Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.889 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Luiaard schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:20:
Voorlopige conclusie (met nog geen volledig jaar warmtepomp) is dat deze mij een ruime €600 per jaar aan stroom kost, waar de stadsverwarming die we voorheen hadden >€1250 per jaar kostte. Alleen het vastrecht van die aansluiting was al wat we nu verbruiken aan elektra.
Kun je ook aangeven wat het je zonder die zonnepanelen zou hebben gekost?

@CrazyOne Ik zou of voor zonnepanelen gaan, of voor een hybride warmtepomp. Ik vermoed dat je met de hybride warmtepomp het meeste verdient. Zeker omdat je aangeeft dat je CV ketel economisch al afgeschreven is en je echt een behoorlijke hoeveelheid gas verstookt.

Nu was afgelopen winter vooral februari en maart extreem koud, dus dat heeft je verbruik ook geen goed gedaan.

Even vergelijken, (een huis uit 1900 in NO Groningen, ongeveer dezelfde inhoud, alleen geen verwarming op de boven verdieping), wij hebben in februari 128m3 en maart 110m3 meer verbruikt dan in 2017. Alle andere wintermaanden een behoorlijk stuk minder (onze gas rekening zal dit jaar uitkomen op zo'n 1850m3, en vorig jaar was dat 1800m3). Dus als we volgend jaar niet zo'n ijskoude NO wind hebben in februari en maart zal je rekening best wel eens anders kunnen uitvallen.

Zeker omdat je zegt dat je nog verder moet isoleren, zou ik niet voor een pure WP gaan, omdat je simpelweg niet weet waar je gaat eindigen qua verbruik. Wij zijn van 3000m3 naar 1800m3 gegaan (dat bordkarton zat alleen op de zolder, beneden was het hardboard, tegen een laagje jute en betumen :D)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 juli 2018 @ 07:57:
@CrazyOne Ik zou of voor zonnepanelen gaan, of voor een hybride warmtepomp. Ik vermoed dat je met de hybride warmtepomp het meeste verdient.
Dat is maar de vraag, al helemaal als je de volgende stap binnen een aantal jaar naar een volledige niet-hybride warmtepomp en de extra investering daarvoor meerekent.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Jan Treur schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:36:
[...]

Dat is maar de vraag, al helemaal als je de volgende stap binnen een aantal jaar naar een volledige niet-hybride warmtepomp en de extra investering daarvoor meerekent.
Het geeft tijd om de isolatie en verwarming aan te pakken. En als je rekening houdt met het feit dat je een volwaardige WP gaat installeren, zal de extra investering nog wel meevallen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
Jan Treur schreef op maandag 16 juli 2018 @ 03:48:
[...]

Helemaal mee eens, een warmtepomp is nu eenmaal een veel efficientere manier voor de omzetting
  • geld -> warmte
dan een gasketel, dus je hebt er meer voordeel aan naarmate je huis slechter geisoleerd is. Deze simpele fysisch-economische wetmatigheid lijkt de lobby
  • "eerst isoleren isoleren isoleren dan warmtepomp"
niet te kunnen begrijpen.
Beetje simpel gedacht. Want die "wetmatigheid" gaat alleen op als je een minimale COP van 2.8 kunt halen. (bij gelijke energiekosten. Nog hoger dus om de extra kosten van je WP terug te verdienen). En dat lukt bij slecht geisoleerde huizen die met hoge-temperatuur CV-water worden verwarmd niet.
Je moet dus eerst zorgen dat je met LT kunt verwarmen (dus onder de 40 graden). Om dat te kunnen bereiken zul je toch echt moeten isoleren en LT (vloer)verwarming aan moeten leggen!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Inderdaad, als je vaak 50 of 55 graden water moet maken voor verwarming, dan kun je beter eerst of zo snel mogelijk iets aan je afgiftesysteem doen, enkele laagtemperatuurconvectoren toevoegen bijvoorbeeld, zodat je onder de 40 a 45 kan blijven.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan Treur op 16-07-2018 10:13 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:15
Heb een vraagje over onze Nefit Enviline, wil dat ding gaan gebruiken om te koelen. Ik kan een temperatuur aangeven waarbij die moet koelen maar weet niet exact wat slim is om in te stellen.

De vloer ligt er pas een paar maanden in en ik hoor dingen over scheuren en condens. Hoe koud mag het water zijn dat door de vloer stroomt? De vloer is in principe droog, er is droogversneller bij gedaan en ligt nu een gietvloer op.

Wie kan me vertellen wat handig is?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 19:20

manon

het leven gaat niet over rozen

Artbij schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:34:
Heb een vraagje over onze Nefit Enviline, wil dat ding gaan gebruiken om te koelen. Ik kan een temperatuur aangeven waarbij die moet koelen maar weet niet exact wat slim is om in te stellen.

De vloer ligt er pas een paar maanden in en ik hoor dingen over scheuren en condens. Hoe koud mag het water zijn dat door de vloer stroomt? De vloer is in principe droog, er is droogversneller bij gedaan en ligt nu een gietvloer op.

Om condens te voorkomen is het belangrijk om een dauwpunt bewaking te monteren op je verdeler. Verder de temperatuur Kun je die instellen als vaste waarde of via een stooklijn tov het koelwater ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
manon schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:07:
[...]

Om condens te voorkomen is het belangrijk om een dauwpunt bewaking te monteren op je verdeler. Verder de temperatuur Kun je die instellen als vaste waarde of via een stooklijn tov het koelwater ?
Kan instellen via een stooklijn met voetpunt.

Hoe zie ik dat douwpunt?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 13:58

Voorlaatst nog een keer een discussie over gehad, maar volgens de "professionals" als @Oxellaar moet je niet lager gaan als 18 graden aanvoertemperatuur. Ook/vooral om condensvorming te voorkomen.

Zelf heb ik al getest met 14 graden, en dat ging op zich technisch ook wel goed, maar een vloer van 14 graden is ook niet meer comfortabel te nomen. Ik kreeg een appje van mijn vrouw of de vloerkoeling aub uitgezet kon worden, ze had de sokken alweer aan 8) :+

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 16-07-2018 12:16 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:15:
[...]

Voorlaatst nog een keer een discussie over gehad, maar volgens de "professionals" als @Oxellaar moet je niet lager gaan als 18 graden aanvoertemperatuur. Ook/vooral om condensvorming te voorkomen.

Zelf heb ik al getest met 14 graden, en dat ging op zich technisch ook wel goed, maar een vloer van 14 graden is ook niet meer comfortabel te nomen. Ik kreeg een appje van mijn vrouw of de vloerkoeling aub uitgezet kon worden, ze had de sokken alweer aan 8) :+
Bij mij heeft er ook een keer 14 graden door gestroomt. Voelt ijskoud aan inderdaad. Ik kan wel een minimum aanvoertemp instellen. Die kan ik dus het beste op 18 zetten?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:18:

Bij mij heeft er ook een keer 14 graden door gestroomt. Voelt ijskoud aan inderdaad. Ik kan wel een minimum aanvoertemp instellen. Die kan ik dus het beste op 18 zetten?
Zou ik wel doen, zie ook onderstaande reactie van @Oxellaar een tijdje geleden.
Oxellaar schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:50:
[...]

16 is vaak veel te laag, zeker met dit weer, alles druipt dan van het condens.
Het dauwpunt lag op veel plekken boven de 20 graden vandaag.
Vandaag iemand aan de lijn gehad die condens op de vloer kreeg, koeling stond op 18c

Maar er zijn weer apps die een dauwpunt opgeven per plaats, Weather pro onder andere.
Rv binnen is vaak wel lager dan buiten

Maar deze week, met een erg hoge RV, zijn dagen dat je nagenoeg niets aan vloerkoeling hebt.
Iedere graad die je koel laat de RV zover stijgen dat de gevoelstemperatuur met 3 graden omhoog gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 16-07-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:21:
[...]

Zou ik wel doen, zie ook onderstaande reactie van @Oxellaar een tijdje geleden.

[...]
Luchtvochtighied hier is nu 29%, dan zou de temperatuur toch een stuk lager kunnen?

Afbeeldingslocatie: http://www.schildersbedrijf.com/pics/tbl-relvocht02.JPG

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:25:
[...]

Luchtvochtighied hier is nu 29%, dan zou de temperatuur toch een stuk lager kunnen?

[afbeelding]
Klopt, dat kan wel, maar in de situaties dat het echt irritant (drukkend) warm wordt is de luchtvochtigheid erg hoog en krijg je gegarandeerd condens met een Ta van 14 graden.

En probeer het maar (zo eigenwijs ben je wel :+ ), 14 graden door de vloer is echt niet comfortabel >:) Wel ff een dag laten lopen, het duurt wel ff voordat de gehele vloer koud is.

18 graden is normaal gesproken een veilige en comfortabele setting, ik heb ook al van alles geprobeerd, maar uiteindelijk had @Oxellaar weer gelijk :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:29:
[...]

Klopt, dat kan wel, maar in de situaties dat het echt irritant (drukkend) warm wordt is de luchtvochtigheid erg hoog en krijg je gegarandeerd condens met een Ta van 14 graden.

En probeer het maar (zo eigenwijs ben je wel :+ ), 14 graden door de vloer is echt niet comfortabel >:) Wel ff een dag laten lopen, het duurt wel ff voordat de gehele vloer koud is.

18 graden is normaal gesproken een veilige en comfortabele setting, ik heb ook al van alles geprobeerd, maar uiteindelijk had @Oxellaar weer gelijk :>
14 graden heb ik al gehad en dat is inderdaad koud.....

Staat nu op 18, ben benieuwd.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Artbij
Hoe kan het (nu, in de zomer) 29% RV zijn in huis?
Woon je er nog niet?

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2018 12:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:48:
@Artbij
Hoe kan het (nu, in de zomer) 29% RV zijn in huis?
Woon je er nog niet?
Hij haalt de cijfers van internet denk ik, tenminste google geeft in mijn "dorp" ook 35% RV aan op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Maar hij gaat buiten toch niet koelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:54:
@Grolsch
Maar hij gaat buiten toch niet koelen...
Dat klopt, maar zit daar zoveel verschil tussen dan :? Ik weet het eerlijk niet, want ik heb ook geen RV meter in m'n huis hangen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Als je in een plastic zak woont, wat jullie doen wel ja... >:)
//grapje

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2018 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:56:
@Grolsch
Als je in een plastic zak woont, wat jullie doen wel ja... >:)
//grapje
Ik niet, ik heb nog lekker eigenwijs "mechanische" ventilatie (CO2 gestuurd) met roosters in de ramen >:)

Het is dan ook helemaal niet extreem warm in ons huis, graadje of 23, wat koel aanvoelt als het buiten 30 graden is. Ik heb de koeling dan ook niet aanstaan, helemaal geen behoefte aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Grolsch schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:57:
[...]

Ik niet, ik heb nog lekker eigenwijs "mechanische" ventilatie (CO2 gestuurd) met roosters in de ramen >:)

Het is dan ook helemaal niet extreem warm in ons huis, graadje of 23, wat koel aanvoelt als het buiten 30 graden is. Ik heb de koeling dan ook niet aanstaan, helemaal geen behoefte aan.
Werkt goed hè, zonnepanelen als hitteschild

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:55:
[...]
Dat klopt, maar zit daar zoveel verschil tussen dan :? Ik weet het eerlijk niet, want ik heb ook geen RV meter in m'n huis hangen :P
Omdat het binnen koeler is dan buiten, en de lucht hetzelfde is, en koelere lucht eerder verzadigd is met vocht, is je relatieve luchtvochtigheid binnen dus hoger dan buiten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:00:
[...]

Werkt goed hè, zonnepanelen als hitteschild
Nou, dat valt nogal tegen, m'n zonnepanelen liggen op m'n carport en op m'n veranda, en juist daaronder is het wel warm :P Binnen gelukkig relatief koel >:)
Andrehj schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:01:
[...]

Omdat het binnen koeler is dan buiten, en de lucht hetzelfde is, en koelere lucht eerder verzadigd is met vocht, is je relatieve luchtvochtigheid binnen dus hoger dan buiten.
Is hier een formule voor :? Dus Tbuiten = 27 graden, RV buiten = 35%, Tbinnen = 23 graden, RV binnen is dan :?

[ Voor 37% gewijzigd door Grolsch op 16-07-2018 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Ja. Die staat op Wikipedia. Je berekent eerst adhv de buitentemperatuur en de relatieve luchtvochtigheid buiten het dauwpunt.
En dan aan de hand van dat dauwpunt en je temperatuur binnen het de relatieve luchtvochtigheid binnen.
Het dauwpunt van de lucht verandert namelijk niet als je de temperatuur verlaagt (als in deze lucht naar binnen blaast of zuigt door je ventilatiesysteem).
In plaats van de ingewikkelde formule op Wikipedia zijn er ook wel grafieken en tabellen te vinden.
Edit: deze bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/Dewpoint-RH.svg
Zo af te lezen:
Begin onderaan met de buitentemperatuur.
Stel die is 30 graden en volgens de KNMI is de RL buiten 40%. Dan ga je dus vanuit de 30°C onderaan omhoog tot de lichtbruine lijn van 40%. Je leest nu links af dat het dauwpunt van deze lucht 15°C is.
Stel nu dat het binnen 20 graden is.
Dan ga je vanaf de 20°C onderaan omhoog tot dezelfde horizontale 15°C lijn. Dan zit je dus iets boven de paarse 70% lijn. De relatieve luchtvochtigheid binnen is dan zo'n 72%.

[ Voor 37% gewijzigd door Andrehj op 16-07-2018 13:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Of je leest een mollier diagram af.
https://www.engineeringto...c-chart-mollier-d_27.html

@Grolsch
Is hier een formule voor :? Dus Tbuiten = 27 graden, RV buiten = 35%, Tbinnen = 23 graden, RV binnen is dan :?
56% als je gaat koelen van 27 C/35 % naar 23 C/ ? %
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cov3m82X8UxC6MB3F4TsKiL5/thumb.jpg

Dauwpunt is daar 10 graden (naar 100% RV lijn doortrekken en temperatuur links aflezen)
Dus koelwater 11 graden maken, anders nattigheid ;)

[ Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2018 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:56
De slaapkamers hier blijven heerlijk koel met de fancoils. Wel alle leidingen isoleren en dan gaan met die banaan. Water van 7 graden laat ik erdoor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Je EnviLine heeft, als het goed is, een dauwpunt sensor op de secundaire aanvoer naar je systeem.
Dus op de aanvoer leiding van buffervat naar vloerverwarming.
Ook heeft hij een RV sensor in de ruimte thermostaat.

Je bent dan beveiligd tegen condens op vloer en leidingen.
Mooi he, zo'n dure, maar complete warmtepomp ;)

En je vloeren boer heeft een stookprotocol afgegeven aan je installateur, of aan jouw.
Je vloer is dus, als het goed is, een keer, opbouwend, 24 uur op 45c geweest en afbouwen, met de koeling naar 18c voor 24 uur.
Tenmiste, zo ben ik het gewend.
Zeker met een gietvloer is dit belangrijk om te doen, voor de vloer gegoten word!! Dus met een kale smeervloer.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Oxellaar schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:11:
[...]

Je EnviLine heeft, als het goed is, een dauwpunt sensor op de secundaire aanvoer naar je systeem.
Dus op de aanvoer leiding van buffervat naar vloerverwarming.
Ook heeft hij een RV sensor in de ruimte thermostaat.

Je bent dan beveiligd tegen condens op vloer en leidingen.
Mooi he, zo'n dure, maar complete warmtepomp ;)

En je vloeren boer heeft een stookprotocol afgegeven aan je installateur, of aan jouw.
Je vloer is dus, als het goed is, een keer, opbouwend, 24 uur op 45c geweest en afbouwen, met de koeling naar 18c voor 24 uur.
Tenmiste, zo ben ik het gewend.
Zeker met een gietvloer is dit belangrijk om te doen, voor de vloer gegoten word!! Dus met een kale smeervloer.
Dat stoken en koelen is met een Enviline niet netjes te doen. De installateur en Nefit zelf kwamen er niet uit.

Heb nu boven op de slaapkamers inderdaad wat scheurtjes. Beneden gelukkig nog niet.

Zag inderdaad die instelling. De WP wil 10 graden door de leiding vandaag....

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 16-07-2018 19:18 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 17:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

AUijtdehaag schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:09:
Of je leest een mollier diagram af.
https://www.engineeringto...c-chart-mollier-d_27.html

@Grolsch

[...]

56% als je gaat koelen van 27 C/35 % naar 23 C/ ? %
[afbeelding]

Dauwpunt is daar 10 graden (naar 100% RV lijn doortrekken en temperatuur links aflezen)
Dus koelwater 11 graden maken, anders nattigheid ;)
In de koeltechniek spreken we over GKW (gekoeld water) en koelwater, het eerste is meestal koud, het 2e warm... 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Artbij schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:16:
[...]

Dat stoken en koelen is met een Enviline niet netjes te doen. De installateur en Nefit zelf kwamen er niet uit.

Heb nu boven op de slaapkamers inderdaad wat scheurtjes. Beneden gelukkig nog niet.

Zag inderdaad die instelling. De WP wil 10 graden door de leiding vandaag....
Dat exact 5K verhogen per 24 uur wat lastig is, dat klopt. Dat komt door de WA regeling. Maar een paar weerstandjes met vaste waarde op de buitenvoeler doet wonderen.
Potmeter met verstelbare weerstand is ook zo gemaakt. Zo heb ik laatst ook een Torros van Techneco netjes naar de 45 gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Weet iemand of het bij een panasonic monoblock (5kw) bezwaarlijk is om deze met de rechter zijkant direct tegen een muur aan te zetten? De service manual zegt niets over minimale afstanden voor zover ik het gezien heb.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Lurge schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:38:
Weet iemand of het bij een panasonic monoblock (5kw) bezwaarlijk is om deze met de rechter zijkant direct tegen een muur aan te zetten? De service manual zegt niets over minimale afstanden voor zover ik het gezien heb.
Staat er toch heel duidelijk in. Voor de lucht circulatie geen probleem maar er zitten wat technische dingen aan de rechterkant. Wat je overigens ook in het boekje kan lezen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:14
Beste wp-experts,
Zelf heb ik geen verstand van een wp. Wel heb ik, naar aanleiding van de recente posts eens gekeken naar de Nefit Enviline Tower Monobloc 5.0 T-S / TS-S. Mijn woning uit 1999 is goed geisoleerd en heeft alleen vloer- en wandverwarming. Nu heb ik een redelijk nieuwe CV-ketel, de Remeha Calenta 40C CW5. Tevens 10 x 250 Wp zonnepanelen met een inmiddels bewezen opbrengst van 2.500 kWh per jaar waarvan er door ons circa 2.100 worden benut. Mijn gasverbruik, inclusief SWW is 1.000 m3 waarvan circa 850 m3 voor verwarming. Volgens de formule "Oxxelaar" zou de WP dan een capaciteit van 850 x 8 / 1650 = 5kW moeten hebben. Tot zover denk ik het te snappen.
Voor het vervolg zou ik graag willen weten wie van jullie een goede persoon / bedrijf kan adviseren in de directe omgeving van Assen voor meer informatie en eventueel offerte voor het installeren. Qua techniek heb ik twee linkerhanden en de verkeerde hersenhelften, dus....mochten jullie iets weten dan hou ik me aanbevolen.
Ik weet uberhaupt niet of ik dit wel mag vragen maar misschien mag dat als er per PM wordt gereageerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Meubelmaker op 16-07-2018 20:56 ]

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

reneeke1970 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:41:
[...]

Staat er toch heel duidelijk in. Voor de lucht circulatie geen probleem maar er zitten wat technische dingen aan de rechterkant. Wat je overigens ook in het boekje kan lezen
Dan lees ik er helemaal overheen of heb ik een ander document. Ik lees alleen: "Ensure to keep minimum distance of spaces as illustrated above from wall, ceiling, or other obstacles. ". Dat 'as illustrated above' kan ik niet vinden. Ik zit in dit document te kijken. Zie ik iets helemaal over het hoofd? 8)7

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:22
In mijn handleiding staat dat de afstand naar achteren toe minstens 30cm moet bedragen. 10cm linkerkant, 30cm rechterkant en minstens 1m aan de voorkant. (Pana 5kW monoblock H).

Edit: Zoals @reneeke1970 ook al zei: rechts zitten de luikjes voor waterdrukmeter, overdrukregelaar, filter, ontluchter.

[ Voor 26% gewijzigd door luukske op 16-07-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
martijnr17 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:19:
De slaapkamers hier blijven heerlijk koel met de fancoils. Wel alle leidingen isoleren en dan gaan met die banaan. Water van 7 graden laat ik erdoor gaan.
Welke EER levert dat op Ta=7c ?
Met 16c hier de vloer in koud zat en een EER van boven de 4.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Meubelmaker schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:53:
Volgens de formule "Oxxelaar" zou de WP dan een capaciteit van 850 x 8 / 1650 = 5kW moeten hebben.
@Oxellaar heb je mijn formule ingepikt ? >:)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Lurge schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:55:
[...]

Dan lees ik er helemaal overheen of heb ik een ander document. Ik lees alleen: "Ensure to keep minimum distance of spaces as illustrated above from wall, ceiling, or other obstacles. ". Dat 'as illustrated above' kan ik niet vinden. Ik zit in dit document te kijken. Zie ik iets helemaal over het hoofd? 8)7
Er zitten twee boekjes bij, maar je antwoord staat hierboven al hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
luukske schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:03:
In mijn handleiding staat dat de afstand naar achteren toe minstens 30cm moet bedragen. 10cm linkerkant, 30cm rechterkant en minstens 1m aan de voorkant. (Pana 5kW monoblock H).

Edit: Zoals @reneeke1970 ook al zei: rechts zitten de luikjes voor waterdrukmeter, overdrukregelaar, filter, ontluchter.
30 cm omdat anders je schroevendraaier er niet tussen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:56
Lurge schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:38:
Heb dezelfde opstelling. 3cm ruimte krijg de kap er net af. Verder geen problemen en een goede cop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Laatst online: 22:14
koevlaas2 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:16:
[...]

Oei, is die van @koevlaas2 Excuses!

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
martijnr17 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:22:
[...]

Heb dezelfde opstelling. 3cm ruimte krijg de kap er net af. Verder geen problemen en een goede cop.
Voor de werking maakt het inderdaad niet uit, als je moet sleutelen zal de installateur minder blij zijn met 3CM ruimte ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Ja, ik heb 'm bedacht en is nu zo'n beetje de vuistregel voor het uitrekenen van het WP vermogen geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:29:
[...]

Voor de werking maakt het inderdaad niet uit, als je moet sleutelen zal de installateur minder blij zijn met 3CM ruimte ;)
Gelukkig kan je zo'n monoblock nog redelijk makkelijk verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:16:
[...]

Ik weet van niets :/ Die eer durf ik niet te dragen ;)
Grolsch schreef op maandag 16 juli 2018 @ 21:29:
[...]

Minder blij...dat druk je netjes uit. Ik denk dan...welke domme l$3#%%&&$&#&&# heeft dat ding zo ruk weggezet :(

En daarna denkt hij...och het is nog maar 8.00 uur, tijd zat en uurtje factuurtje, zeker in zo'n geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Volgend jaar Juni wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd met............ stadsverwarming :(.
Ik ben mij dus aan het oriënteren op een lucht/water monoblok warmtepomp.

Kan ik de monoblok rond de 5 tot 9 meter van de woning weg zetten als ik de leidingen goed isoleer?
Is er een buffervat nodig? De benedenverdieping van 62m2 is voorzien van vloerverwarming, ik verwacht niet de verwarming op de eerste etage gebruikt gaat worden.

(Tapwater wil ik gaan regelen met WTW WP boiler gezien dit beter uitkomt met het leidingwerk en plaatsing van de boiler in de woning)

Thanks!

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
revolution-nl schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:03:
Volgend jaar Juni wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd met............ stadsverwarming :(.
Ik ben mij dus aan het oriënteren op een lucht/water monoblok warmtepomp.

Kan ik de monoblok rond de 5 tot 9 meter van de woning weg zetten als ik de leidingen goed isoleer?
Is er een buffervat nodig? De benedenverdieping van 62m2 is voorzien van vloerverwarming, ik verwacht niet de verwarming op de eerste etage gebruikt gaat worden.

(Tapwater wil ik gaan regelen met WTW WP boiler gezien dit beter uitkomt met het leidingwerk en plaatsing van de boiler in de woning)

Thanks!
1: Ja, geen probleem ver weg.
2: niet nodig, je vloer is de buffer. (mits je geen naregeling op de verdeler hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:23
Hier nu de Techneco Loria duo aan het koelen gezet. Gister lukte het inschakelen niet, vandaag met de installateur en telefonisch de Techneco hulp lijn wel.

Wat blijkt, met parameter 5 bevestig je parameter 4 (installateur menu waar je zelf ook bij kan).

Maar om vervolgens koelen echt aan te zetten moet je eerst het verwarmen handmatig uitzetten.

Draait nu een uurtje en de 6 zonnepanelen leveren meer stroom dan de warmtepomp vraagt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
Het grote plan kristalliseert hier heel langzaam uit.... alleen loop ik toch steeds tegen obstakels aan. Ik dacht om die Mitsubishi met geïntegreerde SWW tank te nemen. De erst20d-vm2c. Maar die gaat gewoon niet passen, als ik tenminste netjes de handleiding aanhoudt. Je hebt minimaal 120cm diepte nodig. En ik heb maar 85cm.

cv-leiding

Zou de kleinste Hellmann van 500liter hierin passen? Die is volgens mij 80cm diameter, kan ik met een lift via een raam in de bovenverdieping naar binnen takelen. En hij zou mooi in het hok passen. Maar. Dat leidingwerk aan de achterkant langs de muur. Daar kom je toch nooit meer bij als die tank erin staat? \

Hier een overzichtstekening met de Hellmann waar nu de CV staat.

De derde

Dus ik denk nu om een stuk van de grote slaapkamer te offeren. Ik vermoed dat de Hellmann weinig herrie maakt. In het trapgat komen dan de leidingen naar de begane grond voor de vloerverwarming.

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
Hier een woning van 2005. Geen vloerverwarming. Totale radiatorcapaciteit begane grond (75/65) = c.a. 4500 watt. Nu blijken de radioren 'doorgelust' te zijn via de voetventielen. Ik weet niet zo goed wat ik me daarbij moet voorstellen.

Ik had bedacht de radiatoren te vervangen door jaga met DBE om meer capaciteit te krijgen bij lage temperatuur. Maar is dit wel haalbaar? Of moet ik het project warmtepomp maar uit mijn hoofd zetten. Ik heb namelijk geen zin om de hele houten vloer er uit te halen, vloerverwarming aan te leggen (en daarmee de hele benedenverdieping op z'n kop te zetten)

[ Voor 3% gewijzigd door RaymondD op 17-07-2018 20:49 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
RaymondD schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:48:
Hier een woning van 2005. Geen vloerverwarming. Totale radiatorcapaciteit begane grond (75/65) = c.a. 4500 watt. Nu blijken de radioren 'doorgelust' te zijn via de voetventielen. Ik weet niet zo goed wat ik me daarbij moet voorstellen.

Ik had bedacht de radiatoren te vervangen door jaga met DBE om meer capaciteit te krijgen bij lage temperatuur. Maar is dit wel haalbaar? Of moet ik het project warmtepomp maar uit mijn hoofd zetten. Ik heb namelijk geen zin om de hele houten vloer er uit te halen, vloerverwarming aan te leggen (en daarmee de hele benedenverdieping op z'n kop te zetten)
Volgens mij kun je gewoon een aantal van je radiatoren vervangen door Jaga convectoren. Zo is het bij mij ook gegaan. Het CV water wordt rondgepompt via het oorspronkelijke buizenstelsel en gaat nu zowel door radiatoren als door convectoren.

[ Voor 59% gewijzigd door Jan Treur op 17-07-2018 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselb
  • Laatst online: 12-09 11:54
zouden jullie eens met mij mee kunnen denken, wat ik kan verbeteren aan mijn installatie?

heb een topic aangemaakt warmte pomp regeling (moderniseren? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mebrein schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:14:
Het grote plan kristalliseert hier heel langzaam uit.... alleen loop ik toch steeds tegen obstakels aan. Ik dacht om die Mitsubishi met geïntegreerde SWW tank te nemen. De erst20d-vm2c. Maar die gaat gewoon niet passen, als ik tenminste netjes de handleiding aanhoudt. Je hebt minimaal 120cm diepte nodig. En ik heb maar 85cm.

[afbeelding]

Zou de kleinste Hellmann van 500liter hierin passen? Die is volgens mij 80cm diameter, kan ik met een lift via een raam in de bovenverdieping naar binnen takelen. En hij zou mooi in het hok passen. Maar. Dat leidingwerk aan de achterkant langs de muur. Daar kom je toch nooit meer bij als die tank erin staat? \

Hier een overzichtstekening met de Hellmann waar nu de CV staat.

[afbeelding]

Dus ik denk nu om een stuk van de grote slaapkamer te offeren. Ik vermoed dat de Hellmann weinig herrie maakt. In het trapgat komen dan de leidingen naar de begane grond voor de vloerverwarming.
All in one gaat net passen denk ik, je hoeft natuurlijk geen 120cm diepte te hebben(is het advies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Ik draai al een half jaar met de ELGA naar tevredenheid. Tot nu toe 63% gas bespaard: op jaarbasis van 2300 m3 naar geschat 1000 m3 incl zo'n 200 m3 voor koken en ww. Kamer 90m2 deels vloerverwarming, convectorput (met zelfgemaakte DBE) en 6 plaatradiatoren. Ik ga deze zomer de plaatradiatoren vervangen door jaga strada's met zelf te bouwen DBE. Grote voordeel van deze hybride opstelling is toch het sneller opwarmen op de momenten dat het nodig is tbv de WAF.

Volgens de heersende rekenmethodes kom ik zeker op minimaal 10KW benodigde capaciteit.

Ik heb mijn oog laten vallen op de nieuwe propaan LWDV van innotec van 9KW. Deze kan indien nodig wat hogere watertemperatuur leveren. Ik zat te denken aan een cascadeopstelling waarbij de elga in >60% zijn/haar werk doet en de innotec met de hogere watertemperatuur (en mindere COP) de rol van de cv ketel overneemt en ook voor sanitair ww zorgt.

Heeft iemand zo iets of een idee hoe je dit uit moet voeren en aansturen?

Zou een beter alternatief een cascade opstelling zijn van de ELGA met bv een monoblok van panasonic van 5/6KW?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JanHybride
Een L/W warmtepomp is geen cv ketel van 28kW? of groter.

Een warmtepomp heeft tijd nodig vanwege de lage temperaturen (hoe lager hoe zuinigerderder)
Dus ook de LWDV van innotec zal meer stroom verbruiken bij hogere temperaturen.

Ik zou een L/W warmtepomp (pana bijvoorbeeld) gebruiken als 24 hr cv verwarmen EN een L/W WP boiler gebruiken voor tapwater. Zo zit het elkaar niet in de weg en stopt het een niet voor het ander.

Zelf gebruik ik een Mitsubishi L/W WP met 450 ltr CV buffervat met hygienespiraal en een doorstroomverwarmer 11 kW voor tapwater in de douche. Zodoende blijft de cv ook draaien en kan ik tegelijk warm tapwater "oneindig" verbruiken.
En is de temperatuur van het water maar max 31 graden benodigd. (CV temperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@JanHybride ik zou het omdraaien. Gebruik voor 90% de LWDV en als backup de Elga.
De LWDV draait op een beter rendement het jaar rond en die, geschatte, 10% voor de Elga is rendement niet meer zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 juli 2018 @ 07:57:
[...]

Kun je ook aangeven wat het je zonder die zonnepanelen zou hebben gekost?
Let wel, geen compleet jaar, wel de voornaamste koude maanden gehad vanaf december. Ongeveer 3600 kWh verbruikt in de warmtepomp+elektrisch element van de boiler. Ik denk dat het sanitair warm water toch ook nog aardig wat pakt. Nu al tijden zomerbedrijf, dus alleen SWW. Straks met vakantie zet ik die ook uit.

Dus helemaal zonder panelen, 3600kWh extra maal de gangbare stroomprijs (€0,22?) is €792 om mijn huis te verwarmen + warm water + hotfill wasmachine en vaatwasser december tot juli.

Ook nog vergeten te vermelden in vorige post dat ik oktober/november een elektrisch kacheltje aan heb gehad beneden toen ik de warmtepomp nog niet operationeel had... dus met mijn panelen komt het straks wel goed.

[ Voor 13% gewijzigd door Luiaard op 19-07-2018 09:56 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Luiaard schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:53:
[...]

Let wel, geen compleet jaar, wel de voornaamste koude maanden gehad vanaf december. Ongeveer 3600 kWh verbruikt in de warmtepomp+elektrisch element van de boiler. Ik denk dat het sanitair warm water toch ook nog aardig wat pakt. Nu al tijden zomerbedrijf, dus alleen SWW. Straks met vakantie zet ik die ook uit.

Dus helemaal zonder panelen, 3600kWh extra maal de gangbare stroomprijs (€0,22?) is €792 om mijn huis te verwarmen + warm water + hotfill wasmachine en vaatwasser december tot juli.
Dat zou aardig uitkomen met mijn inschatting, van zo'n 4500 tot 5000kWh op jaarbasis. Zeg dat het 4500 is, dan zou dat 990 euro op jaarbasis zijn. Onze totale gasrekening voor dit jaar zal zo'n 1450-1500 euro zijn. Maar we hebben nu een overschot van ongeveer 500kWh, dus dat is 4000 kWh = 880 euro. Dus dat zou een besparing zijn van ongeveer 570 euro* (anders hadden we we geld teruggekregen voor het overschot) Stel dat de aanschaf en aanpassingen zo'n 10K zouden zijn, zitten we op een TVT van meer dan 15 jaar...

*met de huidige prijzen, en salderingsmogelijkheden, de toekomst blijft koffiedik kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:16

thido

Tilburg

Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:11:
[...]

Dat zou aardig uitkomen met mijn inschatting, van zo'n 4500 tot 5000kWh op jaarbasis. Zeg dat het 4500 is, dan zou dat 990 euro op jaarbasis zijn. Onze totale gasrekening voor dit jaar zal zo'n 1450-1500 euro zijn. Maar we hebben nu een overschot van ongeveer 500kWh, dus dat is 4000 kWh = 880 euro. Dus dat zou een besparing zijn van ongeveer 570 euro* (anders hadden we we geld teruggekregen voor het overschot) Stel dat de aanschaf en aanpassingen zo'n 10K zouden zijn, zitten we op een TVT van meer dan 15 jaar...

*met de huidige prijzen, en salderingsmogelijkheden, de toekomst blijft koffiedik kijken...
Er zitten natuurlijk nogal wat aannames en gaten in je berekening (zou aardig uitkomen, zeg dat, zal zo'n zijn, stel dat etc.) en de TVT van je ketel zul je ook wel nooit berekend hebben.
Niet speciaal voor jou maar de tendens is wel lekker blindstaren op de TVT van mogelijk 15 jaar maar ondertussen én braaf al die jaren duur gas aftikken en het financieel rendement wat je hier aangeeft missen.
Ik zeg: niet zo slim...

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

thido schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:42:
[...]

Er zitten natuurlijk nogal wat aannames en gaten in je berekening (zou aardig uitkomen, zeg dat, zal zo'n zijn, stel dat etc.) en de TVT van je ketel zul je ook wel nooit berekend hebben.
Niet speciaal voor jou maar de tendens is wel lekker blindstaren op de TVT van mogelijk 15 jaar maar ondertussen én braaf al die jaren duur gas aftikken en het financieel rendement wat je hier aangeeft missen.
Ik zeg: niet zo slim...
Keuze: over 10 jaar een nieuwe cv ketel van 1000 euro en geen jaarlijkse besparing, of nu een nieuw verwarmingssysteem van 10.000 euro en wel een jaarlijkse besparing. Tuurlijk ga je dan kijken naar de TVT.

En 1000 euro voor electra vind ik niet veel goedkoper dan 1500 euro "duur" gas (op jaarbasis). Waarbij ik nu ons totale gasvebruik heb gepakt (daar zit ook koken in) en bij de electra alleen de verwarming van huis + water mee neem. Daar komen dus extra kosten bij voor koken.

Maar tuurlijk, er zullen altijd aannames in zitten, ik kan niet in de toekomst kijken. Als de electra prijs gehalveerd wordt, de gasprijs verdubbeld wordt en salderen blijft, zal de berekening anders zijn. Als de electra prijs gelijk blijft, de gasprijs verdubbeld wordt en salderen afgeschaft wordt, zal de berekening weer anders zijn. Kun jij me precies vertellen wat ik per jaar kwijt zal zijn, in 2021?

En gaten, geef ze me maar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:54:
[...]

Keuze: over 10 jaar een nieuwe cv ketel van 1000 euro en geen jaarlijkse besparing, of nu een nieuw verwarmingssysteem van 10.000 euro en wel een jaarlijkse besparing. Tuurlijk ga je dan kijken naar de TVT.

En 1000 euro voor electra vind ik niet veel goedkoper dan 1500 euro "duur" gas (op jaarbasis). Waarbij ik nu ons totale gasvebruik heb gepakt (daar zit ook koken in) en bij de electra alleen de verwarming van huis + water mee neem. Daar komen dus extra kosten bij voor koken.

Maar tuurlijk, er zullen altijd aannames in zitten, ik kan niet in de toekomst kijken. Als de electra prijs gehalveerd wordt, de gasprijs verdubbeld wordt en salderen blijft, zal de berekening anders zijn. Als de electra prijs gelijk blijft, de gasprijs verdubbeld wordt en salderen afgeschaft wordt, zal de berekening weer anders zijn. Kun jij me precies vertellen wat ik per jaar kwijt zal zijn, in 2021?

Het probleem is dat de ene tvt de andere weer aanvult. Goedkope stroom van panelen dus word ook een wp goedkoper in gebruik. Ik ben uiteindelijk gestopt met rekenen, heb alles op één hoop gegooid, ongeveer 18000 euro. En dat deel ik door het verschil van mijn oude en nieuwe energie rekening (vul ik nog ieder jaar in bij gas licht punt kom )
Oud was gas en stroom 1900 euro en nieuw is stroom -1200 plus nog twee onderhouds contracten die weg zijn dus de winst is 3300 per jaar de hele transitie naar gasloos

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wailing_Banshee
Als je nu gewoon eens "ergens" begint, hou je elke maand weer meer geld over. (minder afdragen aan energierekening)
Je hoeft het hele bedrag toch niet ineens op te hoesten?
Ik ben al ruim 3 jaar bezig (van de 5 jaar met zonnepanelen) maar alles stapje voor stapje.
Doet ook het minst zeer in de portomonee.

Begin met isolatie, begin met een l/w warmtepomp boiler, begin met vloerverwarming of muurverwarming.
Maar zorg dat je het plaatje voor jezelf al compleet hebt. En dat is volgens mij niet lastig, met alle ervaringen die je hier opdoet.
Maar nogmaals... dat RVO subsidie potje raakt een keer op of wordt weer aangepast.

Edit: ik heb makkelijk praten ook, omdat ik alles zelf (probeer) kan... Snap ik ook wel.
En daarbij komt.. ik vind het ook een leuke hobby/sport om het te doen.
Maar dat duurt vaak langer, dan het uitbesteden... daar moet je ook rekening mee houden.
Geeft op zich niet... kan je weer ff sparen.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 22:16

thido

Tilburg

Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:54:
[...]

Gaten komen door de aannames, m.a.w. je kunt op deze wijze nooit iets berekenen.
Ik denk dat bovenstaand advies van @AUijtdehaag het beste is, gewoon ergens beginnen.
Of dat nou isolatie, warmtepomp, zonneboilers meer panelen of wat dan ook is.
En als je vind dat 1500 euro niet (genoeg) goedkoper is dan 1000 euro en daarbij een apparaat gebruikt wordt wat helemaal geen TVT heeft is dat ook prima. Ik vind het met de gebruikte beredeneringen al knap dat er zonnepanelen gekomen zijn eigenlijk.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:13:
@Wailing_Banshee
Als je nu gewoon eens "ergens" begint, hou je elke maand weer meer geld over. (minder afdragen aan energierekening)
Je hoeft het hele bedrag toch niet ineens op te hoesten?
Ik ben al ruim 3 jaar bezig (van de 5 jaar met zonnepanelen) maar alles stapje voor stapje.
Doet ook het minst zeer in de portomonee.

Begin met isolatie, begin met een l/w warmtepomp boiler, begin met vloerverwarming of muurverwarming.
Maar zorg dat je het plaatje voor jezelf al compleet hebt. En dat is volgens mij niet lastig, met alle ervaringen die je hier opdoet.
Maar nogmaals... dat RVO subsidie potje raakt een keer op of wordt weer aangepast.

Edit: ik heb makkelijk praten ook, omdat ik alles zelf (probeer) kan... Snap ik ook wel.
Het grootste probleem zit hem in het feit dat we alle voorbereidingen zo ongeveer wel gedaan hebben. De grootste kostenpost is gewoon 1 post: alles vervangen. En daar zit natuurlijk ook een onzekerheid in. Voor hetzelfde geld zijn we met 5K klaar, en misschien heb je uiteindelijk wel 15K nodig. Denk dan aan LTV radiatoren, alle aansluitingen, het apparaat zelf. En, absoluut niet te vergeten, de manuren om het allemaal ook nog aan te sluiten en werkende te krijgen.

En het geld hebben we ook wel liggen, maar er zijn wel meer dingen die we nog willen doen. Dus we moeten prioriteren. En aangezien onze CV nog maar een paar jaar oud is, is de prioriteit een stuk lager. De enige reden om het te doen zou zijn omdat je er geld mee kunt besparen en je potje voor de volgende klus weer snel gevuld wordt (nu plaatsen zou een behoorlijke hap uit onze buffer eten).
reneeke1970 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:02:
[...]
Het probleem is dat de ene tvt de andere weer aanvult. Goedkope stroom van panelen dus word ook een wp goedkoper in gebruik.
Zonnepanelen had ik al meegenomen. Wat ik niet meegenomen heb, zijn de extra panelen die ik (het is al bijna wij!) nog wil plaatsen (dat is één van de andere projecten die nog op de lijst staat).

We zullen uiteindelijk wel overgaan hoor, de vraag alleen is wanneer precies :p
thido schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:29:
[...]
En als je vind dat 1500 euro niet (genoeg) goedkoper is dan 1000 euro en daarbij een apparaat gebruikt wordt wat helemaal geen TVT heeft is dat ook prima. Ik vind het met de gebruikte beredeneringen al knap dat er zonnepanelen gekomen zijn eigenlijk.
500 euro op jaarbasis vind ik niet de moeite waard om daarvoor onzekerheid te genereren (gaan we de woonkamer wel warm krijgen zonder extra kachel, elk jaar weer?)

En die zonnepanelen is een heel ander verhaal. Bij een WP verplaats je de kosten van de ene energie bron naar een andere energie bron. Hier zit dus veel onzekerheid in, qua kosten. Wat gaat de prijs van die ene energie bron doen t.o.v. de andere energie bron? Bij zonnepanelen is het veel simpeler. Zelfs als ze die hele simpele saldering gaan afschaffen en daar iets moeilijks voor terugbrengen, blijft het zo: energie die je nu opwekt en die je nu gebruikt, betaal je niets voor. Dan is het alleen nog een kwestie van om zoveel mogelijk eigen energie te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:31
@Wailing_Banshee heb je al gekeken naar een hybride opstelling? Die heb je voor 3000,--. gaat zeker zolang mee als je huidige ketel en bespaart bij mij 80-90% gas p jr.
Over 10 jaar zijn er vast betere en goedkopere oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
@Wailing_Banshee mijn gewoon proberen begon met de vraag hier op forum, wat kan ik het beste doen met overschot aan stroom?
Zegt hier zon wijs man uit Gouda, nou dan plaats je een warmtepomp en dan bespaar je op gas. Eigenlijk weinig vertrouwen maar vooruit wat kost zon ding......
Ik denk hoe doe ik dat samen met mijn CV ketel van één jaar oud.....
Ik dacht ik plaats een buffer vat in de retour van de CV en laat die het water rond pompen, de wp warmt de buffer op. Zodra het dan echt koud word zet ik de CV weer wel op 55 graden.
Dus ik spelenderwijs de goedkoopste wp besteld van 6 kW en hoppa hij stond.
En wat blijkt, na anderhalf jaar heb ik de ketel verkocht voor 700 euro want had hem niet meer nodig.
Intussen nog wat panelen erbij voor elektrische boiler en koken en weg gas aansluiting.
Gasrekening van 1350 kuub foetsie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

amarkest schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:35:
@Wailing_Banshee heb je al gekeken naar een hybride opstelling? Die heb je voor 3000,--. gaat zeker zolang mee als je huidige ketel en bespaart bij mij 80-90% gas p jr.
Over 10 jaar zijn er vast betere en goedkopere oplossingen.
Ja, en ik begin steeds meer te denken dat die oplossing beter is. Het betekent wel dat de besparing lager is, omdat je die gas aansluiting laat liggen. Wat uiteindelijk ook weer 3 tot 4K scheelt voor een nieuw fornuis (of slepen met gasflessen).

Het probleem van de woonkamer blijft, en natuurlijk de vraag waar je alles gaat plaatsen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hybride is prachtig. Maar dan wel met een gewone warmtepomp van 7 kW. (pana monobloc of iets)
Hoeveel elga bezitters hebben de aansturing van de cv ketel wel niet uitgezet, omdat dat niet goed werkt?
Of een itho ventilatiewarmtepomp die alsnog veel gas verbruikt en "staat te wachten"
Plus je hebt 7 kW tot je beschikking (kan wel eens nodig zijn in een oud huis)

//oftopic:
Yess. de egalinevloer is alweer opgedroogd na 1 nachtje slapen en ik kan weer verder. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2018 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:48:
[...]

Ja, en ik begin steeds meer te denken dat die oplossing beter is. Het betekent wel dat de besparing lager is, omdat je die gas aansluiting laat liggen. Wat uiteindelijk ook weer 3 tot 4K scheelt voor een nieuw fornuis (of slepen met gasflessen).

Het probleem van de woonkamer blijft, en natuurlijk de vraag waar je alles gaat plaatsen :D
Ik heb 3 Jaga's wv 2 met DBE in de kamer/openkeuken. Elga binnenunit naast de HRketel op zolder, Elga buitenunit naast de voordeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:56:
Hybride is prachtig. Maar dan wel met een gewone warmtepomp van 7 kW. (pana monobloc of iets)
Hoeveel elga bezitters hebben de aansturing van de cv ketel wel niet uitgezet, omdat dat niet goed werkt?
Of een itho ventilatiewarmtepomp die alsnog veel gas verbruikt en "staat te wachten"
Plus je hebt 7 kW tot je beschikking (kan wel eens nodig zijn in een oud huis)
@Wailing_Banshee

Mijn ELGA stuurt de HRketel goed aan. Kwestie van uitproberen. Als je verwarmingscircuit te klein is kun je flowproblemen krijgen. Dat is bij mij het geval, dus draait ELGA bij mij niet in DUO-, maar in "OF/OF"-mode. Dwz of de ELGA verwarmt, of de Hrketel. Dus nooit tegelijk. Die keuze kun je makkelijk instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@amarkest wij hebben geen radiatoren in de woonkamer, en de enige plek waar zoiets zou kunnen hangen is de plaats waar nu de gaskachel hangt. Maar er zijn geen aansluitingen aanwezig (alles zou dan dus via de schoorsteen ofzo naar de woonkamer gebracht moeten worden en dat gaat een duur grapje worden vanwege asbest).

De CV ketel hangt in de voorraadkast (geen boiler), dus veel ruimte is daar niet (en ik zou die CV daar ook graag weg willen hebben, een warmtebron in je voorraadkast is niet handig :p). Er zal dan een andere plek gevonden moeten worden. In huis wordt dat lastig, alle plekken waar we wel ruimte hebben, hebben we geen bestaande aansluitingen. Een kast naast het huis zou wel weer werken (andere kant van de muur waar nu de CV ketel hangt hebben we een inham), zoiets wat hierboven ergens ook een plaatje van staat.

@AUijtdehaag volgens de berekening van @koevlaas2 zouden wij 9kW nodig hebben (op basis van ons huidig gasverbruik). Gaat dat dan ook op voor een hybride systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
* Grolsch heeft goedkeuring van de vrouw gekregen om de koeling weer aan te zetten :P

Wel onder de strikte voorwaarde dat de vloer niet zo koud wordt als de vorige keer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:10:
@amarkest wij hebben geen radiatoren in de woonkamer, en de enige plek waar zoiets zou kunnen hangen is de plaats waar nu de gaskachel hangt. Maar er zijn geen aansluitingen aanwezig (alles zou dan dus via de schoorsteen ofzo naar de woonkamer gebracht moeten worden en dat gaat een duur grapje worden vanwege asbest).

De CV ketel hangt in de voorraadkast (geen boiler), dus veel ruimte is daar niet (en ik zou die CV daar ook graag weg willen hebben, een warmtebron in je voorraadkast is niet handig :p). Er zal dan een andere plek gevonden moeten worden. In huis wordt dat lastig, alle plekken waar we wel ruimte hebben, hebben we geen bestaande aansluitingen. Een kast naast het huis zou wel weer werken (andere kant van de muur waar nu de CV ketel hangt hebben we een inham), zoiets wat hierboven ergens ook een plaatje van staat.

@AUijtdehaag volgens de berekening van @koevlaas2 zouden wij 9kW nodig hebben (op basis van ons huidig gasverbruik). Gaat dat dan ook op voor een hybride systeem?
Dan heb je aan een 5 kW Elga niets.... (beetje bijwarmen in voor en najaar) :>

Geen ruimte binnen?
https://www.pmcoppack.com...ting-cooling/0013333.html
Dan gewoon alles buiten zetten en een @koevlaas2 vragen (om aan te sluiten)?

Edit: is die koevlaas2 berekening excl gas voor tapwater?
Voor tapwater zou je eventueel een WP boiler kunnen nemen en de Panasonic laten pruttelen voor cv.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:25
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:16:
[...]

Geen ruimte binnen?

Voor tapwater zou je een WP boiler kunnen nemen en de Panasonic laten pruttelen voor cv.
Monoblock kan je toch wel zelf aansluiten, eventueel kan je hier vragen stellen.
Bespaart weer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:10:

Hybride heeft als doel tegen weinig kosten veel gas besparen, voor die twintig extreem koude dagen komt gewoon je gas ketel bij, of open haard....
Mijn verwarming deel was 1100 kuub en is met 6 kW volledig opgevangen tot min tien afgelopen winter. Wel verplicht continu verwarmen. Daarom twijfel ik nu voor snelle opwarming en sfeer een CV houtkachel erbij te zetten. Is nog goedkoper in gebruik dan wp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:11

BlueTooth76

Let the sun shine!

De installateur heeft net de Zubadan buitenunit van 130kg aan de muur van de garage gemonteerd :)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Geen ruimte binnen?

Voor tapwater zou je eventueel een WP boiler kunnen nemen en de Panasonic laten pruttelen voor cv.
Zo'n monoblock (en een wpb) zie ik bij m'n broer al staan, kan prachtig in een hok naast het huis :)
Hij heeft de cv boven (2e verdieping) hangen dus dan moet er een dikkere leiding naar beneden komen.
De wpb kan in de kelder waar hij vrij eenvoudig de lucht naar buiten kan brengen.
Maar goed, het is meer mijn droompje dan het zijne (1000m3 gas voor alles en 180m2) :z

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
Maakt niet zo heel veel uit.

Ons verbruik is iets van 1850m3 dit jaar (was lager geweest als februari en maart niet zulke ijskoude dagen had geteld).
Dus 1850 x 8 / 1650 = 8,97, afgerond naar boven is 9.

Wij verbruiken zeg maar gemiddeld 0,5m3 per dag voor douchen, dus zeg 185m3 (in de winter zal je soms wat meer gebruiken). Blijft 1665m3 over. En dan kom je op 8,07. Afgerond naar boven is ook 9 :D

En over een boiler is het laatste woord nog niet gezegd, daar zie ik echt alleen maar beren. En dan van die kodiak soort... (locatie, locatie, locatie...)

(en electrisch koken zit op het absolute MAF minimum en de WAF is ook laag, dus de gasverbinding zal nog wel even blijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hierynomus
  • Laatst online: 17-09 14:27
Ik waag me er ook eens aan een vraag te plaatsen. We hebben net de vergunning rond voor onze nieuwbouwwoning *O*. Nu is het natuurlijk na 1 juli 2018 en dan ben je verplicht intussen om iets zonder gas te gaan bouwen. Dat zat van tevoren ook al een klein beetje in de planning omdat Liander en consorten al begonnen te sputteren toen we informeerden of er gas ging worden aangesloten, daar we in een buitengebied zitten (Nieuw Milligen, >100m naar de openbare weg).

Dan is nu dus de vraag, wat is wijsheid. Welk (optimaal) vermogen L/W warmtepomp is er nodig om dit te gaan stoken. En hoe groot moet de boiler zijn voor een gezin van 6 (2 volw, 4 kinderen). De installateur van de bouwer kwam aan met een Nibe F2040-12, met een SMO-40 en een 365L Nibe boilervat (geen typenummer gekregen).

De tekeningen en plattegronden zijn hier te vinden. De berging op de BG wordt (in principe) niet verwarmd. De bergzolder op papier op de 1e verdieping is in werkelijkheid een slaapkamer en wordt dus wel verwarmd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziecko
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 21:57
Ik heb hier al eerder gepost, maar toch nog even checken op verzoek van vriendin lief. Nu in de bijkeuken een Pellet CV. is te groot vind vriendin :-) nu wil ik eigenlijk ons oude huis voorzien van een warmtepomp. Situatie: Dakisolatie (PiR heel dik) Dubbelglas (Ouderwets) en Vloerisolatie (Schuimbeton, 3,7 isolatiewaarde) en vloerverwarming in woonkamer en keuken (55m2) de rest van het huis heeft traditionele verwarming. Muren zijn op kleine stukjes na niet of nauwelijks geïsoleerd. Meeste wanden hebben voorzetwand met 3-4 CM piepschuim/steenwol isolatie. Dit is ook niet meer aan te passen.
Verbruik afgelopen jaar 2200M3 gas inclusief koken en douchen (1m3 per dag op dit moment aan douchen/badderen/koken, ivm baby) Ik zou graag een opstelling willen om zoveel mogelijk van het gas af te kunnen maar wel in piektijden (-10 etc) een gas CV laten bijschakelen. Pellet CV heeft afgelopen winter (voor vloerisolatie) op 6,5KW vermogen gestaan en daarmee was de temperatuur tot -5 ongeveer prima op nivo te houden en verwarmen vanaf 0 graden ongeveer. Doeltemperatuur is 19,5/20 graden. Wij hebben zonnnepanelen en houden ongeveer 1500KWh over per jaar. Zou een monoblock warmtepomp installatie ons helpen? Ik zat aan ene 9 of 12 KWh monoblock te denken. Graag jullie advies. Daarbij moet de Pellet CV volledig er uit. (iemand interesse in een volledige BIODOM pelletketel met pompgroepen etc?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:23
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:20:
[...]

(en electrisch koken zit op het absolute MAF minimum en de WAF is ook laag, dus de gasverbinding zal nog wel even blijven)
Je moet ook gaan voor inductie (zul je ook wel bedoelen :+ ). Dat werkt net zo goed of beter dan op gas koken.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ziecko schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:29:
Ik heb hier al eerder gepost, maar toch nog even checken op verzoek van vriendin lief. Nu in de bijkeuken een Pellet CV. is te groot vind vriendin :-) nu wil ik eigenlijk ons oude huis voorzien van een warmtepomp. Situatie: Dakisolatie (PiR heel dik) Dubbelglas (Ouderwets) en Vloerisolatie (Schuimbeton, 3,7 isolatiewaarde) en vloerverwarming in woonkamer en keuken (55m2) de rest van het huis heeft traditionele verwarming. Muren zijn op kleine stukjes na niet of nauwelijks geïsoleerd. Meeste wanden hebben voorzetwand met 3-4 CM piepschuim/steenwol isolatie. Dit is ook niet meer aan te passen.
Verbruik afgelopen jaar 2200M3 gas inclusief koken en douchen (1m3 per dag op dit moment aan douchen/badderen/koken, ivm baby) Ik zou graag een opstelling willen om zoveel mogelijk van het gas af te kunnen maar wel in piektijden (-10 etc) een gas CV laten bijschakelen. Pellet CV heeft afgelopen winter (voor vloerisolatie) op 6,5KW vermogen gestaan en daarmee was de temperatuur tot -5 ongeveer prima op nivo te houden en verwarmen vanaf 0 graden ongeveer. Doeltemperatuur is 19,5/20 graden. Wij hebben zonnnepanelen en houden ongeveer 1500KWh over per jaar. Zou een monoblock warmtepomp installatie ons helpen? Ik zat aan ene 9 of 12 KWh monoblock te denken. Graag jullie advies. Daarbij moet de Pellet CV volledig er uit. (iemand interesse in een volledige BIODOM pelletketel met pompgroepen etc?)
Met wp heb je straks wel 4000 kWh tekort, en zonder salderen draait ie op dure stroom. Ik zou die biodom c15? Koesteren, zet hem dan uit het zicht. Maar goedkoper kun je snachts de tent niet warm houden.
Ik ga er zelfs nog hout CV bij zetten voor de sfeer.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
hansvk schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:41:
[...]

Je moet ook gaan voor inductie (zul je ook wel bedoelen :+ ). Dat werkt net zo goed of beter dan op gas koken.
Inductie heb ik ook en had ik honderd jaar geleden moeten doen, das geweldig koken!!!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
hierynomus schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:28:
Ik waag me er ook eens aan een vraag te plaatsen. We hebben net de vergunning rond voor onze nieuwbouwwoning *O*. Nu is het natuurlijk na 1 juli 2018 en dan ben je verplicht intussen om iets zonder gas te gaan bouwen. Dat zat van tevoren ook al een klein beetje in de planning omdat Liander en consorten al begonnen te sputteren toen we informeerden of er gas ging worden aangesloten, daar we in een buitengebied zitten (Nieuw Milligen, >100m naar de openbare weg).

Dan is nu dus de vraag, wat is wijsheid. Welk (optimaal) vermogen L/W warmtepomp is er nodig om dit te gaan stoken. En hoe groot moet de boiler zijn voor een gezin van 6 (2 volw, 4 kinderen). De installateur van de bouwer kwam aan met een Nibe F2040-12, met een SMO-40 en een 365L Nibe boilervat (geen typenummer gekregen).

De tekeningen en plattegronden zijn hier te vinden. De berging op de BG wordt (in principe) niet verwarmd. De bergzolder op papier op de 1e verdieping is in werkelijkheid een slaapkamer en wordt dus wel verwarmd ;)
Welke warmtepomp je nodig hebt is afhankelijk van een aantal factoren. Voor +- 100~200 € kun je een warmteverliesberekening (WVB) laten maken, en dan weet je exact wat je warmteverlies is bij -10, en daar moet je een WP bij zoeken.

Indicatief is het wel na te rekenen, hoeveel m3 is je huis en welk ventilatiesysteem ga je gebruiken :?

De aangeboden Nibe (F2040-12) is een 12KW model als ik het goed begrijp.

Hoe groot je de boiler nodig hebt is afhankelijk van een aantal factoren.
Het efficiëntste is om de boilertemperatuur zo laag mogelijk te houden.
Het meeste tapwater krijg je door de boilertemperatuur zo hoog mogelijk te houden.
Het efficiëntste is om de boiler 1 x per dag op een tijdstip dat het buiten warm is te verwarmen.
Het meeste tapwater krijg je door de boiler meerdere keren per dag te laten verwarmen.

Het is dus maar net de vraag wat je belangrijk vindt, en hoe is je SWW verbruik. Hoeveel liter/minuut doet je douche :? Krijgen jullie een groot ligbad bijvoorbeeld :?

Zelf heb ik vorig jaar een nieuw huis gebouwd en verwarm WP only (geen gas in huis) en het kan dus heel goed, laat je niet bang maken door de CV/GAS maffia 8) :+
reneeke1970 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:43:
[...]

Inductie heb ik ook en had ik honderd jaar geleden moeten doen, das geweldig koken!!!
Mijn vrouw wil (en mag :+ ) ook niet meer anders als inductie, ze is helemaal enthousiast.
Gas vindt ze te veel rommel geven (lastig schoonmaken) en keramisch vindt ze ook lang niet zo prettig.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 19-07-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

hansvk schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:41:
[...]

Ja, dat bedoel. Maar ook inductie draait op electriciteit en niet op gas :p

En ik weet wat ik als response ga krijgen, maar toch: dat voegt "even" 3 tot 4K toe aan de prijs die we al kwijt zouden zijn om de verwarming gasloos te maken. Wij hebben geen standaard fornuis en als we die zouden vervangen zouden we hetzelfde model weer terugkopen (er is een inductie variant). En die zit ergens tussen de 3 en 4K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:57:
[...]

En ik weet wat ik als response ga krijgen, maar toch: dat voegt "even" 3 tot 4K toe aan de prijs die we al kwijt zouden zijn om de verwarming gasloos te maken. Wij hebben geen standaard fornuis en als we die zouden vervangen zouden we hetzelfde model weer terugkopen (er is een inductie variant). En die zit ergens tussen de 3 en 4K.
Het leven bestaat uit keuze's maken, voor onder de € 100,00 koop je een elektrisch kookapparaat waar de meeste mannen erg tevreden over zijn >:)

En als mannen willen koken en zich mannelijk willen voelen dan koken ze op kolen, en niet op gas 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hierynomus
  • Laatst online: 17-09 14:27
Grolsch schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:53:
[...]
Welke warmtepomp je nodig hebt is afhankelijk van een aantal factoren. Voor +- 100~200 € kun je een warmteverliesberekening (WVB) laten maken, en dan weet je exact wat je warmteverlies is bij -10, en daar moet je een WP bij zoeken.

Indicatief is het wel na te rekenen, hoeveel m3 is je huis en welk ventilatiesysteem ga je gebruiken :?
Huis wordt 800m3 (inclusief de onverwarmde inpandige berging waar de WP zou komen). Voor de MV is nu voorzien:

- Duco comfort C system met een Duco silent box (??)
De aangeboden Nibe (F2040-12) is een 12KW model als ik het goed begrijp.
Correct
[...]
Het is dus maar net de vraag wat je belangrijk vindt, en hoe is je SWW verbruik. Hoeveel liter/minuut doet je douche :? Krijgen jullie een groot ligbad bijvoorbeeld :?
Douche moeten we nog uitzoeken, ligbad zal er wel in komen voor de vrouw en kinderen ;)
Zelf heb ik vorig jaar een nieuw huis gebouwd en verwarm WP only (geen gas in huis) en het kan dus heel goed, laat je niet bang maken door de CV/GAS maffia 8) :+
Thanks, dat komt wel goed met dat bang maken ;). De vraag is meer, wat is zo'n beetje de leidraad/rule of thumb voor de dimensionering van het geheel. En wat is verstandig (en budgetwise interessant) qua merken/types etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:57:
[...]

Dus feitelijk staat jou luxe probleem in de weg voor de transitie haha.

Mijn inductie voor 150 van marktplaats is zo geweldig........
Moest alleen gat een cm groter zagen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:02:
[...]

Het leven bestaat uit keuze's maken, voor onder de € 100,00 koop je een elektrisch kookapparaat waar de meeste mannen erg tevreden over zijn >:)
En jij dacht dat we die nog niet hadden? Die staat mooi in de bijkeuken hoor!

Maar in de keuken hebben we deze:
https://www.fornuizenplaz...-Zwart-Messing-p3243.html
(maar dan de vorige versie).
reneeke1970 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:08:
[...]
Dus feitelijk staat jou luxe probleem in de weg voor de transitie haha.
Is dat zo vreemd? (en ja, ik wist dat deze reactie ging komen :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
hierynomus schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:07:
[...]

Huis wordt 800m3 (inclusief de onverwarmde inpandige berging waar de WP zou komen). Voor de MV is nu voorzien:

- Duco comfort C system met een Duco silent box (??)

[...]

Correct
Dan komen onze woningen redelijk overeen, wij hebben zo'n 900m3 inhoud, gewoon goede, maar geen extreme isolatie, dubbel glas en ook MV type C (Toevallig ook Duco), wel CO2/vocht gestuurd per ruimte (maar daar staat type C voor volgens mij).

Uit onze WVB kwam een warmteverlies van 10KW bij -10, uiteindelijk gekozen voor een 11,2KW WP van het merk Mitsubishi Zubadan.

Je bouwt een huis van zo'n 800 m3, wat je aan bouwkosten al rond de 4 ton gaat kosten waarschijnlijk, bezuinig dan niet op een WVB van 200 euro, zo weet je exact waar je het over hebt.

Ik verwacht dus gezien de door jou verstrekte gegevens dat er iets uitkomt van +- 9KW.
[...]

Douche moeten we nog uitzoeken, ligbad zal er wel in komen voor de vrouw en kinderen ;)
Hoe groot wordt je bad, hoeveel liter gaat erin, hoe vaak per dag ga je in bad :? Allemaal factoren die bepalend zijn voor de SWW behoefte. Wij hebben een 400 liter vat
[...]

Thanks, dat komt wel goed met dat bang maken ;). De vraag is meer, wat is zo'n beetje de leidraad/rule of thumb voor de dimensionering van het geheel. En wat is verstandig (en budgetwise interessant) qua merken/types etc.
Nibe maakt prachtige warmtepompen, maar wat ze kosten kan ik je niet mee helpen.

De meeste doe het zelfers in dit topic importeren warmtepompen als Panasonic / Mitsubishi uit engeland/frankrijk/spanje.

Als jij een prijs laat maken voor je installateur verwacht ik dat je voor alles (WP verwarmen/koelen / SWW boilervat / buffervat en installatie zo'n 15 a 20K kwijt zult zijn, afhankelijk van het merk en de specifieke wensen.

Hou er wel rekening mee dat je voor een WP installatie redelijk wat ruimte nodig hebt, het bovenste gedeelte van je berging heb je er wel voor nodig. Ik vraag me af of dat raam dan wel zo handig zit zoals nu getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Even de meningen peilen, situatie:
Monobloc op het dak ((hoogste punt van gebouw). Vanaf monobloc gaan de twee cv leidingen 30cm omhoog, dan 3 meter horizontaal en dan via een dakdoorvoer naar beneden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fTuXZxr.png

Bij binnenkomst (door het plafond dus van binnenuit gezien) twijfel ik of ik daar twee kogelkranen met aftapper moet installeren. Ik lees wel eens dat je dan in geval van nood de boel kan laten leeglopen tegen bevriezing, maar ik zie niet in hoe het water uit de wp 30cm omhoog kan door de dakdoorvoer als ik die twee aftappers open zet.

Verder geen CV aanwezig.

Heeft het wel zin om hier kogelkranen te plaatsen? En zoja, heb ik dan wat aan de aftappers of kan ik net zo goed voor de goedkopere kogelkranen gaan? Bij echte (vorst)problemen ontkom ik er toch niet aan om de slangen los te koppelen bij de WP unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
Aan alleen die aftappers bij de kogelkranen heb je niets, want die kunnen het water uit de monoblock niet lozen. Water stroomt niet zo makkelijk omhoog.

Wat je wel zou kunnen doen, is een elektromagnetisch ventiel (solenoid klepje dus) bij de monoblock plaatsen, en evengoed die aftappers plaatsen, om de zaak van daaruit te kunnen beluchten, ander loopt het water er toch niet uit..
Dat klepje op het laagste punt natuurlijk, kan met 24V AC gestuurd worden.
die dingen zijn goedkoop te krijgen bij Alie.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:20:
[...]

Maakt niet zo heel veel uit.

Ons verbruik is iets van 1850m3 dit jaar (was lager geweest als februari en maart niet zulke ijskoude dagen had geteld).
Dus 1850 x 8 / 1650 = 8,97, afgerond naar boven is 9.

Wij verbruiken zeg maar gemiddeld 0,5m3 per dag voor douchen, dus zeg 185m3 (in de winter zal je soms wat meer gebruiken). Blijft 1665m3 over. En dan kom je op 8,07. Afgerond naar boven is ook 9 :D

En over een boiler is het laatste woord nog niet gezegd, daar zie ik echt alleen maar beren. En dan van die kodiak soort... (locatie, locatie, locatie...)

Tsja keuzes maken...
Hybrid zal in de toekomst toch duurder zijn, gas wordt duurder en stroom goedkoper[ als alles door gaat ]
Als het je toch niet echt om het geld gaat...
Laat je het gas voor je fornuis in tact, 8)7 8)7

Neem je een Wp boiler voor je warmwater. [ Zelf monteren incl materiaal ong €500 ]
En een Monoblock voor je cv.. [ Zelf monteren incl materiaal €3000 ]
Wat Panelen laten monteren 2.5K

Of wat ben je eigenlijk van plan.
je hoeft niet van het gas af? omdat het niet nodig is.
Als je dan alles terug gaat rekenen.. kun je veel beter niets doen..

Net als @AUijtdehaag en nog vele anderen hier denk ik... ben ik ook al wat jaartjes bezig,..[ zonneboiler, panelen, pelletkachel, wpb, wp en nog een keer wat panelen in de toekomst ]
En heb eea al ECHT terugverdient.
Maar wie heeft wel eens gerekend aan tvt van de auto? of cv?

Dus maak je keuze net als ik [ 22 april de kraan dicht gedraaid ], en daarna moet je iets _/-\o_ _/-\o_
Of je doet niets, en je leef ook gewoon verder....
Ik doe de dingen ook voor de lol.
Maar ook voor het geld.
En voor de toekomst van mijn kids.
En omdat het kan.
En een beetje voor............

Succes

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Wolly schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:18:
Even de meningen peilen, situatie:
Monobloc op het dak ((hoogste punt van gebouw). Vanaf monobloc gaan de twee cv leidingen 30cm omhoog, dan 3 meter horizontaal en dan via een dakdoorvoer naar beneden.
[afbeelding]

Bij binnenkomst (door het plafond dus van binnenuit gezien) twijfel ik of ik daar twee kogelkranen met aftapper moet installeren. Ik lees wel eens dat je dan in geval van nood de boel kan laten leeglopen tegen bevriezing, maar ik zie niet in hoe het water uit de wp 30cm omhoog kan door de dakdoorvoer als ik die twee aftappers open zet.

Verder geen CV aanwezig.

Heeft het wel zin om hier kogelkranen te plaatsen? En zoja, heb ik dan wat aan de aftappers of kan ik net zo goed voor de goedkopere kogelkranen gaan? Bij echte (vorst)problemen ontkom ik er toch niet aan om de slangen los te koppelen bij de WP unit?
Hoe gaat dit met ontluchten ? Je moet toch altijd ontluchten op het hoogste punt in je CV circuit ?

Stel dat er lucht in je systeem zit, die bel kan dan mooi daar bovenin blijven hangen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dylantje2 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:58:
[...]

Tsja keuzes maken...
Hybrid zal in de toekomst toch duurder zijn gas wordt duurder en stroom goedkoper[ als alles door gaat ]
Als het je tch niet om het geld gaat...
Laat je het gas voor je fornuis in tact,
Neem je een Wp boiler voor je warmwater. [ Zelf monteren incl materiaal ong €500 ]
En een Monoblock voor je cv.. [ Zelf monteren incl materiaal €3000 ]
Wat Panelen laten monteren 2.5K

<snip>

Of je doet niets, en je leef ook gewoon verder....
Ik doe de dingen ook voor de lol.
Maar ook voor het geld.
En voor de toekomst van mijn kids.
En omdat het kan.
En een beetje voor............

Succes
Zelf monteren is een no-go. Sommige mensen kunnen dat, andere niet. Wij horen tot die groep "anderen". Prijzen voor zelf-monteren kun je dus net zo goed weg laten.

Boiler is een zeer groot probleem, helemaal een WP boiler. Simpelweg geen locatie is geschikt voor dat ding. Op zolder zou hij passen, alleen heb ik gelezen dat hij warmte uit de ruimte trekt. Onze zolder is niet warm (onverwarmd), in de winter is de gemiddelde temperatuur daar +5 graden. Mechanische ventilatie hebben we niet en gaat er ook nooit komen.

Ook niet goed gelezen wat betreft panelen: die liggen er al. Ik wil alleen wat extra panelen, gewoon omdat we nog een omvormer hebben liggen. Maar dat gaat tegen die tijd gewoon van de lopende rekening.

En op dit moment is mijn algehele insteek: waarom zou ik investeren als dat toch afgestraft gaat worden (zie salderen). De enige reden is omdat wij dat willen. Niet vanwege kinderen, doen we niet aan (zo milieuvriendelijk zijn wij dan wel weer), niet voor het geld, maar alleen omdat het kan.

TVT van de CV? Wij hebben de goedkoopste oplossing gekozen die voor ons minimaal geeft wat we wilden hebben. En minder dan 1000 euro (inclusief installatie) betalen we gewoon van de lopende rekening.
TVT van de auto? Die is allang terugverdiend. Zonder auto geen baan. 4 maanden werken en die auto is terugverdiend.

Dus in ons geval zullen de kosten zitten in het kopen van zo'n 9kW monoblock, dit ding aansluiten op ons bestaande verwarmingssysteem, alle radiatoren vervangen, mogelijk ook de pomp voor de vloerverwarming in de woonkamer, en iets verzinnen om de woonkamer op temperatuur te kunnen houden op hele koude winterdagen waarbij de wind uit het noord-oosten komt.

Warm water voor de badkamer en koken zullen dan gewoon op gas blijven gaan, totdat we ook een oplossing voor de boiler hebben. En dan kunnen we eens kijken wat we met ons gasfornuis gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Wailing_Banshee waarom je radiators vervangen en vloerverwarming pomp en verdeler?
Omdat hier paar van die Mafkezen zitten die honderden / duizenden euro investeren om met twee graden lager hun huis te verwarmen!!!!
Alles lekker laten zitten, heb ik ook gedaan. Alles is voor hoge en lage temp geschikt. Dan kun je altijd kiezen tussen wp of CV of pellets kachel of hout CV, noem het maar op. Dus je laat de wp 90 procent van de tijd verwarmen en bij vorst laat je de CV mee helpen, dus ook dan draait de wp gewoon mee.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:41:
@Wailing_Banshee waarom je radiators vervangen en vloerverwarming pomp en verdeler?
Omdat hier paar van die Mafkezen zitten die honderden / duizenden euro investeren om met twee graden lager hun huis te verwarmen!!!!
Alles lekker laten zitten, heb ik ook gedaan. Alles is voor hoge en lage temp geschikt. Dan kun je altijd kiezen tussen wp of CV of pellets kachel of hout CV, noem het maar op. Dus je laat de wp 90 procent van de tijd verwarmen en bij vorst laat je de CV mee helpen, dus ook dan draait de wp gewoon mee.
Onze radiatoren zijn nu eigenlijk al te klein bemeten. Ze redden het nu net met 75 graden. Daarnaast, er zijn toch een aantal radiatoren die ik sowieso wil vervangen en dan kun je het maar beter gelijk goed doen (heb ik tenminste een excuus :p)

Het probleem van de woonkamer is dat dat de koudste plek in huis is (op het noord oosten, dus geen verwarming van zonlicht en de deur is overdag ook dicht). Ik zou dus graag in de woonkamer langer en warmer kunnen stoken dan de rest van het huis. En ik weet niet of dat mogelijk is met onze huidige pomp (vandaar het "mogelijk"). Nu maakt het niet zoveel uit, de thermostaat hangt niet in de woonkamer en, tenzij we echt een hele koude periode hebben zoals afgelopen februari en maart, slaat de CV ketel toch niet aan (max temperatuur staat nu op 15 graden 's nachts) en is er geen warm water te pompen. Maar als we toch bezig gaan, zou ik graag willen dat de woonkamer zijn eigen meetsysteem krijgt, zodat hij daar begint te verwarmen als de temperatuur te laag gaat, terwijl hij in de rest van het huis nog niet te laag is. Nu maakt dat niet uit, als de woonkamer te koud is om lekker in te zitten, zetten we gewoon de gaskachel even aan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:55:
[...]

Onze radiatoren zijn nu eigenlijk al te klein bemeten. Ze redden het nu net met 75 graden. Daarnaast, er zijn toch een aantal radiatoren die ik sowieso wil vervangen en dan kun je het maar beter gelijk goed doen (heb ik tenminste een excuus :p)

Het probleem van de woonkamer is dat dat de koudste plek in huis is (op het noord oosten, dus geen verwarming van zonlicht en de deur is overdag ook dicht). Ik zou dus graag in de woonkamer langer en warmer kunnen stoken dan de rest van het huis. En ik weet niet of dat mogelijk is met onze huidige pomp (vandaar het "mogelijk"). Nu maakt het niet zoveel uit, de thermostaat hangt niet in de woonkamer en, tenzij we echt een hele koude periode hebben zoals afgelopen februari en maart, slaat de CV ketel toch niet aan (max temperatuur staat nu op 15 graden 's nachts) en is er geen warm water te pompen. Maar als we toch bezig gaan, zou ik graag willen dat de woonkamer zijn eigen meetsysteem krijgt, zodat hij daar begint te verwarmen als de temperatuur te laag gaat, terwijl hij in de rest van het huis nog niet te laag is. Nu maakt dat niet uit, als de woonkamer te koud is om lekker in te zitten, zetten we gewoon de gaskachel even aan :p
Die 75 graden doet ie maar paar uur per dag anders was je gasverbruik wel drie keer zo hoog.
Een wp is juist bedoelt voor langdurig en langzaam verwarmen. Één uur 70 graden is net zoveel als twee uur 35 graden.
Ik houd gewoon de woonkamer 24 uur op temperatuur, alle overige vertrekken zijn zo mooi mee te regelen omdat het constant is. Met CV aan uit zit je met grote schommelingen, heb je weer thermostaat kranen nodig maar dan nog is het te warm of te koud.
Ik heb dezelfde oude rommel als jij hoor en het is nog nooit zo comfortabel geweest.
Voorbeeld, vanuit buffer loopt privé leiding met privé pomp en privé thermostaat alleen voor badkamer, is continu 23 graden.
Zo kun jij misschien ook wel aparte delen in je huis aansturen. Zo kun je vanuit buffer wel tien delen aansturen en tevens met wel tien warmtebron kun je die buffer warm houden.
Laat je dus ook niet wijs maken dat je zonder buffer kunt. Eentje met hygiëne spiraal er in en je sww is ook al bijna op temperatuur. Je CV ketel of doorstroom verwarmer hoeft nog maar klein stukje te doen naar 50 graden......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:15:
[...]

Een wp is juist bedoelt voor langdurig en langzaam verwarmen. Één uur 70 graden is net zoveel als twee uur 35 graden.
Ervan uitgaande dat er geen kou verloren gaat. En met een koude noord oosten wind, gaat er uit onze woonkamer wel degelijk kou verloren (extra isoleren is geen optie, dan betaal ik maar liever iets meer aan stroom/gas om het warm te krijgen). Dus om dat te compenseren, zou de temperatuur in de woonkamer hoger moeten liggen. Daarbij, een woonkamer is over het algemeen een ruimte waar je stil zit en ook comfortabel wilt zijn. De temperatuur zou daar dus best hoger mogen zijn dan de rest van het huis. En ik heb geen idee of onze pomp dat aan kan. Ik zou nu niet eens weten hoe hij precies is aangesloten op het warmwater netwerk...

En dat hij bedoeld is voor langdurig en langzaam verwarmen, dat weet ik. Denk zelfs dat het beter zou zijn voor ons huis (het is nu soms te droog vanwege het stoken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:03:
[...]

Hoe gaat dit met ontluchten ? Je moet toch altijd ontluchten op het hoogste punt in je CV circuit ?

Stel dat er lucht in je systeem zit, die bel kan dan mooi daar bovenin blijven hangen lijkt mij.
Goede vraag, die 'luchtbel' wordt er natuurlijk niet doorheen geblazen door de waterstroom In de handleiding staat wel een procedure maar ik denk dat die vooral bedoeld is voor de lucht in het apparaat.
During PUMP SPEED ADJUST MODE, we can select AIR PURGE function by pressing FORCE button.
In AIR PURGE function, the pump will operate ON and OFF for 10 minutes to purge the air in the hydraulic system.
Press again the FORCE button to exit AIR PURGE function. PUMP SPEED ADJUST
Onze Duitse collega's bevestigen dit ook, de schnelluntlufter is voor het innengerat, in het leidingwerk moet op de hoogst gelegen punten een afzonderlijke ontluchter zitten.
Afbeeldingslocatie: http://aquarea.smallsolutions.de/images/3/3c/Entl%C3%BCfter_pr%C3%BCfen.png

@AUijtdehaag JIj hebt bij iemand toch ook een monobloc op het dak geplaatst met een doorvoer naar beneden? Zit het hoogste punt van je flex slang (in de dakdoorvoer) daar boven de aansluiting van het monobloc en zoja: Hoe is het dan geregeld met aftappen en ontluchting?
Afbeeldingslocatie: http://aquarea.smallsolutions.de/images/thumb/9/94/WH-MDC05f3e5_Heizkreis-VL%2BRL.jpg/180px-WH-MDC05f3e5_Heizkreis-VL%2BRL.jpg

Alternatief voor mijn situatie, rekening houdend met de bijdrage van @Grolsch, is dat ik zorg dat de leidingen altijd onder het niveau komen te zitten van de aansluitingen op het monobloc. Dus de dakdoorvoer flink verlagen danwel het monoblock wat hoger zetten (met een paar trottoirbandjes?).

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/tu0hjbne7/mono.png
Pagina: 1 ... 27 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.