CrazyOne schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:13:
Ook maar even melden. Ook ik zit te kijken naar de mogelijkheden van een warmtepomp. Ons verbruik over het eerste jaar dat we er wonen, 4299m3 gas (geen tikfout) en 4955 kWh elektriciteit, en we stookten naar 19 graden.
Het vele elektriciteitsverbuik is ook omdat we hebben besloten om afgelopen winter de babykamer toch maar elektrisch bij te verwarmen, anders was het daar niet te houden zo koud
Om even onze situatie voor te leggen. Wij hebben vorig jaar een mooi jaren 20 huis in Oost-Groningen (ja aardbevingsgebied) gekocht, Het is ongeveer 220m2, met kelder erbij, maar beneden komt het neer op ongeveer 120m2 (de 4 slaapkamers boven verwarmen we alleen om de vorst buiten te houden, later daarover meer).
Toen wij het huis kochten was er geen (lees GEEN) isolatie aanwezig, de woonkamer muren waren steens muren, met een bordkartonnen voorzetwandje ervoor (letterlijk bordkarton, dat spul wat je achter je kast vindt). Oftewel, koud.... Afgelopen herfst al voorzetwanden geplaatst met 8 cm pir in de woonkamer, en volgens mijn berekeningen komt de R waarde van de muren nu uit op Rd 4+. Afgelopen wintre dacht ik dus dat we veilig in de woonkamer konden zitten, maar dit viel tegen, ik was het enkelglas vergeten, dus tochten als een gek. Ondertussen zijn ook al de ramen vervangen voor HR++ ramen, en van de herfst nog de vloer doen onder de hele verdieping, en dan zitten we er hopelijk warmpjes bij in de woonkamer. De rest van de begane grond moet nog (2 kantoorruimtes van +- 20m2 elk + een keuken van ook +-20m2.
De radiatoren die er staan zijn redelijk oud, type 22 voornamelijk, maar volgens mij zijn supernieuwe type 22 radiotoren niet veel beter, dus die wil ik even laten staan.
De rest van de onderverdieping moet dus nog geisoleerd worden, en de volledige bovenverdieping (4 slaapkamers en badkamer, deels plat, deels schuin). Hiervan staan in ieder geval 2 kamers voor de winter op de planning.
De VC ketel is +- 15 jaar oud, met een apart boilervat van +- 100 liter, kan dus ook wel eens vervangen worden, en volgens de installateur van Feenstra zou dat ook al schelen.
Nou heb ik, net als ongeveer iedereen hier aardbevingsschade gehad, en heb dus aanspraak op 4000 euro aan energie besparings middelen. Nou twijfelen we nog tussen isolatie (kan ik zelf doen over een aantal jaar), zonnepanelen (handig), of dus een warmtepomp.
Aangezien dit topic over warmtepompen gaat, is mijn vraag dus makkelijk genoeg, zou het uitkunnen?
Ik heb enigszins terug gelezen (38.000 posts is een beetje teveel van het goede, eerlijk gezegd). Maar wat ik er vooral op uitmaak is dat de temperaturen van de verwarmingen omlaag zal moeten naar 40-50 graden. Ik weet dus niet of dit mogelijk, of comfortabel, zou kunnen in dit huis.