Je zit in het verkeerde topic! Dit topic gaat over lucht/water warmtepompen. Graag L/L warmtepompen in het daarvoor bestemde topic bespreken.thefox154 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 13:08:
[...]
Zeker opmerkingen of in ieder geval stof om over na te denken. We gaan hier met zijn allen prat op de efficientie van de warmtepompen, voor een airco lijkt mij dat minstens ook opgaan. Ik heb mezelf hierin de afgelopen maand een beetje verdiept en ben met twee italiaanse en een spaanse partij aan het mailen om twee a+++ units hierheen te krijgen. In NL vragen ze met droge ogen het drievoudige excl installatie.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
ER staat hier een vraag, had een mod dat mogen verplaatsen. Krijg je ook geen reacties.Andrehj schreef op zondag 1 juli 2018 @ 13:53:
[...]
Je zit in het verkeerde topic! Dit topic gaat over lucht/water warmtepompen. Graag L/L warmtepompen in het daarvoor bestemde topic bespreken.
Overigens had je dit bij de vorige 5 reacties hierop ook kunnen zetten

[ Voor 8% gewijzigd door thefox154 op 01-07-2018 14:16 ]
Ik had mijn zinnen gezet op een pana 5kw model.
Echter twee zaken storen mij nu..
Per 1 januari 2018 moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer zijn.
Dit houdt dus in dat ik niet zelf de monoblock kan plaatsen.. Weten jullie of dit daadwerkelijk gehandhaafd wordt? Hebben jullie hier nog advies voor?
Verder zit ik nog met de locatie WP. Deze zou op mijn garage komen. Dan gaat het leidingwerk door de garage naar de kruipruimte. Dan horizontaal 5 meter naar de meterkast waar ik deze kan aansluiten op het bestaande systeem. De CV ketel hangt op zolder. Hier zou ik dan een terugslagklep moeten plaatsen om terugstroming te voorkomen.
Is dit wel handig verzonnen? Of zitten er nadelen aan dit verhaal? Tevens zou ik gaan werken zonder buffervat
Verdere info:
Nieuwbouw hoekwoning uit 2017. 2 verdiepingen vloerverwarming en geen radiatoren.
Gasverbruik 1100m3(staat aan de kust in een polder vol op de wind..)
pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5
Dat is nou het principe van een grondgebonden systeem. Zomers de warmte opslaan om het swinters te kunnen gebruiken. Hernieuwbare energie.Dylantje2 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:53:
[...]
Mijn zolder is koeler geworden....
Omdat mijn WP boiler die warme lucht omzet in SWW,,,![]()
![]()
Dus: omdenken, koelen of de warmte gebruiken.:-)![]()
![]()
Nul, lijkt me. Dit ding doet niets anders als wat de wind in de winter doet, gevoelstemperatuur verlagen zonder de daadwerkelijke temperatuur te verlagen. Waarschijnlijk wordt dit iets versterkt door de vernauwing van de fleshals. Zodra je buiten het bereik van de luchtstroom bent zal je waarschijnlijk geen verschil merken en meten. En als iemand er van overtuigd is dat het wel werkt zou ik het ding omdraaien in de winter en kijken of z'n huis dan ook warmer wordt
Ik denk dat je met een ventilator het zelfde effect bereikt, met als nadeel dat de ventilatormotor ook warmte zal afgeven aan de omgeving.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Waarom geen 7 kw model ? Dan is er net iets meer vermogen voorhanden als het nodig is (harde wind).Xanderk89 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:15:
Ik zou graag ook aan de l/w warmtepomp gaan.
Ik had mijn zinnen gezet op een pana 5kw model.
Echter twee zaken storen mij nu..
Per 1 januari 2018 moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer zijn.
Dit houdt dus in dat ik niet zelf de monoblock kan plaatsen.. Weten jullie of dit daadwerkelijk gehandhaafd wordt? Hebben jullie hier nog advies voor?
Verder zit ik nog met de locatie WP. Deze zou op mijn garage komen. Dan gaat het leidingwerk door de garage naar de kruipruimte. Dan horizontaal 5 meter naar de meterkast waar ik deze kan aansluiten op het bestaande systeem. De CV ketel hangt op zolder. Hier zou ik dan een terugslagklep moeten plaatsen om terugstroming te voorkomen.
Is dit wel handig verzonnen? Of zitten er nadelen aan dit verhaal? Tevens zou ik gaan werken zonder buffervat
Verdere info:
Nieuwbouw hoekwoning uit 2017. 2 verdiepingen vloerverwarming en geen radiatoren.
Gasverbruik 1100m3(staat aan de kust in een polder vol op de wind..)
Ik doe weleens DIY projecten waarin ik meehelp met aansluiten mijn factuur word dan ingestuurd bij RVO en subsidie krijg je dan gewoon.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb gebeld met RVO. Als ik middels foto’s kon aantonen dat hij deskundig geïnstalleerd was, kreeg ik gewoon subsidie.koevlaas2 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:23:
[...]
Waarom geen 7 kw model ? Dan is er net iets meer vermogen voorhanden als het nodig is (harde wind).
Ik doe weleens DIY projecten waarin ik meehelp met aansluiten mijn factuur word dan ingestuurd bij RVO en subsidie krijg je dan gewoon.
Zo gezegd, zo gedaan. Subsidie was binnen 4 week overgemaakt.
Zonder factuur van installateur.
Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.
[ Voor 7% gewijzigd door Supertip op 02-07-2018 03:13 ]
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
[ Voor 28% gewijzigd door technopeuter op 02-07-2018 12:44 ]
diskeltische lurker
Geluidproductie Loria 6004 vs 6008 scheelt ook 7 dB (62 dB vs 69 dB).
Volgens mij zit er een fout in de uitleg...
Lucht word in de flessenhals "samengeperst" en koelt daardoor af....
Maar bij compressie komt juist warmte vrij, dus ben benieuwd wat er nu echt gebeurd.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Precies datzelfde zat ik me ook af te vragen. Mijn natuurkundige logica zou juist beredeneren dat het andersom werkt. Als de lucht door de smalle ingang aankomt en doorstroomt naar de brede kant neemt de luchtdruk af waardoor de temperatuur van de lucht daalt. Bij compressie zou je juist verwachten dat de lucht warmer wordt. Tenzij juist het idee is dat door compressie de luchtdruk in eerste instantie toeneemt, vervolgens de lucht op hoge druk zijn temperatuursverhoging kwijt ziet te raken (waar aan?) en vervolgens bij het uitstromen uit de kleine uitgang weer op normale luchtdruk komt en daardoor afkoelt. Maar in die situatie zou je verwachten dat je tussen ingang en uitgang een overdracht van warmte zou moeten hebben die deze frisdrankflessen lijkt mij niet kunnen bieden...Oxellaar schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:04:
[...]
Volgens mij zit er een fout in de uitleg...
Lucht word in de flessenhals "samengeperst" en koelt daardoor af....
Maar bij compressie komt juist warmte vrij, dus ben benieuwd wat er nu echt gebeurd.
Je bedoelt waarschijnlijk mij...stekkel schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:44:
@Andre1973 De door mij genoemde COP getallen voor de Loria 6004 komen uit Installateurshandleiding-Loria-Techneco-1633-12.pdf
Geluidproductie Loria 6004 vs 6008 scheelt ook 7 dB (62 dB vs 69 dB).
En dergelijke getallen staan inderdaad op pagina 62 van de door jou genoemde PDF (link toegevoegd). Maar er wordt daar toch iets anders bedoeld! Want bijvoorbeeld de waarde van 6.37 als COP voor 7°C/35°C klopt al niet met de COP waarde van 4.80 die op pagina 2 staat.
Concurrenten als Panasonic en Mitsubishi halen bij die temperatuur trouwens ook altijd waardes van rond de 4.8.
Of dacht je dat Techneco iets geniaals had gedaan? Door een binnen- en buitenunit van twee verschillende fabrikanten in te kopen zomaar 30% hogere COP's halen dan de concurrentie?

Dat kan dus niet, en dat is ook niet zo.
Mijn mening over de Loria blijft dus: Alleen de 6004 kan qua COP's redelijk meekomen met de concurrentie. Als je het vermogen van de 6008 nodig hebt, ben je bij bijv. Mitsubishi veel beter af, want een beter rendement en veel minder geluid.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Chinese rommel.. been there.. done that... niet aan beginnen..technopeuter schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:43:
iemand deze leverancier al gezien? lijkt me enorm goedkoop http://gondzik.de/index.php?cPath=1_28 Duits en voor €75 op je stoep...alleen waterzijdig aan te sluiten...
Die 7kW heb ik ooit een keer gekocht voor 500 €, het werkte wel, maakte veel lawaai en de COP was niet bijzonder. Met name de warmtewisselaar is onderbemeten in die systemen.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
De vraag is dan hoe bewijs je met fotos dat iets deskundig is geinstalleerdWouter9636 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 23:21:
[...]
Ik heb gebeld met RVO. Als ik middels foto’s kon aantonen dat hij deskundig geïnstalleerd was, kreeg ik gewoon subsidie.
Zo gezegd, zo gedaan. Subsidie was binnen 4 week overgemaakt.
Zonder factuur van installateur.
Foto van buitenunit, binnenunit en de regelaar. Netjes aangesloten met viega en rehau en in bedrijf.Xiphalon schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:47:
[...]
De vraag is dan hoe bewijs je met fotos dat iets deskundig is geinstalleerd
Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.
PFFF das niet duur....technopeuter schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:43:
iemand deze leverancier al gezien? lijkt me enorm goedkoop http://gondzik.de/index.php?cPath=1_28 Duits en voor €75 op je stoep...alleen waterzijdig aan te sluiten...
En subsidie dus je houdt geld over..
En pana pomp...
Alleen zo weinig andere info.
Settings menu NL?
Wat zijn de opties in het menu..?
Zou wel wat zijn voor het zwembad,:-)
Mag ik voor 3 systemen iets aanvragen???
Edit:
Wat als je meer subsidie vangt dat hij kost??
[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 02-07-2018 22:32 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
En een foto van je display met een paar dagen het verbruik erop...Wouter9636 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:01:
[...]
Foto van buitenunit, binnenunit en de regelaar. Netjes aangesloten met viega en rehau en in bedrijf.
en je serienummer
En tsja werkend is werkend
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Maakt niet uit in geval van subsidie, het is een vast bedrag voor het type warmtepomp.Dylantje2 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:16:
[...]
Wat als je meer subsidie vangt dat hij kost??
Ik diende een lagere factuur in dan de subsidie voor de Elga, geen probleem.
Op dezelfde manier dat je dat met een factuur doet.Xiphalon schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:47:
[...]
Een factuur zegt ook niets over de mate van deskundigheid
Al met al (koelleidingen e.d.) was de unit vast wel duurder dan de subsidie.Oxellaar schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:03:
[...]
Ik diende een lagere factuur in dan de subsidie voor de Elga, geen probleem.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Stuur mij een paar foto's en ik kan het je waarschijnlijk zo vertellen, dat is zo moeilijk niet.Xiphalon schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:47:
[...]
Ja in theorie wel, maar die stonden niet op de factuur.koevlaas2 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:13:
[...]
Al met al (koelleidingen e.d.) was de unit vast wel duurder dan de subsidie.
Alles waar geen subsidie op zit hoef ik niet in te dienen. Misschien tegenwoordig wel ivm met aantonen van installatie.
En de installatie is hier gedaan met restjes, die vaak lang rondzwerven in een magazijn om na een jaar of wat weggegooid te worden. Erg duurzaam dus
[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 03-07-2018 07:00 ]
Is dit een bekend iets? Is het ernstig?
Het is dus aan het begin van een SWW run, ongeveer 30-40 sec een fluitend geluid. Lijkt op een alarm ofzo, constant van toon
[ Voor 3% gewijzigd door Xiphalon op 03-07-2018 09:09 ]
Ik heb ook een Joule boiler uit Polen en herken het niet. Ook @koevlaas2 heeft een Jouleboiler uit Polen en ik heb hem er ook nog nooit over gehoord.Xiphalon schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:09:
Ander vraagje: ik heb een indirect boilervat van Joule (via Kotly) en als de WP begint met de SWW run maakt die boiler een (hard: dB of 60 denk ik) fluitend geluid. Het lijkt vooral te maken te hebben met het koude cv water wat er 'opeens' doorheen gepompt wordt.
Het is dus aan het begin van een SWW run, ongeveer 30-40 sec een fluitend geluid. Lijkt op een alarm ofzo, constant van toon
Heb je de mogelijkheid er een filmpje / geluidsfragment van te maken
Helpt het verlagen van de pompstand van je WP
Misschien lucht in het CV systeem
Ik ga vanavond even testen en eventueel wat opnemen.
Gaat je drie weg klep niet te traag?Xiphalon schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:25:
Ik vond het ook al maf... Wat veroorzaakt zo'n geluid
Ik ga vanavond even testen en eventueel wat opnemen.
1 PVoutput . Dongen NB
@Xiphalon Al dan niet icm een vrij kleine 3weg klep denk ik.
Goed punt: ik heb een driewegklep met een eind contact, dus de pomp(die aangestuurd wordt door de binnenunit , dacht ik) via dat eindcontact laten lopen dan maar ?Oxellaar schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:43:
De pomp hoort (nog) niet te draaien als de driewegklep omloop.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Jouw Zubadan doet het goed, dus gewoon aansluiten zoals bedoeld.Naalroc schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:28:
[...]
Goed punt: ik heb een driewegklep met een eind contact, dus de pomp(die aangestuurd wordt door de binnenunit , dacht ik) via dat eindcontact laten lopen dan maar ?
Ik zou ook nog voor de 11kW Zubadan kunnen gaan, omdat het ding vrij ver kan terugmoduleren. @Grolsch wil jij hier iets over roepen?
Bij mij fluit en zoemt er helemaal niets, ook niet bij de installaties die ik gedaan heb.Grolsch schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:13:
[...]
Ik heb ook een Joule boiler uit Polen en herken het niet. Ook @koevlaas2 heeft een Jouleboiler uit Polen en ik heb hem er ook nog nooit over gehoord.
Helpt het verlagen van de pompstand van je WPDan weet je in ieder geval in welke hoek je het moet zoeken.
Zou ik een RVS boiler nemen, die van OEG is van staal ?mebrein schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:12:
Even een gedachtenspinsel over die Mitsubishi Zubadan, voor SWW en CV. Ik zie dat de 8kW buitenunit inmiddels in een 3-fase variant kan worden geleverd. Dat sluit heel mooi aan met mijn plan voor zonnepanelen (max 5750W ac, 3-fase). Nu heb ik straks overcapaciteit. En dan lijkt die 200 liter binnenunit/boiler aan de kleine kant. Ik zou dan liever meer kunnen bufferen....Is het dan niet beter om de Hydrobox unit (die zonder boiler) aan te schaffen. En dan een grotere drinkwaterboiler, bijvoorbeeld een 400 liter drinkwaterboiler van OEG?
Ik zou ook nog voor de 11kW Zubadan kunnen gaan, omdat het ding vrij ver kan terugmoduleren. @Grolsch wil jij hier iets over roepen?
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
@koevlaas2 RVS klinkt beter... En op dit stuk van plan moet ik nog veel huiswerk doen...
[ Voor 17% gewijzigd door mebrein op 03-07-2018 13:35 ]
Hoe kom jij aan het getal 8KWmebrein schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:12:
Even een gedachtenspinsel over die Mitsubishi Zubadan, voor SWW en CV. Ik zie dat de 8kW buitenunit inmiddels in een 3-fase variant kan worden geleverd. Dat sluit heel mooi aan met mijn plan voor zonnepanelen (max 5750W ac, 3-fase). Nu heb ik straks overcapaciteit. En dan lijkt die 200 liter binnenunit/boiler aan de kleine kant. Ik zou dan liever meer kunnen bufferen....Is het dan niet beter om de Hydrobox unit (die zonder boiler) aan te schaffen. En dan een grotere drinkwaterboiler, bijvoorbeeld een 400 liter drinkwaterboiler van OEG?
In de tijd dat ik mijn WP kocht waren er van de Zubadan 2 types voor mij interessant, namelijk de 8KW en de 11,2KW. Met een warmteverliesberekening van 10KW had de 8KW los van de prijs alleen maar nadelen, namelijk: Niet in 3 fasen te verkrijgen, eigenlijk te weinig vermogen dus, hoge afzekerwaarde.
In "mijn" tijd konden de Zubadans alle 2 even ver terug moduleren (4,5kW thermisch uit mijn hoofd), dus nog minder voordelen voor een 8KW.
Ik weet niet hoever de nieuwe Mitsu's kunnen terugmoduleren, als je behoefte niet meer is als 8KW, en de 8KW is in 3 fasen te verkrijgen, en kan verder terugmoduleren dan wist ik het wel
Dat hele minimale vermogen getal moet je trouwens ook met een bepaalde bril lezen.
Minimale vermogen is namelijk afhankelijk van Tb en Ta. De compressor kan niet verder terug als naar een xx%. Hoe lager de buitentemperatuur en/of hoe hoger de Ta, hoe slechter de COP, hoe verder de WP kan terug moduleren.
Maar je wilt graag terugmoduleren bij temperaturen van +- 10 graden, en zeer lage Ta.
Als ik dan mijn Mitsu tabelletje erbij pak die in de folders dus wordt verkocht voor "minimale vermogen 4,5KW" zie deze link:
https://www.alklima.nl/pr...armtepomp/puhz-shw112yha/
Deze unit kan in werkelijkheid veel verder terugmoduleren, namelijk naar 3,61KW (Tb=12, Ta=55 ) dus daar heb je kort samengevat "geen fluit aan"
In de praktijk wil je bij +- Tb12 een Ta hebben van 25, en dan is het minimale vermogen 10,51KW.
Dit is niet Mitsu specifiek, alle warmtepompen hebben hier in meerdere of mindere mate "last" van, alleen kan ik eenvoudig alleen mooie tabellen van Mitsu vinden, en niet van andere merken.
En jij denkt met 5750WP overcapaciteit te hebben
Maar om daar een reeël beeld over te krijgen hebben we toch je historische gasverbruik nodig, en iets meer uitleg over je afgiftesysteem.
Een 200 liter boiler kan heel goed, MITS je de temperatuur maar hoog genoeg hebt, en laat dat nu juist slecht zijn voor de COP.
Zelf heb ik een 400 Liter RVS boiler op 45 graden welke eenmaal per dag wordt verwarmd, goed voor de COP (4,36 in juni), en voldoende warm water voor een gezin met 2 kleine kinderen.
Dat hele met/zonder hygiënespiraal is wat mij betreft voldoende over geschreven de afgelopen periode, laten we het houden op een kwestie van smaak
Aangesloten met koper? Misschien een leiding waar een braam aan binnenkant zit... gaat heel ver zo'n fluittoon dan...Xiphalon schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:09:
Ander vraagje: ik heb een indirect boilervat van Joule (via Kotly) en als de WP begint met de SWW run maakt die boiler een (hard: dB of 60 denk ik) fluitend geluid. Het lijkt vooral te maken te hebben met het koude cv water wat er 'opeens' doorheen gepompt wordt.
Koper zagen geeft mooie gladde leiding.
Koper snijden met zo'n ronddraaimes geeft mooie braam rondom als je niet juist gebruikt.
Wordt het dan niet eens tijd om meer flesjes bier te gaan drinken......Grolsch schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:35:
[...]
Hoe kom jij aan het getal 8KW
In de tijd dat ik mijn WP kocht waren er van de Zubadan 2 types voor mij interessant, namelijk de 8KW en de 11,2KW. Met een warmteverliesberekening van 10KW had de 8KW los van de prijs alleen maar nadelen, namelijk: Niet in 3 fasen te verkrijgen, eigenlijk te weinig vermogen dus, hoge afzekerwaarde.
In "mijn" tijd konden de Zubadans alle 2 even ver terug moduleren (4,5kW thermisch uit mijn hoofd), dus nog minder voordelen voor een 8KW.
Ik weet niet hoever de nieuwe Mitsu's kunnen terugmoduleren, als je behoefte niet meer is als 8KW, en de 8KW is in 3 fasen te verkrijgen, en kan verder terugmoduleren dan wist ik het welDan ging ik voor de 8KW variant
Dat hele minimale vermogen getal moet je trouwens ook met een bepaalde bril lezen.
Minimale vermogen is namelijk afhankelijk van Tb en Ta. De compressor kan niet verder terug als naar een xx%. Hoe lager de buitentemperatuur en/of hoe hoger de Ta, hoe slechter de COP, hoe verder de WP kan terug moduleren.
Maar je wilt graag terugmoduleren bij temperaturen van +- 10 graden, en zeer lage Ta.
Als ik dan mijn Mitsu tabelletje erbij pak die in de folders dus wordt verkocht voor "minimale vermogen 4,5KW" zie deze link:
Deze unit kan in werkelijkheid veel verder terugmoduleren, namelijk naar 3,61KW (Tb=12, Ta=55 ) dus daar heb je kort samengevat "geen fluit aan"
In de praktijk wil je bij +- Tb12 een Ta hebben van 25, en dan is het minimale vermogen 10,51KW.
Dit is niet Mitsu specifiek, alle warmtepompen hebben hier in meerdere of mindere mate "last" van, alleen kan ik eenvoudig alleen mooie tabellen van Mitsu vinden, en niet van andere merken.
En jij denkt met 5750WP overcapaciteit te hebben![]()
Ik kom met 7000WP jaarlijks nog zo'n 1500kWh te kort
Zo'n WP verbruikt meer stroom als ik flesjes bier in een jaar
Maar om daar een reeël beeld over te krijgen hebben we toch je historische gasverbruik nodig, en iets meer uitleg over je afgiftesysteem.
Een 200 liter boiler kan heel goed, MITS je de temperatuur maar hoog genoeg hebt, en laat dat nu juist slecht zijn voor de COP.
Zelf heb ik een 400 Liter RVS boiler op 45 graden welke eenmaal per dag wordt verwarmd, goed voor de COP (4,36 in juni), en voldoende warm water voor een gezin met 2 kleine kinderen.
Dat hele met/zonder hygiënespiraal is wat mij betreft voldoende over geschreven de afgelopen periode, laten we het houden op een kwestie van smaak

Ik neig naar de 8kW omdat we eigenlijk altijd al met de Agpo 225c nooit problemen hadden met de boel warm te krijgen. En dat is niet een hele grote CV. Ik heb ook de koevlaas formule erop losgelaten en dan springt de 8kW variant eruit.
Het huis heeft dus overal radiatoren, helaas geen LT. Maar liefst vervang ik ze op de begane grond en de 2de verdieping door vloerverwarming. Het huis heeft op de begane grond een keuken/berging. Tweede verdieping is over de hele lengte woonkamer. Met een vide naar beneden richting keuken.
Een goede kwaliteit rvs boiler gaat langer mee dan de warmtepomp zelf vermoed ik. Dus dat zou mijn reden zijn om te kiezen voor een losse boiler. Je hebt meerdere keuzes. Boiler met tapwater emaille(staal met glascoating), rvs of koper(goed tegen legionella, wel kwetsbaar met deuken, denk wel dat koper langste meegaat...Scandinavische landen kiezen ze vaak koper schijnt. Of een hygiëne Boiler, is apart(cv) water met spiraal. Ook hier weer keuze is reuze... emaille met rvs spiraal. Rvs met rvs spiraal. Hsk hellmann vat is met koperspiraal las ik hier laatst...Dat is ook wel supermooi, neem aan dat het vat rvs is maar dat weet ik niet zeker. @jerh heeft zo'n ding van 800 liter.mebrein schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:12:
Je hebt natuurlijk wel wat extra losse spullen nodig, wat leidingen, 3weg klep... koppelingen.
Meerprijs valt mee.... het is meer een totaal oplossing zo'n all in one. Makkelijk en snel.
Een vat kun je altijd gebruiken lijkt me,
dus ik ga denk ik ook apart nemen. Moet allen nog bedenken waar ik het allemaal kwijtraak...
De 7,5kw is minimaal 2.9kw.Grolsch schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:35:
[...]
Ik weet niet hoever de nieuwe Mitsu's kunnen terugmoduleren, als je behoefte niet meer is als 8KW, en de 8KW is in 3 fasen te verkrijgen, en kan verder terugmoduleren dan wist ik het welDan ging ik voor de 8KW variant
En jij denkt met 5750WP overcapaciteit te hebben![]()
Ik kom met 7000WP jaarlijks nog zo'n 1500kWh te kort
Zo'n WP verbruikt meer stroom als ik flesjes bier in een jaar
De 8,0kw is minimaal 3.2kw.
Uit de productspecificaties uiteraard.
1400m3 gas vervangen door een WP komt inderdaad op 6,78KW uit, dus dan is de 8KW een hele mooie veilige keuze.mebrein schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:55:
@Grolsch Super veel dank voor deze uitgebreide reactie! Ik zit momenteel op 800 kuub gas, maar dat is vertekend omdat ik met 3 Ultimakers aan het printen ben. En die printers warmen de boel netjes op. Maar toen ik ze nog niet had zat ik max op 1400. En ik denk dat het verstandig is daarmee te rekenen. Het huis heeft 3 verdiepingen, 50m2 per woonlaag, plat dak, is redelijk goed geïsoleerd. En staat zowel in de ochtend als in de middag op de voor en achtergevel goed in de zon. Ik ga nog extra isoleren in de kruipruimte en wie weet komt daar nog 25 m2 LT vloerverwarming. De benedenvloer vonden we altijd al koud.
Ik neig naar de 8kW omdat we eigenlijk altijd al met de Agpo 225c nooit problemen hadden met de boel warm te krijgen. En dat is niet een hele grote CV. Ik heb ook de koevlaas formule erop losgelaten en dan springt de 8kW variant eruit.
Het huis heeft dus overal radiatoren, helaas geen LT. Maar liefst vervang ik ze op de begane grond en de 2de verdieping door vloerverwarming. Het huis heeft op de begane grond een keuken/berging. Tweede verdieping is over de hele lengte woonkamer. Met een vide naar beneden richting keuken.
1400m3 gas vervangen door stroom gaat je zeker 2800kWh per jaar kosten, als het niet meer is, omdat je afgiftesysteem nog redelijk HT.
Welk merk / type heb je het nu over, want de Zubadan bestaat zover ik weet niet in 7,5KW uitvoering.Guido87 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:21:
[...]
De 7,5kw is minimaal 2.9kw.
De 8,0kw is minimaal 3.2kw.
Uit de productspecificaties uiteraard.
En bij welke Ta / Tb is dat vermogen opgegeven
Hoe ging het verwarmen de afgelopen 'winter' tijdens de koude periode ?Grolsch schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:35:
[...]
Draaide je toen ook steeds op 75% ? -10c gemiddeld per dag is het bij lange na niet geweest dus je verlies zal op niet op 10 kW gezeten hebben denk ik.
Toen ik "perongeluk" op 50% draaide (of 75%, kweet niet meer precies wat het was) was m'n systeem inderdaad gigantisch traag, en Ta kwam niet op peil. Ik snap nu wel waaromkoevlaas2 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:47:
[...]
Hoe ging het verwarmen de afgelopen 'winter' tijdens de koude periode ?
Draaide je toen ook steeds op 75% ? -10c gemiddeld per dag is het bij lange na niet geweest dus je verlies zal op niet op 10 kW gezeten hebben denk ik.
Bijvoorbeeld woensdag 28-02-2018 was ik heel erg blij met m'n 11,2KW

Als ik iets geleerd heb over warmteverlies afgelopen winter, dan is het dat de Tb geen goede graadmeter is voor warmteverlies
Ik weet dat ik met een kleinere WP wellicht 24*7 had kunnen draaien, maar ik wil 's nachts dat m'n WP uit is, en 's nachts door moeten draaien vanwege gebrek aan vermogen vind ik geen elegante oplossing.
Ta/tb weet ik niet bij die opgave...Grolsch schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:58:
[...]
1400m3 gas vervangen door een WP komt inderdaad op 6,78KW uit, dus dan is de 8KW een hele mooie veilige keuze.
1400m3 gas vervangen door stroom gaat je zeker 2800kWh per jaar kosten, als het niet meer is, omdat je afgiftesysteem nog redelijk HT.
[...]
Welk merk / type heb je het nu over, want de Zubadan bestaat zover ik weet niet in 7,5KW uitvoering.
En bij welke Ta / Tb is dat vermogen opgegeven
7,5kw is de nieuwe zwarte model maar de ecodan. En daarvan heb je ook de 10kw dacht ik.
De 8kw is nieuwe zwarte model zubadan versie. De 11,2kw is ook een zubadan.
Klopt, maar de 10 kW is geen Zubadan, het type is puhz-sw100yaa (vaa voor 1 fase),Guido87 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 17:53:
[...]
Ta/tb weet ik niet bij die opgave...
7,5kw is de nieuwe zwarte model maar de ecodan. En daarvan heb je ook de 10kw dacht ik.
En je kan afrekenen met Visa, vind ik zelf een prettige gedachte met deze grote bedragen. En alles wat mis kan gaan met verzendingen....
En dan zou je er 2200 euri subsidie voor terugkrijgen. Alleen staat deze 400V pomp niet in de ISDE subsidie lijst... en ik vermoed dat ze daar ook niet moeilijk over doen.... maar beter goed gechecked dan 2200 down-the-drain.... Iemand?
Mocht iemand me willen helpen met bestellen en aansluiten, heel graag, uiteraard betaald, liefst via PM
[ Voor 9% gewijzigd door mebrein op 03-07-2018 19:04 ]
Ik heb het er ff bijgezochtGuido87 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 17:53:
[...]
Ta/tb weet ik niet bij die opgave...
Inverter modellen
PUHZ-SW75YAA doet bij +12 en Ta 25 graden minimaal 2,9KW en bij Ta 35 graden minimaal 2.8KW
PUHZ-SW100YAA doet bij +12 en Ta 25 graden minimaal 4,3KW en bij Ta 35 graden minimaal 4.1KW
Zubadan modellen
PUHZ-SHW80YAA doet bij +12 en Ta 25 graden minimaal 4,3KW en bij Ta 35 graden minimaal 4,1KW
PUHZ-SHW112YAA doet bij +12 en Ta 25 graden minimaal 4,5KW en bij Ta 35 graden minimaal 4,4KW
Conclusie, in de Zubadan versies zit een zwaardere compressor die beter/sterker presteert bij lage temperaturen, maar als het op minimaal modulatieniveau aankomt, "wint" de inverter het (nogal logisch)
Ook exact de reden dat extra lage Ta temperaturen bij mij resulteert in een lage WAF factor (koude vloer) en pendelgedrag van de WP (minimale vermogen domweg te hoog bij hoge Tb)
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 03-07-2018 19:39 ]
Twee zaken die je over het hoofd ziet:mebrein schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 19:01:
Ik zie bij de Spanjaard deze 8Kw 400V Zubadan staan:PUHZ-SHW80YAA + ERSC-VM2C. 4741 euro INCL btw, INCL verzending.
En je kan afrekenen met Visa, vind ik zelf een prettige gedachte met deze grote bedragen. En alles wat mis kan gaan met verzendingen....
............
De gratis verzending is uitsluitend in Spanje en Portugal; naar NL varieert dat nogal, tussen 180 en ca 300 €, kijk bij de options voor de Mitsubishi, daar staan de huidige prijzen.
Heb ik inmiddels voor je gedaan, het bedrag voor vracht is nu €250 , kijk maar hier:
https://www.instaladoratermica.com/67-accesorios-calefaccion
En je kan met CC betalen, dat kost 1,5% extra,
Velen hebben een limiet van €5000 op de CC, dus houd daar ook rekening mee; je kunt ook met PayPal betalen, kost 3,5% extra, en geen limiet; staat allemaal op de site, maar je kijkt er makkelijk overheen.
Maar ook ik wilde best betalen voor zekerheid dat het aankomt, ....
De temp. sensoren zijn nu belachelijk duur (€90) dus die dan maar in Dlnd bestellen.
Alle andere materialen in NL of D.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Transport split holanda is een airco, voor een Ecodan dient € 495,- te worden betaald.Naalroc schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:41:
[...]
Twee zaken die je over het hoofd ziet:
De gratis verzending is uitsluitend in Spanje en Portugal; naar NL varieert dat nogal, tussen 180 en ca 300 €, kijk bij de options voor de Mitsubishi, daar staan de huidige prijzen.
Heb ik inmiddels voor je gedaan, het bedrag voor vracht is nu €250 , kijk maar hier:
https://www.instaladoratermica.com/67-accesorios-calefaccion
En je kan met CC betalen, dat kost 1,5% extra,
Velen hebben een limiet van €5000 op de CC, dus houd daar ook rekening mee; je kunt ook met PayPal betalen, kost 3,5% extra, en geen limiet; staat allemaal op de site, maar je kijkt er makkelijk overheen.
Maar ook ik wilde best betalen voor zekerheid dat het aankomt, ....
De temp. sensoren zijn nu belachelijk duur (€90) dus die dan maar in Dlnd bestellen.
Alle andere materialen in NL of D.
Dacht het niet, ga naar 'verwarmingen" dan naar accessoires , kijk naar de rechter kolom, derde rij; geldt voor split systemen in Europa.(niet de tekst die jij aanhaalt)koevlaas2 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:58:
Transport split holanda is een airco, voor een Ecodan dient € 495,- te worden betaald.
Volgens mij dan, en anders even vragen per mail, makkelijk zat.
[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 03-07-2018 21:08 ]
https://www.instaladorate...sporte-split-holanda.htmlNaalroc schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 21:04:
[...]
Dacht het niet, kijk naar de rechter kolom, derde rij; geldt voor split systemen in Europa.(niet de tekst die jij aanhaalt)
@Naalroc , appeltaartje erop wedden ?
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 03-07-2018 21:24 ]
Eten we het samen op
[ Voor 21% gewijzigd door mebrein op 03-07-2018 21:58 ]
Dan moet je het land op Holanda zetten.mebrein schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 21:57:
Zou het - heel misschien - kunnen dat de gratis verzending nu een tijdelijke actie is? Als ik doorklik naar betalen blijftie aangeven dat de verzending gratis is......
O nee, je blijft gratis maar zal handmatig transport holanda ecodan... erbij moeten kopen.mebrein schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:00:
Bij mij staat 'The Netherlands'...
Doe je dit niet krijg je heel snel een mailtje dat het erbij moet.
Naalroc schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 21:04:
[...]
Dacht het niet, ga naar 'verwarmingen" dan naar accessoires , kijk naar de rechter kolom, derde rij; geldt voor split systemen in Europa.(niet de tekst die jij aanhaalt)
[ Voor 179% gewijzigd door Naalroc op 03-07-2018 22:06 ]
Als je nog even wacht, om een of andere reden dalen de verzendkosten straks weer naar €295,- , waarschijnlijk heeft dit met het drukke zomerseizoen te maken.mebrein schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:10:
Ik zie het nu... het is even wennen die Spaanse webshop. En voor 500 euro rijd je ook niet even op-en-neer. Maar lijkt nog steeds ca 1500 voordeliger dan als ik het in NL via één van de bedrijven inkoop. Als je in NL zoekt op prijzen is er ook nauwelijks info over te vinden. Raar eigenlijk, doet me denken aan een airco-warmtepomp-kartel. Ik zou verwachten dat als ik bijvoorbeeld een Zubadan pomp vergelijk met een Nibe, ik dat vergelijk ook op prijs zou moeten kunnen maken. Naast de technische specs natuurlijk. En dat je een monteur gewoon naar prestatie kan betalen. Ik geef dan liever iets meer aan een goede monteur uit.
Dit stijgen en dalen gaat al een paar jaar zo.
Ik heb een 200ltr Joule van Kotly staan en nergens last van.Xiphalon schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:09:
De diameter van de 3-wegklep is bij CV en SWW hetzelfde, dus dat zal het niet zijn.
Een andere appendage in het SWW-circuit?
Of een braam, ook een mogelijkheid, maar dit klopt niet:
Koper zagen geeft absoluut geen gladde leiding, maar juist heel veel bramen.Guido87 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:43:
Aangesloten met koper? Misschien een leiding waar een braam aan binnenkant zit... gaat heel ver zo'n fluittoon dan...
Koper zagen geeft mooie gladde leiding.
Koper snijden met zo'n ronddraaimes geeft mooie braam rondom als je niet juist gebruikt.
Er is maar één juiste methode en dat is de leiding afkorten, op wat voor manier dan ook, en daarna: ontbramen.
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Ik slijp de leidingen met een slijptol ga ik een pijpensnijder gebruiken krijg ik de dikke rand er bijna niet uit.Stoofie schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:35:
[...]
Ik heb een 200ltr Joule van Kotly staan en nergens last van.
De diameter van de 3-wegklep is bij CV en SWW hetzelfde, dus dat zal het niet zijn.
Een andere appendage in het SWW-circuit?
Of een braam, ook een mogelijkheid, maar dit klopt niet:
[...]
Koper zagen geeft absoluut geen gladde leiding, maar juist heel veel bramen.
Er is maar één juiste methode en dat is de leiding afkorten, op wat voor manier dan ook, en daarna: ontbramen.
Ik ontbraam alles met een ontbramer op mijn accuboor.
Dat was wat ik bedoelde... die dikke rand... als je niet goed kijkt, zie je het waarschijnlijk niet eens.koevlaas2 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:40:
[...]
Ik slijp de leidingen met een slijptol ga ik een pijpensnijder gebruiken krijg ik de dikke rand er bijna niet uit.
Ik ontbraam alles met een ontbramer op mijn accuboor.
Met zagen heb je dat niet, wel bramen uiteraard maar die schuur je zo weg.
Er zal vast een mooiere oplossing zijn tegenwoordig...
EDIT:
Het is haast of hij meeleest. 1 tel na het posten van bovenstaande krijg ik dit antwoord: Hola, siento el retraso, esta semana estoy fuera de viaje, la semana que viene se lo soluciono Un saludo. M.a.w. volgende week wellicht opgelost?!?
koevlaas2 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:23:
[...]
Als je nog even wacht, om een of andere reden dalen de verzendkosten straks weer naar €295,- , waarschijnlijk heeft dit met het drukke zomerseizoen te maken.
Dit stijgen en dalen gaat al een paar jaar zo.
[ Voor 16% gewijzigd door blauwemac op 04-07-2018 11:43 ]
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Heeft @koevlaas2 ervor gezorgd dat Jose niet meer antwoord?blauwemac schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:10:
Helaas blijkt Jose nu ineens doof voor verzoeken om inderdaad het te veel betaalde terug te storten, met dank aan Koevlaas2.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ja... Zo staat het er wel, maar denk niet dat het klopt.kmf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:01:
[...]
Heeft @koevlaas2 ervor gezorgd dat Jose niet meer antwoord?
Blijft wel een feestje om in Spanje of UK te bestellen.
Mij niet gezien.
Maandag een airco besteld, gisteren afgeleverd zonder gezeik.
Maja, meer verwacht ik ook niet van zo'n Nederlandse kartel zakkenvuller importeur
Zijn er negatieve verhalen geweest over pmcoppack?Oxellaar schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:05:
[...]
Mij niet gezien.
Of bedoel je een ander bedrijf uit UK?
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
kmf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:01:
[...]
Heeft @koevlaas2 ervor gezorgd dat Jose niet meer antwoord?
[ Voor 4% gewijzigd door blauwemac op 04-07-2018 11:42 ]
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Welkom in het kapitalisme, zo gaat het met alles waar subsidies op zitten. Is geen complottheorie, maar de standaard voor iedere ondernemer.mebrein schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:09:
Die prijzen moeten echt omlaag, ik weet bijna zeker dat dat met die subsidie te maken heeft. (Complottheorie). En als dat zo is mag dat snel aangepakt, echt te gek voor woorden.
Belastingvoordelen worden zo ook mis/gebruikt. Meer vraag, hogere prijzen. En iedereen wil zn graantje meepikken.
Op ieder gebied en in welke handel dan ook.
Als jij en ik een bedrijf zou hebben, dan deden we precies hetzelfde, tenminste ik wel en daar schaam ik me echt niet voor.
Als straks op iedere straathoek een installateur zit, die je prima kan bedienen met een warmtepomp, dan gaan de prijzen vanzelf omlaag. Zo is de cv ketel markt en zonnepanelen ook verziekt, daar is al jaren geen euro meer in te verdienen.
Maar degene die jaren geleden al een gok waagden en een andere kant op keken dan de rest. Ja, die hebben nu de macht en het recht om flink extra te rekenen.
Geef ze eens ongelijk....
Geen idee, ik ken al die namen nietHelhond schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:04:
[...]
Zijn er negatieve verhalen geweest over pmcoppack?
Zie alleen genoeg gezeik voorbij komen....
[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 04-07-2018 12:03 ]
PMCoppack doet goed z'n werk. Maar met de uiteindelijke vervoerder in NL moet je maar net treffen.Helhond schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:04:
[...]
Zijn er negatieve verhalen geweest over pmcoppack?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
kleine correctie gemaakt, pmc levert tot nu toe uitstekend werk!Oxellaar schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:05:
[...]
Ja... Zo staat het er wel, maar denk niet dat het klopt.
Mij niet gezien.
Maandag een airco besteld, gisteren afgeleverd zonder gezeik.
Maja, meer verwacht ik ook niet van zo'n Nederlandse kartel zakkenvuller importeur
Spanje, wat ik zo lees gaat het gewoon op zijn spaans.
Je moet niets willen veranderen of wijzigen want dan ben je de sjaak. In 1x goed bestellen en weten wat je wilt is er ook geen onduidelijkheid.
Nieuw model Mitsubishi puhz-shw80yaa(3fase model)+ersc2c hydrobox binnenunit koelen en verwarmen.
Instaladora termica: 4741euro
Fachklima24.de : 5423euro
Encliso.de: 6099euro
Klimacorner: 6897euro
Zomaar even snel wat opgezocht.
In NL (Heerhugowaard) bij Topaircon.eu: 5874 euroGuido87 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 15:56:
Prijzen verschillen wel aardig....
Nieuw model Mitsubishi puhz-shw80yaa(3fase model)+ersc2c hydrobox binnenunit koelen en verwarmen.
Instaladora termica: 4741euro
Fachklima24.de : 5423euro
Encliso.de: 6099euro
Klimacorner: 6897euro
Zomaar even snel wat opgezocht.
Overigens interessant: Die Fachklima24.de (uit Köln, voor een groot deel van NL dichterbij dan Heerhugowaard) is bij jouw keuze 500 euro goedkoper dan Topaircon.eu, maar bij mijn keuze (de 75YAA met ingebouwde boiler) bijna exact even duur. Altijd blijven vergelijken dus.
[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 04-07-2018 19:15 ]
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Je moet het apparaat uitpakken voordat je de bon van de vervoerder tekent, eens getekend vrijwaard de vervoerder van aansprakelijkheid voor schade. Voor dit checken heb je 20 minuten de tijd.kmf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:51:
[...]
PMCoppack doet goed z'n werk. Maar met de uiteindelijke vervoerder in NL moet je maar net treffen.
Als je de banden om de WP wegknipt til je zo de doos omhoog.
Afkortzaag, maar die kan ik nu even niet kwijt in mijn bedrijfsauto.Guido87 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 00:31:
[...]
Dat was wat ik bedoelde... die dikke rand... als je niet goed kijkt, zie je het waarschijnlijk niet eens.
Met zagen heb je dat niet, wel bramen uiteraard maar die schuur je zo weg.
Er zal vast een mooiere oplossing zijn tegenwoordig...
Dat was een complex verhaal, maar ik lees dit terug:bbn_ldp schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 19:50:
@ Grolsch weet jij op welke stekker de PAC se55 moet? Is dat de cnmd en dan switsch sw 7.2 op on?
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
[OUDE POST}
DIkke pluim voor @Domba die mij via PM de recente service manuals gestuurd heeft.
Ik heb het ook gevraagd aan alklima en hun antwoord was :
Ook het nieuwe boek kent tegenstrijdigheden, zie hier :Service manual ven de buitenunit hebben we ook niet, er komt niet altijd een nieuwe SM voor elke revisie.

Maar 3 pagina's verder staat dit, en nu is het mij duidelijk!!

Ook de uitleg van de dipswitches geeft aan dat SW7-2 helemaal niets doet!!!

Dus kort samengevat, SW7-1 op ON
Alle 3 de draden aan elkaar = 50% vermogen, zie hier het bewijst tijdens een SWW run
Vanmiddag was op 100%, die van nu is op 50%

Het is ook duidelijk hoorbaar dat dit veel en veel minder lawaai maakt !!!!
Tnx voor jullie hulp allemaal
[/OUDEPOST]
Ik weet wel dat het heel erg afhankelijk van je buitenunit is, en dat er meerdere kabeltjes zijn en meerdere types besturingen, en tegensprekende documentatie.
Lees anders die discussie ff terug omstreeks 30 augustus 2017.
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 04-07-2018 20:25 ]
Thx ik was er onderhand met hulp van Marnix uit . Bedankt voor de schemaatjes. Die sla ik op[b][message=55742929,noline]Grolsch schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 20:22[/message
[...]
[afbeelding]
Maar 3 pagina's verder staat dit, en nu is het mij duidelijk!!
[afbeelding]
[afbeelding]
Dus kort samengevat, SW7-1 op ON
Alle 3 de draden aan elkaar = 50% vermogen, zie hier het bewijst tijdens een SWW run
Vanmiddag was op 100%, die van nu is op 50%
[afbeelding]
Het is ook duidelijk hoorbaar dat dit veel en veel minder lawaai maakt !!!!
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Runs horen bij koelen?bbn_ldp schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:17:
Zie bij jou wel mooie runs, terwijl mijne blijft jojoën.
[afbeelding]
Is jou afgifte ook via vvw?
@Grolsch is denk ik alleen een sww run aan het maken
Ik heb nog even gekeken wat het zou kunnen veroorzaken, maar bij de SWW run van vandaag heeft ie het niet gedaan. Zag wel mooi dat de regeling de 3wegklep eerst omzet, en dan pas de pomp aan.Grolsch schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:13:
[...]
Ik heb ook een Joule boiler uit Polen en herken het niet. Ook @koevlaas2 heeft een Jouleboiler uit Polen en ik heb hem er ook nog nooit over gehoord.
Helpt het verlagen van de pompstand van je WPDan weet je in ieder geval in welke hoek je het moet zoeken.
Ik vermoed toch wat lucht oid ergens, want ik kan het met de hand (ik kan in de regeling de onderdelen los geforceerd schakelen) ook niet reproduceren.
Ramon_1984 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:57:
[...]
Runs horen bij koelen?
@Grolsch is denk ik alleen een sww run aan het maken
Ik doe inderdaad alleen SWW, temperatuur info huis 22,5 graden en de laatste keer klaagde de vrouw over koude voeten
"Pendel gedrag" bij koelen heb ik ook ondanks de hoeveelheid vloer, WP kan zijn minimale vermogen niet kwijt. Ook niet op 50%
[ Voor 33% gewijzigd door Grolsch op 04-07-2018 23:10 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 05-07-2018 04:22 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Heb je (of iemand anders) ervaring met topaircon? Ben zelf ook aan het kijken naar de PUHZ-SW75YAA (zonder ingebouwde boiler)Andrehj schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 19:03:
[...]
In NL (Heerhugowaard) bij Topaircon.eu: 5874 euro
Overigens interessant: Die Fachklima24.de (uit Köln, voor een groot deel van NL dichterbij dan Heerhugowaard) is bij jouw keuze 500 euro goedkoper dan Topaircon.eu, maar bij mijn keuze (de 75YAA met ingebouwde boiler) bijna exact even duur. Altijd blijven vergelijken dus.
Ik heb daar voor de 'gein' een WP besteld, binnen 2 weken stond ie op de stoep.adnanoner schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:12:
[...]
Heb je (of iemand anders) ervaring met topaircon? Ben zelf ook aan het kijken naar de PUHZ-SW75YAA (zonder ingebouwde boiler)
Ok dan laat ik het zo en ga ik alleen nog wat spelen met de verschillende pompstanden van wp en vvw. Bij het koelen laat ik wel een waaier over de vloer blazen zodat ik een dt van 2,4 haal.Jan Treur schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 04:21:
Zulk "pendel gedrag" is bij koelen standaard een fact of life; bij mij ook nog, zelfs bij terugmoduleren naar 16% (van de 14 kW). Het temperatuurverschil tussen Tbuiten en de 18 graden CV-water is simpelweg te klein en de efficientie dan "te" groot (en de afgifte te laag).
300 liter RVS boilervat effectief 282 liter.
eigen gewicht van de boiler 61KG
2 temperaturensensoren
Meting electrisch verbruik met een Youless
Ik heb niet het vat leeg getapt maar een normale dag bekeken, de gemiddelde temperatuur voor de run was 35 graden (42 + 28),
na de SWW run was de gemiddelde temperatuur 45.5 (46+45)
DeltaT = dus 10.5 graden
Soortelijke warmte J/(kg·K) water = 4186
Soortelijke warmte J/(kg·K) RVS = 500
Opgewekte energie thermisch
RVS 61*500*10.5/1000000/3,6=0,089 kWh
Water 282*4186*10.5/1000000/3,6=3,442kWh
Totaal thermische energie opgewekt = 3,531kWh
Verbruik elektrisch volgens de Youless = 1,080kWh
Gemiddelde COP voor deze run is 3.27
Tb = 27 graden tussen 14:00 en 14:30 in Leiden.
Is dit nou een beetje netjes? voor mijn idee is dit laag of is het zo laag omdat de temperatuur verschil niet zo hoog is?
Ik draai trouwens in ECO modus
[ Voor 11% gewijzigd door ronaldmathies op 06-07-2018 08:58 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Thankskoevlaas2 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:21:
[...]
Ik heb daar voor de 'gein' een WP besteld, binnen 2 weken stond ie op de stoep.
Staat inmiddels bij de klant maar draait nog niet.
De unit komt uit een oost europees land volgens mij.
De COP wordt bepaald door Ta, jij geeft aan dat je "vertrekpunt" 35 graden is en je eindpunt 45 graden.ronaldmathies schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 08:57:
Ik heb vandaag nog eens gekeken naar een run van een tijdje geleden (3 juli) en voor mijn gevoel is de COP vrij laag. Dit is de situatie:
2 temperaturensensoren
Ik heb niet het vat leeg getapt maar een normale dag bekeken, de gemiddelde temperatuur voor de run was 35 graden (42 + 28),
DeltaT = dus 10.5 graden
Is dit nou een beetje netjes? voor mijn idee is dit laag of is het zo laag omdat de temperatuur verschil niet zo hoog is?
Ta zal hoger moeten zijn om warmte over te kunnen dragen aan het vat, dus stel 40~50 graden gedurende de run.
Bij een Ta van 50 nominaal vermogen bij Tb 20 zou de COP van mijn unit (11,2KW) 3,94 moeten zijn.
Pas bij Ta 55, Tb 20 zou de COP 3,28 zijn volgens de tabel.
Nu is je vertrekpunt niet echt nauwkeurig, een half vol vat welke gelaagd is en je meet maar op 2 punten, dus heel erg nauwkeurig is je meting van 35 graden (42 + 28 / 2) niet. Daarom kun je ook beter helemaal leeg tappen zodat je zeker weet wat je aan het doen bent.
Dan de hamvraag, wat kun jij nog meer doen op dit moment. Flow verhogen
Om efficiënt SWW te maken zijn een aantal zaken "belangrijk"
1. Zo lang mogelijke runs maken
2. Temperatuur boiler zo laag mogelijk houden
3. veel afgifte creeëren door grote spiraal
4. tijdstip kiezen dat de buitentemperatuur het warmst is
5. flow zo hoog mogelijk
Punt 1 t/m 4 doe je al, of kun je niet veranderen.
Nouja, ik kan punt 1 verbeteren door de doeltemperatuur te verhogen naar bijvoorbeeld 49 graden en dan om de dag een run te doen. Maar ik denk niet dat het daar beter van wordt.Grolsch schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:32:
[...]
De COP wordt bepaald door Ta, jij geeft aan dat je "vertrekpunt" 35 graden is en je eindpunt 45 graden.
Ta zal hoger moeten zijn om warmte over te kunnen dragen aan het vat, dus stel 40~50 graden gedurende de run.
Bij een Ta van 50 nominaal vermogen bij Tb 20 zou de COP van mijn unit (11,2KW) 3,94 moeten zijn.
Pas bij Ta 55, Tb 20 zou de COP 3,28 zijn volgens de tabel.
Nu is je vertrekpunt niet echt nauwkeurig, een half vol vat welke gelaagd is en je meet maar op 2 punten, dus heel erg nauwkeurig is je meting van 35 graden (42 + 28 / 2) niet. Daarom kun je ook beter helemaal leeg tappen zodat je zeker weet wat je aan het doen bent.
Dan de hamvraag, wat kun jij nog meer doen op dit moment. Flow verhogen
Om efficiënt SWW te maken zijn een aantal zaken "belangrijk"
1. Zo lang mogelijke runs maken
2. Temperatuur boiler zo laag mogelijk houden
3. veel afgifte creeëren door grote spiraal
4. tijdstip kiezen dat de buitentemperatuur het warmst is
5. flow zo hoog mogelijk
Punt 1 t/m 4 doe je al, of kun je niet veranderen.
Punt 3 wat is groot? Mijn SWW tank heeft de volgende specificaties (wij hebben dan de 300l versie):
https://www.djg.com/stand...ten/warmtepomp-200-300-l/
Maar of dat goed is dat weet ik niet, hij wordt schijnbaar aangeraden door Aklima.
Punt 5 moet ik nogsteeds naar kijken, maar gezien ik bijna nooit thuis ben om 14:00 kan ik lastig de flow zien
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Ik heb nooit mijn interne Ecodan warmtemeter 'geijkt' zoals jullie dat hebben gedaan maar ik heb ook nooit echt het idee gehad dat hij heel erg veel afwijkt (misschien onterecht). Die van mij (7,5 kW Ecodan) heeft over de afgelopen 5 dagen, elektrisch gemeten met een youless per dag 0.89 kWh per dag verbruikt en gemiddeld 2.8 kWh aan warm water gemaakt per dag (gemeten met de Ecodan). Dus een COP van 3.14 wat ik persoonlijk een prima score vind voor SWW-bereiding. Het vat staat bij mij op 50 graden tegenwoordig. Bij mij ook Ecomodus actief en hardwarmatig op 50% geknepen dmv zo'n kabeltje. Volgens mij is die 3,27 van jou ook prima voor SWW. Ik zou er niet wakker van liggen.ronaldmathies schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 08:57:
Ik heb vandaag nog eens gekeken naar een run van een tijdje geleden (3 juli) en voor mijn gevoel is de COP vrij laag. Dit is de situatie:
2 temperaturensensoren
DeltaT = dus 10.5 graden
Allen voorzien van DBE en dikke uitvoeringen, zodat het maximale rendement eruit te halen is. Ze zijn er wel platter maar functie over vorm, toch?
Omdat ze strak tegen de muur worden gemonteerd steken ze ook weer niet zo ver uit.
De Jaga's zijn nog niet aangesloten, de installateur heeft gemeten wat hij nodig heeft per aansluiting en bestelt de benodigde bochtjes of wat er maar nodig is.
De Mitsubishi warmtepomp komt in week 29 binnen, levertijd valt wat tegen.
[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-07-2018 11:15 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Nee, daar wordt het niet beter van, zie punt 2ronaldmathies schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:59:
[...]
Nouja, ik kan punt 1 verbeteren door de doeltemperatuur te verhogen naar bijvoorbeeld 49 graden en dan om de dag een run te doen. Maar ik denk niet dat het daar beter van wordt.
Wat ik bedoel is dat het efficiënter is om eenmaal per dag je vat van 20 graden naar 45 graden te verwarmen als 4 x per dag van 40 naar 45 graden
Je hebt een spiraal van 2,9m2 wat ruim voldoende zou moeten zijn om je vermogen kwijt te raken.Punt 3 wat is groot? Mijn SWW tank heeft de volgende specificaties (wij hebben dan de 300l versie):
https://www.djg.com/stand...ten/warmtepomp-200-300-l/
Maar of dat goed is dat weet ik niet, hij wordt schijnbaar aangeraden door Aklima.
Zelf heb ik de 2 spiralen (3,2m2+1,2m2) in serie gezet in mijn 400 liter variant.
Morgen is het weekendPunt 5 moet ik nogsteeds naar kijken, maar gezien ik bijna nooit thuis ben om 14:00 kan ik lastig de flow zien
Zal ook "ongeveer" wel kunnen kloppen.godfriedd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:07:
[...]
Ik heb nooit mijn interne Ecodan warmtemeter 'geijkt' zoals jullie dat hebben gedaan maar ik heb ook nooit echt het idee gehad dat hij heel erg veel afwijkt (misschien onterecht). Die van mij (7,5 kW Ecodan) heeft over de afgelopen 5 dagen, elektrisch gemeten met een youless per dag 0.89 kWh per dag verbruikt en gemiddeld 2.8 kWh aan warm water gemaakt per dag (gemeten met de Ecodan). Dus een COP van 3.14 wat ik persoonlijk een prima score vind voor SWW-bereiding. Het vat staat bij mij op 50 graden tegenwoordig. Bij mij ook Ecomodus actief en hardwarmatig op 50% geknepen dmv zo'n kabeltje. Volgens mij is die 3,27 van jou ook prima voor SWW. Ik zou er niet wakker van liggen.
Vooral die hogere temperaturen zijn "killing" voor je COP, hoe vaak per dag verwarm jij je vat
Voor juni heb ik een SWW COP van 4,36 (47 elektrisch / 205 thermisch)
Kan de bestaande CV leiding gebruikt worden om deze radiatoren op aan te sluiten? Of moet dit dan ook vernieuwd worden....BlueTooth76 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:13:
De eerste stap richting "gasloos" is gisteren gezet, de Jaga Strada radiatoren zijn opgehangen. In de keuken een Jaga Vertiga, indrukwekkend ding met al die fans er in
Allen voorzien van DBE en dikke uitvoeringen, zodat het maximale rendement eruit te halen is. Ze zijn er wel platter maar functie over vorm, toch?![]()
Omdat ze strak tegen de muur worden gemonteerd steken ze ook weer niet zo ver uit.
De Jaga's zijn nog niet aangesloten, de installateur heeft gemeten wat hij nodig heeft per aansluiting en bestelt de benodigde bochtjes of wat er maar nodig is.
De Mitsubishi warmtepomp komt in week 29 binnen, levertijd valt wat tegen.
ehhhh..HOI
Bestaande. Dat scheelt wel.krizzziz schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:55:
[...]
Kan de bestaande CV leiding gebruikt worden om deze radiatoren op aan te sluiten? Of moet dit dan ook vernieuwd worden....
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Dit topic is gesloten.