Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +4Henk 'm!
Het grote Digitenne topic deel 12
Twaalf topics, dertien mislukte opnames.

Vorige delen:
- [DVB-T] Het grote Digitenne/edpnet topic deel 11
- [DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 10
- [DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 9
- [DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 8
- Het grote Digitenne topic deel 7
- Het grote Digitenne topic deel 6
- Het grote Digitenne topic deel 5
- Het grote Digitenne topic deel 4
- Het grote KPN Digitenne topic deel 3
- Het grote Digitenne/KPN Digitale TV (DVB-T) topic deel 2
- KPN begint met Digitale TV
- Digitenne
Wat is KPN Digitenne
KPN Digitenne is de merknaam waaronder digitale tv via de ether wordt aangeboden. De achterliggende gebruikte standaard is nu nog DVB-T, Digital Video Broadcasting - Terrestrial. Het grote voordeel van deze techniek is dat beelden digitaal kunnen worden gecomprimeerd, waardoor er meer zenders op een frequentie passen. De DVB-T standaard beschrijft dat hiervoor MPEG-2 encoding moet worden gebruikt. KPN Digitenne krijgt op deze manier 5 a 6 zenders op een frequentie, waar met een analoge uitzending slechts 1 zender op zou passen. Vanaf 2018 gaat KPN dit omzetten naar DVB-T2 en H.265.
Om deze techniek commercieel rendabel te maken in Nederland wordt er abonnementsgeld gevraagd voor het bekijken van de commerciele zenders. In het buitenland (o.a. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk) is dit vaak gratis, in Nederland is dat echter niet mogelijk omdat de commerciële zenders al voldoende "bereik" hebben via de kabel. Hierdoor hebben ze geen behoefte om voor DVB-T uitzendingen te betalen, waardoor dit niet anders is op te lossen dan met een abonnement. De abonnementskosten voor 2 televisies zijn vergelijkbaar met kabeltelevisie. Met 1 televisie is het ietsje goedkoper. (Ziggo: €18,70 p/m, Digitenne €15,50 p/m) De beeldkwaliteit van Digitenne is wel minder dan die van de kabel door de beperkte bandbreedte die beschikbaar is in de ether. Ook het zenderaanbod is beperkter. Om er voor te zorgen dat de uitzendingen niet worden bekeken door mensen die niet hebben betaald, wordt het beeld gecodeerd. In de satellietwereld is dit een bekend begrip. Door middel van een smartcard, die door KPN moet worden geactiveerd, is het mogelijk de signalen te decrypten. Hiervoor is gekozen voor de Conax encryptie. Deze gaan tegelijk de overstap naar DVB-T2 vervangen worden door een Irdeto CAS die in een ontvanger is ingebouwd. Geen losse smartcard meer. Omdat de uitzendingen door de ether gaan is het gebruik van KPN Digitenne niet beperkt tot thuis. Voorbeelden van toepassingen zijn televisie in de auto, of op de camping.
Vernieuwingen bij Digitenne en waar is de oude informatie?
KPN gaat beginnende in het vierde kwartaal van 2018 Digitenne omzetten van DVB-T naar DVB-T2, MPEG-2 naar H.265 en Conax smartcards naar Irdeto zonder smartcard ingebouwd in ontvangers. Dit gaat per regio en moet april 2019 zijn afgerond.

Voor informatie over smartcards, CAMs en MPEG-2 verwijs ik door naar [DVB-T]Het grote Digitenne/edpnet topic deel 11. Hier vragen over stellen kan wel gewoon in dit topic.
Benodigdheden
Decoder
Allereerst is er een apparaat nodig dat de signalen opvangt en omzet in beeld en geluid, een decoder. Deze apparaten zijn er in verschillende soorten en maten. KPN biedt hiervoor standaard een single tuner decoder aan: de ZTE ZXV7200. De eerste ontvanger krijg je altijd gratis in bruikleen. Single tuner wil zeggen dat er één decodeer-element in zit. Dit apparaat is dus voldoende om gewoon televisie te kunnen kijken op een televisie. Voor elke televisie is een aparte decoder nodig.

Insteekkaarten, twintuners en recorders doet KPN niet meer aan. Het officiële* advies is om je videorecorder van zolder te halen en aan te sluiten op de composietaansluiting van de digitale ontvanger.

Van de topicstarter. Het officiële advies van KPN is om maandelijks je poeplap te trekken voor interactieve TV met opnameabonnement van KPN.

Als je TV overweg kan met DVB-T2 en H.265 zijn de publieke omroepen sowieso te ontvangen. Ook met een DVB-T2 USB-stick voor PC of laptop is dit mogelijk.

Antenne
Bijgeleverd bij de decoders van KPN krijg je een antenne. In principe is elke antenne voor UHF kanaal 21-69 geschikt. De antennes van KPN voor binnen en buiten zijn identiek, er is slechts een losse houder nodig om de binnenantenne buiten te plaatsen. Vroeger (2010 en eerder ongeveer) waren de binnen- en buitenantennes nog aparte producten.

Let er ook goed op dat veel tuners de mogelijkheid hebben 5 volt aan een antenne te leveren. De antennes van KPN hebben dit nodig. Met een gewone onversterkte antenne (zoals de meeste "hark" antennes) is dit echter niet gewenst. Meestal is deze optie aan of uit te zetten in het systeemmenu van de decoder. Als je een erg sterk signaal hebt omdat je dichtbij een zendmast zit kan je ook een oude coaxverlengkabel pakken: steek de plug in je TV en strip aan het andere uiteinde 12,5cm van de mantel af maar laat de kern en plastic kernisolatie op z'n plek. Als je dan zorgt dat de 12,5cm gestripte kabel rechtop staat heb je ook een simpele antenne die ruimschoots zal volstaan in gebieden met veel signaal. Het voordeel is dat je hiervoor geen antenne hoeft te kopen en ook geen 5V (inserter) nodig hebt.

Abonnement
Tot slot kan je er dus voor kiezen om een abonnement af te sluiten. Dat is nodig als je meer zenders wilt bekijken dan publieke en regionale omroepen. Zie de "Vraag en antwoord" sectie voor de huidige abonnementsprijs. Voor dat bedrag huur je één ontvanger, een tweede en derde ontvanger huren kost €5,- per stuk per maand. Zelf kopen kan niet. Voor €7,50 per maand extra kan je ook nog Fox Sports Eredivisie erbij krijgen.
Welke zenders kan ik met KPN Digitenne bekijken?
Op het moment van schrijven zijn dat de volgende televisiezenders:
• NPO 1, 2, 3 (ook zonder abonnement te bekijken)
• RTL 4, 5, 7, 8, Z
• Net5, SBS6, Disney XD/Veronica
• Comedy Central
• Nickelodeon/TeenNick
• MTV
• één, Canvas
• Discovery
• TLC
• Eurosport
• BBC 1
• BBC 2
• National Geographic Channel
• 24Kitchen
• Fox
• Xite
• Investigation Discovery
• CNN
• Meiden van Holland Hard (rampetampen)
• De regionale zenders (ook zonder abonnement te bekijken, welke is afhankelijk van je regio/zendmast)
• In deling met Fox Sports Eredivisie live 3: van 01:00 t/m 06:00 ONS, overdag Cartoon Network en ’s avonds AT5

Extra zenders:
• Fox Sports Eredivisie live 1 en 3

De volgende radiozenders zijn tevens te beluisteren:
• Radio 1, 2, 3FM, 4, 5, 6 (FTA)
• Radio Veronica
• Sky Radio
• Radio 538
• 100% NL
• Q-Music
• Classic FM
• Radio 10
• Arrow Classic Rock
• Business Newsradio (BNR)
• Slam! FM
• Regionale zender (FTA)
• FunX (FTA)
• BBC radio 1
• BBC radio 2
• BBC radio 3
• BBC radio 4
• Sublime FM
• VRT Radio 1
• VRT Radio 2
• MNM
• Stubru
• Klara
Vraag en antwoord over de overstap
Wat is DVB-T2?
DVB-T2 is de opvolger van DVB-T. Simpel gezegd zijn radiogolven analoog, net als bijvoorbeeld je stem. Je kan je stem echter wel gebruiken om digitale data over te brengen, bijvoorbeeld door heel hard "ÉÉN! ÉÉN! ÉÉN! NUL! ÉÉN! NUL! NUL! ÉÉN!" te roepen. Dat kan natuurlijk efficiënter en dat is DVB-T(2) dan ook. Zo kan digitale video, radio of internet met analoge radiogolven worden uitgezonden. Daarnaast zitten er technieken in om fouten tijdens de overdracht te herstellen zodat de beeldkwaliteit constant blijft. DVB-T2 is efficiënter dan DVB-T waardoor meer zenders en/of hogere kwaliteit kunnen worden uitgezonden.

Wat is H.264? Wat is H.265?
H.264 = MPEG-4 AVC = Advanced Video Coding
H.265 = HEVC = High Efficiency Video Coding

H.264 en H.265 zijn technieken om bewegend beeld om te zetten in een digitale datastroom. Net zoiets als JPEG dus, maar dan voor bewegend beeld. Ook hier: H.265 is een stuk efficiënter dan H.264. MPEG-2 wat Digitenne nu gebruikt is een voorloper hiervan.

Waarom gaat KPN over op DVB-T2/H.265?
Deels omdat het moet, het was een voorwaarde voor de nieuwe licentie voor de etherfrequenties. Daarnaast kunnen er dus meer zenders in betere kwaliteit uitgezonden worden. Bijkomend voordeel voor KPN is dat ze zo in één klap van alle insteekkaarten voor televisies af kunnen komen evenals gekochte recorders en tuners waar KPN niet maandelijks geld voor kan vangen.

Wanneer?
Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaat KPN ontvangers van klanten omwisselen. De eerste regio's worden in het vierde kwartaal van 2018 omgezet. April 2019 zal de laatste zendmast worden omgezet.

Wat gaat er met Edpnet en andere virtuele providers gebeuren?
Edpnet is exit.

Moet ik ook overstappen?
Nee hoor, je kan ook overstappen op kabeltelevisie, satellietontvangst, IPTV, of je gaat gewoon een goed boek lezen.

Wat heb ik nodig? Insteekkaart?
Voor de publieke zenders (NPO 1/2/3 en de regionale zender) heb je een DVB-T2 ontvanger nodig met ondersteuning voor H.265. Als je op een computer/laptop/tablet/telefoon wil kijken met een USB-stick of vergelijkbaar dan is het H.265 deel puur software. Iedere DVB-T2 ontvanger is dan geschikt mits je er de juiste software bij hebt. Voor de commerciële zenders heb je een kastje van KPN nodig. Dat moet je huren. Geen keuze.

Hoe kan ik de commerciële zenders opnemen?
Door een videorecorder aan te sluiten op de composiet videouitgang van het KPN kastje.

Grapje zeker?
Nee, bloedserieus.

Hè, er zit een USB-poort op de zijkant van het KPN kastje! Dan sluit ik daar gewoon een harde schijf op aan, wie is er nu de slimmerik?
Die USB-poort werkt niet.

Op de achterkant zit een netwerkpoort, ik sluit het KPN kastje aan op mijn netwerk en neem op naar mijn NAS, wie lacht er nu?
Die netwerkpoort werkt ook niet.

Wat moet er gebeuren met de vele duizenden kooptuners die veel mensen nu nog gebruiken?

Okay maar dan krijg ik daar gratis die KPN kastjes voor terug?
De prijs van de eerste is bij het abonnement inbegrepen. De tweede en derde kosten €5,- per maand per stuk. Als je nu drie kooptuners hebt ga je dus €10,- per maand extra betalen.

Ja wacht even. Ik heb die tuners toch al gekocht? En dan moet ik nu gaan betalen? Wie denk je dat ik ben, gekke henkie?
Euh..

Ik kijk FTA, zonder abonnement dus. Wanneer neemt KPN contact met mij op?
Nooit! Jij bent geen klant.

Wanneer gaat de NPO het publiek informeren?
Weet ik veel.
Algemene vragen
Ik heb net een abonnement afgesloten voor KPN Digitenne, maar ik zie alleen de publieke omroepen of mis bepaalde zenders. Hoe komt dat?
Dit zou niet meer voor mogen komen, lees de volgende vragen voor problemen met bereik.

Ik heb mijn setje staan, maar ik heb nergens bereik. HELP!?
Geen man overboord. Probeer allereerst eens de antenne te verplaatsen. DVB-T(2) is erg gevoelig voor de positionering van de antenne. Vaak helpt het om het pijltje op de antenne richting de zendmast te richten, echter verschilt dit van huis tot huis. 0% in het zenderzoekmenu? Niets van aantrekken, gewoon scannen. Bekende bug bij sommige ontvangers.

Een paar algemene richtlijnen voor plaatsing van de antenne: zoek uit waar de zendmast staat (bijvoorbeeld op Google maps). Plaats de antenne dan bij een wand van het huis die "uitkijkt" op de zendmast. Stel de zendmast is in het noorden t.o.v. van je huis en je plaatst de antenne bij een raam dat uitkijkt op het zuiden, dan is er een kans dat je geen ontvangst hebt of slechtere ontvangst hebt dan mogelijk. Als je gewoon enkel glas hebt helpt het om de antenne bij een raam te plaatsen. Verder: hoe hoger, hoe beter. De zolder is vaak ook een goede plek voor de antenne, zelfs als de antenne "door de dakpannen" moet kijken kan dit een goede plek zijn omdat de hoogte zal compenseren.

Als er nou echt geen beeld komt met de binnenantenne terwijl je wel in het ontvangstgebied woont (bijvoorbeeld omdat je in een huis van gewapend beton, dubbel glas en stalen veiligheidsdeuren woont), kijk dan of je wel ontvangst hebt met de binnenantenne in de tuin of voor het huis (je kan hem verlengen met een standaard coax verlengkabel). Mogelijk is zelfs het openen van een raam al voldoende. Heb je dan wel goed beeld, neem dan eens contact op met KPN (in het geval van een KPN Digitenne abonnement). In een aantal gevallen geven zij een buitenantenne, waarmee alsnog een beter bereik kan worden behaald. Leg uit dat je in het ontvangstgebied woont en dat "ie het wel doet als ik de antenne in de tuin zet".

Leuk zo'n buitenantenne maar ik wil/kan/mag geen gat in m'n muur boren voor de kabel, wat nu?
Je kan gebruik maken van een raamdoorvoer, ook wel bekend als Fensterdurchführung. Voor plaatjes zie http://images.google.com/images?q=Fensterdurchf%C3%BChrung. Voor de antenne zelf kan je proberen ergens een balk hout op te hangen (tiewrappen aan de regenpijp ofzo) en dan daar de antenne inschroeven.

Ik heb maar 85% signaal, heeft dat invloed op de beeldkwaliteit?
Nee. DVB-T(2) gebruikt FEC. Als je wel eens iets uit binary nieuwsgroepen hebt gedownload: vergelijk het met parblokjes.

Het signaal komt nooit 100% perfect over omdat het nu eenmaal door de lucht moet, en in dat proces heb je bijna altijd "verontreinigingen". :) Daarom is er de foutcorrectie zodat dit geen invloed heeft op de beeldkwaliteit.

Het ene bouquet is ook het andere niet. Zo kan een bouquet worden uitgezonden met met een code rate van 1/2. Dit betekent dat 50% van alle bitjes bestemd is voor de foutcorrectie. Dat levert een zeer robuust signaal op, maar het kost wel veel van de capaciteit (=minder zenders).

Met een code rate van 2/3 is 1/3 deel (=33%) van alle bitjes bestemd is voor de foutcorrectie. (dus 2/3 voor het beeld) Dit levert een minder robuust signaal op, maar er blijven meer bitjes over voor de data. (=meer zenders)

Hoe kan ik meerdere ontvangers van signaal voorzien?
Je kan iedere ontvanger een "eigen" antenne geven, maar je kan ook één antenne nemen (bijvoorbeeld een buitenantenne) en kabels naar alle apparaten trekken. Je kan dan de "loop" uitgang gebruiken zoals aanwezig op de meeste ontvangers, maar dan moet bij een actieve antenne (zoals de KPN/Funke binnen/buiten antennes) mogelijk één ontvanger permanent aanblijven. Een oplossing daarvoor is om een 5V inserter te kopen:

Sluit dan de antenne op de 5V inserter aan en ga vanaf daar met splitters naar de ontvangers. Op de ontvangers kan je de 5V optie dan uitzetten, waardoor alle ontvangers onafhankelijk van elkaar aan/uit kunnen.

Hoe is de prijsontwikkeling van Digitenne verlopen?
Leuk dat je het vraagt! Want ik heb een lijstje. :+
Datumaboextra tuner
maart 2003 - september 2004€8,95(toen Digitenne nog niet van KPN was)
oktober 2004 - januari 2007€13,95(nog geen KPN-klant) / €7,95 (KPN klant met ADSL+telefonie) / €10,95 (KPN telefonie klant)
februari 2007 - juli 2007€9,95(tarief ging niet direct in voor bestaande klanten van €7,95)
augustus 2007 - september 2008€6,95
oktober 2008 - augustus 2009€7,50
september 2009 - mei 2011€8,50
juni 2011 - juni 2012€9,00€4,-
juli 2012 - september 2012€9,50€4,-
oktober 2012 - juni 2013€9,66€4,07(verhoging BTW 19% naar 21%, KPN geeft deze verhoging direct door)
juli 2013 - juni 2015€12,50€4,-
juli 2015€13,95€4,-
? - juni 2017€14,00€4,-
juli 2017€15,50€5,-

Over dit topic
Wat willen we wel in dit topic zien, en wat niet? Eigenlijk heel simpel. Bediscussieer hier alles dat met KPN Digitenne te maken heeft. De decoders, de DVB-T(2) techniek, het bereik, het zenderaanbod, nieuwtjes, insider informatie, kortom; maak er wat leuks van.
Berichten in de trant van "bah ik vind het allemaal maar kut" zijn echter niet gewenst. Dit voegt weinig toe aan het topic. Houdt het dus leuk, maar ook nuttig.
Tevens is dit topic niet bedoeld om IPTV van KPN te bespreken, gezien het hier om een hele andere techniek gaat met hele andere voor en nadelen. Daar is Topicreeks: KPN Interactieve TV (IPTV) voor.
Links
- Website KPN Digitenne
- Topic op KPN forum met informatie over de overstap naar DVB-T2
- Frequenties Digitenne incl. technische gegevens, plaatsnamen en foto's << tip!
- http://radio-tv-nederland.nl/ - regelmatig nieuws over zendmasten e.d.
- http://dvbt4all.nl/ - Site met informatie en nieuws over Digitenne en KPN ontvangers
- Google Earth bestand met zenderlocaties in Nederland, België en Duitsland!
- conrad.nl - ga naar Multimedia > TV-ontvangst > DVB-T/DVB-T2 ontvangst
- Duitse site met overzicht van DVB-T2 H.265 capabele ontvangers en televisies
Gegevens in deze topicstart kunnen verouderd of onjuist zijn. Wijzigingen voorbehouden. De auteur is niet aansprakelijk voor enige schade, direct of indirect, ontstaan als gevolg van of niet als gevolg van het lezen of negeren van deze content. Met het lezen van deze disclaimer accepteert u volledige persoonlijke aansprakelijkheid. Pssst, VCR kopen? Z.g.a.n., alleen gebruikt door een oud dametje om op zondag Andries Knevel op te nemen, ideaal voor Digitenne.

Veel discussieplezier in dit nieuwe deel!
Credits topicstart: Samopsa, Seven of Nine, W3ird_N3rd

Mentalist wijzigde deze reactie 12-07-2018 16:58 (4%)

Verstuurd vanaf mijn Computer®
Thomas Edison was een stuk uitschot.

quote:
Hageneis schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 07:41:
Volgens mij was er géén verplichting tot h.265 in de veiling, alleen DVB-T2. Er is voor de NPO-mux geen reden om HEVC te gebruiken voor maar 4 zenders. De NPO heeft uiteraard een publieke taakstelling (de P in NPO). Het maximaal bedienen van reeds bij het publiek aanwezige apparatuur hoort daar ook bij.

Daarom vind ik het vreemd dat de NPO dit zich aan laat leunen door KPN. Dat neigt naar dienstbaar maken aan winst door derden.
De NPO is baas over de eigen Mux en bepalen zelf wat en hoe er iets in komt, heeft KPN niets over te zeggen. De NPO Mux hoort niet eens bij Digitenne 8)7
quote:
Kek schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:34:
Ik baal er wel van dat we overgaan naar DVB-T2, ik gebruikte dit: pricewatch: Elgato EyeTV one Digitenne en dat werkt perfect met DVB-T, maar zoiets bestaat (nog) niet voor T2.

Er zijn wel T2 usb sticks, maar daar zit de smartcard niet bij in...

ik ga dus nu maar een soort smargo + dbv-t2 usb stick constructie maken.. iemand daar ervaring mee (als ik de smargo ergens in een server druk en deze dus niet de hele tijd bij de T2 stick aanwezig is..)
Dit gaat waarschijnlijk niet, KPN gaat alle smartcards uitzetten. Dat zit dan voortaan allemaal ingebouwd in de ontvanger. Over Edpnet is afaik nog niets bekend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
quote:
Meester_J schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:33:
Er zijn ook DVB-T2 CI+-kaarten te koop.
Zulke dingen bestaan niet. De ontvanger zit in de TV, niet de module. Wil je in de toekomst de FTA-kanalen kunnen ontvangen heb je een TV (of losse ontvanger) nodig die DVB-T2 en HEVC ondersteunt, een smartcard of module is daar niet voor nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 12:21
quote:
franssie schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:54:
Ik ben wel benieuwd wat EDPnet gaat doen (daar ben ik klant van, niet van KPN). Dus voorlopig nog een beetje de kat uit de boom kijken.
Ik ook... Ik heb wel vandaag weer de factuur gekregen voor het komende jaar. Is er een schema voor de H265 uitrol bekend? Maw kunnen ze het hele jaar ook de dienst leveren?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21-07 19:22
quote:
eggda schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:25:
[...]

Ik ook... Ik heb wel vandaag weer de factuur gekregen voor het komende jaar. Is er een schema voor de H265 uitrol bekend? Maw kunnen ze het hele jaar ook de dienst leveren?
Volgens planning moet DVB-T2 in april volgend jaar uitgerold zijn, zie:
https://forum.kpn.com/dig...ngen-bij-digitenne-445235

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Noomen Deest
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 18-06-2018
In de topic werd genoemd om een video recorder aan te sluiten op de compesietaansluiting. Op mijn oude ontvanger heb ik een video grabber aangesloten en krijg hier door het tv signaal op de computer. Ik kan ook het tv signaal opnemen. Het lijkt mij dat dit ook kan op de nieuwe ontvanger. Of is deze daar tegen beveiligd?
(Een video grabber is een tv stick zonder tuner. Deze is eigenlijk bedoeld om een video recorder aan te sluiten op de computer om opnames van video banden te maken. Maar je kunt m dus ook aansluiten op een digitale ontvanger)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:36
quote:
Vistaus schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:26:
Is dat DVB-T2 bij Digitenne goed? Ik had in een ander topic gevraagd of ik beter kon kiezen voor Canal Digitaal of Digitenne en voor Digitenne werd ik hiernaar verwezen i.v.m. DVB-T2. Ik vraag dit met name omdat ik de negatieve ervaringen van mensen uit het verleden met Digitenne ken (zelf geen enkele ervaring), maar het schijnt nu veel beter te zijn met DVB-T2?
DVB-T2 is er nog niet. Ik meen mij te herinneren dat ik in dit topic las dat het ergens in april 2019 gereed zou moeten zijn.

Met DVB-T2 kunnen er ook zenders in HD worden doorgegeven. Dit kan nu nog niet. Het is ook niet zeker of er voldoende bandbreedte is om alle zenders in HD door te geven.

Met Digitenne wil het nog wel eens onhandig zijn om je antenne goed te richten op de zendmast. Als je je antenne te laag in huis moet plaatsen kun je last krijgen van langsrijdende brommers bijvoorbeeld. Ook gebouwen, muren, dubbel glas, etc. kunnen allemaal het signaal verstoren. Ik heb zelf mijn antenne aan wat hout aan het plafond hangen op een soort werkkaamertje. Aldaar staat die precies goed gericht op de zendmast. Daar zit ie aan een retourgeschikte versterker die het signaal verdeeld naar diverse plekken in mijn huis. En de standaardkabel bij de meegeleverde antenne is te dun en raakt snel verstoord.

Met DVB-T2 is KPN ook voorlopig genoodzaakt losse ontvangers in te zetten, omdat heel weinig apparaten de codering H.265 ondersteunen. En voorlopig zijn ze van plan alleen losse ontvangers in te zetten die ook nog eens een ingebouwde niet verwisselbare kaart hebben. Met de oude techniek kon je eigen CI-modules gebruiken met een smartcard.

* Joen overweegt sterk bij de definitieve intrede van DVB-T2 over te stappen naar Ziggo.
Stabieler signaal / geen gedoe met antenne's goed richten en waarschijnlijk minder gedoe met losse ontvangers (ik heb een TV die het DVB-C signaal van Ziggo waarschijnlijk* ondersteund).
* Mijn TV staat niet op de lijst van ondersteunde modellen, de menu's van wèl ondersteunde modellen lijken wel heel erg op het menu van mijn TV.

Edit:
Lees ook even de openingspost waar de meeste informatie ook in staat: Mentalist in "[DVB-T] Het grote Digitenne/edpnet topic deel 12"

Joen wijzigde deze reactie 03-07-2018 13:03 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joen
@Vistaus Op mijn 37 inch TV is het beeld best blokkerig te noemen, maar voor mij persoonlijk is het niet dudanig blokkerig dat het mij stoort. Als ik het echter vergelijk met het HD beeld van Ziggo bij enkele familieleden zie ik wel een behoorlijk verschil ja. Ik denk dat als je naar nog grotere TV's gaat met Digitenne je misschien meer aan de beeldkwaliteit gaat storen. Ik weet niet of je bij mij in de buurt woont, maar anders had je het bij mij wel even mogen bekijken.

Qua goed ontvangst heb je denk ik wel redelijk goede papieren in huis ja. Allicht dat je nog met de Digitenne set van iemand anders in je appartement kan testen? Dan weet je het nog wat zekerder voordat je het aanschaft. Het voordeel van draadloos ontvangst is namelijk dat je het ook overal mee naar toe kan slepen. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:54
Waarschijnlijk kan je TV het huidige Digitenne (DVB-T) signaal zo uit de lucht plukken en kun je Nederland 1, 2 en 3 zo kijken. Daarvoor hoef je alleen een stuk installatiedraad van ongeveer 10 cm in de antenne-ingang van je tv te stoppen. De andere zenders zijn gecodeerd en (nog) slechter van kwaliteit.

Dit is maar tijdelijk straks wordt het DVB-T2 dan is de kwaliteit waarschijnlijk stukken beter (alhoewel ze ook wel op bandbreedte zullen beknibbelen) Ook weet ik zo niet of je de publieken met de DVB-T2 implementatie die ze gaan doen ook zo uit de lucht kunt plukken of altijd een kastje nodig hebt.

Canal Digitaal is ook niet zaligmakend overigens, wel betere beeldkwaliteit, maar het afstellen van een schotelantenne is een stuk lastiger dan het plaatsen van een DVB-T antenne. Ook heb je geen signaal bij zware regen-/onweersbuien. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met de verdeling van zenders over verschillende satellieten, maar het kan zijn dat je een dual-head antenne wil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joen
quote:
FrankRicard schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:23:
Waarschijnlijk kan je TV het huidige Digitenne (DVB-T) signaal zo uit de lucht plukken en kun je Nederland 1, 2 en 3 zo kijken. Daarvoor hoef je alleen een stuk installatiedraad van ongeveer 10 cm in de antenne-ingang van je tv te stoppen. De andere zenders zijn gecodeerd en (nog) slechter van kwaliteit.
Als je TV ingebouwde DVB-T heeft kun je de publieke TV- en radiozenders inderdaad al ontvangen en kun je de kwaliteit nu al beoordelen. Je zult inderdaad wel even een antenne moeten aanschaffen of fabriceren.
quote:
(...)

Canal Digitaal is ook niet zaligmakend overigens, wel betere beeldkwaliteit, maar het afstellen van een schotelantenne is een stuk lastiger dan het plaatsen van een DVB-T antenne. Ook heb je geen signaal bij zware regen-/onweersbuien. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met de verdeling van zenders over verschillende satellieten, maar het kan zijn dat je een dual-head antenne wil.
Bij Digitenne valt in mijn ervaring de overlast bij onweersbuien wel erg mee. Hooguit wat strepen en blokken door het beeld bij bliksemflitsen.
Wat wel erg vervelend kan zijn is hele specifieke weersomstandigheden die alleen in de zomer optreden waardoor draadloze signalen ontzettend ver kunnen komen. Hier door komen signalen van ver weg op de aardbol naar ons toe (en omgekeerd) en storen daar door op elkaar. Meestal gebeurd dit bij ontzettend warm weer en ongeveer in de periode midden juli t/m eind augustus. Dan kan het zijn dat je soms dagenlang geen tot zeer slecht ontvangst hebt. In mijn ervaring duurt het hoogstens iets van 3 dagen elke keer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:54
quote:
Joen schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:19:
<>
Wat wel erg vervelend kan zijn is hele specifieke weersomstandigheden die alleen in de zomer optreden waardoor draadloze signalen ontzettend ver kunnen komen. Hier door komen signalen van ver weg op de aardbol naar ons toe (en omgekeerd) en storen daar door op elkaar. Meestal gebeurd dit bij ontzettend warm weer en ongeveer in de periode midden juli t/m eind augustus. Dan kan het zijn dat je soms dagenlang geen tot zeer slecht ontvangst hebt. In mijn ervaring duurt het hoogstens iets van 3 dagen elke keer.
Klopt - de zogenaamde "condities". Wat wel leuk is om dan (als je bijvoorbeeld aan de kust woont) om eens een zenderscan te doen, kan zo maar zijn dat je de UK kan ontvangen (ik ontving vorige week nog een UK zender in FM in mijn auto).

Ik heb een 50" TV en ik vind het beeld goed genoeg, HD is me soms zelfs iets te scherp - maar dat is persoonlijk natuurlijk. Mijn LG is erg goed in het upscalen van het interne DVB-T signaal naar HD dus het is zeker niet pixelachtig.

franssie wijzigde deze reactie 03-07-2018 21:30 (0%)
Reden: 2 storende spellingsfoutjes

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
quote:
franssie schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:39:
[...]

Klopt - de zogenaamde "condities". Wat wel leuk is om dan (als je bijvoorbeeld aan de kust woont) om eens een zenderscan te doen, kan zo maar zijn dat je de UK kan ontvangen (ik ontving vorige week nog een UK zender in FM in mijn auto).
Hier Delft... en vroegâh nog veel naar uk radio geluisterd en vliegvelden ed... was destijds een hobby.
Voor de gein hier een scan gedaan en ja je pikt toch aardig wat uk radio zenders op. Maar met een buiten antenne is het me niet gelukt DVB-T2 op te pikken. Wel de mast uit Rotterdam met TV Rijmond, dat lukt met een binnenantenne niet. Wellicht dat de 200-225km van het kanaal net te veel is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Het forum leek 1,5 dag plat te liggen? Dan maar ff een kick zodat iedereen de update ziet.
Anyways ik heb wat onderzoek gedaan, dit zijn de 2 masten die je dan wilt oppikken;

Bron; https://ukfree.tv/maps/freeviewlight
En gemaakt met; https://www.freemaptools.com/radius-around-point.htm

Bleek goed onthouden te hebben dat de afstand varieerde van 200~225km van de opleiding nog :P
Verder wat onderzoek gedaan en in Amerika zijn er mensen die, hoewel ze daar een wel een ander systeem hebben, het lukt om op grote hoogte toch tv signalen op te pikken van 300~350km ver, mits zij op een aardige hoogte zitten. Mijn appartement zit op iets van 6*3m+5m=23m +NAP en kijkt richting zee en dus de UK.

Nu heb ik met een oude buitenantenne getest welke als ik kijk +20dB zou kunnen/moeten zijn, zou deze nog kunnen helpen dan?; https://www.conrad.nl/p/o...rsterking50-db-wit-401656
Dat is de beste die ik heb kunnen vinden met +50dB en waarmee ik vast geen ellende krijg met de woningbouwvereniging hier :P. Vind het voor een test alleen wel erg duur, had ik dichter tegen de grens met Duitsland aan gewoond dan had ik hem zeker wel gekocht voor die extra paar zenders.
Mja je kunt het wel terugsturen middels de wet koop op afstand maar om nu zoiets te kopen met weet van een grote kans dat je het toch terug stuurt...

En laatste nieuws is dat Edpnet stopt; https://www.totaaltv.nl/n...per-abonnement-digitenne/

Donderstraaltje wijzigde deze reactie 11-07-2018 13:38 (3%)

quote:
Donderstraaltje schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:29:
Het forum leek 1,5 dag plat te liggen? Dan maar ff een kick zodat iedereen de update ziet.
Anyways ik heb wat onderzoek gedaan, dit zijn de 2 masten die je dan wilt oppikken;

[afbeelding]
[afbeelding]
Bron; https://ukfree.tv/maps/freeviewlight
En gemaakt met; https://www.freemaptools.com/radius-around-point.htm

Bleek goed onthouden te hebben dat de afstand varieerde van 200~225km van de opleiding nog :P
Verder wat onderzoek gedaan en in Amerika zijn er mensen die, hoewel ze daar een wel een ander systeem hebben, het lukt om op grote hoogte toch tv signalen op te pikken van 300~350km ver, mits zij op een aardige hoogte zitten. Mijn appartement zit op iets van 6*3m+5m=23m +NAP en kijkt richting zee en dus de UK.

Nu heb ik met een oude buitenantenne getest welke als ik kijk +20dB zou kunnen/moeten zijn, zou deze nog kunnen helpen dan?; https://www.conrad.nl/p/o...rsterking50-db-wit-401656
Dat is de beste die ik heb kunnen vinden met +50dB en waarmee ik vast geen ellende krijg met de woningbouwvereniging hier :P. Vind het voor een test alleen wel erg duur, had ik dichter tegen de grens met Duitsland aan gewoond dan had ik hem zeker wel gekocht voor die extra paar zenders.
Mja je kunt het wel terugsturen middels de wet koop op afstand maar om nu zoiets te kopen met weet van een grote kans dat je het toch terug stuurt...
50dB zegt niks. Ik kan je ook 300dB-antenne verkopen waar je de zendmast waar je naast staat niet eens mee kan ontvangen. Vrijwel iedere Yagi-antenne doet het beter dan dat ding.

Beste kans heb je geloof ik met Dover of Crystal Palace, maar het is een tijd geleden dat ik hiernaar heb gekeken.

Wat betreft kleine binnenantennes heb ik zelf een relatief goede ervaring met https://www.conrad.nl/p/s...erking36-db-zwart-1422982. Het is een vreemd ding, maar voor zijn formaat helemaal niet zo slecht.

Bij Conrad zijn dit waarschijnlijk de betere (buiten)antennes:

https://www.conrad.nl/p/f...sterking44-db-wit-1514346
https://www.conrad.nl/p/o...3-db-zilver-zwart-1494259
https://www.conrad.nl/p/m...nne-buiten-zilver-1626079
https://www.conrad.nl/p/m...nne-buiten-zilver-1626080
https://www.conrad.nl/p/o...uiten-zilver-zwart-943450
https://www.conrad.nl/p/t...nne-buiten-zilver-1461234
https://www.conrad.nl/p/t...nne-buiten-zilver-1646056
https://www.conrad.nl/p/t...nne-buiten-zilver-1646036

Wel opletten dat je ze verticaal op moet stellen, zie bijvoorbeeld https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yagi4.JPG.
quote:
En laatste nieuws is dat Edpnet stopt; https://www.totaaltv.nl/n...per-abonnement-digitenne/
Zal ik zo in de TS zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Iemand al de vierdaagse feed gezien rond Nijmegen op kanaal 25? ID is Delta Star TV1 HD

Het is in DVB-T2 en MPEG4 video codering.

Screenshot

Edje_Kroketje wijzigde deze reactie 20-07-2018 12:05 (37%)

• Donderstraaltje
  • Niet online
quote:
Tweakmate schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:21:
Of zou ik het met een binnenzender niet redden?
Toen ik nog studeerde in Utrecht en woonde in de binnenstad gebruikte wij/ik om dezelfde reden digitenne met zo'n antennetje die gewoon achter de tv provisorisch gemaakt was. Werkte gewoon prima.Heb je niks om te testen? Om die reden nu DVB-T er toch uit gaat aan diverse mensen gratis sticks meegegeven die hier toch maar lagen te liggen.

• neeecht
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:21
DVB-T2 is on air:
http://radio-tv-nederland.nl/

http://x264.nl/dump/airbands_2018-03-23.jpg
http://x264.nl/dump/dvb-t2-chan-30-24-2018-09-08.jpg

KPN is dus begonnen.
Ook als nieuws gesubmit. Het testen kan beginnen! :D

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
quote:
franssie schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:09:
@neeecht wat is je lokatie? Denk je dat dit al landelijk is?
Kon met een simpel sprietje niks ontdekken. En ansigh kan ik hier zowel Groningen als Hoogersmilde ontvangen...
Maar goed later eens een betere antenne proberen oid.. Gezien de dongle gewoon ook op mn s7 kan :)

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

• neeecht
@franssie
Omgeving Amsterdam-Zaanstad
Met een antenne op grote hoogte.

• Donderstraaltje
  • Niet online
Hier Delft niks...

Om in te haken over het afgelopen extreem mooie weer... nu kan ik met een standaard antenne geen TV Rijmond meer ontvangen van de mast in Rotterdam wat toen wel kon, dus het mooie weer heeft wel degelijk invloed op het gebied waar het te ontvangen is =)

• SMSfreakie
  • Niet online
https://www.totaaltv.nl/n...ldkwaliteit-op-digitenne/

Er wordt dus getest

edit helaas geeft mijn stickje (+ software*) de voorkeur om NPO1/2/3 welke die als eerste tegen komt op te slaan... (K32) en de 2de keer dat die ze tegen komt (K60) te negeren en alleen het regio station op te slaan :(

*software: AirDTV II voor android.. geen idee of er andere software is die met de zelfde chipset op android kan werken..
IT9306 DVB stick

SMSfreakie wijzigde deze reactie 09-09-2018 21:41 (62%)

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
neeecht schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:32:
@franssie
Omgeving Amsterdam-Zaanstad
Met een antenne op grote hoogte.
Weet je toevallig ook op welke frequentie of kanaal dit in die regio te bekijken is? Op radio-tv-nederland zag ik hier nog niks over, alleen die in de regio Utrecht maar die is te ver. Als er ook in Wormer of Amsterdam getest wordt, is het al een stuk beter mogelijk voor mij. Ik zal van de week ook even een uitgebreide scan doen.

Edit: In Zaanstad zie ik buiten de 5 bekende transponders niets helaas. Op Kanaal 32 zie ik helaas niks. Mijn antenne staat ook helemaal niet hoog hoor!

GekkePrutser wijzigde deze reactie 12-09-2018 00:43 (28%)

quote:
GekkePrutser schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:51:
[...]

Weet je toevallig ook op welke frequentie of kanaal dit in die regio te bekijken is? Op radio-tv-nederland zag ik hier nog niks over, alleen die in de regio Utrecht maar die is te ver. Als er ook in Wormer of Amsterdam getest wordt, is het al een stuk beter mogelijk voor mij. Ik zal van de week ook even een uitgebreide scan doen.
Kanaal 32 en komt zeer waarschijnlijk uit Amersfoort of Leusden. Ben er nog niet uit.

• henk_dh
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 14:48
Digitalbitrate.com lijkt korte tijd de nieuwe indeling gezien te hebben: http://www.digitalbitrate...FRIESLAND&liste=2&lang=en

• SMSfreakie
  • Niet online
zou mij benieuwen morgen gaat de eerste regio over.

edit:

later / morgen eens kijken... krijg de drivers van m'n stick niet goed geïnstalleerd...

en dan hopen dat de antenne die eigenlijk voor VHF / DAB+ is ook nog voldoende vangt voor DVB-T(2)
op android krijg ik wel beeld op K32 (Leeuwarden) ... en als t goed is gaat Hoogersmilde naar K22 ipv K60

SMSfreakie wijzigde deze reactie 01-10-2018 19:13 (75%)

• SMSfreakie
  • Niet online
Zal hier eens een scan doen...

edit:

hmm geen "nieuwe" signalen te vinden.. zo te zien

SMSfreakie wijzigde deze reactie 02-10-2018 10:09 (50%)

• AtariXLfanboy
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 16-07 23:59
De 8730 is een nieuwer model. Plus het ondersteunt een chipkaart en IRDETO … daar heb ik nu niks aan , maar misschien later wel. En dat is een gok... de 7620 volstaat idd voor de meeste mensen.
Of er nog verschil is tussen de opname formaten (mTS vs TS) weet ik niet.

AtariXLfanboy wijzigde deze reactie 03-10-2018 09:25 (3%)

• SMSfreakie
  • Niet online
inmiddels op Android iig weer NPO1/2/3 / RTV Drenthe kunnen inscannen.. alleen op de W10 klapdoos wil dat nog niet lukken :/ denk een driver issue :D

Edit:

net even in de rommelbak gekeken.. lag daar toch nog een mooie KPN buitenantenne in inc powerinserter..
op de Android (S7) even gekeken wat dat met de signaal waardes doet.. en dat was genoeg om op de NPO mux vanaf Hoogersmilde voldoende signaal te bieden om even een kleine sample op te nemen..

bij het afspelen van de .TS file op W10 kan ik inderdaad bevestigen dat het inderdaad om een 1080P signaal gaat :-)

nu nog even verder spelen met de drivers op W10.. :)
officieel geen driver support

edit2: inmiddels ook een full scan op W10 kunnen doen...
totaal 115 services.. 57 TV, 54 Radio en 4 data

edit3:

oh.. de DVB-T2 draait gewoon nog op de "oude" frequenties..

edit4:

YouTube: DVB-T2 test voor een kleine Sample...

edit5:

zo inmiddels met de zelfde* setup (90km verderop) ook even kunnen kijken wat er vanaf Groningen komt.. ook een behoorlijk stabiel signaal.. alleen nu geen zin om met de antenne te spelen..
krijg hoogersmilde nu niet door.. al gok ik dat dat door de coax komt

*alleen een ander stukje coax tussen de antenne en de voeding er van...

SMSfreakie wijzigde deze reactie 03-10-2018 23:30 (95%)

• Donderstraaltje
  • Niet online
SMSfreakie schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:41:
nog geen tijd om te kijken gehad.

wel heeft KPN de planning etc aangepast.... pas in 2019 gaan ze verder...

zouden ze dan stiekem leveringsproblemen hebben met decoders? O-)
Ik zeg mooi moment om met cams te komen dan (wishful thinking) :P

• SMSfreakie
  • Niet online
Donderstraaltje schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:22:
[...]

ArChie in "Digitale TV info & frequenties bij Ziggo/Casema/Multikabel"

Daar staat nog wat, hoewel voor Ziggo.
Biedt dat voldoende duidelijkheid?

Voor Digitenne weet ik nog niet helemaal of we vanuit een capture een mooie lijst kunnen krijgen net zoals Ziggo. Maar dat vindt wellicht @ArChie wel leuk om uit te pluizen. Wellicht dat ik eens kijk of er iets met XML te beginnen is nog.
Gaan we eens mee aan de slag later vandaag / morgen... denk dat ik daar wel mee verder kom iig

inmiddels verder :-D

SMSfreakie wijzigde deze reactie 19-10-2018 23:30 (5%)

• Donderstraaltje
  • Niet online
BLACKfm schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:12:
Zo goed als elke TV heeft een ingebouwde DVB-* tuner, worden die nu nutteloos?

Zijn er alternatieve CAM-modules die het wel kunnen?
Staat in de openingspost. Als je tv DVB-T2 met HEVC aankan, dan kan je het FTA pakket met NPO1,2 & 3 + 2x provinciaal ontvangen. Heeft de TV alleen T2 zonder HEVC dan is het helaas pindakaas.

En nee er zijn geen alternatieve CAM modules. Dit rollen ze (ze in de zin van tv aanbieders) steeds verder uit en in de praktijk betekent dat je vast zit aan extra kastjes en verder geen keus hebt. Bereid je maar voor want dit is de toekomst van tv.

Ik heb zelf juist om deze reden uitgebreid onderzoek gedaan en moest ik nu op opnieuw kiezen dan ga ik over op satelliet + Digitenne FTA. Bij verhuizen kan het zijn dat ik mijn vrije hardware keuze verlies om die reden, dan is het voor mij exit Ziggo.

• SMSfreakie
  • Niet online
En zo krijg je steeds meer cord cutters

• neeecht
@BLACKfm
Ah bedankt, mja nog makkelijker:

Gewoon https://service.kpn.com/digitenne/dist/ openen! :P

Edit:
http://radio-tv-nederland.nl/
3-1-19 KPN Digitenne nieuws

KPN meldt op een forum dat een geplande UHF kanaalwijziging van zender Smilde wordt vervroegd. Men gaat 26 februari deze zender van kanaal 60 omzetten naar kanaal 22.
Tevens zijn nu alle omschakeldatums bekend dat KPN omschakelt naar HD (DVB-T2), zie dit KPN forum en de afbeelding rechts.
https://forum.kpn.com/dig...rt=dateline.desc#comments

En mooi dat Regio 2 binnenkort ook omgezet gaat worden.
Dat betekent dan al ontvangst in Amsterdam met de Discone antenne op het dak. 8)
Regio 1 lukt waarschijnlijk ook wel, al dan niet met condities en afhankelijk van hoe gevoelig de ontvanger is.
Nogmaals bedankt BLACKfm, de omruil is aangevraagd door bovenstaande link!

neeecht wijzigde deze reactie 04-01-2019 07:53 (81%)

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11:09
Luister maar eens naar de uitzending (mp3 file) van de Muntronde d.d. 04-11-18 en skip ongeveer naar 2:05 uur of 125 min.
PA3AKK, Wim, doet zijn bevindingen over DVB-T2 en even daarvoor over woningisolatie.

• SMSfreakie
  • Niet online
wel weer een gemiste kans met de nieuwe decoders eigenlijk..

lijkt me toch niet het meest moeilijk om het ook DAB+ te kunnen laten ontvangen.. mooi de radiozenders van de DVB-T2 muxen af.. scheelt toch weer bitjes die nuttiger gebruikt kunnen worden...

verder zou de NPO bewust de ruimte wil vrijhouden op de Mux.. om zo ook via DVB-T2 een extra zender te kunnen bieden bij sport en andere evenementen?

• neeecht
Eerste bevindingen DVB-T2 nieuw KPN Digitenne kastje.
Leuke interface, zoeken gaat goed en makkelijk.

Echter kan je niet meer alle regionale TV (en Radio) zender tegelijk ontvangen.
Ja ik kan ze allemaal ontvangen hier, al dan niet gericht met de antenne.
Helaas moet je steeds opnieuw de regio instellen en opnieuw scannen, voor tv kanaal 22.

Nu gaan we handmatig scannen op de nieuwe HD kanalen en kijken of dat lukt.
Want het kastje overschijft dezelfde kanalen met een sterker signaal lokaal.

Update1:
Nou daar zijn we ook snel klaar mee; Je kunt handmatig zoeken op kanaal, 1x.
Daarna indien niets gevonden kun je OK drukken en terug naar het (eerste) TV kanaal.

Update2:
Je kan bij zenders zoeken Antenne Wizard of Regionale zender een regio kiezen.
Hier blijft de ontvanger wel naar signaal zoeken.
Dus eventueel op deze menu setting laten staan en dan je antenne afstellen.
Ik scan liever op een kanaal (hoe lager het kanaal/frequentie hoe beter), maar zo kan het ook.

Dat wordt dus eerst uitrichten met de Airspy R2 en daarna scan proberen;

Extra voor de leuk:

DVB-T/DVB-T2 spectrum 2019-01-6:
http://x264.nl/dump/dvb-t-spectrum-2019-01-06.jpg

En off topic, maar toch gemaakt:
DAB+ spectrum 2019-01-06:
http://x264.nl/dump/dab-spectrum-2019-01-06.jpg

Update 3:
Ik vraag me wel af hoe ze de regionale straks gaan detecteren.
Want nu worden nog kanalen boven de 48 gebruikt als scanpunt.
Dat is straks de nieuwe 5G band.
Misschien via een OTA update?

neeecht wijzigde deze reactie 07-01-2019 14:53 (53%)

• BLACKfm
  • Laatst online: 15:39
@franssie , ik zit in de regio gelderland, maar die gaan blijkbaar dan pas vanaf februari om.

Signaal is 100 procent en was met hdmi aangesloten.

Die tijdcode was geen teletekst, dat ziet er anders uit. Het was van evenslechte kwaliteit als de uitzending, teletekst is een stuk scherper.

Maar ik mag wel hopen dat al die 'bugs' er met het nieuwe signaal wel uit zijn, dit is geen kijken zo.

Zag verder wel dat een usb stick wordt herkent (kreeg een melding op het scherm dat er iets op de usb was aangesloten. Helaas doet dat verder niks. Een DVR optie was wel fijn geweest.

Litebit.eu voorraad check :).

• neeecht
Voor de mensen die nu DVB-T2 willen testen en een nieuw KPN Digitenne kastje hebben.

1) Eerst terug naar fabrieksinstellingen (of mogelijk andere manier alle kanalen wissen.)
2) Ga naar https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html en zoek een mast in de regio 1 of 2 ( https://www.kpn.com/servi...igitenne-omwisselen-b.htm )
3) Via het menu Zenders zoeken, doe dit via Handmatig en kies een kanaal van een mast in jouw (buur) regio.

Ik kijk nu naar de regio Flevoland (En Gelderland zit er ook bij) in Zaanstad.

Gescant op kanaal 26.

Meer info hier:
https://forum.kpn.com/dig...63/index2.html#post725067

Bouquet 1 kanaal 26 = DVB-T2, Almere en Lelystad
Bouquet 2 kanaal 36 = DVB-T2, Lelystad (lukt hier net, met blokken)
Bouquet 3 kanaal 23 = DVB-T2, Lelystad
Bouquet 4 kanaal 47 = DVB-T2, Lelystad (lukt hier net niet, frequentie net te hoog denk ik.)
Bouquet 5 blijft nog DVB-T1

Helaas is alleen Bouquet 1 Almere naar DVB-T2 gegaan, had liever alle gehad.
Is een grensmast, dus helaas.
Maar we kunnen DVB-T2 testen en bekijken, dat is al wat. :)

Kanalen die ik nu ontvang: 21, 23, 24 26, 27, 34, 35, 36, 39, 44, 45, 49, 50, 52, 57.

21: Rotterdam (Maastoren) - 63 km / Rotterdam (Waalhaven) - 67 km
23: Lelystad - 44 km
24: Amsterdam (Hemweg) - 6 km / Amsterdam (Zuidas) - 12 km
26: Almere - 29 km / Lelystad - 44 km
27: Amsterdam (Hemweg) - 6 km / Amsterdam (Zuidas) - 12 km
34: Alkmaar - 20 km / Hoorn - 29 km
35: Alkmaar - 20 km / Hoorn - 29 km
36: Lelystad - 44 km
39: Amsterdam (Hemweg) - 6 km / Amsterdam (Zuidas) - 12 km
44: Alkmaar - 20 km / Hoorn - 29 km / Lelystad - 44 km
45: Alkmaar - 20 km / Hoorn - 29 km
49: Amsterdam (Hemweg) - 6 km / Amsterdam (Zuidas) - 12 km
50: IJsselstein - 50 km
52: Alphen aan den Rijn - 35 km
57: Amsterdam (Hemweg) - 6 km / Amsterdam (Zuidas) - 12 km

Er lijkt een vrij goede tuner in te zitten die de beste SNR (Signal to Noise Ratio) probeert te regelen.
Kanaal 36 gaat hier net aan, maar zeker genoeg om te testen.

neeecht wijzigde deze reactie 12-02-2019 10:18 (5%)

• SMSfreakie
  • Niet online
DVB-T2 kan je in H264 en H265 (hvec) aanbieden... en als je TV geen H265 / HVEC snapt houd het simpel weg op..

Conax is de "oude" codering die KPN gebruikte.. en heeft verder weinig met de codecs te doen..

maar goed eind van de maand hier eens testen wat er met een simpele DVB-T2 dongle te scannen is ... met een VHF antenne..

• SMSfreakie
  • Niet online
GekkePrutser schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:52:
[...]

Ik ben nu ook aan het kijken in Zaanstad (ik woon in het buitenland maar heb daar een Raspberry Pi hangen met RTLSDR stick er aan om op afstand de FTA kanalen te kunnen kijken). Maar ik zie deze volgens mij nog niet. Ik zie alleen de bekende kanalen. Wel heb ik alleen een simpele sprietantenne achter het raam staan (op zolder). Normaal is dat genoeg omdat ik de toren van wormerveer letterlijk kan zien vanaf dat raam.

Weet iemand toevallig wat voor codering de nieuwe kanalen gebruiken? Ik zie nu alleen 64QAM kanalen maar als ik weet dat Digitenne HD 256QAM gebruikt dan kan ik makkelijker kijken of ik de nieuwe kanalen al ergens zie zonder de frequentie te hoeven checken.
slikt je RTLSDR stick wel DVB-T2 bitjes :?

• Mini Poeper
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20-03 14:01
Marzman schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:57:
Wat heb je tegen het kastje? Je kan hem achterop je tv plakken dat je hem niet ziet, je switched er meestal naartoe met dezelfde knop als waarmee je die module in je tv selecteert en met cec moet je voor alles gewoon de afstandbediening van je tv kunnen gebruiken.
A] Estetisch, al die moeite gedaan te hebben geen kabel te zien. Kastje zal waarschijnlijk op IF werken dus moet afstandbediening kunnen zien.
B] Ik hoef nu niets te selecteren. De TV start meteen op een zender die ik wil zien, blijft helemaal in het menu van de TV.

De vraag moet andersom gesteld worden: waarom moeten providers zonodig een eigen kastje ontwikkelen? Er zijn tech fabrikanten die TV's met ingebouwde tuners bouwen!

• SMSfreakie
  • Niet online
Rampenzender in SD of HD dat maakt imo weinig uit..
als je DVB-T(2) zender uitvalt heb je daar ook weinig meer aan.. kijk maar naar de zendmast branden.

nou was daar voor een deel wel een easy work-a-round door het via internet beschikbaar te stellen.. maar als dat ook er uit ligt?

eigenlijk hebben we denk ik geen enkel medium meer wat goed genoeg is...
ook in de mottenballen hebben we niks meer staan

• eymey
  • Laatst online: 17-07 23:44
Toevallig hadden we zoiets afgelopen najaar aan de hand in Almere: Grote stroomstoring waardoor werkelijk niets in heel Almere (en een aantal plaatsen aan de overkant van het Gooimeer) het nog deed. Mobiele masten lieten ook al heel snel geen data meer door omdat backhauls en dergelijke uit vielen en de watervoorziening kwam door een storing in een aggregaat bij vitens ook deels stil te liggen. OK, nog steeds geen grote ramp, maar de informatievoorziening was 0,0, want via geen enkel kanaal meer IP verkeer mogelijk.

Omroep Flevoland was gewoon nog in de lucht via FM en DAB+, maar deed niet aaan informatievoorziening, in ieder geval niet via de radio (daar werd gewoon een automatische playlist uitgezonden met eens in de zo veel nummers ook een jingle met hoe belangrijk de omroep wel niet is 'als er iets aan de hand is' :') ) .Ja, via social media kanalen werd er druk over de stroomstoring bericht maar ja, daar had ik geen Omroep Flevoland voor nodig. Als ik uberhaupt nog íets van internet had gehad, dan was ik er wrs ook snel genoeg achter gekomen. Oftewel, de regionale zender als calamiteitenzender? Tsja......

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 18:10

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

De overstap naar DVB-T2 (en de daarmee verplichte extra decoder belasting van KPN) hebben ons genoopt om Digitenne na 13 jaar op te zeggen. We hadden 3 ontvangers dus zou plus 10 gaan. Wij stappen over op streamen via de T-Mobile tv app...

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• neeecht
eymey schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:01:
Toevallig hadden we zoiets afgelopen najaar aan de hand in Almere: Grote stroomstoring waardoor werkelijk niets in heel Almere (en een aantal plaatsen aan de overkant van het Gooimeer) het nog deed. Mobiele masten lieten ook al heel snel geen data meer door omdat backhauls en dergelijke uit vielen en de watervoorziening kwam door een storing in een aggregaat bij vitens ook deels stil te liggen. OK, nog steeds geen grote ramp, maar de informatievoorziening was 0,0, want via geen enkel kanaal meer IP verkeer mogelijk.

Omroep Flevoland was gewoon nog in de lucht via FM en DAB+, maar deed niet aaan informatievoorziening, in ieder geval niet via de radio (daar werd gewoon een automatische playlist uitgezonden met eens in de zo veel nummers ook een jingle met hoe belangrijk de omroep wel niet is 'als er iets aan de hand is' :') ) .Ja, via social media kanalen werd er druk over de stroomstoring bericht maar ja, daar had ik geen Omroep Flevoland voor nodig. Als ik uberhaupt nog íets van internet had gehad, dan was ik er wrs ook snel genoeg achter gekomen. Oftewel, de regionale zender als calamiteitenzender? Tsja......
Yup, daarom als we grote gevaren echt serieus zouden nemen, dan stonden de langegolf zenders in NL en UK en DE nog aan. Elk huis/appartement voorzien van een langegolf radio, met batterijen en zonne energie.

Je zou een mega goedkope radio kunnen maken of meteen een unit die AM (LG/MG/KG) FM, DAB+ en mogelijk LTE (4G/5G) broadcast zou kunnen ontvangen.

Met langegolf en een goede antenne kun je prima een heel land voorzien van informatie. Ook vanuit het buitenland dus.

198 kHz prima te ontvangen in Nederland vanuit UK.
http://x264.nl/dump/0-40/198khz-2018-04-23.jpg

Dus om weer richting on-topic te komen:
Alle moderne technieken zijn waardeloos als er echt wat aan de hand is. Zoals jij dus beschrijft, niets werkt meer dan.

neeecht wijzigde deze reactie 16-02-2019 00:04 (5%)

• kees_1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 19-07 18:31
Zuko schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 18:16:
Weet iemand of er een dvb-t2 ontvanger bestaat, die:

- Alleen de FTA zenders ontvangt, dus 'gratis' / zonder abonnement te gebruiken.
- Aan te sluiten is door middel van het ouderwetse SCART (dus niet hdmi)
- Een opnamefunctie heeft (waarbij een opname daadwerkelijk voor te programmeren is. Live een opname mee laten lopen tijdens het kijken telt voor mij niet. Volgens een verkoper in de 'speciaalzaak' was dit de enige optie met de nieuwe ontvangers)

Ik heb zelf deze gevonden
https://digitennes.nl/ont...vanger-8717185449594.html

Iemand met iets meer technische kennis die mij kan vertellen of deze ontvanger inderdaad zo'n opnamefunctie heeft? Dus stel er begint om 23.30 een programma dat ik op wil nemen, dan kan ik dit de ochtend van tevoren al voorprogrammeren en op 23.30 start de ontvanger zelf op om op te nemen.
Deze van AliExpress die ik zelf heb is het bovenstaande ook mogelijk:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.6e754c4dWoz3Fs

• Marinus-Roro
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 24-06 19:30
Edje_Kroketje schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:02:
[...] De eerste ontvanger zit toch bij het Digitenne abonnement? Wat moet je anders met een abonnement zonder ontvanger?
Klopt, maar dat is maar half waar. Bij een enkelvoudig digitenne abonnement zit één decoder bij de prijs in. Echter als je een alles in één thuis pakket afneemt van KPN zit daar voor de oude klanten ook een gratis digitenne abbo. in het pakket (net zoals er nu ook Spotify premium - nog voor de bestaande klanten gratis in het alles in een pakket zit)
Maar binnenkort moet je dus na de landelijke digitenne signaal omzetting nu ineens € 5 (dus ook voor de eerste decoder) binnen het gratis digitenne abbo. per maand gaan betalen.
Maar dat is ook hier eigenlijk niet helemaal het issue. Ik wil dan ook best (met lichte tegenzin ;( ) wel voor de eerste decoder netjes gaan betalen en registreren.
Maar ik wil niet de hele tijd deze decoder heen en weer zeulen van en naar de camping, en deze dan elke keer weer met een andere regiocode vervolgens de zenders opnieuw moeten installeren.

Maar eigenlijk vind ik het ook van de gekke dat ik nu voor elke ontvanger dus ineens € 5.00 p.s. moet betalen, terwijl ik nu reeds in het bezit ben van 2 officieel bij de KPN gekochte koop tuners en een TV insteek module die alle drie door deze zelfde KPN omzetting waardeloos zijn geworden.
En dat terwijl ik eigenlijk maar van een tv stream (of thuis / of op de camping) tegelijk gebruik wil en zal gaan maken.
En daarbij komt ook nog eens dat een gemiddelde winkelprijs voor een DVB-T2 unit maar rond de € 40.00 ligt. 8)7 Maar anders dan eigen uitgegeven decoders wil de KPN niet registreren. Hoe bedoel je monopolie positie zonder mededinging :(

Marinus-Roro wijzigde deze reactie 18-02-2019 16:56 (39%)

All in one - touch desktop. *en de benodige overige spullen - anders looptieniet :-) *

• asmi
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Marinus-Roro schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:11:
Nou denk het wel, want in de huidige vorm activeren ze immers toch ook de smartcard op afstand.
En die wordt dan toch ook uitgelezen dus moet er een vorm van identificatie zijn.
Er wordt voortdurend een lijst met geldige smartcardnummers uitgezonden. De smartcard controleert zelf regelmatig of zijn nummer daar nog tussen zit en zo niet dan gaat het beeld op zwart. Communicatie terug naar de zender is dus niet nodig, en bij de zender is niet te zien of er 0, 1 of heel veel smartcards zijn die bij een nummer actief zijn en de smartcard zelf weet ook niet of er nog andere smartcards actief zijn op hetzelfde nummer.

asmi wijzigde deze reactie 18-02-2019 20:12 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joen
Daar kun je gewoon op Googlen. Als ik het artikel op de volgende link lees dan kun je de DVB-T(2) ontvangst er net iets mee versterken: https://www.mrmodelrailro...hp/bierblik-antenne-dvb-t

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eymey
Hmmm... er bestaat een "DVB-T(2) hat" voor Raspberry Pi? TOF! :D.

Een snelle google opdracht leert me dat h265 1080p nét niet gaat werken, ook niet op de snelste RPI 3B+. Er zijn wel meldingen her en der van 1080p dat kán werken als je de RPI licht overclockt (en dus goed koelt). But YMMV :)

Maar ok, DVB-T2 HEVC afspelen op de RPI wordt dus moeilijk. Maar nog steeds zou zo'n hat prima dienst kunnen doen om een RPI op zolder (of misschien zelfs in een waterdichte behuizing in een mast? :P ) het T2 signaal te laten ontvangen en dan als SAT->IP server aan te bieden aan bv. TVHeadend en afspeelsoftware op een krachtiger apparaat :).

• palmeg
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 17-07 15:16
Kreeg op de tv de melding dat ik om moest schakelen naar een nieuw kastje ivm wijziging dvb. Woon in Zuid Holland, maar wel op de grens Noord Brabant. Helaas, ook met nieuw kastje en update geen HD beeld. Jammer. Overigens hoop ik dat KPN toch weer een insteekkaart gaat aanbieden. Terug naar 2 afstandsbedieningen is wel k@t!!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• joec
  • Laatst online: 14:47
franssie schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 20:09:
[...]

Ehh en dan de domme controle vraag, werkt ie? Ik heb ook een ontvanger maar kan er nog niet meer ontvangen op HD dus weet ik nog niet hoe de mijne werkt.
Hij doet het prima. Ik kan NPO1/2/3 en Omroep Brabant kijken op 1080p50.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• blanka
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15-06 18:59
Hier een video over het instellen van een DVBT-2 server in HD voor NPO 1-2-3.
Digitenne ontvanger/server met Raspberry Pi TV-Hat (NL subs)

blanka wijzigde deze reactie 13-05-2019 16:31 (28%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10:34

racinfo

OFF-ROAD E-MTB

Verandering zenderaanbod Digitenne
Vanaf 1 juni verdwijnen de zenders FOX TV (kanaal 26), National Geographic en 24Kitchen. De zender LoveNature komt in de plaats voor National Geographic. En voor de andere zenders die verdwijnen, zoeken we uiteraard goede vervangende zenders. Kijk op digitenne.nl/zenders voor alle zenderoverzichten.

Zijn ze nu helemaal belazerd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
eymey schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:15:
[...]

Hoezo "wie het snapt"? Lijkt me gewoon duidelijk. Er wordt relatief tov andere zenders amper nasr deze zenders gekeken. Bij digitenne kan KPN dit uiteraard niet meten, maar het verdwijnt ook bij interactieve TV. Dat kunnen ze natuurlik wel meten. En als je dan ook nog naar de generieke SKO cijfers kijkt (wat totaaltv heeft gedaan), wat ook nog eens over alle providers verspreid is, dan is het prima te begrijpen. En anders 1 van die zenders schrappen zal geen zoden aan de dijk zetten. Een provider is vaak verplicht om álles van een bepaalde eigenaar af te nemen, met navenante doorgifte vergoeding.

Welkom in de wereld van content aanbieders en zenderhuizen
Laat ik eerst zeggen dat ik waarschijnlijk een van diegene ben die het het best snapt en banden heeft met de film en entertainmentwereld dus kan me ook niet vol uitlaten.

Dat zaken zenders als pakketten worden ingekocht mag als een zege gezien worden; anders zouden bepaalde zenders al lang zijn verdwenen. Juist deze zenders bieden een meerwaarde. Zo worden ook de kleinere zenders zoals 192tv vertegenwoordigd en ingekocht via een gezamenlijke partij. Losse zenders is zo goed als niet meer mogelijk. In het geval van FOX hebben ze nog een aardig marktaandeel, maar zijn ze weinig onderscheidend. Ze hebben FOX sport, goed daar komt dan nog wat uniek tv op en het merendeel van hun kijkcijfers komen daar vandaan. Baby tv, tja... ik zeg (in het ziggo draadje) al langer dat kinderzenders er en te veel zijn en deze geen waarde geeft. Babies zetten ze tegenwoordig achter de tablet. FOX zelf? veel concurrentie van VOD diensten. NGC? een hele mooie zender welke een soort van niche zender is geworden.

Mijn conclusie? Het ligt niet aan de kijkcijfers, ze onderscheiden zich onvoldoende met het pakket en KPN heeft daar het geld niet voor over. Heeft discovery het een heel stuk beter gedaan; Eurosport overgekocht waarvan Eurosport 1 in de standaard pakketten zit; Discovery channel zelf trekt mij niet meer maar door de huidige lineup trekken ze wel aardig kijkers. Zo kan ik even door gaan. De PDF van SKO laat mooi zien onder wie welke zenders vallen.

Dus mijn gok (en ik zal er niet ver naast zitten) Love Nature inkopen komt goedkoper; vervanging van NGC en de rest kunnen ze dan laten vallen, tenzij ze een goede deal krijgen. Had het Ziggo betreft had ik achter de daadwerkelijke reden kunnen komen, geen banden met KPN.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• racinfo

racinfo

OFF-ROAD E-MTB

eymey schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:15:
[...]

Hoezo "wie het snapt"? Lijkt me gewoon duidelijk. Er wordt relatief tov andere zenders amper nasr deze zenders gekeken. Bij digitenne kan KPN dit uiteraard niet meten, maar het verdwijnt ook bij interactieve TV. Dat kunnen ze natuurlik wel meten. En als je dan ook nog naar de generieke SKO cijfers kijkt (wat totaaltv heeft gedaan), wat ook nog eens over alle providers verspreid is, dan is het prima te begrijpen. En anders 1 van die zenders schrappen zal geen zoden aan de dijk zetten. Een provider is vaak verplicht om álles van een bepaalde eigenaar af te nemen, met navenante doorgifte vergoeding.

Welkom in de wereld van content aanbieders en zenderhuizen
Dankjewel voor deze mededeling want ik overwoog juist ivm mijn favoriete National Geographic zender over te stappen naar Itv. Dat heeft dus ook geen zin (meer).
Overigens wordt ook het abo van Digitenne verhoogt, van 15.50 naar 17.00 euro.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hcQd
  • Nu online
@Ploink In Veenendaal is RTS op 16 april overgezet op kanaal 39. De volledige planning met wijzigingen is hier te vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eggda
  • Laatst online: 12:21
franssie schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:36:
Nu net zijn mijn edpnet kaarten gestopt met het decoden van digitenne. (Regio Hilversum).
Denk dat het meer te maken heeft met de einddatum van je abonnement

Wat gebeurt er met uw digitv abonnement: In de praktijk betekent dit dat edpnet uw digitv-abonnement op de vervaldag zal stopzetten.

Hier (Amsterdam) werkt het voorlopig nog... :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zo DVB-T2 capable stickje binnen \o/ playtime

meh dat valt nog even een partij tegen... TVheadend op de RPi doet t niet zo goed

vd week maar eens even kijken waar mn actieve KPN antenne uithangt :+

SMSfreakie wijzigde deze reactie 14-05-2019 20:52 (63%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hcQd
  • Nu online
Planning voor de omzetting naar DVB-T2 van regio 5, waar het grootste deel van Utrecht onder valt, is juli.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 17:54
SMSfreakie schreef op zondag 26 mei 2019 @ 19:22:
>< welliswaar in de zoektocht naar iets anders wat ik nog steeds kwijt ben maar dat terzijde
<>
zo herkenbaar, ik heb een set RVS borstels maar ik moet eerst iets anders kwijtraken voor ik deze mag vinden

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joen
musicfreak schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:37:
[...]

Wat bedoel je met TS 2214?
Heb het net met m'n binnenantenne (wel actief) geprobeerd maar helaas, op deze frequentie en alle andere vind hij niks. Nog even wachten dus, dank voor de info allen!
Op je foto staat in de rechter kolom "TS ID" met daar achter 2214. Ik denk dat dat ie dat bedoeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
TS zal wel voor TransportStream staan... en het nummer om welke het exact gaat :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Joen schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:55:
[...]

Op je foto staat in de rechter kolom "TS ID" met daar achter 2214. Ik denk dat dat ie dat bedoeld.
Klopt TS is Transport Stream en TSID is Transport Stream ID gevolgd met het ID nummer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online

Pierre

Zucht

Gistermiddag mijn stront eigenwijze schoonvader ;w |:( aan de lijn, zijn Digitenne deed het niet meer op de camping.
Tja en nu was zijn vraag aan mij wat moet ik kopen om FTA zenders te kijken.

Be kind whenever possible. It is always possible. Dalai Lama XIV

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ja. Scart kan geen HD aan.

GekkePrutser wijzigde deze reactie 07-06-2019 07:47 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-07 08:58
Pierre schreef op zondag 2 juni 2019 @ 07:18:
Gistermiddag mijn stront eigenwijze schoonvader ;w |:( aan de lijn, zijn Digitenne deed het niet meer op de camping.
Tja en nu was zijn vraag aan mij wat moet ik kopen om FTA zenders te kijken.
Ik heb deze van Aliexpress gekocht voor iemand die een goedkope oplossing zocht.
Hij geeft prima beeld via HDMI. Zelfs op een hele oude 1024/768 computer monitor met hdmi-dvi adaptertje er tussen is het nog te kijken (naar keuze met zwarte balken of scheve beeldverhouding). Hij kan opnemen of time-shiften op een externe USB stick, als die snel genoeg is.
Nadeel is alleen dat de knopjes van de AB traag reageren, dat werkt niet zo makkelijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Edje_Kroketje schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:54:
[...]

Ik heb de RPi met TV hat hier prima draaien. De configuratie gevolgd zoals een tijd geleden zoals hier in het forum beschreven.
mja ik heb geen TV HAT alleen een simpele usb tuner welke DVB-T2 doet (wordt als astrometa dvbt2 oid herkent) alleen zit er nog ergens iets niet lekker, en ziet die dus alleen de DVB-T ondersteuning, ipv ook DVB-T2

gelukkig kwam vandaag de postbode mijn Aliexpress decodertje brengen.. wat een klein schattig ding is dat!

even geprutst met de een oude KPN antenne.. geen signaal op de npo mux ( K22 / K40 ) toen hem toch maar even aan de VHF antenne voor DAB+ geknoopt.. Whoppa! signaal op K40 (op K22 niks.. terwijl ik daar toch wel iets op verwacht had maar oke ik kon wel testen *O* )

keurig 1080P output op de HDMI poort.. ook opnemen naar USB ging prima.. ( .MTS container)

verder heeft dat ding nog een LAN poort, voor IPTV en YouTube support..
YouTube, het werkt, maar veel meer is het ook niet :)

IPTV vond ik wel leuker.. ik kon zonder moeite de M3U file van mn Enigma2 DVB-C decoder inladen. en dat speelt het boxje ook gewoon prima af..

Fotos!

kastje met de afstandsbediening er boven op.. (de raspi ter grote indicatie!)

Front met de basis bediening er op..

Achterkant.. en ze loopt zelfs op 5V DC wat voor mobiel gebruik (camper,boot,caravan zonder 230V) weer een voordeel kan zijn!

nog wat extra shotjes omdat het kan..

helaas is er binnen in weinig spannends..

ook op de achterzijde van het PCB vind je weinig spannends..

wat ik nog wel wil testen is usb hub support... ( de usb poort op de voorkant zit met de 4 aderige kabel verbonden.... extra usb poort kan nuttig zijn.. 1 stick er in voor PVR / timeshift en een 2de voor media, of de optionele wifi dongle..)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
racinfo schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:23:
Heel veel voor heel weinig dus, zeer interessant voor de FTA zenders in HD. Wel jammer van de ( .MTS container), de Topfield convertor software ( .REC container) zal niet meer werken.

Waar was deze te koop?
AliExpress
https://s.click.aliexpress.com/e/bawFOZj6

Wel opletten dat je de juiste kiest.... ( model k6)
En tja.. MTS is vast ook wel met iets simpels te editten zonder 8x converteren.. Zit immers gewoon hevc video met aac audio in...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 18:10

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

racinfo schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:23:
Heel veel voor heel weinig dus, zeer interessant voor de FTA zenders in HD. Wel jammer van de ( .MTS container), de Topfield convertor software ( .REC container) zal niet meer werken.

Waar was deze te koop?
MTS (Media Transport Stream) is juist fijn want dan heb je gewoon een ruwe dump van de data :) Is in te laden in iedere video convertor (bv Handbrake)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
SMSfreakie schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:45:
[...]
gelukkig kwam vandaag de postbode mijn Aliexpress decodertje brengen.. wat een klein schattig ding is dat!
Lol, en dan ook nog maar voor de helft daadwerkelijk gevuld _/-\o_

• eymey
Ook hier is op dit moment 1 van de allereerste modellen Funke binnenatenne van KPN in gebruik. In 2005 geleverd bij een Topfield 3000COT

Wordt via een USB powerinserter van stroom voorzien, die op z'n beurt weer z'n stroom van de ingebouwde USB van de Raspberry Pi 3 haalt, die weer via een 2,4 mA PoE voeding van amazon.de van stroom wordt voorzien. :+

Moet eerlijk zeggen dat deze constructie een long shot was, maar hij lijkt zowaar al weken stabiel te functioneren (behalve dat de PoE voeding enige coil whine in de RPI lijkt te geven, wat verder niet de werking beinvloedt).

Icm. de Xbox One USB tuner die ook aan de RPI hangt geeft dit een behoorlijk stabiele ontvangst, met de antenne gewoon op m'n bureau op de zolderkamer, Almere Stad oost, antenne gericht op het oosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
eigenlijk moet je gewoon HDMI -> IP conversie kunnen doen :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 18:20
franssie schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:39:
@Drardollan voor satelliet heb je bedenk ik mij net platte coax die je onder een raam dat open kan kan doorvoeren, zou dat iets zijn?
Yep heb ik gezien. Maar helaas ook geen optie, ramen zitten ver weg en zijn heel strak. Kan amper een papiertje tussen.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• racinfo

racinfo

OFF-ROAD E-MTB

Drardollan schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:39:
[...]

Ik ga nu eerst het 4G geneuzel proberen te fixen, als ik 20-30 MBit downstream heb, dan kan ik weer verder kijken.
Bij voldoende 4G signaal is NLziet ook nog een optie;

https://www.nlziet.nl/nl/

racinfo wijzigde deze reactie 28-06-2019 13:31 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• antidote
Drardollan schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:39:
[...]

Helaas, geen Samsung maar een Philips :'(

Ik ga nu eerst het 4G geneuzel proberen te fixen, als ik 20-30 MBit downstream heb, dan kan ik weer verder kijken.
KPN app via Chromecast is ook nog een optie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
kan je handmatig ook een frequentie (/kanaal) scannen? dan eens handmatig proberen op Kanaal 33 / 570mhz

mogelijk dat die voor het "zoeken" ook wel een signaal sterkte / kwaliteits status wil laten zien...
doet mijn goedkope chinese ontvanger iig wel. en dan kan je aan de hand van die gegevens je antenne eventueel wat verstellen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:40:
Over die 1000 meter zou ik me geen zorgen maken als beide zenders met hetzelfde vermogen stoken. Gewoon kijken wat werkt.
1tje is 5KW de ander 15KW volgens de info die ik kan vinden :P

Croy is 15KW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
eymey schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:07:
Weet je wel zeker dat de box DVB-T2 aan kan én de HEVC (h265) codec?
Als die geen dvbt2 deed kon die toch überhaupt niks ontvangen??

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 17-07 16:46
TV kijken via Digitenne van KPN vanaf morgen in heel Nederland in HD kwaliteit

KPN neemt morgen de laatste stap in de vernieuwing van het Digitenne draadloze tv netwerk. Dat doen ze door de regio Randstad over te zetten naar de nieuwe technische standaard voor digitale ethertelevisie, DVB-T2, of wel HD.

Digitenne is een TV-product dat hoge kwaliteit ethernet televisie draadloos aanbiedt en voorziet al jaren in specifieke behoeftes van een groot aantal TV-klanten. Zo wordt draadloos televisie kijken via Digitenne onder meer gebruikt op campings, in de scheepvaart en op plekken waar geen vaste televisieverbinding mogelijk is.

Nieuw netwerk en HD beeldkwaliteit
De vernieuwing van het netwerk is in oktober 2018 begonnen in de regio Noordoost Nederland en wordt morgen, 9 juli, afgerond in de Randstad. Vanaf dan is het hele netwerk van Digitenne over naar de nieuwe uitzendstandaard DVB-T2 met de daarbij behorende HD beeldkwaliteit. De oude tv-ontvangers werken dan ook niet meer. Vanzelfsprekend kunnen klanten van KPN, voor zover dat nog niet is gedaan, deze omruilen voor een nieuwe tv-ontvanger. Dit kan via kpn.com/digitennevernieuwt.

Werkzaamheden lopen door tot november 2019
Veranderingen in de vergunningen vereisen ook dat KPN de frequenties van Digitenne vrijmaakt voor 5G. De omzetting van de frequenties loopt inmiddels al en wordt in verschillende gebieden in Nederland gefaseerd doorgevoerd tot november 2019. Klanten zouden hier wel storingen door kunnen ervaren. Meer informatie staat op kpn.com/signaal.

De vernieuwing van Digitenne past in de strategie van KPN om te zorgen dat klanten de beste TV ervaring hebben. Dit doet KPN enerzijds door het continu verbeteren van het product (4K Ultra HD, Smart TV app, Interactieve TV app, Netflix via de tv-ontvanger) en anderzijds door het TV-aanbod van zenders en content aanbieders te blijven vernieuwen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 18:15

CurlyMo

www.pilight.org

CurlyMo schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:50:
Voor de kenners hier. Ik heb hier een pricewatch: Sony Bravia KDL-43W755C Zwart staan. Volgens de specificaties doet die DVB-T2. Betekent dat dan automatisch dat ik de nieuwe digitenne gewoon kan ontvangen? Heb ik dan nog een andere antenne nodig?

Ik kijk tot nu toe alleen de free-to-air zenders.
Als antwoord op mijn eigen vraag. Het werkt inderdaad zonder problemen met mijn oude digitenne antenne. Even opnieuw afstemmen en genieten.

Nog geen 5.1 DTS, maar die 1080 beeldkwaliteit is ook leuk.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19-07 23:37

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

franssie schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:28:
Maf - ik zie vanuit mijn raam de zendmast van Hilversum staan en daar staat ook de antenne op uitgericht. Toch krijg ik wel Utrecht en West als regionale zenders maar niet NHnieuws. Schiet mij maar lek.
Zuid-Holland antenne gericht op Leiden
Ik heb ook Utrecht en TV West. Geen NH helaas.
MedionAkoya schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:28:
FF kijken of Megasat HD 650 t2+ ook werkt met T2 HEVC.
Morgen kan ik het testen, anders is het een miskoop en hebben de Duitsers gelogen.
Megasat HD 650 T2+ werkt. _/-\o_
Met Funke antenne.

MedionAkoya wijzigde deze reactie 09-07-2019 22:49 (28%)

Civiele Techniek...nog bezig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
misschien dat je ze op Ebay nog raakt.. Conax wordt voor DVB-S(2) in het buitenland nog wel wat gebruikt geloof ik maar goed verwacht er niet te veel van

Acties:
  • +1Henk 'm!

• antidote
CurlyMo schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:04:
Heeft iemand een tip voor een sterke antenne? Ik heb de standaard oude digitenne antenne, maar daarbij verlies ik regelmatig signaal. Dat ding doet 10 – 17dB.
Als de antenne 5 volt voeding krijgt vanuit de tuner of een power inserter, en binnen op de best mogelijke plaats staat, en de ontvangst is dan nog niet goed, kun je inderdaad aan een buitenantenne gaan denken.
Wat is de afstand tot de zendmast?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ik denk dat ik er nog wel ergens 1 over heb... maar dan moet ik even kijken komend weekend... mag je tegen verzendkosten (ik denk dat die wel in een bubbeltjes enveloppe door de gleuf past) hebben

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Networking en security

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True