Spookelo schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:21:
[...]
Absoluut geldt het daar ook. En er zijn ook voorbeelden waar er op gereguleerd wordt. Niet volledig, maar gebeurt wel. Verschil is wel, de politie zou een professionele organisatie moeten zijn waarin dit vastgelegd is in procedures en regels. De demonstraties zijn losse mensen zonder onderling verband anders dan de demonstraties. Een rotte appel uit een demonstratie houden is veel lastiger, omdat de deelnemers niet geregistreerd staan.

Oké, daar ben ik het wel mee eens. De politie mag je in principe aan hogere standaarden houden.
[...]
Extreemrechtsen zitten er absoluut tussen, maar geen idee hoeveel. Laten we even aannemen dat het een minderheid is.
Ik neem aan van wel inderdaad. In principe zou ik aannemen dat er tussen zowel de demonstranten als de politie een meerderheid met goede bedoelingen zit.
[...]
Dan heb je niet geluisterd. Er is een verschil tussen "defund" en "abolish the police". Onder defund zijn een heleboel variaties mogelijk. Republikeinen wijzen graag op de meest extreme vorm, omdat dat makkelijk bashen is. Paramilitairen zijn geen politie in een demokratische rechtstaat. En er zijn weldegelijk een heleboel mensen die zeggen dat de politie geen APC's nodig heeft en dat budget beter naar geestelijke gezondheidszorg of armoedebestrijding kan gaan.
Oh, maar ik ben er ook zeker van overtuigd dat geld efficienter ingezet zou kunnen worden bij geestelijke gezondheidszorg en sociale vangnetten. Ik ben het er ook mee eens dat een politie geen clubje moet worden waar ze lekker met belastinggeld militair surplus opkopen, ( alhoewel dat het militair-industrieel complex niet slecht uit komt: ze moeten hun spullen toch ergens kwijt, en als er geen actieve oorlog is moet het surplus toch ergens heen 

) daar hebben ze de SWAT voor in de VS. 
Maar gewoon even op face value: wanneer men massaal 'defund the police' scandeert, dan is het toch voor iedereen duidelijk wat daarmee bedoelt wordt? Als ze 
bedoelen dat het geld anders ingezet moet worden, dan moeten ze dat ook 
zeggen.
[...]
Dat is daadwerkelijk ook een andere situatie. Aangejaagd door een stel xenofoben. Trump heeft meerdere keren duidelijk aangegeven dat build the wall geen metafoor is voor iets redelijkers.
Het gaat mij niet specifiek om deze situatie, maar meer om het principe. Wanneer Trump-supporters met z'n allen 'build that wall' roepen en dat vervolgens uitgelegd wordt als 'ja maar, ze 
bedoelen dat ze een ander immigratiebeleid willen' wordt daar zeer terecht kritiek op geuit. Waarom zouden we BLM anders behandelen? Gelijke monikken, gelijke kappen. Ik vind het hypocriet om principes op één situatie wél toe te passen en op de andere niet.
[...]
Waarom zou je niet razend mogen worden op decennia lange onbestrafte moordpartijen? Volgens de autopsie op 
Breonna Taylor die in haar eigen huis werd neergeschoten door politieagenten die het verkeerde huis binnen vielen zonder waarschuwing bleek ze geen verwondingen opgelopen te hebben. 

Natuurlijk mag men daar kwaad om worden. Terecht ook. Net zoals dat terecht zou zijn wanneer dit een blanke zou overkomen; dat is nu juist het punt. Wanneer een zwarte doodgeschoten wordt is de wereld te klein, wanneer een blanke doodgeschoten wordt hoor je daar niemand over. En dat is ingebouwd racisme in BLM. Dat is -wederom- hypocriet en daarom verachtelijk. 
Dan komt waarschijnlijk het argument dat je de brandweer niet belt als jouw huis niet in de fik staat, ( je hebt de analogie wel voorbij zien komen, neem ik aan) maar ik zou zeggen dat wat blm hier doet niet de brandweer bellen is, maar de huizen van iedereen in de fik zetten omdat hun eigen huis in de fik staat.
Het is heel makkelijk om vanaf deze kant van de oceaan, vanuit onze bevoorrechte positie, te roepen dat de demonstranten alleen "foei" mogen zeggen en verder hun mond moeten houden. Het wordt na decennia toch echt tijd dat er geluisterd wordt en er wat aan de problemen gedaan wordt.
En daar ben ik het mee eens. Ik vind het terecht dat er gedemonstreerd wordt tegen overmatig politiegeweld. Wat ik onterecht vind is dat ras er constant met de haren bijgesleept wordt terwijl de cijfers dat simpelweg niet onderbouwen. 
En eerlijk gezegd, is dit niet nu exact waar stemmen voor uitgevonden is? Om maar een voorbeeld te noemen: Trump was ( is?) behoorlijk populair bij latino's, die blijken vrij conservatief te zijn. Terwijl een figuur als Trump nu exact één van de personen is die z'n achterwerk afveegt met gelijkheid. 
Ofwel: als de situatie men niet bevalt, waarom stemt men dan niet? Waarom richt men geen partij op? Waar blijft de zwarte presidentskandidaat die runt op een platform van gelijke rechten voor iedereen?
En dan wil ik geenszins de verziekte politieke mechanismen die de VS in hun grip houden ontkennen. We weten allemaal van gerrymandering, voter suppression, de macht van de oude garde van partijen, enzovoorts. Maar als er daadwerkelijk zulke enorme support is voor gelijke rechten, hoe kan het dan onmogelijk zijn om een serieuze presidentskandidaat te leveren die daar ook daadwerkelijk voor vecht? Hell, het beste wat ze nu hebben is Biden. Misschien geen slechte vent, maar ook bepaald geen lichtend voorbeeld van progressiviteit en gelijkheid.
Blank Amerika moet heel blij zijn dat er alleen gevraagd wordt om een gelijke behandeling en rechten en niet om wraak.
Oké, en hier raak je me dus kwijt. Wraak? Laat me niet lachen. Dus omdat het 
mogelijk is dat de over- over- overgrootvader van een blanke 
in het jaar 2020 misschien ooit een slaaf 
zou hebben kunnen gehad, of 
met de inzichten van vandaag niet hard genoeg in ging tegen slavernij, en omdat die hypothethische slaaf 
misschien, mogelijk, een over- over- overgrootvader was van een zwarte -wederom, in het jaar 2020- insinueer je niet alleen dat ze wraak zouden willen maar ook nog dat ze daar misschien wel gerechtvaardigd in zouden zijn? 
Om nog maar niet te spreken van het feit dat slaven nota bene bij elkaar gejaagd werden door andere zwarten, dat de meeste mensen destijds helemaal geen slaven hadden ( ze waren ten slotte duur) en dat de meeste mensen helemaal niet aan slavenhandel deden? Om het nog maar niet te hebben over het feit dat 99% van de mensen die vandaag leven uberhaupt geen flauw idee hebben of hun voorouders slaven of slavenhandelaren waren? 
Ik ken maar één woord dat die denkwijze in mijn mening accuraat omschrijft en dat is geestesziek.
De materiele schade die bij de protesten wordt veroorzaakt is niet goed te praten, maar absoluut aan ondergeschikt belang aan de moorden die gepleegd worden door tuig dat toevallig een uniform aan heeft.
Even voor mijn beeldvorming, noem je dan alle politiemensen tuig of alleen de politiemensen die iemand doodgeschoten hebben? En in welke gevallen was dat gerechtvaardigd, of in elk geval de enige keuze? Heb je in hun schoenen gestaan? Heb je elk geval op zichzelf bekeken? 
Kijk, ik twijfel er echt niet aan dat de politie in de VS, al dan niet geholpen door het feit dat iedereen en zijn hond daar een wapen heeft, er nogal een handje van heeft om te gaan schieten. Maar dan hoop ik toch dat je niet 
alle dodelijke slachtoffers die er daar door politiegeweld vallen ziet als zielige slachtoffers. 
Gewoon als voorbeeld: stel, jij bent een blanke officier in een grotendeels zwarte achterstandswijk. Ofwel: veel wapens aanwezig, veel misdaad, veel drugs. ( En dan ga ik even niet in op de al dan niet sociaalculturele, maatschappelijke, historische en politieke oorzaken van het feit dat de meeste achterstandswijken in de VS overwegend zwart zijn; dat is weer een discussie op zichzelf.) 
Als jij dan daar iemand tegenkomt die overduidelijk stijf staat van de coke, die een wapen draagt ( met of zonder ontheffing, want op zo'n moment maakt dat niets uit) en zich fysiek en verbaal dreigend opstelt, ga jij dan wachten totdat hij zijn wapen in het volle zicht trekt, doorlaadt en de veiligheid ervan af haalt? 
Of haal jij de trekker van je eigen wapen over zodra die persoon iets uit z'n zak haalt wat op een wapen lijkt? Ik zou het laatste doen. Better safe than sorry. Kortweg: als ik moet kiezen tussen m'n eigen leven en dat van een ander, dan kies ik voor dat van mezelf. Dat is evolutionair heel gezond en heel normaal. 
En daarmee zeg ik niet dat alle politiemannen lieverdjes zijn die zich geheel buiten hun eigen schuld om in een dergelijke situatie vinden en absoluut geen keuze hebben. Er zullen er best een aantal tussen zitten die veel te schietgraag zijn. Ik geloof echter wel dat de meesten er met goede bedoelingen in zitten. Ik wil je gewoon graag duidelijk maken dat het als je het mij vraagt in de meeste gevallen helemaal niet zo zwart-wit is als 'er is een persoon overleden door politiegeweld, dus ACAB, het zijn allemaal vuile moordenaars.' Was de realiteit maar zo simpel, dan was het ook makkelijk op te lossen.
[...]
De publieke steun voor BLM is anders omhoog 
geschoten. Er is wel degelijk iets bereikt dus.
In de publieke opinie, ja. Maar voor hoe lang? En hoe vertaalt dat zich in stemgedrag? Hoeveel effect hebben die stemmen in de praktijk, met rare praktijken als het electoral college, gerrymandering en dat soort ongein? We hebben allemaal gezien hoe Trump verkozen werd; in een eerlijk systeem was hij nooit president geweest. 
Ofwel: hoeveel verandert blm nu écht? In de realiteit, en niet in de polls? 
En, ik hoop dat je me gelooft wanneer ik zeg dat ik wel degelijk een voorstander ben van gelijke rechten. Ik heb zelf nog nooit een reden gezien om iemand anders te behandelen op basis van kleur, geslacht of wat dan ook. Maar ik vind wel dat je erg kort door de bocht bent met je redenaties en dat je erg zwart-wit denkt. En als je het mij vraagt is dat een sterke voedingsbodem voor polarisatie en daarmee enorm destructief voor gelijke rechten en eenheid. 
Kortom: ik probeer je niet te beledigen, ik hoop dat het ook niet zo overkomt, ik denk dat we het in de kern zelfs wel eens zijn, maar ik denk dat er meer factoren, feiten en mechanismen te overwegen zijn dan degene die jij overweegt. Helaas is de wereld ( mede door het belachelijk hoge aantal mensen erop) erg complex, anders waren we er met z'n allen al lang uit gekomen.