Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.936 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:19
Naalroc schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:25:
[...]

Is dit een alternatief voor een koelende wp:
Het grondwater waarmee ik nu regelmatig de tuin besproei is 10,7*C, (kost niets, behalve de stroom voor de pomp) dus als ik de grondwaterpomp op de vloerverdeler aansluit, en de retour van de verdeler naar de sprinkler, dan heb ik voorverwarmde sproeier, en een gekoelde vloer, 2 vliegen in 1 klap :O

Of is dit niet zo'n goed idee? 8)
Dat zou ik niet rechtstreeks doen :P Wel iets van een warmtewisselaar ertussen :P
Speedy-Andre schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:34:
[...]

Ik zou de drek die in je vv zit niet graag in mijn tuin verspreiden :+
En alle "rommel" die in grondwater zit, wil je liever ook niet in je vloerverwarming denk ik >:)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:11
Met een warmtewisselaar ertussen gaat dat prima, ik doe het zelf ook. 40kw platenwisselaar in mijn geval, die lag er nog... Wordt gevoed met water van 9,5 graad uit de bron.

Ik heb er wel een bypass bij op gebouwd, als de vloer te koud zou worden kan ik de wisselaar overbruggen.

Voordeel 1: De vloer koelt lekker af
Voordeel 2: Sproeiwater is minder koud, goed voor de plantjes
Voordeel 3: Kost niks, en juist als het warm is wil je beregenen.

Het geheel wel goed inpakken, de leidingen van en naar de sproeiers zijn zo koud dat er VEEL condens ontstaat ;)

[ Voor 11% gewijzigd door hesselbeertje op 23-07-2018 16:01 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
adnanoner schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:56:
Verder dacht ik dat alle Ecodans 3/8" en 5/8" gebruiken als aansluiting en heb ik net al de koelleidingen besteld.
Alleen als ik in de datasheet kijk lijkt het erop dat de ERSD-V2MC een 1/4" en 1/2" koelleiding nodig heeft (Refrigerant (Liquid) 6.35 mm/Flare (E*SD-*) + Refrigerant (Gas) 12.7 mm/Flare (E*SD-*) bij deze datasheet http://www.mitsubishitech...-MEC/EHS(D)(C)-MEC_IM.pdf pagina 5). Klopt dit?
Het gekke is dat de PUHZ-SW75YAA juist wel weer de 3/8 en 5/8" aansluitingen heeft. Hier had ik twee maanden geleden al eens iets over geschreven.
Het lijkt dus dat d ERSD-VM2C er eigenlijk niet bij past. Bij de voorganger van de 75YAA, de 75YHA, werd dan ook de ERSC-VM2C geleverd... Ik ben er nog steeds niet uit waarom Mitsubishi dit heeft veranderd en waarom nergens beschreven wordt welke koelleidingdiameter in dit specifieke geval moet worden toegepast.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:50
Speedy-Andre schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:34:
[...]

Ik zou de drek die in je vv zit niet graag in mijn tuin verspreiden :+
Drek?, in die plastic leidingen, valt heel erg mee dacht ik
Grolsch schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:47:
...............
Dat zou ik niet rechtstreeks doen :P Wel iets van een warmtewisselaar ertussen :P
.............
En alle "rommel" die in grondwater zit, wil je liever ook niet in je vloerverwarming denk ik >:)
Dat grondwater is echt brandschoon hoor, komt van 60 meter diep; tja, een beetje ijzer er in, maar dat zit in de verwarming in grote hoeveelheden.

Maar, @hesselbeertje heeft het al uitgewerkt, dus kennelijk is het niet zo'n gek idee; en inderdaad, die pompleidingen zijn drijfnat, en niet alleen van het sproeien ;)
Bedankt voor de feedback, een RVS wisselaar heb ik toevallig ook nog liggen, dus dan zou het een perrmanente opstelling kunnen worden.

@Grolsch wat is je gemiddelde gebruik van de wp gedurende het koelen? Als ik je grafiek van eerder vandaag goed interpreteer, dan zo rond de 1,5 kW gemiddeld gedurende de runs?

[ Voor 65% gewijzigd door Naalroc op 23-07-2018 17:37 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@adnanoner
Qua tapwater circuit gelijk aan mijn situatie.
Douchewtw -> hygienespiraal -> mengkraan -> doorstromer

Maar qua CV?
De vloerverwarmingverdeler heeft een eigen pomp?
Waarom laat je de WP daardoorheen drukken met zijn pomp? Kom je dan niet in de problemen met flow benodigd voor de WP? Die is vaak aan de hoge kant...
Hier staat de WP enkel op het vat te circuleren. Zo geen flowproblemen en exact in te stellen.
En de vloer heeft zijn eigen pomp ook uit het vat (met zijn eigen flow).
Dat botst dan niet.
https://drive.google.com/...DSGJzM2s/view?usp=sharing
(er staat iets meer in getekend dan nu nodig gehad, oa. de pellet cv gaat er niet komen)

Heb je ook al nagedacht over koelen?

Edit: misschien zie ik iets over het hoofd in je schema?

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-07-2018 19:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Is je WP te zwaar?
Gaat hier prima met 5 kW en 450 ltr vat... (net als verwarmen ook 1 streep is)
https://pvoutput.org/intr...6892&dt=20180722&gs=0&m=1
(zie ook extended data)
Heb er wel ook een fancoil aan hangen op standje twee.

Ondanks dat er beweerd wordt dat koelen niet werkt met een L/W warmtepomp, ben ik er erg blij mee.
'snachts lekker alles opengooien, zodat het smorgens 22 graden is in huis, dan blijft het ook max 23,5 C in de woonkamer met deze temperaturen buiten.

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-07-2018 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:52
Ik heb eigenlijk alleen op zolder een plek voor 200L SWW boilervat. Als ik een monobloc in de tuin zet (dus zo'n 6 meter lager, leidinglengte 15-20m) Is dat haalbaar/ideaal? Of is dit een reden om voor een split systeem te gaan?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op maandag 23 juli 2018 @ 17:47:
@Grolsch
Is je WP te zwaar?
Gaat hier prima met 5 kW en 450 ltr vat... (net als verwarmen ook 1 streep is)
https://pvoutput.org/intr...6892&dt=20180722&gs=0&m=1
(zie ook extended data)
Heb er wel ook een fancoil aan hangen op standje twee.

Ondanks dat er beweerd wordt dat koelen niet werkt met een L/W warmtepomp, ben ik er erg blij mee.
'snachts lekker alles opengooien, zodat het smorgens 22 graden is in huis, dan blijft het ook max 23,5 C in de woonkamer met deze temperaturen buiten.
Om te koelen blijkbaar wel, maar 3 start stops per uur vind ik nog geen pendel gedrag om eerlijk te zijn.

En swinters is het bij mij ook 1 lijn en heb ik het vermogen nodig.
Naalroc schreef op maandag 23 juli 2018 @ 17:29:
[...]

Drek?, in die plastic leidingen, valt heel erg mee dacht ik

[...]
Dat grondwater is echt brandschoon hoor, komt van 60 meter diep; tja, een beetje ijzer er in, maar dat zit in de verwarming in grote hoeveelheden.

Maar, @hesselbeertje heeft het al uitgewerkt, dus kennelijk is het niet zo'n gek idee; en inderdaad, die pompleidingen zijn drijfnat, en niet alleen van het sproeien ;)
Bedankt voor de feedback, een RVS wisselaar heb ik toevallig ook nog liggen, dus dan zou het een perrmanente opstelling kunnen worden.

@Grolsch wat is je gemiddelde gebruik van de wp gedurende het koelen? Als ik je grafiek van eerder vandaag goed interpreteer, dan zo rond de 1,5 kW gemiddeld gedurende de runs?
Zo'n 10kWh a 15kWh per dag, dus voor de 2 a 3 euro per dag wil ik er niet zo'n hijsa van maken voor 10 dagen in het jaar.

[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 23-07-2018 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dblpst...

[ Voor 99% gewijzigd door Grolsch op 23-07-2018 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
RaymondD schreef op maandag 23 juli 2018 @ 18:54:
Ik heb eigenlijk alleen op zolder een plek voor 200L SWW boilervat. Als ik een monobloc in de tuin zet (dus zo'n 6 meter lager, leidinglengte 15-20m) Is dat haalbaar/ideaal? Of is dit een reden om voor een split systeem te gaan?
Een WP boiler nemen van 200 ltr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:52
Waarom 2 apparaten als het ook met 1 kan? Bovendien zit ik niet te wachten op het geluid van een WP boiler in huis.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@RaymondD
Zodat je lekker kan doorstoken in de winter op je vloer met de pana monobloc? En niet hoeft te stoppen?

Een WP die tapwater maakt, draait ook voluit... hou daar rekening mee...Dus meer geluid.(buiten)

En die WP boiler laat je gewoon overdag draaien op je zonnestroom. Neem de 270 ltr, dan kan die langer stroom vreten (max 500 watt)
Het ding staat op zolder, waar het lekker warm is in de zomer... dus minder stilstandverlies.
Of is er ook een slaapkamer?

En vergeet niet: 2x subsidie (terwijl een los boilervat wel geld kost)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-07-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:57
Grolsch schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:27:
[...]

Tnx, zo'n idee had ik al, dus het hoort er gewoon bij :P

Het is in Twente wel extreem warm en kurkdroog. Als ik tegenwoordig naar huis rij heb ik het idee dat ik door Spanje rij, alles helemaal geel :(

Ik hoop zo het huis een beetje op temperatuur te houden, wat dus tot nu toe aardig lukt.
Mijn koelruns duren langer met de pomp in de Ecodan op 24L p/m, maar ik ben gestopt met koelen met de WP want ons PVC laminaat krimpt en allemaal naden ertussen.
Heb de gewone airco's nu draaien.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
AUijtdehaag schreef op maandag 23 juli 2018 @ 17:36:
@adnanoner
Qua tapwater circuit gelijk aan mijn situatie.
Douchewtw -> hygienespiraal -> mengkraan -> doorstromer

Maar qua CV?
De vloerverwarmingverdeler heeft een eigen pomp?
Waarom laat je de WP daardoorheen drukken met zijn pomp? Kom je dan niet in de problemen met flow benodigd voor de WP? Die is vaak aan de hoge kant...
Hier staat de WP enkel op het vat te circuleren. Zo geen flowproblemen en exact in te stellen.
En de vloer heeft zijn eigen pomp ook uit het vat (met zijn eigen flow).
Dat botst dan niet.
https://drive.google.com/...DSGJzM2s/view?usp=sharing
(er staat iets meer in getekend dan nu nodig gehad, oa. de pellet cv gaat er niet komen)

Heb je ook al nagedacht over koelen?
Thanks voor de tip, je bedoelt dus eigenlijk om het vat als warmtebuffer te gebruiken voor SWW en de VV? Mijn buffer is wel 'slechts' 250l. Heb je daarnaast niet het 'probleem' dat je WP hogere temperatuur moet maken en zijn COP lager is? Heb 9 groepen op de vloerverwarming (100m2). Als ik het zonder vat doe en dus de WP rechtstreeks op mijn VV aansluit dan kan ik 'gewoon' koelen toch (ik denk dat we het in de praktijk alleen nooit gaan gebruiken, we koelen nu ook nooit met de Elga)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Guido87 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:09:
[...]

Ja je hebt aparte 3weg klep nodig.

Even @koevlaas2 informeren welke leidingen en welke 3weg klep, heb je meteen een stek monteur met liefde voor zijn vak.
@adnanoner Ik gebruik tegenwoordig 2 1wegkleppen, die kan ik je wel leveren.
Verder is een ERSD-VM2C beschikbaar voor de kleine warmtepompen van 4 en 5 kW en een versie voor 7.5 kW en groter die 3/8 5/8 heeft. Als het goed is krijg je van topaircon een model met 3/8 en 5/8 aansluiting.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@adnanoner
Ja zo doe ik het ook.
WP verwarmd in de winter het 450 ltr vat op 31 graden (=vloertemperatuur)
De doorstroomverwarmer verwarmd het tapwater verder naar 41 graden voor de douche.
Ik kan het buffervat ook op 60 graden zetten als ik wil. Maar dat wil ik niet...

Ik koel nu wel, maar nog steeds over mijn buffervat. Ik heb daar een 3-weg klep inzitten, om de buffer te bypassen, maar nog niet elektrisch aangesloten.
Als die over de 3-weg klep gaat, dan blaast de WP direkt de vloer in, buiten de vloerverwarmingspomp heen.

Nu is mijn vat 17 graden en moet de doorstromer maar wat harder werken... 8)

Maar waarom een ersd als je niet gaat koelen?
Een ehsd is dan goedkoper?
https://www.confort-marke...xsl-796_367_468_1221.html
(niet perse die leverancier, maar als voorbeeld)

En je hebt driefase. Waarom dan niet een 75YAA?
https://www.topaircon.eu/...5yaa-ersd-vm2c-mitsubishi
(niet perse die leverancier, maar als voorbeeld)

Edit: ik moet lezen... er staat 75YAA

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-07-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik koel trouwens ook gewoon door mijn buffer vat heen, geen centje pijn 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Lekker koude douche is ook heerlijk met dit weer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:51:
Ik koel trouwens ook gewoon door mijn buffer vat heen, geen centje pijn 8)
Jij doucht er ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Nee, gelukkig niet, dat zou helemaal energieverspilling zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 16:54
Grolsch schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:22:
[...]

Om dat "aan/uit gedrag" te voorkomen maakt het volgens mij niet uit of ik 's nachts of overdag draai. Ik denk zelfs dat het minimum vermogen van mijn WP overdag lager ligt als 's nachts omdat de Tb overdag hoger is.

Waarom doe jij het juist 's nachts :? Ik heb 's nachts het liefste complete stilte om mijn woning heen :)

Jij hebt ook een veel kleinere WP die constant draait op zo'n 300Watt, dat gaat die van mij niet/nooit redden :P
Ik draai 's nachts omdat het temperatuurverschil (Tb-Ta) dan kleiner is en daarmee de COP (voor koelen de EER) beter. Pendelen (aan/uit) zal 's nachts nog eerder optreden.
Maar ik kan dus wel heel veel energie bufferen in mijn vloer; ik begin er steeds meer in te geloven dat dat goed is voor de COP. Langdurig op een laag pitje verwarmen of koelen.
De Pana is stil zat; daar heb ik 's nachts geen last van.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
nee, de omvormer is defect. Woensdag hoop ik weer live te gaan.
Wel zonde met dit weer.
Maar daar is een ander topic voor.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:26

BCC

Er zijn vast mensen hier die op dit moment koelen met hun vloerverwarming. Werkt dat een beetje tijdens deze extreme hitte? Ik twijfel of ik voor mijn thuiskantoor waar ik 2 dagen per week zit een warmtepomp of airco ga aanschaffen.

Oh gezien de reacties wordt het een airco of een lucht lucht warmte pomp :)

[ Voor 44% gewijzigd door BCC op 23-07-2018 20:54 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
BCC schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:49:
Er zijn vast mensen hier die op dit moment koelen met hun vloerverwarming. Werkt dat een beetje tijdens deze extreme hitte? Ik twijfel of ik voor mijn thuiskantoor waar ik 2 dagen per week zit een warmtepomp of airco ga aanschaffen.
Heb je de laatste pagina gelezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:14
AUijtdehaag schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:46:
@adnanoner

Ik koel nu wel, maar nog steeds over mijn buffervat. Ik heb daar een 3-weg klep inzitten, om de buffer te bypassen, maar nog niet elektrisch aangesloten.
Als die over de 3-weg klep gaat, dan blaast de WP direkt de vloer in, buiten de vloerverwarmingspomp heen.

Nu is mijn vat 17 graden en moet de doorstromer maar wat harder werken... 8)
Die klep kan je toch gewoon met de hand omzetten..... doe ik ook. Ik moet er nog steeds een ip relais aanhangen, dus gewoon met de hand gedaan. Buffervat afkoelen schiet niet op met 10m2 zonnecollectoren.

Op dit moment hier ongeveer 16 uur per dag koeling. Ergens om 4 uur 's nachts is het huis door spuiventilatie en koeling dan ver genoeg afgekoeld. Verbruik in juli (alleen koelen) tot nu toe 34 kWh.
Naalroc schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:25:
[...]

Is dit een alternatief voor een koelende wp:
Het grondwater waarmee ik nu regelmatig de tuin besproei is 10,7*C, (kost niets, behalve de stroom voor de pomp) dus als ik de grondwaterpomp op de vloerverdeler aansluit, en de retour van de verdeler naar de sprinkler, dan heb ik voorverwarmde sproeier, en een gekoelde vloer, 2 vliegen in 1 klap :O

Of is dit niet zo'n goed idee? 8)
er is al het nodige gezegd. Ik zie bij onze gronwaterpomp veel ijzer meekomen, dus zou er zeker een wisselaar tussen hangen. En je hebt gok ik veel water nodig om een beetje koel vermogen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Veel water nodig? Ach die bronpomp pompt vele malen meer dan de externe pomp voor de vloerverwarmingen, nu..
Dus daar zit geen enkel probleem, bovendien is dat water kouder dan wat normaal gesproken geadviseerd wordt (zijnde 18*C) om condensatie te voorkomen; bronwater is veel koeler.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
Ik zit hier eens mee te lezen. En dan kriebelt het toch om iets verder te denken dan de Mitsubishi warmtepomp met 200litervat. Bijvoorbeeld de losse hydro unit en dan de mooie hele vette oplossingen die ik net langs zie komen die ik probeer te begrijpen.... Iets met extra kleppen _/-\o_

Stel ik zou die Atlantic nemen en dan het halletje (waar de SMA inverter komt) kunnen koelen..... Dan in de zomer overdag de Atlantic zijn werk laten doen op zonnestroom voor SWW. En dan de Mitsubishi in de nacht op een laag pitje het huis laten koelen.Voor een extra buffervat heb ik mogelijkheden. De WAF is zelfs bereid een stukje slaapkamer te offeren. In de winter kan de Atlantic dan 100% SWW doen. En de Mitsubishi pakt de verwarming op, ver teruggemoduleerd. Ik kijk trouwens ook in het andere topic warmtepomp boiler voor cv ondersteuning.

Mijn werkplek is nu dus 28 graden en koelt niet meer af. Ondanks de zipscreen zonwering die vorige week is geinstalleerd. ;(

[ Voor 28% gewijzigd door mebrein op 24-07-2018 09:27 ]

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:20:
Veel water nodig? Ach die bronpomp pompt vele malen meer dan de externe pomp voor de vloerverwarmingen, nu..
Dus daar zit geen enkel probleem, bovendien is dat water kouder dan wat normaal gesproken geadviseerd wordt (zijnde 18*C) om condensatie te voorkomen; bronwater is veel koeler.
Ja veel water nodig, heel veel zelfs. Zelfs zoveel dat je de volledige omgeving blank zet.
Om een beetje koelvermogen te hebben moet er al snel 600 tot 1000l/u rond gaan.

Gemengd naar een graad of 18 zal er iets minder uit de bron moeten komen, maar waar laat jij al dat bronwater? Pomp je dat zomaar het riool of naar oppervlaktewater.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mebrein schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:10:
Ik zit hier eens mee te lezen. En dan kriebelt het toch om iets verder te denken dan de Mitsubishi warmtepomp met 200litervat. Bijvoorbeeld de losse hydro unit en dan de mooie hele vette oplossingen die ik net langs zie komen die ik probeer te begrijpen.... Iets met extra kleppen _/-\o_

Stel ik zou die Atlantic nemen en dan het halletje (waar de SMA inverter komt) kunnen koelen.....
Ik moet je teleurstellen, in de zomer draait mijn Atlantic slechts 2 uurtjes ivm de warme lucht die aanwezig is,dat zet qua koeling echt heel erg weinig zoden aan de dijk. Meer mensen hebben dit gemeld in het Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:16
Gisteren geprobeerd de ELGA te laten koelen, samen met de L/L pomp. Doet niks..

- Elga is aan (Groene lampje)
- Elga staat op koelen (Blauwe lampje)
- Thermostaat staat op Alleen Koelen
- Gevraagde temperatuur 15 graden
- Ruimte temperatuur 22 graden

Probleem - Elga verbruikt maar 43 watt.. en doet dus niks (behalve beide pompen draaien. Wat vergeet ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@BasvanS dipswitch A6 gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Oxellaar schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:28:
[...]

Ja veel water nodig, heel veel zelfs. Zelfs zoveel dat je de volledige omgeving blank zet.
Om een beetje koelvermogen te hebben moet er al snel 600 tot 1000l/u rond gaan.

Gemengd naar een graad of 18 zal er iets minder uit de bron moeten komen, maar waar laat jij al dat bronwater? Pomp je dat zomaar het riool of naar oppervlaktewater.
Ik pomp nu een uur of 6 per dag, met een capaciteit van 3 m3/uur en zie het gras nu weer groen worden (4000m2) ;)
Dus inderdaad, dat water gaat naar de oppervlakte, maar niet het riool in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:35
Naalroc schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:02:
[...]

Ik pomp nu een uur of 6 per dag, met een capaciteit van 3 m3/uur en zie het gras nu weer groen worden (4000m2) ;)
Dus inderdaad, dat water gaat naar de oppervlakte, maar niet het riool in.
Dat je geen water water warmtepomp neemt met zon bron.
Wou dat ik hem had die zoveel water kan geven. Jij zit in ondergrondse rivier haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Jazeker: staat OFF - Thermostaat ondersteund koelen WEL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
BasvanS schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:18:
[...]

Jazeker: staat OFF - Thermostaat ondersteund koelen WEL
Staat de elga weersafhankelijk .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-09 22:54
@Oxellaar @Grolsch Nu al een paar dagen 18 graden door de leidingen. Temp is huis is gezakt van 27graden naar een lekkere 23.

Hebben beneden een schuifpui van 16meter, maar nog geen zonwering, vandaar de hitte. Nu is het goed te doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Ramon_1984 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:44:
[...]

Staat de elga weersafhankelijk .
Is dat bij menu 29 een 1 of 0? (Staat nu op 0)

Dit is als het goed is Ruimte en niet Weersafhankelijk

[ Voor 12% gewijzigd door BasvanS op 24-07-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:02:
@Oxellaar @Grolsch Nu al een paar dagen 18 graden door de leidingen. Temp is huis is gezakt van 27graden naar een lekkere 23.

Hebben beneden een schuifpui van 16meter, maar nog geen zonwering, vandaar de hitte. Nu is het goed te doen.
Met dit weer werkt het inderdaad fijn, zelf werk ik met een Ta van 16 graden, en het gaat met zo'n 17 graden de vloer in zie ik op de v.v. verdelers.

Woonkamer was vanochtend 21,2 en de keuken 21,8 graden.

Temperatuur van de vloer was op het koudste punt 19,5 graden gisteren gemeten.

Vandaag veel langere runs, waar ik gisteren runs had van +- 20 minuten, duren ze nu +- 1 uur

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/34zy2af.jpg

En ik heb niets veranderd :? Het zal dan wellicht aan de hogere Tb liggen vermoed ik :? Op dit moment 30,2 graden volgens een weerstation in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-09 22:54
Grolsch schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:18:
[...]

Met dit weer werkt het inderdaad fijn, zelf werk ik met een Ta van 16 graden, en het gaat met zo'n 17 graden de vloer in zie ik op de v.v. verdelers.

Woonkamer was vanochtend 21,2 en de keuken 21,8 graden.

Temperatuur van de vloer was op het koudste punt 19,5 graden gisteren gemeten.

Vandaag veel langere runs, waar ik gisteren runs had van +- 20 minuten, duren ze nu +- 1 uur

[afbeelding]

En ik heb niets veranderd :? Het zal dan wellicht aan de hogere Tb liggen vermoed ik :? Op dit moment 30,2 graden volgens een weerstation in de buurt.
Ik moet daar ook nog iets mee, even kijken naar het stroomverbruik. Ik heb het idee dat de WP als een gek stroom verbruikt.

Wat ios daar handig in?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:19:
[...]

Ik moet daar ook nog iets mee, even kijken naar het stroomverbruik. Ik heb het idee dat de WP als een gek stroom verbruikt.

Wat ios daar handig in?
Ik heb voor mijn WP een losse groep, en ik heb er een Youless tussen gehangen met een losse 3-fasen-kWh meter van Youless.

Werkt perfect, erg tevreden over.

Zonder zo'n Youless (of iets vergelijkbaars) kun je eigenlijk onmogelijk het gedrag analyseren van je WP naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
BasvanS schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:43:
Gisteren geprobeerd de ELGA te laten koelen, samen met de L/L pomp. Doet niks..

- Elga is aan (Groene lampje)
- Elga staat op koelen (Blauwe lampje)
- Thermostaat staat op Alleen Koelen
- Gevraagde temperatuur 15 graden
- Ruimte temperatuur 22 graden

Probleem - Elga verbruikt maar 43 watt.. en doet dus niks (behalve beide pompen draaien. Wat vergeet ik?
Wij hebben nu ook nog een Elga (gaan binnenkort over naar de PUHZ-SW75YAA), en hadden nog nooit geprobeert te koelen. Heb het net voor je geprobeerd, maar ik krijg zelf nog geen eens het blauwe lampje aan (A6 Off, B1 en B2 Off) :P. Mis ik nog iets? Dan kan ik kijken of het mij wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
BasvanS schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:18:
[...]

Is dat bij menu 29 een 1 of 0? (Staat nu op 0)

Dit is als het goed is Ruimte en niet Weersafhankelijk
0 is dus vervarmen / koelen met de thermosstaat, staat de chronotherm wel op koelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
adnanoner schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:54:
[...]

Wij hebben nu ook nog een Elga (gaan binnenkort over naar de PUHZ-SW75YAA), en hadden nog nooit geprobeert te koelen. Heb het net voor je geprobeerd, maar ik krijg zelf nog geen eens het blauwe lampje aan (A6 Off, B1 en B2 Off) :P. Mis ik nog iets? Dan kan ik kijken of het mij wel lukt.
blauwe lampje moet je dus ook zelf aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper
  • Laatst online: 11:03

icecoolsniper

never run from a sniper!

Ook geprobeerd te koelen met de Elga vorige week maar de ruimtetemperatuur blijft maar op 26 graden hangen, zelfs na bijna een volledige dag koelen. De vloer werd uiteindelijk wel enigzins koel.

Kan een Elga gebruiker die ook ermee koelt mij helpen met instellen van de parameters in het ketel instelling menu op de Honeywell thermostaat? Heb het idee dat ik daar nog wel wat mee kan bereiken.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Artbij schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:19:
[...]

Wat ios daar handig in?
Een kWh meter voor opgenomen elektrisch vermogen (met youless/mbus/modbus etc)
En een warmtemeter voor afgegeven vermogen.
https://www.energie-zaehl.../WMZ-Multical-302-25-Mbus Met m-bus master adapter om uit te lezen.
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
Dan kan je dus nog een stapje verder gaan en de Cop laten uitrekenen direkt.
Die cop kan je dan vergelijken met anderen en ziet dan meteen of hij goed is ingeregeld. :>

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2018 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Kan iemand verklaren waarom mijn WP nu wel mooie runs kan maken :? Qua settings helemaal niets veranderd:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2rcbnsn.jpg

Het enige verschil is de buitentemperatuur, deze ligt vandaag een paar graden hoger als gisteren.

Trouwens wel lekker hoor in huis zo, slaapkamers 22,5 á 23 graden, woonkamer 21,7, Keuken 22.4, garage en kantoor 21 graden.

Tbuiten is 35 graden om 17.30

Volgens zo'n metertje wat ik heb is de RV 54% in huis.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 24-07-2018 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
@Grolsch: Weet je het geleverde koelvermogen van gisteren en van vandaag? Daaruit kun je zien of hij vandaag boven zijn minimale vermogen kon blijven. En daarmee of het door de hogere Tb komt.

Buitentemperatuur is hier gezakt naar 26,5oC. Zeewind, heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jaari schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:29:
@Grolsch: Weet je het geleverde koelvermogen van gisteren en van vandaag? Daaruit kun je zien of hij vandaag boven zijn minimale vermogen kon blijven. En daarmee of het door de hogere Tb komt.

Buitentemperatuur is hier gezakt naar 26,5oC. Zeewind, heerlijk.
Dat kan ik niet terug zien, alleen totaal opgewekt koelvermogen voor de maand juli.

Het moet wel de Tb zijn, wan andere verschillen zijn er niet. Of zal de regeling "zelflerend" zijn :? Daar geloof ik persoonlijk niet zo in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Je hebt het zelf al verklaard in mei:
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Kan je die 50%/75% vermogensregeling er ook niet op toepassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Die 50% begrenzing staat er op nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Ramon_1984 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:11:
[...]

0 is dus vervarmen / koelen met de thermosstaat, staat de chronotherm wel op koelen ?
Yes, Honeywel staat op 'Alleen Koelen' Elga neemt geen vermogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
BasvanS schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:11:
[...]

Yes, Honeywel staat op 'Alleen Koelen' Elga neemt geen vermogen!
En zie je op thermostaat een koel symbool verschijnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
@reneeke1970 Ja, koelen, sneeuwvlokje staat er ook netjes, Elga geeft ook geen storing. Maar opgenomen vermogen is maar 40 watt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@BasvanS Ik zou niet weten wat je verkeerd doet.
Ik heb vanmiddag de Elga even getest op koelen en hij ging netjes aan het werk.

Ik heb alleen geen Honeywell thermostaat, dat is het enige verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Zojuist even koelen/verwarmen geprobreerd, met als Temp window 18/22. Ruimte Temp is nu 23 graden. Maar niks noppes nada.

Alleen Koelen nu weer ingesteld, vraag 22 graden, ruimte 23. Ook buiten unit actief nu uit op de ELGA, groene lampje..

Even testen op de Elga nog wel wil verwarmen!

Edit: Dat lukt dus nog prima, Ik zal eens wat fototjes schieten, wellicht dat er iets stoms verkeerd staat ingesteld!

Edit 2: Warempel! De elga is wakker naar de korte warmtevraag, en is nu met 400-500 watt vermogen aan het koelen!

@Oxellaar Slaapstand? ook al staat deze Dipswotch volgens mij op off.. ik had de Elga tot gisteren gewoon uit staand. Zou wep een bug zijn in de software, als je na slaapstand niet kunt koelen voor je eerst warmtevraag hebt gehad?

[ Voor 47% gewijzigd door BasvanS op 24-07-2018 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:58
Grolsch schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:12:
Kan iemand verklaren waarom mijn WP nu wel mooie runs kan maken :? Qua settings helemaal niets veranderd:

[afbeelding]

Het enige verschil is de buitentemperatuur, deze ligt vandaag een paar graden hoger als gisteren.

Trouwens wel lekker hoor in huis zo, slaapkamers 22,5 á 23 graden, woonkamer 21,7, Keuken 22.4, garage en kantoor 21 graden.

Tbuiten is 35 graden om 17.30

Volgens zo'n metertje wat ik heb is de RV 54% in huis.
Bij mij vergelijkbaar vandaag een run van meerdere uren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QyFIR7aUARd6HyRKjI4LYYBU/full.png

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:15:
[...]

En door die asbest buis past geen 80 mm slang?
En die bestaande afvoer is toch ook zo geschikt of niet?
Nee, als er asbest zit, doen ze niets, totdat het asbest verwijderd is.
Dylantje2 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:48:
[...]
Maar als ik alles van je lees, heb je geld als water op je lopende rekening.
Overdrijven is ook een kunst. Er zijn meer dingen die geld nodig hebben. We hebben nu het geld voor 1 project, niet twee of meer.
En doe je het nergens voor..
Dus ik zou met al jouw geld iets anders gaan doen.... 8) 8) 8)
Want als je goed leest hier, kun je een WP boiler zeker zonder problemen op een zolder plaatsen.
Nee, wij kunnen geen WP boiler zonder problemen op zolder plaatsen. Op een zolder, vast, maar niet die van ons. Hoogte hebben we niet, hij moet dan dus liggend, maar dan is de vraag waar, zonder dat hij in de weg ligt. Aansluitingen zijn er niet, moeten dus gemaakt worden (aanvoer van water, afvoer van water, stroom). Warmte heeft hij ook niet (de zolder heeft in de winter nu al een gemiddelde temperatuur van 5 graden boven nul, met een WP boiler wordt dat nog kouder). Dus de zolder valt gewoon af als locatie van een WP boiler. Als er een boiler komt, moet hij ergens beneden geplaatst worden. Dat zou dan of in de bijkeuken moeten zijn (geen ruimte zonder grote aanpassingen, geen aansluitingen), of buiten.
RaymondD schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:23:
[...]
Waarom 2 apparaten als het ook met 1 kan? Bovendien zit ik niet te wachten op het geluid van een WP boiler in huis.
En dit zou ook een probleem zijn van een WP boiler op zolder: wij slapen op zolder. En de enige scheiding tussen onze slaapkamer en de rest van de zolder (waar dan zo'n boiler zou kunnen liggen) is een simpel hout-skelet muurtje met minimale isolatie.
En weet je zeker dat je 9Kw nodig hebt?
Dan zijn er hier ook mensen die je hem voor je willen aansluiten als je iets importeert.

En iets verzinnen om de woonkamer op temperatuur te houden...
Tip: Warmtepomp is er juist voor gemaakt...:-)
Ja, die 9kW hebben we nodig. Tenzij je zegt dat die berekening van @koevlaas2 niet klopt?

En die woonkamer krijgen we niet warm zonder de gaskachel (met alleen vloerverwarming). Hebben we afgelopen winter geprobeerd. De rest van het huis werd 21 graden, de woonkamer 18 (gemeten in het weekend, dus de verwarming stond toen continue aan).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 08:31:

[...]

Overdrijven is ook een kunst. Er zijn meer dingen die geld nodig hebben. We hebben nu het geld voor 1 project, niet twee of meer.
Hij overdreef niet, bij kwam het ook over of je de staatsloterij had gewonnen.

@BasvanS Mijne kwam ook uit slaapstand. Handmatig koeling vrijgegeven en daarna thermostaat vragend gezet.
Daarna begon hij gewoon te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ben al een tijdje aan het meelezen met dit artikel over lucht/water warmtepomp.
De bedoeling is om begin volgend jaar ons huis een upgrade te geven op verschillende gebieden.
Er komt onder andere een nieuwe geïsoleerd kap op het huis en er komen naast de bestaande 12 SF-175s panelen nog 18 of 21 Qcells 310watt panelen bij. Met deze nieuwe panelen houd ik een hoop over waar ik een warmtepomp en in de zomer een aantal airco's mee kan voorzien.

Nu heb ik gekeken naar een Elga op zich interessant maar nu lees ik ook veel over een bijvoorbeeld Panasonic MONO-block. Prijzen zijn volgens mij ongeveer gelijk waarbij je bij de MONO-block iets meer KW hebt. Het grote voordeel vind ik wel dat ik de Mono-block zelf kan installeren en aansluiten. Waarbij ik bij de Elga iemand nodig ben om de boel aan te sluiten en vullen. Nu is het "nadeel" van een Mono-block als de stroom uitvalt en het vriest dat je leidingen kunnen bevriezen. Nu is dit een zeer kleine kans uiteraard. Ik heb als voordeel dat ik de ketel in de schuur heb zitten en de Mono-block naast de schuur op de grond kan plaatsen en eventueel hier omheen iets kan bouwen zodat het wat beter beschut is.

Zijn er verder nog reden om bijvoorbeeld voor een Elga of een Mono-block te gaan.

Ben overigens ook nog naar de mogelijkheden aan het kijken om helemaal gas vrij te zijn misschien heeft iemand hier opties voor. Zonder dat ik direct €10.000 kwijt ben.

Zit zelf bijvoorbeeld naar zoiets als dit(Panasonic KIT-ADC09HE5 All in one Aquarea warmtepomp) te kijken, iemand zoiets al thuis staan?

Alvast bedankt

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
webje1982 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:55:

Ben overigens ook nog naar de mogelijkheden aan het kijken om helemaal gas vrij te zijn misschien heeft iemand hier opties voor. Zonder dat ik direct €10.000 kwijt ben.
Zo zit ik hier ook te puzzelen. Ik heb een masterplan met een aantal projecten, daar zit een volgorderlijkheid in. Het hangt natuurlijk enorm af van welke maatregelen je al hebt genomen in je huis. En wat je nog moet gaan doen. De simpelste is: isoleren, isoleren, isoleren. Ik wil zelf dan naast de warmtepomp een LT vloerverwarming erbij hebben. Want dat vinden lucht/waterwarmtepompen heel fijn. Maar om heel eerlijk te zijn: 10k zou een heel laag bedrag zijn om van gas af te kunnen. Wat je in de media leest is er toch wel minimaal 15k nodig. Voor een gemiddeld huis...

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Daarom vraag ik het ook hier in het forum zijn veel mensen die zelf aan het puzzelen zijn met verschillende installaties.

Misschien geeft een verdere omschrijving van het huis een beter beeld betreft de mogelijkheden.

Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 1959, woning is voorzien van spouw isolatie en overal HR++ glas.
De vloer van de beneden verdieping is gedeeltelijk beton op zand, houtenvloer en broodjesvloer(uitbouw 2014). Ga niks aan de vloer doen op dit moment aangezien uiteindelijk de houten vloer er helemaal uitgaan en dan ook broodjesvloer word. Maar dat is een ander plan voor de beneden verdieping. Verder door het hele huis normale radiatoren en geen vloerverwarming. Op dit moment is het gas verbruik (1650m3) om de woning het hele jaar door als er iemand is rond de 21 graden te houden bij afwezig staat hij op 18 graden. De ketel is een Remeha tzerra 39C CW5 tevens uit 2014.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
webje1982 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:23:
Daarom vraag ik het ook hier in het forum zijn veel mensen die zelf aan het puzzelen zijn met verschillende installaties.

Misschien geeft een verdere omschrijving van het huis een beter beeld betreft de mogelijkheden.

Het betreft een 2 onder 1 kap woning uit 1959, woning is voorzien van spouw isolatie en overal HR++ glas.
De vloer van de beneden verdieping is gedeeltelijk beton op zand, houtenvloer en broodjesvloer(uitbouw 2014). Ga niks aan de vloer doen op dit moment aangezien uiteindelijk de houten vloer er helemaal uitgaan en dan ook broodjesvloer word. Maar dat is een ander plan voor de beneden verdieping. Verder door het hele huis normale radiatoren en geen vloerverwarming. Op dit moment is het gas verbruik (1650m3) om de woning het hele jaar door als er iemand is rond de 21 graden te houden bij afwezig staat hij op 18 graden. De ketel is een Remeha tzerra 39C CW5 tevens uit 2014.
Alleen als je extra stroom wilt besparen door met lagere temperaturen te gaan werken moet je aanpassingen doen.
Vind je iets extra stroom verbruik niet erg dan een 11 kW aanschaffen en niks aanpassen. Voor zekerheid laat je CV er nog bij hangen.
Gewoon 24 uur over je radiators verwarmen en klaar. Kost je wel 4000 kWh extra

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Weet iemand nog hoe je bij een pana mono 5kw het airco menu geactiveerd krijgt. Het zijn een aantal stappen in het menu, Ik had het ooit opgeschreven maar ben het kwijt.

maw hoe zet ik de koelfunctie aan. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Willie Wortel op 25-07-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Willie Wortel Je doet je naam geen eer aan... :X ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Willie Wortel schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:30:
Weet iemand nog hoe je bij een pana mono 5kw het airco menu geactiveerd krijgt. Het zijn een aantal stappen in het menu, Ik had het ooit opgeschreven maar ben het kwijt.

maw hoe zet ik de koelfunctie aan. :)
Het heeft een tijdje geleden in dit topic gestaan, maar ik kan het niet weer vinden :( Volgens mij vroeg @Dylantje2 erom, en iemand gaf antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
pokkie78 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 21:31:
[...]

De toetscombi vanuit de pana H T-cap 12 kW hiero is:
Menu + pijltje naar beneden + pijltje naar links
gezamenlijk 10 seconden vasthouden.
@Willie Wortel Werkt dit ook op de 5kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper
  • Laatst online: 11:03

icecoolsniper

never run from a sniper!

icecoolsniper schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:27:
Ook geprobeerd te koelen met de Elga vorige week maar de ruimtetemperatuur blijft maar op 26 graden hangen, zelfs na bijna een volledige dag koelen. De vloer werd uiteindelijk wel enigzins koel.

Kan een Elga gebruiker die ook ermee koelt mij helpen met instellen van de parameters in het ketel instelling menu op de Honeywell thermostaat? Heb het idee dat ik daar nog wel wat mee kan bereiken.
Iemand die me nog kan helpen met het instellen van de Elga? Ik heb gisteren avond (rond 0:00) nog parameters T73 en T74 naar 7 en 11 graden gezet en vervolgens de hele nacht laten koelen. Bij benedenkomst vanochtend is de temperatuur maar 1 graad gedaald. Wanneer ik kijk op de temperatuursensor van de vloerverwarming is de aanvoerleiding 15 graden, de vloer voelt koud aan maar de kamertemperatuur blijft hoog (25.5 graad).

Kan ik nog iets doen met de verdeler van de vloerverwarming? De draaiknop staat nu op 45 graden

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@icecoolsniper
Koude lucht blijft liggen, dus ik denk dat je wat meer moeite zal moeten doen om die koude te verplaatsen.
Fancoil of jaga's? Ventilator op de vloer richten?
https://www.pmcoppack.com...-application/0012583.html

Ik heb 3 verdiepingen vloerverwarming/koeling en dat is wel te merken (koude lucht zakt)
Maar ook een fancoil in de woonkamer...
Werkt prima met deze hitte. Max 24 graden in de woonkamer met de zon op de schuifpui.
Watertemperatuur is 16 graden vanuit de WP (lager geeft condens hier)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2018 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ja, vorig jaar heb ik de koel mode aangezet maar omdat de leidingen zoveel condens gaven snel weer uit. Daarna de koelmode weer afgezet in het menu. Maar nu heb ik de muren met leidingen zeg maar, nu eens kijken wat dat voor resultaat geeft, de rest van de leidingen kan nu af gezet worden met afsluiters.
Maar nu ben ik weer mijn briefje kwijt, er ligt hier zoveel elektronica etc opgestapeld, ik moet eens opruimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
webje1982 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:23:

Dit lijkt mijn huis wel. Onder het houten deel van de vloer heb ik wel Tonzon isolatie. Dat zand met de betonnen vloer daarop heb ik ook maar zo gelaten. Als je op een paar strategische plaatsen een radiator door een Jaga convector vervangt, kun je nog best goed uitkomen. In mijn geval voldeed het gewoon aan de bekende verdubbelregel: 1 m3 gas => 2 kWh stroom. Watertemperaturen niet eens zo heel veel hoger dan bij sommige anderen.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Op herhaling: Het aanzetten van het koel menu van een Panasonic mono.

Druk tegelijk op SET + SERVICE (5 seconden ingedrukt houden)
Druk op SELECT
Nu de pijltjes toetsen links (de 2 zwarte) select COOL
Druk nu op SET

nu is het Koelmenu unlocked.

[ Voor 6% gewijzigd door Willie Wortel op 25-07-2018 19:56 . Reden: 5 seconden ingedrukt houden vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor
  • Laatst online: 01-09-2023
Jan Treur schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 18:29:
[...]

Dit lijkt mijn huis wel. Onder het houten deel van de vloer heb ik wel Tonzon isolatie. Dat zand met de betonnen vloer daarop heb ik ook maar zo gelaten. Als je op een paar strategische plaatsen een radiator door een Jaga convector vervangt, kun je nog best goed uitkomen. In mijn geval voldeed het gewoon aan de bekende verdubbelregel: 1 m3 gas => 2 kWh stroom. Watertemperaturen niet eens zo heel veel hoger dan bij sommige anderen.
Ik wil op dit moment alles laten zoals het is qua vloer en radiatoren(oude). We hebben de woning bijna 4 jaar geleden gekocht en volledig verbouwt. Alle oude radiatoren hebben we opnieuw gepoedercoat dus zien er als nieuw uit alleen waarschijnlijk qua radiator techniek wat achterhaald. Wel hebben we beneden door de uitbouw 2 nieuwe radiatoren(T22 - 3027 Watt Henrad Alto Plan & T22 - 3531 Watt Henrad Alto Plan) geplaatst. De verhouding 1 m3 = 2kwh zou mooi zijn bij het huidige verbruik(1650 m3) verwacht ongeveer 4000kwh over te hebben.

Hoe ziet jouw installatie eruit? Probeer een beetje uit te zoeken wat voor ons een goede oplossing is.
Helemaal gas vrij is dat realistisch met mijn huidige middelen? Daarom hoor ik graag jullie ervaringen en oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Zoals reneeke (hieronder) al aangeeft, helemaal niets aan je afgiftesysteem doen, leidt tot nog een stuk hogere watertemperaturen om de geproduceerde warmte voldoende in je huis te kunnen brengen. Ik denk dat 4000 kWh extra alleen daarvoor een te hoge slag in de lucht is, maar 1000 kWh extra zou me niet verbazen. Nu valt dat met de naar verwachting sterk dalende stroomprijzen wel weer mee. Bijvoorbeeld voor 15 ct/kWh is dat per jaar 150 euro extra, en dan ben je toch maar lekker gasloos (en dus geen last van de naar verwachting sterk oplopende gasprijzen).
reneeke1970 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:11:
Alleen als je extra stroom wilt besparen door met lagere temperaturen te gaan werken moet je aanpassingen doen.
Vind je iets extra stroom verbruik niet erg dan een 11 kW aanschaffen en niks aanpassen. Voor zekerheid laat je CV er nog bij hangen.
Gewoon 24 uur over je radiators verwarmen en klaar. Kost je wel 4000 kWh extra
Mijn eigen systeem heeft op de benedenverdieping 4 Jaga convectoren zonder ventilatortjes en daarmee lukt het prima. Ik denk dat 2 met ventilatortjes ook al voldoende was geweest. In mijn twee badkamers heb ik vrij ruim bemeten designradiatoren, en dat werkt ook prima. Mocht je meer willen, dan hang je daar een selectief te gebruiken straalkacheltje aan de muur van 20-40 euro; maar bij mij dus niet eens nodig.
Op de apart bewoonde (tweede) bovenverdieping ook twee Jaga convectoren, wel met ventilatortjes voor verwarmen en koelen. Meer dan voldoende afgiftecapaciteit bij watertemperaturen van ca 30 tot 45 graden.

[ Voor 26% gewijzigd door Jan Treur op 25-07-2018 21:53 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Willie Wortel schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 19:38:
Op herhaling: Het aanzetten van het koel menu van een Panasonic mono.

Druk tegelijk op SET + SERVICE (5 seconden ingedrukt houden)
Druk op SELECT
Nu de pijltjes toetsen links (de 2 zwarte) select COOL
Druk nu op SET

nu is het Koelmenu unlocked.
Wat ik me afvraag... Waarom heb je koelen weer helemaal uitgeschakeld? Hij gaat toch niet automatisch koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Als ik het rekenvoorbeeld aan het begin van dit artikel gebruik gasverbruik * 8 / 1650 kom ik uit op precies 8 kw. Aangezien mijn verbruik +/- 1650 m3 is. Dan kan ik denk ik het beste een 9 kw warmtepomp nemen want dan heb je iedergeval iets overcapaciteit. Zit zelf te denken om toch eerst maar te beginnen met een hybride oplossing en dan doormiddel van een pana mono-block. Zijn er nog specifieke redenen om voor een bepaalde uitvoering te gaan HT, T-CAP is het echt nodig leverd het wat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
webje1982 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 23:23:
Als ik het rekenvoorbeeld aan het begin van dit artikel gebruik gasverbruik * 8 / 1650 kom ik uit op precies 8 kw. Aangezien mijn verbruik +/- 1650 m3 is. Dan kan ik denk ik het beste een 9 kw warmtepomp nemen want dan heb je iedergeval iets overcapaciteit. Zit zelf te denken om toch eerst maar te beginnen met een hybride oplossing en dan doormiddel van een pana mono-block. Zijn er nog specifieke redenen om voor een bepaalde uitvoering te gaan HT, T-CAP is het echt nodig leverd het wat op?
De 9 kW H serie is alleen in 1 fase verkrijgbaar dacht ik, een T cap 9 kW is wel in 3 fasen te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
koevlaas2 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 23:28:
[...]

De 9 kW H serie is alleen in 1 fase verkrijgbaar dacht ik, een T cap 9 kW is wel in 3 fasen te koop.
3 fase beter omdat je het dan mooi verdeelt hebt, in verband met de zonnepanelen met een 3 fase omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:18
webje1982 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 23:23:
Draai het om, breek eerst je vloer eruit. De beste investering op dit moment is namelijk het vervangen van je vloer, door een goed geïsoleerde vloer met ZLTV vvw. Als je dat nu doet heb je daar nog 30 jaar plezier van.
  • Comfortverhogend
  • Geen sub-optimale maatregelen nodig om huidige vloer te isoleren
  • Ketel is nog niet afgeschreven
  • Tussenstap van hybride ‘oplossing’ kan overgeslagen worden
  • Investeer over 3-5 jaar alsnog in een perfect gedimensioneerde WP
Die vers-gemoffelde radiatoren is even slikken, maar die leveren nog wel wat zakgeld op via Marktplaats.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 26-07-2018 02:30 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
webrazor schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 21:19:
[...]

Ik wil op dit moment alles laten zoals het is qua vloer en radiatoren(oude). We hebben de woning bijna 4 jaar geleden gekocht en volledig verbouwt. Alle oude radiatoren hebben we opnieuw gepoedercoat dus zien er als nieuw uit alleen waarschijnlijk qua radiator techniek wat achterhaald. Wel hebben we beneden door de uitbouw 2 nieuwe radiatoren(T22 - 3027 Watt Henrad Alto Plan & T22 - 3531 Watt Henrad Alto Plan) geplaatst. De verhouding 1 m3 = 2kwh zou mooi zijn bij het huidige verbruik(1650 m3) verwacht ongeveer 4000kwh over te hebben.

Hoe ziet jouw installatie eruit? Probeer een beetje uit te zoeken wat voor ons een goede oplossing is.
Helemaal gas vrij is dat realistisch met mijn huidige middelen? Daarom hoor ik graag jullie ervaringen en oplossingen.
Niet de goedkoopste maar wel betrouwbaarste oplossing is een buffer vat in je retour leiding naar je CV plaatsen. De CV blijft gewoon het water rond pompen zonder vuurtje. Sww laat je hem voorlopig ook doen.
De wp laat je de buffer warm houden. Als bij min tien blijkt dat de wp het niet aan kan hoef je alleen je CV te programmeren op 50 graden of hoger en ze verwarmen beide je huis, echt hybride dus.
Blijkt na één winter dat je de CV niet nodig hebt ga je oplossing zoeken voor sww en elektrische kookplaat en je gaskraan kan dicht.
Omdat je wat hogere water temperaturen zult gebruiken zal een factor 2 er niet in zitten, eerder richting 2.5 dus ga maar uit van een gebruik van 4000 kWh.
Het is ook beetje afhankelijk van hoe groot je deel is van het gasverbruik van je sww. Heb je daar een idee van? Het maandelijks gasverbruik in de zomer zonder verwarming?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Oxellaar schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 23:18:
[...]

Wat ik me afvraag... Waarom heb je koelen weer helemaal uitgeschakeld? Hij gaat toch niet automatisch koelen?
Nou kijk, ik zie slecht en elke optie minder is ook minder mogelijkheden om fouten te maken. :)

Ik heb gisteravond met succes mijn woonkamer temperatuur teruggebracht van 25.5 naar 23.5 alleen met het koelen van de muren. De pomp draaide zo een 450 ~ 550 watt. Geen condens vorming, de muren voelden "fris" aan.
Nu net begonnen met binnen temperatuur van 23.6 graden, pomp draait 390 watt. Kijken waar ik vanavond op uitkom.

Wat ik eigenlijk moet hebben is een wisselaar, een soort pijp waar het cv water doorheen kan stromen met veel koelribben aan de buitenkant waar ik lucht tegenaan kan blazen. Zou zoiets in de handel zijn, om dit nu zelf te gaan hatseflatsen kost veel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Willie Wortel schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:42:
[...]

Wat ik eigenlijk moet hebben is een wisselaar, een soort pijp waar het cv water doorheen kan stromen met veel koelribben aan de buitenkant waar ik lucht tegenaan kan blazen. Zou zoiets in de handel zijn, om dit nu zelf te gaan hatseflatsen kost veel tijd.
Fancoil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
reneeke1970 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 05:31:
[...]

Niet de goedkoopste maar wel betrouwbaarste oplossing is een buffer vat in je retour leiding naar je CV plaatsen. De CV blijft gewoon het water rond pompen zonder vuurtje. Sww laat je hem voorlopig ook doen.
De wp laat je de buffer warm houden. Als bij min tien blijkt dat de wp het niet aan kan hoef je alleen je CV te programmeren op 50 graden of hoger en ze verwarmen beide je huis, echt hybride dus.
Blijkt na één winter dat je de CV niet nodig hebt ga je oplossing zoeken voor sww en elektrische kookplaat en je gaskraan kan dicht.
Omdat je wat hogere water temperaturen zult gebruiken zal een factor 2 er niet in zitten, eerder richting 2.5 dus ga maar uit van een gebruik van 4000 kWh.
Het is ook beetje afhankelijk van hoe groot je deel is van het gasverbruik van je sww. Heb je daar een idee van? Het maandelijks gasverbruik in de zomer zonder verwarming?
Bedankt voor je reactie.

Mijn gasverbruik heb ik wel inzichtelijk dit is het verbruik van vorig jaar.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k3HCgXA.png
De maandag juni/juli/augustus zijn 21,27,20 m3. Het huidige jaar zitten we in juni tevens op 21 en tot op dit moment voor de huidige maand op 26m3 dus redelijk hetzelfde als het jaar ervoor.

Het gas word op dit moment alleen voor verwarming en sww gebruikt, we koken al op inductie.
Aan wat voor soort buffervat moet ik dan denken?

[ Voor 19% gewijzigd door webje1982 op 26-07-2018 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:49
koevlaas2 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 23:28:
[...]

Nee, gisteren nog discussie gehad met mijn leverancier. Je hebt ook een High Performance 9KW op 3 fase.

Mijn leverancier had in de offerte een 9KW 3 fase aangeboden zonder T-Cap terwijl tijdens de initiele offerte ronde dat model meermaals ter sprake kwam en in een later gesprek, mede op advies van zijn techneut, we zelfs naar een 9KW waren opgeschaald met mijn bedoeling T-Cap (want 60 graden door de radiatoren moet kunnen als blijkt dat de radiatoren het niet kunnen bijbenen).
Gelukkig heeft de leverancier een nette oplossing aangeboden!

@koevlaas2 Kan je op de binnen/buitenunit wel zien of een specifiek model ook daadwerkelijk de T-Cap is? Niet dat ik hem niet vertrouw maar, check, check en dubbelcheck!

[edit]
Model 9KW 3 fase: kit-wc09h3e8
Model 9KW T-Cap 3 fase: kit-wxc09h3e8

[ Voor 4% gewijzigd door Felicia op 26-07-2018 11:27 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Felicia schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:26:
[...]

Nee, gisteren nog discussie gehad met mijn leverancier. Je hebt ook een High Performance 9KW op 3 fase.

Mijn leverancier had in de offerte een 9KW 3 fase aangeboden zonder T-Cap terwijl tijdens de initiele offerte ronde dat model meermaals ter sprake kwam en in een later gesprek, mede op advies van zijn techneut, we zelfs naar een 9KW waren opgeschaald met mijn bedoeling T-Cap (want 60 graden door de radiatoren moet kunnen als blijkt dat de radiatoren het niet kunnen bijbenen).

@koevlaas2 Kan je op de binnen/buitenunit wel zien of een specifiek model ook daadwerkelijk de T-Cap is? Niet dat ik hem niet vertrouw maar, check, check en dubbelcheck!

[edit]
De modellen waar jij het over hebt zijn Bi-bloc, waar koevlaas2 het over had zijn mono-block. Die is er inderdaad niet als high performce 9kw 3 fase alleen als T-Cap.

Wat voor configuratie ga jij krijgen dan als ik vragen mag.

Je mag er vanuit gaan dat er een type plaatje op zit met alle gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
webje1982 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:43:
[...]

De modellen waar jij het over hebt zijn Bi-bloc, waar koevlaas2 het over had zijn mono-block. Die is er inderdaad niet als high performce 9kw 3 fase alleen als T-Cap.

Wat voor configuratie ga jij krijgen dan als ik vragen mag.

Je mag er vanuit gaan dat er een type plaatje op zit met alle gegevens.
Dat had ik gemist, duidelijk.

Wij krijgen een 9KW bi-block opstelling met ik meen een 50L buffervat. Bestaande radiatoren worden aangehouden, komen uit `93 met lamellen aan de binnenkant. We willen het dus gewoon proberen en kijken of het werkt, zo niet verder investeren in LTV en misschien vloerverwarming beneden.

Ik zit er wel aan te denken om op korte termijn die van de zolder en de kamer van onze jongste meteen te vervangen, die van de zolder is veel te klein voor LTV temperatuur water. De jongste is ook gevoelig voor temperatuur en heeft vaak luchtweginfectie (Downsyndroom dus kunnen we niet veel aan doen). Veel google maar bomen en bos verhaal...
Kan ik zo'n LTV radiator ook op een bestaande thermostaatknop aansluiten of moet je die ook meteen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:26:
[...]

[edit]
Een T CAP is niet specifiek voor 60c aanvoer temp hoor, kunnen de anderen ook. Echter de T cap behoudt zijn volledige vermogen t/m -15c
Hoge aanvoer temperaturen zijn overigens wel killing voor de (S)COP, kijk of je de benodigde temperatuur omlaag kunt krijgen. Dus begin niet met de gedachte dat deze altijd op 60c moet maar start op 35c oid en hou in het achterhoofd dat lang draaien geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Felicia schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:47:
[...]

Dat had ik gemist, duidelijk.

Wij krijgen een 9KW bi-block opstelling met ik meen een 50L buffervat. Bestaande radiatoren worden aangehouden, komen uit `93 met lamellen aan de binnenkant. We willen het dus gewoon proberen en kijken of het werkt, zo niet verder investeren in LTV en misschien vloerverwarming beneden.

Ik zit er wel aan te denken om op korte termijn die van de zolder en de kamer van onze jongste meteen te vervangen, die van de zolder is veel te klein voor LTV temperatuur water. De jongste is ook gevoelig voor temperatuur en heeft vaak luchtweginfectie (Downsyndroom dus kunnen we niet veel aan doen). Veel google maar bomen en bos verhaal...
Kan ik zo'n LTV radiator ook op een bestaande thermostaatknop aansluiten of moet je die ook meteen vervangen?
Zit zelf te denken aan de 9Kw Mono-block T-Cap tevens blijven de oude radiatoren gewoon hangen en kijken hoe het gaat. Betreft de vorst maak ik me niet zo druk, ik kan hem achter thuis naast de schuur kwijt waar de ketel ook hangt. Maar er wel iets omheen om hem nog wat beter te beschermen. En dan maar eerst eens aanzien wat dit brengt en eventueel later aanpassingen maken mocht het niet helemaal naar wens zijn. Als ik hier het forum beetje door lees zijn er creatieve opties zat.

Er komen tevens tegelijk met deze mono-block op de 1e en 2e verdieping in alle 4 slaapkamers airco's te hangen die eventueel ook nog wat kunnen verwarmen mocht het echt nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
webje1982 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:32:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Mijn gasverbruik heb ik wel inzichtelijk dit is het verbruik van vorig jaar.
[afbeelding]
De maandag juni/juli/augustus zijn 21,27,20 m3. Het huidige jaar zitten we in juni tevens op 21 en tot op dit moment voor de huidige maand op 26m3 dus redelijk hetzelfde als het jaar ervoor.

Het gas word op dit moment alleen voor verwarming en sww gebruikt, we koken al op inductie.
Aan wat voor soort buffervat moet ik dan denken?
Technisch is een buffer / open verdeler, van 50 liter al voldoende. Maar ga je groter dan kun je er ook eentje nemen met hygiëne spiraal erin die je sww al een beetje voor verwarmt. Dan word die 300 kuub die over blijft ook nog maar 100 ongeveer.
Maar een groter vat moet je wel ruimte voor hebben, en de kosten lopen op natuurlijk. Ik heb 400 liter staan en die was 750 euro. In de zomer als verwarming uit is kan ik die verwarmen tot 45/50 graden en is het volwaardige hygiëne boiler

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Willie Wortel schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:42:

Je zou een wand/vloer/cassette of kanaalunit kunnen overwegen die geschikt is voor gekoeld water.
Die zijn vaak niet eens echt duur in aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Felicia schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:47:
[...]
Een gewone thermostaatknop zelf is niet handig, naast beinvloeding van de flow afhankelijk van configuratie.

Een standaard thermostaatknop zelf is onhandig als je deze ook voor koeling wilt gebruiken, want boven een ingestelde temperatuur sluit deze het ventiel, waar die opgeschroeft geklemd is, gebruik dan een knop die je kan sturen op het inlaat ventiel of plaats hem alleen in stookseizoen

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 26-07-2018 13:50 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Felicia en vergeet niet dat 60 aanvoerT alleen haalbaar is als de retourT ongeveer 55c is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Oxellaar schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:51:
@Felicia en vergeet niet dat 60 aanvoerT alleen haalbaar is als de retourT ongeveer 55c is.....
Dat zeggen ze er niet bij in de documentatie. Maar afgaande op 18GJ gebruik de laatste jaren zou 9KW voor alleen verwarming ruim voldoende moeten zijn.
Domba schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:48:
[...]

Een gewone thermostaatknop zelf is niet handig, naast beinvloeding van de flow afhankelijk van configuratie.

Een standaard thermostaatknop zelf is onhandig als je deze ook voor koeling wilt gebruiken, want boven een ingestelde temperatuur sluit deze het ventiel, waar die opgeschroeft geklemd is, gebruik dan een knop die je kan sturen op het inlaat ventiel of plaats hem alleen in stookseizoen
Bij koeling zet je hem toch gewoon helemaal open, dan sluit die hem ook niet meer af?

Maar wat betreft de flow, daarvoor is het buffervat om dat op te vangen. De woonkamer zal helemaal open staan met regeling op de thermostaat terwijl de bovenverdieping op de thermostaat knoppen werkt. Anders zou ik boven een 2e zone moeten maken, da's best een ingrijpende wijziging in de leidingen want dan moet alles opnieuw gelegd worden (nu ligt alles in 1 lijn want thermostaatknoppen was voldoende voor de stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Felicia schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:34:
Bij koeling zet je hem toch gewoon helemaal open, dan sluit die hem ook niet meer af?
Dat hangt geheel van de knop af, die je gebruikt of die bij geheel open alsnog ergens boven 27 sluit.
Maar wat betreft de flow, daarvoor is het buffervat om dat op te vangen.
Zoals gezegd configuratie afhankelijk, als je een aparte circulatiepomp gebruikt gaat het ook prima, zolang je buffer maar als ontkoppeling gebruikt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Domba schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:27:
Zoals gezegd configuratie afhankelijk, als je een aparte circulatiepomp gebruikt gaat het ook prima, zolang je buffer maar als ontkoppeling gebruikt
De installateur weet dat alle radiatoren een thermostaatknop hebben en heeft ook aangegeven dat dat geen probleem is zolang we die van de woonkamer helemaal open zetten. Denoods schroef ik de knop eraf en staat ie dus wel altijd open :)

Ik herinner me ook dat in een van onze kantoren ook LTV verwarming in combinatie met WKO wordt toegepast en die hebben ook gewoon thermostaatknoppen, het kan dus wel. Binnenkort eens de projectleider daarvan strikken dat ie me een Q&A sessie gunt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industryofcool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Beste allemaal,

Gezien de temperatuur leek het me wel eens interessant om te kijken of ik mijn warmtepomp ook kan gebruiken om te koelen. Ik heb een Panasonic Monobloc (WH-MDC05F3E5). Mijn pomp wil alleen niet uit de heat stand. Nu las ik in de handleiding dat ik hiervoor een 'professional' nodig heb :-) Ik meende dat ik toen ik de installatie aanlegde wel ergens gelezen heb hoe je dat voor elkaar krijgt maar heb hier het forum al doorgezocht en ook Google even gevraagd maar kan het antwoord niet vinden. Hier is vast iemand die weet hoe ik die feature 'unlock' :-)

thnx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Industryofcool kijk eens 25 posts voor je vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industryofcool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Oeps :-) Ik had hier gister nog even gezocht ... dank voor de verwijzing. Problem solved!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Vraagje: waar heeft iederen hier hun warmtepomp op geplaatst? Heeft iedereen een betonnen fundering gemaakt (zoals hierzo: YouTube: Pompa ciepła Mitsubishi Electric Zubadan PUHZ SHW80YAA praca )?
Zo ja hoe hebben jullie dit gemaakt?
Wat betreft plaatsing, hebben jullie nog het idee dat mits je genoeg ruimte hebt gehouden het veel uitmaakt als je hem met een kwart slag naar je huis draait in plaats van met zijn rug naar je huis?

Wij hebben net de PUHZ SW-75YAA binnen met de ERSD-VM2C via Topaircon ( https://www.topaircon.eu/...5yaa-ersd-vm2c-mitsubishi ). Bestelling was er snel (10 werkdagen) maar wel wat gekloot met de verzending. Ik zou van te voren gebeld worden, en kreeg toen gister te horen dat hij langs zou komen. Toen van werk naar huis gegaan, bleek dat hij toch niet werd geleverd. Vandaag werd hij uiteindelijk geleverd (ik zou 1 uur van te voren gebeld worden) maar toen stond ie opeens voor de deur.
Was uiteraard geen steekwagen dus toen heb ik uiteindelijk wat willekeurige mensen van straat afgeplukt om te helpen :+.
Hij is wel heelhuids geleverd dus ben uiteindelijk helemaal tevreden :).

[ Voor 44% gewijzigd door adnanoner op 26-07-2018 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Aan de (stenen) muur gehangen, dat kan ook.

Pagina: 1 ... 29 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.