Ik zou nog eens een beetje in de Ferrari SH71H duiken. Bij deze.
Zo spectaculair als de SH70H is die natuurlijk niet, maar ik vind deze wel opvallend. Opvallend omdat Ferrari en RBR door naar elkaar te kijken, onafhankelijk van elkaar met auto's zijn gekomen die redelijk vergelijkbaar lijken te zijn in filosofie. Beide hebben zeer kleine air intakes, rake, enigszins vergelijkbare bargeboards en zijn zijn extreem smal achteraan.
Ook bepaalde details zijn opvallend. RBR probeerde dingen te verbergen voor de concurrentie rond hun bargeboards. Nou dat blijkt zinloos te zijn geweest. Kijk zelf maar.
Zie ook:
https://www.f1technical.n...t=27058&start=330#p742722
Beiden hebben dus een gat in de vloer voor extra airflow onder de vloer naar de diffuser. Zo zijn er nog wel meer dingen. Ik heb echt geen zin in alle details, nog kan ik er bijzonder veel over vertellen, maar die SH71H zal geen slecht chassis zijn, verre van. Zou ik verbaast zijn als de RB14 net een beter chassis blijkt te zijn? Nee. Idem voor een snellere ontwikkelingssnelheid van RBR dan Ferrari. Blijft staan dat RBR waarschijnlijk 50pk+ tekort gaat komen in kwalificaties ten opzichte van Ferrari. Tijdens de race zal het gat beduidend kleiner zijn, maar denk ik nog steeds bestaan.
De RB14 lijkt in ieder geval nog slanker te zijn dan de SF71H, iets kortere wielbasis en nog meer rake. Dat laatste kan gaan helpen als de halo voor serieuze problemen lijkt te zorgen met de intake voor de motor. Dat zou zeker Mercedes wel eens serieuze problemen op kunnen leveren.
Als RBR inderdaad probeert om de luchtstroom van de voorwielen op te schonen en in downforce om te zetten dan kunnen nog wel eens heel dicht in de buurt komen op circuits die niet volledig afhankelijk zijn van een recht stuk zoals Baku. Anders ben ik bang dat Ferrari ze voor zal blijven, in ieder geval Vettel.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.