Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:32
MedionAkoya schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:03:
[...]

HSM= Hilversum?

Free to air in omgeving Voorburg:
NPO 1
NPO 2
NPO 3
RTV West
RTV Utrecht
oh sorry ja. HSM is inderdaad Hilversum, lokale afkorting.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• antidote
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 01:26
Simon_Warner schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:03:
Hier in Amsterdam nu (9 juli) inderdaad ook omzetting naar DVB-T2. Beeld ziet er inderdaad wel wat beter en gedetailleerder uit. Ik heb in de XORO 7620 v3 de beeldkwaliteit op 1080p gezet. Is dat correct?
Instelling moet inderdaad 1080p zijn, of auto. Vandaag ben ik de menu's doorgelopen, omdat wel alle zenders werden gevonden, maar de FTA zenders zwart bleven. Later zag ik pas dat er twee reeksen publieke zenders in de lijst stonden, en die vanaf 1 geen beeld gaven maar die in de hogere reeks wel.

Ontvangst is op dvb-t2 met de Xoro 8720 iets beter dan op dvb-t1 met de Topfield 5300. Beide met dezelfde oude KPN - Funke antenne.
franssie schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:28:
Maf - ik zie vanuit mijn raam de zendmast van Hilversum staan en daar staat ook de antenne op uitgericht. Toch krijg ik wel Utrecht en West als regionale zenders maar niet NHnieuws. Schiet mij maar lek.
Welke ontvanger gebruik je?

• menn0
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 21:05
Gisterenavond even op een Sony tv geprobeerd in Amsterdam.

Werkt allemaal goed met een antennetje die bij een dvb-t stick zat.

Kleine passieve binnenantenne dus.
Beeld is 1080p en mn tv draai op 50hz. Ik denk niet dat het signaal 50p is maar dat ie het gewoon dubbeld.

Kwaliteit is verder echt niet spectaculair. Hetzelfde of ietsjes minder dan Ziggo 1080i.
Zeker niet slecht maar ook zeker niet wat het had kunnen zijn. Een echt high bitrate 50p signaal had ze voorbij alle andere aanbieders kunnen trekken maar helaas.
Was leuk om even mee te spelen maar ik zal er verder geen gebruik van maken.

• eymey
  • Laatst online: 22:56
Tsja.... TV wordt waarschijnlijk al niet op 50p aangeleverd en dan heeft het dus ook geen zin om dat uit te zenden. En, ookal ben ik het met je eens wat betreft bitrate, hogere bitrate betekent natuurlijk minder kanalen in dezelfde frequentieruimte. En die is al zeer beperkt.

• franssie
Een Duitse Ikaufen JN-821T2 , lijkt een rebranding te zijn van en Chinees doosje.

Net nog even een scan gedaan en het ontvangt 3 FTA muxen lijkt het. De eerste met Gelderland en Flevoland, Dan eentje met twee maal NH en dan de derde en laatste met Utrecht en West. Die laatste slaat hij op.
Ik zal dus handmatig moeten afstemmen - zal daar zo eens induiken.

EDIT: Gewoon de scan afkappen nadat ie NH had gevonden lostte het op.

franssie wijzigde deze reactie 10-07-2019 14:49 (6%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Simon_Warner
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19-01 12:27
franssie schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:28:
Maf - ik zie vanuit mijn raam de zendmast van Hilversum staan en daar staat ook de antenne op uitgericht. Toch krijg ik wel Utrecht en West als regionale zenders maar niet NHnieuws. Schiet mij maar lek.
AT5 zie ik FTA ook niet in Amsterdam maar wel Utrecht en West.
Simon_Warner schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:29:
[...]

AT5 zie ik FTA ook niet in Amsterdam maar wel Utrecht en West.
AT5 is een lokale zender, geen regionale. Hij zit wel op Digitenne in time share op plaats 25 als ik me niet vergis.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Precies AT5 is niet regionaal maar lokaal.. en sowieso van de zotte dat t uberhaubt op digitenne zit

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based

• Shadow_Zero
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:47
Ik weet niet of het hier al eerder is aangestipt, maar ik heb een KPN Compleet pakket waarin de oude Digitenne gratis in zat (en ik had al heel lang Digitenne, ook drie van die twin tuners met smart card gekocht, niet gehuurd). Het leek me nog wel handig om 1 kastje te hebben voor Digitenne2, maar nu KPN is overgegaan op alleen huur tuners zonder smart card maken ze, zo vertelde de Helpdesk mij, geen onderscheid meer in wat voor tuner je in huis haalt: je krijgt er twee gratis, en voor elke extra betaal je 5 euro per maand. Nou heb ik al 3 Interactive tuners, dus als ik mijn Digitenne kastjes zou willen omruilen (waar ik geen kosten voor had), wordt het ineens 5 euro extra per Digitenne2 kastje :/

Dat is het me niet waard, dus ik moet een alternatieve oplossing verzinnen voor de logeerkamer boven. Ergens vind ik het ook raar dat Digitenne al jaren gratis binnen KPN Compleet, maar nu dus niet meer.

Wat doet men hier met de oude kastjes (die niet worden omgeruild)? Zijn er nog instanties/hobbyisten die de spare parts kunnen gebruiken? :)

• antidote
@Shadow_Zero met de oude decoders kun je zo ongeveer niks meer, hoogstens radio luisteren. Mijn Topfield eindigt binnenkort in de container voor elektronica op de gemeentewerf. Antennes en toebehoren zijn natuurlijk nog wel bruikbaar voor dvb-t2.

• Shadow_Zero
antidote schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:20:
@Shadow_Zero met de oude decoders kun je zo ongeveer niks meer, hoogstens radio luisteren. Mijn Topfield eindigt binnenkort in de container voor elektronica op de gemeentewerf. Antennes en toebehoren zijn natuurlijk nog wel bruikbaar voor dvb-t2.
Smart cards idem dito?

• MedionAkoya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

antidote schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:20:
Geen mogelijkheid om jpg, mp3 of mp4 af te spelen?
Met mijn Megasat DVB-T2-decoder kan ik jpg, mp3 of mp4 afspelen.

De oplader en antenne kan je inderdaad hergebruiken.

Civiele Techniek.

• Shadow_Zero
@MedionAkoya: Ik heb oude Samsung Twin Tuners (en nog zo'n Anysee USB ding), want die gebruikte ik nog om via SCART op te nemen op de hdd-recorder. Dus dat is alleen tv en radio ;)

Shadow_Zero wijzigde deze reactie 12-07-2019 17:55 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• antidote
KPN heeft voorafgaand aan de omzetting alle smartcards gedeactiveerd, dus die kunnen in het plakboek :) .
MedionAkoya schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:59:
[...]

Geen mogelijkheid om jpg, mp3 of mp4 af te spelen?
Met mijn Megasat DVB-T2-decoder kan ik jpg, mp3 of mp4 afspelen.
Of de Topfield dat ook kan weet ik eerlijk gezegd niet. De duidelijk hoorbare harddisk zou daarbij een nadeel zijn.

• franssie
In dezelfde trant, ik heb nog wat Conax insteek-decoders - wordt dat nog ergens gebruikt? De nieuwe KPN codering is dacht ik een ander systeem maar als ik voor niets of weinig er iemand anders blij mee kan maken is dat beter dan weggooien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
misschien dat je ze op Ebay nog raakt.. Conax wordt voor DVB-S(2) in het buitenland nog wel wat gebruikt geloof ik maar goed verwacht er niet te veel van

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 07:15

CurlyMo

www.pilight.org

Heeft iemand een tip voor een sterke antenne? Ik heb de standaard oude digitenne antenne, maar daarbij verlies ik regelmatig signaal. Dat ding doet 10 – 17dB.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• franssie
@CurlyMo als dat niet voldoende is heb je waarschijnlijk geen goed zicht op de zender ben ik bang. Als het alleen om de NPO mix gaat zou je een Yagi (hark) antenne kunnen proberen die enigszins op die frequentie resoneert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• antidote
CurlyMo schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:04:
Heeft iemand een tip voor een sterke antenne? Ik heb de standaard oude digitenne antenne, maar daarbij verlies ik regelmatig signaal. Dat ding doet 10 – 17dB.
Als de antenne 5 volt voeding krijgt vanuit de tuner of een power inserter, en binnen op de best mogelijke plaats staat, en de ontvangst is dan nog niet goed, kun je inderdaad aan een buitenantenne gaan denken.
Wat is de afstand tot de zendmast?

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:44
@CurlyMo Soms kun je veel winst behalen door de antenne te verplaatsen, iets verschuiven of draaien, een metalen plaat er onder etc. Soms heb ik geen signaal en een halve meter verderop weer prima. De kabel kan slecht zijn of ik heb ook wel eens last gehad van een stoorzender (de radio amateur in de buurt?) het signaal nivo was dan ineens heel hoog en de kwaliteit heel laag. En idd de LED in de antenne moet aan zijn ten teken dat hij spanning krijgt van de injector.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

antidote schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 01:51:
[...]

Als de antenne 5 volt voeding krijgt vanuit de tuner of een power inserter, en binnen op de best mogelijke plaats staat, en de ontvangst is dan nog niet goed, kun je inderdaad aan een buitenantenne gaan denken.
Ik sluit dat ding gewoon aan op de tuner met coax. Of daar vervolgens ook voeding vandaan komt weet ik niet.
Wat is de afstand tot de zendmast?
Zo'n 6 kilometer.
Ploink schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 04:35:
@CurlyMo Soms kun je veel winst behalen door de antenne te verplaatsen, iets verschuiven of draaien, een metalen plaat er onder etc. Soms heb ik geen signaal en een halve meter verderop weer prima. De kabel kan slecht zijn of ik heb ook wel eens last gehad van een stoorzender (de radio amateur in de buurt?) het signaal nivo was dan ineens heel hoog en de kwaliteit heel laag. En idd de LED in de antenne moet aan zijn ten teken dat hij spanning krijgt van de injector.
Ploink schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 04:35:
@CurlyMo Soms kun je veel winst behalen door de antenne te verplaatsen, iets verschuiven of draaien, [...]
Soms heb ik geen signaal en een halve meter verderop weer prima.
Dat doe ik nu ook. Dat heeft de meest ideale plek opgeleverd, maar ook die stoort regelmatig. Ik had er met DVB-T nooit last van.
een metalen plaat er onder etc.
Dit heb ik nog niet geprobeerd.
De kabel kan slecht zijn of ik heb ook wel eens last gehad van een stoorzender (de radio amateur in de buurt?) het signaal nivo was dan ineens heel hoog en de kwaliteit heel laag.
Hoe kom ik daar achter?
En idd de LED in de antenne moet aan zijn ten teken dat hij spanning krijgt van de injector.
Die LED is ondertussen zo oud dat ik dat moeilijk kan zien :)

Ik dacht misschien aan een krachtigere antenne, maar jullie geven aan dat die standaard antenne goed genoeg moet zijn?

• antidote
@CurlyMo met deze antenne, op zes kilometer van de zendmast, zou je normale ontvangst moeten hebben. Afgelopen week heb ik voor de aardigheid de antenne buiten neergezet. Na het zenders zoeken had ik ontvangst vanaf een zendmast op 30 kilometer afstand. De voeding naar de antenne moet dan (en eigenlijk altijd) wel aan staan.
In een eerdere post las ik dat je de tuner van de TV gebruikt. In de regel leveren die geen 5 volt op de aansluiting van de antenne. Om te bepalen of deze TV dat kan, kun je kijken in de menu's en de handleiding, of het meten. Als de TV geen voeding levert, kan dat met een power inserter. Die is nodig voor deze en ook voor de meeste andere antennes.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

antidote schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:30:
In een eerdere post las ik dat je de tuner van de TV gebruikt. In de regel leveren die geen 5 volt op de aansluiting van de antenne. Om te bepalen of deze TV dat kan, kun je kijken in de menu's en de handleiding, of het meten. Als de TV geen voeding levert, kan dat met een power inserter. Die is nodig voor deze en ook voor de meeste andere antennes.
Hoe heet die voeding? Ik was even in de handleiding aan het kijken maar vind het zo snel niks. Wanneer ik dit meet, dan moet er 5v lopen tussen gewoon de buitenste en binnenste aansluiting van de coax connector?

Geen stroom uit de coax aansluiting :)

CurlyMo wijzigde deze reactie 17-07-2019 18:35 (3%)

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 06:30
@CurlyMo De benaming ervan is: DVB-T Power Inserter

König Power Inserter

Ik kwam deze oplossing van een mede-tweaker nog tegen...

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@PE4000 ik had het gevonden, ik vind ze alleen erg duur voor wat het doet. Typisch Ali producten maar daar niet te vinden.

• PE4000
Dat noemen ze ook wel een Bias Tee, DC-Injector, POC (Power over Coax).
O.a. luister-/zendamateurs maken wel gebruik van een zo'n Bias-Tee, voor het voeden van een relais, pre-amps enz. Deze zijn ook wat prijziger.

PE4000 wijzigde deze reactie 17-07-2019 21:35 (1%)
Reden: txt correctie

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Ook allemaal niks op te vinden op AliExpress en eBay.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ik denk dat ik er nog wel ergens 1 over heb... maar dan moet ik even kijken komend weekend... mag je tegen verzendkosten (ik denk dat die wel in een bubbeltjes enveloppe door de gleuf past) hebben

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:44
Wat betreft de power injector/inserter, ik had zelf een kabeltje geklust met een USB plug zodat je de inserter kan voeden vanuit een USB socket van de TV. Ik weet niet of je zo'n kabeltje ergens kant en klaar kan kopen, maar dat scheelt een voedingsadapter en de antenne staat alleen aan als de TV ook aan staat :)

• Joen
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22-01 14:03
Ploink schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:32:
Wat betreft de power injector/inserter, ik had zelf een kabeltje geklust met een USB plug zodat je de inserter kan voeden vanuit een USB socket van de TV. Ik weet niet of je zo'n kabeltje ergens kant en klaar kan kopen, maar dat scheelt een voedingsadapter en de antenne staat alleen aan als de TV ook aan staat :)
Dat soort kabeltjes heb ik tot dusver 2 keer gratis van KPN opgestuurd gekregen na een belletje. Nu ben ik ook Digitenne klant en had 1x een goede reden om het aan te vragen en de andere keer een smoesje. :P
Dus kant-en-klaar bestaan ze zeker.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Joen Hier alleen Free-to-air kijker, dus dat wordt hem niet.

• SMSfreakie
  • Niet online
@CurlyMo Inserter gevonden... Ding zelf past wel door de brievenbus.. Z'n 12v netvoeding niet... :(

SMSfreakie wijzigde deze reactie 19-07-2019 09:38 (88%)

• Donderstraaltje
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Ik heb ook verschillende van die powerinserters van aliexpress en die zijn gewoon waardeloos. op mijn oude Funke doen die gewoon niks. Houd mijn oog op v&a en marktplaats voor een keer een lokale leuke deal zodat ik verder kan experimenteren.

• SMSfreakie
  • Niet online
Gelukkig ga ik mijn decoder toch alleen met een YAGI gebruiken ( al doet die ook gewoon netjes 5V als het moet :) )

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Voeding was inderdaad het probleem. Nu doet de antenne het weer prima op een verscholen plek. Dank aan @SMSfreakie voor het weggeven van twee van die dingen.

Als iemand er dus nog 1 nodig heeft, ik heb er nog een over :p

• SMSfreakie
  • Niet online
Mooi dat 't werkt.. :)

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22-01 16:09

racinfo

OFF-ROAD E-MTB

Vanaf gister, 23 juli op iTV gratis FOX Sports 1 te bekijken, komt dat ook op Digitenne?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:10
@racinfo Volgens dit bericht niet helaas...

Inmiddels kan ik overigens bevestigen dat mijn Strong ontvanger prima de DVB-T signalen ontvangt. Kreeg met de antenne binnen op de 1e verdieping op een metertje afstand van het raam NPO 1, 2 en 3 plus RTV Utrecht en TV West binnen.

Vind alleen wel dat de ontvanger vrij warm wordt. Kan zijn dat dit kwam door het kanalen zoeken, ik hoop dat hij bij regulier gebruik minder warm wordt.

musicfreak wijzigde deze reactie 24-07-2019 13:06 (60%)

Mijn platencollectie op Discogs

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 05:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Uiteraard niet, KPN wil iedereen van Digitenne 'afpesten' :P

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• SMSfreakie
  • Niet online
Tomba schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:36:
[...]

Uiteraard niet, KPN wil iedereen van Digitenne 'afpesten' :P
het is al niet meer levensvatbaar.... denk dat KPN liever gister nog de stekker er uit trok dan vandaag als ze de keuze hadden :+

• Tomba

Tomba

SMSfreakie schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:39:
[...]

het is al niet meer levensvatbaar.... denk dat KPN liever gister nog de stekker er uit trok dan vandaag als ze de keuze hadden :+
Niet voor de absurde prijs die KPN vraagt nee (nog los van het actief stopzetten van smartcards.....)
Gelukkig is NED1-2-3 nog gratis uit de lucht te plukken :)

• SMSfreakie
  • Niet online
Tomba schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:46:
[...]

Niet voor de absurde prijs die KPN vraagt nee (nog los van het actief stopzetten van smartcards.....)
Gelukkig is NED1-2-3 nog gratis uit de lucht te plukken :)
voor zo lang het duurt... :)

en ik blijf er bij dat KPN meteen met de launch van digitenne ook KORTERE abbo perioden had moeten toestaan ipv meteen voor een jaar..

het was immers ideaaal voor de recreant.. ja.. voor de 3 weken vakantie ga ik toch geen jaar abbo afsluiten? :')

• Tomba

Tomba

SMSfreakie schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:48:
[...]

voor zo lang het duurt... :)

en ik blijf er bij dat KPN meteen met de launch van digitenne ook KORTERE abbo perioden had moeten toestaan ipv meteen voor een jaar..

het was immers ideaaal voor de recreant.. ja.. voor de 3 weken vakantie ga ik toch geen jaar abbo afsluiten? :')
KPN wil helemaal geen abonnees; die willen zsm kunnen zeggen dat het niet rendabel is en de frequenties elders inzetten :|

• SMSfreakie
  • Niet online
Tomba schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:53:
[...]

KPN wil helemaal geen abonnees; die willen zsm kunnen zeggen dat het niet rendabel is en de frequenties elders inzetten :|
kunnen ze proberen.. al gok ik dat eerst de NPO achter de smartcard encryptie beland

• antidote
SMSfreakie schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:39:
[...]

Die keuze hadden ze drie jaar geleden. Als ze toen niet meegedongen hadden naar de licentie, waren ze in 2017 van dvb-t af geweest.
Tomba schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:53:
[...]

De dvb-t frequenties inzetten voor ander gebruik zal stuiten op bezwaren vanuit de licentievoorwaarden. Verder is de indeling van frequenties internationaal bepaald.

KPN doet inderdaad niets om digitenne klanten te behouden. Ze lijken er alleen mee door te gaan uit defensieve overwegingen: liever zelf dvb-t houden dan in handen van een concurrent.

• SMSfreakie
  • Niet online
Ja een concurrent die er wel serieuze plannen mee kan hebben.... Maar goed straks met 5G wordt 't toch steeds meer kansloos

• Tomba

Tomba

antidote schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 01:59:
[...]

Die keuze hadden ze drie jaar geleden. Als ze toen niet meegedongen hadden naar de licentie, waren ze in 2017 van dvb-t af geweest.

[...]
Maar dan hadden ze ook de frequenties niet gehad.
[...]

De dvb-t frequenties inzetten voor ander gebruik zal stuiten op bezwaren vanuit de licentievoorwaarden. Verder is de indeling van frequenties internationaal bepaald.
[...]
Toch is de 700 MHz band waarop nu (nog...) Digitenne zit uitstekend geschikt voor 4G (in de USA draait LTE op die frequentie bv) en in de toekomst 5G. Zodra KPN een case kan maken in Den Haag (blabla hoge kosten, te weinig abonnees, men kan ook via internet naar NPO1/2/3 kijken) dat DVT-T2 uit mag zullen ze dat doen denk ik om dan als ‘bedankje voor bewezen diensten’ de frequenties te mogen houden. In België is DVB-T bv al uitgezet dus zo’n raar scenario is het niet.
[...]
KPN doet inderdaad niets om digitenne klanten te behouden. Ze lijken er alleen mee door te gaan uit defensieve overwegingen: liever zelf dvb-t houden dan in handen van een concurrent.
Ik denk toch eerder aan de volgende (kwade) opzet;
- itt DVB-T(2) kan KPN via iTV klanten volgen qua kijkgedrag en dus reclame ‘op maat’ gaan maken
- voor tv kijken via KPN moet je ook internet bij hen hebben (en dan t liefst KPN compleet met mobiele abonnementen) en verdienen ze dus meer
- de frequentie waarop DVB-T2 draait is bijzonder geschikt voor 4G/5G

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Allemaal leuke discussies maar het is gewoon wettelijk geregeld dat alle Nederlanders gratis tenminste één NPO televisie en radio zender moet kunnen ontvangen in geval van nood. Digitenne is daarvoor de aangewezen techniek omdat je dat ook met je caravan kan blijven ontvangen mocht je geen internet bereik hebben.

• antidote
Tomba schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:07:
[...]

Maar dan hadden ze ook de frequenties niet gehad.
Hier reageerde ik op SMSfreakie, die stelde dat ze van digitenne af wilden.
[...]
Toch is de 700 MHz band waarop nu (nog...) Digitenne zit uitstekend geschikt voor 4G (in de USA draait LTE op die frequentie bv) en in de toekomst 5G. Zodra KPN een case kan maken in Den Haag (blabla hoge kosten, te weinig abonnees, men kan ook via internet naar NPO1/2/3 kijken) dat DVT-T2 uit mag zullen ze dat doen denk ik om dan als ‘bedankje voor bewezen diensten’ de frequenties te mogen houden. In België is DVB-T bv al uitgezet dus zo’n raar scenario is het niet.
Dat digitenne weggaat uit de 700 band is in de huidige licentie geregeld. Om de frequenties vanaf 700 MHz vrij te maken, is de omzetting naar dvb-t2 gedaan, en worden de gebruikte kanalen anders ingedeeld. De laatste aanpassingen daarvoor worden in september-oktober gedaan. Uiteindelijk worden voor dvb-t2 minder kanalen en frequenties gebruikt, en komt alles vanaf 700 MHz beschikbaar voor telecom. Dat is geen kwade opzet van KPN, maar een onderdeel van de licentievoorwaarden voor dvbt-2.

Dat dvb-t België is uitgezet klopt niet. In Wallonië is het ongewijzigd beschikbaar. Wat in Vlaanderen is verdwenen is de FTA doorgifte van de publieke zenders. Met een dvb-t abonnement kunnen die wel worden bekeken.
[...]

Ik denk toch eerder aan de volgende (kwade) opzet;
- itt DVB-T(2) kan KPN via iTV klanten volgen qua kijkgedrag en dus reclame ‘op maat’ gaan maken
- voor tv kijken via KPN moet je ook internet bij hen hebben (en dan t liefst KPN compleet met mobiele abonnementen) en verdienen ze dus meer
- de frequentie waarop DVB-T2 draait is bijzonder geschikt voor 4G/5G
Via iTV kan inderdaad kijkgedrag worden gevolgd. Klanten die weggaan van een betaald digitenne abonnement, kunnen echter ook TV gaan kijken via een andere provider of techniek, of het alleen bij de FTA zenders op dvb-t houden. Er zijn ook niet zoveel digitenne abonnees meer. Ik ben benieuwd naar de huidige aantallen, maar het zat al op of onder de 200.000.

antidote wijzigde deze reactie 25-07-2019 10:41 (25%)
Reden: derde gedeelte toegevoegd

• SMSfreakie
  • Niet online
ik klaag op de camping nu even niet hoor..

NPO 1
NPO 2
NPO 3
TV Gelderland
Omroep Flevoland
RTV Drenthe
RTV Oost

toch nog altijd een betere score dan voor de ombouw naar T2 (dan hield het bij NPO1/2/3 & RTV oost wel op uitzondering in 2011 dat RTV Drenthe gewoon landelijk er bij gepropt was :+ )

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22-01 16:09

racinfo

OFF-ROAD E-MTB

Samenvattend, Digitenne heeft alleen nog zin wanneer je op boot, camping of mobiel TV wilt kijken. Met of zonder Abbo , afhankelijk of je de commerciele erbij wilt hebben.
In alle andere gevallen is een basis (of compleet) KPN abbo van iTV de beste oplossing. Met iTV kun je ook op tablet, smartphone, laptop of Samsung(>2017) TV kijken zonder decoder!

Inmiddels al overgegaan, alleen nog 1 HD Digitenne tuner (abbo gratis) voor op de slaapkamer!

racinfo wijzigde deze reactie 13-08-2019 08:17 (11%)

• Joen
Hier in het midden van de provincie Groningen een tevreden Digitenne gebruiker hoor!
Gewoon in de woonkamer. Wel met een coax-kabel naar de eerste verdieping aan een versterker. En aan die versterker dan weer de antenne met powerinserter.
Werkt prima. Alleen onder specifieke warme weersomstandigheden in de zomer is het ontvangst soms wat minder.

• Eärendil
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:36
racinfo schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:13:
Samenvattend, Digitenne heeft alleen nog zin wanneer je op boot, camping of mobiel TV wilt kijken.
Ook als je thuis genoeg hebt aan alleen de publieke zenders is Digitenne een goede optie, want gratis. Ik heb thuis Internet Only met Digitenne FTA

• Shadow_Zero
CurlyMo schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:57:
@PE4000 ik had het gevonden, ik vind ze alleen erg duur voor wat het doet. Typisch Ali producten maar daar niet te vinden.
Donderstraaltje schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:45:
Ik heb ook verschillende van die powerinserters van aliexpress en die zijn gewoon waardeloos. op mijn oude Funke doen die gewoon niks. Houd mijn oog op v&a en marktplaats voor een keer een lokale leuke deal zodat ik verder kan experimenteren.
Heb er net een (of misschien zelfs twee) naar het weggeef rek gebracht bij Awesomespace in Utrecht :o
(misschien ligt het er nog)

• eymey
Eärendil schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:05:
[...]

Ook als je thuis genoeg hebt aan alleen de publieke zenders is Digitenne een goede optie, want gratis. Ik heb thuis Internet Only met Digitenne FTA
Precies dit. de publieke zenders via DVB-T2 FTA hebben prima beeldkwaliteit voor het kijken van lineaire TV (meeste programma's waarbij HD meerwaarde heeft komen wat mij betreft toch bij de NPO ).

Hier Internet Only (Tweak, 1 Gbps) + FTA DVB-T2 + NLZiet voor de commerciele zenders + gemist.

• Donderstraaltje
  • Niet online
Shadow_Zero schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:21:
[...]

[...]

Heb er net een (of misschien zelfs twee) naar het weggeef rek gebracht bij Awesomespace in Utrecht :o
(misschien ligt het er nog)
Bedankt maar helaas kom ik voorlopig niet in Utrecht.

• SMSfreakie
  • Niet online
Zo.. ok terug van de campung!

niet heel erg veel naar DVB-T2 gekeken... wat mij opviel, is dat ondanks dat het signaal volgens mijn ali decoder uitstekend was ( 90+% zowel op sterkte / kwaliteit ) het toch nog wel eens blokjes opleverde..?

maar goed misschien voor volgend jaar toch eens een andere antenne proberen....
heb nog ergens een Funke v4 (DSC500?) slingeren.. alleen kan nog even niet achter halen hoeveel dB dat ding doet :+

• PE4000
Funke DSC500E antenne

Frequency range VHF: 174 - 230 MHz
Frequency range UHF: 470 - 862 MHz
Antenna gain VHF: 16 dBi
Antenna gain UHF: 18 dBi
Amplifier gain VHF: 20 dB
Amplifier gain UHF: 20 dB

Zie Funke Catalogus 2019 blz. 52 in PDF.

Was die antenne toen ook al duobander?

• SMSfreakie
  • Niet online
krijg je dan 18+20dB :? = 38dB versterking?

en wat krijg je als 18dB versterker achter een 18dB versterker hangt eigenlijk?

SMSfreakie wijzigde deze reactie 20-08-2019 20:11 (52%)

• PE4000
Volgens de brochure PDF is het 25 dBi.

• franssie
SMSfreakie schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:10:
krijg je dan 18+20dB :? = 38dB versterking?

en wat krijg je als 18dB versterker achter een 18dB versterker hangt eigenlijk?
dB mag je optellen ipv vermenigvuldigen als ik het goed heb omdat het daarop ontworpen is en dus een nogal maffe schaal. Dus 36 dB.
Bij een redelijk goed signaal krijg je dan waarschijnlijk oversturing van de ontvanger.

franssie schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:32:
[...]

dB mag je optellen ipv vermenigvuldigen als ik het goed heb omdat het daarop ontworpen is en dus een nogal maffe schaal. Dus 36 dB.
Bij een redelijk goed signaal krijg je dan waarschijnlijk oversturing van de ontvanger.
Precies! mafketels met zoveel versterking.

• SMSfreakie
  • Niet online
nouja de Teleco die ik nou gebruikte doet ook 36dB (regelbaar) maar met minder versterking werd t niet beter..

Antenne -> 1 meter Coax (RG6U met prefab F-Conn) Versterker -> 15 meter RG6U (ook prefab connectors)

maar goed volgend jaar de Funke ook maar eens mee :+

• neeecht
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:20
KPN Digitenne verandering Randstad:

2019-09-16:
http://x264.nl/dump/dvb-t2-amsterdam-2019-09-16.jpg

2019-09-17:
http://x264.nl/dump/dvb-t2-amsterdam-2019-09-17.jpg

Geen idee waarom KPN besloten heeft om niet kanaal 29 te gebruiken voor de Randstad en een ander kanaal voor Den Burg.
Sterker nog, met DVB-T2 had dezelfde kanalen als de Randstad ook prima gelukt.
Nog sterker nog, volgens mij hadden ze gewoon makkelijk 5 landelijke muxen kunnen opzetten.
Zeker met de huidige ontvangers een eitje.

Er zal vast een reden zijn waarom je in de Randstad wel overal dezelfde frequenties kunt gebruiken, maar als je een stukje verder rijdt niet. Misschien te maken met antenne hoogtes en weer condities.

Volgens mij had 600 MHz leegmaken ook nog wel gelukt, maar zal nu in gebruik blijven tot 2030.

5G / 600 MHz overlay:
http://x264.nl/dump/dvb-t2-amsterdam-2019-09-17-5g-overlay.jpg

Ik zie KPN niet meer kanalen inzetten.

Niet gebruikte kanalen: 38,41,43
Mogelijk heeft dit nog met microfoon gebruikers te maken, echter is hiervoor één kanaal zat.
28 kanalen totaal beschikbaar, zeg 3 voor microfones, dan had je 5x5 kanalen voor je gebieden.
Met de 600 MHz band ook leeg, dan: 18 kanalen totaal, 3 voor microfoons (mgoed die zitten al in de 600 MHz, dus had gecoordineerd kunnen worden.), dan was 15 kanalen prima geweest.
Er zal wel een reden voor zijn. :)

Nu wachten tot 2019-10-22 en de 700 MHz band zal mooi leeg zijn.
neeecht schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:49:
Er zal vast een reden zijn waarom je in de Randstad wel overal dezelfde frequenties kunt gebruiken, maar als je een stukje verder rijdt niet. Misschien te maken met antenne hoogtes en weer condities.

Niet gebruikte kanalen: 38,41,43
Mogelijk heeft dit nog met microfoon gebruikers te maken, echter is hiervoor één kanaal zat.
28 kanalen totaal beschikbaar, zeg 3 voor microfones, dan had je 5x5 kanalen voor je gebieden.
Met de 600 MHz band ook leeg, dan: 18 kanalen totaal, 3 voor microfoons (mgoed die zitten al in de 600 MHz, dus had gecoordineerd kunnen worden.), dan was 15 kanalen prima geweest.
Er zal wel een reden voor zijn. :)

Nu wachten tot 2019-10-22 en de 700 MHz band zal mooi leeg zijn.
  • K38 mag niet voor omroepdoeleinden gebruikt worden en is in gebruik voor radioastronomie.
  • Als een SFN te groot wordt kan je te maken krijgen met zelfinterferentie tijdens "condities" of met een ontvanger die in zeer gunstige ontvangstomstandigheden zit.
  • Internationale coördinatie waardoor bepaalde kanalen niet overal gebruikt kunnen worden. Er is zelfs coördinatie met Engeland doordat de radiogolven redelijk goed propageren over de Noordzee zonder hindernissen.

• Donderstraaltje
  • Niet online
Vannacht is regio Den Haag dus voorzien van nieuwe frequenties.
Net lopen scannen en kan alleen nog de FTA zenders op 618KHz vinden.
De overbuurman met zijn kastje kan ze ook niet vinden.... ben benieuwd of er noodonderhoud komt.

• SMSfreakie
  • Niet online
Edje_Kroketje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:14:
[...]
  • Internationale coördinatie waardoor bepaalde kanalen niet overal gebruikt kunnen worden. Er is zelfs coördinatie met Engeland doordat de radiogolven redelijk goed propageren over de Noordzee zonder hindernissen.
ja dat is toch wel een nadeel van radiogolven... ze stoppen niet bij de grens :)

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Kom er nu (al) achter dat m’n TV niet met dvb-t2 overweg kan. Dan maar een nieuwe. Is er een instelling in de pricewatch die de compatible tv’s toont? Ik zie alleen een keus voor dvb-t2 maar niet voor het type decoder. Of kijk ik niet goed?

ZonPHP PVOutput

• hcQd
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
ericplan schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:55:
Kom er nu (al) achter dat m’n TV niet met dvb-t2 overweg kan. Dan maar een nieuwe. Is er een instelling in de pricewatch die de compatible tv’s toont? Ik zie alleen een keus voor dvb-t2 maar niet voor het type decoder. Of kijk ik niet goed?
Bijna alle recente tv's hebben DVB-T2, het grotere probleem is dat er nu H.265 wordt gebruikt voor video, en dat vind je alleen op 4K-toestellen.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

hcQd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:31:
[...]
Bijna alle recente tv's hebben DVB-T2, het grotere probleem is dat er nu H.265 wordt gebruikt voor video, en dat vind je alleen op 4K-toestellen.
Kom nu deze tegen op Amazon, die lijkt geschikt toch? Het gaat me alleen om de FTA zenders. https://www.amazon.de/JVC...=669059031&s=ce-de&sr=1-1

ZonPHP PVOutput

• hcQd
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
@ericplan Die zal waarschijnlijk wel werken. Als het goedkoper moet kun je ook een losse decoder nemen, voor zo'n 20 euro kun je er eentje vinden op AliExpress.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Losse decoder gaat het niet worden, nog een kastje met bijbehorende afstandsbediening heeft een zeer lage WAF. Oude TV is 26”, 32” past nog net op de huidige plek. En het stapje naar full HD is ook leuk.
Maar dus wel graag enige zekerheid of het werkt, voordat ik in Duitsland bestel.

ZonPHP PVOutput

• xippie
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19-01 06:53
ericplan schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:37:
Losse decoder gaat het niet worden, nog een kastje met bijbehorende afstandsbediening heeft een zeer lage WAF. Oude TV is 26”, 32” past nog net op de huidige plek. En het stapje naar full HD is ook leuk.
Maar dus wel graag enige zekerheid of het werkt, voordat ik in Duitsland bestel.
In Duitsland hebben ze al veel langer DVB-T2 x265, dus 99,9% zeker als je dat besteld dat het werkt. Of het moet een overjarig model zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eymey
Er staat in de specificaties wel HEVC/h265 achter het dvb-t2 gedeelte van de tuners lijst, dus tsja....
Duitsland heeft een handig lijstje online waar je ook kunt filteren op TV's die geschikt zijn en dus T2 en HEVC ondersteunen.

https://www.tv-plattform.de/de/dvb-t2-hd-geraeteliste

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Edje_Kroketje schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 07:41:
Duitsland heeft een handig lijstje online waar je ook kunt filteren op TV's die geschikt zijn en dus T2 en HEVC ondersteunen.

https://www.tv-plattform.de/de/dvb-t2-hd-geraeteliste
In Duitsland wordt bij veel TV's gezegd dat ze DVB-t2 HD ondersteunen. Is dat hetzelfde als HEVC of H265?

Kwam verder nog een Franse vergelijkingssite waar het gewoon bij de items staat.

Beetje suf dat je in de Pricewatch geen HEVC of H265 kan selecteren. Want dvb-t2 zegt niet genoeg.

ZonPHP PVOutput

ericplan schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:20:
[...]

In Duitsland wordt bij veel TV's gezegd dat ze DVB-t2 HD ondersteunen. Is dat hetzelfde als HEVC of H265?
Ja.

• eymey
Is dat zo? Want ik kan me voorstellen dat DVB-T2 HD ook h.264 kan zijn.....

• neeecht
Voor de mensen met een buitenantenne of die hoog wonen.

Voor de regio Amsterdam kun je prima de mast van Alphen aan den Rijn meepakken, kanaal 39:
http://x264.nl/dump/kpn-dvbt-2-2019-10-07-binnen-antenne.jpg

Bovenstaande is met een binnenantenne zo'n 50 cm van het raam.
Wel vrij zicht (kan net de DVB-T2 antennes zien) op de mast van Alphen aan den Rijn, zo'n 30 km.
Ideaal als je TV Utrecht/TV West wilt kijken i.p.v. NH Nieuws.

• FrankRicard
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20-01 00:43
eymey schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:06:
Dat kan, maar in Duitsland gebruiken ze ook 265, dus als ze daar zeggen dat het bij hen werkt, werkt het in NL ook.

• neeecht
De laatste sites zijn ook uit op de 700 MHz band:

http://x264.nl/dump/700mhz-2019-10-08-0000-dvbt-2.jpg

http://x264.nl/dump/700mhz-2019-10-08-0001-dvbt-2.jpg

http://x264.nl/dump/700mhz-2019-10-08-0005-dvbt-2.jpg

En de volledige DVB-T2 band in de regio Amsterdam:
http://x264.nl/dump/470-694mhz-2019-10-08-dvbt-2.jpg

neeecht wijzigde deze reactie 08-10-2019 00:13 (19%)

• Joen
ericplan schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:20:
[...]

Nee, niet per se.
Kwam verder nog een Franse vergelijkingssite waar het gewoon bij de items staat.

Beetje suf dat je in de Pricewatch geen HEVC of H265 kan selecteren. Want dvb-t2 zegt niet genoeg.
Ja, dat is wel onhandig inderdaad.
Nee
eymey schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:06:
Precies daarom staat DVB-T2 niet gelijk aan HEVC + H.265. DVB-T2 is het draagsignaal en H.265 de codec. TV's en ontvangers die alleen de H.264 codec aan boord hebben zullen dus nooit de H.265 streams kunnen decoderen.

Nu ben ik geen expert, maar ik heb er wel genoeg over gelezen om bovenstaande nog te kunnen snappen en uitleggen.

Joen wijzigde deze reactie 08-10-2019 02:51 (5%)

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Nog wat verder gespit. In Duitsland is DVB T2 HD een merknaam met bijbehorend logo. Het gaat dan om HEVC/H.265. Digitenne zou dus moeten werken.

Wikipedia: DVB-T2 HD – Wikipedia

https://www.tv-plattform.de/de/dvb-t2-hd-logos

ericplan wijzigde deze reactie 08-10-2019 08:54 (6%)

ZonPHP PVOutput

• eymey
Ah kijk, dat maakt het wel wat duidelijker (en geeft ook uitsluitsel over specifiek de Duitse markt).

Als ik dan bij die eerder genoemde JVC op Amazon.de kijk, dan kan je er denk ik inderdaad wel van uit gaan dat die, door het expliciet vermelden hiervan, echt h.265/HEVC op DVB-T2 doet.

En dan zel ie het dus ook idd hier doen.

Overigens heb ik zelf m'n Raspberry Pi + DVB-T2 spul weer op een iets lager pitje staan.... tegenwoordig heeft NLZiet ook 1080p op alle live en "begin gemist" streams van de belangrijkste zenders (dus niet alleen de publieken). En dat komt qua beeldkwaliteit heel erg overeen met de 1080p HEVC streams van DVB-T2 :)

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Na veel gezoek is het uiteindelijk een Toshiba 32L3863 geworden. Met een DVB-T2 HD logo op de doos. Werkt probleemloos met mijn Digitenne FTA aanbod. Installatie snel en probleemloos en gewoon de oude actieve antenne gebruikt.

ZonPHP PVOutput

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

ZonPHP PVOutput

• neeecht
Edje_Kroketje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:14:
[...]
  • K38 mag niet voor omroepdoeleinden gebruikt worden en is in gebruik voor radioastronomie.
  • Als een SFN te groot wordt kan je te maken krijgen met zelfinterferentie tijdens "condities" of met een ontvanger die in zeer gunstige ontvangstomstandigheden zit.
Kanaal 38 zie ik signalen.
Geldt het alleen voor Nederland, of?

http://x264.nl/dump/spectrum_amsterdam_375mhz-875mhz_2019-10-12-dvbt2.jpg
neeecht schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:39:
[...]

Kanaal 38 zie ik signalen.
Geldt het alleen voor Nederland, of?

[Afbeelding]
Weet ik ook niet, zou kunnen. Wellicht iets te maken met de Radio Telescoop in Dwingelo?

Ik wist het en zie het hier ook terug: Wikipedia: UHF-kanaalindeling

In het nationaal frequentieplan kom ik dit tegen:
  • Radio-astronomie Aangewezen voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
  • Mobiele communicatie, laagvermogen audioverbindingen. Beperkt vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag
.

En bij ofcom zie ik dit: Channel 38 (606 – 614 MHz) is the new home for licensed radio microphones and in-ear monitors. All manufacturers are offering new equipment on channel 38.

Edje_Kroketje wijzigde deze reactie 12-10-2019 17:56 (32%)

• neeecht
@Edje_Kroketje
Ah, het was een kleine spiegel, iets teveel gain en geen filters voor de Airspy R2.
Dat zagen we op het plaatje. Nu ik direct naar 610 MHz kijk zie ik het signaal 'de verkeerde kant' op bewegen.
K38 is dus leeg. Dank voor de info!

• Chris.nl
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online
'k Ben naar een nieuwbouw huis gegaan, aangezien ik toch enkel NPO kijk direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om m'n TV abonnement op te zeggen en voor DVB-T2 een cai kabel naar zolder te trekken. De actieve binnenantenne staat achter een schot op zolder. Het resultaat is perfect HD beeld, 4 regionale zenders ipv 2 en geen enkele storing wanneer er een brommer of vrachtwagen voorbij komt.

Met een simpele XORO ontvanger zelfs timeschift en opname functionaliteit. Kortom, ik ben content en kan 't aanbevelen aan ieder die genoeg heeft aan NPO.

• Side_swipe
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 09-12-2019
In de categorie domme vragen.......

Ik heb nog een TK5300 tuner/decorder. Dus DVB-T1. Is deze nog ergens bruikbaar bijvoorbeeld in het buitenland of is het echt onbruikbaar.

We hadden signaal van EDPNET. Er komt dit jaar nog glasvezel in de straat dus geen nieuw abonnement genomen en nu even niks behalve Netflix via een 4mb ADSL lijntje...

Side_swipe wijzigde deze reactie 27-11-2019 09:27 (1%)
Reden: vaudje in tekst

• cornfed99111
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22-01 13:44
In bepaalde regio's in Europa is DVB-T nog steeds actief.
Wallonië en Luxemburg bijvoorbeeld. Google naar het specifieke land en naar DVB-T of DVB-T2.
Daar zou de ontvanger nog moeten werken.

In alle andere gevallen is het een zaak voor een recycle station.
cornfed99111 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:39:
In bepaalde regio's in Europa is DVB-T nog steeds actief.
Wallonië en Luxemburg bijvoorbeeld. Google naar het specifieke land en naar DVB-T of DVB-T2.
Daar zou de ontvanger nog moeten werken.

In alle andere gevallen is het een zaak voor een recycle station.
Bedenk dat als het om gecodeerde uitzendingen gaat de TF-5300K alleen een Conax decoder aan boord heeft. FTA is uiteraard nooit een probleem.

• beach_a
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21-01 17:18
Beste lezers

Vorige week een Xoro HRT8720 besteld. Prima beeld, NL 1, 2 en 3 en 2 regionalen. Echter ik vind de afstandsbediening maar zozo. Eerst regeerde de ontvanger zeer slecht op de a/b, na een factory reset is het al beter. Echter ik moet altijd heel goed mikken op de ontvanger om respons te krijgen. met de a/b van mijn TV kan ik op de muur mikken of het plafond en dan reageert de TV. Met de Xoro moet je best goed mikken.

Heb ik een maandagochtendmodelletje of hebben jullie dezelfde ervaring?

Laat weten!

• Chris.nl
  • Niet online
beach_a schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:36:
Beste lezers

Vorige week een Xoro HRT8720 besteld. Prima beeld, NL 1, 2 en 3 en 2 regionalen. Echter ik vind de afstandsbediening maar zozo. Eerst regeerde de ontvanger zeer slecht op de a/b, na een factory reset is het al beter. Echter ik moet altijd heel goed mikken op de ontvanger om respons te krijgen. met de a/b van mijn TV kan ik op de muur mikken of het plafond en dan reageert de TV. Met de Xoro moet je best goed mikken.

Heb ik een maandagochtendmodelletje of hebben jullie dezelfde ervaring?

Laat weten!
Hier kan ik met de Xoro afstandsbediening prima zappen... Hoef niet enorm precies te mikken.

Heb je al nieuwe (andere dan de meegeleverde) batterijen geprobeerd? Hopelijk is het daarmee al verholpen.

• beach_a
Bedankt voor je reactie. Nogmaals naar de batterijen gekeken, gemeten (en goed). Toch andere batterijen erin en nu lijkt het allemaal in orde. Schiet mij maar lek....

Ik had dus al verse batterijen gebruikt en niet de bijgeleverde batterijen. Blijkbaar maandagochtend batterijen :-)

Follow up question: Heeft het zin te upgraden naar de laatste firmware? Heb nu 1.19 de laatste versie is 1.40?

beach_a wijzigde deze reactie 21-01-2020 15:37 (16%)

• Chris.nl
  • Niet online
beach_a schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:13:
Bedankt voor je reactie. Nogmaals naar de batterijen gekeken, gemeten (en goed). Toch andere batterijen erin en nu lijkt het allemaal in orde. Schiet mij maar lek....
pie piew
Ik had dus al verse batterijen gebruikt en niet de bijgeleverde batterijen. Blijkbaar maandagochtend batterijen :-)

Follow up question: Heeft het zin te upgraden naar de laatste firmware? Heb nu 1.19 de laatste versie is 1.40?
Tja, (google translate) changelog zegt:

Verbeteringen in 1.40:
- Problemen met freenet TV-berichten opgelost
- Geoptimaliseerd OTA-updatemechanisme
- Algemene stabiliteits- en prestatieverbeteringen
- Problemen met de verwerking van de "radio_service_genre_descriptor" opgelost
- UI en Duitse lokalisatie verbeterd

Waarschijnlijk kan het geen kwaad om te updaten, maar voor een offline device is het geen noodzaak qua beveiliging en soms gaat de "if it ain't broke, don't fix it" wijsheid op.

Chris.nl wijzigde deze reactie 21-01-2020 15:56 (5%)

• beach_a
Bedankt voor de info. Ik had de liesmich ook gevonden. Het item ´betere stabiliteit´ is m.i. al genoeg om te upgraden.

Zijn er nog verborgen features in dit apparaat? Ik heb geprobeerd er een wifi dongle aan te hangen maar dat gaf geen respons. Ik kan ook nergens vinden wat de USB max stroom is die deze kan leveren. Mijn USB stick (gaat al jaren mee) is slechts 2Gb en het apparaat klaagt dat daarmee niet opgenomen kan worden. Ik heb nog wel een USB HDD van 40Gb liggen, maar dan heb ik wel ca 500mA nodig schat ik zo. Kan het ook even proberen natuurlijk.....

• Chris.nl
  • Niet online
beach_a schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:09:
Bedankt voor de info. Ik had de liesmich ook gevonden. Het item ´betere stabiliteit´ is m.i. al genoeg om te upgraden.

Zijn er nog verborgen features in dit apparaat?
Niet dat ik weet.
Ik heb geprobeerd er een wifi dongle aan te hangen maar dat gaf geen respons. Ik kan ook nergens vinden wat de USB max stroom is die deze kan leveren. Mijn USB stick (gaat al jaren mee) is slechts 2Gb en het apparaat klaagt dat daarmee niet opgenomen kan worden. Ik heb nog wel een USB HDD van 40Gb liggen, maar dan heb ik wel ca 500mA nodig schat ik zo. Kan het ook even proberen natuurlijk.....
Externe hhd geformatteerd als fat32 zou prima kunnen werken. Gebruik het zelf ook.
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True