Kun je ook aangeven wat het je zonder die zonnepanelen zou hebben gekost?Luiaard schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:20:
Voorlopige conclusie (met nog geen volledig jaar warmtepomp) is dat deze mij een ruime €600 per jaar aan stroom kost, waar de stadsverwarming die we voorheen hadden >€1250 per jaar kostte. Alleen het vastrecht van die aansluiting was al wat we nu verbruiken aan elektra.
@CrazyOne Ik zou of voor zonnepanelen gaan, of voor een hybride warmtepomp. Ik vermoed dat je met de hybride warmtepomp het meeste verdient. Zeker omdat je aangeeft dat je CV ketel economisch al afgeschreven is en je echt een behoorlijke hoeveelheid gas verstookt.
Nu was afgelopen winter vooral februari en maart extreem koud, dus dat heeft je verbruik ook geen goed gedaan.
Even vergelijken, (een huis uit 1900 in NO Groningen, ongeveer dezelfde inhoud, alleen geen verwarming op de boven verdieping), wij hebben in februari 128m3 en maart 110m3 meer verbruikt dan in 2017. Alle andere wintermaanden een behoorlijk stuk minder (onze gas rekening zal dit jaar uitkomen op zo'n 1850m3, en vorig jaar was dat 1800m3). Dus als we volgend jaar niet zo'n ijskoude NO wind hebben in februari en maart zal je rekening best wel eens anders kunnen uitvallen.
Zeker omdat je zegt dat je nog verder moet isoleren, zou ik niet voor een pure WP gaan, omdat je simpelweg niet weet waar je gaat eindigen qua verbruik. Wij zijn van 3000m3 naar 1800m3 gegaan (dat bordkarton zat alleen op de zolder, beneden was het hardboard, tegen een laagje jute en betumen
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.