Oxellaar schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 06:48:
[...]
W/W warmtepompen draaien allemaal op glycol in de bodemwisselaar, minimaal tot -12.
Dat COP killer valt trouwens wel mee, die paar % ligt niemand wakker van.
Zeker als iets noodzakelijk is, dan is het verlies ook noodzakelijk, een verrotte wp is duurder.
@
Naalroc
Maar vullen MOET met een pomp en VOORAF gemengd. Eerst glycol en dan navullen met water kost je geheid een pomp. Glycol en water mengt namelijk nooit meer in een leidingnet.
Door het verschil in soortelijke massa, slaat de pomp zichzelf kapot.
Maar dat vullen is geen probleem, dat gebeurt met
dezelfde vulpomp als voor de zonnecollector gebruikt word. Voor CV gebruik je wel de goedkopere ethyleen glycol, de niet giftige maar duurdere propyleen glycol is voor zonneboilers.
Een compleet systeem vullen met glycol heb ik nog nooit gezien, dan hoor je een scheiding aan te brengen.
En als je aanpassingen aan een buitenunit moet gaan doen om vorstschade te voorkomen, dan is het een kutontwerp, hoe goed hij ook kan presteren. Of je volgt het advies op, glycol of zeer nauwkeurig isoleren.
@
Dylantje2 De keuze om een monoblock te nemen is toch niet uit de lucht komen vallen?
Hoe goed heb je je verdiept hierin vooraf, dat glycol verhaal is niet nieuw?
Nee mijn mono is zeker wel bewust...[ ik lees al ruim een jaar mee :-) ]
Maar er waren vorig jaar hier tweakers die hoog en laag beweerde dat er geen glycol in mocht of kon.
Nu lees ik f#cking manual....
En er staat dat hij "gewoon" kan werken met glycol..
Zelfs bij de aansluitingen van de pana aan de pomp staat er netjes in NL een waarschuwing dat er glycol in moet als er - temperaturen te verwachten zijn...
Nu weet ik dat er mensen die isoleren ivm bevriezing [ heb ik ook wel ] , maar ook een lint hebben liggen.
Ik lees in dezelfde manual dat er een speciale setting is voor glycol....
Dus zou het kunnen dat het er "gewoon " in moet?
Dan nog over het scheiden?
Hoe krijg ik dat voor elkaar?? in een monoblock systeem, dus ik vraag me af of dat wel klopt wat je aangeeft? Een warmtewisselaar er tussen. verlies op verlies. toch?
Er staat zelfs een berekening voor glycol in de manual, alleen ik ben een bouwvakker en geen natuurkundige...
Pana reageert op geen enkele mail [ 5 stuks ] die ik ze verstuurd heb...
Ik wil toch eerst met water een paar maandjes draaien.
Om mijn systeem goed schoon te krijgen.[ sludes vrees ik na 25 jaar cv water...
Maar als hij dan wat schoner is, Glycol..
en ik ben van de "angst " af...:-) En geen extra sores qua lint enz
[
Voor 5% gewijzigd door
Dylantje2 op 26-06-2018 22:44
]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520