Soms is het even zoeken, ja, maar de main questline is doorgaans prima te volgen. Exploration is wel expliciet een onderdeel van de gameplay, dus als je gewend bent aan de meeste RPG’s die je aan het handje meenemen, dan kan dit wel eens wat verwarrend overkomen. Alleen sommige sidequests zitten met opzet goed verstopt.
Verder zag ik dat het gaat om een aantal characters en het is me niet helemaal duidelijk hoe dit speelt. Bestuur je 1 en de rest gaat automatisch?
Je verzamelt over de loop van het spel een groepje characters. Daarvan kun je er drie tegelijk actief hebben (dus die zie je op het scherm en doen mee aan gevechten). Je bestuurt degene die je op positie één zet, en dat hoeft niet Rex (de “hoofdpersoon”) te zijn.
Posities 2 en 3 hobbelen buiten gevechten gewoon achter je aan, en in gevechten worden die door de AI bestuurd. Daar heb je maar heel beperkt controle over. Wisselen kan, maar alleen buiten gevechten via een menu.
Het combat-systeem is weer een doorontwikkeling van XBC en XBCX en doet erg MMORPG-achtig aan. Je character voert automatisch aanvallen uit (“auto-attacks”) die je arts opladen. Die arts kun je gebruiken als ze helemaal opgeladen zijn (in vorige games was dat nog een cooldown, maar hier dus niet) en die laden dan weer je blade arts op.
Gevechten zien er dus wel heel hectisch uit, maar qua controls valt dat reuze mee – je zit niet constant knopjes te rammen, maar je zet juist heel strategisch bepaalde arts op bepaalde momenten in. Positie van je character is daar belangrijk in, net als arts die anderen net gebruikt hebben.
En verder vraag ik me af hoe het zit met craften enzo. Ik ben van mezelf geen die-hard RPG-er, maar Zelda BotW was prima. Niet te heavy op het koken en maken van elixers, verder gewoon armor, wapens, schilden en bogen. Daar hou ik van. Hoe verhoudt zich dat tot Xenoblade 2?
Niet echt veel. Je weapon class (dus welk wapen je gebruikt) hangt af van welke blade je actief hebt. Je kunt wel items gebruiken om die wapens te verbeteren, maar je hebt niet tien verschillende dingen nodig voor die upgrade, en veel ervan kun je gewoon kopen.
Het dichtst bij crafting zit nog wel het aux core systeem. Dat is gear die je aan je blades kunt geven voor buffs. Je vindt lege aux cores met een bepaald effect, en dan moet je bij een winkeltje wat items inleveren om die core te kunnen activeren, zodat je ‘m kunt gebruiken. Dat zijn vrijwel allemaal random pickups waar je er tientallen van vindt, en meestal heb je niet maar één bepaald dingetje nodig, maar zijn er een aantal die je mag inleveren. Aux cores zijn erg handig, maar voor de story missions niet onmisbaar. Kan alleen zijn dat je wat meer moet level grinden als je ze niet gebruikt, omdat je dan wat meer moeite met bepaalde gevechten kunt hebben.