Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 77 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:33
edoappelhof schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:41:
[...]

Ik heb vanwege een aanrijding met mijn primaire racefiets een setje favero assioma's aangeschaft op mijn tweede racefiets (deze is stiekem ook gewoon met red 22 afgemonteerd) maar hier waren geen powermeters meer voor te krijgen. Ik kan deze pedalen iedereen aanrijden en geven wellicht ook minder contrast met je huidige Tiagra groep dan je van te voren zou verwachten.
oh, het is niet voor de looks hoor, in tegenstelling tot de meeste hier vind ik de looks van mijn (huidige :D) racefiets niet zo belangrijk. Ik zou er zo een 105 4iiii of stages opzetten (stuk goedkoper ook dan de assioma's). Op een wat meer high end fiets zou ik het wel liever wat netter willen hebben, maar voorlopig staat er eerst een full suspension op de planning, dus een andere racefiets moet echt nog wel even wachten.
Holk schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:38:
[...]

Oi, noem jij mijn superdesupper enduro racert nou een tiagradrager? :+

Meer andersom; heb een 105 4iiii powermeter op een Ultegra Di2 groepset 8)
in zo'n geval had ik wel wat meer uitgegeven denk ik, maar als het werkt d:)b functioneel ga je het verschil niet merken in ieder geval.
geen oordeel van mijn kant ;)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:11
@Prulleman Als mtb'en je hobby is, hoef je toch ook niet te investeren in een duurdere racefiets?

Ik vind het heerlijk dat m'n mountainbike een relatief goedkoop dingetje is. Afgelopen weekend ook weer een paar keer op m'n snufferd gegaan in de sneeuw/ijs maar neem de moeite niet eens om te kijken of er krassen op zitten :+.

Powermeters behouden hun waarde overigens ook wel redelijk, plus dat je er vaak ook iets op inruilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-09 19:20
Prulleman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:54:
[...]

oh, het is niet voor de looks hoor, in tegenstelling tot de meeste hier vind ik de looks van mijn (huidige :D) racefiets niet zo belangrijk. Ik zou er zo een 105 4iiii of stages opzetten (stuk goedkoper ook dan de assioma's). Op een wat meer high end fiets zou ik het wel liever wat netter willen hebben, maar voorlopig staat er eerst een full suspension op de planning, dus een andere racefiets moet echt nog wel even wachten.

[...]
in zo'n geval had ik wel wat meer uitgegeven denk ik, maar als het werkt d:)b functioneel ga je het verschil niet merken in ieder geval.
geen oordeel van mijn kant ;)
;)

Was ook meer een ‘heeft dit nou z’n voordelen, laten we het eerst eens testen’ aankoop. Hetzelfde voor m’n racefiets en MTB gedaan; eerst relatief goedkoop beginnen en dan pas echt geld uitgeven. Als ik nu zou moeten kiezen en geld was geen probleem zou ik waarschijnlijk een double sided nemen van rotor; maar daar kun je een hele fiets voor kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:02:
@Prulleman Als mtb'en je hobby is, hoef je toch ook niet te investeren in een duurdere racefiets?

Ik vind het heerlijk dat m'n mountainbike een relatief goedkoop dingetje is. Afgelopen weekend ook weer een paar keer op m'n snufferd gegaan in de sneeuw/ijs maar neem de moeite niet eens om te kijken of er krassen op zitten. Heerlijk! :+

Powermeters behouden hun waarde overigens ook wel redelijk, plus dat je er vaak ook iets op inruilt.
nou ja, MTB is mijn "main" hobby, maar daar is de laatste tijd wel trainen bij gekomen en ik hou ook wel van mooi spul, dus een andere racefiets komt er ooit nog wel en dan zal het ook geen alu cube met tiagra zijn, maar iets mooiers. Het lastig is dat je het allemaal maar 1 keer uit kan geven :)
Misschien dat een PM voor de huidige racer nog wel een verantwoorde investering is :)
(met name voor outdoor workouts)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09 20:47
Vraagje aan de TrainerRoad gebruikers m.b.t. voeding; Ik doe 's avonds de workouts (3x p/week 1-1,5 uur) en dat is altijd na het avondeten. Nemen jullie nog iets na de training? Ik normaal niet, en begin dan bij het ontbijt standaard met kwark, blauwe bessen en granola. Iemand nog tips?

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
MaSw85 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:24:
Vraagje aan de TrainerRoad gebruikers m.b.t. voeding; Ik doe 's avonds de workouts (3x p/week 1-1,5 uur) en dat is altijd na het avondeten. Nemen jullie nog iets na de training? Ik normaal niet, en begin dan bij het ontbijt standaard met kwark, blauwe bessen en granola. Iemand nog tips?
ik doe de doordeweekse ook meestal rond 21:00, pak dan tijdens de workout mix, voorheen van decathlon, nu zelf mix met maltodextrin. Ook voor de verandering een bulk zak recovery mix besteld, maar pas net mee begonnen, ben wel van plan die na elke training te pakken, of het nu 23:00 of 11:00 is.

de rest van de dag probeer ik nogmaal te eten, pak vaak wel een toetje met kwark en granola en fruit als ik een zware workout in de avond heb.

Ik merk wel dat je rekening met je eten moet houden, ben geen calorieën teller, maar probeer tijdens een workout een beetje bij te blijven en een beetje gezond vooruit te eten, als je achteraf honger krijgt gaan er meestal minder gezonde dingen in :D

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Prulleman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:23:
[...]

nou ja, MTB is mijn "main" hobby, maar daar is de laatste tijd wel trainen bij gekomen en ik hou ook wel van mooi spul, dus een andere racefiets komt er ooit nog wel en dan zal het ook geen alu cube met tiagra zijn, maar iets mooiers. Het lastig is dat je het allemaal maar 1 keer uit kan geven :)
Misschien dat een PM voor de huidige racer nog wel een verantwoorde investering is :)
(met name voor outdoor workouts)
Als je een beetje vooruit kijkt dan kan zo'n powermeter best lang mee. De Quarq Elsa en Riken units die begin 2013 gereleased zijn werken naar mijn weten nog steeds naar behoren (mag ook wel voor de €1.790 die ze toen nog kostte) en er zijn weinig redenen om te upgraden naar een DZero model.

Heb zelf ook 2 Quarq's, eentje met BB30 en de andere met GXP welke ik inmiddels vervangen heb voor een DUB as. Doordat de spider removable is kun je deze in principe altijd meenemen naar een volgende fiets, ook al heeft die een andere BB standaard. Hetzelfde geldt uiteraard voor pedalen, maar die zijn toch wat kwetsbaarder, storingsgevoeliger (2 units i.p.v. 1) en heb je ook andere cleats nodig (wat weer lastig is met meerdere racefietsen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:34
Nou @MaSw85 wij eten hier meestal ergens tussen 17.30-18.00 en rond 19 uur gaan onze kinderen naar bed. Dus probeer vaak rond 19.30 uur mijn TrainerRoad workout te doen.

Na afloop neem ik vaak wat Skyr ;)

Over powermeters gesproken, ik heb destijds een Stages type II gehad, maar ik vond de waardes teveel afwijken van mijn smarttrainer.

Hoe duurzaam/blijvend zijn die pedalen van Favero? Ik vervang toch wel elk jaar mn pedalen... Hoe zit dat met die Favero's, neem aan dat je dat niet doet ;) :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 16:14

Fisico

by Fabian

IJwit altijd een of twee IJwit nemen.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Ik fiets meestal rond 19:30 en dan doordeweeks ook 1-1.5 uur. Naderhand pak ik alleen een kop koffie en na het douchen nog een glas water of cola zero. Sowieso ben ik niet van het extra calorieën eten om te fietsen bij ritten <2 uur. Gistermiddag Alpe du Zwift gedaan, en het enige wat ik extra heb genomen ten opzichte van mijn normale eetpatroon is een stroopwafel bij de koffie (al durf ik niet te garanderen dat die in de verpakking was blijven zitten zonder training ;) )

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Fisico schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:52:
[...]

IJwit altijd een of twee IJwit nemen.
O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgC2PBiWJvpOe_7Dk0a91synvY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9IDoYIHrhZFzbd7PNfPsF5O.jpg?f=fotoalbum_large

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:42
Mauritio schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:04:
Zijn er hier nog meer mensen die meedoen aan the Tour of Sufferlandria?

Gisteren Etappe 1a (Joyride) en 1b (Cobbler, back to back) gehad en voel me op het moment erg sterk dus zin in de rest van de week! Inmiddels al 580$ opgehaald voor de DPF, zal de link hier niet delen (mocht je wel willen bijdragen dan DM!), naast de fysieke uitdaging dus ook een mooi doel aan het ondersteunen.

Ben benieuwd hoe de beentjes dit weer in hemelsnaam gaan overleven.. :+
Goed bezig dude, ik ben ook benieuwd hoe je het gaat trekken. Ik kon hem in ieder geval niet helemaal baas (normaal ook al niet, MAP of 5 minute power is echt mijn kryptonite). Fight Club (stage 3) ging daarentegen heel goed vandaag. Ik loop een dagje voor omdat ik woensdag een afspraak heb waardoor ik niet kan fietsen. Loop ik na woensdag weer gelijk. Succes!

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-09 16:40
Tijdens de workout 90g carbs per uur en na de workout altijd een recovery shake. Deze bestaat uit 400ml melk met een scoop eiwitten.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:14
Michaelg schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:45:
[...]

Tijdens de workout 90g carbs per uur en na de workout altijd een recovery shake. Deze bestaat uit 400ml melk met een scoop eiwitten.
Zelfs als je maar een uur op de fiets zit? Dit lijkt me echt extreem overdreven dan. Ik neem altijd een espresso vooraf en een bakje kwark na TR.

[ Voor 8% gewijzigd door Louislouislouis op 15-02-2021 20:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
Ik zit 5 dagen in de week op de fiets. Goed voor ongeveer 8 uur per week. Ik verbrand tijdens een uur minimaal 700-800 kcal per uur. 90g carbs per uur is 360kcal. Dus nee dit is zeker niet overdreven.
Omdat je zonder kan, betekent niet dat je zonder zou moeten. Genoeg onderzoeken die aan tonen dat toevoegen van carbs tijdens je workout een goede bijdragen levert aan de prestaties. Zelfs je mond spoelen met carbs heeft al effect.

De rpe tijdens zware workouts is ook zoveel lager als ik voldoende voeding tot me neem.
Ook zorgt het ervoor dat ik na de workouts geen last heb van cravings. Dus voor mij is het een win, win, win situatie.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
In een uur ga je niet door je opgeslagen ‘carbs’ heen hoor, zeker niet als je maar 8 uur per week fietst.

Die koolhydraten kan je prima gewoon na je training eten. Eten op een trainer lijkt me helemaal niks, zeker niet tijdens een intensieve training.

Hopelijk gooi je de verpakkingen van je gelletjes niet uit het raam :+ .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 28-09 23:41
Dazzler2120 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 07:44:
[...]
Ik zou je gewicht toch redelijk frequent proberen te updaten ;) Die 3 kg was toch bijna 0.1 W/kg extra, wat ervoor zou zorgen dat er misschien nog een half minuutje afgeschaafd zou worden!
Ik heb Alpe du Zwift vandaag met mijn actuele gewicht van 94kg gereden en wel iets meer dan een half minuutje van mijn vorige tijd van 1:02:04 afgeschaafd.

Resultaat vandaag was dat ik in 56:14 over de streep kwam. Daarbij is mijn FTP ook omhoog gegaan. Nadeel is wel dat ik op ZwiftPower nu geen C meer ben maar B rijder ben geworden.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MGjK85kf/Zwift-Power.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Louislouislouis schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:48:
In een uur ga je niet door je opgeslagen ‘carbs’ heen hoor, zeker niet als je maar 8 uur per week fietst.

Die koolhydraten kan je prima gewoon na je training eten. Eten op een trainer lijkt me helemaal niks, zeker niet tijdens een intensieve training.

Zoals gezegd. Het gaat niet alleen over het vervangen van carbs maar met name de positieve effecten van het nuttigen van carbs tijdens een workout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Laatst online: 26-09 17:09
MrAngry schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:36:
[...]

Goed bezig dude, ik ben ook benieuwd hoe je het gaat trekken. Ik kon hem in ieder geval niet helemaal baas (normaal ook al niet, MAP of 5 minute power is echt mijn kryptonite). Fight Club (stage 3) ging daarentegen heel goed vandaag. Ik loop een dagje voor omdat ik woensdag een afspraak heb waardoor ik niet kan fietsen. Loop ik na woensdag weer gelijk. Succes!
Jij ook lekker bezig! Ging echt prima, eerste helft van de laatste Hammer moest ik even wat rustiger doen. Maar daarna wel helemaal tot het gaatje, wat een narigheid die laatste twee ‘hammers’... hier is VO2 Max ook echt mijn grootste kryptonite. Gelukkig niet gebeurd al stond het emmertje klaar (niet nodig gehad) :+

Het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop is de voeding, moet echt absurde hoeveelheden eten wil ik fatsoenlijk herstellen zo snel. Ben heel benieuwd naar stage 3 >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Louislouislouis schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:48:

Of je door je glycogeen voorraad heen gaat hangt af van je glycogeenvoorraad op dat moment EN in hoeverre je een carb burner of fat burner bent (ReR waarde (Wikipedia: Respiratory exchange ratio).

Daarnaast is het makkelijker om snelle carbs binnen te krijgen voor je lichaam dan de hele glycogeenvoorraad te plunderen (en weer aan te vullen). Ten slotte ben je stiekem al bezig met je recovery door tijdens het fietsen carbs te nemen.

Helpt ook weer met je recovery shake. Eiwitten worden veel beter opgenomen met carbs.

Rustige ritjes doe ik prima op water. 1.5 uur high intensity sws met water + isostar.

Kortom, vlgs mij kijk je er iets te makkelijk naar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Louislouislouis
Ik snap het wel hoor jongens, ik neem het gewoon niet zo serieus. Het is natuurlijk je goed recht om dat wel te doen en dat respecteer ik ook ;) .

Maar als we heel eerlijk zijn gaan die koolhydraten het verschil niet maken op het zijwieltjes niveau van de gemiddelde wielertoerist toch? Zeker niet bij relatief lage volumes en intensiteit.

Daarnaast vind ik het beeld van een volwassen man die met sport voeding binnen op een trainer zit erg geestig. Op een of manier nemen mannen hun sporten snel veel te serieus en met fietsen lijkt dat nog extremer dan bij andere sporten (fitness daargelaten).

Daarom moet ik bij de gedachte aan al die brave kantoor vaders die precies hun benodigde voedingswaarde berekenen voor het aanscherpen van hun zolder-pr’s een beetje glimlachen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prulleman
Louislouislouis schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:33:
Ik snap het wel hoor jongens, ik neem het gewoon niet zo serieus. Het is natuurlijk je goed recht om dat wel te doen en dat respecteer ik ook ;) .

Maar als we heel eerlijk zijn gaan die koolhydraten het verschil niet maken op het zijwieltjes niveau van de gemiddelde wielertoerist toch? Zeker niet bij relatief lage volumes en intensiteit.

Daarnaast vind ik het beeld van een volwassen man die met sport voeding binnen op een trainer zit erg geestig. Op een of manier nemen mannen hun sporten snel veel te serieus en met fietsen lijkt dat nog extremer dan bij andere sporten (fitness daargelaten).

Daarom moet ik bij de gedachte aan al die brave kantoor vaders die precies hun benodigde voedingswaarde berekenen voor het aanscherpen van hun zolder-pr’s een beetje glimlachen.
Hmm.. voel me denk ik een beetje aangesproken, maar ik geloof niet dat we elkaar kunnen gaan overtuigen.

Ik heb als doel met een relatief laag volume (tijd) op de trainer het -maximale- eruit te halen qua fitness gaines.. waarom? Gewoon omdat het een interessante uitdaging is en ik het tof vind om zo hard mogelijk op de MTB door het bos te knallen.

En ja, dat moetje ook naar je voeding gaan kijken, naast en tijdens je workouts.

Is het allemaal nodig.. nee, tuurlijk niet ik verdien er geen cent mee, sterker nog het kost enkel geld. Vind ik het leuk, jazeker! Het fietsen en trainen is samen een uitdaging waar je prima je vrije tijd mee kan vullen.
Als je niet voor het maximale gaat is dat natuurlijk ook prima :) maar wat mee begrip voor iemand die er anders mee omgaat mag van mij wel. Dit is een beetje neerbuigend

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
Aparte manier om iemand te respecteren en het vervolgens te gaan vergelijken met zijwieltjes niveau van de gemiddelde wielertoerist...

Zal je verder dan ook totaal niet proberen te overtuigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Louislouislouis schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:24:
[...]

Zelfs als je maar een uur op de fiets zit? Dit lijkt me echt extreem overdreven dan. Ik neem altijd een espresso vooraf en een bakje kwark na TR.
Ter referentie; vorige week 1.183 kcal verbrand in een uurtje. Alleen eet ik na die tijd dan een zak chips en hand vol M&M's (vaak ook wel kwark met wat eiwitten, om de simpele reden dat ik het lekker vind en het vult).

Tja, te serieus of niet. Ik neem het mensen eerder kwalijk als ze zeggen dat hun favoriete hobbies drankjes doen, eten, Netflix en reizen zijn. Volgens mij vind iedereen dat leuk. Dan liever iemand die een hobby heeft waar ze wat (te) ver in gaan, maar wel de nodige passie of plezier aan beleven en je iets over kunnen vertellen wat je nog niet wist.

[ Voor 33% gewijzigd door Ypuh op 15-02-2021 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:52

Sport_Life

Solvitur ambulando

Prulleman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:43:
[...]

Hmm.. voel me denk ik een beetje aangesproken, maar ik geloof niet dat we elkaar kunnen gaan overtuigen.

Ik heb als doel met een relatief laag volume (tijd) op de trainer het -maximale- eruit te halen qua fitness gaines.. waarom? Gewoon omdat het een interessante uitdaging is en ik het tof vind om zo hard mogelijk op de MTB door het bos te knallen.

En ja, dat moetje ook naar je voeding gaan kijken, naast en tijdens je workouts.

Is het allemaal nodig.. nee, tuurlijk niet ik verdien er geen cent mee, sterker nog het kost enkel geld. Vind ik het leuk, jazeker! Het fietsen en trainen is samen een uitdaging waar je prima je vrije tijd mee kan vullen.
Als je niet voor het maximale gaat is dat natuurlijk ook prima :) maar wat mee begrip voor iemand die er anders mee omgaat mag van mij wel. Dit is een beetje neerbuigend
Een aantal waaronder jij trappen wekelijks behoorlijk wat koolhydraten (en vet) weg, dan is extra voeding noodzakelijk.
Maar een hobbyist die 1 of 2x per week een uurtje gaat Zwiften heeft veel meer baat bij zo weinig mogelijk extra koolhydraten, dat kan prima op een avond maaltijd.

Voor mij persoonlijk ligt de grens op zo'n 10uur training / 6.500 kcal per week dat ik extra voeding nodig heb .

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 15-02-2021 22:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Louislouislouis schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:33:

Het verschil is uiteindelijk dat jij met je glimlach minder progressie maakt dan de brave kantoorvader die iets meer nadenkt over hoe hij z’n kostbare tijd op de fiets omzet in verbetering.

Als beter worden niet je doel is en je gewoon op de fiets zit om de beentjes te laten bewegen, kun je uiteraard gewoon blijven glimlachen :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 28-09 20:47
Dank aan de reacties over eten na een workout 's avonds. Ik eet dus niets meer, drink alleen nog wat thee of water daarna. Hongergevoel iis er soms wel maar is prima t er handelen tot het ontbijt. Dan houd ik het lekker zo en teer ik gewoon op mijn avondeten.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
Requiem19 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:28:
[...]

Het verschil is uiteindelijk dat jij met je glimlach minder progressie maakt dan de brave kantoorvader die iets meer nadenkt over hoe hij z’n kostbare tijd op de fiets omzet in verbetering.

Als beter worden niet je doel is en je gewoon op de fiets zit om de beentjes te laten bewegen, kun je uiteraard gewoon blijven glimlachen :-).
Haha jongens jullie bewijzen met deze reacties wel een beetje mijn punt van het fietsen te serieus nemen.

De gemiddelde toerist wordt echt wel beter bij 4 trainingen op TR per week. Die paar extra procent 'progressie' die je erbij krijgt wegen wat mij betreft niet op tegen de extra moeite.

Je FTP is dan straks 310 ipv 302 watt, gefeliciteerd _/-\o_ .

De reden dat ik hier een beetje allergisch voor ben is omdat, en dit heb ik al vaker gezien, dit soort gedrag heel snel obsessief kan worden. Zeker nu er naast werken en binnen fietsen niet erg veel te doen is. En een obsessie is niet leuk voor jezelf en je omgeving.

Nu zeg ik natuurlijk absoluut niet dat jullie obsessief zijn, maar zelfspot en relativeringsvermogen is heel belangrijk. Je doet dit namelijk echt alleen voor jezelf.

Zolang fietsen niet je werk is geloof ik dat je de belangrijkste redenen om op je fiets te stappen vermaak en je gezondheid zijn. Deze zaken kunnen allebei in het geding raken wanneer je het te serieus neemt als amateur.

Ondertussen maak ik natuurlijk graag gebruik van de tips van de mensen die er wel wat meer tijd instoppen dan die 4 trainingen per week die ik doe!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@Louislouislouis Ik vind zelf dat iedereen fietsen (of welke sport dan ook) moet beleven hoe hij of zij dat wilt. Dus hoe jij het beleeft vind ik prima.

Maar als iemand anders het serieuzer neemt, vind ik dat ook prima. Jij zit nu de serieuze indoorfietsers een beetje belachelijk te maken. Dat vind ik niet respectvol :).

Een beetje Isostar in je bidon doen voor het fietsen en wat eten na het fietsen.. dat is nog lang niet obsessief. Dat is gewoon zorgen voor je lichaam en zorgen dat je beter herstelt zodat je je de dag erna beter voelt, vaker kunt fietsen en meer progressie kunt maken (als dat je doel is)

Obsessief zou het zijn als je elke pepernoot afweegt voordat je hem in je mond stopt.

Je doet me trouwens wel een beetje denken aan een goede vriend van mij. Was al lang fanatiek fietser en heeft 3 maanden door Zuid Amerika gefietst en zes maanden vanaf Turkije naar Tajikistan. Behoorlijk ervaren dus. Toen hij me na 10 jaar eindelijk overhaalde om ook te fietsen maakte hij elke ochtend mn havermout en kwark ontbijtje belachelijk. Toen hij een jaar later elke berg 10 minuten later boven kwam vroeg hij toch opeens heel de tijd 'hoe ik dat dan deed qua eten enzo'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Louislouislouis schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:18:
[...]

Die paar extra procent 'progressie' die je erbij krijgt wegen wat MIJ betreft niet op tegen de extra moeite.

[...]
als je nou alleen dit had gezegd.. dan waren we het gewoon eens geweest.
dit soort gedrag heel snel obsessief kan worden. Zeker nu er naast werken en binnen fietsen niet erg veel te doen is. En een obsessie is niet leuk voor jezelf en je omgeving.
en hier kan ik als waarschuwing ook nog wel in meegaan, dat is zeker iets om rekening mee te houden.

Maar de rest.. :/

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
MaSw85 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:19:
Dank aan de reacties over eten na een workout 's avonds. Ik eet dus niets meer, drink alleen nog wat thee of water daarna. Hongergevoel iis er soms wel maar is prima t er handelen tot het ontbijt. Dan houd ik het lekker zo en teer ik gewoon op mijn avondeten.
En de afterburn van een hiit training komt dan ook dubbel aan, als je wat wilt afvallen.
Zegt de zolderkamer trainer die z'n fietsen gebruikt voor de endorfine aanmaak, sociaal vermaak en daarmee ook z'n eetpatroon redelijk kan tolereren waarbij BBQ en snacken grote hobby's zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Louislouislouis schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:18:
[...]

Haha jongens jullie bewijzen met deze reacties wel een beetje mijn punt van het fietsen te serieus nemen.

De gemiddelde toerist wordt echt wel beter bij 4 trainingen op TR per week. Die paar extra procent 'progressie' die je erbij krijgt wegen wat mij betreft niet op tegen de extra moeite.

Je FTP is dan straks 310 ipv 302 watt, gefeliciteerd _/-\o_ .

De reden dat ik hier een beetje allergisch voor ben is omdat, en dit heb ik al vaker gezien, dit soort gedrag heel snel obsessief kan worden. Zeker nu er naast werken en binnen fietsen niet erg veel te doen is. En een obsessie is niet leuk voor jezelf en je omgeving.

Nu zeg ik natuurlijk absoluut niet dat jullie obsessief zijn, maar zelfspot en relativeringsvermogen is heel belangrijk. Je doet dit namelijk echt alleen voor jezelf.

Zolang fietsen niet je werk is geloof ik dat je de belangrijkste redenen om op je fiets te stappen vermaak en je gezondheid zijn. Deze zaken kunnen allebei in het geding raken wanneer je het te serieus neemt als amateur.

Ondertussen maak ik natuurlijk graag gebruik van de tips van de mensen die er wel wat meer tijd instoppen dan die 4 trainingen per week die ik doe!
Zelfspot etc is prima, zou iedereen moeten hebben. Maar als iemand met gestrekt been ergens ingaat, moet je niet gaan verwachten dat we alleen opspringen en een handje geven, dan kun je ook een trap terug verwachten lijkt me. Kun je de bal wel bij ons neerleggen dat wij op de kast zitten, maar de manier van communiceren van jou kant zorgt daar voor. Je cynisme druipt er af en je maakt mensen belachelijk door de stellingen zo te droppen zoals je doet. Laat iedereen in z'n waarde; van de zolderkamertrainer die z'n conditie in de winter op peil wil houden zodat hij niet elk voorjaar na 30 kilometer van z'n bike af valt tot de meer gestructureerde trainers die FTP willen verhogen (ook al lijken dat marginal gains voor jou), VO2max willen boosten of gewoon lekker uren willen trappen in een race. Doe je er niet aan mee; fine, maar ga niet van de zijkant de mensen uitlachen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
jongens, Rustaaaaghhh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
pier87 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:04:
Nou @MaSw85 wij eten hier meestal ergens tussen 17.30-18.00 en rond 19 uur gaan onze kinderen naar bed. Dus probeer vaak rond 19.30 uur mijn TrainerRoad workout te doen.

Na afloop neem ik vaak wat Skyr ;)

[[s]b][s][i]Over powermeters gesproken, ik heb destijds een Stages type II gehad, maar ik vond de waardes teveel afwijken van mijn smarttrainer.

Hoe duurzaam/blijvend zijn die pedalen van Favero? Ik vervang toch wel elk jaar mn pedalen... Hoe zit dat met die Favero's, neem aan dat je dat niet doet ;) :P[[/s]/b][/i][/s]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Die Favero's zijn echt heel chill.

Heb ze nu bijna 2 jaar en hebben ten alle tijden vlekkeloos gewerkt. Zet ze als een sanity check ook op mn Garmin als ik fiets op mn Kickr en ze zijn ook heel erg consistent.

Een van de betere stukjes hardware wmb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
Je hoeft ook helemaal geen expert/obsessief te zijn om er toch je voordeel mee te behalen. Een schepje poeder in je bidon of een bakje kwark i.p.v. een bruine boterham scheelt al, vooral als je het structureel doet. De grootste winst zit hem in basis training/voedingsprincipes en (een beetje) discipline.

Er zijn hele volksstammen die met Sonja Bakker aan de slag gegaan zijn of maaltijdshakes. Zonder die mensen belachelijk te willen maken durf ik wel te stellen dat die er meer tijd in gestopt hebben en lang niet altijd het gewenste resultaat bereiken.

Toch helpt het wel als je af en toe een keer een etiket leest en de juiste voeding op het juiste moment eet. Noodzakelijk is het niet, maar voor wie de stap maakt van ongestructureerd naar gestructureerd trainen, is voeding een logische stap om daar in mee te nemen (en ook één van de meest simpele stappen om verbetering te realiseren).

Ik ben zelf ook iemand die liever fietst dan traint en liever een kapsalon eet dan een quinoa salade, maar het één sluit het ander niet per se uit. Het is ook niet dat ik doordat ik af en toe kwark eet niet meer af en toe naar de kroeg ga om me lam te zuipen en een verbod op plezier heb.

Ps. Ik besteed de meeste 'extra' hobbytijd naast het fietsen aan het zoeken naar onderdelen. Dat levert veruit het minste rendement op tijd/geld en weet dat ik er niet harder van ga fietsen, maar vind het wel leuk :+.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 16-02-2021 12:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Fietsen is voor mij een methode om niet uit te dijen bij mijn structureel te bourgondische levensstijl. Alles wat ik daaraan moet veranderen voelt als een beperking of limitatie en gaat me na een tijdje tegenstaan. 3-4x in de week een paar uurtjes rammen, zorgt ervoor dat mijn gewicht in de winter stabiel blijft en ik in de zomer een paar kilootjes lichter ben.

Vind ik fietsen leuk? In ieder geval leuker dan hardlopen, omdat het je wereld een stuk groter maakt. Samen met een vriend op pad, daar kan ik van genieten. 1-2 uur op de trainer met Netflix of een sportwedstrijd op het scherm ernaast is goed vol te houden. 3 uur buiten in m'n eentje vind ik nog steeds een hele uitdaging als ik geen ander doel heb dan 'een rondje'. Muziek is dan het minimum, beter is het om ergens naar toe te fietsen.

Maar als ik op zondagmiddag moet kiezen tussen F1 en daarna BBQ met vrienden of in plaats daarvan een rondje fietsen, dan fiets ik wel op een ander moment.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Ik fiets pas een jaar of drie wat serieuzer. Mijn eerste 100tje was echt een dag lang recoveren. Toen ontdekte ik dat je fietsend ook best op je voeding kan letten. (Ik loop al 23 jaar vierdaagses dus duursport is me niet onbekend)
Nu zijn de afstanden redelijk normaal geworden, alles onder de 50 voelt als een "kort" ritje. En mijn vrouw en ik tonen elkaar gekscherend, maar toch ook wel trots, onze gegroeide beenspieren. Doel blijft bovenal gewoon lekker bezig blijven en gezond naar Abraham en Sarah kunnen zwaaien over een jaar of 5/6 (ppppfff dat klinkt echt HEEL confronterend... )
Een obsessie? Nee. Een hobby? Ja. En voor elke hobby doe je dingen die een ander niet in z'n hoofd gaat halen.
Ik vind het ook wel leuk om te lezen dat er hier zoveel mensen serieus werk van Zwift races maken, TR workouts en zo. Ik zou het zelf niet doen. Maar ik hou mezelf dan ook weer andere wortels voor. Zo is alles in het leven. Zoveel mensen zoveel wensen.

---------------

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• à bloc
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-12-2024
Sommige mensen fietsen voor de lol andere om hun grenzen te verleggen. Zelf ben ik amateur renner en wil juist gestructureerd trainen en op de cijfertjes letten. Alleen om deze reden haal ik plezier uit het fietsen en zie ik progressie in de (toekomstige)wedstrijden. Je kan het zien als obsessief gedrag maar gaat het er uit eindelijk niet om op welke manier ook, iedereen zelf moet kiezen hoe ze het fietsen ervaren?

Tuurlijk je moet niet met ondergewicht op de fiets zitten, maar gaat het tenslotte niet er gewoon om dat je plezier moet hebben in je hobby? Of je juist wel of niet op cijfertjes let, is per persoon verschillend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
@coelho , @à bloc , jullie zijn precies mooie illustraties van de breedte van dit topic. Goed om ons bewust te zijn dat in dit topic aan de ene kant bourgondiërs op de fiets zitten en aan de andere kant amateurrenners.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-09 20:22
Phil heeft dit geheel al eens goed samengevat :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Mooi inderdaad.

We are a team together O+
Each cyclist is one less honking car driver :)

Love this.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Oef, ik dacht vrij tolerant te zijn door mijn grens ergens bij het verwijderen van ventieldopjes te leggen en slechts suggestieve opmerkingen te maken bij Canyon's, zadeltasjes en spacertorens, maar deze man gooit het echt over een totaal andere boeg en staat ook gewoon gympies, fanny packs en te lage zadelhoogtes toe. Hij legt de grens wel heel laag bij een openstaande snelspanner.

Kan hem geen ongelijk geven, maar dit vergt wel even wat aanpassingsvermogen tot het niveau van genderneutrale toiletten (waarom is niet ieder toilet genderneutraal). Het is niet dat ik mijn bestaansrecht als wielrenner ontleen aan het bekritiseren van andere wielrenners, maar één van m'n zwakke punten is dat ik nooit m'n mond kan houden als ik iets zie wat gewoon écht niet klopt :+.

* Ypuh is bang voor wat er allemaal nog komen gaat. Gezonde mensen op een E-racefiets, pff.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAngry
Zo Stage 4 van de Tour of Sufferlandria in de tas. Ik doe hem zogenaamd Nuclear. Dat is de hele week alles op 100%. Algemene consensus is dat als je dat lukt je eigenlijk je 4DP waarden te laag hebt staan, nou dacht ik dat al, maar ben ik vorige 4DP test iets te enthousiast van start gegaan en daardoor spectaculair geimplodeerd. Daarna heb ik hem niet opnieuw gedaan, dus nu nucleair en dan ergens in de komende 2 weken de marginal gains meten.
Toch weer 1000kcal verbrand, dus aan het herstelbier en het schijnt dat er ook een beetje eiwit in de chips zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:05
Ff een noob vraagje, als ik een event op Zwift wil joinen, wat is de juiste manier daardoor?

Nu doe ik het als volgt ik start zwift op. Trainer en HR-sensor gekoppeld en naar het volgende scherm.

Op dat scherm kan ik de wereld kiezen en aan de rechterkant aanstaande events zien. Ook degene waarvoor ik mij via de companion app heb opgegeven. Vanuit daar joinen lukt niet?

Ik doe dan maar free ride waarbij ik gelijk een notificatie krijg om naar het aanstaande event te gaan. Lijkt mij wat omslachtig of is dit de manier?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAngry
Zwift is retarded like that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Sinds dat ene Burn Trainerroad Plans To The Ground filmpje van die Dylan Johnson staat m'n timeline er vol mee, want zo is YouTube en ik word eigenlijk elke keer dat ik op iets klik bozer. "Let look at the science" en dan lekker cherrypicken. Geen overview van het veld geven, geen algemenen concencus schetsen, niet aangeven waarom hij eigenlijk wel of niet studies op waarde kan schatten, studies gebruiken die hij later methodologisch afschrijft (lekkere filler, weer een minuut langer filmpje), maar vooral die typische eind twintiger stijl van denken dat je alles weet omdat je een artikel of zes kan aanklikken met je muis. Echt Grrrrrrr :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 16:14

Fisico

by Fabian

Michiel193 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:59:

Ik doe dan maar free ride waarbij ik gelijk een notificatie krijg om naar het aanstaande event te gaan. Lijkt mij wat omslachtig of is dit de manier?
Is omslachtig, is ook hoe het werkt. |:(

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

In dat eerste filmpje over Zwift training plans was eigenlijk het enige zwift specifieke punt de opbouw van een paar (en in werkelijkheid zijn er ook weer niet zo veel in Zwift die zo random zijn opgebouwd) workouts. De rest van zijn rant ging toen al vooral over trainingsplannen zonder begeleiding van een trainer en binnen fietsen algemeen, hij was bijvoorbeeld uberhaupt geen fan van indoor intervaltraining meen ik mij te herinneren.

Ik hoef die TR rant niet echt te zien om te weten wat ie nu weer roept denk ik. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Veel plezier met polarized training indoor idd... daar is indoor fietsen niet echt geschikt voor lijkt me.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Requiem19 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:24:
Veel plezier met polarized training indoor idd... daar is indoor fietsen niet echt geschikt voor lijkt me.
Lukt mij toch aardig deze lockdown. Na het avondeten plof ik een uurtje op de bank en doe ik helemaal niets. Dan een uurtje volle bak tijdens een Zwift race om vervolgens met een kopje thee en schaaltje chips nog een paar uurtjes te Netflixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Heb je dan wel je hartslagmeter om?

[ Voor 94% gewijzigd door MrAngry op 16-02-2021 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-04 19:36
Requiem19 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:24:
En waarom niet? Lukken de harde trainingen (Z3) niet binnen?

Ik heb mijn Kickr Core net binnen, maar wacht nog op de cassette. Tot die tijd ben ik wat aan het oriënteren op trainingsplannen. Bovenstaande is dus een oprechte vraag 😉
Zelf zat ik te denken om veel rustige trainingen (Z1) binnen te doen, aangezien ik bij mountainbiken mezelf buiten niet kan inhouden. 😅

Steam: McKluit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluit schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:00:
[...]

En waarom niet? Lukken de harde trainingen (Z3) niet binnen?

Ik heb mijn Kickr Core net binnen, maar wacht nog op de cassette. Tot die tijd ben ik wat aan het oriënteren op trainingsplannen. Bovenstaande is dus een oprechte vraag 😉
Zelf zat ik te denken om veel rustige trainingen (Z1) binnen te doen, aangezien ik bij mountainbiken mezelf buiten niet kan inhouden. 😅
Polarized training is (heel) veel rustig fietsen en maar weinig intensiteit.

Je zult denk ik merken dat rustig binnen fietsen best snel saai wordt, zeker als je lang achter moet. Mentaal gezien is wat harder en korter binnen fietsen voor de meeste mensen veel beter vol te houden.

Technisch zijn er geen belemmeringen, maar om het consequent te kunnen opbrengen om 2-3 uur binnen Z1 te fietsen....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
Bij polarized training spendeer je 80% van de tijd in Z1 en 20% in Z3 (in 3 zone model dan).
Ik moet er niet aan denken om 6-en half uur per week op de trainer in Z1 af te werken. Dan ben ik echt hersendood.
Bovendien stel ik zeer mijn vraagtekens bij Polarized training als je minder dan 10 uur per week te besteden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluit
Ongeacht de intensiteit, ik zie mezelf geen 2-3 uur binnen fietsen in een sessie. Ik ga het de eerste weken gewoon even lekker aan kijken wat het leukst is. Ik sport "maar" 7 uur per week en dat is niet alleen fietsen. Mij lijkt het wel lekker om s'ochtends 45min te fietsen voordat ik op m'n bureaustoel ga zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
2-3 uur in één sessie is bij wijze van uitzondering nog wel een keer te doen (denk aan een van de Pretzels ofzo).
80% van je weekload in Zone 1 afwerken is inderdaad niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:49

LGU

Ik had zojuist een 'DNA analyse' in de mail zitten van 4Gold waarbij een van de triggers het trainen van de Vo2Max was. Nu gaat het hier ook wel eens (pun intended) over voeding / gewicht etc. Wat is jullie mening over het nut / noodzaak van dit soort analyses?

Wat me wel opvalt is de 'kul' bij de ervaringen. Zover mij bekend is de Ironman Vichy 2020 namelijk geannuleerd iets wat de marketeers ook even hadden kunnen nakijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Polarized training is natuurlijk het mooiste wat er is. Beetje schaapjes tellen in de wei, tussen de strepen op de weg doorslingeren, vogeltjes kijken en zodra er een andere wielrenner in de buurt komt, viaductje in zicht is of mooie vrouw jouw kant op kijkt het gas erop :+.

Indoor is geen publiek dus weinig incentive.
MrAngry schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:37:
Heb je dan wel je hartslagmeter om?
Uiteraard, een Garmin VivoActive wel te verstaan.

[ Voor 45% gewijzigd door Ypuh op 17-02-2021 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
LGU schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:36:
Ik had zojuist een 'DNA analyse' in de mail zitten van 4Gold waarbij een van de triggers het trainen van de Vo2Max was. Nu gaat het hier ook wel eens (pun intended) over voeding / gewicht etc. Wat is jullie mening over het nut / noodzaak van dit soort analyses?

Wat me wel opvalt is de 'kul' bij de ervaringen. Zover mij bekend is de Ironman Vichy 2020 namelijk geannuleerd iets wat de marketeers ook even hadden kunnen nakijken ;)
Wat je hier kan vinden:
https://4gold.eu/nl/dna-analyse-wat-je-leert/
Lijkt erop dat ze uit andere research een paar genen hebben gevonden die "een" (niet het!) verschil maken bij die onderdelen.

Je kan er dan rekening mee houden, maar volgens mij zijn de mensen die aan dit soort prijzige voeding zitten al wat langer aan het trainen. Dan heb je die inzichten zelf ook wel kunnen vormen

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
Ypuh schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:35:
[...]

Oef, ik dacht vrij tolerant te zijn door mijn grens ergens bij het verwijderen van ventieldopjes te leggen en slechts suggestieve opmerkingen te maken bij Canyon's, zadeltasjes en spacertorens, maar deze man gooit het echt over een totaal andere boeg en staat ook gewoon gympies, fanny packs en te lage zadelhoogtes toe. Hij legt de grens wel heel laag bij een openstaande snelspanner.

Kan hem geen ongelijk geven, maar dit vergt wel even wat aanpassingsvermogen tot het niveau van genderneutrale toiletten (waarom is niet ieder toilet genderneutraal). Het is niet dat ik mijn bestaansrecht als wielrenner ontleen aan het bekritiseren van andere wielrenners, maar één van m'n zwakke punten is dat ik nooit m'n mond kan houden als ik iets zie wat gewoon écht niet klopt :+.

* Ypuh is bang voor wat er allemaal nog komen gaat. Gezonde mensen op een E-racefiets, pff.
Ik kan me bijvoorbeeld dood ergeren aan trimmers, die straks wanneer het 12 graden is weer een korte broek aan hebben buiten 8)7 dit weekend hebben ze het over een warmer weekend, nou let maar op... je ziet ze weer langskomen.

Terwijl het echt slecht is voor je knieen, die kou en die rijwind op je knieen.

@Kluit D1 training op je smarttrainer? Waarom? Dan had je ook net zo goed geen smart trainer hoeven aanschaffen :P Juist met een smarttrainer kun je gericht trainen in bepaalde zones of met weerstand, blokjes etc etc. De tijd zal dan ook sneller voorbij vliegen is mijn ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Probleem is dat er 1001 merken zijn met deze insteek. Allen zeggen een wetenschappelijke basis te hebben, allen lossen ze een bepaald probleem op en allen zeggen ze dat het gebruik van hun producten kan leiden tot betere prestaties.

Gooi er een mooi marketingpraatje bij (+ misschien de naam van een top atleet) en er zullen vast afnemers zijn.

Plus vaak de overtuiging van afnemers dat een duurder product automatisch beter is..

There's your business!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluit
pier87 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:02:
[...]

Ik kan me bijvoorbeeld dood ergeren aan trimmers, die straks wanneer het 12 graden is weer een korte broek aan hebben buiten 8)7 dit weekend hebben ze het over een warmer weekend, nou let maar op... je ziet ze weer langskomen.

Terwijl het echt slecht is voor je knieen, die kou en die rijwind op je knieen.

@Kluit D1 training op je smarttrainer? Waarom? Dan had je ook net zo goed geen smart trainer hoeven aanschaffen :P Juist met een smarttrainer kun je gericht trainen in bepaalde zones of met weerstand, blokjes etc etc. De tijd zal dan ook sneller voorbij vliegen is mijn ervaring.
Met trimmers bedoel je hardlopers? Ik trek in ieder geval heel snel een korte broek aan bij hardlopen, veel te warm anders :D
Voor fietsen is 12 graden nog wat fris voor de benen.

Met Z1 in doelde ik op net onder de aerobe drempel trainen. Dat schiet er buiten weleens bij in, zeker bij mountainbiken.
Ik dacht anaeroob training een hel zou zijn binnen. :? Ik ga het deze week nog meemaken hopelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:03
Ik volg Dylan Johnson ook al een tijdje en kan mij op zich wel vinden in zijn mening. Op strava kan je hem trouwens goed volgen. Hij steekt zelf 20+ uur per week in zijn fiets(hobby).

De meeste rondje die hij rijdt zijn ongezond strikt in zone 2, hij woont zelf in heuvelachtig gebied en ik snap niet hoe hij zo consistent in zone 2 kan blijven. Ik woon zelf in Zuid Limburg en mij lukt dat niet.

Voor hem is zone 2 rond de 210 tot 250 watt. hij is +- 70 kg wat dus ong. 3.2 w/kg is. Dan fiets je echt wel lekker door hoor als je dat rond de 6 tot 8 uur achter elkaar doet.

Mijn punt is geen enkele sportarts zou je aanraden om deze rondes week na week intensiever te rijden. Je moet van je lichaam dan ook rustiger rijden om die 2 dagen dat je intervallen doet ook echt te kunne knallen.

Een kleine kanttekening, intervaltraining zoals hij aanraad hebben meer tss dan de intervallen trainerroad voorschrijft. 3x 20 minuten op ftp met daarna nog een uur zone 2 zit je zo op de 180 tss. Dan wil je de dag erna wel rustig rijden...

Ik vond zelf trouwens over training de onderstaande videoserie het interessantst en uiteindelijk het meeste hout snijden, simpel en doeltreffend.

YouTube: WorldTour Workouts: The 30-Hour Endurance Week

YouTube: WorldTour Workouts - Lactate Threshold Training

YouTube: WorldTour Workouts: VO2 Intervals, How to Improve Your VO2 Power

YouTube: Over/Under Intervals, Criss Cross Intervals - WorldTour Workouts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Nee met Trimmers bedoel ik, wielrenners/ fietsers maar ik snap de verwarring....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Prulleman schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:47:
[...]

Wat je hier kan vinden:
https://4gold.eu/nl/dna-analyse-wat-je-leert/
Lijkt erop dat ze uit andere research een paar genen hebben gevonden die "een" (niet het!) verschil maken bij die onderdelen.

Je kan er dan rekening mee houden, maar volgens mij zijn de mensen die aan dit soort prijzige voeding zitten al wat langer aan het trainen. Dan heb je die inzichten zelf ook wel kunnen vormen
Klinkt leuk, maar een genotype is nog geen fenotype

Als je 10 mensen neemt die een bepaald gen hebben, ga je 10 verschillende 'types' krijgen, want in die 10 mensen wordt dat gen op 10 verschillende manieren (mate) gebruikt. De ene heeft veel eiwit van dit gen, de andere minder en de laatste weer helemaal niets. Als deze club nou RNA-seq (dat wat tot expressie komt, oftewel hoeveel van welk gen maak je aan) gebruikt dan had je er wat mee kunnen doen. Nu klinkt het leuk maar meer is het niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@blauwester zeker interessant, maar de titel van de eerste zegt ook al genoeg, ik zie worldtour + 30 hour samen in de titel staan. Beide niet van toepassing op mij ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Prulleman schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:24:
@blauwester zeker interessant, maar de titel van de eerste zegt ook al genoeg, ik zie worldtour + 30 hour samen in de titel staan. Beide niet van toepassing op mij ;)
Jup, ik heb ook maar een uurtje per avond en dan moet ik rekken om 3 avonden te pakken. Dus ga ik die trainingen van uren lang niet redden. Neemt niet weg dat ik nu 2/3 avonden intens doe en 1/weekend rustig probeer te doen. Ik heb geen 10, 20, 30 uur per week om op een fiets door te brengen helaas. Ben al blij dat ik 4 uur red, 5 max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Maar de inzichten zijn wel goed (denk ik) ff klein stukje gekeken en het gaat niet enkel over "train like a pro" (met dezelfde tijd). Maar ook over het nut om bepaalde zaken te trainen en hoe.

Maar zoals met alle informatie die je kan vinden op internet, niet alles is op iedereen van toepassing. Een beetje zelf kennis en dingen op een rijtje zetten en vergelijken blijft gewoon belangrijk, dus deze video's bevatten ook nuttige info

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
Effectief trainen met een plan is naar mijn inzien beter dan uren zonder plan wat doelloos trainen. Ik ben ervan overtuigd dat 3 uren wat @Holk doet door de week en dan weekends een lange duurrit meer effect heeft dan gewoon maar wat uren maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Toch wel een beetje typisch om te lezen hoe serieus sommige zaken worden opgepakt en verdedigd, bijvoorbeeld de voedseldiscussie een paar pagina's terug. Waar een aantal die het minder serieus namen al snel werden weggezet met "je wilt toch zeker wel optimaal trainen?". Maar anderzijds wordt polarized training weggezet als iets dat je niet binnen kan (of eigenlijk wilt) doen :? In mijn beleving is er behoorlijk consensus in de sportwetenschap dat zowel eten tijdens/na workouts én polarized training optimaal resultaat levert.

Dat je het met alleen polarized trainen niet gaat redden in een wedstrijd lijkt mij evident; maar vergelijkbaar geldt dat ook voor heel veel sweetspot. Volgens mij is het puzzelstukje dat hier nog ontbreekt de notie van een periodisering gedurende het jaar. Wanneer ben je bezig met base-building, wanneer zit je in de wedstrijdvoorbereiding? Naar mate je dichter bij een doel / wedstrijd komt zal je steeds meer die omstandigheden moeten trainen. Persoonlijk zit ik nu in een base-fase, dus dan matcht polarized prima en iets als trainer road uit het filmpje (met 3, 4, 5 hoog intensieve sessies per week) totaal niet. Maar dat zou wel prima kunnen werken in de laatste weken van de wedstrijdvoorbereiding.
Is periodisering iets dat jullie ook hanteren in dit alles? Want dan is het misschien wel praktisch dat even te delen bij de vurige betogen ( :+ ).

En laten we vooral een beetje lief zijn tegen elkaar, want we zijn uiteindelijk allemaal fietsers en beleven de sport op verschillende manieren met ieder zijn eigen wensen en doelen. O+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
@Roozzz rustaaaaghhh

lief zijn valt hier reuze mee volgens mij, het is soms maar net hoe teksten geïnterpreteerd worden immers. Het gaat er vaak om waar je de accenten legt.

- Je kunt wel super goed op je voeding letten maar als je alleen maar D1 traint, wat is dan je effect?
- Je kunt wel een dure racer kopen van 8k om zo licht mogelijk te zijn, maar wanneer je zelf niet de meeste lichte bent wat is dan het effect?

Het enige wat me soms opvalt is dat mensen doorslaan, door links iets heel goed te doen bijvoorbeeld een trainingsplan volgen maar rechts elke avond ongezond eten bijvoorbeeld...

Overigens vind ik dit echt wel een net forum waarbij mensen elkaar fatsoenlijk behandelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

@pier87 Heel rustig hier, maar na het lezen van de afgelopen pagina's kreeg ik wel een beetje het gevoel dat er wat doorgeslagen werd op sommige punten :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
@MrAngry, Oef. FightClub gisteravond viel toch wel zwaar moet ik zeggen. Echt _geen_ zin in de twee stages vanavond. G.O.A.T is prima maar Half is Easy vind ik echt verschrikkelijk (ondanks dat ik een 'attacker' ben)

Aan iedereen: Nu fiets ik pas ~8 maanden en niet extreem veel (sinds Oktober ~100K per week), heeft er iemand een gouden tip om een gevoelloos zaakje te bestrijden? Merk nu vooral dat na het fietsen ik er veel last van heb (tijdens merk ik er weinig van). Heb een fatsoenlijke Castelli fietsbroek, triathlon of regulier zadel lijkt weinig uit te maken, fietsen zijn professioneel gebikefit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Roozzz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:34:
Toch wel een beetje typisch om te lezen hoe serieus sommige zaken worden opgepakt en verdedigd, bijvoorbeeld de voedseldiscussie een paar pagina's terug. Waar een aantal die het minder serieus namen al snel werden weggezet met "je wilt toch zeker wel optimaal trainen?". Maar anderzijds wordt polarized training weggezet als iets dat je niet binnen kan (of eigenlijk wilt) doen :? In mijn beleving is er behoorlijk consensus in de sportwetenschap dat zowel eten tijdens/na workouts én polarized training optimaal resultaat levert.

Dat je het met alleen polarized trainen niet gaat redden in een wedstrijd lijkt mij evident; maar vergelijkbaar geldt dat ook voor heel veel sweetspot. Volgens mij is het puzzelstukje dat hier nog ontbreekt de notie van een periodisering gedurende het jaar. Wanneer ben je bezig met base-building, wanneer zit je in de wedstrijdvoorbereiding? Naar mate je dichter bij een doel / wedstrijd komt zal je steeds meer die omstandigheden moeten trainen. Persoonlijk zit ik nu in een base-fase, dus dan matcht polarized prima en iets als trainer road uit het filmpje (met 3, 4, 5 hoog intensieve sessies per week) totaal niet. Maar dat zou wel prima kunnen werken in de laatste weken van de wedstrijdvoorbereiding.
Is periodisering iets dat jullie ook hanteren in dit alles? Want dan is het misschien wel praktisch dat even te delen bij de vurige betogen ( :+ ).

En laten we vooral een beetje lief zijn tegen elkaar, want we zijn uiteindelijk allemaal fietsers en beleven de sport op verschillende manieren met ieder zijn eigen wensen en doelen. O+
ik zeik niemand af die het minder serieus neemt, en andersom is het gelukkig ook niet aan de orde van de dag. Ik vind dit een mooie plek voor discussie en daar mag whateverer vs. polarized best bij.

Voor mij is indoor echt een uitkomst om een paar uur extra per week in de avond te kunnen pakken. voorheen was dit enkel in de zomermaanden als het lang licht was, nu gewoon het hele jaar door.

wat betreft periodisering, daar heb je ook wel een belangrijk punt waar (wat mij betreft) trainerroad juist heel goed in is, in tegenstelling tot random workouts in zwift of een mini blok van x weken.

Ik heb in TR een plan (autoamagisch) aangemaakt met als doel event de Cimes de Waimes in mei. (een MTB XC marathon van 90 km, geschat op ~7 uur).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eyWV2q0KboVBm9mT9-L7tkvBfM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0n4UUikyHfq1pAI9QrxVRkiY.png?f=fotoalbum_large

dit is de opbouw vanaf september, dus in de eerste periode vooral sweet spot, dan een kort blokje met wat meer intensiteit om de tijd tot het event goed op te vullen. 2e base blok komt er wat meer meer vo2 en threshold bij naast het sweet spot werk.
Ik zit nu in de echte build fase met veel O/U vo2 en threshold, best pittig, maar op low volume met een correct FTP (niet overschat met de ramptest, maar wat lager met 20 minuten), nu goed te doen.

De specialty fase doet lekker wat hoge vo2 workouts in de mix en eindig met een taper voor het A event.

Als je dit met een polarized mix wilt doen, dan denk ik niet dat je het met dit volume red om een beter resultaat te scoren. Als je naast je Z1 ritjes nog tijd wilt overhouden om een beetje scherp te blijven, dan is je tijd al snel op of je maakt niet genoeg z1 uren om effectief te zijn.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Mauritio schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:49:
@MrAngry, Oef. FightClub gisteravond viel toch wel zwaar moet ik zeggen. Echt _geen_ zin in de twee stages vanavond. G.O.A.T is prima maar Half is Easy vind ik echt verschrikkelijk (ondanks dat ik een 'attacker' ben)

Aan iedereen: Nu fiets ik pas ~8 maanden en niet extreem veel (sinds Oktober ~100K per week), heeft er iemand een gouden tip om een gevoelloos zaakje te bestrijden? Merk nu vooral dat na het fietsen ik er veel last van heb (tijdens merk ik er weinig van). Heb een fatsoenlijke Castelli fietsbroek, triathlon of regulier zadel lijkt weinig uit te maken, fietsen zijn professioneel gebikefit.
heb je er voornamelijk indoor last van of ook buiten?
als het beide is, zou ik toch gaan zoeken naar een zadel wat beter bij je past. (en dat kan best een uitdaging zijn).

Als het voornamelijk binnen is, dan zou je kunnen kijken of een rockerplpate verlichting kan bieden. De een kan minder tegen het statische dan de ander. (er zit ook een verschil in trainers, de 1 heeft meer flex dan de ander)

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
In tegenstelling tot de meesten hier heb ik wel alle tijd van de wereld. Slapen, eten en werken zijn een gegeven, maar de rest van de tijd kan ik vrijwel 100% op de fiets zitten. Ik fiets dus ook gemiddeld zo'n 12u per week (in de zomer iets meer, in de winter iets minder).

Sinds een kleine 2 jaar probeer ik een omgekeerd seizoen te doen; oftewel in de zomer base training met veel lange rustige duurritten en in de winter 2-3 intensievere indoorritten en 1-2 rustige buitenritten. Bouw zo'n beetje alles om de woensdagavond race heen waarin ik een uurtje all-out ga. 2 van zulke races per week is eigenlijk al te veel van het goede. De 2e wat intensievere rit doe ik dan vaak op donderdag en dat is dan op 80-90% maar laat ik ook regelmatig de voorste groep lopen. Dan heb je vrijwel een volle week om te herstellen.

Op sommige vlakken voel ik dat er nog wel het nodige te winnen valt (o.a. sprintvermogen en absoluut FTP), maar op deze manier bouw je wel veel inhoud op, train je al je energiesystemen en herstel ik altijd goed en snel. Het kan zeker effectiever, maar dan ga ik me vaker moe voelen en doe ik minder van hetgeen wat ik het leukste vind (beetje touren). Door een goede basis wordt het wel steeds leuker/interessanter om af en toe een intensief blok te doen tijdens een rit en zo het beste van beide wereld een beetje mee te pakken (plezier en uitdaging/vooruitgang). Dankzij het indoortrainen kun je volgens mij ook met minder beschikbare tijd nog steeds een respectabel niveau lang vast houden, maar dan zou ik progressie wel loslaten (lekker weer in de B's koersen, yaay).

@Mauritio Gevoelloos zaakje heeft toch iets te maken met zadelstand/hoogte. Vanuitgaande dat je zadelhoogte correct is, zal het met je tilt positie te maken hebben (veel bikefitters doen de neus 3 graden naar beneden, maar voor mij werkt toch een horizontaal zadel gewoon het beste).

Verder vergroot indoortrainen minieme fit problemen wel uit. Grote kans dat je buiten nergens last van hebt en het binnen opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Door omstandigheden kon ik afgelopen 2 weken 'maar' 3x per week fietsen ipv 4x per week.

Guess wat, ineens meer progressie. SS werk gaat makkelijker, hartslag is lager bij zware intervallen, Garmin geeft een flinke + aan op performance conditie en mn Whoop vertelt me ineens elke dag dat ik goed hersteld ben.

Conclusie: het is vrij makkelijk om (iets) te hard te trainen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mauritio
Prulleman schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:59:
[...]

heb je er voornamelijk indoor last van of ook buiten?
als het beide is, zou ik toch gaan zoeken naar een zadel wat beter bij je past. (en dat kan best een uitdaging zijn).

Als het voornamelijk binnen is, dan zou je kunnen kijken of een rockerplpate verlichting kan bieden. De een kan minder tegen het statische dan de ander. (er zit ook een verschil in trainers, de 1 heeft meer flex dan de ander)
Het komische is dus dat ik eigenlijk 95% indoor doe, moet nog over mijn 'angst' heen om mijn nieuwe Tri-fiets (Argon18 Tri-117) vies te maken buiten :P. Vind dat mijn Saris redelijk veel flex heeft (wheel-on), maar ga denk ik toch op zoek naar een nieuw zadel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Requiem19 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:13:
Door omstandigheden kon ik afgelopen 2 weken 'maar' 3x per week fietsen ipv 4x per week.

Guess wat, ineens meer progressie. SS werk gaat makkelijker, hartslag is lager bij zware intervallen, Garmin geeft een flinke + aan op performance conditie en mn Whoop vertelt me ineens elke dag dat ik goed hersteld ben.

jij had toch ook het vermoeden dat je ramptest FTP te hoog was?? Dan is het extra logisch natuuurlijk, je SS komt dan meer in de buurt van Threshold wat niet de bedoeling is voor 4 workouts per week.

Ook moet je bij een Low volume plan wel rekening houden met de intensiteit van je 4e rit. De andere 3 zijn over het algemeen behoorlijk pittig (zeker in build) en als je dan buiten een rondje hard gaat, dan kan je beter een andere workout vervangen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Roozzz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:34:

Met dat laatste beginnend :) iedereen moet vooral lekker doen wat goed voelt en waar hij/zij zich prettig bij voelt. Ik zal iedereen daar ook zeker in zijn waarde laten.

Wat betreft consensus omtrent polarized training. Volgens mij is dit juist niet aan de orde. Er zijn erg veel variabelen welke meespelen bij welke vorm van training bij iemand past. En dat de studies vaak erg specifiek zijn waardoor dit ook maar voor een kleine groep van mensen van toepassing is. Dit laatste wordt vaak niet goed belicht als mensen naar een studie refereren (Dylan is het perfecte voorbeeld van selectief quoten uit studies).

Dan even je voorbeeld: "Persoonlijk zit ik nu in een base-fase, dus dan matcht polarized prima en iets als trainer road uit het filmpje (met 3, 4, 5 hoog intensieve sessies per week) totaal niet."

Als je een high volume plan volgt bij TR dan bestaat de eerste 12 weken uit Sweet Spot werk. Alles tussen de 80 en 94% dus waarbij het 90+ gedeelte maar een zeer klein gedeelte bevat.
Ik ben van mening dat Sweet Spot niet valt onder "hoog intensieve sessies". Wel is het dan belangrijk dat je FTP accuraat is. Als deze te hoog geschat is, dan wordt SS ineens meer treshold en dan worden het wel hogere intensiteit sessies.
Daarnaast. Als je een plan volgt zonder persoonlijke begeleiding is het erg belangrijk dat je zelf goed naar je lichaam luistert en eerlijk en objectief naar je werk kijkt en aanpassing doet daar waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Michaelg schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:33:
[...]

Met dat laatste beginnend :) iedereen moet vooral lekker doen wat goed voelt en waar hij/zij zich prettig bij voelt. Ik zal iedereen daar ook zeker in zijn waarde laten.

Wat betreft consensus omtrent polarized training. Volgens mij is dit juist niet aan de orde. Er zijn erg veel variabelen welke meespelen bij welke vorm van training bij iemand past. En dat de studies vaak erg specifiek zijn waardoor dit ook maar voor een kleine groep van mensen van toepassing is. Dit laatste wordt vaak niet goed belicht als mensen naar een studie refereren (Dylan is het perfecte voorbeeld van selectief quoten uit studies).

Dan even je voorbeeld: "Persoonlijk zit ik nu in een base-fase, dus dan matcht polarized prima en iets als trainer road uit het filmpje (met 3, 4, 5 hoog intensieve sessies per week) totaal niet."

Als je een high volume plan volgt bij TR dan bestaat de eerste 12 weken uit Sweet Spot werk. Alles tussen de 80 en 94% dus waarbij het 90+ gedeelte maar een zeer klein gedeelte bevat.
Ik ben van mening dat Sweet Spot niet valt onder "hoog intensieve sessies". Wel is het dan belangrijk dat je FTP accuraat is. Als deze te hoog geschat is, dan wordt SS ineens meer treshold en dan worden het wel hogere intensiteit sessies.
Daarnaast. Als je een plan volgt zonder persoonlijke begeleiding is het erg belangrijk dat je zelf goed naar je lichaam luistert en eerlijk en objectief naar je werk kijkt en aanpassing doet daar waar nodig.
Ah ja, het zou kunnen dat ik het beeld had dat er meer consensus was dan er daadwerkelijk is. Sportwetenschap is niet mijn expertise, maar ik vind het altijd wel weer interessant materie. Die beste Dylan ken ik niet echt, maar de filmpjes/colleges van een Stephen Seiler vind ik dan wel weer leuk om te kijken. Mijn beeld daaruit is dat er redelijke consensus lijkt over polarized > SS.

Ik ben het met je eens dat sweetspot sessies niet hoog intensief zijn, dat heb ik verkeerd verwoord. In het licht gezien van gepolariseerd trainen is tempo/SS iets dat je zou moeten vermijden. Het is zeg maar het grijze midden.

Maar goed, zoals jij heel terecht opmerkt: "Als je een plan volgt zonder persoonlijke begeleiding is het erg belangrijk dat je zelf goed naar je lichaam luistert en eerlijk en objectief naar je werk kijkt en aanpassing doet daar waar nodig.". Dat is inderdaad ontzettend belangrijk, daar vertrek ik dan ook een beetje vandaan. Voor mij (en de misses) is zoveel sweetspotwerk niet sustainable. Dat gaat even goed, maar op de lange termijn kunnen wij die belasting niet hebben. Dan kan ik beter mijn trainingen of rustig óf heel hard uitvoeren (met op zijn tijd een periode met wedstrijdspecifieke tempo's). Nu zijn wij hier primair ultraloper en triatlete, dus dat zal mijn blik ook wel een beetje kleuren. Voor pure fietsers zullen de problemen minder snel spelen schat ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Mogelijk. Maar misschien was je wel heel druk op het werk, of had je een griepje onder de leden, of een paar keer stevig geborreld en bleef hierdoor je herstel achter. Of was je gewoon een beetje vermoeid door de stapeling van trainingen en was je toe aan een rustweekje om volledig te herstellen. Er zijn tal van potentiële verklaringen :P

Maar het is wel een duidelijke observatie. In de voorgaande posts kwam al het belang van "luisteren naar je lichaam" naar voren; dit is een waarneming waar je even over na moet denken. Zijn er externe factoren die herstel beïnvloeden? Volg ik een schema en waar zit ik in mijn trainingsschema? Heb ik in mijn schema voldoende rust ingecalculeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Mauritio schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:49:
It wasn't pretty ;)
Half is easy vond ik nog wel goed te doen, zonder ERG gedaan (ik heb een dumb trainer), paar seconde te laat beginnen of eerder eindigen is dan wat makkelijker. Maar wat me vooral opviel is dat ik bij de eerste 20 sprints allerlei pijntjes had die bij het tweede blok verdwenen waren. Dus het wordt beter als het pijn doet :-)
G.O.A.T. was gewoon pijn en harken, gaat me normaal goed af, gisteren minder.
Aan iedereen: Nu fiets ik pas ~8 maanden en niet extreem veel (sinds Oktober ~100K per week), heeft er iemand een gouden tip om een gevoelloos zaakje te bestrijden?
Zadel met een gleuf erin heeft voor mij verlossing gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:18
Prulleman schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:56:
[...]

ik zeik niemand af die het minder serieus neemt, en andersom is het gelukkig ook niet aan de orde van de dag. Ik vind dit een mooie plek voor discussie en daar mag whateverer vs. polarized best bij.

Voor mij is indoor echt een uitkomst om een paar uur extra per week in de avond te kunnen pakken. voorheen was dit enkel in de zomermaanden als het lang licht was, nu gewoon het hele jaar door.

wat betreft periodisering, daar heb je ook wel een belangrijk punt waar (wat mij betreft) trainerroad juist heel goed in is, in tegenstelling tot random workouts in zwift of een mini blok van x weken.

Ik heb in TR een plan (autoamagisch) aangemaakt met als doel event de Cimes de Waimes in mei. (een MTB XC marathon van 90 km, geschat op ~7 uur).
[Afbeelding]

dit is de opbouw vanaf september, dus in de eerste periode vooral sweet spot, dan een kort blokje met wat meer intensiteit om de tijd tot het event goed op te vullen. 2e base blok komt er wat meer meer vo2 en threshold bij naast het sweet spot werk.
Ik zit nu in de echte build fase met veel O/U vo2 en threshold, best pittig, maar op low volume met een correct FTP (niet overschat met de ramptest, maar wat lager met 20 minuten), nu goed te doen.

De specialty fase doet lekker wat hoge vo2 workouts in de mix en eindig met een taper voor het A event.

Als je dit met een polarized mix wilt doen, dan denk ik niet dat je het met dit volume red om een beter resultaat te scoren. Als je naast je Z1 ritjes nog tijd wilt overhouden om een beetje scherp te blijven, dan is je tijd al snel op of je maakt niet genoeg z1 uren om effectief te zijn.
Nice dat je de cimes gaat rijden, die zit ik ook serieus te overwegen, heb jij hem al eerder gereden? Zo ja in een bepaalde categorie en heb je eventueel een referentiekader waarin je deze kan vergelijken met andere (ardennen) marathons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
edoappelhof schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Nice dat je de cimes gaat rijden, die zit ik ook serieus te overwegen, heb jij hem al eerder gereden? Zo ja in een bepaalde categorie en heb je eventueel een referentiekader waarin je deze kan vergelijken met andere (ardennen) marathons?
nee, de CdW nog niet. in 2019 heb ik de 62 km RdhF (https://www.strava.com/activities/2473829547) gereden, zonder specifieke training, maar "gewoon" 1-3 x in de week 1-2 uur hard op de MTB door het bos rijden (in de winter eerder 1 dan 3).

Van te voren ingeschat er tussen de 4,5 en 5 uur over te gaan doen en uiteindelijk net boven de 4,5 uur gefinished. Wel compleet kapot na 3 uur, dus de laatste 1,5 was het elke klim op harken. :X
uiteindelijk tevreden met het resultaat, maar op dat moment wel besloten "trainen" wat serieuzer op te gaan pakken.

in 2020 kon ik de RdhF niet rijden, dus ingeschreven voor de CdW, maar die ging helaas vanwege corona niet door. Tussendoor nog wel 1 kortere wedstrijd hier in de buurt gereden (classique 'd Alphen) uiteindelijk dik verloren van Jeroen van Eck
https://uitslagensoftware...hp?event_id=2020030100549
Wikipedia: Jeroen van Eck :+
https://www.strava.com/activities/3144177885

en nog ingeschreven gestaan voor de 6 uur van 't Zand, maar die ging ook al niet door.

Mijn inschrijving voor de CdW heb ik overgezet naar 2021, en geen idee of die door kan gaan..
Het doel is om wat minder stuk te gaan (en dus wat beter te pacen). ipv zoals bij de RdhF 4,5 uur met een HR tegen threshold rond te rijden 8)7
pacing bij de classique ging al wel beter, maar dat was natuurljk ook maar 1.5 uur (3 rondjes met op ene paar seconde na dezelfde tijd).

Ik denk dat indoor trainen, waarbij je continu naar je power en HR kan kijken erg waardevol is voor pacing in een wedstrijd, je leert echt goed je lichaam kennen en wanneer je eigenlijk te diep gaat op een kort stuk of net te lang rond threshold moet rijden. (en je dus een beter op tijd een tandje terug kan doen, zeker bij een lange wedstrijd.).

Ik rij overigens vooral mee voor mijn eigen doelen, een hoge klassering zit er niet echt in ;)

Ik hoop dat de CdW dit jaar wel door gaat, maar ik denk het eigenlijk niet. ff kijken of de RdhF dan in het backup plan past.. (die is toch weer wat later in het jaar) rdhf 2021 gaat niet door, de site is niet helemaal up to date, maar er is wel medegedeeld dat 2022 de eerst volgende is

Wat ik ervan begrepen heb is dat de CdW wel wat makkelijker is dan de RdhF, wat minder technisch en wat minder hm (althans, als je gaat vergelijken tussen de afstanden). Qua techniek vond ik de RdhF wel te doen, hoewel er mensen enorm veel harder naar beneden gingen dan ik op mijn hardtail, heb ik vooral moeten afstappen bij drukke klimmen

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 17-02-2021 12:30 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuota
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-03 20:02
Even een vraag met betrekking tot rechtstreeks bestellen bij wahoo.
Gaat dat een beetje vlot qua levering?

Ik ben al vanaf begin december bezig met mijn wahoo Kickr Core en de eventuele vervanger aangezien het vliegwiel niet goed was.
Maar de vervanger wordt steeds uitgesteld qua levering dus ga waarschijnlijk mijn geld terug vragen maar zag dat de Core op de site van wahoo op voorraad is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluit
kuota schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:36:
Even een vraag met betrekking tot rechtstreeks bestellen bij wahoo.
Gaat dat een beetje vlot qua levering?

Ik ben al vanaf begin december bezig met mijn wahoo Kickr Core en de eventuele vervanger aangezien het vliegwiel niet goed was.
Maar de vervanger wordt steeds uitgesteld qua levering dus ga waarschijnlijk mijn geld terug vragen maar zag dat de Core op de site van wahoo op voorraad is
Afgelopen maandag besteld en gisterenmiddag al binnen :*)
Best snel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh

Die conclusie is deels waar, maar ook wel kort door de bocht. Omvang moet je trainen. Wielrennen is anders dan de meeste andere sporten, waarbij het gewoon een X-aantal jaar duurt voordat je een goede basis hebt. Die basis is op een paar na (o.a. langlaufen, roeien, schaatsen) ook niet heel uitwisselbaar met andere sporten. In vele andere sporten kan je bijvoorbeeld met minder fitheid nog steeds van waarde zijn (neem een Huntelaar, Ibrahimovic, Tom Brady). In wielrennen maak je op 95% van je kunnen geen schijn van kans op de eindoverwinning (als knecht kun je nog wel iets betekenen).

Tot een paar jaar geleden was de algemene opvatting dat je eerst 10 jaar gefietst moest hebben voordat je uberhaupt in het peloton kon blijven tijdens een grote ronde. Inmiddels is door de innovatie op het gebied van training, voeding, (vermogens)analyse en fysiologische testen wel het nodige veranderd. Je ziet nu ineens een Pogacar en Bernal de Tour winnen en Evenepoel en Almeida in rap tempo opkomen. Dat soort jongens profiteren echt wel van de shortcuts die er nu zijn (in minder tijd dezelfde resultaten behalen), maar super jong zijn ze ook weer niet (21-24 jaar) en vaak leven ze al 10 jaar als een prof dus is die basis er al.

Verder weet ik niet wat je overdag uitspookt, maar iemand die gewoon dagelijks van en naar z'n werk gaat, ook wel eens wat stress ervaart en een gezinsleven runt, is al grotendeels door z'n batterijtje heen nog voor die op de fiets stapt.

TLDR; rust heeft op korte termijn wel een gunstig effect, maar om een niveau hoger te komen moet je gewoon uren maken en dat vraagt gewenning. Jezelf een tijdje de vermoeiing inrijden kan geen kwaad en na een herstelperiode zou je er sterker uit moeten komen. Afhankelijk van vele factoren waaronder intensiteit, mag je aannemen dat je met 4 trainingen per week altijd beter/sterker wordt dan met 3 trainingen per week.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Roozzz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:41:
[...]

Mogelijk. Maar misschien was je wel heel druk op het werk, of had je een griepje onder de leden, of een paar keer stevig geborreld en bleef hierdoor je herstel achter. Of was je gewoon een beetje vermoeid door de stapeling van trainingen en was je toe aan een rustweekje om volledig te herstellen. Er zijn tal van potentiële verklaringen :P

Maar het is wel een duidelijke observatie. In de voorgaande posts kwam al het belang van "luisteren naar je lichaam" naar voren; dit is een waarneming waar je even over na moet denken. Zijn er externe factoren die herstel beïnvloeden? Volg ik een schema en waar zit ik in mijn trainingsschema? Heb ik in mijn schema voldoende rust ingecalculeerd?
Precies, er zijn meer factoren dan alleen de trainingload. Maar de meeste factoren waren vrij stabiel (wie borrelt er nu nog trouwens? ;)).

Ik track m'n recovery (omdat ik het leuk vind) met Whoop. En daar kun je precies hetzelfde effect zien. Dit correspondeert dus heel goed met hoe sterk ik ben op de fiets. Goede recovery => goede training en ik herstel ook sneller. Slechte recovery => training voelt zwaar en ik herstel nog slechter.

Lijkt er dus op dat ik iets beter doe dan eerst, maar nu nog even uitvogelen of het idd het verlagen van de trainingload is (die zoals @Prulleman zei wellicht iets te hoog was doordat de Ramptest te hoog uitvalt, hoewel ik gelijk na de ramp test al voor 95% ben gegaan in TR).

Leuk toch, zo een beetje nerdy puzzelen met hoe dit allemaal werkt en welke gewoontes nu wel en niet goed voor je zijn... en nee, ik vind het niet obsesses :D.

Whoop Recovery score (gebaseerd op rust hartslag, HRV en slaap)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHQwA2LNKgSSExtTfePsvVuwLNw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4Z2M2d7qqnAAUW0Nz4bfTYYO.jpg?f=user_large

HRV score afgelopen 2 weken => hoger is beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxg0wVtwMvO3CjmOIwJUHh4lLiA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GZ9gJv4d287az1d9n5FDu7Qe.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Is dat Whoop recovery vergelijkbaar met iets wat Garmin Connect ook aanbiedt? De stress score bijvoorbeeld? Die trackt ook je hartslag, slaap (duur/type) en stappen/trappen/activiteiten. Ik scoor daar eigenlijk dit hele jaar al uitzonderlijk laag (18) dankzij het volledig thuiswerken en gebrek aan alcohol/feestjes/woon-werk verkeer.

De stressvolle dagen pik je er zo uit, met als hoogte/dieptepunt de dag dat m'n Bitcoins -€3k gingen. Dat levert ongeveer net zoveel stress op als 200km fietsen door de Eifel of Ardennen :').

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 17-02-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:58
Heeft er iemand nog een referralcode voor TrainerRoad, ga het fietsen weer actief oppakken en wil Trainerroad een keer uitproberen. Vorig jaar best veel Zwift gedaan, maar aangezien ze in een vol jaar niet veel meer extra content laten zien dan de Mont Ventoux ben ik toch benieuwd geworden naar de concurrentie. Kan uiteraard via PM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
@Requiem19 Wil je dit soort screnshots niet meer plaatsen aub. Mijn innerlijke nerd vind dit namelijk leuk om te zien, maar mijn portemonnee vind er iets anders van :) haha

Kun je ook de losse slaap scores zien? En zit misschien daar dan wel de grootste winst bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Blik1984 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:27:
Heeft er iemand nog een referralcode voor TrainerRoad, ga het fietsen weer actief oppakken en wil Trainerroad een keer uitproberen. Vorig jaar best veel Zwift gedaan, maar aangezien ze in een vol jaar niet veel meer extra content laten zien dan de Mont Ventoux ben ik toch benieuwd geworden naar de concurrentie. Kan uiteraard via PM :)
https://www.trainerroad.com?referral=J9AA33KG
https://www.trainerroad.com?referral=EZX0UGS7

Twee suks in de aanbieding. Geef even aan welke je gaat gebruiken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@Michaelg Losse slaap data is er uiteraard ook, maar die is bij mij behoorlijk consistent. Daar zit (voor mij) weinig winst meer in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CxcXQf3s5RBZTxE3X4J9wZjgL0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q9C48p6CY7Dwqmuefo64on3j.jpg?f=user_large

@Ypuh Yes - is vrij vergelijkbaar met Garmin. Ik heb ook een Garmin om - andere pols ;). Maar die is echt stuk minder goed in het inzichtelijk maken van recovery data. Whoop loopt daar echt voorop imo. Alleen: het kost je 25 euro per maand :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:58
De bovenste, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ik zou de onderste wel willen!
Ik lig in de clinch met Wahoo over de ERG-problematiek in Zwift en wil even uitsluiten of het aan Zwift ligt. Mocht TR wel werken, is het een mooi laatste maandje gestructureerd trainen totdat het weer buitenfietsweer is :)

Edit:

Onderstaand antwoord van Wahoo ontvangen over mijn claim dat ERG niet werkt.
The issue you described could potentially be related to a number of issues. First, let's troubleshoot the most common issue, signal interference:

The KICKR can connect (or pair) with most modern smartphones, tablets, laptops and bike computers but should only be paired with one device and/or application at a time.

If you find your KICKR's signal unexpectedly fluctuating, dropping to zero and/or spiking, it's likely a result of interference from one of the following:

Your device's settings: A common misconception is that the KICKR should be paired to the device's Bluetooth settings. This will cause interference. Please check that your KICKR is not actively paired to the device in your Bluetooth settings. If you find that it is paired, please unpair it from your device.

Previously paired apps or devices: The most common cause of interference is a previously paired app or device. The KICKR is designed to pair with a single app on a single device at a time - multiple paired apps can interfere by sending conflicting signals. It's important to unpair your KICKR from all other apps and devices (including previously paired computers, phones, watches, or the ELEMNT or ELEMNT BOLT, etc.), force stop apps, or shut down additional devices before pairing with another. We also recommend restarting the KICKR by unplugging for 30 seconds.

Physical distance: Signal strength degrades as distance increases. For best results, keep your device less than 5 feet from your KICKR.

Wireless signals: Any devices that transmit wireless signals or electromagnetic fields can cause interference, especially those outlined below:

Wireless routers
Wireless or Bluetooth headphones or speakers
Wireless video receivers or transmitters (Chromecast, AirPlay, Roku, etc.)
Fans (especially large ones): avoid placing between your device and KICKR
Cordless home phones
Satellite or cable boxes
Microwave ovens
Power sources (power lines, boxes, lines in walls)
Wireless mice/keyboards
Certain TVs (especially WiFi Smart TVs) or monitors
Anything else that can transmit wireless signals, including radios and baby monitors

Physical barriers: Walls, metal desks, and counters all degrade signal quality.

If any of these are affecting your signal, try disabling or shutting down the offending devices. Alternatively, try relocating the KICKR further from the source of the interference or to a new environment completely
Eerste punten zijn allemaal wel logisch en heb ik ookal uitgesloten.

Heb een verlengkabel en aldus zwiftalizer ook prima-signaal via ANT+. Wat ik ook netjes heb benoemd in m'n supportticket.

Ik ben wel benieuwd wat ik exact aanmoet met interference van mobiele apparaten mocht dit het zijn. Woon in een appartementencomplex met vrij veel jongeren, dus iedereen heeft internet, vaak een chromecast, meerdere telefoons, door het thuiswerken mobiele toetsenborden etc en een fancy tv.

[ Voor 73% gewijzigd door Stufferdt op 17-02-2021 14:44 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 18:10

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Requiem19 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:32:
@Michaelg Losse slaap data is er uiteraard ook, maar die is bij mij behoorlijk consistent. Daar zit (voor mij) weinig winst meer in:

[Afbeelding]

@Ypuh Yes - is vrij vergelijkbaar met Garmin. Ik heb ook een Garmin om - andere pols ;). Maar die is echt stuk minder goed in het inzichtelijk maken van recovery data. Whoop loopt daar echt voorop imo. Alleen: het kost je 25 euro per maand :).
heb je wat meer informatie over de Whoop (mag ook via PB aangezien dit natuurlijk offtopic is). ik ben zelf redelijk verslaafd aan mijn Garmin Vivoactive maar ook een groot horloge liefhebber maar heb nu een flink aantal mooie horloges in het nachtkastje liggen die niet meer aangeraakt worden omdat ik altijd mijn Garmin om heb...zonde natuurlijk.

wat zijn de grote verschillen tussen je garmin horloge en de whoop? en voor en nadelen? (ik gebruik de smartfuncties (telefoon,appjes enzovoort eigenlijk totaal niet).

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@Nutterd zal je een pm sturem om het on topic te houden hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

@Stufferdt Hoe veel van al die wifi netwerken zitten op kanaal 9 of hoger? Ik heb zelf mijn signaal kunnen verbeteren door de dichtstbijzijnde AP (zelfde kamer als waar de trainer staat) te wijzigen van kanaal 11 naar 1.

Een bluetooth toetsenbord wat ik gebruikte stoorde ook erg op ant+.

https://zwiftinsider.com/how-to-fix-ant-dropouts-in-zwift/

Had je al geprobeert of je hetzelfde probleem via Bluetooth hebt?

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 17-02-2021 19:07 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 161 Laatste