Hier reageerde ik op SMSfreakie, die stelde dat ze van digitenne af wilden.Tomba schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:07:
[...]
Maar dan hadden ze ook de frequenties niet gehad.
Dat digitenne weggaat uit de 700 band is in de huidige licentie geregeld. Om de frequenties vanaf 700 MHz vrij te maken, is de omzetting naar dvb-t2 gedaan, en worden de gebruikte kanalen anders ingedeeld. De laatste aanpassingen daarvoor worden in september-oktober gedaan. Uiteindelijk worden voor dvb-t2 minder kanalen en frequenties gebruikt, en komt alles vanaf 700 MHz beschikbaar voor telecom. Dat is geen kwade opzet van KPN, maar een onderdeel van de licentievoorwaarden voor dvbt-2.Tomba schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:07:
[...]
Toch is de 700 MHz band waarop nu (nog...) Digitenne zit uitstekend geschikt voor 4G (in de USA draait LTE op die frequentie bv) en in de toekomst 5G. Zodra KPN een case kan maken in Den Haag (blabla hoge kosten, te weinig abonnees, men kan ook via internet naar NPO1/2/3 kijken) dat DVT-T2 uit mag zullen ze dat doen denk ik om dan als ‘bedankje voor bewezen diensten’ de frequenties te mogen houden. In België is DVB-T bv al uitgezet dus zo’n raar scenario is het niet.
Dat dvb-t België is uitgezet klopt niet. In Wallonië is het ongewijzigd beschikbaar. Wat in Vlaanderen is verdwenen is de FTA doorgifte van de publieke zenders. Met een dvb-t abonnement kunnen die wel worden bekeken.
Via iTV kan inderdaad kijkgedrag worden gevolgd. Klanten die weggaan van een betaald digitenne abonnement, kunnen echter ook TV gaan kijken via een andere provider of techniek, of het alleen bij de FTA zenders op dvb-t houden. Er zijn ook niet zoveel digitenne abonnees meer. Ik ben benieuwd naar de huidige aantallen, maar het zat al op of onder de 200.000.Tomba schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:07:
[...]
Ik denk toch eerder aan de volgende (kwade) opzet;
- itt DVB-T(2) kan KPN via iTV klanten volgen qua kijkgedrag en dus reclame ‘op maat’ gaan maken
- voor tv kijken via KPN moet je ook internet bij hen hebben (en dan t liefst KPN compleet met mobiele abonnementen) en verdienen ze dus meer
- de frequentie waarop DVB-T2 draait is bijzonder geschikt voor 4G/5G
[ Voor 25% gewijzigd door antidote op 25-07-2019 10:41 . Reden: derde gedeelte toegevoegd ]

/f/image/UkAD0xYsBZsrSWWMB2E4XZD4.png?f=fotoalbum_large)