen bv de 8Kw NIBE F2120-8 of juist beter van niet ?
Welke WP zouden jullie mij adviseren ?
Waar ik op moet letten bij de aankoop van de beste WP voor mijn situatie ?
Waar moet ik op letten bij het aansluiten van de WP op de CV leidingen ?
Elke informatie is welkom, alvast hartelijk dank.
MMm wat kan ik met zo'n modbus uitlezen?Exigence schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:11:
[...]
Thanks voor je antwoorden!
1) Nee, gebruik niet de controller zelf als thermostaat (omdat ik hem lelijk vind in de huiskamer). Gebruik een draadloze Honeywell die op een tactischere plek staat. Kan de controller altijd nog in de huiskamer hangen als thermostaat op het moment dat ik de boel niet goed ingeregeld krijg.
3) Heb de modbus gateway wel hoorEn gebruik hem ook om de Yutaki uit te lezen via modbus. Maar wat doet die instelling dan? Staat nu bij mij op "local" en kan hem keurig uitlezen? Wat doen "/air/water/full" dan? Krijg niet de indruk dat dat iets met de modbus gateway doet.
Hitachi Modbus info in Domoticz:
[Afbeelding]
Of kan ik ook wat schakelen?
En als je kunt schakelen ook in Domoticz??
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Das een mooi plaatje in grafana??kmf schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:02:
[...]
zoiets?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is die simpel?
Kan ik er ook mijn WP voor in de plaats zetten.
Het schijnt dat ik ook grafana heb sinds een paar dagen...
Heb je de 12 devices gebruikt in de ESPe easy. op 1 pin?
Heb je misschien ook een tweede pin actief?
Ik wil eigenlijk 11 dallas en 1 DHT voor de omgeving te meten.
Alleen krijg ik die dht niet op dezelfde pin werkend als de dallas..:-(?
En heb je misschien een backup systeem/plugin in grafana om mijn data te saven voor het geval...
[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 02-10-2018 22:17 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Dit topic is gesloten.