Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 72 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 08:31

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Lulukai schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:00:
Advies gevraagd, want momenteel vind ik het indoor fietsen helemaal niets!!!!

Ik kan binnen helemaal mijn normale wattages niet halen (nooit gelukt) Ik rij de hele tijd rond aan 60% FTP, als ik 5 minuten lang 85% FTP probeer ben ik nadien helemaal moe. Buiten slaag ik er wel nog in om 20 min 100% FTP te halen, dus aan mijn conditie ligt het niet. (300W/85kg/3.5W/kg)

Ik heb een Wahoo Kickr Core, en een vermogensmeter op mijn crank. De cranks geven 10W-20W meer aan dan de Wahoo. Ik heb dit al vaak gekalibreerd, ook middenin een rit zodat alles al wat opgewarrmd is (zoals Wahoo aanraadt). We moeten er dus vanuit gaan dat de wattages kloppen.

Ik heb 1 fan in mijn gezicht, en 1 zijdelings. Het raam staat op kipstand om verse lucht binnen te laten. Ik zie dat mijn ventilatiesysteem van mijn woning ook meteen in volle stand gaat, maar toch stijgt het CO2-niveau volgens de sensor naar 1800ppm (normaal 400-600 ppm)

De temperatuur in mijn kamer start aan 15C en eindigt op 17C. Mensen die in de garage fietsen: dat is toch erg koud bij deze temperaturen?

Over de luchtvochtigheid kan ik niets zeggen want ik heb niet zo'n sensor.

Ik drink 2 bidons van 500ml per uur fietsen, dus voldoende hydratatie.

Ik sta op het punt mijn Kickr weg te doen. Wat kan ik nog proberen om het aangenamer te maken? Zou het CO2-niveau mij nekken? Nog meer verse lucht binnentrekken?

[Afbeelding]
Ik ervaar juist het omgekeerde.
Afgelopen zomer ben ik weer op de racefiets gestapt zonder dus enig idee van m'n kunnen.
Ik moest het (zonder powermeter) doen met de gemiddelde geschatte waardes van Strava.
Die vergeleek ik dan met vrienden die ook fietsen, en dat week flink af.
Ik reed wel lekkere ritjes, maar het gemiddelde tempo en vermogen was niet veel.

Nu op de tacx krijg ik heel andere waardes (2x zo hoog gemiddeld!) maar ik ervaar de inspanning ook een stuk pittiger door de motorrem en het zweten.
Heeft mij doen besluiten voor mezelf dat één uur binnen gelijk staat aan twee uur buiten fietsen.
De effecten van het binnen trainen zijn buiten op de MTB wel merkbaar.
Ik heb het gevoel nu soepeler over de routes te gaan dan voorheen.

Kortom, je kunt meten wat je wil. Uiteindelijk bepaalt het gevoel dat je bij een training hebt wat het voor jou voor waarde heeft. En ja, het is fijn als meetwaardes (bij mij tussen RGT en Garmin) een beetje gelijk liggen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:00
Prulleman schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:02:
[...]

hmm, ik train liever in 20 graden met goede luchtstroom dan in 10 graden en stilstaande lucht.

Om af te koelen moet je zweet verdampen, dat proces onttrekt warmte aan je lichaam. verdampen werkt alleen als er verse lucht rondom je lichaam zit, met stilstaande lucht voelt het voor mij alsof je in een zweetdamp bubbel zit waar je dus nog steeds je warmte niet kwijt kan ondanks een lage omgevingstemperatuur.

(in de zomer bij 25 graden en 30km/uur wind heb je ook nergens last van....)
Oh ja helemaal eens! Maar ik heb dan ook nog een ventilator erbij staan. Het is een redelijk afgesloten balkon dus anders helemaal geen wind (gelukkig ook geen regen/druppels). Ik heb het ook extreem snel warm. Draag bijvoorbeeld nooit handschoenen, een winterbroek, overschoenen of thermoshirts op de fiets. Ook niet bij een graad of 2.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:19

Kluus

Gang is alles

Leuke site dat intervals.icu maar inderdaad wel confronterend. Ik wist al wel een beetje waar ik stond in deze schaal, maar deze tabel maakt het wel weer duidelijk (vooral dat "Noob" inderdaad... :+)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A03EsEh12x81ylaXeN1NMBfzgDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h57o8z8VWe16Q2jRmKLm99G9.png?f=user_large
Blauw (This season) is 1 januari 2021 tot nu.
Bruin is 2020

Die Totals view is ook wel bruikbaar om te zien waar je focus ligt.

[ Voor 54% gewijzigd door Kluus op 26-01-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 18:10

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

mhr-zip schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:52:
[...]

@Nutterd het geldt ook voor jouw. Je doet een FTP test met je trainer, je krijgt een schema op die waardes, en rijdt je bijv. op 80% of 120% van die waarde. Dat het getalletje 30 watt lager is op je meter dan die van een ander maakt niet uit (behalve bij een snikkol meting met je vrienden). De weerstand die je trainer je geeft ten opzichte van je FTP die klopt wel namelijk.
ja klopt maar als ik bijvoorbeeld Tour Du Zwift doe zou ik op een andere trainer hoger eindigen want mijn gewicht is hetzelfde alleen de waardes die ik op een andere trainer trap zijn anders toch? daarom boeit het me ook verder niet heel veel maar zou toch liever hebben dat het wel zou kloppen (en misschien klopt het wel en geven de andere 2 trainers te hoog aan dan is het mij ook prima :+ )

/edit: ok ik lieg...ik wil dat die van mij niet klopt en die andere 2 wel (beter voor mijn snikkol ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Nutterd op 26-01-2021 10:12 ]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:48
Nutterd schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:11:
[...]

ja klopt maar als ik bijvoorbeeld Tour Du Zwift doe zou ik op een andere trainer hoger eindigen want mijn gewicht is hetzelfde alleen de waardes die ik op een andere trainer trap zijn anders toch? daarom boeit het me ook verder niet heel veel maar zou toch liever hebben dat het wel zou kloppen (en misschien klopt het wel en geven de andere 2 trainers te hoog aan dan is het mij ook prima :+ )

/edit: ok ik lieg...ik wil dat die van mij niet klopt en die andere 2 wel (beter voor mijn snikkol ;) )
Daarom moet je op die andere trainer eerst een FTP test te doen, om je FTP te "ijken".

Ik zou ook zodra het kan je trainer omruilen, maar om nu te zeggen dat je niet kan trainen en maar wat rond moet fietsen is the easy way out (rule #5 treed hier in werking).

Vroeger kon je je km teller nog opvoeren door een andere wielmaat in te voeren, maar uiteindelijk als je een groepsrit gaat doen komt de beste vanzelf naar voren 20 "free" FTP watts meer of minder.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvOU69zK8SeQidUQLjqeMEsLAbc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GQcVag2vk5XFl7svtoZaXDmC.png?f=user_large
Vind dit soort data dan altijd veel leuker om naar te kijken :) (This season is vanaf 1 januari en dus pas nog niet echt los gegaan ). Vooral de progressie van 2019 naar 2020 ben ik erg blij mee. Ook erg nieuwsgierig hoeveel rek er nog in zit. Ga einde van het seizoen (september/oktober) ook eens 2 echte test dagen doen om de power PR's vast te stellen :)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 18:10

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

mhr-zip schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:17:
[...]

Daarom moet je op die andere trainer eerst een FTP test te doen, om je FTP te "ijken".

Ik zou ook zodra het kan je trainer omruilen, maar om nu te zeggen dat je niet kan trainen en maar wat rond moet fietsen is the easy way out (rule #5 treed hier in werking).

Vroeger kon je je km teller nog opvoeren door een andere wielmaat in te voeren, maar uiteindelijk als je een groepsrit gaat doen komt de beste vanzelf naar voren 20 "free" FTP watts meer of minder.
heb een tijd trainerroad gedaan maar haalde daar niet genoeg plezier uit dus idd regel 5 kan zomaar van toepassing zijn :o O-) maar dat hoef je hier niet open en bloot op het forum neer te zetten O+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Nutterd schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:19:
[...]

heb een tijd trainerroad gedaan maar haalde daar niet genoeg plezier uit dus idd regel 5 kan zomaar van toepassing zijn :o O-) maar dat hoef je hier niet open en bloot op het forum neer te zetten O+
Mijn probleem is dat ik binnenrijden niet zo leuk vind, en buiten altijd lekker ga fietsen maar nooit trainen :+

Aan de andere kant, ben ik volgens mij tot nu toe de oudste die zijn waardes gepost heeft, dus ik kan altijd die kaart nog trekken >:)

Alleen ergens zit qua leeftijd mijn tweede jeugd er aan te komen, ergens moet je dat wel compenseren. Dus dat wordt motorrijlessen, een hogere FTP of Further rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:17:
[Afbeelding]
Vind dit soort data dan altijd veel leuker om naar te kijken :) (This season is vanaf 1 januari en dus pas nog niet echt los gegaan ). Vooral de progressie van 2019 naar 2020 ben ik erg blij mee. Ook erg nieuwsgierig hoeveel rek er nog in zit. Ga einde van het seizoen (september/oktober) ook eens 2 echte test dagen doen om de power PR's vast te stellen :)
Eigenlijk zijn die inderdaad interessanter. Ik ben benieuwd of ik van time-trialist (waar ik al tijden in val, inderdaad is "this season" nog niet representatief) meer naar een wat completer profiel kan gaan dit seizoen. Dat gaan we maar eens proberen wel een goed plan om echt een complete test te doen aan het einde. Hoe krijg jij hier 2019 bij (in plaats van "last 42 days" zo te zien)?

Voor wat betreft koeling, ventilatie is inderdaad zo belangrijk. Ik zit er zelf momenteel weer over te denken om de Vacmaster te bestellen, de ervaringen van de gebruikers hier zijn nog steeds positief neem ik aan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:49
magic_nl schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:06:
[...]
...
Ik moest het (zonder powermeter) doen met de gemiddelde geschatte waardes van Strava.
De waardes van Strava moet je met een flinke korrel zout nemen... Daar zit geen weerstand van de wind in verrekend. Sinds ik een powermeter heb zijn mijn waardes ook compleet anders. Scheelt om en nabij ook een factor 1,5 á 2 denk ik.

Die powermeter heb ik ook met name gekocht omdat ik er een hekel aan heb om naar cijfers te kijken die niet kloppen. Als je ploeterend met zware wind tegen, achteraf te zien krijgt dat je avg 80W hebt getrapt; zo'n hekel aan!

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Kluus schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:30:
[...]

Eigenlijk zijn die inderdaad interessanter. Ik ben benieuwd of ik van time-trialist (waar ik al tijden in val, inderdaad is "this season" nog niet representatief) meer naar een wat completer profiel kan gaan dit seizoen. Dat gaan we maar eens proberen wel een goed plan om echt een complete test te doen aan het einde. Hoe krijg jij hier 2019 bij (in plaats van "last 42 days" zo te zien)?

Voor wat betreft koeling, ventilatie is inderdaad zo belangrijk. Ik zit er zelf momenteel weer over te denken om de Vacmaster te bestellen, de ervaringen van de gebruikers hier zijn nog steeds positief neem ik aan?
Ja de Vacmaster is voor mij echt een gamechanger! In het begin was het heel even wennen omdat er echt een harde luchtstroom uit komt, maar nu zou ik niet meer anders willen.

Onder Seasons kun je zelf custom data opgeven. (Power en dan bovenin Seasons --> Add season). Zo kun je mooi vergelijken.

Binnen Trainerroad kun je daarnaast NOG mooiere vergelijkingen krijgen. Je kunt daar doen aan season match. Ik heb base, build en specialty een apart seizoen gegeven. En dan kan ik mijn huidige base season vergelijken met vorig jaar base, maar ook nog eens aan de hand van welke week ik in zit (dus ik zit nu in week 4 base, die kan ik dan vergelijjken met week 4 base van vorig jaar. ). De data nerd in mij wordt daar erg vrolijk van :)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:18
Ga einde van het seizoen (september/oktober) ook eens 2 echte test dagen doen om de power PR's vast te stellen :)
Vraag me inderdaad wel af tot in hoeverre je stats beinvloed worden door één super weekend. Toch denk ik dat dit één van de beste meetmethoden is, maar inderdaad zou je in theorie in één weekend al je waardes aan gort kunnen rijden als je er specifiek naar toe leeft. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een ramp test of 20m FTP test.

Misschien ook maar eens doen. Mijn beste 5 minuten was bijvoorbeeld op de Redoute afgelopen jaar, maar toen reed ik eigenlijk 6 minuten. In theorie valt daar dan nog wel een paar % te winnen. Écht sprinten doe ik eigenlijk ook bijna nooit, wetende dat mijn sterkte ligt in een lange sprint en dus beter mijn krachten kan verdelen, maar in theorie zou ik mijn 5/15s dus ook nog wel iets kunnen verbeteren. 1 minuut all-out doe ik wel vaker, maar dan wel als onderdeel van een intensieve race om zo proberen het verschil te maken, vrijwel nooit als ik 'fris' ben etc.

Leuk als nieuwe uitdaging voor het komende jaar (idd ook augustus/september zijn voor mij de piekmaanden).

@Kluus Hier ook tevreden Vacmaster gebruiker. Het is de enige ventilator die ik gebruik (de Bestron staat in de kast). Het is wel wat passen en meten hoe je juist in de luchtstroom zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 26-01-2021 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5UQcib7KkiNNSm6pNptCJpPVjw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zusAdAgMHoijV3nMxdv3Q3LH.png?f=user_large
Leuk idd. Ik sta er behoorlijk hetzelfde voor als vorig jaar. Alleen van een time-trailer naar allround gegaan. Laat dat nu precies de bedoeling zijn :)

Edit: Nog even verder gekeken. Waardes zijn (uiteraard) over een heel seizoen. M.a.w ik zit nu ongeveer op dezelfde waardes als in 2020. Dus alle reden om aan te nemen dat de waardes in 2021 hoger zullen liggen :)

[ Voor 24% gewijzigd door MrBarBarian op 26-01-2021 11:21 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mhr-zip schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:29:
[...]

Aan de andere kant, ben ik volgens mij tot nu toe de oudste die zijn waardes gepost heeft, dus ik kan altijd die kaart nog trekken >:)
Daar gaat je kaart, sorry :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVzO-WJzbRO0xCiNgmdXykQOuPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dDI8cXGG1KCGgm8bZkY6poIk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Oké, respect _/-\o_

@Smultie wat weeg je eigenlijk?

Ps: wat moet de rest die jonger is dan mij zich dan schamen >:)

[ Voor 11% gewijzigd door mhr-zip op 26-01-2021 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Heb er ook eens naar gekeken, maar dit is too much voor mij qua data, ik hou het bij statshunters denk ik :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lz8c9EzwgtgxxIn81laIj87qrQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/icRJ9BkvwlIL3u0CoQg6IBtd.png?f=user_large

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:16
Leuk, hierbij mijn stats. Vergelijkbaar met sommigen hier. Dit is @84kg, dus daar is nog best wat te halen. Hopelijk met een goed blok focus op VO2max intervallen het FTP plafond wat verhogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFPw5g_EqZZBH_KiODbAMbcHoVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hTNQVesX7Dywy50LIdFiQVIG.png?f=fotoalbum_large

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:05
[Afbeelding]
Waar krijg je deze binnen Intervals vandaag? Heb voor mijn gevoel al alles aangeklikt.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
mhr-zip schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Oké, respect _/-\o_

@Smultie wat weeg je eigenlijk?

Ps: wat moet de rest die jonger is dan mij zich dan schamen >:)
Rond de 73 momenteel. Daar heb ik overigens nog wel een vraag over. 73 is mijn streefgewicht, maar ik blijft (licht) afvallen momenteel. Waarschijnlijk een combinatie van minder ongezond eten op 't werk ^^ en veel trianen op de Kickr. Ik krijg 't maar niet bijgegeten. Iemand een gouden tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1a4fYnnLvfYYWAMsddLGxWfDrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6hWYjubCmnOD8zKAwzEjY15Y.png?f=fotoalbum_large
Hier de W/kg variant

[ Voor 57% gewijzigd door Smultie op 26-01-2021 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:15
KW25 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:57:
[...]

Waar krijg je deze binnen Intervals vandaag? Heb voor mijn gevoel al alles aangeklikt.
Boven die tabel: Power Profile -> Coggan Male

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
Smultie schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:57:
[...]

Rond de 73 momenteel. Daar heb ik overigens nog wel een vraag over. 73 is mijn streefgewicht, maar ik blijft (licht) afvallen momenteel. Waarschijnlijk een combinatie van minder ongezond eten op 't werk ^^ en veel trianen op de Kickr. Ik krijg 't maar niet bijgegeten. Iemand een gouden tip?

[Afbeelding]
Hier de W/kg variant
Even een paar dagen echt in een app bijhouden wat er naar binnen gaat en uitrekenen wat je nodig hebt. Dit kan je o.a. doen met myfitnesspal of de Jumbo foodcoach app.

Vaak denk je op gevoel wel ongeveer genoeg te eten maar dat viel bij mij in ieder geval vies tegen. Daarnaast is het ook best leuk om wat meer inzicht in je voedingspatroon te krijgen en beter te weten welke macro's in welk voedsel zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 22:11

Lulukai

God's gift to women

Michaelg schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:49:
Als de apparatuur waarmee je meet dus verschillend is, dan ben je dus geen appels met appels aan het vergelijken. Vandaar even de vraag met welke devices meet je welke waardes?
De apparatuur is hetzelfde. Ik heb een powermeter op mijn cranks en dan het vermogen van de Kickr. Ik spreek telkens over de waardes van mijn crank.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
[...]

Inderdaad eens een dagboek bijhouden van datgene wat erin gaat, en dat wat je weer verbrand op een dag.
Vergis je niet, met een wat hoger FTP verbrand je al gauw 700/900 Kcal per uur, dus dat is al gauw een volledige (ruime) avondmaal extra.
Vandaag staat er een workout van 90 minuten op het programma waarmee ik 1134 kcal ga verbranden (FTP 303).
Dit icm een wandeling tijdens de lunch en mijn BMR kom je al gauw tot een 3300kcal die ik vandaag ga verbranden.
Mijn voeding ziet er vandaag als volgt uit :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BC4vHyp3HlR5wG9lNtvd5mIwtk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9tT1yBs6VOlQPSxiw46c6RE4.png?f=fotoalbum_large

Nog steeds niet voldoende dus om de dag volledig te compenseren....
Lulukai schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:44:
[...]

De apparatuur is hetzelfde. Ik heb een powermeter op mijn cranks en dan het vermogen van de Kickr. Ik spreek telkens over de waardes van mijn crank.
Volgens mij begrijpen we elkaar niet helemaal, of praten we langs elkaar :)

Kun je eens uitleggen hoe je setup er precies uit ziet? Dus welke software gebruik je, en hoe meet je de verschillende waardes. Dus welk apparaat heb je binnen de software gekoppeld?

[ Voor 16% gewijzigd door Michaelg op 26-01-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:16
Michaelg schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:45:
[...]
Inderdaad eens een dagboek bijhouden van datgene wat erin gaat, en dat wat je weer verbrand op een dag.
Vergis je niet, met een wat hoger FTP verbrand je al gauw 700/900 Kcal per uur, dus dat is al gauw een volledige (ruime) avondmaal extra.
Vandaag staat er een workout van 90 minuten op het programma waarmee ik 1134 kcal ga verbranden (FTP 303).
Dit icm een wandeling tijdens de lunch en mijn BMR kom je al gauw tot een 3300kcal die ik vandaag ga verbranden.
Een BMR van 3300? Serieuze business. Die van mij is bij die 84kg 2200 (zittend beroep) :'(. Heb jij zo'n actief beroep en/of veel spiermassa?

edit:
ik heb in de snelheid slordig gelezen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MMUilwijk op 26-01-2021 13:11 ]

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Heb het over de totale he :) Dus de workout van 1134, mijn BMR van 1734, en wat actieve kcals van de wandeling en rest van lichte activiteiten (zittend beroep), +- 500 kom je op een totaal van 3300 voor de gehele dag .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-09 10:59
jongens jongens, waar gaat het allemaal over ..... :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-09 10:25
Bij deze mijn power curve. Leuk om zo een beetje inzicht te krijgen in je vooruitgang.
Ben pas begonnen met een powermeter te fietsen dus dit zijn alle data die ik heb. genoeg te verbeteren in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_erY12CssADgH3cb6knxTxl_n80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mOnryC3hDkwO668QMHJuf6EJ.jpg?f=user_large

@Michaelg wat super tof hoe je die voeding allemaal bijhoud. zo precies ben ik er niet mee bezig moet ik zeggen. Houdt je dit al lang vol of ben je hier pas mee begonnen. Ik heb in de zomer vorig jaar wel bewust voeding bijgehouden maar na een paar weken werd het bij mij een soort automatisme dat ik ongeveer wel uit mijn hooft wist welke calorieën waar inzaten en wat ik at.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:04
Michaelg schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:45:
[...]

Mijn voeding ziet er vandaag als volgt uit :
[Afbeelding]

Nog steeds niet voldoende dus om de dag volledig te compenseren....

[...]

Volgens mij begrijpen we elkaar niet helemaal, of praten we langs elkaar :)

Kun je eens uitleggen hoe je setup er precies uit ziet? Dus welke software gebruik je, en hoe meet je de verschillende waardes. Dus welk apparaat heb je binnen de software gekoppeld?
Waar doe je dit in? Ziet er wel netjes uit. Ik heb een tijdje de app van het voedingscentrum gebruikt, maar die vond ik het nét niet. Overigens heel confrontererend om met Koningsdag zo'n 6000kcal te consumeren. Daar moet ik een ubertochtje zoals @DDX doet voor maken om te compenseren en die doe ik niet :+

Ik zit overigens momenteel alleen maar stil maar mijn honger is niet minder, dus ik merk dat ik onbewust toch wel wat aankom omdat ik op 'normaal verbruik' eet maar een paar duizend minder stappen zet op een dag en nog minder doe dan normaal.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
@blauwester 4.5wkg! Dat zijn mooie cijfers hoor :)
Ik ben hier nu bijna 3 jaar mee bezig. Heb wel eens periodes dat ik het niet bij houdt, maar voor me gevoel en rust vind ik het wel fijner om bij te houden :) Geeft me een gevoel van controle ofzo? Geen idee maar het werkt voor mij. Heb het oorspronkelijk gebruikt om echt mee af te vallen. Werkt erg fijn daarvoor ook!

Voor wie het interesseert : https://www.trainerroad.c...nd-lifestyle-change/49769

@Stufferdt Dit is een overzicht uit myfitnesspal. In het begin erg zoekende naar alle producten, maar als je eenmaal alles erin hebt staan, gaat het toevoegen echt super simpel en ben ik er niet meer dan 10 minuten per dag mee bezig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
pier87 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:21:
jongens jongens, waar gaat het allemaal over ..... :P
Dit gaat mij ook te ver. Als ik honger heb loop ik naar de koelkast of trek ik alle lades open of er nog wat te snaaien valt.

M'n ouders doen tegenwoordig gelukkig wel extra boodschappen als ik een weekendje langskom :).

[ Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 26-01-2021 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Koolhydraten...
Liefst binnen 30 minuten na je training.

Muesli, banaan, (volkoren)pasta, rijst, brood, krentebollen, pannenkoeken.

Bijna in alles wat voorverpakt (lees bewerkte voeding) is, zitten veel koolhydraten. Maar of dat ook de beste voeding is......

Dus eet altijd wat je normaal eet, maar snap dat je op dagen dat je beweegt even serieus aan de bak moet met eten.
Ypuh schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:44:
[...]

Dit gaat mij ook te ver. Als ik honger heb loop ik naar de koelkast of trek ik alle lades open of er nog wat te snaaien valt.
Mijn tip, eet ff serieus als je klaar bent met fietsen. Ook onderweg kan je gewoon eten. Dan wordt het het beste opgenomen door je lichaam en herstelt het beter. Die tip heb ik wel eens van een trainer gehad, en ik heb dan de volgende dag veel minder ongezonde snaai honger.

Al die verhalen van als je 1,5 uur gaat fietsen hoef je niet te eten :w
Tuurlijk kan dat prima voor een keer, maar je prestaties moet je voeden, je moet herstellen en spiermassa kweken, dus als je afblijft vallen gaat er iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Laatst online: 25-09 10:20

Dazzler2120

FP ProMod
Ik eet eigenlijk hetzelfde als voordat ik begon met fietsen, enige verschil is dat ik ná het fietsen nu een proteïne shake voor spierherstel pak... Af en toe bij een langer tochtje idd een mueslireep of een proteïnereep tussen door - en had laatst, om te testen, eens een gelletje geprobeerd om te kijken wat precies het effect was (hartslag zakte, maar benen waren nog steeds moe :'))

Wellicht dat dit de reden is dat ik ook nog niet echt afgevallen ben met fietsen :+

[ Voor 10% gewijzigd door Dazzler2120 op 26-01-2021 14:21 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Dazzler2120 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:20:
Ik eet eigenlijk hetzelfde als voordat ik begon met fietsen, enige verschil is dat ik ná het fietsen nu een proteïne shake voor spierherstel pak... Af en toe bij een langer tochtje idd een mueslireep of een proteïnereep tussen door - en had laatst, om te testen, eens een gelletje geprobeerd om te kijken wat precies het effect was (hartslag zakte, maar benen waren nog steeds moe :'))

Wellicht dat dit de reden is dat ik ook nog niet echt afgevallen ben met fietsen :+
Als je FTP boven de 300 komt, bij normaal gewicht. Gaat er echt wel wat in je voeding veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroixx
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-05-2021
Hallo iedereen, ik heb net een Elite Suito-T trainer gekocht. Ik zou hier graag mijn Trek X-caliber 8 opzetten, maar ik zie nu dat ik een achternaaf Boost141, 5 mm QR heb, en deze niet compatibel zouden zijn? Heeft iemand hier meer verstand van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
mhr-zip schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:25:
[...]

Als je FTP boven de 300 komt, bij normaal gewicht. Gaat er echt wel wat in je voeding veranderen.
229 op dit moment bij 90kg, dus heb nog wel een zomer te gaan voor ik de 300 haal :-) Over 2 weken weer een nieuwe FTP test, kijken wat het resultaat is van een maandje 'minder' gestructureerd doen i.v.m. studiebelasting...
Maar ik kan me zeker voorstellen dat ik op termijn ngo wel wat voedingsaanpassingen zal doormaken... Ik hoop echter ook dat ik nog wel wat ga afvallen (tot 85 ofzo). Slow & steady wins the race ofzoiets.

[ Voor 18% gewijzigd door Dazzler2120 op 26-01-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
Dit is de webweergave van myfitnesspal.

Werkt supergoed, via app op je telefoon kan je ook verpakkingen scannen en en toevoegen aan je eetschema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
mhr-zip schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:07:

Al die verhalen van als je 1,5 uur gaat fietsen hoef je niet te eten :w
Tuurlijk kan dat prima voor een keer, maar je prestaties moet je voeden, je moet herstellen en spiermassa kweken, dus als je afblijft vallen gaat er iets mis.
Exact dit. Because you can, doesn't mean you should.

Sinds de zomer probeerde ik tijdens mijn zwaardere workouts ongeveer 90g carbs per uur binnen te krijgen en sinds dit jaar doe ik dit bij iedere workout. Of het nu een herstel rit is, of een flinke interval sessie.
Zit nu 5x per week op de fiets en merk gewoon dat de workouts een stuk prettiger aanvoelen nu ik voldoende brandstof blijf toevoegen. Ook heb ik veel minder last van vreetbuien na een intensieve rit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:35

Ma®tin

Hallo

Hier de mijne.
Leuke site wel. Ik kende hem niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITnM0Ri6Jzje_it_LxOZJhpGvUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KxPca47FQNx5xGeZ9K7oMrLA.png?f=fotoalbum_large

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Dazzler2120 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:27:
[...]

229 op dit moment bij 90kg, dus heb nog wel een zomer te gaan voor ik de 300 haal :-) Over 2 weken weer een nieuwe FTP test, kijken wat het resultaat is van een maandje 'minder' gestructureerd doen i.v.m. studiebelasting...
Maar ik kan me zeker voorstellen dat ik op termijn ngo wel wat voedingsaanpassingen zal doormaken... Ik hoop echter ook dat ik nog wel wat ga afvallen (tot 85 ofzo). Slow & steady wins the race ofzoiets.
Niet lullig bedoelt, maar dit zijn niet bovengemiddelde waarden.
Spieren zijn zwaarder dan vet.
Je eet links en rechts bewust wel eens wat extra, misschien onbewust ook wel eens.

Andere dingen eten, zorgde bij mij voor afvallen, niet het fietsen zelf:

mhr-zip in "Hardlopen - deel 9"

Sowieso at ik een overdaad aan koolhydraten, nu veel meer eiwitten en gezondere vetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
Heroixx schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:25:
Hallo iedereen, ik heb net een Elite Suito-T trainer gekocht. Ik zou hier graag mijn Trek X-caliber 8 opzetten, maar ik zie nu dat ik een achternaaf Boost141, 5 mm QR heb, en deze niet compatibel zouden zijn? Heeft iemand hier meer verstand van?
"Boost 141, 5 mm QR" dat klinkt niet echt standaard..
ik ken
130x5 QR (race)
135x5 QR (race/mtb)
142x12 steekas (race en mtb)
148x12 steekas (boost) (mtb)

(voornaaf standaarden voor het gemak weg gelaten)

hier een heel verhaal erover:
https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=143324
blijkbaar iets geks van Trek...

waar het op lijkt is een 148 boost naaf met doppen voor een 5mm QR as

kan je dus op je trainer de 148 boost doppen gebruiken met een QR as? (ik weet niet hoe de suito geleverd wordt, maar bij mijn kickr core zitten verschillende doppen voor 130/135 QR en 142 + 148 steekas.

Voor de QR opties pak je de QR as die bij de kickr geleverd is, bij de steekas opties is het gat van de doppen ook groter, en pak je dus de as die bij je frame zit (daar zijn ook weer 100 draad varianten van, dus die gaat je trainer leverancier niet meeleveren.

[ Voor 42% gewijzigd door Prulleman op 26-01-2021 14:42 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroixx
Prulleman schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:35:
[...]

ik ken
130 QR (race)
135 QR (race/mtb)
142 steekas (race en mtb)
148 steekas (boost) (mtb)
Blijkbaar werkt Trek met een andere soort van naaf... Waardoor deze niet compatibel zou zijn... Maar heb er zelf geen massa's verstand van.

Het gaat om deze:

Formula DCL-141Q, afgedicht lager, 6-bout, Shimano 10-speed freewheelbody, Boost141, 5 mm QR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
mhr-zip schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:35:
[...]

Niet lullig bedoelt, maar dit zijn niet bovengemiddelde waarden.
Spieren zijn zwaarder dan vet.
Je eet links en rechts bewust wel eens wat extra, misschien onbewust ook wel eens.

Andere dingen eten, zorgde bij mij voor afvallen, niet het fietsen zelf:

mhr-zip in "Hardlopen - deel 9"

Sowieso at ik een overdaad aan koolhydraten, nu veel meer eiwitten en gezondere vetten.
Ja klopt, ik ben me bewust ervan dat ik van fietsen alleen niet (veel) ga afvallen. Daar moeten meer dingen voor veranderen in mijn dagelijkse patronen. Ben absoluut een snoepkont, heb daar ook niet echt behoefte aan om dat patroon te veranderen.
Fietsen is vooral opgepakt om gezonder te zijn qua conditie, dat is zeker al merkbaar.
Welke waardes zijn niet bovengemiddeld? Mijn FTP weet ik, ben ook nog niet zo lang bezig, ben ook niet persé veel te zwaar, maar er mag bij mij wel *iets* af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroixx
Prulleman schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:35:
[...]

ik ken
130x5 QR (race)
135x5 QR (race/mtb)
142x12 steekas (race en mtb)
148x12 steekas (boost) (mtb)

(voornaaf standaarden voor het gemak weg gelaten)

hier een heel verhaal erover:
https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=143324
blijkbaar iets geks van Trek...

waar het op lijkt is een 148 boost naaf met doppen voor een 5mm QR as

kan je dus op je trainer de 148 boost doppen gebruiken met een QR as? (ik weet niet hoe de suito geleverd wordt, maar bij mijn kickr core zitten verschillende doppen voor 130/135 QR en 142 + 148 steekas.

Voor de QR opties pak je de QR as die bij de kickr geleverd is, bij de steekas opties is het gat van de doppen ook groter, en pak je dus de as die bij je frame zit (daar zijn ook weer 100 draad varianten van, dus die gaat je trainer leverancier niet meeleveren.
https://www.futurumshop.n...0-12mm-142-148x12mm.phtml

deze adapterset zit erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Heroixx schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:42:
[...]

Blijkbaar werkt Trek met een andere soort van naaf... Waardoor deze niet compatibel zou zijn... Maar heb er zelf geen massa's verstand van.

Het gaat om deze:

Formula DCL-141Q, afgedicht lager, 6-bout, Shimano 10-speed freewheelbody, Boost141, 5 mm QR
Als ik het goed begrijp zit je wiel in je frame met een ouderwetse QR as (zo'n dunne, 5mm met een hendel aan de ene kant en een schroefdopje aan de andere kant). De naaf is echter uniek in de zin dat het een brede naaf is (volgens mij even breed als een 148 boost naaf voor steekassen), maar dan met kleinere gaten voor de QR as ipv de 12mm steekas.

het verschil in 141 en 148 komt door het verschil in QR /Steekas, bij non boos is 135 QR eigenlijk ook even breed als 142 (ondanks de 8 mm verschil in de aanduiding).
Als je een ander wiel zou willen gebruiken zou het in theorie mogelijk moeten zijn om een boost naaf te pakken met QR end caps (zoals bij een hope naaf bv mogelijk is, dat wordt ook als optie gegeven in het topic wat ik hierboven aanhaal).

Jij hebt met je suite dus het probleem dat je een bredere spacing nodig hent (normaal met de los verkrijgbare boost 148 dopjes), maar dan met een 5 mm gat ipv het standaard 12 mm gat.

Ik ben bang dat die niet standaard te krijgen zijn, je zou naar een metaal bewerker kunnen gaan om te kijken of die wat voor je kan draaien, (in theorie, dus met de specs van de elite boost doppen, maar dan met een 5 mm gat)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
hmm, met deze info.. gek dat ze 135x10 noemen en niet 135x5, maar wellicht werkt het dan gewoon met e 148 doppen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroixx
Prulleman schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:52:
[...]

Als ik het goed begrijp zit je wiel in je frame met een ouderwetse QR as (zo'n dunne, 5mm met een hendel aan de ene kant en een schroefdopje aan de andere kant). De naaf is echter uniek in de zin dat het een brede naaf is (volgens mij even breed als een 148 boost naaf voor steekassen), maar dan met kleinere gaten voor de QR as ipv de 12mm steekas.

het verschil in 141 en 148 komt door het verschil in QR /Steekas, bij non boos is 135 QR eigenlijk ook even breed als 142 (ondanks de 8 mm verschil in de aanduiding).
Als je een ander wiel zou willen gebruiken zou het in theorie mogelijk moeten zijn om een boost naaf te pakken met QR end caps (zoals bij een hope naaf bv mogelijk is, dat wordt ook als optie gegeven in het topic wat ik hierboven aanhaal).

Jij hebt met je suite dus het probleem dat je een bredere spacing nodig hent (normaal met de los verkrijgbare boost 148 dopjes), maar dan met een 5 mm gat ipv het standaard 12 mm gat.

Ik ben bang dat die niet standaard te krijgen zijn, je zou naar een metaal bewerker kunnen gaan om te kijken of die wat voor je kan draaien, (in theorie, dus met de specs van de elite boost doppen, maar dan met een 5 mm gat)
Dus... Als ik het goed begrijp is er geen simpele oplossing om deze gemonteerd te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Heroixx schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:58:
[...]

Dus... Als ik het goed begrijp is er geen simpele oplossing om deze gemonteerd te krijgen?
misschien haal ik van alles met 135x5/9/10 door elkaar, ik ben ff kwijt wat nu de naamgeving en standaarden van de QR assen zijn (ik dacht 135x5, maar zie nu ook 9 en 10mm)

maar.. wat ik in mijn laatste post hierboven zij, wellicht kan het gewoon door de 148 boost doppen op je trainer te zetten.. tenzij de as die je hebt te dun is voor die doppen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
https://spoketwist.com/wahoo-kickr-141mm-qr/

daar kan je ook nog meer info vinden, wel voor een kickr, maar zelfde issue

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Nickman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 16:10
Nu iets meer dan een week de kickr core in gebruik (200km) en heb toch het idee dat het apparaat niet 100% goed is.
Er lijkt een fluitend/schurend geluid uit te komen bij hogere snelheden (en weinig rem).

Heb verder minimale trillingen, wel wat bij coasten, maar toch.
Klinkt iemand dit bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroixx
Prulleman schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:01:
[...]

misschien haal ik van alles met 135x5/9/10 door elkaar, ik ben ff kwijt wat nu de naamgeving en standaarden van de QR assen zijn (ik dacht 135x5, maar zie nu ook 9 en 10mm)

maar.. wat ik in mijn laatste post hierboven zij, wellicht kan het gewoon door de 148 boost doppen op je trainer te zetten.. tenzij de as die je hebt te dun is voor die doppen.
Heb hem ondertussen alweer geannuleerd. Laat ik de vraag anders stellen. Welke smart trainer heb ik nodig waar mijn 141mm boost naaf op geraakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Heroixx schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:01:
[...]

Heb hem ondertussen alweer geannuleerd. Laat ik de vraag anders stellen. Welke smart trainer heb ik nodig waar mijn 141mm boost naaf op geraakt?
een kickr core met behulp van een extra adapter set en een paar spacers:
https://spoketwist.com/wahoo-kickr-141mm-qr/
That’s it! It’s really not as hard as it seems. Hit your local hardware store and find two $0.05 washers and the Wahoo adapter kit and it takes under 5 minutes to get up and running. I did all the hard work for you! You want to make sure that you aren’t pinching the bike’s frame together or spreading it apart, and that the frame is securely clamped before riding. I found I could have used the stock 130/135mm QR fitting in the KICKR along with the new axle nut, but I could not get the frame to clamp down because the nut was bottoming out against the QR fitting in the KICKR. You could if you started modifying some of the pieces (e.g., filing).
Standaard zal ie op geen enkele trainer passen omdat het een gekke afwijkende standaard is, trainers worden geleverd met spul voor 130/135 QR en 142/148 12mm steekassen. Alle andere opties zijn in het beste geval met wat geknutsel mogelijk

of je moet aan de rollers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEVPghLQs7lUdJXpbN5bag_Ygxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8n443ClQT83qM2nqMRyVWZHi.png?f=fotoalbum_large
of als je toch stabiliteit wilt zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfzJ2Oa0OFd5IF1OlgmvDZVHv54=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IhViC3AcvXyZc3wLyfwXDvGe.png?f=user_large

(maar smart rollers zijn wat lastiger, ik weet eigenlijk niet of die er wel zijn)

[ Voor 20% gewijzigd door Prulleman op 26-01-2021 16:12 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Ik zie dat trouwens vaker, zo'n zweetvanger, is dat nu echt nodig?
Ik ga gewoon na iedere rit even met een handdoek langs het frame... Of is dat niet voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Dazzler2120 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:25:
Ik ga gewoon na iedere rit even met een handdoek langs het frame... Of is dat niet voldoende?
sja.. geen idee, ik zweet me regelmatig de pleuris (tot kleine plasjes op de grond toe). mijn frame kan er wel tegen, het enige wat ik zie is dat de starnut bout in mijn stemcap erg aan het roesten is. En gezien de muffe lucht is het tijd om mijn bartape te vervangen.. (is al besteld :X ). maar daar doet zo'n lapje niks tegen.

misschien als je heel zuinig op je fiets bent.. maar zie het nut er niet zo van in.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
wat mij betreft is het zeker nodig. Heb paar jaar geleden een fiets specifiek voor binnen gekocht. Heb er buiten in totaal hooguit 500km mee gereden. Vorig jaar had ik een probleem met mijn versnellingen. Bleek van het zweet te komen dat overal tussen en in de bekabeling was gekomen. Versnellingskabel liep niet meer soepel en remkabel beugel (rem zit bij mijn fiets onder de achter brug) kreeg ik nog maar met moeite los.
Sinds die tijd overtuigd van het nut van een zweetvanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Nickman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 16:10
Ik heb een handdoek op het stuur liggen. Minder zweet op het stuurlint via m'n handen en het frame en kan er m'n hoofd mee afdrogen tijdens het rijden. Meeste druppels komen dan niet eens op de grond maar meteen op de handdoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ik zweet nauwelijks, alleen tijdens de eindsprint hooguit een paar druppeltjes. Heb wel zo'n zweetvanger, maar dat is meer omdat ik nogal zuinig ben op m'n fiets. Hij staat er in principe gewoon een half jaar per jaar vast en maak hem verder niet echt schoon. Heb ook een carbon stuur dus niet echt last van stuurtape dat gaat ruiken.

Heb wel verhalen gelezen van kapotte sturen, stuurpennen, balhoofden etc. van geoxideerd aluminium. Dit soort praktijken dus, waarmee je dus in de zomer niet de weg op wilt:

Afbeeldingslocatie: https://zwiftinsider.com/wp-content/uploads/2020/04/damage-header.jpg

Die van mij krijgt ergens in feb/maart weer wat nieuwe lagers/remkabels/stuurlintje zodat alles weer fris is voor het nieuwe seizoen :).

Viel me overigens op dat een ketting indoor nauwelijks slijt. Heb er 3-4 maanden geleden een nieuwe onder gelegd en die geeft nog vrijwel dezelfde lengte aan, waar ik buiten enkel in de weekenden 1.5e ketting opgereden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Deze zweet resultaten lijkt me dat je dit krijgt bij heel excesief zweten, te kleine ventilator(en) en vooral niet schoonmaken.

Ik heb mijn ketting(en) nu ook gewaxt en dat is heel prettig binnen op de trainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 23:41
Zo kan ik ook een leuk grafiekje maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BbQpB6RW/graph.png

Maar in W/kg ziet het er bij mij een stuk minder florisant uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XNGgKpHb/graph1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:05
MrAngry schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:01:
[...]

Boven die tabel: Power Profile -> Coggan Male
Blijkbaar moest je je geboortedatum invullen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
kwiebus schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:41:
[...]

Zo kan ik ook een leuk grafiekje maken.
De W/kg-variant staat een paar posts verderop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:30:
Ik zweet nauwelijks, alleen tijdens de eindsprint hooguit een paar druppeltjes. Heb wel zo'n zweetvanger, maar dat is meer omdat ik nogal zuinig ben op m'n fiets. Hij staat er in principe gewoon een half jaar per jaar vast en maak hem verder niet echt schoon. Heb ook een carbon stuur dus niet echt last van stuurtape dat gaat ruiken.

Heb wel verhalen gelezen van kapotte sturen, stuurpennen, balhoofden etc. van geoxideerd aluminium. Dit soort praktijken dus, waarmee je dus in de zomer niet de weg op wilt:

[Afbeelding]

Die van mij krijgt ergens in feb/maart weer wat nieuwe lagers/remkabels/stuurlintje zodat alles weer fris is voor het nieuwe seizoen :).

Viel me overigens op dat een ketting indoor nauwelijks slijt. Heb er 3-4 maanden geleden een nieuwe onder gelegd en die geeft nog vrijwel dezelfde lengte aan, waar ik buiten enkel in de weekenden 1.5e ketting opgereden heb.
Dat ziet er echt ranzig uit, ik ken de verhalen ook maar in het echt heb ik dit gelukkig nog nooit gezien.

Ik kwam er gisteren bij toeval achter dat een van de moertjes waarmee mijn voorderailleur vast zit aan het frame van mijn Tacxfiets bijna helemaal los was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZ_u1tQXsqxJZKD2JgTfrWLcn14=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R889UGNtLl22PXOsmRoBapIw.png?f=user_large

Het gaat dus om het moertje in de rode cirkel, dit is tevens een draaipunt en het punt waar de kabel rechtstreeks aan trekt (beetje een design-flaw van deze derailleur vind ik, antieke Shimano Ultegra 6500 antiek). Scheelde niet veel of die derailleur vloog een keer om mijn oren denk ik. De opening in de blauwe cirkel was al zeker zo'n 3mm (dat hoort tegen elkaar).

Ja, spul slijt minder hard, maar ik heb dus geleerd dat een inspectie op zijn tijd echt geen kwaad kan, ook niet bij een fiets die je alleen op de Tacx gebruikt. :)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Prulleman
Weer wat progressie :)

Nu ruim 1 jaar TrainerRoad, zoals eerder vermeld, bij de laatste test geswitched van ramptest naar de 20 minuten test, want threshold en over/unders waren op de lange termijn killing. Dat betekende een drop van 3% in FTP, en dus ook niet meer 4 w/kg :( wel een realistischere waarde want ik kon mijn ramptest FTP echt geen uur vasthouden.

Dus het afgelopen blok ingegaan met een meer realistisch FTP (293) en dat voelde een stuk beter :)
afgelopen weekend Sweet Spot Base 2 (Low Volume met af en toe wat extra's binnen of buiten) afgerond en vandaag een nieuwe 20 minuten test... Met als resultaat 302 *O* (en bij 75 kg dus ook week 4+ w/kg)

de progressie (met ramptest resultaten 3% naar beneden bijgesteld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FPpbrEa5UC7iK9j9u3NRcL_qJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s6TXUBecJc7hPXS9FCgvlHo0.png?f=fotoalbum_large
(zonder correctie was de piek in de zomer hoger, maar met correctie is het een all time high :))

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Mooi om te zien zeg! Echt een flinke progressie. Blijkbaar past het je erg goed dit gestructureerd trainen. Gefeliciteerd met het terugkomen op 4wkg.

Misschien heb je dit eerder al beantwoord, maar leuk om hierbij te zien:

Heb je heel dat jaar TR trouw volgehouden? Dus geen perioden zonder gestructureerd trainen? Welke programma's heb je over dit jaar heen gevolgd?

Aangezien je nu ongeveer alle workouts wel kent: werk je nu nog met de standaard programma's en plan builder of maak je ook custom plannen/pas je de bestaande plannen aan?

Hoeveel uren heb je naast TR buiten op de fiets gezeten afgelopen jaar (geloof veel mtb?)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Reynouts schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:01:
Mooi om te zien zeg! Echt een flinke progressie. Blijkbaar past het je erg goed dit gestructureerd trainen. Gefeliciteerd met het terugkomen op 4wkg.

Misschien heb je dit eerder al beantwoord, maar leuk om hierbij te zien:

Heb je heel dat jaar TR trouw volgehouden? Dus geen perioden zonder gestructureerd trainen? Welke programma's heb je over dit jaar heen gevolgd?

Aangezien je nu ongeveer alle workouts wel kent: werk je nu nog met de standaard programma's en plan builder of maak je ook custom plannen/pas je de bestaande plannen aan?

Hoeveel uren heb je naast TR buiten op de fiets gezeten afgelopen jaar (geloof veel mtb?)?
ja, wel hele jaar door TR, maar in de mooie maanden vaker buiten, soms naast de TR workouts, soms in plaats van.

Hier zie je (niet in km of tijd, maar stress/tss) de verdeling, de lichtgroene zijn over het algemeen MTB ritjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1S19S1r_1zUaZG1jGcZ8Q0EF2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ffupb5QbBfFh0RQWBs9pcvC4.png?f=fotoalbum_large

Qua tijd is het gemiddeld 3 - 4 uur TR (gem 3, soms 2, soms 4 workouts) en 1-3 uur MTB per week (1 of 2 ritjes, varierend van 1 - 2,5 uur, langer is een uitzondering).
(het is blijkbaar lastig om in strava en/of garmin connect heel duidelijk dit onderscheid te zien.. maar je kan door mijn strava scrollen voor een idee :))

de grootste dip kwam na de zomer kwam doordat de piek over de vakantie niet vast te houden was, wel gefiets op vakantie, maar toch wat kwijtgeraakt en ook op dat moment erachter gekomen dat de ramp test toch niet geschikt is na een veel te zwaar build blok na de vakantie. beetje tegen een muur aangelopen zeg maar. Dat was even lastig, maar gelukkig met wat logica en wat brainstormen met @Michaelg er weer goed bovenop gekomen.

Je kan denken, een low volume plan komt allemaal niet zo nauw, maar als je het een beetje serieus neemt (zoals ik :D) dan kan je met een paar uur per week toch ook wel de grens op zoeken, en over de grens is dan ook killing. Het vergt dus ook wel want aandacht en zelf reflectie, want het is dus een tricky balance :)

Ik volg nu een full XCM (MTB XC marathon) plan als doel de Cimes des Waimes in mei, (net als vorig jaar), maar ik verwacht eigenlijk niet dat ie doorgaat. Ik vind de structuur van de plannen wel erg prettig als uitgangspunt, wat ik aanpas tegenwoordig is bv de 75 min versies ipv 60, en soms een workout extra. @Michaelg is wat meer met custom plannen bezig. Vorig jaar ook 1,5 x XCM plan gedaan en ertussen een keer (bij gebrek aan events) omgezet naar XC short track, om een poging te doen om mijn PR op Dorst scherper te zetten, maar alle routes hier waren afgesloten ivm de droogte in die periode, dus ook dat was kansloos. (motivatie bij gebrek aan events was ook wel een oorzaak van de dip na de zomer...)

.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-09 12:08
Super cool om je progressie te zien @Prulleman!

Mijn laatste TR-activiteit dateert van 31/12/2020. In 2021 is de focus weer gegaan naar het hardlopen (4x/week). Bijgevolg heb ik mijn abonnement dus ook stopgezet. De twee maanden dat ik TR heb gebruikt zijn wel goed bevallen. :)

Echter heb ik wel nog een referral code over. Laat het even weten als je code hebt gebruikt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Zojuist m'n eerste echte A-race gehad en met beide beentjes weer op de grond gezet.

De eerste van 4 laps op een glooiend parcours nog met volle inspanning aan kunnen haken, maar bij de aanzet op het hoogste heuveltje vlak voor de finish moest ik eraf. Was niet de enige, het brak in zo'n 4 groepen en zat samen met @Kluus en nog 2 anderen in het 3e groepje. Had niet zoveel zin om door te rijden en was druk bezig de scherven van mijn geknakte ego op te ruimen (had wel verwacht íets langer dan 8km aan te kunnen blijven haken) en zag dat er een vrij grote groep achter ons zat.

In die groep was het een feest van herkenning. Samen met vrijwel iedereen die afgelopen maand gepromoveerd is, hadden we met een man of 20 een best leuke groep te pakken. Kreeg daardoor ook weer wat goede moed/zin en er werd ook aardig doorgereden. Zo'n 4km voor het einde konden we zelfs het 2e groepje nog oprapen wat daar nog van over was en mochten we gaan sprinten voor plek #30 van de 70. Had nog wat puf over en finishte als 5e van onze groep, goed voor een 34e plaats.

Best nog wel content mee en vooral een leuke race gereden! Als alle A-races zo gaan dan zie ik nog wel voldoende lol/uitdaging in het zo lang mogelijk aan proberen te haken en daarna koersen met de 'B-groep'. Een parcours als de Ventoux zal ik wel hopeloos ten onder gaan, maar over een competitie van 8 races lijkt een plek #20-25 in het algemeen klassement nog wel haalbaar. Genoeg om voor te rijden in ieder geval!

@Heroixx @Prulleman Road boost is ook al een ding tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Zit even te kijken, @Ypuh . Jullie groepje is uiteindelijk 8 seconden sneller binnen dan de kopgroep van B waar ik zojuist m'n eerste race in ZwiftNL heb gedaan. Best wat overlap in beide leagues dus.

Overigens vind ik dat Zwift best wat tijd, energie en geld mag steken in het verbeteren van de duidelijkheid qua groepjes in de koers.

Iets als:
P 32.1km (30 riders)
G1 +0:05 (25 riders)
G2 +0:12 (12 riders)

En dan de groep waar je zelf in zit anders gekleurd ofzo.

[ Voor 42% gewijzigd door Smultie op 27-01-2021 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Ypuh dat was een leuk groepje ja, voor een groot deel (buiten de nieuwe gepromoveerden) was ook het groepje waar ik de laatste keren ook altijd tussen zat. Ook vorige week in Innsbruck en ook toen op de Ventoux, dus dat kan nog best meevallen hoor, als je het mentaal maar volhoud. ;)

Ik had hetzelfde toen we in dat groepje van 4 man, gelukkig herkende ik er oom veel van het volgende groepje dus incl een irl fietsmaatje van mij, dus dat gaf weer goede moed.

Als dit groepje iedere week mee blijft doen blijft het inderdaad wel leuk zo. En gewoon steeds zo lang mogelijk bij de eerste groep proberen te blijven zodat je ze hopelijk een keer goed kan lossen. ;)

Mijn finish viel wel tegen trouwens, maarja, story of my life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Smultie schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:45:
Zit even te kijken, @Ypuh . Jullie groepje is uiteindelijk 8 seconden sneller binnen dan de kopgroep van B waar ik zojuist m'n eerste race in ZwiftNL heb gedaan. Best wat overlap in beide leagues dus.
Klopt, het niveau in B ligt ook gewoon super hoog. Van vrijwel de gehele top-10 (20?) kun je wel stellen dat die ook wel meekunnen bij de A's.

Toch kun je het niet helemaal met elkaar vergelijken. Er is gewoon sprake van koersverloop. Toen Kluus en ik eraf waaiden reden we 5km(?) misschien maar 200w, wetende dat je er met 4 man niet meer bij gaat geraken en er 15 man op 10-20 seconden achter je zitten met nog 30km te gaan. Ook is de kopgroep in de B's doorgaans een stuk groter waardoor de gemiddelde snelheid hoger ligt. Al met al zeggen die tijdsverschillen dus niet zoveel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasperb_
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-10-2023
Vorige week mijn eerste race gehad, meegedaan met de Zwift NL Race League in categorie C. Het klimmetje lag mij wel met mijn 66kg. Netjes 17e geworden volgens Zwift power en mijn FTP verbeterd.

Vandaag dus met vol goede moet meegedaan! Helaas was dit ‘glooiende’ parcours flink afzien, er werd hard doorgekoerst. Volgens de uitslag van Zwift zelf 43e geworden en geen moment bij de kopgroep gezeten (net als vorige week). Uiteindelijk wel gediskwalificeerd omdat ik mijn FTP heb verbeterd van 217W naar 228W.

Lekker slapen met mixed feelings zo :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:36
@Jasperb_ dat was voor mij precies andersom vorige week veel moeite vandaag heerlijk kunnen knallen. Dit ligt mij veel beter dan alleen maar klimmen. Uiteindelijk door een momentje onoplettendheid in de laatste 5km de aansluiting verloren met de kopgroep en de laatste kilometers dus alleen gereden netjes op plek 8 geëindigd volgens zwiftpower en 20ste op zwift.

En als bonus de ftp van 254-272!

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperb_
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-10-2023
@JP_S Nice, lekker bezig! Volgende keer mee in B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
Nee dat ga ik echt niet halen, daar moet ik nog ietsje meer voor trainen en wat gewicht lozen 😉

wel tweede sprintje gewonnen ik zie nu dat ik daardoor nog iets hoger sta op zwiftpower.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ypuh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:01:
[...]

Klopt, het niveau in B ligt ook gewoon super hoog. Van vrijwel de gehele top-10 (20?) kun je wel stellen dat die ook wel meekunnen bij de A's.

Toch kun je het niet helemaal met elkaar vergelijken. Er is gewoon sprake van koersverloop. Toen Kluus en ik eraf waaiden reden we 5km(?) misschien maar 200w, wetende dat je er met 4 man niet meer bij gaat geraken en er 15 man op 10-20 seconden achter je zitten met nog 30km te gaan. Ook is de kopgroep in de B's doorgaans een stuk groter waardoor de gemiddelde snelheid hoger ligt. Al met al zeggen die tijdsverschillen dus niet zoveel.
De B groep deed vandaag anders best rustig aan, althans zo voor mijn gevoel. Het verlies van een aantal zeer sterke rijders naar A zal wel hebben bijgedragen.

Ondanks alles heb ik niet kunnen profiteren, en alweer te laat begonnen met versnellen op het einde. Het is voor mij nog echt leren waar wel en waar niet ik flink gas moet geven.
Heb denk ik wel mijn Top 15 notering in het algemene klassement verstevigd. Zo doende zijn we nog lerende.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Rustig duurritje in Zwift gedaan, ineens "Badge geluidje" 1,2 Gigawatt badge 8)7
Een glitch in de connectie. Beetje jammer want ik heb deze natuurlijk niet verdiend. En ik weet al van Zwift support dat ze die er niet af kunnen halen. (Zwift "zag" een max output van 2000W :o )

Enfin, het verhaal achter die badge is wel aardig (ik ga er vanuit dat het waar is)
1,21Gigawatt is de energie die de Delorian nodig had in Back to the future om door de tijd te reizen. Een Hommage :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 28-01-2021 10:18 ]

---------------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
JP_S schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:20:
Nee dat ga ik echt niet halen, daar moet ik nog ietsje meer voor trainen en wat gewicht lozen 😉

wel tweede sprintje gewonnen ik zie nu dat ik daardoor nog iets hoger sta op zwiftpower.
Daar is de wekelijkse zwiftpolitie weer
Je hebt wel een wkg gekregen dit keer, dus je bent uit de uitslag geschrapt..

Waarschijnlijk zelfde mixed feelings als @Jasperb_.. Een promotiesysteem (binnen een league of binnen heel zwift) op basis van resultaat zou zo tof zijn ipv deze indeling op basis van wkg.

[ Voor 18% gewijzigd door Reynouts op 28-01-2021 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Smultie @Yakolev Er is natuurlijk overlap omdat je mensen hebt die aan de onderkant van A zitten, inclusief rijders die vorige week nog met B meededen. Die zijn natuurlijk niet in een keer veel sneller.

Binnen de A categorie is het verschil wel heel groot omdat daar niet echt een top zit in tegestelling tot de andere categorieen. Op Zwiftpower hebben de rijders met een FTP van tegen de 5wkg nog wel een A+ classificering maar die lopen op Zwift gewoon op kop te trekken.

Op zich vind ik het best OK om die groep zo lang mogelijk bij te houden (al had ik het gisteren net als @Ypuh ook langer verwacht vol te houden). Daar wordt je alleen maar sterker (of in ieder geval harder) van. Als je moet lossen komt er altijd nog wel een leuk groepje normale stervelingen die ook nog gewoon koersen en meestal zijn dat bij ZNL toch altijd weer bekende namen.

Ja, de bekertjes kan je wel uit je hoofd zetten, tegen die A+ mannen zal ik nooit op kunnen (al heb je soms geluk, maar niet bij ZNL waar het niveau altijd hoog is). Maar dat geld toch ook zo voor veel rijders de andere categorieën zolang we geen beter systeem voor indeling (matchmaking) hebben.

Toch miste ik nog wel wat vaste namen van voormalige B rijders of niet @Ypuh? Dat is wel jammer.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 28-01-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
@Reynouts daar zijn we mooi klaar mee, zit er echt net boven, en dit kan je tijdens de race ook slecht inschatten. ik had het laatste stuk makkelijker rustiger kunnen fietsen wand ik had een gat van 1 minuut op mn achtervolger.

ach ja, we hebben in ieder geval lekker getrapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Reynouts schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 07:33:
[...]

Daar is de wekelijkse zwiftpolitie weer
Je hebt wel een wkg gekregen dit keer, dus je bent uit de uitslag geschrapt..

Waarschijnlijk zelfde mixed feelings als @Jasperb_.. Een promotiesysteem (binnen een league of binnen heel zwift) op basis van resultaat zou zo tof zijn ipv deze indeling op basis van wkg.
Dat zou echt super zijn ja het liefste heb ik dan nog een systeem op basis van (zwiftpower) rating die prestatie gebaseerd en dat de groepen iedere wedstrijd dynamisch samen gesteld worden op basis van die rating. Soms heb je geluk en zit je aan de bovenkant, soms pech en dan zit je aan de onderkant maar je rating wordt bepaald door de rest van het deelnemersveld en je positie. Maarja voordat Zwift met hun technical debt zo ver is... :)

Aan de andere kant is het in het echte leven ook zo dat de indeling beperkt is en dat sommigen altijd meedoen voor de prijzen, sommigen (@Kluus meld zich) meestal wel in het peloton weten te finishen maar weinig tot geen kans maken op een prijsje en anderen al blij zijn als ze zo lang mogelijk kunnen aanhaken (en daar toch ook weer uitdaging uit halen). Dat is dus wel weer lekker herkenbaar in Zwift.

In het echte leven heb je echter allerlei organisatorische beperkingen, in een spel als Zwift zouden ze wel wat creatiever en progressiever kunnen zijn bij de indeling van het speelveld. Er zou eens een echte game studio met een alternatief voor Zwift (en dan misschien echt gericht op racers) aan de gang moeten...

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 28-01-2021 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Kluus schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 07:50:
Toch miste ik nog wel wat vaste namen van voormalige B rijders of niet @Ypuh? Dat is wel jammer.
Gister was volgens mij ook niet helemaal het parcours om bij te blijven. Achteraf en met een beetje parcourskennis had ik dat klimmetje misschien nog wel bij kunnen blijven, maar dan was ik een halve lap later er wel afgewaaid en in niemandsland beland. Er zat uiteindelijk ook geen groep meer tussen de #1-30 en onze groep en binnen die groepen werd er +/- 5 seconden van elkaar gefinisht (gewoon de A+ en A-groep dus).

Ik miste ook nog wel een man of 5 van de oude B-groep. Denk dat die net als ik nog even moeten wennen/opkijken tegen dat je niet meer voor het podium rijdt maar jezelf helemaal uitwringt voor een plek in de middenmoot.

Hoe dan ook was ik wel content met de race van gister. Was niet de zwaarste race ooit en met een klein beetje gewenning/parcourskennis/progressie zie ik nog wel kansen om zo nu en dan in de 1e grote groep te kunnen finishen.

Of dat deze winter nog lukt? Ik gok nog een maand of 2 binnen te fietsen. Het doel van komend jaar wordt dan misschien ook om 4-5 Kg lichter aan het winterseizoen te beginnen en oktober/november al weer in de A's te zitten. Dan zijn er net wat meer mogelijkheden. 10% meer power zit er niet in verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Ypuh Het is ook wel opletten bij de primes waar je hier ook punten voor krijgt. Ik weet niet hoe het in B gaat maar bij A zijn er altijd wel een paar die daar echt specifiek voor gaan, dus dan knalt het tempo steeds even extra omhoog. Daar verloren wij gisteren ook de aansluiting op volgens mij, ik liet me hier ook nog te veel door verrassen (zo voelt het nu dan, gisteren ging het waarschijnlijk niet anders :+). Daarna kan het goed weer even iets rustiger zijn geworden in de groep.

Ik wist trouwens ook niet of die primes ook doortelden tot plek 50 net zoals de einduitslag, daarom zorgde ik er iedere sprint daarna weer voor om voorin te zitten in ons groepje, maar aan de punten te zien telde die niet zo ver door helaas, dat was dus voor niks :+. Gelukkig werd er niet echt gesprint in onze groep dus heb ik ook weer niet zo veel energie verspeeld hiermee.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 28-01-2021 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjibbie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 11:17
bal130 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:26:

Echter heb ik wel nog een referral code over. Laat het even weten als je code hebt gebruikt.

***members only***
Ik heb hem gebruikt, dank!

Screw you guys... I'm going home.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Hier nog twee referrals over voor de liefhebber. Graag alleen gebruiken indien je het serieus overweegt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Kluus Die primes gelden volgens mij alleen voor de eerste 10 (of max 20) die doorkomen. Bij de B's werd daar ook wel hard voor gereden. Bij de A's verwacht ik daar niet echt mee te kunnen doen, maar idd wel ff opletten om bij te blijven.

De punten voor die primes zijn best hoog. Ben er bij de B's een paar podiumplekken door verloren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
JP_S schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:27:
@Reynouts daar zijn we mooi klaar mee, zit er echt net boven, en dit kan je tijdens de race ook slecht inschatten. ik had het laatste stuk makkelijker rustiger kunnen fietsen wand ik had een gat van 1 minuut op mn achtervolger.

ach ja, we hebben in ieder geval lekker getrapt.
Ja en dat is dan precies ook weer één van de problemen van heel deze opzet. Je wordt op basis van je wkg "ftp" ingedeeld, maar als je je inhoudt in een aantal races over een aantal weken kun je weer in een categorie starten waar je misschien niet thuis hoort volgens het wkg "ftp" systeem. Echter, krijg je dan tijdens sommige races een wkg aan je broek en word je naderhand gefilterd, terecht. Maar datzelfde gebeurt ook als je echt opeens je beste dag ooit hebt en de race wint, maar net boven de wkg limiet uikomt binnen de race. Dus daar zit ook iets kroms. Filtering moet misschien vooraf gebeuren, niet achteraf. Maarja er is zoveel raar in het hele systeem, moet gewoon compleet nieuw opgezet worden.

Voor mij trouwens ook eenzelfde verhaal, ben borderline tussen twee categorieën en dat komt puur vanuit een iets te hoog wkg, totaal niet vanuit absoluut wattage. Ik zou negative weight doping toe kunnen passen en mezelf wat zwaarder kunnen maken in zwift waardoor ik toch in een lagere categorie mag starten >:) Maar wie hou ik dan voor de gek en maakt het dat écht leuker? Ik word er geen watt beter van. Daarbij wil ik me conformeren aan de regels en daarbinnen de uitgaging vinden in iets anders dan een podium/top10 rijden of iets dergelijks (in mijn geval bijvoorbeeld niet laatste worden :+ ).

Uiteindelijk moet ik het ook gewoon zoeken bij mezelf. Wil ik beter mee kunnen komen in (vlakke zwift)races? Dan moet ik in het algemeen beter worden, meer trainen en meer absoluut wattage gaan trappen. Dat is totaal aan mezelf, niet aan zwift of de categorieindeling (en daarom gebruik ik TR :9). Ook met een aangepastte indeling heb ik niet de illusie dat ik opeens een race ga winnen (of ik moet de enige zijn die in de categorie past 8) )

Dit alles staat los van het feit dat ik (en eigenlijk iedereen..) een ander indelingssysteem zou willen hebben. Maar Zwift en dingen ontwikkelen die de community wil......... dat gaat volgens mij niet samen ;w Maar mensen lopen toch (nog) niet weg, de kracht zit in de community.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Reynouts schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:37:
...

Maar Zwift en dingen ontwikkelen die de community wil......... dat gaat volgens mij niet samen ;w Maar mensen lopen toch (nog) niet weg, de kracht zit in de community.
Het is echt lastig, er moet dan een alternatief komen wat in een keer goed is, dan krijg je de community om (of in ieder geval een bepaald onderdeel van de community, zoals de racers). Laatst heb ik nog wat verschillende platforms uitgeprobeerd, maar naar mijn mening is het het allemaal net niet (buiten het feit dat de community klein of niet bestaand is).

Als er nou eens een game studio wat geld tegenaan zou gooien om iets neer te zetten waar de ccommunity heen kan... Waar de pijnpunten liggen is op zich wel duidelijk. Zwift blijft maar investeren in features waar niemand echt op zit te wachten zoals steering (of ben ik de enige die dat een super stomme feature vind?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
@Reynouts

Eens met je verhaal, ik had gisteren gewoon een goede dag, en nog nooit eerder zoveel vermogen weggetrapt. Het is dan wel zuur dat je daar voor gestraft wordt al is dat wel logisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Michaelg schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:32:
[...]

Nah sandbaggen zou ik het niet noemen :). Maar dat het systeem van Zwift/Zwiftpower nog wat tweaks kan gebruiken, dat is wel duidelijk.
Denk ook echt dat ze het idee van de harde cats moeten loslaten bij races, maar meer moeten gaan werken aan een ladder systeem zoals bij bijvoorbeeld iRacing (simracing op PC).

Rijdt je tegen snellere rijders, en finish je boven hen, dan win je punten, rijdt je tegen langzamere rijders, en finish je achter hen, verlies je punten.
Bij het inschrijven schrijf je je in op 1 race (allemaal), en bij sluiten van de registratie worden de splits gemaakt. Dan kan het dus wat mij betreft ook prima zijn dat er dus ipv 1 race met 120 man, er twee races van 60 gedaan worden. Dit om het veld alvast wat op te breken en mensen die in de middenmoot rijden ook kans te geven op een podium.

Dus met name in de grensgevallen rijdt je dan soms mee in de hogere split, en soms bij de lagere. Zo maak je het systeem wat mij betreft een stuk " eerlijker".

Edit: wel even kleine opmerking nog. Bovenstaande zou dan alleen moeten gelden voor "officiele" Zwift races. Custom races worden uitgesloten van het punten systeem (maar daar win / verlies je dan ook niks).
eigenlijk zoiets dus :)
er zijn genoeg competities die beter en interessanter verlopen dan hoe het nu bij zwift gaat. Ze hoeven echt het wiel niet opnieuw uit te vinden

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Dan zou je een beetje een ELO systeem krijgen als ik de post van @Michaelg zo lees, zou best een interessant concept kunnen zijn hiervoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Prulleman @Michaelg ja precies dat, ik heb dat ook al vaker lopen roepen hier. En ook in de community is het al redelijk doorgedrongen dat een dergelijk systeem wenselijk is:
https://zwiftinsider.com/matchmaking/
https://forums.zwift.com/...pr19&utm_medium=affiliate

Ze hoeven zeker het wiel niet opnieuw uit te vinden, want er zit gewoon al een redelijk werkend ranking systeem in zwiftpower (wat nu nog niet echt gebruikt wordt). Eigenlijk is iedereen het hier wel over eens maar ik vrees inderdaad dat we daar bij Zwift nog wel even op kunnen wachten, al wordt ik graag verrast :).

Edit: Eigenlijk hoop ik dat Zwift HQ ondertussen stiekem helemaal opnieuw is begonnen te ontwikkelen aan een Zwift versie 2, dat is de enige manier om af te rekenen met hun technical debt volgens mij. Dat zou ook bepaalde feature keuzes van nu (zoals het vooruit schuiven van een nieuwe UI) verklaren.

[ Voor 34% gewijzigd door Kluus op 28-01-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-04 19:36
Door het regenachtige weer overweeg ik de aanschaf van een smart trainer. Ik heb echter alleen een mtb (Canyon lux) met Shimano XT 12 speed. Het is me niet duidelijk of dit compatibel is met een smart trainer.

De wahoo kickr core lijkt aan al mijn wensen te voldoen (direct drive, stil, zwift), maar is hier een Shimano 12 speed cassette op te krijgen? En welke onderdelen heb ik dan nodig?

Steam: McKluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 16:14

Fisico

by Fabian

Jasperb_ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:10:
Vorige week mijn eerste race gehad, meegedaan met de Zwift NL Race League in categorie C. Het klimmetje lag mij wel met mijn 66kg. Netjes 17e geworden volgens Zwift power en mijn FTP verbeterd.

Vandaag dus met vol goede moet meegedaan! Helaas was dit ‘glooiende’ parcours flink afzien, er werd hard doorgekoerst. Volgens de uitslag van Zwift zelf 43e geworden en geen moment bij de kopgroep gezeten (net als vorige week). Uiteindelijk wel gediskwalificeerd omdat ik mijn FTP heb verbeterd van 217W naar 228W.

Lekker slapen met mixed feelings zo :+
Dat is precies waarom ik twijfel over meedoen aan echte races. Ik trap echt te weinig wattage om op het vlakke ook maar een beetje in de buurt te blijven. Na elke informele race met veel vlak erin heb ik weer een hogere FTP omdat ik 20 minuten eraan blijf hangen. Wanneer er dan eens een klimmetje iis, zoals Chasse - Pattes, dan loopt de zware renner een minuut in op de afdaling en wordt het nog krap naar de streep.

43e worden en je zelf compleet uit elkaar trekken, dan moet je het echt als een goede training zien. Ik merkte de laatste race dat het mijn alleen maar demotiveerde met mijn 65 kg en 3,1 aan ftp.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 18-09 08:59
Kluit schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:31:
Door het regenachtige weer overweeg ik de aanschaf van een smart trainer. [...]
Ik dacht hetzelfde maar toen ik de beschikbaarheid van trainers zag, heb ik mezelf extra tijd gegeven. Het wordt al snel langer licht en dan rijd ik liever buiten. In de loop van de zomer hoop ik dan een leuke aanbieding tegen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Bacchus schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:58:
[...]

Ik dacht hetzelfde maar toen ik de beschikbaarheid van trainers zag, heb ik mezelf extra tijd gegeven. Het wordt al snel langer licht en dan rijd ik liever buiten. In de loop van de zomer hoop ik dan een leuke aanbieding tegen te komen.
Ik heb zo'n vermoeden dat er dan legio op marktplaats zullen stranden allemaal weinig gebruikt ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
Fisico schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:38:
[...]

Dat is precies waarom ik twijfel over meedoen aan echte races. Ik trap echt te weinig wattage om op het vlakke ook maar een beetje in de buurt te blijven. Na elke informele race met veel vlak erin heb ik weer een hogere FTP omdat ik 20 minuten eraan blijf hangen. Wanneer er dan eens een klimmetje iis, zoals Chasse - Pattes, dan loopt de zware renner een minuut in op de afdaling en wordt het nog krap naar de streep.

43e worden en je zelf compleet uit elkaar trekken, dan moet je het echt als een goede training zien. Ik merkte de laatste race dat het mijn alleen maar demotiveerde met mijn 65 kg en 3,1 aan ftp.
een race is ook zeker geen training, daarvoor is de belasting te hoog. Maar 1x in de week een race van 1 uur is prima te combineren met een trainingsschema, vervang je gewoon een stevige threshold of over under workout met je race en zorg je voor een dagje rust en een lichtere workout.
Maar het gaat er vooral om wat je motiveert om überhaupt op de trainer te stappen, voor de 1 is dat juist die Zwift race, voor een ander het vooruitzicht van progressie of gewoon de voldoening van het aftikken van de volgende workout. Iets is altijd beter dan op de bank zitten. (behalve als je de zoveel traint dat je de recovery echt nodig hebt ;))

Ik kijk zelfs uit naar deze :D (al is het wel spannend na een FTP bump):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2Zo1sbGgaUFXcnpUzTq4F6xgWA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dFNiyIHYfEF532jcXGwlaVvl.jpg?f=user_large

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
[...]

En dan kun je ervan uitgaan dat als je een beetje progressie blijft maken in die situatie, je binnen de kortste keren ook nog is moet starten in de B's (vanaf 3,2) >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
JP_S schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:48:
@Reynouts

Eens met je verhaal, ik had gisteren gewoon een goede dag, en nog nooit eerder zoveel vermogen weggetrapt. Het is dan wel zuur dat je daar voor gestraft wordt al is dat wel logisch.
Dat is wel een hele negatieve kijk op progressie.

Ik vind het zelf ook leuker om te winnen dan een categorie hoger in de vergetelheid mee te rijden, maar een race als gister (eerste race in een categorie hoger) viel reuze mee en uiteindelijk nog volle bak gesprint in een groep van 20~ man.

Ben ook iemand die wel fel reageert op dat iedereen in de juiste categorie moet starten en dat het systeem beter kan, maar 'gestraft' voelen omdat je verbetert is wel een tikkeltje overdreven. Een WKG moet je zien als een beloning (en met een UPG ben je gewoon een loser). Ben je vederlicht en zijn je absolute watts laag, dan heb je net zoveel pech als dat je zwaar bent en bergop niet mee kunt komen. Niet iedereen is gezegend met het zelfde talent/aanleg/postuur en er moet ook iets te wensen/trainen overblijven. Al die veldrijdertjes zullen MvdP ook wel een eikel vinden met z'n bovenmenselijke lichaam.

Uiteindelijk is er voor ieder wel wat wils (TT, cols beklimmen, sprintraces etc) en het doel moet gewoon zijn een goede training/fit de winter uitkomen. Winnen is leuk, maar het is ook maar een spelletje.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 28-01-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 16:14

Fisico

by Fabian

Prulleman schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:15:
[...]
een race is ook zeker geen training, daarvoor is de belasting te hoog. Maar 1x in de week een race van 1 uur is prima te combineren met een trainingsschema, vervang je gewoon een stevige threshold of over under workout met je race en zorg je voor een dagje rust en een lichtere workout.
Maar het gaat er vooral om wat je motiveert om überhaupt op de trainer te stappen, voor de 1 is dat juist die Zwift race, voor een ander het vooruitzicht van progressie of gewoon de voldoening van het aftikken van de volgende workout. Iets is altijd beter dan op de bank zitten. (behalve als je de zoveel traint dat je de recovery echt nodig hebt ;))

Ik kijk zelfs uit naar deze :D (al is het wel spannend na een FTP bump):[Afbeelding]
Met 2 rustdagen per week zit ik redelijk op de grens van wat ik aan kan. Met name het hardlopen hakt er redelijk in elke keer. Ik zie de races die ik doe dan ook vaak als een stevige interval of inderdaad over/under training. Maar merk aan de andere kant wel dat het demotiverend werkt als het vlak voor mij breekt in een groepje en dan langzaam iedereen uit het zicht raakt en iemand met 2w.kg maar ook ruim 100 kg ook nog eens inloopt op mij. Dan denk ik wel, ik had ook lekker zo'n training die jij gaat doen in ERG kunnen doen in dit uur. Daar haal ik dan wel meer voldoening uit.
Reynouts schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:21:
[...]

En dan kun je ervan uitgaan dat als je een beetje progressie blijft maken in die situatie, je binnen de kortste keren ook nog is moet starten in de B's (vanaf 3,2) >:)
Ja daar moet ik dan ook nog eens mee uitkijken, want iets te fanatiek leegtrekken en ik zit er boven. Al was ik bij deze 3,1 wel echt helemaal naar de vaantjes dus het zal niet direct gebeuren. Een race Alp op is dan leuk met zo'n gewicht maar de meeste races zijn kansloos.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-09 10:59
[...]

Echte race... 8)7

Serieus, jullie zouden eens een echte wegwedstrijd moeten rijden, of eerst maar eens beginnen met een trainingskoers bij een plaatselijke wielervereniging op een afgesloten parcours. Dat is zoveel mooier dan deze ''echte online race''

Het kapot gaan in iemands wiel, het op kop boren van het peloton, het proberen te ontsnappen, het waaier rijden, op de kant rijden, man man man....

Prachtig hoor dat mensen hier helemaal opgaan in het online racen, maar geloof mij waag de stap en ga straks in het voorjaar eens aansluiten... _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:15
Verkeerde topic Pier :D

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Pagina: 1 ... 72 ... 161 Laatste