Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.852 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
Oxellaar schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 19:27:
[...]
Ik verwijs je graag door naar de eerste zin van je eigen post ;) Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarm..."

[...]

Voor die gegevens hebben wij prachtige datasheets...... Geen enkel probleem.
Vis haal je bij de visboer, schoenen in de schoenwinkel ;)
Waarheid als een koe, maar soms denken mensen dat ze vlees kunnen halen bij de groenteboer, en als de groenteboer je dan vlees advies begint te geven moet je oppassen ;)

Ik heb regelmatig adviezen voorbij zien komen waarvan mij de tenen krom in de schoenen slippers gaan staan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Oxellaar schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:22:
Dan heb je de verkeerde unit gekozen.
Een l/l warmtepomp heeft precies dezelfde mogelijkheden als een l/W warmtepomp.
Dat is toch niet helemaal zo als je naar de afgifte kijkt? Als die afgifte via luchtkanalen gaat zoals dat meestal aangelegd wordt, zit je met beperkingen aan de transportcapaciteit om de warmte daar te krijgen waar het nodig is. Water kan veel en veel meer warmte per liter transporteren dan lucht. Ik ben een tijdje terug bij mensen op huisbezoek geweest die aangaven dat voor flinke vorst dat een probleem wordt. Er moet dan zo'n grote flow komen dat het stormt door je huis, en die luchtkanalen zijn eigenlijk nog veel te klein. De L/L warmtepomp mag de warmte misschien wel kunnen produceren, maar daarna krijg je dan een bottleneck om het te transporteren.

Graag tegenwerpingen; ik zou deze mensen met hun bestaande luchtkanalensysteem (en geen CV-water leidingen) in hun huis graag iets positiefs kunnen adviseren.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

MMm Panasonic H 5Kw foutcode:
H70 Fout overbelastingsbeveiliging back-up verwarming
En ik heb hem ff op koelen staan...

[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 27-06-2018 20:46 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Dylantje2 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:46:
404 8)7

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Als het scherm een foutcode weergeeft zoals hieronder
aangegeven, neem dan contact op met de contactpersoon
aangegeven in de afstandsbediening of met de
dichtstbijzijnde erkende installateur.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zit er ook water in?
Staan beide zekeringautmaten in (in de WP)?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2018 21:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

And A life _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Warm water in mijn cv..
Foutcode heeft te maken met elektrisch element...

@Oxellaar

Ik voel me niet lullig...Hoor.
Alleen wat ik soms te vaak lees hier zijn mensen die er "echt " verstand van hebben....
De vragen die ik stel gaan over de manual en glycol..
Dan komen antwoorden als niemand heeft dat hier...
Bij de xxx fabrikant mag het niet.., maar pana schrijft het voor. [ dus wat er hier ook gezegd wordt ik ga het doen ]
Het schijnt een copkiller te zijn..
Welke type is toch een normale vraag in een forum?
Enz enz.
Een lint [ wat ik meteen al NIET wilde ]
Waarom zou het er dan staan...vul het met glycol...

En tsja ik ben iemand van aardig wat vragen..
Maar waar is een forum voor?

En ik heb hem werkend dus ik ben trots op mezelf..
Dat voor een bricklayer.
En toch is dit forum onmisbaar, maar er zou iets meer vakmanschap in mogen ipv ........Discussie

Mijn vragen aan Panasonic, zijn heel simpel..
Kan/mag ik aub eens de showroom bezoeken, zodat ik een keuze kan maken samen met mijn "installateur".
Als daar nog niet eens op gereageerd wordt...?
Jaga als voorbeeld gaf een uur later al antwoord.
Dan maak ik me wel zorgen om de service van Pana....

Maar nu eerst subsidie aanvraag....
Eea netter afwerken
Dan koelen
Dan finetune voor de winter...
En een zelfbouw jaga omkasting maken
Dan een kast voor om de WP intwerpen..
Volgend jaar zomer klaar..

Dus nogmaals bedankt allemaal!!!

Iemand het webkastje van pana werkend?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De support van Panasonic Nederland is inderdaad bedroevend. Als ze warmtepompen willen blijven verkopen lijkt het me verstandig om daar meer of andere mensen op de service afdeling neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Jan Treur schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 19:54:
[...]

Dat is toch niet helemaal zo als je naar de afgifte kijkt? Als die afgifte via luchtkanalen gaat zoals dat meestal aangelegd wordt, zit je met beperkingen aan de transportcapaciteit om de warmte daar te krijgen waar het nodig is. Water kan veel en veel meer warmte per liter transporteren dan lucht. Ik ben een tijdje terug bij mensen op huisbezoek geweest die aangaven dat voor flinke vorst dat een probleem wordt. Er moet dan zo'n grote flow komen dat het stormt door je huis, en die luchtkanalen zijn eigenlijk nog veel te klein. De L/L warmtepomp mag de warmte misschien wel kunnen produceren, maar daarna krijg je dan een bottleneck om het te transporteren.

Graag tegenwerpingen; ik zou deze mensen met hun bestaande luchtkanalensysteem (en geen CV-water leidingen) in hun huis graag iets positiefs kunnen adviseren.
Bij L/L zijn de kanalen niet bijzonder lang en volledig geisoleerd, want één grote unit voor een heel pand kom je bij directe expansie niet veel tegen. Zeker niet omdat men tegenwoordig eigenlijk altijd, gelijktijdig, wil kunnen verwarmen en koelen. Gelijktijdig koelen en verwarmen kost bijzonder weinig energie, omdat de warmte binnen het gebouw word verplaatst. Het tekort, of overschot word vanbuiten gehaald of afgevoerd.
Met de huidige isolatie is het stookseizoen korter dan het koelseizoen en de overlap ook vrij groot.
Zeker met een noord en zuidzijde met flink glas.

Zie hier een verdieping van een kantoor, in totaal zijn er 24 binnendelen die per ruimte afzonderlijk kunnen koelen of verwarmen, 50kW. Er ligt vloerverwarming als basis voor de winter, 25kW L/W en 2x 50kW L/W voor de vloerverwarming van de expeditie en opritverwarming van de laadkuil voor de laaddokken. Een WTW met CO2 en rv gestuurde ventilatie voor de kantoren maakt het af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z7GWa2aQ1GFve6bYNeXbRtGO/full.jpg
Dit, alleen dan flink kleiner, kan ook prima in een woonhuis. Al is gelijktijdig koelen en verwarmen vaak overbodig en een stuk goedkoper.

Bestaande kanalen gebruiken zou ik niet snel doen....
Toen luchtverwarming populair was en dat was maar kort, was gas goedkoop en isolatie beroerd.
En de kanalen zijn vaak niet toereikend voor de grotere hoeveelheid lucht die voor LTV nodig is, net als cv leidingen bij een L/W wp een grotere diameter hebben dan bij HTV

@Dre Panasonic heeft ook geen fatsoenlijke importeur in Nederland, dat is het hele probleem.
Er zijn twee officiële importeurs die niet erg best bekend staan. Best zonde

@Dylantje2 Top gedaan kerel, maar....pics or it didnt happen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 27-06-2018 22:19 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Dylantje2 , respect voor wat je doet, maar je overtreedt alle "regels" mbt professionele installatie van een WP , en nu maak je een probleem van de glycol. Dat is het vreemde. Zoals iemand eerder aangaf zal glycol (net zoals een buffervat of 2 graden hogere Ta) je COP niet halveren, maar beter wordt het er niet van.

Als jij je er prettig bij voelt gewoon doen, als je het niet doet (Zoals de meesten hier) goed isoleren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 23:30:
@Dylantje2 , respect voor wat je doet, maar je overtreedt alle "regels" mbt professionele installatie van een WP
2 slangen eraan met een beetje prik en draaien toch? zo lastig is het niet.
@Dylantje2
Nu nog een warmtemeter met m-bus en in domoticz met een chinese m-bus adapter van ali.
Dan kan je ze allemaal op hun plaats zetten... ;) :+

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2018 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Grolsch schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 23:30:
@Dylantje2 , respect voor wat je doet, maar je overtreedt alle "regels" mbt professionele installatie van een WP , en nu maak je een probleem van de glycol. Dat is het vreemde. Zoals iemand eerder aangaf zal glycol (net zoals een buffervat of 2 graden hogere Ta) je COP niet halveren, maar beter wordt het er niet van.

Als jij je er prettig bij voelt gewoon doen, als je het niet doet (Zoals de meesten hier) goed isoleren :)
Manuals gaan ook over uitlsuiten van aansprakepijkheid. Kan het linkje niet vinden, maar glycol schijnt maar paar % efficiencyverschil te zijn.

Ik heb geen glycol en ook mijn buitenleidingen (nog) niet geisoleerd (na 3/4 jaar in nieuwe huis gaat geld er nog steeds met bakken uit), verloor 1,5 graad tussen wp en sensor binben bij min 10 1 maart dit jaar, lekker boeien als je bij -10 nog steeds Ta van net 30 graden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Guido87 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:45:
[...]

Bij Nibe is dat wel netjes geregeld, daar krijg je standaard stroommeetspoelen bij voor elke fase. En je kan instellen wat je maximaalstroom mag zijn. Dus je WP is een slim apparaat. Zal @LittleTycoon wel weten, die heeft nibe dacht ik.
Die krijg je idd meegeleverd en Nibe WP zal stroom door fasen reduceren als overbelasting van 1 of meerdere fasen dreigt.

Ik heb ze niet gemonteerd, WP (11,5KW) trekt maximaal 40% per fase (o.b.v. afgezekerd op 16A) en dan is het heel koud buiten. Mijn kookplaat doet volgens handleiding 11KW dus zou 3x25A (16A afgezekerd) vol moeten trekken. No issue, en dan heb je nog "reserve" tussen 16A en 25A.

Maakt wel verschil of je 1 fase of 3 fase WP hebt en of Wp "soft start" heeft. Als ik me goed herinner hebben de Pana monoblocks afzekervereisten van 30A (in ieder geval 1 van de 2 aansluitingen), dan is een prio schakelaar wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 23:44:
[...]

2 slangen eraan met een beetje prik en draaien toch? zo lastig is het niet.
@Dylantje2
Nu nog een warmtemeter met m-bus en in domoticz met een chinese m-bus adapter van ali.
Dan kan je ze allemaal op hun plaats zetten... ;) :+
MMm das een nadeel of voordeel van de H...
Er zit standaard een cop meter in de H versie [ vandaag 8 [ nachtje laten stoken gewoon heet in huis ] mwhaaa] ]
Dus ik hoef geen warmtemeter..[ Zou het alleen voor Domoticz moeten doen]
Een nadeel lees hem dus ff niet uit in Domoticz
Maar stap x wordt de internet module aanschaffen en dan een kijken of ik daar iets mee kan maken..
Misschien is er wel een API.
Maar eerst alles beter afwerken voor de WAF...

@Grolsch

Kom op zeg, ik overtreed alle regels??? VERTEL ff please...

En een probleem maken van glycol..
Dacht dat ik het aardig uit had gelegd, wat ik bedoel met het stukje glycol
Maar oke, het is jouw topic hier... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dan toch maar meteen weer een vraag...Want ja waarom zit ik hier ..Als ik alles zou weten...

Weet iemand hoe je de cool functie kunt activeren.? Denk dat ik die ff harder nodig heb,,,
In de manual staat dat je dat je een temp in kunt stellen waardoor hij automatisch omschakelt :)
Alleen er staat ook dat een installateur de COOL functie moet activeren..
En zoals jullie nu wel weten, ik ben geen installateur... d:)b
Of toch wel, aangezien ik hem toch wel ff zelf geïnstalleerd heb. oOo oOo :Y [ met hulp en kennis van hier.., waarvoor eindeloos dank!!]

@Oxellaar
Foto's komen binnenkort een keer..[ hele reeks.. ]
Subsidie aanvraag & werken....

[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 28-06-2018 06:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Dylantje2 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 06:09:
[...]

@Grolsch

Kom op zeg, ik overtreed alle regels??? VERTEL ff please...
Ik probeer alleen aan te geven dat zo'n handleiding een juridisch document is waar wel meer dingen in staan die discutabel zijn, en waar wij Tweakers ons natuurlijk lang niet altijd aan houden 8) >:)

En m.b.t. het COP verhaal probeer ik aan te geven dat comfort en zekerheid boven COP gaan wat mij betreft. Als je mooie COP waarden wil halen moet je inderdaad nu je WP aanzetten 8)

Dus als je voor de veiligheid Glycol wil toepassen zal dat de COP "iets" negatief beïnvloeden, maar ik verwacht zeker niet dat dit %'en zijn.

Wel duur spul trouwens dat Glycol, ik zal eens navragen wat dat spul bij "de fabriek" kost :P Ik denk dat je schrikt van de marge >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
Grolsch schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 07:38:
[...]

Ik probeer alleen aan te geven dat zo'n handleiding een juridisch document is waar wel meer dingen in staan die discutabel zijn, en waar wij Tweakers ons natuurlijk lang niet altijd aan houden 8) >:)

En m.b.t. het COP verhaal probeer ik aan te geven dat comfort en zekerheid boven COP gaan wat mij betreft. Als je mooie COP waarden wil halen moet je inderdaad nu je WP aanzetten 8)

Dus als je voor de veiligheid Glycol wil toepassen zal dat de COP "iets" negatief beïnvloeden, maar ik verwacht zeker niet dat dit %'en zijn.

Wel duur spul trouwens dat Glycol, ik zal eens navragen wat dat spul bij "de fabriek" kost :P Ik denk dat je schrikt van de marge >:)
Kan er geen ruitenwisser vloeistof in geschikt tot -20???

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:00:
[...]

Ondanks dat daar ook Glycol in zit denk ik dat je daar mee moet oppassen.

De fabricanten fabriceren wel "speciale" glycol voor "Warmte overdracht systemen". (monopropyleenglycol)

Omdat ik toch nieuwsgierig was naar het prijsniveau van bijvoorbeeld onderstaande winkel toch maar ff een belletje aan gewaagd :P

https://www.groene-energi...istof-en-toebehoren/p-1a/

Daaruit blijkt maar weer dat de marge voor Glycol producten een "keurige" 360% is op bovengenoemde webshop :P

http://www.eurol.com/nl/p...ol-coolant-36degc-mpg.pdf

Met betrekking tot verdunnen etc. Het meeste wat in de handel te verkrijgen is is kant en klaar, en dient dus niet nog een keer verdund te worden volgens de fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:00
Grolsch schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 07:38:
[...]

Ook aan de wetgeving niet.... Warmwater op het tappunt dient altijd meer dan 55 graden te halen bij een woning (NEN 1006). Pas in de toekomstige uitgave wordt een uitzondering gemaakt van 50 graden voor korte leidingsystemen in woningen om de energiebesparing tegemoet te komen.
Wat hier geschreven wordt over boilers en doorstroomapparaten is vaak tenenkrommend.
Ik begrijp @Dylantje2 wel dat het lastig is een juiste keuze te maken.
Overigens zou ik glycol toevoegen. Stoomuitval is de enige reden. Je kunt je leiding wel isoleren, maar de condensor in de WP niet. Deze is gemaakt om snel warmte over te dragen en zal als eerste bevriezen met veel schade. Alleen speciaal uitgevoerde apparaten zijn af fabriek voldoende geisoleerd (Nefit) en mogen zonder glycol. Bij vorst gaat normaal je circulatie pomp wel draaien om bevriezing te voorkomen, maar als je geen spanning hebt werkt dit ook niet.
Glycol heeft een iets mindere warmteoverdracht, maar dit is vergelijkbaar met het verlies van een iets hogere aanvoer temperatuur.
Met COP's en de verschillen komt omdat de rekenmethode onlangs is aangepast en sommige leveranciers hanteren uit commercieel oogpunt nog de oude methode. Je moet dus weten volgens welke norm de berekening is gedaan om geen appels met peren te vergelijken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
De laatste dagen wat ingelezen over warmtepompen. Ik denk dat ik inmiddels overtuigd ben en onze brakke agpo ferroli cv van 2005 niet ga vervangen door een CV ketel.

Situatie is alsvolgt:
Tussenwoning 2005, 135m2, Standaard radiatoren, mechaniche ventilatiebox, vrij standaard allemaal
gasverbuik 850m3 per jaar
max. gasverbruik op 1 dag is 11m3 (1 maart dit jaar, harde oostenwind is erg ongunstig bij ons huis)
4 persoons huishouding, redelijk zuinig met SWW (90m3 water totaal per jaar)
CV staat op zolder, warmtepomp binnenunit, boilervat e.d. zou ook op zolder moeten komen

Ik zit te denken aan een ~6KW All-in-one split zoals bijvoorbeeld Loria Duo 6006. Deze zal dan op zolder moeten komen. Is dat een probleem? (ik zag bij een installateur op de website "installatie op begane grond")

Ik maak me zorgen over lawaai van de buitenunit. Deze zou op de uitbouw van de woonkamer moeten komen. Aan de andere kant van de muur zijn dan slaapkamers. Ik wil niet continu in lawaai zitten binnen. Is dat oplosbaar/ aan te bevelen? Of zeggen jullie direct: niet doen.

Zo op eerste oogopslag nog grote zaken die ik over het hoofd zie?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:00:
[...]

Ik zou spiritus proberen, lekker dun en bevriest pas -100. Wel de automatische ontluchter dichtdraaien, anders dampt hij leeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Goed advies. Lees deze website even door. https://www.huchem.nl/blo...nglycol-welke-je-moet-ki/
Voor particulieren is propyleenglycol eigenlijk de enige toepassing omdat ethyleenglycol zeer giftig is.
Prijs valt wel mee, je hoeft maar 30% te gebruiken voor ruim voldoende bescherming.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Pietje555 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:29:
Goed advies. Lees deze website even door. https://www.huchem.nl/blo...nglycol-welke-je-moet-ki/
Voor particulieren is propyleenglycol eigenlijk de enige toepassing omdat ethyleenglycol zeer giftig is.
Prijs valt wel mee, je hoeft maar 30% te gebruiken voor ruim voldoende bescherming.
Ja valt best mee, voor 500 euro ben ik klaar ahum

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Klopt, glycol, ethyleen of propylene, allebei zijn flink prijzig.
Vandaar dat je een scheiding aanbrengt tussen binnen en buiten, je wilt zo min mogelijk inhoud glycol hebben.
Ook met werkzaamheden is het onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Afgelopen weken heb ik gesproken met de lokale warmteleverancier tav ontheffing op de stadswarmte aansluiting. Voor collectief particuliere opdrachtgeversschap geldt namelijk geen aansluitplicht.

hoewel de warmteleverancier bereidt was om mee te werken, gaf de gemeente geen thuis. Deze ziet een L/W pomp niet als een duurzamer alternatief voor het verbranden van huisafval en het water dat daarmee opgewarmd wordt. |:(

hopelijk doet het warmtebedrijf over 1,5 jaar bij oplevering niet moeilijk over het afsluiten en/of weghalen van de stadswarmte installatie.

want die pana monoblock, quooker en waterpompboiler komer er toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
reneeke1970 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:50:
[...]

Heb jij 500 l water in je CV systeem zitten? €100,- voor 24 kg onverdund is voldoende voor 100l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pietje555 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:01:
[...]

Heb jij 500 l water in je CV systeem zitten? €100,- voor 24 kg onverdund is voldoende voor 100l
Minstens. Misschien wel 700

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:29
NNCi schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:01:
...

hoewel de warmteleverancier bereidt was om mee te werken, gaf de gemeente geen thuis. Deze ziet een L/W pomp niet als een duurzamer alternatief voor het verbranden van huisafval en het water dat daarmee opgewarmd wordt. |:(
...
Heeft de gemeente (welke?) dat letterlijk zo gezegd? Kan het me haast niet voorstellen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hansvk schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:24:
[...]

Heeft de gemeente (welke?) dat letterlijk zo gezegd? Kan het me haast niet voorstellen.
Lijkt mij van wel, want het algemene beeld is dat het rest warmte betreft. Dus is milieu vriendelijk als je dat gebruikt ipv zelf weer nieuwe energie gaan opwekken. Dat de praktijk anders is tja..... Dat snappen ambtenaren niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Denk eerder dat het belang anders ligt. Restwarmte van de vuilverbranding (wat toch verbrand wordt) is milieu technisch veel beter dan individueel opwekken. Een WP verbruikt alleen, maar levert niets op.
Dit geldt ook voor stadsverwarming of blokverwarming door de schaal vergroting wat een beter rendement geeft. Echter is voor de meeste hier de drijfveer zo goedkoop mogelijk warmte. Dit is niet direct de beste oplossing voor het milieu. Dat is het verschil tussen beleid en consument.
Het beste voor het milieu en je beurs is niet gebruiken (door isolatie) en genoegen nemen met minder comfort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 12:21
koevlaas2 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:44:
[...]

https://www.topaircon.eu/...n/puhz-shw80yaa-ersc-vm2c

Site levert snel, ik heb er bij wijze van proef een WP besteld en die had ik binnen no time thuis staan.
Aangezien ik de BTW kan terughalen scheelde mijn aanschaf € 127,- in het voordeel van Spanje.

Subsidie krijg je wel, maar dan moet je er eerst even over corresponderen met RVO.

Edit: Spanje kan 'm wel leveren, ik kreeg onlangs een email waarin zowat zijn hele handelswijze incl. contacten bij leveranciers blootgelegd werden en ik verzeker je de 80YAA kan hij gewoon voor je bestellen.
Ik heb bericht terug vanuit Spanje. De Zubadan 8kW 400V is daar ook verkrijgbaar en staat nu ook op de website: https://www.instaladorate...=PUHZ-SHW80YAA+&results=1

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
pieter87 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:13:
[...]

Ik heb bericht terug vanuit Spanje. De Zubadan 8kW 400V is daar ook verkrijgbaar en staat nu ook op de website: https://www.instaladorate...=PUHZ-SHW80YAA+&results=1
Nog wel met de verkeerde foto, maar hij staat erop :) _/-\o_

Een goede zet van Mitsu om de 8KW variant ook in 3 fasen aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

Als de mono ook nog in 8 kW 3 fase komt is het helemaal feest.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
RaymondD schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:03:

Ik zit te denken aan een ~6KW All-in-one split zoals bijvoorbeeld Loria Duo 6006. Deze zal dan op zolder moeten komen. Is dat een probleem? (ik zag bij een installateur op de website "installatie op begane grond")

Ik maak me zorgen over lawaai van de buitenunit. Deze zou op de uitbouw van de woonkamer moeten komen. Aan de andere kant van de muur zijn dan slaapkamers. Ik wil niet continu in lawaai zitten binnen. Is dat oplosbaar/ aan te bevelen? Of zeggen jullie direct: niet doen.
Die Loria Duo heeft als voornaamste pluspunt dat ie erg goedkoop is (en dat er goede ondersteuning is vanuit Delft). Verder vooral nadelen, want hij kan vooral qua geluid en ook qua COP niet meer meedoen met de concurrentie.
Deze zou ik bij een vrijstaande woning al niet willen installeren, maar zeker niet op het platte dak van een tussenwoning, waar je niet alleen jezelf tot last bent, maar ook nog de buren.
reneeke1970 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:50:
[...]
Daarom moet je dat geld ook niet in Glycol investeren, maar gewoon in een Split-unit systeem. Dat is echt veel toekomstbestendiger, en beter voor je hart (als de stroom toch een keer midden in de winter mocht uitvallen).

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 28-06-2018 12:45 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 00:04
Wat betreft dat glycol.

Beneden krijg ik ongeveer 65m2 vloerverwarming, dus inhoud 75liter. Een buffervat neem ik als voorbeeld 150liter.

Als me huis 20graden is, en de stroom valt uit, en ik heb een noodvoorziening om de pomp van de monoblock te laten draaien.

Dan duurt dat toch wel een tijd dat ik problemen krijg met bevriezing van de condensor als de stroom uitvalt?

Al is het natuurlijk wel zo dat me huis ook afkoelt...omdat me wp uit is...

Hoelang kan ik een monoblock vorst vrij houden denken jullie??

Nou zal het net als met dat glycol zo zijn, dat als je het systeem gescheiden houd, je met een klein verwarmingselementje je wp vorst vrij kan houden.

Sommetje voor het gevoel:
230V verwarmingselement + pomp zijn 1150W. Dus 1,15kwh. 1150W/230V=5Ampere

Als je dit 1uur wilt doen met een 12V dc accu en een zuivere/pure sinus omvormer naar 230V ac. Dan geeft dat 230v/12v=19.17 x 5A = 95.85Ampere.

Dus samengevat heb je een 12V accu nodig met een vermogen van 95Ah. En die is dus na 1 uur, helemaal leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Nee, je hebt een veel grotere accu nodig, want ook een tractie batterij mag je nooit volledig ontladen, zo uit m'n hoofd maar tot 35% of zo
Anders heb je een lege EN een kapotte accu.
En je hebt overigens geen zuivere sinus omvormer nodig; een element doet het ook op een blokgolf.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Guido87 Je hebt alleen maar een noodstroomvoorziening voor een heel klein pompje nodig, dat is al meer dan voldoende om bevriezing te voorkomen.De warmtecapaciteit van je huis is echt enorm, die ga je niet tot onder het vriespunt afkoelen. En zo'n noodpompje is er gewoon op 12V. Heb je heel die omvormershit niet nodig.
Maar toch zou ik voor een split systeem gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 28-06-2018 13:23 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Naalroc schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:12:
Nee, je hebt een veel grotere accu nodig, want ook een tractie batterij mag je nooit volledig ontladen, zo uit m'n hoofd maar tot 35% of zo
En je hebt overigens geen zuivere sinus omvormer nodig; een element doet het ook op een blokgolf.
Ging even niet om de details. Maar om er wat gevoel bij te zetten voor diegene die niet zo thuis zijn in elektra... Een goedkope crap omvormer kun je geen printplaat mee voeden, en dat staat er niet bij in de winkel. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Guido87 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:07:
Wat betreft dat glycol.

Beneden krijg ik ongeveer 65m2 vloerverwarming, dus inhoud 75liter. Een buffervat neem ik als voorbeeld 150liter.

Als me huis 20graden is, en de stroom valt uit, en ik heb een noodvoorziening om de pomp van de monoblock te laten draaien.

Dan duurt dat toch wel een tijd dat ik problemen krijg met bevriezing van de condensor als de stroom uitvalt?

Al is het natuurlijk wel zo dat me huis ook afkoelt...omdat me wp uit is...

Hoelang kan ik een monoblock vorst vrij houden denken jullie??

Nou zal het net als met dat glycol zo zijn, dat als je het systeem gescheiden houd, je met een klein verwarmingselementje je wp vorst vrij kan houden.

Als je dit 1uur wilt doen met een 12V dc accu en een zuivere/pure sinus omvormer naar 230V ac. Dan geeft dat 230v/12v=19.17 x 5A = 95.85Ampere.

Dus samengevat heb je een 12V accu nodig met een vermogen van 95Ah. En die is dus na 1 uur, helemaal leeg.
Alles kan, maar bovenstaande is toch gewoon martelen en niet geschikt voor de "normale / luie" gebruiker :?

Hoe ga je ervoor zorgen dat die accu die pomp aan gaat zetten, of ben jij er altijd bij als de stroom uitvalt :?

Wordt jij wakker als 's nachts om 00:00 de stroom uitvalt :?
Wat doe je als je een weekendje weg bent :?

Een systeem moet naar mijn mening "idiot-proof" zijn, en losse pompjes/aggregaten/accu's/haspel naar de lantaarnpaal vallen daar naar mijn mening niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
reneeke1970 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:32:
[...]

Lijkt mij van wel, want het algemene beeld is dat het rest warmte betreft. Dus is milieu vriendelijk als je dat gebruikt ipv zelf weer nieuwe energie gaan opwekken. Dat de praktijk anders is tja..... Dat snappen ambtenaren niet
Mijn gevoel zegt dat het meer een financiële kwestie betreft. In 2006 zijn concessies afgegeven.
Nu zit ik wel met het probleem dat er allemaal installaties in mijn huis komen, waar ik zo snel mogelijk en kosteloos van af wil. Maar gelukkig zijn daar weer andere fora voor >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
Naalroc schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:12:
Sterker nog op DC doet ie het net zo goed.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Maar niet op 12 volt van een accu.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:43:
[...]

Die Loria Duo heeft als voornaamste pluspunt dat ie erg goedkoop is (en dat er goede ondersteuning is vanuit Delft). Verder vooral nadelen, want hij kan vooral qua geluid en ook qua COP niet meer meedoen met de concurrentie.
Deze zou ik bij een vrijstaande woning al niet willen installeren, maar zeker niet op het platte dak van een tussenwoning, waar je niet alleen jezelf tot last bent, maar ook nog de buren.
Ik ben momenteel een Loria Duo aan het aansluiten, ik vind het nogal een gedrocht.
Bovendien zit de boel maar raar in elkaar, de buitenunit heeft een andere maat koudemiddelleidingaansluiting (scrabble) dan binnen, het lijkt een samengeraapt zooitje te zijn.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Naalroc schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:28:
Maar niet op 12 volt van een accu.....
Accu?
Camper?
Waterpomp...... 7 liter, 2 bar....
Voor stroom verbruik moet ik gaan kijken, veel te warm pfff, laat ik zeggen niet veel ampère in ieder geval

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 08:05
Andrehj schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:43:
[...]

Hier net een Loria 6004 met externe boiler laten plaatsen.
COP waarden:
A-7/35: 2,96; A-7/55: 1,95
A2/35: 4,48; A2/55: 3,21
A7/35: 6.37; A7/55: 4,41
A12/35: 8,69; A12/55: 6.50

Benieuwd hoeveel beter de COP waarden van de concurrentie zijn.

Het geluid vind ik ook alleszins meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:44:
[...]

Ik ben momenteel een Loria Duo aan het aansluiten, ik vind het nogal een gedrocht.
Bovendien zit de boel maar raar in elkaar, de buitenunit heeft een andere maat koudemiddelleidingaansluiting (scrabble) dan binnen, het lijkt een samengeraapt zooitje te zijn.
Amen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
[...]

Dat is het toch ook?

Fujitsu buiten unit?
Zelf ontwikkelde binnen unit (zegt men)?
Wie weet wat er nog meer geleend is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koevlaas2
"jouw klant" is straks ook 40.000 - 60.000 kwijt aan zijn loria en gasloos huis?
AUijtdehaag in ""Manifest: over 3 jaar geen traditionele CV ketel meer""

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-06-2018 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik probeer het altijd onder de €10 K te houden qua warmtepomp, soms met buffer en grote boiler lukt dat niet.
10k is een beetje een magische grens, overschrijd je deze dan krijg je middelvingers in asci in je mailbox :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Hier ook een monoblok, nefit 7 kw, geen glycol zoals vereist. Wel de mogelijkheid om binnen 4 uur het buiten deel hydraulisch te ontkoppelen van het binnen deel. Met behulp van wat kogel kranen en ontluchting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
thefox154 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:32:
[...]

Dat is het toch ook?

Fujitsu buiten unit?
Zelf ontwikkelde binnen unit (zegt men)?
Wie weet wat er nog meer geleend is...
Dit is het originele lel:

https://www.confort-marke...96_367_658_1085-4442.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:23:
[...]Ondanks dat daar ook Glycol in zit denk ik dat je daar mee moet oppassen.

De fabricanten fabriceren wel "speciale" glycol voor "Warmte overdracht systemen". (monopropyleenglycol)

Omdat ik toch nieuwsgierig was naar het prijsniveau van bijvoorbeeld onderstaande winkel toch maar ff een belletje aan gewaagd :P

https://www.groene-energi...istof-en-toebehoren/p-1a/

Daaruit blijkt maar weer dat de marge voor Glycol producten een "keurige" 360% is op bovengenoemde webshop :P

http://www.eurol.com/nl/p...ol-coolant-36degc-mpg.pdf

Met betrekking tot verdunnen etc. Het meeste wat in de handel te verkrijgen is is kant en klaar, en dient dus niet nog een keer verdund te worden volgens de fabrikant.
Love this is what i needed.... _/-\o_

Dus eigenlijk kan er speciale glycol in..
@Pietje555 gaf ook aan beter..om schade te voorkomen.
Hier gaan we eregsn mee komen.
360% is wel te veel,...
Dus bij wie kan ik fust van? liter bestellen kant en klaar.. (y)
Voor laten we stellen + 100 % :-) _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Stuur me ff PM, is makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Voorgemengd is duurder en eigenlijk onnodig sterk, maar je kunt het eenvoudig met zo`n pompje op je boormachine zo vanuit het vat via je vulaansluiting in je systeem persen persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
Deze plek voor de buiten unit op uitbouw met betonnen dak.

buitenunit

Wel doen / niet doen?

Wat is de stilste op de markt die hier (ook qua formaat) zou passen icm. een 5-7kw warmtepomp?

[ Voor 42% gewijzigd door RaymondD op 28-06-2018 19:35 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
reneeke1970 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 17:00:
[...]

Accu?
Camper?
Waterpomp...... 7 liter, 2 bar....
Voor stroom verbruik moet ik gaan kijken, veel te warm pfff, laat ik zeggen niet veel ampère in ieder geval
Je bent vergeten waarover mijn antwoord/commentaar ging; dat was het volgende:

[u][i]Als je dit 1uur wilt doen met een 12V dc accu en een zuivere/pure sinus omvormer naar 230V ac. Dan geeft dat 230v/12v=19.17 x 5A = 95.85Ampere.

Dus samengevat heb je een 12V accu nodig met een vermogen van 95Ah. En die is dus na 1 uur, helemaal leeg
Dus een 230 volt verwarmingselement werkt echt niet op een 12 volts accu
Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Naalroc schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:48:
[...]

[...]

Toch?
Maar het was al duidelijk dat element overbodig was......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Fut41 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:51:
Hier ook een monoblok, nefit 7 kw, geen glycol zoals vereist. Wel de mogelijkheid om binnen 4 uur het buiten deel hydraulisch te ontkoppelen van het binnen deel. Met behulp van wat kogel kranen en ontluchting.
Hoe oud is jouw monoblock? Want er mag geen glycol in de huidige reeks monoblocks van Nefit.
Wel glycol, is geen garantie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
stekkel schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:05:
[...]
Hier net een Loria 6004 met externe boiler laten plaatsen.
COP waarden:
A-7/35: 2,96; A-7/55: 1,95
A2/35: 4,48; A2/55: 3,21
A7/35: 6.37; A7/55: 4,41
A12/35: 8,69; A12/55: 6.50

Benieuwd hoeveel beter de COP waarden van de concurrentie zijn.
Ik weet niet hoe je aan die COP waarden komt, maar er klopt niet veel van. Als ik in de installateurshandleiding van de site het verwarmingsvermogen deel door het opgenomen vermogen krijg ik de werkelijke cijfers:
A-7/35: 3.11; A-7/55: 1,89
A7/35: 4.96; A7/55: 2.65 (4.41 zou een ware revolutie betekenen...)

Verwarmingsvermogen ligt dan rond de 4 KW.

Als ik diezelfde cijfers opzoek van de door mij geselecteerde Mitsubishi, krijg ik:
A-7/35: 3.28; A-7/55: 1,90
A7/35: 4.78; A7/55: 2.87

Het lijkt erop dat het rendement inderdaad aardig meevalt. Ik had slechtere waardes in mijn hoofd.

Edit: Ik weet al hoe het komt dat ik die slechte waardes in mijn hoofd had: Ik heb altijd naar de 6008 gekeken, en die scoort slechter. Bovendien publiceert Techneco (net als de meeste concurrenten overigens) geen COP's van op half vermogen draaiende units, zodat we het met deze slechte cijfers moeten doen.
Bijvoorbeeld bij -7/35: Loria 6008: 6kW, COP 2,6. Mitsu 75YAA: 6.3 kW (nominaal) bij COP 3.16 met nog vermogen over, want op max vermogen is het zelfs 8.4 kW bij COP 3.14.

Geluidsvermogen blijft wel een dingetje: De Loria zit op 62 dB, en de Mitsubishi op 58.
[...]

Bovendien zit de boel maar raar in elkaar, de buitenunit heeft een andere maat koudemiddelleidingaansluiting (scrabble) dan binnen
Maar dat doet Mitsubishi ook. Bij deze combi passen de binnen- en de buitenunit ook niet op elkaar...

[ Voor 35% gewijzigd door Andrehj op 28-06-2018 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
[...]

[...]

Toch?
Misschien was ik niet helemaal duidelijk.
Accu en omvormer nodig.
Of een tesla powerwall...

Best apart ik lees hier toch al heel lang mee, en dacht dat de meesten met een monoblock gewoon die glycol niet gebruikte. Gewoon goed isoleren....

Ik vind het persoonlijk maar niks dat geknoei met die rotzooi... niet handig en niet duurzaam... en duur.

En die nefit monoblock is eigenlijk geen monoblock te noemen want daar zit een binnenunit bij... want buitenunit is bijna compleet gestript... condensor zit binnen... alleen de verdamper en fan zit buiten als ik het correct heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Is er misschien iemand die een installateurs handleiding heeft van een Pana 5 H versie.
Of er evt. aan kan komen...[ tegen betaling ]

Om Koeling aan te zetten heb je een verborgen menu nodig...
Nu is dat me gelukt dankzij Coppack....
Maar ik vrees dat er in de loop van de tijd misschien wel meer van dat soort dingen nodig is.
Bijv. service reset oid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Guido87 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 01:27:
[...]

En die nefit monoblock is eigenlijk geen monoblock te noemen want daar zit een binnenunit bij... want buitenunit is bijna compleet gestript... condensor zit binnen... alleen de verdamper en fan zit buiten als ik het correct heb...
De Nefit is wel degelijk een monoblock, want Nibe, Stiebel Eltron, Alpha innotec enz enz hebben allemaal monoblock met binnendeel.
Allemaal hebben ze een buitendeel, zonder pomp, expansievat en besturingssystem. De rest zit binnen en soms in een binnendeel.
Al deze merken adviseren geen glycol te gebruiken.....
Misschien is dat toch wat handiger dan veel Aziaten het doen, alles in 1 unit gepropt, matige isolatie en vaakslecht bereikbaar voor werkzaamheden.
En eigenlijk glycol nodig hebben om de boel te beschermen.
Het is wel lekker compact in de zeecontainers om naar Europa te verschepen, maar of het een voordeel is?

Monoblock wil niet meer zeggen dan dat het koudemiddelcircuit in 1 unit zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:17
Dylantje2 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 07:57:
Is er misschien iemand die een installateurs handleiding heeft van een Pana 5 H versie.
Of er evt. aan kan komen...[ tegen betaling ]

Om Koeling aan te zetten heb je een verborgen menu nodig...
Nu is dat me gelukt dankzij Coppack....
Maar ik vrees dat er in de loop van de tijd misschien wel meer van dat soort dingen nodig is.
Bijv. service reset oid..
Ik heb een tijdje niet mee gelezen op het forum, maar is er een groot wonder gebeurt en ben jij een trotste bezitter geworden van een pana monoblock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Oxellaar schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:08:
[...]

Hoe oud is jouw monoblock? Want er mag geen glycol in de huidige reeks monoblocks van Nefit.
Wel glycol, is geen garantie
Je hebt gelijk. Er mag geen glycol in. De warmtepomp heb ik dit jaar maart geplaatst. Met een open buffer was het een kostbaar zaakje geworden. Het was ook een overweging voor mij omdat er geen glycol in mag om voor de nefit te kiezen. Toekomst gericht denken? Op de verwachte draaitijd van de warmtepomp scheeld het toch ook weer een boel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:03:
[...]

Ik heb een tijdje niet mee gelezen op het forum, maar is er een groot wonder gebeurt en ben jij een trotste bezitter geworden van een pana monoblock.
hahah klopt en hij koelt nu jongu..:-)
First things first he...

Maar klopt.. Dus bedankt..

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 29-06-2018 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
Ramon_1984 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:03:
[...]

Haha idem hier...
Over paar maanden zal ik wel weer actief worden hier :9

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:55:
[...]

Haha idem hier...
Over paar maanden zal ik wel weer actief worden hier :9
Precies, eerst maar genieten van het mooie weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:17:
[...]

Koelen Jonge....

Heb nu een relatief koude vloer..
En binnenkort een jaga waarop ik een dbe ga bouwen..
Zodat ik een soort van fancoil heb..:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Ramon_1984 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:17:
[...]

Slecht idee: je moet het dak repareren als de zon schijnt!!! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Naalroc schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 16:37:
[...]
Slecht idee: je moet het dak repareren als de zon schijnt!!! 8)
Of zorgen dat je je WP werkt en je weet hoe hij werkt..
Ipv lopen te jagen o jee het is koud buiten en ik moet NU..

Dus bij mij begint de WAF de WP nu al fijn te vinden.... koude voetjes op de tegels..

Geluid is ECHT een koelkast...
Dus daar is de WAF ook al erg blij mee..

Nu subsidie.
Alles netjes afwerken en credits opbouwen... *O* *O*
Zodat als het mis gaat in de kou ik wat kan hebben van de WAF _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door Dylantje2 op 29-06-2018 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Toch?
Werkt wel, maar dan is het vermogen 369x zo klein, u=i x r blijft de som.
P=U x I > 3000 Watt op 230V is 3000/230 > 13 A (ongeveer) > 230/13= 17,69 ohm
12 Volt en 17,69 ohm = 0,67 A > P=12 volt x 0,67 A = 8,13 Watt verwarmend vermogen :)
Werkt in theorie dus wel maar je hebt er niet veel aan, laat staan dat je de boiler kan opwarmen.
Op 24V gaat het al een stukje beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:29
Het valt me op dat het hier nu vooral gaat over verwarmen, terwijl ik snachts wakker lig van de warmte. Ik zit dus te twijfelen om een airco voor de slaapkamer aan te schaffen. De installatie wil ik zelf gaan doen. Nu kwam ik dit setje tegen op internet: https://www.boilergarant....lay-set-5m-met-wandbeugel
Hebben jullie nog tips of opmerkingen? Is de installatie van zo'n unit een beetje te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Tijsje
Ik zou het door iemand laten doen, die er de kennis en de juiste gereedschappen voor heeft.
(stikstof en vacumeren)
Gegarandeerd, als je het zelf doet, er ooit (of direct) een lekkage zit, en je vocht in de leiding hebt en dan ben je veel verder van huis. (tot weggooien toe)
Bovendien: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30

BCC

@Verwijderd leuke prijs! Ik zoek exact hetzelfde maar dan een plafondunit.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koevlaas2
Weer 2 klanten erbij :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 16:38:
[...]

Of zorgen dat je je WP werkt en je weet hoe hij werkt..
Ipv lopen te jagen o jee het is koud buiten en ik moet NU..

Dus bij mij begint de WAF de WP nu al fijn te vinden.... koude voetjes op de tegels..

Geluid is ECHT een koelkast...
Dus daar is de WAF ook al erg blij mee..

Nu subsidie.
Alles netjes afwerken en credits opbouwen... *O* *O*
Zodat als het mis gaat in de kou ik wat kan hebben van de WAF _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Als het in winter hier koud is dan kan ik mijn koffers pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 09:43:
[...]

Als het in winter hier koud is dan kan ik mijn koffers pakken.
hahaha of zij eruit :-) ... heb jij je speeltje alleen voor jezelf..
Maar ik vrees dat mij hetzelfde staat te gebeuren...,,hahaha

Dus maar hopen dat we hier veel support hebben:-)

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 30-06-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:30

thido

Tilburg

Misschien bedoeld hij dat hij gaat overwinteren in Spanje :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het is te hopen, dan vliegt er tenminste geen R410a de lucht in ;w

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Speedy-Andre schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 10:54:
[...]

Het is te hopen, dan vliegt er tenminste geen R410a de lucht in ;w
Is een voorgevulde plug and play unit? Wat kun je daar nu fout aan doen....? Nou ben ik persoonlijk ook wel van mening dat veel mensen zichzelf handig vinden... en dat niet zijn.

Ga gewoon een dag extra naar je werkt en betaal een vakman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Guido87
Het zijn allemaal voorgevulde plug en play units.
Maar zonder tussenstap van controle lekkage met stikstof en vacumeren, gaat het al mis.
Het beste kan je er ook stekkoppelingen op de koelleidingen solderen ipv kant en klare optromp...
Dus... heeft iedereen stikstof, hardsoldeerspullen en een vacuümpomp?
Laten we dat aub uitbesteden aan de vakman....(en verdere milieurampen voorkomen)

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:15
Hoe warm is het bij jullie op zolder als jullie ook koeling toepassen dmv vv?
Ik ben aan het twijfelen om ook airco voorbereiding daar toe te passen omdat ik daar ook ga werken.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

FireStarter schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:46:
Hoe warm is het bij jullie op zolder als jullie ook koeling toepassen dmv vv?
Ik ben aan het twijfelen om ook airco voorbereiding daar toe te passen omdat ik daar ook ga werken.
Mijn zolder is koeler geworden....
Omdat mijn WP boiler die warme lucht omzet in SWW,,, _/-\o_ _/-\o_

Dus: omdenken, koelen of de warmte gebruiken.:-) oOo oOo oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Guido87 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 12:02:
[...]

Is een voorgevulde plug and play unit? Wat kun je daar nu fout aan doen....? Nou ben ik persoonlijk ook wel van mening dat veel mensen zichzelf handig vinden... en dat niet zijn.

Ga gewoon een dag extra naar je werkt en betaal een vakman.
Plug and play bestaat niet....
Ook al zijn de leidingen gevacumeerd, het binnendeel is gevuld met stikstof. Je hebt altijd stikstof om af te persen een vacuümpomp nodig....... en kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido87
Oxellaar schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 15:43:
[...]

Plug and play bestaat niet....
Ook al zijn de leidingen gevacumeerd, het binnendeel is gevuld met stikstof. Je hebt altijd stikstof om af te persen een vacuümpomp nodig....... en kennis.
Ben het wel met je eens hoor. Zijn teveel mensen die maar wat aanknoeien en dan bedoel ik niet alleen de particulier.
Maar vind eens een goede vakman. En het wordt alleen maar erger. De techniek wordt steeds geavanceerder.

Zoals met die hoeveelheid koudemiddel, het moet precies goed zijn. Maar zien/controleren kan ik het niet. Een autoairco lekt ook altijd...apparaat eraan...doet dat spoelen, lektest, vacumeren en vullen automatisch en krijg een bonnetje als ik dat ook nog wil.

Er zijn maar weinig mensen die ik op hun blauwe ogen geloof dat ze hun vak verstaan,
maar dat hoef ik jou niet uit te leggen :) .

Blijf het raar vinden trouwens dat monoblock verhaal....monoblock maar toch geen monoblock.... ;)

@koevlaas2
Jij had toch te weinig koudemiddel in je mitsu?
welke vakman had dat ding afgeperst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Guido87 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 18:54:
[...]
@koevlaas2
Jij had toch te weinig koudemiddel in je mitsu?
welke vakman had dat ding afgeperst?
600 gram te weinig in totaal, maar de leidingen/koppelingen lekten niet.
Mogelijk lekte de unit bij aankomst omdat de kranen affabriek niet goed dicht gedraaid waren en door het aan en afkoppelen van niet zijnde snelkoppelingen is ook eea verdwenen.
Uiteindelijk dus helemaal geledigd en weer gevuld met de juiste hoeveelheid R410A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Airco's zijn wel een stuk moeilijker leverbaar nu, maar binnenkort komt weer een lading bij mij binnen en hier zitten wat goedkopere modellen bij dan de FTXM-serie.
Qua hardsolderen doe ik dat een beetje minder tegenwoordig, ik gebruik veel het F gassen perssysteem.

@Tijsje Zonder kennis niet zelf gaan installeren svp want dan gaat het geheid niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 09:44:
[...]

hahaha of zij eruit :-) ... heb jij je speeltje alleen voor jezelf..
Maar ik vrees dat mij hetzelfde staat te gebeuren...,,hahaha

Dus maar hopen dat we hier veel support hebben:-)
Zolang je genoeg vermogen hébt, komt alles goed :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:42:
[...]

Zolang je genoeg vermogen hébt, komt alles goed :9
Mijn "vermogen" is ff op....
MK aangepast
WPboiler
WP.
Vakantie...

Dus eerst ff zien dat ik het met de 5Kw vermogen ga redden. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:44:
[...]

Mijn "vermogen" is ff op....
MK aangepast
WPboiler
WP.
Vakantie...

Dus eerst ff zien dat ik het met de 5Kw vermogen ga redden. :-)
Hoe was je gasverbruik voor de aanschaf van de 5kw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:25:
[...]

Hoe was je gasverbruik voor de aanschaf van de 5kw ?
Rond de 1000M³ per jaar.
Heb je mindergas, kunnen we vrieden worden kun je het zen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:26:
[...]

Rond de 1000M³ per jaar.
Heb je mindergas, kunnen we vrieden worden kun je het zen
Incl douchen?

Dan zou dat met de 5 kw moeten lukken, en ga je het proberen zonder kamer thermostaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:34:
[...]Incl douchen?
Dan zou dat met de 5 kw moeten lukken, en ga je het proberen zonder kamer thermostaat?
Yep ik heb de 5 KW pana...
En dit was/ incl sww, maar ik heb er ook wel 150 liter zonneboiler ervoor liggen:-) [ die een soort van hotfil veroorzaakt..:-) ]

Nu dus een WPboiler en een WP en GEEN gas meer...
Dus van de winter gaan we het zien..
Nu aan het spoelen, en testen hoe eea wert.
Subsidie aanvraag is de deur uit.
Na de vakantie de koeling uit en dan kijken wat de warmte me gaat brenegn:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:37:
[...]

Yep ik heb de 5 KW pana...
En dit was/ incl sww, maar ik heb er ook wel 150 liter zonneboiler ervoor liggen:-) [ die een soort van hotfil veroorzaakt..:-) ]

Nu dus een WPboiler en een WP en GEEN gas meer...
Dus van de winter gaan we het zien..
Nu aan het spoelen, en testen hoe eea wert.
Subsidie aanvraag is de deur uit.
Na de vakantie de koeling uit en dan kijken wat de warmte me gaat brenegn:-)
Kan je wat inregelwerk kosten maar een 5 KW WP moet 1000m3 gas kunnen opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:20:
[...]
Kan je wat inregelwerk kosten maar een 5 KW WP moet 1000m3 gas kunnen opvangen.
Tuurlijk ik heb de beide formules gecheckt en moet lukken.
Anders truitje an.. En de pelletkachel iets hoger hahaha

Volgend jaar ga ik zelf met jaga convectoren en de zelfgemaakte dbe meer " vermogen" uit mijn tzt gekochte jaga halen..
Nu 1 kleintje voor te testen
Dan een knockonwood omkasting na maken..[ mooi maar veeel te duur..:-( ]
En dan via domotica alles in regelen..
Maar eerst ff sparen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Je kan de WP ook zo aansturen via domoticz?
(weet niet of de klemmen overeenkomen met het nieuwere H model?)
Ik heb ooit eens een kastje gemaakt/omgebouwd

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:45:
@Dylantje2
Je kan de WP ook zo aansturen via domoticz?
(weet niet of de klemmen overeenkomen met het nieuwere H model?)
Ik heb ooit eens een kastje gemaakt/omgebouwd
mm das een interessante...
Waar tover je die dan weer vandaan :-)

K1 snap ik niet.. Wat doet die?

Maar ik kan via de unit de settings zo zetten dat bij >x buitentemp de koeling aan gaat en <x buiten temp de verwarming.
Dus die schakeling kan ik missen..
Wat ik eigenlijk graag zou wille is de temp settings regelen via domoticz..
Zodat er een paar graadje hoger of lager is in te stellen.

Edit:
Hoe upload je het vebriuk van je wp naar Pvo?

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 01-07-2018 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
K1 zorgt voor scheiding van 230 V en een lage spanning op kontakt 17+18 (anders poef)
Het voordeel van 2 van die qubinos is meteen aan en afvoertemperatuur water in domoticz.

Verbruik wp is een kWh meter + Youless...en lua scriptje naar PVO

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:03:
@Dylantje2
K1 zorgt voor scheiding van 230 V en een lage spanning op kontakt 17+18 (anders poef)
Gaat me iets te ver? snap hem niet ....grrr.
en lua scriptje
zou ik aub...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kontakt 17+18 is een lage spanning vanuit de wp (5V DC of iets)
Daarmee schakel je de WP aan en uit. (is nu een brug op je klemmenstrook?)
Dus daar mag geen 230 V op.

Ja je mag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Tijsje schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 08:44:
Het valt me op dat het hier nu vooral gaat over verwarmen, terwijl ik snachts wakker lig van de warmte. Ik zit dus te twijfelen om een airco voor de slaapkamer aan te schaffen. De installatie wil ik zelf gaan doen. Nu kwam ik dit setje tegen op internet: https://www.boilergarant....lay-set-5m-met-wandbeugel
Hebben jullie nog tips of opmerkingen? Is de installatie van zo'n unit een beetje te doen?
Zeker opmerkingen of in ieder geval stof om over na te denken. We gaan hier met zijn allen prat op de efficientie van de warmtepompen, voor een airco lijkt mij dat minstens ook opgaan. Ik heb mezelf hierin de afgelopen maand een beetje verdiept en ben met twee italiaanse en een spaanse partij aan het mailen om twee a+++ units hierheen te krijgen. In NL vragen ze met droge ogen het drievoudige excl installatie.

Het eerste wat ik dacht:
1) Wat een prijs voor een c-merk
2) 1090 watt opg. vermogen tijdens het koelen :X

Samsung gebruikt met de r32 buitenunits en de winfree binnenunits 509w tijdens het koelen.

En dan hebben de fabrikanten hun A+++ ook op de markt. Ik haal even Pana eruit omdat deze nog een leuke prijs heeft en er netjes uitziet. Daikin is een fractie duurder. Dan zijn er ook nog b-merken zoals Gree die er nu ook mee komen, maar die hebben een A+++ label in de warme landen en gematigd klimaat is het een A++.

Voorbeeld: Het r32 etherea model 2018 buitenunit van Panasonic pakt met A+++ heb je 1,1cop punt hoger. De Seer zie ik bij het genoemde model nergens langskomen maar pana scoort een 8,5! Het zou me verbazen als deze set boven de 6,4 uit komt. Het verbruik van zo'n pana unit is 440w tijdens koelen. Dat is ruim 60% minder energieverbruik.

En als je al die efficiënte niet uitmaakt dan mag een soort gelijke set € 350,- kosten en dan moet het vind ik wel klaar zijn.

Note: links zijn slechts voorbeelden die ik toevallig nog hier in de historie had staan. ik denk dat je een unit rond de 12000BTU zoekt maar dat is tientjes werk bij de bovengenoemde. Het verbuik is als ik bij daikin kijk dan ongeveer 100w meer. Maar het gaat me er meer om om even de ogen te openen, zoeken kun je zelf vast ook :+
Pagina: 1 ... 22 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.