Ah oke, dan ga ik hem ook maar aan het lijstje toevoegen denk ik. Ik heb rdhf 2 keer gedaan waarvan 1 keer gewoon uitegereden waarmee ik dik tevreden was en de andere keer wilde ik voor een goede klassering gaan (uiteindelijk onderuit gegaan en mijn heup uit de kom gevallen) tot die tijd wel bij de kopgroep gereden van de 75 km. Ook nog ooit 7e geworden in de chouffe marathon in houffalize. Dus ik hoopte dit jaar wat meer Ardennen marathons aan te pakken. De cimes des waimes is dus een mooie om erbij te doen!Prulleman schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:11:
[...]
nee, de CdW nog niet. in 2019 heb ik de 62 km RdhF (https://www.strava.com/activities/2473829547) gereden, zonder specifieke training, maar "gewoon" 1-3 x in de week 1-2 uur hard op de MTB door het bos rijden (in de winter eerder 1 dan 3).
Van te voren ingeschat er tussen de 4,5 en 5 uur over te gaan doen en uiteindelijk net boven de 4,5 uur gefinished. Wel compleet kapot na 3 uur, dus de laatste 1,5 was het elke klim op harken.![]()
uiteindelijk tevreden met het resultaat, maar op dat moment wel besloten "trainen" wat serieuzer op te gaan pakken.
in 2020 kon ik de RdhF niet rijden, dus ingeschreven voor de CdW, maar die ging helaas vanwege corona niet door. Tussendoor nog wel 1 kortere wedstrijd hier in de buurt gereden (classique 'd Alphen) uiteindelijk dik verloren van Jeroen van Eck
https://uitslagensoftware...hp?event_id=2020030100549
Wikipedia: Jeroen van Eck![]()
https://www.strava.com/activities/3144177885
en nog ingeschreven gestaan voor de 6 uur van 't Zand, maar die ging ook al niet door.
Mijn inschrijving voor de CdW heb ik overgezet naar 2021, en geen idee of die door kan gaan..
Het doel is om wat minder stuk te gaan (en dus wat beter te pacen). ipv zoals bij de RdhF 4,5 uur met een HR tegen threshold rond te rijden![]()
pacing bij de classique ging al wel beter, maar dat was natuurljk ook maar 1.5 uur (3 rondjes met op ene paar seconde na dezelfde tijd).
Ik denk dat indoor trainen, waarbij je continu naar je power en HR kan kijken erg waardevol is voor pacing in een wedstrijd, je leert echt goed je lichaam kennen en wanneer je eigenlijk te diep gaat op een kort stuk of net te lang rond threshold moet rijden. (en je dus een beter op tijd een tandje terug kan doen, zeker bij een lange wedstrijd.).
Ik rij overigens vooral mee voor mijn eigen doelen, een hoge klassering zit er niet echt in
Ik hoop dat de CdW dit jaar wel door gaat, maar ik denk het eigenlijk niet. ff kijken of de RdhF dan in het backup plan past.. (die is toch weer wat later in het jaar) rdhf 2021 gaat niet door, de site is niet helemaal up to date, maar er is wel medegedeeld dat 2022 de eerst volgende is
Wat ik ervan begrepen heb is dat de CdW wel wat makkelijker is dan de RdhF, wat minder technisch en wat minder hm (althans, als je gaat vergelijken tussen de afstanden). Qua techniek vond ik de RdhF wel te doen, hoewel er mensen enorm veel harder naar beneden gingen dan ik op mijn hardtail, heb ik vooral moeten afstappen bij drukke klimmen
Ik heb een Amazfit Bip en een Garmin Forerunner 245 die 5 keer duurder is.Requiem19 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:32:
@Michaelg Losse slaap data is er uiteraard ook, maar die is bij mij behoorlijk consistent. Daar zit (voor mij) weinig winst meer in:
[Afbeelding]
@Ypuh Yes - is vrij vergelijkbaar met Garmin. Ik heb ook een Garmin om - andere pols. Maar die is echt stuk minder goed in het inzichtelijk maken van recovery data. Whoop loopt daar echt voorop imo. Alleen: het kost je 25 euro per maand
.
Ik heb het idee dat die Amazfit Bip nauwkeuriger is met slaapdata, dat zegt volgens mij wel wat over de Garmin
Maar ja, 25 euro per maand dat is mijn "trainingsregime" niet waard.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Thanks voor de tip! Had al een tijd een order bij Futurum staan, maar die wahoo core is nergens te krijgen. Nu dus bij Wahoo direct besteld. Vervelend van je defecte vliegwiel..kuota schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:36:
Even een vraag met betrekking tot rechtstreeks bestellen bij wahoo.
Gaat dat een beetje vlot qua levering?
Ik ben al vanaf begin december bezig met mijn wahoo Kickr Core en de eventuele vervanger aangezien het vliegwiel niet goed was.
Maar de vervanger wordt steeds uitgesteld qua levering dus ga waarschijnlijk mijn geld terug vragen maar zag dat de Core op de site van wahoo op voorraad is
Ik ga m'n eerste stappen zetten met het binnen fietsen, net als de winter zga voorbij is
Ik had hetzelfde probleem. In december mijn defecte core terug moeten sturen naar Futurum, direct een upgrade gedaan naar de Kickr Power, maar tot vorige week geen enkele zicht wanneer e.e.a. leverbaar zou zijn. Ook direct contact gehad met 2moso, maar ook daar onbekend.kuota schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:36:
Even een vraag met betrekking tot rechtstreeks bestellen bij wahoo.
Gaat dat een beetje vlot qua levering?
Ik ben al vanaf begin december bezig met mijn wahoo Kickr Core en de eventuele vervanger aangezien het vliegwiel niet goed was.
Maar de vervanger wordt steeds uitgesteld qua levering dus ga waarschijnlijk mijn geld terug vragen maar zag dat de Core op de site van wahoo op voorraad is
Ik heb maandag wederom contact gehad met Futurum en gelukkig het complete bedrag gecrediteerd gekregen. Direct besteld bij Wahoo en gisteren geleverd.
Doet er iemand mee aan de Zwift Racing League Series? Zojuist pas kennis genomen van dit gebeuren, lijkt me wel mooi om aan deel te nemen. Maar je moet eerst bij een Team zitten in de goede tijdzone
Voor de 20 min FTP testers: hebben jullie dit ook wel eens geprobeerd met ERG-mode aan? En dat je dan met het percentage wat kan spelen om meer/minder watts te trappen?
Dus de workout in TR bijvoorbeeld in gaan met een FTP wat je ongeveer verwacht en dan tijdens het 20 minuten blok weer terug naar ERG schakelen ipv resistance. Lijkt me fijn voor de pacing en minder nadenken/schakelen en heb gelezen dat het zou moeten werken. Straks eens proberen..
Dus de workout in TR bijvoorbeeld in gaan met een FTP wat je ongeveer verwacht en dan tijdens het 20 minuten blok weer terug naar ERG schakelen ipv resistance. Lijkt me fijn voor de pacing en minder nadenken/schakelen en heb gelezen dat het zou moeten werken. Straks eens proberen..
Uhm...@Reynouts ik heb mn FTP tests altijd met ERG aan
wel over nagedacht om het zo te doen, maar het gaat een beetje tegen het idee van de test in..Reynouts schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:54:
Voor de 20 min FTP testers: hebben jullie dit ook wel eens geprobeerd met ERG-mode aan? En dat je dan met het percentage wat kan spelen om meer/minder watts te trappen?
In ERG mode ga je een te bewuste keuze maken voor target X, gemiddeld zal het onbewust een beetje fluctureren, maar als je hier een bewuste keuze van gaat maken door je target handmatig aan te passen, ga je in het beste geval je "target" halen. Om de test goed te doen moet je die keuze niet hebben.
/f/image/RK9xFYF56Qb0rMA3mt5r2eNh.png?f=fotoalbum_large)
met een 50 point avg trendline toegevoegd
/f/image/9O5oLWEJkJw38jT7k2QIXtQw.png?f=fotoalbum_large)
of liniear:
/f/image/nau38AVxNzyOb2z1tBmRrNHt.png?f=fotoalbum_large)
dit ga je (vermoed ik) niet voor elkaar krijgen om te maximaliseren als je telkens een handeling moet doen om je target aan te passen. En als je je target niet aanpast bevestigd de test enkel wat je -denkt- te kunnen
Het grootste nadeel van de 20 minuten test is dat je wel een idee moet hebben om je pacing te starten, gewoon blind 20 minuten hard trappen zou ik ook niet kunnen, ik heb hier wel een bewuste keuze gemaakt om een target ongeveer te handhaven en controleer dit met 10/30 s power waardes, die moeten zeg maar rond target blijven.
Maar ik begrijp je redenering wel, zoals ik zei, ook over nagedacht, maar toch bewust de keuze gemaakt om het niet zo te doen.
@pier87 ramp of 20 minute? ramp test is een ander verhaal, dat is gewoon trappen, 20 minuten test in ERG is niet zoals het bedoeld is, je hebt in principe geen targets zoals bij de ramp, je enige target is zo hard mogelijk voor 20 minuten
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 18-02-2021 14:25 ]
Denk dat ik bij een FTP test op ERG mode misschien nog wel een paar watts extra zou kunnen pakken. De wetenschap dat je gewoon je benen rond moet blijven draaien en dat het na 20 minuten afgelopen is, zorgt er waarschijnlijk wel voor dat het met hangen en wurgen vol te houden is.
Toch voelt het bij dan een beetje als omgekeerde wereld. Eerst kies je je FTP en vervolgens ga je je best doen om dat vol te houden. Het lijkt me logischer om gewoon zo hard te trappen als je kan en dan kijken wat eruit komt. Dan heb je wel wat meer variabelen zoals pacing en het mentale spelletje of/wanneer je opgeeft en hoe diep je bereid bent te gaan, maar dat strookt dan wel meer met de werkelijkheid.
Toch voelt het bij dan een beetje als omgekeerde wereld. Eerst kies je je FTP en vervolgens ga je je best doen om dat vol te houden. Het lijkt me logischer om gewoon zo hard te trappen als je kan en dan kijken wat eruit komt. Dan heb je wel wat meer variabelen zoals pacing en het mentale spelletje of/wanneer je opgeeft en hoe diep je bereid bent te gaan, maar dat strookt dan wel meer met de werkelijkheid.
ja.. het is wel lastig om te vergelijken..in ERG mode kan je ook vastlopen omdat je cadans even dropt en het te zwaar wordt. (erg spiral of death). in de normale stand wordt het niet zwaarder op zo'n moment, maar kan je juist even verlichting krijgen (dipjes in de avg trendlijn). Ik denk dat ik op die momenten misschien wel problemen had gekregen in ERG mode.Ypuh schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:45:
Denk dat ik bij een FTP test op ERG mode misschien nog wel een paar wat extra zou kunnen pakken. De wetenschap dat je gewoon je benen rond moet blijven draaien en dat het na 20 minuten afgelopen is, zorgt er waarschijnlijk wel voor dat het met hangen en wurgen vol te houden is.
Maar misschien ook niet
anyway, je zou het kunnen doen als experiment, maar ik zou dan blijven zitten met de gedachte of er niet meer in zat.
bovenstaande data is van mijn 2e test, die is duidelijker beter gepaced dan mijn eerste poging.
/f/image/G4i8mH16oOxP9XH25hCZKUhW.png?f=fotoalbum_large)
iets grotere pieken en dalen dan poging 2
/f/image/otIGYzPAeJoU60QFRQdm3UP8.png?f=fotoalbum_large)
(lineair nog steeds oplopend, maar enkel door de piek aan het einde)
/f/image/arwe9q5oKBX23dFJy4TFiFL8.png?f=fotoalbum_large)
dit is eigenlijk niet OK, zo'n effort kan beter opgebouwd worden dan afgebouwd
(Wikipedia: Negative split)
Inderdaad. Juist het mentale aspect maakt zo'n test het meest uitdagend.Ook leer je hierbij (als je hem goed paced uiteraard) om echt heeeeel diep te gaan als het nodig is. En dat je lichaam ook tot veel meer in staat is als je van te voren denktYpuh schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:45:
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ja, ik heb een paar races gedaan aan het begin van Seizoen 2. Op zich is het leuk om te doen, maar mijn team had in de A categorie alleen teams in de 1e en 2e divisie die op onze tijd reden. Paar keer meegedaan met A2 en op zich redelijke resultaten kunnen neerzetten in de TTTs maar tijdens de races eindigde ik toch steeds een eindje achterin. Bij individuele races vind ik dat niet zo erg en mijn teamgenoten hebben er ook nooit iets van gezegd maar voor mezelf voelde het niet goed om steeds maar een paar punten bij te kunnen dragen.loepzuiver schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:42:
Doet er iemand mee aan de Zwift Racing League Series? Zojuist pas kennis genomen van dit gebeuren, lijkt me wel mooi om aan deel te nemen. Maar je moet eerst bij een Team zitten in de goede tijdzone
Ik zou op zoek kunnen gaan naar andere teams met groepen die uitkomen in de lagere A divisies, dat is opzich wel de aantrekkingskracht van deze serie, dat de categorieen nog wat meer zijn onderverdeeld naar de resultaten van je team. Maar het is wel een beetje een verplichting vind ik, je moet je een paar dagen van te voren inschrijven en zo’n team rekent er dan natuurlijk ook op dat je er bent. Ik wil de komende tijd ook weer vaker naar buiten waarbij ik mezelf niet belemmerd wil voelen om op een mooie zonnige dag buiten te gaan fietsen doordat ik 's-avonds nog een Zwift race gepland heb staan.
Je kan ook nog even kijken bij van herwerden. Die heeft nog een paar kickr cores staan volgens mij.OllyNL schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:26:
[...]
Thanks voor de tip! Had al een tijd een order bij Futurum staan, maar die wahoo core is nergens te krijgen. Nu dus bij Wahoo direct besteld. Vervelend van je defecte vliegwiel..
Ik ga m'n eerste stappen zetten met het binnen fietsen, net als de winter zga voorbij isIk ben benieuwd.
De tekorten worden langzaam ingelopen. Tijd voor aanbiedingen!kuota schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:10:
[...]
Je kan ook nog even kijken bij van herwerden. Die heeft nog een paar kickr cores staan volgens mij.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik betwijfel het. Mantel heeft er nu maar bij gezet dat de verwachte levering pas in mei zal zijn.mhr-zip schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:54:
[...]
De tekorten worden langzaam ingelopen. Tijd voor aanbiedingen!
Het echte voorjaar is het moment om zo'n ding te kopen en niet september. Die les heb ik in 2020 wel geleerd. Al valt het mij nog mee hoe lang ik het kunnen rijden en hoeveel ik hem heb gebruikt. Ik hoop wel dat hij snel de kast in kan. Nog een paar meetups met de club en het seizoen is voorbij.mhr-zip schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:54:
[...]
De tekorten worden langzaam ingelopen. Tijd voor aanbiedingen!
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Trainer stock alert
https://www.dcrainmaker.c...ol-for-you-us-europe.html
https://www.dcrainmaker.c...ol-for-you-us-europe.html
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Gisteren de eerste rit in Trainerroad gedaan, de Ramp test. Ik denk dat ik hem verkeerd gestart ben qua start FTP. Ik ben bij Zwift gewend dat je je FTP op 100 zet en dat er iedere minuut 20 watt bij komt. Dat had ik bij TR ook gedaan, maar kwam er per stapje maar 6 watt bij. Ik heb uiteindelijk een ramp test gedaan van 45 minuten waar volgens mij 15-20 minuten meer gebruikelijk is.
Uiteindelijk op een ftp uitgekomen van 204, maar vraag me wel af hoe accuraat die is.
Verder wel interessant, heb direct het idee dat de trainingen een stuk beter passen als die van Zwift. Moet wel iets gaan regelen qua vermaak zoals een ipad/laptop bij mijn fiets. Anders wordt de sessie van 90 minuten morgen wel een lange zit.
Uiteindelijk op een ftp uitgekomen van 204, maar vraag me wel af hoe accuraat die is.
Verder wel interessant, heb direct het idee dat de trainingen een stuk beter passen als die van Zwift. Moet wel iets gaan regelen qua vermaak zoals een ipad/laptop bij mijn fiets. Anders wordt de sessie van 90 minuten morgen wel een lange zit.
@Blik1984 Je start FTP is te laag ingeschat waardoor je inderdaad een erg lange ramp hebt gehad.
Normaliter is het zo dat je tot 19:30 komt, dat je FTP dan hetzelfde is. Alles boven de 19:30 loopt hij omhoog, alles onder de 19:30 gaat ie naar beneden.
Ik zou voor nu gewoon met 204 gaan starten en eerste weken even wennen aan hele manier van trainen. Mocht je na 3 weken echt de workouts met 2 vingers in de neus doen, kun je hem al wat gaan aanpassen.
Normaliter is het zo dat je tot 19:30 komt, dat je FTP dan hetzelfde is. Alles boven de 19:30 loopt hij omhoog, alles onder de 19:30 gaat ie naar beneden.
Ik zou voor nu gewoon met 204 gaan starten en eerste weken even wennen aan hele manier van trainen. Mocht je na 3 weken echt de workouts met 2 vingers in de neus doen, kun je hem al wat gaan aanpassen.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
@Blik1984 Ik vermoed dat ie te laag is, wat was je FTP in Zwift? als die bv 250 was, zou ik de ramptest gewoon over doen met een huidig ftp van 250, dan krijg je het beste resultaat omdat je dan rond de 20 minuten op ongeveer je huidige FTP uitkomt.
Het is zonde om een heel blok af te werken met een FTP die verkeerd staat.
Momenteel nog een Try & Buy zadel, Prologo Zero Tri (136), met gleuf maar niet geen agressieve gleuf/opening dus ruimte voor verbetering.MrAngry schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:49:
[...]
Zadel met een gleuf erin heeft voor mij verlossing gebracht.
Ga denk ik toch voor een model van Fizik (Argo R3) of Selle Italia (Superflow), hoor over beide merken en zadels goeie verhalen. Liever wat euro's extra dan pijn aan de onderkant. Maar goed je weet het pas als je het test dus dat gaan we maar eens doen aan het eind van de ToS! Iemand nog ideeën voor de shortlist om te testen?
Over de ToS: vond trouwens Norway gisteren echt heel gemakkelijk? Vanavond zal wel wat pittiger zijn maar stiekem valt de hele week aardig mee, elke dag lijkt wel iets makkelijker te gaan. Volgende week een full-monty doen om te kijken of FTP opeens verbeterd is
[ Voor 7% gewijzigd door Mauritio op 19-02-2021 11:57 ]
Hoe ben je op dit zadel uitgekomen? Een zitvlakmeting of zadeldrukmeting of timmermansoog van de fietsenmaker? Dat wil nog weleens uitmaken voor het succes van een zadel.Mauritio schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:51:
[...]
Momenteel nog een Try & Buy zadel, Prologo Zero Tri (136), met gleuf maar niet geen agressieve gleuf/opening dus ruimte voor verbetering.
Ga denk ik toch voor een model van Fizik (Argo R3) of Selle Italia (Superflow), hoor over beide merken en zadels goeie verhalen. Liever wat euro's extra dan pijn aan de onderkant. Maar goed je weet het pas als je het test dus dat gaan we maar eens doen aan het eind van de ToS! Iemand nog ideeën voor de shortlist om te testen?
Over de ToS: vond trouwens Norway gisteren echt heel gemakkelijk? Vanavond zal wel wat pittiger zijn maar stiekem valt de hele week aardig mee, elke dag lijkt wel iets makkelijker te gaan. Volgende week een full-monty doen om te kijken of FTP opeens verbeterd is
Hier overigens eergisteren TR weer eens gebruikt, thanks to @Michaelg voor de proefmaand. Trainer doet het zonder problemen, ERG lijkt te werken.
Stravaoverzichtje van Baxter.
/f/image/FVWoL6PnULvkVlMZxOTw1tdD.png?f=fotoalbum_large)
Heb ondertussen al reminders van Zwift en Wahoo gehad, dat ze heel graag willen weten of de aangedragen oplossingen hebben geholpen. Heb er nog geen tijd voor gehad, dus ze gaan nog even moeten wachten.
Grappige is dus wel, dat in TR ERG zonder problemen werkt in exact dezelfde setup.
Twijfel alleen wel of de trainer goed gekalibreerd is, of dat mijn benen heel slecht waren. Ramptest kwam 228 uit, met volgelopen benen en echt kramp, waar ik maandag nog 233watt heb getrapt over 30 minuten en over had. Daarna Baxter gefietst, had nog tijd en leek niet heel zwaar, maar dit was toch ook harken waar ik niet boven de 190 watt uit ben gekomen.
@Kluus Kan je bericht op mij even niet meer terugvinden, maar: Heb nog niet gekeken naar de kanalen van de wifi, goed punt wel. Kijk ik ook even naar
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
233 watt over 30 minuten met nog wat over.. kan in de buurt komen van je ramp test result.Stufferdt schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:01:
[...]
Hoe ben je op dit zadel uitgekomen? Een zitvlakmeting of zadeldrukmeting of timmermansoog van de fietsenmaker? Dat wil nog weleens uitmaken voor het succes van een zadel.
Hier overigens eergisteren TR weer eens gebruikt, thanks to @Michaelg voor de proefmaand. Trainer doet het zonder problemen, ERG lijkt te werken.
Stravaoverzichtje van Baxter.
[Afbeelding]
Heb ondertussen al reminders van Zwift en Wahoo gehad, dat ze heel graag willen weten of de aangedragen oplossingen hebben geholpen. Heb er nog geen tijd voor gehad, dus ze gaan nog even moeten wachten.
Grappige is dus wel, dat in TR ERG zonder problemen werkt in exact dezelfde setup.
Twijfel alleen wel of de trainer goed gekalibreerd is, of dat mijn benen heel slecht waren. Ramptest kwam 228 uit, met volgelopen benen en echt kramp, waar ik maandag nog 233watt heb getrapt over 30 minuten en over had. Daarna Baxter gefietst, had nog tijd en leek niet heel zwaar, maar dit was toch ook harken waar ik niet boven de 190 watt uit ben gekomen.
@kluus Kan je bericht op mij even niet meer terugvinden, maar: Heb nog niet gekeken naar de kanalen van de wifi, goed punt wel. Kijk ik ook even naar
als je denkt dat je 240 voor 20 minuten vol kan houden , dan komt dat overeen met 228 ramp result.
(als je het onmogelijk acht is kan je ramp te hoog zijn, als je denkt dat het makkelijk is kan je ramp te laag zijn.
max 20 minuten power * 0,95 is FTP
max 1 minute in ramptest * 0,75 is FTP
Beide zijn uiteraard berekeningen met aannames, (bv max aerobic power = 75% van FTP, dit is niet zo bij iedereen kan ik je uit eigen ervaring vertellen).
baxter is niet heel zwaar, maar met een ramptest in de benen is ie vooral lang, kan me voorstellen dat aan het einde het niet helemaal lekker meer lukt
Die twee dingen in 1 post laat mij denken "ja, maar als je FTP lager is, gaan de trainingen minder zwaar zijn en voelt het lekkerder maar of het effect gaat hebben...Blik1984 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:24:
Uiteindelijk op een ftp uitgekomen van 204, maar vraag me wel af hoe accuraat die is
Verder wel interessant, heb direct het idee dat de trainingen een stuk beter passen als die van Zwift.
Zou toch nog een keer de ramptest doen met de aanwijzingen hierboven. Zoals @Prulleman al zei; een trainingsblok doen met een te laag FTP en dus te lage wattages geeft voldoening in het hoofd maar de benen worden er niet veel sterker op
Holk schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:27:
[...]
Die twee dingen in 1 post laat mij denken "ja, maar als je FTP lager is, gaan de trainingen minder zwaar zijn en voelt het lekkerder maar of het effect gaat hebben...
Zou toch nog een keer de ramptest doen met de aanwijzingen hierboven. Zoals @Prulleman al zei; een trainingsblok doen met een te laag FTP en dus te lage wattages geeft voldoening in het hoofd maar de benen worden er niet veel sterker op
Ja jongens, daar heb ik toch helemaal geen zin in, ik doe die FTP tests niet voor mijn plezierPrulleman schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:19:
@Blik1984 Ik vermoed dat ie te laag is, wat was je FTP in Zwift? als die bv 250 was, zou ik de ramptest gewoon over doen met een huidig ftp van 250, dan krijg je het beste resultaat omdat je dan rond de 20 minuten op ongeveer je huidige FTP uitkomt.
Maar goed, wel een fair point dat het ook nietheel veel zin heeft om een volledig blok af te werken op een te lage ftp. Al denk ik persoonlijk niet dat het tientallen watts zal schelen. Dus ik zal hem komende week nog eens doen
Yes middels meting van zitvlak, theoretisch zou het dus moeten kloppen maar doet het toch niet. Wisselen van zadel is geen probleem, kan kosteloos wisselen of bij bijbetaling natuurlijk upgraden. We gaan nog wat spelen..Stufferdt schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:01:
[...]
Hoe ben je op dit zadel uitgekomen? Een zitvlakmeting of zadeldrukmeting of timmermansoog van de fietsenmaker? Dat wil nog weleens uitmaken voor het succes van een zadel.
Gisteren de laatste van de drie hiit trainingen gereden die ik zelf aangemaakt heb ik Zwift. Het is lastig om de juiste intensiteit in te stellen waarbij je net niet van je fiets af valt na de training maar wel voldoende inspanning levert gedurende het kostbare uur. Dus dat is wat gokken en spelen met de wattages die getrapt moeten worden. Maar ben tevreden, ze hebben alle 3 mogelijkheid voor verhoging (als ze werken zal het na week 6 oid makkelijker gaan dan in het begin) Hele kleine finetuning is nog een klein blokje voor de intervallen zelf want na de warm-up gaat het of gelijk volle bak of gelijk 50% FTP freewheelen.
Maar met de combinatie van deze drie trainingen van elk een uur kan ik de komende weken lekker aan de bak. En de weekenden worden weer lekker warm voor de relaxte tochtjes.
Maar met de combinatie van deze drie trainingen van elk een uur kan ik de komende weken lekker aan de bak. En de weekenden worden weer lekker warm voor de relaxte tochtjes.
Maximale waardes in de afgelopen 6 weken liggen op 257 voor 20m en 250 voor 30 minuten, dus bedoelde meer dat ik qua pure wattages nog over zou moeten hebben als je puur kijkt naar het FTP dat eruit komt rollen. FTP staat op 244 in Zwift en intervals.icu.Prulleman schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:16:
[...]
233 watt over 30 minuten met nog wat over.. kan in de buurt komen van je ramp test result.
als je denkt dat je 240 voor 20 minuten vol kan houden , dan komt dat overeen met 228 ramp result.
(als je het onmogelijk acht is kan je ramp te hoog zijn, als je denkt dat het makkelijk is kan je ramp te laag zijn.
max 20 minuten power * 0,95 is FTP
max 1 minute in ramptest * 0,75 is FTP
Beide zijn uiteraard berekeningen met aannames, (bv max aerobic power = 75% van FTP, dit is niet zo bij iedereen kan ik je uit eigen ervaring vertellen).
baxter is niet heel zwaar, maar met een ramptest in de benen is ie vooral lang, kan me voorstellen dat aan het einde het niet helemaal lekker meer lukt
Dus gok ergens ook niet helemaal fit, maar wellicht was Ramptest + Baxter wel wat teveel van het goede ja (ookal staat ie dus wel wat lager nog dan mogelijk).
Het blijft toch geen exacte wetenschap inderdaad. Schoonvader heeft 6 zadels geprobeerd voordat hij tevreden was. Grappige is wel, dat hij na 40 jaar wel ineens het zadel van z'n leven heeft gevonden. Vroeger altijd last ondanks dure zadels en de duurste Assosbroeken en met het juiste zadel fietst hij zonder problemen op als relatiecadeau gekregen fietskleding met dubieuze zeemMauritio schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:36:
[...]
Yes middels meting van zitvlak, theoretisch zou het dus moeten kloppen maar doet het toch niet. Wisselen van zadel is geen probleem, kan kosteloos wisselen of bij bijbetaling natuurlijk upgraden. We gaan nog wat spelen..
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Het scheelt gelukkig in mijn geval dat ik voorlopig alleen maar train voor de sprint triathlon dus langer dan 60 minuten zit ik nu niet op de fiets, door de ToS wel maar dat is tijdelijk. Dus dat kan netStufferdt schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:40:
Het blijft toch geen exacte wetenschap inderdaad. Schoonvader heeft 6 zadels geprobeerd voordat hij tevreden was. Grappige is wel, dat hij na 40 jaar wel ineens het zadel van z'n leven heeft gevonden. Vroeger altijd last ondanks dure zadels en de duurste Assosbroeken en met het juiste zadel fietst hij zonder problemen op als relatiecadeau gekregen fietskleding met dubieuze zeem
Iemand trouwens ervaring met de Bibs van BioRacer? Ik heb wel wat jerseys en die bevallen goed (EPIC) maar ben opzoek naar ervaringen van de Bibs en e.v.t de skinsuit (Speedware). Heb nu de Bibs van Castelli (Free Aero Race 4) maar wil ook wel een keer wat anders proberen.
je moet het in procenten zien. Op een losse sweet spot workout zal het niet zoveel uitmaken als je ipv gemiddeld op 90% op 85% uitkomt, maar uiteindelijk doe je te weinig in de juiste zoneBlik1984 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:36:
[...]
[...]
Ja jongens, daar heb ik toch helemaal geen zin in, ik doe die FTP tests niet voor mijn plezier
Maar goed, wel een fair point dat het ook nietheel veel zin heeft om een volledig blok af te werken op een te lage ftp. Al denk ik persoonlijk niet dat het tientallen watts zal schelen. Dus ik zal hem komende week nog eens doen
Het wordt erger als het om over unders gaat, dan is het echt wel belangrijk dat je overs boven threshold zijn en aangezien dat vaak om 95% / 105% gaat wil je niet dat je van een over/under workout een sweetspot/theshold workout maakt met 90-100
dus ja, verstandige keuze om het opnieuw te doen, en zet van te voren je FTP op wat je -denkt- dat het is (zou dus meer dan het vorige resultaat doen, anders kom je straks nog steeds uit op 25-30 minuten).
Je resultaat zal meer accuraat zijn als je met de juiste waarde begint
als die 20 minuten niet 6 weken bankhangen geleden is, dan zou ik mijn FTP lekker op ~240 zetten om te trainen, een recente 20 minuten effort lijkt me meer accuraat dan een matig ramp dag.Stufferdt schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:40:
[...]
Maximale waardes in de afgelopen 6 weken liggen op 257 voor 20m en 250 voor 30 minuten, dus bedoelde meer dat ik qua pure wattages nog over zou moeten hebben als je puur kijkt naar het FTP dat eruit komt rollen. FTP staat op 244 in Zwift en intervals.icu.
Dus gok ergens ook niet helemaal fit, maar wellicht was Ramptest + Baxter wel wat teveel van het goede ja (ookal staat ie dus wel wat lager nog dan mogelijk).
[...]
(een echte 20 minuten test heeft nog wat specifiek werk vooraf wat het test blok mogelijk iets zwaarder maakt, dus je kan wat aan de veilige kant gaan zetten van de 244)
Als je FTP meet om ermee te trainen dan zou ik altijd gewoon scores van de testen hanteren. Uiteindelijk wil je zo goed mogelijke training voorgeschoteld krijgen. En dat is obv van wat je nu test. Als je op het moment niet top fit voelt, dan is het ook niet echt verstandig om met te hoge waardes gaan trainen. Dus wat Prulleman zegt, liever nu iets aan de veiligere kant zitten dan te hoog zitten.
Grappig verhaal trouwens.
Er is een studie geweest over koeling vs geen koeling indoor (dmv een ventilator) en performance steeg met 50% met fan (time to exhaustion steeg 50%). Dus ik vroeg die wetenschapper die dat postte, of er ook een study was over verschil fan richting (op hoofd of op core gericht) en kreeg daarbij het volgende antwoord:
"Firstly, most sweat glands are positioned on the upper part of the trunk - so application of fan towards that area would cool the body most effectively. Secondly, it looks as the most important temperature receptors are actually located in the head. So cooling head is very important. Even a cooling collar can make a big difference despite not being able to change a temperature in the core.'
Dus ik heb nu een tweede Vacmaster binnen die ik kan richten op me hoofd (denk dat standje 1 wel voldoende gaat zijn overigens
). Heb hem besteld via de Ali link die hier rond ging.
Aan alle kenmerken lijkt het er ook op dat het geen namaak product is. Echt alles is identiek aan elkaar, zelfs de doos en boekjes etc.
Grappig verhaal trouwens.
Er is een studie geweest over koeling vs geen koeling indoor (dmv een ventilator) en performance steeg met 50% met fan (time to exhaustion steeg 50%). Dus ik vroeg die wetenschapper die dat postte, of er ook een study was over verschil fan richting (op hoofd of op core gericht) en kreeg daarbij het volgende antwoord:
"Firstly, most sweat glands are positioned on the upper part of the trunk - so application of fan towards that area would cool the body most effectively. Secondly, it looks as the most important temperature receptors are actually located in the head. So cooling head is very important. Even a cooling collar can make a big difference despite not being able to change a temperature in the core.'
Dus ik heb nu een tweede Vacmaster binnen die ik kan richten op me hoofd (denk dat standje 1 wel voldoende gaat zijn overigens
Aan alle kenmerken lijkt het er ook op dat het geen namaak product is. Echt alles is identiek aan elkaar, zelfs de doos en boekjes etc.
[ Voor 57% gewijzigd door Michaelg op 19-02-2021 13:33 ]
Neuh, heb wel gewoon gefietst. Heb ook niet het gevoel dat ik overtraind ben, meer even slecht slapen en wat algemene ziek/zwakheid ofzoiets. Dus goed punt ja, zet 'm op 240 en zie wel of dat werkt of niet. Vond TR de vorige keer overigens niet uit te houden, maar nu ging de Baxter wel prima met Homeland ernaast, ookal was het 90 minuten lang. Had splitscreen en die modus werkt prima in TR, balk is overzichtelijk en zonder te focussen erop prima te volgen.Prulleman schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:52:
[...]
als die 20 minuten niet 6 weken bankhangen geleden is, dan zou ik mijn FTP lekker op ~240 zetten om te trainen, een recente 20 minuten effort lijkt me meer accuraat dan een matig ramp dag.
(een echte 20 minuten test heeft nog wat specifiek werk vooraf wat het test blok mogelijk iets zwaarder maakt, dus je kan wat aan de veilige kant gaan zetten van de 244)
ik zou voor dit soort "waarheden" toch ook op je eigen ervaring afgaan. Algemeen zal iedereen ervaren dat het zweet van van je hoofd en bovenlichaam komt en dat je die het beste moet koelen. Detail of je een tweede ventilator op je hoofd moet richten of meer algemeen op je lichaam lijkt mij al een stuk lastiger. Dat hangt van zoveel factoren af dat je dat vooral ook moet uitproberen.Michaelg schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:06:
De tweede Vacmaster specifiek op je hoofd richten zou best goed kunnen werken maar misschien ook wel kunnen irriteren. Zelf heb ik lenzen in en dan is te gerichte airflow richting mijn ogen niet fijn
Ik ga hem gewoon opnieuw doen met de ftp-waarde die nu naar boven kwam. De waarde die dan uit de test zal wel redelijk waarheidsgetrouw moeten zijn.Prulleman schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:47:
[...]
je moet het in procenten zien. Op een losse sweet spot workout zal het niet zoveel uitmaken als je ipv gemiddeld op 90% op 85% uitkomt, maar uiteindelijk doe je te weinig in de juiste zone
Het wordt erger als het om over unders gaat, dan is het echt wel belangrijk dat je overs boven threshold zijn en aangezien dat vaak om 95% / 105% gaat wil je niet dat je van een over/under workout een sweetspot/theshold workout maakt met 90-100
dus ja, verstandige keuze om het opnieuw te doen, en zet van te voren je FTP op wat je -denkt- dat het is (zou dus meer dan het vorige resultaat doen, anders kom je straks nog steeds uit op 25-30 minuten).
Je resultaat zal meer accuraat zijn als je met de juiste waarde begint
Ik vond Norway niet moeilijk denk ik, want ik heb 5 TSS meer weggetrapt dan er voor stond (wel echt een vette workout). Maar ik merk wel dat de vermoeidheid zich aardig begint op te stapelen. Ik zit de hele dag al te gapen bijvoorbeeld. Ik zie erg op tegen de laatste loodjes. Vanavond zal nog wel te doen zijn, maar morgen wordt wel echt een taaie sessie.Mauritio schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:51:
[...]
Over de ToS: vond trouwens Norway gisteren echt heel gemakkelijk? Vanavond zal wel wat pittiger zijn maar stiekem valt de hele week aardig mee, elke dag lijkt wel iets makkelijker te gaan. Volgende week een full-monty doen om te kijken of FTP opeens verbeterd is(Overigens is Norway wel de manier waarop ik ook in een roeiboot train, extreem veel wisselingen in tempo/kracht dus ligt ook wel mijn sterkte)
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
De Tour win je in bed!
Maar even serieus, toen vorig jaar Corona begon en er thuis gewerkt moest/kon worden, kon ik het zo regelen dat ik rond een uurtje of 7 begon met werken, en dan rond een uur of 15:30 kon ik de trainer op, van voorheen max 3x per week werd het 5 of 6 keer, en van max een uurtje (meestal minder) werd het al snel 1,5 uur en meer. Ik ben er toen ook op gaan letten om gewoon om 22uur30 in bed te liggen en voldoende slaap te pakken.
Als ik dan een week even iets minder strikt was..was dat te merken, dus een goede recovery is key.
Maar even serieus, toen vorig jaar Corona begon en er thuis gewerkt moest/kon worden, kon ik het zo regelen dat ik rond een uurtje of 7 begon met werken, en dan rond een uur of 15:30 kon ik de trainer op, van voorheen max 3x per week werd het 5 of 6 keer, en van max een uurtje (meestal minder) werd het al snel 1,5 uur en meer. Ik ben er toen ook op gaan letten om gewoon om 22uur30 in bed te liggen en voldoende slaap te pakken.
Als ik dan een week even iets minder strikt was..was dat te merken, dus een goede recovery is key.
[ Voor 92% gewijzigd door McMiGHtY op 19-02-2021 18:07 ]
Vandaag ging best lekker, 6a viel me meer tegen dan 6b!MrAngry schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:48:
[...]
Ik vond Norway niet moeilijk denk ik, want ik heb 5 TSS meer weggetrapt dan er voor stond (wel echt een vette workout). Maar ik merk wel dat de vermoeidheid zich aardig begint op te stapelen. Ik zit de hele dag al te gapen bijvoorbeeld. Ik zie erg op tegen de laatste loodjes. Vanavond zal nog wel te doen zijn, maar morgen wordt wel echt een taaie sessie.
Merk wel dat ik vannacht slecht geslapen had, rust doet echt wonderen (maar goed eten ook)! Daarnaast gisteren de lower-back yoga sessie gehad om even wat te rekken, erg prettig.
Ik heb geprobeerd ~24u tussen sessies te plannen maar heb besloten dat ik morgenvroeg om 10:00 begin met de laatste 2 dus heel weinig herstel tijd na zojuist, ben benieuwd of ik nog iets waard ben voor mijn date in de middag (Sorry alvast
Zoveel zin in volgende week. Even helemaal NIKS
Ninja edit: Ga nu toch echt een biertje drinken. Wel verdiend na de afgelopen week
[ Voor 3% gewijzigd door Mauritio op 19-02-2021 20:12 ]
Jij bent wel echt een baas. Ik moet eerlijk toegeven dat ik vandaag uit de challenge gestapt ben. Mijn vorige bericht zei al iets over moe, maar ik was echt helemaal naar de klote vandaag op het moment dat het tijd werd om de etappes aan te vliegen. Dat gecombineerd met het goede weer van het weekend heeft me echt verneukt. De redenatie nu goed slapen en dan dit weekend lekker buiten fietsen heeft m'n focus op de ToS zodanig verstoord dat ik het niet meer kon opbrengen.Mauritio schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:10:
[...]
Vandaag ging best lekker, 6a viel me meer tegen dan 6b!
Merk wel dat ik vannacht slecht geslapen had, rust doet echt wonderen (maar goed eten ook)! Daarnaast gisteren de lower-back yoga sessie gehad om even wat te rekken, erg prettig.
Ik heb geprobeerd ~24u tussen sessies te plannen maar heb besloten dat ik morgenvroeg om 10:00 begin met de laatste 2 dus heel weinig herstel tijd na zojuist, ben benieuwd of ik nog iets waard ben voor mijn date in de middag (Sorry alvast) maar we bijten ons er wel doorheen. Ondertussen al wel 640$ opgehaald
![]()
Zoveel zin in volgende week. Even helemaal NIKS
Ninja edit: Ga nu toch echt een biertje drinken. Wel verdiend na de afgelopen week
Maar way to go dude! Morgen afmaken!
Vandaag mijn allereerste rondje gedaan in Zwift (TDZ Stage 4: Group Ride Makeup). Het was een rondje London met Box Hill. Leuke verassing die klim, daar had ik geen rekening mee gehouden.
Het was veel leuker dan verwacht en het viel me niet tegen om maximaal te gaan. De laatste paar honderd meter nog mooi een sprint meegepakt in een klein groepje. Laatste geworden van de 3
Ik fiets op een mountainbike en heb dus releatief lichte verzetten. Op vlakke stukken zit ik bijna op mijn kleinste tandwiel. Is daar "virtueel" nog iets aan in te stellen? Bijvoorbeeld dat de weerstand omhoog gaat en ik dus wat tandjes lichter kan rijden. Dan fiets ik niet direct mijn kleinste tandwieltje "op"
Het was veel leuker dan verwacht en het viel me niet tegen om maximaal te gaan. De laatste paar honderd meter nog mooi een sprint meegepakt in een klein groepje. Laatste geworden van de 3
Ik fiets op een mountainbike en heb dus releatief lichte verzetten. Op vlakke stukken zit ik bijna op mijn kleinste tandwiel. Is daar "virtueel" nog iets aan in te stellen? Bijvoorbeeld dat de weerstand omhoog gaat en ik dus wat tandjes lichter kan rijden. Dan fiets ik niet direct mijn kleinste tandwieltje "op"
Steam: McKluit
Onze nieuwe teamkleding wordt van Bioracer. Nog niet aangehad, maar de look en feel van de duurste lijn waren wel prima. Een hele vooruitgang t.o.v. onze oude club tenue van Rogelli die ik ook nooit droeg.Mauritio schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:46:
Iemand trouwens ervaring met de Bibs van BioRacer?
N=1, maar het koelen van m'n hoofd heeft gevoelsmatig ook het meeste effect. Ik heb mijn Vacmaster op m'n borstkast gericht als ik gewoon normaal op de tops/shifters fiets. Zodra het wat steviger gaat dan ga ik meer in aeropositie zitten (ben niet heel lenig, maar je hoofd wel ff 20cm lager) en dan zit ik met m'n kop vol in de wind. Scheelt echt een slok op de borrel.BartNL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:50:
[...]
ik zou voor dit soort "waarheden" toch ook op je eigen ervaring afgaan. Algemeen zal iedereen ervaren dat het zweet van van je hoofd en bovenlichaam komt en dat je die het beste moet koelen. Detail of je een tweede ventilator op je hoofd moet richten of meer algemeen op je lichaam lijkt mij al een stuk lastiger. Dat hangt van zoveel factoren af dat je dat vooral ook moet uitproberen.
De tweede Vacmaster specifiek op je hoofd richten zou best goed kunnen werken maar misschien ook wel kunnen irriteren. Zelf heb ik lenzen in en dan is te gerichte airflow richting mijn ogen niet fijn
Mijn temperature control is daarmee nog vrij analoog zeg maar. Aangezien ik verder niet heel erg zweet en de balkondeur open staat (passieve koeling) heb ik ook wel voldoende aan alleen de Vacmaster en dus een beetje spelen met positie.
Welkom in Watopia! En ja, je kan het verzet aanpassen met trainer difficulty in de settings. Zie hier. https://zwiftinsider.com/...ficulty-setting-in-zwift/Kluit schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:34:
Wij hebben met ons groepje ook custom kleding van Bioracer van de speedwear lijn, daarbij hebben we de bibs met de “externe” zeem, weet niet zeker of dat altijd zo is bij speedwear of dat het nog een specifiek model binnen de lijn is.Mauritio schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:46:
[...]
Het scheelt gelukkig in mijn geval dat ik voorlopig alleen maar train voor de sprint triathlon dus langer dan 60 minuten zit ik nu niet op de fiets, door de ToS wel maar dat is tijdelijk. Dus dat kan net![]()
Iemand trouwens ervaring met de Bibs van BioRacer? Ik heb wel wat jerseys en die bevallen goed (EPIC) maar ben opzoek naar ervaringen van de Bibs en e.v.t de skinsuit (Speedware). Heb nu de Bibs van Castelli (Free Aero Race 4) maar wil ook wel een keer wat anders proberen.
Die zeem ziet er een beetje aparter uit als je niet op de fiets zit maar het is wel de fijnste bibs die ik heb, ook vergeleken met Castelli Free Aero.
[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 20-02-2021 21:26 ]
Ik had in december hetzelfde. Eerste ramp test veel te laag en op 207 uitgekomen. Dag later nogmaals gedaan waarbij hij hoger startte en 12/13 watts per minuut op liep en toen FTP van 228. Kan dus daadwerkelijk groot verschil maken voor je blok.Blik1984 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:36:
[...]
[...]
Ja jongens, daar heb ik toch helemaal geen zin in, ik doe die FTP tests niet voor mijn plezier
Net tijdens het zwiften trekt mijn vrouw de verkeerde stekker uit het stopcontact. Gelijk er weer in het stopcontact gedaan en allemaal power badges rijker.... Ten onrechte... Kan ik de power statistieken van die rit annuleren?
Nee. Heb ik ook gehad, niet door een power issue maar gewoon "zomaar"...Zwift zag een spike van 1500W (de max van mijn trainer) dus alle powerbadges gekregen. Een ticket geopend bij Zwift maar ze kunnen dit niet eraf halen. Dus vanaf nu ben je ook ongewild cheater gewordenMichiel193 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:06:
Net tijdens het zwiften trekt mijn vrouw de verkeerde stekker uit het stopcontact. Gelijk er weer in het stopcontact gedaan en allemaal power badges rijker.... Ten onrechte... Kan ik de power statistieken van die rit annuleren?
---------------
Haha lekker dan... Ik open ook een ticket misschien komt het dan ooitMistraller schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:07:
[...]
Nee. Heb ik ook gehad, niet door een power issue maar gewoon "zomaar"...Zwift zag een spike van 1500W (de max van mijn trainer) dus alle powerbadges gekregen. Een ticket geopend bij Zwift maar ze kunnen dit niet eraf halen. Dus vanaf nu ben je ook ongewild cheater geworden
Ja maar meer dan de 1,21 Gigawatt (Back to the future geintje) badge is er niet.Michiel193 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:38:
[...]
Haha lekker dan... Ik open ook een ticket misschien komt het dan ooitheb nog wel ff te gaan om die 1500W van jou te overbruggen... Die van mij bleef op 1200 steken
Die 1500W zag ik in de data file. Ik vind het raar dat Zwift dergelijke spikes niet wegfiltert. Je kunt niet zomaar zonder een oplopende lijn ineens een vermogen van 1500w trappen uit het niets.
Vaak is het weghalen van een dergelijk item (ergens een 1tje in een database) niet in een userinterface gebouwd voor het beheerteam. Dus dan moet een ontwikkelaar een speciale query bouwen en daar zitten risico's aan. Ik zou als Zwift zijnde eerst zorgen dat het niet meer gebeurt...
---------------
Nu begint het weer mooi zonnig weer te worden, erg fanatiek geweest op de Kickr op zolder met mijn fiets erop, maar heb echt geen trek om die iedere week heen en weer naar zolder te tillen.
Nu ben ik dus aan het kijken naar een fiets voor enkel en alleen op de fietstrainer op zolder, zou een fiets als de Triban RC100 van de Decathlon voldoen? Heb echter enkel het frame + aandrijving nodig, ga deze gebruiken icm. een Kickr Climb.
Iemand hier ervaring of wellicht betere suggesties voor? zou een betere aandrijflijn nodig zijn voor op de trainer?
Ter aanvulling: https://www.decathlon.nl/...s/_/R-p-305831?mc=8545769
Och zie nu pas maar 1 blad voor en het schakelen gaat toch iets anders dan op mijn ''normale'' fiets haha. toch nog maar even verder kijken.
Nu ben ik dus aan het kijken naar een fiets voor enkel en alleen op de fietstrainer op zolder, zou een fiets als de Triban RC100 van de Decathlon voldoen? Heb echter enkel het frame + aandrijving nodig, ga deze gebruiken icm. een Kickr Climb.
Iemand hier ervaring of wellicht betere suggesties voor? zou een betere aandrijflijn nodig zijn voor op de trainer?
Och zie nu pas maar 1 blad voor en het schakelen gaat toch iets anders dan op mijn ''normale'' fiets haha. toch nog maar even verder kijken.
[ Voor 17% gewijzigd door BekSide op 20-02-2021 22:09 ]
Na alle jubels ook een vacmaster gekocht bij de Ali. Komt via Spanje dus binnen een week binnen. Ben benieuwd of deze bij de laatste setjes in de trainingen wel verkoeling brengt.
@Mauritio onze clubkleding is ook van Bioracer, prima materiaal ben er erg tevreden over. Ook qua service afhandeling mocht er een keer iets mee zijn.
Overigens, ik heb ze gisterochtend weer gespot.... de mannen met korte broeken man man man
Overigens, ik heb ze gisterochtend weer gespot.... de mannen met korte broeken man man man
wat mij betreft is de schade afhandeling via de NTFU verzekering prima. Wel even kijken of je extra module carbon wilt meeverzekeren. Zou ik bij een duurder carbon frame wel doen.
Ja dat is ook waar ik over twijfel, ik ken iemand met een gloedje nieuwe Trek Domane die na 5 maanden onderuit ging. Verzekerd voor het volledige bedrag, nou NTFU maakte zich er best wel af dus vandaar mn twijfel.BartNL schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:39:
wat mij betreft is de schade afhandeling via de NTFU verzekering prima. Wel even kijken of je extra module carbon wilt meeverzekeren. Zou ik bij een duurder carbon frame wel doen.
Heb momenteel nog een basisverzekering bij NTFU lopen tm 1000 euro.
Heb voor de grap woensdag een keer m'n Garmin ook aangezet om de vermogens van de Tacx Neo en Quarq te vergelijken. Er zit in ZP een analyzer tool tegenwoordig.
:strip_exif()/f/image/YrHEBNn321N2rCw8CKCp0AJ8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mi30IsrpqjTnhOzhy2HyNzSr.jpg?f=fotoalbum_large)
Valt op dat ze echt akelig dicht bij elkaar zitten qua meting, ruim binnen de <2% op vrijwel alle waardes
. De Tacx zoals verwacht een paar watt lager.
Opvallend wel dat ze allebei onafhankelijk een drop out geregistreerd hebben (Quarq 2x, Tacx 1x). Denk dat dit iets met de verbinding te maken heeft, maar wel vreemd dat zowel de ANT+ ontvangen als Garmin hier dus last van hebben.
:strip_exif()/f/image/YrHEBNn321N2rCw8CKCp0AJ8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mi30IsrpqjTnhOzhy2HyNzSr.jpg?f=fotoalbum_large)
Valt op dat ze echt akelig dicht bij elkaar zitten qua meting, ruim binnen de <2% op vrijwel alle waardes
Opvallend wel dat ze allebei onafhankelijk een drop out geregistreerd hebben (Quarq 2x, Tacx 1x). Denk dat dit iets met de verbinding te maken heeft, maar wel vreemd dat zowel de ANT+ ontvangen als Garmin hier dus last van hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 21-02-2021 14:36 ]
mijn ervaring met een paar jaar oud carbon frame was wel ok. Enige 'probleem' was dat er nog een soort garantie (crash replacement) op het frame zat en de fietsenmaker zei dat het frame (breuk bij ophanging derailleur) niet te repareren was. Volgens de NTFU was het frame wel te repareren (i.v.m. corona vanaf mijn foto's beoordeeld) en die keerden dus het reparatie bedrag uit terwijl ik het frame heb laten vervangen.pier87 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:45:
[...]
Ja dat is ook waar ik over twijfel, ik ken iemand met een gloedje nieuwe Trek Domane die na 5 maanden onderuit ging. Verzekerd voor het volledige bedrag, nou NTFU maakte zich er best wel af dus vandaar mn twijfel.
Heb momenteel nog een basisverzekering bij NTFU lopen tm 1000 euro.
Omdat het een frame van 5 jaar oud was zat daar niet veel verschil tussen en ik kon het standpunt van de NTFU wel begrijpen. Vooral ook omdat ik daarna voor relatief weinig een bijna nieuwe fiets had
Ik heb laatst ook wat vergeleken met stages vs neo en over gelezen wat de verschillen zouden moeten/kunnen zijn (drivetrain 5/10w). Dat zag ik ook terug met nog wat extra verschil (misschien wat l/r imbalans).Ypuh schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:20:
Heb voor de grap woensdag een keer m'n Garmin ook aangezet om de vermogens van de Tacx Neo en Quarq te vergelijken. Er zit in ZP een analyzer tool tegenwoordig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Valt op dat ze echt akelig dicht bij elkaar zitten qua meting, ruim binnen de <2% op vrijwel alle waardes. De Tacx zoals verwacht een paar watt lager.
Zijn jouw waargenomen verschillen ook in lijn met wat er geschreven wordt wat betreft de plaatsen in je drivetrain waar je meet?
=====
Iemand nog lekker binnen gefietst vandaag?
Van wat ik lees moet drivetrain loss <10w zijn, ofwel zo'n 2-3%. Dan zijn er nog een paar zaken van invloed zoals derailleurwieltjes, smering, cross chaining, ketting slijtage etc.Reynouts schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:43:
Zijn jouw waargenomen verschillen ook in lijn met wat er geschreven wordt wat betreft de plaatsen in je drivetrain waar je meet?
Aangezien dat bij mij allemaal wel on point is (onlangs alles grondig schoongemaakt, ketting opnieuw in de wax gezet, keramische derailleurwieltjes opengemaakt en opnieuw geolied etc), mag je er vanuit gaan dat de drivetrain loss aan de onderkant van die range zit op zo'n ~6w (op 300w is dan 2%). Anderen geven zelfs 2.5-4w op als de onderkant van deze range.
Dan blijven nog over de accuracy van de Neo (+/- 1%) en die van de Quarq (+/- 1.5%). Met -0.78% over 45min voor de Neo zit je dan ruimschoot binnen die range lijkt me. Dat de piekwaarde in dit geval ook maar 1 watt scheelt wekt wel vertrouwen dat het bij de Neo ook wel goed zit.
Zal van de week nog wel eens een paar ritjes opnemen en ook eentje met mijn winterfiets met powermeter. Word altijd wel blij van zo een beetje spelen met data, ook al is het vooral een bevestiging van het gevoel dat het wel goed zat.
[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 21-02-2021 20:59 ]
Eindelijk mijn 2e kickr core binnen maar zit met een probleempje..
Bij hoge snelheid vanaf km of 45 p/ u met lage wattage groot blad trilt de fiets. Dit voel je op de pedalen zadel en stuur.
Het is niet de ketting want je merkt het vooral met uitrijden .
Dit lijkt me niet te horen of wel?
Bij hoge snelheid vanaf km of 45 p/ u met lage wattage groot blad trilt de fiets. Dit voel je op de pedalen zadel en stuur.
https://www.fitfiletools.com/#/booster#view Kun je daar wat mee?Michiel193 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:06:
Hmmz..nee ik lees nog een keer..Sorry #tesnel
[ Voor 5% gewijzigd door McMiGHtY op 21-02-2021 20:24 ]
Hallo. Ik heb nu ongeveer 2 maanden mijn Tacx Neo 2 Smart T2850. Erg tevreden, maar het mooie weer komt er langzaam weer aan, en voor nu heb ik mijn enige racefiets er op staan.
Ik zat te denken om een heel simpel frame en wielen (in principe maar 1, maar dat zal lastig worden) te kopen, en daar dan een goede cassette etc. op te zetten, aangezien de rest niet zo belangrijk is voor een fiets die stil staat.
Ik was benieuwd wat andere mensen hiervoor gedaan hebben, en of er nog do's/don'ts zijn waar jullie mij mee kunnen helpen.
Alvast bedankt.
Ik zat te denken om een heel simpel frame en wielen (in principe maar 1, maar dat zal lastig worden) te kopen, en daar dan een goede cassette etc. op te zetten, aangezien de rest niet zo belangrijk is voor een fiets die stil staat.
Ik was benieuwd wat andere mensen hiervoor gedaan hebben, en of er nog do's/don'ts zijn waar jullie mij mee kunnen helpen.
Alvast bedankt.
Ik zit inmiddels ook aan mn tweede Core, deze doet het 'minder' dan de eerste, maar volgens mij is het onvermijdelijk? Als er iets van onbalans in het vliegwiel zit gaat het trillen. Zeker bij hogere snelheden. Zelfde als met een autoband?kuota schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:09:
Eindelijk mijn 2e kickr core binnen maar zit met een probleempje..
Ik weet niet of wat DIY aan je besteed is.BekSide schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:05:
Nu begint het weer mooi zonnig weer te worden, erg fanatiek geweest op de Kickr op zolder met mijn fiets erop, maar heb echt geen trek om die iedere week heen en weer naar zolder te tillen.
Ga op zoek naar een frame met (nagenoeg) dezelfde geometrie als je racer. Een schadeframe kan een optie zijn. Een deukje in het aluminium of kras in het carbon, je zit toch stil. Je kan binnen door je frame zakken, dat valt wel mee 😁
Daarna op zoek naar afmontage. Voor rond de 250 euro heb je een Sensah Empire Pro 2x12 (zonder crank en remmen)
En dan nog wat klein spul. Kan je geen voorwiel vinden kan je er een Kickr Climb onder zetten 😁
Bovenstaande heb ik gedaan, je kan in dit topic wel wat specs en foto's vinden.
Bij mij dus hetzelfde, onder de 45 km/u valt het op zich mee maar harder wordt het irritantThe_Nickman schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:47:
[...]
Ik zit inmiddels ook aan mn tweede Core, deze doet het 'minder' dan de eerste, maar volgens mij is het onvermijdelijk? Als er iets van onbalans in het vliegwiel zit gaat het trillen. Zeker bij hogere snelheden. Zelfde als met een autoband?
Komt dus vaak voor.
Wel vreemd dat je daar zo weinig over leest
@kuota Misschien omdat er niet heel veel boven de 45 km/u rijden, of als ze dat wel doen zij zelf of de fiets meer herrie maakt waardoor het niet opvalt. Wel balen als je er zelf wel last van hebt. Zeker als je het weet ga je het horen en dus irriteren.
Handtekening
Was vorig jaar ook mijn idee, maar een fiets van marktplaats halen of nieuw met een 2x11 setup is niet te doen voor onder de 6/700 euro. Dan koop je beter een extra cassette voor op de Tacx en zet je de fiets er op en af in deze periodemartinleppen schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:37:
Hallo. Ik heb nu ongeveer 2 maanden mijn Tacx Neo 2 Smart T2850. Erg tevreden, maar het mooie weer komt er langzaam weer aan, en voor nu heb ik mijn enige racefiets er op staan.
Alvast bedankt.
Je hoeft natuurlijk geen 2 keer 11 speed op de Tacx te zetten. Het mag van alles zijn, door de ERG schakel je waarschijnlijk toch veel minder.
Zelf heb ik een issue met de Tacx Bushido.
Bij een stijle klim in Zwift valt opeens het vermogen terug (geen wiel slip), Maar dan ga ik van 250 Watt opeens naar 50 Watt output. Dit is alleen bij stijle klimt en pas recent.
Als ik met de trainer fiets in in Ergo mode kan ik makkelijk 250+ watts trappen, zonder problemen en zonder dat dit wegvalt.
Bij een stijle klim in Zwift valt opeens het vermogen terug (geen wiel slip), Maar dan ga ik van 250 Watt opeens naar 50 Watt output. Dit is alleen bij stijle klimt en pas recent.
Als ik met de trainer fiets in in Ergo mode kan ik makkelijk 250+ watts trappen, zonder problemen en zonder dat dit wegvalt.
Analyseer je zwift log eens met zwiftanalyser. Ik heb heel soms wel eens iets vergelijkbaars maar dan dat mijn power heel even niet binnenkomt op de PC op het moment dat de helling flink steiler wordt. Ik vermoed dat er dan net even iets meer data door de lucht gaat (om de resistance aan te passen) waardoor er even een datablokje uitvalt. Mijn verbinding is niet extreem goed, zag ik in zwiftanalyser dus ik verwacht dat het daaraan ligt.RobbieHifi schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:29:
Zelf heb ik een issue met de Tacx Bushido.
Een andere telefoon, andere/meer devices die op de BT bandbreedte blèren, kan best wat invloed hebben.
---------------
Bigger than Jensie badge is binnen. 82 km/2u 3m in pace partner groep was voldoende voor de badge.
Ik heb sinds begin v/d week een Wahoo Kickr Core en Zwift geïnstalleerd.
Inmiddels 64km op de fiets gezeten in Watopia
https://www.zwift.com/ath...-8c9d168730d2?__znl=en-eu
So far vind ik het erg leuk! Gisteravond m'n eerste FTP test gedaan, kom uit op 195W bij 85Kg dus 2.3w/kg, volgens mij prima voor nu.
Ik wil graag m'n conditie op peil houden en tegelijk wat corona-vet verbranden. Eerder schommelde m'n gewicht rond de 80Kg dus kom graag weer terug op dat punt.
Welke workouts of plans raden jullie mij aan? Ik probeer zo vaak mogelijk op de fiets te zitten, toch wel minimaal 5 keer per week, en dan zo'n anderhalf uur per keer. Maar ik zie eigenlijk een beetje door de bomen het bos niet meer.
So far vind ik het erg leuk! Gisteravond m'n eerste FTP test gedaan, kom uit op 195W bij 85Kg dus 2.3w/kg, volgens mij prima voor nu.
Ik wil graag m'n conditie op peil houden en tegelijk wat corona-vet verbranden. Eerder schommelde m'n gewicht rond de 80Kg dus kom graag weer terug op dat punt.
Welke workouts of plans raden jullie mij aan? Ik probeer zo vaak mogelijk op de fiets te zitten, toch wel minimaal 5 keer per week, en dan zo'n anderhalf uur per keer. Maar ik zie eigenlijk een beetje door de bomen het bos niet meer.
Als je net begint ga je met alle training vooruit.RvdH schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:43:
Ik zou gewoon lekker wat verschillende dingen proberen en niet te strak vasthouden aan minimaal 5 keer per week, het moet vooral leuk blijven dus jezelf niet dwingen als je geen zin hebt.
En wanneer je de kans hebt ook lekker naar buiten gaan!
Rijd gewoon wat rond voor een paar weekjes en jaag wat route badges na.RvdH schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:43:
Erg leuk daarbij vind ik https://zwifthub.com/ , waar je mooi gedetailleerde profielen van alle routes vindt, en zelf overzichtelijk kan bijhouden wat je al gereden hebt en niet.
Daarna moet je zeker eens proberen of races iets voor jou is. Ik maak mijn keuze altijd via https://zwifthacks.com/app/events/
5 keer anderhalf uur lijkt me erg veel. Genoeg rust pakken en niet altijd knallen!
Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt
Ik zit ook in mijn eerste week Zwift 😊RvdH schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:43:
Zelf ben ik gestart met het programma "dirt destroyer". Ik zit op een MTB, dus vandaar deze keuze. Het trainen op vermogen bevalt me erg goed. Ik heb het idee dat m'n benen goed getraind worden, maar dat mijn hartslag laag blijft.
Van het weekend nog naar buiten, maar ik wil ook nog een Zwift race meepakken. Nog zat te doen dus!
Steam: McKluit
5x per week 1.5u op de trainer is best veel hoor. Ik ben best fanatiek, maar dat haal ik bij lange na niet
.
Met 195w/85kg zou ik het komende jaar gewoon lekker rondjes trappen en alles met het woord training/workout of plan erin loslaten. Gewoon doen wat je leuk lijkt (en ook eens op de fiets stappen als je niet zoveel zin hebt). Een dag als vandaag zul je merken dat het vele malen leuker is om een uurtje met de lunch buiten te trappelen dan een zware workout af te werken in Zwift.
Je hoeft geen moeite te doen om eind volgend jaar op 250w/80kg te staan, zo lang je jezelf niet de oververmoeining/blessure/motivatiedip inrijdt wat je waarschijnlijk wel gaat doen als je stug 5x per week 1.5u op een trainer gaat zitten en verplicht een workout af moet werken (zelfs voor de mentaal sterken is dat een behoorlijke uitdaging)
Met 195w/85kg zou ik het komende jaar gewoon lekker rondjes trappen en alles met het woord training/workout of plan erin loslaten. Gewoon doen wat je leuk lijkt (en ook eens op de fiets stappen als je niet zoveel zin hebt). Een dag als vandaag zul je merken dat het vele malen leuker is om een uurtje met de lunch buiten te trappelen dan een zware workout af te werken in Zwift.
Je hoeft geen moeite te doen om eind volgend jaar op 250w/80kg te staan, zo lang je jezelf niet de oververmoeining/blessure/motivatiedip inrijdt wat je waarschijnlijk wel gaat doen als je stug 5x per week 1.5u op een trainer gaat zitten en verplicht een workout af moet werken (zelfs voor de mentaal sterken is dat een behoorlijke uitdaging)
Dit was sowieso wel het planLouislouislouis schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:50:
[...]
Als je net begint ga je met alle training vooruit.
Ik zou gewoon lekker wat verschillende dingen proberen en niet te strak vasthouden aan minimaal 5 keer per week, het moet vooral leuk blijven dus jezelf niet dwingen als je geen zin hebt.
En wanneer je de kans hebt ook lekker naar buiten gaan!
Thanks, heb me aangemeld bij Zwifthub.. route badges pakken klinkt voorlopig wel leuk!Albi The Dragon schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:50:
[...]
Rijd gewoon wat rond voor een paar weekjes en jaag wat route badges na.
Erg leuk daarbij vind ik https://zwifthub.com/ , waar je mooi gedetailleerde profielen van alle routes vindt, en zelf overzichtelijk kan bijhouden wat je al gereden hebt en niet.
Daarna moet je zeker eens proberen of races iets voor jou is. Ik maak mijn keuze altijd via https://zwifthacks.com/app/events/
5 keer anderhalf uur lijkt me erg veel. Genoeg rust pakken en niet altijd knallen!
Oke oke 5 x 1.5 is veel, duidelijkYpuh schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:49:
5x per week 1.5u op de trainer is best veel hoor. Ik ben best fanatiek, maar dat haal ik bij lange na niet.
Denk wel dat ik voorlopig minimaal 4x erop ga zitten, al is het voor een uurtje. Het is niet alsof ik vanuit het niets ineens begin met sporten, ik heb altijd hardgelopen en voordat de maatregelen er een einde aan maakten, deed ik 3 x in de week aan hockey (training+wedstrijd). Dus 4/5x een uurtje/anderhalf uur sporten lijkt mij nu nog prima haalbaar, dit hoeft dus ook niet alleen maar op de Kickr te zijn
Nu is het zo dat ik 's avonds meestal niet weg kan ivm kleine kinderen, dus daarom is een indoor trainer ideaal. En Zwift maakt het wel héél leuk, ik heb eerder een hometrainer gehad maar dat was ver-schrik-ke-lijk saai.
Ik hoef ook niet persé mijn FTP op 300 te krijgen, ik wil gewoon lekker (minimaal) een uurtje zweten en energie kwijtraken..
Zo'n training plan volgen lijkt mij wel leuk omdat je iedere workout een duidelijk plan hebt en je werkt ergens naartoe. Ik kan op zich niet zo goed tegen een beetje doelloos rondfietsen.. dan is de motivatie snel verdwenen denk ik.
Herkenbaar. Ik vind een uurtje rond trappen in Zwift (en buiten trouwens ook) echt enorm saai. Ik wil het liefst wel met een bepaald "doel" op de fiets stappen. Dit is overigens vooral als ik alleen fiets. Als ik samen met andere fiets heb ik deze behoefte niet.
Jeumig wat komt er veel wind uit die vacmaster. Mooi spul
Precies dat inderdaad. Kom net terug van 2u15 peddelen samen met m'n schoonvader op rustig tempo, maar dan gaat de tijd zoveel sneller dan op de trainer. Ik heb volgens mij sinds de aanschaf (november) geen 2 uur achter elkaar gered uberhaupt. En ik probeer al vanalles: bellen met mensen, wedstrijdjes, social rides, netflixen of podcast ondertussen.Michaelg schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:44:
Herkenbaar. Ik vind een uurtje rond trappen in Zwift (en buiten trouwens ook) echt enorm saai. Ik wil het liefst wel met een bepaald "doel" op de fiets stappen. Dit is overigens vooral als ik alleen fiets. Als ik samen met andere fiets heb ik deze behoefte niet.
Ik vond de FTP-builder wel wat toen ik begon met Zwiften. Daarin doe je vanalles, en zit je toch al snel een uur tot anderhalf uur op de fiets. Meeste vooruit gang komt dan toch wel door het regelmatige fietsen.RvdH schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:43:
@DetailingBySmotske
Ik heb daar eigenlijk geen probleem mee:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wa88XikDOu99KoTzq9Iargw5.jpg?f=user_large)
En zoiets doe ik wel vaker, vaak is m'n Zwift schermpje klein en heb ik een volledige tourettape voor me neus (Of Giro, of een oude Ronde oid) (Wel vaak gewoon in ERG mode met een workout)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wa88XikDOu99KoTzq9Iargw5.jpg?f=user_large)
En zoiets doe ik wel vaker, vaak is m'n Zwift schermpje klein en heb ik een volledige tourettape voor me neus (Of Giro, of een oude Ronde oid) (Wel vaak gewoon in ERG mode met een workout)
Even de historie door moeten gaan maar die werd gebruikt bij Zwift Academy, in ieder geval in oktober 2020.loepzuiver schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:28:
Iemand een idee welke Zwift Jersey dit is? Die blauwe met oranje diagonale strepen.
[Afbeelding]
Mijn verbinding is niet al te sterk. Misschien even kijken of ik de devices uit kan zetten. Eerder noot last van gehad. Is iets van de afgelopen weken.Mistraller schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:10:
[...]
Analyseer je zwift log eens met zwiftanalyser. Ik heb heel soms wel eens iets vergelijkbaars maar dan dat mijn power heel even niet binnenkomt op de PC op het moment dat de helling flink steiler wordt. Ik vermoed dat er dan net even iets meer data door de lucht gaat (om de resistance aan te passen) waardoor er even een datablokje uitvalt. Mijn verbinding is niet extreem goed, zag ik in zwiftanalyser dus ik verwacht dat het daaraan ligt.
Een andere telefoon, andere/meer devices die op de BT bandbreedte blèren, kan best wat invloed hebben.
Holy shit. Trainerroad heeft zo juist adaptive training aangekondigd. De eerste stap richting een AI coach.
Voor wie de presentatie wilt terugkijken:
YouTube: Announcing Adaptive Training: The Right Workout. Every Time. – Ask a...
Mensen kennen me hier natuurlijk al als TR Fanboy maar deze nieuwe features zijn echt geweldig.
Voor wie de presentatie wilt terugkijken:
YouTube: Announcing Adaptive Training: The Right Workout. Every Time. – Ask a...
Mensen kennen me hier natuurlijk al als TR Fanboy maar deze nieuwe features zijn echt geweldig.
ik vind Trainerroad helemaal niks maar wanneer ze de training intensiteit intelligent gaan aanpassen zou het zelfs wat voor mij kunnen zijnMichaelg schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:14:
Dat is inderdaad het idee.BartNL schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:26:
[...]
ik vind Trainerroad helemaal niks maar wanneer ze de training intensiteit intelligent gaan aanpassen zou het zelfs wat voor mij kunnen zijn
Als je een workout failed, krijg je straks niet meer een week later de moeilijkere versie, maar juist een stapje terug, tenzij je via een survey aangeeft dat het goed te doen was, maar vanwege tijdsgebrek afgebroken (bv). Maar ook andersom, als je goed bent in vo2max, en je voert een workout perfect uit (of zelfs boven target) dan zal de volgende ronde wat uitdagender worden
En via machine learning kan het alleen maar beter worden
(En plannen voor de (verre) toekomst, koppelen aan sleep, step, RHR, HRV data, dat in combinatie met 100 miljoen workouts

Ja fijne aankondiging van TR. Heb me ook aangemeld voor de gesloten beta.
Ja een van de frustraties richting TR (terecht ) is dat ze alles doen obv 1 metric: FTP. Dit gaat dus compleet veranderen. :fill(white):strip_exif()/f/image/8FU8MVg8uAHfymgsm9CzF2wV.png?f=user_large)
Binnen 1 FTP kun je dus progressie maken over de verschillende energie systemen heen. En de bijbehorende trainingen worden daar constant op aangepast.
Wil je bijvoorbeeld een gran fondo of een mtb marathon rijden. Dan is het zaak om endurance, tempo en sweet spot flink omhoog te krijgen (de nieuwe plans zullen daar uiteraard op aansturen). Ook al is je FTP over een periode niet gestegen, kan het dan wel zijn dat binnen het energie systeem je wel enorm vooruitgang hebt geboekt.
Als je bijvoorbeeld eerst 4x10 minuten Sweet Spot intervallen kunt afwerken en na een tijdje 1x40 kunt doen. Op papier is het hetzelfde (TSS en IF zijn hetzelfde ), maar prestaties die erbij komen kijken zijn sterk verbeterd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8FU8MVg8uAHfymgsm9CzF2wV.png?f=user_large)
Binnen 1 FTP kun je dus progressie maken over de verschillende energie systemen heen. En de bijbehorende trainingen worden daar constant op aangepast.
Wil je bijvoorbeeld een gran fondo of een mtb marathon rijden. Dan is het zaak om endurance, tempo en sweet spot flink omhoog te krijgen (de nieuwe plans zullen daar uiteraard op aansturen). Ook al is je FTP over een periode niet gestegen, kan het dan wel zijn dat binnen het energie systeem je wel enorm vooruitgang hebt geboekt.
Als je bijvoorbeeld eerst 4x10 minuten Sweet Spot intervallen kunt afwerken en na een tijdje 1x40 kunt doen. Op papier is het hetzelfde (TSS en IF zijn hetzelfde ), maar prestaties die erbij komen kijken zijn sterk verbeterd.
man...ik trok Trainerroad echt niet maar als ik jullie hier zo enthousiast erover hoor praten krijg ik zin om het weer opnieuw te proberen
ach ja eerst maar weer eens buiten fietsen de hele zomer en dan vanaf Oktober maar weer een trainingsprogramma gaan doen en welke bekijk ik tegen die tijd wel...
ach ja eerst maar weer eens buiten fietsen de hele zomer en dan vanaf Oktober maar weer een trainingsprogramma gaan doen en welke bekijk ik tegen die tijd wel...
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Spannende aankondiging, ik ben erg benieuwd naar de uitvoering, maar sowieso mooie innovatie!
Haha dat ik er zo enthousiast over ben komt natuurlijk ook wel doordat ik het hele "trainen" zo leuk vind. Ik hou van de structuur en progressie en alles wat daarbij komt kijken. Als je hier niet van houdt, of dit een minder aspect vind. Dan denk ik dat TR nooit wat voor je gaat zijn.
Zo, eindelijk hebben ze het door bij TR :-). Klinkt super goed! En pakt ook veel van mijn frustraties aan bij TR.
Maar laat ook wel weer zien dat TR eigenlijk best simplistisch in elkaar zit tot nu toe :-).
De heilige graal is imo de adaptieve training koppelen aan je persoonlijke biometrische data -> hoge RHR en lage HRV vandaag -> dan geplande zware training vervangen voor lichtere training.
Maar laat ook wel weer zien dat TR eigenlijk best simplistisch in elkaar zit tot nu toe :-).
De heilige graal is imo de adaptieve training koppelen aan je persoonlijke biometrische data -> hoge RHR en lage HRV vandaag -> dan geplande zware training vervangen voor lichtere training.
ja precies, als ik mijn garmin data kan connecten ben ik de eersteRequiem19 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:48:
Zo, eindelijk hebben ze het door bij TR :-). Klinkt super goed! En pakt ook veel van mijn frustraties aan bij TR.
Weet iemand of Sufferfest / Trainerroad ook een companion app hebben voor IOS die bluetooth signaal van de trainer opvangt en doorstuurt naar een pc app?
Met Zwift op de pc, companion app op IOS werkt dit bij mij erg goed!
Met Zwift op de pc, companion app op IOS werkt dit bij mij erg goed!
Dit postte ik een week geleden nog.. Lezen ze hier toevallig mee?Reynouts schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:27:
[...]
Ik vind TR sowieso wel aardig aan de prijs, gezien de redelijk "statische data" en features. Maar hou het komende maanden nog even aan.
Dit maakt het ook beter passend bij het subscription model, ipv een database aan workouts en een aantal redelijk statische trainingsplannen, waar niets persoonlijks inzit (op je ftp na). Denk dat ze ook wel zien en weten dat dat niet houdbaar is. De plannen en workouts zijn gewoon te kopiëren of na te maken en je hebt het huidige TR niet meer nodig (oké, niet helemaal legaal maar ze maken het wel makkelijk).
Leuke podcast en Nate legt het achterliggende idee goed en best transparant uit (heb zelf een AI achtergrond). Ze zijn wel nu met heel veel tegelijk bezig, terwijl er volgens mij heel lang niet echt iets gelanceerd is en is TR altijd al een beetje hetzelfde geweest. Dit is dus een mega aankondiging, compleet nieuwe insteek. Ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
Wordt een flinke lijst aan data wat er verzameld gaat worden. Misschien niet verkocht maar wel intern gebruikt in hun modellen (en "anoniem" is helaas niet zo anoniem als je zou denken). Meer data is niet altijd beter. Het voorbeeld wat Chad aanhaalt over het aantal stappen in een voorgaande dag en een gefaalde workout is er bijvoorbeeld eentje, correlatie betekent niet per se een causaal verband. Als je er een shit load aan verschillende features instopt vindt een model snel een correlatie. Maar ik gok dat dat ook gewoon een mank voorbeeld was van degene die van dat gedeelte het minste weet in de podcast.
Maar goed, ik ben enthousiast over de mogelijkheden van AT en Train Now en zou voor mij de huidige prijs beter rechtvaardigen. Hopelijk gaat hiermee de prijs straks niet nog verder stijgen (ze zeiden geloof ik dat het voor nu hetzelfde blijft).
Kijk Zwift, zo kan het ook! Luisteren naar je users en ze flink verrassen met features die echt verschil gaan maken. In het geval van zwift zou het al zo simpel kunnen zijn als een ride opnieuw te kunnen kiezen/beginnen zonder heel het programma af te sluiten en ik ben al blij..
In vergelijking met wat TR nu doet.. Hoe moeilijk kan het zijn Zwift?

Ik vind 'stappen' echt één van de slechtste metrics die er zijn.
Zegt echt bijzonder weinig over je inspanningsniveau.
Zegt echt bijzonder weinig over je inspanningsniveau.