Crazy D schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:37:
[...]
Als je 2 x per week een race doet zou ik sowieso niet teveel extra blokjes trainingen inlassen. Een beetje race is al best aardig een blokkentraining. Dan zou ik sowieso 1 x een rustige training erbij doen, en de 2e training ook niet al te intensief maken.
Nadeel van de Zwift workouts vind ik dat het niet echt overkomt alsof er over nagedacht is, iets dat je met trainerroad en join wel hebt. Dat is niet erg als je zelf een beetje oplet welke warkout je pakt uiteraard,
maar vereist wat meer alertheid zeg maar.
niet alleen alertheid, maar ook kennis. Bij trainerroad ging het daar in het verleden ook mis, zelf meegemaakt, maar ook hier genoeg gelezen. je vervangt een paar workouts voor een lekker ritje buiten, en ineens loop je achter de feiten aan en zijn alle threshold en vo2 max workouts niet meer te doen. Het lijkt misschien simpel, maar de kleine nuances* in de opbouw van bv vo2max blokken zijn toch wat complexer om als leek/beginner te spotten.
Daarom is het erg lastig om "een leuke" workout te kiezen en te doen,
*de opbouw in bv vo2max blokken kan in de volgende zaken zitten:
- lengte intervallen (obvious)
- lengte rust
- percentage van FTP voor de intervallen
- percentage FTP voor de rust
- aantal herhalingen in een set
- aantal sets
Daarnaast kan je niet zomaar een gekke combinatie van bovenstaande verzinnen, maar als het ene schuifje omhoog gaat, moet er een ander schuifje omlaag zeg maar.
de lijkt op het eerste gezicht misschien makkelijk:
/f/image/CeueKoPf3JLdSNE8MKepCABw.png?f=fotoalbum_large)
Maar geloof me, als je niet naar 3 minuten intervallen met 2 minuten recovery toe hebt gewerkt, dan ga je deze simpelweg -niet- halen.
(Voor TR is dit ook een level 10 workout, ik weet dus dat ik met level 5.9 op mijn FTP van 300, dit gewoon niet kan, een level 7 workout is een beetje de max).
deze ziet er misschien veel heftiger uit, maar in de prakijk valt deze reuze mee
de rust blokken zijn behoorlijk laag, (het is geen over/under 30/30) en 30 sec op 120% valt ook wel mee.
Deze krijgt een level 2.9 mee, en is dus een redegelijk beginners vriendelijke vo2 workout.
Binnen welk pakket dan ook random workouts kiezen is voor onervaren (maar ook voor ervaren) fietsers erg lastig. TrainerRoad maakt het nu aardig inzichterlijk met "Levels", welke ook een grote rol spelen in adaptive training, waarbij je calender automatisch gevuld wordt met de juiste workouts met het juiste level.
TR heeft daarnaast een beetje de insteek om met weinig tijd grote stappen te maken (hoewel ze nu ook polarized plannen aanbieden)
sufferfest lost dit op door alles niet aan 1 FTP waarde te hangen, maar je fitness aan meerdere zaken te hangen (eigenlijk heeft TR het level systeem een beetje gejat van sufferfest, maar ik denk dat de levels beter zijn dan 4DP van suf).
In zwift kan je losse workouts kiezen (wat dus niet heel goed werkt) of een klein plan kiezen met bv 3 x per week een workout voor bv 8 weken lang. Hier zal ook wel opbouw inzitten, maar er wordt weinig (geen) rekening gehouden met andere ritten, of geskipte workouts,
Join is niet zo voor indoor (nog niet althans) en is met wat omwegen wel bruikbaar. (Join zit ook echt in de polarized hoek.. zelf denk ik dat je niet zomaar met een paar uur fietsen per week hier voordeel uit haalt, maar goed, daar zijn de meningen over verdeelt)
@
rolandos582 je kan dus best met zwift beginnen, eens kijken hoe een FTP builder plan bevalt, hoe het combineert met je andere ritten etc.
Ik vind het zelf allemaal al duur genoeg, en 2 abo's per maand gaat me echt te ver.
Hoewel je prima kan trainen met Zwift, denk ik dat we het er allemaal wel over eens zijn dat de alternatieven beter/efficienter zijn