franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb een paar jaar terug een 13 cm ATV setje gekregen die bij Hans ut Hoogkerk wegkwam en twee jaar geleden nog deze Philips VL1200. Mijn zeer goede kennis woonde exact tegenover het Gasunie gebouw.
Daar kon ik een ATV-testbeeld toen ontvangen, wel jaren geleden.
Zet je de zender aan, dan valt 2.4GHz wifi compleet weg. [On topic]
meer voor het zend amateur topic dan maar inderdaad ATV dus. Wel eens leuk om te kijken of ik PI6ATV kan ontvangen, zeker als ik het spul al in de kelder heb liggen
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
franssie schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:55:
@PE4000offtopic:
meer voor het zend amateur topic dan maar inderdaad ATV dus. Wel eens leuk om te kijken of ik PI6ATV kan ontvangen, zeker als ik het spul al in de kelder heb liggen
V&A aangeboden: Aimslab audiotrack ISA FM radio kaart (compleet in doos, 1994!) die heb ik nog altijd liggen, nog geen nieuwe eigenaar voor weten te vinden. Erg veel lol mee gehad begin en midden jaren 90
Tot lig verleden week werkte die smartcard nog, nu dus niet meer want ze zijn allemaal uitgezet als het goed is. Nog niet gecontroleerd maar dat zal ook wel. Waarom het zo gelopen is wie het weet mag het zeggen.
Stiekem kijk ik wel uit naar vannacht (mits ik het trek) om gelijk ff de kwaliteit te bekijken. Heb wat vrienden die mijn htpc/kodi hobby delen en een Raspi met CEC en tv hat is best wel het middel om een dumb tv smart te maken. Heb zo'n setje ook al in huis voor hen om mee te experimenteren. ga ik, en denk wat mee lezers in dit topic, nog aardig wat lol aan beleven =).
https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-tv-hat/
ff de link voor geïnteresseerden =)
[ Voor 8% gewijzigd door Donderstraaltje op 08-07-2019 22:13 ]
Je wilt het niet weten hierPE4000 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:13:
@Donderstraaltje Niet nodig. Ik heb zelf zo'n 8+ (Videokaarten met RTV met ViVo en losse RTV kaarten) liggen van diverse merken.

Ik heb door mijn jaren lange HTPC hobby en bouwen voor kennissen een aardige collectie opgebouwd.
Zodanig dat alleen al een octa (!) tuner setup van DVB-T2 tuners kan bouwen.
Binnenkort echt eens wat spul weggooien eigenlijk... maar dat gaat zo moeilijk.
Hoewel... analoog en dvb-t kaarten zijn nu echt useless.
edit: nu geen signaal - it is happening@@@!!!@
Dat ding dat ik uit DE gekocht heb, werkt als een dolle. Ik kan helaas gek genoeg geen uniek ID vinden. jn-821t2 staat erop maar dat levert op google weinig op.
[ Voor 58% gewijzigd door franssie op 09-07-2019 00:53 ]
Kwaliteit is goed vooruit gegaan, dit is tenminste zeker kijkbaar weer.
Delft staat al meer dan een half jaar uit ;-)Donderstraaltje schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 07:21:
Hier de mast van Delft opgepikt, nog altijd niet die van Rotterdam erbij. Wel maar 3 van de 4 boeketten dus daar nog ff naar kijken. De laagste 2 frequenties zijn komen te vervallen en de hoogste 3 zijn in gebruik gebleven.
Kwaliteit is goed vooruit gegaan, dit is tenminste zeker kijkbaar weer.
Welke mast pik ik dan op?Edje_Kroketje schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 07:41:
[...]
Delft staat al meer dan een half jaar uit ;-)
Ze zijn die toren aan het ombouwen van kantoor- naar woontoren, maar de mast staat er nog op.
Als je in delft woont, want veel verder kwam die repeater niet, dan zou het Den-Haag (2 locaties) of Zoetermeer kunnen zijn maar is moeilijk te zeggen zonder meetapparatuur.Donderstraaltje schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:16:
[...]
Welke mast pik ik dan op?
Ze zijn die toren aan het ombouwen van kantoor- naar woontoren, maar de mast staat er nog op.
Als antwoord op mijn eigen vraag. Het werkt inderdaad zonder problemen met mijn oude digitenne antenne. Even opnieuw afstemmen en genieten.CurlyMo schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:50:
Voor de kenners hier. Ik heb hier een pricewatch: Sony Bravia KDL-43W755C Zwart staan. Volgens de specificaties doet die DVB-T2. Betekent dat dan automatisch dat ik de nieuwe digitenne gewoon kan ontvangen? Heb ik dan nog een andere antenne nodig?
Ik kijk tot nu toe alleen de free-to-air zenders.
Nog geen 5.1 DTS, maar die 1080 beeldkwaliteit is ook leuk.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Zuid-Holland antenne gericht op Leidenfranssie schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:28:
Maf - ik zie vanuit mijn raam de zendmast van Hilversum staan en daar staat ook de antenne op uitgericht. Toch krijg ik wel Utrecht en West als regionale zenders maar niet NHnieuws. Schiet mij maar lek.
Ik heb ook Utrecht en TV West. Geen NH helaas.
Megasat HD 650 T2+ werkt.MedionAkoya schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:28:
FF kijken of Megasat HD 650 t2+ ook werkt met T2 HEVC.
Morgen kan ik het testen, anders is het een miskoop en hebben de Duitsers gelogen.
Met Funke antenne.
[ Voor 28% gewijzigd door MedionAkoya op 09-07-2019 22:49 ]
Trein?
HSM= Hilversum?franssie schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:56:
@MedionAkoya bij Leiden had ik ook geen NH verwacht, bij HSM wel. utrecht snap ik wel, meest centrale provincie van NL maar West? Of ik pak een andere paal dan ik denk dat ik doe, dat kan ook. Met die internet aangeschafte ontvangertjes weet je nooit of ze alle frequenties pakken die hier gebruikt worden.
Free to air in omgeving Voorburg:
NPO 1
NPO 2
NPO 3
RTV West
RTV Utrecht
[ Voor 8% gewijzigd door MedionAkoya op 09-07-2019 23:11 ]
Trein?
oh sorry ja. HSM is inderdaad Hilversum, lokale afkorting.MedionAkoya schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:03:
[...]
HSM= Hilversum?
Free to air in omgeving Voorburg:
NPO 1
NPO 2
NPO 3
RTV West
RTV Utrecht
Instelling moet inderdaad 1080p zijn, of auto. Vandaag ben ik de menu's doorgelopen, omdat wel alle zenders werden gevonden, maar de FTA zenders zwart bleven. Later zag ik pas dat er twee reeksen publieke zenders in de lijst stonden, en die vanaf 1 geen beeld gaven maar die in de hogere reeks wel.Simon_Warner schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:03:
Hier in Amsterdam nu (9 juli) inderdaad ook omzetting naar DVB-T2. Beeld ziet er inderdaad wel wat beter en gedetailleerder uit. Ik heb in de XORO 7620 v3 de beeldkwaliteit op 1080p gezet. Is dat correct?
Ontvangst is op dvb-t2 met de Xoro 8720 iets beter dan op dvb-t1 met de Topfield 5300. Beide met dezelfde oude KPN - Funke antenne.
Welke ontvanger gebruik je?franssie schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:28:
Maf - ik zie vanuit mijn raam de zendmast van Hilversum staan en daar staat ook de antenne op uitgericht. Toch krijg ik wel Utrecht en West als regionale zenders maar niet NHnieuws. Schiet mij maar lek.
Werkt allemaal goed met een antennetje die bij een dvb-t stick zat.
Kleine passieve binnenantenne dus.
Beeld is 1080p en mn tv draai op 50hz. Ik denk niet dat het signaal 50p is maar dat ie het gewoon dubbeld.
Kwaliteit is verder echt niet spectaculair. Hetzelfde of ietsjes minder dan Ziggo 1080i.
Zeker niet slecht maar ook zeker niet wat het had kunnen zijn. Een echt high bitrate 50p signaal had ze voorbij alle andere aanbieders kunnen trekken maar helaas.
Was leuk om even mee te spelen maar ik zal er verder geen gebruik van maken.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Een Duitse Ikaufen JN-821T2 , lijkt een rebranding te zijn van en Chinees doosje.
Net nog even een scan gedaan en het ontvangt 3 FTA muxen lijkt het. De eerste met Gelderland en Flevoland, Dan eentje met twee maal NH en dan de derde en laatste met Utrecht en West. Die laatste slaat hij op.
Ik zal dus handmatig moeten afstemmen - zal daar zo eens induiken.
EDIT: Gewoon de scan afkappen nadat ie NH had gevonden lostte het op.
[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 10-07-2019 14:49 ]
AT5 zie ik FTA ook niet in Amsterdam maar wel Utrecht en West.franssie schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:28:
AT5 is een lokale zender, geen regionale. Hij zit wel op Digitenne in time share op plaats 25 als ik me niet vergis.Simon_Warner schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:29:
[...]
AT5 zie ik FTA ook niet in Amsterdam maar wel Utrecht en West.
404 Signature not found

Dat is het me niet waard, dus ik moet een alternatieve oplossing verzinnen voor de logeerkamer boven. Ergens vind ik het ook raar dat Digitenne al jaren gratis binnen KPN Compleet, maar nu dus niet meer.
Wat doet men hier met de oude kastjes (die niet worden omgeruild)? Zijn er nog instanties/hobbyisten die de spare parts kunnen gebruiken?
Smart cards idem dito?antidote schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:20:
@Shadow_Zero met de oude decoders kun je zo ongeveer niks meer, hoogstens radio luisteren. Mijn Topfield eindigt binnenkort in de container voor elektronica op de gemeentewerf. Antennes en toebehoren zijn natuurlijk nog wel bruikbaar voor dvb-t2.
Geen mogelijkheid om jpg, mp3 of mp4 af te spelen?antidote schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:20:
@Shadow_Zero met de oude decoders kun je zo ongeveer niks meer, hoogstens radio luisteren. Mijn Topfield eindigt binnenkort in de container voor elektronica op de gemeentewerf. Antennes en toebehoren zijn natuurlijk nog wel bruikbaar voor dvb-t2.
Met mijn Megasat DVB-T2-decoder kan ik jpg, mp3 of mp4 afspelen.
De oplader en antenne kan je inderdaad hergebruiken.
Trein?
[ Voor 10% gewijzigd door Shadow_Zero op 12-07-2019 17:55 ]
KPN heeft voorafgaand aan de omzetting alle smartcards gedeactiveerd, dus die kunnen in het plakboek
Of de Topfield dat ook kan weet ik eerlijk gezegd niet. De duidelijk hoorbare harddisk zou daarbij een nadeel zijn.MedionAkoya schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:59:
[...]
Geen mogelijkheid om jpg, mp3 of mp4 af te spelen?
Met mijn Megasat DVB-T2-decoder kan ik jpg, mp3 of mp4 afspelen.
404 Signature not found
Als de antenne 5 volt voeding krijgt vanuit de tuner of een power inserter, en binnen op de best mogelijke plaats staat, en de ontvangst is dan nog niet goed, kun je inderdaad aan een buitenantenne gaan denken.CurlyMo schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:04:
Heeft iemand een tip voor een sterke antenne? Ik heb de standaard oude digitenne antenne, maar daarbij verlies ik regelmatig signaal. Dat ding doet 10 – 17dB.
Wat is de afstand tot de zendmast?
Ik sluit dat ding gewoon aan op de tuner met coax. Of daar vervolgens ook voeding vandaan komt weet ik niet.antidote schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 01:51:
[...]
Als de antenne 5 volt voeding krijgt vanuit de tuner of een power inserter, en binnen op de best mogelijke plaats staat, en de ontvangst is dan nog niet goed, kun je inderdaad aan een buitenantenne gaan denken.
Zo'n 6 kilometer.Wat is de afstand tot de zendmast?
Ploink schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 04:35:
@CurlyMo Soms kun je veel winst behalen door de antenne te verplaatsen, iets verschuiven of draaien, een metalen plaat er onder etc. Soms heb ik geen signaal en een halve meter verderop weer prima. De kabel kan slecht zijn of ik heb ook wel eens last gehad van een stoorzender (de radio amateur in de buurt?) het signaal nivo was dan ineens heel hoog en de kwaliteit heel laag. En idd de LED in de antenne moet aan zijn ten teken dat hij spanning krijgt van de injector.
Dat doe ik nu ook. Dat heeft de meest ideale plek opgeleverd, maar ook die stoort regelmatig. Ik had er met DVB-T nooit last van.Ploink schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 04:35:
@CurlyMo Soms kun je veel winst behalen door de antenne te verplaatsen, iets verschuiven of draaien, [...]
Soms heb ik geen signaal en een halve meter verderop weer prima.
Dit heb ik nog niet geprobeerd.een metalen plaat er onder etc.
Hoe kom ik daar achter?De kabel kan slecht zijn of ik heb ook wel eens last gehad van een stoorzender (de radio amateur in de buurt?) het signaal nivo was dan ineens heel hoog en de kwaliteit heel laag.
Die LED is ondertussen zo oud dat ik dat moeilijk kan zienEn idd de LED in de antenne moet aan zijn ten teken dat hij spanning krijgt van de injector.
Ik dacht misschien aan een krachtigere antenne, maar jullie geven aan dat die standaard antenne goed genoeg moet zijn?
In een eerdere post las ik dat je de tuner van de TV gebruikt. In de regel leveren die geen 5 volt op de aansluiting van de antenne. Om te bepalen of deze TV dat kan, kun je kijken in de menu's en de handleiding, of het meten. Als de TV geen voeding levert, kan dat met een power inserter. Die is nodig voor deze en ook voor de meeste andere antennes.
Hoe heet die voeding? Ik was even in de handleiding aan het kijken maar vind het zo snel niks. Wanneer ik dit meet, dan moet er 5v lopen tussen gewoon de buitenste en binnenste aansluiting van de coax connector?antidote schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:30:
In een eerdere post las ik dat je de tuner van de TV gebruikt. In de regel leveren die geen 5 volt op de aansluiting van de antenne. Om te bepalen of deze TV dat kan, kun je kijken in de menu's en de handleiding, of het meten. Als de TV geen voeding levert, kan dat met een power inserter. Die is nodig voor deze en ook voor de meeste andere antennes.
Geen stroom uit de coax aansluiting
[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 17-07-2019 18:35 ]
König Power Inserter
Ik kwam deze oplossing van een mede-tweaker nog tegen...

O.a. luister-/zendamateurs maken wel gebruik van een zo'n Bias-Tee, voor het voeden van een relais, pre-amps enz. Deze zijn ook wat prijziger.
[ Voor 1% gewijzigd door PE4000 op 17-07-2019 21:35 . Reden: txt correctie ]
404 Signature not found
Dat soort kabeltjes heb ik tot dusver 2 keer gratis van KPN opgestuurd gekregen na een belletje. Nu ben ik ook Digitenne klant en had 1x een goede reden om het aan te vragen en de andere keer een smoesje.Ploink schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:32:
Wat betreft de power injector/inserter, ik had zelf een kabeltje geklust met een USB plug zodat je de inserter kan voeden vanuit een USB socket van de TV. Ik weet niet of je zo'n kabeltje ergens kant en klaar kan kopen, maar dat scheelt een voedingsadapter en de antenne staat alleen aan als de TV ook aan staat
Dus kant-en-klaar bestaan ze zeker.
[ Voor 88% gewijzigd door SMSfreakie op 19-07-2019 09:38 ]
404 Signature not found
404 Signature not found
Als iemand er dus nog 1 nodig heeft, ik heb er nog een over
Inmiddels kan ik overigens bevestigen dat mijn Strong ontvanger prima de DVB-T signalen ontvangt. Kreeg met de antenne binnen op de 1e verdieping op een metertje afstand van het raam NPO 1, 2 en 3 plus RTV Utrecht en TV West binnen.
Vind alleen wel dat de ontvanger vrij warm wordt. Kan zijn dat dit kwam door het kanalen zoeken, ik hoop dat hij bij regulier gebruik minder warm wordt.
[ Voor 60% gewijzigd door musicfreak op 24-07-2019 13:06 ]
Uiteraard niet, KPN wil iedereen van Digitenne 'afpesten'musicfreak schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:44:
@racinfo Volgens dit bericht niet helaas...
[...]
het is al niet meer levensvatbaar.... denk dat KPN liever gister nog de stekker er uit trok dan vandaag als ze de keuze haddenTomba schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:36:
[...]
Uiteraard niet, KPN wil iedereen van Digitenne 'afpesten'
404 Signature not found
Niet voor de absurde prijs die KPN vraagt nee (nog los van het actief stopzetten van smartcards.....)SMSfreakie schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:39:
[...]
het is al niet meer levensvatbaar.... denk dat KPN liever gister nog de stekker er uit trok dan vandaag als ze de keuze hadden
Gelukkig is NED1-2-3 nog gratis uit de lucht te plukken
voor zo lang het duurt...Tomba schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:46:
[...]
Niet voor de absurde prijs die KPN vraagt nee (nog los van het actief stopzetten van smartcards.....)
Gelukkig is NED1-2-3 nog gratis uit de lucht te plukken
en ik blijf er bij dat KPN meteen met de launch van digitenne ook KORTERE abbo perioden had moeten toestaan ipv meteen voor een jaar..
het was immers ideaaal voor de recreant.. ja.. voor de 3 weken vakantie ga ik toch geen jaar abbo afsluiten?
404 Signature not found
KPN wil helemaal geen abonnees; die willen zsm kunnen zeggen dat het niet rendabel is en de frequenties elders inzettenSMSfreakie schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:48:
[...]
voor zo lang het duurt...
en ik blijf er bij dat KPN meteen met de launch van digitenne ook KORTERE abbo perioden had moeten toestaan ipv meteen voor een jaar..
het was immers ideaaal voor de recreant.. ja.. voor de 3 weken vakantie ga ik toch geen jaar abbo afsluiten?
kunnen ze proberen.. al gok ik dat eerst de NPO achter de smartcard encryptie belandTomba schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:53:
[...]
KPN wil helemaal geen abonnees; die willen zsm kunnen zeggen dat het niet rendabel is en de frequenties elders inzetten
404 Signature not found
Die keuze hadden ze drie jaar geleden. Als ze toen niet meegedongen hadden naar de licentie, waren ze in 2017 van dvb-t af geweest.SMSfreakie schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:39:
[...]
het is al niet meer levensvatbaar.... denk dat KPN liever gister nog de stekker er uit trok dan vandaag als ze de keuze hadden
De dvb-t frequenties inzetten voor ander gebruik zal stuiten op bezwaren vanuit de licentievoorwaarden. Verder is de indeling van frequenties internationaal bepaald.Tomba schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:53:
[...]
KPN wil helemaal geen abonnees; die willen zsm kunnen zeggen dat het niet rendabel is en de frequenties elders inzetten
KPN doet inderdaad niets om digitenne klanten te behouden. Ze lijken er alleen mee door te gaan uit defensieve overwegingen: liever zelf dvb-t houden dan in handen van een concurrent.
404 Signature not found
Maar dan hadden ze ook de frequenties niet gehad.antidote schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 01:59:
[...]
Die keuze hadden ze drie jaar geleden. Als ze toen niet meegedongen hadden naar de licentie, waren ze in 2017 van dvb-t af geweest.
[...]
Toch is de 700 MHz band waarop nu (nog...) Digitenne zit uitstekend geschikt voor 4G (in de USA draait LTE op die frequentie bv) en in de toekomst 5G. Zodra KPN een case kan maken in Den Haag (blabla hoge kosten, te weinig abonnees, men kan ook via internet naar NPO1/2/3 kijken) dat DVT-T2 uit mag zullen ze dat doen denk ik om dan als ‘bedankje voor bewezen diensten’ de frequenties te mogen houden. In België is DVB-T bv al uitgezet dus zo’n raar scenario is het niet.antidote schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 01:59:
[...]
De dvb-t frequenties inzetten voor ander gebruik zal stuiten op bezwaren vanuit de licentievoorwaarden. Verder is de indeling van frequenties internationaal bepaald.
[...]
Ik denk toch eerder aan de volgende (kwade) opzet;antidote schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 01:59:
[...]
KPN doet inderdaad niets om digitenne klanten te behouden. Ze lijken er alleen mee door te gaan uit defensieve overwegingen: liever zelf dvb-t houden dan in handen van een concurrent.
- itt DVB-T(2) kan KPN via iTV klanten volgen qua kijkgedrag en dus reclame ‘op maat’ gaan maken
- voor tv kijken via KPN moet je ook internet bij hen hebben (en dan t liefst KPN compleet met mobiele abonnementen) en verdienen ze dus meer
- de frequentie waarop DVB-T2 draait is bijzonder geschikt voor 4G/5G
Hier reageerde ik op SMSfreakie, die stelde dat ze van digitenne af wilden.Tomba schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:07:
[...]
Maar dan hadden ze ook de frequenties niet gehad.
Dat digitenne weggaat uit de 700 band is in de huidige licentie geregeld. Om de frequenties vanaf 700 MHz vrij te maken, is de omzetting naar dvb-t2 gedaan, en worden de gebruikte kanalen anders ingedeeld. De laatste aanpassingen daarvoor worden in september-oktober gedaan. Uiteindelijk worden voor dvb-t2 minder kanalen en frequenties gebruikt, en komt alles vanaf 700 MHz beschikbaar voor telecom. Dat is geen kwade opzet van KPN, maar een onderdeel van de licentievoorwaarden voor dvbt-2.Tomba schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:07:
[...]
Toch is de 700 MHz band waarop nu (nog...) Digitenne zit uitstekend geschikt voor 4G (in de USA draait LTE op die frequentie bv) en in de toekomst 5G. Zodra KPN een case kan maken in Den Haag (blabla hoge kosten, te weinig abonnees, men kan ook via internet naar NPO1/2/3 kijken) dat DVT-T2 uit mag zullen ze dat doen denk ik om dan als ‘bedankje voor bewezen diensten’ de frequenties te mogen houden. In België is DVB-T bv al uitgezet dus zo’n raar scenario is het niet.
Dat dvb-t België is uitgezet klopt niet. In Wallonië is het ongewijzigd beschikbaar. Wat in Vlaanderen is verdwenen is de FTA doorgifte van de publieke zenders. Met een dvb-t abonnement kunnen die wel worden bekeken.
Via iTV kan inderdaad kijkgedrag worden gevolgd. Klanten die weggaan van een betaald digitenne abonnement, kunnen echter ook TV gaan kijken via een andere provider of techniek, of het alleen bij de FTA zenders op dvb-t houden. Er zijn ook niet zoveel digitenne abonnees meer. Ik ben benieuwd naar de huidige aantallen, maar het zat al op of onder de 200.000.Tomba schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:07:
[...]
Ik denk toch eerder aan de volgende (kwade) opzet;
- itt DVB-T(2) kan KPN via iTV klanten volgen qua kijkgedrag en dus reclame ‘op maat’ gaan maken
- voor tv kijken via KPN moet je ook internet bij hen hebben (en dan t liefst KPN compleet met mobiele abonnementen) en verdienen ze dus meer
- de frequentie waarop DVB-T2 draait is bijzonder geschikt voor 4G/5G
[ Voor 25% gewijzigd door antidote op 25-07-2019 10:41 . Reden: derde gedeelte toegevoegd ]
NPO 1
NPO 2
NPO 3
TV Gelderland
Omroep Flevoland
RTV Drenthe
RTV Oost
toch nog altijd een betere score dan voor de ombouw naar T2 (dan hield het bij NPO1/2/3 & RTV oost wel op uitzondering in 2011 dat RTV Drenthe gewoon landelijk er bij gepropt was
404 Signature not found
In alle andere gevallen is een basis (of compleet) KPN abbo van iTV de beste oplossing. Met iTV kun je ook op tablet, smartphone, laptop of Samsung(>2017) TV kijken zonder decoder!
Inmiddels al overgegaan, alleen nog 1 HD Digitenne tuner (abbo gratis) voor op de slaapkamer!
[ Voor 11% gewijzigd door racinfo op 13-08-2019 08:17 ]
Gewoon in de woonkamer. Wel met een coax-kabel naar de eerste verdieping aan een versterker. En aan die versterker dan weer de antenne met powerinserter.
Werkt prima. Alleen onder specifieke warme weersomstandigheden in de zomer is het ontvangst soms wat minder.
Ook als je thuis genoeg hebt aan alleen de publieke zenders is Digitenne een goede optie, want gratis. Ik heb thuis Internet Only met Digitenne FTAracinfo schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:13:
Samenvattend, Digitenne heeft alleen nog zin wanneer je op boot, camping of mobiel TV wilt kijken.
CurlyMo schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:57:
@PE4000 ik had het gevonden, ik vind ze alleen erg duur voor wat het doet. Typisch Ali producten maar daar niet te vinden.
Heb er net een (of misschien zelfs twee) naar het weggeef rek gebracht bij Awesomespace in UtrechtDonderstraaltje schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:45:
Ik heb ook verschillende van die powerinserters van aliexpress en die zijn gewoon waardeloos. op mijn oude Funke doen die gewoon niks. Houd mijn oog op v&a en marktplaats voor een keer een lokale leuke deal zodat ik verder kan experimenteren.
(misschien ligt het er nog)
Precies dit. de publieke zenders via DVB-T2 FTA hebben prima beeldkwaliteit voor het kijken van lineaire TV (meeste programma's waarbij HD meerwaarde heeft komen wat mij betreft toch bij de NPO ).Eärendil schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:05:
[...]
Ook als je thuis genoeg hebt aan alleen de publieke zenders is Digitenne een goede optie, want gratis. Ik heb thuis Internet Only met Digitenne FTA
Hier Internet Only (Tweak, 1 Gbps) + FTA DVB-T2 + NLZiet voor de commerciele zenders + gemist.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Bedankt maar helaas kom ik voorlopig niet in Utrecht.Shadow_Zero schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:21:
[...]
[...]
Heb er net een (of misschien zelfs twee) naar het weggeef rek gebracht bij Awesomespace in Utrecht![]()
(misschien ligt het er nog)
niet heel erg veel naar DVB-T2 gekeken... wat mij opviel, is dat ondanks dat het signaal volgens mijn ali decoder uitstekend was ( 90+% zowel op sterkte / kwaliteit ) het toch nog wel eens blokjes opleverde..?
maar goed misschien voor volgend jaar toch eens een andere antenne proberen....
heb nog ergens een Funke v4 (DSC500?) slingeren.. alleen kan nog even niet achter halen hoeveel dB dat ding doet
404 Signature not found
Frequency range VHF: 174 - 230 MHz
Frequency range UHF: 470 - 862 MHz
Antenna gain VHF: 16 dBi
Antenna gain UHF: 18 dBi
Amplifier gain VHF: 20 dB
Amplifier gain UHF: 20 dB
Zie Funke Catalogus 2019 blz. 52 in PDF.
Was die antenne toen ook al duobander?
en wat krijg je als 18dB versterker achter een 18dB versterker hangt eigenlijk?
[ Voor 52% gewijzigd door SMSfreakie op 20-08-2019 20:11 ]
404 Signature not found
dB mag je optellen ipv vermenigvuldigen als ik het goed heb omdat het daarop ontworpen is en dus een nogal maffe schaal. Dus 36 dB.SMSfreakie schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:10:
krijg je dan 18+20dB= 38dB versterking?
en wat krijg je als 18dB versterker achter een 18dB versterker hangt eigenlijk?
Bij een redelijk goed signaal krijg je dan waarschijnlijk oversturing van de ontvanger.
Precies! mafketels met zoveel versterking.franssie schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:32:
[...]
dB mag je optellen ipv vermenigvuldigen als ik het goed heb omdat het daarop ontworpen is en dus een nogal maffe schaal. Dus 36 dB.
Bij een redelijk goed signaal krijg je dan waarschijnlijk oversturing van de ontvanger.
Antenne -> 1 meter Coax (RG6U met prefab F-Conn) Versterker -> 15 meter RG6U (ook prefab connectors)
maar goed volgend jaar de Funke ook maar eens mee
404 Signature not found
2019-09-16:

2019-09-17:

Geen idee waarom KPN besloten heeft om niet kanaal 29 te gebruiken voor de Randstad en een ander kanaal voor Den Burg.
Sterker nog, met DVB-T2 had dezelfde kanalen als de Randstad ook prima gelukt.
Nog sterker nog, volgens mij hadden ze gewoon makkelijk 5 landelijke muxen kunnen opzetten.
Zeker met de huidige ontvangers een eitje.
Er zal vast een reden zijn waarom je in de Randstad wel overal dezelfde frequenties kunt gebruiken, maar als je een stukje verder rijdt niet. Misschien te maken met antenne hoogtes en weer condities.
Volgens mij had 600 MHz leegmaken ook nog wel gelukt, maar zal nu in gebruik blijven tot 2030.
5G / 600 MHz overlay:

Ik zie KPN niet meer kanalen inzetten.
Niet gebruikte kanalen: 38,41,43
Mogelijk heeft dit nog met microfoon gebruikers te maken, echter is hiervoor één kanaal zat.
28 kanalen totaal beschikbaar, zeg 3 voor microfones, dan had je 5x5 kanalen voor je gebieden.
Met de 600 MHz band ook leeg, dan: 18 kanalen totaal, 3 voor microfoons (mgoed die zitten al in de 600 MHz, dus had gecoordineerd kunnen worden.), dan was 15 kanalen prima geweest.
Er zal wel een reden voor zijn.
Nu wachten tot 2019-10-22 en de 700 MHz band zal mooi leeg zijn.
neeecht schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:49:
Er zal vast een reden zijn waarom je in de Randstad wel overal dezelfde frequenties kunt gebruiken, maar als je een stukje verder rijdt niet. Misschien te maken met antenne hoogtes en weer condities.
Niet gebruikte kanalen: 38,41,43
Mogelijk heeft dit nog met microfoon gebruikers te maken, echter is hiervoor één kanaal zat.
28 kanalen totaal beschikbaar, zeg 3 voor microfones, dan had je 5x5 kanalen voor je gebieden.
Met de 600 MHz band ook leeg, dan: 18 kanalen totaal, 3 voor microfoons (mgoed die zitten al in de 600 MHz, dus had gecoordineerd kunnen worden.), dan was 15 kanalen prima geweest.
Er zal wel een reden voor zijn.
Nu wachten tot 2019-10-22 en de 700 MHz band zal mooi leeg zijn.
- K38 mag niet voor omroepdoeleinden gebruikt worden en is in gebruik voor radioastronomie.
- Als een SFN te groot wordt kan je te maken krijgen met zelfinterferentie tijdens "condities" of met een ontvanger die in zeer gunstige ontvangstomstandigheden zit.
- Internationale coördinatie waardoor bepaalde kanalen niet overal gebruikt kunnen worden. Er is zelfs coördinatie met Engeland doordat de radiogolven redelijk goed propageren over de Noordzee zonder hindernissen.
Net lopen scannen en kan alleen nog de FTA zenders op 618KHz vinden.
De overbuurman met zijn kastje kan ze ook niet vinden.... ben benieuwd of er noodonderhoud komt.
ja dat is toch wel een nadeel van radiogolven... ze stoppen niet bij de grensEdje_Kroketje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:14:
[...]
- Internationale coördinatie waardoor bepaalde kanalen niet overal gebruikt kunnen worden. Er is zelfs coördinatie met Engeland doordat de radiogolven redelijk goed propageren over de Noordzee zonder hindernissen.
404 Signature not found
A'dam PVOutput
Bijna alle recente tv's hebben DVB-T2, het grotere probleem is dat er nu H.265 wordt gebruikt voor video, en dat vind je alleen op 4K-toestellen.ericplan schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:55:
Kom er nu (al) achter dat m’n TV niet met dvb-t2 overweg kan. Dan maar een nieuwe. Is er een instelling in de pricewatch die de compatible tv’s toont? Ik zie alleen een keus voor dvb-t2 maar niet voor het type decoder. Of kijk ik niet goed?
Kom nu deze tegen op Amazon, die lijkt geschikt toch? Het gaat me alleen om de FTA zenders. https://www.amazon.de/JVC...=669059031&s=ce-de&sr=1-1hcQd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:31:
[...]
Bijna alle recente tv's hebben DVB-T2, het grotere probleem is dat er nu H.265 wordt gebruikt voor video, en dat vind je alleen op 4K-toestellen.
A'dam PVOutput
Maar dus wel graag enige zekerheid of het werkt, voordat ik in Duitsland bestel.
A'dam PVOutput
In Duitsland hebben ze al veel langer DVB-T2 x265, dus 99,9% zeker als je dat besteld dat het werkt. Of het moet een overjarig model zijn.ericplan schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:37:
Losse decoder gaat het niet worden, nog een kastje met bijbehorende afstandsbediening heeft een zeer lage WAF. Oude TV is 26”, 32” past nog net op de huidige plek. En het stapje naar full HD is ook leuk.
Maar dus wel graag enige zekerheid of het werkt, voordat ik in Duitsland bestel.
https://www.tv-plattform.de/de/dvb-t2-hd-geraeteliste
In Duitsland wordt bij veel TV's gezegd dat ze DVB-t2 HD ondersteunen. Is dat hetzelfde als HEVC of H265?Edje_Kroketje schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 07:41:
Duitsland heeft een handig lijstje online waar je ook kunt filteren op TV's die geschikt zijn en dus T2 en HEVC ondersteunen.
https://www.tv-plattform.de/de/dvb-t2-hd-geraeteliste
Kwam verder nog een Franse vergelijkingssite waar het gewoon bij de items staat.
Beetje suf dat je in de Pricewatch geen HEVC of H265 kan selecteren. Want dvb-t2 zegt niet genoeg.
A'dam PVOutput
Ja.ericplan schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:20:
[...]
In Duitsland wordt bij veel TV's gezegd dat ze DVB-t2 HD ondersteunen. Is dat hetzelfde als HEVC of H265?
Voor de regio Amsterdam kun je prima de mast van Alphen aan den Rijn meepakken, kanaal 39:

Bovenstaande is met een binnenantenne zo'n 50 cm van het raam.
Wel vrij zicht (kan net de DVB-T2 antennes zien) op de mast van Alphen aan den Rijn, zo'n 30 km.
Ideaal als je TV Utrecht/TV West wilt kijken i.p.v. NH Nieuws.
Dat kan, maar in Duitsland gebruiken ze ook 265, dus als ze daar zeggen dat het bij hen werkt, werkt het in NL ook.eymey schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:06:
Is dat zo? Want ik kan me voorstellen dat DVB-T2 HD ook h.264 kan zijn.....

En de volledige DVB-T2 band in de regio Amsterdam:

[ Voor 19% gewijzigd door neeecht op 08-10-2019 00:13 ]