Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 67 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19-10 16:26
quote:
BlueTooth76 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:32:
[...]

Bestaande. Dat scheelt wel.
100%. Ben benieuwd naar jouw gasloze transitie! Zelf ben ik nog veel te veel in dubio wat te doen. maar goed. Suc6

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 12-10 18:12
quote:
[...]

Geen grotere diameter nodig dan?
Lagere temperatuur wordt deels gecompenseerd door meer water door radiator heen te pompen....

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Grolsch schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:44:
[...]

Nee, daar wordt het niet beter van, zie punt 2 :P

Wat ik bedoel is dat het efficinter is om eenmaal per dag je vat van 20 graden naar 45 graden te verwarmen als 4 x per dag van 40 naar 45 graden

[...]

Je hebt een spiraal van 2,9m2 wat ruim voldoende zou moeten zijn om je vermogen kwijt te raken.

Zelf heb ik de 2 spiralen (3,2m2+1,2m2) in serie gezet in mijn 400 liter variant.
Zal ook "ongeveer" wel kunnen kloppen.

Vooral die hogere temperaturen zijn "killing" voor je COP, hoe vaak per dag verwarm jij je vat :?

Voor juni heb ik een SWW COP van 4,36 (47 elektrisch / 205 thermisch)
@ronaldmathies
Ik sta voor Juli op een COP van 4.4 voor SWW, misschien heeft het ermee te maken dat @Grolsch en ik niet op maximaal vermogen draaien, @Grolsch op 50% en ik op 75%.
Buiten dit werk ik al 3 jaar aan het verbeteren van de COP, heeft inmiddels haar vruchten afgeworpen.
De grootste cop-sprong haalde ik door de juiste hoeveelheid koudemiddel te vullen.
Verder zijn de flow verhoogd en de temperatuur van het SWW omlaag gebracht naar 45c hier 'debet' aan.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19-10 16:36
quote:
Grolsch schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:44:
[...]

Zal ook "ongeveer" wel kunnen kloppen.

Vooral die hogere temperaturen zijn "killing" voor je COP, hoe vaak per dag verwarm jij je vat :?

Voor juni heb ik een SWW COP van 4,36 (47 elektrisch / 205 thermisch)
Net als jij eenmaal daags om 14:00u. Ik vind jouw COP aardig hoog. Die doet het lekker dan. Ik ben ervan uit gegaan dat die van mij bij SWW altijd maximaal 3 zal zijn. Dat warme weer van nu doet wel iets maar ook weer niet enorm veel....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Guido87
Verwarmen jullie die tanks weleens naar een legionella veilige temperatuur? 400 liter lauw warm water.... ik zou het wel weten als ik legionella heette...

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Guido87 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 17:52:
Verwarmen jullie die tanks weleens naar een legionella veilige temperatuur? 400 liter lauw warm water.... ik zou het wel weten als ik legionella heette...
Zoek even terug in dit topic, is al genoeg, en misschien wel teveel over gesproken ;)

Conclusie bij mij thuis is dat het water niet lang genoeg stil staat om kans te hebben op legionella.

Grolsch wijzigde deze reactie 06-07-2018 18:01 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Grolsch
Hoe warm is het nu eigenlijk in je "hok" waar de boiler staat?
Nadat ik het 450 ltr buffervat op 55 graden had staan (testje), was de zolder merkbaar (veel) warmer geworden.

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
koevlaas2 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:56:
[...]

@ronaldmathies
Ik sta voor Juli op een COP van 4.4 voor SWW, misschien heeft het ermee te maken dat @Grolsch en ik niet op maximaal vermogen draaien, @Grolsch op 50% en ik op 75%.
Buiten dit werk ik al 3 jaar aan het verbeteren van de COP, heeft inmiddels haar vruchten afgeworpen.
De grootste cop-sprong haalde ik door de juiste hoeveelheid koudemiddel te vullen.
Verder zijn de flow verhoogd en de temperatuur van het SWW omlaag gebracht naar 45c hier 'debet' aan.
Interesant, hebben jullie het hele jaar door op 50% respectievelijk 75% draaien of is dat puur voor de periode waarin je toch geen verwarming gebruikt (zomer periode)?

En hoe moet ik mij dat voorstellen, stel je hebt een 10kW pomp dan gedraagt hij zich bij 50% als een 5kW pomp?

Volgens mij is het instellen hiervan al een besproken in dit topic toch? dan kan ik dat even gaan opzoeken hoe dat geregeld moet worden. Lijkt me wel leuk om daar ook even mee te experimenteren :)

14kW voor in de zomer is wat overkill... dus die kan zeker een stapje lager. Winter nog geen ervaring mee dus daar zal ik wat voorzichter mee zijn.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Ecodan 14, WTW Q350

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
AUijtdehaag schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:03:
@Grolsch
Hoe warm is het nu eigenlijk in je "hok" waar de boiler staat?
Nadat ik het 450 ltr buffervat op 55 graden had staan (testje), was de zolder merkbaar (veel) warmer geworden.
27,5 graden op dit moment.
quote:
ronaldmathies schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:12:
[...]

Interesant, hebben jullie het hele jaar door op 50% respectievelijk 75% draaien of is dat puur voor de periode waarin je toch geen verwarming gebruikt (zomer periode)?

En hoe moet ik mij dat voorstellen, stel je hebt een 10kW pomp dan gedraagt hij zich bij 50% als een 5kW pomp?

Volgens mij is het instellen hiervan al een besproken in dit topic toch? dan kan ik dat even gaan opzoeken hoe dat geregeld moet worden. Lijkt me wel leuk om daar ook even mee te experimenteren :)

14kW voor in de zomer is wat overkill... dus die kan zeker een stapje lager. Winter nog geen ervaring mee dus daar zal ik wat voorzichter mee zijn.
50% compressor vermogen volgens mij, kan het goed zien aan opgenomen vermogen en geluid buiten unit.

En zodra het onder de 5 graden komt zet ik hem op 100%

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
Grolsch schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:34:
[...]

27,5 graden op dit moment.

[...]

50% compressor vermogen volgens mij, kan het goed zien aan opgenomen vermogen en geluid buiten unit.

En zodra het onder de 5 graden komt zet ik hem op 100%
Klinkt interesant, ik ga dit even uitzoeken...

Acties:
  • 0Henk 'm!
Zoek maar eens op PAC in dit topic en voorgaande topics.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:45

BlueTooth76

Let the sun shine!

quote:
Guido87 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:23:
[...]

Geen grotere diameter nodig dan?
Lagere temperatuur wordt deels gecompenseerd door meer water door radiator heen te pompen....
Ik weet de diameters zo niet maar volgens de installateur zou het voldoende moeten zijn.

Een grotere diameter was beter geweest overigens. Maar het vervangen zou een monsterklus worden.

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 06-07-2018 19:05 (12%)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | Mitsubishi Zubadan 14kW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
Grolsch schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:50:
Ik denk dat je deze bedoeld

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
ronaldmathies schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:12:
[...]

In de zomer levert je 14 Kw WP misschien wel 17 Kw 8)

Ik probeer jaarrond op 75% te draaien, dan produceert de unit veel minder lawaai, ik heb redelijk vermogen 'over'.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 18-10 19:05
quote:
koevlaas2 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:23:
[...]

Waarom geen 7 kw model ? Dan is er net iets meer vermogen voorhanden als het nodig is (harde wind).
Ik doe weleens DIY projecten waarin ik meehelp met aansluiten mijn factuur word dan ingestuurd bij RVO en subsidie krijg je dan gewoon.
Misschien inderdaad slim om wat capaciteit over te houden. Ik zal me nog wat verder verdiepen. Ben benieuwd in de minimum last dat de warmtepomp levert bijv. In het voor- en najaar zou ik pendelen vervelend vinden.. Werken met een buffervat voorkom ik ook liever.

Overigens zal ik waarschijnlijk jouw hulp wel inroepen @koevlaas2 je krijgt nog een keer een PB :)

En de rest ook bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
Grolsch schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:50:
Ik zit in de handleiding te kijken en daar kom ik dit tegen (plaatje heb ik van jouw post), alleen dan net anders uitgelijnt (tabel staat rechts, schema links):

Maar hij is mij niet helemaal duidelijk (al helemaal niet met het verhaal van jouw post omdat je daar aangeeft dat het niet helemaal is zoals het in de documentatie staat).

Ten eerste, regel ik hiermee ook de SWW / Verwarming? Er staat bij mij namelijk airconditioners, net zoals bij jou, dat klinkt mij als koelen, niet verwarmen, of is het als algemene term bedoeld?

Ten tweede, in het tabel staat dat bij 75% SW7-1: ON, SW7-2: ON, SW7-3: OFF, maar je geeft zelf aan dat SW7-2 helemaal niets doet?

Ik heb het apparaat nog niet open gehad maar ik neem aan dat SW = Switch als in dip-switch?

En moet ik iets doen met die CNDM connector? Want de tekst is niet helemaal duidelijk, in het Nederlands staat er:

"De vraag functie kan worden geactiveerd door installatie van een in de handel verkrijgbare timer OF het omzetten van een on/off schakelaar op de CNDM stekker (afzonderlijk verkrijgbaar) op het bediening paneel van het buitenapparaat".

Lijkt er dus op dat ik of een timer apparaat moet kopen? Of dat ik een on/off schakelaar op de CNDM stekker moet kopen?

Of is dat wat jij bedoeld met "Alle 3 de draden aan elkaar = 50% vermogen, zie hier het bewijst tijdens een SWW run"

Dit laatste klinkt trouwens als een "hack" O-) En met drie draden aan elkaar dan heb je letterlijk Orange, Brown, Red aan elkaar verbonden (x / y gesloten zeg maar)

Hoe zit dit dan bij 75%? Ook alle drie verbinden met elkaar? en dan SW7-1: ON, SW7-2: ON, SW7-3: OFF?

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
ronaldmathies schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 20:43:
[...]

Ik zit in de handleiding te kijken en daar kom ik dit tegen (plaatje heb ik van jouw post), alleen dan net anders uitgelijnt (tabel staat rechts, schema links):

[afbeelding]

Maar hij is mij niet helemaal duidelijk (al helemaal niet met het verhaal van jouw post omdat je daar aangeeft dat het niet helemaal is zoals het in de documentatie staat).

Ten eerste, regel ik hiermee ook de SWW / Verwarming? Er staat bij mij namelijk airconditioners, net zoals bij jou, dat klinkt mij als koelen, niet verwarmen, of is het als algemene term bedoeld?

Ten tweede, in het tabel staat dat bij 75% SW7-1: ON, SW7-2: ON, SW7-3: OFF, maar je geeft zelf aan dat SW7-2 helemaal niets doet?

Ik heb het apparaat nog niet open gehad maar ik neem aan dat SW = Switch als in dip-switch?

En moet ik iets doen met die CNDM connector? Want de tekst is niet helemaal duidelijk, in het Nederlands staat er:

"De vraag functie kan worden geactiveerd door installatie van een in de handel verkrijgbare timer OF het omzetten van een on/off schakelaar op de CNDM stekker (afzonderlijk verkrijgbaar) op het bediening paneel van het buitenapparaat".

Lijkt er dus op dat ik of een timer apparaat moet kopen? Of dat ik een on/off schakelaar op de CNDM stekker moet kopen?

Of is dat wat jij bedoeld met "Alle 3 de draden aan elkaar = 50% vermogen, zie hier het bewijst tijdens een SWW run"

Dit laatste klinkt trouwens als een "hack" O-) En met drie draden aan elkaar dan heb je letterlijk Orange, Brown, Red aan elkaar verbonden (x / y gesloten zeg maar)

Hoe zit dit dan bij 75%? Ook alle drie verbinden met elkaar? en dan SW7-1: ON, SW7-2: ON, SW7-3: OFF?
Je zit in dezelfde verwarrende situatie als ik zat

Let op, onderstaande werkte voor mijn buitenunit, geen garantie voor jou unit.

Punt 1

De Dipswitch SW7-1 moet op "ON" staan, dit is de enigste dipswitch die van belang is.

Dan heb je een PAC kabeltje aangesloten op CNDM en deze noemt weer ook weer SW7 (lekker verwarrend)

Als je alle draden kortsluit (Dus domweg aan elkaar "knoopt") draait de unit op 50%
Kabeltje 1 en 2 kortsluiten resulteert in 75%
Kabeltje 1 en 3 kortsluiten resulteert in 0%
Kabeltje 1 nergens mee kortsluiten resulteert in 100%

En om het lekker duidelijk te houden komen de kleuren ook vaak niet overeen.

Dus kort samengevat, DipSwitch SW7-1 op "ON"

En de rest conform onderstaand schema, kleuren hoeven niet overeen te komen.

En hoe je dit schakelt (tie-wraps, 3-standen schakelaar, relais, klik-aan-klik-uit is weer een hele andere discussie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
Grolsch schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:10:
[...]

Je zit in dezelfde verwarrende situatie als ik zat

Let op, onderstaande werkte voor mijn buitenunit, geen garantie voor jou unit.

Punt 1

De Dipswitch SW7-1 moet op "ON" staan, dit is de enigste dipswitch die van belang is.

Dan heb je een PAC kabeltje aangesloten op CNDM en deze noemt weer ook weer SW7 (lekker verwarrend)

Als je alle draden kortsluit (Dus domweg aan elkaar "knoopt") draait de unit op 50%
Kabeltje 1 en 2 kortsluiten resulteert in 75%
Kabeltje 1 en 3 kortsluiten resulteert in 0%
Kabeltje 1 nergens mee kortsluiten resulteert in 100%

En om het lekker duidelijk te houden komen de kleuren ook vaak niet overeen.

Dus kort samengevat, DipSwitch SW7-1 op "ON"

En de rest conform onderstaand schema, kleuren hoeven niet overeen te komen.

[afbeelding]

En hoe je dit schakelt (tie-wraps, 3-standen schakelaar, relais, klik-aan-klik-uit is weer een hele andere discussie.
Je uitleg verklaart een heleboel, en de draden van die pac kabel zijn de draden die je met elkaar moet combineren om de verschillende standen te kunnen doen.

De kleur afwijking bedoel je dan de kleuren van de pac kabel of ook van het schema zelf? Bijvoorbeeld aansluiting is oranje bruin rood maar pac kabel is bruin oranje rood ( dus bruin is bijvoorbeeld gekruist met oranje). Of klopt het schema niet met de stekker op de printplaat?

Moet het apparaat uit als je de stand veranderd ( dus van 50 -> 75 bijvoorbeeld), de dip-switch aanpassen moet hij sowiezo voor uit neem ik aan, maar dat is maar n keer.

En wat bedoel je met, werkt bij mij zo maar bij jou misschien niet? Handleiding is in iedergeval hetzelfde... of bedoel je het als, pruts niet zelf maar laat het aan een professional over :)

Nu snap ik ook de discussie die er was met koevlaas over die werkschakelaar..

Is die pac kabel ook in nederland te koop? Kom hem alleen tegen in italie:

https://www.shopclima.it/...r-units-puhz-mxz-8ba.html

ronaldmathies wijzigde deze reactie 06-07-2018 21:40 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
ronaldmathies schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:37:
[...]

Je uitleg verklaart een heleboel, en de draden van die pac kabel zijn de draden die je met elkaar moet combineren om de verschillende standen te kunnen doen.

De kleur afwijking bedoel je dan de kleuren van de pac kabel of ook van het schema zelf? Bijvoorbeeld aansluiting is oranje bruin rood maar pac kabel is bruin oranje rood ( dus bruin is bijvoorbeeld gekruist met oranje). Of klopt het schema niet met de stekker op de printplaat?

Moet het apparaat uit als je de stand veranderd ( dus van 50 -> 75 bijvoorbeeld), de dip-switch aanpassen moet hij sowiezo voor uit neem ik aan, maar dat is maar n keer.

En wat bedoel je met, werkt bij mij zo maar bij jou misschien niet? Handleiding is in iedergeval hetzelfde... of bedoel je het als, pruts niet zelf maar laat het aan een professional over :)

En je kan 'hot' schakelen, dus terwijl de machine draait.

Voor 40,- zou ik 'm niet in italie kopen, veel te duur.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
ronaldmathies schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:37:
[...]

Ik bedoel de kleuren van de kabel, deze kwamen niet overeen met de kabel die ik had.

Dus stel 1-bruin 2-groen 3-blauw dan waren bij mij 1-groen 2 bruin 3-blauw (bij wijze van, exact weet ik het niet meer)

Het gaat om 1 of 2 of 3, en niet zozeer om de kleuren.

Gewoon een kwestie van proberen, je bent er zo achter, gewoon SWW run draaien, en je ziet het zo.
quote:
DS zou ik inderdaad niet verzetten als het apparaat aanstaat, het schakelen zelf kan "live", dus hij draait op 100%, alle draden aan elkaar "knopen" en hij gaat naar 50%.
quote:
Ik weet dat het bij @Zubadan anders werkt, en ik heb ook van andere Mitsu gebruikers andere verhalen gehoord, maar bij mijn Mitsu, met mijn "versie" printplaat werkt het zoals ik omschrijf. Ik ken jouw Mitsu niet.
quote:
Een werkschakelaar heeft weer helemaal niets met deze discussie te maken :?
quote:

Ik heb destijds (Samen met @koevlaas2 ) de Pac-se55ra-e gekocht

https://www.klimacorner.d...itsubishi-heavy/a-133141/

28.19 in Duitsland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:19
Ik heb een stekkertje met bedrading van Ali voor minder dan 1 thuis, en die een beetje aangepast, wetende dat de kleuren toch niet overeen komen; maar de pennetjes (passen) wl

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer sinds 8/2018

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Grolsch schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:10:
[...]

Bij mij zijn de draden gewoon aan elkaar gedraaid, wil ik 50% (voor koelen) dan draai ik het derde draadje er ook nog omheen.
Ja, er komt nog een standen schakelaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Naalroc schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:12:
Ik heb een stekkertje met bedrading van Ali voor minder dan 1 thuis, en die een beetje aangepast, wetende dat de kleuren toch niet overeen komen; maar de pennetjes (passen) wl
1 Kohm weerstandjes tussen alle 3 de draden gezet ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Naalroc
nee, hoezo?, daarover staat niets in het schema; bovendien draait die van mij nog niet, zoals je weet...tot nu toe veel voorbereidend werk en onderdelen bij elkaar sprokkelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Naalroc het zijn geen "domme" 3 draadjes, er zit "iets" tussen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Naalroc
Nee hoor, dat zie ik niet zo, volgens het schema; bovendien, @koevlaas2 "knoopt"de drie draadjes ook aan elkaar, zoals hierboven vermeld; (zie post @ 22:15) en op de vele foto's van jou, een maandje geleden heb ik ook geen enkele weerstand ontdekt, en dat was door een prof. aangelegd, alleen werkte het niet.... ;)

Naalroc wijzigde deze reactie 06-07-2018 22:46 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Naalroc schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:31:
nee, hoezo?, daarover staat niets in het schema; bovendien draait die van mij nog niet, zoals je weet...tot nu toe veel voorbereidend werk en onderdelen bij elkaar sprokkelen.
Ik heb hier ergens het schema, voor de 28,- die wij ervoor betaald hebben zit er dus in ieder draadje een weerstand van 1 Kohm (in serie met het draadje zelf).
Na de weerstanden (die verhult zijn met zwarte krimpkous) sluit ik de draden kort.

koevlaas2 wijzigde deze reactie 06-07-2018 22:53 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naalroc
Vreemd, ik dacht dat de gepubliceerde schema's van Mitsu wel accuraat zouden zijn, en die R's staan er toch echt niet op.

Maar natuurlijk bedankt voor de tip, dan spendeer ik er nog eens 3 x 1 cent aan, die weerstanden heb ik natuurlijk nog wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Naalroc schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:00:
Vreemd, ik dacht dat de gepubliceerde schema's van Mitsu wel accuraat zouden zijn, en die R's staan er toch echt niet op.

Maar natuurlijk bedankt voor de tip, dan spendeer ik er nog eens 3 x 1 cent aan, die weerstanden heb ik natuurlijk nog wel.
Polaroid

1.2 Kohm overigens, 1 bestaat niet in de E12 reeks.

koevlaas2 wijzigde deze reactie 06-07-2018 23:02 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Naalroc
Schema van een Griekse (of Russische site???); ik doelde op het schema in de Mitsu installatie instructies, maar dit is nu helemaal duidelijk.
Nogmaals dank

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Naalroc schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:44:
Nee hoor, dat zie ik niet zo, volgens het schema; bovendien, @koevlaas2 "knoopt"de drie draadjes ook aan elkaar, zoals hierboven vermeld; (zie post @ 22:15) en op de vele foto's van jou, een maandje geleden heb ik ook geen enkele weerstand ontdekt, en dat was door een prof. aangelegd, alleen werkte het niet.... ;)
Zoals @koevlaas2 zegt zit er toch echt een stukje tape omheen waar "iets" in zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Grolsch schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:04:
[...]

Zoals @koevlaas2 zegt zit er toch echt een stukje tape omheen waar "iets" in zit.
Een krimpkous met een 'bobbel' en die is niet van John Holmes :+

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik vind trouwens net een alles in 1 artikel over deze adapter:

https://planetaklimata.co...STALLATION_MANUAL_Eng.pdf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naalroc
'k Heb het netjes opgeslagen................ _/-\o_

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
Grolsch schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:06:
[...]

Ik bedoel de kleuren van de kabel, deze kwamen niet overeen met de kabel die ik had.

Dus stel 1-bruin 2-groen 3-blauw dan waren bij mij 1-groen 2 bruin 3-blauw (bij wijze van, exact weet ik het niet meer)

Het gaat om 1 of 2 of 3, en niet zozeer om de kleuren.

Gewoon een kwestie van proberen, je bent er zo achter, gewoon SWW run draaien, en je ziet het zo.
Scheelt dat het testen kan wanneer hij aanstaat, stel hem in op een wat langere run en ik heb alle tijd om het uit te proberen :)
quote:
DS zou ik inderdaad niet verzetten als het apparaat aanstaat, het schakelen zelf kan "live", dus hij draait op 100%, alle draden aan elkaar "knopen" en hij gaat naar 50%.

[...]

Ik weet dat het bij @Zubadan anders werkt, en ik heb ook van andere Mitsu gebruikers andere verhalen gehoord, maar bij mijn Mitsu, met mijn "versie" printplaat werkt het zoals ik omschrijf. Ik ken jouw Mitsu niet.

[...]

Een werkschakelaar heeft weer helemaal niets met deze discussie te maken :?
Werkschakelaar was iets wat koevlaas opmerkte om het schakelen tussen de verschillende standen wat makkelijker te maken, daar wil ik ook naar kijken, moet anders elke keer door de struiken heen om de kast te openen en de aanpassing te doen, beetje onhandig.
quote:
Ik heb destijds (Samen met @koevlaas2 ) de Pac-se55ra-e gekocht

https://www.klimacorner.d...itsubishi-heavy/a-133141/

28.19 in Duitsland.
Daar heb ik hem nu ook besteld, nogsteeds best aan de prijs, komt namelijk ook nog 16 euro verzend kosten bij.

Maar als het werkt dan is het het waard.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 22:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

quote:
[...]
Haal al je thermostaat kranen er uit.
Probeer zo min mogelijk knietjes te gebruiken
En als je kunt grote diameters toepassen.

Dubio moet je niet doen.
WPboiler voor warmwater bestellen
Die installeren
Dan gaskraan dicht
dan wp
Want dan MOET je wel wat voor de winter,.
Evt. een keer een elektrisch kacheltje regelen... voor het geval er iets ...
Een elektrisch abonnement afsluiten bij je huidige leverancier als je geen gas meer gebruikt [ laatste meterstand betalen ]
Geen opzegging doen bij liander.
En dan afwachten..
Dat is mijn transitie..

zonneboiler, pelletkachel, 24 zonnepanelen, Atlantic Wpboiler, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, http://wqd.nl/dP9y, http://wqd.nl/9GVg, https://bit.ly/2Or4Unp, zonder gas 4-2018

quote:
ronaldmathies schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 08:11:
[...]

Scheelt dat het testen kan wanneer hij aanstaat, stel hem in op een wat langere run en ik heb alle tijd om het uit te proberen :)

[...]

Werkschakelaar was iets wat koevlaas opmerkte om het schakelen tussen de verschillende standen wat makkelijker te maken, daar wil ik ook naar kijken, moet anders elke keer door de struiken heen om de kast te openen en de aanpassing te doen, beetje onhandig.

[...]

Daar heb ik hem nu ook besteld, nogsteeds best aan de prijs, komt namelijk ook nog 16 euro verzend kosten bij.

Maar als het werkt dan is het het waard.
Ik heb er ook een 3 standen schakelaar achter zitten, dat bedoel je denk ik. Een werkschakelaar is iets anders in de elektro wereld :)

De kabel lengte moet binnen de 10 meter blijven. Wil je verder dan moet je een relais gebruiken.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

quote:
Dylantje2 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 08:22:
[...]

Probeer zo min mogelijk knietjes te gebruiken
En als je kunt grote diameters toepassen.

Dubio moet je niet doen.
WPboiler voor warmwater bestellen
Die installeren
Dan gaskraan dicht
dan wp
Want dan MOET je wel wat voor de winter,.
Evt. een keer een elektrisch kacheltje regelen... voor het geval er iets ...
Een elektrisch abonnement afsluiten bij je huidige leverancier als je geen gas meer gebruikt [ laatste meterstand betalen ]
Geen opzegging doen bij liander.
En dan afwachten..
Dat is mijn transitie..
Diameters is wat het is...

Wel hele forse convectoren met hoge capaciteit uitgezocht, met de ombouw gemonteerd lijken ze qua diepte wel ouderwetse gaskachels aan de muur. Toch misstaat het niet.

Warm water gaat de warmtepomp ook doen.
Heb nog een houtkachel in de woonkamer, kan daar altljd nog een luchtbed neergooien.

Kwam er achter dat gas hier via Stedin loopt maar inderdaad, ga straks alleen met elektrisch over naar GreenChoice en zeg gas op bij Eneco.

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 07-07-2018 08:42 (9%)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | Mitsubishi Zubadan 14kW

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
Alle beetjes helpen..
Bijv die jaga aansluitingen zijn spelden knopjes..
Kosten veel..
En je zou ze ook gewoon rechtstreeks met half duims aan kunnen sluiten = betere flow
quote:
zeg gas op bij Eneco.
Daar zou ik eens goed over nadenk
Alleen overstappen en stroom afnemen is iets anders dan GAS opzeggen...

zonneboiler, pelletkachel, 24 zonnepanelen, Atlantic Wpboiler, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, http://wqd.nl/dP9y, http://wqd.nl/9GVg, https://bit.ly/2Or4Unp, zonder gas 4-2018

• mebrein
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17-10 18:27
Ik vraag me af of het mogelijk is op een L/W systeem ook een (extra) losse binnenunit aan te sluiten. De inverter kan in de meeste systemen verwarmen en koelen. En uit sommige posts komt naar voren dat dan in de L/W situatie, in ieder geval van de units die op de subsidielijst staan, de koelfunctie van de reversible buitenunits eigenlijk niet echt wordt gewaardeerd. Cq nauwelijks gebruikt. Dat vind ik jammer.

Nu dacht ik: als ik dan gewoon een (extra) losse (L/L) binnenunit aanschaf voor in de woonkamer en die aansluit op de inverter, dan heb je toch een perfecte combi? Je kan je SWW verwarmen. En in de zomer kun je de installatie die je toch al hebt ook nog gebruiken om je woonkamer te koelen.

En dan blijkt, newbe die ik ben, dat je dan waarschijnlijk een multi-split inverter nodig hebt. Verder viel me op dat de Mitsubishi's nog met R410a werken, en de Daikins met R-32. R-32 lijkt me beter, dus ben ik even op Daikin gaan zoeken en dan kom ik deze toffe comb tegen. Daar sluit men dus een Hydrobox aan op een multi inverter buitenunit! (Heb je natuurlijk nog wel een SWW tank nodig). Maar het kan dus blijkbaar. En de techniek lijkt er klaar voor.

Dus dan komt mijn briljante plan: ik investeer dit jaar in een systeem uit de ISDE subsidielijst. (De L/L warmtepompen worden niet gesubsidieerd). Ik laat dat een jaar draaien en als ik na een jaar nog steeds de behoefte heb aan de extra binnenunit, dan vervang ik gewoon de buitenunit door een multi-exemplaar. Bijvoorbeeld de 4MXM80N 8kW van Daikin. De oude verkoop ik aan mijn installateur.

Je gaat dan dus gewoon ng meer doen met de apparatuur die je al hebt. Dan ben ik toch extra goed bezig? Of is dit een slecht plan...

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 02:42

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Ik denk niet dat je zomaar een multi buitenunit kan monteren, de aansturing verschilt waarschijnlijk.
Bij o.a. Samsung zijn er sets te vinden waarmee je L/W en L/L door elkaar kan gebruiken.
Maar ja, de subsidie boer in NL denkt zo primitief dat een verwarmende L/L wp niet meetelt ondanks het betere rendement omdat het ding toevallig ook kan koelen :F

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016

• mebrein
Dus we moeten op zoek naar een hydrobox die op de subsidielijst staat, en die ook geschikt is voor een multi-inverter....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Kan je proberen, maar ik denk dat je snel klaar bent met zoeken :9
Overigens zijn er wel meer dingen die het technisch iets ingewikkelder maken en is een losse airco met eigen buitenunit misschien een beter idee.
Bij multi-split airco's lees ik dat het niet lekker werkt wanneer je een relatief kleine binnenunit als enige gebruikt met de veel zwaardere buitenunit.
Je krijgt pendelgedrag en het moduleren gaat veel minder goed dan bij een op elkaar afgestemde set.
Zo kan mijn Toshiba setje op een laag pitje draaien met maar 100W verbruik en als hij het zwaar heeft kan er zomaar 2000W verbruik zijn (korte tijd).
Die enorme bandbreedte heb je niet met een multi-split :)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
De L/W Samsung EHS TDM, dus met 1 of 2 L/L binnendelen(optie), staat in de subsidielijst.
Je zult dus maximaal twee L/L wandunits erbij aan kunnen sluiten.

Verder is er niet n merk die deze optie heeft zover ik weet.

@mebrein Kun je lang zoeken, want technisch gezien is het niet zo eenvoudig.
De TDM van Samsung heeft binnen een verdeelbox in het leidingwerk zitten.
Vanaf daar word een splitsing gemaakt naar de hydro unit of max twee binnendelen L/L.
Het is dus geen toevalligheid dat je een buitendeel vind wat zo'n systeem aankan.

En het is jammer, maar logisch dat L/L niet op de subsidielijst staat.
Anders zou heel NL een airco kopen om de zolder te koelen op kosten van de staat.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Toch wel leuk om eens over zo'n Samsung te lezen :)

Topic met ervaringen

Presentatie met NL tekst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

quote:
Dylantje2 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 09:36:

[...]

Daar zou ik eens goed over nadenk
Alleen overstappen en stroom afnemen is iets anders dan GAS opzeggen...
Hier kan ik niets van maken...
quote:
Dylantje2 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 08:22:
[...]

Dat advies kan je niet zomaar geven zonder de situatie te kennen.

Sowieso komen er ook thermostaatkranen op de convectoren in de huiskamer, ik heb namelijk een houtkachel die af en toe zal branden.
De thermostaat van de warmtepomp komt om die reden in de keuken (met tussendeur).

Op die manier kan ik in de kamer stoken zonder dat het invloed heeft op de temperatuur in de rest van de woning en zorgen de thermostaatkranen er daarnaast voor dat de Jaga's geen of weinig warmte afgeven in de woonkamer als de houtkachel brandt.

M'n installateur heeft er over nagedacht ;)

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 08-07-2018 10:12 (76%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 23:24
quote:
BlueTooth76 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 00:49:
[...]

[...]

Sowieso komen er ook thermostaatkranen op de convectoren in de huiskamer, ik heb namelijk een houtkachel die af en toe zal branden.
De thermostaat van de warmtepomp komt om die reden in de keuken (met tussendeur).

Op die manier kan ik in de kamer stoken zonder dat het invloed heeft op de temperatuur in de rest van de woning en zorgen de thermostaatkranen er daarnaast voor dat de Jaga's geen of weinig warmte afgeven in de woonkamer als de houtkachel brandt.

Hout kachel met CV aansluiting je buffer warm stoken ter ondersteuning voor je wp?
Dat word tenminste mijn volgende stap zodra er nieuw bankstel komt, dan heb ik hoekje vrij

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

quote:
reneeke1970 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:45:
[...]

Hout kachel met CV aansluiting je buffer warm stoken ter ondersteuning voor je wp?
Dat word tenminste mijn volgende stap zodra er nieuw bankstel komt, dan heb ik hoekje vrij
Nee is een inbouwhaard (met fan) en zit er meer voor de sfeer. Maar als ik hout stook moet het niet m'n thermostaat in de war brengen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
Grolsch schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 08:30:
[...]

Ik heb er ook een 3 standen schakelaar achter zitten, dat bedoel je denk ik. Een werkschakelaar is iets anders in de elektro wereld :)

De kabel lengte moet binnen de 10 meter blijven. Wil je verder dan moet je een relais gebruiken.
Wat voor soort 3 standen schakelaar hebben jullie gebruikt, gewoon een 3 standen ventilatie schakelaar?

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
ronaldmathies schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:24:
[...]

Wat voor soort 3 standen schakelaar hebben jullie gebruikt, gewoon een 3 standen ventilatie schakelaar?
Ja, een ventilatieschakelaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@ronaldmathies wat @koevlaas2 zegt, een normale ordinaire 3 standen (ventilatie) schakelaar.

Grolsch wijzigde deze reactie 08-07-2018 20:29 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mebrein
@Speedy-Andre Dat verhaal over die Samsung is interessant!

Ik bekijk nu ook de Daikin Altherma, die komt in een 400V 6kW en een 8kW en evt een 2.5kW Ururu Sarara erbij voor de werkkamer (die is verbonden met de woonkamer op dezelfde woonlaag, en naar beneden richting keuken met een vide/open trap. Dus de Sarara is eigenlijk een aparte zone, op de plek waar je de warmte nodig hebt (of koeling). Enige is dat de begane grond dan vloerverwarming krijgt, anders gaat het niet goed met het rendement. Ik ben eigenlijk wel gecharmeerd van dit systeem...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• godfriedd
quote:
koevlaas2 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:10:
[...]

Ja, een ventilatieschakelaar.
@Naalroc Er zitten echt z veel fouten/onduidelijkheden in die handleiding van Mitsubishi omtrent dit kitje dat iedereen die ermee aan de gang gaat met een hele stapel vragen overblijft. Ik heb hem zelf gemaakt, aan de hand van die afbeelding van @koevlaas2 aangezien ik het echt bizar vind om voor zo'n kabeltje meer dan 5 euro te betalen. Het is namelijk letterlijk een kabeltje met zo'n beetje de meest gebruikte connector in elektronicaland met in elk van de 3 kabeladers een weerstand van 1k met een krimpkous eromheen, that's it!

Om trouwens even wat verwarringen op te noemen: Er wordt in de handleiding gesproken over airco's, niet over warmtepompen (maar ik snap dat het daar allemaal vandaan komt), er wordt gesproken over het connecteren met de indoorunit terwijl het bij de Ecodans en Zubudans gaat om de buitenunit waar hij wordt aangesloten. Verder kloppen de draadkleuren (vaak) niet en geven ze een tabel op met SW7-1, SW2 en SW3 op waarbij SW7-2 een dipswitch op het controlboard is en SW2/SW3 een verbinding is die je zelf maakt met het aangesloten kabeltje (wordt overigens op andere plekken weer SW1/SW2 genoemd of 'X'en 'Y'). Verder wordt inderdaad zoals je zelf al aangeeft in de handleiding de suggestie gewekt dat je gewoon een verbinding kunt maken tussen de contacten van die CNDM-connector terwijl er dus wel degelijk weerstanden in dat kabeltje verwerkt zitten, dat zie je alleen niet in de handleiding van de warmtepomp zelf. Geen idee of er iets stuk gaat als je gewoon de contacten kortsluit maar ik verwacht dat de weerstanden niet voor niets zijn dus ik kan me voorstellen dat dat wel eens misgaat.

De manier van schakelen vind ik persoonlijk weer veel uitdagender want je kunt met de meest gangbare 3-standenschakelaar niet zo maar de verbindingen maken die nodig zijn om alle standen te kunnen benutten. Een 3-standenschakelaar verbindt namelijk n contact met f een tweede f een derde contact, f met niets (beetje afhankelijk van het soort). Daarmee kun je niet de combinatie maken die je wil. je wil namelijk:

100% --> niets verbonden, (of rood/bruin verbonden, dat doet namelijk niets zolang het niet met oranje verbonden is)
75% --> oranje/rood verbonden
50% --> oranje/rood/bruin verbonden
0% --> oranje/bruin verbonden (ik gebruik deze stand niet en ik denk niemand)

Volgens mij kun je alleen de bovenste 3 opties (die het meest relevant zijn) bereiken door met 2 of meer relais te werken of met een andere soort fysieke schakelaar(s) maar niet met een 'standaard' 3-standenschakelaar. Kijk maar eens terug naar de hele discussie met @grosch over zijn 3-standenschakelaar en 3 relais. Dat is best een complex geheel geworden. Je wil namelijk om 50% te halen oranje verbinden met rood n bruin. Dat suggereert dat je die 2 draden samen onder n schakelcontact wil zetten maar die moeten in de 75%-situatie weer niet met elkaar verbonden zijn.

Ik heb zelf in heel mijn huis KNX-zitten dus ik heb het opgelost met 2 x KNX-relais die in een schakelkast zitten die bij mijn buitendeel van de warmptepomp in de buurt zit. Daarmee was het redelijk eenvoudig maar je krijgt al best snel een situatie die wat complexer is (als je alle standen wil benutten, als je genoegen neemt met f 50% f 75% wordt het een stuk makkelijker). Eventueel is het met 2 losse schakelaars ook vrij eenvoudig op te lossen maar heel fraai vind ik dat zelf niet...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

quote:
godfriedd schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:54:
[...]

@Naalroc Er zitten echt z veel fouten/onduidelijkheden in die handleiding van Mitsubishi omtrent dit kitje dat iedereen die ermee aan de gang gaat met een hele stapel vragen overblijft. Ik heb hem zelf gemaakt, aan de hand van die afbeelding van @koevlaas2 aangezien ik het echt bizar vindt om voor zo'n kabeltje meer dan 5 euro te betalen. Het is namelijk letterlijk een kabeltje met zo'n beetje de meest gebruikte connector in elektronicaland met in elk van de 3 kabeladers een weerstand van 1k met een krimpkous eromheen, that's it!

Om trouwens even wat verwarringen op te noemen: Er wordt in de handleiding gesproken over airco's, niet over warmtepompen (maar ik snap dat het daar allemaal vandaan komt), er wordt gesproken over het connecteren met de indoorunit terwijl het bij de Ecodans en Zubudans gaat om de buitenunit waar hij wordt aangesloten. Verder kloppen de draadkleuren (vaak) niet en geven ze een tabel op met SW7-1, SW2 en SW3 op waarbij SW7-2 een dipswitch op het controlboard is en SW2/SW3 een verbinding is die je zelf maakt met het aangesloten kabeltje (wordt overigens op andere plekken weer SW1/SW2 genoemd of 'X'en 'Y'). Verder wordt inderdaad zoals je zelf al aangeeft in de handleiding de suggestie gewekt dat je gewoon een verbinding kunt maken tussen de contacten van die CNDM-connector terwijl er dus wel degelijk weerstanden in dat kabeltje verwerkt zitten, dat zie je alleen niet in de handleiding van de warmtepomp zelf. Geen idee of er iets stuk gaat als je gewoon de contacten kortsluit maar ik verwacht dat de weerstanden niet voor niets zijn dus ik kan me voorstellen dat dat wel eens misgaat.

De manier van schakelen vind ik persoonlijk weer veel uitdagender want je kunt met de meest gangbare 3-standenschakelaar niet zo maar de verbindingen maken die nodig zijn om alle standen te kunnen benutten. Een 3-standenschakelaar verbindt namelijk n contact met f een tweede f een derde contact, f met niets (beetje afhankelijk van het soort). Daarmee kun je niet de combinatie maken die je wil. je wil namelijk:

100% --> niets verbonden, (of rood/bruin verbonden, dat doet namelijk niets zolang het niet met oranje verbonden is)

Volgens mij kun je alleen de bovenste 3 opties (die het meest relevant zijn) bereiken door met 2 of meer relais te werken of met een andere soort fysieke schakelaar(s) maar niet met een 'standaard' 3-standenschakelaar. Kijk maar eens terug naar de hele discussie met @grosch over zijn 3-standenschakelaar en 3 relais. Dat is best een complex geheel geworden. Je wil namelijk om 50% te halen oranje verbinden met rood n bruin. Dat suggereert dat je die 2 draden samen onder n schakelcontact wil zetten maar die moeten in de 75%-situatie weer niet met elkaar verbonden zijn.

Ik heb zelf in heel mijn huis KNX-zitten dus ik heb het opgelost met 2 x KNX-relais die in een schakelkast zitten die bij mijn buitendeel van de warmptepomp in de buurt zit. Daarmee was het redelijk eenvoudig maar je krijgt al best snel een situatie die wat complexer is (als je alle standen wil benutten, als je genoegen neemt met f 50% f 75% wordt het een stuk makkelijker). Eventueel is het met 2 losse schakelaars ook vrij eenvoudig op te lossen maar heel fraai vind ik dat zelf niet...
Dipswitches en een tabel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 20-10 13:04

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
godfriedd schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:54:
[...]

@Naalroc Er zitten echt z veel fouten/onduidelijkheden in die handleiding van Mitsubishi omtrent dit kitje dat iedereen die ermee aan de gang gaat met een hele stapel vragen overblijft. Ik heb hem zelf gemaakt, aan de hand van die afbeelding van @koevlaas2 aangezien ik het echt bizar vindt om voor zo'n kabeltje meer dan 5 euro te betalen. Het is namelijk letterlijk een kabeltje met zo'n beetje de meest gebruikte connector in elektronicaland met in elk van de 3 kabeladers een weerstand van 1k met een krimpkous eromheen, that's it!

Ik nog steeds maar 2 standen instellen (50% of 100%) ondanks al jullie hulp en schema's, dit is voor mij voldoende, 75% zie ik geen voordeel in, maar zoals je zelf al aangeeft het is "complexe" materie.

Dit komt ook omdat het volgens mij niet echt "officieel" supported is.

Maar ik ben wel blij dat het werkt >:) Ik gebruik het eigenlijk alleen maar om SWW in de zomermaanden "rustig" te laten bereiden waardoor de buitenunit stiller is. De WP zal "stiekem" ook wel een beetje efficinter zijn, want op vol vermogen draaien is meestal niet de efficintste manier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• godfriedd
quote:
Deze tabel:

Daarin is SW7-1 een dipswitch op het controlboard, en SW2 en SW3 zijn de verbindingen tussen draden van dat kabelsetje.

@Domosapiens Ik verwacht dat het met zo'n schakelaar wel zou moeten lukken. Alleen even een goed schemaatje ervoor bedenken maar met zulke schakelaars kun je een hoop dingen bereiken.

Edit: Volgens mij is het met zo'n schakelaar hl simpel. Je zou zelfs aan een 2P4T genoeg hebben. Als je aan A en B oranje hangt. En vervolgens contact 1 open laat, op contact 2 &3 beide rood vastmaakt en op contact 7 bruin dan heb je de situatie dat de bovenste positie 100% is, de positie eronder 75% en de positie daaronder 50%. Als je wilt kun je zelfs nog de 0% optie er wel in krijgen door ook op 8 bruin vast te maken.

Edit 2: Afhankelijk van welk kabeltje je toepast kan het zijn dat overal waar rood staat bruin moet staan en andersom. Bij mij is het in ieder geval zoals ik het zelf heb beschreven.

@Grolsch Ik vind het nog steeds frustrerend dat het bij jou niet volledig werkt. Je hebt de hardware genstalleerd zitten om het helemaal werkend te kunnen krijgen. Het werkt misschien goed genoeg voor je maar ditzelfde resultaat had je kunnen hebben met n huis-tuin-en-keuken-schakelaar binnen en n relais buiten. Nu heb je flink genvesteerd (denk ik) dus mag het toch ook wel helemaal werken, dus zowel 50% als 75%. Of zie ik dat verkeerd?

godfriedd wijzigde deze reactie 09-07-2018 11:14 (23%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
godfriedd schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:48:
[...]

Deze tabel:
[afbeelding]
Daarin is SW7-1 een dipswitch op het controlboard, en SW2 en SW3 zijn de verbindingen tussen draden van dat kabelsetje.

@Domosapiens Ik verwacht dat het met zo'n schakelaar wel zou moeten lukken. Alleen even een goed schemaatje ervoor bedenken maar met zulke schakelaars kun je een hoop dingen bereiken.

@Grolsch Ik vind het nog steeds frustrerend dat het bij jou niet volledig werkt. Je hebt de hardware genstalleerd zitten om het helemaal werkend te kunnen krijgen. Het werkt misschien goed genoeg voor je maar ditzelfde resultaat had je kunnen hebben met n huis-tuin-en-keuken-schakelaar binnen en n relais buiten. Nu heb je flink genvesteerd (denk ik) dus mag het toch ook wel helemaal werken, dus zowel 50% als 75%. Of zie ik dat verkeerd?
In de basis heb je gelijk, maar het werkt, en om het wel op 50/75/100% te krijgen kan ik weer een installateur laten komen wat weer geld kost, dus ik vind het goed zo >:)

En wat het allemaal gekost heeft ben ik alweer vergeten, zat bij de kosten van de bouw van ons huis in, dus niet meer aan denken 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• godfriedd
quote:
Grolsch schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:53:
[...]

In de basis heb je gelijk, maar het werkt, en om het wel op 50/75/100% te krijgen kan ik weer een installateur laten komen wat weer geld kost, dus ik vind het goed zo >:)

En wat het allemaal gekost heeft ben ik alweer vergeten, zat bij de kosten van de bouw van ons huis in, dus niet meer aan denken 8)
Ik verwacht niet dat het gaat gebeuren maar als ik nog eens in de buurt ben (en dat ben ik zelden) dan kom ik bij jou een Grolschje halen en zorg ik dat ik mijn multimeter bij me heb om het op te lossen... ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
godfriedd schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:55:
[...]

Ik verwacht niet dat het gaat gebeuren maar als ik nog eens in de buurt ben (en dat ben ik zelden) dan kom ik bij jou een Grolschje halen en zorg ik dat ik mijn multimeter bij me heb om het op te lossen... ;)
Daar hou ik je aan 8) De Grolschjes staan op ca. 3 graden te wachten op je :>

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Naalroc
quote:
Dat had ik ook al in m'n hoofd, maar 2 P is toch al voldoende?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Naalroc
Mijn nieuwe boiler is inmiddels op het cv system aangesloten, maar er is 1 aansluiting (groene pijl) waarvan ik de juiste bedoeling niet zie; dat is de "Thermoregulator" wat bedoelen de Duitsers hiermee? op de achterkant zitten voldoende aansluitingen voor dompelbuisjes e.d. gemerkt met "Thermosensor" en in een van deze zit nu de (tijdelijke) voeler voor de boiler schakelaar.
Straks is die sensor natuurlijk een NTC van de Mitsu.

https://tweakers.net/ext/f/QD8i1B6SXtHrbYERVHKUhjcR/thumb.jpg

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Naalroc schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:02:
Mijn nieuwe boiler is inmiddels op het cv system aangesloten, maar er is 1 aansluiting (groene pijl) waarvan ik de juiste bedoeling niet zie; dat is de "Thermoregulator" wat bedoelen de Duitsers hiermee? op de achterkant zitten voldoende aansluitingen voor dompelbuisjes e.d. gemerkt met "Thermosensor" en in een van deze zit nu de (tijdelijke) voeler voor de boiler schakelaar.
Straks is die sensor natuurlijk een NTC van de Mitsu.

[afbeelding]
Is dat niet zo'n "overdrukbeveiliging" :? Tenministe in mijn Joulevat zat ook zo'n "ding" bovenin, zie onderstaande afbeelding

Mijn installateur heeft hem afgedopt omdat ik een overdrukbeveiliging gecombineerd met m'n inlaatcombinatie heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Naalroc
Dat is best mogelijk, en ik had hem ook al afgedopt;
dat overdrukventiel zit bij mij ook al in de inlaatcombinatie

Voor de zekerheid nogmaals nagekeken op de website, en daar staat duidelijk
"Betriebsdruck: Behlter mit max. 8 Bar zu betreiben, geprft bis 12 Bar"

Dus dat komt overeen met het drukventiel in de NL inlaatcombo

Naalroc wijzigde deze reactie 09-07-2018 14:53 (48%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Naalroc schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:47:
Dat is best mogelijk, en ik had hem ook al afgedopt;
dat overdrukventiel zit bij mij ook al in de inlaatcombinatie

Voor de zekerheid nogmaals nagekeken op de website, en daar staat duidelijk
"Betriebsdruck: Behlter mit max. 8 Bar zu betreiben, geprft bis 12 Bar"

Dus dat komt overeen met het drukventiel in de NL inlaatcombo
Yup, daar heb je dan geluk mee, ik heb mijn inlaatcombinatie al laten vervangen omdat 6 Bar blijkbaar de standaard in Polen is :? Ik had er een 8 Bar beveiliging opzitten, maar mede op advies van de Tweakers hier toch maar laten vervangen :P

En tijdens een Run loopt daar nog meer water uit als je zou denken !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prom0
  • Laatst online: 18-10 17:02
Goedendag, Ik ben mij momenteel mij aan het verdiepen op het gebied van duurzame energie.
Ik zit tegenwoordig aangesloten op de stadsverwarming Purmerend alleen betaal ik scheel aan het vastrecht en de service kosten. 2 jaar geleden kosten het afsluiten nog enkele duizenden euro's, maar tegenwoordig is dit veranderd en is het finiancieel aantrekkelijk geworden om je te laten afsluiten.

Als alternatief wil ik over op een warmtepomp incl boiler om ook comfortabel te blijven douchen.
Zijn er mensen die dit ook al hebben gedaan of iets soortgelijk?

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Prom0 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:33:
Goedendag, Ik ben mij momenteel mij aan het verdiepen op het gebied van duurzame energie.
Ik zit tegenwoordig aangesloten op de stadsverwarming Purmerend alleen betaal ik scheel aan het vastrecht en de service kosten. 2 jaar geleden kosten het afsluiten nog enkele duizenden euro's, maar tegenwoordig is dit veranderd en is het finiancieel aantrekkelijk geworden om je te laten afsluiten.

Als alternatief wil ik over op een warmtepomp incl boiler om ook comfortabel te blijven douchen.
6 topics vol met dat "soort" mensen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:

Ik weet iemand in de Weidevenne die zijn stadsverwarming eruit gegooid heeft.
Je warmtepomphulpinhuis woont in ilpendam :*)

koevlaas2 wijzigde deze reactie 09-07-2018 18:40 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
mebrein schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:52:
Ik vraag me af of het mogelijk is op een L/W systeem ook een (extra) losse binnenunit aan te sluiten. De inverter kan in de meeste systemen verwarmen en koelen. En uit sommige posts komt naar voren dat dan in de L/W situatie, in ieder geval van de units die op de subsidielijst staan, de koelfunctie van de reversible buitenunits eigenlijk niet echt wordt gewaardeerd. Cq nauwelijks gebruikt. Dat vind ik jammer.

Nu dacht ik: als ik dan gewoon een (extra) losse (L/L) binnenunit aanschaf voor in de woonkamer en die aansluit op de inverter, dan heb je toch een perfecte combi? Je kan je SWW verwarmen. En in de zomer kun je de installatie die je toch al hebt ook nog gebruiken om je woonkamer te koelen.

En dan blijkt, newbe die ik ben, dat je dan waarschijnlijk een multi-split inverter nodig hebt. Verder viel me op dat de Mitsubishi's nog met R410a werken, en de Daikins met R-32. R-32 lijkt me beter, dus ben ik even op Daikin gaan zoeken en dan kom ik deze toffe comb tegen. Daar sluit men dus een Hydrobox aan op een multi inverter buitenunit! (Heb je natuurlijk nog wel een SWW tank nodig). Maar het kan dus blijkbaar. En de techniek lijkt er klaar voor.

Dus dan komt mijn briljante plan: ik investeer dit jaar in een systeem uit de ISDE subsidielijst. (De L/L warmtepompen worden niet gesubsidieerd). Ik laat dat een jaar draaien en als ik na een jaar nog steeds de behoefte heb aan de extra binnenunit, dan vervang ik gewoon de buitenunit door een multi-exemplaar. Bijvoorbeeld de 4MXM80N 8kW van Daikin. De oude verkoop ik aan mijn installateur.

Je gaat dan dus gewoon ng meer doen met de apparatuur die je al hebt. Dan ben ik toch extra goed bezig? Of is dit een slecht plan...
Ik heb afgelopen week gekoeld met mijn pana 5Kw en de WAF was zeer onder de indruk van de koele vloer.. en de koelere ruimtes....
Niets extra erop alleen koelen [ het was meer een test om te kijken wat de wp doet, en ik moet mijn systeem spoelen. ] Met mijn gewone radiatoren en wat vloerverwarming

En tsja koelen is totaal iets anders dan airco... maar het was heerlijk in.. [ alleen ff zoeken naar de temperatuur van het water ivm condens ]
Dus de WAF was erg content..
Bied perspectief.:-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
quote:
//
Je zegt afsluiten op opzeggen.. maar er is een tweakers topic wat je misschien door zou moeten lezen..
Ik heb niets opgezegd of afgemeld oid. alleen een elektra abonnement afgesloten en gas heel stil gelaten voor wat het is. M netjes betaald... alleen stroom afgesloten en nu in een grijze fase...

quote:
Een wp kenner of een gas installateur....?
Als ik het forum lees, worden deze plofketel dingen juist afgeradenn.
Want jhet dichtlopen van deze x dingen in je kamer, kan problemen op leveren voor je flow..?
Ik ben geen vakman of kenner, maar ik had er 3 in mijn systeem. En zijn er nu uit..
Flow is wat je nodig hebt, en ik hier telkens lees. dus geen knien of thermostaat kranen, en zo dik mogelijk diameter enz enz

Maar ik ben beun de haas...:-)
Er zitten hier vakmannen die het beter weten..

Dylantje2 wijzigde deze reactie 09-07-2018 19:08 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:54
quote:

Ga eerst maar eens zelf deze topic wat verder doorzoeken, je vraag sneeuwt hier heel snel onder de vele andere vragen.
Er zijn heel veel factoren om rekening mee te houden, begin dus met lezen n reken uit hoeveel Kilowatt/ uur jij aan energie per jaar nodig hebt voor verwarming en warm water.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
frisianstar schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:57:
[...]

Ga eerst maar eens zelf deze topic wat verder doorzoeken, je vraag sneeuwt hier heel snel onder de vele andere vragen.
Er zijn heel veel factoren om rekening mee te houden, begin dus met lezen n reken uit hoeveel Kilowatt/ uur jij aan energie per jaar nodig hebt voor verwarming en warm water.
Ik meende dat 1000 kuub gas = 10 000 KWh?
@Prom0 Je Gj verbruik x 1000 / 3,6 geeft aantal Kw warmte per jaar, deel dit door 8 en je hebt het gasverbruik equivalent.
Een warmtepomp vermogen grofweg is aantal Kw per jaar nodig / 1650

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
frisianstar schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:57:
[...]

Zijn voorbeelden genoeg..
En lees ook de topic over gescheiden systemen voor cv en warmwater.
De 1 zweert bij all in 1 en de ander weer niet/...
Ik heb een jaar gelezen hier...En toen pas bestelt....[ waar sommige hier het niet mee eens waren.. maar geen spijt, ] dus..:-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:54
Aan Koevlaas2 : Poster heeft stadsverwarming daarom heb ik mijn antwoord aangepast

frisianstar wijzigde deze reactie 09-07-2018 20:02 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:

Volgens mij zit je dan ook bij Nuon toch?

Wij hadden ook stadsverwarming, met het plaatsen van de WP hebben wij deze laten verwijderen (drie weken geleden). Bij Nuon kost dit niets, je kan dit doen via mijnaansluiting.nl, gewoon registreren en wat foto's toevoegen van de situatie. Dan sturen ze je een contract beindiging op wat je moet tekenen. Hierin waarschuwen ze dat het opnieuw aansluiten ergens tussen de 1000 en 2000 kost (weet niet meer precies, dacht iets meer dan 1000).

Vervolgens moet je dat terug mailen (kan via e-mail), en dan nemen ze contact met je op voor verwijdering, bij mij duurde dit laatste wat lang (meer dan twee weken) maar toen ik belde wilde ze al meteen voorstellen om het diezelfde dag nog te doen. Uiteindelijk hebben ze het drie dagen later weggehaald, bij ons was het een werkje van 30 minuten omdat de boel al afgekoppeld was voor de warmtepomp.

Ze verzegelen de boel met wat blokjes (afsluiters) en ze laten de hoofdaansluiting door doorstromen naar zichzelf (ze maken een loop).

En dat was het eigenlijk... twee weken later komt er een monteur langs om de batterij te vervangen van de meter en die stond wat verbaast te kijken dat het apparaat weg was maar dat was het dan wel....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:48
Hallo allemaal,

Ik heb net mijn warmtepomp van confort market binnen. Het gaat om een Panasonic WH-MDC07H3E5. Het lijkt erop dat dit een gerebrande WH-MDC06G3E5 is als je naar de cijfers kijkt.

Wat ik me afvroeg is kan ik deze op 2*16a aansluiten? De manual geeft aan dat hij namelijk op 1*25a en 1*16a moet maar ik heb een 3*25a hoofdzekering dus dat leek mij niet zo handig :P.

Wat zijn de ervaringen van anderen met het afzekeren van 7kw en hoger?

• godfriedd
quote:
rjd22 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:01:
Hallo allemaal,

Ik heb net mijn warmtepomp van confort market binnen. Het gaat om een Panasonic WH-MDC07H3E5. Het lijkt erop dat dit een gerebrande WH-MDC06G3E5 is als je naar de cijfers kijkt.

Wat ik me afvroeg is kan ik deze op 2*16a aansluiten? De manual geeft aan dat hij namelijk op 1*25a en 1*16a moet maar ik heb een 3*25a hoofdzekering dus dat leek mij niet zo handig :P.

Ik heb zelf geen ervaring met Panasonic warmptepompen maar hij heeft best een hoog elektrisch aansluitvermogen (4,59 kW). Dat zou in theorie 20A zijn dus met 16A afzekeren lijkt me niet verstandig. Ik vind dat wel erg veel trouwens voor een 7kW warmptepomp. Ik heb zelf een Ecodan van 7,5 kW (thermisch) die elektrisch is afgezekerd met 16A maar die heeft ook niet dit soort maximale elektrische vermogens. Het is wel zo dat fabrikanten de afzekerwaardes vaak hoog inschatten maar het kan uiteraard wel voorkomen in bepaalde situaties dus er is vast een reden voor. Ik neem aan dat het backup element die losse 3kW is die door power supply 2 gevoed wordt toch? Of zit er ook nog ergens een 2-3kW-element in de 4,59 kW-voeding? Je zou denk ik wel naar 20A ipv 25A kunnen maar 16A zou ik zelf niet doen eigenlijk. Wel een dikke kabel nemen dan h! Minimaal 4 of 6mm2.

• rjd22
Beste godfriedd,

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat er het element op zit voor het warm houden van de onderdelen. Ik heb zelf nog smeltzekeringen. Dus ik hoopte eigenlijk dat deze beter tegen de piekbelastingen kunnen.

Ik verwacht ook niet dan ik de 4600 watt gaat halen omdat ik van plan ben met een lage water temperatuur te werken.

Ik wilde eigenlijk voorkomen dat ik naar 3*35a moet vanwege het vastrecht wat ik wel zal moeten als ik een 20a zekering wil plaatsen vanwege selectiviteit.

• godfriedd
quote:
rjd22 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:31:
Beste godfriedd,

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat er het element op zit voor het warm houden van de onderdelen. Ik heb zelf nog smeltzekeringen. Dus ik hoopte eigenlijk dat deze beter tegen de piekbelastingen kunnen.

Ik verwacht ook niet dan ik de 4600 watt gaat halen omdat ik van plan ben met een lage water temperatuur te werken.

Ik wilde eigenlijk voorkomen dat ik naar 3*35a moet vanwege het vastrecht wat ik wel zal moeten als ik een 20a zekering wil plaatsen vanwege selectiviteit.
Hierbij geen officieel advies maar ik zou zelf geen verzwaring van je aansluiting maken wanneer je een (B-karakteristiek) 20A-zekering achter (als het goed is) C25 hoofdzekeringen hebt zitten. Officieel moet je qua selectiviteit 2 stappen maken en is dus inderdaad 25A hoofdzekering te weinig voor die 20A-zekering voor de warmtepomp. Ik zou echter in dit geval wel gewoon je boerenverstand volgen. Die 20A wordt waarschijnlijk al nooit gehaald want dat zijn extreme absolute waardes die een fabrikant opgeeft. Maar goed, tot zover het 'niet-officile advies'. Als je het heel strikt bekijkt kan het niet....

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Op zich wel een reden om dat soort apparaten zoveel mogelijk op 3-fasen aan te sluiten, al moet je dan vaak net een zwaardere versie bestellen (wat afhankelijk van de subsidie niet eens duurder hoeft te zijn).

• Prom0
quote:
koevlaas2 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:00:
[...]

@Prom0 Je Gj verbruik x 1000 / 3,6 geeft aantal Kw warmte per jaar, deel dit door 8 en je hebt het gasverbruik equivalent.
Een warmtepomp vermogen grofweg is aantal Kw per jaar nodig / 1650
Mijn verbuik 2017:

23,608 GJ x 1000 / 3,6 = 6557,78 KWH / 8 = 820 m gas
quote:
ronaldmathies schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:08:
[...]

Volgens mij zit je dan ook bij Nuon toch?

Wij hadden ook stadsverwarming, met het plaatsen van de WP hebben wij deze laten verwijderen (drie weken geleden). Bij Nuon kost dit niets, je kan dit doen via mijnaansluiting.nl, gewoon registreren en wat foto's toevoegen van de situatie. Dan sturen ze je een contract beindiging op wat je moet tekenen. Hierin waarschuwen ze dat het opnieuw aansluiten ergens tussen de 1000 en 2000 kost (weet niet meer precies, dacht iets meer dan 1000).

Vervolgens moet je dat terug mailen (kan via e-mail), en dan nemen ze contact met je op voor verwijdering, bij mij duurde dit laatste wat lang (meer dan twee weken) maar toen ik belde wilde ze al meteen voorstellen om het diezelfde dag nog te doen. Uiteindelijk hebben ze het drie dagen later weggehaald, bij ons was het een werkje van 30 minuten omdat de boel al afgekoppeld was voor de warmtepomp.

Ze verzegelen de boel met wat blokjes (afsluiters) en ze laten de hoofdaansluiting door doorstromen naar zichzelf (ze maken een loop).

En dat was het eigenlijk... twee weken later komt er een monteur langs om de batterij te vervangen van de meter en die stond wat verbaast te kijken dat het apparaat weg was maar dat was het dan wel....
Ik zit bij SVP helaas, die lieten een derde partij een offerte maken voor het verwijderen van de unit. Dat kwam neer op rond de 3k voor het graven, verwijderen en kosten voor vergoeding van de wijk omdat die een x tijd zonder warmwater kwamen te zitten. Nu schijnt het anders te zijn en is de vergoeding maximaal 500,-. Het aansluiten kwam nog eens neer op 5k maar daar hebben we geen interesse in :)

Ik woon in de Weidevenne in een woning uit 2004. Begin dit jaar hebben we op de begane grond alle radiators verwijderd en vloerverwarming aan laten leggen 10 cm hoh. Ook willen wij zonnepanelen aanleggen om onze stroomrekening zo laag mogelijk te krijgen.

Prom0 wijzigde deze reactie 10-07-2018 12:08 (2%)
Reden: Typo

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07:59
quote:

Jup, regio Tilburg hier.

Stadsverwarming is eind juni afgesloten en in augustus komt de warmtepomp. Huis is relatief goed gesoleerd en ook nog extra geisoleerd door de vorige eigenaar (bj '93). Enige is wel dat wij de bestaande boiler hebben vervangen door een doorstromer i.p.v. deze op de WP aan te sluiten.
Wij hadden gekozen voor de Panasonic T-Cap 9KW, omdat deze bij -28 nog steeds 9KW vermogen kan leveren. We zullen deze winter zien of die het aankan met de bestaande radiatoren, anders weer een investering >:)

...

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
Prom0 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:03:
[...]

Mijn verbuik 2017:

[...]

Ik zit bij SVP helaas, die lieten een derde partij een offerte maken voor het verwijderen van de unit. Dat kwam neer op rond de 3k voor het graven, verwijderen en kosten voor vergoeding van de wijk omdat die een x tijd zonder warmwater kwamen te zitten. Nu schijnt het anders te zijn en is de vergoeding maximaal 500,-. Het aansluiten kwam nog eens neer op 5k maar daar hebben we geen interesse in :)

Ik woon in de Weidevenne in een woning uit 2004. Begin dit jaar hebben we op de begane grond alle radiators verwijderd en vloerverwarming aan laten leggen 10 cm hoh. Ook willen wij zonnepanelen aanleggen om onze stroomrekening zo laag mogelijk te krijgen.
Klinkt heel erg als de discussie of gas loos gaan of niet hier op tweakers waarbij exorbitante bedragen gevraagt wordt en onnodige werkzaamheden uitgevoerd wordt. Je zou die eens kunnen doorlezen hoe ze het daar aanpakken. Het is namelijk hun keuze om het zover te verwijderen. Daar zijn een aantal gerechtelijke uitspraken geweest waarvan ik vermoed dat dat de reden is dat bij jou ineens het bedrag zoveel naar beneden gegaan is voor verwijderen.

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17-10 17:12
quote:

Ja hoor. Doen!

Afsluitkosten heb ik inmiddels via rechtsbijstand terug ontvangen. Die gaan nu de eigen voorwaarden van de SV leverancier toetsen aan de wet.

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 7160Wp Live PVoutput ☆ Prius PHEV Executive

quote:
[...]

Mijn verbuik 2017:

[...]

Even snel gerekend met de Koevlaas formule heb je dus een 4KW WP nodig (een kleintje), wil je ook SWW gaan maken met de WP :? Of koop je daar een losse WP boiler voor :?

In die range is genoeg te vinden wat aan jullie behoefte kan voldoen. Kijk vooral goed wat er nog van het vermogen over is bij -10, en hoever de WP kan terugmoduleren. Dat lijken mij voor jou de belangrijkste punten.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@rjd22
Er zit een 3 kW backupheater in de pana.
Die enkel (even) aanspreekt bij defrost en als het systeem niet draait bij buiten temperatuur < 4C (meen ik)

3000/230 = 13A. Een 16 amp zou dus volstaan.

Dan voor de warmtepomp zelf staat er in de datasheet 20,5 amp.
Die waarde zal in de praktijk ook "bijna" nooit gehaald worden.
Dat is 4600 watt elektrisch.
7 kW thermisch = 2000 watt elektrisch bij een cop van 3.5.
Ik zou er 2x een c karakteristiek 16amp in zetten

Edit: ga je er ook tapwater mee doen? Dan is de kans dat die volluit gaat wel groter.
Maar je kan ook een wp-boiler kopen...Die trekt 500 watt (zonder boosterheater)
En je pana kan dan blijven draaien voor cv op dat moment.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 10-07-2018 13:13 (31%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• rjd22
@AUijtdehaag dat is goed nieuws want er staat een panasonic wp boiler van 200 liter klaar naast de wp op dit moment ;).

Ik had al zo'n idee dat als ik op lage temperatuur blijf en dus geen tapwater op 50 graden ga verwarmen een 16a smelt zekering zou volstaan. Deze kunnen namelijk best wel even 18a hebben in het echt.

Ik vervang liever zo nu en dan een smelt zekering dan dat ik de netbeheerder moet bellen om een 25a smelt hoofdzekering te vervangen. Al kan ik zelf ook bij deze zekeringen. :D

• Prom0
quote:
Grolsch schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:02:
[...]

Even snel gerekend met de Koevlaas formule heb je dus een 4KW WP nodig (een kleintje), wil je ook SWW gaan maken met de WP :? Of koop je daar een losse WP boiler voor :?

In die range is genoeg te vinden wat aan jullie behoefte kan voldoen. Kijk vooral goed wat er nog van het vermogen over is bij -10, en hoever de WP kan terug moduleren. Dat lijken mij voor jou de belangrijkste punten.
Ik moet zeggen we leven nu ook vrij zuinig en met z'n tween de wens op gezinsuitbreiding is groot en zal ook niet meer al te lang meer duren dus we willen wel een pomp die wat meer opbrengt.

En ons tapwater moeten we gaan berekenen wat het meest aantrekkelijk is voor ons. Aangezien we een bad hebben wordt het wel een grote buffer en of dat in tegenstelling tot een doorverwarmer.
quote:
Prom0 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:05:
[...]

Ik moet zeggen we leven nu ook vrij zuinig en met z'n tween de wens op gezinsuitbreiding is groot en zal ook niet meer al te lang meer duren dus we willen wel een pomp die wat meer opbrengt.

En ons tapwater moeten we gaan berekenen wat het meest aantrekkelijk is voor ons. Aangezien we een bad hebben wordt het wel een grote buffer en of dat in tegenstelling tot een doorverwarmer.
Ik zou dan voor minimaal een 5KW WP gaan, maar als je verwacht in de toekomst meer te gaan gebruiken EN ook nog SWW te gaan maken zou ik gaan voor een 6+ KW WP.

Als je financieel kijkt en je hebt de ruimte en je hebt geen problemen met geluid binnenshuis is een WP boiler "The most bang for the Buck".

Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van alleen een doorstroomverwarmer, SWW maken met een COP van 1 krijg ik kippenvel van >:)

Je kunt ook nog een buffervat kiezen met hygine spiraal.

Zelf hebben we een 400 liter boiler welke wordt verwarmd door onze WP en ook een groot bad en 2 kleine kinderen, en altijd voldoende water met een Tb van 45 graden en maar 1 x per dag verwarmen.

Maar een boiler aansluiten op een WP is zeker niet de goedkoopste oplossing omdat je hier geen extra subsidie op krijgt, en toch vrij kostbare materialen nodig hebt als 3-weg-klep, leidingen, etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08:03

Helhond

Grunn

quote:
Grolsch schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:18:
[...]
Maar een boiler aansluiten op een WP is zeker niet de goedkoopste oplossing omdat je hier geen extra subsidie op krijgt, en toch vrij kostbare materialen nodig hebt als 3-weg-klep, leidingen, etc.
Dat is niet helemaal waar:
Zonneboiler (sorry voor het vloeken in de kerk :9)

Dat is de reden dat ik eerst een zonneboiler heb geplaatst en nu aan het orinteren ben voor een WP.
De systemen kunnen prima los van elkaar functioneren, en veel mensen geven de voorkeur aan PV ipv zonnecollectoren, maar de systemen vullen elkaar perfect aan. Gecombineerd kan je voor beide systemen een ISDE subsidie ontvangen.

Als je toch al de keuze overweegt voor een 200+ L (hygiene(spiraal)) buffer dan krijg je de collectoren er vrijwel gratis bij dankzij de ISDE subsidie, het is dus het overwegen waard. O-)

Helhond wijzigde deze reactie 10-07-2018 15:54 (33%)

60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68, Douche-WTW

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17-10 17:12
quote:
Helhond schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:47:
[...]

Dat is de reden dat ik eerst een zonneboiler heb geplaatst en nu aan het orinteren ben voor een WP.
Hier bewust geen zonneboiler gekozen, maar PV. Zonneboiler kan maar 1 ding: water warm maken. PV wekt stroom op en daarmee kan je zelf bepalen waar je die stroom voor gebruikt.

Persoonlijke keuze denk ik.

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 7160Wp Live PVoutput ☆ Prius PHEV Executive

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
Helhond schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:47:
[...]

De systemen kunnen prima los van elkaar functioneren, en veel mensen geven de voorkeur aan PV ipv zonnecollectoren, maar de systemen vullen elkaar perfect aan. Gecombineerd kan je voor beide systemen een ISDE subsidie ontvangen.

Als je toch al de keuze overweegt voor een 200+ L (hygiene(spiraal)) buffer dan krijg je de collectoren er vrijwel gratis bij dankzij de ISDE subsidie, het is dus het overwegen waard. O-)
Wat was je netto investering voor de zonneboiler :?

Toen ik het nagerekend heb was het niet interessant, en kan ik de "kostbare" m2's op m'n dak beter gebruiken voor PV. Tenminste, dat was toen mijn conclusie, de wereld kan veranderd zijn. :9

• WeirCo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:03
quote:
Grolsch schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:12:
[...]

Toen ik het nagerekend heb was het niet interessant, en kan ik de "kostbare" m2's op m'n dak beter gebruiken voor PV. Tenminste, dat was toen mijn conclusie, de wereld kan veranderd zijn. :9
Je bedoelt na aftrek van de subsidie? 4800,-. Voor ons een bewuste keus om 'm uit het bouwdepot bij de koop van onze woning te betalen, bood ons extra financieringsruimte en PV panelen lagen al op het pannendak. Staan inmiddels een jaar op het platte dak, boiler met extra warmtewisselaar voor SWW en CV. Ons gasverbruik is gereduceerd van 1920m3 naar +/- 1100m3 (uiteraard in combinatie met aanpassingen in CV circuit, voornamelijk aanvoer en delta T).

Afgelopen weekend begrepen van een wamtepomp installateur (voornamelijk L/W) dat een zonneboiler voor SWW en CV perfect combineert met een warmtepomp, snelle berekening leerde dat bijvoorbeeld een Panasonic KIT-WQC09H3E8 geschikt lijkt voor ons. Blij verrast dat na aftrek van subsidie voor ongeveer 5000,- investeren we compleet gasloos kunnen! :*)

PVoutput

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 23:24
quote:
Grolsch schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:12:
[...]

Denk dat je met subsidie inderdaad een goedkope boiler hebt. De collectoren kunnen toch gewoon marktplaats op voor 500. Of mag ik dat niet zeggen....

• Guido87
Een boiler verwarmen voor tapwater is het meest rendabel denk ik. Spiraal onderin voor Zonneboiler, dan hoef je als je zo'n genoeg schijnt je warmtepomp niet te gebruiken om tapwater te verwarmen. Andere spiraal zet je wp op, die swinters je tapwater boiler kan verwarmen als je zonneboiler bijna niets doet.
Je gebruikt dan stroom maar wel met cop van ongeveer 3.

Je zonneboiler gebruiken voor cv is weinig rendabel denk ik.... Je hebt teveel warmte nodig... en als je warmte nodig hebt schijnt de zon waarschijnlijk niet. En tapwater heb je toch nodig...dus dan kun je dat beter maken met de zonneboiler.

Combineren van hoogtemperatuur en jaartemperatuur systemen is erg moeilijk denk ik.
Ze spreken wel over gelaagdheid in een vat...
Maar als je uit je zonneboiler de middelste spiraal gebruikt voor je vloerverwarming en de onderste om de tank te verwarmen door de zonnecollector. En een hygine spiraal voor tapwater die dus gebruik maakt van het warmste water bovenin de tank. Dan kan het zijn dat je teveel water wegtrekt in het midden van de tank, daardoor trek je het warmste water van bovenin naar beneden...wat je niet wilt...
Je loopt dus risico dat bijvoorbeeld je warmtepomp continue heet tapwater aan het maken is omdat je teveel lauw water uit de tank haalt voor je vloer...

Zoiets rendabel maken is erg moeilijk denk ik zelf....

Een zonneboiler heeft hoger rendement dan pv omdat je niet hoeft om te zetten. Je verwarmt met water(glycol) >water.

Kun je zomers je opgewekte stroom meteen opmaken? En swinters wek je ook bijna geen stroom op...
Als je 5 cent terugkrijgt voor je stroom en je betaald met piekmomenten straks 25cent, dat is het terugverdien rekenmodel voor pv ineens heel anders....

Warm water kun je altijd gebruiken...

Zomaar mijne gedachte dit....
Kijken wie er op schiet.... :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 16-10 17:36
quote:
Oxellaar schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:59:
[...]

@iedereen hier... Hoeveel klachten van buren hebben jullie?
Dit lijkt me een betere graadmeter dan het geval bij Kassa...
beetje laat maar toch:

ELGA staat er sinds jan.2016 tot op heden nog geen klachten van de buren gehad. 1 slaapt met z'n raam open.(rijtjeshuis van 6mtr breed, tuin van 10mtr diep, ELGA naast de voordeur voor een stenen tussenmuur van 1.80mtr hoog)

Snachts (11.30-07.30) staat ie of uit of op een laag pitje, mede omdat ik niet wakker wil worden van die ellendige brom in de slaapkamer. (dus ELGA-leiding nooit boven je bed monteren).

amarkest wijzigde deze reactie 10-07-2018 17:21 (9%)

• shoombak
  • Registratie: september 2008
  • Niet online
Wij zijn in de running voor een nieuwbouwproject en de aannemer heeft inmiddels details kunnen delen van de gebruikte L/W pomp. Nu heb ik echter geen idee in hoeverre de Panasonic 7 kW: KIT-ADC07HE5 een goede keus in deze tijden is. Ook lijkt me de 48db van de buitenunit redelijk hoog. Op het internet kan ik weinig ervaringen vinden, maar het lijkt ook een redelijk nieuw model.

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
WeirCo schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:34:
[...]

Je bedoelt na aftrek van de subsidie? 4800,-. Voor ons een bewuste keus om 'm uit het bouwdepot bij de koop van onze woning te betalen, bood ons extra financieringsruimte en PV panelen lagen al op het pannendak. Staan inmiddels een jaar op het platte dak, boiler met extra warmtewisselaar voor SWW en CV. Ons gasverbruik is gereduceerd van 1920m3 naar +/- 1100m3 (uiteraard in combinatie met aanpassingen in CV circuit, voornamelijk aanvoer en delta T).

Afgelopen weekend begrepen van een wamtepomp installateur (voornamelijk L/W) dat een zonneboiler voor SWW en CV perfect combineert met een warmtepomp, snelle berekening leerde dat bijvoorbeeld een Panasonic KIT-WQC09H3E8 geschikt lijkt voor ons. Blij verrast dat na aftrek van subsidie voor ongeveer 5000,- investeren we compleet gasloos kunnen! :*)
Dus netto investering is 4800 EURO, mijn RVS vat kostte mij 1386 met verzendkosten stel 1500,00.

Verschil is 3300,00, voor 3300,00 kun je +- 3300WP aan panelen kopen die op mijn dak zo'n 90% renderen, dus ik wek 2970kWh per jaar op met die 3300 .

Ik verbruik aan SWW zo'n 700kWh per jaar aan stroom, dus heb ik nog 2270kWh per jaar "over" om andere "leuke" dingen mee te doen zoals WP verwarmen etc. etc.

Dus zoals ik het bereken is het zelfs MET subsidie niet interessant om een zonneboiler aan te schaffen.

@Guido87 Stroom wat je over hebt kun je terug leveren, en levert altijd meer op als de rest energie van een zonneboiler, want daar krijg je namelijk 0 / niets voor terug.

Grolsch wijzigde deze reactie 10-07-2018 17:28 (5%)

quote:
[...]

Mijn verbuik 2017:

[...]

Misschien weet (stads en) lotgenoot @crazyharrie raad, hij heeft de SVP er gratis uitgewerkt.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:15
quote:
rjd22 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:01:
Eehm, het is misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar zou het niet handig zijn om hierover na te denken vrdat je enkele duizenden euro's uitgeeft aan een warmtepomp die eigenlijk niet helemaal lekker bij jouw situatie past?
Voor mij is die hoge afzekerwaarde namelijk reden om een 3-fasen warmtepomp te kopen. Dat werkt een stuk lekkerder op een 3x25 A hoofdzekering.
Pagina: 1 ... 24 ... 67 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True