Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.819 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:07

TheBorg

Resistance is futile.

Grolsch schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:17:
En nogmaals @TheBorg hoe kom je in vredesnaam aan 120m3 per maand verbruik zonder CV :? Heb je geen gaslek ?
Misschien is de CV wel een keer aangesprongen.

Groot huis veel mensen. 5 vrouwen x 0,4m3 per douche beurt is al 60m3 per maand. Toch niet zo heel raar dan?

Maar jullie hebben wel gelijk met die ΔT. Links en rechts heb ik al wel overbemeten radiatoren opgehangen. Wellicht is stap 1 een jaar wachten om te zien wat het verbruik is na isolatie. Voor nu dan wat loze leidingen leggen. En wellicht is een water/water pomp goedkoper want 15 LT radiatoren zijn ook niet goedkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 13:33
Ook een water/water warmtepomp heeft een lage Ta nodig om een beetje efficiente COP te kunnen halen, qua werking verder identiek aan een L/W WP, alleen de bron is anders.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Ik moet even wat huiswerk doen. Links en rechts zijn er al Vasco Flatline radiatoren opgehangen die ook nog eens overbemeten zijn en blijkbaar zijn die geschikt voor een lage temperatuur.

Voor nu blijf ik even bij de voorbereiding. Eén of twee jaar wachten om het verbruik te bepalen en dan een oplossing zoeken.

Ik vraag me ook af hoe Tennet er in 10 jaar voor gaat zorgen dat we overal genoeg stroom hebben voor al die warmtepompen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:00:
@Supertip
Kun je dan niet beter een nieuwere H-serie aanschaffen?
https://www.pmcoppack.com...ting-cooling/0013333.html

Bij een vriend van me staat hij ook op het platdak.
Hij hoort (en voelt) hem niet...
(sumo voeten + extra rubberen geluidsdempers eronder)

Heb je 60 graden persee nodig?
Nope ik denk dat 55°C ook genoeg is, en als ik het uitreken heb ik aan 6 kw net genoeg.
Toch vind ik dat aan de magere kant.
Is een apparte boiler nodig?
Of kun je rechtstreeks uit de wp bv. douchen.?
koevlaas2 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:03:
@Supertip De WH-MDC09G3E5 krijgt geen subsidie meer, de H serie wel.
Dan moet ik weer ff een actuele lijst zoeken, want idd ik had iets gezien van na 1 februari geen subsidie meer.

En in ga wp niet in de tuin zetten, op het dak hoor ik hem toch niet.
Immers 15cm beton 10cm vloeibeton en 15cm polystyreen isolatie.

En aansluiten van de leidingen binnen 1,5m is ook een must.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:34
Supertip schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:58:
[...]
En aansluiten van de leidingen binnen 1,5m is ook een must.
Wie zegt dat ? Ik heb ze geplaatst met 30m leiding ertussen en die warmen gewoon een boiler op alsof ze ernaast staan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Ik zag vanmiddag een plaatje van een fabrikant, kan ik nu natuurlijk even niet meer vinden maar het advies voor zo min mogelijk geluid overlast was een laagje beton storten en dan:

1. Achter in je tuin
2. Langs een gevel waar geen ramen zitten. Kan eigelijk alleen bij een vrijstaand/hoekhuis
3. Bij de achtergevel
4. Ophangen
5. Op het dak was niet geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Supertip
Douchen kan met een aparte boiler en 3weg klep op de pana of hygienebuffervat en 3fase doorstroomverwarmer
Of je koopt voor een paar honderd de atlantic explorer 3 uit belgie
Zoek zelf de linkjes maar op.... 8)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2018 22:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:00:
[...]

Wie zegt dat ? Ik heb ze geplaatst met 30m leiding ertussen en die warmen gewoon een boiler op alsof ze ernaast staan.
Ik dus, of krijg je die leiding voor niets?

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
TheBorg schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:03:
Ik zag vanmiddag een plaatje van een fabrikant, kan ik nu natuurlijk even niet meer vinden maar het advies voor zo min mogelijk geluid overlast was een laagje beton storten en dan:

1. Achter in je tuin
2. Langs een gevel waar geen ramen zitten. Kan eigelijk alleen bij een vrijstaand/hoekhuis
3. Bij de achtergevel
4. Op het dak was niet geadviseerd.
Een Panasonic monoblock in je tuin kan je naast slapen (buiten), erg stil namelijk.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Supertip schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:04:
[...]

Ik dus, of krijg je die leiding voor niets?
Even uit mijn hoofd € 13,05 per 6 meter dus dat valt mee.
Het isoleren en installeren qua arbeid kost natuurlijk meer dan de materiaalkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:05:
[...]

Een Panasonic monoblock in je tuin kan je naast slapen (buiten), erg stil namelijk.
Dus als ik het goed begrijp als dat hij vrije ruimte heeft het geluid transporteert, en als hij geluids brekers heeft daar zijn demping uithaalt.
Want de airco was voor de buren al een pijnlijk geluids ding, en ik geen zin in problemen heb.
Daarom ook juist gekozen voor het dak 6m hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Supertip schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:16:
[...]

Dus als ik het goed begrijp als dat hij vrije ruimte heeft het geluid transporteert, en als hij geluids brekers heeft daar zijn demping uithaalt.
Want de airco was voor de buren al een pijnlijk geluids ding, en ik geen zin in problemen heb.
Daarom ook juist gekozen voor het dak 6m hoog.
Wat voor airco is dat dan, want de mijne zijn net zo stil als een Panasonic Monoblock ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:21:
[...]

Wat voor airco is dat dan, want de mijne zijn net zo stil als een Panasonic Monoblock ?
Een monoblock airconditioning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Supertip schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:28:
[...]

Een monoblock airconditioning
Waarschijnlijk een oud R22 aan/uit model ?
Mijn 2 A+++ Daikin FTXM35M zijn erg stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

hij komt hij komt... maandag....
De pana 5 KW H versie from coppack. :-)

Is er een simpele volgorde voor aansluiten...
Kan ik hem testen zonder water? spanning er op bediening aansluiten en testen?
Of Moet er eerst water in?
Waar moet ik echt op letten?[ wil hem niet kapot natuurlijk hahaha ]
En RTFM heb ik vaak geen geduld voor... grgrrgr

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Atlantic hoofdpijn hebben we gehad, ik kijk even hoe het hier gaat :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:39:
hij komt hij komt... maandag....
De pana 5 KW H versie from coppack. :-)

Is er een simpele volgorde voor aansluiten...
Kan ik hem testen zonder water? spanning er op bediening aansluiten en testen?
Of Moet er eerst water in?
Waar moet ik echt op letten?[ wil hem niet kapot natuurlijk hahaha ]
En RTFM heb ik vaak geen geduld voor... grgrrgr
Eerst helemaal aansluiten en dan water erop, niet lek dan stekker erin.
Let er wel op dat je de controller aansluit op contacten 'controller' en niet 'ext. controller' en ook niet op de 'thermostat' aansluitingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:41:
De Atlantic hoofdpijn hebben we gehad, ik kijk even hoe het hier gaat :+
Wat een tyfus herrie maakt dat ding zeg, maar de DHZ klant had er ook geen enkele demping in de buizen tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58

BCC

Ik had gisteren dacht ik een ecodan gevonden op de Mitsubishi website waar ik ook een houtcv kachel op kon aansluiten, maar ik kan hem met geen mogelijkheid meer vinden. Heeft iemand een hint of ben ik met een andere leverancier in de war?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:44:
[...]

Wat een tyfus herrie maakt dat ding zeg, maar de DHZ klant had er ook geen enkele demping in de buizen tussen.
Je hebt idd wat extra werk (en inzicht) nodig om het geluid acceptabel te krijgen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
BCC schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:46:
Ik had gisteren dacht ik een ecodan gevonden op de Mitsubishi website waar ik ook een houtcv kachel op kon aansluiten, maar ik kan hem met geen mogelijkheid meer vinden. Heeft iemand een hint of ben ik met een andere leverancier in de war?
Dat heeft met de buffer te maken, er is geen speciale houtkachel ecodan.

Met een mooie WP installatie kan je houtkachel het 'lel' in.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 21-06-2018 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:40
koevlaas2 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:37:
[...]

Thanks, ik zal goed voorbereid ten tonele verschijnen en ik vertrouw erop dat het nagenoeg gratis gaat worden.

Met dank aan @Bram-Bos : https://www.trouw.nl/groe...at-mag-dus-niet~ae519330/
Dankjewel @koevlaas2: het inregelen van mijn Elga ging sneller dan van Liander afkomen...

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
Toch wel lekker zo'n warmtepomp in huis. Normaal gesproken staat bij mij de verwarming uit van april-oktober.
Maar als je net 2 maanden griekse temperaturen achter de rug hebt is het met deze herfstachtige temperaturen 23c in huis toch wel lekker om af te kicken. En dat dus zonder gas.
iig zeker blij met de aangekondige belastingverlaging op stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikkeja33
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 15:15
Heel veel informatie heb ik al opgezocht m.b.t. een lucht/water warmtepomp en inmiddels ook duidelijk dat deze bij ons naast het huis zal komen en aansluiting op de huidige CV leiding (tussen aanvoer vloerverwarming) in de kruipruimte zal komen. Aangezien we niet echt ruimte hebben voor een binnenunit zal het een monobloc moeten worden.

Op de zolderverdieping hangt de CV ketel nog. Hier hoeft alleen de aanvoer en retour aan elkaar worden gekoppeld zodat de ketel niet meer wordt gebruikt voor verwarming denk ik?

Huidig verbruik is zo’n 950m3 en zal dus genoeg hebben aan een 6 a 7KW. Een kandidaat is de Panasonic WH-MDC07H3E5.

Na een beetje zoeken kom ik prijzen tegen van rond de €4000,-. Als hier nog 1900 subsidie vanaf gaat en een installateur is een dagje bezig ben ik dus met mijn verwarming van het gas af voor zo’n €3000 euro. De open vloerverwarming verdeler zal waarschijnlijk ook vervangen moeten worden.

De vraag is dus.... klopt dit of vergeet ik iets?

[ Voor 6% gewijzigd door Ikkeja33 op 22-06-2018 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ikkeja33
Bij de cvketel moet een terugslagklep, zodat de pana niet er doorheen blaast.
En bij de pana moet een terugslagklep, zodat de cvketel er niet doorheen blaast.

Maar over een tijdje kan alles afgeblind omdat de cv ketel verwijderd gaat worden. En je die terugslagkleppen niet meer nodig hebt.
Hoe ga je SWW doen? WP boiler?

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-06-2018 05:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@AUijtdehaag hij wil de CV ketel er helemaal tussen weghalen, dus dan is een terugslagklep niet nodig volgens mij.

Als hij geen ruimte heeft voor een binnenunit, vraag ik me inderdaad af waar een eventuele WP boiler / SWW vat komt te staan. Of je moet een doorstroomverwarmer gebruiken, maar dat zal dan een beste jongen worden qua vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 05:34:
@Ikkeja33
En bij de pana moet een terugslagklep, zodat de cvketel er niet doorheen blaast.

Maar over een tijdje kan alles afgeblind omdat de cv ketel verwijderd gaat worden. En je die terugslagkleppen niet meer nodig hebt.
Even los van de case van ikkeja33 maar wel over de terugslagklep bij de WP.

Wil je niet juist dat de cv door de pana heen 'blaast' om eventuele bevriezing te voorkomen? De CV springt neem ik aan wanneer de pana het niet red, dat zal bij koude temperaturen zijn. Hoe voorkom je anders bevriezing van het water in de WP?

[ Voor 5% gewijzigd door Lurge op 22-06-2018 07:58 ]

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:24
Lurge schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 07:56:
[...]

Even los van de case van ikkeja33 maar wel over de terugslagklep bij de WP.

Wil je niet juist dat de cv door de pana heen 'blaast' om eventuele bevriezing te voorkomen? De CV springt neem ik aan wanneer de pana het niet red, dat zal bij koude temperaturen zijn. Hoe voorkom je anders bevriezing van het water in de WP?
@Ikkeja33
De WP heeft een heater tegen bevriezing en de circulatiepomp gaat bij vorst draaien en voorkomt bevriezing van de pomp en buiten leidingen. je kunt een 5/4 duim terugskagklep op de WP draaien. Toevallig heb ik een WP op een cv-houtkachel leiding circuit aangesloten. Een vergelijkbare opzet. Een eenvoudig klusje.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

koevlaas2 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:53:
[...]
Dat heeft met de buffer te maken, er is geen speciale houtkachel ecodan.
Met een mooie WP installatie kan je houtkachel het 'lel' in.
Ik woon aan de bosrand :) Maar wat ik dus eigenlijk zoek is een hybride warmtepomp met ingebouwde buffer van 300liter. Bestaat dat? Of moet ik dan op zoek naar een Zonneboiler die ook een Warmtepomp kan aansturen ? Of zijn er "slimme" boilervaten die een warmtepomp kunnen aansturen?

Ik voel me wel ernstig noob op deze manier :)

[ Voor 45% gewijzigd door BCC op 22-06-2018 09:15 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@BCC Je denkt te moeilijk. 1 buffer voor wp en houtkachel. Brand de houtkachel, dan is de warmtepomp uit vanwege hoge temperatuur in het buffer.
Is de houtkachel uit, dan koelt het vat af en de wp start vanzelf via de weersafhankelijke regeling.

Kant en klare oplossingen om HTV en LTV te combineren, zijn er niet veel.
Maar prima zelf samen te stellen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

@Oxellaar Ok, dus zoiets? https://www.groenehoedduu...0-liter-2-warmtewiss.html ? Dan nu uitzoeken hoe dat nou precies werkt met spiralen en Verwarming en warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@BCC Je kunt voor cv beter geen spiralen in het buffer hebben. En over de inhoud kan ik zo niets zeggen.
Maar waarom zou je beide systemen waterzijdig scheiden dmv een spiraal? Je hebt dan altijd verlies ivm dT voor de overdracht van spiraal naar buffer.

Zet er een SWW boiler met dubbele spiraal bij. Één voor de wp bovenin en één voor de houtkachel onderin.
Die laat je SWW bereiden met dezelfde voorwaarden als voor cv, zie eerdere post.
Houtkachel doet legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Jongens wat is bij jullie het idle verbruik?

Ik zit met een hoog sluipverbruik, heb inmiddels alles doorgemeten, en afgezien van een oude plasma TV die veel in standby gebruikt, springt notabene de warmtepomp eruit:

67 Watt idle verbruik!!!!

Omdat ik de 3 fases niet zelf kan meten heb ik gemeten met de twee groepen uit/en weer aan en dit op de slimme meter afglezen, maar ik heb al gemerkt dat deze zeer nauwkeurig is en heb weinig reden om hieraan te twijfelen.

Dat is toch niet normaal? Dat kost me elk jaar dus gewoon 134 euro :'(

Kunnen jullie dat ook eens meten?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
psy schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:02:

Ik zit met een hoog sluipverbruik, heb inmiddels alles doorgemeten, en afgezien van een oude plasma TV die veel in standby gebruikt, springt notabene de warmtepomp eruit:

Omdat ik de 3 fases niet zelf kan meten heb ik gemeten met de twee groepen uit/en weer aan en dit op de slimme meter afglezen, maar ik heb al gemerkt dat deze zeer nauwkeurig is en heb weinig reden om hieraan te twijfelen.

slaapstand: 9Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Oxellaar schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:55:
@BCC Je kunt voor cv beter geen spiralen in het buffer hebben. En over de inhoud kan ik zo niets zeggen.
Maar waarom zou je beide systemen waterzijdig scheiden dmv een spiraal? Je hebt dan altijd verlies ivm dT voor de overdracht van spiraal naar buffer.

Zet er een SWW boiler met dubbele spiraal bij. Één voor de wp bovenin en één voor de houtkachel onderin.
Die laat je SWW bereiden met dezelfde voorwaarden als voor cv, zie eerdere post.
Houtkachel doet legionella.
Ok, ik zal meer uitleggen van mijn plan, met het risico dat het heel offtopic wordt :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Fase 1:
HoutCV kachel => Buffervat => CV ketel voor verwarming => CV
                  spiraal  => CV ketel voor warmwater => Water

Fase 2:
Warmtepomp    =\

Fase 3:
Warmtepomp    =\
Zonneboiler   =\

Fase 4:                  
Warmtepomp    =\
Zonneboiler   =\
HoutCV kachel => Buffervat => SWW boiler => Warmwater en CV

Ik zat te denken aan 800 liter (gezin van 5), met het risico dat ik dat in Fase 1 niet zo goed warm krijg.

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 22-06-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 07:26

Bij mijn acht jaar oude Zubadan heb ik in het verleden eens 1,5 kWh/dag gemeten (=ca 62,5 Watt gemiddeld).
Het bleek dat de carterverwarming 50% van de tijd was ingeschakeld. In mijn geval is de carterverwarming gewoon een gecontroleerde stroom door de motorwikkelingen van de compressor. Er zit dus geen apart verwarmingselement in.
Maar het jammere is, dat deze carterverwarming domweg 50% van de tijd wordt ingeschakeld. Half uur aan (met ca 125 Watt), half uur uit . Ook als de compressor nog warm is van een vorige run!
Jammer natuurlijk. Ik mag hopen dat dat in de nieuwere versies is verbeterd.
Buiten het stookseizoen heb ik dus gewoon de hele installatie uitgeschakeld. En aan het begin van het stookseizoen zet ik eerst een paar uur spanning op de installatie, voordat de compressor wordt vrijgegeven.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024

Bij mij 17 W, ofwel 0.4 kWh per etmaal.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Het gekke is, dat ik nu een warning heb dat de wekelijkse anti legionella heb onderbroken. Blijkbaar draaide deze nog, terwijl de buitenunit al een tijd uit was, en de binnenunit ook hoorbaar niets deed, Ik had op het display moeten kijken want blijkbaar draaide dat programma dus nog.

Nu moet ik dus eerst die warning weg zien te krijgen :X

Ik heb het programma om 12u opnieuw ingepland. Wel heel raar dat deze slechts 40 minuten draait, normaal om 9:00 op vrijdag, en ik de stroom er pas om 11u af heb gehaald, en ik dan toch een error kreeg.

Maar ik hou niet van knipperende warnings, dus maar even opnieuw draaien.

Programma is blijkbaar niet gestart, temperatuur tank was al 60 graden dus hoog genoeg. Warning nu verdwenen :)

Na de lunch maar weer eens opnieuw meten.

[ Voor 40% gewijzigd door psy op 22-06-2018 12:06 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:44:
[...]
2 geluidsdempers en de binnen binnen stand

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:43:
[...]

Eerst helemaal aansluiten en dan water erop, niet lek dan stekker erin.
Let er wel op dat je de controller aansluit op contacten 'controller' en niet 'ext. controller' en ook niet op de 'thermostat' aansluitingen ;)
PFF geluk gehad...
Net thuis staat er een vrachtwagen...
3 dagen te vroeg.. _/-\o_ _/-\o_

Maar hij is er, en heel...[ tot nu toe...] netjes een antishock zegel erop [ zou ik bij elke transporteur aanvragen..]
Doos helemaal heel.
Paar hele kleine afwijkingen in de koelribben.. maar lijkt me niet noemenswaardig..

Kan de controle unit niet vinden??
In de WP..?

Nu ff geen tijd.. maar van de weke aan de slag,,:-
Wordt ver volgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Controller zit er in idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Verschilt een beetje, in het overgrote deel van de dag verbruikt hij +/- 26 Watt, maar vanaf 10:00 's ochtends begint hij soms +/- 86 watt te gebruiken met tussenpozen van +/- 26watt (weet niet precies waarom), vanaf 14:00 gaat hij vol aan de bak tot 14:30 ongeveer om SWW te verwarmen en daarna weer naar standby.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikkeja36
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:18
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 05:34:
@Ikkeja33

Ik wil de cv ketel niet meer gebruiken voor verwarming, enkel voor sww. op de huidige plek van de ketel kan een WP boiler staan zodra de ketel weg is. De inhoud van de boiler is echter een punt. Aangezien we met 5 personen zijn gaat er nog redelijk wat warm water doorheen en om tijdens het douchen zonder warmwater te zitten is een absolute no-go v.w.b. WAF. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikkeja36
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:18
Grolsch schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 07:12:
@AUijtdehaag hij wil de CV ketel er helemaal tussen weghalen, dus dan is een terugslagklep niet nodig volgens mij.

Als hij geen ruimte heeft voor een binnenunit, vraag ik me inderdaad af waar een eventuele WP boiler / SWW vat komt te staan. Of je moet een doorstroomverwarmer gebruiken, maar dat zal dan een beste jongen worden qua vermogen.
Klopt! Maximale inhoud van een eventuele WP boiler is beperkt. Er staat volgend jaar nog een 2e badkamer op de planning voor de kids waar een D-WTW in komt. Misschien dat het dan wel mogelijk is met een 200liter vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 22:24
Ikkeja36 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:24:
[...]

Klopt! Maximale inhoud van een eventuele WP boiler is beperkt. Er staat volgend jaar nog een 2e badkamer op de planning voor de kids waar een D-WTW in komt. Misschien dat het dan wel mogelijk is met een 200liter vat.
Twee baden vanuit 200 liter vullen????
Maak er maar minstens 400 liter van

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikkeja33
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 15:15
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:29:
[...]

Twee baden vanuit 200 liter vullen????
Maak er maar minstens 400 liter van
Niet 2 baden, 2 badkamers. Hoeveelheid warmwater moet ik echt beter gaan monitoren. Op dit moment weet ik alleen hoeveel gas ik kwijt ben aan SWW (per uur) aangezien de cv al een paar maanden uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 19:11
Een vraag voor de mensen die SWW maken uit een buffervat met een hygiënespiraal:
Hoe doen jullie dit in de zomer? De verwarming staat dan uit dus de warmtepomp wordt alleen gebruikt om het buffervat warm te houden. Heb je in dat geval niet grote stilstandsverliezen in de buffer?
Of maak je in dat geval SWW met puur alleen een doorstroomverwarmer?

Direct vers water lijkt mij beter t.o.v. een boiler met legionella in het achterhoofd. Ik weet dat een warmtepompboiler dit automatisch regelt, maar dan heb je dus weer een extra systeem/warmtepomp.

@AUijtdehaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Snippo

Ik gebruik het buffervat (zoals je weet) als ontkoppelbuffer voor de vloerverwarming.
Tevens heeft dit 450 ltr rvs vat een hygiëne spiraal (3 aan elkaar gemaakte rvs spiralen)

Buiten de stook maanden verwarm ik het niet. Het vat staat op zolder en is dan altijd 22-25 graden zonder WP.

Maar als salderen (van zonnepanelen) over is, dan ga ik die energie er overdag wel in stoppen.
Zodat de doorstromer weer minder hoeft te doen.
Hygienevat + doorstromer = keuze mogelijkheden...

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-06-2018 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Snippo schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:48:
Een vraag voor de mensen die SWW maken uit een buffervat met een hygiënespiraal:
Hoe doen jullie dit in de zomer? De verwarming staat dan uit dus de warmtepomp wordt alleen gebruikt om het buffervat warm te houden. Heb je in dat geval niet grote stilstandsverliezen in de buffer?

Direct vers water lijkt mij beter t.o.v. een boiler met legionella in het achterhoofd. Ik weet dat een warmtepompboiler dit automatisch regelt, maar dan heb je dus weer een extra systeem/warmtepomp.

@AUijtdehaag
Een buffer heeft net zoveel stilstand verlies als een boiler. In winter heb je doorstromers nodig want buffer is maar dertig graden. Zodra verwarmen stopt ga je je buffer verhogen naar 45/50 graden en doorstromers is niet meer nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:52:
@Snippo

Ik gebruik het buffervat (zoals je weet) als ontkoppelbuffer voor de vloerverwarming.
Tevens heeft dit 450 ltr rvs vat een hygiëne spiraal (3 aan elkaar gemaakte rvs spiralen)

Buiten de stook maanden verwarm ik het niet. Het vat staat op zolder en is dan altijd 22-25 graden zonder WP.

Maar als salderen (van zonnepanelen) over is, dan ga ik die energie er overdag wel in stoppen.
Zodat de doorstromer weer minder hoeft te doen.
Hygienevat + doorstromer = keuze mogelijkheden...
Dus in de zomer verwarm je (SWW) eigenlijk met een COP van 1? Dat moet toch beter kunnen lijkt me, maar de vraag is dus hoe... Zoveel keuzes inderdaad.

Voor mijn gevoel is er voor SWW nog niet echt een alternatief voor een gaskachel. Toch weer jammer dat we al het gas hebben opgemaakt voordat er echt een goede oplossing is.

@reneeke1970
Maar over het algemeen is een buffervat flink groter dan een boiler lijkt me? Dan verwarm je dus 2000 L (ik noem maar iets) om bijv. 200 L SWW per dag eruit te kunnen halen. Dit klinkt niet echt efficiënt, maar misschien valt het verlies juist door de grootte van het vat mee? Vandaar dat ik het vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Snippo
Voor die 10 minuten douchen in de ochtend, ga ik geen buffervat warm houden...
Dus die cop=1 is helemaal niet erg.
@Grolsch verliest al 0,6 kWh per dag aan stilstandverlies in een boiler van 45 (50 of 55?) graden.
Dan heb ik al 6 minuten gedouched daarvan en hoef ik maar 4 minuten meer af te rekenen (bij mezelf)

Gas?
Zo snel mogelijk vanaf geraken....*zolang de subsidie nog strekt

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-06-2018 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:04:
@Snippo
Voor die 10 minuten douchen in de ochtend, ga ik geen buffervat warm houden...
Dus die cop=1 is helemaal niet erg.
@Grolsch verliest al 0,6 kWh per dag aan stilstandverlies in een boiler van 45 (50 of 55?) graden.
Dan heb ik al 6 minuten gedouched daarvan en hoef ik maar 4 minuten meer af te rekenen (bij mezelf)

Gas?
Zo snel mogelijk vanaf geraken....*zolang de subsidie nog strekt
Ja precies, door die stilstandsverliezen is het niet rendabel, maar verwarmen met een COP van 1 vraagt natuurlijk een enorm vermogen en is niet echt efficiënt. Ik kom er dus ook niet uit wat nu te doen, maar één ding is zeker, de gaskachel moet er inderdaad uit (al was het beter uitgekomen als die het nog een jaar had volgehouden, maar die heeft het nu al begeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Snippo
De doorstromer "kan" 11 kW trekken inderdaad. (15 ook nog wel, als je de dipswitch verzet)
Maar dat is wanneer hij ijskoud water aangevoert krijgt.
10 minuten douchen kost mij 1,2 kWh. (en gemiddeld 7 a 8 kW, over 3-fases)

Er is een "break-even-point" in verbruik wat bepaalt of de boiler of de doorstromer + buffervat interessant maakt.

Als jij als 1-persoon een boiler, een beetje leeg maakt, dan kost het je veel meer standbyverlies dan verbruik.
Ook zit je met je legionella run, welke energie kost.

Woon je echter met 3 personen (ik zeg maar iets), dan is een boiler weer wel interessanter en maak je veel meer gebruik van de cop van een WP. (en die is met sww, ook maar 2,8 over het jaar genomen, tov de cop=1 van de doorstromer)

Dus...jij begrijp?

Edit: en boiler verwarmen met dezelfde WP is geen verwarming op dat moment...
Daar heb ik geen last van/mee.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-06-2018 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

Hoe doen jullie dit in de zomer?
Met mijn zonneboiler heb ik een COP van "oneindig", in de zomermaanden.
Maar niet iedereen hier is daarvan een fan, en geeft dan toch de voorkeur voor meer PV op het dak.

In het stookseizoen gaat mij vat worden verwarmd met de WP, en het laatste beetje wordt aangevuld door een doorstroomverwarmer, zodat de WAF nooit een koude douche krijgt. :P

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:15:
@Snippo
De doorstromer "kan" 11 kW trekken inderdaad.
Maar dat is wanneer hij ijskoud water aangevoert krijgt.
10 minuten douchen kost mij 1,2 kWh. (en gemiddeld 7 a 8 kW, over 3-fases)

Er is een "break-even-point" wat bepaalt of de boiler of de doorstromer + buffervat interessant maakt.

Als jij als 1-persoon een boiler, een beetje leeg maakt, dan kost het je veel meer standbyverlies dan verbruik.
Ook zit je met je legionella run, welke energie kost.

Woon je echter met 3 personen (ik zeg maar iets), dan is een boiler weer wel interessanter en maak je veel meer gebruik van de cop van een WP. (en die is met sww, ook maar 2,8 over het jaar genomen, tov de cop=1 van de doorstromer)

Dus...jij begrijp?

Edit: en boiler verwarmen met dezelfde WP is geen verwarming op dat moment...
Daar heb ik geen last van/mee.
Ik denk er waarschijnlijk veel te moeilijk over, maar 'vers' water op een relatief lage temperatuur opslaan in een boiler is naar mijn idee niet zo'n goed plan. Het is inderdaad niet voor niets dat zo'n boiler een legionella run uitvoert. Het alternatief was dan in mijn ogen een buffervat verwarmen en met een hygiënespiraal werken. Alleen ga je dan dus in de zomer een veel grotere hoeveelheid water warm houden dan dat je nodig hebt. Dan kan je inderdaad puur op een doorstroomverwarmer douchen, maar dan heb je op dat moment een duur en efficiënt systeem voor niks staan.
Of je zet er een warmtepompboiler neer die zelf regelt dat je veilig vers water heeft, maar dan zit je weer met het geluid en de ruimte die het inneemt in je huis.
Helhond schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:16:
[...]

Met mijn zonneboiler heb ik een COP van "oneindig", in de zomermaanden.
Maar niet iedereen hier is daarvan een fan, en geeft dan toch de voorkeur voor meer PV op het dak.

In het stookseizoen gaat mij vat worden verwarmd met de WP, en het laatste beetje wordt aangevuld door een doorstroomverwarmer, zodat de WAF nooit een koude douche krijgt. :P
Inderdaad gratis warmte zolang de zon schijnt. Maar op een bewolkte dag heb ik ook graag warm water :+ . Daarnaast heb ik gelezen dat zo'n zonneboiler een rendement heeft van ~80%. Maar zelfs al zou het 100% zijn, dan is het efficiënter om te verwarmen met een warmtepomp met een COP van 5 en 20% efficiënte zonnepanelen. Als je dan toch een warmtepomp hebt staan, lijkt me dat beter (op papier, want het moet dus wel gaan werken).

Conclusie: Zoveel mogelijkheden, maar voor mij nog geen perfecte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Snippo
De keuze was voor mij: tweaker...

Ik heb 2450 euro uitgegeven aan een DJG RVS vat en 350 aan een doorstroomverwarmer, terwijl ik ook (naderhand) voor 400 euro een atlantic WPboiler had kunnen wegzetten...
Met waarschijnlijk dezelfde "verbruiks" kosten.

Dus ja.. slim? nee.
Leuk? dat wel. Legionella gevaar: nope
Maar een buffervat had ik gewoon ook nodig, ivm doorlaat en capaciteit vloerverwarming (op dit moment nog laag)

Ik kan er alle kanten mee uit. (dus tweaker)
Verwarmen zoveel ik wil of niet verwarmen zoveel ik wil. PV stroom erin als salderen ophoudt?
Voor de vloer maakt de temperatuur van het buffervat niet uit, er zit een temp reduceer op...
En geluid... blijft gewoon buiten.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-06-2018 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

Snippo schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:29:

Inderdaad gratis warmte zolang de zon schijnt. Maar op een bewolkte dag heb ik ook graag warm water :+ . Daarnaast heb ik gelezen dat zo'n zonneboiler een rendement heeft van ~80%. Maar zelfs al zou het 100% zijn, dan is het efficiënter om te verwarmen met een warmtepomp met een COP van 5 en 20% efficiënte zonnepanelen. Als je dan toch een warmtepomp hebt staan, lijkt me dat beter (op papier, want het moet dus wel gaan werken).

Het probleem is wat @AUijtdehaag al aankaarten dat je een hoog stilstand verlies hebt.
Met de zonneboiler zou je dit ook verlies kunnen noemen, alleen was de energie in dit geval gratis.

Afgelopen week met weinig zon staat mijn buffer nog gewoon 50+ graden en blijft de gaskraan dicht.
De UV komt gewoon door de wolken heen, (dan wel in verminderde mate) maar de pomp heeft vandaag op een min. pompsnelheid tot op moment van schrijven toch weer 2x250L van 50 naar 60 graden geholpen (= 5.8 kWh) maar nu met nog geen 0.1 kWh stroom verbruik, m.a.w. mijn vat verliest meer thermische energie dan dat er aan elektrische energie wordt ingestopt en als nog loopt de temperatuur op.
Die 5.8 kWh had je ook met een COP van ±4 er in kunnen stoppen, dan was je als nog 1,5 kWh kwijt geweest. Maar ik twijfel of je van 50 naar 60 graden met een hogere COP dan ±2 mag rekenen voor dat gebied.

Maargoed iedereen heeft zijn eigen voorkeur, ik ben wel gecharmeerd van het zonneboiler principe, maar ook van de WP met PV.

Ik wil dan ook beide. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Helhond op 22-06-2018 16:46 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:34:
@Snippo
De keuze was voor mij: tweaker...

Ik heb 2450 euro uitgegeven aan een DJG RVS vat en 350 aan een doorstroomverwarmer, terwijl ik ook (naderhand) voor 400 euro een atlantic WPboiler had kunnen wegzetten...
Met waarschijnlijk dezelfde "verbruiks" kosten.

Dus ja.. slim? nee.
Leuk? dat wel. Legionella gevaar: nope
Maar een buffervat had ik gewoon ook nodig, ivm doorlaat en capaciteit vloerverwarming (op dit moment nog laag)

Ik kan er alle kanten mee uit. (dus tweaker)
Verwarmen zoveel ik wil of niet verwarmen zoveel ik wil. PV stroom erin als salderen ophoudt?
Voor de vloer maakt de temperatuur van het buffervat niet uit, er zit een temp reduceer op...
En geluid... blijft gewoon buiten.
Een beetje tweaken staat mij ook wel aan, alleen er maken hier nog 4 andere mensen gebruik van het systeem en die willen gewoon veilig warm water. De gemiddelde douchetijd ligt ook wel hoger dan 10 minuten, dus ipv 10 minuten douchen zoals in jouw geval is het dus al meer richting 60 minuten totaal. Dan kan ik wel wat minder lang douchen, maar op is op in het geval van warm water in een boiler.
Dan zou je zeggen, plaatst een enorme boiler, maar dat past dus weer niet... (de Atlantic past eigenlijk al niet).

Ik wil zelf best een beetje comfort inleveren voor wat duurzaamheid, maar ik denk dat dit bij veel mensen niet het geval is. Ik zoek dan ook een oplossing die voor iedereen acceptabel is, want wij Tweakers zijn in de minderheid heb ik het idee.
Helhond schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:41:
[...]

Het probleem is wat @AUijtdehaag al aankaarten dat je een hoog stilstand verlies hebt.
Met de zonneboiler zou je dit ook verlies kunnen noemen, alleen was de energie in dit geval gratis.

Afgelopen week met weinig zon staat mijn buffer nog gewoon 50+ graden en blijft de gaskraan dicht.
De UV komt gewoon door de wolken heen, (dan wel in verminderde mate) maar de pomp heeft vandaag op een min. pompsnelheid tot op moment van schrijven toch weer 2x250L van 50 naar 60 graden geholpen met nog geen 0.1 kW stroom verbruik, m.a.w. mijn vat verliest meer thermische energie dan dat er aan elektrische energie wordt ingestopt en als nog loopt de temperatuur op.

Maargoed iedereen heeft zijn eigen voorkeur, ik ben wel gecharmeerd van het zonneboiler principe, maar ook van de WP met PV.

Ik wil dan ook beide. :+
Ik ben ook wel fan van het simpele principe van een zonneboiler. Alleen is het nut in ons klimaat vrij beperkt en is er altijd een complementaire oplossing nodig. En als er dan toch een (duur) ander systeem moet komen is het wel zo makkelijk als deze het hele probleem oplost en je niet alsnog een zonneboiler nodig hebt (maar idd de elektriciteit van PV gebruikt om het systeem te voeden).

Ik ben dus eigenlijk ook opzoek naar een enkele simpele oplossing, maar die lijkt er niet echt te zijn.
En met in je achterhoofd de gedachte dat ze iedereen van het gas willen hebben is dat eigenlijk best wel zorgelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Snippo schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:56:
[...]
Ik ben dus eigenlijk ook opzoek naar een enkele simpele oplossing, maar die lijkt er niet echt te zijn.
En met in je achterhoofd de gedachte dat ze iedereen van het gas willen hebben is dat eigenlijk best wel zorgelijk.
Een douchewtw + doorstroomverwarmer is toch nog redelijk simpel.
Stil, neemt weinig ruimte in beslag, en altijd warm water... (ps. bad vullen lukt ook, duurt alleen wat langer)
Afgelopen 3 jaar niets anders dan dat gebruikt in de badkamer. (en quooker in de keuken)
(daarna was project buffervat + doorstroomspiraal pas klaar en ben ik van 1-fase naar 3-fase overgestapt)

Pana monobloc kun je buiten zetten, neemt binnen ook geen plaats in en kan zo op het cv circuit.

Denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-06-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Snippo schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:01:
[...]

Dus in de zomer verwarm je (SWW) eigenlijk met een COP van 1? Dat moet toch beter kunnen lijkt me, maar de vraag is dus hoe... Zoveel keuzes inderdaad.

Voor mijn gevoel is er voor SWW nog niet echt een alternatief voor een gaskachel. Toch weer jammer dat we al het gas hebben opgemaakt voordat er echt een goede oplossing is.

@reneeke1970
Maar over het algemeen is een buffervat flink groter dan een boiler lijkt me? Dan verwarm je dus 2000 L (ik noem maar iets) om bijv. 200 L SWW per dag eruit te kunnen halen. Dit klinkt niet echt efficiënt, maar misschien valt het verlies juist door de grootte van het vat mee? Vandaar dat ik het vraag
Welnee, je hebt ze al vanaf 150 liter. Zodra er een hygiëne spiraal in past is het goed. Ik heb voor 400 liter gekozen omdat vanwege de diameter er dan ineens een spiraal van ruim 6m2 in past, en mijn gevoel zei dat dat veiliger was anders krijg je nog koud water omdat spiraal te klein is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46

@AUijtdehaag
Ja, je hebt stilstandverliezen. Maar die heb je in iedere situatie zonder doorstroomverwarmer, boiler maar net iets minder. Je kan dan gaan zitten rekenen, maar volgens mij zit je dan echt op paar eurotjes verschil op jaarbasis doxor cop1 vs cop4. Ben ik nooit aan begonnen. Doorstroomverwarmer viel voor mij sowieso af omdat ik daarme nooit de 25l/minuut voor mijn regendocuhe haal met een 3x25a hoofdaansluitng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:26:
[...]

Een douchewtw + doorstroomverwarmer is toch nog redelijk simpel.
Stil, neemt weinig ruimte in beslag, en altijd warm water... (ps. bad vullen lukt ook, duurt alleen wat langer)
Afgelopen 3 jaar niets anders dan dat gebruikt in de badkamer. (en quooker in de keuken)
(daarna was project buffervat + doorstroomspiraal pas klaar en ben ik van 1-fase naar 3-fase overgestapt)

Pana monobloc kun je buiten zetten, neemt binnen ook geen plaats in en kan zo op het cv circuit.

Denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden. ;)
Zo'n doorstromer zou inderdaad een prima oplossing zijn als water opwarmen niet zo gigantisch veel energie zou kosten:
LittleTycoon schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 18:32:
[...]

Ja, je hebt stilstandverliezen. Maar die heb je in iedere situatie zonder doorstroomverwarmer, boiler maar net iets minder. Je kan dan gaan zitten rekenen, maar volgens mij zit je dan echt op paar eurotjes verschil op jaarbasis doxor cop1 vs cop4. Ben ik nooit aan begonnen. Doorstroomverwarmer viel voor mij sowieso af omdat ik daarme nooit de 25l/minuut voor mijn regendocuhe haal met een 3x25a hoofdaansluitng.
Het elektriciteitsnet is dus niet geschikt om 1:1 een CV ketel te vervangen, anders zou de oplossing inderdaad enorm simpel zijn (op dit moment wel duur maar ik verwacht dat in de toekomst gas en elektra qua prijs niet veel gaat schelen).

Het probleem is dus eigenlijk: water direct verwarmen heeft een enorm vermogen nodig, en op elektriciteit is dit niet mogelijk zonder extra maatregelen.
Misschien dat bijv. de nieuwe LWDV warmtepomp hier verbetering in gaat brengen, maar tenzij een warmtepomp een flink vermogensbereik heeft (dus niet aan/uit) is dit ook nog geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
Eventjes iets over de Mitsubishi Ecodan 3 fasen aansluiting: Is die gevoelig voor de volgorde van de fasen, zoals dat met een 'normale' drie fasen motor het geval is, of is dat niet van invloed, en draait de pomp even makkelijk een willekeurige kant op.

Ik heb er niets over gevonden in de manual en misschien heeft het geen invloed vanwege de inverter schakeling?
En als het van invloed is, hoe weet ik dan de juiste volgorde?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Na een dag lang zoeken naar mijn sluipverbruik heb ik de schuldige gevonden.

Mijn warmtepomp :-(

Het blijkt, dat deze zelfs in de UIT stand, gewoon 50 Watt vraagt.
Dus via het menu uitschakelen. Systeem staat dan UIT, ook volgens het display (wat technisch niet kan, want het display staat immers aan).
In IDLE vind ik dat al een zeer discutabele waarde, maar in UIT stand???

Pas als ik de groep helemaal afschakel, zakt het verbruik met 50 Watt, en dat waren ongeveer mijn missende Watts.

Dat is toch niet normaal. 100 euro in de goot elk jaar 8)7

@Oxellaar is dat "normaal" bij Daikin's? Weet jij dat misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tja, mijn airco's vragen elk 0,5W als ze uit zijn en de wpb <2W met een werkend display (timer).
50W zou ik ook niet kunnen waarderen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Met behulp van de kennis die op het forum aanwezig is , hebben wij een nefit 7 kw monoblock geplaatst op bestaande radiatoren. Bij deze bedankt voor alle input op dit dynamische forum. Een buffervat van 150 liter geplaatst van oeg. Boiler van 200 liter oeg met doorgeluste spiraal zodat er ongeveer 2 meter spiraal oppervlakte gehaald wordt. Het leuke van de Nefit is dat je een aanvoer start temperatuur op geeft voor her sww water en een eindpunt temperatuur. Aan de hand van de spiraal en de berekeningen van de regelaar en je verbruik ontstaat de boilertemperatuur. Ons huis is van 1982, voorzien van hr ++. De zolder wordt geïsoleerd. De stooklijn is nu ingesteld op 38graden bij -10. We zijn nu van het gas af, wel hebben we een houtkachel als ondersteuning bij strenge koude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

psy schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 19:19:
Na een dag lang zoeken naar mijn sluipverbruik heb ik de schuldige gevonden.

Mijn warmtepomp :-(

Het blijkt, dat deze zelfs in de UIT stand, gewoon 50 Watt vraagt.
Dus via het menu uitschakelen. Systeem staat dan UIT, ook volgens het display (wat technisch niet kan, want het display staat immers aan).
In IDLE vind ik dat al een zeer discutabele waarde, maar in UIT stand???

Pas als ik de groep helemaal afschakel, zakt het verbruik met 50 Watt, en dat waren ongeveer mijn missende Watts.

Dat is toch niet normaal. 100 euro in de goot elk jaar 8)7

Domotica met zwave ertussen. uit is dan uit als je dat schakelt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Naalroc schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 19:13:
Eventjes iets over de Mitsubishi Ecodan 3 fasen aansluiting: Is die gevoelig voor de volgorde van de fasen, zoals dat met een 'normale' drie fasen motor het geval is, of is dat niet van invloed, en draait de pomp even makkelijk een willekeurige kant op.
Ik heb er niets over gevonden in de manual en misschien heeft het geen invloed vanwege de inverter schakeling?
Gezien het elektrische schema (wat hier een paar dagen geleden werd behandeld) en het feit dat de installatiehandleidingen er niet over reppen denk ik niet dat het spannend is.
Aan de andere kant: In je meterkast komen toch gewoon L1, L2 en L3 binnen? Die knoop je toch gewoon 1:1 op de identiek gemerkte ingangen op je buitenunit? Dan klopt de kleur van de bedrading ook aan beide zijden (bruin, zwart, grijs). Lijkt me allemaal niet zo lastig.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 22-06-2018 21:06 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
De binnenkomende draden zijn natuurlijk verzegeld, en na de meter zijn de fasen 1 kleur...…..zwart.
In een huis van 200 jaar oud is niet alles helemaal standaard.
Maar goed, ik wacht wel even op het antwoord op mijn vraag. >:)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Dylantje2 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 20:25:
[...]
Domotica met zwave ertussen. uit is dan uit als je dat schakelt....
Z-Wave wat is dat >:)

....met Loxone lukt me dat vast wel O+

Echter, zoiets hou ik liever helemaal apart van mijn domotica. En je blijft met het probleem zitten dat er soms toch echt warm tapwater gemaakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

MM Pana 5 lijkt me een heerlijk ding..
Veel opties gelezen in de manual..

Maar dan toch de dombo tweakers vragen..
Ik lees iets over een pcb? [ Panasonic Aquarea CZ-NS4P] zodat er meer opties mogelijk zijn.
Weet iemand daarvan of dit standaard al op de pomp [ moederbord ] zit?
Of waar kan ik dit bestellen?

Iemand ervaring met de smartcloud? [ Panasonic Aquarea CZ-TAW1 AQUAREA CLOUD ]
Is dat het geld waard? en wat moet ik er voor naar mijn pomp leggen?
Wat is: Aquarea verbinding via CN-CNT
Hoe sluit ik zoiets aan?

En dan toch een echte dombo vraag...
Kan ik de controle unit ook als kamerthermostaat gebruiken?
Of moet ik voor mijn woonkamer een aparte thermostaat bestellen? 8)7
Dat kan ik toch niet echt uit de manuals halen..

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 22-06-2018 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

psy schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 21:55:
[...]

Z-Wave wat is dat >:)

....met Loxone lukt me dat vast wel O+

Echter, zoiets hou ik liever helemaal apart van mijn domotica. En je blijft met het probleem zitten dat er soms toch echt warm tapwater gemaakt moet worden.
Klopt en met een hier en daar een sensortje..
Is dat ook simpel geregeld..
En als je zonnepanelen hebt..
If je terug levert, dan wp aan .kun je mooi het salderen op.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 19:13:

Ja dat maakt wel uit, ik meet altijd met mijn Duspol na of de draairichtng goed is voordat ik de WP op de stroom zet. Is de draairichting fout dan 1 fase omdraaien met een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Is het een Hitachi Yutaki ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Mitsu doet bij mij 26W standby verbruik wat ik al veel vind, 67 watt is gewoon een gloeilamp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
koevlaas2 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 22:45:
[...]

Is het een Hitachi Yutaki ?
Aan zijn laatste vraagteken te zien een Daikin :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 00:04
koevlaas2 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 22:44:
[...]

Ja dat maakt wel uit, ik meet altijd met mijn Duspol na of de draairichtng goed is voordat ik de WP op de stroom zet. Is de draairichting fout dan 1 fase omdraaien met een andere.
Staat er dan op die pompen dat je links of rechts draaiveld moet aansluiten? Het lijkt mij met de gelijkrichter brug dat fase volgorde niet uitmaakt. Hij maakt van 3 fase, + en - gelijkspanning... als ik morgen tijd heb eens nader uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Guido87 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 23:45:
[...]

Staat er dan op die pompen dat je links of rechts draaiveld moet aansluiten? Het lijkt mij met de gelijkrichter brug dat fase volgorde niet uitmaakt. Hij maakt van 3 fase, + en - gelijkspanning... als ik morgen tijd heb eens nader uitzoeken.
De compressor is toch ook 3 fasen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Snippo schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:29:
[...]

Zelfs op een bewolkte regendag zoals vandaag krijg de zonneboiler het vat wel op 30+ Celsius. En er is bijna altijd restwarmte van het gisteren.

En als het water toch te koud is, dan is de doorstroomverwarmer er nog als backup.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

kmf schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 00:12:
[...]
Zelfs op een bewolkte regendag zoals vandaag krijg de zonneboiler het vat wel op 30+ Celsius. En er is bijna altijd restwarmte van het gisteren.
En als het water toch te koud is, dan is de doorstroomverwarmer er nog als backup.
Welke type Zb heb je dan ??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Moest jij vandaag geen WP installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Guido87 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 23:45:
[...]

@Naalroc @koevlaas2
Een inverter is niet fase gevoelig, dus L1 op L2 maakt niets uit, draairichting blijft gelijk.
Maar je sluit, zoals het hoort, L1 op bruin, L2 op zwart en L3 op grijs.

Bij een ouderwetse aan/uit compressor is controle van het draaiveld wel nodig.
Maar je hoort het verschil duidelijk, een scroll vind het niet zo fijn om een verkeerde draairichting te hebben.

De inverter zet 3 fase AC om naar 3 fase DC
psy schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 19:19:

Nooit gemeten, maar 67watt is wel bijzonder veel.
Lijkt wel op een carterverwarming die continu aanstaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 23-06-2018 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
koevlaas2 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 23:50:
[...]

De compressor is toch ook 3 fasen ?
Is het niet zo dat er bij een inverter regeling van alle 3 fasen gelijkspanning wordt gemaakt, en dan dmv deze gelijkspanning een frequentie gestuurde fase spanning gemaakt, mogelijk nog in hoogte te varieren.

Anders kom je toch nooit van die 50 hz 3000rpm af .

Ik ken zelfs motor stuursystemen welke van 1 fase netspanning dmv een inverter regeling een 3 fase motor sturing maken voor motoren tot 150.000 rpm
Ja je leest het goed 150 000 rpm , die zitten alleen niet in een warmtepomp.

De aansturing van de fasen geregeld door de elektronica bepaalt dan de draairichting en het toerental en de hoogte van de busspanning het vermogen.

[ Voor 10% gewijzigd door Raolte op 23-06-2018 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Inderdaad. Voor zover ik weet is dat het idee van de inverter (frequentieregelaar) voor de compressor. Daarvoor wordt er eerst van de wisselspanning gelijkspanning gemaakt, die vervolgens de frequentieregelaar in gaat en waar daarna de compressor mee wordt aangestuurd.
Of die wisselspanning nu uit een 1-fase of een 3-fase bron komt maakt niet uit. Vandaar ook dat het rendement van een SW75VAA en een SW75YAA precies hetzelfde is. Alleen het stukje elektronica tot de frequentieregelaar verschilt, daarna is het precies hetzelfde.
Een en andere is mooi te zien in het Ecodan Databook 2018, pagina's A-70 en A-71.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Oxellaar schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 09:42:
[...]

@Naalroc @koevlaas2
Een inverter is niet fase gevoelig, dus L1 op L2 maakt niets uit, draairichting blijft gelijk.
Maar je sluit, zoals het hoort, L1 op bruin, L2 op zwart en L3 op grijs.

Bij een ouderwetse aan/uit compressor is controle van het draaiveld wel nodig.
Maar je hoort het verschil duidelijk, een scroll vind het niet zo fijn om een verkeerde draairichting te hebben.

De inverter zet 3 fase AC om naar 3 fase DC

[...]

Nooit gemeten, maar 67watt is wel bijzonder veel.
Lijkt wel op een carterverwarming die continu aanstaat.
Gelijkspanning is geen 3 fase ;-).

1 fase wisselspanning L1+N > gelijkrichter>
Gelijkspanning + & - (565volt dc)> wisselrichter > 3fase wisselspanning (de spanning(V) + de frequentie(Hz) is regelbaar) 0-50hz(waarschijnlijk) en 0-400volt)waarschijnlijk

3 fase wisselspanning L1+L2+L3 misschien de N maar deze is niet nodig voor de gelijkrichter > gelijkrichter > gelijkspanning + en - (565volt dc) > wisselrichter > 3fase wisselspanning(ac) 0-50hz 0-400volt.

Dus vanaf het gelijkspanningsdeels(tussenkring) zijn beide units identiek. Vandaar dat de compressor dus bij beide 3 fase is. Fase volgorde is niet belangrijk, als de gelijkrichter maar 3 fasen aangeboden krijgt.

Hopelijk is het zo duidelijk. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
koevlaas2 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 22:44:
Zo, dit is in elk geval nu opgelost, hoewel het volgens meerderen niet uitmaakt.
Maar zo kunnen we het in elk geval volgens "de regeltjes" doen.
Bedankt allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido87
Naalroc schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:09:
[...]

Zo, dit is in elk geval nu opgelost, hoewel het volgens meerderen niet uitmaakt.
Maar zo kunnen we het in elk geval volgens "de regeltjes" doen.
Bedankt allen!
Het belangrijkste is niet de DIY persoon te worden waar oxxelaar nog weleens naar verwijst ;) _/-\o_

Beter een domme vraag, dan een berg ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 09:32:
@Dylantje2
Moest jij vandaag geen WP installeren?
MMM Zou wel heeeel graag willen...
Maar de WAF zegt dat ik eerst het schilderwerk in de keuken en bijkeueken af moet maken.. dus...:-(
En hij zou maandag pas komen...

Maar komt goe. _/-\o_

@Verwijderd
Iemand:

[ Voor 24% gewijzigd door Dylantje2 op 23-06-2018 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Dylantje2 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 09:27:
[...]

Welke type Zb heb je dan ??
30 heatpipes op 300 liter hygieneboiler op het zuiden. Vanaf zonsopgang kan er al begonnen worden met opsparen van warmte.

@Helhond heeft een overschot aan heatpipes ook nog.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:25:
[...]

MMM Zou wel heeeel graag willen...
Maar de WAF zegt dat ik eerst het schilderwerk in de keuken en bijkeueken af moet maken.. dus...:-(
En hij zou maandag pas komen...

Maar komt goe. _/-\o_

@Verwijderd
Iemand:
Volgens mij kan dat.
en ook een externe thermostaat kan
https://myshop.s3-externa...atie-systeemvariaties.pdf
Systeem 2
Hier nog meer RTFM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:55:
[...]

Volgens mij kan dat.
en ook een externe thermostaat kan
https://myshop.s3-externa...atie-systeemvariaties.pdf
Systeem 2
Hier nog meer RTFM
MM dus het zou moeten kunnen werken..
Alleen zou dit ook zonder die aparte pcb kunnen?

pff
Wil hem nog voor de vakantie aanslingeren..
Zodat ik de subsidie in kan dienen..[ an maar gebeurt zijn he ]

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 23-06-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Guido87 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:20:
[...]

Gelijkspanning is geen 3 fase ;-).
Nee weet dat het officieel geen fases zijn, wist alleen niet hoe je het noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:08:
[...]

pff
Wil hem nog voor de vakantie aanslingeren..
Zodat ik de subsidie in kan dienen..[ an maar gebeurt zijn he ]
Ik weet niet wanneer je vakantie begint, maar ik dacht dat de deadline 1 juli was.
Dan voor kleinere wp meer en grote wp minder subsidie.
Of dat nu 2018 of 2019 is? Dat is me ontschoten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Er wordt rekening gehouden met de datum van aankoop bij de beoordeling van de aanvragen. Indien kan worden aangetoond (door een bijlage bij de aanvraag) dat vóór 1 juli de verplichting is aangegaan, kan bij een aanvraag na 1 juli nog het oude (hogere) subsidiebedrag worden aangevraagd.

Als ik het kritisch lees, is het als je een contract hebt met je installateur.
En twijfelachtig voor de DHZ'r.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Supertip schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 16:12:
Er wordt rekening gehouden met de datum van aankoop bij de beoordeling van de aanvragen. Indien kan worden aangetoond (door een bijlage bij de aanvraag) dat vóór 1 juli de verplichting is aangegaan, kan bij een aanvraag na 1 juli nog het oude (hogere) subsidiebedrag worden aangevraagd.

Als ik het kritisch lees, is het als je een contract hebt met je installateur.
En twijfelachtig voor de DHZ'r.
Is oude datum... I did the same trick..:-) ;w

Factuurtje van een installateur aangesloten volgens NEN oid is al oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Maar dat bericht van @AUijtdehaag waar hierboven naar wordt verwezen is van 2017? Heeft iemand een bron dat de regeling ook per 1 juli 2018 verandert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Andrehj
Die link krijg je van mij op 10 juli 2018....
Wanneer het te laat is... :>
Het veranderd toch ieder half jaar.....en wordt steeds minder interessant.

Vroegah, had je de Panasonic monobloc 5 kW voor 2700 euro en de subside was 2300 euro. :P
Die persoon ligt nog steeds in een deuk.

[ Voor 78% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2018 18:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

2700 euro?, mijn Panasonic monobloc 5 kW stond voor 2460 euro op de stoep. Verzendkosten zaten hier dus al in.

[ Voor 19% gewijzigd door Dre op 23-06-2018 18:01 . Reden: Verzendkosten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dre schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 17:52:
2700 euro?, mijn Panasonic monobloc 5 kW stond voor 2460 euro op de stoep.
Uh, je hebt gelijk...
Was dat incl de verzendkosten?
(er vallen gaten in mijn vroegah)

Pagina: 1 ... 20 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.