Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 50 Laatste
Acties:

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 23:28
quote:
godfriedd schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 15:57:
[...]

Ik laat hem de rest van de maand wel even zo. Eerste indruk is dat hij wel weer op hoger vermogen draait (logisch), verbruik tot 2800W waar hij normaal nooit boven 2200 komt (hij draait standaard op dimstand 75%).

Verbruik van de totale run is niet opvallend hoog, dus ik verwacht dat het qua COP niet veel verschil zal zijn.

[afbeelding]

Qua geluid valt op dat je nu weer meer de compressor hoort, waar je anders voornamelijk de ventilator hoort. Het lijkt dus echt dat de dipswitch 7-1 wisselt tussen het dimmen van de ventilator of de compressor. De totale hoeveelheid geluid lijkt niet veel te verschillen. Ik heb geen idee tot welke buitentemperaturen dit werkt maar mogelijk is het nog wel interessant in de winter als je wel het volle vermogen wil benutten maar toch de hoeveelheid geluid iets wil beperken. Ik denk echter dat minder luchtcirculatie resulteert in meer defrosts of een lager beschkbaar vermogen maar geen idee of dat ook echt zo is.
Mijn ervaring is dat de unit wel een stuk stiller werd in deze modus, maar ik ben voor 75% gegaan omdat ik bang was voor verlies van COP.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Ik ken het gebruik niet, maar blijkbaar gebruiken sommigen 1 handdoek voor het hele gezin?
Dus de handdoek die gebruikt wordt na het douchen, ik gooi die in de was.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• koevlaas2
quote:
Oxellaar schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 16:46:
Ik ken het gebruik niet, maar blijkbaar gebruiken sommigen 1 handdoek voor het hele gezin?
Ik hang 'm te drogen en dan gebruik ik 'm nog een paar keer.
Daarna in de was, maar ik hang bijna nooit natte dingen op een radiator want dan krijg je een roesthoop.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:49
quote:
Oxellaar schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 16:46:
7 handdoeken per week per persoon?

• Oxellaar
  • Niet online
quote:
reneeke1970 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:41:
[...]

7 handdoeken per week per persoon?
Ja... Zo ongeveer wel. Er wordt wel eens een dag overgeslagen als het zo uitkomt.
Ben ik nu betrapt op iets buirensporigs?

• reneeke1970
quote:
Oxellaar schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:45:
[...]

Ja... Zo ongeveer wel. Er wordt wel eens een dag overgeslagen als het zo uitkomt.
Nee hoor, mijn kinderen deden dat vroeger ook, zelfs overdag omkleden en de kleren die drie uur gedragen waren gingen de was in, kostte tien wasmachine beurten per week.

Maar zelfs op diverse besparings sites kun je lezen dat het vele wasbeurten scheelt als je je handdoek droogt en her gebruikt, net als in hotels zeg maar....
Je behoort je af te drogen met schoon water, dus je handdoek is niet vies, alleen nat. Hier pakken wij er twee per week, dus wisselen na 3/4 dagen

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:28
quote:
Oxellaar schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:45:
[...]

Dan zijn wij ook buitensporig ;w

Wij hangen de handdoeken na gebruik wel op om ze droog in de wasmand te leggen, maar gebruiken een handdoek nooit 2x, dus ca. 25 handdoeken per week

• Oxellaar
  • Niet online
quote:
reneeke1970 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 18:07:
[...]

Nee hoor, mijn kinderen deden dat vroeger ook, zelfs overdag omkleden en de kleren die drie uur gedragen waren gingen de was in, kostte tien wasmachine beurten per week.

Maar zelfs op diverse besparings sites kun je lezen dat het vele wasbeurten scheelt als je je handdoek droogt en her gebruikt, net als in hotels zeg maar....
Je behoort je af te drogen met schoon water, dus je handdoek is niet vies, alleen nat. Hier pakken wij er twee per week, dus wisselen na 3/4 dagen
Dat omkleden op de dag doe ik nooit zomaar en onder de douche 4 tot 7 keer per week.
Beetje afhankelijk van mijn activiteiten en het weer.

Het is wel iets om over na te denken
Alleen ben ik niet zo van de regeltjes om aantallen voor zulk soort dingen op te leggen.
Een keer een douche overslaan is voor sommige ook een doodzonde. Maar geloof niet dat het vies is om een keer over te slaan af en toe.
Dat leer ik de kinderen dan weer ;)

Je afdrogen met water is wel knap trouwens, hoe werkt dat precies? :+

Oxellaar wijzigde deze reactie 12-07-2018 19:09 (12%)

• reneeke1970
quote:
Oxellaar schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 19:00:
[...]

Dat omkleden op de dag doe ik nooit zomaar en onder de douche 4 tot 7 keer per week.
Beetje afhankelijk van mijn activiteiten en het weer.

Het is wel iets om over na te denken
Alleen ben ik niet zo van de regeltjes om aantallen voor zulk soort dingen op te leggen.
Een keer een douche overslaan is voor sommige ook een doodzonde. Maar geloof niet dat het vies is om een keer over te slaan af en toe.
Dat leer ik de kinderen dan weer ;)

Je afdrogen met water is wel knap trouwens, hoe werkt dat precies? :+
Oh oh we gaan weer op de kleine lettertjes letten.....
Hetgeen wat je afdroogt / weg poetst, dat is schoon water.
Keertje over slaan kan geen kwaad, is zelfs beter want we spoelen onze weerstand weg, we zijn te proper

• Jan Treur
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 18:47
Ja, daar is ook een interessant boek over uit gekomen: Het Slimme Darmen Dieet.

We hebben al die bacteriën hard nodig om gezond te blijven.

Maar we dwalen af...

Jan Treur wijzigde deze reactie 12-07-2018 19:28 (36%)

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2017 28 kWh Hyundai Ioniq Electric

• Oxellaar
  • Niet online
quote:
reneeke1970 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 19:14:
[...]

Altijd he :P

Een keer overslaan is kan geen kwaad voor jezelf en je bepaart weer wat drinkwater.
Toevallig was ik vandaag bij een waterproductie van Evides, het was daar grondwater.
Je ziet dan dat er 2400m3/h drinkwater het net in gaat en dat om 10 uur in de ochtend, nog niet eens de piek.
Dat zijn toch flinke hoeveelheden om uit de bodem te halen dag in dag uit.

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 23-09 08:56
Ik gebruik mijn handdoek na het 'droog afdrogen' om de douche af te drogen... want dat bespaart energie; anders wordt er bij verdamping van resten douchewater warmte aan de muren en vloeren onttrokken, die dan door de (antieke) afzuiging goed deels verdwijnt.. :+

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 23-09 08:56
quote:
reneeke1970 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 19:14:
[...]

Hetgeen wat je afdroogt / weg poetst, dat is schoon water.
Keertje over slaan kan geen kwaad, is zelfs beter want we spoelen onze weerstand weg, we zijn te proper
Even serieus, indien jezelf droogt wrijft komt er heel wat microscopisch kleine huidschilfertjes in je handdoek terecht, juist na het douchen is je huid zacht zodat je huid snel afschuurt op je ruige handdoek.
Gewoon af deppen dus.

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:44
quote:
frisianstar schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 20:52:
Ik gebruik mijn handdoek na het 'droog afdrogen' om de douche af te drogen... want dat bespaart energie; anders wordt er bij verdamping van resten douchewater warmte aan de muren en vloeren onttrokken, die dan door de (antieke) afzuiging goed deels verdwijnt.. :+
Dat zelfde vocht dat warmte uit de lucht onttrekt als je handdoek hangt te drogen?!

On topic: wij hebben ook een design radiator in de badkamer, ik was al aan het zoeken naar een LTV alternatief maar nog niet echt gevonden...
Ik zeg al wel maanden tegen m'n vrouw dat ze de handdoek aan het rekje moet hangen, en niet de radiator zelf (rekje hangt aan de bovenste rang van de radiator). Kan ze vast wennen aan de nieuwe warmtepomp :+

...

• Zeehond
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online

Zeehond

T.net PowerMod / Moderator Witgoed

Plons!

Modbreak:
Zullen we weer verder gaan met discussiëren over Lucht/Water warmtepompen.

Frontpagemoderatie forum | Discusie over witgoed, Themaforum Witgoed

• AquaPlanning
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20:33
Iemand die F-gassen gecertificeerd is in de buurt van Zuid-Gelderland? Mijn L/L warmtepomp moet worden uitgebreid met een extra binnenunit. Kleine klus, dus de grote jongens hebben er geen zin in.

Binnenunit hangt al, ongeveer 5 meter leiding nodig + vacuumeren en vullen. Voor de afwisseling is alles goed bereikbaar!

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 3,5 kWp PV

• Grolsch
@koevlaas2 reist van Maastricht tot Eemshaven :)

• koevlaas2
quote:
Grolsch schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:54:
@koevlaas2 reist van Maastricht tot Eemshaven :)
Dit weekend reis ik o.a af naar Son (bij breugel) en Tilburg.

• blauwemac
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 24-09 08:30
Toch wel grappig, dat handdoek-gebruik. Bij ons heeft ieder gezinslid z'n eigen handdoek en die gaat rustig 2 of 3 weken mee voordat hij in de was gaat...

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 24-09 16:12

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
wauske schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:15:
[...]
On topic: wij hebben ook een design radiator in de badkamer, ik was al aan het zoeken naar een LTV alternatief maar nog niet echt gevonden...
Ik zeg al wel maanden tegen m'n vrouw dat ze de handdoek aan het rekje moet hangen, en niet de radiator zelf (rekje hangt aan de bovenste rang van de radiator). Kan ze vast wennen aan de nieuwe warmtepomp :+
Wij hebben ook een design radiator in de badkamer. Denk niet dat ik die ga vervangen voor een andere (gemaakt op maat :p) als we op een LTV verwarmingsysteem zouden overstappen. Die radiator is nu eigenlijk al aan de kleine kant, dus de afvoerbuis van dat ding loopt nu door de hele vloer van de badkamer heen (of in ieder geval die delen die niet bedekt zijn door het bad en de douchebak). Alleen op hele koude winterdagen is die radiator warm. (volgens mij is onze badkamer de best geisoleerde ruimte in ons huis :p)
Als dat niet voldoende zou zijn, zou ik eerder voor vloerverwarming gaan en die radiator gewoon laten hangen (voor het design!). Desnoods afgekoppeld van het systeem (aansluitingen zitten onderin, dat is het voordeel van zelf ontwerpen :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 15:07
quote:
koevlaas2 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 16:41:
[...]

Mijn ervaring is dat de unit wel een stuk stiller werd in deze modus, maar ik ben voor 75% gegaan omdat ik bang was voor verlies van COP.
Ik laat hem zoals eerder gezegd nog even doorlopen op deze manier om het verschil duidelijk te kunnen zien. Maar als ik de cijfers bekijk lijkt het er toch wel op dat de COP wat verslechterd is door deze silent mode ten opzichte van de 'normale' vermogensbeperking. Zie onderstaande tabel vanuit de Melcloud. Je ziet dat de hoeveelheid geleverde energie ongeveer hetzelfde is als op de 7e, maar daar was wel zichtbaar meer input voor nodig.

https://tweakers.net/ext/f/JD9tvmZulxKie8JGrzS5Zq5i/thumb.jpg

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:42
quote:
koevlaas2 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 16:53:
[...]

Ik hang 'm te drogen en dan gebruik ik 'm nog een paar keer.
Daarna in de was, maar ik hang bijna nooit natte dingen op een radiator want dan krijg je een roesthoop.
Dat roesten van radiatoren als er een handdoek aan hangt, dat hoor ik wel vaker. Maar ik heb het nog nooit in real-life gezien.

Bij ons is de badkamer inmiddels 10 jaar oud, en er hangen al 10 jaar dag in dag uit natte handdoeken over de design-radiator buizen. En zit echt geen spikkeltje roest oid op.

Radiatoren zijn immers ook gewoon voorzien van een laagje lak.

Mabey i'm just lucky... O-)

• reneeke1970
quote:
godfriedd schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:57:
[...]

Ik laat hem zoals eerder gezegd nog even doorlopen op deze manier om het verschil duidelijk te kunnen zien. Maar als ik de cijfers bekijk lijkt het er toch wel op dat de COP wat verslechterd is door deze silent mode ten opzichte van de 'normale' vermogensbeperking. Zie onderstaande tabel vanuit de Melcloud. Je ziet dat de hoeveelheid geleverde energie ongeveer hetzelfde is als op de 7e, maar daar was wel zichtbaar meer input voor nodig.

[afbeelding]
Bij de pana is het zo dat de stille mode rendement voordeel heeft onder de plus minus 60 procent belasting. Ga je dus sww maken dan benadeel je jezelf want dan gooit hij de maximale delta t in de strijd. Dan is het rendement juist weer lager.
Stille mode gebruik ik alleen als hij in verwarming mode is , en lekker staat te pruttelen op lage deel last.

• godfriedd
quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:43:
[...]

Bij de pana is het zo dat de stille mode rendement voordeel heeft onder de plus minus 60 procent belasting. Ga je dus sww maken dan benadeel je jezelf want dan gooit hij de maximale delta t in de strijd. Dan is het rendement juist weer lager.
Stille mode gebruik ik alleen als hij in verwarming mode is , en lekker staat te pruttelen op lage deel last.
Kan goed kloppen. Ik weet niet of je de discussie hebt gevolgd maar er zijn bij de Mitsubishi dus 2 manieren om hem stiller/rustiger te krijgen. De eerste is door het compressorvermogen te beperken. Dat kan met een bepaald kabeltje teruggeschroefd worden naar 75 of 50%. Daarnaast kun je ook kiezen voor de optie om enkel de ventilator minder toeren te laten maken. Het resultaat is in beide gevallen een stillere buitenunit maar mijn vermoeden is dat enkel de beperking van de compressor echt een rendementsverhoging tot gevolg heeft en dat de ventilatorsnelheid beperken wel in geluid scheelt maar niet in rendement. Helaas is er voor zover ik weet niet een combinatie van beide modes mogelijk.

• reneeke1970
quote:
godfriedd schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:25:
[...]

Kan goed kloppen. Ik weet niet of je de discussie hebt gevolgd maar er zijn bij de Mitsubishi dus 2 manieren om hem stiller/rustiger te krijgen. De eerste is door het compressorvermogen te beperken. Dat kan met een bepaald kabeltje teruggeschroefd worden naar 75 of 50%. Daarnaast kun je ook kiezen voor de optie om enkel de ventilator minder toeren te laten maken. Het resultaat is in beide gevallen een stillere buitenunit maar mijn vermoeden is dat enkel de beperking van de compressor echt een rendementsverhoging tot gevolg heeft en dat de ventilatorsnelheid beperken wel in geluid scheelt maar niet in rendement. Helaas is er voor zover ik weet niet een combinatie van beide modes mogelijk.
Het klinkt logisch dat compressor beperking zuiniger is.
Maar op 50 procent is hij toch al stil genoeg zeker? Jij wilt nog stiller en dus combi van twee mogelijkheden?

• godfriedd
quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:44:
[...]

Het klinkt logisch dat compressor beperking zuiniger is.
Maar op 50 procent is hij toch al stil genoeg zeker? Jij wilt nog stiller en dus combi van twee mogelijkheden?
Nee ik vind hem op 75% compressorvermogen ook al acceptabel qua geluid. En vooral vind ik de prestaties dan zeer aantrekkelijk. Ik heb echter het idee dat de ventilator dan op 100% draait. In de andere modus draait de compressor op 100% (tenminste, als daar vraag naar is zoals bij SWW bereiden) alleen de ventilator op gedimde stand (geen idee of dat 50 of 75% is). Je hebt dus altijd dat óf de compressor óf de ventilator niet teruggeregeld wordt.

Wat ik het liefst zou willen is dat beide componenten gedimd zouden kunnen worden tot bijvoorbeeld 75-80%.

• reneeke1970
quote:
godfriedd schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:49:
[...]

Nee ik vind hem op 75% compressorvermogen ook al acceptabel qua geluid. En vooral vind ik de prestaties dan zeer aantrekkelijk. Ik heb echter het idee dat de ventilator dan op 100% draait. In de andere modus draait de compressor op 100% (tenminste, als daar vraag naar is zoals bij SWW bereiden) alleen de ventilator op gedimde stand (geen idee of dat 50 of 75% is). Je hebt dus altijd dat óf de compressor óf de ventilator niet teruggeregeld wordt.

Wat ik het liefst zou willen is dat beide componenten gedimd zouden kunnen worden tot bijvoorbeeld 75-80%.
Kun je dat toerental van ventilator niet meten? Misschien word ie toch wel langzamer aangestuurd want mijn pana is ook variabel met het vermogen mee.
Misschien Wapper vlaggetje voor de fan hangen?

• Oxellaar
  • Niet online
quote:
B-lex schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:09:
[...]

Dat roesten van radiatoren als er een handdoek aan hangt, dat hoor ik wel vaker. Maar ik heb het nog nooit in real-life gezien.

Bij ons is de badkamer inmiddels 10 jaar oud, en er hangen al 10 jaar dag in dag uit natte handdoeken over de design-radiator buizen. En zit echt geen spikkeltje roest oid op.

Een mindere kwaliteit radiator gaat roesten in een badkamer, een betere veel minder snel.

En... Je moet stoken, dan is de radiator warm en gaat hij echt niet roesten. Anders krijg je condens op de radiator.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-09 20:07
Sinds de installatie van onze warmtepomp begin december is zojuist de energieafrekening tot 1 juli binnengekomen.

We zijn de echt koude maanden goed doorgekomen met onze 7,5kW, ondanks conventionele radiatoren blijft het huis uit 2006 warm genoeg.

De warmtepomp stookt ook nog een 400 liter boilervat voor het sanitaire water. Hier gebruik ik ook warm water uit voor hotfill van de wasmachine en vaatwasser. Er zit een elektrisch element van 3000W in dat het laatste stukje doet. De warmtepomp en het elektrisch element bemeter ik nu nog samen met een eenvoudig telwerkje, dat nu op 3555kWh staat sinds begin december.

Ik had al panelen liggen 4300Wp en heb daar in januari nog 1600Wp O-W op het schuurdak bijgelegd. Op het huis komt er nog 1200Wp bij binnenkort. Veel meer ga ik qua dak en qua zekeringen niet redden (1x 35A).

Eindafrekening tot 1 juli was nu 1904kWh verbruikt waar ik er eerst ongeveer 1700kWh in de min zat. In plaats van ¤600 terug moest ik nu ¤11 bijbetalen met een voorschot van ¤22 in de maand.

Voorlopige conclusie (met nog geen volledig jaar warmtepomp) is dat deze mij een ruime ¤600 per jaar aan stroom kost, waar de stadsverwarming die we voorheen hadden >¤1250 per jaar kostte. Alleen het vastrecht van die aansluiting was al wat we nu verbruiken aan elektra.

Dus wat mij betreft goed geslaagd en nog mogelijkheden tot verbetering (ofwel tweede spiraal ook in serie gaan gebruiken met de warmtepomp, ofwel met zonneboiler de tweede spiraal extra opwarmen) Dit zal zeker nog gaan schelen.

5550Wp op Zuid, 1620Wp O-W, Zonneboiler + Atlantic 8kW l/w warmtepomp

• PASware
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 24-09 16:54

PASware

Php counter foetsie

Vraag aan de mensen hier die een monoblock WP hebben:

Wat voor leidingwerk hebben jullie gebruikt tussen boiler/buffer en WP?

Bij mij zal het aantal meter vanaf muur doorvoer naar WP 9 meter zijn (18 in totaal aanvoer/retour).

[b]Specs PC -=- Specs Laptop -=- Fuji S602Z

• Xiphalon
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:26
@PASware 32mm Uponor unipipe zit er bij mij tussen de warmtepomp en de technische ruimte (5 meter strekkend). Daar ga ik over op 28mm cvbuis.

Xiphalon wijzigde deze reactie 13-07-2018 14:02 (7%)

• Grolsch
quote:
godfriedd schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:57:
[...]

[afbeelding]
Klinkt logisch, volgens mij betekent "Stille werking / silent mode" dat de ventilator minder hard draait, dus wordt er minder lucht verplaatst, dus minder energie uit de buitenlucht gehaald, dus daalt de COP.

Het klinkt logisch.

• reneeke1970
quote:
PASware schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:41:

Bij mij zal het aantal meter vanaf muur doorvoer naar WP 9 meter zijn (18 in totaal aanvoer/retour).
Vanaf wp verloop naar 1 1/4 flexibele slang van 1.5 meter om door muur te slingeren en dan 28mm buis naar buffer toe, ook een meter of 8 afstand

• Xiphalon
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:26
Nu we het toch over die leidingen naar de WP hebben, hoe isoleert men die (en dan vooral buiten)? Ik heb er armaflex omheen zitten, maar twijfel toch of dat het weer een beetje overleeft.

• PASware

PASware

Php counter foetsie

quote:
Xiphalon schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:58:
@PASware 32mm Uponor unipipe zit er bij mij tussen de warmtepomp en de technische ruimte (5 meter strekkend). Daar ga ik over op 28mm cvbuis.
Dank. best wel dikke buizen nog. Mijn CV circuit is grotendeels 22mm. Ik zat te denken aan 25mm Teceflex voor buiten en binnen door leggen naar boiler/buffer (op zolder) die 22mm aansluiting heeft (even uit mijn hoofd).
quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:04:
[...]

Vanaf wp verloop naar 1 1/4 flexibele slang van 1.5 meter om door muur te slingeren en dan 28mm buis naar buffer toe, ook een meter of 8 afstand
Wat voor flexibele slang heb jij daarvoor gebruikt?

PASware wijzigde deze reactie 13-07-2018 15:39 (42%)

• reneeke1970
quote:
PASware schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:37:
[...]

Dank. best wel dikke buizen nog. Mijn CV circuit is grotendeels 22mm. Ik zat te denken aan 25mm Teceflex voor buiten en binnen door leggen naar boiler/buffer (op zolder) die 22mm aansluiting heeft (even uit mijn hoofd).

[...]

Wat voor flexibele slang heb jij daarvoor gebruikt?
Deze, maar er zijn ook gevlochten versie voor.
https://www.sani-flex.de/...4-uem-alle-laengen/a-621/ Tot vijf meter lang te bestellen.

• Oxellaar
  • Niet online
quote:
Grolsch schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:00:
[...]

Klinkt logisch, volgens mij betekent "Stille werking / silent mode" dat de ventilator minder hard draait, dus wordt er minder lucht verplaatst, dus minder energie uit de buitenlucht gehaald, dus daalt de COP.

Het klinkt logisch.
Eigenlijk alle functies die een bepaalde begrenzing geven aan het systeem ivm geluid, zijn nadelig voor het rendement. Indien niet noodzakelijk, niet gebruiken dus.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Dat is niet helemaal waar. Als je de compressor op halve snelheid laat draaien, en de ventilator op bijvoorbeeld 60%, heb je zeker minder geluid, en waarschijnlijk ook een hoger rendement. Zeker ook omdat de warmteafgifte niet helemaal lineair met het ventilatortoerental loopt, en het lawaai bij hoger toerental wel snel toeneemt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pokkie78
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 21:46
Na een lange tijd van o.a. hier mee lurken, keuzes maken, etc, waarbij ik zeker dankbaar ben voor de kennis en kunde zoals hier aanwezig _/-\o_, draait bij ons inmiddels ca. 2 mnd een Pana H duo block T-Cap van 12 kW. De installatie heeft onder meer de extra PCB print, een buffervat (200l), SWW boilervat (300l) , 2 zone opzet (1e zone radiatoren/convectoren, 2e zone vloerverwarming). Het gaat hierbij om een jaren 60 voormalige winkel met bovenwoning (ca. 200 m2 woonoppervlak + aangebouwde garage van zo’n 80 m2 😊) welke we (grotendeels zelf) sinds de aankoop zo’n 2 jaar geleden aan het verbouwen zijn tot volledig woning.

Het 1e jaar hadden we een gasverbruik van zo’n 4.500 m3, dit is het afgelopen jaar gedaald tot zo’n 2000 m3 nadat de spouw gevuld was, kunsstofkozijnen met triple glas geplaatst was en de dakisolatie gedaan was (met nieuwe dakpannen en indak-panelen op ZWW). Oorspronkelijk was de enige aanwezige isolatie de niet gevulde spouwmuur

Momenteel ligt te vloer eruit en is vloerisolatie gevolgd door vloerverwarming aan de beurt. Door het zo grondig verbouwen hadden we ook mooi de mogelijkheid om voor nu al het leidingwerk voor de CV op de BG te vervangen door Uponor 32 als hoofdleidingen onder de vloer. Het binnendeel van de WP hangt in de garage, het buitendeel achter de garage.

Intussen hangt er een vasco ventilo als testcase op de slaapkamer welke met deze temperaturen in combi met de WP het lekker koel krijgt 😊. Tot op heden is het zeker tussendoor ook wat spelen met de instellingen van de WP om de balans tussen comfort en efficiëntie.

Na de discussie zoals hier gevoerd over het beperken van de capaciteit van de WP ten behoeve van een betere COP ben ik in de installateurs handleiding van de pana gedoken om te kijken of er een mogelijkheid van de pana is om hierin ook te sturen. Daarin heb ik onderstaande gevonden. Vraag is nu is of hier al kennis zit van iemand die met deze optie aan het stoeien is geweest?

12.27 Demand Control (Optional PCB)
Remote control setting:
- When Optional PCB connection select 'YES", Demand Control function can select "YES" or "NO".
Purpose:
- After the demand control select YES, below control will activated.
o 0-10V Demand control
0-10V Demand control
- Demand control is use to reduce the current usage of heat pump unit by third party device.
Control start condition:
o Select “YES” at Demand control at installer menu.
o 0-10V input for this electrical current control is detected.
Control content:
o If start condition is fulfilled, indoor will receive the voltage signal from optional PCB. Indoor will send the rate
value to outdoor unit.
o Outdoor will change the current limit according to the percentage receive from indoor unit.

7.560 WP / WP: Pana 12kW H T-Cap

• Grolsch
quote:
Oxellaar schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:00:
[...]

Eigenlijk alle functies die een bepaalde begrenzing geven aan het systeem ivm geluid, zijn nadelig voor het rendement. Indien niet noodzakelijk, niet gebruiken dus.
Is gedeeltelijk waar, de mogelijkheid van beperken van max vermogen resulteert in minder geluid EN een betere COP.

het nadeel is dat het SWW vat verwarmen nu 50 minuten duurt (gemiddeld) ipv 25 minuten. Wat mij betreft geen probleem in de zomer.

• pleio65
  • Laatst online: 22:08
quote:
PASware schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:41:

Stukje 11/4 flexibel. Daarna 1 meter 28mm koper. En verder voor binnen 28mm cv buis. Totale lengte geheel WP naar boilervat is ongeveer 14 meter. Ik had een meevaller want kon de WP op het bestaande circuit van de cv-houtkachel aansluiten, Moest daarvoor wel nog even met twee gaten door de fundering heen.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• koevlaas2
quote:
B-lex schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:09:
[...]

Het is net als bij een auto, je ziet niets tot de roest ineens van binnenuit komt en de lagen staal eraf komen.

• Lurge
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Over de leidingen tussen monoblock WP en boiler / buffer / huidige leidingwerk, heeft iemand ervaring met deze voorgeisoleerde leidingen? https://www.sani-flex.de/...ubungen-1-1-4-inkl/a-603/

Ik zie op ebay en aliexpress 3 weg kleppen staan voor een paar tientjes, heeft iemand ervaring daarmee? @koevlaas2 begreep ik in één van jouw posts lang geleden dat jij met dergelijke goedkope 3-weg kleppen ervaring hebt?

ActueleWind

• koevlaas2
quote:
Lurge schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:20:
Over de leidingen tussen monoblock WP en boiler / buffer / huidige leidingwerk, heeft iemand ervaring met deze voorgeisoleerde leidingen? https://www.sani-flex.de/...ubungen-1-1-4-inkl/a-603/

Ik zie op ebay en aliexpress 3 weg kleppen staan voor een paar tientjes, heeft iemand ervaring daarmee? @koevlaas2 begreep ik in één van jouw posts lang geleden dat jij met dergelijke goedkope 3-weg kleppen ervaring hebt?
Uhge ughe, 230 ballen voor 10m leiding 8)7

De 2wegversie van de oranje kleppen gebruik ik tegenwoordig, aangezien de ESBE 3weg versie nog weleens wil lekken (intern).
Vandaag weer een lading binnen gekregen, maar dan wel DN32.

• Wolly
  • Niet online
quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:54:
[...]

Deze, maar er zijn ook gevlochten versie voor.
https://www.sani-flex.de/...4-uem-alle-laengen/a-621/ Tot vijf meter lang te bestellen.
Met gevlochten bedoel je deze, die al vaker in dit topic aan bod zijn gekomen?
https://www.sani-flex.de/...ldraht-umflechtung/a-162/

Die slang direct op de wp gemonteerd?

• reneeke1970
quote:
Wolly schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:11:
[...]

Met gevlochten bedoel je deze, die al vaker in dit topic aan bod zijn gekomen?
https://www.sani-flex.de/...ldraht-umflechtung/a-162/

[afbeelding]

Die slang direct op de wp gemonteerd?
Dat zijn de gevlochten ja, maar ik heb de andere. Je kunt daar de moer af prutsen en dan door muur duwen, een gat van veertig. Daarna verloop naar knel 28.
En inderdaad rechtstreeks op wp geschroefd

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:36
Misschien hoort dit hier niet helemaal, maar toch ..zijdelings wèl.:

Als straks mijn wp draait, dan is mijn enige gas gebruiker, mijn Miele gas gestookte was droger.
Daar zal ik afstand van moeten doen als ik gasloos wil, maar vindt dat wel heel jammer, want het is een perfect apparaat, wat heel snel droogt op vooraf instelbare droogte waarden.

Deze worden nu niet meer geproduceerd, want Miele is over gegaan op warmtepomp wasdrogers.
Nu zag ik net een advertentie voorbijkomen, waar in een AEG warmtepomp droger wordt aangeboden voor rond de ¤500 of zo.

Maar dat ding wordt gemarketed als een A+ en dat vind ik nu weer niet om over naar huis te schrijven.
Maar wat moet ik me hierbij voorstellen? Net zoiets als een wp boiler, die de warmte die hij nodig heeft aan de opgestelde ruimte onttrekt? Dat betekent in de winter dus, eerst de ruimte met de wp verwarmen, om er vervolgens warmte aan te onttrekken om de was te drogen?
Lijkt me ook niet erg efficient.

Wat zijn de droger mogelijkheden als je een wp gebruikt.?
En nee, we gaan de was niet buiten (of binnen) ophangen: uitgesloten.
Ik hoor het graag.

• koevlaas2
quote:
Naalroc schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:05:
Misschien hoort dit hier niet helemaal, maar toch ..zijdelings wèl.:

Als straks mijn wp draait, dan is mijn enige gas gebruiker, mijn Miele gas gestookte was droger.
Daar zal ik afstand van moeten doen als ik gasloos wil, maar vindt dat wel heel jammer, want het is een perfect apparaat, wat heel snel droogt op vooraf instelbare droogte waarden.

Deze worden nu niet meer geproduceerd, want Miele is over gegaan op warmtepomp wasdrogers.
Nu zag ik net een advertentie voorbijkomen, waar in een AEG warmtepomp droger wordt aangeboden voor rond de ¤500 of zo.

Maar dat ding wordt gemarketed als een A+ en dat vind ik nu weer niet om over naar huis te schrijven.
Maar wat moet ik me hierbij voorstellen? Net zoiets als een wp boiler, die de warmte die hij nodig heeft aan de opgestelde ruimte onttrekt? Dat betekent in de winter dus, eerst de ruimte met de wp verwarmen, om er vervolgens warmte aan te onttrekken om de was te drogen?
Lijkt me ook niet erg efficient.

Wat zijn de droger mogelijkheden als je een wp gebruikt.?
En nee, we gaan de was niet buiten (of binnen) ophangen: uitgesloten.
Ik hoor het graag.
Volgens mij is een gewone wasdroger een C label, dus A+ is best goed.

• RaymondD
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:42
Warmtepompdroger maakt warme lucht die via de trommel met was weer de ruimte ingeblazen wordt. Echt warmteverlies in de ruimte heb je dus niet.

2000Wp zuid live bestaande uit 8x Yingli Panda YL250c-30b en 4x Enecsys DUO 480W

• Naalroc
Ah.. net even op de Miele site gekeken, en die machines zijn allemaal A++ of A+++
Tja, dat verschilt per merk natuurlijk....

• Grolsch
Wij hebben ook een AEG WP droger, geen centje pijn, vrouw is tevreden.

• Naalroc
quote:
RaymondD schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:12:
Warmtepompdroger maakt warme lucht die via de trommel met was weer de ruimte ingeblazen wordt. Echt warmteverlies in de ruimte heb je dus niet.
Snap ik even niet... En waar blijft het vocht? In de ruimte? Dat wil ik zeker niet.

• RaymondD
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:42
quote:
Naalroc schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:20:
[...]

Snap ik even niet... En waar blijft het vocht? In de ruimte? Dat wil ik zeker niet.
In de afvoer (of afvoerbak) van de droger. Een warmtepomp werkt wat dat betreft hetzelfde als een condensdroger. Het is niet dat de warme lucht inclusief vocht door een afvoerslang naar buiten geblazen moet worden (dat is pas inefficient in de winter met raampje open, slang naar buiten)

Maar goed, we dwalen nu wel erg af van de lucht/water warmtepompen

RaymondD wijzigde deze reactie 13-07-2018 23:29 (27%)

2000Wp zuid live bestaande uit 8x Yingli Panda YL250c-30b en 4x Enecsys DUO 480W

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
quote:
Andrehj schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 17:46:
Dat is niet helemaal waar. Als je de compressor op halve snelheid laat draaien, en de ventilator op bijvoorbeeld 60%, heb je zeker minder geluid, en waarschijnlijk ook een hoger rendement. Zeker ook omdat de warmteafgifte niet helemaal lineair met het ventilatortoerental loopt, en het lawaai bij hoger toerental wel snel toeneemt.
Kan zijn dat je dat denkt, maar alle fabrikanten beweren het tegendeel.
Sowieso is de fan begrenzen, wat het meeste geluid geeft, nooit goed voor het rendement.
Het zorgt voor een overbodig hoge, of lage druk in de condensor / verdamper. Afhankelijk van koel of verwarming modus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naalroc
quote:
RaymondD schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:28:
........
Maar goed, we dwalen nu wel erg af van de lucht/water warmtepompen
Valt wel mee, dacht ik, het is een rechtstreekse consequentie van de installatie van de wp tenslotte,

En als en hele pagina gaat over het drogen van handdoeken op een radiator, dan is deze vraag toch zeker relevant...
Als het mag van U!

• Grolsch
quote:
Naalroc schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:20:
[...]

Zoals @RaymondD zegt sluit je de WP droger aan op een afvoer, dus geen vocht in de ruimte, wel wordt de ruimte waar de droger in staat iets warmer, maar dat zal met elke droger zijn.

Het nadeel van een WP droger is dat het proces iets langer duurt, maar dat is bij ons nooit een probleem.

• Lurge
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

quote:
koevlaas2 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:42:
[...]

Uhge ughe, 230 ballen voor 10m leiding 8)7

De 2wegversie van de oranje kleppen gebruik ik tegenwoordig, aangezien de ESBE 3weg versie nog weleens wil lekken (intern).
Vandaag weer een lading binnen gekregen, maar dan wel DN32.
Kan je beide 2weg kleppen door de wp laten aansturen?

Vwb de leiding, het is 20m (2x10) is dus 11 euro pm. Isolatie los kopen kost iets van 2,50 per meter, 25mm uponor kost 5 euro per meter dan nog perskoppelingen naar 1" draadeind kosten 15 euro ps (x4 dus). Komt in totaal op 210 euro. Niet zo'n groot verschil toch?
Wat gebruik jij?

ActueleWind

• PASware

PASware

Php counter foetsie

quote:
pleio65 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:15:
[...]

Stukje 11/4 flexibel. Daarna 1 meter 28mm koper. En verder voor binnen 28mm cv buis. Totale lengte geheel WP naar boilervat is ongeveer 14 meter. Ik had een meevaller want kon de WP op het bestaande circuit van de cv-houtkachel aansluiten, Moest daarvoor wel nog even met twee gaten door de fundering heen.
Waarom de combinatie van koper en cv buis? Koper heb je buiten en cv buis binnen?

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:27
quote:
Oxellaar schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:39:
[...]
Kan zijn dat je dat denkt, maar alle fabrikanten beweren het tegendeel.
Sowieso is de fan begrenzen, wat het meeste geluid geeft, nooit goed voor het rendement.
Het zorgt voor een overbodig hoge, of lage druk in de condensor / verdamper. Afhankelijk van koel of verwarming modus.
In dit plaatje van Mitsubishi blijkt dat het begrenzen van de snelheid van de compressor in ieder geval goed is voor de COP (die het hoogst is op de lage vermogens):

Helaas worden daar geen bijbehorende ventilatorsnelheden en geluidsniveaus bij vermeld.
Maar als je dan toch ook de ventilatorsnelheid wat laat zakken, heb je rendementswinst én geluidswinst.
Weliswaar ook een lager vermogen, maar dat is in de zomer geen enkel probleem. Sowieso heb je je max vermogen toch alleen nodig bij strenge vorst en dan is een beetje extra geluid buiten niet zo erg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pleio65
quote:
PASware schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 08:00:
[...]

Waarom de combinatie van koper en cv buis? Koper heb je buiten en cv buis binnen?
Koper is voor buiten. Bovendien is koper duur. Gewone cv-buis corrodeert buiten en is derhalve niet voor buiten geschikt. Voor een WP zou je ook kunststof kunnen gebruiken. WP temeperaturen zijn immers laag. Het nadeel van dikke kunststof leidingen is dat deze weinig buigzaam zijn en deze in scherpere bochten aanleggen moeilijk tot niet mogelijk is.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• Mordred
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21-09 14:37
Heeft even geduurd (persoonlijke omstandigheden), maar Inventum Ecolution Combi 50 en Panasonic 9 kW split unit draaien! De Ecolution gaf een paar keer een foutcode, maar dat was waarschijnlijk vanwege lucht in het systeem. Nu draait die heel mooi en behoorljik stil.

Nog 2 vervelende dingetjes, helaas:

De PAW-A2W-TSBU sensor zou netjes moeten rapporteren aan de wamtepomp wat de temperatuur is van het boilervat, maar de waardes kloppen niet. 16 graden wordt gerapporteerd wanneer het vat 50 graden is. Waarschijnlijk is het alsnog de verkeerde sensor, maar de handleiding stelt overal dat dit de juiste is. Maar er staan ook een tabel en een grafiek in met weerstand/temperatuur verhoudingen, maar die komen ook niet met elkaar overeen. Zucht. Nu maar contact zoeken met Panasonic.

Verder werkt koeling blijkbaar standaard niet. Dat moet officieel worden ingeschakeld door een Panasonic installateur, maar ik kan niet vinden hoe dat werkt. Waarschijnlijk een of andere toetsencombinatie, maar nog niet gevonden welke dan. (Argh, klantonvriendelijk.)

Verder werkt het wel goed. De Panasonic staat op hoogste stilte-stand 24 uur per dag. Pas als dit niet voldoende gaat blijken, ga ik dat verlagen, maar ik verwacht niet dat het nodig is, aangezien de boel wat over-gedimensioneerd is.

Verder is de kast niet zo mooi uitgevallen als gehoopt, door wat technische probleempjes onderweg en duurde het vooral veel langer dan gedacht. Maar daar veel van geleerd en het ding staat en werkt. De roosters aan de zijkant en voorkant van de buitenunit zijn eraf en alleen de kast dient nu als bescherming. Hij staat toch op een plaats waar nooit iemand komt, dus dat is zeker veilig genoeg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 24-09 16:31
Ik zou persoonlijk de roosters niet weglaten. Er kan troep in komen. Of als je echt pech hebt een 1 of ander beest. En voor dat heel klein beetje extra efficiency.... Of is dat heel ver gezocht?

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

• Mordred
quote:
mebrein schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 16:46:
Ik zou persoonlijk de roosters niet weglaten. Er kan troep in komen. Of als je echt pech hebt een 1 of ander beest. En voor dat heel klein beetje extra efficiency.... Of is dat heel ver gezocht?
Lijkt mij ver gezocht. Dan moet een beest eerst omhoog klimmen, verticaal omhoog, terwijl daar echt niets uitnodigends te vinden is. En vanaf daar kan een beest ook nergens in, want vanaf de bladen zit alles dicht. En draaiende bladen zijn ook al niet echt uitnodigend.

En troep kan dan ook vanuit de achterkant komen, de aanzuigkant, maar daar zitten juist sowieso al geen roosters. Ik denk echt dat dat allemaal wel mee zal vallen. De kast om de warmtepomp heen beschermt juist een stuk meer tegen troep dan die roosters die nu weg zijn.

• Naalroc
quote:
Mordred schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 14:06:

De PAW-A2W-TSBU sensor zou netjes moeten rapporteren aan de warmtepomp wat de temperatuur is van het boilervat, maar de waardes kloppen niet. 16 graden wordt gerapporteerd wanneer het vat 50 graden is.
is dit misschien een Fahrenheit/Celsius probleem?

16*C =~60*F , komt in de buurt van de 50.... :?

Instellingen dus misschien?

Naalroc wijzigde deze reactie 14-07-2018 17:52 (3%)

• Mordred
quote:
Naalroc schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 17:51:
[...]

is dit misschien een Fahrenheit/Celsius probleem?

16*C =~60*F , komt in de buurt van de 50.... :?

Instellingen dus misschien?
Bedankt voor het meedenken, maar helaas staat er duidelijk bij dat het graden Celsius is, dus ik denk niet dat dat het kan zijn. Mijn beste vermoeden is dat de handleiding te onduidelijk is en er eigenlijk een ander type sensor had moeten worden gebruikt.

• pleio65
quote:
Heeft even geduurd (persoonlijke omstandigheden), maar Inventum Ecolution Combi 50 en Panasonic 9 kW split unit draaien! De Ecolution gaf een paar keer een foutcode, maar dat was waarschijnlijk vanwege lucht in het systeem. Nu draait die heel mooi en behoorljik stil.

De PAW-A2W-TSBU sensor zou netjes moeten rapporteren aan de wamtepomp wat de temperatuur is van het boilervat, maar de waardes kloppen niet. 16 graden wordt gerapporteerd wanneer het vat 50 graden is. Waarschijnlijk is het alsnog de verkeerde sensor, maar de handleiding stelt overal dat dit de juiste is. Maar er staan ook een tabel en een grafiek in met weerstand/temperatuur verhoudingen, maar die komen ook niet met elkaar overeen. Zucht. Nu maar contact zoeken met Panasonic.

Verder werkt koeling blijkbaar standaard niet. Dat moet officieel worden ingeschakeld door een Panasonic installateur, maar ik kan niet vinden hoe dat werkt. Waarschijnlijk een of andere toetsencombinatie, maar nog niet gevonden welke dan. (Argh, klantonvriendelijk.)

Verder werkt het wel goed. De Panasonic staat op hoogste stilte-stand 24 uur per dag. Pas als dit niet voldoende gaat blijken, ga ik dat verlagen, maar ik verwacht niet dat het nodig is, aangezien de boel wat over-gedimensioneerd is.

Verder is de kast niet zo mooi uitgevallen als gehoopt, door wat technische probleempjes onderweg en duurde het vooral veel langer dan gedacht. Maar daar veel van geleerd en het ding staat en werkt. De roosters aan de zijkant en voorkant van de buitenunit zijn eraf en alleen de kast dient nu als bescherming. Hij staat toch op een plaats waar nooit iemand komt, dus dat is zeker veilig genoeg.
Sensor is kennelijk de verkeerde. Ik heb hem hier vandaan.
https://www.immotecshop24...icherfuehler-H-Generation

• luukske
  • Registratie: augustus 2013
  • Niet online
Ik heb CZ-TK1 als sensor voor de boiler besteld. Helaas nog geen boiler om dit te testen.
Het type dat jij hebt besteld is voor het meten van de temperatuur van een buffertank (met andere input op de print wat het verschil kan verklaren).

• Mordred
De handleiding is hier helaas extreem onduidelijk over. Ik ga eerst ook eens een ander type sensor proberen en hopelijk lost dat het wel op. Wat meer werk op dit moment, maar met eens in de 2 dagen handmatig de boiler opwarmen hebben we zat warm water. :)

• pokkie78
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 21:46
quote:

De toetscombi vanuit de pana H T-cap 12 kW hiero is:
Menu + pijltje naar beneden + pijltje naar links
gezamenlijk 10 seconden vasthouden.

7.560 WP / WP: Pana 12kW H T-Cap

• Mordred
@pokkie78 Thanks! Het is inmiddels gelukt. :) Nu nog wat stooklijnen leuk configureren en dan is de boel aardig goed werkend.

Aanvraag voor omzetten van energiecontract is inmiddels trouwens ook al de deur uit. :)
En komende week gaat de oude gasketel op marktplaats.

• koevlaas2
quote:
Lurge schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 07:59:
[...]

Kan je beide 2weg kleppen door de wp laten aansturen?

Vwb de leiding, het is 20m (2x10) is dus 11 euro pm. Isolatie los kopen kost iets van 2,50 per meter, 25mm uponor kost 5 euro per meter dan nog perskoppelingen naar 1" draadeind kosten 15 euro ps (x4 dus). Komt in totaal op 210 euro. Niet zo'n groot verschil toch?
Wat gebruik jij?
Ik gebruik nooit kunstof slang, ik gebruik 28mm staal met standaard buisisolatie.
28mm buis kost 13,05 per 6 meter en isolatie ongeveer 2,40 per 2 meter dacht ik.
Met 28mm buis haalt de WP makkelijk zijn voorgeschreven debiet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:44
quote:
Mordred schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 17:00:
[...]

Lijkt mij ver gezocht. Dan moet een beest eerst omhoog klimmen, verticaal omhoog, terwijl daar echt niets uitnodigends te vinden is. En vanaf daar kan een beest ook nergens in, want vanaf de bladen zit alles dicht. En draaiende bladen zijn ook al niet echt uitnodigend.
Je weet nooit wat er in kruipt. O.a. muizen klimmen overal in als ze willen zelfs verticaal omhoog.
Dat er niets licht wil niet zeggen dat er niets in kruipt. Dieren zoeken overal waar ze maat bij kunnen en waar het warm en droog is.

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mordred
@Wimhaw Ik ben het helemaal met je eens. Maar waar leg je de grens.

Muizen en ratten kunnen ook in je toilet omhoog komen. (Jaaah, ik heb het voor de zekerheid nog eens gecontroleerd, dat is een realistisch scenario, en komt wel eens voor, maar niet vaak.) En ratten, muizen etc. kunnen ook nog eens door de meest gekke dingen heen eten. En zodra het apparaat geluid gaat maken, is de kans heel groot dat ze direct vertrekken.

En wat je zegt, warm en droog, maar een buitenunit is zeker niet warm. En onder het apparaat is het vaak ook nog eens niet bepaald droog.

Ik begrijp de overwegingen wel, maar ik ben van mening dat er niet zoveel meer risico zal zijn zonder roosters.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 24-09 16:31
En waar laat je al die jaren die roostertjes? Volgens mij zijn we er dan wel qua tegenargumenten ;)

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mordred
quote:
mebrein schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:55:
En waar laat je al die jaren die roostertjes? Volgens mij zijn we er dan wel qua tegenargumenten ;)
Grote schuur. :) Eens! ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22:38
Ook maar even melden. Ook ik zit te kijken naar de mogelijkheden van een warmtepomp. Ons verbruik over het eerste jaar dat we er wonen, 4299m3 gas (geen tikfout) en 4955 kWh elektriciteit, en we stookten naar 19 graden.
Het vele elektriciteitsverbuik is ook omdat we hebben besloten om afgelopen winter de babykamer toch maar elektrisch bij te verwarmen, anders was het daar niet te houden zo koud

Om even onze situatie voor te leggen. Wij hebben vorig jaar een mooi jaren 20 huis in Oost-Groningen (ja aardbevingsgebied) gekocht, Het is ongeveer 220m2, met kelder erbij, maar beneden komt het neer op ongeveer 120m2 (de 4 slaapkamers boven verwarmen we alleen om de vorst buiten te houden, later daarover meer).
Toen wij het huis kochten was er geen (lees GEEN) isolatie aanwezig, de woonkamer muren waren steens muren, met een bordkartonnen voorzetwandje ervoor (letterlijk bordkarton, dat spul wat je achter je kast vindt). Oftewel, koud.... Afgelopen herfst al voorzetwanden geplaatst met 8 cm pir in de woonkamer, en volgens mijn berekeningen komt de R waarde van de muren nu uit op Rd 4+. Afgelopen wintre dacht ik dus dat we veilig in de woonkamer konden zitten, maar dit viel tegen, ik was het enkelglas vergeten, dus tochten als een gek. Ondertussen zijn ook al de ramen vervangen voor HR++ ramen, en van de herfst nog de vloer doen onder de hele verdieping, en dan zitten we er hopelijk warmpjes bij in de woonkamer. De rest van de begane grond moet nog (2 kantoorruimtes van +- 20m2 elk + een keuken van ook +-20m2.
De radiatoren die er staan zijn redelijk oud, type 22 voornamelijk, maar volgens mij zijn supernieuwe type 22 radiotoren niet veel beter, dus die wil ik even laten staan.
De rest van de onderverdieping moet dus nog geisoleerd worden, en de volledige bovenverdieping (4 slaapkamers en badkamer, deels plat, deels schuin). Hiervan staan in ieder geval 2 kamers voor de winter op de planning.
De VC ketel is +- 15 jaar oud, met een apart boilervat van +- 100 liter, kan dus ook wel eens vervangen worden, en volgens de installateur van Feenstra zou dat ook al schelen.
Nou heb ik, net als ongeveer iedereen hier aardbevingsschade gehad, en heb dus aanspraak op 4000 euro aan energie besparings middelen. Nou twijfelen we nog tussen isolatie (kan ik zelf doen over een aantal jaar), zonnepanelen (handig), of dus een warmtepomp.

Aangezien dit topic over warmtepompen gaat, is mijn vraag dus makkelijk genoeg, zou het uitkunnen?
Ik heb enigszins terug gelezen (38.000 posts is een beetje teveel van het goede, eerlijk gezegd). Maar wat ik er vooral op uitmaak is dat de temperaturen van de verwarmingen omlaag zal moeten naar 40-50 graden. Ik weet dus niet of dit mogelijk, of comfortabel, zou kunnen in dit huis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 11:55
quote:
CrazyOne schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:13:
Ook maar even melden. Ook ik zit te kijken naar de mogelijkheden van een warmtepomp. Ons verbruik over het eerste jaar dat we er wonen, 4299m3 gas (geen tikfout) en 4955 kWh elektriciteit, en we stookten naar 19 graden.
Het vele elektriciteitsverbuik is ook omdat we hebben besloten om afgelopen winter de babykamer toch maar elektrisch bij te verwarmen, anders was het daar niet te houden zo koud

Om even onze situatie voor te leggen. Wij hebben vorig jaar een mooi jaren 20 huis in Oost-Groningen (ja aardbevingsgebied) gekocht, Het is ongeveer 220m2, met kelder erbij, maar beneden komt het neer op ongeveer 120m2 (de 4 slaapkamers boven verwarmen we alleen om de vorst buiten te houden, later daarover meer).
Toen wij het huis kochten was er geen (lees GEEN) isolatie aanwezig, de woonkamer muren waren steens muren, met een bordkartonnen voorzetwandje ervoor (letterlijk bordkarton, dat spul wat je achter je kast vindt). Oftewel, koud.... Afgelopen herfst al voorzetwanden geplaatst met 8 cm pir in de woonkamer, en volgens mijn berekeningen komt de R waarde van de muren nu uit op Rd 4+. Afgelopen wintre dacht ik dus dat we veilig in de woonkamer konden zitten, maar dit viel tegen, ik was het enkelglas vergeten, dus tochten als een gek. Ondertussen zijn ook al de ramen vervangen voor HR++ ramen, en van de herfst nog de vloer doen onder de hele verdieping, en dan zitten we er hopelijk warmpjes bij in de woonkamer. De rest van de begane grond moet nog (2 kantoorruimtes van +- 20m2 elk + een keuken van ook +-20m2.
De radiatoren die er staan zijn redelijk oud, type 22 voornamelijk, maar volgens mij zijn supernieuwe type 22 radiotoren niet veel beter, dus die wil ik even laten staan.
De rest van de onderverdieping moet dus nog geisoleerd worden, en de volledige bovenverdieping (4 slaapkamers en badkamer, deels plat, deels schuin). Hiervan staan in ieder geval 2 kamers voor de winter op de planning.
De VC ketel is +- 15 jaar oud, met een apart boilervat van +- 100 liter, kan dus ook wel eens vervangen worden, en volgens de installateur van Feenstra zou dat ook al schelen.
Nou heb ik, net als ongeveer iedereen hier aardbevingsschade gehad, en heb dus aanspraak op 4000 euro aan energie besparings middelen. Nou twijfelen we nog tussen isolatie (kan ik zelf doen over een aantal jaar), zonnepanelen (handig), of dus een warmtepomp.

Aangezien dit topic over warmtepompen gaat, is mijn vraag dus makkelijk genoeg, zou het uitkunnen?
Ik heb enigszins terug gelezen (38.000 posts is een beetje teveel van het goede, eerlijk gezegd). Maar wat ik er vooral op uitmaak is dat de temperaturen van de verwarmingen omlaag zal moeten naar 40-50 graden. Ik weet dus niet of dit mogelijk, of comfortabel, zou kunnen in dit huis.
Standaard advies is altijd eerst isoleren isoleren isoleren.
Indien je nu een wp koopt zal deze op je huidige energieverlies gedimensioneerd zijn. Dit zal flink te hoog zijn vergeleken met je toekomstig verbruik na isoleren..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrazyOne
Dat snap ik, daar ben ik ook mee begonnen, en het vertrek waar we het meest zijn, de woonkamer, is zo goed als af. Alleen voor de rest van het huis is een meerjaren plan (keuken pas over een jaar of 5), de rest eerder hopelijk.
Vraag me dus ook af of het al uit kan om nu al aan een warmtepomp na te denken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 11:55
quote:
CrazyOne schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:05:
Dat snap ik, daar ben ik ook mee begonnen, en het vertrek waar we het meest zijn, de woonkamer, is zo goed als af. Alleen voor de rest van het huis is een meerjaren plan (keuken pas over een jaar of 5), de rest eerder hopelijk.
Het komt er eigenlijk op neer dat je eerst moet weten met welk vermogen je moet werken. Dit hangt dus van je isolatie af. je zegt beneden voornamelijk te stoken en boven houdt je de kou buiten. Vergeet niet dat je een hoop energie naar de bovenverdieping verliest.

Ik denk dat het verstandig is te wachten met een warmtepomp totdat je benedenverdieping voldoende geïsoleerd is. Tevens zal nu al je gasverbruik flink zakken door je overstap naar HR++ glas(ben zelf best wel benieuwd wat dat scheelt).

Ik raad aan even deze winter af te wachten. Hou je al je gasverbruik bij bij mindergas? Hier kan je een goede indicatie krijgen van wat je bespaard aan gasverbruik ten opzichte van vorige jaren. Met je nieuwe gasverbruik kan je ook beter een WP kiezen.

Nog een punt van aandacht is inderdaad de aanvoer temperatuur. Traditionele radiatoren werken beter met hoge aanvoertemperaturen. Ik vermoed dat dit een probleem gaat geven in je huis. Zonder isolatie inclusief een lage watertemp zal resulteren in een koud huis. Je zou over moeten stappen op ltv verwarming(kost je ook weer geld)..

Misschien heeft iemand anders iets toe te voegen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 22:12
quote:

Heb je de isolatie van de wanden zelf aangebracht, of heb je dit laten doen?
En is hierbij een dauwpunt berekening gemaakt?

Jouw woning verliest veel energie, dit dien je op te lossen door heel veel m2 wand/vloer verwarming te maken.
Zoek eens op YouTube naar warmbouwen, of kijk eens op de website van mede forum lid @Bram-Bos
http://www.polderhuis.org/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
CrazyOne schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:05:
Of het uit kan? Zonder gas misschien niet maar flink besparen kan altijd. Neem een drie fase 11 kW en stel hem hybride op met je CV ketel dmv een buffer vat in je retour. Groot gedeelte zul je zonder CV af kunnen. Nu is er nog subsidie en over paar jaar niet meer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: juni 2018
quote:
Xanderk89 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:21:
[...]

Het komt er eigenlijk op neer dat je eerst moet weten met welk vermogen je moet werken. Dit hangt dus van je isolatie af. je zegt beneden voornamelijk te stoken en boven houdt je de kou buiten. Vergeet niet dat je een hoop energie naar de bovenverdieping verliest.

Ik denk dat het verstandig is te wachten met een warmtepomp totdat je benedenverdieping voldoende geïsoleerd is. Tevens zal nu al je gasverbruik flink zakken door je overstap naar HR++ glas(ben zelf best wel benieuwd wat dat scheelt).

Ik raad aan even deze winter af te wachten. Hou je al je gasverbruik bij bij mindergas? Hier kan je een goede indicatie krijgen van wat je bespaard aan gasverbruik ten opzichte van vorige jaren. Met je nieuwe gasverbruik kan je ook beter een WP kiezen.

Nog een punt van aandacht is inderdaad de aanvoer temperatuur. Traditionele radiatoren werken beter met hoge aanvoertemperaturen. Ik vermoed dat dit een probleem gaat geven in je huis. Zonder isolatie inclusief een lage watertemp zal resulteren in een koud huis. Je zou over moeten stappen op ltv verwarming(kost je ook weer geld)..

Misschien heeft iemand anders iets toe te voegen?
Door voldoende te isoleren is het mogelijk om bestaande radiatoren je huis te verwarmen, dit moet je echter wel testen door met instellingen van de cv naar temperatuur instellingen te gaan onder de 45 graden, veel warmtepompen kunnen hogere temperaturen leveren alleen bij temperaturen boven 0. Of je moet aan warmtepompen denken met flash technologie (zubadan of pana ht, als ik het goed heb). Een x aantal forum leden gebruiken radiatoren met een max temp van 38 graden. Waaronder ikzelf. Dit was mogelijk doordat de radiatoren over bemeten zijn door isolatie en kier afdichting. Eventueel zou je grotere diameter buizen moeten toepassen om geruis tegen te gaan. Voor het overige sluit ik me aan om eerst overzicht te creëren, dat scheelt een boel energie en kosten. Een warmtepomp gebaseerd op 4200 kub gas verbruik wordt volgens de koevlaas2 formule hier veel toegepast om een warmtepomp vermogen te berekenen, een redelijk grote.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23:08
quote:
Fut41 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 16:02:
[...]

Door voldoende te isoleren is het mogelijk om bestaande radiatoren je huis te verwarmen, dit moet je echter wel testen door met instellingen van de cv naar temperatuur instellingen te gaan onder de 45 graden, veel warmtepompen kunnen hogere temperaturen leveren alleen bij temperaturen boven 0. Of je moet aan warmtepompen denken met flash technologie (zubadan of pana ht, als ik het goed heb). Een x aantal forum leden gebruiken radiatoren met een max temp van 38 graden. Waaronder ikzelf. Dit was mogelijk doordat de radiatoren over bemeten zijn door isolatie en kier afdichting. Eventueel zou je grotere diameter buizen moeten toepassen om geruis tegen te gaan. Voor het overige sluit ik me aan om eerst overzicht te creëren, dat scheelt een boel energie en kosten. Een warmtepomp gebaseerd op 4200 kub gas verbruik wordt volgens de koevlaas2 formule hier veel toegepast om een warmtepomp vermogen te berekenen, een redelijk grote.
4200 * 8 / 1650 = 20.3 KW wp.. en dat naar boven afgerond maakt 21 :+

ELGA Toshiba

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrazyOne
Isolatie van de wanden in de woonkamer heb ik zelf gedaan, en een dauwpunt berekening door een vriend laten maken, het geeft, volgens hem, geen problemen. Dus daar ben ik niet bang voor verder.
Gasloos zou mooi zijn, maar ik houd er geen rekening mee dat het nu meteen zal lukken, met een halvering ben ik al blij. Misschien over 20-25 jaar wel, afhankelijk van hoe de systemen dan zijn (wie weet een pellet-warmtepomp systeem :p).

Momenteel ben ik dus inderdaad zo goed mogelijk aan het isoleren, maar mede vanwege aflopende subsidies (en de ruim 300 euro p/m gasrekening), zou ik het wel handig vinden als er op de korte termijn ook al wat kan worden bespaard, door bv nu al een warmtepomp te nemen, met als uitgaanspunt de situatie over 4-5 jaar, wanneer er dus wel voldoende is geïsoleerd.

Bovendien is de CV ketel eigenlijk wel aan vervanging toe dit jaar, en als het dan kan nu al kan combineren met een warmtepomp zou het mooi uitkomen. (ik heb al gekeken naar een pellet-CV in de kelder, kan handig zijn, maar vond ik niet heel aantrekkelijk klinken.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Call me stupid, maar de Pana MDC06G3E5 staat nu op het dak en ik heb in de doos verder alleen een zakje met papieren handleidingen gevonden.

Maar waar is die remote control dan normaliter?
@koevlaas2 Jij een idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koevlaas2
quote:
Wolly schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:14:
Call me stupid, maar de Pana MDC06G3E5 staat nu op het dak en ik heb in de doos verder alleen een zakje met papieren handleidingen gevonden.

Maar waar is die remote control dan normaliter?
@koevlaas2 Jij een idee?
Schroef de rechter voorkap eraf en je hebt je controller.

Een G serie WP heeft geen subsidie meer ughe ughe.

koevlaas2 wijzigde deze reactie 15-07-2018 17:23 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: juni 2018
quote:
CrazyOne schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:01:
Isolatie van de wanden in de woonkamer heb ik zelf gedaan, en een dauwpunt berekening door een vriend laten maken, het geeft, volgens hem, geen problemen. Dus daar ben ik niet bang voor verder.
Gasloos zou mooi zijn, maar ik houd er geen rekening mee dat het nu meteen zal lukken, met een halvering ben ik al blij. Misschien over 20-25 jaar wel, afhankelijk van hoe de systemen dan zijn (wie weet een pellet-warmtepomp systeem :p).

Momenteel ben ik dus inderdaad zo goed mogelijk aan het isoleren, maar mede vanwege aflopende subsidies (en de ruim 300 euro p/m gasrekening), zou ik het wel handig vinden als er op de korte termijn ook al wat kan worden bespaard, door bv nu al een warmtepomp te nemen, met als uitgaanspunt de situatie over 4-5 jaar, wanneer er dus wel voldoende is geïsoleerd.

Bovendien is de CV ketel eigenlijk wel aan vervanging toe dit jaar, en als het dan kan nu al kan combineren met een warmtepomp zou het mooi uitkomen. (ik heb al gekeken naar een pellet-CV in de kelder, kan handig zijn, maar vond ik niet heel aantrekkelijk klinken.)
Om een flexibele oplossing te creëren zou je aan een combinatie van beide kunnen denken, warmtepomp voor zestig tot tachtig procent van de stooktijd minder hoge temperaturen via een buffervat en op het buffervat een pellet cv voor de koude dagen, zolang je woning nog niet optimaal geïsoleerd hebt leun je nog wat langer op de pellet cv. Misschien kun je een warmte verlies berekening maken met behulp van je huidige uitgangspunten waar je naar toe wilt werken. Dan kan je daar een warmtepomp op berekenen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
quote:
koevlaas2 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:23:
[...]

Schroef de rechter voorkap eraf en je hebt je controller.

Een G serie WP heeft geen subsidie meer ughe ughe.
Pfiew, ik zat al te zweten en niet door de hitte. Dus die controller + lange kabel (en muurplaat) zitten gewoon achter die kap? Heb nu niet de mogelijkheid om nog even snel het dak op te gaan maar ben blij dat jij zo snel reageert 👍🏻

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koevlaas2
quote:
Wolly schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:26:
[...]

Pfiew, ik zat al te zweten en niet door de hitte. Dus die controller + lange kabel (en muurplaat) zitten gewoon achter die kap? Heb nu niet de mogelijkheid om nog even snel het dak op te gaan maar ben blij dat jij zo snel reageert 👍🏻
Ik kom om in het werk en zit dus binnen ipv buiten in het mooie weer facturen en offertes te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramon_1984
quote:
koevlaas2 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:33:
[...]

Ik kom om in het werk en zit dus binnen ipv buiten in het mooie weer facturen en offertes te maken.
Geen spijt dus dat je voor jezelf bent begonnen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramon_1984
quote:

Heb je geen mogelijkheid om vloerverwarming te maken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrazyOne
Nee, niet echt, houten ondervloer, en de offertes voor alleen de woonkamer (55 m2) kwamen al tussen de 8 en 10 duizend euro, en daarmee flink buiten budget. En dan heb ik nog 3 andere vertrekken + een hal beneden. Voorlopig wil ik het proberen met goed isoleren, en dus eventueel een warmtepomp, of een pelletketel (niet mijn voorkeur).

Zoals ik al zei, ik kan 4000 euro claimen via aardbevingsschade + een beetje eigen geld, maar ik moet er ook rekening mee houden dat de rest van het huis ook nog moet worden geïsoleerd qua kosten (het meeste isolatiemateriaal voor de benedenverdieping heb ik al liggen, moet nu alleen tijd vinden om het te doen).

Er zit trouwens +- 20 cm steenwol als geluidbarriere tussen het plafond van de woonkamer en de bovenverdieping. De vorige eigenaren waren zo vriendelijk geweest om weliswaar het mooie balkenplafond te laten zitten, maar er wel een beste partij beton doorheen te gooien als contragewicht voor een paar balkonnetjes. Nu dus een "verlaagd" (nog steeds 3.20 m hoog) plafond, met tussen de balken 20 cm steenwol.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramon_1984
quote:
CrazyOne schreef op zondag 15 juli 2018 @ 20:11:
Nee, niet echt, houten ondervloer, en de offertes voor alleen de woonkamer (55 m2) kwamen al tussen de 8 en 10 duizend euro, en daarmee flink buiten budget. En dan heb ik nog 3 andere vertrekken + een hal beneden. Voorlopig wil ik het proberen met goed isoleren, en dus eventueel een warmtepomp, of een pelletketel (niet mijn voorkeur).

Zoals ik al zei, ik kan 4000 euro claimen via aardbevingsschade + een beetje eigen geld, maar ik moet er ook rekening mee houden dat de rest van het huis ook nog moet worden geïsoleerd qua kosten (het meeste isolatiemateriaal voor de benedenverdieping heb ik al liggen, moet nu alleen tijd vinden om het te doen).

Er zit trouwens +- 20 cm steenwol als geluidbarriere tussen het plafond van de woonkamer en de bovenverdieping. De vorige eigenaren waren zo vriendelijk geweest om weliswaar het mooie balkenplafond te laten zitten, maar er wel een beste partij beton doorheen te gooien als contragewicht voor een paar balkonnetjes. Nu dus een "verlaagd" (nog steeds 3.20 m hoog) plafond, met tussen de balken 20 cm steenwol.
Heb je geïnformeerd bij warp systems ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrazyOne
Nope, maar aangezien de woonkamer ook "af" is, met nieuwe houten vloer (ligt wel zwevend) en al, zal het niet zo gauw gebeuren denk ik. Bovendien, dan moet ik alsnog ook de keuken, en 2 andere kamers ervoor openbreken.

Ik wist eerlijk gezegd niet van Warp systems af, ben je helaas net iets te laat mee dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramon_1984
quote:
CrazyOne schreef op zondag 15 juli 2018 @ 20:53:
Nope, maar aangezien de woonkamer ook "af" is, met nieuwe houten vloer (ligt wel zwevend) en al, zal het niet zo gauw gebeuren denk ik. Bovendien, dan moet ik alsnog ook de keuken, en 2 andere kamers ervoor openbreken.

Ik wist eerlijk gezegd niet van Warp systems af, ben je helaas net iets te laat mee dus.
Toch eerder moeten aanmelden op dit forum 8)

Mocht de houten balken weg willen werken dan zou je nog aan plafond verwarming kunnen denken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrazyOne
Die zijn (helaas) ook al weggewerkt. Ik wil zeker wel de mogelijkheid van vloerverwarming openhouden in de toekomst, ik vermoed alleen dat ik op dit moment het overhoop halen van de woonkamer wanneer deze net "af" is er niet doorheen krijg. Bovendien moet ik dan nog een deel van de vorige houten vloer verwijderen welke verlijmd zit. Bovendien zit het ook niet echt meer in budget, hebben we de ramen van laten doen zeg maar.

Ik vroeg mij dus af of het uberhaupt rendabel kan zijn in mijn set-up om met een warmtepomp te gaan werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koevlaas2
quote:
Ramon_1984 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:35:
[...]

Geen spijt dus dat je voor jezelf bent begonnen?
Spijt niet nee, voor jezelf werken heeft zo zijn voor en nadelen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
CrazyOne schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:26:

Ik vroeg mij dus af of het uberhaupt rendabel kan zijn in mijn set-up om met een warmtepomp te gaan werken.
Klinkt misschien raar maar als het bij iemand rendabel is dan is het wel bij jou. Bij jou valt makkelijk 2000 kuub gas te besparen. Kost je dan 5000 kWh stroom
Iemand met een super geïsoleerd huis kan er maar 500 kuub besparen omdat hij er simpelweg niet meer nodig heeft.

Ter aanvulling, 5000 kWh zelf opwekken kost 7000 euro. Zoveel isoleren dat je 2000 kuub gas bespaart kost je 20000 euro

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 23:04
@CrazyOne: Wandverwarming is misschien nog wel een alternatief in jouw situatie. Vloer en plafond hoeven dan verder niet aangepakt. Kun je ook fase-gewijs doen - kamer voor kamer, of verdieping voor verdieping. Essentie: grote oppervlakken verwarmend oppervlak creëren en daarmee je noodzakelijke aanvoertemperatuur verlagen. Bij DHZ ook niet extreem kostbaar.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 18:47
quote:
reneeke1970 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:07:
Klinkt misschien raar maar als het bij iemand rendabel is dan is het wel bij jou. Bij jou valt makkelijk 2000 kuub gas te besparen. Kost je dan 5000 kWh stroom
Iemand met een super geïsoleerd huis kan er maar 500 kuub besparen omdat hij er simpelweg niet meer nodig heeft.

Ter aanvulling, 5000 kWh zelf opwekken kost 7000 euro. Zoveel isoleren dat je 2000 kuub gas bespaart kost je 20000 euro
Helemaal mee eens, een warmtepomp is nu eenmaal een veel efficientere manier voor de omzetting
  • geld -> warmte
dan een gasketel, dus je hebt er meer voordeel aan naarmate je huis slechter geisoleerd is. Deze simpele fysisch-economische wetmatigheid lijkt de lobby
  • "eerst isoleren isoleren isoleren dan warmtepomp"
niet te kunnen begrijpen.

Toch raad ik iedereen aan om (ook) te isoleren, maar dan vooral ook degenen die op gas verwarmen, want daarbij zijn de grootste voordelen van isoleren te behalen, en we willen toch ook zoveel mogelijk van de CO2 af.

Jan Treur wijzigde deze reactie 16-07-2018 03:57 (7%)

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2017 28 kWh Hyundai Ioniq Electric

Pagina: 1 ... 26 ... 50 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True