Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste
Acties:

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14-07 19:35
quote:
Noord27 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:49:
[...]
Hier bewust geen zonneboiler gekozen, maar PV. Zonneboiler kan maar 1 ding: water warm maken. PV wekt stroom op en daarmee kan je zelf bepalen waar je die stroom voor gebruikt.
Persoonlijke keuze denk ik.
Dat denk ik niet. Als je toch al een WP hebt (die van stroom behoorlijk efficient warm water kan maken) is PV een veel logischer keuze. Als je met gas je SWW maakt is een zonneboiler wel een aardige aanvulling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08:21

Helhond

Grunn

4356 euro investering - 2108 ISDE subsidie = netto 2248

Voor dat bedrag heb ik wel 2x250L RVS buffers waarvan één 2 gewone spiralen en een hygienespiraal en de tweede buffer heeft 2 gewone buffer. Verder heb ik natuurlijk 60 heat pipes en nog ook een vrij uitgebreide controller, en natuurlijk een pompgroep en nog een driewegklep.
Het is dus een vrij uitgebreid systeem, een simpeler zonneboiler installatie kan dus een stuk goedkoper, er zijn wel sets online voor onder <1000 euro na ISDE.

Installatie heb ik overigens wel zelf gedaan, er kwam nog wat bij voor koppelingen etc.

60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°, Douche-WTW

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

@Grolsch @koevlaas2

Nou kabeltje is binnengekomen om het vermogen van de WP te kunnen regelen, meteen aan de slag gegaan en even een snelle test gedaan of de kleur code's correct gaan:

Test is een beetje snel gedaan doordat ik een beetje gebrek aan tijd had maar de kleur codering bij mij is als volgt:

Oranje / rood: 75%

Oranje / rood / bruin: 50%

Geen: 100%

En de laatste met 0% heb ik niet geprobeerd want die interesseert me nog niet zo heel veel, wil hem wel in de schakelaar opnemen maar wil het nu nog niet testen.

Heb hem nu op 50% achtergelaten om even te kijken wat er gebeurt, volgende week is het wat meer consistent weer dan ga ik elke dag een andere proberen.

Test was nu trouwens met het verwarmen van het buffer vat en niet van SWW.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Ecodan 14, WTW Q350

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 22:51
quote:
ronaldmathies schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 19:59:
@Grolsch @koevlaas2

1: Oranje / rood: 75%

Oranje / rood / bruin: 50%

Geen: 100%

2: Heb hem nu op 50% achtergelaten om even te kijken wat er gebeurt, volgende week is het wat meer consistent weer dan ga ik elke dag een andere proberen.
1: Klopt.

2: Op naar de COP=4 in je SWW *O*

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (2x)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 01:51
@Grolsch

2020 wordt salderen afgeschaft toch?
Dan graag je dus voor terugleveren 8cent? Hooguit?

Stroom is niks waard... industrieprijs is 4cent denk ik.

Zonneboiler kan een vat stoken naar 80/90 graden... dus grote boiler zal niet zomaar op temperatuur zijn...

• koevlaas2
quote:
Guido87 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:06:
@Grolsch

Zonneboiler kan een vat stoken naar 80/90 graden... dus grote boiler zal niet zomaar op temperatuur zijn...
Stroom word goud straks naarmate de vraag gaat toenemen.

• Guido87
quote:
koevlaas2 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:08:
[...]

Haha jij ook je dak vol liggen begrijp ik...

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
koevlaas2 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:08:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat ook, salderen zal inderdaad weg gaan, en zodra er meer en meer mensen overstappen op:

- Electrisch rijden
- Warmtepomp
- Electrisch koken
- etc..

Krijg je allemaal groot verbruikers, grotere vraag bij gelijkblijvend aanbod zal leiden tot verhoging prijzen. Daarom, dak vol zonnepanelen, en alles zo inregelen thuis dat alles gaat draaien wanneer je aan het produceren bent.

Bijna 80% van de energie centrales in Nederland draaien op Gas, dus ook die hebben straks meer kosten om elektriciteit te kunnen produceren.

https://nl.wikipedia.org/...itscentrales_in_Nederland

• koevlaas2
quote:
Guido87 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:40:
[...]

Haha jij ook je dak vol liggen begrijp ik...
36 stuks, van 24x 185w, 10x 250w en 2x 270w.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WeirCo
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
quote:
Grolsch schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:25:
[...]

Dus netto investering is 4800 EURO, mijn RVS vat kostte mij 1386 ¤ met verzendkosten stel ¤ 1500,00.

Verschil is ¤ 3300,00, voor ¤ 3300,00 kun je +- 3300WP aan panelen kopen die op mijn dak zo'n 90% renderen, dus ik wek 2970kWh per jaar op met die 3300 ¤.

Ik verbruik aan SWW zo'n 700kWh per jaar aan stroom, dus heb ik nog 2270kWh per jaar "over" om andere "leuke" dingen mee te doen zoals WP verwarmen etc. etc.

Dus zoals ik het bereken is het zelfs MET subsidie niet interessant om een zonneboiler aan te schaffen.

@Guido87 Stroom wat je over hebt kun je terug leveren, en levert altijd meer op als de rest energie van een zonneboiler, want daar krijg je namelijk 0 / niets voor terug.
Het is maar net hoe je het berekent. Het scheelt mij ongeveer 800m3 (~500 euro) per jaar. Betekent dus dat ik mijn netto investering in 10 jaar "terugverdien". Ik gebruik tussen half april en half september 0,0 gas en zelfs hartje winter komt de boiler temperatuur niet onder de 35 graden. En ja we koken electrisch, in de keuken komt nog een kokendwaterkraan ter vervanging van de e-Boiler en het enige SWW tappunt is de badkamer.

Doordat onze woning (bj 1980) voldoende gemoderniseerd en na-geïsoleerd is wordt overstappen naar een L/W warmtepomp met behoud van radiatoren een minder groot probleem (stooklijn staat het hele jaar al op max. 50 graden) zelfs met de lokaal gemeten -15 dit jaar prima comfort.

Betekent voor de warmtepomp dat het water in het CV systeem in het meest ongunstigste geval maar hoeft worden bijverwarmd met 15 graden. Scheelt mij weer een paar euro in aanschafkosten van een warmtepomp met meer capaciteit of het moeten investeren in vloerverwarming. Scheelt een nieuwe vloer, verdrietige vrouw etc. etc.

Daarnaast hoop / vermoed ik dat met de nieuwe prachtige terugleversubsidie *kots* de prijs van PV de aankomende tijd nog wel wat zakt, compenseer ik later de extra kosten voor het afgenomen elektra, ons dak ligt op ZW al vol met panelen, en heb enkel nog ruimte op NO voor een paar extra. _/-\o_

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=57209&sid=51453

• Andrehj
quote:
WeirCo schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 21:00:
[...]
Betekent voor de warmtepomp dat het water in het CV systeem in het meest ongunstigste geval maar hoeft worden bijverwarmd met 15 graden.
Dat snap ik niet. Dat je zonneboiler je SWW op 35 graden kan houden betekent niet dat dit ook lukt als je met dat water je huis gaat verwarmen! Dan is de warmtevraag vele malen groter dan je zonneboiler kan leveren, dus zal de temperatuur dusdanig zakken dat de WP alsnog het grootste deel van de warmtevraag zal moeten voldoen. Tenzij je je zonneboiler een factor 5 à 10 gaat vergroten uiteraard, maar dan geld kun je dan beter in een wat grotere WP investeren.
quote:
[...]

Het is maar net hoe je het berekent. Het scheelt mij ongeveer 800m3 (~500 euro) per jaar. Betekent dus dat ik mijn netto investering in 10 jaar "terugverdien". Ik gebruik tussen half april en half september 0,0 gas en zelfs hartje winter komt de boiler temperatuur niet onder de 35 graden. En ja we koken electrisch, in de keuken komt nog een kokendwaterkraan ter vervanging van de e-Boiler en het enige SWW tappunt is de badkamer.

Doordat onze woning (bj 1980) voldoende gemoderniseerd en na-geïsoleerd is wordt overstappen naar een L/W warmtepomp met behoud van radiatoren een minder groot probleem (stooklijn staat het hele jaar al op max. 50 graden) zelfs met de lokaal gemeten -15 dit jaar prima comfort.

Betekent voor de warmtepomp dat het water in het CV systeem in het meest ongunstigste geval maar hoeft worden bijverwarmd met 15 graden. Scheelt mij weer een paar euro in aanschafkosten van een warmtepomp met meer capaciteit of het moeten investeren in vloerverwarming. Scheelt een nieuwe vloer, verdrietige vrouw etc. etc.

Daarnaast hoop / vermoed ik dat met de nieuwe prachtige terugleversubsidie *kots* de prijs van PV de aankomende tijd nog wel wat zakt, compenseer ik later de extra kosten voor het afgenomen elektra, ons dak ligt op ZW al vol met panelen, en heb enkel nog ruimte op NO voor een paar extra. _/-\o_
800m3 gas per jaar voor SWW :? Ik dacht dat wij groot verbruikers waren. Heb je dat wel goed :?

Maar mijn berekening is bedoeld voor mensen die nog moeten beslissen, jij hebt de keuze al gemaakt.

Als ik nu 4800 euro uit moest geven kwam er geen zonne boiler, zie eerdere berekeningen :)

• rjd22
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 08:47
@Andrehj hoewel is je reactie wel begrijp heb ik juist best een bewuste keuze gemaakt voor de Panasonic monobloc.

Het is fijn dat ik geen fgas monteur hoef te laten komen en dat hij best een goede COP heeft voor een 7kw. Hoewel ik wel er nog even naar vraag leek mij het afzekeren ook geen probleem en anders verzwaar ik mijn 3 fase aangezien dat bij mij 3 smeltzekeringen vervangen zal zijn.

Mijn doel wat om gasloos te gaan en daarom vond ik de 5kw net iets aan de krappe kant voor mijn situatie.

Als voorbereiding heb ik mijn spouw geïsoleerd en leg ik een droogbouw vloerverwarming.

De 3 fase warmtepompen zijn mooi maar vaak net zwaardere uitvoeringen en een stuk duurder dit leek mij net iets teveel van het goede.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Dit is best een mooie oplossing: WTW, boilervat, omvormer en waterpomp in een geïsoleerde kast in de tuin. Zo'n 2 vierkante meter?

Inspiratie.

https://www.rtlnieuws.nl/...n-het-gas-af-zo-werkt-dat

kmf wijzigde deze reactie 10-07-2018 23:12 (3%)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
quote:
Grolsch schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:25:
[...]

Dus netto investering is 4800 EURO, mijn RVS vat kostte mij 1386 ¤ met verzendkosten stel ¤ 1500,00.

Verschil is ¤ 3300,00, voor ¤ 3300,00 kun je +- 3300WP aan panelen kopen die op mijn dak zo'n 90% renderen, dus ik wek 2970kWh per jaar op met die 3300 ¤.

Ik verbruik aan SWW zo'n 700kWh per jaar aan stroom, dus heb ik nog 2270kWh per jaar "over" om andere "leuke" dingen mee te doen zoals WP verwarmen etc. etc.

Dus zoals ik het bereken is het zelfs MET subsidie niet interessant om een zonneboiler aan te schaffen.

@Guido87 Stroom wat je over hebt kun je terug leveren, en levert altijd meer op als de rest energie van een zonneboiler, want daar krijg je namelijk 0 / niets voor terug.
Ik heb hier netto 2000 voor de zonneboiler installatie betaald (inclusief mengventiel voor de wasmachine). Hygieneboiler tel ik niet bij, want deze is voor de WP.

Er past op mijn daken geen zonnepanelen meer bij (er liggen nu 27). Ook niet bij mijn omvormer (max vermogen+garantie gedoe). Dus die zonneboiler is een heel mooie toevoeging.
Op het dakoppervlak van de zonnecollectoren (heat pipes) past 1 zonnepaneel extra. 300Wp *0.9 =270kWh per jaar aan stroom. Dat zal met een COP van 4 dus 1080kWh aan warm water betekenen.

Sinds april is er 1037kWh aan energie door de zonneboiler gegenereerd. En de zomer is nog niet eens voorbij. Wat dat betreft is het rendement van de zonneboiler beter.

Zal ik de investering terugverdienen? Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik dat moet uitrekenen. Als ik uitga van 200m3 aan gasbesparing (zoals aangegeven door milieucentraal) dan zal ik er 15 jaar over moeten doen.

Maar weet je... van alle duurzame investeringen ben ik het meest blij met de zonneboiler. Deze is het enige wat ik echt dagelijks voel. Gratis warm water.

(de airco's zijn een goede 2e. met het weer de afgelopen weken)

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 06:50
quote:
kmf schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 23:11:
Dit is best een mooie oplossing: WTW, boilervat, omvormer en waterpomp in een geïsoleerde kast in de tuin. Zo'n 2 vierkante meter?

Inspiratie.

[afbeelding]
[afbeelding]
Kosten 80.000 per woning? Daar gaat iets goed fout in mijn optiek?

Het zal best wel werken. Maar voor een dergelijk bedrag zouden er minimaal 4 woningen gedaan moeten kunnen worden?

Lijkt mijn ook niet bepaald makkelijk (en veilig) sleutelen mocht er een defect of lek zijn in 1 van de componenten in 'de kast'.

Noord27 wijzigde deze reactie 11-07-2018 00:06 (19%)

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 7160Wp Live PVoutput ☆ Prius PHEV Executive

• kmf
  • Niet online
quote:
Noord27 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 00:01:
[...]

Dat is inclusief de voorzetgevels lijkt me. Geen idee hoeveel die kosten.
quote:
Het zal best wel werken. Maar voor een dergelijk bedrag zouden er minimaal 4 woningen gedaan moeten kunnen worden?

Lijkt mijn ook niet bepaald makkelijk (en veilig) sleutelen mocht er een defect of lek zijn in 1 van de componenten in 'de kast'.
Mwah. nu zitten die dingen ook allemaal bij mij in 1 ruimte. Voordeel is natuurlijk wel dat als er iets lekt, dat deze buiten in de tuin gebeurt.
Defect is ook makkelijker bij te komen zo.
De waterdragers zitten op hun eigen ruimte of beneden. Ventilatie en omvormers lekken niet zo snel.

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 06:50
@kmf
De opzet is gewoon goed: gasloos gaan en het voortouw nemen.

Maar als je dan een besparing hoort van een kleine 200 per maand aan energiekosten: dan zit je op 33 jaar voordar de investering zich terug verdient. En volgens degene aan het woord verdient het zich terug 'op lange termijn'. Die wil die 33 jaar niet laten vallen.

TVT zit hier op circa 4.5 jaar.

De bedoeling is prima. De uitvoering laat toch wel te wensen over. Op deze manier het voortouw willen nemen in de energie-transitie is een misstap waardoor het niet haalbaar gaat zijn. Alles draait om een kloppend financieel plaatje bij de regering. Ook de weg naar gasloos.

Noord27 wijzigde deze reactie 11-07-2018 00:37 (7%)

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 7160Wp Live PVoutput ☆ Prius PHEV Executive

• kmf
  • Niet online
Volgens mij denkt de woningcooperatie dat ze de woningen voor veel geld kunnen verkopen als de huren vanwege de aanpassingen flink omhoog mogen gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Guido87
quote:
Noord27 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 00:01:
[...]

https://www.rvo.nl/subsid...prestatie-huursector-step

Google is je beste vriend en die beste man in dat filmpje ook....

395miljoen euro beschikbaar voor huursector.
353miljoen is al toegekend aan woningcorporaties tot nu toe.

Dus je mag zelf invullen wie die 80.000 betaald.... Die huurders zijn er gelukkig blij mee...

Droevig wordt je er soms wel van...

Warmtepomp iedereen moet er maar aan...want ja dat gas... zou weleens willen weten hoe het nu echt zit met onze wereldbol... ik geloof nog maar weinig mensen op hun woord of blauwe ogen...

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:44
quote:
Guido87 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 02:53:
[...]

Warmtepomp iedereen moet er maar aan...want ja dat gas... zou weleens willen weten hoe het nu echt zit met onze wereldbol... ik geloof nog maar weinig mensen op hun woord of blauwe ogen...
Och, al was het maar om niet meer afhankelijk te zijn van andere landen.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
quote:
hansvk schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 07:21:
[...]

Och, al was het maar om niet meer afhankelijk te zijn van andere landen.
Ach Europa is één land....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WeirCo
  • Nu online
quote:
Andrehj schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 21:58:
[...]

Dat snap ik niet. Dat je zonneboiler je SWW op 35 graden kan houden betekent niet dat dit ook lukt als je met dat water je huis gaat verwarmen! Dan is de warmtevraag vele malen groter dan je zonneboiler kan leveren, dus zal de temperatuur dusdanig zakken dat de WP alsnog het grootste deel van de warmtevraag zal moeten voldoen. Tenzij je je zonneboiler een factor 5 à 10 gaat vergroten uiteraard, maar dan geld kun je dan beter in een wat grotere WP investeren.
Boilervat met dubbele wisselaar? Ik heb door 't stookseizoen zowel de boiler gemeten als de aanvoer richting CV ketel en het retour water vanuit het CV systeem. Conclusie, de boel komt niet onder de 35 graden. Dat is dus de minimale temperatuur die wordt aangeleverd richting de CV ketel. De gelaagdheid van het boilervat (300 liter) zorgt ervoor dat het heetste water voor SWW gebruikt kan worden.
quote:
Grolsch schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 22:54:
[...]

800m3 gas per jaar voor SWW :? Ik dacht dat wij groot verbruikers waren. Heb je dat wel goed :?

Maar mijn berekening is bedoeld voor mensen die nog moeten beslissen, jij hebt de keuze al gemaakt.

Als ik nu 4800 euro uit moest geven kwam er geen zonne boiler, zie eerdere berekeningen :)
Doordat ik de zonneboiler kan inzetten voor SWW EN CV ondersteuning heb ik gas bespaard. Door dit te combineren met waterzijdige inregeling van het systeem en het verlagen van de stooktemperatuur heb ik 800m3 gas bespaard. Ik schreef niet dat ik 800m3 gas heb bespaard op SWW. ;)

Zoals @kmf ook al schrijft, waar ben ik 't meest tevreden over? De zonneboiler!

• thefox154
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-07 15:04
quote:

Inspiratie.

[afbeelding]
[afbeelding]
Dat is de Nathan energiemodule. Module op 1:20 van de video. Tenminste zo ken ik hem van naam :+

thefox154 wijzigde deze reactie 11-07-2018 09:03 (3%)

• kmf
  • Niet online
quote:
thefox154 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:02:
[...]

Dat is de Nathan energiemodule. Module op 1:20 van de video. Tenminste zo ken ik hem van naam :+

[video]
ze zijn in ieder geval goed in stickers plakken >:)

Maar het is esthetisch wel wat beter dan alle losse units. Dus misschien iets om over na te denken voor sommigen hier, die iets in de achtertuin willen doen met buffervat e.d..

Alleen jammer dat ze een simpele brievenbus daar hebben geplaatst. Doe dan gelijk een pakketbus, er is nog wat ruimte zo te zien. ;)

Ook zonde van dat ongebruikte dakje a 2m2. Doe daar even wat zonnecollectoren om het buffervat bij te verwarmen dan.

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 08:11
quote:
Grolsch schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 22:54:
[...]

Wij zitten voor sww en koken op de 365 m3 per jaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrehj
quote:
WeirCo schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:41:
[...]
Boilervat met dubbele wisselaar? Ik heb door 't stookseizoen zowel de boiler gemeten als de aanvoer richting CV ketel en het retour water vanuit het CV systeem. Conclusie, de boel komt niet onder de 35 graden. Dat is dus de minimale temperatuur die wordt aangeleverd richting de CV ketel. De gelaagdheid van het boilervat (300 liter) zorgt ervoor dat het heetste water voor SWW gebruikt kan worden.
Tsja, jij blijft net doen alsof je oneindig veel water vanuit je boilervat op kunt warmen naar 35 graden. En dat is natuurlijk niet zo. Als jij je hele huis daarmee gaat verwarmen, is je boilervat in no-time afgekoeld, en zal het vermogen toch echt van de warmtepomp moeten komen.
Je kunt weliswaar bij hogere buitentemperaturen misschien wat op het stroomverbruik van de warmtepomp besparen, maar bij echt lage temperaturen in de winter (als er meestal niet of nauwelijks zon is) zal je warmtepomp tocht echt in zijn eentje je huis warm moeten stoken.
Die zonneboilerinstallatie kan dus nooit helpen om een kleiner model warmtepomp te kunnen kopen.

• WeirCo
  • Nu online
quote:
Andrehj schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:19:
[...]

Tsja, jij blijft net doen alsof je oneindig veel water vanuit je boilervat op kunt warmen naar 35 graden. En dat is natuurlijk niet zo. Als jij je hele huis daarmee gaat verwarmen, is je boilervat in no-time afgekoeld, en zal het vermogen toch echt van de warmtepomp moeten komen.
Je kunt weliswaar bij hogere buitentemperaturen misschien wat op het stroomverbruik van de warmtepomp besparen, maar bij echt lage temperaturen in de winter (als er meestal niet of nauwelijks zon is) zal je warmtepomp tocht echt in zijn eentje je huis warm moeten stoken.
Die zonneboilerinstallatie kan dus nooit helpen om een kleiner model warmtepomp te kunnen kopen.
Prima joh, wat jij wil 8)7

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrehj
quote:
Lekker, zo'n inhoudelijke reactie.
Nog één keer een wel inhoudelijke reactie van mij, en dan ben ik uitgediscussieerd:
Gisteren schreef je:
quote:
[...]
(stooklijn staat het hele jaar al op max. 50 graden) zelfs met de lokaal gemeten -15 dit jaar prima comfort.

Reken nou voor de grap eens uit welk vermogen je nodig hebt om je CV-water (bij een flow die een WP heeft) op te warmen van 35 naar 50 graden. En kijk eens naar de COP die een WP heeft bij een buitentemperatuur van -10 en een watertemperatuur van 50 graden.
Misschien dat dan het kwartje valt.

Mijn conclusie is in ieder geval dat je het geld van die zonneboiler beter kunt investeren in isolatie van je schil (3-voudig glas, etc) en een lage temperatuur afgiftesysteem.

Acties:
  • +3Henk 'm!
quote:
Guido87 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:06:
@Grolsch

Salderen zal naar mijn verwachting in ieder geval "versoberd" gaan worden. Er zal vast en zeker iets voor terugkomen.

Terugleveren brengt niet veel op, maar altijd meer als niets.

En een zonneboiler vat verwarmen naar 80/90 graden blijft toch domweg energie wegfakkelen waar je niets voor terugkrijgt :? Ik kan me niet voorstellen dat je de opbrengst van een zonneboiler allemaal kunt consumeren / opslaan / verbruiken in de zomermaanden. Als ik het vergelijk met m'n PV dan kom ik 's winters een factor 10 te kort en hou ik zomers een factor 5 over.

Het vervelende is (net zoals met PV) dat je overschot hebt op moment dat je het niet nodig hebt (zomer, zonnig) en je te kort hebt als je het wel nodig hebt (winter, wind en regen).

Grolsch wijzigde deze reactie 11-07-2018 09:50 (5%)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Grolsch schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:12:
[...]

Wat was je netto investering voor de zonneboiler :?

Toen ik het nagerekend heb was het niet interessant, en kan ik de "kostbare" m2's op m'n dak beter gebruiken voor PV. Tenminste, dat was toen mijn conclusie, de wereld kan veranderd zijn. :9
Wat je nodig hebt, is gewoon een systeem voor achter je panelen. Die dingen worden bloedheet, en leveren daarom minder op. Als je nu iets achter die panelen kunt hangen, want die warmte kan afvoeren, en daarmee een buffer water kan opwarmen, heb je én warm water én meer opbrengst van je panelen omdat ze koeler zijn!

Een zonneboiler zou voor ons nog wel de moeite waard kunnen zijn. Wij hebben een aangekapt/zadel/schild/wolfsdak. Het schilddak deel zit op het ZO, en is dermate klein dat zonnepanelen niet echt handig zijn (ik heb eens uitgerekend dat er 3 standaard maat panelen op zouden kunnen). Maar een paar zonneboilers zouden natuurlijk ook passen. En voor de winter is dat zelfs handiger dan het hoofddak, omdat het meer zon krijgt (zon gaat meer naar het zuiden op en meer naar het zuiden onder)
quote:

Inspiratie.

[afbeelding]
[afbeelding]
Oh, dat vind ik wel een mooie oplossing! Gelijk het probleem van de vraag: waar ga je een boilervat neerzetten opgelost! De plek voor die kast zou ik zo kunnen aanwijzen, namelijk naast het raam van de kelder. Gelijk aansluiting op het bestaande netwerk van buizen (want boven de kelder zit de voorraadkast en daar hangt de CV nu).
quote:
Noord27 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 00:33:
@kmf
Maar als je dan een besparing hoort van een kleine 200 per maand aan energiekosten: dan zit je op 33 jaar voordar de investering zich terug verdient. En volgens degene aan het woord verdient het zich terug 'op lange termijn'. Die wil die 33 jaar niet laten vallen.
Hoeveel verbruik je dan wel niet als je 200 euro per maand kan besparen? Ik dacht dat wij heel hoog zaten met 140 euro in de maand. Als we daar 200 euro op willen besparen zouden we elke maand minimaal 60 euro terug moeten krijgen!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
quote:
Grolsch schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:38:
[...]

En een zonneboiler vat verwarmen naar 80/90 graden blijft toch domweg energie wegfakkelen waar je niets voor terugkrijgt :? Ik kan me niet voorstellen dat je de opbrengst van een zonneboiler allemaal kunt consumeren / opslaan / verbruiken in de zomermaanden. Als ik het vergelijk met m'n PV dan kom ik 's winters een factor 10 te kort en hou ik zomers een factor 5 over.
In de zomer (nu) gaat elke dag de zonneboiler richting 75 graden. Dit wordt dagelijks verbruikt met douchen, wasmachine en komt dan terecht rond de 45-50 graden. Genoeg voor nog 1 dagje douchen, wat gisteren dus ook nodig was. Er werd namelijk niks opgewarmd. (naja.. 2kWh volgens de log. Ter vergelijking. Mijn PV-installatie had 6kWh geproduceerd)

Nu is de zonneboiler weer aan het opladen.

• WeirCo
  • Nu online
quote:
Andrehj schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:35:
[...]

Lekker, zo'n inhoudelijke reactie.
Nog één keer een wel inhoudelijke reactie van mij, en dan ben ik uitgediscussieerd:
Gisteren schreef je:

[...]

Reken nou voor de grap eens uit welk vermogen je nodig hebt om je CV-water (bij een flow die een WP heeft) op te warmen van 35 naar 50 graden. En kijk eens naar de COP die een WP heeft bij een buitentemperatuur van -10 en een watertemperatuur van 50 graden.
Misschien dat dan het kwartje valt.

Mijn conclusie is in ieder geval dat je het geld van die zonneboiler beter kunt investeren in isolatie van je schil (3-voudig glas, etc) en een lage temperatuur afgiftesysteem.
Ik vertelde wat ik heb gemeten en welke redenatie ik richting een warmtepomp volg. Ik probeerde daarbij uit te leggen dat de aanschaf en het gebruik van een zonneboiler ons in ieder geval niet benadeelt. Ook heb ik je de feitelijke daling van het gasverbruik NA installatie van de zonneboiler EN het verlagen van de stooktemperatuur / waterzijdige inregeling laten zien. Als je dan vervolgens zegt dat het niet zo kan zijn dat m'n zonneboiler inclusief de aanvoer van het boilervat naar de CV niet onder de 35 graden komt dan weet ik niet meer wat ik wél kan doen om het duidelijk te maken.

Ik heb onze situatie tegen een installateur van L/W warmtepompen aangehouden en deze heeft me niet verteld dat verwarmen met een L/W warmtepomp ipv een CV ketel onmogelijk was. Hij vertelde me juist dat dit prima te doen is.

Dus forgive me my ignorance, ik leer graag waarom 't in onze situatie niet mogelijk is! ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:51:
[...]

Oh, dat vind ik wel een mooie oplossing! Gelijk het probleem van de vraag: waar ga je een boilervat neerzetten opgelost! De plek voor die kast zou ik zo kunnen aanwijzen, namelijk naast het raam van de kelder. Gelijk aansluiting op het bestaande netwerk van buizen (want boven de kelder zit de voorraadkast en daar hangt de CV nu).
Een tuinkastje van 2x1 kost ook niks, dus dat kopen, isoleren en alle apparatuur er in.
quote:
WeirCo schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:56:
[...]

Ik vertelde wat ik heb gemeten en welke redenatie ik richting een warmtepomp volg. Ik probeerde daarbij uit te leggen dat de aanschaf en het gebruik van een zonneboiler ons in ieder geval niet benadeelt. Ook heb ik je de feitelijke daling van het gasverbruik NA installatie van de zonneboiler EN het verlagen van de stooktemperatuur / waterzijdige inregeling laten zien. Als je dan vervolgens zegt dat het niet zo kan zijn dat m'n zonneboiler inclusief de aanvoer van het boilervat naar de CV niet onder de 35 graden komt dan weet ik niet meer wat ik wél kan doen om het duidelijk te maken.

Ik heb onze situatie tegen een installateur van L/W warmtepompen aangehouden en deze heeft me niet verteld dat verwarmen met een L/W warmtepomp ipv een CV ketel onmogelijk was. Hij vertelde me juist dat dit prima te doen is.

Dus forgive me my ignorance, ik leer graag waarom 't in onze situatie niet mogelijk is! ;)
Ik denk dat ie bedoeld dat die 35 graden misschien niet volledig door jouw zonneboiler is gemaakt, en dat de CV wel mee helpt. Misschien als je een keertje de CV uitzet en kijkt of de temp dan wel op temp blijft.

Als mijn zonneboiler op een grauwe regenachtige dag als gisteren maar 1kWh op kan wekken in een geïsoleerd vat, denk ik niet dat ie op een winterdag de benodigde constante 8kWh (WP verbruikt 2kWh) kan leveren om het huis te verwarmen.

kmf wijzigde deze reactie 11-07-2018 10:16 (56%)

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:51:
[...]

Wat je nodig hebt, is gewoon een systeem voor achter je panelen. Die dingen worden bloedheet, en leveren daarom minder op. Als je nu iets achter die panelen kunt hangen, want die warmte kan afvoeren, en daarmee een buffer water kan opwarmen, heb je én warm water én meer opbrengst van je panelen omdat ze koeler zijn!

Een zonneboiler zou voor ons nog wel de moeite waard kunnen zijn. Wij hebben een aangekapt/zadel/schild/wolfsdak. Het schilddak deel zit op het ZO, en is dermate klein dat zonnepanelen niet echt handig zijn (ik heb eens uitgerekend dat er 3 standaard maat panelen op zouden kunnen). Maar een paar zonneboilers zouden natuurlijk ook passen. En voor de winter is dat zelfs handiger dan het hoofddak, omdat het meer zon krijgt (zon gaat meer naar het zuiden op en meer naar het zuiden onder)

[...]

[...]

Hoeveel verbruik je dan wel niet als je 200 euro per maand kan besparen? Ik dacht dat wij heel hoog zaten met 140 euro in de maand. Als we daar 200 euro op willen besparen zouden we elke maand minimaal 60 euro terug moeten krijgen!
Waarom denk je dat woningbouw daar investeerd ? Hun krijgen het geld wat ze normaal aan energie betalen. Deze slechte woningen gebruiken zomaar 1700/1800 kuub gas, ik hoor van collegas dat ze rond de 240/260 per maand zitten. Voor zulke huizen is het wel rendabel om daar een gevel voor te zetten.
De woningbouw die lacht wel, bewoners betalen hun investering en na het afbetalen blijft er een super huis over om duur te verhuren.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:59:
[...]

Waarom denk je dat woningbouw daar investeerders? Hun krijgen het geld wat ze normaal aan energie betalen. Deze slechte woningen gebruiken zomaar 1700/1800 kuub gas, ik hoor van collegas dat ze rond de 240/260 per maand zitten. Voor zulke huizen is het wel rendabel om daar een gevel voor te zetten.
De woningbouw die lacht wel, bewoners betalen hun investering en na het afbetalen blijft er een super huis over om duur te verhuren.
Wij gebruiken dit jaar iets van 1875m3 gas (iets meer dan vorig jaar). En met een kleine investering hebben wij onze rekening ook met 100 euro per maand naar beneden gebracht: 12 zonnepanelen op het dak. Kostte ons iets van 4000 euro.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13-07 16:47
quote:
kmf schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:11:
[...]

ze zijn in ieder geval goed in stickers plakken >:)

Maar het is esthetisch wel wat beter dan alle losse units. Dus misschien iets om over na te denken voor sommigen hier, die iets in de achtertuin willen doen met buffervat e.d..

Alleen jammer dat ze een simpele brievenbus daar hebben geplaatst. Doe dan gelijk een pakketbus, er is nog wat ruimte zo te zien. ;)

Ook zonde van dat ongebruikte dakje a 2m2. Doe daar even wat zonnecollectoren om het buffervat bij te verwarmen dan.
Er zijn inmiddels tientallen van deze energiemodules. De BAM heeft ze, FactoryZero heeft ze, Alklima heeft ze, Nathan en zo zijn er nog een paar. Het idee is allemaal dat de hele energiehuishouding van de woning centraal op één plek en het liefst buiten de woning plaatsvindt. Het is dan ook vooral gericht op de sociale huursector waar de energietransitie als eerste plaats gaat vinden. Het verdienmodel van de woningcorporaties (die de investering doen) is deels subsidie maar nog belangrijker is energieprestatievergoeding. Dat is een vergoeding die ze extra mogen vragen aan huurders omdat die nu geen energiekosten meer hebben. De hoogte van dat bedrag is nagenoeg gelijk aan het bedrag wat ze eerder aan energiekosten betaalden dus het idee is dat de huurder er niet slechter van wordt en dat de woning wel comfortabeler en duurzamer is.

Overigens is dat bedrag voor de totale renovatie en niet voor alleen die energiemodule. Dus voorzetwanden om de gehele woning, alle dakpannen vervangen voor zonnenpanelen en een energiemodule in de voor- of achtertuin. Het streven is dat op termijn het bedrag voor zo'n renovatie gaat zakken naar 30.000-40.000 euro door schaalvergroting.

• Andrehj
quote:
[...]

Ik zeg nergens dat het niet mogelijk is. Want je kunt het prima combineren. Wat ik je echter al drie posts lang probeer uit te leggen is dat je geen kleinere WP kunt kopen als je een zonneboiler hebt, omdat je piekvermogen in de winter niet wordt verlaagd (zie ook de reactie van @kmf hierboven) én dat een afgiftetemperatuur van 50°C niet bepaald gunstig is bij gebruik van een WP. Die moet echt minimaal 10° naar beneden, en liefst nog meer voor een beetje fatsoenlijk rendement.

Andrehj wijzigde deze reactie 11-07-2018 10:48 (14%)

• WeirCo
  • Nu online
quote:
Andrehj schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:46:
[...]

Ik zeg nergens dat het niet mogelijk is. Want je kunt het prima combineren. Wat ik je echter al drie posts lang probeer uit te leggen is dat je geen kleinere WP kunt kopen als je een zonneboiler hebt, omdat je piekvermogen in de winter niet wordt verlaagd (zie ook de reactie van @kmf hierboven) én dat een afgiftetemperatuur van 50°C niet bepaald gunstig is bij gebruik van een WP. Die moet echt minimaal 10° naar beneden, en liefst nog meer voor een beetje fatsoenlijk rendement.
Duidelijk, begrepen!

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
Wat jij over het hoofd ziet is dat een wp niet samen kan werken met zonneboiler als temperatuur zo hoog moet zijn. Als jou zonneboiler 37 voelt van je wp stopt hij met pompen als hij zelf maar 35 kan maken. Anders koelt water af in je collector. Wil je ze samen laten werken heb je twee aparte buffers nodig met extra kranen en pompen etc......

• space-one
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 15-07 17:35
quote:
Andrehj schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:46:
[...]

Tot ik in dit topic ging meelezen dacht ik ook dat een hoge cv aanvoer temperatuur geen probleem was.

https://www.nefit.nl/prof.../product-detail-pro_11264
Belangrijkste voordelen:

Maximale cv-aanvoertemperatuur: 55°C bij de Split-uitvoeringen, 62°C bij de Monoblockuitvoeringen
Hogere cv-aanvoertemperaturen mogelijk met behulp van de bijverwarmer.

Alleen dat je dan veel hogere energienota krijgt staat niet bij de voordelen.

Voor alle geinstaleerde cv ketels geldt dat eigelijk ook die zijn want ook die zijn niet allemaal goed ingeregeld.
Toen wij de woning kochten stond de aanvoertemperatuur op 80 graden lekker zuinig!!!

• WeirCo
  • Nu online
quote:
space-one schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:45:
[...]

Tot ik in dit topic ging meelezen dacht ik dat een hoge cv aanvoer temperatuur geen probleem was.

https://www.nefit.nl/prof.../product-detail-pro_11264
Belangrijkste voordelen:

Maximale cv-aanvoertemperatuur: 55°C bij de Split-uitvoeringen, 62°C bij de Monoblockuitvoeringen
Hogere cv-aanvoertemperaturen mogelijk met behulp van de bijverwarmer.

Alleen dat je dan veel hogere energienota krijgt staat niet bij de voordelen.

Voor alle geinstaleerde cv ketels geldt dat eigelijk ook die zijn want ook die zijn niet allemaal goed ingeregeld.
Toen wij de woning kochten stond de aanvoertemperatuur op 80 graden lekker zuinig!!!
Dus dat betekent dat tot 55 graden zonder bijverwarmer kan worden bereikt :). Zal niet met een COP van 4.8 zijn, maar las op deze website: https://kennis.greenhome.nl/warmtepomp/scop-cop-warmtepomp/ dat het omslagpunt ten opzichte van een gasgestookte CV zo rond 2,7 - 2,9 ligt.

• kmf
  • Niet online
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:45:
[...]

Wat jij over het hoofd ziet is dat een wp niet samen kan werken met zonneboiler als temperatuur zo hoog moet zijn. Als jou zonneboiler 37 voelt van je wp stopt hij met pompen als hij zelf maar 35 kan maken. Anders koelt water af in je collector. Wil je ze samen laten werken heb je twee aparte buffers nodig met extra kranen en pompen etc......
Huh wat? Zonneboiler maar tot 35? Die gaat vrolijk door tot 90C als de zon er is.

Hoe ze samen gaan werken ligt erg aan je strategie. Wat kranen en kleppen zijn wel nodig. Mijn planning voor de winter is in ieder geval de zonneboiler voor sww in te laten zetten. In de nacht kan de klep open zodat de restwarmte door de wp gebruikt kan worden (mits deze boven de Ta van de wp zit.) als Boilertemp lager is dan wp, dan weer klep dicht. Te regelen middels de controller van de zonneboiler zelf.

• WeirCo
  • Nu online
quote:
[...]

Ik snap dit niet helemaal, als mijn (nog aan te schaffen) WP tot 50 graden moet stoken, en de temperatuur van m'n zonneboiler is een X aantal graden hoger dan kan de WP dit water niet zelfstandig door het CV systeem rondpompen (alleen circuleren) zonder warmte te maken?

Het water uit m'n boiler loopt trouwens niet door mijn collector, daar zit nl. Glycol in.

De installateur vertelde me juist dat een zonneboiler en WP prima kunnen samenwerken.

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 08:07
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:59:
[...]

Waarom denk je dat woningbouw daar investeerd ? Hun krijgen het geld wat ze normaal aan energie betalen. Deze slechte woningen gebruiken zomaar 1700/1800 kuub gas, ik hoor van collegas dat ze rond de 240/260 per maand zitten. Voor zulke huizen is het wel rendabel om daar een gevel voor te zetten.
Ik werk in deze sector en de woningbouw lacht helemaal niet hoor. Sterker nog, we worden geacht ons complete woningbestand voor 2020 op A-label te krijgen, een investering van een paar honderd miljoen alleen al voor mijn werkgever die nog niet eens heel groot is.

Afhankelijk van de leeftijd van de woning moeten we 20k tot 60k investeren (daarboven wordt sloop doorgaans overwogen) en kunnen we een aanvraag doen voor subsidie, die pas na oplevering van het project beoordeeld wordt. Het gros van de projecten betalen we dus uit eigen zak.

Vervolgens, de woning wordt op papier meer waard wat volgens de afgedwongen belastingregels ook nog onze belastingdruk opvoert omdat de marktwaarde bepalend is en niet de boekwaarde (dus een woning die 50 jaar terug gebouwd is voor 30k, geen hypotheek meer heeft wordt op 200k gewaardeerd...).

Bij een dergelijk project gaat een huurder wel iets meer aan huur betalen maar dat is een schijntje ten opzichte van de daadwerkelijke kosten. Vervolgens moeten we de sociale verhuur en de private-sector verhuur administratief van elkaar scheiden (of anders 2 aparte bedrijven opzetten). De kosten die je maakt voor sociale verhuur mogen niet betaald worden uit de inkomsten van de private-sector (ofwel dure huur). Dit maakt het allemaal erg complex. Vervolgens gaan de prijzen in de bouw als een raket omhoog, en als we die niet betalen komt er gewoon niemand opdraven.

Vervolgens is het zo dat we woningen niet zomaar van de sociale sector mogen overhevelen naar de dure verhuur. Enerzijds omdat we het puntensysteem hebben (een woning met x-punten heeft maximaal y-huur) en anderzijds omdat we een convenant hebben met de gemeente waarin we afspreken hoeveel sociale huurwoningen er zijn. De woningen die jij aanhaalt zijn doorgaans van de laagste categorie, dus huren van zo'n 400 euro, die zullen dus nooit in de dure verhuur terecht komen.

Vragen, stel ze gerust.

...

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
WeirCo schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:33:
[...]

Ik snap dit niet helemaal, als mijn (nog aan te schaffen) WP tot 50 graden moet stoken, en de temperatuur van m'n zonneboiler is een X aantal graden hoger dan kan de WP dit water niet zelfstandig door het CV systeem rondpompen (alleen circuleren) zonder warmte te maken?

Het water uit m'n boiler loopt trouwens niet door mijn collector, daar zit nl. Glycol in.

De installateur vertelde me juist dat een zonneboiler en WP prima kunnen samenwerken.
De wp heeft daar geen moeite mee, je collector stopt ermee. Als je wp 37 maakt en je collector op dak is maar 35 dan stopt de pomp van je collector omdat hij anders gaat koelen ipv verwarmen. De temperatuur sensoren regelen dat. Dus vandaar dat hij niet kan samen werken als ze op dezelfde buffer zitten aangesloten. Dan heb je een tweede buffer nodig in de retour van je CV bijvoorbeeld. Met een beetje geluk is die dan dertig graden en kan je collector hem opwarmen naar 35

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
koevlaas2 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:02:
[...]

1: Klopt.

2: Op naar de COP=4 in je SWW *O*
En redelijk gelukt, met 50% heb ik een cop van 3,935 _/-\o_.

Begin temperatuur van SWW was gemiddeld 30,5, eind temperatuur was 44,5.

Paar dingen die mij opvallen (maar wel verwacht):

1. Run duurde nu wel ook twee keer zo lang, normaal gesproken is hij met 20 minuten klaar, nu duurde het 40 minuten.

2. Lijkt wel alsof het standby verbruik is omhoog is gegaan, maar dat weet ik pas zeker op de langere termijn.

3. Hij overschiet niet meer de doel temperatuur, bij 100% gaat hij de aanvoer helemaal op laten lopen naar 52 / 53, nu doet hij het naar 49. Bij 100% schoot hij nog wel eens door naar een gemiddelde temperatuur van 46 voor het SWW vat, terwijl doel temperatuur 45 is.

4. Energie verbruik piekt op 2.269, dit was voorheen rond de 5.400, dus 50% is eigenlijk in energie (in de condities van vandaag) in iedergeval minder dan 50% energie pieken.

5. Geluid is veeeeel minder, dus dat is ook fijn.

6. De aanloop van start naar daadwerkelijk gaan werken is veel korter, bij 100% duurt het bijna 8 minuten, nu duurt het maar 3 minuten.

• koevlaas2
quote:
ronaldmathies schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:55:
[...]

1. Run duurde nu wel ook twee keer zo lang, normaal gesproken is hij met 20 minuten klaar, nu duurde het 40 minuten.

2. Lijkt wel alsof het standby verbruik is omhoog is gegaan, maar dat weet ik pas zeker op de langere termijn.

3. Hij overschiet niet meer de doel temperatuur, bij 100% gaat hij de aanvoer helemaal op laten lopen naar 52 / 53, nu doet hij het naar 49. Bij 100% schoot hij nog wel eens door naar een gemiddelde temperatuur van 46 voor het SWW vat, terwijl doel temperatuur 45 is.

4. Energie verbruik piekt op 2.269, dit was voorheen rond de 5.400, dus 50% is eigenlijk in energie (in de condities van vandaag) in iedergeval minder dan 50% energie pieken.

6. De aanloop van start naar daadwerkelijk gaan werken is veel korter, bij 100% duurt het bijna 8 minuten, nu duurt het maar 3 minuten.

[afbeelding]
De mijne staat op 75% van de 7.5 KW, mijn 300L boiler is in 25 minuten weer warm.
Lijkt wel het probleem dat ik vroeger had, te weinig koudemiddel in je WP waardoor de zuigleiding (dikke) niet heel heet werd. Nu met de juiste R410A vulling brand ik mijn handen eraan, ook op slechts 75%

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 08:35
quote:
[...]

Er zijn wel systemen, waar een zonnecollector de bron is voor een WP. Maar dan heb je feitelijk een W/W WP. Is hele andere materie, maar lijkt me niet oninteressant.

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
koevlaas2 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 17:32:
[...]

De mijne staat op 75% van de 7.5 KW, mijn 300L boiler is in 25 minuten weer warm.
Lijkt wel het probleem dat ik vroeger had, te weinig koudemiddel in je WP waardoor de zuigleiding (dikke) niet heel heet werd. Nu met de juiste R410A vulling brand ik mijn handen eraan, ook op slechts 75%
Ik heb net even gekeken maar volgens de plaat op de buitenkant is de vulling R410A, 5,5Kg, GWP koudemiddel 2088.

Maar of die 5,5Kg klopt dat kan ik niet controleren.

ronaldmathies wijzigde deze reactie 11-07-2018 18:38 (28%)

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07:22
Nathan moet eerst maar leren hun dealers niet in de kou te laten staan voordat ze hoog van de toren blazen.
quote:
ronaldmathies schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:55:
[...]

[afbeelding]
Lijkt mij dus een geslaagde test, en je gedrag wat je nu ziet is volkomen normaal.

Als ik heb goed onthouden heb heb jij een 14KW zubadan en een 300 liter boiler :? Ik heb een 11,2KW Zubadan (volgende mij nagenoeg identiek aan die van jou) en een 400 liter boiler.

De tijd die het vat nodig heeft om op te warmen is afhankelijk hoe leeg het vat is.
Een volledig leeg vat duurt bij mij op 50% zo'n 1 uur en 25 minuten, zie onderstaande grafiek: (Dat was volgens mij mijn COP testdag :) )

http://i66.tinypic.com/2zntpig.jpg

Normaal gesproken is de WP zo'n 20 tot 50 minuten bezig om de boel weer op temperatuur te krijgen, zie onderstaande grafiek

Gisteren bijv. 50 minuten, vertrektemperatuur midden in het vat was 32 graden.

http://i68.tinypic.com/2lwk9bn.jpg

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
Grolsch schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 19:27:
[...]

Lijkt mij dus een geslaagde test, en je gedrag wat je nu ziet is volkomen normaal.

Als ik heb goed onthouden heb heb jij een 14KW zubadan en een 300 liter boiler :? Ik heb een 11,2KW Zubadan (volgende mij nagenoeg identiek aan die van jou) en een 400 liter boiler.

De tijd die het vat nodig heeft om op te warmen is afhankelijk hoe leeg het vat is.
Een volledig leeg vat duurt bij mij op 50% zo'n 1 uur en 25 minuten, zie onderstaande grafiek: (Dat was volgens mij mijn COP testdag :) )

[afbeelding]

Normaal gesproken is de WP zo'n 20 tot 50 minuten bezig om de boel weer op temperatuur te krijgen, zie onderstaande grafiek

[afbeelding]
Klopt ja, ik heb de 14KW zubudan en 300 liter boiler. Ach, de komende dagen wordt het mooi en constant weer dus kan ik iedere dag een andere instelling proberen en kijken wat er gebeurt.

Ben in iedergeval zeer tevreden met het resultaat, het is een kleine moeite (mede dankzij jullie uitleg) maar het effect is groot.

Enige waarin ik teleurgesteld ben is de prijs van het kabeltje, die weerstandjes heb ik hier ook liggen en kabel heb ik ook genoeg. Dus ik had ook klaar kunnen zijn voor ongeveer 10ct voor zo'n connector ipv 46 euro in totaal. Maarja, het verdient zich vanzelf wel weer terug.

• Andrehj
@ronaldmathies : Weet jij toevallig een typenummer van die connector en/of heb je er een plaatje van? Dan kan ik eens kijken of ik die bij Conrad kan vinden.

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
Andrehj schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 19:47:
@ronaldmathies : Weet jij toevallig een typenummer van die connector en/of heb je er een plaatje van? Dan kan ik eens kijken of ik die bij Conrad kan vinden.
Ik weet geen type nummer maar dit is een foto van de kabel zoals ik hem heb ontvangen:

https://i.ebayimg.com/images/g/o6kAAOSwTPBa8aZD/s-l1600.jpg

(foto is van Ebay maar ziet er exact hetzelfde uit)

• koevlaas2
quote:
Grolsch schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 19:27:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Waarom draai jij je sww niet op 75%, dan is de wp een stuk sneller klaar denk ik ?

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
quote:
ronaldmathies schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:46:
[...]

Ik weet geen type nummer maar dit is een foto van de kabel zoals ik hem heb ontvangen:

https://i.ebayimg.com/images/g/o6kAAOSwTPBa8aZD/s-l1600.jpg

(foto is van Ebay maar ziet er exact hetzelfde uit)
De bekende CN32 connector ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

quote:
koevlaas2 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:10:
[...]

Waarom draai jij je sww niet op 75%, dan is de wp een stuk sneller klaar denk ik ?
Waarom :? Hij mag er zomers van mij wel 6 uur over doen :)

• koevlaas2
quote:
Grolsch schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:24:
[...]

Waarom :? Hij mag er zomers van mij wel 6 uur over doen :)
6 uur draaien zou veel minder efficient zijn denk ik, dan gaat het verbruik van de nevencomponenten te duur uitvallen denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koevlaas2
quote:
Oxellaar schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:18:
[...]

De bekende CN32 connector ;)
Cn32 is de aansluiting in de binnenunit, cndm heet deze op de outdoor unit printplaat.

Het is een jst connector Japan Solderless Terminal als ik mij niet vergis.

koevlaas2 wijzigde deze reactie 11-07-2018 21:40 (14%)

• Andrehj
quote:
koevlaas2 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:39:
[...]
Kijk. Daar heb ik iets aan. Dankjewel! Kost inderdaad geen drol. Misschien zit er in mijn PC-doos nog wel ergens zo'n kabeltje.
Eens even zoeken.
Voor degene die zelf nog een schakelaar met vier standen (0, 50, 75, 100%) wil maken: Dat gaat prima met deze schakelaar en zo'n knopje.
Uitgaande van de originele kleuren, soldeer je dan Bruin aan A, Rood aan B en Oranje aan 2, 3, 5 en 6.
Vraag is alleen of het op alle PUHZ units werkt. Vooral bij de PUHZ-SW75YAA zijn de handleidingen er bijzonder vaag over...

• koevlaas2
quote:
Andrehj schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:54:
[...]

Kijk. Daar heb ik iets aan. Dankjewel! Kost inderdaad geen drol. Misschien zit er in mijn PC-doos nog wel ergens zo'n kabeltje.
Eens even zoeken.
Voor degene die zelf nog een schakelaar met vier standen (0, 50, 75, 100%) wil maken: Dat gaat prima met deze schakelaar en zo'n knopje.
Uitgaande van de originele kleuren, soldeer je dan Bruin aan A, Rood aan B en Oranje aan 2, 3, 5 en 6.
Vraag is alleen of het op alle PUHZ units werkt. Vooral bij de PUHZ-SW75YAA zijn de handleidingen er bijzonder vaag over...
Redelijk monkeyproof, je kan alle draden met elkaar verbinden (terwijl de unit loopt) en dan gaat er nog niets stuk.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:54
quote:
[...]

Ik dacht niet dat het een standaard JST plugje is, want die heb ik zelf wel. Maar hij is wel pas te maken, het handigste op een slijpsteen; dat heb ik dan ook gedaan, en dan past hij.
Je hebt dan niet de 'lock' er op om te voorkomen dat je hem verkeerd-om op de printplaat steekt, maar zoals gezegd: je kunt niets verkeerds doen in de zin dat er dan iets stuk gaat; even niet de 1k. weerstandjes in de bedrading op te nemen.

En wil je even glimlachen, dan moet je even googelen op

cndm connector
;)

Naalroc wijzigde deze reactie 11-07-2018 22:15 (4%)

• Andrehj
Ik zat nog even op Wikipedia te kijken, en er blijken diverse typen JST connectoren te zijn. Dus toch maar even wachten tot ik de WP daadwerkelijk heb. Misschien heeft tegen die tijd iemand al lang uitgevogeld welk kabeltje van Ali precies past...

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
[...]

Eens even zoeken.
Meteen de draaischakelaar en knop gehaald :) Oh, en meteen een behuizing waarin ik hem ga inbouwen https://www.conrad.nl/p/b...ehuizing-52-x-50-x-523410

• Oxellaar
  • Niet online
quote:
koevlaas2 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:39:
[...]

Cn32 is de aansluiting in de binnenunit, cndm heet deze op de outdoor unit printplaat.

Ok, ik ken hem van kanaalunits, voor pasjessystemen in hotels, of bijvoorbeeld raamcontacten. Raam open, unit uit of in fanstand bijvoorbeeld.

Blijf het vreemd vinden dat daar een los stekkertje voor nodig is. Waarom zit er geen gewone aansluiting op de print op de klemmenstrook...

• koevlaas2
quote:
Oxellaar schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:57:
[...]

Ok, ik ken hem van kanaalunits, voor pasjessystemen in hotels, of bijvoorbeeld raamcontacten. Raam open, unit uit of in fanstand bijvoorbeeld.

Blijf het vreemd vinden dat daar een los stekkertje voor nodig is. Waarom zit er geen gewone aansluiting op de print op de klemmenstrook...
Waarschijnlijk omdat er al zoveel klemmenstrook aansluitingen zijn dat deze 3 teveel zijn.

• Oxellaar
  • Niet online
quote:
koevlaas2 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:06:
[...]

Waarschijnlijk omdat er al zoveel klemmenstrook aansluitingen zijn dat deze 3 teveel zijn.
Ja... Klopt.
Maar bij veel andere merken heb je een vrij te programmeren contact.
Je schrijft dus een input of output naar dat contact.
1 of 2 of meerdere aansluitingen en legio opties, geen gezeik met accessoires en losse onderdeeltjes en gepiel met veel te dunne draadjes die aan de connector zitten.
Wisselen tussen NO of NC zonder fysiek iets te doen, maar puur softwarematig.
En dat voor zowel binnen als buitendelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:54
Maar het blijft natuurlijk absoluut absurd, dat dat stomme stekkertje zoveel moet kosten; hetzelfde geldt voor de NTC weerstanden, dat is handel die de ¤5 niet mag overschrijden, inclusief stekers en kabel, maar wel tientallen ¤¤¤ kost.
Kan je nagaan wat de marges van onderdelen zijn, om bang van te worden..... |:(

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:50
quote:
[...]

Het werkt uiteraard goed samen. In dit forum zie je wel regelmatig dat er een voorkeur voor pv is, omdat dat wellicht goedkoper zou zijn. Alle zonneboilers bezitters roepen vervolgens wel dat zij het beste gevoel qua investering en duurzaamheid bij de zonneboiler hebben.
In het voor- en na seizoen kun je wellicht wat voordeel hebben van de zb bij verwarnen. Het is echter beperkt, ik heb een test gedaan hier met 10m2 zonnecollectoren en een 800 liter. In het voorseizoen was de boiler binnen 40 minuten van 50 graden naar 24 graden gezakt. En vervolgens hielp hij niet echt meer mee. Voor sww moest ik vervolgens meer gebruiken omdat op termperatuur te krijgen, dus daar houd je dan netto weinig aan over. Als je zonneboiler niet verder verwamrt met iets, dan zakt bij de temperatuur in december naar 18 tot 20 graden.

Voor de zomers is het echter een hardsikke fijne investering en zal je sww verbruik gewoon daardoor voorzien worden.
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:48:
[...]

De wp heeft daar geen moeite mee, je collector stopt ermee. Als je wp 37 maakt en je collector op dak is maar 35 dan stopt de pomp van je collector omdat hij anders gaat koelen ipv verwarmen. De temperatuur sensoren regelen dat. Dus vandaar dat hij niet kan samen werken als ze op dezelfde buffer zitten aangesloten. Dan heb je een tweede buffer nodig in de retour van je CV bijvoorbeeld. Met een beetje geluk is die dan dertig graden en kan je collector hem opwarmen naar 35
Met een hygieneboiler gaat dat in ieder geval prima, want verwarm je onder in het vat en daar ligt de temperatuur een stuk lager. Ik zie in de winter geregeld beide systemen werken. Wel is de winst van de zb in de winter beperkt.

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
jerh schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:55:
[...]

Het werkt uiteraard goed samen. In dit forum zie je wel regelmatig dat er een voorkeur voor pv is, omdat dat wellicht goedkoper zou zijn. Alle zonneboilers bezitters roepen vervolgens wel dat zij het beste gevoel qua investering en duurzaamheid bij de zonneboiler hebben.
In het voor- en na seizoen kun je wellicht wat voordeel hebben van de zb bij verwarnen. Het is echter beperkt, ik heb een test gedaan hier met 10m2 zonnecollectoren en een 800 liter. In het voorseizoen was de boiler binnen 40 minuten van 50 graden naar 24 graden gezakt. En vervolgens hielp hij niet echt meer mee. Voor sww moest ik vervolgens meer gebruiken omdat op termperatuur te krijgen, dus daar houd je dan netto weinig aan over. Als je zonneboiler niet verder verwamrt met iets, dan zakt bij de temperatuur in december naar 18 tot 20 graden.

Voor de zomers is het echter een hardsikke fijne investering en zal je sww verbruik gewoon daardoor voorzien worden.

[...]

Met een hygieneboiler gaat dat in ieder geval prima, want verwarm je onder in het vat en daar ligt de temperatuur een stuk lager. Ik zie in de winter geregeld beide systemen werken. Wel is de winst van de zb in de winter beperkt.
Ik weet dat het bij jou prima werkt, maar jij verwarmt met 26 graden, dezelfde temperatuur als je collector kan halen.
Deze persoon is van plan zijn huis met 50 graden te gaan verwarmen. En daar zal in de winter de collector vast niet boven uit komen. Hij gaf zelf aan max 35.

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 08:33
quote:
[...]
Dat vraag ik mij dus ook af.
Ik heb zo'n PUHZ-SW75 en in die handleiding gaat het bij de cndb-aansluiting niet over een 0-50-75-100% schakeling maar over een low-noise mode...

• Andrehj
Als je de unit al hebt, meet je toch gewoon de connector op, koop je een stekkertje met kabeltjes bij Ali, soldeert er een paar weerstandjes aan en ga je toch even testen? (Meet het stroomverbruik in een SWW run). Dan weet je zeker of het werkt. Als het dan werkt kun je besluiten om er zo'n 4-standen schakelaar aan te maken, een extra kabel naar binnen te trekken en alles netjes weg te werken.

• godfriedd
quote:
Stoofie schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 08:38:
[...]

Ik heb zo'n PUHZ-SW75 en in die handleiding gaat het bij de cndb-aansluiting niet over een 0-50-75-100% schakeling maar over een low-noise mode...
Ik heb hem in een PUHZ-SW75(VHA) zitten en daar werkt het gewoon. Zoals eerder aangegeven is die handleiding van Mitsubishi er erg vaag over en op sommige vlakken zelfs verkeerd maar ik heb het systeem werkend met een zelfgeknutseld kabeltje. Volgens mij zijn er 2 verschillende kabeltjes die je kunt aansluiten op de CNDB-connector. Één daarvan spreekt enkel over een low-noise-functie maar niet over welke vermogensbeperking daarbij hoort. De andere is degene die hier veel besproken wordt die de optie biedt om 100-75-50-0% te kunnen schakelen.

@Andrehj Dat Japan Solderless Terminal klopt wel maar daar zijn inderdaad 100.000 verschillende uitvoeringen van. Ik weet niet meer uit mijn hoofd wat het precies was maar wat wel van belang is dat je de juiste 'spacing' tussen de pinnen hebt. Uit mijn hoofd was het 1,25mm maar het kan ook 1,50 zijn. Ik had nog een berg kabeltjes liggen die origineel voor het doorverbinden van RGB-ledstrips waren en daarmee werkte het vlekkeloos.

godfriedd wijzigde deze reactie 12-07-2018 09:21 (13%)

• koevlaas2
quote:
Stoofie schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 08:38:
[...]

Als je sw7-1 niet omzet schakelt de kabel low noise mode in, deze heb ik geprobeerd en is echt een stuk stiller.
Met de switch wel omgezet in de buitenunit krijg je de vermogens regeling.

• godfriedd
quote:
koevlaas2 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:16:
[...]

Als je sw7-1 niet omzet schakelt de kabel low noise mode in, deze heb ik geprobeerd en is echt een stuk stiller.
Met de switch wel omgezet in de buitenunit krijg je de vermogens regeling.
Enig idee wat hij anders doet bij 'Low noise" mode ten opzichte van bijvoorbeeld 50 of 75%?

En welke draden schakel je voor low noise? Want bij de 50/75/100% regeling schakel je dus een combinatie van verschillende draden (oranje/bruin/rood) terwijl ik neem aan low noise-mode gewoon aan of uit is toch?

Edit: Ik zie in de installatiehandleiding dat je dan alleen bruin en rood (draad 1&2) gebruikt dus dat is op zich duidelijk...

godfriedd wijzigde deze reactie 12-07-2018 10:43 (9%)

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 08:33
@Andrehj: De unit draait, ik heb het stekkertje aangesloten, ik heb de draadjes ook al naar binnen, maar in een SWW-run trekt hij volgens de grafiekjes nu max 1800W. Dat is dus sowieso nog geen 50% van de 4300W die hij bij 19A maximaal kan doen.

@godfriedd @koevlaas2: Dank. Nu inderdaad uitvogelen wat het verschil is. Low-noise is bruin en oranje, wat volgens mij overeenkomt met 75% in de vermogensregeling. Me dunkt dat dat misschien ook wel genoeg kan zijn, ik hoef niet zo nodig alles te kunnen regelen, maar 's winters af en toe een beetje minder mag wel :)
@godfriedd Volgens mij draaide de ventilator langerzamer / zachter. Volgens mij werkt low noise mode niet bij koude temperaturen.

Volgens het boekje draadje 1 en 2 kortsluiten (kleuren kloppen vaak niet)

http://i67.tinypic.com/r24200.jpg

Het zou 3 tot 4 dB moeten schelen (halvering van het geluid), zelf niet getest.

• godfriedd
quote:
Grolsch schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:04:
@godfriedd Volgens mij draaide de ventilator langerzamer / zachter. Volgens mij werkt low noise mode niet bij koude temperaturen.

Volgens het boekje draadje 1 en 2 kortsluiten (kleuren kloppen vaak niet)

[afbeelding]

Het zou 3 tot 4 dB moeten schelen (halvering van het geluid), zelf niet getest.
Nou ja, 'kortsluiten' zal waarschijnlijk weer inhouden dat er een bepaalde weerstand (mogelijk gewoon weer 1K) tussen zit in dat kabeltje dat hier specifiek voor bedacht is, de PAC-SC36NA-E. Uit de handleiding zou je kunnen opmaken dat het simpelweg een verbinding is maar geen idee of er dan dingen stuk gaan. Ik verwacht dat niemand het durft te testen aangezien de gevolgen wel eens erg vervelend zouden kunnen zijn.

Ik verwacht zelf eigenlijk ook dat het in principe hetzelfde zal zijn als de 75%-regeling maar dan zou het vreemd zijn aangezien de dipswitch 7-1 juist uit moet staan ten opzichte van in de 50-75-100%-regeling waarbij die juist aan moet staan. Of misschien zit het verschil in dat in het ene geval het compressorvermogen wordt teruggeregeld en in het andere geval de ventilatorsnelheid.

Overigens vreemd; in jouw screenshot staat dipswitch 9-1, bij mij 7-1. Is deze handleiding specifiek voor jouw unit?

quote:
godfriedd schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:16:
[...]

Nou ja, 'kortsluiten' zal waarschijnlijk weer inhouden dat er een bepaalde weerstand (mogelijk gewoon weer 1K) tussen zit in dat kabeltje dat hier specifiek voor bedacht is, de PAC-SC36NA-E. Uit de handleiding zou je kunnen opmaken dat het simpelweg een verbinding is maar geen idee of er dan dingen stuk gaan. Ik verwacht dat niemand het durft te testen aangezien de gevolgen wel eens erg vervelend zouden kunnen zijn.
Het is volgens mij hetzelfde kabeltje als voor de vermogensbeperking, dus incl. eventuele weerstandjes.
quote:
Ik verwacht zelf eigenlijk ook dat het in principe hetzelfde zal zijn als de 75%-regeling maar dan zou het vreemd zijn aangezien de dipswitch 7-1 juist uit moet staan ten opzichte van in de 50-75-100%-regeling waarbij die juist aan moet staan. Of misschien zit het verschil in dat in het ene geval het compressorvermogen wordt teruggeregeld en in het andere geval de ventilatorsnelheid.

Overigens vreemd; in jouw screenshot staat dipswitch 9-1, bij mij 7-1. Is deze handleiding specifiek voor jouw unit?

[afbeelding]
Gek word je af en toe van die documentatie van Mitsubishi, ik heb voor me "Installatie handleiding PUHZ-SHW80-140HA.PDF" - "BH79D359H01"

• godfriedd
quote:
Grolsch schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:20:
[...]

Het is volgens mij hetzelfde kabeltje als voor de vermogensbeperking, dus incl. eventuele weerstandjes.

[...]

Gek word je af en toe van die documentatie van Mitsubishi, ik heb voor me "Installatie handleiding PUHZ-SHW80-140HA.PDF" - "BH79D359H01"
Klopt, één groot drama :) Ik kijk naar deze handleiding:

Ik kijk dus naar de versies zonder "H" ertussen in het typenummer. Ik weet het niet zeker maar staat dat voor Zubudan inverter?
Het zit 'm waarschijnlijk in het verschil Ecodan/Zubudan waarbij de Zubudan (minimaal) 2 extra dipswitches heeft waardoor switch 7-1 op de Ecodan switch 9-1 op de Zubudan is...

godfriedd wijzigde deze reactie 12-07-2018 11:36 (3%)

quote:
godfriedd schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:35:
[...]

Klopt, één groot drama :) Ik kijk naar deze handleiding:

[afbeelding]

Ik kijk dus naar de versies zonder "H" ertussen in het typenummer. Ik weet het niet zeker maar staat dat voor Zubudan inverter?
Het zit 'm waarschijnlijk in het verschil Ecodan/Zubudan waarbij de Zubudan (minimaal) 2 extra dipswitches heeft waardoor switch 7-1 op de Ecodan switch 9-1 op de Zubudan is...
De H staat voor High Capacity, inderdaad de Zubadan varianten.

Hier een "handige" uitleg :P

http://i65.tinypic.com/jpiyhi.jpg

Voor de duidelijkheid, beide types heten Ecodan, maar het is dan de Ecodan Zubadan uitvoering, of de Ecodan Inverter uitvoering :P

Grolsch wijzigde deze reactie 12-07-2018 11:46 (8%)

• jerh
quote:
reneeke1970 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 08:22:
[...]

Ik weet dat het bij jou prima werkt, maar jij verwarmt met 26 graden, dezelfde temperatuur als je collector kan halen.
Deze persoon is van plan zijn huis met 50 graden te gaan verwarmen. En daar zal in de winter de collector vast niet boven uit komen. Hij gaf zelf aan max 35.
BIj mij doet het ook ongeveer niks in de winter. De onderste helft van de boiler wordt bijgewarmd en dat kan prima werken. Maar in de winter draagt de zb ongeveer nul bij inderdaad.

• koevlaas2
quote:
godfriedd schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:41:
[...]

Enig idee wat hij anders doet bij 'Low noise" mode ten opzichte van bijvoorbeeld 50 of 75%?

En welke draden schakel je voor low noise? Want bij de 50/75/100% regeling schakel je dus een combinatie van verschillende draden (oranje/bruin/rood) terwijl ik neem aan low noise-mode gewoon aan of uit is toch?

Edit: Ik zie in de installatiehandleiding dat je dan alleen bruin en rood (draad 1&2) gebruikt dus dat is op zich duidelijk...
Ja, dan gaat alleen de fan veel minder hard draaien, wat enorm in het geluid scheelt.
COP daalt denk ik dan ook dus ik ben er niet op blijven draaien (is er een vrijwilliger die het testen wil ?)

• Andrehj
Hiero. Over twee jaar, als ons nieuwe huis er (hopelijk) staat... ;w

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
Andrehj schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:33:
Hiero. Over twee jaar, als ons nieuwe huis er (hopelijk) staat... ;w
Oei dan is er geen subsidie meer?

• Andrehj
Die zal dan idd wel minder zijn. Maar dat bedrag is op de prijs van een nieuwe woning niet het grootste probleem. Van de bouwprijzen lig ik veel meer wakker...

• godfriedd
quote:
koevlaas2 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:25:
[...]

Ja, dan gaat alleen de fan veel minder hard draaien, wat enorm in het geluid scheelt.
COP daalt denk ik dan ook dus ik ben er niet op blijven draaien (is er een vrijwilliger die het testen wil ?)
Ik ga het wel proberen te testen vandaag. Maar resultaten (qua COP) dan op zijn vroegst morgen. Ik weet niet zeker of ik thuis ben vandaag ten tijde van de SWW run dus hopelijk lukt het...

• koevlaas2
quote:
godfriedd schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:49:
[...]

Ik ga het wel proberen te testen vandaag. Maar resultaten (qua COP) dan op zijn vroegst morgen. Ik weet niet zeker of ik thuis ben vandaag ten tijde van de SWW run dus hopelijk lukt het...
Test het over wat langere tijd, dat geeft een beter beeld.

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
Andrehj schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:42:
Die zal dan idd wel minder zijn. Maar dat bedrag is op de prijs van een nieuwe woning niet het grootste probleem. Van de bouwprijzen lig ik veel meer wakker...
Tja vraag en aanbod hè......
Ga je toch even zelf metsel cursus volgen hi

• koevlaas2
quote:
reneeke1970 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 13:03:
[...]

Tja vraag en aanbod hè......
Ga je toch even zelf metsel cursus volgen hi
YouTube: Leer zelf metselen - met de beste adviezen van een PRO
Het moeilijkste is de specie op de juiste dikte krijgen.

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14-07 23:31
Gisteren hebben we de puntjes op de i gezet vwb de badkamer in onze nieuwe woning. Hoewel we straks eerst nog even een ketel gaan gebruiken, willen we helemaal voorbereid zijn op een warmtepomp. Omdat de vv-verdeler een gesloten variant is, zullen we ook met de ketel LTV toepassen.
De verkoper adviseerde ons daarom te kiezen voor een elektrische, oliegevulde design/handdoekenradiator omdat een gewone radiator bij LTV vrijwel niets zou doen en dus natte handdoeken maar heel erg langzaam droog zullen worden.

Hoe hebben jullie dit ondervangen? Of is er überhaupt geen probleem te verwachten?

• koevlaas2
quote:
Cranberry schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 13:20:
Gisteren hebben we de puntjes op de i gezet vwb de badkamer in onze nieuwe woning. Hoewel we straks eerst nog even een ketel gaan gebruiken, willen we helemaal voorbereid zijn op een warmtepomp. Omdat de vv-verdeler een gesloten variant is, zullen we ook met de ketel LTV toepassen.
De verkoper adviseerde ons daarom te kiezen voor een elektrische, oliegevulde design/handdoekenradiator omdat een gewone radiator bij LTV vrijwel niets zou doen en dus natte handdoeken maar heel erg langzaam droog zullen worden.

Hoe hebben jullie dit ondervangen? Of is er überhaupt geen probleem te verwachten?
Mijn washandjes e.d. drogen best snel met 29c aanvoer temperatuur.

• jerh
quote:

Wij hebben een ir plaat aan het plafond gehangen. En de opmerking van de verkoper is juist, wij hadden idd dat handdoeken erg langzaam droogden.

• reneeke1970
  • Nu online
quote:

Vloer verwarming met eigen leiding en pomp naar buffer vat, pomp door eigen thermostaat gestuurd. Continu 23 graden. Aanvoer vloer verwarming loopt via gewone handdoek radiator en die droogt prima de handdoeken

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

quote:

Ik hang mijn handdoeken na gebruik over het bad en heb niet eens verwarming (nog) in de badkamer.
Verkopers.... ook in de zomer staat die kachel aan?

Edit: ventilatie wtw?
Maar toekomstige verwarming zoals hierboven beschreven. Misschien nog een knuffelmuur erbij

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 12-07-2018 13:54 (7%)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• kmf
  • Niet online
quote:

Ehm... zowel in de zomer als in de winter zijn handdoeken na elke keer weer droog voor gebruik. Het ligt volgens mij veel meer aan of jouw badkamer/douche goed is geventileerd. Oftewel, wordt het vocht snel afgevoerd.

De huistemperatuur a 20+ graden doet de rest wel.

(ik heb geen radiatoren meer)

quote:

Wij hebben in onze nieuwe woning helemaal geen (handdoek / design ) radiator meer.

Vrouw Grolsch heeft een "trapladder" gekocht voor in onze badkamer (zoiets als onderstaande maar dan net anders) waar onze handdoeken op drogen na het douchen / badderen.

Verder natuurlijk wel vloerverwarming en voor de badkamer vocht gestuurde ventilatie.

Werkt erg goed, en handdoeken drogen snel.

• godfriedd
quote:
koevlaas2 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:57:
[...]

Test het over wat langere tijd, dat geeft een beter beeld.
Ik laat hem de rest van de maand wel even zo. Eerste indruk is dat hij wel weer op hoger vermogen draait (logisch), verbruik tot 2800W waar hij normaal nooit boven 2200 komt (hij draait standaard op dimstand 75%).

Verbruik van de totale run is niet opvallend hoog, dus ik verwacht dat het qua COP niet veel verschil zal zijn.

Qua geluid valt op dat je nu weer meer de compressor hoort, waar je anders voornamelijk de ventilator hoort. Het lijkt dus echt dat de dipswitch 7-1 wisselt tussen het dimmen van de ventilator of de compressor. De totale hoeveelheid geluid lijkt niet veel te verschillen. Ik heb geen idee tot welke buitentemperaturen dit werkt maar mogelijk is het nog wel interessant in de winter als je wel het volle vermogen wil benutten maar toch de hoeveelheid geluid iets wil beperken. Ik denk echter dat minder luchtcirculatie resulteert in meer defrosts of een lager beschkbaar vermogen maar geen idee of dat ook echt zo is.
quote:
godfriedd schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 15:57:
[...]

Ik laat hem de rest van de maand wel even zo. Eerste indruk is dat hij wel weer op hoger vermogen draait (logisch), verbruik tot 2800W waar hij normaal nooit boven 2200 komt (hij draait standaard op dimstand 75%).

Verbruik van de totale run is niet opvallend hoog, dus ik verwacht dat het qua COP niet veel verschil zal zijn.

[afbeelding]

Qua geluid valt op dat je nu weer meer de compressor hoort, waar je anders voornamelijk de ventilator hoort. Het lijkt dus echt dat de dipswitch 7-1 wisselt tussen het dimmen van de ventilator of de compressor. De totale hoeveelheid geluid lijkt niet veel te verschillen. Ik heb geen idee tot welke buitentemperaturen dit werkt maar mogelijk is het nog wel interessant in de winter als je wel het volle vermogen wil benutten maar toch de hoeveelheid geluid iets wil beperken. Ik denk echter dat minder luchtcirculatie resulteert in meer defrosts of een lager beschkbaar vermogen maar geen idee of dat ook echt zo is.
Naar mijn idee lijkt meer luchtcirculatie te leiden tot meer defrosts :?
Minder circulatie zou wel minder vermogen betekenen lijkt mij :?

Ik ben benieuwd naar je resultaten, wat heb je trouwens een mooi "regelmatig" verbruik, dus regelmatige SWW verbruikers :P Dat lukt hier niet :o

http://i68.tinypic.com/2qvdpfl.jpg
Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True