Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.846 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 17:44:
@Andrehj
Die link krijg je van mij op 10 juli 2018....
Wanneer het te laat is... :>
Het veranderd toch ieder half jaar.....en wordt steeds minder interessant.

Vroegah, had je de Panasonic monobloc 5 kW voor 2700 euro en de subside was 2300 euro. :P
Die persoon ligt nog steeds in een deuk.
In twee deuken, mijn 6 was 560 euro en de 5 voor 250 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
-offopic-

[ Voor 93% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2018 18:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 18:00:
[...]

Uh, je hebt gelijk...
Was dat incl de verzendkosten?
(er vallen gaten in mijn vroegah)
Dan is de pomp iets duurder geworden..
Mijn H versie €2890.
Maar wel incl flow en cop meter ..
Alleen tjsa de Bananen republiek NL..
Steeds minder subsidie
Maar ik heb gebeld met iemand van de subsidie pot...
En die hebben nog geen zicht dat het op korte termijn gaat veranderen..
Dus

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 00:04
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 22:22:
[...]

Dan is de pomp iets duurder geworden..
Mijn H versie €2890.
Maar wel incl flow en cop meter ..
Alleen tjsa de Bananen republiek NL..
Steeds minder subsidie
Maar ik heb gebeld met iemand van de subsidie pot...
En die hebben nog geen zicht dat het op korte termijn gaat veranderen..
Dus
Hoeveel subsidie krijg je voor die 5kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Guido87 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 22:24:
[...]

Hoeveel subsidie krijg je voor die 5kw?
Er staat 1700 voor de 4KW...
Maar het is een 5 Kw, vergeten te vragen waarom er 4 staat terwijl pana 5 opgeeft..?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 22:25:
[...]

Maar het is een 5 Kw, vergeten te vragen waarom er 4 staat terwijl pana 5 opgeeft..?
Ja zie het. De 5 is 4.
De 7 staat als 6.
En de 9 staat ook als 6.

Da's wel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:13
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 22:25:
[...]

Volgens mij is 4 kW het vermogen bij -7c oid en word deze waarde door RVO gebruikt.
Mijn 7.5 kW pomp staat zodoende als 6 kW in de lijst.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:13
Raolte schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:11:
[...]

Is het niet zo dat er bij een inverter regeling van alle 3 fasen gelijkspanning wordt gemaakt, en dan dmv deze gelijkspanning een frequentie gestuurde fase spanning gemaakt, mogelijk nog in hoogte te varieren.

Anders kom je toch nooit van die 50 hz 3000rpm af .

Ik ken zelfs motor stuursystemen welke van 1 fase netspanning dmv een inverter regeling een 3 fase motor sturing maken voor motoren tot 150.000 rpm
Ja je leest het goed 150 000 rpm , die zitten alleen niet in een warmtepomp.

De aansturing van de fasen geregeld door de elektronica bepaalt dan de draairichting en het toerental en de hoogte van de busspanning het vermogen.
Dat is ook zo, met wisselspanning kan je niet zo heel veel als je moet regelen, kijk maar naar bijvoorbeeld een dimmer en hang hier een scope aan dan zie je de meeste enge stuk gehakte stukken spanning voorbij komen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Kan je eigenlijk rechtstreeks douchen uit een wp van 9 kw?
Of fc pisstraaltje?
Zodat je niet zonder boiler kunt?

Ps. De technische ruimte is eigenlijk heel klein.

[ Voor 21% gewijzigd door Supertip op 23-06-2018 23:53 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Supertip schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:52:
Of fc pisstraaltje?
Zodat je niet zonder boiler kunt?

Ps. De technische ruimte is eigenlijk heel klein.
Nee dat kan niet, een warmtepomp kan ongeveer 5K opwarmen en 10 graden intredewater word hij ook niet vrolijk van.

Alhoewel... Met een 40kW CO2 warmtepomp zou het wel kunnen. Die draait het best op steenkoud water en geeft direct 50c aanvoerT.

[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 24-06-2018 00:55 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Supertip schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:52:
Mijn 14 kW warmtepomp kan tijdens douchen de watertemperatuur in het boilervat net aan op peil houden als hij aan is terwijl er gedoucht wordt (met een normale straal).

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Supertip
Op 11 kW 3-fase doorstroomverwarmer + douchwtw lukt dat wel.
Maar cop =1 (dus beter een hygienespiraal met buffervat en WP voor zetten :D )

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-06-2018 06:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 16:59
koevlaas2 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:33:
[...]

Volgens mij is 4 kW het vermogen bij -7c oid en word deze waarde door RVO gebruikt.
Mijn 7.5 kW pomp staat zodoende als 6 kW in de lijst.
Opgave Panasonic bij min 7 (bron:een op internet gevonden vergelijkinsoverzicht)
Waar rvo de waarden vandaan heeft is mij niet duidelijk

WH-MDC05H3E5
4 KW rvo
4,5 KW Panasonic

WH-MDC07H3E5
6 KW rvo
5,15 KW Panasonic

WH-MDC09H3E5
6 KW rvo
7,7 KW Panasonic

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ff voor de dombo check.....
In en Out op de WP..
In is de retour?
En out [ dus warmwater ] de aanvoer voor mijn cv leidingen..........:-)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:29
Dylantje2 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:11:
In en Out op de WP..
In is de retour?
Dombo antwoord :+ RTFM???

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:55

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Staan er toevallig kleurtjes bij, rood en blauw? :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:11:
In en Out op de WP..
In is de retour?
Ik denk dat de bovenste de uitgang is (warm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:31:
[...]

Ik denk dat de bovenste de uitgang is (warm)
Dat denk ik ook...:-)
Maar waarom niet gewoon hot and cold...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guido87
Dylantje2 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:43:
[...]

Dat denk ik ook...:-)
Maar waarom niet gewoon hot and cold...
Met koelen is de hot hopelijk cold ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Guido87 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:44:
[...]Met koelen is de hot hopelijk cold ;)
mwhaaa 100 punten... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 24 juni 2018 @ 05:42:
@Supertip
Op 11 kW 3-fase doorstroomverwarmer + douchwtw lukt dat wel.
Maar cop =1 (dus beter een hygienespiraal met buffervat en WP voor zetten :D )
Hier een 13,5 doorstroomverwarmer zonder douche-wtw (wordt nog aan gewerkt), kan je ook prima van douchen hoor. Bad gaat wat langzamer als met de boiler maar werkt ook prima.
En stroomverbruik is gedaald van gemiddeld 10kwh per dag met een reguliere boiler naar 5,5 kWh per dag met de doorstromer, en dat is inclusief meerdere keren in bad en kleinere gevulde badjes voor de kids. En ja ik weet dat een zonneboiler/warmtepompboiler efficiënter is maar we wilde op dit vlak gewoon een beetje luxe i.p.v. regelmatig een lege boiler wanneer je in bad wil.

Ben benieuwd wat het stroverbruik in de winter zal zijn voor de wp, hij wordt half augustus geplaatst.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Felicia schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:55:
[...]

Hier een 13,5 doorstroomverwarmer zonder douche-wtw (wordt nog aan gewerkt), kan je ook prima van douchen hoor. Bad gaat wat langzamer als met de boiler maar werkt ook prima.
En stroomverbruik is gedaald van gemiddeld 10kwh per dag met een reguliere boiler naar 5,5 kWh per dag met de doorstromer, en dat is inclusief meerdere keren in bad en kleinere gevulde badjes voor de kids. En ja ik weet dat een zonneboiler/warmtepompboiler efficiënter is maar we wilde op dit vlak gewoon een beetje luxe i.p.v. regelmatig een lege boiler wanneer je in bad wil.

Ben benieuwd wat het stroverbruik in de winter zal zijn voor de wp, hij wordt half augustus geplaatst.
Ik denk dat die reguliere boiler een defect heeft gehad.
Maar waarom gaat bad langzamer?
Is de doorstroom snelheid beperkt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:02:
[...]

Ik denk dat die reguliere boiler een defect heeft gehad.
Maar waarom gaat bad langzamer?
Is de doorstroom snelheid beperkt?
Ja, de boiler was al 20 jaar oud dus dat kan kloppen. Maar in de 5 jaar dat we er woonden is het elektra verbruik alleen maar iets gestegen toen we een bad hadden ingebouwd (en dus meer warmwater verbruik). Dus of dat kreng was vanaf het begin al heel erg slecht of het element was gewoon ontzettend verkalkt wat aannemelijk is gezien de leeftijd.

En de 13,5 kan max ∆t van ongeveer 38 graden op topsnelheid en dat is iets meer dan 6 liter per minuut. Er zit een flow-limiter in omdat alles daarboven een lagere output temperatuur geeft en dus vrijwel nutteloos is. Als ik de watervraag nog langzamer laat lopen komt er max 60 graden uit, goed om een heet bad nog beter te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Felicia schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:10:
[...]

Ja, de boiler was al 20 jaar oud dus dat kan kloppen. Maar in de 5 jaar dat we er woonden is het elektra verbruik alleen maar iets gestegen toen we een bad hadden ingebouwd (en dus meer warmwater verbruik). Dus of dat kreng was vanaf het begin al heel erg slecht of het element was gewoon ontzettend verkalkt wat aannemelijk is gezien de leeftijd.

En de 13,5 kan max ∆t van ongeveer 38 graden op topsnelheid en dat is iets meer dan 6 liter per minuut. Er zit een flow-limiter in omdat alles daarboven een lagere output temperatuur geeft en dus vrijwel nutteloos is. Als ik de watervraag nog langzamer laat lopen komt er max 60 graden uit, goed om een heet bad nog beter te maken ;)
Aha, maar als er dus 25 graden water in komt kan flow wel eindje omhoog dus. Jij hebt dan een hydraulische neem ik aan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:53:
[...]

Aha, maar als er dus 25 graden water in komt kan flow wel eindje omhoog dus. Jij hebt dan een hydraulische neem ik aan?
Nee, de flow-limiter is een rubber ringetje in de invoer :P Maar met een douche-wtw zou een hogere doorvoer wel kunnen maar dat werkt niet I.c.m. een bad vullen.

De huidige snelheid is ruim voldoende voor douchen dus de Wtw zou puur voor de energiebesparing worden gebruikt want de doorstroomverwarmer gebruikt minder stroom als de outputtemperatuur bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Naast de toekomstige warmtepomp voor CV zou ik graag een apart systeem voor SWW aan willen leggen/plaatsen. Het probleem is echter dat ik maar een (zeer) beperkte hoogte heb. In de kelder kan ik iets plaatsen van max 115cm hoog, op zolder heb ik niet meer dan 135 cm tot mijn beschikking.

Horizontale buffervaten kan ik wel vinden, een horizontale warmtepompboiler lijkt niet te bestaan. Warmtepompboilers lijken allemaal hoger dan 150cm te zijn en verticaal.

Het alternatief is een buffervat met hygienespiraal en doorstroomverwarmer, alleen heb ik dan in de zomer geen mogelijkheid tot het benutten van mijn zonnestroomoverschot.

Is iemand een horizontale warmtepompboiler van 150-200L tegengekomen?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
fenrir schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:30:
Naast de toekomstige warmtepomp voor CV zou ik graag een apart systeem voor SWW aan willen leggen/plaatsen. Het probleem is echter dat ik maar een (zeer) beperkte hoogte heb. In de kelder kan ik iets plaatsen van max 115cm hoog, op zolder heb ik niet meer dan 135 cm tot mijn beschikking.

Horizontale buffervaten kan ik wel vinden, een horizontale warmtepompboiler lijkt niet te bestaan. Warmtepompboilers lijken allemaal hoger dan 150cm te zijn en verticaal.

Het alternatief is een buffervat met hygienespiraal en doorstroomverwarmer, alleen heb ik dan in de zomer geen mogelijkheid tot het benutten van mijn zonnestroomoverschot.

Hier al gekeken dan?

https://www.groene-energi...warmtewisselaar-150l.html

Links in de lijst keus uit:
Tapwater boilers.
Hygiëne boilers.
Rvs boilers.

Zijn wel vaten van 120-150l die 100cm x 60cm zijn.... of ergens rond die maat. Even opletten of het met of zonder isolatie is. Bij kleine vaten zit isolatie vaak vast en is niet verwijderbaar denk ik.

Wordt hoogtijd dat we boilerrendement gaan bijhouden... is maar stil hier met deze warme maanden... moeten wel onze waardevolle kennis met elkaar blijven delen hier :) , om tot de best duurzame solutions te komen. :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Guido87 op 25-06-2018 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Guido87 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 22:38:
[...]

Ja zie het. De 5 is 4.
De 7 staat als 6.
En de 9 staat ook als 6.

Da's wel apart.
De reden volgens RVO...
Er zit in elke pomp een stukje niet hernieuwbaar vermogen. En dat telt dus niet voor subsidie..
Gelukkig heb ik een 5 maar als je een 9 hebt..:-(
Daarnaast vraag ik me dus echt af of dit klopt.
Dit zou betekenen dat en 9 exact hetzelfde is als een 7.?
Dan heb je met een 9 een erg hoge stroomrekening als hij volspeed draait.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er zijn losse ventilatie warmtepompen zonder boiler, daar kan (moet) je dus een los boilervat bij zetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

In de handleiding van mijn Pana staat dat er glycol in moet/mag...
Ik wil eerst even een poosje draaien op water incl mijn nieuwe F1 filter, zodat het systeem wat schoon spoelt.

Daarna wil ik er toch glycol in gooien.. voor de winter, hoef ik geen verwarmingslint, en wakker te liggen als er een keer iets m.... is
In het menu zitten settings dat ik het systeem op glycol of water kan laten lopen.
Dus misschien iets verschillend tussen de ouder Pana en de nieuwer types...

Maar ik zie veel types..:-(

https://www.groene-energi...istof-en-toebehoren/p-1a/

Welke zou het beste zijn?
En puur of mag dat verdund zijn..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Geen glycol erin.
Dat is niet bevorderlijk voor de warmteoverdracht en flow.
De pana is prima in staat regelmatig zelf te circuleren bij (ik meen) 4 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

LittleTycoon schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 18:32:
[...]

Ja, je hebt stilstandverliezen. Maar die heb je in iedere situatie zonder doorstroomverwarmer, boiler maar net iets minder. Je kan dan gaan zitten rekenen, maar volgens mij zit je dan echt op paar eurotjes verschil op jaarbasis doxor cop1 vs cop4. Ben ik nooit aan begonnen. Doorstroomverwarmer viel voor mij sowieso af omdat ik daarme nooit de 25l/minuut voor mijn regendocuhe haal met een 3x25a hoofdaansluitng.
25 l/m, dan voel ik me toch wel een kniepert met een verbruik van 4 l/m.... En ja, ook een "stortdouche".

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
hrt schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:24:
[...]

25 l/m, dan voel ik me toch wel een kniepert met een verbruik van 4 l/m.... En ja, ook een "stortdouche".
4 liter..... Daar spoel je nog geen vlieg mee weg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Dre schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 17:52:
2700 euro?, mijn Panasonic monobloc 5 kW stond voor 2460 euro op de stoep. Verzendkosten zaten hier dus al in.
Je bent niet de enige.... ;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:30:
@Dylantje2
Geen glycol erin.
Dat is niet bevorderlijk voor de warmteoverdracht en flow.
De pana is prima in staat regelmatig zelf te circuleren bij (ik meen) 4 graden.
Maar toch staat het erin vandaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
Volgens mij is er niemand in dit topic met een Mono die er daadwerkelijk Glycol in heeft zitten @Dylantje2

Schijnt ook nogal een COP killer te zijn.
reneeke1970 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:32:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _O- _O-

Inderdaad, dat is een debiet waar je de tandpasta nog niet van je tandenborstel krijgt afgespoeld :P

Zelf ben ik erg tevreden over onze 400L SWW boiler.

Altijd ruim voldoende debiet, een keurige COP, en die stilstandsverliezen vallen ook nog wel mee in verhouding tot het totaal.

Ik verbruik in de zomermaanden zo'n 50kWh in de maand voor SWW (dat is dus inclusief eventueel standbyverlies), en zoals de "insiders" wel weten hebben wij een fors SWW gebruik met een gezin met 2 kleine kinderen.

Als ik dat met een doorstroomverwarmer had willen doen zou ik punt 1 te weinig te weinig debiet hebben, en punt 2 fors meer elektraverbruik.

Wel is het zo dat hoe minder SWW je verbruikt hoe minder interessant het wordt om een SWW boiler te nemen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

@Guido87 @Proton_

Dank, al zijn dit wel ‘gewone’ vaten en boilers.

Tot nu toe ben ik alleen een Nibe F130 ventilatiewarmtepomp tegengekomen, werkzaam vanaf +5. Dit maakt hem niet erg geschikt voor een huis zonder mechanische ventilatie lijkt mij (huis uit 1925). Of vergis ik mij nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@fenrir
En als je zo een 150 liter op zijn kop zet?
https://www.djg.com/en/st...n/indirect-120-tot-500-l/
En dan de spiraal gebruikt als hygienespiraal (wel wat kort) en het vat als wp buffer.
Pana monobloc erop, en je kan toch overdag het vat (extra) verwarmen met de PV?

Ik heb 450 ltr op zijn kop staan (met 3 spiralen)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2018 17:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Weer een klein stukje voorbereiding klaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CKtLjJ1RGLBm38zpVVAywKzU/full.jpg

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

@AUijtdehaag
Thanks, had bij Econo iets soortgelijks gezien maar dan horizontaal.
Is deze dan niet aantrekkelijker omdat de hygienespiraal een stuk langer is? Een 200 of 300 liter vat kan ik wel in mijn kelder kwijt.

https://www.econo.nl/liggend-buffervat-hhb-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:47:
Volgens mij is er niemand in dit topic met een Mono die er daadwerkelijk Glycol in heeft zitten @Dylantje2
Schijnt ook nogal een COP killer te zijn.
Schijnt...?

Maar waarom adviseert Pan dit dan?
Blz 37:
https://www.panasonicproc...t_EN_final_2014-05-15.pdf

Als het vanaf Pana geadviseerd wordt zal er toch ook gerekend zijn met dit tav de cop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Correctie, IS een COP killer :+
Blz 37:

Als het vanaf Pana geadviseerd wordt zal er toch ook gerekend zijn met dit tav de cop?
Omdat een Monoblock nu eenmaal (Hoe klein dan ook) kans heeft op bevriezing gevaar.

Ik ken in dit topic niemand met een Monoblock die glycol gebruikt. Het gaat pas verkeerd bij strenge vorst en stroomuitval. Hoe groot is de kans....

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 25-06-2018 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Met glycol moet je toch hydraulische gescheiden zijn? Rotzooi mag de vloer toch niet in?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Waarom niet, is geen rotzooi, zit ook in je automotor....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Probeer met glycol maar eens "ff" de boel op 2 bar te zetten, gaat je ook niet meevallen denk ik. Kdenk dat je dan een pomp ofzo nodig hebt :?
@Oxellaar wat zeg jij ervan, wordt het in de professionele installaties veel gebruikt :?

@reneeke1970 hydraulisch gescheiden hoeft toch niet 2 vloeistoffen te betekenen :?

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 25-06-2018 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Grolsch schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:01:
[...]
Ik ken in dit topic niemand met een Monoblock die glycol gebruikt. Het gaat pas verkeerd bij strenge vorst en stroomuitval. Hoe groot is de kans....
Die kans wordt de komende jaren hard groter, als bij strenge vorst zwaar elektrisch verwarmd gaat worden:
  • Te krap bemeten warmtepompen schakelen hun backup-heaters in.
  • Passiefhuizen gaan elektrisch bijverwarmen, omdat daar alleen bij strenge vorst bijverwarmd hoeft te worden wordt (soms?, vaak?) een warmtepomp wegbezuinigd en vervangen door elektrische bijverwarming met COP 1
  • WTW units schakelen om bevriezen van de uitlaat te voorkomen hun elektrisch verwarmingselement in.
  • En dan zetten we ook nog om 17 uur allemaal tegelijk onze inductiekookplaat aan... (want we koken immers niet meer op gas)
Langdurig stroomuitval is iets wat gegarandeerd gaat gebeuren. De vraag is alleen wanneer. ;w

Kies dus maar voor een split-systeem. Dat scheelt je tegen die tijd een flinke kopzorg.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:23:
Probeer met glycol maar eens "ff" de boel op 2 bar te zetten, gaat je ook niet meevallen denk ik. Kdenk dat je dan een pomp ofzo nodig hebt :?
Dacht het niet, want het is een mengsel van glycol en water (net als in een automotor) dus hoe hoger het aandeel van glycol, des te lager de bevriezingstemperatuur; dus eerst de glycol er in, eventueel een mengel, en dan water er op, gewoon uit de kraan op druk brengen.
Lijkt me eenvoudig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
AUijtdehaag schreef op maandag 25 juni 2018 @ 17:49:
@fenrir
En dan de spiraal gebruikt als hygienespiraal (wel wat kort) en het vat als wp buffer.

Waarom moet dat vat dan op zijn kop?
Omdat onderste spiraal dan hoog bovenin zit?
Mooi schema trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Dylantje2 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:58:
[...]

Schijnt...?

Blz 37:

Omdat de installatie is gemaakt om volledig te functioneren zonder nadenken.
Als je kunt nadenken kun je dus zonder glycol. Zou zowiezo die dat expansievat eruit slopen en binnen ergens eentje monteren.
De pomp gaat draaien bij bevriezingsgevaar heb ik begrepen. Zolang water stroomt bevriest tie niet. De backup heater zit er ook nog in. En stroomuitval tja... wie heeft er noodaggregaatje thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 19:11

Ik zocht ook een kleine warmtepompboiler i.v.m. ruimtegebrek en heb uiteindelijk de Eldom gevonden. Deze gaat bij jou echter ook niet passen in de hoogte.
De reden waarom boilers vrijwel allemaal verticaal zijn is denk ik om een betere gelaagdheid in de boiler te creëren. In principe kan je een boiler ook gewoon op zijn kant leggen, echter zitten de aansluitingen dan niet op de goede plek en als er wat elektronica en regeltechniek in zit werkt dat waarschijnlijk ook niet echt meer.
Ik heb onlangs dezelfde vraag gesteld in het warmtepompboiler topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Guido87 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 23:12:
[...]

Omdat de installatie is gemaakt om volledig te functioneren zonder nadenken.
Als je kunt nadenken kun je dus zonder glycol. Zou zowiezo die dat expansievat eruit slopen en binnen ergens eentje monteren.
De pomp gaat draaien bij bevriezingsgevaar heb ik begrepen. Zolang water stroomt bevriest tie niet. De backup heater zit er ook nog in. En stroomuitval tja... wie heeft er noodaggregaatje thuis?
Ik, een 6 kW op benzine

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Oxellaar wat zeg jij ervan, wordt het in de professionele installaties veel gebruikt :?

@reneeke1970 hydraulisch gescheiden hoeft toch niet 2 vloeistoffen te betekenen :?
Ja jij ook weer gelijk, ik bedoel gescheiden door spiraal dan, als die troep maar uit je systeem blijft. En sowieso om kosten te besparen, als je heel je systeem gaat vullen kan het aardig oplopen. Kun je net zo goed een aggregaat kopen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online

W/W warmtepompen draaien allemaal op glycol in de bodemwisselaar, minimaal tot -12.
Dat COP killer valt trouwens wel mee, die paar % ligt niemand wakker van.
Zeker als iets noodzakelijk is, dan is het verlies ook noodzakelijk, een verrotte wp is duurder.

@Naalroc
Maar vullen MOET met een pomp en VOORAF gemengd. Eerst glycol en dan navullen met water kost je geheid een pomp. Glycol en water mengt namelijk nooit meer in een leidingnet.
Door het verschil in soortelijke massa, slaat de pomp zichzelf kapot.
Maar dat vullen is geen probleem, dat gebeurt met dezelfde vulpomp als voor de zonnecollector gebruikt word. Voor CV gebruik je wel de goedkopere ethyleen glycol, de niet giftige maar duurdere propyleen glycol is voor zonneboilers.

Een compleet systeem vullen met glycol heb ik nog nooit gezien, dan hoor je een scheiding aan te brengen.
En als je aanpassingen aan een buitenunit moet gaan doen om vorstschade te voorkomen, dan is het een kutontwerp, hoe goed hij ook kan presteren. Of je volgt het advies op, glycol of zeer nauwkeurig isoleren.

@Dylantje2 De keuze om een monoblock te nemen is toch niet uit de lucht komen vallen?
Hoe goed heb je je verdiept hierin vooraf, dat glycol verhaal is niet nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Andrehj schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:29:
[...]

Langdurig stroomuitval is iets wat gegarandeerd gaat gebeuren. De vraag is alleen wanneer. ;w
Onzin 8)7
Netbeheerders zijn al lang bezig met dat soort scenario's kan ik je vertellen. Ze moeten wel.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Oxellaar schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 06:48:
[...]@Naalroc
Maar vullen MOET met een pomp en VOORAF gemengd. Eerst glycol en dan navullen met water kost je geheid een pomp. Glycol en water mengt namelijk nooit meer in een leidingnet.
…………….
Dat de pomp daarop stuk gaat lopen wist ik natuurlijk niet, en zie zo even niet waarom dit zou gebeuren; maar wat ik schreef was ook weer niet helemaal wat ik bedoelde, ik schreef helaas
dus eerst de glycol er in, eventueel een mengel, en dan water er op, gewoon uit de kraan op druk brengen
maar om een goede mengverhouding te kunnen vaststellen, meng je natuurlijk alles eerst buiten het systeem, want je weet niet precies hoeveel er in gaat, dus ik bedoelde eigenlijk:
"Eerst het mengsel er in en dan op druk brengen met de waterkraan (dan gaat er nog maar een paar liter water bij, nl de inhoud van het expansie vaatje)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Naalroc de pomp gaat defect omdat het soortelijk gewicht van glycol heel anders is dan van water.
Normale circulatiepompen kunnen vaak maximaal 30% glycol gemengd met water verpompen.
Zit je boven de 30, of zelfs puur, dan gaat de pomp kapot omdat hij teveel gewicht moet verplaatsen. Als het niet goed gemengd is, dan wisselt het gewicht ook nog continu. En daar kan een pomp helemaal niet tegen.
Pompen zoals de Alpha en Pico met drukregeling raken ook helemaal van slag.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 26-06-2018 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
psy schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:31:
[...]

Onzin 8)7
Netbeheerders zijn al lang bezig met dat soort scenario's kan ik je vertellen. Ze moeten wel.
Het boekje wat Panasonic schrijft is natuurlijk niet specifiek voor NL gemaakt waar wij een zeer betrouwbaar stroomnetwerk hebben.

In andere landen is het niet vreemd dat meerdere keren per dag de stroom "ff" (van enkele minuten, tot uren) weg is. Zelf meegemaakt in Tsjechië bijvoorbeeld.

Ik geloof ook wel dat stroombeheerders hier al lang en breed mee bezig zijn, maar een makkelijke uitdaging is het niet.

De probleem tijdstippen ( 's winters, 1800, zon weg, -10, geen PV opbrengsten, alle WP's volle bak aan het werk zullen wel voor de nodige kopzorgen zorgen bij de netbeheerders.

Ik verwacht zelf dat ze de infrastructuur wel goed zullen voorbereiden, maar of het zo betrouwbaar is en blijft als het de afgelopen 20 jaar is geweest vraag ik mij af.

Ik kan me niet herinneren dat ik thuis ooit een stroomstoring heb gehad in de afgelopen 35 jaar dat ik op deze aardkloot aanwezig ben :)

"Gelukkig" een splitunit thuis, dus geen kans op bevriezingsgevaar, en een houtkachel als "backup" >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 26-06-2018 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Grolsch schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:49:
De probleem tijdstippen ( 's winters, 1800, zon weg, -10, geen PV opbrengsten, alle WP's volle bak aan het werk zullen wel voor de nodige kopzorgen zorgen bij de netbeheerders.

Ik verwacht zelf dat ze de infrastructuur wel goed zullen voorbereiden, maar of het zo betrouwbaar is en blijft als het de afgelopen 20 jaar is geweest vraag ik mij af.

Ik kan me niet herinneren dat ik thuis ooit een stroomstoring heb gehad in de afgelopen 35 jaar dat ik op deze aardkloot aanwezig ben :)

"Gelukkig" een splitunit thuis, dus geen kans op bevriezingsgevaar, en een houtkachel als "backup" >:)
Ik denk dat de netbeheerder meer moeite heeft bij -10 met wisselende bewolking dan bij helemaal geen PV opbrengst.
Pieken en dalen opvangen is veel lastiger dan een continue relatief gelijkmatig stroomgebruik. De vraag is dan natuurlijk wel of de wijkverdeelkast het ook aan kan...

En in 35 jaar geen stroomstoring meegemaakt? Ik kan me er hier nog diverse herinneren variërend van een paar minuten tot meerdere uren (allemaal regio Eindhoven).
Ook in Tilburg een paar jaar terug nog, heeft heel Tilburg oud-noord 4 uur zonder gezeten omdat het transformatorhuis brand had (dankzij die pokken kermis). Helaas viel ons 2e datacenter daardoor ook uit dus werd het avondwerk....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
4 uur zonder spanning bij -10 is geen probleem..... Als alles goed geïsoleerd is, dus iedere mm2 leiding isoleren buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oxellaar schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:19:
4 uur zonder spanning bij -10 is geen probleem..... Als alles goed geïsoleerd is, dus iedere mm2 leiding isoleren buiten.
Een houten koof van 20×20×120 met daarin zes bussen PUR is wel voldoende denk.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:25
[...]

W/W warmtepompen draaien allemaal op glycol in de bodemwisselaar, minimaal tot -12.
Zeker als iets noodzakelijk is, dan is het verlies ook noodzakelijk, een verrotte wp is duurder.
Glycol in bodemlussen is vanaf nu ook verleden tijd.
Water zonder glycol
De WPU4G met kleinere vermogens (3,5kW, 4,5kW en 5,5kW) wordt in 2018 vervangen door de WPU5G. Deze vijfde generatie water-waterwarmtepomp heeft zuiver water zonder glycol als bron, een 2-in-1 condensorprincipe, standaard een gelijkstroompomp en een geïsoleerd voorraadvat dat samen met de warmtepomp in een compacte kast zit.
https://www.gawalo.nl/kli...7374-564488021.1530017374

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
B-lex schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:51:
[...]

Glycol in bodemlussen is vanaf nu ook verleden tijd.

[...]

https://www.gawalo.nl/kli...7374-564488021.1530017374
Als 1 fabrikant het heeft... Is het dan vanaf nu afgelopen? Denk het niet
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:50:
[...]

Een houten koof van 20×20×120 met daarin zes bussen PUR is wel voldoende denk.....
Weet ik niet, is per unit anders. Een paar cm isolatie is voldoende over alle leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:00
Armaflex 19 mm met tracing (15W/m) kunje ook een tijd op een accu voeden.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30

BCC

AUijtdehaag schreef op maandag 25 juni 2018 @ 17:49:
@fenrir

Dat is exact wat ik aan het bouwen ben. Wek var heb je hiervoor gekocht? En heb ik met 450 liter genoeg voor een gezin?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@BCC
450 ltr DeJongGorredijk (DJG) met 3 spiralen via de groene energiewinkel punt nl.
Echter worden die niet meer gemaakt.
Er hangt een 3-fase doorstromer achter, dus warm water (sww) raakt niet op. (hou wel rekening met een lagere doorstroming)
Voor het eerst heb ik hem eens vandaag op 55 graden staan. Om PV stroom te salderen ;)
Normaal tijdens stookseizoen op 31 graden voor cv...

Alternatief zou zijn een WPS300
https://www.djg.com/en/st...ten/warmtepomp-200-300-l/
en dan de spiraal als hygienespiraal gebruiken.

Als je het kwijt kan (qua gewicht) is de Hellmann FSK-2 wel een mooi vat met zijn grote koperen spiraal bovenin.
(koper geleid warmte veel beter dan RVS)
@jerh heeft er ook een.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:25
Oxellaar schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:18:
[...]

Als 1 fabrikant het heeft... Is het dan vanaf nu afgelopen? Denk het niet

[...]
Die fabrikant heeft de helft van de markt mbt grondgebonden systemen in Nederland, dat lijkt me een goed begin d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

@Naalroc
Maar dat vullen is geen probleem, dat gebeurt met dezelfde vulpomp als voor de zonnecollector gebruikt word. Voor CV gebruik je wel de goedkopere ethyleen glycol, de niet giftige maar duurdere propyleen glycol is voor zonneboilers.

Een compleet systeem vullen met glycol heb ik nog nooit gezien, dan hoor je een scheiding aan te brengen.
En als je aanpassingen aan een buitenunit moet gaan doen om vorstschade te voorkomen, dan is het een kutontwerp, hoe goed hij ook kan presteren. Of je volgt het advies op, glycol of zeer nauwkeurig isoleren.

@Dylantje2 De keuze om een monoblock te nemen is toch niet uit de lucht komen vallen?
Hoe goed heb je je verdiept hierin vooraf, dat glycol verhaal is niet nieuw?
Nee mijn mono is zeker wel bewust...[ ik lees al ruim een jaar mee :-) ]
Maar er waren vorig jaar hier tweakers die hoog en laag beweerde dat er geen glycol in mocht of kon.
Nu lees ik f#cking manual....
En er staat dat hij "gewoon" kan werken met glycol..
Zelfs bij de aansluitingen van de pana aan de pomp staat er netjes in NL een waarschuwing dat er glycol in moet als er - temperaturen te verwachten zijn...
Nu weet ik dat er mensen die isoleren ivm bevriezing [ heb ik ook wel ] , maar ook een lint hebben liggen.
Ik lees in dezelfde manual dat er een speciale setting is voor glycol....

Dus zou het kunnen dat het er "gewoon " in moet?

Dan nog over het scheiden?
Hoe krijg ik dat voor elkaar?? in een monoblock systeem, dus ik vraag me af of dat wel klopt wat je aangeeft? Een warmtewisselaar er tussen. verlies op verlies. toch?
Er staat zelfs een berekening voor glycol in de manual, alleen ik ben een bouwvakker en geen natuurkundige...

Pana reageert op geen enkele mail [ 5 stuks ] die ik ze verstuurd heb...

Ik wil toch eerst met water een paar maandjes draaien.
Om mijn systeem goed schoon te krijgen.[ sludes vrees ik na 25 jaar cv water...
Maar als hij dan wat schoner is, Glycol..
en ik ben van de "angst " af...:-) En geen extra sores qua lint enz

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 26-06-2018 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@Dylantje2 Dat is dan ook weer opgelost; je gaat hard de laatste weken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt

hrt

reneeke1970 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:32:
[...]

Zou je bijna uit willen nodigen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Naalroc schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:41:
@Dylantje2 Dat is dan ook weer opgelost; je gaat hard de laatste weken _/-\o_
Oke heel erg bedankt voor je oplossingen
Kan ik weer een paar maandjes mee vooruit... _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Een verwarmingslint geeft je trouwens net zo weinig zekerheid als draaien zonder glycol, bij stroomuitval (want dat is het risico) werkt het lint ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:56:
Een verwarmingslint geeft je trouwens net zo weinig zekerheid als draaien zonder glycol, bij stroomuitval (want dat is het risico) werkt het lint ook niet.
Klopt dus heb ik het er ook niet om zitten. O-)

Maar er waren hier toch echt experts die aangaven dat het een goede optie.. [ en er zijn er die 1 op hebben zitten ]
Ik filter hier zeker kennis... :?
Maar een manual waar in staat dat je het "moet" gebruiken...
En hier zegt men niet doen mmmmm

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grolsch
In diezelfde Manual staat ook dat installatie uitgevoerd dient te worden door een professionele deskundige installateur, hou jij je daar wel aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Dylantje2 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 23:01:
[...]

Klopt dus heb ik het er ook niet om zitten. O-)

Maar er waren hier toch echt experts die aangaven dat het een goede optie.. [ en er zijn er die 1 op hebben zitten ]
Ik filter hier zeker kennis... :?
Maar een manual waar in staat dat je het "moet" gebruiken...
En hier zegt men niet doen mmmmm
Kom ik toevallig tegen... uit 2015... _/-\o_

Deze beste meneer had het toen ook over glycol gaan gebruiken...

En over tapwater niet op 55 graden houden....
Las toestraks iets over iets van 55 graden houden :) ;)

Sorry @AUijtdehaag ;) vond het wel grappig.

Warom heb je dat vat nou op zijn kop staan?
Heb dat nog niet kunnen ontdekken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Guido87
Het vat staat op zijn kop omdat dan de onderste (grootste) spiraal geheel bovenin zit.
Nu salderen van pv op gaat houden, zoek je alles op wat met opslag te maken hebt. Toevallig heb je een keuze met een buffervat en hygienespiraal + doorstroomverwarmer.
Vind het nog steeds zonde, die hoge temperatuur, wat voor een 1-persoons huishouden veel stilstandverlies opleverd.
Maar de pv stroom is weer nuttig direkt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
B-lex schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:52:
[...]

Die fabrikant heeft de helft van de markt mbt grondgebonden systemen in Nederland, dat lijkt me een goed begin d:)b
Lijkt me sterk.... Heb er nog nooit 1 gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:33
Felicia schreef op maandag 28 mei 2018 @ 23:03:
[...]

We kunnen nu of koken (op hoog vermogen) en verwarming of verwarming en warmwater. Als we koken dan gaat de Clage er automatisch uit met een prioriteitsschakelaar.
Hoe heb je dat precies geregeld ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
hannibal2206 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:45:
[...]

Hoe heb je dat precies geregeld ?
Staat er letterlijk, met een prioriteitsschakelaar ;)

Als de kookgroep meer als X-ampere pakt dan gaat er een relais om die de warmwatergroep uitschakelt. Dus als er iemand onder de douche staat kan je wel ff een pannetje opwarmen voor een kop thee maar niet aardappels koken en ondertussen de snelkookpan op stoom brengen.

Om die reden ook de WP op een 3-fase gekocht, anders krijg je max 9KW op 1 fase en dan hebben we het zelfde probleem als met de kookgroep. Waarschijnlijk dat we de kookgroep ook op 3 fase gaan aansluiten in de toekomst, of desnoods verdelen over 2 fasen waar dat nu maar 1 fase is (installateur had kennelijk z'n theorie niet goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:17

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb hulp nodig om m'n moeder te overtuigen dat ze geen electrische vloerverwarming moet kopen... Daarvoor het ik een paar gegevens nodig:

Wat zou het verbruik van een WP zijn om een klein huisje (36m2) in koude winters (-15 graden is niet ongewoon) vorstvrij te houden?
Hoeveel ruimte heb je minimaal binnen nodig? (er hangt nu een (electrische) boiler van 50l ofzo).

Zou je zo'n boiler ook buiten kunnen neerzetten? (bijv. in een garage, ik weet dat ze die ook willen plaatsen).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@Wailing_Banshee not enough info.

Hoe is de isolatie? What about afgiftesysteem? Hoeveel gas wordt er nu verbruikt? Hoeveel sww nodig? Wat is afstand van garage naar woning?

(elke keer als ik in Bouwval Gezocht mensen electrische vloerverwarming zie plaatsen moet ik toch echt een beetje rillen)

[ Voor 34% gewijzigd door kmf op 27-06-2018 13:40 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 13:39:
@Wailing_Banshee not enough info.

Hoe is de isolatie? What about afgiftesysteem? Hoeveel gas wordt er nu verbruikt? Hoeveel sww nodig? Wat is afstand van garage naar woning?
Helemaal verwijderd, dus nu niet meer aanwezig (gaat natuurlijk wel terug komen)
Niet aanwezig
Niet aanwezig
Er hangt een 50l boiler en dat is voldoende
Nog niet aanwezig.

Het is niet meer dan een klein huisje van 36m2, wat nog helemaal geisoleerd moet worden, wat tot nu toe waarschijnlijk met zo'n los electra kacheltje werd verwarmd (als dat al gebeurde). Het zijn waarschijnlijk lemen muren.

Het is een blanco canvas, ik zei al dat ze er een airco moest neerzetten, maar ja, mijn moeder is nog erger dan ik :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 13:44:
[...]

Helemaal verwijderd, dus nu niet meer aanwezig (gaat natuurlijk wel terug komen)
Niet aanwezig
Niet aanwezig
Er hangt een 50l boiler en dat is voldoende
Nog niet aanwezig.

Het is niet meer dan een klein huisje van 36m2, wat nog helemaal geisoleerd moet worden, wat tot nu toe waarschijnlijk met zo'n los electra kacheltje werd verwarmd (als dat al gebeurde). Het zijn waarschijnlijk lemen muren.

Het is een blanco canvas, ik zei al dat ze er een airco moest neerzetten, maar ja, mijn moeder is nog erger dan ik :p
Even uitgaande van een gemiddeld gasverbruik dan van een eenpersoonshuishouden en dat het geisoleerd wordt naar modernere waardes:

650m3 gasverbruik? En dan met de koevlaasformule omrekenen naar een 3-4kW warmtepomp? 650m3 verbruik wat dus 1300kWh verbruik doet?
Buffervat/boiler van 200 liter en een monoblock? 2m2 nodig binnen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:31:
[...]

Nee mijn mono is zeker wel bewust...[ ik lees al ruim een jaar mee :-) ]
Maar er waren vorig jaar hier tweakers die hoog en laag beweerde dat er geen glycol in mocht of kon.
Nu lees ik f#cking manual....
En er staat dat hij "gewoon" kan werken met glycol..
Zelfs bij de aansluitingen van de pana aan de pomp staat er netjes in NL een waarschuwing dat er glycol in moet als er - temperaturen te verwachten zijn...
Nu weet ik dat er mensen die isoleren ivm bevriezing [ heb ik ook wel ] , maar ook een lint hebben liggen.
Ik lees in dezelfde manual dat er een speciale setting is voor glycol....

Dus zou het kunnen dat het er "gewoon " in moet?

Dan nog over het scheiden?
Hoe krijg ik dat voor elkaar?? in een monoblock systeem, dus ik vraag me af of dat wel klopt wat je aangeeft? Een warmtewisselaar er tussen. verlies op verlies. toch?
Er staat zelfs een berekening voor glycol in de manual, alleen ik ben een bouwvakker en geen natuurkundige...

Pana reageert op geen enkele mail [ 5 stuks ] die ik ze verstuurd heb...

Ik wil toch eerst met water een paar maandjes draaien.
Om mijn systeem goed schoon te krijgen.[ sludes vrees ik na 25 jaar cv water...
Maar als hij dan wat schoner is, Glycol..
en ik ben van de "angst " af...:-) En geen extra sores qua lint enz
Bij Nefit mag er geen glycol in, zij hebben de buitenunit vanbinnen volledig geïsoleerd, het leidingwerk is voor verantwoording van de installateur om goed te isoleren.

Als Panasonic adviseert om glycol te gebruiken bij kans op vorst, dan ligt de verantwoordelijkheid volledig bij de installateur... In jouw geval bij de bouwvakker.
Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom Panasonic niet reageert op je mail.

Ik wil ook gerust iemand helpen, maar dit is geen helpen meer.. Het is een uitleg van nagenoeg ieder onderwerp. Vergeet niet dat ook een installatie manual uitgaat van een bepaalde basiskennis en die is er niet.
Niet lullig bedoeld, maar kun je niet beter iemand inschakelen die er meer kaas van gegeten heeft?
Zo voorkom je een berg ellende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 13:51:
[...]

Even uitgaande van een gemiddeld gasverbruik dan van een eenpersoonshuishouden en dat het geisoleerd wordt naar modernere waardes:

650m3 gasverbruik? En dan met de koevlaasformule omrekenen naar een 3-4kW warmtepomp? 650m3 verbruik wat dus 1300kWh verbruik doet?
Buffervat/boiler van 200 liter en een monoblock? 2m2 nodig binnen.
Die 2m2 het grootste probleem... Ik kwam bij een snelle berekening van die electrische vloerverwarming op zo'n 3000kWh uit :D

Toch maar proberen die L/L warmtepomp te verkopen dan (als haar maar aan het verstand krijg dat puur electrisch verwarmen niet het meest efficiente is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:10:
[...]

Die 2m2 het grootste probleem...
En de investeringskosten...

Met een LL warmtepomp heb je nog geen SWW. Hoe wil je dat doen? Een doorstromverwarmer? Of elektrische geiser? Of een warmtepompboiler in de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:12:
[...]

En de investeringskosten...

Met een LL warmtepomp heb je nog geen SWW. Hoe wil je dat doen? Een doorstromverwarmer? Of elektrische geiser? Of een warmtepompboiler in de garage?
Die 50l electrische boiler? Geiser = gas, en ze hebben daar geen gas. En om nou je douchewater met gasflessen te gaan verwarmen als je wel electra hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:17:
[...]

Die 50l electrische boiler? Geiser = gas, en ze hebben daar geen gas. En om nou je douchewater met gasflessen te gaan verwarmen als je wel electra hebt...
En hoe zit het met het perceel? Een goede achtertuin? Dan een mooie 5kW monoblock

Buffervat (als je deze echt nodig hebt) in de garage?

Maar een LL warmtepomp lijkt inderdaad een veel betere optie dan een LW-warmtepomp. Want je moet bij een LW warmtepomp ook nog je afgiftesysteem regelen (nieuwe vloerverwarming), en de leidingen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:10:
[...]

Die 2m2 het grootste probleem... Ik kwam bij een snelle berekening van die electrische vloerverwarming op zo'n 3000kWh uit :D

Toch maar proberen die L/L warmtepomp te verkopen dan (als haar maar aan het verstand krijg dat puur electrisch verwarmen niet het meest efficiente is...)
Is er wel een mogelijkheid om buiten een koofje aan te bouwen? Zo kan je een geïsoleerde omkasting toevoegen die de 2m2 naar buiten verplaatst?

Het klinkt overigens als een vakantiehuisje, wellicht is er een VvE die richtlijnen heeft opgesteld over verwarming en/of geluidsoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Felicia schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:33:
[...]
Het klinkt overigens als een vakantiehuisje, wellicht is er een VvE die richtlijnen heeft opgesteld over verwarming en/of geluidsoverlast.
Het is niet in Nederland. En volgens mij heeft iedereen daar een airco...

Maar ik denk dat ik haar nu wel overtuigd heb dat een L/L WP het beste is (totdat ze weer iets tegen komt...) Hoewel een L/W WP mij beter lijkt omdat je daarmee het huisje volgens mij in de winter goedkoper niet-bevroren kan laten blijven... Maar dat kan een vooroordeel zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Felicia schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:55:
[...]

Staat er letterlijk, met een prioriteitsschakelaar ;)

Als de kookgroep meer als X-ampere pakt dan gaat er een relais om die de warmwatergroep uitschakelt. Dus als er iemand onder de douche staat kan je wel ff een pannetje opwarmen voor een kop thee maar niet aardappels koken en ondertussen de snelkookpan op stoom brengen.

Om die reden ook de WP op een 3-fase gekocht, anders krijg je max 9KW op 1 fase en dan hebben we het zelfde probleem als met de kookgroep. Waarschijnlijk dat we de kookgroep ook op 3 fase gaan aansluiten in de toekomst, of desnoods verdelen over 2 fasen waar dat nu maar 1 fase is (installateur had kennelijk z'n theorie niet goed).
Bij Nibe is dat wel netjes geregeld, daar krijg je standaard stroommeetspoelen bij voor elke fase. En je kan instellen wat je maximaalstroom mag zijn. Dus je WP is een slim apparaat. Zal @LittleTycoon wel weten, die heeft nibe dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:45:
[...]

Het is niet in Nederland. En volgens mij heeft iedereen daar een airco...

Maar ik denk dat ik haar nu wel overtuigd heb dat een L/L WP het beste is (totdat ze weer iets tegen komt...) Hoewel een L/W WP mij beter lijkt omdat je daarmee het huisje volgens mij in de winter goedkoper niet-bevroren kan laten blijven... Maar dat kan een vooroordeel zijn natuurlijk.
Ik zou eens gaan rekenen aan ir panelen, makkelijk en snel regelbaar met thermostaat. Een warmtepomp heeft uren nodig om graadje te verhogen. Daar moet je echt bewust mee omgaan.
Maar een airco met verwarming functie is ook goed middel. Maar vanaf min vijf dondert vermogen als plum pudding in elkaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:21:
[...]

Maar vanaf min vijf dondert vermogen als plum pudding in elkaar.
Dan heb je de verkeerde unit gekozen.
Een l/l warmtepomp heeft precies dezelfde mogelijkheden als een l/W warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Inderdaad. Mitsubishi heeft bijvoorbeeld de MUZ-LN25VGHZ (of de 35, 50 of 60) variant, die gewoon tot -25 kan verwarmen. Dan moet je alleen nog iets verzinnen voor je SWW, waarbij dan de WP-boiler het meest geschikte lijkt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:46:
Inderdaad. Mitsubishi heeft bijvoorbeeld de MUZ-LN25VGHZ (of de 35, 50 of 60) variant, die gewoon tot -25 kan verwarmen. Dan moet je alleen nog iets verzinnen voor je SWW, waarbij dan de WP-boiler het meest geschikte lijkt.
Dan hoef je nog niet eens een speciale versie te nemen. Ook bij veel warmtepompen hier in het topic zakt het vermogen bij lagere buitenT.
Daarom selecteer je het vermogen ook volgens specs kW @ -10c en niet op kW @ A7/W35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Oxellaar schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 17:22:
[...]

Dan hoef je nog niet eens een speciale versie te nemen. Ook bij veel warmtepompen hier in het topic zakt het vermogen bij lagere buitenT.
Daarom selecteer je het vermogen ook volgens specs kW @ -10c en niet op kW @ A7/W35
Ja dat is ook het grootste nadeel van een L/W warmtepomp of L/L. Bij lagere buitentemperatuur wordt je rendement lager, terwijl je warmtevraag juist toeneemt.

En bij W/W is brontemp meestal rond 9-12graden. En is zomers koelen dus goedkoper dan met L/W. Al bereikt je met L/L het beste resultaat met koelen natuurlijk en je hebt meteen condenswater voor de plantjes... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat is geen nadeel maar een eigenschap van desbetreffende WP.

genoeg LW WP's die het opgegeven vermogen wel halen bij -10.

Door de vele misleidende reclame folders kan het wel een valkuil zijn als je ff niet goed oplet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Het vermogen word opgegeven volgens een bepaalde norm, daar valt weinig mee te rommelen.

@Grolsch Zijn ze in Twente hun tijd zover vooruit dat jullie al reclamefolders op de mat krijgen met de wekelijkse aanbiedingen van warmtepompen?
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Klopt, we zijn onze tijd vooruit ;) en het ligt inderdaad aan de norm maar het is een blijft vreselijk misleidend.

Men weet vaak hun warmteverlies bij -10 (ISSO51) en zoekt daar een WP bij.

Dan kom je toch mooi bedrogen uit bij veel fabrikanten !

Of Ze lossen de ontbrekende 3KW vermogen op met een E element :(

Ik vind het al knap dat je van alle merken de vermogens kunt vinden bij -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 19:16:
Klopt, we zijn onze tijd vooruit ;) en het ligt inderdaad aan de norm maar het is een blijft vreselijk misleidend.
Ik verwijs je graag door naar de eerste zin van je eigen post ;) Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarm..."
Men weet vaak hun warmteverlies bij -10 (ISSO51) en zoekt daar een WP bij.

Dan kom je toch mooi bedrogen uit bij veel fabrikanten !

Of Ze lossen de ontbrekende 3KW vermogen op met een E element :(

Ik vind het al knap dat je van alle merken de vermogens kunt vinden bij -10.
Voor die gegevens hebben wij prachtige datasheets...... Geen enkel probleem.
Vis haal je bij de visboer, schoenen in de schoenwinkel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Je gaat toch geen warmtepomp plaatsen die 100% van het jaar zonder element kan werken? Dat is zonde van dat element wat je toch betaald hebt ;)

Overigens lig ik hier in het westen meestal al te slapen onder een deken als het -10°C is. Mijn warmtepomp staat 's nachts uit dankzij het Turbo systeem van Dre.

[Edit]
Weerstation Schiphol uurwaarden = 0,03% van de tijd -10°C of kouder. 0,54% van de tijd -5°C. Hoeveel kWh hebben we het dan over? (hoe bereken je dat?)

[ Voor 22% gewijzigd door Dre op 27-06-2018 19:44 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.