Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Laten we vooropstellen dat ik geen installateur ben, maar zowel bij mij thuis als op de zaak zit de / een ontluchter op het hoogste punt in de installatie, en dit zal (neem ik aan) niet voor niets zijn.Wolly schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:42:
[...]
Goede vraag, die 'luchtbel' wordt er natuurlijk niet doorheen geblazen door de waterstroom In de handleiding staat wel een procedure maar ik denk dat die vooral bedoeld is voor de lucht in het apparaat.
[...]
Onze Duitse collega's bevestigen dit ook, de schnelluntlufter is voor het innengerat, in het leidingwerk moet op de hoogst gelegen punten een afzonderlijke ontluchter zitten.
[afbeelding]
@AUijtdehaag JIj hebt bij iemand toch ook een monobloc op het dak geplaatst met een doorvoer naar beneden? Zit het hoogste punt van je flex slang (in de dakdoorvoer) daar boven de aansluiting van het monobloc en zoja: Hoe is het dan geregeld met aftappen en ontluchting?
[afbeelding]
Alternatief voor mijn situatie, rekening houdend met de bijdrage van @Grolsch, is dat ik zorg dat de leidingen altijd onder het niveau komen te zitten van de aansluitingen op het monobloc. Dus de dakdoorvoer flink verlagen danwel het monoblock wat hoger zetten (met een paar trottoirbandjes?).
[afbeelding]
Het klinkt ook logisch dat als een luchtbel bovenin de installatie zit deze daar niet vanzelf uitgaat.
In de WP zit een automatische ontluchter.Wolly schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:42:
[...]
..
@AUijtdehaag JIj hebt bij iemand toch ook een monobloc op het dak geplaatst met een doorvoer naar beneden? Zit het hoogste punt van je flex slang (in de dakdoorvoer) daar boven de aansluiting van het monobloc en zoja: Hoe is het dan geregeld met aftappen en ontluchting?
[afbeelding]
Alternatief voor mijn situatie, rekening houdend met de bijdrage van @Grolsch, is dat ik zorg dat de leidingen altijd onder het niveau komen te zitten van de aansluitingen op het monobloc. Dus de dakdoorvoer flink verlagen danwel het monoblock wat hoger zetten (met een paar trottoirbandjes?).
[afbeelding]
De flex leidingen lopen een stukje over het dak en gaan dan door een dakdoorvoer naar beneden de garage in.
Daar zit, in de garage bovenin een vuilvanger en een automatische ontluchter op de leidingen.
Meer is niet nodig. Als het water eenmaal gang heeft, blijft er geen lucht achter in de unit. en wordt gevangen door de ontluchter in de garage. (en min of meer door de ontluchter in de unit)

Ja, en dat gooit gelijk een paar K bovenop de prijs (afbreken schoorsteen, verwijderen asbest en opbouwen schoorsteen). Als er geen asbestpijp in onze schoorsteen had gezeten, was die gaskachel al lang verdwenen!Erwin_83 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:44:
[...]
Al eens gedacht aan een pelletkachel (als aanvulling) in de woonkamer? De betere versies hebben thermostaat en tijdschakeling. En het is warmte die je gelijk voelt en waarmee je de boel snel een paar graden warmer maakt.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
De pomp op je vloerverwarming is alleen voor het mengen in je vloer, het eigenlijke transport komt vanuit de pomp in je CV ketel. Die kan dat ook gewoon blijven doen zoals nu, heb je geen wijziging voor nodig totdat je de ketel weg haalt.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:38:
[...]
Ervan uitgaande dat er geen kou verloren gaat. En met een koude noord oosten wind, gaat er uit onze woonkamer wel degelijk kou verloren (extra isoleren is geen optie, dan betaal ik maar liever iets meer aan stroom/gas om het warm te krijgen). Dus om dat te compenseren, zou de temperatuur in de woonkamer hoger moeten liggen. Daarbij, een woonkamer is over het algemeen een ruimte waar je stil zit en ook comfortabel wilt zijn. De temperatuur zou daar dus best hoger mogen zijn dan de rest van het huis. En ik heb geen idee of onze pomp dat aan kan. Ik zou nu niet eens weten hoe hij precies is aangesloten op het warmwater netwerk...
En dat hij bedoeld is voor langdurig en langzaam verwarmen, dat weet ik. Denk zelfs dat het beter zou zijn voor ons huis (het is nu soms te droog vanwege het stoken).
1 PVoutput . Dongen NB
Dus na de WP zit de leiding altijd onder de aansluitingen op de WP? Of heb je toch een hoger punt in de leiding, bijvoorbeeld in de top van de dakdoorvoer?AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:56:
[...]
In de WP zit een automatische ontluchter.
De flex leidingen lopen een stukje over het dak en gaan dan door een dakdoorvoer naar beneden de garage in.

Die automatische ontluchter is een microbellen luchtafscheider (Spirovent oid), of zo'n vlotterontluchter die op een T-stuk zit? Ik ben dus niet bang voor lucht in de unit, maar meer voor lucht in de flexleiding omdat die in de dakdoorvoer in een 'parabool' boogje zit.Daar zit, in de garage bovenin een vuilvanger en een automatische ontluchter op de leidingen.
Meer is niet nodig. Als het water eenmaal gang heeft, blijft er geen lucht achter in de unit. en wordt gevangen door de ontluchter in de garage. (en min of meer door de ontluchter in de unit)
[afbeelding]
En door die asbest buis past geen 80 mm slang?Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:00:
[...]
Ja, en dat gooit gelijk een paar K bovenop de prijs (afbreken schoorsteen, verwijderen asbest en opbouwen schoorsteen). Als er geen asbestpijp in onze schoorsteen had gezeten, was die gaskachel al lang verdwenen!
En die bestaande afvoer is toch ook zo geschikt of niet?
1 PVoutput . Dongen NB
De ontluchter zit dan in de garage, net onder de dakdoorvoer (binnen dus)
En ik had gezocht naar een goedkopere dan spirovent
https://www.pumpendiscoun...Caleffi-DISCAL-Mikro.html
https://www.pumpendiscoun...Caleffi-DIRTMAG-Schl.html
(al maakt het prijsverschil niet gek veel meer uit zie ik nu)
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2018 11:20 ]
zit al een tijdje mee te lezen en ik ga over stappen op een warmtepomp, wil graag nog even wat advies van mede tweakers.
situatie nu:
2 onder een kap, 1985, 115m2 verdeelt over 3 verdiepingen, voorzien van standaart radiators. huis is beter geisoleerd als in 1985 moest.
woning is nu voorzien van, jawel stadsverwarming. verbruik is 30GJ jaar (klopt niet zo veel) afgelopen jaren hadden we altijd alle verwarmingen open staan behalve de zolder, vanaf afgelopen voorjaar is hier een zone systeem van tado in gekomen, elke kamer is dus niet appart te verwarmen.
tevens liggen er 8 zonnepanelen op het dak
ventilatie alleen in de badkamer
wat ik wil:
stadsverwarming er uit, zowel voor verwarming als voor warm water.
en voor in de plaats een warmtepomp
installeren warmtepomp zal door mij zelf gebeuren, aleen de leidingen tussen buiten en binneunit laat ik doen
ik loop nu een beetje vast op wat ik moet nemen:
hoeveel KW heb ik nodig?
hoe zit het met de subside als je grootste gedeelte zelf doet?
hoe zit het met de subsidie als je hem koopt in het buitenland
welk merk en type moet ik nemen, op dit moment zit ik te kijken naar de panasonic kit-adc en de Techneco Loria duo.
waar zijn ze het goedkoopst te vinden (buitenland geen probleem)
wie kan mijn helpen?
[ Voor 3% gewijzigd door Simply_jeroen op 20-07-2018 13:27 ]
klopt wat je zegt..lezen is niet helemaal mijn ding..Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:13:
[...]
Zelf monteren is een no-go. Sommige mensen kunnen dat, andere niet. Wij horen tot die groep "anderen". Prijzen voor zelf-monteren kun je dus net zo goed weg laten.
Boiler is een zeer groot probleem, helemaal een WP boiler. Simpelweg geen locatie is geschikt voor dat ding. Op zolder zou hij passen, alleen heb ik gelezen dat hij warmte uit de ruimte trekt. Onze zolder is niet warm (onverwarmd), in de winter is de gemiddelde temperatuur daar +5 graden. Mechanische ventilatie hebben we niet en gaat er ook nooit komen.
Ook niet goed gelezen wat betreft panelen: die liggen er al. Ik wil alleen wat extra panelen, gewoon omdat we nog een omvormer hebben liggen. Maar dat gaat tegen die tijd gewoon van de lopende rekening.
En op dit moment is mijn algehele insteek: waarom zou ik investeren als dat toch afgestraft gaat worden (zie salderen). De enige reden is omdat wij dat willen. Niet vanwege kinderen, doen we niet aan (zo milieuvriendelijk zijn wij dan wel weer), niet voor het geld, maar alleen omdat het kan.
TVT van de CV? Wij hebben de goedkoopste oplossing gekozen die voor ons minimaal geeft wat we wilden hebben. En minder dan 1000 euro (inclusief installatie) betalen we gewoon van de lopende rekening.
TVT van de auto? Die is allang terugverdiend. Zonder auto geen baan. 4 maanden werken en die auto is terugverdiend.
Dus in ons geval zullen de kosten zitten in het kopen van zo'n 9kW monoblock, dit ding aansluiten op ons bestaande verwarmingssysteem, alle radiatoren vervangen, mogelijk ook de pomp voor de vloerverwarming in de woonkamer, en iets verzinnen om de woonkamer op temperatuur te kunnen houden op hele koude winterdagen waarbij de wind uit het noord-oosten komt.
Warm water voor de badkamer en koken zullen dan gewoon op gas blijven gaan, totdat we ook een oplossing voor de boiler hebben. En dan kunnen we eens kijken wat we met ons gasfornuis gaan doen.
Maar als ik alles van je lees, heb je geld als water op je lopende rekening.
En doe je het nergens voor..
Dus ik zou met al jouw geld iets anders gaan doen....
Want als je goed leest hier, kun je een WP boiler zeker zonder problemen op een zolder plaatsen.
Dus wat heb je eigenlijk nog meer voor problemen?
Geld over? ik ken mensen die je erg gelukkig mee kunt maken..
En weet je zeker dat je 9Kw nodig hebt?
Dan zijn er hier ook mensen die je hem voor je willen aansluiten als je iets importeert.
En iets verzinnen om de woonkamer op temperatuur te houden...
Tip: Warmtepomp is er juist voor gemaakt...:-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ben aan het informeren en zoeken voor glycol...
Installateur geeft aan dat ik net zo goed koelvloeistof bij de Action/Gamma kan halen..
Kost de helft en doet het hetzelfde.....
Zou dit kunnen kloppen?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
A priori zou dit o.k. kunnen zijn. Maar wat is het product waarmee je de prijs vergelijkt?Dylantje2 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:52:
Even voor de vakmannen,,,
Ben aan het informeren en zoeken voor glycol...
Installateur geeft aan dat ik net zo goed koelvloeistof bij de Action/Gamma kan halen..
Kost de helft en doet het hetzelfde.....
Zou dit kunnen kloppen?
Ik zou naar de vereiste specificaties kijken, zuiverheid & verontreinigingen.
Trouwens jouw signature werkt niet (meer).
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wij hebben een beetje vergelijkbare situatie, 1993 woning met 110m2 en 18GJ verbruik. De installateur berekende ons op zo'n 5 a 6 KW maar vanwege de radiatoren hebben we gekozen voor een Panasonic 9KW die max 60 graden kan aanleveren (ook bij -20).jeroenvervuren schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:11:
wat ik wil:
stadsverwarming er uit, zowel voor verwarming als voor warm water.
en voor in de plaats een warmtepomp
installeren warmtepomp zal door mij zelf gebeuren, aleen de leidingen tussen buiten en binneunit laat ik doen
ik loop nu een beetje vast op wat ik moet nemen:
hoeveel KW heb ik nodig?
hoe zit het met de subside als je grootste gedeelte zelf doet?
hoe zit het met de subsidie als je hem koopt in het buitenland
welk merk en type moet ik nemen, op dit moment zit ik te kijken naar de panasonic kit-adc en de Techneco Loria duo.
waar zijn ze het goedkoopst te vinden (buitenland geen probleem)
wie kan mijn helpen?
Wij doen het overigens niet zelf, laat de installateur maar in de kruipruimte rommelen
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
mag ik vragen wat je totaal kwijt was met installatie?Felicia schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:09:
[...]
Wij hebben een beetje vergelijkbare situatie, 1993 woning met 110m2 en 18GJ verbruik. De installateur berekende ons op zo'n 5 a 6 KW maar vanwege de radiatoren hebben we gekozen voor een Panasonic 9KW die max 60 graden kan aanleveren (ook bij -20).
Wij doen het overigens niet zelf, laat de installateur maar in de kruipruimte rommelen
mmm ja ik wil een werkend systeem hebben, en aangezien mijn pana glycol aankan..dunklefaser schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:00:
[...]
A priori zou dit o.k. kunnen zijn. Maar wat is het product waarmee je de prijs vergelijkt?
Ik zou naar de vereiste specificaties kijken, zuiverheid & verontreinigingen.
Waarom niet..stel dat hij stil komt te staan... [ de leidingen zijn het minst grote probleem, maar de schade aan de pomp is honderden..... dus..vandaar mijn voorkeur ]
Tsja zuiverheid en verontreiniging...
Ik heb er een filter tussen zitten
Het gaat mij echt om niet bevriezen bij stilstand..
Thanks site uit de lucht dus .. ff nieuwe instellen..Trouwens jouw signature werkt niet (meer).
Als je installateur antivries adviseerd zou ik hem maar de deur wijzen.Dylantje2 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:49:
[...]
mmm ja ik wil een werkend systeem hebben, en aangezien mijn pana glycol aankan..
Waarom niet..stel dat hij stil komt te staan... [ de leidingen zijn het minst grote probleem, maar de schade aan de pomp is honderden..... dus..vandaar mijn voorkeur ]
Tsja zuiverheid en verontreiniging...
Ik heb er een filter tussen zitten
Het gaat mij echt om niet bevriezen bij stilstand..
[...]
Thanks site uit de lucht dus .. ff nieuwe instellen..
Het waarom weet ik niet meer, maar vorige winter heeft iemand hier uitgelegd waarom dat een no go is.
Succes met je wp slopen....
1 PVoutput . Dongen NB
Dat/dit is juist waarom ik hier zit... cowbows zijn overal te vinden..reneeke1970 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:56:
[...]
Als je installateur antivries adviseerd zou ik hem maar de deur wijzen.
Het waarom weet ik niet meer, maar vorige winter heeft iemand hier uitgelegd waarom dat een no go is.
Succes met je wp slopen....
Maar de vraag is wat zijn de verschillen dan echt...
En slopen ..
Dacht dat me wel een beetje kende,,,
Ik bezin eer ik begin :-)
Kijk ik weer eens naar dit topic, gaat het weer over hetzelfde?Dylantje2 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:03:
[...]
Dat/dit is juist waarom ik hier zit... cowbows zijn overal te vinden..
Maar de vraag is wat zijn de verschillen dan echt...
En slopen ..
Dacht dat me wel een beetje kende,,,
Ik bezin eer ik begin :-)

Als je echt zo eigenwijs wil zijn om glycol in je CV te stoppen dan moet je dat doen.
Hier zul je geen medestanders vinden.
De kans op bevriezing is nagenoeg nihil en staat waarschijnlijk alleen in de handleiding om elke aansprakelijkheid af te kunnen wijzen.
Geen enkele site geeft dit advies geeft.
Het staat in manual...buiter schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:16:
Geen enkele site geeft dit advies geeft.
En nogmaals er zijn mensen die er een lint voor langs hebben liggen..
Je geeft wel aan dat het niet gebeurd...
Geef jij mij garantie?
Of betaal je mijn schade aan de pomp?
Omdat er een paar zijn die het niets vinden..[ schijnt een cop killer te zijn .schijnt niet goed te zijn voor je pomp en nog meer geen echt efeiten..] is het toch niet zo dat het kan of mag ..Als het in de manual staat..
Ben je dan echt bang dat het kan bevriezen?Dylantje2 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:36:
[...]
Het staat in manual...
Geef jij mij garantie?
Omdat er een paar zijn die het niets vinden..[ schijnt een cop killer te zijn .schijnt niet goed te zijn voor je pomp en nog meer geen echt efeiten..] is het toch niet zo dat het kan of mag ..Als het in de manual staat..
En aan welk deel van de leiding zit je dan te denken?
Een manual komt mede tot stand in samenspraak met de juridische afdeling.Dylantje2 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:36:
[...]
Het staat in manual...
Geef jij mij garantie?
Staan dus wel meer "waarheden" in waarvan je niet weet of dit nodig is of dat dit juridisch indekken is.
En nee, ik geef je geen garantie maar alle argumenten zijn benoemd, maak op basis hiervan je keuze.
Overigens: van de installaties die ik heb gezien (op zich niet zoveel) worden de leiding redelijk tot goed ingepakt met isolatie (en meer niet)
Ik neem aan dat het een Pana monoblock is? Die kun je aftappen bij de aansluitingen. Dan heb je geen last van die 30 cm hobbel en je hoeft ook niet de slangen af te koppelen maar je moet wel naar buiten het dak op.Wolly schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:18:
Even de meningen peilen, situatie:
Monobloc op het dak ((hoogste punt van gebouw). Vanaf monobloc gaan de twee cv leidingen 30cm omhoog, dan 3 meter horizontaal en dan via een dakdoorvoer naar beneden.
[afbeelding]
Bij binnenkomst (door het plafond dus van binnenuit gezien) twijfel ik of ik daar twee kogelkranen met aftapper moet installeren. Ik lees wel eens dat je dan in geval van nood de boel kan laten leeglopen tegen bevriezing, maar ik zie niet in hoe het water uit de wp 30cm omhoog kan door de dakdoorvoer als ik die twee aftappers open zet.
Verder geen CV aanwezig.
Heeft het wel zin om hier kogelkranen te plaatsen? En zoja, heb ik dan wat aan de aftappers of kan ik net zo goed voor de goedkopere kogelkranen gaan? Bij echte (vorst)problemen ontkom ik er toch niet aan om de slangen los te koppelen bij de WP unit?
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
@Ramon_1984buiter schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:46:
[...]
Een manual komt mede tot stand in samenspraak met de juridische afdeling.
Staan dus wel meer "waarheden" in waarvan je niet weet of dit nodig is of dat dit juridisch indekken is.
En nee, ik geef je geen garantie maar alle argumenten zijn benoemd, maak op basis hiervan je keuze.
Overigens: van de installaties die ik heb gezien (op zich niet zoveel) worden de leiding redelijk tot goed ingepakt met isolatie (en meer niet)
Waarheden.... er is ook een speciale setting in het menu.
Dus ik neem aan dat pana...... Alleen Pana reageert niet op mails..
Een medetweaker heeft een merk en type dat er kan en mag erin.. maar ja Action is niet duur..
Het isoleren van de leidingen is leuk en dat heb ik ook.
maar als je pomp opent zie je meteen dat daar stukken zitten die niet geïsoleerd dus vorstschade...
En stilstand kan ik niet direct inschatten...maar als mijn huis op warmte is.? en hij stopt?
Of als ik om welke reden een verkeerde setting heb bij min x graden dan vrees ik stilstand..
[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 20-07-2018 16:18 ]
Maak een bypass leiding met twaalf volt waterpomp en accu en klaar.Dylantje2 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:17:
[...]
@Ramon_1984
Een medetweaker heeft een merk en type dat er kan en mag erin.. maar ja Action is niet duur..
maar als je pomp opent zie je meteen dat daar stukken zitten die niet geïsoleerd dus vorstschade...
Het gaat om het soortelijk gewicht van die rotzooi. En het mag niet in CV gedeelte komen dus verplicht buffer met extra spiraal en extra pomp.
Heb je dat? Waarschijnlijk niet....
1 PVoutput . Dongen NB
De WP die wij kozen was inclusief accessoires en installatie ongeveer 12k. Het was wel een 3-fase T-Cap model i.p.v. de iets goedkopere 1-fase niet T-Cap versie.jeroenvervuren schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:21:
[...]
mag ik vragen wat je totaal kwijt was met installatie?
De T-Cap heeft een gegarandeerde 9kw vermogen, ook bij -20 waar de niet T-Cap en de Loria 6008 afnemen in vermogen bij lagere temperaturen.
mmmreneeke1970 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:20:
[...]
Maak een bypass leiding met twaalf volt waterpomp en accu en klaar.
Het gaat om het soortelijk gewicht van die rotzooi. En het mag niet in CV gedeelte komen dus verplicht buffer met extra spiraal en extra pomp.
Heb je dat? Waarschijnlijk niet....
Nu breekt er iets in mijn gedachtes...
Ik heb geen buffer rechtstreeks de wp op mijn cv leidingen enz..
Waarom mag glycol[achtig] niet in een cv leiding rond gepompt worden?
Rotzooi, dus ervaring?
Maar sorry dat ik besta...
In mijn auto zit toch een soortgelijk iets in?
Draait jaren zonder problemen. waarom heeft iedereen er een bloedhekel aan?
Je truc met een bypass is een reële optie,....
Ik heb ook naar zo'n T-Cap zitten te kijken, onder andere omdat ik ook nog gewone radiatoren heb hangen. Wat voor COP haal je bij het verwarmen van je woning en met welke aanvoertemperatuur stook je?Felicia schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:26:
[...]
De WP die wij kozen was inclusief accessoires en installatie ongeveer 12k. Het was wel een 3-fase T-Cap model i.p.v. de iets goedkopere 1-fase niet T-Cap versie.
De T-Cap heeft een gegarandeerde 9kw vermogen, ook bij -20 waar de niet T-Cap en de Loria 6008 afnemen in vermogen bij lagere temperaturen.
Kan ik je niet vertellen want hij wordt pas op 17 augustus geplaatst.WeirCo schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:40:
[...]
Ik heb ook naar zo'n T-Cap zitten te kijken, onder andere omdat ik ook nog gewone radiatoren heb hangen. Wat voor COP haal je bij het verwarmen van je woning en met welke aanvoertemperatuur stook je?
Met zestig graden cop van 1.5 denk, als het al geen 1 is omdat het element daarvoor gebruikt word. Paar ir panelen is betere oplossing voor de -20WeirCo schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:40:
[...]
Ik heb ook naar zo'n T-Cap zitten te kijken, onder andere omdat ik ook nog gewone radiatoren heb hangen. Wat voor COP haal je bij het verwarmen van je woning en met welke aanvoertemperatuur stook je?
1 PVoutput . Dongen NB
Oh je mag best bestaan hoor, zo erg is het niet. Alleen jij leest altijd selectief of slaat het selectief op.Dylantje2 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:29:
[...]
mmm
Nu breekt er iets in mijn gedachtes...
Ik heb geen buffer rechtstreeks de wp op mijn cv leidingen enz..
Waarom mag glycol[achtig] niet in een cv leiding rond gepompt worden?
Rotzooi, dus ervaring?
Maar sorry dat ik besta...
In mijn auto zit toch een soortgelijk iets in?
Draait jaren zonder problemen. waarom heeft iedereen er een bloedhekel aan?
Je truc met een bypass is een reële optie,....
Het technische of chemische verhaal kan ik je niet uitleggen. Dat hebben andere personen in het verleden al genoeg gedaan. Het enige wat ik er van opgeslagen heb is gewoon nooit gebruiken. Ik ga niet twee weken op wintersport dus ik ben er niet bang voor.
Dan gaat ie maar kapot. Dat spul is op de juiste wijze toegepast zo duur daar heb ik nieuwe wp voor....... Bij wijze van..
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is een optie. Voor mij echter geen betere oplossing. Ik wil gewoon 1 systeem dat ongeacht buitentemperatuur mijn hutje warm moet houden. Additionele vereisten bij erg lage temperaturen hebben een zeer slechte WAF ...reneeke1970 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 17:23:
[...]
Met zestig graden cop van 1.5 denk, als het al geen 1 is omdat het element daarvoor gebruikt word. Paar ir panelen is betere oplossing voor de -20
De keuze voor een T-cap zou ik wellicht ook maken i.g.v. van een Panasonic.
is het vermogen niet te veel? heb het idee dat 7 kw ook al genoeg geweest wasFelicia schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:26:
[...]
De WP die wij kozen was inclusief accessoires en installatie ongeveer 12k. Het was wel een 3-fase T-Cap model i.p.v. de iets goedkopere 1-fase niet T-Cap versie.
Met LTV is de verwachting dat rond de 5kw zelfs al voldoende zou zijn. Helaas hebben we geen LTV of vloerverwarming dus heb ik hoger ingeschaald. Niet het meest efficiënte maar wel de zekerheid dat m'n vrouw me laat leven in de winterjeroenvervuren schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 17:37:
[...]
is het vermogen niet te veel? heb het idee dat 7 kw ook al genoeg geweest was
Tzt zal er wel ltv verwarming inkomen al dan niet met vloerverwarming, maar dan zijn we nu in ieder geval van de stadsverwarming af en dat had voor ons meer prio.
Waarom maak je geen tracing op de leidingen?Dylantje2 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:17:
[...]
@Ramon_1984
En stilstand kan ik niet direct inschatten...maar als mijn huis op warmte is.? en hij stopt?
Of als ik om welke reden een verkeerde setting heb bij min x graden dan vrees ik stilstand..
Hier gelukkig geen asbest probleem. Wel is er voor de pelletkachel een rvs pijp van 80 mm door het bestaande kanaal getrokken. Wellicht bij jou ook mogelijk, of een kanaal naast je bestaande kanaal maken. Een pelletkachel heeft geen grote diameter nodig.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:00:
[...]
Ja, en dat gooit gelijk een paar K bovenop de prijs (afbreken schoorsteen, verwijderen asbest en opbouwen schoorsteen). Als er geen asbestpijp in onze schoorsteen had gezeten, was die gaskachel al lang verdwenen!
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Wat ik zei die leidingen zijn rot als ze kapot vriezen[ vriest Uponor wel kaopt? ] maar het gaat mij om het inwendige van de pomp..Ramon_1984 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 18:41:
[...]
Waarom maak je geen tracing op de leidingen?
Daar is geen E draad omheen te krijgen :-)
Om elke pomp kan je een tracing makenDylantje2 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:24:
[...]
Wat ik zei die leidingen zijn rot als ze kapot vriezen[ vriest Uponor wel kaopt? ] maar het gaat mij om het inwendige van de pomp..
Daar is geen E draad omheen te krijgen :-)
De "angst" van @Dylantje2 wordt niet weggenomen met tracing, hij wil zich (op dit vlak) aan het boekje houden.
Verdunde glycol kan / mag heel goed in het CV systeem, pure glycol inderdaad niet. Volgens mij hebben we enige tijd geleden exact dezelfde discussie gehad, meer valt er niet over te vertellen.
Het idee om koelvloeistof in je CV systeem te doen is inderdaad niet zo handig, veel te agressief en zeker niet bedoeld voor CV systemen. Ook dit is enige tijd geleden uitgebreid behandeld.
Thanks!!!
Weet je ook welke mix ik moet hebben dan?
Toevallig bij Brugman keukens te koop ? Misschien kan ik je aan korting helpen.Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:57:
[...]
En ik weet wat ik als response ga krijgen, maar toch: dat voegt "even" 3 tot 4K toe aan de prijs die we al kwijt zouden zijn om de verwarming gasloos te maken. Wij hebben geen standaard fornuis en als we die zouden vervangen zouden we hetzelfde model weer terugkopen (er is een inductie variant). En die zit ergens tussen de 3 en 4K.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
We hebben ongeveer 26 minuten per jaar geen stroom. Dus de kans is klein. Maar het zou kunnen gebeuren.
Moet je voorstellen in een nieuwbouwwijk. Direct vele in de koud. Probeer dat maar te herstellen.
Stel je monoblock begeeft het na 13 jaar. Gaan dan ook direct de leidingen kapot?
w00t
Voor mijn gevoel is die glycol overdreven... als je de juiste maatregelen neemt. Met de 5kw Panasonic monoblock het expansievat verwijderen en daarmee ook de elektrische verwarming die daarop zit... onder 4gr gaat deze steeds aan. Defrost controle zorgt ook dat de pomp niet langer dan een uur stil zal staan bij lager dan 4gr of iets dergelijks. Verder leidingen goed isoleren en glaswol of iets rondom de risico delen proppen.FireStarter schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:15:
Stel de stroom valt uit. En je monoblock vriest kapot. Kan je de schade dan verhalen?
We hebben ongeveer 26 minuten per jaar geen stroom. Dus de kans is klein. Maar het zou kunnen gebeuren.
Moet je voorstellen in een nieuwbouwwijk. Direct vele in de koud. Probeer dat maar te herstellen.
Stel je monoblock begeeft het na 13 jaar. Gaan dan ook direct de leidingen kapot?
Maargoed ieder zijn eigen mening. Ik kom op Wikipedia van de geisha niks tegen van glycol en op het Duitse forum lees ik er ook weinig over...
Maar om er even netjes bij te zetten wat de wijzigen zijn, zal voor op de belasting gelden levende ambtenaren wel te veel van het goede zijn..
Ben benieuwd wanneer de bedragen gaan zakken..

Gasschuif heeft 32 jaar praktijkervaring in luchtbehandeling, niet zoveel dus.
In al die jaren heb ik vele honderden luchtbehandeling systemen (stoom/water stoom/lucht, water/lucht water/water freon/water warmtewisselaars) met vorstschade meegemaakt. Oorzaken die je achteraf niet kan verzinnen. Al die verhalen hier over goede isolatie en tracing is natuurlijk onzin, als de netspanning 3 dagen er niet is helpt alleen een nood aggregaat of glycol in een watersysteem wat buiten stilstaat om de warmtewisselaar te beschermen.
Een duur ding in een monoblok als hij kapot vriest is ook alle freon verdwenen en ben je op slopers hoogte, nog afgezien van de pomp schade.
De kans dat het fout gaat is niet zo groot, maar de gevolgen ervan wel. Denk hierover na als je besluit er geen glycol in te doen.
Er rijden in Nederland zeg 8 miljoen auto's met glycol rond met zeg 80 graden temperatuur tijdens bedrijf. beveiligen tot zeg -12 C kost ietsje warmteoverdracht, ook bekend. Maak een weloverwogen keuze, en ga achteraf niet zitten miepen.
Er is wel eens vaker een helikopter in een hoogspanning mast gevlogen met een lange stroomstoring als gevolg. Of iedere andere oorzaak met grotere gevolgen als 20 minuten geen spanning is.
Bij min 10C en harde wind en geen spanning gaat het heel snel is mijn ervaring.
Ik adviseer @Dylantje2 dan ook zijn intutie te volgen.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
hopelijk blijft het voorlopig zo. De oplevering van mijn nieuwbouwwoning is naar begin 2020 verschovenDylantje2 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:18:
[...]
Maar om er even netjes bij te zetten wat de wijzigen zijn, zal voor op de belasting gelden levende ambtenaren wel te veel van het goede zijn..
Ben benieuwd wanneer de bedragen gaan zakken..
Het lijkt me dat je voor dat soort schade te verzekeren bent.Gasschuif schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:03:
Ik ga hem er maar weer eens inkoppen....
In al die jaren heb ik vele honderden luchtbehandeling systemen (stoom/water stoom/lucht, water/lucht water/water freon/water warmtewisselaars) met vorstschade meegemaakt. Oorzaken die je achteraf niet kan verzinnen. Al die verhalen hier over goede isolatie en tracing is natuurlijk onzin, als de netspanning 3 dagen er niet is helpt alleen een nood aggregaat of glycol in een watersysteem wat buiten stilstaat om de warmtewisselaar te beschermen.
Een duur ding in een monoblok als hij kapot vriest is ook alle freon verdwenen en ben je op slopers hoogte, nog afgezien van de pomp schade.
De kans dat het fout gaat is niet zo groot, maar de gevolgen ervan wel. Denk hierover na als je besluit er geen glycol in te doen.
Er rijden in Nederland zeg 8 miljoen auto's met glycol rond met zeg 80 graden temperatuur tijdens bedrijf. beveiligen tot zeg -12 C kost ietsje warmteoverdracht, ook bekend. Maak een weloverwogen keuze, en ga achteraf niet zitten miepen.
Er is wel eens vaker een helikopter in een hoogspanning mast gevlogen met een lange stroomstoring als gevolg. Of iedere andere oorzaak met grotere gevolgen als 20 minuten geen spanning is.
Als mijn vriezer langer dan 24 uur uit is loop ik ook het risico op een schade van zo'n €500 aan ingevroren prooidieren.
Voor een paar ontdooide frikandellen zou ik de verzekering niet lastig vallen
[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-07-2018 21:15 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Thanks....Gasschuif schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:03:
Ik ga hem er maar weer eens inkoppen....
Mijn gedachte is dus yours...
Alleen heb je een goed advies wat er in kan/moet/mag..[ merk type? ]
Pana reageert nergens op. Hier zijn de meningen heel erg verdeeld van nooit doen want hij draait in de soep, tot wel.:-)
Mijn bekende installateur zegt Action spul erin..
Wat is nou wijsheid?
Grolsch heeft een goedje wat er in zou kunnen...
Maar misschien dat jij iets ander advies hebt, of waar ik advies kan inwinnen?
@BlueTooth76
als je mij kunt uitleggen hoe je dit kunt verzekeren..[ zonder flauw te doen heel graag ]
Terwijl er ergens staat vullen met glycol ivm bevriezingsgevaar [ op de pomp en in de manual ]
Tsja er zijn geen bouwvakkers te vindenNNCi schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:04:
[...]
hopelijk blijft het voorlopig zo. De oplevering van mijn nieuwbouwwoning is naar begin 2020 verschoven
Dus overheid bedankt voor al die mooie faillissementen ipv de mensen toen behouden voor de sector.
En in een crisis vernieuwen en verduurzamen..Maar je kunt ook alles kapot bezuinigen...
En nu..
Een mega huizencrisis...
Wie worden er beter van?
Valt wel mee hoor, in een nieuwbouwwijk kan je dagen zonder verwarming voordat het echt koud in huis word.FireStarter schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:15:
Bovendien Rowenta is dan je backup (wel op aggregaat)
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Wat dacht je van tentje erover met gas kachel hahakoevlaas2 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 22:10:
[...]
Valt wel mee hoor, in een nieuwbouwwijk kan je dagen zonder verwarming voordat het echt koud in huis word.
Bovendien Rowenta is dan je backup (wel op aggregaat)
1 PVoutput . Dongen NB
Nee joh, Rowenta houdt je HUIS wel warm.reneeke1970 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 22:16:
[...]
Wat dacht je van tentje erover met gas kachel haha
De F&G serie hadden minium van 30ltr ivm de reactietijd van de regeling van de warmtepomp. Voor de H-serie weet ik dat zo niet.
Ik gebruik hulpcirculatiepompen in het circuit op noodstroom.
Eerst had ik ze via een 3-weg klep staan, die ze in serie schakelde bij netstroomuitval, maar iets als Apha2 geeft zo weinig flow weerstand als deze niet draaien dat ik het via de flowmeters niet zag, sinds 2017 heb ik ze direct in serie staan.
Het is een keuze ,maar ik heb dan ook een redelijk circulatie volume van rond 240-250ltr en mijn warmtepompen zijn niet mijn enigste warmtebron (oa warmtebuffer die ik ook manueel via een hout-CV kan opwarmen) en daarvoor had ik al een noodstroom voorziening en domotica.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
En mocht iemand glycol toe willen passen....Guido87 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 17:32:
[...]
Voor mijn gevoel is die glycol overdreven... als je de juiste maatregelen neemt. Met de 5kw Panasonic monoblock het expansievat verwijderen en daarmee ook de elektrische verwarming die daarop zit... onder 4gr gaat deze steeds aan. Defrost controle zorgt ook dat de pomp niet langer dan een uur stil zal staan bij lager dan 4gr of iets dergelijks. Verder leidingen goed isoleren en glaswol of iets rondom de risico delen proppen.
Maargoed ieder zijn eigen mening. Ik kom op Wikipedia van de geisha niks tegen van glycol en op het Duitse forum lees ik er ook weinig over...
Bedenk dan dat je niets aan een standaard warmtemeter hebt.
Afhankelijk van de hoeveelheid glycol heb je een afwijking op je kWh meting.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Stel de stroomstoring duurt echt zo lang, kan je de CV leiding van warmtepomp niet losdraaien en zo leeg laten lopen? Als laatste nood oplossing.reneeke1970 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 22:16:
[...]
Wat dacht je van tentje erover met gas kachel haha
Uiteraard, ik heb er ook twee kranen tussen zitten. En hij staat tegen warm huis aan, scheelt al weer vijf gradendesert spider schreef op zondag 22 juli 2018 @ 08:43:
[...]
Stel de stroomstoring duurt echt zo lang, kan je de CV leiding van warmtepomp niet losdraaien en zo leeg laten lopen? Als laatste nood oplossing.
1 PVoutput . Dongen NB
Verzekeringen betalen niet graag uit dus als het apparaat verkeerd gebruikt is verwacht ik idd geen dekking.Dylantje2 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:43:
[...]
@BlueTooth76
als je mij kunt uitleggen hoe je dit kunt verzekeren..[ zonder flauw te doen heel graag ]
Terwijl er ergens staat vullen met glycol ivm bevriezingsgevaar [ op de pomp en in de manual ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
En als ik vanaf accu een klein 220 omvormer op het huis aan sluit. Wat zou de PV dan gaan doen?AUijtdehaag schreef op zondag 22 juli 2018 @ 09:45:
@timovd
Nog meer last, geen produktie meer, tenzij je een hybride omvormer met batterijen hebt.
Alle omvormers zijn beveiligd, zodat ze niet meer leveren als het net wegvalt.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik wacht al twintig jaar tot stroom keer uitvalt......
Zit 300 meter van verdeel station af dus weinig graaf werkzaamheden.
1 PVoutput . Dongen NB
Vijf jaar geleden nieuwe PVC? Leiding gelegd. Oude gas is blijven zitten.AUijtdehaag schreef op zondag 22 juli 2018 @ 10:05:
@reneeke1970
Met alle gasleidingen die uit de grond worden getrokken (ahum) is de kans wel groter natuurlijk
Teveel cai en glasvezel in de buurt....
1 PVoutput . Dongen NB
Dat gaan ze echt niet doen, een paar jaar geleden is hier in de buurt gegraven en een telefoonleiding door getrokken: geen probleem, het was een oude en buiten gebruik.AUijtdehaag schreef op zondag 22 juli 2018 @ 10:05:
@reneeke1970
Met alle gasleidingen die uit de grond worden getrokken (ahum) is de kans wel groter natuurlijk
2 weken geleden voor mijn huis MIJN telefoonleiding doorgetrokken met graafwerkzaamheden bij vervanging van de waterleiding; helaas die telefoonkabel stond op de tekening een paar meter verderop....
snel gerepareerd, maar de nieuwe waterleiding werd aangesloten en de oude afgekoppeld en ook die bleef lekker liggen hier.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ze hadden een fout gemaakt, gaven ze toe.Zwerius schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 21:37:
[...]
Alleen de COP van 4,7 die ze noemen klopt niet. Dat moet 8,2/2,2=3,7 zijn.
Als je hun berekening ziet ((8,2+2,2)/2,2=4,7), vraag je je af of ze zelf wel weten hoe je een COP uiterekent....
In de 8,2 is de "aandrijfenergie" van 2,2 kW ook al opgenomen.
Het is intussen aangepast....
Nee, ik ga geen nieuwe discussie aan over het nut van dit ding
Vergeet niet om via hoofdschakelaar de net aansluiting uit te zetten of deel van je huissysteemreneeke1970 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 09:51:
[...]
En als ik vanaf accu een klein 220 omvormer op het huis aan sluit. Wat zou de PV dan gaan doen?
af te zonderen van de rest, kan ook met een cross-over net als voor een noodstroom generator noodzakelijk is.
Zal als darkstart fungeren als spanning&frequentie van voldoende kwaliteit is, maar net gebonden omvormer volgt niet het verbruik, als het verbruik de omvormer niet volgt dan zal de spanning op lopen en afslaan door te hoge spanning.
Een knipperlicht situatie met schaapjes wolken
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ja zoiet dacht ik al, hij kan vermogen niet kwijt, dus spanning omhoog tot max en dan uit.Domba schreef op zondag 22 juli 2018 @ 11:15:
[...]
Vergeet niet om via hoofdschakelaar de net aansluiting uit te zetten of deel van je huissysteem
af te zonderen van de rest, kan ook met een cross-over net als voor een noodstroom generator noodzakelijk is.
Zal als darkstart fungeren als spanning&frequentie van voldoende kwaliteit is, maar net gebonden omvormer volgt niet het verbruik, als het verbruik de omvormer niet volgt dan zal de spanning op lopen en afslaan door te hoge spanning.
Een knipperlicht situatie met schaapjes wolken
1 PVoutput . Dongen NB
Zoek eens op mono ethyleen of propyleen glycol met de zoekfunctieDylantje2 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:43:
[...]
Thanks....
Mijn gedachte is dus yours...
Alleen heb je een goed advies wat er in kan/moet/mag..[ merk type? ]
Pana reageert nergens op. Hier zijn de meningen heel erg verdeeld van nooit doen want hij draait in de soep, tot wel.:-)
Mijn bekende installateur zegt Action spul erin..
Wat is nou wijsheid?
Grolsch heeft een goedje wat er in zou kunnen...
Maar misschien dat jij iets ander advies hebt, of waar ik advies kan inwinnen?
@BlueTooth76
Kwam deze post tegen met wat tips van @Oxellaar
Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
https://fritts.nl/zonnepanelen-stroomstoring/reneeke1970 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 11:18:
[...]
Ja zoiet dacht ik al, hij kan vermogen niet kwijt, dus spanning omhoog tot max en dan uit.
Alle pompen op maximaal gezet, alle groepen open, maar ik krijg er geen constante lijn in.
Blijkbaar toch onvoldoende afgiftevermogen om te koelen. Is wel op te lossen door de Ta nog verder te verlagen, maar dat is ook niet ideaal.
Ik laat de WP nu 2 runs van 3 uur draaien op koelen (10.00 t/m 13.00 en 15:00 t/m 18.00) en daarmee blijft het huis heerlijk koel.
Ta heb ik nu op 16 graden ingesteld, vloeroppervlak wordt zo'n 19,5 graden op het koudste punt in huis.
Woonkamer was 21 graden vanmorgen, en keuken 21,5.

Waar wij nu iets meer dan 2 jaar wonen (andere kant van het dorp) is al 4 keer een stroomstoring geweest die circa 1,5 tot 3 uur duurde. Geen man overboord maar toch best storend zoiets.reneeke1970 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 10:03:
[...]
Ik wacht al twintig jaar tot stroom keer uitvalt......
Zit 300 meter van verdeel station af dus weinig graaf werkzaamheden.
Waar we voorheen woonden nooit iets meegemaakt. Ja 15 jaar geleden ofzo voor 40 minuten.
Als je glycol in je systeem doet is het wel handig om wat gegevens daarover te vermelden voor je.
Een 30% glycol-water mengsel (monopropyleen = niet giftig) beschermd je installatie tot ongeveer -14°C.
De soortelijke warmte van dit mengsel is lager dan van water. Dit betekent in de praktijk dat je WP ± 12% minder capaciteit kan leveren. de soortelijke massa van dit mengsel is zwaarder dan van water. Dit betekent dat de waterzijdige weerstand in je systeem omhoog gaat met ± 30% en je opgenomen vermogen van je circulatiepomp met ± 50%.
Binnen/buiten, dat geeft een minimaal benodigd vermogen en vloer/water is ook minimaal.
Daarbij is de dT tussen vloer en ruimteT ook weer minimaal.
En je hebt een behoorlijk minimaal vermogen van de WP.
@Dylantje2 Action spul erin kan wel, maar hoeveel liter heb je nodig?
Volgens mij is dan dat action spul nog behoorlijk duur.
En is dat Ethyleen, of propyleen glycol? Want de voorkeur gaat uit naar ethyleen.
Met een verhouding van iets meer dan 1:5 (G:W) zit je behoorlijk safe.
En je hebt inderdaad iets minder vermogen, maar daar heb je rekening mee gehouden tijdens de selectie.
(@Rhaelak Als het goed is heeft de wp dus minimaal 12% meer vermogen)
Je had immers 4 keuzes bij het kiezen van een (monoblock) wp
1. geen glycol gebruiken en een risico lopen op bevriezing. Terwijl het wel voorschrift is. Bij strenge vorst alleen de pomp laten draaien is niet voldoende, ook dan vriest de boel kapot, al duurt het iets langer.
2. rekening houden met glycol in het water. Dus vermogen, extra appendages en een vulpunt voor glycol meenemen in ontwerp.
3. een wp selecteren die geen glycol nodig heeft.
4. een split systeem, helemaal geen gezeur meer
Twijfel niet aan jouw kennis, maar hoe moet ik onderstaande uitleg dan lezen van een Daikin?Oxellaar schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:04:
1. geen glycol gebruiken en een risico lopen op bevriezing. Terwijl het wel voorschrift is. Bij strenge vorst alleen de pomp laten draaien is niet voldoende, ook dan vriest de boel kapot, al duurt het iets langer.
monobloc ?
Volgens mij staat hier dat in geval van calamiteiten glycol nodig is om je systeem te beschermen, maar in normale toestand kan het systeem bij vorst zonder glycol blijven draaien?Vorst kan het systeem beschadigen. Om de onderdelen van het
hydraulisch circuit tegen vorst te beschermen, bevat de software
vorstbeschermende functies, waaronder het bij lage temperaturen
inschakelen van de pomp, de inwendige verwarmers en/of de backupverwarming.
Indien er echter een stroomstoring is, kunnen deze
vorstbeschermende functies niet worden uitgevoerd. Daarom wordt
geadviseerd glycol in het watercircuit toe te voegen. De nodige
concentratie hangt af van de mogelijke laagste buitentemperatuur en
of u het systeem tegen barsten of vorst wilt beschermen.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.
Volgens mij niet. In ieder geval niet via RVO, https://www.rvo.nl/subsid...dt-de-isde-1/warmtepompen :BCC schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:36:
Niet helemaal de goede plek, maar omdat hier nogal veel kennis zit - zit er nog subsidie op lucht/lucht warmtepompen? Of is dat sinds de herziening enkel nog op lucht/water warmtepompen?
Het verwarmingstoestel is uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp, grond-waterwarmtepomp of een water-waterwarmtepomp. Lucht-luchtwarmtepompen zijn uitgesloten.
Tnx, zo'n idee had ik al, dus het hoort er gewoon bijOxellaar schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:04:
@Grolsch Die vlakke lijn ga je nooit krijgen. Er is bijna geen afgifte mogelijk, alle dT zijn erg klein.
Binnen/buiten, dat geeft een minimaal benodigd vermogen en vloer/water is ook minimaal.
Daarbij is de dT tussen vloer en ruimteT ook weer minimaal.
En je hebt een behoorlijk minimaal vermogen van de WP.
Het is in Twente wel extreem warm en kurkdroog. Als ik tegenwoordig naar huis rij heb ik het idee dat ik door Spanje rij, alles helemaal geel
Ik hoop zo het huis een beetje op temperatuur te houden, wat dus tot nu toe aardig lukt.
Zet er een 4 kW bij alleen om te koelen, dan pendelt ie vast nietGrolsch schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:27:
[...]
Tnx, zo'n idee had ik al, dus het hoort er gewoon bij
Het is in Twente wel extreem warm en kurkdroog. Als ik tegenwoordig naar huis rij heb ik het idee dat ik door Spanje rij, alles helemaal geel
Ik hoop zo het huis een beetje op temperatuur te houden, wat dus tot nu toe aardig lukt.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ging er vanuit dat er een drieweg klep ingebouwd bij zat en je dus rechtsreeks op de hydrobox SWW en VV kon aansluiten, maar als ik nu goed de manual doorkijk gaan ze er volgens mij vanuit dat je die zelf moet regelen?
Betekent dat dat ik zelf een driewegklep moet regelen die de hydrobox dan aanstuurt? Dat betekent dan ook toch dat je nooit SWW en VV tegelijk aan kan hebben toch?
Verder dacht ik dat alle Ecodans 3/8" en 5/8" gebruiken als aansluiting en heb ik net al de koelleidingen besteld.
Alleen als ik in de datasheet kijk lijkt het erop dat de ERSD-V2MC een 1/4" en 1/2" koelleiding nodig heeft (Refrigerant (Liquid) 6.35 mm/Flare (E*SD-*) + Refrigerant (Gas) 12.7 mm/Flare (E*SD-*) bij deze datasheet http://www.mitsubishitech...-MEC/EHS(D)(C)-MEC_IM.pdf pagina 5). Klopt dit?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ja je hebt aparte 3weg klep nodig.adnanoner schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:56:
Ik heb nu de PUHZ-SW75YAA+ERSD-VM2C besteld. Ik ga deze gebruiken voor onze vloerverwarming (zonder naregeling) en het opwarmen van onze hygiene buffer.
Ik ging er vanuit dat er een drieweg klep ingebouwd bij zat en je dus rechtsreeks op de hydrobox SWW en VV kon aansluiten, maar als ik nu goed de manual doorkijk gaan ze er volgens mij vanuit dat je die zelf moet regelen?
Betekent dat dat ik zelf een driewegklep moet regelen die de hydrobox dan aanstuurt? Dat betekent dan ook toch dat je nooit SWW en VV tegelijk aan kan hebben toch?
Verder dacht ik dat alle Ecodans 3/8" en 5/8" gebruiken als aansluiting en heb ik net al de koelleidingen besteld.
Alleen als ik in de datasheet kijk lijkt het erop dat de ERSD-V2MC een 1/4" en 1/2" koelleiding nodig heeft (Refrigerant (Liquid) 6.35 mm/Flare (E*SD-*) + Refrigerant (Gas) 12.7 mm/Flare (E*SD-*) bij deze datasheet http://www.mitsubishitech...-MEC/EHS(D)(C)-MEC_IM.pdf pagina 5). Klopt dit?
Even @koevlaas2 informeren welke leidingen en welke 3weg klep, heb je meteen een stek monteur met liefde voor zijn vak.
Sww verwarming kan nooit tegelijk. Dus ik hoop dat je over capaciteit hebt want in de winter zit je toch paar uurtjes zonder verwarming. Dat is het fijne van losse warmtepomp boiler, heb je geen omschakeling probleem. En scheelt drie weg klep van honderd euroadnanoner schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:56:
Ik heb nu de PUHZ-SW75YAA+ERSD-VM2C besteld. Ik ga deze gebruiken voor onze vloerverwarming (zonder naregeling) en het opwarmen van onze hygiene buffer.
1 PVoutput . Dongen NB
Guido87 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:09:
[...]
Ja je hebt aparte 3weg klep nodig.
Even @koevlaas2 informeren welke leidingen en welke 3weg klep, heb je meteen een stek monteur met liefde voor zijn vak.
Ha ja ben al in contact met @koevlaas2 die gaat de installatie doen. Had op zijn aanraden de 3/8" 5/8" besteld, maar zag opeens in de specs iets anders staanSpeedy-Andre schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:02:
Handige volgorde, eerst bestellen en dan kijken of het allemaal wel klopt
We hebben een zonneboiler, 250 liter, met 30HP en ook nog een 3-fase doorstroomverwarmer als naverwarmer en een DWTW dus ik denk dat het wel goed komtreneeke1970 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:14:
[...]
Sww verwarming kan nooit tegelijk. Dus ik hoop dat je over capaciteit hebt want in de winter zit je toch paar uurtjes zonder verwarming. Dat is het fijne van losse warmtepomp boiler, heb je geen omschakeling probleem. En scheelt drie weg klep van honderd euro
Het vat is dus voor SWW, maar kan ook voor CV ondersteuning dienen. Die CV ondersteuning is eigenlijk een beetje als extra gekomen, omdat ik korting op een buffervat had met een 3e spiraal. Nu kan ik voor relatief weinig (3weg klep en wat leidingwerk) cv ondersteuning toevoegen.
Veel van het schema gebruikt van @Helhond thanks voor alle hulp

[ Voor 12% gewijzigd door adnanoner op 23-07-2018 13:07 ]
reneeke1970 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:49:
[...]
Zet er een 4 kW bij alleen om te koelen, dan pendelt ie vast niet
Klopt, je moet zelf een 3-weg-klep erbij komen, klimacorner had destijds (vorig jaar) de beste prijsadnanoner schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:56:
Geen goedkope klep
https://www.klimacorner.d...haltventil-usv-32/a-7071/
Zelfs een CV ketel kan niet tegelijkertijd SWW en CV doen, het is het 1 of het ander. Ook als de 3-weg-klep wel in de unit had gezeten.
Dit staat heel duidelijk in de handleidingen / datasheets.Verder dacht ik dat alle Ecodans 3/8" en 5/8" gebruiken als aansluiting en heb ik net al de koelleidingen besteld.
Ecodan kan niet met externa 3-wegkleppen werken? Dus bijv deze: https://www.wasco.nl/arti...m+knel+8738201411/8029805 . Deze werkt wel met mijn resol SLT.Grolsch schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:25:
Klopt, je moet zelf een 3-weg-klep erbij komen, klimacorner had destijds (vorig jaar) de beste prijs
Geen goedkope klep
https://www.klimacorner.d...haltventil-usv-32/a-7071/
Zelfs een CV ketel kan niet tegelijkertijd SWW en CV doen, het is het 1 of het ander. Ook als de 3-weg-klep wel in de unit had gezeten.
Betreft een tussenwoning uit 1969 130m2 met HR++ glas / nageisoleerde spouw (neopixel) en kruipruimte (10cm pur)/ RC 4 dak. Momenteel met een 3 persoons huishouden is het gas verbruik rond de 900m3 met een HR cv ketel echter verwachten we binnenkort gezinsuitbreiding naar in totaal 5 personen.
Zowel voor als achter zijn er dakkappellen aanwezig, zonnecollectoren zijn dus geen ideale oplossing.
Ik heb met name gekeken naar de Panasonic Aquarea lijn vanwege de vermelding hier op het forum en de informatie dat er goed uitziet. Ik vind de informatie verschaffing bij sommige fabrikanten wat knullig.
Mijn idee was om zowel een warmtepomp boiler (PAW-DHWM300AE) die de binnenlucht aanzuigt en/of buitenlucht afhankelijk van de temperatuur binnen/buiten (gunstige COP bij het aanzuiten van warmte binnenlucht?).
En voor de verwarming van de woning en ter ondersteuning van de warmtepomp boiler een aparte L/W warmtepomp.
Wat me opvalt is echter dat namate het vermelde vermogen van de L/W warmte pomp daalt de COP stijgt (altans bij de Aquarea lijn) heeft dit een specifieke reden? of behaald een overbemeten warmtepomp een hogere COP omdat deze niet op maximaal vermogen hoeft te functioneren?
Hebben jullie nog adviezen waarin ik me zou kunnen verdiepen om mezelf goed te informeren?
Welk afgiftesysteem heb jeRVMarion schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:31:
Momenteel ben ik me aan het verdiepen hoe ik een warmtepomp(en) zou kunnen toepassen in de huidige woning.
Betreft een tussenwoning uit 1969 130m2 met HR++ glas / nageisoleerde spouw (neopixel) en kruipruimte (10cm pur)/ RC 4 dak. Momenteel met een 3 persoons huishouden is het gas verbruik rond de 900m3 met een HR cv ketel echter verwachten we binnenkort gezinsuitbreiding naar in totaal 5 personen.
Zowel voor als achter zijn er dakkappellen aanwezig, zonnecollectoren zijn dus geen ideale oplossing.
Ik heb met name gekeken naar de Panasonic Aquarea lijn vanwege de vermelding hier op het forum en de informatie dat er goed uitziet. Ik vind de informatie verschaffing bij sommige fabrikanten wat knullig.
Mijn idee was om zowel een warmtepomp boiler (PAW-DHWM300AE) die de binnenlucht aanzuigt en/of buitenlucht afhankelijk van de temperatuur binnen/buiten (gunstige COP bij het aanzuiten van warmte binnenlucht?).
En voor de verwarming van de woning en ter ondersteuning van de warmtepomp boiler een aparte L/W warmtepomp.
Wat me opvalt is echter dat namate het vermelde vermogen van de L/W warmte pomp daalt de COP stijgt (altans bij de Aquarea lijn) heeft dit een specifieke reden? of behaald een overbemeten warmtepomp een hogere COP omdat deze niet op maximaal vermogen hoeft te functioneren?
Hebben jullie nog adviezen waarin ik me zou kunnen verdiepen om mezelf goed te informeren?
Stelregel is 900*8/1650 = 4,36KW WP benodigd, dus met een 5KW WP (dit dit levert bij - 10) zou je uit de voeten kunnen. SWW wil je via een WP boiler doen, dat is zeker een goede optie, ook vanwege de extra subsidie op WP boilers.
Meestal is het zo dat kleine units iets efficiënter zijn, maar een grote unit op 50% is efficiënter als een kleine unit op 100%.
Je moet ook niet overdreven groot dimensioneren, want dan kan de WP weer niet ver genoeg terugmoduleren.
Klopt, in geval van calamiteiten wel, maar het moet er dan wel in zitten natuurlijk.Wolly schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:29:
[...]
Twijfel niet aan jouw kennis, maar hoe moet ik onderstaande uitleg dan lezen van een Daikin?
monobloc ?
[...]
Volgens mij staat hier dat in geval van calamiteiten glycol nodig is om je systeem te beschermen, maar in normale toestand kan het systeem bij vorst zonder glycol blijven draaien?
Niet iedere wp heeft een E element en water in beweging kan zeker nog bevriezen.
Het gaat vanaf de buitenzijde van de leidingen langzaam aangroeien en de laag zal steeds dikker worden.
Dus zonder E element loop je het risico op vorstschade bij bijvoorbeeld een compressorstoring..
Het is allemaal gebaseerd op een samenloop van omstandigheden, maar het is zeker niet onmogelijk.
Excuus ja dat was ik inderdaad nog vergeten, momenteel staan ernormale oude stalen radiatoren die ik verwarm met 50 graden toevoer.Grolsch schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:43:
[...]
Welk afgiftesysteem heb jeKrijg / houd je je woning warm met Ta <40 graden
...
Heb al een aantal jaga radatoren klaar staan om de oude radiatoren te vervangen. En als laminaatvloer op de begaande grond aan vervanging toe is zal er vloerverwarming aangelegd worden. Dit duurt waarschijnlijk nog 2-3 jaar.
Maar momenteel wordt de woning snel warm dus verwacht niet dat het vervangen van de radatoren een probleem op zullen leveren.
Het gaat niet over alleen over het afgiftevermogen; het buffervermogen is ook belangrijk.Grolsch schreef op maandag 23 juli 2018 @ 09:03:
Ik ben sinds donderdag/vrijdag aan het koelen, maar ik blijf zo'n 3 á 4 runs van +- 15 minuten per uur houden. Als de WP lang loopt worden het er zelfs 5 per uur.
Alle pompen op maximaal gezet, alle groepen open, maar ik krijg er geen constante lijn in.
Blijkbaar toch onvoldoende afgiftevermogen om te koelen. Is wel op te lossen door de Ta nog verder te verlagen, maar dat is ook niet ideaal.
Ik laat de WP nu 2 runs van 3 uur draaien op koelen (10.00 t/m 13.00 en 15:00 t/m 18.00) en daarmee blijft het huis heerlijk koel.
Ta heb ik nu op 16 graden ingesteld, vloeroppervlak wordt zo'n 19,5 graden op het koudste punt in huis.
Woonkamer was 21 graden vanmorgen, en keuken 21,5.
[afbeelding]

Ik koel de vloer met Ta van 16 graden en alleen 'snachts. Overdag staat de koeling uit. Woonkamer is 22-24oC
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Om dat "aan/uit gedrag" te voorkomen maakt het volgens mij niet uit of ik 's nachts of overdag draai. Ik denk zelfs dat het minimum vermogen van mijn WP overdag lager ligt als 's nachts omdat de Tb overdag hoger is.jaari schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:02:
[...]
Het gaat niet over alleen over het afgiftevermogen; het buffervermogen is ook belangrijk.
[afbeelding]
Ik koel de vloer met Ta van 16 graden en alleen 'snachts. Overdag staat de koeling uit. Woonkamer is 22-24oC
Waarom doe jij het juist 's nachts
Jij hebt ook een veel kleinere WP die constant draait op zo'n 300Watt, dat gaat die van mij niet/nooit redden
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 23-07-2018 15:22 ]
Is dit een alternatief voor een koelende wp:Grolsch schreef op maandag 23 juli 2018 @ 09:03:
Ik ben sinds donderdag/vrijdag aan het koelen, maar ik blijf zo'n 3 á 4 runs van +- 15 minuten per uur houden. Als de WP lang loopt worden het er zelfs 5 per uur.
......................
Het grondwater waarmee ik nu regelmatig de tuin besproei is 10,7*C, (kost niets, behalve de stroom voor de pomp) dus als ik de grondwaterpomp op de vloerverdeler aansluit, en de retour van de verdeler naar de sprinkler, dan heb ik voorverwarmde sproeier, en een gekoelde vloer, 2 vliegen in 1 klap

Of is dit niet zo'n goed idee?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik zou de drek die in je vv zit niet graag in mijn tuin verspreidenNaalroc schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:25:
[...]
Is dit een alternatief voor een koelende wp:
Het grondwater waarmee ik nu regelmatig de tuin besproei is 10,7*C, (kost niets, behalve de stroom voor de pomp) dus als ik de grondwaterpomp op de vloerverdeler aansluit, en de retour van de verdeler naar de sprinkler, dan heb ik voorverwarmde sproeier, en een gekoelde vloer, 2 vliegen in 1 klap![]()
Of is dit niet zo'n goed idee?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dit topic is gesloten.