Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:55

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

SMSfreakie schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:39:
[...]

het is al niet meer levensvatbaar.... denk dat KPN liever gister nog de stekker er uit trok dan vandaag als ze de keuze hadden :+
Niet voor de absurde prijs die KPN vraagt nee (nog los van het actief stopzetten van smartcards.....)
Gelukkig is NED1-2-3 nog gratis uit de lucht te plukken :)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tomba schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:46:
[...]

Niet voor de absurde prijs die KPN vraagt nee (nog los van het actief stopzetten van smartcards.....)
Gelukkig is NED1-2-3 nog gratis uit de lucht te plukken :)
voor zo lang het duurt... :)

en ik blijf er bij dat KPN meteen met de launch van digitenne ook KORTERE abbo perioden had moeten toestaan ipv meteen voor een jaar..

het was immers ideaaal voor de recreant.. ja.. voor de 3 weken vakantie ga ik toch geen jaar abbo afsluiten? :')

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

SMSfreakie schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:48:
[...]

voor zo lang het duurt... :)

en ik blijf er bij dat KPN meteen met de launch van digitenne ook KORTERE abbo perioden had moeten toestaan ipv meteen voor een jaar..

het was immers ideaaal voor de recreant.. ja.. voor de 3 weken vakantie ga ik toch geen jaar abbo afsluiten? :')
KPN wil helemaal geen abonnees; die willen zsm kunnen zeggen dat het niet rendabel is en de frequenties elders inzetten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Tomba schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:53:
[...]

KPN wil helemaal geen abonnees; die willen zsm kunnen zeggen dat het niet rendabel is en de frequenties elders inzetten :|
kunnen ze proberen.. al gok ik dat eerst de NPO achter de smartcard encryptie beland

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:18
SMSfreakie schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:39:
[...]

het is al niet meer levensvatbaar.... denk dat KPN liever gister nog de stekker er uit trok dan vandaag als ze de keuze hadden :+
Die keuze hadden ze drie jaar geleden. Als ze toen niet meegedongen hadden naar de licentie, waren ze in 2017 van dvb-t af geweest.
Tomba schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:53:
[...]

De dvb-t frequenties inzetten voor ander gebruik zal stuiten op bezwaren vanuit de licentievoorwaarden. Verder is de indeling van frequenties internationaal bepaald.

KPN doet inderdaad niets om digitenne klanten te behouden. Ze lijken er alleen mee door te gaan uit defensieve overwegingen: liever zelf dvb-t houden dan in handen van een concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ja een concurrent die er wel serieuze plannen mee kan hebben.... Maar goed straks met 5G wordt 't toch steeds meer kansloos

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

antidote schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 01:59:
[...]

Die keuze hadden ze drie jaar geleden. Als ze toen niet meegedongen hadden naar de licentie, waren ze in 2017 van dvb-t af geweest.

[...]
Maar dan hadden ze ook de frequenties niet gehad.
[...]

De dvb-t frequenties inzetten voor ander gebruik zal stuiten op bezwaren vanuit de licentievoorwaarden. Verder is de indeling van frequenties internationaal bepaald.
[...]
Toch is de 700 MHz band waarop nu (nog...) Digitenne zit uitstekend geschikt voor 4G (in de USA draait LTE op die frequentie bv) en in de toekomst 5G. Zodra KPN een case kan maken in Den Haag (blabla hoge kosten, te weinig abonnees, men kan ook via internet naar NPO1/2/3 kijken) dat DVT-T2 uit mag zullen ze dat doen denk ik om dan als ‘bedankje voor bewezen diensten’ de frequenties te mogen houden. In België is DVB-T bv al uitgezet dus zo’n raar scenario is het niet.
[...]
KPN doet inderdaad niets om digitenne klanten te behouden. Ze lijken er alleen mee door te gaan uit defensieve overwegingen: liever zelf dvb-t houden dan in handen van een concurrent.
Ik denk toch eerder aan de volgende (kwade) opzet;
- itt DVB-T(2) kan KPN via iTV klanten volgen qua kijkgedrag en dus reclame ‘op maat’ gaan maken
- voor tv kijken via KPN moet je ook internet bij hen hebben (en dan t liefst KPN compleet met mobiele abonnementen) en verdienen ze dus meer
- de frequentie waarop DVB-T2 draait is bijzonder geschikt voor 4G/5G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Allemaal leuke discussies maar het is gewoon wettelijk geregeld dat alle Nederlanders gratis tenminste één NPO televisie en radio zender moet kunnen ontvangen in geval van nood. Digitenne is daarvoor de aangewezen techniek omdat je dat ook met je caravan kan blijven ontvangen mocht je geen internet bereik hebben.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
Tomba schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:07:
[...]

Maar dan hadden ze ook de frequenties niet gehad.
Hier reageerde ik op SMSfreakie, die stelde dat ze van digitenne af wilden.
[...]
Toch is de 700 MHz band waarop nu (nog...) Digitenne zit uitstekend geschikt voor 4G (in de USA draait LTE op die frequentie bv) en in de toekomst 5G. Zodra KPN een case kan maken in Den Haag (blabla hoge kosten, te weinig abonnees, men kan ook via internet naar NPO1/2/3 kijken) dat DVT-T2 uit mag zullen ze dat doen denk ik om dan als ‘bedankje voor bewezen diensten’ de frequenties te mogen houden. In België is DVB-T bv al uitgezet dus zo’n raar scenario is het niet.
Dat digitenne weggaat uit de 700 band is in de huidige licentie geregeld. Om de frequenties vanaf 700 MHz vrij te maken, is de omzetting naar dvb-t2 gedaan, en worden de gebruikte kanalen anders ingedeeld. De laatste aanpassingen daarvoor worden in september-oktober gedaan. Uiteindelijk worden voor dvb-t2 minder kanalen en frequenties gebruikt, en komt alles vanaf 700 MHz beschikbaar voor telecom. Dat is geen kwade opzet van KPN, maar een onderdeel van de licentievoorwaarden voor dvbt-2.

Dat dvb-t België is uitgezet klopt niet. In Wallonië is het ongewijzigd beschikbaar. Wat in Vlaanderen is verdwenen is de FTA doorgifte van de publieke zenders. Met een dvb-t abonnement kunnen die wel worden bekeken.
[...]

Ik denk toch eerder aan de volgende (kwade) opzet;
- itt DVB-T(2) kan KPN via iTV klanten volgen qua kijkgedrag en dus reclame ‘op maat’ gaan maken
- voor tv kijken via KPN moet je ook internet bij hen hebben (en dan t liefst KPN compleet met mobiele abonnementen) en verdienen ze dus meer
- de frequentie waarop DVB-T2 draait is bijzonder geschikt voor 4G/5G
Via iTV kan inderdaad kijkgedrag worden gevolgd. Klanten die weggaan van een betaald digitenne abonnement, kunnen echter ook TV gaan kijken via een andere provider of techniek, of het alleen bij de FTA zenders op dvb-t houden. Er zijn ook niet zoveel digitenne abonnees meer. Ik ben benieuwd naar de huidige aantallen, maar het zat al op of onder de 200.000.

[ Voor 25% gewijzigd door antidote op 25-07-2019 10:41 . Reden: derde gedeelte toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik klaag op de camping nu even niet hoor..

NPO 1
NPO 2
NPO 3
TV Gelderland
Omroep Flevoland
RTV Drenthe
RTV Oost

toch nog altijd een betere score dan voor de ombouw naar T2 (dan hield het bij NPO1/2/3 & RTV oost wel op uitzondering in 2011 dat RTV Drenthe gewoon landelijk er bij gepropt was :+ )

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Samenvattend, Digitenne heeft alleen nog zin wanneer je op boot, camping of mobiel TV wilt kijken. Met of zonder Abbo , afhankelijk of je de commerciele erbij wilt hebben.
In alle andere gevallen is een basis (of compleet) KPN abbo van iTV de beste oplossing. Met iTV kun je ook op tablet, smartphone, laptop of Samsung(>2017) TV kijken zonder decoder!

Inmiddels al overgegaan, alleen nog 1 HD Digitenne tuner (abbo gratis) voor op de slaapkamer!

[ Voor 11% gewijzigd door racinfo op 13-08-2019 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Hier in het midden van de provincie Groningen een tevreden Digitenne gebruiker hoor!
Gewoon in de woonkamer. Wel met een coax-kabel naar de eerste verdieping aan een versterker. En aan die versterker dan weer de antenne met powerinserter.
Werkt prima. Alleen onder specifieke warme weersomstandigheden in de zomer is het ontvangst soms wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
racinfo schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:13:
Samenvattend, Digitenne heeft alleen nog zin wanneer je op boot, camping of mobiel TV wilt kijken.
Ook als je thuis genoeg hebt aan alleen de publieke zenders is Digitenne een goede optie, want gratis. Ik heb thuis Internet Only met Digitenne FTA

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 21:51
CurlyMo schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:57:
@PE4000 ik had het gevonden, ik vind ze alleen erg duur voor wat het doet. Typisch Ali producten maar daar niet te vinden.
Donderstraaltje schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:45:
Ik heb ook verschillende van die powerinserters van aliexpress en die zijn gewoon waardeloos. op mijn oude Funke doen die gewoon niks. Houd mijn oog op v&a en marktplaats voor een keer een lokale leuke deal zodat ik verder kan experimenteren.
Heb er net een (of misschien zelfs twee) naar het weggeef rek gebracht bij Awesomespace in Utrecht :o
(misschien ligt het er nog)

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Eärendil schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:05:
[...]

Ook als je thuis genoeg hebt aan alleen de publieke zenders is Digitenne een goede optie, want gratis. Ik heb thuis Internet Only met Digitenne FTA
Precies dit. de publieke zenders via DVB-T2 FTA hebben prima beeldkwaliteit voor het kijken van lineaire TV (meeste programma's waarbij HD meerwaarde heeft komen wat mij betreft toch bij de NPO ).

Hier Internet Only (Tweak, 1 Gbps) + FTA DVB-T2 + NLZiet voor de commerciele zenders + gemist.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Shadow_Zero schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:21:
[...]

[...]

Heb er net een (of misschien zelfs twee) naar het weggeef rek gebracht bij Awesomespace in Utrecht :o
(misschien ligt het er nog)
Bedankt maar helaas kom ik voorlopig niet in Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Zo.. ok terug van de campung!

niet heel erg veel naar DVB-T2 gekeken... wat mij opviel, is dat ondanks dat het signaal volgens mijn ali decoder uitstekend was ( 90+% zowel op sterkte / kwaliteit ) het toch nog wel eens blokjes opleverde..?

maar goed misschien voor volgend jaar toch eens een andere antenne proberen....
heb nog ergens een Funke v4 (DSC500?) slingeren.. alleen kan nog even niet achter halen hoeveel dB dat ding doet :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
Funke DSC500E antenne

Frequency range VHF: 174 - 230 MHz
Frequency range UHF: 470 - 862 MHz
Antenna gain VHF: 16 dBi
Antenna gain UHF: 18 dBi
Amplifier gain VHF: 20 dB
Amplifier gain UHF: 20 dB

Zie Funke Catalogus 2019 blz. 52 in PDF.

Was die antenne toen ook al duobander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
krijg je dan 18+20dB :? = 38dB versterking?

en wat krijg je als 18dB versterker achter een 18dB versterker hangt eigenlijk?

[ Voor 52% gewijzigd door SMSfreakie op 20-08-2019 20:11 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
Volgens de brochure PDF is het 25 dBi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 09:38
SMSfreakie schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:10:
krijg je dan 18+20dB :? = 38dB versterking?

en wat krijg je als 18dB versterker achter een 18dB versterker hangt eigenlijk?
dB mag je optellen ipv vermenigvuldigen als ik het goed heb omdat het daarop ontworpen is en dus een nogal maffe schaal. Dus 36 dB.
Bij een redelijk goed signaal krijg je dan waarschijnlijk oversturing van de ontvanger.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:32:
[...]

dB mag je optellen ipv vermenigvuldigen als ik het goed heb omdat het daarop ontworpen is en dus een nogal maffe schaal. Dus 36 dB.
Bij een redelijk goed signaal krijg je dan waarschijnlijk oversturing van de ontvanger.
Precies! mafketels met zoveel versterking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nouja de Teleco die ik nou gebruikte doet ook 36dB (regelbaar) maar met minder versterking werd t niet beter..

Antenne -> 1 meter Coax (RG6U met prefab F-Conn) Versterker -> 15 meter RG6U (ook prefab connectors)

maar goed volgend jaar de Funke ook maar eens mee :+

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:20
KPN Digitenne verandering Randstad:

2019-09-16:
Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/dvb-t2-amsterdam-2019-09-16.jpg

2019-09-17:
Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/dvb-t2-amsterdam-2019-09-17.jpg

Geen idee waarom KPN besloten heeft om niet kanaal 29 te gebruiken voor de Randstad en een ander kanaal voor Den Burg.
Sterker nog, met DVB-T2 had dezelfde kanalen als de Randstad ook prima gelukt.
Nog sterker nog, volgens mij hadden ze gewoon makkelijk 5 landelijke muxen kunnen opzetten.
Zeker met de huidige ontvangers een eitje.

Er zal vast een reden zijn waarom je in de Randstad wel overal dezelfde frequenties kunt gebruiken, maar als je een stukje verder rijdt niet. Misschien te maken met antenne hoogtes en weer condities.

Volgens mij had 600 MHz leegmaken ook nog wel gelukt, maar zal nu in gebruik blijven tot 2030.

5G / 600 MHz overlay:
Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/dvb-t2-amsterdam-2019-09-17-5g-overlay.jpg

Ik zie KPN niet meer kanalen inzetten.

Niet gebruikte kanalen: 38,41,43
Mogelijk heeft dit nog met microfoon gebruikers te maken, echter is hiervoor één kanaal zat.
28 kanalen totaal beschikbaar, zeg 3 voor microfones, dan had je 5x5 kanalen voor je gebieden.
Met de 600 MHz band ook leeg, dan: 18 kanalen totaal, 3 voor microfoons (mgoed die zitten al in de 600 MHz, dus had gecoordineerd kunnen worden.), dan was 15 kanalen prima geweest.
Er zal wel een reden voor zijn. :)

Nu wachten tot 2019-10-22 en de 700 MHz band zal mooi leeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
neeecht schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:49:
Er zal vast een reden zijn waarom je in de Randstad wel overal dezelfde frequenties kunt gebruiken, maar als je een stukje verder rijdt niet. Misschien te maken met antenne hoogtes en weer condities.

Niet gebruikte kanalen: 38,41,43
Mogelijk heeft dit nog met microfoon gebruikers te maken, echter is hiervoor één kanaal zat.
28 kanalen totaal beschikbaar, zeg 3 voor microfones, dan had je 5x5 kanalen voor je gebieden.
Met de 600 MHz band ook leeg, dan: 18 kanalen totaal, 3 voor microfoons (mgoed die zitten al in de 600 MHz, dus had gecoordineerd kunnen worden.), dan was 15 kanalen prima geweest.
Er zal wel een reden voor zijn. :)

Nu wachten tot 2019-10-22 en de 700 MHz band zal mooi leeg zijn.
  • K38 mag niet voor omroepdoeleinden gebruikt worden en is in gebruik voor radioastronomie.
  • Als een SFN te groot wordt kan je te maken krijgen met zelfinterferentie tijdens "condities" of met een ontvanger die in zeer gunstige ontvangstomstandigheden zit.
  • Internationale coördinatie waardoor bepaalde kanalen niet overal gebruikt kunnen worden. Er is zelfs coördinatie met Engeland doordat de radiogolven redelijk goed propageren over de Noordzee zonder hindernissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Vannacht is regio Den Haag dus voorzien van nieuwe frequenties.
Net lopen scannen en kan alleen nog de FTA zenders op 618KHz vinden.
De overbuurman met zijn kastje kan ze ook niet vinden.... ben benieuwd of er noodonderhoud komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Edje_Kroketje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:14:
[...]
  • Internationale coördinatie waardoor bepaalde kanalen niet overal gebruikt kunnen worden. Er is zelfs coördinatie met Engeland doordat de radiogolven redelijk goed propageren over de Noordzee zonder hindernissen.
ja dat is toch wel een nadeel van radiogolven... ze stoppen niet bij de grens :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Kom er nu (al) achter dat m’n TV niet met dvb-t2 overweg kan. Dan maar een nieuwe. Is er een instelling in de pricewatch die de compatible tv’s toont? Ik zie alleen een keus voor dvb-t2 maar niet voor het type decoder. Of kijk ik niet goed?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:00
ericplan schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:55:
Kom er nu (al) achter dat m’n TV niet met dvb-t2 overweg kan. Dan maar een nieuwe. Is er een instelling in de pricewatch die de compatible tv’s toont? Ik zie alleen een keus voor dvb-t2 maar niet voor het type decoder. Of kijk ik niet goed?
Bijna alle recente tv's hebben DVB-T2, het grotere probleem is dat er nu H.265 wordt gebruikt voor video, en dat vind je alleen op 4K-toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

hcQd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:31:
[...]
Bijna alle recente tv's hebben DVB-T2, het grotere probleem is dat er nu H.265 wordt gebruikt voor video, en dat vind je alleen op 4K-toestellen.
Kom nu deze tegen op Amazon, die lijkt geschikt toch? Het gaat me alleen om de FTA zenders. https://www.amazon.de/JVC...=669059031&s=ce-de&sr=1-1

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:00
@ericplan Die zal waarschijnlijk wel werken. Als het goedkoper moet kun je ook een losse decoder nemen, voor zo'n 20 euro kun je er eentje vinden op AliExpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Losse decoder gaat het niet worden, nog een kastje met bijbehorende afstandsbediening heeft een zeer lage WAF. Oude TV is 26”, 32” past nog net op de huidige plek. En het stapje naar full HD is ook leuk.
Maar dus wel graag enige zekerheid of het werkt, voordat ik in Duitsland bestel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-03 17:44
ericplan schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:37:
Losse decoder gaat het niet worden, nog een kastje met bijbehorende afstandsbediening heeft een zeer lage WAF. Oude TV is 26”, 32” past nog net op de huidige plek. En het stapje naar full HD is ook leuk.
Maar dus wel graag enige zekerheid of het werkt, voordat ik in Duitsland bestel.
In Duitsland hebben ze al veel langer DVB-T2 x265, dus 99,9% zeker als je dat besteld dat het werkt. Of het moet een overjarig model zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Er staat in de specificaties wel HEVC/h265 achter het dvb-t2 gedeelte van de tuners lijst, dus tsja....

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Duitsland heeft een handig lijstje online waar je ook kunt filteren op TV's die geschikt zijn en dus T2 en HEVC ondersteunen.

https://www.tv-plattform.de/de/dvb-t2-hd-geraeteliste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Edje_Kroketje schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 07:41:
Duitsland heeft een handig lijstje online waar je ook kunt filteren op TV's die geschikt zijn en dus T2 en HEVC ondersteunen.

https://www.tv-plattform.de/de/dvb-t2-hd-geraeteliste
In Duitsland wordt bij veel TV's gezegd dat ze DVB-t2 HD ondersteunen. Is dat hetzelfde als HEVC of H265?

Kwam verder nog een Franse vergelijkingssite waar het gewoon bij de items staat.

Beetje suf dat je in de Pricewatch geen HEVC of H265 kan selecteren. Want dvb-t2 zegt niet genoeg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ericplan schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:20:
[...]

In Duitsland wordt bij veel TV's gezegd dat ze DVB-t2 HD ondersteunen. Is dat hetzelfde als HEVC of H265?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Is dat zo? Want ik kan me voorstellen dat DVB-T2 HD ook h.264 kan zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Voor de mensen met een buitenantenne of die hoog wonen.

Voor de regio Amsterdam kun je prima de mast van Alphen aan den Rijn meepakken, kanaal 39:
Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/kpn-dvbt-2-2019-10-07-binnen-antenne.jpg

Bovenstaande is met een binnenantenne zo'n 50 cm van het raam.
Wel vrij zicht (kan net de DVB-T2 antennes zien) op de mast van Alphen aan den Rijn, zo'n 30 km.
Ideaal als je TV Utrecht/TV West wilt kijken i.p.v. NH Nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:42
eymey schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:06:
Dat kan, maar in Duitsland gebruiken ze ook 265, dus als ze daar zeggen dat het bij hen werkt, werkt het in NL ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
De laatste sites zijn ook uit op de 700 MHz band:

Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/700mhz-2019-10-08-0000-dvbt-2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/700mhz-2019-10-08-0001-dvbt-2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/700mhz-2019-10-08-0005-dvbt-2.jpg

En de volledige DVB-T2 band in de regio Amsterdam:
Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/470-694mhz-2019-10-08-dvbt-2.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door neeecht op 08-10-2019 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
ericplan schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:20:
[...]

Nee, niet per se.
Kwam verder nog een Franse vergelijkingssite waar het gewoon bij de items staat.

Beetje suf dat je in de Pricewatch geen HEVC of H265 kan selecteren. Want dvb-t2 zegt niet genoeg.
Ja, dat is wel onhandig inderdaad.
Nee
eymey schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:06:
Precies daarom staat DVB-T2 niet gelijk aan HEVC + H.265. DVB-T2 is het draagsignaal en H.265 de codec. TV's en ontvangers die alleen de H.264 codec aan boord hebben zullen dus nooit de H.265 streams kunnen decoderen.

Nu ben ik geen expert, maar ik heb er wel genoeg over gelezen om bovenstaande nog te kunnen snappen en uitleggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Joen op 08-10-2019 02:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Nog wat verder gespit. In Duitsland is DVB T2 HD een merknaam met bijbehorend logo. Het gaat dan om HEVC/H.265. Digitenne zou dus moeten werken.

Afbeeldingslocatie: https://www.tv-plattform.de/images/stories/dvb-t2-hd-logo.jpg

Wikipedia: DVB-T2 HD – Wikipedia

https://www.tv-plattform.de/de/dvb-t2-hd-logos

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 08-10-2019 08:54 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Nu online
Ah kijk, dat maakt het wel wat duidelijker (en geeft ook uitsluitsel over specifiek de Duitse markt).

Als ik dan bij die eerder genoemde JVC op Amazon.de kijk, dan kan je er denk ik inderdaad wel van uit gaan dat die, door het expliciet vermelden hiervan, echt h.265/HEVC op DVB-T2 doet.

En dan zel ie het dus ook idd hier doen.

Overigens heb ik zelf m'n Raspberry Pi + DVB-T2 spul weer op een iets lager pitje staan.... tegenwoordig heeft NLZiet ook 1080p op alle live en "begin gemist" streams van de belangrijkste zenders (dus niet alleen de publieken). En dat komt qua beeldkwaliteit heel erg overeen met de 1080p HEVC streams van DVB-T2 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Na veel gezoek is het uiteindelijk een Toshiba 32L3863 geworden. Met een DVB-T2 HD logo op de doos. Werkt probleemloos met mijn Digitenne FTA aanbod. Installatie snel en probleemloos en gewoon de oude actieve antenne gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54vHr9hI3hmsafFZ2OeU5aFmwR4=/i/2002687588.jpeg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Edje_Kroketje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:14:
[...]
  • K38 mag niet voor omroepdoeleinden gebruikt worden en is in gebruik voor radioastronomie.
  • Als een SFN te groot wordt kan je te maken krijgen met zelfinterferentie tijdens "condities" of met een ontvanger die in zeer gunstige ontvangstomstandigheden zit.
Kanaal 38 zie ik signalen.
Geldt het alleen voor Nederland, of?

Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/spectrum_amsterdam_375mhz-875mhz_2019-10-12-dvbt2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
neeecht schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:39:
[...]

Kanaal 38 zie ik signalen.
Geldt het alleen voor Nederland, of?

[Afbeelding]
Weet ik ook niet, zou kunnen. Wellicht iets te maken met de Radio Telescoop in Dwingelo?

Ik wist het en zie het hier ook terug: Wikipedia: UHF-kanaalindeling

In het nationaal frequentieplan kom ik dit tegen:
  • Radio-astronomie Aangewezen voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
  • Mobiele communicatie, laagvermogen audioverbindingen. Beperkt vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag
.

En bij ofcom zie ik dit: Channel 38 (606 – 614 MHz) is the new home for licensed radio microphones and in-ear monitors. All manufacturers are offering new equipment on channel 38.

[ Voor 32% gewijzigd door Edje_Kroketje op 12-10-2019 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@Edje_Kroketje
Ah, het was een kleine spiegel, iets teveel gain en geen filters voor de Airspy R2.
Dat zagen we op het plaatje. Nu ik direct naar 610 MHz kijk zie ik het signaal 'de verkeerde kant' op bewegen.
K38 is dus leeg. Dank voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
'k Ben naar een nieuwbouw huis gegaan, aangezien ik toch enkel NPO kijk direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om m'n TV abonnement op te zeggen en voor DVB-T2 een cai kabel naar zolder te trekken. De actieve binnenantenne staat achter een schot op zolder. Het resultaat is perfect HD beeld, 4 regionale zenders ipv 2 en geen enkele storing wanneer er een brommer of vrachtwagen voorbij komt.

Met een simpele XORO ontvanger zelfs timeschift en opname functionaliteit. Kortom, ik ben content en kan 't aanbevelen aan ieder die genoeg heeft aan NPO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-04 11:50
In de categorie domme vragen.......

Ik heb nog een TK5300 tuner/decorder. Dus DVB-T1. Is deze nog ergens bruikbaar bijvoorbeeld in het buitenland of is het echt onbruikbaar.

We hadden signaal van EDPNET. Er komt dit jaar nog glasvezel in de straat dus geen nieuw abonnement genomen en nu even niks behalve Netflix via een 4mb ADSL lijntje...

[ Voor 1% gewijzigd door Side_swipe op 27-11-2019 09:27 . Reden: vaudje in tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-05 19:25
In bepaalde regio's in Europa is DVB-T nog steeds actief.
Wallonië en Luxemburg bijvoorbeeld. Google naar het specifieke land en naar DVB-T of DVB-T2.
Daar zou de ontvanger nog moeten werken.

In alle andere gevallen is het een zaak voor een recycle station.
cornfed99111 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:39:
In bepaalde regio's in Europa is DVB-T nog steeds actief.
Wallonië en Luxemburg bijvoorbeeld. Google naar het specifieke land en naar DVB-T of DVB-T2.
Daar zou de ontvanger nog moeten werken.

In alle andere gevallen is het een zaak voor een recycle station.
Bedenk dat als het om gecodeerde uitzendingen gaat de TF-5300K alleen een Conax decoder aan boord heeft. FTA is uiteraard nooit een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beach_a
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-04 16:26
Beste lezers

Vorige week een Xoro HRT8720 besteld. Prima beeld, NL 1, 2 en 3 en 2 regionalen. Echter ik vind de afstandsbediening maar zozo. Eerst regeerde de ontvanger zeer slecht op de a/b, na een factory reset is het al beter. Echter ik moet altijd heel goed mikken op de ontvanger om respons te krijgen. met de a/b van mijn TV kan ik op de muur mikken of het plafond en dan reageert de TV. Met de Xoro moet je best goed mikken.

Heb ik een maandagochtendmodelletje of hebben jullie dezelfde ervaring?

Laat weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
beach_a schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:36:
Beste lezers

Vorige week een Xoro HRT8720 besteld. Prima beeld, NL 1, 2 en 3 en 2 regionalen. Echter ik vind de afstandsbediening maar zozo. Eerst regeerde de ontvanger zeer slecht op de a/b, na een factory reset is het al beter. Echter ik moet altijd heel goed mikken op de ontvanger om respons te krijgen. met de a/b van mijn TV kan ik op de muur mikken of het plafond en dan reageert de TV. Met de Xoro moet je best goed mikken.

Heb ik een maandagochtendmodelletje of hebben jullie dezelfde ervaring?

Laat weten!
Hier kan ik met de Xoro afstandsbediening prima zappen... Hoef niet enorm precies te mikken.

Heb je al nieuwe (andere dan de meegeleverde) batterijen geprobeerd? Hopelijk is het daarmee al verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beach_a
Bedankt voor je reactie. Nogmaals naar de batterijen gekeken, gemeten (en goed). Toch andere batterijen erin en nu lijkt het allemaal in orde. Schiet mij maar lek....

Ik had dus al verse batterijen gebruikt en niet de bijgeleverde batterijen. Blijkbaar maandagochtend batterijen :-)

Follow up question: Heeft het zin te upgraden naar de laatste firmware? Heb nu 1.19 de laatste versie is 1.40?

[ Voor 16% gewijzigd door beach_a op 21-01-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
beach_a schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:13:
Bedankt voor je reactie. Nogmaals naar de batterijen gekeken, gemeten (en goed). Toch andere batterijen erin en nu lijkt het allemaal in orde. Schiet mij maar lek....
pie piew
Ik had dus al verse batterijen gebruikt en niet de bijgeleverde batterijen. Blijkbaar maandagochtend batterijen :-)

Follow up question: Heeft het zin te upgraden naar de laatste firmware? Heb nu 1.19 de laatste versie is 1.40?
Tja, (google translate) changelog zegt:

Verbeteringen in 1.40:
- Problemen met freenet TV-berichten opgelost
- Geoptimaliseerd OTA-updatemechanisme
- Algemene stabiliteits- en prestatieverbeteringen
- Problemen met de verwerking van de "radio_service_genre_descriptor" opgelost
- UI en Duitse lokalisatie verbeterd

Waarschijnlijk kan het geen kwaad om te updaten, maar voor een offline device is het geen noodzaak qua beveiliging en soms gaat de "if it ain't broke, don't fix it" wijsheid op.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris.nl op 21-01-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beach_a
Bedankt voor de info. Ik had de liesmich ook gevonden. Het item ´betere stabiliteit´ is m.i. al genoeg om te upgraden.

Zijn er nog verborgen features in dit apparaat? Ik heb geprobeerd er een wifi dongle aan te hangen maar dat gaf geen respons. Ik kan ook nergens vinden wat de USB max stroom is die deze kan leveren. Mijn USB stick (gaat al jaren mee) is slechts 2Gb en het apparaat klaagt dat daarmee niet opgenomen kan worden. Ik heb nog wel een USB HDD van 40Gb liggen, maar dan heb ik wel ca 500mA nodig schat ik zo. Kan het ook even proberen natuurlijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
beach_a schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:09:
Bedankt voor de info. Ik had de liesmich ook gevonden. Het item ´betere stabiliteit´ is m.i. al genoeg om te upgraden.

Zijn er nog verborgen features in dit apparaat?
Niet dat ik weet.
Ik heb geprobeerd er een wifi dongle aan te hangen maar dat gaf geen respons. Ik kan ook nergens vinden wat de USB max stroom is die deze kan leveren. Mijn USB stick (gaat al jaren mee) is slechts 2Gb en het apparaat klaagt dat daarmee niet opgenomen kan worden. Ik heb nog wel een USB HDD van 40Gb liggen, maar dan heb ik wel ca 500mA nodig schat ik zo. Kan het ook even proberen natuurlijk.....
Externe hhd geformatteerd als fat32 zou prima kunnen werken. Gebruik het zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beach_a
Update:
Mijn HDD werkt niet zonder externe voeding. Ik denk dat ie net teveel stroom trekt. Jammer want nu hoor ik de hele nacht de HDD zoemen...

Verder heb ik op 19 januari een email gestuurd naar Xoro met de vraag over de afstandsbediening (dat ondertussen is opgelost) maar tot nog toe geen antwoord gekregen. Niet zo´n goede beurt van Xoro dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Als ik de FTA-versie van DVB-T2 gebruik, zijn Nederland 1,2 en 3 dan in HD of kijk ik die dan in SD, en moet ik een abonnement nemen bij KPN voor een upgrade naar HD?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
marcieking schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:04:
Als ik de FTA-versie van DVB-T2 gebruik, zijn Nederland 1,2 en 3 dan in HD of kijk ik die dan in SD, en moet ik een abonnement nemen bij KPN voor een upgrade naar HD?
Alles is standaard in HD dus zonder abbo wel HD kijken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
marcieking schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:04:
NPO 1-3 zijn onversleuteld in 1080P beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Top, dan is dit echt een goede oplossing om NPO te kijken nu ik geen TV-abo meer heb. Er wordt in dit topic een paar keer gerefereerd naar tuners voor in een PC (o.a. via USB), heeft iemand een linkje naar of typenummer/chipset van een tuner die goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
@marcieking ik heb wat DVB-2T tuners geprobeerd maar het werkte nooit echt lekker stabiel. Maar als je wel internet hebt kan je natuurlijk ook gewoon streamen vanaf de site of de app. Of een ontvangertje kopen dat goedgekeurd is in DE en de HDMI plug in je monitor stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Ik wil er eigenlijk eentje in een pc zetten, en dan streamen naar andere apparaten in huis. Liever ook niet nog een kastje met afstandsbediening bij de TV :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Als je wilt gaan streamen zijn dit 2 leuke;

https://www.hauppauge.com...webstore_dualhd_euro.html
Dit is een dual tuner en kun je 2x tegelijk kijken of ook iets opnemen.
In theorie kun je van dezelfde mix dat al alleen niet elke software doet dat even goed.

En anders is dit nog een mooie low power oplossing die je ergens kunt wegwerken; https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-tv-hat/
Icm tvheadend heb je dan iets heel leuks.

https://www.silicondust.com
HDhomerun series... netwerktuners en zijn al veel apps voor apparaten... laag instapgehalte

Maar ik denk dat het zich ook nog loont om te kijken welke server software je wilt gaan gebruiken (TVheadend/DVBviewer/MediaPortal), en sommige kun je ook op een NAS kwijt (DVBLogic)... heb je geen dedicated server nodig. Sommige zijn betaald, sommige gratis en weer andere hebben test/demo versies.

Bedenk eerst eens wat voor soort setup je wilt zou ik zeggen, je hebt hierboven wat handgrepen.

[ Voor 6% gewijzigd door Donderstraaltje op 14-04-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb deze: https://www.augustint.com/en/productmsg-329-55.html al sinds de overgang van Digitenne naar HD in gebruik met een raspberry pi met LibreELEC en TVHeadend. (en daarvoor gebruikt voor DVB-T2 uitzendingen in Engeland)

Opnames kijk ik via Kodi (op een andere speler).

Paar keer wel problemen gehad met opnames met veel fouten, maar dat bleek uiteindelijk aan een slechte antenne te liggen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcieking schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:22:
Ik wil er eigenlijk eentje in een pc zetten, en dan streamen naar andere apparaten in huis. Liever ook niet nog een kastje met afstandsbediening bij de TV :)
Ik heb deze werkend hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Na die discussie over de Pi TV-hat kwam ik deze 2 filmpjes nog tegen.
Zit namelijk zelf te denken een set aan te schaffen om wat ervaring op te doen met tvheadend.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Vorgestellt: Das Raspberry Pi TV uHAT

Deze is Duits maar dat mag voor veel mensen niet een al te groot probleem zijn.
Laat mooi zien hoe de oriëntatie is op een zero en normale pi.
Ook een mooie case wordt aangehaald als je een iets mindere houtje-touwtje oplossing wil.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Cutting the cord: setting up a DVB-T2 server with a Raspberry Pi TV-Hat

Voorbeeld met Digitenne en laat mooi de absolute basics zien welke je nodig hebt.
TVheadend kan een beetje overweldigend zijn door alle opties, daarom trok dvbviewer mij ook iets meer.
Ook mooi is het om te zien hoe je de installatie met een mac kan doen.

Natuurlijk zijn er honderden filmpjes op yt dus kijk daar eens rustig rond... dacht dat juist deze twee wel een aardige start gaven.
Bovendien kun je op de raspi ook android tv installeren met tvheadend support (nog geen goede guides van gezien)... dan heb je een zeer aardige smart tv die je wel tellens kan updaten.
Mijn ervaring met smarttv's is dat je maar één of hoogstens twee android versies aan updates krijgt.

[ Voor 8% gewijzigd door Donderstraaltje op 26-04-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
Ik gebruik de combinatie van een Raspberry Pi met TV-Hat en Tvheadend nu een half jaar en ben zeer tevreden. De configuratie van Tvheadend is inderdaad wel een drempel, maar dit maakt het wel flexibel en het verdere gebruik is simpel. Ik merk dat mijn gebruik wel is veranderd, intussen kijk ik bijna alleen opnames omdat het zo makkelijk is om programma's automatisch op te nemen.

• GF187um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-05 11:22
Een kennis van mij gebruikt digitenne en zegt dat het voorheen goed werkte met extender. Hij heeft deze ooit los gekoppeld en is verder gaan kijken via bekabeld internet via de modem. Hij wilde van de kabel af dus ik heb de extender opnieuw ingesteld. Internet werkt maar digitenne hapert. Hoe kan dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joen
GF187um schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:58:
Een kennis van mij gebruikt digitenne en zegt dat het voorheen goed werkte met extender. Hij heeft deze ooit los gekoppeld en is verder gaan kijken via bekabeld internet via de modem. Hij wilde van de kabel af dus ik heb de extender opnieuw ingesteld. Internet werkt maar digitenne hapert. Hoe kan dit?
Digitenne werkt niet met bekabeld internet of extenders. Ik gok dat het over IPTV gaat. Interactieve TV van KPN allicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
Er zit wel een extra kastje bij. De range extender is dus draadloos verbonden met de modem en het tv kastje (IPTV waarschijnlijk) is met een ethernet kabel verbonden met de range extender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
@GF187um Dat is dus geen digitenne. Digitenne werkt met een antenne en is geen IPTV.
Wellicht kan je beter op KPN IPTV zoeken in het forum of een nieuw topic aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
Ja is goed, ik kijk bij IPTV verder dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:55

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik was zojuist bij een kennis die met een probleem zit. Hij kijkt tv via een Rebox digitenne ontvanger (via de Ether dus). Echter is hij slechthorend en is dus afhankelijk van ondertiteling. Nu werkt de ondertiteling op de Nederlandse zenders prima.

Echter op de Belgische zenders (Een en Canvas) is er een probleem. Na het instellen van de ondertiteling via teletekst pagina 888 verschijnen er alleen zwarte balken in beeld. De letters zijn niet zichtbaar. Alleen cijfers en een vraagteken zijn leesbaar. De rest van de tekst is geheel zwart.

Zou iemand voor mij kunnen proberen of dit probleem ook bij jouw speelt via digitenne? Wellicht dat het een probleem is met de Rebox ontvangers en niet met de ZTE? Of wellicht een defect in zijn ontvanger?

In zijn ontvanger zit software versie 30 uit 2019. Ik heb geen mogelijkheid om de software te updaten (update knop blijft grijs). Via google kan ik zo 123 niet iemand vinden met bovenstaand probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Twazerty op 08-12-2020 20:41 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perroire101
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-04 22:47
In navolging van enkele andere mensen in deze thread zo'n Xoro boxje aangeschaft voor gratis digitale NPO-zenders uit de lucht (xoro 8270, 50 euro inclusief antenne, kost echt niks die handel).

Ik moet zeggen, ik ben aangenaam verrast door de kwaliteit van de OTA npo-zenders. Prima 1080p. Het geluid uit die Xoro box is alleen wat zachtjes. En de teletekst is niet bepaald een streling voor het oog (maar werkt wel, verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:39
Ik heb deze Xoro 8720 ook alweer bijna drie jaar. Wij kijken zeer weinig tv maar nemen wel eens wat op. Bij direct kijken ziet het beeld er prima uit maar bij opnames is beeld en geluid vaak niet 100% in sync. Dat is wel jammer maar inderdaad, het kost bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-05 16:44
Hoi allemaal. Ik ben geneukt. Ik probeer het EK gratis te ontvangen bij een kennis thuis zonder een abo af te sluiten, of de vertraging van de NOS app (slechte ervaringen met die app voor live uitzendingen).

Het is een rijtjeshuis, buren wonen Noord en Zuid. West staat een raam naast de tv (begane grond). Raad eens waar de dichtstbijzijnde zendmasten voor DVB-T2 staan?

Juist, 9km Noord en 9km Zuid.

Als passieve binnen antenne heb ik deze zwarte dildo gekocht https://www.amazon.nl/Kab...-uitvoering/dp/B06WD3D6CY en mijn tuner is de EDISION PICCO T265

Regelmatig 'geen signaal', kanalen vinden verliep moeizaam. Kananelen ophalen is plots gelukt, maar nu bevriest het beeld regelmatig, heftige pixels/blokken en valt het signaal vaak weg. Staat op zo een Quality staat op zo een 5-15%

Heeft een iets betere, actieve antenne zin denken jullie? Of is dit onbegonnen werk? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
@TTMJ! Je kan ook proberen van die binnen antenne een buiten antenne te maken, gewoon verlengen en naar buiten. (Met dit milde weer zal ie niet snel stuk gaan). Een actieve antenne op zolder of dak zal waarschijnlijk de beste ontvangst geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
TTMJ! schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 02:17:

Heeft een iets betere, actieve antenne zin denken jullie? Of is dit onbegonnen werk? ;(
Bij mij is het niet veel anders. Met een simpele passieve antenne kan ik heel weinig ontvangen beneden bij de tv. Daarom een actieve antenne geïnstalleerd op zolder. Nu geen problemen meer.

Afstand zendmast, elektromagnetische afscherming van je huis/appartement en grote objecten tussen zendmast en ontvanger (flatgebouw/heuvels) bepalen hoe je ontvangst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
cornfed99111 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:06:
[...]

Bij mij is het niet veel anders. Met een simpele passieve antenne kan ik heel weinig ontvangen beneden bij de tv. Daarom een actieve antenne geïnstalleerd op zolder. Nu geen problemen meer.

Afstand zendmast, elektromagnetische afscherming van je huis/appartement en grote objecten tussen zendmast en ontvanger (flatgebouw/heuvels) bepalen hoe je ontvangst is.
zicht van raam richting mast(en) wordt ook nog eens een paar meter of 2 geblokkeerd vanwege de tuinschuren. Ik kan niet echt een coax trekken van de bovenverdieping richting begane grond. Dat wil ik heel eerlijk gezegd ook niet omdat het redelijk wat moeite kost vanwege de meubels (ethernet kabel heb ik bij de verhuizing doorgetrokken) en ook omdat het maar letter voor 1 maandje per 2 jaar is (EK en WK).

Ik ga even de originele digitenne antenne halen, die Funke V5. Als dat voor het raam niet lukt dan kan ik het evt nog aan de schuur monteren, deur op een kiertje en coax tijdens de grote toernooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cornfed99111
TTMJ! schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:38:
[...]
Ik ga even de originele digitenne antenne halen, die Funke V5. Als dat voor het raam niet lukt dan kan ik het evt nog aan de schuur monteren, deur op een kiertje en coax tijdens de grote toernooien.
Waarschijnlijk is de verplaatsing naar buiten van de antenne al een grote verbetering.
Op de Funke antenne zelf staat een pijl. Die moet naar de zendmast wijzen.
Die antenne is richtgevoelig om een goed signaal op te vangen.

Verdere potentiële verbeterpunten zijn hoogte van de antenne en kwaliteit van coax kabel.
Vaak helpt alleen uitproberen wat het beste signaal oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
@TTMJ! Let er ook op dat de ontvanger 5 volt op de antenne ingang moet kunnen zetten, maar waarschijnlijk zit er wel een inserter bij de antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
franssie schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:50:
@TTMJ! Let er ook op dat de ontvanger 5 volt op de antenne ingang moet kunnen zetten, maar waarschijnlijk zit er wel een inserter bij de antenne.
Yes dat gaat gelukkig gewoon goed. Heb hem buiten aan de schuur muur geïnstalleerd en signaal is nu constant op 100%, zo een 25 graden weg van de zendmast ivm de schuur van buren.

Ik heb hiervoor gewoon de buitenmontage kit gebruikt van KPN. Het valt me op dat er in die dikkere coax een rubberen ring zit aan de binnenkant (antenne zijde). Ik gok dat dit voor de waterdichtheid is.

Maaar er zit ook een 'beschermhulsje' in de kit. " Schuif het zwarte 'beschermhulsje' over de aansluiting tussen de kabel en de antenne. Hierdoor is de aansluiting beschermd tegen de regen."

Maar dit blijkt haast een onmogelijk klus :'). Kabel en antenne moeten vast via de connectorschroef maar die kan ik niet aandraaien met het 'beschermhulsje' eroverheen. En het hulsje daarna erover krijgen lukt ook niet. Ik kan hem niet aan de kabel laten en later erop trekken omdat het rubber niet elastisch genoeg is :')

Iemand hier ervaring mee? Anders kan ik nog altijd isolatie tape gebruiken maar volgens mij is dat niet al te waterdicht.

Is dat rubberen ringetje in de connector trouwens niet al genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
@TTMJ! Ik zou dan voor vulkaniserende tape gaan, dat is wel waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
franssie schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:19:
@TTMJ! Ik zou dan voor vulkaniserende tape gaan, dat is wel waterdicht.
Ik heb gewoon isolatie tape van de action gebruikt. 4 stuks voor 0,99 kijken of het gaat kortsluiten :P Ik denk eerlijk gezegd dat het wel goed moet komen omdat er dus al een rubberen ring in de coax afsluiting zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
TTMJ! schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:26:
[...]

Ik heb gewoon isolatie tape van de action gebruikt. 4 stuks voor 0,99 kijken of het gaat kortsluiten :P Ik denk eerlijk gezegd dat het wel goed moet komen omdat er dus al een rubberen ring in de coax afsluiting zit.
Felici met de goeie ontvangst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-05 21:28

Mip

Er is vast weer een update geweest. Sindsdien is mijn teletekst stuk (kan niet meer veranderen van pagina zonder dat ik van zender verspring) en volume-balk is verdwenen.
Iemand anders ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Mip schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 07:30:
Er is vast weer een update geweest. Sindsdien is mijn teletekst stuk (kan niet meer veranderen van pagina zonder dat ik van zender verspring) en volume-balk is verdwenen.
Iemand anders ook last van?
Volgens mij is er géén update of verandering in het dvb-t2 signaal geweest. Alles werkt nog als voorheen incl teletext. Het zal aan je tuner/apparaat liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Volgens Totaal TV gaat KPN vanaf begin 2022 Digitenne via CI+ mogelijk maken: https://www.totaaltv.nl/n...e-bij-digitenne-mogelijk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Helaas is CI+ niet mogelijk met pc hardware maar wel een hele vooruitgang. Dat kastje (en bijbehorende AB) is echt dik waardeloos. Als het wel met pc hardware kan hoor ik het graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Donderstraaltje op 12-10-2021 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TexMex schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:50:
Volgens Totaal TV gaat KPN vanaf begin 2022 Digitenne via CI+ mogelijk maken: https://www.totaaltv.nl/n...e-bij-digitenne-mogelijk/
En inmiddels beschikbaar: https://digitenne.kpn.com/insteekkaart/.
Digitenne kijken via eigen televisie weer mogelijk: KPN introduceert CI+ module
Precies een dag voordat de Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten effectief wordt, heeft KPN een CI+ module voor het tv-product Digitenne op de markt gebracht.
[Lees hier verder]
Bron: Totaal TV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJayFasho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:57
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met de free to air zenders via DVB-T2, in combinatie met een Raspberry Pi 2 en TV Hat. Hierop draai ik Tvheadend. Dit gaat prima, maar ik mis wat technische details welke ik na veel research nergens kan vinden.

Tvheadend kan automatisch zoeken naar zenders met bijgeleverde DVB scan tables, maar deze zijn dusdanig verouderd dat de tabellen er vanuit gaan dat het in Nederland om DVB-T(1) gaat en deze dus niks vind. Die definitie staat in deze file. Na het zoeken/vervangen van de DELIVERY_SYSTEM instelling in het bestand naar DVB-T2 kan ik muxen vinden en kanalen toevoegen. Ik zie echter soms continuity errors, vandaar dat ik ben gaan zoeken naar de overige instellingen.

Volgens mij zijn namelijk de overige instellingen in dat bestand niet juist voor de nieuwe DVB-T2 streams; volgens dit artikel gebruiken wij in Nederland nu voor DVB-T2 QAM/256 i.p.v. de meer gangbaardere QAM/64 in het buitenland.

Daarnaast nog de volgende instellingen gevonden online:De instellingen hoe ik ze nu heb lijkt het meest op de onderste afbeelding van de decoder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IH-5i0WOsbRTrHtBw4E-jTHDik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UkAD0xYsBZsrSWWMB2E4XZD4.png?f=fotoalbum_large

Mijn vragen/observaties:
  • Is er ergens een officiële spec sheet ofzo beschikbaar, vanuit KPN bijvoorbeeld, waaruit ik de missende details kan invullen?
  • Als die er niet is, kan ik dan zelf, via een andere manier, bepalen wat de "juiste" instellingen zijn?
  • Als ik switch tussen QAM/64 en 256 lijkt dat geen verschil te maken, is dit softwarematig nog ergens een instelling of kan dat kloppen? Ik snap zelf niet genoeg van DVB om dit te verklaren.
Als ik de juiste info kan vinden zal ik ook meteen een PR maken voor de Tvheadend repo met de juiste instellingen, ik vind online vaker de vraag waarom de Nederlandse DVB-T2 muxen niet automatisch out of the box gevonden kunnen worden in Tvheadend..

[ Voor 6% gewijzigd door AJayFasho op 01-04-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-05 12:56
Ik heb de volgende settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GC7R2yKBancJUG-ZjfvkIHiKqSU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XeeOlttec2wNuERsJfE9cc0M.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
AJayFasho schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:27:
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met de free to air zenders via DVB-T2, in combinatie met een Raspberry Pi 2 en TV Hat. Hierop draai ik Tvheadend. Dit gaat prima, maar ik mis wat technische details welke ik na veel research nergens kan vinden.

Tvheadend kan automatisch zoeken naar zenders met bijgeleverde DVB scan tables, maar deze zijn dusdanig verouderd dat de tabellen er vanuit gaan dat het in Nederland om DVB-T(1) gaat en deze dus niks vind. Die definitie staat in deze file. Na het zoeken/vervangen van de DELIVERY_SYSTEM instelling in het bestand naar DVB-T2 kan ik muxen vinden en kanalen toevoegen. Ik zie echter soms continuity errors, vandaar dat ik ben gaan zoeken naar de overige instellingen.

Volgens mij zijn namelijk de overige instellingen in dat bestand niet juist voor de nieuwe DVB-T2 streams; volgens dit artikel gebruiken wij in Nederland nu voor DVB-T2 QAM/256 i.p.v. de meer gangbaardere QAM/64 in het buitenland.

Daarnaast nog de volgende instellingen gevonden online:De instellingen hoe ik ze nu heb lijkt het meest op de onderste afbeelding van de decoder:

[Afbeelding]

Mijn vragen/observaties:
  • Is er ergens een officiële spec sheet ofzo beschikbaar, vanuit KPN bijvoorbeeld, waaruit ik de missende details kan invullen?
  • Als die er niet is, kan ik dan zelf, via een andere manier, bepalen wat de "juiste" instellingen zijn?
  • Als ik switch tussen QAM/64 en 256 lijkt dat geen verschil te maken, is dit softwarematig nog ergens een instelling of kan dat kloppen? Ik snap zelf niet genoeg van DVB om dit te verklaren.
Als ik de juiste info kan vinden zal ik ook meteen een PR maken voor de Tvheadend repo met de juiste instellingen, ik vind online vaker de vraag waarom de Nederlandse DVB-T2 muxen niet automatisch out of the box gevonden kunnen worden in Tvheadend..
toon volledige bericht
Heb je deze continuity errors nog op kunnen lossen?

Ik heb deze fouten sinds ongeveer een half jaar erg veel. De muxen stonden bij mij ook op QAM/64 maar ook hier lijkt aanpassen naar QAM256 geen verschil te maken.

Het herpositioneren van de antenne heeft het aantal fouten wel verlaagd. De SNR is hierdoor gestegen van begin 20 dB naar 25-26 dB - al zijn er ook uitschieters naar ~22 dB. Hierdoor vermoed ik dat continuity errors gerelateerd zijn aan de signaalsterkte. Nu heb ik een simpele passieve antenne maar ik overweeg een actief model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJayFasho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:57
tweak_dude schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:12:
[...]

Heb je deze continuity errors nog op kunnen lossen?

Ik heb deze fouten sinds ongeveer een half jaar erg veel. De muxen stonden bij mij ook op QAM/64 maar ook hier lijkt aanpassen naar QAM256 geen verschil te maken.

Het herpositioneren van de antenne heeft het aantal fouten wel verlaagd. De SNR is hierdoor gestegen van begin 20 dB naar 25-26 dB - al zijn er ook uitschieters naar ~22 dB. Hierdoor vermoed ik dat continuity errors gerelateerd zijn aan de signaalsterkte. Nu heb ik een simpele passieve antenne maar ik overweeg een actief model.
Nee, uiteindelijk niet helemaal. Ik ben echter wel tot dezelfde conclusie gekomen, dat de continuity errors inderdaad gerelateerd zijn aan de signaalsterkte. Hier zag ik veel errors als de SNR rond de 20 dB zat, boven de 30 dB, op zonnige, rustige dagen, zag ik amper tot geen errors in de log.

Het tweaken van de settings geeft dan geen verschil, ik verwacht dat de tuner zelf de juiste settings detecteert en vervolgens gebruikt, maar hoe dat precies werkt, en wat de juiste instellingen horen te zijn, ben ik (nog) niet achter gekomen.

Mijn antenne is overigens een actief model, de Rebox RE23-GA met een theoretisch bereik tot 80km. We zitten tussen de bomen op zo'n 25km afstand tot de mast. De antenne had ik buiten hangen op de gevel op zo'n 3 meter hoogte, naast een balkondeur die uitkomt op een plat dak. We zitten nu midden in een verbouwing, maar ik ben van plan deze uiteindelijk op zo'n 7-8 meter te hangen voor beter ontvangst en verwacht dan ook dat deze problemen dan opgelost zullen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijntjeh
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-04 19:29
Weet iemand of de zenders van de npo nog free to air worden uitgezonden? Ik zit eraan te denken zo’n dvb-t2 antenne voor bij mijn tv te kopen, maar als er niet meer vrij wordt uitgezonden heeft dat weinig zin meer.

Is overigens puur voor de hobby. Ik kijk normaal gesproken via de app op mijn tv / iPad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Martijntjeh schreef op maandag 25 november 2024 @ 05:11:
Weet iemand of de zenders van de npo nog free to air worden uitgezonden? Ik zit eraan te denken zo’n dvb-t2 antenne voor bij mijn tv te kopen, maar als er niet meer vrij wordt uitgezonden heeft dat weinig zin meer.

Is overigens puur voor de hobby. Ik kijk normaal gesproken via de app op mijn tv / iPad.
Ja hoor, NPO 1,2,3 én de regionale zender(s) zijn nog altijd te ontvangen.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste