Ik ervaar juist het omgekeerde.Lulukai schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:00:
Advies gevraagd, want momenteel vind ik het indoor fietsen helemaal niets!!!!
Ik kan binnen helemaal mijn normale wattages niet halen (nooit gelukt) Ik rij de hele tijd rond aan 60% FTP, als ik 5 minuten lang 85% FTP probeer ben ik nadien helemaal moe. Buiten slaag ik er wel nog in om 20 min 100% FTP te halen, dus aan mijn conditie ligt het niet. (300W/85kg/3.5W/kg)
Ik heb een Wahoo Kickr Core, en een vermogensmeter op mijn crank. De cranks geven 10W-20W meer aan dan de Wahoo. Ik heb dit al vaak gekalibreerd, ook middenin een rit zodat alles al wat opgewarrmd is (zoals Wahoo aanraadt). We moeten er dus vanuit gaan dat de wattages kloppen.
Ik heb 1 fan in mijn gezicht, en 1 zijdelings. Het raam staat op kipstand om verse lucht binnen te laten. Ik zie dat mijn ventilatiesysteem van mijn woning ook meteen in volle stand gaat, maar toch stijgt het CO2-niveau volgens de sensor naar 1800ppm (normaal 400-600 ppm)
De temperatuur in mijn kamer start aan 15C en eindigt op 17C. Mensen die in de garage fietsen: dat is toch erg koud bij deze temperaturen?
Over de luchtvochtigheid kan ik niets zeggen want ik heb niet zo'n sensor.
Ik drink 2 bidons van 500ml per uur fietsen, dus voldoende hydratatie.
Ik sta op het punt mijn Kickr weg te doen. Wat kan ik nog proberen om het aangenamer te maken? Zou het CO2-niveau mij nekken? Nog meer verse lucht binnentrekken?
[Afbeelding]
Afgelopen zomer ben ik weer op de racefiets gestapt zonder dus enig idee van m'n kunnen.
Ik moest het (zonder powermeter) doen met de gemiddelde geschatte waardes van Strava.
Die vergeleek ik dan met vrienden die ook fietsen, en dat week flink af.
Ik reed wel lekkere ritjes, maar het gemiddelde tempo en vermogen was niet veel.
Nu op de tacx krijg ik heel andere waardes (2x zo hoog gemiddeld!) maar ik ervaar de inspanning ook een stuk pittiger door de motorrem en het zweten.
Heeft mij doen besluiten voor mezelf dat één uur binnen gelijk staat aan twee uur buiten fietsen.
De effecten van het binnen trainen zijn buiten op de MTB wel merkbaar.
Ik heb het gevoel nu soepeler over de routes te gaan dan voorheen.
Kortom, je kunt meten wat je wil. Uiteindelijk bepaalt het gevoel dat je bij een training hebt wat het voor jou voor waarde heeft. En ja, het is fijn als meetwaardes (bij mij tussen RGT en Garmin) een beetje gelijk liggen.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties