Unito schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:31:
Geinspireerd door de "Beter Worden" podcast wil ik eens proberen om gepolariseerd te trainen op Zwift. Ik heb uit eerdere posts begrepen dat je dan het beste de Sweet Spot Training series kan vermijden. Ik heb nu gekozen voor "Build me up". Is dit wat? Zo niet wat moet ik dan volgen? Of kan ik me beter richten op bv Trainerroad? Zoja welke schema's.
Verder vroeg ik me af hoe jullie trainingsprogramma's en races combineren? Een race lijkt me af en toe ook wel fijn tussendoor voor de afwisseling :-).
Graag jullie tips :-)!
je kan (als je zwift wilt blijven gebruiken om je workouts aan te sturen) kijken of er een polarized plan bij zit.. (FTP builder is een populair plan, maar dat is geen polarized.... net zoals build me up) Ik kan zo snel ook niet vinden of er een specifiek polarized plan bij zit. Als alternatief kan je ook vanuit een externe bron workouts in Zwift inladen en zo je eigen plan maken. Het voordeel is dat polarized niet zo ingewikkeld is

(simpel gezegd bv 4 x 90 min endurance zone, en dan 1 keer een goede intensieve workout per week).
Als je open staat voor andere software zou ik zeker naar TR kijken. Die bieden nu ook polarized plannen aan (maar 15 euro zwift + 20 euro TR per maand vind ik een hoop geld.. en als je zwift races wilt blijven doen, kan je misschien toch beter alles in zwift doen).
Verder moet je even bedenken hoeveel uur je verwacht te gaan fietsen per week. Met een uur of 3 -4 ga je waarschijnlijk met polarized minder progressie boeken dn met een SS plan, In de eerste podcasts zeiden ze dat het eigenlijk het beste is met elke volume, maar daar zijn ze later wel op terug gekomen.
Combineren met buiten fietsen is goed te doen, zeker een polarized endurance ritje is prima op hartslag buiten te doen.
Af en toe een race is ook geen probleem, maar elke week bv is een ander verhaal, dat stoort toch echt wel je trainingingblok, je kan daar dan beter echt rekening mee houden in je plan.