Het grote Digitenne topic deel 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Twaalf topics, dertien mislukte opnames. Vorige delen: - \[DVB-T] Het grote Digitenne/edpnet topic deel 11 - \[DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 10 - \[DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 9 - \[DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 8 - Het grote Digitenne topic deel 7 - Het grote Digitenne topic deel 6 - Het grote Digitenne topic deel 5 - Het grote Digitenne topic deel 4 - Het grote KPN Digitenne topic deel 3 - Het grote Digitenne/KPN Digitale TV (DVB-T) topic deel 2 - KPN begint met Digitale TV - Digitenne | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wat is KPN Digitenne | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPN Digitenne is de merknaam waaronder digitale tv via de ether wordt aangeboden. De achterliggende gebruikte standaard is nu nog DVB-T, Digital Video Broadcasting - Terrestrial. Het grote voordeel van deze techniek is dat beelden digitaal kunnen worden gecomprimeerd, waardoor er meer zenders op een frequentie passen. De DVB-T standaard beschrijft dat hiervoor MPEG-2 encoding moet worden gebruikt. KPN Digitenne krijgt op deze manier 5 a 6 zenders op een frequentie, waar met een analoge uitzending slechts 1 zender op zou passen. Vanaf 2018 gaat KPN dit omzetten naar DVB-T2 en H.265. Om deze techniek commercieel rendabel te maken in Nederland wordt er abonnementsgeld gevraagd voor het bekijken van de commerciele zenders. In het buitenland (o.a. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk) is dit vaak gratis, in Nederland is dat echter niet mogelijk omdat de commerciële zenders al voldoende "bereik" hebben via de kabel. Hierdoor hebben ze geen behoefte om voor DVB-T uitzendingen te betalen, waardoor dit niet anders is op te lossen dan met een abonnement. De abonnementskosten voor 2 televisies zijn vergelijkbaar met kabeltelevisie. Met 1 televisie is het ietsje goedkoper. (Ziggo: €18,70 p/m, Digitenne €15,50 p/m) De beeldkwaliteit van Digitenne is wel minder dan die van de kabel door de beperkte bandbreedte die beschikbaar is in de ether. Ook het zenderaanbod is beperkter. Om er voor te zorgen dat de uitzendingen niet worden bekeken door mensen die niet hebben betaald, wordt het beeld gecodeerd. In de satellietwereld is dit een bekend begrip. Door middel van een smartcard, die door KPN moet worden geactiveerd, is het mogelijk de signalen te decrypten. Hiervoor is gekozen voor de Conax encryptie. Deze gaan tegelijk de overstap naar DVB-T2 vervangen worden door een Irdeto CAS die in een ontvanger is ingebouwd. Geen losse smartcard meer. Omdat de uitzendingen door de ether gaan is het gebruik van KPN Digitenne niet beperkt tot thuis. Voorbeelden van toepassingen zijn televisie in de auto, of op de camping. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vernieuwingen bij Digitenne en waar is de oude informatie? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPN gaat beginnende in het vierde kwartaal van 2018 Digitenne omzetten van DVB-T naar DVB-T2, MPEG-2 naar H.265 en Conax smartcards naar Irdeto zonder smartcard ingebouwd in ontvangers. Dit gaat per regio en moet april 2019 zijn afgerond. Voor informatie over smartcards, CAMs en MPEG-2 verwijs ik door naar \[DVB-T]Het grote Digitenne/edpnet topic deel 11. Hier vragen over stellen kan wel gewoon in dit topic. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Benodigdheden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Decoder Allereerst is er een apparaat nodig dat de signalen opvangt en omzet in beeld en geluid, een decoder. Deze apparaten zijn er in verschillende soorten en maten. KPN biedt hiervoor standaard een single tuner decoder aan: de ZTE ZXV7200. De eerste ontvanger krijg je altijd gratis in bruikleen. Single tuner wil zeggen dat er één decodeer-element in zit. Dit apparaat is dus voldoende om gewoon televisie te kunnen kijken op een televisie. Voor elke televisie is een aparte decoder nodig. Insteekkaarten, twintuners en recorders doet KPN niet meer aan. Het officiële* advies is om je videorecorder van zolder te halen en aan te sluiten op de composietaansluiting van de digitale ontvanger. Van de topicstarter. Het officiële advies van KPN is om maandelijks je poeplap te trekken voor interactieve TV met opnameabonnement van KPN. Als je TV overweg kan met DVB-T2 en H.265 zijn de publieke omroepen sowieso te ontvangen. Ook met een DVB-T2 USB-stick voor PC of laptop is dit mogelijk. Antenne Bijgeleverd bij de decoders van KPN krijg je een antenne. In principe is elke antenne voor UHF kanaal 21-69 geschikt. De antennes van KPN voor binnen en buiten zijn identiek, er is slechts een losse houder nodig om de binnenantenne buiten te plaatsen. Vroeger (2010 en eerder ongeveer) waren de binnen- en buitenantennes nog aparte producten. Let er ook goed op dat veel tuners de mogelijkheid hebben 5 volt aan een antenne te leveren. De antennes van KPN hebben dit nodig. Met een gewone onversterkte antenne (zoals de meeste "hark" antennes) is dit echter niet gewenst. Meestal is deze optie aan of uit te zetten in het systeemmenu van de decoder. Als je een erg sterk signaal hebt omdat je dichtbij een zendmast zit kan je ook een oude coaxverlengkabel pakken: steek de plug in je TV en strip aan het andere uiteinde 12,5cm van de mantel af maar laat de kern en plastic kernisolatie op z'n plek. Als je dan zorgt dat de 12,5cm gestripte kabel rechtop staat heb je ook een simpele antenne die ruimschoots zal volstaan in gebieden met veel signaal. Het voordeel is dat je hiervoor geen antenne hoeft te kopen en ook geen 5V (inserter) nodig hebt. Abonnement Tot slot kan je er dus voor kiezen om een abonnement af te sluiten. Dat is nodig als je meer zenders wilt bekijken dan publieke en regionale omroepen. Zie de "Vraag en antwoord" sectie voor de huidige abonnementsprijs. Voor dat bedrag huur je één ontvanger, een tweede en derde ontvanger huren kost €5,- per stuk per maand. Zelf kopen kan niet. Voor €7,50 per maand extra kan je ook nog Fox Sports Eredivisie erbij krijgen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Welke zenders kan ik met KPN Digitenne bekijken? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Op het moment van schrijven zijn dat de volgende televisiezenders: • NPO 1, 2, 3 (ook zonder abonnement te bekijken) • RTL 4, 5, 7, 8, Z • Net5, SBS6, Disney XD/Veronica • Comedy Central • Nickelodeon/TeenNick • MTV • één, Canvas • Discovery • TLC • Eurosport • BBC 1 • BBC 2 • National Geographic Channel • 24Kitchen • Fox • Xite • Investigation Discovery • CNN • Meiden van Holland Hard (rampetampen) • De regionale zenders (ook zonder abonnement te bekijken, welke is afhankelijk van je regio/zendmast) • In deling met Fox Sports Eredivisie live 3: van 01:00 t/m 06:00 ONS, overdag Cartoon Network en ’s avonds AT5 Extra zenders: • Fox Sports Eredivisie live 1 en 3 De volgende radiozenders zijn tevens te beluisteren: • Radio 1, 2, 3FM, 4, 5, 6 (FTA) • Radio Veronica • Sky Radio • Radio 538 • 100% NL • Q-Music • Classic FM • Radio 10 • Arrow Classic Rock • Business Newsradio (BNR) • Slam! FM • Regionale zender (FTA) • FunX (FTA) • BBC radio 1 • BBC radio 2 • BBC radio 3 • BBC radio 4 • Sublime FM • VRT Radio 1 • VRT Radio 2 • MNM • Stubru • Klara | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vraag en antwoord over de overstap | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wat is DVB-T2? DVB-T2 is de opvolger van DVB-T. Simpel gezegd zijn radiogolven analoog, net als bijvoorbeeld je stem. Je kan je stem echter wel gebruiken om digitale data over te brengen, bijvoorbeeld door heel hard "ÉÉN! ÉÉN! ÉÉN! NUL! ÉÉN! NUL! NUL! ÉÉN!" te roepen. Dat kan natuurlijk efficiënter en dat is DVB-T(2) dan ook. Zo kan digitale video, radio of internet met analoge radiogolven worden uitgezonden. Daarnaast zitten er technieken in om fouten tijdens de overdracht te herstellen zodat de beeldkwaliteit constant blijft. DVB-T2 is efficiënter dan DVB-T waardoor meer zenders en/of hogere kwaliteit kunnen worden uitgezonden. Wat is H.264? Wat is H.265? H.264 = MPEG-4 AVC = Advanced Video Coding H.265 = HEVC = High Efficiency Video Coding H.264 en H.265 zijn technieken om bewegend beeld om te zetten in een digitale datastroom. Net zoiets als JPEG dus, maar dan voor bewegend beeld. Ook hier: H.265 is een stuk efficiënter dan H.264. MPEG-2 wat Digitenne nu gebruikt is een voorloper hiervan. Waarom gaat KPN over op DVB-T2/H.265? Deels omdat het moet, het was een voorwaarde voor de nieuwe licentie voor de etherfrequenties. Daarnaast kunnen er dus meer zenders in betere kwaliteit uitgezonden worden. Bijkomend voordeel voor KPN is dat ze zo in één klap van alle insteekkaarten voor televisies af kunnen komen evenals gekochte recorders en tuners waar KPN niet maandelijks geld voor kan vangen. Wanneer? Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaat KPN ontvangers van klanten omwisselen. De eerste regio's worden in het vierde kwartaal van 2018 omgezet. April 2019 zal de laatste zendmast worden omgezet. Wat gaat er met Edpnet en andere virtuele providers gebeuren? Edpnet is exit. Moet ik ook overstappen? Nee hoor, je kan ook overstappen op kabeltelevisie, satellietontvangst, IPTV, of je gaat gewoon een goed boek lezen. Wat heb ik nodig? Insteekkaart? Voor de publieke zenders (NPO 1/2/3 en de regionale zender) heb je een DVB-T2 ontvanger nodig met ondersteuning voor H.265. Als je op een computer/laptop/tablet/telefoon wil kijken met een USB-stick of vergelijkbaar dan is het H.265 deel puur software. Iedere DVB-T2 ontvanger is dan geschikt mits je er de juiste software bij hebt. Voor de commerciële zenders heb je een kastje van KPN nodig. Dat moet je huren. Geen keuze. Hoe kan ik de commerciële zenders opnemen? Door een videorecorder aan te sluiten op de composiet videouitgang van het KPN kastje. Grapje zeker? Nee, bloedserieus. Hè, er zit een USB-poort op de zijkant van het KPN kastje! Dan sluit ik daar gewoon een harde schijf op aan, wie is er nu de slimmerik? Die USB-poort werkt niet. Op de achterkant zit een netwerkpoort, ik sluit het KPN kastje aan op mijn netwerk en neem op naar mijn NAS, wie lacht er nu? Die netwerkpoort werkt ook niet. Wat moet er gebeuren met de vele duizenden kooptuners die veel mensen nu nog gebruiken? Okay maar dan krijg ik daar gratis die KPN kastjes voor terug? De prijs van de eerste is bij het abonnement inbegrepen. De tweede en derde kosten €5,- per maand per stuk. Als je nu drie kooptuners hebt ga je dus €10,- per maand extra betalen. Ja wacht even. Ik heb die tuners toch al gekocht? En dan moet ik nu gaan betalen? Wie denk je dat ik ben, gekke henkie? Euh.. Ik kijk FTA, zonder abonnement dus. Wanneer neemt KPN contact met mij op? Nooit! Jij bent geen klant. Wanneer gaat de NPO het publiek informeren? Weet ik veel. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Algemene vragen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ik heb net een abonnement afgesloten voor KPN Digitenne, maar ik zie alleen de publieke omroepen of mis bepaalde zenders. Hoe komt dat? Dit zou niet meer voor mogen komen, lees de volgende vragen voor problemen met bereik. Ik heb mijn setje staan, maar ik heb nergens bereik. HELP!? Geen man overboord. Probeer allereerst eens de antenne te verplaatsen. DVB-T(2) is erg gevoelig voor de positionering van de antenne. Vaak helpt het om het pijltje op de antenne richting de zendmast te richten, echter verschilt dit van huis tot huis. 0% in het zenderzoekmenu? Niets van aantrekken, gewoon scannen. Bekende bug bij sommige ontvangers. Een paar algemene richtlijnen voor plaatsing van de antenne: zoek uit waar de zendmast staat (bijvoorbeeld op Google maps). Plaats de antenne dan bij een wand van het huis die "uitkijkt" op de zendmast. Stel de zendmast is in het noorden t.o.v. van je huis en je plaatst de antenne bij een raam dat uitkijkt op het zuiden, dan is er een kans dat je geen ontvangst hebt of slechtere ontvangst hebt dan mogelijk. Als je gewoon enkel glas hebt helpt het om de antenne bij een raam te plaatsen. Verder: hoe hoger, hoe beter. De zolder is vaak ook een goede plek voor de antenne, zelfs als de antenne "door de dakpannen" moet kijken kan dit een goede plek zijn omdat de hoogte zal compenseren. Als er nou echt geen beeld komt met de binnenantenne terwijl je wel in het ontvangstgebied woont (bijvoorbeeld omdat je in een huis van gewapend beton, dubbel glas en stalen veiligheidsdeuren woont), kijk dan of je wel ontvangst hebt met de binnenantenne in de tuin of voor het huis (je kan hem verlengen met een standaard coax verlengkabel). Mogelijk is zelfs het openen van een raam al voldoende. Heb je dan wel goed beeld, neem dan eens contact op met KPN (in het geval van een KPN Digitenne abonnement). In een aantal gevallen geven zij een buitenantenne, waarmee alsnog een beter bereik kan worden behaald. Leg uit dat je in het ontvangstgebied woont en dat "ie het wel doet als ik de antenne in de tuin zet". Leuk zo'n buitenantenne maar ik wil/kan/mag geen gat in m'n muur boren voor de kabel, wat nu? Je kan gebruik maken van een raamdoorvoer, ook wel bekend als Fensterdurchführung. Voor plaatjes zie http://images.google.com/images?q=Fensterdurchf%C3%BChrung. Voor de antenne zelf kan je proberen ergens een balk hout op te hangen (tiewrappen aan de regenpijp ofzo) en dan daar de antenne inschroeven. Ik heb maar 85% signaal, heeft dat invloed op de beeldkwaliteit? Nee. DVB-T(2) gebruikt FEC. Als je wel eens iets uit binary nieuwsgroepen hebt gedownload: vergelijk het met parblokjes. Het signaal komt nooit 100% perfect over omdat het nu eenmaal door de lucht moet, en in dat proces heb je bijna altijd "verontreinigingen". Het ene bouquet is ook het andere niet. Zo kan een bouquet worden uitgezonden met met een code rate van 1/2. Dit betekent dat 50% van alle bitjes bestemd is voor de foutcorrectie. Dat levert een zeer robuust signaal op, maar het kost wel veel van de capaciteit (=minder zenders). Met een code rate van 2/3 is 1/3 deel (=33%) van alle bitjes bestemd is voor de foutcorrectie. (dus 2/3 voor het beeld) Dit levert een minder robuust signaal op, maar er blijven meer bitjes over voor de data. (=meer zenders) Hoe kan ik meerdere ontvangers van signaal voorzien? Je kan iedere ontvanger een "eigen" antenne geven, maar je kan ook één antenne nemen (bijvoorbeeld een buitenantenne) en kabels naar alle apparaten trekken. Je kan dan de "loop" uitgang gebruiken zoals aanwezig op de meeste ontvangers, maar dan moet bij een actieve antenne (zoals de KPN/Funke binnen/buiten antennes) mogelijk één ontvanger permanent aanblijven. Een oplossing daarvoor is om een 5V inserter te kopen: ![]() Sluit dan de antenne op de 5V inserter aan en ga vanaf daar met splitters naar de ontvangers. Op de ontvangers kan je de 5V optie dan uitzetten, waardoor alle ontvangers onafhankelijk van elkaar aan/uit kunnen. Hoe is de prijsontwikkeling van Digitenne verlopen? Leuk dat je het vraagt! Want ik heb een lijstje.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Over dit topic | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wat willen we wel in dit topic zien, en wat niet? Eigenlijk heel simpel. Bediscussieer hier alles dat met KPN Digitenne te maken heeft. De decoders, de DVB-T(2) techniek, het bereik, het zenderaanbod, nieuwtjes, insider informatie, kortom; maak er wat leuks van. Berichten in de trant van "bah ik vind het allemaal maar kut" zijn echter niet gewenst. Dit voegt weinig toe aan het topic. Houdt het dus leuk, maar ook nuttig. Tevens is dit topic niet bedoeld om IPTV van KPN te bespreken, gezien het hier om een hele andere techniek gaat met hele andere voor en nadelen. Daar is Topicreeks: KPN Interactieve TV (IPTV) voor. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Links | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Website KPN Digitenne - Topic op KPN forum met informatie over de overstap naar DVB-T2 - Frequenties Digitenne incl. technische gegevens, plaatsnamen en foto's << tip! - http://radio-tv-nederland.nl/ - regelmatig nieuws over zendmasten e.d. - http://dvbt4all.nl/ - Site met informatie en nieuws over Digitenne en KPN ontvangers - Google Earth bestand met zenderlocaties in Nederland, België en Duitsland! - conrad.nl - ga naar Multimedia > TV-ontvangst > DVB-T/DVB-T2 ontvangst - Duitse site met overzicht van DVB-T2 H.265 capabele ontvangers en televisies | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gegevens in deze topicstart kunnen verouderd of onjuist zijn. Wijzigingen voorbehouden. De auteur is niet aansprakelijk voor enige schade, direct of indirect, ontstaan als gevolg van of niet als gevolg van het lezen of negeren van deze content. Met het lezen van deze disclaimer accepteert u volledige persoonlijke aansprakelijkheid. Pssst, VCR kopen? Z.g.a.n., alleen gebruikt door een oud dametje om op zondag Andries Knevel op te nemen, ideaal voor Digitenne. Veel discussieplezier in dit nieuwe deel! Credits topicstart: Samopsa, Seven of Nine, W3ird_N3rd |
[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 12-07-2018 16:58 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®