Acties:
  • +4 Henk 'm!
Het grote Digitenne topic deel 12
Twaalf topics, dertien mislukte opnames.

Vorige delen:
- \[DVB-T] Het grote Digitenne/edpnet topic deel 11
- \[DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 10
- \[DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 9
- \[DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 8
- Het grote Digitenne topic deel 7
- Het grote Digitenne topic deel 6
- Het grote Digitenne topic deel 5
- Het grote Digitenne topic deel 4
- Het grote KPN Digitenne topic deel 3
- Het grote Digitenne/KPN Digitale TV (DVB-T) topic deel 2
- KPN begint met Digitale TV
- Digitenne
Wat is KPN Digitenne
KPN Digitenne is de merknaam waaronder digitale tv via de ether wordt aangeboden. De achterliggende gebruikte standaard is nu nog DVB-T, Digital Video Broadcasting - Terrestrial. Het grote voordeel van deze techniek is dat beelden digitaal kunnen worden gecomprimeerd, waardoor er meer zenders op een frequentie passen. De DVB-T standaard beschrijft dat hiervoor MPEG-2 encoding moet worden gebruikt. KPN Digitenne krijgt op deze manier 5 a 6 zenders op een frequentie, waar met een analoge uitzending slechts 1 zender op zou passen. Vanaf 2018 gaat KPN dit omzetten naar DVB-T2 en H.265.
Om deze techniek commercieel rendabel te maken in Nederland wordt er abonnementsgeld gevraagd voor het bekijken van de commerciele zenders. In het buitenland (o.a. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk) is dit vaak gratis, in Nederland is dat echter niet mogelijk omdat de commerciële zenders al voldoende "bereik" hebben via de kabel. Hierdoor hebben ze geen behoefte om voor DVB-T uitzendingen te betalen, waardoor dit niet anders is op te lossen dan met een abonnement. De abonnementskosten voor 2 televisies zijn vergelijkbaar met kabeltelevisie. Met 1 televisie is het ietsje goedkoper. (Ziggo: €18,70 p/m, Digitenne €15,50 p/m) De beeldkwaliteit van Digitenne is wel minder dan die van de kabel door de beperkte bandbreedte die beschikbaar is in de ether. Ook het zenderaanbod is beperkter. Om er voor te zorgen dat de uitzendingen niet worden bekeken door mensen die niet hebben betaald, wordt het beeld gecodeerd. In de satellietwereld is dit een bekend begrip. Door middel van een smartcard, die door KPN moet worden geactiveerd, is het mogelijk de signalen te decrypten. Hiervoor is gekozen voor de Conax encryptie. Deze gaan tegelijk de overstap naar DVB-T2 vervangen worden door een Irdeto CAS die in een ontvanger is ingebouwd. Geen losse smartcard meer. Omdat de uitzendingen door de ether gaan is het gebruik van KPN Digitenne niet beperkt tot thuis. Voorbeelden van toepassingen zijn televisie in de auto, of op de camping.
Vernieuwingen bij Digitenne en waar is de oude informatie?
KPN gaat beginnende in het vierde kwartaal van 2018 Digitenne omzetten van DVB-T naar DVB-T2, MPEG-2 naar H.265 en Conax smartcards naar Irdeto zonder smartcard ingebouwd in ontvangers. Dit gaat per regio en moet april 2019 zijn afgerond.

Voor informatie over smartcards, CAMs en MPEG-2 verwijs ik door naar \[DVB-T]Het grote Digitenne/edpnet topic deel 11. Hier vragen over stellen kan wel gewoon in dit topic.
Benodigdheden
Decoder
Allereerst is er een apparaat nodig dat de signalen opvangt en omzet in beeld en geluid, een decoder. Deze apparaten zijn er in verschillende soorten en maten. KPN biedt hiervoor standaard een single tuner decoder aan: de ZTE ZXV7200. De eerste ontvanger krijg je altijd gratis in bruikleen. Single tuner wil zeggen dat er één decodeer-element in zit. Dit apparaat is dus voldoende om gewoon televisie te kunnen kijken op een televisie. Voor elke televisie is een aparte decoder nodig.

Insteekkaarten, twintuners en recorders doet KPN niet meer aan. Het officiële* advies is om je videorecorder van zolder te halen en aan te sluiten op de composietaansluiting van de digitale ontvanger.

Van de topicstarter. Het officiële advies van KPN is om maandelijks je poeplap te trekken voor interactieve TV met opnameabonnement van KPN.

Als je TV overweg kan met DVB-T2 en H.265 zijn de publieke omroepen sowieso te ontvangen. Ook met een DVB-T2 USB-stick voor PC of laptop is dit mogelijk.

Antenne
Bijgeleverd bij de decoders van KPN krijg je een antenne. In principe is elke antenne voor UHF kanaal 21-69 geschikt. De antennes van KPN voor binnen en buiten zijn identiek, er is slechts een losse houder nodig om de binnenantenne buiten te plaatsen. Vroeger (2010 en eerder ongeveer) waren de binnen- en buitenantennes nog aparte producten.

Let er ook goed op dat veel tuners de mogelijkheid hebben 5 volt aan een antenne te leveren. De antennes van KPN hebben dit nodig. Met een gewone onversterkte antenne (zoals de meeste "hark" antennes) is dit echter niet gewenst. Meestal is deze optie aan of uit te zetten in het systeemmenu van de decoder. Als je een erg sterk signaal hebt omdat je dichtbij een zendmast zit kan je ook een oude coaxverlengkabel pakken: steek de plug in je TV en strip aan het andere uiteinde 12,5cm van de mantel af maar laat de kern en plastic kernisolatie op z'n plek. Als je dan zorgt dat de 12,5cm gestripte kabel rechtop staat heb je ook een simpele antenne die ruimschoots zal volstaan in gebieden met veel signaal. Het voordeel is dat je hiervoor geen antenne hoeft te kopen en ook geen 5V (inserter) nodig hebt.

Abonnement
Tot slot kan je er dus voor kiezen om een abonnement af te sluiten. Dat is nodig als je meer zenders wilt bekijken dan publieke en regionale omroepen. Zie de "Vraag en antwoord" sectie voor de huidige abonnementsprijs. Voor dat bedrag huur je één ontvanger, een tweede en derde ontvanger huren kost €5,- per stuk per maand. Zelf kopen kan niet. Voor €7,50 per maand extra kan je ook nog Fox Sports Eredivisie erbij krijgen.
Welke zenders kan ik met KPN Digitenne bekijken?
Op het moment van schrijven zijn dat de volgende televisiezenders:
• NPO 1, 2, 3 (ook zonder abonnement te bekijken)
• RTL 4, 5, 7, 8, Z
• Net5, SBS6, Disney XD/Veronica
• Comedy Central
• Nickelodeon/TeenNick
• MTV
• één, Canvas
• Discovery
• TLC
• Eurosport
• BBC 1
• BBC 2
• National Geographic Channel
• 24Kitchen
• Fox
• Xite
• Investigation Discovery
• CNN
• Meiden van Holland Hard (rampetampen)
• De regionale zenders (ook zonder abonnement te bekijken, welke is afhankelijk van je regio/zendmast)
• In deling met Fox Sports Eredivisie live 3: van 01:00 t/m 06:00 ONS, overdag Cartoon Network en ’s avonds AT5

Extra zenders:
• Fox Sports Eredivisie live 1 en 3

De volgende radiozenders zijn tevens te beluisteren:
• Radio 1, 2, 3FM, 4, 5, 6 (FTA)
• Radio Veronica
• Sky Radio
• Radio 538
• 100% NL
• Q-Music
• Classic FM
• Radio 10
• Arrow Classic Rock
• Business Newsradio (BNR)
• Slam! FM
• Regionale zender (FTA)
• FunX (FTA)
• BBC radio 1
• BBC radio 2
• BBC radio 3
• BBC radio 4
• Sublime FM
• VRT Radio 1
• VRT Radio 2
• MNM
• Stubru
• Klara
Vraag en antwoord over de overstap
Wat is DVB-T2?
DVB-T2 is de opvolger van DVB-T. Simpel gezegd zijn radiogolven analoog, net als bijvoorbeeld je stem. Je kan je stem echter wel gebruiken om digitale data over te brengen, bijvoorbeeld door heel hard "ÉÉN! ÉÉN! ÉÉN! NUL! ÉÉN! NUL! NUL! ÉÉN!" te roepen. Dat kan natuurlijk efficiënter en dat is DVB-T(2) dan ook. Zo kan digitale video, radio of internet met analoge radiogolven worden uitgezonden. Daarnaast zitten er technieken in om fouten tijdens de overdracht te herstellen zodat de beeldkwaliteit constant blijft. DVB-T2 is efficiënter dan DVB-T waardoor meer zenders en/of hogere kwaliteit kunnen worden uitgezonden.

Wat is H.264? Wat is H.265?
H.264 = MPEG-4 AVC = Advanced Video Coding
H.265 = HEVC = High Efficiency Video Coding

H.264 en H.265 zijn technieken om bewegend beeld om te zetten in een digitale datastroom. Net zoiets als JPEG dus, maar dan voor bewegend beeld. Ook hier: H.265 is een stuk efficiënter dan H.264. MPEG-2 wat Digitenne nu gebruikt is een voorloper hiervan.

Waarom gaat KPN over op DVB-T2/H.265?
Deels omdat het moet, het was een voorwaarde voor de nieuwe licentie voor de etherfrequenties. Daarnaast kunnen er dus meer zenders in betere kwaliteit uitgezonden worden. Bijkomend voordeel voor KPN is dat ze zo in één klap van alle insteekkaarten voor televisies af kunnen komen evenals gekochte recorders en tuners waar KPN niet maandelijks geld voor kan vangen.

Wanneer?
Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaat KPN ontvangers van klanten omwisselen. De eerste regio's worden in het vierde kwartaal van 2018 omgezet. April 2019 zal de laatste zendmast worden omgezet.

Wat gaat er met Edpnet en andere virtuele providers gebeuren?
Edpnet is exit.

Moet ik ook overstappen?
Nee hoor, je kan ook overstappen op kabeltelevisie, satellietontvangst, IPTV, of je gaat gewoon een goed boek lezen.

Wat heb ik nodig? Insteekkaart?
Voor de publieke zenders (NPO 1/2/3 en de regionale zender) heb je een DVB-T2 ontvanger nodig met ondersteuning voor H.265. Als je op een computer/laptop/tablet/telefoon wil kijken met een USB-stick of vergelijkbaar dan is het H.265 deel puur software. Iedere DVB-T2 ontvanger is dan geschikt mits je er de juiste software bij hebt. Voor de commerciële zenders heb je een kastje van KPN nodig. Dat moet je huren. Geen keuze.

Hoe kan ik de commerciële zenders opnemen?
Door een videorecorder aan te sluiten op de composiet videouitgang van het KPN kastje.

Grapje zeker?
Nee, bloedserieus.

Hè, er zit een USB-poort op de zijkant van het KPN kastje! Dan sluit ik daar gewoon een harde schijf op aan, wie is er nu de slimmerik?
Die USB-poort werkt niet.

Op de achterkant zit een netwerkpoort, ik sluit het KPN kastje aan op mijn netwerk en neem op naar mijn NAS, wie lacht er nu?
Die netwerkpoort werkt ook niet.

Wat moet er gebeuren met de vele duizenden kooptuners die veel mensen nu nog gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c6/Waste_electrical_c.png/320px-Waste_electrical_c.png

Okay maar dan krijg ik daar gratis die KPN kastjes voor terug?
De prijs van de eerste is bij het abonnement inbegrepen. De tweede en derde kosten €5,- per maand per stuk. Als je nu drie kooptuners hebt ga je dus €10,- per maand extra betalen.

Ja wacht even. Ik heb die tuners toch al gekocht? En dan moet ik nu gaan betalen? Wie denk je dat ik ben, gekke henkie?
Euh..

Ik kijk FTA, zonder abonnement dus. Wanneer neemt KPN contact met mij op?
Nooit! Jij bent geen klant.

Wanneer gaat de NPO het publiek informeren?
Weet ik veel.
Algemene vragen
Ik heb net een abonnement afgesloten voor KPN Digitenne, maar ik zie alleen de publieke omroepen of mis bepaalde zenders. Hoe komt dat?
Dit zou niet meer voor mogen komen, lees de volgende vragen voor problemen met bereik.

Ik heb mijn setje staan, maar ik heb nergens bereik. HELP!?
Geen man overboord. Probeer allereerst eens de antenne te verplaatsen. DVB-T(2) is erg gevoelig voor de positionering van de antenne. Vaak helpt het om het pijltje op de antenne richting de zendmast te richten, echter verschilt dit van huis tot huis. 0% in het zenderzoekmenu? Niets van aantrekken, gewoon scannen. Bekende bug bij sommige ontvangers.

Een paar algemene richtlijnen voor plaatsing van de antenne: zoek uit waar de zendmast staat (bijvoorbeeld op Google maps). Plaats de antenne dan bij een wand van het huis die "uitkijkt" op de zendmast. Stel de zendmast is in het noorden t.o.v. van je huis en je plaatst de antenne bij een raam dat uitkijkt op het zuiden, dan is er een kans dat je geen ontvangst hebt of slechtere ontvangst hebt dan mogelijk. Als je gewoon enkel glas hebt helpt het om de antenne bij een raam te plaatsen. Verder: hoe hoger, hoe beter. De zolder is vaak ook een goede plek voor de antenne, zelfs als de antenne "door de dakpannen" moet kijken kan dit een goede plek zijn omdat de hoogte zal compenseren.

Als er nou echt geen beeld komt met de binnenantenne terwijl je wel in het ontvangstgebied woont (bijvoorbeeld omdat je in een huis van gewapend beton, dubbel glas en stalen veiligheidsdeuren woont), kijk dan of je wel ontvangst hebt met de binnenantenne in de tuin of voor het huis (je kan hem verlengen met een standaard coax verlengkabel). Mogelijk is zelfs het openen van een raam al voldoende. Heb je dan wel goed beeld, neem dan eens contact op met KPN (in het geval van een KPN Digitenne abonnement). In een aantal gevallen geven zij een buitenantenne, waarmee alsnog een beter bereik kan worden behaald. Leg uit dat je in het ontvangstgebied woont en dat "ie het wel doet als ik de antenne in de tuin zet".

Leuk zo'n buitenantenne maar ik wil/kan/mag geen gat in m'n muur boren voor de kabel, wat nu?
Je kan gebruik maken van een raamdoorvoer, ook wel bekend als Fensterdurchführung. Voor plaatjes zie http://images.google.com/images?q=Fensterdurchf%C3%BChrung. Voor de antenne zelf kan je proberen ergens een balk hout op te hangen (tiewrappen aan de regenpijp ofzo) en dan daar de antenne inschroeven.

Ik heb maar 85% signaal, heeft dat invloed op de beeldkwaliteit?
Nee. DVB-T(2) gebruikt FEC. Als je wel eens iets uit binary nieuwsgroepen hebt gedownload: vergelijk het met parblokjes.

Het signaal komt nooit 100% perfect over omdat het nu eenmaal door de lucht moet, en in dat proces heb je bijna altijd "verontreinigingen". :) Daarom is er de foutcorrectie zodat dit geen invloed heeft op de beeldkwaliteit.

Het ene bouquet is ook het andere niet. Zo kan een bouquet worden uitgezonden met met een code rate van 1/2. Dit betekent dat 50% van alle bitjes bestemd is voor de foutcorrectie. Dat levert een zeer robuust signaal op, maar het kost wel veel van de capaciteit (=minder zenders).

Met een code rate van 2/3 is 1/3 deel (=33%) van alle bitjes bestemd is voor de foutcorrectie. (dus 2/3 voor het beeld) Dit levert een minder robuust signaal op, maar er blijven meer bitjes over voor de data. (=meer zenders)

Hoe kan ik meerdere ontvangers van signaal voorzien?
Je kan iedere ontvanger een "eigen" antenne geven, maar je kan ook één antenne nemen (bijvoorbeeld een buitenantenne) en kabels naar alle apparaten trekken. Je kan dan de "loop" uitgang gebruiken zoals aanwezig op de meeste ontvangers, maar dan moet bij een actieve antenne (zoals de KPN/Funke binnen/buiten antennes) mogelijk één ontvanger permanent aanblijven. Een oplossing daarvoor is om een 5V inserter te kopen:

5V inserter

Sluit dan de antenne op de 5V inserter aan en ga vanaf daar met splitters naar de ontvangers. Op de ontvangers kan je de 5V optie dan uitzetten, waardoor alle ontvangers onafhankelijk van elkaar aan/uit kunnen.

Hoe is de prijsontwikkeling van Digitenne verlopen?
Leuk dat je het vraagt! Want ik heb een lijstje. :+
Datumaboextra tuner
maart 2003 - september 2004€8,95(toen Digitenne nog niet van KPN was)
oktober 2004 - januari 2007€13,95(nog geen KPN-klant) / €7,95 (KPN klant met ADSL+telefonie) / €10,95 (KPN telefonie klant)
februari 2007 - juli 2007€9,95(tarief ging niet direct in voor bestaande klanten van €7,95)
augustus 2007 - september 2008€6,95
oktober 2008 - augustus 2009€7,50
september 2009 - mei 2011€8,50
juni 2011 - juni 2012€9,00€4,-
juli 2012 - september 2012€9,50€4,-
oktober 2012 - juni 2013€9,66€4,07(verhoging BTW 19% naar 21%, KPN geeft deze verhoging direct door)
juli 2013 - juni 2015€12,50€4,-
juli 2015€13,95€4,-
? - juni 2017€14,00€4,-
juli 2017€15,50€5,-

Over dit topic
Wat willen we wel in dit topic zien, en wat niet? Eigenlijk heel simpel. Bediscussieer hier alles dat met KPN Digitenne te maken heeft. De decoders, de DVB-T(2) techniek, het bereik, het zenderaanbod, nieuwtjes, insider informatie, kortom; maak er wat leuks van.
Berichten in de trant van "bah ik vind het allemaal maar kut" zijn echter niet gewenst. Dit voegt weinig toe aan het topic. Houdt het dus leuk, maar ook nuttig.
Tevens is dit topic niet bedoeld om IPTV van KPN te bespreken, gezien het hier om een hele andere techniek gaat met hele andere voor en nadelen. Daar is Topicreeks: KPN Interactieve TV (IPTV) voor.
Links
- Website KPN Digitenne
- Topic op KPN forum met informatie over de overstap naar DVB-T2
- Frequenties Digitenne incl. technische gegevens, plaatsnamen en foto's << tip!
- http://radio-tv-nederland.nl/ - regelmatig nieuws over zendmasten e.d.
- http://dvbt4all.nl/ - Site met informatie en nieuws over Digitenne en KPN ontvangers
- Google Earth bestand met zenderlocaties in Nederland, België en Duitsland!
- conrad.nl - ga naar Multimedia > TV-ontvangst > DVB-T/DVB-T2 ontvangst
- Duitse site met overzicht van DVB-T2 H.265 capabele ontvangers en televisies
Gegevens in deze topicstart kunnen verouderd of onjuist zijn. Wijzigingen voorbehouden. De auteur is niet aansprakelijk voor enige schade, direct of indirect, ontstaan als gevolg van of niet als gevolg van het lezen of negeren van deze content. Met het lezen van deze disclaimer accepteert u volledige persoonlijke aansprakelijkheid. Pssst, VCR kopen? Z.g.a.n., alleen gebruikt door een oud dametje om op zondag Andries Knevel op te nemen, ideaal voor Digitenne.

Veel discussieplezier in dit nieuwe deel!
Credits topicstart: Samopsa, Seven of Nine, W3ird_N3rd

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 12-07-2018 16:58 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
Volgens mij was er géén verplichting tot h.265 in de veiling, alleen DVB-T2. Er is voor de NPO-mux geen reden om HEVC te gebruiken voor maar 4 zenders. De NPO heeft uiteraard een publieke taakstelling (de P in NPO). Het maximaal bedienen van reeds bij het publiek aanwezige apparatuur hoort daar ook bij.

Daarom vind ik het vreemd dat de NPO dit zich aan laat leunen door KPN. Dat neigt naar dienstbaar maken aan winst door derden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hageneis schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 07:41:
Volgens mij was er géén verplichting tot h.265 in de veiling, alleen DVB-T2. Er is voor de NPO-mux geen reden om HEVC te gebruiken voor maar 4 zenders. De NPO heeft uiteraard een publieke taakstelling (de P in NPO). Het maximaal bedienen van reeds bij het publiek aanwezige apparatuur hoort daar ook bij.

Daarom vind ik het vreemd dat de NPO dit zich aan laat leunen door KPN. Dat neigt naar dienstbaar maken aan winst door derden.
De NPO is baas over de eigen Mux en bepalen zelf wat en hoe er iets in komt, heeft KPN niets over te zeggen. De NPO Mux hoort niet eens bij Digitenne 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
  • Laatst online: 25-12-2024
Spijker op zijn kop. Vandaar dat het mij zo verbaast dat men hier zo stellig beweert dat ook NPO h.265. Daar is helemaal geen technische noodzaak voor. NPO moet het makkelijk afkunnen met h.264 en kan daarmee veel meer belastingbetalers geven waar ze recht op hebben: gratis ontvangst van de publieke zenders zonder aanvullende apparatuur. Is ook nog beter voor het milieu.
Maar is dit al definitief besloten voor de NPO-mux?

Wat KPN verder doet met de commerciële muxen is geheel aan hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hageneis schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 07:41:

Volgens Wikipedia is het equivalent van 64-QAM, 8k, coding rate 2/3, guard interval 1/4) een DVB-T2 mux met 256-QAM, 32k, coding rate 3/5, guard interval 1/16. Een verhoging van 19,91 Mbit/s naar 33,3 Mbit/s (+67%).

Of dat misschien wat optimistisch is weet ik niet, maar de NPO mux heeft een coding rate van 1/2. Laten we zeggen dat DVB-T2 er 50% bovenop doet. Goede ontvangst is tenslotte óók deel van de taakstelling van de NPO. Dan kom je op 15*1,5=22,5Mbit/s.

8 radiozenders en wat er overhead en dan kom je op 5mbit/s per zender. Dat is toch wat aan de krappe kant met H.264.

Wat misschien nog wel zou gaan is NPO 1+2+3 in HD HEVC met 5Mbit/s uitzenden en dan de 7,5Mbit/s die nog over is gebruiken voor de radiozenders en NPO 1+2+3+regio in SD met H.264.

De vraag is hoeveel mensen met een DVB-T2 ontvanger (al dan niet ingebouwd in een TV) willen kijken die geen H.265 aankan. Want ook al zijn er misschien behoorlijk wat in omloop, als mensen vooral op de camping kijken dan laten ze die 50" LCD toch thuis.

Daar komt nog bij dat in 2006 bij het afschakelen van analoog een DVB-T kastje zo'n €60,- kostte. Nu zijn ze er al vanaf twee tientjes.

En wat betreft het bereiken van het publiek, waarom eist de NPO dan dat ik een of andere DRM plugin activeer/installeer om videos te zien op uitzendinggemist waarvan alle rechten bij de NPO liggen.. Dat is pas waanzin. (ja, er valt omheen te werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er moeten voor 2020 nog 11 RF kanalen afgesnoept worden van Digitenne om plaats te maken voor 5G. Wellicht blijft er via internationale coördinatie niet eens genoeg ruimte over voor de luxe van iedere provincie zijn eigen frequentie. Is dat niet ergens in te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04
@Edje_Kroketje uiteindelijk zal dat via het agentschap telecom gepubliceerd moeten worden denk ik?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edje_Kroketje schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:03:
Er moeten voor 2020 nog 11 RF kanalen afgesnoept worden van Digitenne om plaats te maken voor 5G. Wellicht blijft er via internationale coördinatie niet eens genoeg ruimte over voor de luxe van iedere provincie zijn eigen frequentie. Is dat niet ergens in te zien?
Dus deze voorspelling was nog niet eens zo gek?
Mentalist schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 17:32:
Wat gaat er dan wel gebeuren? Ik ken de details niet, maar gok dat de vergunning het al dan niet via een omweg allicht mogelijk maakt voor KPN om het aantal muxen te reduceren en vervolgens in te zetten voor mobiel internet. Dus voorlopig nog wat klanten wegpesten, de huidige 4 commerciële muxen omzetten naar 1 mux in DVB-T2 met h.265 en de andere 3 gebruiken voor 4G.

Moet kunnen - 1 mux in DVB-T2 vergelijkbaar in ontvangst met Bouquet 3/4/5 kan voorzien in 33Mbit/s. Ze zouden 1Mbit/s per zender kunnen gebruiken (misschien zelfs minder) dus dan heb je 30+ zenders. Digitenne heeft nu als ik het goed tel 29 zenders dus dat komt perfect uit. Hoeven ze aan de zenderkant ook niet al teveel te investeren om dit gedaan te krijgen. :X
Met H.265 kunnen er trouwens waarschijnlijk wel twee of misschien zelfs drie regionale zenders op één mux, dat zou het aantal benodigde unieke frequenties flink verlagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 29-03-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-04 10:53

Kek

3flix

Ik baal er wel van dat we overgaan naar DVB-T2, ik gebruikte dit: pricewatch: Elgato EyeTV one Digitenne en dat werkt perfect met DVB-T, maar zoiets bestaat (nog) niet voor T2.

Er zijn wel T2 usb sticks, maar daar zit de smartcard niet bij in...

ik ga dus nu maar een soort smargo + dbv-t2 usb stick constructie maken.. iemand daar ervaring mee (als ik de smargo ergens in een server druk en deze dus niet de hele tijd bij de T2 stick aanwezig is..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kek schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:34:
Ik baal er wel van dat we overgaan naar DVB-T2, ik gebruikte dit: pricewatch: Elgato EyeTV one Digitenne en dat werkt perfect met DVB-T, maar zoiets bestaat (nog) niet voor T2.

Er zijn wel T2 usb sticks, maar daar zit de smartcard niet bij in...

ik ga dus nu maar een soort smargo + dbv-t2 usb stick constructie maken.. iemand daar ervaring mee (als ik de smargo ergens in een server druk en deze dus niet de hele tijd bij de T2 stick aanwezig is..)
Dit gaat waarschijnlijk niet, KPN gaat alle smartcards uitzetten. Dat zit dan voortaan allemaal ingebouwd in de ontvanger. Over Edpnet is afaik nog niets bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-04 10:53

Kek

3flix

Mentalist schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:03:
[...]

Dit gaat waarschijnlijk niet, KPN gaat alle smartcards uitzetten. Dat zit dan voortaan allemaal ingebouwd in de ontvanger. Over Edpnet is afaik nog niets bekend.
aw fack, dat wist ik niet, hoe stom is dat.. maar als je dus nu via je ingebouwde ontvanger in je TV digitenne kijkt gaat het dus ook niet meer worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
KPN wil 3-in-1 oplossingen gaan bieden door de lucht. Ze denken met 5G dus telefonie, internet en televisie aan te gaan bieden, eerst in de buiten gebieden. Dat is een van de redenen die ik kreeg bij navraag waarom Reggefiber bijna geen glas meer aanlegt.
Het zou mij niets verbazen als ze de investeringen in de nieuwe infrastructuur onderdeel laten uitmaken van dit plan om zo 5G te ontlasten bij het 8 uur journaal en andere veel bekeken zender (als zal 5G ook wel een broadcast modus hebben lijkt me).
Anders snap ik niet dat je het voor digitenne klanten zo moeilijk gaat maken dat iedereen die juist om de potabele smartcards en een lage prijs voor digitenne koos.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 21:04
Nu heb ik zelf digitenne jaren geleden al opgezegt ivm slecht werkende apparatuur, maar las net (zowel in het topic alsoo de digitenne website) dat digitenne dus dvbt2 gaat gebruiken en mijn apparatuur daarmee waardeloos gaat worden.... Klopt dit? En per wanneer gaat dit gebeuren?

Ik heb nog een hoop antennes, pvr. autotuner, insteekkaarten en zut over

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Laatst online: 00:19
shure-fan schreef op donderdag 5 april 2018 @ 01:36:
Antennes kan je nog gebruiken. Maar alles waar een tuner in zit, kan zo in de kliko binnenkort.
Ombouw gaat per regio. Over een jaar moet het ombouw afgesloten zijn. Hangt dus af waar je woont.
Een ombouwschema is nog niet bekend gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 21:04
cornfed99111 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:38:
[...]

Antennes kan je nog gebruiken. Maar alles waar een tuner in zit, kan zo in de kliko binnenkort.
Ombouw gaat per regio. Over een jaar moet het ombouw afgesloten zijn. Hangt dus af waar je woont.
Een ombouwschema is nog niet bekend gemaakt.
Best jammer van de spullen maargoed,
Bedankt voor je toelichting

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
shure-fan schreef op donderdag 5 april 2018 @ 01:36:
Nu heb ik zelf digitenne jaren geleden al opgezegt ivm slecht werkende apparatuur, maar las net (zowel in het topic alsoo de digitenne website) dat digitenne dus dvbt2 gaat gebruiken en mijn apparatuur daarmee waardeloos gaat worden.... Klopt dit? En per wanneer gaat dit gebeuren?

Staat allemaal in detail in de topicstart en voor een groot deel op https://forum.kpn.com/dig...ngen-bij-digitenne-445235. (maar bijna alle informatie daaruit staat ook in de topicstart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
Ik rijg net een email van EDP met betrekking tot het wijzigen van de frequenties in Zuid - NL
Omzetting digitv kanalen per 18 april
In de nacht van 17 op 18 april 2018 vindt een omzetting van kanalen plaats. Dit gebeurt in kader van internationale afspraken om de 700 Mhz band vrij te gaan maken voor 5G.

Wat wijzigt er?

Voor regio Limburg zal kanaal 34 (578 MHZ) wordt vervangen door kanaal 21 (474MHz). Dit kanaal wordt gebruikt voor het uitzenden van bouquet 2 (NTS1). In Bouquet 2 zitten de volgende TV-zenders RTL4, RTL5, RTL7, SBS6, en NET5. En daarnaast de volgende radiozenders: Radio Veronica, Sky, 100%NL, Q Music, Classic FM, Radio 10 en SLAM!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 14:06
Ik heb een TV met CI+-slot (en kaart), waar nu ik nu ook de 3 FTA kanalen mee kijk. Er zijn ook DVB-T2 CI+-kaarten te koop. Gaan die dit probleem oplossen?

[ Voor 4% gewijzigd door Meester_J op 22-04-2018 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:17
Meester_J schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:33:
Er zijn ook DVB-T2 CI+-kaarten te koop.
Zulke dingen bestaan niet. De ontvanger zit in de TV, niet de module. Wil je in de toekomst de FTA-kanalen kunnen ontvangen heb je een TV (of losse ontvanger) nodig die DVB-T2 en HEVC ondersteunt, een smartcard of module is daar niet voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Ik kom net het volgende nieuwsbericht tegen:
Hardware.info: TCL wil Nederlandse tv-markt in 2019 betreden

Als TCL dus begin volgend jaar in Nederland zijn toestellen op de markt brengt en ook de in de afbeelding genoemde 32H 40F dan is dit volgens de logo's daar bij een toestel die geschikt is voor DVB-T2 en H.265.

Als alleen KPN nu nog een insteekmodule en smartcard beschikbaar stelt dan kunnen we in ieder geval op dat model TV weer rechtstreeks Digitenne kijken in HD kwaliteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joen schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:36:

Als alleen KPN nu nog een insteekmodule en smartcard beschikbaar stelt dan kunnen we in ieder geval op dat model TV weer rechtstreeks Digitenne kijken in HD kwaliteit. :)
Smartcards gaan er nooit meer komen. CAM's met Irdeto decodering en geïntegreerd CAS-ID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Edje_Kroketje schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:45:
[...]

Smartcards gaan er nooit meer komen. CAM's met Irdeto decodering en geïntegreerd CAS-ID
Het was ook hele ijdele hoop. :P
Er valt gewoon meer te verdienen en dicht te timmeren aan losse ontvangers natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-04 11:29

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Lees ik nou goed dat DVB-T gaat verdwijnen? Dus 12 jaar nadat analoge ether stop werd gezet.
Dat zal leuk worden deze zomer, campinggasten schelden dat ze ontvangst hebben. En daarna achterkomen dat er DVB-T2 nodig is.

Er worden in kringloopwinkels nog steeds tv's aangeboden die alleen analoge signaal via ether ontvangen. 7(8)7 _O-

[ Voor 21% gewijzigd door MedionAkoya op 25-04-2018 23:39 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
DVB-T verdwijnt niet. Het krijgt een opvolger in de vorm van DVB-T2. En ja: daar heb je inderdaad andere apparatuur voor nodig.

Veel van die campinggasten zullen wel huurtuners van KPN hebben denk ik. Die zullen waarschijnlijk niet zo snel tegen problemen aanlopen anders dan het aansluiten van de nieuwe tuner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-04 11:29

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Joen schreef op donderdag 26 april 2018 @ 00:42:
DVB-T verdwijnt niet. Het krijgt een opvolger in de vorm van DVB-T2. En ja: daar heb je inderdaad andere apparatuur voor nodig.

Veel van die campinggasten zullen wel huurtuners van KPN hebben denk ik. Die zullen waarschijnlijk niet zo snel tegen problemen aanlopen anders dan het aansluiten van de nieuwe tuner.
Ik ontvang het met mijn zelfgebouwde antenne
Weet iemand wat de goedkoopste manier is om aan DVB-T2 kastje te komen.
Ik zie prijzen die vanaf 40 euro beginnen. 8)7

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
@MedionAkoya ik zou nog even wachten tot de eerste DVB-T2 actief is. Vanzelf zullen er dan wel recenties verschijnen van welke China Export er werkt met het signaal (free to air dan) en of er oplossingen komen voor de betaalde content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
MedionAkoya schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:44:
[...]

Ik ontvang het met mijn zelfgebouwde antenne
Weet iemand wat de goedkoopste manier is om aan DVB-T2 kastje te komen.
Ik zie prijzen die vanaf 40 euro beginnen. 8)7
Je kan ze straks alleen via KPN in bruikleen krijgen. Alleen FTA NL 1,2 en 3 zou je misschien met andere ontvangers kunnen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
Joen schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:51:
[...]
Je kan ze straks alleen via KPN in bruikleen krijgen. Alleen FTA NL 1,2 en 3 zou je misschien met andere ontvangers kunnen ontvangen.
Ik ben wel benieuwd wat EDPnet gaat doen (daar ben ik klant van, niet van KPN). Dus voorlopig nog een beetje de kat uit de boom kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Dat 3 in 1 pakket via 5G lijkt mij wel wat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:05
franssie schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:54:
Ik ben wel benieuwd wat EDPnet gaat doen (daar ben ik klant van, niet van KPN). Dus voorlopig nog een beetje de kat uit de boom kijken.
Ik ook... Ik heb wel vandaag weer de factuur gekregen voor het komende jaar. Is er een schema voor de H265 uitrol bekend? Maw kunnen ze het hele jaar ook de dienst leveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:02
eggda schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:25:
[...]

Ik ook... Ik heb wel vandaag weer de factuur gekregen voor het komende jaar. Is er een schema voor de H265 uitrol bekend? Maw kunnen ze het hele jaar ook de dienst leveren?
Volgens planning moet DVB-T2 in april volgend jaar uitgerold zijn, zie:
https://forum.kpn.com/dig...ngen-bij-digitenne-445235

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1085387

In de topic werd genoemd om een video recorder aan te sluiten op de compesietaansluiting. Op mijn oude ontvanger heb ik een video grabber aangesloten en krijg hier door het tv signaal op de computer. Ik kan ook het tv signaal opnemen. Het lijkt mij dat dit ook kan op de nieuwe ontvanger. Of is deze daar tegen beveiligd?
(Een video grabber is een tv stick zonder tuner. Deze is eigenlijk bedoeld om een video recorder aan te sluiten op de computer om opnames van video banden te maken. Maar je kunt m dus ook aansluiten op een digitale ontvanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1085387 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 03:56:
In de topic werd genoemd om een video recorder aan te sluiten op de compesietaansluiting. Op mijn oude ontvanger heb ik een video grabber aangesloten en krijg hier door het tv signaal op de computer. Ik kan ook het tv signaal opnemen. Het lijkt mij dat dit ook kan op de nieuwe ontvanger. Of is deze daar tegen beveiligd?
(Een video grabber is een tv stick zonder tuner. Deze is eigenlijk bedoeld om een video recorder aan te sluiten op de computer om opnames van video banden te maken. Maar je kunt m dus ook aansluiten op een digitale ontvanger)
Dit kan gewoon. Tuners voor digitale TV gebruiken zover ik weet geen analoge kopieerbeveiliging en al zouden ze dat doen, video grabbers negeren die beveiliging meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:23
Heeft iemand van jullie informatie dat EDPNET met DIGITV is gestopt? Ik had voorheen DIGITV, daarna Knippr. Omdat Knippr is gestopt (werkte sowieso slecht) wil ik weer terug, maar de dienst staat niet meer op de site.

Via Google vond ik de volgende link: https://www.edpnet.nl/nl/prive/toremove/televisie.html (To remove..)

Zoeken op Google leverde verder geen nieuwsberichten/publicaties op. Wellicht heeft iemand met een abonnement wel informatie. Chatten met EDPNET lijk niet mogelijk in het weekend.

Anders maar Stipte TV. Dat is duurder dan Knippr, maar lijkt alsnog goedkoper dan Digitenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:05
EarlAlnot schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 11:24:
Heeft iemand van jullie informatie dat EDPNET met DIGITV is gestopt?
ik heb laatst weer abo betaald voor nog een jaar en toen wel even contact gehad met de cs. Die wisten echter van niets... Ik vermoed dat EDPnet ermee stopt. Ik ga in de loop van het jaar maar eens kijken naar NLziet icm een ATV of Mibox, als er tenminste een Android TV app voor NLziet uitkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-04 16:57
Is dat DVB-T2 bij Digitenne goed? Ik had in een ander topic gevraagd of ik beter kon kiezen voor Canal Digitaal of Digitenne en voor Digitenne werd ik hiernaar verwezen i.v.m. DVB-T2. Ik vraag dit met name omdat ik de negatieve ervaringen van mensen uit het verleden met Digitenne ken (zelf geen enkele ervaring), maar het schijnt nu veel beter te zijn met DVB-T2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joen
Vistaus schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:26:
Is dat DVB-T2 bij Digitenne goed? Ik had in een ander topic gevraagd of ik beter kon kiezen voor Canal Digitaal of Digitenne en voor Digitenne werd ik hiernaar verwezen i.v.m. DVB-T2. Ik vraag dit met name omdat ik de negatieve ervaringen van mensen uit het verleden met Digitenne ken (zelf geen enkele ervaring), maar het schijnt nu veel beter te zijn met DVB-T2?
DVB-T2 is er nog niet. Ik meen mij te herinneren dat ik in dit topic las dat het ergens in april 2019 gereed zou moeten zijn.

Met DVB-T2 kunnen er ook zenders in HD worden doorgegeven. Dit kan nu nog niet. Het is ook niet zeker of er voldoende bandbreedte is om alle zenders in HD door te geven.

Met Digitenne wil het nog wel eens onhandig zijn om je antenne goed te richten op de zendmast. Als je je antenne te laag in huis moet plaatsen kun je last krijgen van langsrijdende brommers bijvoorbeeld. Ook gebouwen, muren, dubbel glas, etc. kunnen allemaal het signaal verstoren. Ik heb zelf mijn antenne aan wat hout aan het plafond hangen op een soort werkkaamertje. Aldaar staat die precies goed gericht op de zendmast. Daar zit ie aan een retourgeschikte versterker die het signaal verdeeld naar diverse plekken in mijn huis. En de standaardkabel bij de meegeleverde antenne is te dun en raakt snel verstoord.

Met DVB-T2 is KPN ook voorlopig genoodzaakt losse ontvangers in te zetten, omdat heel weinig apparaten de codering H.265 ondersteunen. En voorlopig zijn ze van plan alleen losse ontvangers in te zetten die ook nog eens een ingebouwde niet verwisselbare kaart hebben. Met de oude techniek kon je eigen CI-modules gebruiken met een smartcard.

* Joen overweegt sterk bij de definitieve intrede van DVB-T2 over te stappen naar Ziggo.
Stabieler signaal / geen gedoe met antenne's goed richten en waarschijnlijk minder gedoe met losse ontvangers (ik heb een TV die het DVB-C signaal van Ziggo waarschijnlijk* ondersteund).
* Mijn TV staat niet op de lijst van ondersteunde modellen, de menu's van wèl ondersteunde modellen lijken wel heel erg op het menu van mijn TV.

Edit:
Lees ook even de openingspost waar de meeste informatie ook in staat: Mentalist in "\[DVB-T] Het grote Digitenne/edpnet topic deel 12"

[ Voor 3% gewijzigd door Joen op 03-07-2018 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
@Joen Dank voor het uitgbreide antwoord! Ik woon al hoog, in een appartement, en ik kan de zendmast heel goed vanuit mijn raam zien (die staat verderop in de stad - figuurlijk gesproken zou ik zo een kabel kunnen trekken en naar de zendmast kunnen abseilen :P), dus dat zou op zich geen probleem mogen zijn (en ik heb een zolder boven mijn appartement (mijn zolder is de hoogste verdieping van het gebouw), dus ik zou de antenne daar inderdaad nog kunnen plaatsen). Er zitten geen gebouwen tussen mij en de zendmast - alleen 'normale' huizen, maar daar kijk ik, doordat mijn appartement zo hoog is, sowieso al overheen, dus dat zou voor de antenne geen probleem moeten zijn.

Dat DVB-T2 is dus nog afwachten, begrijp ik? Wat is nu de beeldkwaliteit eigenlijk van Digitenne? Het hoeft van mij niet per se Full HD te zijn, zolang het maar niet pixelig is op mijn Full HD-TV.

De OP heb ik al min of meer gelezen, maar e.e.a. is me iets té technisch.

[ Voor 4% gewijzigd door TheVivaldi op 03-07-2018 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joen
@Vistaus Op mijn 37 inch TV is het beeld best blokkerig te noemen, maar voor mij persoonlijk is het niet dudanig blokkerig dat het mij stoort. Als ik het echter vergelijk met het HD beeld van Ziggo bij enkele familieleden zie ik wel een behoorlijk verschil ja. Ik denk dat als je naar nog grotere TV's gaat met Digitenne je misschien meer aan de beeldkwaliteit gaat storen. Ik weet niet of je bij mij in de buurt woont, maar anders had je het bij mij wel even mogen bekijken.

Qua goed ontvangst heb je denk ik wel redelijk goede papieren in huis ja. Allicht dat je nog met de Digitenne set van iemand anders in je appartement kan testen? Dan weet je het nog wat zekerder voordat je het aanschaft. Het voordeel van draadloos ontvangst is namelijk dat je het ook overal mee naar toe kan slepen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
@Joen Mijn TV is 40 inch.

Jammer genoeg woon je niet bij mij in de buurt (jij woont zo te zien in de provincie Groningen, ik woon in Noord-Holland). Ik ken verder niemand met Digitenne. In dat geval ga ik nog even nadenken of ik voor Digitenne of Canal Digitaal ga (Digitenne heeft wel als voordeel dat ik niet hoef te prutsen met een schotel ophangen aan de buitenmuur), bedankt in ieder geval tot dusverre! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:19
Waarschijnlijk kan je TV het huidige Digitenne (DVB-T) signaal zo uit de lucht plukken en kun je Nederland 1, 2 en 3 zo kijken. Daarvoor hoef je alleen een stuk installatiedraad van ongeveer 10 cm in de antenne-ingang van je tv te stoppen. De andere zenders zijn gecodeerd en (nog) slechter van kwaliteit.

Dit is maar tijdelijk straks wordt het DVB-T2 dan is de kwaliteit waarschijnlijk stukken beter (alhoewel ze ook wel op bandbreedte zullen beknibbelen) Ook weet ik zo niet of je de publieken met de DVB-T2 implementatie die ze gaan doen ook zo uit de lucht kunt plukken of altijd een kastje nodig hebt.

Canal Digitaal is ook niet zaligmakend overigens, wel betere beeldkwaliteit, maar het afstellen van een schotelantenne is een stuk lastiger dan het plaatsen van een DVB-T antenne. Ook heb je geen signaal bij zware regen-/onweersbuien. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met de verdeling van zenders over verschillende satellieten, maar het kan zijn dat je een dual-head antenne wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joen
FrankRicard schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:23:
Waarschijnlijk kan je TV het huidige Digitenne (DVB-T) signaal zo uit de lucht plukken en kun je Nederland 1, 2 en 3 zo kijken. Daarvoor hoef je alleen een stuk installatiedraad van ongeveer 10 cm in de antenne-ingang van je tv te stoppen. De andere zenders zijn gecodeerd en (nog) slechter van kwaliteit.
Als je TV ingebouwde DVB-T heeft kun je de publieke TV- en radiozenders inderdaad al ontvangen en kun je de kwaliteit nu al beoordelen. Je zult inderdaad wel even een antenne moeten aanschaffen of fabriceren.
(...)

Canal Digitaal is ook niet zaligmakend overigens, wel betere beeldkwaliteit, maar het afstellen van een schotelantenne is een stuk lastiger dan het plaatsen van een DVB-T antenne. Ook heb je geen signaal bij zware regen-/onweersbuien. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met de verdeling van zenders over verschillende satellieten, maar het kan zijn dat je een dual-head antenne wil.
Bij Digitenne valt in mijn ervaring de overlast bij onweersbuien wel erg mee. Hooguit wat strepen en blokken door het beeld bij bliksemflitsen.
Wat wel erg vervelend kan zijn is hele specifieke weersomstandigheden die alleen in de zomer optreden waardoor draadloze signalen ontzettend ver kunnen komen. Hier door komen signalen van ver weg op de aardbol naar ons toe (en omgekeerd) en storen daar door op elkaar. Meestal gebeurd dit bij ontzettend warm weer en ongeveer in de periode midden juli t/m eind augustus. Dan kan het zijn dat je soms dagenlang geen tot zeer slecht ontvangst hebt. In mijn ervaring duurt het hoogstens iets van 3 dagen elke keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
Joen schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:19:
<>
Wat wel erg vervelend kan zijn is hele specifieke weersomstandigheden die alleen in de zomer optreden waardoor draadloze signalen ontzettend ver kunnen komen. Hier door komen signalen van ver weg op de aardbol naar ons toe (en omgekeerd) en storen daar door op elkaar. Meestal gebeurd dit bij ontzettend warm weer en ongeveer in de periode midden juli t/m eind augustus. Dan kan het zijn dat je soms dagenlang geen tot zeer slecht ontvangst hebt. In mijn ervaring duurt het hoogstens iets van 3 dagen elke keer.
Klopt - de zogenaamde "condities". Wat wel leuk is om dan (als je bijvoorbeeld aan de kust woont) om eens een zenderscan te doen, kan zo maar zijn dat je de UK kan ontvangen (ik ontving vorige week nog een UK zender in FM in mijn auto).

Ik heb een 50" TV en ik vind het beeld goed genoeg, HD is me soms zelfs iets te scherp - maar dat is persoonlijk natuurlijk. Mijn LG is erg goed in het upscalen van het interne DVB-T signaal naar HD dus het is zeker niet pixelachtig.

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 03-07-2018 21:30 . Reden: 2 storende spellingsfoutjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:39:
[...]

Klopt - de zogenaamde "condities". Wat wel leuk is om dan (als je bijvoorbeeld aan de kust woont) om eens een zenderscan te doen, kan zo maar zijn dat je de UK kan ontvangen (ik ontving vorige week nog een UK zender in FM in mijn auto).
Hier Delft... en vroegâh nog veel naar uk radio geluisterd en vliegvelden ed... was destijds een hobby.
Voor de gein hier een scan gedaan en ja je pikt toch aardig wat uk radio zenders op. Maar met een buiten antenne is het me niet gelukt DVB-T2 op te pikken. Wel de mast uit Rotterdam met TV Rijmond, dat lukt met een binnenantenne niet. Wellicht dat de 200-225km van het kanaal net te veel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Het forum leek 1,5 dag plat te liggen? Dan maar ff een kick zodat iedereen de update ziet.
Anyways ik heb wat onderzoek gedaan, dit zijn de 2 masten die je dan wilt oppikken;

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/h9gyMo/Schermafbeelding_2018_07_09_om_22_43_38.png
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/bsD0Z8/Schermafbeelding_2018_07_09_om_22_41_46.png
Bron; https://ukfree.tv/maps/freeviewlight
En gemaakt met; https://www.freemaptools.com/radius-around-point.htm

Bleek goed onthouden te hebben dat de afstand varieerde van 200~225km van de opleiding nog :P
Verder wat onderzoek gedaan en in Amerika zijn er mensen die, hoewel ze daar een wel een ander systeem hebben, het lukt om op grote hoogte toch tv signalen op te pikken van 300~350km ver, mits zij op een aardige hoogte zitten. Mijn appartement zit op iets van 6*3m+5m=23m +NAP en kijkt richting zee en dus de UK.

Nu heb ik met een oude buitenantenne getest welke als ik kijk +20dB zou kunnen/moeten zijn, zou deze nog kunnen helpen dan?; https://www.conrad.nl/p/o...rsterking50-db-wit-401656
Dat is de beste die ik heb kunnen vinden met +50dB en waarmee ik vast geen ellende krijg met de woningbouwvereniging hier :P. Vind het voor een test alleen wel erg duur, had ik dichter tegen de grens met Duitsland aan gewoond dan had ik hem zeker wel gekocht voor die extra paar zenders.
Mja je kunt het wel terugsturen middels de wet koop op afstand maar om nu zoiets te kopen met weet van een grote kans dat je het toch terug stuurt...

En laatste nieuws is dat Edpnet stopt; https://www.totaaltv.nl/n...per-abonnement-digitenne/

[ Voor 3% gewijzigd door Donderstraaltje op 11-07-2018 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Donderstraaltje schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:29:
Het forum leek 1,5 dag plat te liggen? Dan maar ff een kick zodat iedereen de update ziet.
Anyways ik heb wat onderzoek gedaan, dit zijn de 2 masten die je dan wilt oppikken;

[afbeelding]
[afbeelding]
Bron; https://ukfree.tv/maps/freeviewlight
En gemaakt met; https://www.freemaptools.com/radius-around-point.htm

Bleek goed onthouden te hebben dat de afstand varieerde van 200~225km van de opleiding nog :P
Verder wat onderzoek gedaan en in Amerika zijn er mensen die, hoewel ze daar een wel een ander systeem hebben, het lukt om op grote hoogte toch tv signalen op te pikken van 300~350km ver, mits zij op een aardige hoogte zitten. Mijn appartement zit op iets van 6*3m+5m=23m +NAP en kijkt richting zee en dus de UK.

Nu heb ik met een oude buitenantenne getest welke als ik kijk +20dB zou kunnen/moeten zijn, zou deze nog kunnen helpen dan?; https://www.conrad.nl/p/o...rsterking50-db-wit-401656
Dat is de beste die ik heb kunnen vinden met +50dB en waarmee ik vast geen ellende krijg met de woningbouwvereniging hier :P. Vind het voor een test alleen wel erg duur, had ik dichter tegen de grens met Duitsland aan gewoond dan had ik hem zeker wel gekocht voor die extra paar zenders.
Mja je kunt het wel terugsturen middels de wet koop op afstand maar om nu zoiets te kopen met weet van een grote kans dat je het toch terug stuurt...
50dB zegt niks. Ik kan je ook 300dB-antenne verkopen waar je de zendmast waar je naast staat niet eens mee kan ontvangen. Vrijwel iedere Yagi-antenne doet het beter dan dat ding.

Beste kans heb je geloof ik met Dover of Crystal Palace, maar het is een tijd geleden dat ik hiernaar heb gekeken.

Wat betreft kleine binnenantennes heb ik zelf een relatief goede ervaring met https://www.conrad.nl/p/s...erking36-db-zwart-1422982. Het is een vreemd ding, maar voor zijn formaat helemaal niet zo slecht.

Bij Conrad zijn dit waarschijnlijk de betere (buiten)antennes:

https://www.conrad.nl/p/f...sterking44-db-wit-1514346
https://www.conrad.nl/p/o...3-db-zilver-zwart-1494259
https://www.conrad.nl/p/m...nne-buiten-zilver-1626079
https://www.conrad.nl/p/m...nne-buiten-zilver-1626080
https://www.conrad.nl/p/o...uiten-zilver-zwart-943450
https://www.conrad.nl/p/t...nne-buiten-zilver-1461234
https://www.conrad.nl/p/t...nne-buiten-zilver-1646056
https://www.conrad.nl/p/t...nne-buiten-zilver-1646036

Wel opletten dat je ze verticaal op moet stellen, zie bijvoorbeeld https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yagi4.JPG.
En laatste nieuws is dat Edpnet stopt; https://www.totaaltv.nl/n...per-abonnement-digitenne/
Zal ik zo in de TS zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Mentalist schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 16:49:
[...]

50dB zegt niks. Ik kan je ook 300dB-antenne verkopen waar je de zendmast waar je naast staat niet eens mee kan ontvangen. Vrijwel iedere Yagi-antenne doet het beter dan dat ding.
Een yagi antenne was zo'n 'hark' antenne he? van wat me bijstaat uit mijn verleden dat de afstand het ene tot het andere element de gevoeligheid voor bepaalde frequencies bepaalde. Je kon ze zo ook stacken.
Moet me aardig inlezen want ben er lang uit, dacht ook dat ik wellicht meer aan een buitenantenne had.
Dacht dat een "DVB-T" antenne er wel anders uit zou zien vanwege de flink hogere frequenties.

Maar goed voor een klein bedrag wil ik wel 1 of 2 antennes testen en dat hoeft niet perse via conrad te zijn hoor (vind die zelfs vaak aan de dure kant met veel dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Donderstraaltje schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:00:
[...]

Een yagi antenne was zo'n 'hark' antenne he? van wat me bijstaat uit mijn verleden dat de afstand het ene tot het andere element de gevoeligheid voor bepaalde frequencies bepaalde. Je kon ze zo ook stacken.
Moet me aardig inlezen want ben er lang uit, dacht ook dat ik wellicht meer aan een buitenantenne had.
Dacht dat een "DVB-T" antenne er wel anders uit zou zien vanwege de flink hogere frequenties.
Analoge TV begon op Very high frequency maar kwam later ook op dezelfde frequenties die DVB-T nu gebruikt, Ultra high frequency.

De Yagi-antenne moet je trouwens niet verwarren met een Log-periodic antenna.
Maar goed voor een klein bedrag wil ik wel 1 of 2 antennes testen en dat hoeft niet perse via conrad te zijn hoor (vind die zelfs vaak aan de dure kant met veel dingen).
Ik zou zo 1-2-3 geen ander adres weten. (anders dan tweedehands of zelfbouw)

Die Maximum UHF4 zou wel eens interessant kunnen zijn. Een Reflective array antenna is niet zo diep dus allicht makkelijker weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
Ik heb een paar weken geleden al mijn DVB-T spullen opgeborgen omdat ik er toch geen gebruik meer van maak.
Maar dat wil niet zeggen dat ik deze topic niet meer volg...
Ik vergat het telkens weer en vanavond even naar mijn antenne linken gekeken, pf veel sites bestaan al niet meer. Deze webshop heeft een aardige collectie van antenne's.
Mocht ik meer interessante sites tegenkomen vermeld ik het hier wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Iemand al de vierdaagse feed gezien rond Nijmegen op kanaal 25? ID is Delta Star TV1 HD

Het is in DVB-T2 en MPEG4 video codering.

Screenshot

[ Voor 37% gewijzigd door Edje_Kroketje op 20-07-2018 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Ik heb hier ipv een versterkte antenne juist een verzwakker nodig. Ik kijk uit mijn raam op de zendmast die circa 900 meter verderop staat.
Het verzwakken heb ik opgelost door 2 verlengsnoeren tussen de (oude) binnenantenne en de Topfield tuner te monteren en uiteraard de 5volt voeding uitgeschakeld.
Doe ik dit niet dan staat de ontvanger constant te "clippen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:40
Mentalist schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:11:
Daar komt nog bij dat in 2006 bij het afschakelen van analoog een DVB-T kastje zo'n €60,- kostte. Nu zijn ze er al vanaf twee tientjes.
Leuk topic dit!
Het valt me inderdaad op dat de DVB-T2 ontvangers niet duur zijn. Aangezien ik op zoek was naar een ontvanger met analoge audio uitgang (tulp) in plaats van coaxiaal heb ik wat verder gezocht op AliExpress en kwam toen deze van Onleny tegen. Lijkt me ook een mooi dingetje, voor 22,50.
Voor 26 euro kan je een model van iKaufen vanuit Duitsland laten opsturen, de afstandsbediening is gelijk aan die van Onleny.

Is het trouwens al duidelijk in welke resolutie de NPO via DVB-T2 uit gaat zenden? Zal dit 1080p50 worden net zoals via de kabel en IPTV aanbieders?

[ Voor 7% gewijzigd door musicfreak op 11-09-2018 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs74
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Ook ik volg dit topic al een tijdje. Heeft iemand al een vervanger (op Ali) gevonden voor de Topfield 5300k?
Ik zoek weer iets waar ik twee zenders tegelijk op kan nemen (of meer) en één zender kijken.

Binnenkort moet ik dus afscheid nemen van de fijne Topfield TF5300k. Vorig jaar nog de condensoren vervangen. Toch waren er minpuntjes: soms niet aangaan en de opname missen. Uitgaan na een lopende opname terwijl je iets aan het kijken bent. Voor de rest heeft 'ie goed dienst gedaan, 12 jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Thijs74 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:43:
Ook ik volg dit topic al een tijdje. Heeft iemand al een vervanger (op Ali) gevonden voor de Topfield 5300k?
Ik zoek weer iets waar ik twee zenders tegelijk op kan nemen (of meer) en één zender kijken.

Binnenkort moet ik dus afscheid nemen van de fijne Topfield TF5300k. Vorig jaar nog de condensoren vervangen. Toch waren er minpuntjes: soms niet aangaan en de opname missen. Uitgaan na een lopende opname terwijl je iets aan het kijken bent. Voor de rest heeft 'ie goed dienst gedaan, 12 jaar!
Als je ook de commerciële zenders wilt ontvangen en opnemen dan is er geen vervanger aangezien KPN maar 1type bruikleenontvanger gaat gebruiken met ingebouwde smartcard. Losse smartcards voor de ontsleuteling gaan ze niet meer verkopen en de bestaande gaan ze intrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs74
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Het gaat me alleen om de FTA. Ik heb wel een paar ontvangers bij webshops in nederland gevonden, maar die zijn best prijzig. En hebben dan een combinatie van C of S met T2.

Ik vond hier: https://www.astrasat.nl/d...rs/vu-plus-uno-4k-se.html een ontvanger voor C of S (geen T2) met een twin ontvanger met 8 demodulatoren. Als er nu ook zo'n twin ontvanger met T2 zou zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thijs74 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 00:00:
Het gaat me alleen om de FTA. Ik heb wel een paar ontvangers bij webshops in nederland gevonden, maar die zijn best prijzig. En hebben dan een combinatie van C of S met T2.

Ik vond hier: https://www.astrasat.nl/d...rs/vu-plus-uno-4k-se.html een ontvanger voor C of S (geen T2) met een twin ontvanger met 8 demodulatoren. Als er nu ook zo'n twin ontvanger met T2 zou zijn!
Denk erom dat buiten het feit dat ze DVB-T2 kunnen ontvangen (de meeste TV's van de afgelopen jaren kunnen dat wel) ze ook HEVC video moeten kunnen decoderen en dat is nu juist de bottleneck. Overigens kunnen alle Duitse ontvangers dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Ze zijn blijkbaar begonnen met het traject om het netwerk om te zetten naar DVB-T2 en uit de online bronnen en KPN's eigen website begrijp dat men begint met Groningen en Drenthe. Ik woon zelf in de gemeente Midden-Groningen.

Ik heb zelf 1 mini smartcard in een Bullit PDVBT702 portable DVB-T ontvanger (koop), een insteekaart met smartcard in mijn TV (koop) en een huurtuner met smartcard daar in.

Ik ga de huurtuner (die op mijn slaapkamer staat en eigenlijk nooit gebruikt wordt) omruilen voor de DVB-T2 huurtuner en de 2 anderen laat ik vervallen. Ik wil graag op een maximaal 7 inch TV-tje TV blijven kijken op mijn werkkamer en KPN maakt mij dat niet echt praktisch mogelijk straks. Ik ga dus wel op mijn 10 inch tablet met de Ziggo Go app van mijn moeder TV kijken op mijn werkkamer. En zoals gezegd: op mijn slaapkamer keek ik al nooit TV. Dan blijft de woonkamer over. Wel jammer dat er nu weer een extra apparaat en afstandsbediening nodig is.

Dit is de brief (klikken op de afbeelding voor grotere versie):
Brief Digitenne omwisselen ontvangers tbv upgrade naar DVB-T2

Maar als ik de bijbehorende website https://www.kpn.com/digitennevernieuwt bezoek en mijn gegevens invul geeft de omruiltool aan dat ik vanaf 13 augustus nog eens terug moet komen. Maar het is nu zelfs 14 augustus? :?

Dit is een screenshot van de website inclusief bovengenoemde melding (klikken op de afbeelding voor grotere versie):
Website Digitenne omruilen ontvangers tbv upgrade naar DVB-T2

Edit 15-08-2018 11:58 uur:
Ze hebben de datum in de melding inmiddels aangepast van 13 naar 20 augustus.

[ Voor 3% gewijzigd door Joen op 15-08-2018 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
KPN is weer in de jaren '90 modus van de vorige eeuw - een slechte oplossing voor teveel geld verkopen. Misschien ga ikzelfs naar Ziggo. Helaas dat canaldigitaal geen BBC en BE heeft, verder is dat een betaalbaar en prima werkend IPTV product.

Edje_Kroketje schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:20:
[...]

Denk erom dat buiten het feit dat ze DVB-T2 kunnen ontvangen (de meeste TV's van de afgelopen jaren kunnen dat wel) ze ook HEVC video moeten kunnen decoderen en dat is nu juist de bottleneck. Overigens kunnen alle Duitse ontvangers dat.
klopt. Als KPN gewoon de DE standaard had genomen was er niets aan de hand, maar tjsa het blijft KPN - de oprichter van hetnet.nl dus waarom open zijn als je dicht kan aanbieden :(

[ Voor 53% gewijzigd door franssie op 14-08-2018 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakmate
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik woon momenteel in een studentenhuis (met slecht internet) en een analoge tv kabel die 10 keer is gesplitst, waardoor de kwaliteit slecht is.

Ik vroeg me af of jullie denken of het voor mij nut heeft voor een tv een Digitenne abonnement te nemen met binnenzender. Ik woon in een oud pand in het centrum van een stad zonder al te veel hoogbouw.

Of zou ik het met een binnenzender niet redden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Tweakmate schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:21:
Toen ik nog studeerde in Utrecht en woonde in de binnenstad gebruikte wij/ik om dezelfde reden digitenne met zo'n antennetje die gewoon achter de tv provisorisch gemaakt was. Werkte gewoon prima.Heb je niks om te testen? Om die reden nu DVB-T er toch uit gaat aan diverse mensen gratis sticks meegegeven die hier toch maar lagen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakmate
Dat is wellicht het proberen waard inderdaad. Kon niks vinden over een proefperiode o.i.d. namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Tweakmate schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:52:
Dat is wellicht het proberen waard inderdaad.
Zou ik idd doen. Laatst nog in de kringloop voor 1,50 een Funk (gerelabeld als KPN) actieve antenne gekocht. Heb je in je TV geen DVB-T tuner zitten? Dan kan je het gelijk uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Tweakmate schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:52:
Dat is wellicht het proberen waard inderdaad.
Zou ik idd doen. Heb laatst nog in de kringloop voor 1,50 een Funk (gerelabeld als KPN) actieve antenne gekocht. Heb je in je TV geen DVB-T tuner zitten? Dan kan je het gelijk uitproberen.
Tweakmate schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:21:
Ik woon momenteel in een studentenhuis (met slecht internet) en een analoge tv kabel die 10 keer is gesplitst, waardoor de kwaliteit slecht is.

Ik vroeg me af of jullie denken of het voor mij nut heeft voor een tv een Digitenne abonnement te nemen met binnenzender. Ik woon in een oud pand in het centrum van een stad zonder al te veel hoogbouw.

Een goede start is altijd https://www.digitenne.nl/ en daar de postcode check doen. Als die al negatief is dan zou ik er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakmate
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb bereik inmiddels getest (ontvanger geleend van een vriend). Bereik was prima dus ook gelijk een abonnement besteld, ik moet zeggen beeld is stuk beter dan de analoge zenders.

Enige waar ik nog tegenaan loop is dat ik groep 2 ( de RTL zenders) niet ontvang, in zenders gaat de gids zelfs van 3 naar 9. Maar daar kom ik van het weekend vast nog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Menu, zender zoeken en dan handmatig zoeken. Je ziet dan ook een kwaliteitsbalk waarbij je de antenne kunt verplaatsen tot je ontvangst hebt van RTL enz. Welk kanaal je daar moet gebruiken is afhankelijk waar je woont. Voor de hele randstad is dat kanaal 49. Eventueel kan hier het gebruikte kanaal bij jou opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
De service (zeker op het eigen forum) is vrij goed!
Blijkt dat je ontvangst ondanks proberen toch slecht blijft sturen ze vaak kosteloos een betere antenne toe na vermelding van abonnee nummer via PM. Kan natuurlijk ook per telefoon.
En deze kun je meenemen naar DVB-T2 ofc.
DVB-T2 heeft ook een verbeterde foutenretentie, dus als deze nu net aan is zal die in de toekomst waarschijnlijk een stuk beter zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-04 13:26
DVB-T2 is on air:
http://radio-tv-nederland.nl/

http://x264.nl/dump/airbands_2018-03-23.jpg
http://x264.nl/dump/dvb-t2-chan-30-24-2018-09-08.jpg

KPN is dus begonnen.
Ook als nieuws gesubmit. Het testen kan beginnen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
In de provincie Groningen is het er rond 3 oktober. Ik heb geen andere apparatuur dan alleen de standaard DVB-T2 ontvanger van KPN. Ik kan dus niet veel anders testen dan visueel de beeldkwaliteit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hier gaan we eens kijken of ee simpele dvbt2 stick op een android box gaat werken... Androidbox gaat toch al mee op vakantie. En zon stickie neemt minder ruimte in dan een complete decoder

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
@neeecht wat is je lokatie? Denk je dat dit al landelijk is?

edit: hoe dan ook via ebay uit Duitsland een losse ontvanger gekocht voor EUR 27. Als dat ding werkt meld ik welke en de bevindingen.

[ Voor 52% gewijzigd door franssie op 08-09-2018 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:09:
@neeecht wat is je lokatie? Denk je dat dit al landelijk is?
Kon met een simpel sprietje niks ontdekken. En ansigh kan ik hier zowel Groningen als Hoogersmilde ontvangen...
Maar goed later eens een betere antenne proberen oid.. Gezien de dongle gewoon ook op mn s7 kan :)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-04 13:26
@franssie
Omgeving Amsterdam-Zaanstad
Met een antenne op grote hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Hier Delft niks...

Om in te haken over het afgelopen extreem mooie weer... nu kan ik met een standaard antenne geen TV Rijmond meer ontvangen van de mast in Rotterdam wat toen wel kon, dus het mooie weer heeft wel degelijk invloed op het gebied waar het te ontvangen is =)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
https://www.totaaltv.nl/n...ldkwaliteit-op-digitenne/

Er wordt dus getest

edit helaas geeft mijn stickje (+ software*) de voorkeur om NPO1/2/3 welke die als eerste tegen komt op te slaan... (K32) en de 2de keer dat die ze tegen komt (K60) te negeren en alleen het regio station op te slaan :(

*software: AirDTV II voor android.. geen idee of er andere software is die met de zelfde chipset op android kan werken..
IT9306 DVB stick

[ Voor 62% gewijzigd door SMSfreakie op 09-09-2018 21:41 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
@SMSfreakie ah dat moet dan of de oude zendmast van Hilversum zijn of de paal in Lopik. Ik hoop in de loop van de week mijn DE ontvanger binnen te krijgen en dan maar eens testen. Hilversum kan ik letterlijk zien staan en Lopik is ook niet ver, eventueel met een snelle lelijke zelfbouw yagi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
@franssie geen idee... ik wacht wel tot Groningen / Hoogersmilde om gaan..

Sowieso benieuwd hoe KPN t gaat fixen..

in Hoogersmilde wordt nu nog voor 2 muxen boven de 700mhz uitgezonden...
voor Groningen is dat er slechts 1.. (SFN met Hoogersmilde)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SMSfreakie schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:48:
https://www.totaaltv.nl/n...ldkwaliteit-op-digitenne/

Er wordt dus getest

edit helaas geeft mijn stickje (+ software*) de voorkeur om NPO1/2/3 welke die als eerste tegen komt op te slaan... (K32) en de 2de keer dat die ze tegen komt (K60) te negeren en alleen het regio station op te slaan :(
Op tijd de antenne er uit trekken en weer terug stoppen tijdens het scannen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Edje_Kroketje schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:50:
[...]

Op tijd de antenne er uit trekken en weer terug stoppen tijdens het scannen. :P
:Y dat had ik inmiddels ook bedacht :)

gezien ik toch alleen de NPO mux maar hoef O-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
neeecht schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:32:
@franssie
Omgeving Amsterdam-Zaanstad
Met een antenne op grote hoogte.
Weet je toevallig ook op welke frequentie of kanaal dit in die regio te bekijken is? Op radio-tv-nederland zag ik hier nog niks over, alleen die in de regio Utrecht maar die is te ver. Als er ook in Wormer of Amsterdam getest wordt, is het al een stuk beter mogelijk voor mij. Ik zal van de week ook even een uitgebreide scan doen.

Edit: In Zaanstad zie ik buiten de 5 bekende transponders niets helaas. Op Kanaal 32 zie ik helaas niks. Mijn antenne staat ook helemaal niet hoog hoor!

[ Voor 28% gewijzigd door GekkePrutser op 12-09-2018 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik wacht nog wel even 3 weken :-)
wel nog even de Yagi uit de caravan halen en een verloopstukje maken...

want denk niet dat ik een kant en klaar kabeltje ga vinden om van dit/dit naar een standaard IEC of F-Connector te gaan :+

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GekkePrutser schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:51:
[...]

Weet je toevallig ook op welke frequentie of kanaal dit in die regio te bekijken is? Op radio-tv-nederland zag ik hier nog niks over, alleen die in de regio Utrecht maar die is te ver. Als er ook in Wormer of Amsterdam getest wordt, is het al een stuk beter mogelijk voor mij. Ik zal van de week ook even een uitgebreide scan doen.
Kanaal 32 en komt zeer waarschijnlijk uit Amersfoort of Leusden. Ben er nog niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:25
Digitalbitrate.com lijkt korte tijd de nieuwe indeling gezien te hebben: http://www.digitalbitrate...FRIESLAND&liste=2&lang=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
henk_dh schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:12:
Digitalbitrate.com lijkt korte tijd de nieuwe indeling gezien te hebben: http://www.digitalbitrate...FRIESLAND&liste=2&lang=en
jammerlijk dat er niet bij staat welke frequentie / UHF kanaal nummer er bij hoort :?
of ben ik gewoon erg scheel? :9

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
SMSfreakie schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:26:
[...]

jammerlijk dat er niet bij staat welke frequentie / UHF kanaal nummer er bij hoort :?
of ben ik gewoon erg scheel? :9
Als je op more klikt zie je meer details. Ik denk dat die x-PID tokens wel terug te rekenen zijn naar boeket en zo uiteindelijk naar kanaal cq frequentie?

edit bijvoorbeeld deze http://www.digitalbitrate...210&live=11&sec=0&lang=en

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 11-09-2018 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zou mij benieuwen morgen gaat de eerste regio over.

edit:

later / morgen eens kijken... krijg de drivers van m'n stick niet goed geïnstalleerd...

en dan hopen dat de antenne die eigenlijk voor VHF / DAB+ is ook nog voldoende vangt voor DVB-T(2)
op android krijg ik wel beeld op K32 (Leeuwarden) ... en als t goed is gaat Hoogersmilde naar K22 ipv K60

[ Voor 75% gewijzigd door SMSfreakie op 01-10-2018 19:13 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Ik was nog wakker en ben eens gaan kijken hoe de HD zenders op Digitenne er uit zien. Ik moet even wennen aan hoe scherp het beeld ineens is, maar verder is het helemaal top!

Het lijkt ook wel alsof de nieuwe kanaalindeling er ook voor heeft gezorgd dat zowel het ontvangst van de Nederlandse zenders beter is geworden alsmede er nu ruimte is ontstaan om de Duitse kanalen goed door te laten komen. Het gevolg: na de herscan van zenders (dat overigens automatisch gebeurd als je weer de eerste keer TV wilt gaan kijken na de kanaalwijzigingen) heb ik ineens 78 TV-zenders in mijn lijst staan: 33 Nederlandse en 45 Duitse.

Wat ik opvallend vind is dat hoewel ik in Midden-Groningen woon en de zender nooit eerder heb kunnen ontvangen heb ik nu ineens Omrop Fryslân TV als regionale zender op kanaal 22 ipv TV Noord. TV Noord zit dan weer op 33. Tv Drenthe heb ik in het verleden wel eens kunnen ontvangen en had ik ook logischer gevonden. Al is het alleen al om de taal. :P
Ik denk dat ik straks overdag nog een herscan zal doen. Misschien dat de atmosferische omstandigheden dan wat gunstiger zijn en Omrop Fryslân TV wordt verdrukt ten gunste van TV Noord. :)

Wat ook opvalt is dat bij de Duitse zenders heel vaak "(connect)" in de zendernamen vermeld staat. Ik vermoed dat dit is om aan te geven dat dit een Duitse abonnementszender is.

Onderstaand is een lijst van zenders die ik op dit moment van schrijven kan ontvangen en hun ontvangstkwaliteit volgens de antennewizard gedurende een paar seconden. Het getal voor de zendernaam is het kanaalnummer dat de ontvanger heeft toegewezen.

1 NPO 1: uitstekend ontvangst 99%
2 NPO 2: uitstekend ontvangst 99%
3 NPO 3: uitstekend ontvangst 99%
4 RTL4: uitstekend ontvangst 99%
5 RTL5: uitstekend ontvangst 99%
6 SBS6: uitstekend ontvangst 99%
7 RTL7: uitstekend ontvangst 99%
8 NET 5: uitstekend ontvangst 99%
9 Veronica / Disney XD: uitstekend ontvangst 99%
10 RTL 8: uitstekend ontvangst 99%
11 Conedy Central: uitstekend ontvangst 99%
12 Nickelodeon / Spike: uitstekend ontvangst 99%
13 MTV: uitstekend ontvangst 99%
14 één: uitstekend ontvangst 99%
15 Canvas: uitstekend ontvangst 99%
16 Discovery Channel: uitstekend ontvangst 99%
17 TLC: uitstekend ontvangst 99%
18 Eurosport: uitstekend ontvangst 99%
19 BBC One: uitstekend ontvangst 100%
20 BBC Two: uitstekend ontvangst 100%
21 National Geographic: uitstekend ontvangst 100%
22 Omrop Fryslan TV: uitstekend ontvangst 100%
23 24Kitchen: uitstekend ontvangst 100%
24 FOX Sports 1: uitstekend ontvangst 100%, foutcode E016-0 (geen abonnement)
25 FOX Sports 2 / CartoonNetwork / AT5: uitstekend ontvangst 100% (op moment van kijken was er zelfs nog een andere zender op dan de 3 uit de naam van dit kanaal: ONS)
26 FOX: uitstekend ontvangst 100%
27 Xite: uitstekend ontvangst 100%
28 RTL Z: uitstekend ontvangst 100%
29 ID: uitstekend ontvangst 100%
30 CNN: uitstekend ontvangst 100%
31 Ketnet: uitstekend ontvangst 100%
32 Meiden van Holland: uitstekend ontvangst 100% (beveiligd met pincode)
33 TV Noord: uitstekend ontvangst 100%
201 Das Erste HD: stabiel ontvangst 32%
202 arte HD: stabiel ontvangst 31%
203 PHOENIX HD: stabiel ontvangst 31%
204 tagesschau24 HD / rbb HD: stabiel ontvangst 32%
205 ONE HD (met ARD logo, dus niet BBC ONE): stabiel ontvangst 32%
206 ZDF HD: geen ontvangst
207 ZDFinfo HD: geen ontvangst
208 zdf_neo HD: geen ontvangst
209 3sat HD: geen ontvangst
210 KiKa HD: geen ontvangst
211 freenet TV connect: redelijk ontvangst 12 - 32%, zwart beeld
212 Bloomberg (connect): redelijk ontvangst 12 - 32%, zwart beeld
213 CNN (connect): redelijk ontvangst 12 - 27%, zwart beeld
214 Euronews (connect): geen ontvangst
215 France24 (connect): redelijk ontvangst 12 - 32%, zwart beeld
216 NHK World-JAPAN (connect): redelijk ontvangst 12 - 32%, zwart beeld
217 Insight (connect): slecht ontvangst 5 - 18%, zwart beeld
218 Spiegel TV (connect): redelijk ontvangst 12 - 32%, zwart beeld
219 Sportdigital (connect):
220 Couchplau (connect): slecht tot redelijk ontvangst 7 - 32%, zwart beeld
221 eoTV (connect):
222 Itsin.TV (connect) redelijk ontvangst 12 - 32%, zwart beeld
223 1-2-3.tv (connect): redelijk ontvangst 12 - 32%, zwart beeld
224 DER AKTIONÅR TV (connect): redelijk ontvangst 12 - 33%, zwart beeld
225 HopeChannel (connect): redelijk ontvangst 12 - 32%, zwart beeld
226 Lokal-TV (connect): redelijk ontvangst 12 - 29%, zwart beeld
227 Health TV (connect): redelijk ontvangst 12 - 27%, zwart beeld
228 QVC Style (connect): geen ontvangst
229 QBC 2 (connect): redelijk ontvangst 12 - 32%, zwart beeld
230 Rhein Main TV (connect): geen ontvangst
231 Sonnenklar TV (connect): redelijk ontvangst 12 - 27%, zwart beeld
232 N24 Doku (connect): redelijk ontvangst 12 - 32%, zwart beeld
233 TLC (connect): geen ontvangst
234 MTV (connect): redelijk ontvangst 10 - 31%, zwart beeld
235 Comedy Central (connect): redelijk ontvangst 13 - 30%, zwart beeld
236 DELIXE MUSIC (connect): slexht ontvangst 3 - 20%, zwart beeld
237 Kabel eins Doku (connect): redelijk ontvangst 15 - 31%, zwart beeld
238 BR Fernsehen Süd HD°: slecht ontvangst 0 -12%
239 hr-fernsehen HD°: slecht ontvangst 0 - 12%
240 MDR S-Anhalt HD°: slecht ontvangst 0 - 12%
241 NDR FS NDS HD: slecht ontvangst 0 - 12%
242 NDR FS HH HD°: slecht ontvangst 0 - 12%
243 NDR FS SH HD°: slecht ontvangst 0 - 12%
244 NDR FS MV HD°: slecht ontvangst 0 - 12%
245 WDR HD Köln: slecht ontvangst 0 - 12%

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joen schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 03:17:
Ik was nog wakker en ben eens gaan kijken hoe de HD zenders op Digitenne er uit zien. Ik moet even wennen aan hoe scherp het beeld ineens is, maar verder is het helemaal top!

Wat ik opvallend vind is dat hoewel ik in Midden-Groningen woon en de zender nooit eerder heb kunnen ontvangen heb ik nu ineens Omrop Fryslân TV als regionale zender op kanaal 22 ipv TV Noord. TV Noord zit dan weer op 33. Tv Drenthe heb ik in het verleden wel eens kunnen ontvangen en had ik ook logischer gevonden. Al is het alleen al om de taal. :P
Ik denk dat ik straks overdag nog een herscan zal doen. Misschien dat de atmosferische omstandigheden dan wat gunstiger zijn en Omrop Fryslân TV wordt verdrukt ten gunste van TV Noord. :)

Wat ook opvalt is dat bij de Duitse zenders heel vaak "(connect)" in de zendernamen vermeld staat. Ik vermoed dat dit is om aan te geven dat dit een Duitse abonnementszender is.
Ik zie dat de kanalen van de NPO nu steeds 2 regionale zenders bevatten die op 22 en 33 worden neergezet. Ik zit in Drenthe momenteel en heb op 22 TV Drenthe en op 33 TV-oost.

Die connect bij de Duitse zenders betekent dat je een connected box nodig hebt. De data komt dan via internet in plaats van door de lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Zal hier eens een scan doen...

edit:

hmm geen "nieuwe" signalen te vinden.. zo te zien

[ Voor 50% gewijzigd door SMSfreakie op 02-10-2018 10:09 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
Hier in Muiden ook even een scan gedaan met mijn Duitse boxje (iKaufen label, type JN-821T2), en die vindt allen NED123 en de regionale in SD. Dus hier waarschijnlijk nog even wachten tot de switch.

edit: de tweede regio zou Flevoland moeten zijn, die kan ik net aan ontvangen dus nog even geduld. Noord-Holland is laatste (snap ik ook wel).

[ Voor 36% gewijzigd door franssie op 02-10-2018 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nog even verder gespeeld.. maar op K22 geen signaal te ontdekken.. en daar zou de NPO nou op zitten vanaf Smilde gok ik :P

enfin wel een "data stream" voor de ZXV7200 gezien.. alleen is het mij niet duidelijk of die al op een DVB-T2 mux zat of in een gewone DVB-T mux..

komend weekend maar eens kijken wat we ontvangen op de grens groningen/drenthe (thv stadskanaal)
ipv thuis onder de rook van sneek :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtariXLfanboy
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-03 22:33
Helaas ondersteunt mijn TV (met alleen ontvangst van FTA zenders) geen HEVC/h.265... Dus ik heb geen live beeld. Wel geluid, teletekst en de 'rode knop' doet het ook nog.
(Ik overweeg de xoro hrt 8730 in Duitsland te kopen, maar ik slaap daar nog even een paar nachtjes over)

[ Voor 23% gewijzigd door AtariXLfanboy op 02-10-2018 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makreel
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
AtariXLfanboy schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:57:
Helaas ondersteunt mijn TV (met alleen ontvangst van FTA zenders) geen HEVC/h.265... Dus ik heb geen live beeld. Wel geluid, teletekst en de 'rode knop' doet het ook nog.
(Ik overweeg de xoro hrt 8730 in Duitsland te kopen, maar ik slaap daar nog even een paar nachtjes over)
Waarom niet de Xoro 7620? is 40 euro bij de Duitse Amazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtariXLfanboy
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-03 22:33
De 8730 is een nieuwer model. Plus het ondersteunt een chipkaart en IRDETO … daar heb ik nu niks aan , maar misschien later wel. En dat is een gok... de 7620 volstaat idd voor de meeste mensen.
Of er nog verschil is tussen de opname formaten (mTS vs TS) weet ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door AtariXLfanboy op 03-10-2018 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
inmiddels op Android iig weer NPO1/2/3 / RTV Drenthe kunnen inscannen.. alleen op de W10 klapdoos wil dat nog niet lukken :/ denk een driver issue :D

Edit:

net even in de rommelbak gekeken.. lag daar toch nog een mooie KPN buitenantenne in inc powerinserter..
op de Android (S7) even gekeken wat dat met de signaal waardes doet.. en dat was genoeg om op de NPO mux vanaf Hoogersmilde voldoende signaal te bieden om even een kleine sample op te nemen..

bij het afspelen van de .TS file op W10 kan ik inderdaad bevestigen dat het inderdaad om een 1080P signaal gaat :-)

nu nog even verder spelen met de drivers op W10.. :)
officieel geen driver support

edit2: inmiddels ook een full scan op W10 kunnen doen...
totaal 115 services.. 57 TV, 54 Radio en 4 data

edit3:

oh.. de DVB-T2 draait gewoon nog op de "oude" frequenties..

edit4:

YouTube: DVB-T2 test voor een kleine Sample...

edit5:

zo inmiddels met de zelfde* setup (90km verderop) ook even kunnen kijken wat er vanaf Groningen komt.. ook een behoorlijk stabiel signaal.. alleen nu geen zin om met de antenne te spelen..
krijg hoogersmilde nu niet door.. al gok ik dat dat door de coax komt

*alleen een ander stukje coax tussen de antenne en de voeding er van...

[ Voor 95% gewijzigd door SMSfreakie op 03-10-2018 23:30 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Wellicht een overzicht maken met transedit?
Tool van dvbviewer. Kunnen we meer op zien zoals bandbreedte en hoe de streams zijn opgebouwd. Hier in Delft hoef ik het echt niet te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Donderstraaltje schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:50:
Wellicht een overzicht maken met transedit?
Tool van dvbviewer. Kunnen we meer op zien zoals bandbreedte en hoe de streams zijn opgebouwd. Hier in Delft hoef ik het echt niet te proberen.
moet ik ff uitvogelen hoe dat werkt :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
SMSfreakie schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:52:
[...]

moet ik ff uitvogelen hoe dat werkt :P
In het DVB-C topic heb ik wel eens iemand van begin tot eind erdoor geholpen dus daar kan he wat vinden. Lukt het niet wil ik je wel in een PM erdoorheen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Donderstraaltje schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:14:
[...]

In het DVB-C topic heb ik wel eens iemand van begin tot eind erdoor geholpen dus daar kan he wat vinden. Lukt het niet wil ik je wel in een PM erdoorheen helpen.
krijg hem aan de gang.. kan er een transponder op in lezen.. krijg ik de "services" op die transponder te zien.. maar verder krijg ik er nog niet veel uit :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-04 13:15
Kan iemand een Mediainfo scan van een opname van NPO 1/2/3 HD plaatsen? Ben benieuwd naar de technische specificaties.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste