@Michaelg makes sense. Want zat me nu echt af te vragen of dit niet te licht was (terwijl SS juist eerder te zwaar is). Zal even afwachten hoe de langere V02 max blokjes voelen.
30 seconden + voldoende recovery is voor veel niet genoeg om HR en ademhaling goed omhoog te krijgen.Requiem19 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:35:
Even benieuwd: is jullie HR bij V02 max intervallen (30 seconden 120% FTP) ook lager dan bijv bij een sweet spot workout?
Eergisteren Taylor -2 gedaan. Voelde makkelijker dan bijv Geiger +2 een paar dagen eerder. Gemiddelde HR was ook 6 slagen lager en ook Max HR was lager.
Kortom, hoe moet een goede V02 max workout in TR voelen?
wacht maar tot je aankomt bij de langere (120-180 sec) vo2 max intervallen.
1 min @120, flink geplust omdat mijn HR bij 150 bleef hangen
:fill(white):strip_exif()/f/image/OgaiOQfDWJqr3BvPlnQ5kSpa.png?f=user_large)
3 min @120:
:fill(white):strip_exif()/f/image/CwKLsE0559ZI4P7pYHu6LTvN.png?f=user_large)
ik kom indoor niet vaak hoger dan ~175 (max 187)
ter vergelijking na 5x10 @99%:
:fill(white):strip_exif()/f/image/s7KRq8PZ67WTLJneG9b4X48h.png?f=user_large)
en aan het einde van 6x6 min sweet spot:
:fill(white):strip_exif()/f/image/6wxEUJAdAhQj91tH3JrU2a6V.png?f=user_large)
en dan nog, het blijft HR, ik had van maandag ook een vo2 workout die niet heel soepel ging, maar toen wilde mijn hartslag ook gewoon niet mee omhoog en kreeg ik mijn benen maar moeilijk rond. soms heb je van die dagen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/b8W1XCD0uuwp1eDiNXiaHjt9.png?f=user_large)
je ziet hier aan de cadans en fluctuerende power dat het gewoon teveel kracht kost
ha, dit klinkt als een klassiek geval van een overschat FTP door de ramp testRequiem19 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:44:
@Michaelg makes sense. Want zat me nu echt af te vragen of dit niet te licht was (terwijl SS juist eerder te zwaar is). Zal even afwachten hoe de langere V02 max blokjes voelen.
Probeer voor de grap eens 1 of 2 dagen na je volgende ramp een 20 minuten test. scheelde bij mij 3%, maar genoeg om sweet spot makkelijk en threshold ineens dragelijk te maken.
Ja het lastige is dat je pas aan het eind van de set weet of het wellicht iets zwaarder had gekund.
Wat ik zelf regelmatig doe is na de eerste set mezelf afvragen of de laatste interval moeizaam ging, of prima te doen is. Als hij prima te doen is, dan plus ik de tweede set met 2%. Aan het eind van die set wederom afvragen hoe die ging. Als je dan nog steeds te makkelijk af gaat, plus hem weer 2%.
En wat @Prulleman zegt. Als SS te zwaar voelt, dan is wellicht je FTP niet juist en werkt misschien een andere test methode beter dan de Ramp test.
Sweet Spot werk moet voelen als werk, maar je mag hier echt niet zwaar gaan lopen hijgen of voelen dat je tegen je max aan zit. (eigenlijk alles tot 95% moet niet zo aanvoelen). En oke. misschien dat je soms wel die perceptie hebt, als je nog niet zo goed weet hoe het e.e.a. moet aanvoelen.
Tijdens mijn eerste blok Trainerroad voelde alles zwaar
maar dat had meer te maken dat ik eigenlijk niks gewend was. Buiten rij je toch vaak of te soft, of te hard
Wat ik zelf regelmatig doe is na de eerste set mezelf afvragen of de laatste interval moeizaam ging, of prima te doen is. Als hij prima te doen is, dan plus ik de tweede set met 2%. Aan het eind van die set wederom afvragen hoe die ging. Als je dan nog steeds te makkelijk af gaat, plus hem weer 2%.
En wat @Prulleman zegt. Als SS te zwaar voelt, dan is wellicht je FTP niet juist en werkt misschien een andere test methode beter dan de Ramp test.
Sweet Spot werk moet voelen als werk, maar je mag hier echt niet zwaar gaan lopen hijgen of voelen dat je tegen je max aan zit. (eigenlijk alles tot 95% moet niet zo aanvoelen). En oke. misschien dat je soms wel die perceptie hebt, als je nog niet zo goed weet hoe het e.e.a. moet aanvoelen.
Tijdens mijn eerste blok Trainerroad voelde alles zwaar
[ Voor 43% gewijzigd door Michaelg op 11-02-2021 09:52 ]
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ik moet zeggen...
ik heb mn trainingsplan in Trainerroad even laten varen, mijn motivatie en drukte op het werk en gezin is daarvan de reden.
Momenteel probeer ik met name alleen wat SweetSpot trainingen te doen en daarna nog even enkele squats...
ik heb mn trainingsplan in Trainerroad even laten varen, mijn motivatie en drukte op het werk en gezin is daarvan de reden.
Momenteel probeer ik met name alleen wat SweetSpot trainingen te doen en daarna nog even enkele squats...
@Michaelg @Prulleman Thanks voor jullie gedachtes.
Yes - Ramp test overschat mijn FTP (heb ik al eerder over gepost idd). Zou eigenlijk 20min test moeten doen idd. Ga vlg blok beiden doen om het verschil te zien.
Voor nu is m'n strategie om elke workout 5% lager te schalen (iig de sweetspots), zodat ik even kan aanvoelen of dat haalbaarder is. Dan zou ik evt ook kunnen overwegen om gewoon de ramptest te blijven doen (zodat ik historisch al mn testen kan blijven vergelijken, wel zo leuk..) en dan daarna m'n ftp 5% lager te zetten.
Overigens, voor wie gisteren de korte film van Thomas Dekker en LtD gezien heeft: halverwege doet Dekker een FTP test en is zijn data even goed in beeld te zien als je het pauzeert op 17:00
.
Dekker begon in maart 2020 weer gewoon met veel fietsen, had in september een FTP rond de 295 (3.4 w/kg, 86kg body weight), begon toen serieus gestructureerd te trainen met blokken etc en had eind november een FTP van rond de 320 (3,9 w/k, 82kg body weight). Bij de uiteindelijke strand race in januari was de tijd iets van 53 minuten en fietste hij 355watt gemiddeld.
Weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Aan de ene kant natuurlijk voor de meesten hier cijfers waar we nog ver van weg zijn, maar toch ook wel wat sterke fietsers in dit topic die meer dan 4,0 w/kg trappen. Zeker voor bijna een jaar trainen - en wetende dat hij een oud proffessional was die goed kon tijdrijden vond ik die 2e ftp test mss wat teleurstellend, al is die 355 watt over 53 minuten (met ws nog een iets lager gewicht) uiteindelijk wel weer impressive.
Yes - Ramp test overschat mijn FTP (heb ik al eerder over gepost idd). Zou eigenlijk 20min test moeten doen idd. Ga vlg blok beiden doen om het verschil te zien.
Voor nu is m'n strategie om elke workout 5% lager te schalen (iig de sweetspots), zodat ik even kan aanvoelen of dat haalbaarder is. Dan zou ik evt ook kunnen overwegen om gewoon de ramptest te blijven doen (zodat ik historisch al mn testen kan blijven vergelijken, wel zo leuk..) en dan daarna m'n ftp 5% lager te zetten.
Overigens, voor wie gisteren de korte film van Thomas Dekker en LtD gezien heeft: halverwege doet Dekker een FTP test en is zijn data even goed in beeld te zien als je het pauzeert op 17:00
Dekker begon in maart 2020 weer gewoon met veel fietsen, had in september een FTP rond de 295 (3.4 w/kg, 86kg body weight), begon toen serieus gestructureerd te trainen met blokken etc en had eind november een FTP van rond de 320 (3,9 w/k, 82kg body weight). Bij de uiteindelijke strand race in januari was de tijd iets van 53 minuten en fietste hij 355watt gemiddeld.
Weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Aan de ene kant natuurlijk voor de meesten hier cijfers waar we nog ver van weg zijn, maar toch ook wel wat sterke fietsers in dit topic die meer dan 4,0 w/kg trappen. Zeker voor bijna een jaar trainen - en wetende dat hij een oud proffessional was die goed kon tijdrijden vond ik die 2e ftp test mss wat teleurstellend, al is die 355 watt over 53 minuten (met ws nog een iets lager gewicht) uiteindelijk wel weer impressive.
In een jaar tijd van 295 naar 355 is niet slecht toch
. Het is natuurlijk niet zo dat hij met 1 jaar trainen weer op het oude niveau zit. Daarnaast is FTP natuurlijk ook maar 1 van de metrics. Er spelen veel meer zaken mee wat een rijder tot een prof maakt.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Daarnaast is Thomas Dekker gewoon ook een groot talent, kortom wanneer hij weer een tijdje fanatiek en gericht gaat trainen zal hij meer progressie maken dan de gemiddelde.... Daarnaast weet iemand als TD ook wel wat hij wel en niet kan doen om beter te worden.
Overigens een erg leuke docu gisteravond, alleen vind ik het jammer dat het de laatste tijd wat teveel een hype wordt. Ik ben bang dat het succes straks te groot wordt...
Overigens een erg leuke docu gisteravond, alleen vind ik het jammer dat het de laatste tijd wat teveel een hype wordt. Ik ben bang dat het succes straks te groot wordt...
Vond het ook een leuk filmpje! Ben niet echt fan van de podcast maar dit was best vermakelijk. Kreeg er vooral zin van om met vrienden te fietsen en dat was ook wel de bedoeling geloof ik.pier87 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:32:
Wat bedoel je met dat het succes te groot wordt?
Binnen de 'fietsbubbel' zijn ze natuurlijk wel bekend maar daarbuiten valt het echt reuze mee hoor.
En die fietsbubbel is, zoals altijd met informatiebubbels, een stuk kleiner dan je denkt als je er zelf in zit
Die 355 was idd niet slecht, maar 320 ftp voor iemand die ooit zeer waarschijnlijk zeker wel 6,0 w/kg trapte (en nu dus op 3,9 w/kg zit) vond ik zelf niet 'zeer indrukwekkend'.Michaelg schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:26:
In een jaar tijd van 295 naar 355 is niet slecht toch. Het is natuurlijk niet zo dat hij met 1 jaar trainen weer op het oude niveau zit. Daarnaast is FTP natuurlijk ook maar 1 van de metrics. Er spelen veel meer zaken mee wat een rijder tot een prof maakt.
In de ftp test komt ook beetje naar voren dat hij nu beter niet onder de 80 kg lichaamsgewicht kan komen. Dus laat die 355 met 80kg lichaamsgewicht zijn. Dan zit je op 4,4 w/kg....
Denk voor sommige fietsers in dit topic ook wel (bijna) haalbaar.
ja, met de combinatie van talent, weten hoe je moet trainen (ervaring), en een lichaam waar nog veel endurance "restanten" in zitten (extra mitochondrien en spiercel kernen..) zorgt er wel voor dat je 60 watt in een jaar kan pakken.
nog een jaartje erbij en hij tikt de 5 w/kg wel weer aan.
Wat ook een niet te onderschatten factor is, is de trainingsload die iemand aankan.
dit is ook weer afhankelijk van aanleg en je verleden, maar ook van hoe de rest van je leven eruit ziet (40 uur werken, gezin, ... )
Dit samen bepaald dus ook voor een groot deel of je max bv op 4, 5 of 6 watt/kg ligt.
Ik zou bv niet 10+ uur structured training of 15+ uur endurance aankunnen, (of missschien beter, ik wil de rest van mijn leven daar niet op aanpassen). Daarmee moet voor mij 4,5 wel mogelijk zijn denk ik, maar die laatste 0,5 komt een stuk lastiger dan van 3.5 naar 4
Wat ook een niet te onderschatten factor is, is de trainingsload die iemand aankan.
dit is ook weer afhankelijk van aanleg en je verleden, maar ook van hoe de rest van je leven eruit ziet (40 uur werken, gezin, ... )
Dit samen bepaald dus ook voor een groot deel of je max bv op 4, 5 of 6 watt/kg ligt.
Ik zou bv niet 10+ uur structured training of 15+ uur endurance aankunnen, (of missschien beter, ik wil de rest van mijn leven daar niet op aanpassen). Daarmee moet voor mij 4,5 wel mogelijk zijn denk ik, maar die laatste 0,5 komt een stuk lastiger dan van 3.5 naar 4
[ Voor 49% gewijzigd door Prulleman op 11-02-2021 10:56 ]
@Requiem19 FTP is inderdaad maar een van de metrics.
2 jaar geleden meegedaan aan een groot onderzoek vanuit het VUMC, elke maand een VO2max test. Die gebruikten een ander protocol dan Guido Vroemen waar ik me eerder heb laten testen. Kwam toen bij Guido uit op +-310W FTP, bij de VUMC schatten ze het (incl. ademgas) op 355.
Uitendelijk met beide partijen de data gedeeld en bekeken. Ik blijk erg goed lactaat te kunnen bufferen en dus korte inspanningen boven omslagpunt te kunnen verteren. (handig met mountainbiken)
Kan je zeggen dat als ik m'n FTP op 355 zet in Zwift, dat het dan niet goed gaat komen.
Dit is ook wel een aardige:
https://www.trainingpeaks.com/blog/power-profiling/
2 jaar geleden meegedaan aan een groot onderzoek vanuit het VUMC, elke maand een VO2max test. Die gebruikten een ander protocol dan Guido Vroemen waar ik me eerder heb laten testen. Kwam toen bij Guido uit op +-310W FTP, bij de VUMC schatten ze het (incl. ademgas) op 355.
Uitendelijk met beide partijen de data gedeeld en bekeken. Ik blijk erg goed lactaat te kunnen bufferen en dus korte inspanningen boven omslagpunt te kunnen verteren. (handig met mountainbiken)
Kan je zeggen dat als ik m'n FTP op 355 zet in Zwift, dat het dan niet goed gaat komen.
Mijn ervaring is dat als je de tredes van de ramp test langer maakt de resultaten ook beter bij die van een een 20 minuten test in de buurt komen. Hierdoor benader je in mijn optiek the best of both worlds.Prulleman schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:47:
[...]
ha, dit klinkt als een klassiek geval van een overschat FTP door de ramp test
Probeer voor de grap eens 1 of 2 dagen na je volgende ramp een 20 minuten test. scheelde bij mij 3%, maar genoeg om sweet spot makkelijk en threshold ineens dragelijk te maken.
Precies dit. Zat profs die vrij matige FTP tests rijden in een achteraf kamertje ergens. Maar als je ze in een koers zet en tegen ander wielrenners laat rijden met mentaal lastige omstandigheden komen ze dik boven die test resultaten uitMichaelg schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:26:
In een jaar tijd van 295 naar 355 is niet slecht toch. Het is natuurlijk niet zo dat hij met 1 jaar trainen weer op het oude niveau zit. Daarnaast is FTP natuurlijk ook maar 1 van de metrics. Er spelen veel meer zaken mee wat een rijder tot een prof maakt.
Geen flauwekulletjes
ja, ik kan ook gewoon de laatste minuut vermenigvuldigen met 73% ipv de standaard 75%, dat is makkelijker dan een custom workout..edoappelhof schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:11:
[...]
Mijn ervaring is dat als je de tredes van de ramp test langer maakt de resultaten ook beter bij die van een een 20 minuten test in de buurt komen. Hierdoor benader je in mijn optiek the best of both worlds.
Ik moet zeggen dat ik de 20 minuten test ook wel een lekkere effort vind, het is misschien wat moeilijker goed te doen, maar ook daar leer je van, als de uitslag om wat voor reden alsnog niet accuraat is kan je ook die gewoon handmatig aanpassen. Maar als je weet dat alles goed is gegaan, rust, pacing etc, dan is het wel een mooie bevestiging dat het -echt- klopt
Ja inderdaad, vergeet niet dat Thomas Dekker niet veel meer doet dan uitslapen, beetje de mooiboy uithangen en wat fietsen. Kortom hij pakt genoeg rust...Prulleman schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:51:
ja, met de combinatie van talent, weten hoe je moet trainen (ervaring), en een lichaam waar nog veel endurance "restanten" in zitten (extra mitochondrien en spiercel kernen..) zorgt er wel voor dat je 60 watt in een jaar kan pakken.
Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld Laurens ten Dam, heeft hij een hele andere agenda met minder rust en een andere structuur.
@Louislouislouis het hele life slow ride fast gebeuren volg ik eigenlijk al vanaf het begin, erg leuk die podcast met name tijdens mijn lange duurritjes is het erg vermakelijk. Ik merk dat ze aan populariteit winnen, ik ben bang dat ze straks met reclame tussendoor komen etc. Dat zou erg jammer zijn wanneer het te commercieel wordt.
Volgens mij vond Dekker het zelf ook een beetje tegenvallen. Hij is van echt helemaal niets doen toch richting die 4,4 gegaan. Ik ga er maar vanuit dat hij 80 kg woog op de testdag. Ik vind het aanzienlijke stap van september naar januari. Ik weet ook niet hoe zijn relatie gedoe er nog in gehakt heeft bij hem. Ook na de vorige pauze van 2 jaar heeft het hem echt een poos gekost om weer op stoom te komen, dus ik verwacht nog wel wat extra groei en wellicht ook nog wat speciaals als hij echt moet vechten voor een podium ergens.[b]Requiem19 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:18:Dekker begon in maart 2020 weer gewoon met veel fietsen, had in september een FTP rond de 295 (3.4 w/kg, 86kg body weight), begon toen serieus gestructureerd te trainen met blokken etc en had eind november een FTP van rond de 320 (3,9 w/k, 82kg body weight). Bij de uiteindelijke strand race in januari was de tijd iets van 53 minuten en fietste hij 355watt gemiddeld.
Het zou natuurlijk bizar zijn als hij zoveel jaar niets doet en dan nu 5,5 w/kg zou trappen.
De docu zelf vond ik eigenlijk matig, er werd niet duidelijk of de heren nu alleen maar in het wiel hebben gehangen bij Niki en Ivar en het had wel mooier in beeld gebracht mogen worden. De gesprekjes kende ik ook al van de podcast. Verder nogal dik in de sponsoring van de kleding, S-Works en Shimano. Dat stukje met Stefan, Dennis en Laurrens ging echt nergens over. Ik vond de film van de Renner echt veel leuker, al zit ik steeds sneller aan mijn Stevie Thunderbolt-grens.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Dat is ook wel opvallend. In zijn proftijd moet hij toch rond de 70 kg zijn geweest.Requiem19 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:50:
[...]
In de ftp test komt ook beetje naar voren dat hij nu beter niet onder de 80 kg lichaamsgewicht kan komen. Dus laat die 355 met 80kg lichaamsgewicht zijn. Dan zit je op 4,4 w/kg....
Ik vind Thomas gewoon een baas, ook mooi om te zien dat hij de liefde voor de fiets helemaal heeft teruggevonden en dan komen de resultaten vanzelf wel...ze gaan nog een of andere gravelrace doen in Amerika volgens mij? ben heel benieuwd of LTD hem er dan nog "oplegt"Fisico schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:52:
[...]
Volgens mij vond Dekker het zelf ook een beetje tegenvallen. Hij is van echt helemaal niets doen toch richting die 4,4 gegaan. Ik ga er maar vanuit dat hij 80 kg woog op de testdag. Ik vind het aanzienlijke stap van september naar januari. Ik weet ook niet hoe zijn relatie gedoe er nog in gehakt heeft bij hem. Ook na de vorige pauze van 2 jaar heeft het hem echt een poos gekost om weer op stoom te komen, dus ik verwacht nog wel wat extra groei en wellicht ook nog wat speciaals als hij echt moet vechten voor een podium ergens.
Het zou natuurlijk bizar zijn als hij zoveel jaar niets doet en dan nu 5,5 w/kg zou trappen.
De docu zelf vond ik eigenlijk matig, er werd niet duidelijk of de heren nu alleen maar in het wiel hebben gehangen bij Niki en Ivar en het had wel mooier in beeld gebracht mogen worden. De gesprekjes kende ik ook al van de podcast. Verder nogal dik in de sponsoring van de kleding, S-Works en Shimano. Dat stukje met Stefan, Dennis en Laurrens ging echt nergens over. Ik vond de film van de Renner echt veel leuker, al zit ik steeds sneller aan mijn Stevie Thunderbolt-grens.
Verder vond ik het filmpje ook niet geweldig (licht uitgedrukt)...ik verwachtte zeer vette beelden van het fietsen op het strand en een spannende strijd (ook wanneer het niet spannend zou zijn, hadden ze het spannender kunnen maken). De renner was van een compleet ander niveau in mijn ogen en veel minder gesponsord en meer Stevie
ok, dit is redelijk offtopic...ik ben weer weg!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Zeker, Robert Gesink had het hier ook op een interessante manier over in het Wiel. Hij vertelde bijvoorbeeld dat er een renner was waar Jumbo Visma over nadacht, maar dat Merijn Zeeman zei 'ja maar die heeft echt gewoon matige waardes in test x'. Waarop Dylan Groenewegen tegen Zeeman zei: 'ja, maar hij wint wel gewoon veel koersen'. In your face met je data haha.Simonsters schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:54:
@Requiem19 FTP is inderdaad maar een van de metrics.
Gesink zei daar verder ook nog over dat zo'n test met frisse benen heel anders is dan na 200km nog hard kunnen fietsen etc.
Komt er (imo) idd op neer dat de meeste testen die we nu toepassen niet goed genoeg zijn om echt wat te zeggen over je prestatie in een wedstrijd.
Aan de andere kant is een ramp test een prima indicatie voor vooruitgang bij jezelf mbt vermogen over 40-60 minuten.
- Reactie niet meer nodig -

[ Voor 85% gewijzigd door Smotske op 11-02-2021 12:47 ]
@DetailingBySmotske
Ik heb TR juist weer opgepakt nadat ik een tijdje Zwift had gedaan. Merk bij mij wel dat TR meer motiveert met de trainingen (sweet spot 4x per week naast 2-3x hardlopenpier87 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:54:
Ik moet zeggen...
Overige is mijn VO2MAX sterk toegenomen sinds TR/Zwift.
Heb nu beide abonnementen maar dat voelt ook ergens weer een beetje zonde van het geld.
De wedstrijden van Zwift vind ik weer erg leuk, maar zijn vaak op lastige tijden . En wat voor mij een nadeel is , is dat ik nooit bij de eerste 10-20 zit.. Dat zou het wel veel leuker maken denk ik
Als ik nu helemaal diep ga zit ik nog steeds ergens in de midden moot
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 11-02-2021 12:51 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
1 uur 3Holk schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:27:
[...]
1 keer een poging gedaan op het buitenblad met 1:13 als resultaat, maar wil hem graag onder het uur doen (oke, onder de 1:10 zeker)
Toch 10 minuten sneller. En als ik m’n gewicht van 93 naar 90 had gezet was het onder het uur (om even aan te geven dat je best makkelijk kan valsspelen in Zwift) gelijk m’n FTP verhoogd van 271 naar 274 (wat weer raar is want de Alp du Zwift heb ik in 1;03 gedaan met gemiddeld 284 watt. Dan is dat toch de ultieme FTP test? Moet 292 trappen voor onder het uur met m’n gewicht, dat is nog wel een verschilletje; maar er is ruimte in het begin zag ik
Ik vind het fijne van Zwift juist dat je zo ongeveer op elk moment van de dag mee kunt doen met een race...Sport_Life schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:47:
[...]
Als ik nu helemaal diep ga zit ik nog steeds ergens in de midden moot.
Hmm.. gek issue met Tacx Desktop App op Win10. Sinds afgelopen week logt de app continue uit, waarna je opnieuw mag inloggen.
Mobile blijft wel ingelogd, de cloud-variant ook. Herkennen jullie deze issues ook? Is er een fix voor?
===
Edit: zelf opgelost. Snel tussendoor op 'save logs' geklikt en die geanalyseerd. Kwam foutmelding op user UUID welke probihited was om een bepaald activity-log UUID op te zoeken.
Bleek dat een log te zijn van een workout die zelf had gecreerd. Activity verwijderd in cloud.tacx.com, et voila, issue solved.
Mobile blijft wel ingelogd, de cloud-variant ook. Herkennen jullie deze issues ook? Is er een fix voor?
===
Edit: zelf opgelost. Snel tussendoor op 'save logs' geklikt en die geanalyseerd. Kwam foutmelding op user UUID welke probihited was om een bepaald activity-log UUID op te zoeken.
Bleek dat een log te zijn van een workout die zelf had gecreerd. Activity verwijderd in cloud.tacx.com, et voila, issue solved.

[ Voor 40% gewijzigd door dnhelle op 11-02-2021 16:43 ]
Ik heb op dit moment ook Zwift & TR abonnementen, vond het ook leuk om even mee te doen met de Tour du Zwift. Daardoor is mijn trainingsplan op TR beetje in het slop geraakt, niet eens 3x per week een training gedaan, soms maar twee of zelfs maar één... Dan is het natuurlijk zonde van het geld en je trainingsprogramma. Ik vind TR sowieso wel aardig aan de prijs, gezien de redelijk "statische data" en features. Maar hou het komende maanden nog even aan.Sport_Life schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:47:
[...]
Ik heb TR juist weer opgepakt nadat ik een tijdje Zwift had gedaan. Merk bij mij wel dat TR meer motiveert met de trainingen (sweet spot 4x per week naast 2-3x hardlopen).
Overige is mijn VO2MAX sterk toegenomen sinds TR/Zwift.
Heb nu beide abonnementen maar dat voelt ook ergens weer een beetje zonde van het geld.
De wedstrijden van Zwift vind ik weer erg leuk, maar zijn vaak op lastige tijden . En wat voor mij een nadeel is , is dat ik nooit bij de eerste 10-20 zit.. Dat zou het wel veel leuker maken denk ik.
Als ik nu helemaal diep ga zit ik nog steeds ergens in de midden moot.
Ik ga nu weer helemaal terug opnieuw beginnen met SSBI ipv verder met build. En ik denk ook weer terug naar de 20 minuten ftp-test, dat ligt mij persoonlijk meer qua inspanning (alleen mentaal en de pacing vind ik wat moeilijker).
Inderdaad en dan zitten er misschien ook soms races bij waar het deelnemersveld iets minder is waardoor je wel hoger eindigt. Bij ZwiftNL bijvoorbeeld ligt het niveau nogal hoog, dat is nu alleen maar leuk omdat ik de mensen een beetje leer kennen.Smultie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:42:
[...]
Ik vind het fijne van Zwift juist dat je zo ongeveer op elk moment van de dag mee kunt doen met een race...
Daarom ben ik ook weer gestopt met het ZRL en WTRL circus, één semi-verplicht zwift tijdstip in de week is meer dan genoeg, zeker als het buitenfietsen langzamerhand weer meer gaat worden.
[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 11-02-2021 16:01 ]
En in de Tour du Zwift (geen echte race natuurlijk) is het niveau ook minder (of motivatie van deelnemers, geen idee) en omdat er geen categorieindeling is. Daar kan ik vaak voor mijn doen lekker meerijden, terwijl ik in andere races compleet zoek gereden word, zeker op het vlakke. Ook wel eens leuk om niet te hoeven strijden om niet laatste te wordenKluus schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:52:
[...]
Inderdaad en dan zitten er misschien ook soms races bij waar het deelnemersveld iets minder is waardoor je wel hoger eindigt. Bij ZwiftNL bijvoorbeeld ligt het niveau nogal hoog, dat is nu alleen maar leuk omdat ik de mensen een beetje leer kennen.
Net de gehypte Vacmaster binnengekregen, ben benieuwd! Ben klaar om van mijn sokken geblazen te worden en mijn FTP flink naar boven te schroeven met die superieure luchtstroom. Mocht dat qua FTP toch tegenvallen, zet ik hem achter me neer, heb ik tenminste wind mee.
Ha nice, ik moet zeggen dat ik het bijna koud heb sinds ik dat ding heb, maarja het is sinds die tijd ook een stuk kouder buiten natuurlijk...Reynouts schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:06:
[...]
En in de Tour du Zwift (geen echte race natuurlijk) is het niveau ook minder (of motivatie van deelnemers, geen idee) en omdat er geen categorieindeling is. Daar kan ik vaak voor mijn doen lekker meerijden, terwijl ik in andere races compleet zoek gereden word, zeker op het vlakke. Ook wel eens leuk om niet te hoeven strijden om niet laatste te worden
Net de gehypte Vacmaster binnengekregen, ben benieuwd! Ben klaar om van mijn sokken geblazen te worden en mijn FTP flink naar boven te schroeven met die superieure luchtstroom. Mocht dat qua FTP toch tegenvallen, zet ik hem achter me neer, heb ik tenminste wind mee.
Ik doe het ook beter op die tour de Zwift dingen inderdaad, maarja dan tel je ook mensen mee die normaal in de andere categorieën racen (en die zelfs helemaal niet racen) bij je relatieve positie. Voor je ego voelt het dan toch iets beter...
Die zFondo ritten liggen mij ook wel, sowieso gaan ritten van 2 uur of meer relatief wel goed bij mij vergeleken met die korte races van 1 uur of minder. En aangezien het mij in het echt ook om de langere ritten gaat is dat eigenlijk wel best zo.
[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 11-02-2021 16:16 ]
Haha, ja. De stap van de B's naar de A's is wel een stap zeg maar. Gister was een 'vlakke' etappe van 6 laps op de Champs Elysees, die achteraf helemaal niet zo vlak is. Het stuk over de kasseien loopt 3% op voor een paar honderd meter net als het viaduct, iets dat je aardig opbreekt als je op de limiet zit. Met een gemiddelde hartslag van 192 over de eerste 10 minuten kon je wel aardig stellen dat ik aan m'n limiet zat. De eerste 7 minuten waren dan ook zo'n 4.8-4.9 W/Kg gemiddeld.Michaelg schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:03:
@Ypuh Hoe ging je race van gisteren ? Zag aan de strava titel dat het wat tegenviel ?
Eenmaal gelost dan is het al snel weer een feest der herkenning met m'n vaste woensdagavond buddies (@Kluus is vaak de eerste die ik dan tegenkom
Hoe dan ook 10km later en met de gave om je zelf gewoon dom te houden, beste beentje maar weer voor gezet en wat op kop lopen duwen en sleuren. Uiteindelijk ging het in in de laatste 2 rondes wel weer lekker en dan wordt er ook in onze groep -wat inmiddels de 3e was- ook wel weer flink doorgereden.
Wat is er anders in de A's t.o.v. de B's?:
- De snelle stukken zijn gewoon heel veel sneller (5 W/Kg+ voor een paar minuten)
- De langzame renners zijn ook snel/rij je alleen niet los
- Er wordt nog steeds serieus gekoerst/sprint aan het einde wie de snelste van ons groepje is
- Als je lost valt het even stil, waar vooraan bij de B's het van start tot finish volle bak is
- Veel mensen die lossen rijden de race ook niet uit, gister zijn er maar zo'n 55 van de 90 gefinisht
Uiteindelijk vind ik het best wel leuk hoor. @Kluus en ik rijden niet achteraan en de B+ groep bestaat ook wel uit een mannetje of 15 (paar concullega's van de vorige groep reden nu nog een groep achter ons). Verder zie ik nog wel ruimte voor verbetering zoals gister in de 2e groep te finishen en is het linkerrijtje mogelijk. In een algemeen klassement is een plek in de top 30 misschien wel haalbaar (van de 100+ deelnemers). 2 vingers in de neus is het in ieder geval niet.
Mijn beeld zal idd wel vertekend zijn door de Zwiftnl races. Herken ook wel dat het niveau erg hoog ligt.Kluus schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:52:
[...]
Inderdaad en dan zitten er misschien ook soms races bij waar het deelnemersveld iets minder is waardoor je wel hoger eindigt. Bij ZwiftNL bijvoorbeeld ligt het niveau nogal hoog, dat is nu alleen maar leuk omdat ik de mensen een beetje leer kennen.
Daarom ben ik ook weer gestopt met het ZRL en WTRL circus, één semi-verplicht zwift tijdstip in de week is meer dan genoeg, zeker als het buitenfietsen langzamerhand weer meer gaat worden.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Connor van GCN heeft hier laatst een video over gemaakt over de fitness die hij verloren is sinds hij prof af is. Hij is nog maar 28 en reed in 2019 nog de Giro. Maar zijn 20m prestatie was al terug gevallen naar 381w bij 90kg. Voor een FTP moet je dat dan nog x0.95 doen en dan zit hij gewoon onder de 4 W/Kg. Dat terwijl hij (in tegenstelling tot Thomas Dekker) altijd is blijven fietsen en ook nog regelmatig tochten van een paar honderd kilometer maakt. Lijkt me ook geen type drank/feesten/drugs.Requiem19 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:50:
[...]
Die 355 was idd niet slecht, maar 320 ftp voor iemand die ooit zeer waarschijnlijk zeker wel 6,0 w/kg trapte (en nu dus op 3,9 w/kg zit) vond ik zelf niet 'zeer indrukwekkend'..
Denk voor sommige fietsers in dit topic ook wel (bijna) haalbaar.
Ben benieuwd of hij echt weer 5 W/Kg aantikt met een paar weken training, maar denk het niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 11-02-2021 18:57 ]
Alleen tochten maken van paar honderd km is nog niet voldoende om zijn high end fitness te behouden/onderhouden.Ypuh schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:48:
[...]
Dat terwijl hij (in tegenstelling tot Thomas Dekker) altijd is blijven fietsen en ook nog regelmatig tochten van een paar honderd kilometer maakt. Lijkt me ook geen type drank/feesten/drugs.
Ben benieuwd of hij echt weer 5 W/Kg aantikt met een paar weken training, maar denk het niet.
Zijn basis conditie is echter wel behouden en daardoor wellicht weer makkelijker om richting de 5wkg te komen.
Best herkenbaar verhaal @Ypuh, doe sinds kort mee bij de B, en waar ik bij C 'steevast' (heb pas een paar maanden Zwift
) voorin mee deed is het nu achterin hangen. Bij de start lukt het me nog een paar minuten om aan te blijven haken, maar waar bij de C na 2 minuutjes de echte vaart er wel uit is, blijft het bij B maar gaan. Gelukkig zijn er inderdaad groepjes om bij aan te kunnen haken, maar het is allemaal iets minder leuk als voorin meerijden.
verkeerde knopje. Oeps
[ Voor 95% gewijzigd door Michaelg op 11-02-2021 20:29 ]
Ja precies, korte termijn doel voor zwiftnl is gewoon plaatsjes opschuiven en proberen bij snellere groepen te blijven. Daarnaast komt het denk ik ook door het saaie parcours van gisteren dat iedereen even gedemotiveerd was. Op een parcours als vorige week krijg je dat binnen “ons” groepje toch alweer gelijk wat meer competitie is op de klimmetjes en om mensen bij te halen die toch wat verder mee hebben kunnen zitten. Dat maakt een heuvelachtig zwiftparcours wel leuker nadat je gelost bent dan een vlak criterium vind ik.Ypuh schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:11:
[...]
Uiteindelijk vind ik het best wel leuk hoor. @Kluus en ik rijden niet achteraan en de B+ groep bestaat ook wel uit een mannetje of 15 (paar concullega's van de vorige groep reden nu nog een groep achter ons). Verder zie ik nog wel ruimte voor verbetering zoals gister in de 2e groep te finishen en is het linkerrijtje mogelijk. In een algemeen klassement is een plek in de top 30 misschien wel haalbaar (van de 100+ deelnemers). 2 vingers in de neus is het in ieder geval niet.
Voor mezelf ook maar een kort verhaaltje opschrijven hoe het inmiddels gaat met het indoor trainen.
Ik heb een maand geleden een test gedaan bij een sportarts. Geen Vo2max test maar een (ouderwetse?) lactaattest. Dat was wel heel leerzaam. Die arts heeft me ook uitgelegd hoe je beter kan trainen welke verschillende blokken er zijn en welke intervallen je moet gebruiken. (Ik vond het trouwens echt een coole gast, waar mijn naaste omgeving bij mijn 75 kg met 190cm zich zorgen maakt dat ik nogal dun wordt zij hij gewoon keihard dat er nog wel 2, 3 kg alf moeten wil ik meedoen voor amateurwedstrijdjes, dat ligt meer in mijn straatje.)
Eigenlijk had de arts niets gezegd wat ik niet al wist maar door het face tot face te horen ipv videos op youtube komt het bij mij veel meer binnen.
De afgelopen 3 weken stonden voor mij dus in het teken van custom workouts in zwift twee keer in de week. dwz
1 keer in de week sweetspot @ 100% eerst 4*12 minuten daarna 4* 15 minuten en de laatste week 3 * 20 minuten waarvan de laatste echt zwaar is.
de andere intensieve training in de week vo2max blokken van 4-6* 5 minuten@ 115% Deze is ten alle tijden intensief.
de andere sessies ( voornamelijk buiten fietsen) proberen in mijn zone 2 (op hartslag) te blijven, wat nog best wel langzaam en lastig is in het heuvelland. Dit is belangrijk om de intervalsessies echt te kunnen knallen.
Tot nu toe heeft dit na 3 weken een vooruitgang gebracht van 10 watt op de ramp test(not very impressed) . en wat belangrijker is ik heb de zwift races gelaten voor wat ze waren, maar in mijn rustweek een zwiftrace kunnen inplannen en echt eindelijk bij de A categorie in het peloton kunnen blijven, overigens nog steeds zonder relevant te zijn in de race maar het voelde als een overwinning.
Wordt vervolgd.
Ik heb een maand geleden een test gedaan bij een sportarts. Geen Vo2max test maar een (ouderwetse?) lactaattest. Dat was wel heel leerzaam. Die arts heeft me ook uitgelegd hoe je beter kan trainen welke verschillende blokken er zijn en welke intervallen je moet gebruiken. (Ik vond het trouwens echt een coole gast, waar mijn naaste omgeving bij mijn 75 kg met 190cm zich zorgen maakt dat ik nogal dun wordt zij hij gewoon keihard dat er nog wel 2, 3 kg alf moeten wil ik meedoen voor amateurwedstrijdjes, dat ligt meer in mijn straatje.)
Eigenlijk had de arts niets gezegd wat ik niet al wist maar door het face tot face te horen ipv videos op youtube komt het bij mij veel meer binnen.
De afgelopen 3 weken stonden voor mij dus in het teken van custom workouts in zwift twee keer in de week. dwz
1 keer in de week sweetspot @ 100% eerst 4*12 minuten daarna 4* 15 minuten en de laatste week 3 * 20 minuten waarvan de laatste echt zwaar is.
de andere intensieve training in de week vo2max blokken van 4-6* 5 minuten@ 115% Deze is ten alle tijden intensief.
de andere sessies ( voornamelijk buiten fietsen) proberen in mijn zone 2 (op hartslag) te blijven, wat nog best wel langzaam en lastig is in het heuvelland. Dit is belangrijk om de intervalsessies echt te kunnen knallen.
Tot nu toe heeft dit na 3 weken een vooruitgang gebracht van 10 watt op de ramp test(not very impressed) . en wat belangrijker is ik heb de zwift races gelaten voor wat ze waren, maar in mijn rustweek een zwiftrace kunnen inplannen en echt eindelijk bij de A categorie in het peloton kunnen blijven, overigens nog steeds zonder relevant te zijn in de race maar het voelde als een overwinning.
Wordt vervolgd.
@blauwester Bedoel je met een lactaattest dat ze op meerdere momenten je bloed geprikt hebben om te zien hoeveel lactaar er in je bloed aanwezig was?
@Michaelg Ja, in stappen van 30 watt en 5 minuten beginnend bij 110 Watt word je lactaat door middel van een bloedprik gemeten.
In mijn geval betekende dat dat t eerst naar beneden ging.(herstelzone)
Daarna langzaam omhoog (zone 1)
Dan zit er een knik in naar iets steiler (zone 2)
Dan schiet hij omhoog (zone 3)
Het interessante is ook dat ik mijn lactaat tot 14 mmol/ml kon brengen en die arts aangaf dat als hij betere wielrenners behandeld die een lactaat van tot 25 mmol/ml kunnen tolereren. Daar is dus ook nog winst te behalen. Hoe diep kan je gaan zeg maar.
In mijn geval betekende dat dat t eerst naar beneden ging.(herstelzone)
Daarna langzaam omhoog (zone 1)
Dan zit er een knik in naar iets steiler (zone 2)
Dan schiet hij omhoog (zone 3)
Het interessante is ook dat ik mijn lactaat tot 14 mmol/ml kon brengen en die arts aangaf dat als hij betere wielrenners behandeld die een lactaat van tot 25 mmol/ml kunnen tolereren. Daar is dus ook nog winst te behalen. Hoe diep kan je gaan zeg maar.
Mooi dat je zowel de aerobe als de anaerobe drempel hebt bepaald. Vaak wordt de aerobe geschat obv de anaerobe, als je hem zo bepaald weet je zekerder waar deze ligt.
If you can see, look. If you can look, observe
Ik heb Zwift bijna uitgespeeld, moet alleen de Four Horsemen nog.. nu zou ik die graag in een group ride doen, maar waar vind ik dit soort rides? Ze komen volgens mij niet echt voorbij in de Zwift events?
Ze mogen wel eens met nieuwe routes gaan komen. Die 4 mini stukjes van een paar weken geleden zet geen zoden aan de dijk voor de betalende gebruikers.DeFeCt schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:50:
Ik heb Zwift bijna uitgespeeld, moet alleen de Four Horsemen nog.. nu zou ik die graag in een group ride doen, maar waar vind ik dit soort rides? Ze komen volgens mij niet echt voorbij in de Zwift events?
In het begin reed ik nieuwe routes voor de xp en klimmetjes voor de drops. Inmiddels heb ik de Aeroad met DT-swisswielen en twee klimfietsen dus maakt het mij allemaal niets meer uit. Ik doe mijn training dus al een week op de vulkaan. Van mij hoeven er geen nieuwe routes in Watopia komen een paar aardige bekende routes uit de echte wereld zou leuk zijn. Maar zelfs die rij ik nooit uit omdat ik na 1,5 uur mijn training wel klaar heb.jspr schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:37:
[...]
Ze mogen wel eens met nieuwe routes gaan komen. Die 4 mini stukjes van een paar weken geleden zet geen zoden aan de dijk voor de betalende gebruikers.
Ik heb hem gister bijna geheel gedaan. Ik had een training van 2:45u op het programma staan. Maar de tijd was op en de route nog niet. Ik moest nog 15km.DeFeCt schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:50:
Grappig genoeg zat ik er tijdens die rit net aan te denken; zal Zwift een endscreen hebben, waarin staat dat het spel uitgespeeld is?
Ze mogen heel Zwift wel eens speelbaar maken. Het enige bestaansrecht van Zwift is de enorme userbase. Toevallig is dat alleen wel de belangrijkstejspr schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:37:
[...]
Ze mogen wel eens met nieuwe routes gaan komen. Die 4 mini stukjes van een paar weken geleden zet geen zoden aan de dijk voor de betalende gebruikers.
Voor routes uit de echte wereld moet je een andere game hebben toch?Fisico schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:45:
[...]
In het begin reed ik nieuwe routes voor de xp en klimmetjes voor de drops. Inmiddels heb ik de Aeroad met DT-swisswielen en twee klimfietsen dus maakt het mij allemaal niets meer uit. Ik doe mijn training dus al een week op de vulkaan. Van mij hoeven er geen nieuwe routes in Watopia komen een paar aardige bekende routes uit de echte wereld zou leuk zijn. Maar zelfs die rij ik nooit uit omdat ik na 1,5 uur mijn training wel klaar heb.
Ik vind de Epic KOM een heerlijke klim. Loopt goed en is nooit echt stijl. Alleen de Radio Tower dan wel overslaan...
of is het net als met games vroeger en staat de telling weer op nulMrBarBarian schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:11:
Grappig genoeg zat ik er tijdens die rit net aan te denken; zal Zwift een endscreen hebben, waarin staat dat het spel uitgespeeld is?
Klopt maar als ze dan Ventop maken, dan kan een andere klim ook wel of de finale van L-B-L bijvoorbeeld. Epic KOM zonder Radio Tower is zeker fijn. Verder maakt het mij allemaal weinig uit, ik ren ook al 6 jaar dezelfde twee rondjes door Utrecht.Voor routes uit de echte wereld moet je een andere game hebben toch?
Ik vind de Epic KOM een heerlijke klim. Loopt goed en is nooit echt stijl. Alleen de Radio Tower dan wel overslaan...
Je kan bij zwifthacks events filteren op de route:DeFeCt schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:50:
https://zwifthacks.com/app/events/
Als ik daar filter op "Four Horsemen" komt al direct naar boven rollen dat Zwift NL hem morgen gaat rijden:
https://www.zwift.com/events/view/1708826?__znl=en-eu
https://zwiftpower.com/events.php?zid=1708826
Succes met het uitspelen
Edit: oja, en op zwiftpower kan je het ook filteren: https://www.zwiftpower.com/events.php
[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 12-02-2021 16:43 ]
Eerder was er iemand die de Vacmaster op zijn hoofd gericht had. Schijnt toch best veel te schelen als je een ventilator direct op je hoofd gericht hebt:
:strip_exif()/f/image/wFjmFLnltvhVSXHuo0V6m1Mf.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien toch maar een tweede Vacmaster bestellen dan 😅.
:strip_exif()/f/image/wFjmFLnltvhVSXHuo0V6m1Mf.jpg?f=fotoalbum_large)
Thanks! Gaat dan zeker lukkenKluus schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:40:
[...]
Je kan bij zwifthacks events filteren op de route:
https://zwifthacks.com/app/events/
Als ik daar filter op "Four Horsemen" komt al direct naar boven rollen dat Zwift NL hem morgen gaat rijden:
https://www.zwift.com/events/view/1708826?__znl=en-eu
https://zwiftpower.com/events.php?zid=1708826
Succes met het uitspelen
Edit: oja, en op zwiftpower kan je het ook filteren: https://www.zwiftpower.com/events.php
Die filter heb ik nog niet gevonden... Staat alleen aan bij workouts denk ik?DeFeCt schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:18:
[...]
Thanks! Gaat dan zeker lukkenStay together mode lijkt bij geen enkele ride aan te staan?
Denk dat je nog een eindbaas moet verslaan, door met fietsonderdelen of zo te gooienMrBarBarian schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:11:
Exact expert nodig?
Werkt heel goed ja, maar ik had wel last van kriebel hoest en wat slijm de volgende dag.Michaelg schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:04:
Eerder was er iemand die de Vacmaster op zijn hoofd gericht had. Schijnt toch best veel te schelen als je een ventilator direct op je hoofd gericht hebt:
[Afbeelding]
Ik heb 1x zonder een fan gezwift en vond het echt niet vol te houden. Sinds dien altijd een fan gericht op mijn gezicht.Michaelg schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:04:
[Afbeelding]
Zonder is inderdaad niet te doen.. maar ik vraag me af wat beter is als je maar 1 (grote?) fan hebt.. enkel je hoofd of enkel je bovenlichaam?à bloc schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:36:
[...]
Ik heb 1x zonder een fan gezwift en vond het echt niet vol te houden. Sinds dien altijd een fan gericht op mijn gezicht.
Zelf heb ik de vacmaster op mijn bovenlichaam en een kleinere dan op mijn hoofd.
Zou beide niet willen missen, maar als het zou moeten zou ik eerder de vacmaster zou laten staan. Die is echt te sterk op mijn hoofd dus op volle kracht effectiever op mijn bovenlichaam (denk ik).
Als er ooit 1 kapot gaat zal ik eens experimenteren, zolang ze beide werken geniet ik van genoeg koeling
Ik heb dit een keer getest en vond een fan op mijn bovenlichaam fijn, maar voor mijn gevoel meer efficiënt. Ik denk zelf dat dit per persoon ook verschillend is waar ze verkoeling nodig hebben.Prulleman schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:53:
[...]
Zonder is inderdaad niet te doen.. maar ik vraag me af wat beter is als je maar 1 (grote?) fan hebt.. enkel je hoofd of enkel je bovenlichaam?
Zelf heb ik de vacmaster op mijn bovenlichaam en een kleinere dan op mijn hoofd.
Zou beide niet willen missen, maar als het zou moeten zou ik eerder de vacmaster zou laten staan. Die is echt te sterk op mijn hoofd dus op volle kracht effectiever op mijn bovenlichaam (denk ik).
Als er ooit 1 kapot gaat zal ik eens experimenteren, zolang ze beide werken geniet ik van genoeg koeling
Trainerroad heeft een nieuwe podcast serie genaamd science of getting faster. De eerste aflevering gaat over warmte en training.
In deze serie interviewen ze de schrijver van een aantal onderzoeken mbt heat training.
De wetenschapper legt ook uit hoe koelen van je lichaam exact werkt. Daarbij merkt hij op dat iedere druppel zweet die op de grond valt, niet heeft bijgedragen aan het koelen van je lichaam. Dus voor een ieder die na een indoor sessie een plas op de grond heeft liggen: je hebt te weinig gekoeld.
Linkje naar de podcast:
https://podcasts.apple.co...552970725?i=1000508384736
In deze serie interviewen ze de schrijver van een aantal onderzoeken mbt heat training.
De wetenschapper legt ook uit hoe koelen van je lichaam exact werkt. Daarbij merkt hij op dat iedere druppel zweet die op de grond valt, niet heeft bijgedragen aan het koelen van je lichaam. Dus voor een ieder die na een indoor sessie een plas op de grond heeft liggen: je hebt te weinig gekoeld.
Linkje naar de podcast:
https://podcasts.apple.co...552970725?i=1000508384736
Ik heb sinds er sinds vorige week ook een Vacmaster bij en had deze vrijdag recht van voren op mijn hoofd gericht. Met contactlenzen in bleek dat niet echt fijn. Vandaag heb ik hem schuin vanaf rechts gezet in stand 2 en mijn Bestron vanaf links in de hoogste stand. Normaal gesproken lag er altijd een plas naast mijn fiets aan de rechterkant maar dit keer is het droog gebleven.Michaelg schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:04:
Vandaag een 160km groepsrit gedaan, uiteindelijk liepen na 135km de benen ineens echt vol en kon ik de groep niet meer volgens. Daarvoor was ik er al een keer afgereden maar kon nog terug gebracht worden. Wellicht had ik onderweg niet aan de tussensprintjes moeten meedoen. Uiteindelijk met hangen en wurgen wel de rit uitgereden en daarna nog een klein uurtje met flink pijn in mijn benen gezeten, maar nu wel een voldaan gevoel.
In de door @Michaelg gelinkte podcast beschrijven ze het wel wat beter dan alleen een goede ventilator. In het koelen is de luchtstroom maar één van de factoren. Je moet daarnaast de ruimte waarin je fietst koel houden en de luchtvochtigheid laag. Dat gaat je met alléén een krachtige ventilator en luchtcirculatie niet lukken. Vochtige lucht afvoeren door ventilatie of luchtvochtigheid d.m.v. een airco verlagen. Airco heeft als voordeel dat je daarmee ook de temperatuur kunt verlagen. Nadeel wel dat het een dure oplossing is wanneer je dat puur voor indoorfietsen gaat aanleggen.
Alleen zijn dat dan wel de meest belangrijke factoren. Zonder lucht stroom is er geen koeling. Simple as that.
En als je een beetje ventilatie in je huis hebt, of ieder geval aanvoer van frisse lucht. Mag ik hopen dat je geen 100% luchtvochtigheid gaat behalen.
Alleen een koele ruimte dmv airco is dus nutteloos, omdat er vlak bij je lichaam (zonder lucht stroom) dus een zeer dichte luchtvochtigheid ontstaat waardoor je nog minder effectief kunt koelen.
En als je een beetje ventilatie in je huis hebt, of ieder geval aanvoer van frisse lucht. Mag ik hopen dat je geen 100% luchtvochtigheid gaat behalen.
Alleen een koele ruimte dmv airco is dus nutteloos, omdat er vlak bij je lichaam (zonder lucht stroom) dus een zeer dichte luchtvochtigheid ontstaat waardoor je nog minder effectief kunt koelen.
ik denk dat je mijn post niet begrijpt aangezien ik nergens suggereer dat de airco een ventilator zou kunnen vervangen. Jouw opmerking 'Simple as that" suggereert dat alleen luchtstroom zou volstaan. Je laatste zin geldt niet alleen vlak op je huid maar effectief voor de hele ruimte waarin je indoor fietst en dat is enige wat ik probeerde duidelijk te maken.Michaelg schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:22:
Alleen zijn dat dan wel de meest belangrijke factoren. Zonder lucht stroom is er geen koeling. Simple as that.
Er is een artikel geschreven waarin Kittel's vermogensdata gepubliceerd en geanalyseerd wordt van de TdF van 2013, 2014, 2016 en 2017. Opvallend is dat hij ca. 89-90kg woog en een FTP had van 431w, wat neerkomt op 'maar' 4,9 W/Kg (ter vergelijking, Froome z'n FTP ligt zo rond de 419w en die van Dumoulin op 417w, maar dan bij 69/70kg). De 3s piek van Kittel lag echter wel op 1.940w.
Door het relatief lage W/Kg wordt gesteld dat een gronde ronde voor sprinters relatief zwaar is, ook al eindigen ze in de laatste 5% van het GC. Met name de bergetappes moeten ze gewoon in het rood rijden om binnen tijd binnen te komen, om vervolgens een dag later hun max output weer te leveren.
Wel interessant om ook een keer het sprintersperspectief te zien op real world data. Eerder was er al eens een artikel over "De man van 5,9 W/Kg bergop", oftewel Dumoulin zijn prestaties in de Giro en Tour.
In het epo tijdperk waren de FTP waardes pas echt absurd. Lance Armstrong had een FTP van 495w bij 72kg (6,9 W/Kg) en Indurain een FTP van 510w(!!!!) bij 81kg (6,3 W/Kg). Specialisten geven aan dat het natuurlijke limiet zo rond de 6,4 W/Kg ligt. Dat betekent dat er nog wel een beetje ruimte zit boven Froome en Dumoulin, maar hopelijk zien we die epo-tijd nooit meer terug.
Door het relatief lage W/Kg wordt gesteld dat een gronde ronde voor sprinters relatief zwaar is, ook al eindigen ze in de laatste 5% van het GC. Met name de bergetappes moeten ze gewoon in het rood rijden om binnen tijd binnen te komen, om vervolgens een dag later hun max output weer te leveren.
Wel interessant om ook een keer het sprintersperspectief te zien op real world data. Eerder was er al eens een artikel over "De man van 5,9 W/Kg bergop", oftewel Dumoulin zijn prestaties in de Giro en Tour.
In het epo tijdperk waren de FTP waardes pas echt absurd. Lance Armstrong had een FTP van 495w bij 72kg (6,9 W/Kg) en Indurain een FTP van 510w(!!!!) bij 81kg (6,3 W/Kg). Specialisten geven aan dat het natuurlijke limiet zo rond de 6,4 W/Kg ligt. Dat betekent dat er nog wel een beetje ruimte zit boven Froome en Dumoulin, maar hopelijk zien we die epo-tijd nooit meer terug.
Zat Big Mig mooi binnen de natuurlijke grenzen en is ook nooit gepakt op dopingYpuh schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:05:
Na 12 weken zwoegen heb ik vandaag de laatste rit van het Build Me Up trainingsplan afgemaakt op Zwift: de FTP test. In 12 weken tijd van 300W naar 327W gegaan, dus al met al erg tevreden.
Mijn vraag gaat echter over mijn absurd hoge hartslag. Ik heb het idee dat ik mijzelf dermate hard kan pushen, dat ik er een beetje aan twijfel of het wel gezond is. Zo ook vandaag: gemiddelde hartslag van 194bpm over 20 minuten, en ook last van een bloedsmaak (ijzer?) tegen het einde:
/f/image/SAq9hellSO6T01EO6yfmcD6Y.png?f=fotoalbum_large)
Dit alles gemeten met een Wahoo Tickr, die vrij consistent is met andere hartslagbanden die ik heb geprobeerd. Verder ben ik 30 jaar oud, dus de maximale hartslag van 205 is al bovennormaal hoog volgens mij.
Kan iemand mij vertellen of deze (langdurige) hoge hartslag kwaad kan?
Mijn vraag gaat echter over mijn absurd hoge hartslag. Ik heb het idee dat ik mijzelf dermate hard kan pushen, dat ik er een beetje aan twijfel of het wel gezond is. Zo ook vandaag: gemiddelde hartslag van 194bpm over 20 minuten, en ook last van een bloedsmaak (ijzer?) tegen het einde:
/f/image/SAq9hellSO6T01EO6yfmcD6Y.png?f=fotoalbum_large)
Dit alles gemeten met een Wahoo Tickr, die vrij consistent is met andere hartslagbanden die ik heb geprobeerd. Verder ben ik 30 jaar oud, dus de maximale hartslag van 205 is al bovennormaal hoog volgens mij.
Zoals gezegd: het is heel erg persoonlijk. Zo had ik laatst een Zwift activiteit van bijna 50 minuten met een gemiddelde hartslag van 193 en een max van 203. En ik ben dus bijna 39 jaar oud. Weliswaar geen last van een bloedsmaak, maar wel van een soort terpentine achtige geur in de neus na afloop.bartosiej schreef op zondag 14 februari 2021 @ 00:01:
Ik heb ook wel eens een rondje buiten gefietst en daar maximaal gegaan: meer dan 20 minuten een hartslag van 210+. Toen ik daarna afstapte, voelde ik mij wel misselijk worden. En dit heb ik niet alleen met fietsen: ik heb met hardlopen ook wel eens activiteiten gehad met een gemiddelde hartslag van 199.
Of het goed of fout is? Geen idee. Ik heb hier mijn hele leven al "last" van. Van jongs af aan, zelfs met 5x per week serieus sporten had ik al een hoge hartslag. Tegen mij wordt altijd gezegd dat ik waarschijnlijk een klein hart heb die dus meer moet werken. Ik heb geen enkele lichamelijke klacht, ik leef nog steeds en heb nooit het idee of gevoel gehad dat het fout gaat.
De geur van terpetine/ammonia die je ruikt komt doordat je proteine aan het verbranden bent. Iets wat je zoveel mogelijk wilt vermijden. Dus ik zou meer carbs nemen tijdens dit soort ritjes.
Bloedsmaak / metaal komt door een erg hoge bloeddruk waardoor er hele kleine vaatjes gescheurd zijn en dit bloed komt in de baan van je ademhaling. Er komt niet daadwerkelijk bloed in je mond, maar de lucht is er zo dicht langsop gegaan waardoor je het wel zo proef.
Ik heb gisteren voor het eerst een 20 min test gedaan IPV een ramp test. Puur uit nieuwsgierigheid.
TLDR : van 303 naar 313 en een kilo lichter. 4.23WKg. En mentaal is een test nog steeds zwaarder dan fysiek.
Mijn laatste ftp stond op 303 en voor me gevoel had ik in de laatste week wel een paar % over. Dus ik probeerde van te voren te mikken op een ftp van 310. Dit zou betekenen dat ik 325 watt over 20 minuten moest trappen.
De eerste 5 minuten voelde goed maar me hr ging al door het dak heen. Normaal gesproken als ie over de 170 gaat kan ik dit niet lang volhouden. Na 5 minuten zat deze al op 175. Twijfel sloeg toe en het geloof zakte wat weg. Me benen voelde echter niet aan alsof ze ieder moment ermee wilde stoppen dus met mezelf afgesproken om door te gaan tot minuut tien met 328 avg. Bij minuut tien was de hr nog steeds 175 en benen begonnen echt heel slecht te voelen.
Vanaf hier besloten om het per 2 minuten aan te kijken. Langere efforts als deze zijn vaak erg mentaal zwaar en als je dat weet, kun je jezelf dat ook wel vertellen. Na minuut 16 stond ik op het punt van terug schakelen. Nog steeds 328 avg maar voor me gevoel kon ik niet meer. Op dit moment de bewuste keuze gemaakt om het uit te gaan zingen met 328 watt. Ik zou liever nu in minuut 19 ontploffen dan nu nog terug schakelen naar aan lager wattage en vervolgens lager te scoren. Uiteindelijk weet ik zelfs in de laatste minuut nog wat bij te zetten en tik ik de 329 avg aan. FTP van 303 naar 313. Ook een kilo lichter dus nu 4.23 W/KG. Echt heel erg blij met dit resultaat.
Aankomende periode (6weken) staan in het teken van vo2max sessies en over/unders. Heb er zin in 🥳🥳.
Bloedsmaak / metaal komt door een erg hoge bloeddruk waardoor er hele kleine vaatjes gescheurd zijn en dit bloed komt in de baan van je ademhaling. Er komt niet daadwerkelijk bloed in je mond, maar de lucht is er zo dicht langsop gegaan waardoor je het wel zo proef.
Ik heb gisteren voor het eerst een 20 min test gedaan IPV een ramp test. Puur uit nieuwsgierigheid.
TLDR : van 303 naar 313 en een kilo lichter. 4.23WKg. En mentaal is een test nog steeds zwaarder dan fysiek.
Mijn laatste ftp stond op 303 en voor me gevoel had ik in de laatste week wel een paar % over. Dus ik probeerde van te voren te mikken op een ftp van 310. Dit zou betekenen dat ik 325 watt over 20 minuten moest trappen.
De eerste 5 minuten voelde goed maar me hr ging al door het dak heen. Normaal gesproken als ie over de 170 gaat kan ik dit niet lang volhouden. Na 5 minuten zat deze al op 175. Twijfel sloeg toe en het geloof zakte wat weg. Me benen voelde echter niet aan alsof ze ieder moment ermee wilde stoppen dus met mezelf afgesproken om door te gaan tot minuut tien met 328 avg. Bij minuut tien was de hr nog steeds 175 en benen begonnen echt heel slecht te voelen.
Vanaf hier besloten om het per 2 minuten aan te kijken. Langere efforts als deze zijn vaak erg mentaal zwaar en als je dat weet, kun je jezelf dat ook wel vertellen. Na minuut 16 stond ik op het punt van terug schakelen. Nog steeds 328 avg maar voor me gevoel kon ik niet meer. Op dit moment de bewuste keuze gemaakt om het uit te gaan zingen met 328 watt. Ik zou liever nu in minuut 19 ontploffen dan nu nog terug schakelen naar aan lager wattage en vervolgens lager te scoren. Uiteindelijk weet ik zelfs in de laatste minuut nog wat bij te zetten en tik ik de 329 avg aan. FTP van 303 naar 313. Ook een kilo lichter dus nu 4.23 W/KG. Echt heel erg blij met dit resultaat.
Aankomende periode (6weken) staan in het teken van vo2max sessies en over/unders. Heb er zin in 🥳🥳.
Mooie waardes. Voor wat betreft hartslag, die banden van Garmin en Wahoo zijn <1% nauwkeurig.bartosiej schreef op zondag 14 februari 2021 @ 00:01:
Ter referentie: Ik ben ook 30 en mijn hoogst gemeten hartslag 2 jaar terug aan het begin van het seizoen was 209. Beetje afhankelijk hoe fit ik ben (hoe fitter hoe lager), is 200-205 altijd wel mogelijk maar niet makkelijk. Er maar weinig keren dat ik het ook daadwerkelijk haal -misschien 4-5x per seizoen- omdat je dan al ver voorbij je functionele vermogen/omslagpunt zit. De keren dat het echt zin heeft om 195> te gaan is een lange sprint aan het einde van een zware rit of bij de top van een klimmetje toch aan te blijven haken. Anders heeft zo lang in de verzuring rijden vooral een negatieve impact op de algehele rit (van een 200+ waarde herstel ik tijdens het fietsen niet meer zo).
Een klein hart lijkt me ook niet aan de orde trouwens, ik heb een rusthartslag van +/- 42/43, dus gewoon een brede range. Zo lang je een goede warm up/cool down doet kan het verder weinig kwaad. Veel (oud-)profs doen het dagelijks en zijn er oud mee geworden. Wel moet je je zware inspanningen afwisselen met duurtrainingen. Altijd fietsen rond het omslagpunt word je niet sneller van, je verband alleen veel calorieën.
[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 14-02-2021 09:45 ]
Interessant. Met bovenstaand in gedachten heb ik gisteren een lange sweetspot sessie met shirt aan gedaan. Normaal gaat dat shirt na de warmin-up uit en draag ik alleen een bib, maar op zich is een doorweekt shirt een betere cooler. Ik ga het vandaag ook nog eens proberen in een meer heftige vo2max sessie.Michaelg schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:35:
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
wel knap dat je dan nog tempo blijft maken, bij het hardlopen kost die geur mij 10 - 15 seconden per kilometer. Ik heb er vooral in de winter last van, omdat ik door de kou meer energie gebruik dan normaal.GertjanO schreef op zondag 14 februari 2021 @ 00:42:
[...]
Zoals gezegd: het is heel erg persoonlijk. Zo had ik laatst een Zwift activiteit van bijna 50 minuten met een gemiddelde hartslag van 193 en een max van 203. En ik ben dus bijna 39 jaar oud. Weliswaar geen last van een bloedsmaak, maar wel van een soort terpentine achtige geur in de neus na afloop.
@Prulleman
YouTube: The Problem With TrainerRoad Training Plans
Dat Zwift trainingsschema's niet optimaal waren, wisten we al.
Trainerroad is blijkbaar ook niet helemaal conform de laatste wetenschappelijke consensus opgesteld.
Trainerroad is blijkbaar ook niet helemaal conform de laatste wetenschappelijke consensus opgesteld.
Disclaimer:Smultie schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:26:
@Prulleman
Gemaakt door Dylan die zijn eigen trainings plannen verkoopt....
Fair point!Michaelg schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:30:
[...]
Disclaimer:
Gemaakt door Dylan die zijn eigen trainings plannen verkoopt....
Hij komt vrij objectief op me over, maar je hebt gelijk.
Probleem een beetje is dat er voor iedere vorm van training wel een studie te vinden is waar een groep beter op reageer dan een andere vorm van training.
Dylan is bijvoorbeeld echt een groot fan van polarized training. En in iedere video die hij maakt komt dit weer goed naar boven.
Tevens is hij zeer selectief in het delen van de informatie. Zo haalt hij in de eerste studie wel de totale trainings tijd naar voren (omdat het positief is voor pol) maar verteld hij ze niet van de overige studies (terwijl het in die studies juist gaat over atleten die 15h of meer trainen). Nja dan daalt bij mij de algemene geloofwaardigheid wel.
Dylan is bijvoorbeeld echt een groot fan van polarized training. En in iedere video die hij maakt komt dit weer goed naar boven.
Tevens is hij zeer selectief in het delen van de informatie. Zo haalt hij in de eerste studie wel de totale trainings tijd naar voren (omdat het positief is voor pol) maar verteld hij ze niet van de overige studies (terwijl het in die studies juist gaat over atleten die 15h of meer trainen). Nja dan daalt bij mij de algemene geloofwaardigheid wel.
Ja, op deze manier "Science" gebruiken is precies ook waar het mis gaat bij veel youtube/facebook gezeik over corona PCR en dergelijke. Dit is wetenschappelijk niets waard. Wil niet zeggen dat er niets van klopt, maar je kan niet zo cherry picken om je mening te ondersteunen en dan je mening tot feit promoveren.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
@Michaelg leuk punt, is ook het eerste in z’n blog wat hij aangeeft wat de standaard reactie zal zijn
Toch brengen dit soort blogs meer informatie en verduidelijking dan een standaard ‘all over the place’ Zwift plan, wat vaak geen plan is. Heb de Absa Cape Epic training gedaan en netto 0 verhoging in de fitness.
Nu mbv Dylan en andere platforms zoals GCN enkele trainingen voor mezelf aangemaakt om hiit te doen. De versies van Dylan kan ik dan met intervals.icu terugkijken als erg goede trainingen (tankje leeg) en de GCN trainingen hebben wat finetuning nodig of doen niet zo veel. Of polarized trainingen juist zijn kan ik als leek niet zeggen, maar ze voelen wel goed. Of het me in maart/april, wanneer het buiten seizoen met lange tochten weer start gaat, me fitter van start gaat of dat met een andere manier beter was geweest weet ik niet. Maar nogmaals, vooralsnog voelen ze fijn en zegt de data me dat het ook juist is.
Alleen saaie 3 uur duur ritten op de Tacx blijven niet m’n hobby; na een uur is de lol er echt vanaf
Toch brengen dit soort blogs meer informatie en verduidelijking dan een standaard ‘all over the place’ Zwift plan, wat vaak geen plan is. Heb de Absa Cape Epic training gedaan en netto 0 verhoging in de fitness.
Nu mbv Dylan en andere platforms zoals GCN enkele trainingen voor mezelf aangemaakt om hiit te doen. De versies van Dylan kan ik dan met intervals.icu terugkijken als erg goede trainingen (tankje leeg) en de GCN trainingen hebben wat finetuning nodig of doen niet zo veel. Of polarized trainingen juist zijn kan ik als leek niet zeggen, maar ze voelen wel goed. Of het me in maart/april, wanneer het buiten seizoen met lange tochten weer start gaat, me fitter van start gaat of dat met een andere manier beter was geweest weet ik niet. Maar nogmaals, vooralsnog voelen ze fijn en zegt de data me dat het ook juist is.
Alleen saaie 3 uur duur ritten op de Tacx blijven niet m’n hobby; na een uur is de lol er echt vanaf
[ Voor 5% gewijzigd door Holk op 14-02-2021 19:01 ]
Na (bijna) zes weken de Base training in TrainerRoad opnieuw een FTP test gedaan vanochtend. Kerstkilo's zijn er inmiddels af en merkte al dat de sessies niet super zwaar waren. FTP is van 211 naar 232 gegaan, dus komende weken zullen de sessies wel wat zwaarder zijn denk ik. Doel is vooral afvallen, ben nu ~89 en wil toch wel op of onder de 80 uitkomen met mijn 1.77... Slow en steady zal dat wel worden, maar dat is niet erg. Merk wel dat ik het structureel trainen met TR fijn vindt, maar binnenkort wordt het weer (waarschijnlijk 100%) buien fietsen. Daar heb ik alleen cadans en hartslag (naast snelheid) en geen powermeter. Kan het wel enigszins inschatten denk ik maar zal minder efficiënt zijn. Uiteindelijk moet je natuurlijk gewoon meer calorieën verbranden dan dat er in gaan...
Of gewoon een grote ruimte, dat scheelt ook enorm. Ik fiets in de garage, en met de deur en het dakraam op een kier, is het met een normale grote ventilator goed te doen vind ik.BartNL schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:02:
In de door @Michaelg gelinkte podcast beschrijven ze het wel wat beter dan alleen een goede ventilator. In het koelen is de luchtstroom maar één van de factoren. Je moet daarnaast de ruimte waarin je fietst koel houden en de luchtvochtigheid laag. Dat gaat je met alléén een krachtige ventilator en luchtcirculatie niet lukken. Vochtige lucht afvoeren door ventilatie of luchtvochtigheid d.m.v. een airco verlagen. Airco heeft als voordeel dat je daarmee ook de temperatuur kunt verlagen. Nadeel wel dat het een dure oplossing is wanneer je dat puur voor indoorfietsen gaat aanleggen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
hmm, ja, al wat goede dingen over gezegd voor mij..Smultie schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:26:
@Prulleman
Er zitten een aantal zaken in die waar zijn, maar er worden teveel dingen net uit verband gehaald of minder genuanceerd verteld.
bv
- 1e statement, "countless people overtrained, burn out". Als je dan bedenkt hoevaak ze Low volume aanranden,of in ieder geval een stap volume minder dan dat je denkt, dan is dit meer user error.
Verder train je behoorlijk op de grens om het maximale eruit te halen (zelfs met low volume), dat betekend dat je ook jezelf in de gaten moet houden. Dat is niet makkelijk en wellicht zit daar nog het grootste punt voor verbetering in TR, een soort overtraining alert.
- high volume is too much, klopt, zijn maar weinig mensen die dit aankunnen, eerder pro level, maar die zullen een echte coach hebben, dus dit is inderdaad een vreemde eend in de bijt.
Maar het belangrijkste is dat er een vergelijking wordt gemaakt tussen polarized en sweet spot. Er is eerder een soort "TR Bash" video geweest met eenzelfde vergeljking. Maar TR is niet enkel Sweet Spot..
De vergelijking SS vs Pol. is dus niet gelijk aan TR vs Pol.
bv deel 2 van mijn build blok:
/f/image/wosLokK6NyVcGYpZYpbctG4w.png?f=fotoalbum_large)
Hier zit geen seconde Sweet Spot in. 1e week is nog recovery, dan 20 minute test en zijn het enkel sub threshold (95-99), net boven threshold en VO2Max workouts.
De vergelijking tussen SS en Pol is dus simpel weg niet van toepassing.
Vervolgens gaat het nog verder met teveel intensiteit is niet goed.. maar dan is het nog steeds geen vergelijking met een volledig TR plan, met Base, Build, Specialty, de combinatie van die 3 zou je moeten vergelijken VS Polarized. (en dat is lastig en komt misschien tot dezelfde conclusie, maar ... who knows, niet met deze lijst aan "feiten".
Verder zou het goed kunnen dat Pol beter is, maar persoonlijk haal ik met weinig volume (2020 was gemiddeld 5 uur fietsen per week) toch aardige gains. Ook ik heb mezelf goed in de gaten moeten houden, een build blok met een overschat FTP is geen goed idee, maar terug naar punt het 1e statement, wil je de grenzen opzoeken, dan vergt dat ook wat aandacht vanuit jezelf, kan je dat niet opbrengen of wil je daar simpelweg niet over nadenken, dan zijn er wellicht betere systemen voor je.
Verder is het vooral cherry picken van study 1-liners
En waarschijnlijk heeft ie ook nog wel voor een behoorlijk deel gelijk
[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 15-02-2021 09:04 ]
vergeet ook niet dat die hoeveelheid calorieën verbranden steeds makkelijker wordt. als je FTP 10% omhoog gaat, verbrand je ook 10% meer calorieënMaSw85 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:43:
Na (bijna) zes weken de Base training in TrainerRoad opnieuw een FTP test gedaan vanochtend. Kerstkilo's zijn er inmiddels af en merkte al dat de sessies niet super zwaar waren. FTP is van 211 naar 232 gegaan, dus komende weken zullen de sessies wel wat zwaarder zijn denk ik. Doel is vooral afvallen, ben nu ~89 en wil toch wel op of onder de 80 uitkomen met mijn 1.77... Slow en steady zal dat wel worden, maar dat is niet erg. Merk wel dat ik het structureel trainen met TR fijn vindt, maar binnenkort wordt het weer (waarschijnlijk 100%) buien fietsen. Daar heb ik alleen cadans en hartslag (naast snelheid) en geen powermeter. Kan het wel enigszins inschatten denk ik maar zal minder efficiënt zijn. Uiteindelijk moet je natuurlijk gewoon meer calorieën verbranden dan dat er in gaan...
Wat betreft het afvallen heb je helemaal gelijk. Zolang er meer verbrand wordt dan je erin gooit, ga je afvallen.MaSw85 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:43:
Als je meer buiten gaan fietsen kun je ook prima gericht trainen. Je hebt nu een redelijk goed gevoel opgebouwd en je kunt dus prima o.b.v. RPE gaan trainen. Zo kun je het beste van twee werelden combineren.
Als je een Garmin Edge hebt kun je ook de workouts daadwerkelijk syncen naar je Garmin.
ow, nog een toevoeging op de TR/SS vs polarized discussie:
/f/image/9aVwPdARQQRcUEXms76qFYMm.png?f=fotoalbum_large)
intervals.icu classificeert de meeste weken als "Pyramidal" (maar zie ook base en threshold voorbij komen)
info komt van deze post
https://www.trainerroad.c...day-around-here/53136/586
die user doet een Mid volume plan, en ziet ook voornamelijk pyramidal op intervals.icu..
/f/image/9aVwPdARQQRcUEXms76qFYMm.png?f=fotoalbum_large)
intervals.icu classificeert de meeste weken als "Pyramidal" (maar zie ook base en threshold voorbij komen)
info komt van deze post
die user doet een Mid volume plan, en ziet ook voornamelijk pyramidal op intervals.icu..
En zonder avondwandeling?Prulleman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:14:
ow, nog een toevoeging op de TR/SS vs polarized discussie:
[Afbeelding]
info komt van deze post
Lijkt me niet helemaal op te gaan? Je zal gemiddeld 10% meer vermogen getrapt hebben, maar dat bij een lagere hartslag en dat zorgt dus niet automatisch voor 10% meer verbrande calorieën.Prulleman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:51:
[...]
vergeet ook niet dat die hoeveelheid calorieën verbranden steeds makkelijker wordt. als je FTP 10% omhoog gaat, verbrand je ook 10% meer calorieën
Misschien redeneer ik als hoofdzakelijk hardloper anders, maar een getraind hardloper verbrandt minder calorieën dan een ongetraind hardloper over eenzelfde tijdsduur. (efficiënter omgaan van energie door het lichaam). Niet?

Kcal en HR heeft niks met elkaar te maken. Het gaat erom hoeveel energie je lichaam levert. Met het fietsen met een powermeter kunnen we dit redelijk nauwkeurig meten aan de hand van getrapte wattages.
Wat betreft efficiency heb je gelijk dat bij hardlopen hier veel meer winst te behalen is. Bij fietsen speelt dit niet tot nauwelijks.
Wat betreft efficiency heb je gelijk dat bij hardlopen hier veel meer winst te behalen is. Bij fietsen speelt dit niet tot nauwelijks.
trainen met power is heel simpel, x watts burned is y calorieën
https://www.welovecycling...ories-burned-on-the-bike/
belangrijkste side note is dat er dan altijd uitgegegaan wordt van een efficientie van 24% (handig gemiddelde want de sommen worden hierdoor makkelijker, een betere factor is enkel met extreme lab testen mogelijk)
conclusie:
220 * 1 * 3.6 = 792, = 10% meer dan 720
aangezien al je workouts geschaalt worden naar je FTP kan je er ook vanuit gaan dat je avg power van een dus ook 10% hoger wordt.
Wellicht is het bij hardlopen anders omdat je dan geen gemeten watts hebt, maar een inschatting moet maken aan de hand van bekende factoren zoals HR.
Maar op een fiets of trainer met power meter zijn de watts gewoon de waarheid (even er vanuit gaan dat het een accurate meting is zoals een goede power meter of een goede Direct Drive trainer. En om die watts te produceren moet je lichaam er x energie in stoppen, los van je hartslag. Als je beter getrained bent en dus met een lage hartslag dezelfde effort kan doen, verbrand je niet minder calorieren, maar mogelijk haal je (deels) meer uit andere energie voorraden zoals vet. Ook zal je de energie voorraden in je spieren sneller kunnen aanvullen.
https://www.welovecycling...ories-burned-on-the-bike/
belangrijkste side note is dat er dan altijd uitgegegaan wordt van een efficientie van 24% (handig gemiddelde want de sommen worden hierdoor makkelijker, een betere factor is enkel met extreme lab testen mogelijk)
conclusie:
ga je 1 uur op 220 watt rijden, dan wordt dit:We can now easily calculate the answer to our initial question of how many calories you burn when you average 200W during an hour of riding.
200 watts * 1 hour * 3.6 = 720 kcal
220 * 1 * 3.6 = 792, = 10% meer dan 720
aangezien al je workouts geschaalt worden naar je FTP kan je er ook vanuit gaan dat je avg power van een dus ook 10% hoger wordt.
Wellicht is het bij hardlopen anders omdat je dan geen gemeten watts hebt, maar een inschatting moet maken aan de hand van bekende factoren zoals HR.
Maar op een fiets of trainer met power meter zijn de watts gewoon de waarheid (even er vanuit gaan dat het een accurate meting is zoals een goede power meter of een goede Direct Drive trainer. En om die watts te produceren moet je lichaam er x energie in stoppen, los van je hartslag. Als je beter getrained bent en dus met een lage hartslag dezelfde effort kan doen, verbrand je niet minder calorieren, maar mogelijk haal je (deels) meer uit andere energie voorraden zoals vet. Ook zal je de energie voorraden in je spieren sneller kunnen aanvullen.
Dank voor de RPE tip, ga me er eens in verdiepen. Heb geen Garmin maar een Wahoo Elemnt - ook daar kan ik workouts inladen en in TR aangeven dat dat buitensessies zijn dacht ik.Michaelg schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:08:
[...]
Wat betreft het afvallen heb je helemaal gelijk. Zolang er meer verbrand wordt dan je erin gooit, ga je afvallen.
Als je meer buiten gaan fietsen kun je ook prima gericht trainen. Je hebt nu een redelijk goed gevoel opgebouwd en je kunt dus prima o.b.v. RPE gaan trainen. Zo kun je het beste van twee werelden combineren.
Als je een Garmin Edge hebt kun je ook de workouts daadwerkelijk syncen naar je Garmin.
ja klopt, wahoo en garmin (de moderne devices in ieder geval) ondersteunen outside workouts.MaSw85 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:59:
[...]
Dank voor de RPE tip, ga me er eens in verdiepen. Heb geen Garmin maar een Wahoo Elemnt - ook daar kan ik workouts inladen en in TR aangeven dat dat buitensessies zijn dacht ik.
Ik vind het RPE verhaal zelf nogal lastig, ik heb ook geen power buiten en ik zou liever gewoon de power targets of nog beter de FTP percentages zien, ik weet inmiddels beter hoe 120% voor 2 minuten of 90% voor 20 minuten aan moet voelen dan een arbitraire RPE 7.
(tijd voor een power meter ipv, maar ik investeer liever niet teveel in mijn racefiets, ik denk dat ik eerder op mijn volgende MTB een PM zou zetten, maar voor interval training is een racefiets wel een stuk praktischer..dilemma's, of tijd om de loterij te winnen)
[ Voor 40% gewijzigd door Prulleman op 15-02-2021 12:24 ]
Zijn er hier nog meer mensen die meedoen aan the Tour of Sufferlandria?
Gisteren Etappe 1a (Joyride) en 1b (Cobbler, back to back) gehad en voel me op het moment erg sterk dus zin in de rest van de week! Inmiddels al 580$ opgehaald voor de DPF, zal de link hier niet delen (mocht je wel willen bijdragen dan DM!), naast de fysieke uitdaging dus ook een mooi doel aan het ondersteunen.
Vanavond 18:30, live op Twitch, nine-hammers als workout:
IF: 0.98
Duur: 58 minuten
:strip_exif()/f/image/2kHIEzvyHf2nChEGp7G4d1sf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben benieuwd hoe de beentjes dit weer in hemelsnaam gaan overleven..
Gisteren Etappe 1a (Joyride) en 1b (Cobbler, back to back) gehad en voel me op het moment erg sterk dus zin in de rest van de week! Inmiddels al 580$ opgehaald voor de DPF, zal de link hier niet delen (mocht je wel willen bijdragen dan DM!), naast de fysieke uitdaging dus ook een mooi doel aan het ondersteunen.
:strip_exif()/f/image/2kHIEzvyHf2nChEGp7G4d1sf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Mauritio op 15-02-2021 13:09 ]
Ik heb op mijn MTB een powermeter en buiten dat het leuk is om achteraf terug te kijken is zeker op de rondes in Nederland, zonder lange klimmen, de powermeter niet echt van toegevoegde waarde. Ik werk juist (bijna) al mijn trainingen op de MTB, inclusief intervallen op RPE af, daarna bekijkt mijn trainer de vermogens en hartslagen. Op de racefiets vind ik de powermeter dan weer wel echt van toegevoegde waarde, zeker met het indelen van duurritten en afwerken van intervallen.Prulleman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:04:
[...]
ja klopt, wahoo en garmin (de moderne devices in ieder geval) ondersteunen outside workouts.
Ik vind het RPE verhaal zelf nogal lastig, ik heb ook geen power buiten en ik zou liever gewoon de power targets of nog beter de FTP percentages zien, ik weet inmiddels beter hoe 120% voor 2 minuten of 90% voor 20 minuten aan moet voelen dan een arbitraire RPE 7.
(tijd voor een power meter ipv, maar ik investeer liever niet teveel in mijn racefiets, ik denk dat ik eerder op mijn volgende MTB een PM zou zetten, maar voor interval training is een racefiets wel een stuk praktischer..dilemma's, of tijd om de loterij te winnen)
Idem; zou wel een PM op de MTB hebben om te zien hoeveel kracht ik in klimmetjes kan verzetten, maar op een parkoers op rijden lijkt me heel lastig. Op m’n racer zit er een en dat is inderdaad handig om in te delen en vooral op lange ritten. Vooraf bepalen wat je maximum is voor een bepaalde rit en daarop rijden werkt echt goed
ja inderdaad, op de MTB is het vooral achteraf en in uitzonderlijke gevallen tijdens het trappen zelf, maar een PM op een racefiets met tiagra is ook een beetje een vlag op een modderschuit. Aan de andere kant, als het qua training nuttig is en op de MTB enkel ter informatie.. is het misschien wel de verkeerde investering om er 1 op de MTB te zetten..
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 15-02-2021 13:31 ]
ai ai, dat is een uur lang op de limiet.. succesMauritio schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:04:
Zijn er hier nog meer mensen die meedoen aan the Tour of Sufferlandria?
[Afbeelding]

(in theorie moet het kunnen, maar indoor het doorzettigns vermogen vinden voor een uur threshold.....)
ff de workout opgezocht, maar het is geen steady effort, wat het misschien nog wel zwaarder maakt...

https://thesufferfest.com...the-story-of-nine-hammers
[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 15-02-2021 13:41 ]
Op de racefiets gebruik ik mijn powermeter ook vooral voor de analyse achteraf, maar je kijkt er inderdaad wel wat makkelijker naar of je nou 300 of 330w aan het rijden bent, of tijdens een 1m effort 500w aan proberen te houden etc.
Op een MTB lukt het mij nauwelijks om ook maar een route te volgen op de Garmin. Ook 'plan' je efforts niet echt. Je bedenkt bijvoorbeeld niet 'ik doe dit segment op 300w' of 'deze klim 500w' maar je doet gewoon wat het parcours verlangt (en dus ook vaak je benen even stilhouden of een max effort bij een dijkje op).
Toch wil ik nog wel graag een PM op m'n MTB voor een volledig jaaroverzicht van powerprofiles, TSS etc. MTB is nu m'n enige fiets zonder waardoor deze inspanningen niet 'meetellen' voor de jaartotalen. Meer mensen die hier last van hebben?
.
Moet zeggen dat een PM voor mij buiten ook wel echt toegevoegde waarde heeft omdat ik gewoon 3/4 van de kilometers buiten afleg en ook regelmatig een bepaalde inspanning probeer te leveren (bijv. lange kopbeurt van 10 minuten, klimmetje van 2 minuten op max. vermogen, lange klim a la Stelvio of Alpe). Dan is het gewoon een ideale tool om te pacen en progressie te meten.
Anderzijds zoals jij en @Michaelg veelal trainingen afwerken in TR, regelmatig een ramp/FTP test doen en verder vooral op de MTB rijden, heeft een PM voor buiten iets minder zin. Voor een vast MTB segment is tijd dan een betere indicatie, waar je bij wielrennen afhankelijker bent van de weersomstandigheden en door de continue druk op je pedalen meer hebt aan wattages.
Ps. je hebt af en toe wel die 4iiii left-only die voorbij komt voor slecht €225. Geen fantastische unit en er zijn argumenten tegen een enkelzijdige meting te verzinnen, maar wel het overwegen waard. Verder heb ik een gloednieuwe Quarq met carbon cranks en kettingbladen voor €500 via MP gekocht destijds. Vanuitgaande dat een nieuw setje kettingbladen ook weel €130 kost en je je oude cranks te koop aan kunt bieden, valt de meerprijs wel te overzien.
Op een MTB lukt het mij nauwelijks om ook maar een route te volgen op de Garmin. Ook 'plan' je efforts niet echt. Je bedenkt bijvoorbeeld niet 'ik doe dit segment op 300w' of 'deze klim 500w' maar je doet gewoon wat het parcours verlangt (en dus ook vaak je benen even stilhouden of een max effort bij een dijkje op).
Toch wil ik nog wel graag een PM op m'n MTB voor een volledig jaaroverzicht van powerprofiles, TSS etc. MTB is nu m'n enige fiets zonder waardoor deze inspanningen niet 'meetellen' voor de jaartotalen. Meer mensen die hier last van hebben?
Hahaha, zo voel ik me ook wel eens met m'n Surly. Kreeg laatst al eens de de opmerking; "Hoeveel Surly's met PM zouden er wereldwijd rondrijden?"Prulleman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:30:
een PM op een racefiets met tiagra is ook een beetje een vlag op een modderschuit.
Moet zeggen dat een PM voor mij buiten ook wel echt toegevoegde waarde heeft omdat ik gewoon 3/4 van de kilometers buiten afleg en ook regelmatig een bepaalde inspanning probeer te leveren (bijv. lange kopbeurt van 10 minuten, klimmetje van 2 minuten op max. vermogen, lange klim a la Stelvio of Alpe). Dan is het gewoon een ideale tool om te pacen en progressie te meten.
Anderzijds zoals jij en @Michaelg veelal trainingen afwerken in TR, regelmatig een ramp/FTP test doen en verder vooral op de MTB rijden, heeft een PM voor buiten iets minder zin. Voor een vast MTB segment is tijd dan een betere indicatie, waar je bij wielrennen afhankelijker bent van de weersomstandigheden en door de continue druk op je pedalen meer hebt aan wattages.
Ps. je hebt af en toe wel die 4iiii left-only die voorbij komt voor slecht €225. Geen fantastische unit en er zijn argumenten tegen een enkelzijdige meting te verzinnen, maar wel het overwegen waard. Verder heb ik een gloednieuwe Quarq met carbon cranks en kettingbladen voor €500 via MP gekocht destijds. Vanuitgaande dat een nieuw setje kettingbladen ook weel €130 kost en je je oude cranks te koop aan kunt bieden, valt de meerprijs wel te overzien.
[ Voor 63% gewijzigd door Ypuh op 15-02-2021 14:57 ]
Ja dat gaat nog wat worden denk ik... Gisteren Joyride (30min IF 0.89) en Cobbler (1:47:00, IF 0.82) achter elkaar, na Joyride was het tankje een beetje leeg maar herstelde goed bij Cobbler (3 x 25 minuten op 90% sub threshhold). Grootste probleem nu is voeding binnenkrijgenPrulleman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:39:
[...]
ai ai, dat is een uur lang op de limiet.. succes![]()
(in theorie moet het kunnen, maar indoor het doorzettigns vermogen vinden voor een uur threshold.....)
ff de workout opgezocht, maar het is geen steady effort, wat het misschien nog wel zwaarder maakt...![]()
Ik ben zelf fervent sufferfest gebruiker en ze hebben een aantal workouts die me echt liggen, en deze is er wel 1tje van :-) Overigens heb ik ook workouts die lagere IF hebben en die me veel minder goed bevallen.Prulleman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:39:
[...]
ai ai, dat is een uur lang op de limiet.. succes![]()
ff de workout opgezocht, maar het is geen steady effort, wat het misschien nog wel zwaarder maakt...![]()
Tour of sufferlandria en al dat soort community-building grappen heb ik weinig mee, ik snap waarom ze het doen maar net als dat ik Zwift helemaal niks vindt, ga ik voor de gezelligheid wel gewoon naar buiten met een stel vrienden om te fietsen...
@Ypuh Herkenbaar, heb ik nu ook. M'n IQ2 pedalen staan helaas voorlopig nog in bestelling..
Voor in Nederland is het inderdaad vooral achteraf, hoewel de wat langere beklimmingen op de oostelijke UHR, Posbank, Nijmegen en Zeddam zich wel lenen voor pacing.
Zelf wil ik mtb power vooral voor in het buitenland, hoevaak in nu toch al compleet stuk ben geweest op 2/3 van de marathon. Waardes als Normalized Power geven dan toch een aardige indruk van de verzette arbeid.
Voor in Nederland is het inderdaad vooral achteraf, hoewel de wat langere beklimmingen op de oostelijke UHR, Posbank, Nijmegen en Zeddam zich wel lenen voor pacing.
Zelf wil ik mtb power vooral voor in het buitenland, hoevaak in nu toch al compleet stuk ben geweest op 2/3 van de marathon. Waardes als Normalized Power geven dan toch een aardige indruk van de verzette arbeid.
Oi, noem jij mijn superdesupper enduro racert nou een tiagradrager?Prulleman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:30:
ja inderdaad, op de MTB is het vooral achteraf en in uitzonderlijke gevallen tijdens het trappen zelf, maar een PM op een racefiets met tiagra is ook een beetje een vlag op een modderschuit. Aan de andere kant, als het qua training nuttig is en op de MTB enkel ter informatie.. is het misschien wel de verkeerde investering om er 1 op de MTB te zetten..
Meer andersom; heb een 105 4iiii powermeter op een Ultegra Di2 groepset
Ik heb vanwege een aanrijding met mijn primaire racefiets een setje favero assioma's aangeschaft op mijn tweede racefiets (deze is stiekem ook gewoon met red 22 afgemonteerd) maar hier waren geen powermeters meer voor te krijgen. Ik kan deze pedalen iedereen aanrijden en geven wellicht ook minder contrast met je huidige Tiagra groep dan je van te voren zou verwachten.Prulleman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:30: