Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 71 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
Dazzler2120 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:25:
[...]
Ik zou hem eens op 145 of 150 ofzo zetten voor de FTP te starten
ik zou hem nog lager / zo laag mogelijk zetten aangezien 150W nog best wel eens realistische waarde zou kunnen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 10:20

Dazzler2120

FP ProMod
Mwaa je wilt het een beetje realistisch houden he. FTP test is zo bedacht dat je in de aanloop even ook boven je FTP gaat.
Doe je dat niet, dan is je FTP waarde ook niet realistisch -
Maar in deze fase is dat misschien niet het belangrijkste, je wilt gewoon even eenw aarde hebben, over 3 weken actief fietsen is die waarde al niet meer relevant maar het biedt je nu iig een startpunt wat werkbaar is

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sterker nog, per definitie moet je zo'n 5% boven je FTP trappen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Crazy D schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:05:
Met 0,0 conditie zou ik vooral eerst een maandje gewoon lekker rondjes gaan rijden, en heel de wattages laten voor wat het is. Gewoon fietsen, keertje hard als je zin hebt, keertje rustig als je zin hebt, maar vooral, uren maken. Komt er vanzelf een beetje basis. Met 0,0 conditie heeft het amper zin om echt een trainingsschema te proberen te volgen.
Als je inderdaad eerst een paar keer 'gewoon' gaat fietsen, dus met schakelen, dan gaat Zwift zelf de FTP bepalen. De eerste paar keer een uurtje om bekend te worden met de statische inspanning, en geef daarna maar een keer gas op wat voor het gevoel je limiet is. Dan komt je FTP steeds dichter bij je echte waarde te liggen. Dan kun je daarna altijd nog een FTP test doen, maar heb je tenminste een uitgangssituatie.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
coelho schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:14:
[...]

Als je inderdaad eerst een paar keer 'gewoon' gaat fietsen, dus met schakelen, dan gaat Zwift zelf de FTP bepalen. De eerste paar keer een uurtje om bekend te worden met de statische inspanning, en geef daarna maar een keer gas op wat voor het gevoel je limiet is. Dan komt je FTP steeds dichter bij je echte waarde te liggen. Dan kun je daarna altijd nog een FTP test doen, maar heb je tenminste een uitgangssituatie.
DIt gebeurde bij mij dus niet. Zwift stond vooringesteld op 255W bij mij, en dat zou pas gaan schuiven als ik boven die 255W uit zou komen. Dat is voor mij +- 2.8W/kg en dat haal ik nu na 5 maanden trappen nog niet ;)
Dat zou voor mij erg lang 'trappen zijn' voordat ik dan pas echt iets met gestructureerde trainingen zou kunnen doen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 28-09 11:05

Crazy D

I think we should take a look.

Maar iemand die net voor het eerst gaat fietsen ga je toch niet lastig vallen met FTP tests en gestructureerde trainingen. Ga lekker rondtrappen, breng zelf wat variatie in je ritjes aan. Kijk hoe je ritten volhoudt. Ervaar dat je de 1e week misschien het na een uur al spuugzat bent en je in de 2e week dat uur makkelijker volhoudt (misschien niet qua saaiheid maar qua conditie en gewenning). Natuurlijk _kun_ je prima op dag 1 een FTP test doen en daarna 3 weken strak een programma volgen, maar als je iemand wilt wegjagen van de sport is dat echt een succesvol recept :P Als je na een paar weken rondrijden op Zwift (misschien een keer een groeprit, misschien een keer een wedstrijdje bij de allertraagsten om te zien hoe het daar aan toe gaat) nog steeds leuk vind kun je gaan nadenken over trainingen (en of je dat wel echt wilt of niet gewoon lekker rond wilt blijven toeren). Of misschien snak je juist naar trainingen en kom je er achter de omgeving van Zwift je juist minder aanstaat.

Maar goed, my 2 cents. Gelukkig kan iedereen lekker doen waar ie zelf zin in heeft (binnen de grenzen van de wet :P).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:50
Eens, maar als iemand specifiek op zoek is naar gestructureerde trainingen, is het wellicht een ander iemand dan de meeste Zwift beginners :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Precies, iedereen fietst met een ander doel he. Ik moet eerlijk zeggen dat ik Zwift niet zie als 'lekker rondtrappen' maar meer een tool om te sporten, fitter te worden en juist trainingen te doen. De wereld is leuk en heb ik nodig om gefocust / geïnteresseerd erin te blijven, maar dan nog zie ik het niet als een beetje toeren oid haha.
Maar ik snap je zeker, je moet vooral doen wat bij jou past in het begin / wat jij leuk vindt! Belangrijkste is dat je plezier haalt uit de sport die je beoefent, dan blijft het gemakkelijk om het te doen!
Bij de een is het puur als een spel zien, persoon B ziet zijn nummertjes graag stijgen (hier schaar ik mezelf wel onder haha) en persoon C wilt gewoon graag anderen verslaan. Iedereen is anders daarin

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:40
kw_nl schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:22:
Thnx all, ik ga vanmiddag een FTP test doen :)
Helemaal de tandjes gereden, maar wel op de goede manier zeg maar. FTP van 176, prima startpunt denk ik. Nu gaan trainen, ik ga wel goed op getalletjes en kunnen meten. Mezelf kennende ga ik straks weer te hard van stapel, maar leuk 🙂, hier kan ik wel wat mee.

Ik merk dat ik wel echt een doel moet hebben. Anders verveel ik me vrij snel.

[ Voor 8% gewijzigd door kw_nl op 23-01-2021 17:25 ]

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Nice @kw_nl !

Afhankelijk van hoe vaak je wilt rijden, maar ik heb in het begin veel progressie gemaakt door het FTP builder programma te doorlopen ná mijn ftp test. IN het begin best makkelijk, maar echt enorme progressie gemaakt op 6 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
kw_nl schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:23:
[...]

Helemaal de tandjes gereden, maar wel op de goede manier zeg maar. FTP van 176, prima startpunt denk ik. Nu gaan trainen, ik ga wel goed op getalletjes en kunnen meten. Mezelf kennende ga ik straks weer te hard van stapel, maar leuk 🙂, hier kan ik wel wat mee.

Precies, nu heb je een beginpunt en kun je na 6-8 weken weer opnieuw een FTP test doen. Grote kans dat je dan iets hoger scoort :).

Ik ga zelf ook goed op getalletjes dus snap het wel. Grootste valkuil is voor jou denk ik dat je te hard van stapel loopt. Ik zou een programma kiezen met een rustige opbouw. Je moet je lichaam eerste welen wat tijd geven om te wennen aan het fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Warempel
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-08 18:01
Gisteren dan toch eindelijk m'n Vacmaster beginnen gekregen
4 Januari verzonden vanuit Engeland, maar door alle toestanden rondom Covid en de Brexit
was er t/m 15 Januari "Suspended services"

Vandaag zelf voor het eerst zelf fietsonderhoud gepleegd, nieuwe ketting erop, casettes schoongemaakt
Nu kan ik eindelijk de fietshobby weer hervatten.

Hierbij de vraag of iemand hier nog een referral code heeft voor TrainerRoad? (Paypal doet stom)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik heb er nog wel een aantal, PM maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Z3
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 21:14

_Z3

Ik heb er ook nog 3, laat maar weten als er interesse is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
Ik heb er nog 2, dus bij interesse stuur maar een berichtje

Oja @kw_nl het is niet zo gek dat je een workout met 280/320 niet gedaan krijgt. Dat klinkt namelijk als een pittige workout voor iemand die bijna 2x zo sterk is met een FTP van 300.

Het idee is dat je goed stuk gaat op de 320 (over je threshold), maar (een beetje) kan herstellen op 280 onder je threshold (die waarschijnlijk rond de 300 stond).

Dezelfde workout zal nu voor jou 160/190 zijn, wat (als je test goed is gegaan) nog steeds lastig is, want over under workouts vallen niet mee.

Ik moet er niet aan denken om workouts te doen die ~70% te hoog zijn geschaald.. sterker nog, ik zou denk ik nog niet 1 blokje van 2x2 minuten kunnen afronden op 170%.
Ter illustratie, op een compleet trainingsblok ga ik stuk op een FTP die 3% te hoog staat (ramp test VS 20 minuten test scheelt bij mij ongeveer 3%..) en 1 over/under iets te hoog is nog te doen, maar 2 of 3 per week lukt gewoon niet meer, dat sloopt je.

Wat al eerder is gezegd, een beetje opbouw kan geen kwaad, dus pak in Zwift bv de FTP builder of nog beter trainerroad :)

[ Voor 108% gewijzigd door Prulleman op 23-01-2021 21:59 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:49
Kluus schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Don't get your hopes up! Ik had er 31 tijdens de Uberpretzel afgelopen weekend. Dat was wel een groepsrit, misschien dat je er in de open wereld iets meer krijgt omdat je een paar mensen tegen zal komen die af en toe massa ride-ons geven, maar ik geloof nooit dat je er 100 gaat krijgen :).

Ik denk inderdaad dat de pacepartners de enige manier zijn.
Nee weet ik. Ik heb een tellertje actief staan als ik denk dat er een kansje inzit dat het er veel worden. Maar soms heb ik met een gewone solo rit (geen event) na 2 uurtjes trappen ineens al 30 ride-ons of zo. In events kan je alleen per persoon ride-ons uitdelen, en dat is natuurlijk een heel geklik als je in de game zit. In een solo ride (of dus met een pacepartner) kan je met companion gewoon snel veel ride-ons uitdelen aan iedereen om je heen. En je ziet in de lijst of er veel mensen bij je rijden met de app open. (klein icoontje)
LGU schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:59:
[...]

Tellen de ride ons alleen in game?
Ja. Ride-ons die gegeven worden achteraf, tellen niet mee voor de achievement.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
coelho schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:46:
Heb net weer een keer aan een wedstrijdje meegedaan, zat met een uur maximaal fietsen tegen FTP aan (251W om 255W), dus die klopt aardig op basis van de 20min test.

Betekent 250W gedurende een uur op een fiets nou echt dat je een lamp van 5W met de geleverde energie 50 uur moet kunnen laten branden? If so, dan zou het toch geweldig zijn om indoor opgewekte energie op een of andere manier op te vangen en te hergebruiken? Ik zou met een uurtje of 4-5 per week toch zeker het huis een aantal dagen van licht kunnen voorzien... Kickr koppelen aan een powerwall of zo?
In feite wel, al heb je links en rechts heel veel verliezen. Zeker doordat het enorm fluctueert, zou je veel vermogenselectronica moeten inzetten om daar een mooie output van te maken. Bij een zonnepaneel omvormers zie je dat terug in de powercurve. Ook bij windmolens trouwens; een zeemolen is heel anders gespecd dan een molen op land, er is altijd een compromis op het te verwachten aanbod van energie. Hoe wisselender, hoe slechter het rendement.
Omdat je geen uren en uren aan het fietsen bent, is het kostentechnisch daarnaast totaal niet interessant. Overigens is dit principe natuurlijk al wel succesvol ingezet; oa mijn Tacx Bushido heeft geen stekker. Betekent dus wel dat je zelfs bij een firmware update MOET fietsen. Want er zit geen accu in, want dat had hem weer duur en onderhoudsgevoelig gemaakt. (En de Neo heeft dit dus ook)
Kluus schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:28:
De Tacx Neo kan zijn eigen elektronica voeden met de geleverde energie van het fietsen en is daardoor bijna geheel functioneel te gebruiken zonder stekker (het enige wat dan niet werkt is de downhill simulatie omdat dat potentieel meer energie kost dan wat je op dat moment levert). Het kan dus wel en een accu is ook niet nodig om de energie voor de trainer zelf op te slaan (je moet hem natuurlijk alleen even "aantrappen").

Zou mooi zijn als een trainer de energie die hij zelf niet nodig heeft kan terugvoeden aan het stroomnet inderdaad volgens mij is dat technisch gewoon mogelijk. Je kan en mag namelijk ook een beperkt aantal Wp aan zonnepanelen gewoon met een stekker aansluiten geloof ik.

De extra elektronica (omvormer, of werkt een AC-DC adapter ook gewoon omgekeerd?) die nodig is om van de geleverde energie een geschikte wisselstroom te maken zal wel te veel overhead zijn voor wat je er voor terug krijgt. Zoals @schilderstape al aangeeft. Maar puur technisch zou het een leuke gimmick zijn. :+ Black Mirror anyone?
Je mag omvormers tot 500W zo inprikken op een bestaande groep (Eentje uiteraard). Ik heb een Soladin hangen, die precies dit doet. 625Wp panelen, en de omvormer is gecapped op 500W. Zit dus gewoon op een gewoon stopcontact. Een omvormer slaat alleen pas aan bij een bepaalde ingangsspanning. Volgens mij zit mijn setup tussen de 60 en 100Volt DC. Dat is dus gevaarlijke spanning en zeker in een gebied waar vocht komt kijken (zweet, bidons?) een heel lastige.
Ik weet eerlijk gezegd niet of de rem een AC of DC spanning aflevert trouwens. Maar AC op het net afleveren is nogal een truukje. Een omvormer moet eerst in sync raken met de aanwezige netspanning, anders heb je vuurwerk.

Kortom, laat er gerust een lampje op branden, maar als je duurzaam bezig wilt zijn, koop dan gewoon zonnepanelen of investeer in een windmolen.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:15
kw_nl schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:23:
[...]

Ik ben een paar maanden geleden begonnen, einde zomer z'n beetje.
Begonnen met Zwift te leren kennen, wat routes rijden, af en toe een sprintje trekken, KOM'etje doen etc etc. Toen weer een FTP test gedaan, 234W :9 . Toen dacht ik pas dat een gestructureerd programma mij goed kon gaan helpen. 6 weeks FTP Builder programma gedaan. (tip, doe er niks tussen door kwa workouts enzo, want je gaat die rust nodig hebben) Na die 6 weken 250W FTP! Nu Zwift ik lekker door, en doe ik van alles. Beetje freewheelen. Na TdZ maar weer een programmatje doen.

Terugkijkend zou ik het niet anders gaan doen! Tips tips tips ;)

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 25-09 17:25
Dazzler2120 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:21:
[...]

DIt gebeurde bij mij dus niet. Zwift stond vooringesteld op 255W bij mij, en dat zou pas gaan schuiven als ik boven die 255W uit zou komen. Dat is voor mij +- 2.8W/kg en dat haal ik nu na 5 maanden trappen nog niet ;)
Dat zou voor mij erg lang 'trappen zijn' voordat ik dan pas echt iets met gestructureerde trainingen zou kunnen doen
Ik ben ooit ergens in de 100 begonnen na mijn eerste rit, dus ik vermoed dat het bij mij geen uitgangswattage had. Hoe komt Zwift aan 255? Uiteraard kun je die ook handmatig naar 100 zetten en dan gaan fietsen, dan wordt je wattage alsnog aangepast naar reëlere waarden.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:09

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:42:
Omdat je geen uren en uren aan het fietsen bent, is het kostentechnisch daarnaast totaal niet interessant. Overigens is dit principe natuurlijk al wel succesvol ingezet; oa mijn Tacx Bushido heeft geen stekker. Betekent dus wel dat je zelfs bij een firmware update MOET fietsen. Want er zit geen accu in, want dat had hem weer duur en onderhoudsgevoelig gemaakt. (En de Neo heeft dit dus ook)
De Neo kan op beide manieren werken inderdaad, als je de stekker er in stopt kan je firmware onderhoud doen (zonder trappen). En krijg je de features zoals downhill simulatie en roadfeel. Al het andere (ERG, weerstand aanpassen, uphill simulatie) werkt allemaal prima zonder stekker.
Kortom, laat er gerust een lampje op branden, maar als je duurzaam bezig wilt zijn, koop dan gewoon zonnepanelen of investeer in een windmolen.
Gelukkig ligt er hier voldoende op het dak, daar kan ik inderdaad niet tegenop fietsen :+).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:48
Heb net weer een keer aan een wedstrijdje meegedaan, zat met een uur maximaal fietsen tegen FTP aan (251W om 255W), dus die klopt aardig op basis van de 20min test.

Betekent 250W gedurende een uur op een fiets nou echt dat je een lamp van 5W met de geleverde energie 50 uur moet kunnen laten branden? If so, dan zou het toch geweldig zijn om indoor opgewekte energie op een of andere manier op te vangen en te hergebruiken? Ik zou met een uurtje of 4-5 per week toch zeker het huis een aantal dagen van licht kunnen voorzien... Kickr koppelen aan een powerwall of zo?
Je hebt 250 watt weerstand.

Als de elektriciteitsmaatschappij 250 watt wil opwekken hebben ze meer dan 250 watt input aan energie nodig om dat voor elkaar te krijgen.
Yohost! schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:27:
Heb gelukkig de .fit file kunnen uploaden naar Strava
Dat is mazzel! Anders had je net zo goed op de bank kunnen blijven liggen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Hier staat vanmiddag TDZ stage 5 op de planning, denk dat ik de NY route ga rijden, vind NY altijd wel een leuke route om te doen aangezien deze niet vaak beschikbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:11
Hier vanmiddag ook TdZ #5. Denk de normale of de long edition.

Hierna ook meer de FTP Builder doen, zit nu op 270, maar kan nog wel een stukje hoger.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Warempel
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-08 18:01
Is het ook mogelijk om in TrainerRoad de tijd van een training aan te passen? Kan het zo niet vinden.

Mid volume met 5x 60/90 min is net wat teveel met mijn planning. Zou wel 3x 90 min willen en 2x 45 zodat je toch net wat meer doet dan Low Volume.

Heeft iemand tips?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
@kw_nl Ik sluit me aan bij @Crazy D. Ga eerst eens 3-4 weken of langer wat doelloos rondjes rijden voordat je met een trainingsschema aan de slag gaat. Mijn inziens zijn schema's aan het begin een ideale bron voor blessures/overbelasting of motivatiegebrek ('ik moet weer'). TrainerRoad zou daar rekening mee moeten houden, maar vraag me af of ze rekening houden met iemand die echt vanaf 0 begint (dus ook geen mooiweerfietser die nog was basisconditie meeneemt van de zomer). Te vaak heb ik mensen gezien die van 0 naar 100 willen, een paar maanden tot een jaar super fanatiek zijn om vervolgens binnen no-time verder terug te vallen dan ze begonnen.
Kijk voor de grap eens deze aflevering van Black Mirror. Een serie met een beetje duistere kijk op de toekomstige wereld, waar je dus moet fietsen om iets te bereiken in je leven :+ .

[ Voor 30% gewijzigd door Ypuh op 24-01-2021 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47
Willie Warempel schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:31:
Is het ook mogelijk om in TrainerRoad de tijd van een training aan te passen? Kan het zo niet vinden.

Mid volume met 5x 60/90 min is net wat teveel met mijn planning. Zou wel 3x 90 min willen en 2x 45 zodat je toch net wat meer doet dan Low Volume.

Heeft iemand tips?
Als je een geplande workout opent, kan je bij "Workout variants" de duur aanpassen.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
KW25 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:45:
Hier vanmiddag ook TdZ #5. Denk de normale of de long edition.

Hierna ook meer de FTP Builder doen, zit nu op 270, maar kan nog wel een stukje hoger.
De standard ride is volgens mij in dit geval wel lastiger én duurt langer dan de longer ride. 40km met 285hm vs 37km met 476hm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ypuh schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:58:
@kw_nl Ik sluit me aan bij @Crazy D. Ga eerst eens 3-4 weken of langer wat doelloos rondjes rijden voordat je met een trainingsschema aan de slag gaat. Mijn inziens zijn schema's aan het begin een ideale bron voor blessures/overbelasting of motivatiegebrek ('ik moet weer'). TrainerRoad zou daar rekening mee moeten houden, maar vraag me af of ze rekening houden met iemand die echt vanaf 0 begint (dus ook geen mooiweerfietser die nog was basisconditie meeneemt van de zomer). Te vaak heb ik mensen gezien die van 0 naar 100 willen, een paar maanden tot een jaar super fanatiek zijn om vervolgens binnen no-time verder terug te vallen dan ze begonnen.

[...]

Kijk voor de grap eens deze aflevering van Black Mirror. Een serie met een beetje duistere kijk op de toekomstige wereld, waar je dus moet fietsen om iets te bereiken in je leven :+ .
Zijn wij ff goed voorbereid hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Laatst online: 28-09 15:53
Ik ben benieuwd naar iemands ervaringen met cycling apps in combinatie met VR (bril).

Ik ben mij aan het oriënteren op een indoor cycling trainer en trainings app maar kan in dit topic hier vrij weinig over vinden. Binnenkort komt mijn HP Reverb G2 binnen, in combinatie met PC dus.

Wat ik zoek:
- Een applicatie voor een 3D VR bril voor cycling voor volledige immersie. Ik zie nu voornamelijk trainingsapps op een 2D scherm, maar dat lijkt me toch niet echt realistisch.
- 3D beelden met diepte, dus niet flat 360 videos.
- Twee-weg data ondersteuning voor direct drive trainers (Wahoo, Elite, Tracx etc) middels FTMS bluetooth. Dit protocol is specifiek voor fitness data ontwikkeld en maakt de trainer future-proof.
- liefst zo realistisch mogelijke cycling omgeving, real world data / weather / images. à la Flight Simulator 2020 VR.

Enige applicaties die ik kan vinden zijn:

Holovit https://www.holodia.com
Onduidelijk of deze ook je trainer aanstuurt bij heuvelop. Meer een game?
Lijkt wel te moeten werken met
" Bicycles, ellipticals: Any, with the additional cadence sensor
FTMS-Bluetooth enabled bicycles and ellipticals"

VZFit https://www.virzoom.com
Werkt alleen met Oculus Quest 2.
Maar geeft zelf aan "no need for smart bikes and trainers". Dus dan niet twee-weg, en geen realisme bij bergop?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BartNL
mv_ak schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:15:
Ik ben benieuwd naar iemands ervaringen met cycling apps in combinatie met VR (bril).
het lijkt mij geen goede combinatie. De 'volledige immersie' betekend dat een groot deel van je gezicht afgeschermd wordt. Je wilt echter juist verkoeling hebben en dat is met de huidige VR setups niet te combineren. Heb hier een Oculus Rift gehad en moet er niet aan denken om die bij het fietsen op te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
BartNL schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:34:
[...]

het lijkt mij geen goede combinatie. De 'volledige immersie' betekend dat een groot deel van je gezicht afgeschermd wordt. Je wilt echter juist verkoeling hebben en dat is met de huidige VR setups niet te combineren. Heb hier een Oculus Rift gehad en moet er niet aan denken om die bij het fietsen op te hebben ;)
Bedankt voor je reactie. Ik vraag me dat inderdaad ook af, echter zijn er voor VR brillen tegenwoordig best veel fitness apps die ook high-intense zijn. Bv supernatural https://www.getsupernatural.com en die rekenen 179 dollar per jaar voor een fitness abonnement, serieus geld...dan liever indoor cyclen.
En tegen het zweet heb je speciale face covers die je op je bril kunt zetten.

Overigens gaat het mij niet per sé om continu high intense fietsen, wel liefst zo realistisch mogelijk 'Touren' 25-30 km/u met tussensprintjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Laatst online: 08:00
BartNL schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:34:
[...]

Hier sluit ik me bij aan. Indoor fietsen is zo warm dat het met een ding op je gezicht echt niet te doen is. Lijkt me ook echt verschrikkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
mv_ak schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:52:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik vraag me dat inderdaad ook af, echter zijn er voor VR brillen tegenwoordig best veel fitness apps die ook high-intense zijn. Bv supernatural https://www.getsupernatural.com en die rekenen 179 dollar per jaar voor een fitness abonnement, serieus geld...dan liever indoor cyclen.
En tegen het zweet heb je speciale face covers die je op je bril kunt zetten.

Overigens gaat het mij niet per sé om continu high intense fietsen, wel liefst zo realistisch mogelijk 'Touren' 25-30 km/u met tussensprintjes etc.
Het ding is dat je binnen op de tacx / trainer best snel zweet, veel sneller dan buiten. Jouw reguliere 'tour-rit' kan al gauw veranderen in een zwembadrit qua vochtverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
mv_ak schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:52:
[...]
je lijkt te denken dat je daar VR beelden voor nodig hebt. Naar mijn ervaring werkt een juiste koppeling van beeld en smart trainer al goed.
Wanneer ik in BigRingVR of Zwift een bepaalde route fiets is dat voor mij een realistische simulatie. De fiets is exact de fiets die ik buiten ook heb en de kracht die ik moet zetten klopt ook. Het beeld is op een 4K 49" TV voor mij al immersive genoeg. Wat er mist is het weer en de wind en dat gaat met een VR bril alleen maar slechter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Dazzler2120 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:58:
[...]

Het ding is dat je binnen op de tacx / trainer best snel zweet, veel sneller dan buiten. Jouw reguliere 'tour-rit' kan al gauw veranderen in een zwembadrit qua vochtverlies
Ja klopt, ik zweet me buiten al helemaal kapot maar dan gaat het ook wel hard. Voor binnen misschien wat rustiger doen, weerstand is sowieso aanpasbaar, en vaker een handdoek gebruiken dan. En goede ventilator. Maar het idee van volledige immersie moet toch fantastisch en zeer motiverend zijn! En bij samen rijden even om je heen kijken wie er naast je / achter je zit.

Wat wel kan al, Zwift in de PC Virtual Desktop mode op de VR bril en dan de big screen buigen waardoor het meer rondom lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
mv_ak schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:41:
[...]

Ja klopt, ik zweet me buiten al helemaal kapot maar dan gaat het ook wel hard. Voor binnen misschien wat rustiger doen, weerstand is sowieso aanpasbaar, en vaker een handdoek gebruiken dan. En goede ventilator. Maar het idee van volledige immersie moet toch fantastisch en zeer motiverend zijn! En bij samen rijden even om je heen kijken wie er naast je / achter je zit.

Wat wel kan al, Zwift in de PC Virtual Desktop mode op de VR bril en dan de big screen buigen waardoor het meer rondom lijkt.
Denk dat hier weinig behoefte aan is en Zwift al meer dan voldoende is, ook met samen rijden.

Net #5 afgerond, de long tour, wel een mooi rondje. Verkijk me alleen altijd op die laatste klim.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Mistraller schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:42:
[...]

Je mag omvormers tot 500W zo inprikken op een bestaande groep (Eentje uiteraard).
Helaas, in NEN1010:2015 is expliciet vermeld dat PV een eigen groep dient te krijgen, ongeacht het aangesloten PV vermogen. Lang leve revisies van de NEN. Dus ga je je meterkast aanpassen, dan dient deze minimaal aan de richtlijnen/voorschriften van NEN1010:2015 te komen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:04
Sinds kort ook een Tacx weten te bemachtigen, eigenlijk een tradeoff met de vrouw; zij wilde graag een spinning fiets.

Nu ben ik echt een luie hond wat sporten en beweging betreft, dus even een vraag aan de experts.

Heb zojuist de FTP test gedaan en kwam op 151 gemiddeld; 72kilo en 181cm.
Heeft het zin om door te gaan, of kan ik beter gewoon de handdoek in de ring gooien?
Idee is om conditie op te bouwen, maar als ik naar het scherm kijk dan heb ik soms 100+ watt, maar een lage cadens(?). Zwift zegt dan dat ik maar 8km/h fiets, niet echt motiverend...
Moet ik dan maar lage gears rijden (heb 3 bladen voor (52max) en een 8T30 achter, om zo een snelle rotatie te hebben om “snel” te fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Nu online
Deshmir schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:33:
Sinds kort ook een Tacx weten te bemachtigen, eigenlijk een tradeoff met de vrouw; zij wilde graag een spinning fiets.

Nu ben ik echt een luie hond wat sporten en beweging betreft, dus even een vraag aan de experts.

Heeft het zin om door te gaan, of kan ik beter gewoon de handdoek in de ring gooien?
Idee is om conditie op te bouwen, maar als ik naar het scherm kijk dan heb ik soms 100+ watt, maar een lage cadens(?). Zwift zegt dan dat ik maar 8km/h fiets, niet echt motiverend...
Moet ik dan maar lage gears rijden (heb 3 bladen voor (52max) en een 8T30 achter, om zo een snelle rotatie te hebben om “snel” te fietsen?
Niet zozeer een expert, maar wat voor cadans wordt er aangegeven (en wat voor helling)? Als je naar de 85 of hoger kan werken is dat prima. Ik krijg de indruk dat er niet iets goed werkt, gezien die snelheid (tenzij bergop).

Met 100W zou je alsnog 20+ moeten fietsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01

Bergop is 8 km/u vrij normaal met 100W ;)

Je FTP zit rond de 2 w/kg. Je kan eventueel eens een groepsrit proberen in deze categorie.

Succes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh

Als je ambitie is om de tour te winnen kun je beter nu de handdoek in de ring gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman

In een workout heeft het helemaal geen zin om naar de snelheid te kijken. Dan gaat het om de watts.

Maar belangrijker is, wat wil je horen? Als je graag wilt horen dat je beter kan stoppen, dan wil ik dat best zeggen hoor. Maar het draait erom of je zelf de motivatie kan vinden. Misschien zijn de workouts niks voor je (in deze fase?) En kan je beter wat vrij rondrijden, aan de andere kant, als je van meetbare progressie houdt, dan is er wat mij betreft niks met een trainingsplan voor een beginner. Probeer wat verschillende dingen uit.

Je moet je huidige FTP zien als een startpunt :) als weinig aan sport doet/hebt gedaan, dan kan je uiteraard geen hoog FTP verwachten, maar het voordeel is dat je met wat aandacht hele grote sprongen kan maken in deze fase.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:04
Bedankt voor de reacties, tour de france gaat hem idd niet worden.

Ik ben meer van het inzicht in data, maar op dit moment dus geen referentie.
Ik wil wel doorgaan om betere conditie te krijgen en op een later tijdstip eens een group ride te doen.

De FTP test was in innsbruck en gewoon bergop, ERG stond alleen uit vanwege de test dus kan ook allemaal wat misleidend zijn geweest.

De vraag kwam dus meer uit het gebrek aan referentie, een hoop data zien voor 71 minuten is leuk, maar je moet het ook kunnen plaatsen.
Als ik rondkijk is 2,09w/kg gewoon onder recreanten fietser, en dat is gewoon logisch; bedoel, ik pak de auto naar de super als ik alleen eieren nodig heb 7(8)7 .
Ik zal komende week, als ik weer kan lopen :P , eens een group ride proberen!

P.s. exuses voor het gebrek aan quotes, inline reageren op telefoon is voor mij nog onbekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Deshmir schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:27:
Bedankt voor de reacties, tour de france gaat hem idd niet worden.

Ik ben meer van het inzicht in data, maar op dit moment dus geen referentie.
Ik wil wel doorgaan om betere conditie te krijgen en op een later tijdstip eens een group ride te doen.

De FTP test was in innsbruck en gewoon bergop, ERG stond alleen uit vanwege de test dus kan ook allemaal wat misleidend zijn geweest.

De vraag kwam dus meer uit het gebrek aan referentie, een hoop data zien voor 71 minuten is leuk, maar je moet het ook kunnen plaatsen.
Als ik rondkijk is 2,09w/kg gewoon onder recreanten fietser, en dat is gewoon logisch; bedoel, ik pak de auto naar de super als ik alleen eieren nodig heb 7(8)7 .
Ik zal komende week, als ik weer kan lopen :P , eens een group ride proberen!

P.s. exuses voor het gebrek aan quotes, inline reageren op telefoon is voor mij nog onbekend
Ik zou heel blij zijn met een FTP van 2,09 w/kg, want dan kun je nog lekker veel progressie maken!

In het begin komt die progressie vrij eenvoudig, als je maar fietst :-). Dus je hebt nu nog de luxe om beetje rond te fietsen in Watopia, paar group rides, mss een enkel wedstrijdje. Dan na weekje of 6 opnieuw FTP testen en grote kans dat je iets hoger scoort.

Fyi, de pro’s zitten op 6w/kg, en de beste tweakers - denk ik zo rond de 4 w/kg - 4.5 w/kg (?). Als je richting de 3 w/kg gaat heb je in ieder geval een flinke stap gemaakt :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
NielsTn schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:53:
[...]

Helaas, in NEN1010:2015 is expliciet vermeld dat PV een eigen groep dient te krijgen, ongeacht het aangesloten PV vermogen. Lang leve revisies van de NEN. Dus ga je je meterkast aanpassen, dan dient deze minimaal aan de richtlijnen/voorschriften van NEN1010:2015 te komen.
Dat is natuurlijk kul. Er staat zoveel in die voorschriften, dat gaat alleen over nieuwe installaties (mijn installatie is van 2006 en in 2014 verhuisd). Jij weet ook dat mijn omvormer niet eens aarde heeft, en dat moet volgens dat voorschrift ook. (De soladin is destijds erg veel verkocht in NL, juist om deze reden) Geen hond die dat gaat aanpassen. Ik heb ook geen hoofdschakelaar in mijn groepenkast. Staat er ook in. Maar ook dat heeft half Nederland niet. Is ook nergens voor nodig, gewoon gezond verstand gebruiken.
Overigens vertellen nog vele zonnepaneelboeren dat tot 500W toegestaan is. Tegenwoordig koopt echter niemand nog zo'n kleine setup dus geen reden tot paniek ;)
Mijn stroom komt overigens hoofdzakelijk uit mijn windmolen.

Back on topic :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Ik ben mij aan het oriënteren op een indoor cycling trainer en trainings app maar kan in dit topic hier vrij weinig over vinden. Binnenkort komt mijn HP Reverb G2 binnen, in combinatie met PC dus.

Wat ik zoek:
- Een applicatie voor een 3D VR bril voor cycling voor volledige immersie. Ik zie nu voornamelijk trainingsapps op een 2D scherm, maar dat lijkt me toch niet echt realistisch.
- Twee-weg data ondersteuning voor direct drive trainers (Wahoo, Elite, Tracx etc) middels FTMS bluetooth. Dit protocol is specifiek voor fitness data ontwikkeld en maakt de trainer future-proof.
- liefst zo realistisch mogelijke cycling omgeving, real world data / weather / images. à la Flight Simulator 2020 VR.

Maar geeft zelf aan "no need for smart bikes and trainers". Dus dan niet twee-weg, en geen realisme bij bergop?
Als je goed je best doet in een sprintje of andere vorm van zware inspanning dan ga je met bril en al van die fiets afdonderen. Veel te desoriënterend bij zware inspanning.
Ik rij soms met een beamer, dat is echt realistisch genoeg. Je wilt echt niet op volle snelheid het gevoel hebben dat je uit moet wijken voor een fietser van rechts. Dat is wel precies wat er vaak met VR gebeurt in een game oid.

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 24-01-2021 23:13 ]

---------------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
Requiem19 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:37:
[...]

Ik zou heel blij zijn met een FTP van 2,09 w/kg, want dan kun je nog lekker veel progressie maken!

In het begin komt die progressie vrij eenvoudig, als je maar fietst :-). Dus je hebt nu nog de luxe om beetje rond te fietsen in Watopia, paar group rides, mss een enkel wedstrijdje. Dan na weekje of 6 opnieuw FTP testen en grote kans dat je iets hoger scoort.

Fyi, de pro’s zitten op 6w/kg, en de beste tweakers - denk ik zo rond de 4 w/kg - 4.5 w/kg (?). Als je richting de 3 w/kg gaat heb je in ieder geval een flinke stap gemaakt :-).
inderdaad, met redelijk wat "gewoon fietsen" moet voor de meeste onder* ons 3 w/kg wel mogelijk zijn. Met veel fietsen of gerichte training is iets tussen de 3 en 4 zeker mogelijk. Boven de 4 is een beetje aanleg, flink wat doorzettingsvermogen en veel tijd wel handig.

* Een beetje gezond BMI is wel handig voor een hoog w/kg.

Ik ben zelf met "gewoon fietsen" op 3.25 w/kg uitgekomen, dit als startpunt voor structured training (1 naar geleden), en zit nu rond de 4

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman

Wat ik zoek:

Bij virzoom staat achter de Cyclops Magnus:
Power Profile only currently.
Resistance control coming soon.
Wellicht werkt het al bij andere trainers... Maar gezien het lijstje devices zijn ze niet echt gericht op "wielrenners" want er staat geen enkele wahoo of Tacx bij... Lijkt meer een soort uitbreiding voor een spinning klas ofzo. Andere doelgroep...

Die andere zit nog meer aan de fitness kant en dat zit ik inderdaad ook niks van weerstand aansturing.

Ik denk dat er nog niks is wat in de buurt van de grote jongens als Zwift of Full gas komt icm VR. wachten tot die met een uitbreiding komen :)

(Persoonlijk lijkt het me overigens helemaal niks...)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:09

Kluus

Gang is alles

@Deshmir inderdaad niet opgeven op basis van je FTP inderdaad, je kan nu juist lekker progressie gaan boeken. Het zou pas vreemd zijn als je instapt op je piek :+. Gewoon lekker fietsen inderdaad en je zou ter zijner tijd (als je daar zin in hebt) zelfs een wedstrijdje kunnen doen op Zwift, er is gewoon een categorie voor 1-2,4 W/kg (al zitten daar schijnbaar wel een hoop in die eigenlijk in een hogere categorie horen).

Voor nu gewoon lekker fietsen en als je referentie op de klim in Innsbruck is dan is die snelheid en lage cadans ook verklaart dus, zo langzaam kan klimmen op een fiets soms zijn ;). In het echt ben ik op echte steile klimmen wel eens ingehaald door hardlopers, dat je je echt begint af te vragen waarom je nog op die fiets zit. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 26-09 16:46

Flipmo

OMG !!

Gisteren ook TdZ gereden, de "lange" Vulcano rit.
Onder het fietsen mooi zitten lullen met wat andere NL'ers uit de regio (en een mede tweaker ;) )
Maakt dat de rit toch best snel voorbij vliegt.

Tijdje geleden zag ik dat er in Zwiftpower ook een data analyzer tool zat. Had nooit echt goed mijn Vortex en mijn 4iiii pedaal met elkaar kunnen testen. Gisteren in Zwift voor de verandering de Vortex gebruikt voor de power, en op mijn wahoo mijn 4iiii pedaal opgenomen.
Het verschil in data valt me niet tegen. Had het gevoel dat mijn 4iiii wat minder aangaf als de Vortex. Maar blijkbaar ben ik vergeleken met vorig jaar gewoon wat minder sterk :P
Vorig jaar zat ik in een race geregeld zo rond de 3,0 w/kg waar ik nu al gigantisch moeite moet doen om de 2,8 w/kg te halen.

Maar goed, hierbij de gegevens. Tot een minuut zit er iets meer verschil in de data, waarbij de 4iiii iets hogere waardes aangeeft. Over de totale rit is het verschil best klein. Niet ontevreden over mijn Vortexje ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX43kFFJUKwe7WoC0gy8IlG7AUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6u5enIvVKk4FEbAPkNwWfIK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZFdbnV6lxAbCBQhmUzLIZCtiPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2BojTRReSAOa2lWxwmlgg6y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Prulleman schreef op zondag 24 januari 2021 @ 23:12:
[...]
inderdaad, met redelijk wat "gewoon fietsen" moet voor de meeste onder* ons 3 w/kg wel mogelijk zijn. Met veel fietsen of gerichte training is iets tussen de 3 en 4 zeker mogelijk. Boven de 4 is een beetje aanleg, flink wat doorzettingsvermogen en veel tijd wel handig.

* Een beetje gezond BMI is wel handig voor een hoog w/kg.

Ik ben zelf met "gewoon fietsen" op 3.25 w/kg uitgekomen, dit als startpunt voor structured training (1 naar geleden), en zit nu rond de 4
Ter achtergrond voor iedereen die zijn FTP beetje wil plaatsen, hierbij de Coggan tabel (FTP is berekend op 20 minuten * 0,95).

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/cyclinganalytics/static/cycling-power-table-overlayed.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Requiem19 Die chart is wel realistisch, maar niet heel motiverend natuurlijk :P.

Er wordt daarbij uitgegaan van wedstrijdrenners, dan val je als wieltoerist eigen al bijna in de 'untrained' categorie ook al fiets je misschien wel 200km per week gemiddeld. Dat staat er ook bij (e.g. non-racer), maar echt motiverend is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:14:
.... In het echt ben ik op echte steile klimmen wel eens ingehaald door hardlopers, dat je je echt begint af te vragen waarom je nog op die fiets zit. :+
Dat gebeurt in Zwift ook 8)
Al beweegt die loopband natuurlijk niet mee met de hellingshoek in zwift.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Flipmo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:45:
Onder het fietsen mooi zitten lullen met wat andere NL'ers uit de regio (en een mede tweaker ;) )

Tijdje geleden zag ik dat er in Zwiftpower ook een data analyzer tool zat. Had nooit echt goed mijn Vortex en mijn 4iiii pedaal met elkaar kunnen testen. Gisteren in Zwift voor de verandering de Vortex gebruikt voor de power, en op mijn wahoo mijn 4iiii pedaal opgenomen.
Het verschil in data valt me niet tegen. Had het gevoel dat mijn 4iiii wat minder aangaf als de Vortex. Maar blijkbaar ben ik vergeleken met vorig jaar gewoon wat minder sterk :P
Vorig jaar zat ik in een race geregeld zo rond de 3,0 w/kg waar ik nu al gigantisch moeite moet doen om de 2,8 w/kg te halen.

Maar goed, hierbij de gegevens. Tot een minuut zit er iets meer verschil in de data, waarbij de 4iiii iets hogere waardes aangeeft. Over de totale rit is het verschil best klein. Niet ontevreden over mijn Vortexje ;)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
valt niet tegen inderdaad voor een wheel on trainer! de peak power zit er ook bij duurdere direct drives regelmatig naast als je de vergelijkingen van DCR en GPLama mag geloven.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Flipmo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:45:
Dat was zeker gezellig (om het voor de rest ook leuk te houden blijf ik bij een dergelijk event wel Engels praten ;) ), en zo lang was ie inderdaad niet. Ik vind dat ze bij TdZ best wat meer variatie mogen aanbrengen; Short is dan bv 25km, Standaard 40 en Long 60km of zo.
Nu zit er steeds maar enkele km verschil tussen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loepzuiver
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-11-2024
Vraag; kun je tijdens een Zwift race meekijken zonder zelf deel te nemen aan de race?

Dus in het geval dat een vriend deelneemt aan een race, dat je ook in die wereld bent en op rijders/namen kunt klikken en volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 26-09 16:46

Flipmo

OMG !!

loepzuiver schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:07:
Vraag; kun je tijdens een Zwift race meekijken zonder zelf deel te nemen aan de race?

Dus in het geval dat een vriend deelneemt aan een race, dat je ook in die wereld bent en op rijders/namen kunt klikken en volgen.
Dat kan niet, wat je wel kan doen is deelnemen aan de race, dus aanmelden voor de race en joinen naar het startvak. Dan gewoon niet trappen, maar kan je wel op alle rijders in de race klikken en het zo volgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 28-09 11:05

Crazy D

I think we should take a look.

Kluus schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:14:
In het echt ben ik op echte steile klimmen wel eens ingehaald door hardlopers, dat je je echt begint af te vragen waarom je nog op die fiets zit. :+
Omdat je in de afdaling wel sneller bent oOo

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:04
Requiem19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:48:
[...]

Ter achtergrond voor iedereen die zijn FTP beetje wil plaatsen, hierbij de Coggan tabel (FTP is berekend op 20 minuten * 0,95).

[Afbeelding]
Deze is wel heel erg demotiverend ja :+

Als je kijkt naar deze tabel uit intervals.icu (je gaat bijna denken dat ik aandelen heb, zo vaak noem ik het), komt het wel redelijk overeen, maar ziet het beeld er (in mijn geval) al wat positief uit in de tabel. Hier word je binnen jouw categorie vergeleken met andere gebruikers van intervals.icu. Nu is dit wellicht ook niet helemaal representatief tov de gemiddelde wielrenner (schat de gebruikers gemiddeld wat sportiever en serieuzer bezig met de sport), maar niet overal onderaan staan voelt wel beter.

Als ik kijk ook bijvoorbeeld naar deze grafiek, valt me op dat je met een FTP van 4 toch al tegen de beste 35% aanschuurt, waar dit binnen het zwiftpowerteam van mijn fietsclub normaal lijkt te zijn. Van de 37 leden met een FTP ben je met een FTP van 4.0 17e van de 37 als je rankt op FTP. Met een FTP van 3.4 op Zwiftpower scoor ik bijvoorbeeld 29/37.

Dus dit soort tabellen zijn voor mij ook wel goed om het in perspectief te plaatsen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-w-kmpLawtcldqAJImJWlGy0qHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/11rnbGlHAuP1Ysp1BhnCLobz.png?f=fotoalbum_large

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Stufferdt schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:02:
[...]

Deze is wel heel erg demotiverend ja :+

Als je kijkt naar deze tabel uit intervals.icu (je gaat bijna denken dat ik aandelen heb, zo vaak noem ik het), komt het wel redelijk overeen, maar ziet het beeld er (in mijn geval) al wat positief uit in de tabel.
Ook op intervals.icu kun je Coggan als vergelijking pakken. Dan moet je "M UNDER 40" aanpassen naar "Coggan Male"

[ Voor 5% gewijzigd door Smultie op 25-01-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
het is vooral leuk om progressie te meten vind ik, er is namelijk alijd wel een ander die sneller/sterker is, dus als je er op die manier naar kijkt is de lol er snel af.

(alhoewel af en toe wat directe competitie ook leuk kan zijn om het interessant te houden, maar dat moet dan wel een beetje een match zijn, qua profiel en qua training, want anders loopt het te snel uit elkaar om interessant te blijven)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

oNo

Bij races sorteer ik best vaak op race rank. En dan bepaal ik voor welke categorie ik me inschrijf. Meestal is dat de categorie waar ik in hoor, B, maar de laatste tijd bij sprintraces A.
Eigenlijk wil je niet racen waarbij jij de hoogste race rank hebt ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
Smultie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:05:
[...]

Ook op intervals.icu kun je Coggan als vergelijking pakken. Dan moet je "M UNDER 40" aanpassen naar "Coggan Male"
Dit is zeker niet beter haha. Dat n00b hurts a little :+
Ze gebruiken de categorieen n00b - cat 5 t/m 1 - pro - hero. Vraag me altijd wel af wat hoe zo'n cat5 vergelijkt met de categorieen in Nederland. Ik heb niet het gevoel dat ik in Nederland een wedstrijd zou kunnen meefietsen. Sportklasse? in Nederland gaat ook nog vrij hard volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9mMtxV2wembWhbiF9AjWc1WKFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CHJk3ByGjGR9Iz1oqeif73SB.png?f=fotoalbum_large
Ja heel leuk om te zien. Je sprint lijkt me nog wel wat harder te kunnen en je bent een soort puncheur gezien je waardes onder de 5min?

[ Voor 13% gewijzigd door Stufferdt op 25-01-2021 16:53 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Stufferdt schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Ja heel leuk om te zien. Je sprint lijkt me nog wel wat harder te kunnen en je bent een soort puncheur gezien je waardes onder de 5min?
Ik denk dat alles nog beter kan 8)7

Ik kon de term puncheur nog niet (in dit verband), maar het lijkt er wel op ja. Komt denk ik omdat je hier veel dijkjes omhoog en bruggetjes/tunneltjes hebt.

Ik moet me echt eens toe gaan zetten om gerichter en echt te gaan trainen ipv wat lafjes aan doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:49
Afgelopen weekend mijn Rocker Plate afgewerkt. Benieuwd naar de eerste echte rit hiermee!

Ik moet de Kickr Core wel nog vastmaken aan de bovenste plaat. Deze staat er momenteel gewoon nog los op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Stufferdt Ook even aangemeld bij Intervals.icu, maar beetje flabbergasted met de hoeveelheid opties (zoek ik later wel een keer uit). Waar kan je zo'n grafiekje vinden?

Edit: Gevonden, maar het laden gaat nog wel even duren zo te zien. Hier alvast het bewijs dat ik een luie fietser ben :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVzgGiGspwBRopJpmhGrglqyDbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmUC2gSNtCGdNbihd1v4nU4X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 83% gewijzigd door Ypuh op 25-01-2021 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Z3
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 21:14

_Z3

Ypuh schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:59:
@Stufferdt Ook even aangemeld bij Intervals.icu, maar beetje flabbergasted met de hoeveelheid opties (zoek ik later wel een keer uit) en syncen duurt ook nog wel even. Waar kan je zo'n grafiekje vinden?
Het was even zoeken inderdaad, het zit onder menu item "Power", onderaan moet je je geboortedatum opgeven en dan krijg je zo'n grafiekje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
@Stufferdt Ook even aangemeld bij Intervals.icu, maar beetje flabbergasted met de hoeveelheid opties (zoek ik later wel een keer uit) en syncen duurt ook nog wel even. Waar kan je zo'n grafiekje vinden?
Haha ja, je kan er vrij veel mee.

Grafiekje staat onder power links in het lint. En dan kan je via 'power efforts' rechtsboven de tijden kiezen die je wil zien, dus 5s, 20s, 60s, 5m en 20m bijvoorbeeld. Daar maakt ie dan een tabelletje uit, over de afgelopen 6 weken en bijvoorbeeld over verschillende maanden en seizoenen via de dropdowns bovenaan horizontaal. Het is vrij intuitief, kwestie van wat rondklikken eigenlijk. Ik mis hoogstwaarschijnlijk 80% van de opties omdat ik de FAQ niet heb bekeken en maar wat rondklik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Bij Power onderaan zoals @_Z3 aangeeft.

Maar @Ypuh jij hoeft de jouwe niet te posten hoor, dat geloof ik wel O-)

Die van @Stufferdt kan ik me samen met www.indekken.nl nog wel uit lullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
argon007 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:53:
Afgelopen weekend mijn Rocker Plate afgewerkt. Benieuwd naar de eerste echte rit hiermee!
[YouTube: Rocker Plate]

[YouTube: Rocker Plate]

Ik moet de Kickr Core wel nog vastmaken aan de bovenste plaat. Deze staat er momenteel gewoon nog los op.
Mooi man, ziet er goed uit, ook mooi dat er een voor/achter beweging in zit.
Wat me wel opviel is dat het geheel wat naar links lijkt te hellen, misschien een moment opname, maar mogelijk een aandachtspuntje voor je met je heupen een scheve plaat gaat corrigeren en daardoor last van je knieen krijgt etc.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Stufferdt schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Dit is zeker niet beter haha. Dat n00b hurts a little :+
Ze gebruiken de categorieen n00b - cat 5 t/m 1 - pro - hero. Vraag me altijd wel af wat hoe zo'n cat5 vergelijkt met de categorieen in Nederland. Ik heb niet het gevoel dat ik in Nederland een wedstrijd zou kunnen meefietsen. Sportklasse? in Nederland gaat ook nog vrij hard volgens mij.

[Afbeelding]

[...]

bij dit soort lijntjes is ook de vraag of je ooit wel een keer -echt- je best hebt gedaan op je 60s power.
Bij mij is een vergelijkbare dip te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NG_G6NNxMQFq-D2Nghbot5EkSI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OlLVlRilqVQV2h3NzxuXgGvc.png?f=user_large

maar ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit 60 s voluit ben gegaan indoor. in de meeste workouts zijn de hogere watts hooguit 30 seconden, en de 60 s targets zijn meestal gewoon heel vaak 120-130%.

Als je niet je best doet om specifiek die korte power pr's te zetten, dan geeft zo'n grafiek ook niet echt een goed beeld, zeker niet als je enkel indoor met power rijdt.

mijn 60 s waarde komt uit een workout waar ik een kort ~40s sprintje aan heb toegevoegd, maar die is maar een paar watt hoger dan de laatste minuut van een ramptest, Op basis daarvan weet ik vrij zeker dat ik een stuk hoger kan scoren :) (bij een ramptest wordt je namelijk al de 19 minuten ervoor geleidelijk afgemat, naar totale instorting)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
Prulleman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:24:
[...]

bij dit soort lijntjes is ook de vraag of je ooit wel een keer -echt- je best hebt gedaan op je 60s power.
Bij mij is een vergelijkbare dip te zien:
[Afbeelding]

maar ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit 60 s voluit ben gegaan indoor. in de meeste workouts zijn de hogere watts hooguit 30 seconden, en de 60 s targets zijn meestal gewoon heel vaak 120-130%.

Als je niet je best doet om specifiek die korte power pr's te zetten, dan geeft zo'n grafiek ook niet echt een goed beeld, zeker niet als je enkel indoor met power rijdt.

mijn 60 s waarde komt uit een workout waar ik een kort ~40s sprintje aan heb toegevoegd, maar die is maar een paar watt hoger dan de laatste minuut van een ramptest, Op basis daarvan weet ik vrij zeker dat ik een stuk hoger kan scoren :) (bij een ramptest wordt je namelijk al de 19 minuten ervoor geleidelijk afgemat, naar totale instorting)
Ja goed punt, geen idee eigenlijk. Ik vind indoor een minuut of bijvoorbeeld 3 minuten voluit gaan ook wel oprecht lastig. Max hartslag ligt ergens rond 208, maar kom binnen zelden boven de 190. Ik heb buiten geen powermeter (vooralsnog :*)) en weet dus ook niet wat ik buiten zou trappen, maar lijk daar wel veel dieper te kunnen gaan.

Vanavond een TT in zwift van ~25km op Greater London 8 met Box HIll (3km @ 4,4% gemiddeld), dus wellicht dat ik mezelf hier bergop volledig leeg kan trappen en kijken of ik nog wat PR moet kunnen trappen. Plan is in ieder geval om sweetspot te fietsen op het vlakke en bergje op mezelf de vernieling in te trappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:49
Prulleman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:15:
[...]

Mooi man, ziet er goed uit, ook mooi dat er een voor/achter beweging in zit.
Wat me wel opviel is dat het geheel wat naar links lijkt te hellen, misschien een moment opname, maar mogelijk een aandachtspuntje voor je met je heupen een scheve plaat gaat corrigeren en daardoor last van je knieen krijgt etc.
Het viel mij inderaad ook op. Voor ik het filmde vond ik persoonlijk dat ik meer naar rechts aan het hellen was. Het vliegwiel van de Kickr Core staat uit het center waardoor je dit moet corrigeren met gewichten. Ik heb langs de rechterkant 2 klinkers geplaatst en zal nog wat moeten zoeken naar de juiste plaatse. Het zou ook kunnen dat 1 van de 2 ballen wat meer/minder opgeblazen is dan de andere. Nu, morgen of woensdag volgt de echte test in TDZ Stage 5. Even zien/voelen wat er nog gewijzigd dient te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 23:41
@Stufferdt Ook even aangemeld bij Intervals.icu, maar beetje flabbergasted met de hoeveelheid opties (zoek ik later wel een keer uit). Waar kan je zo'n grafiekje vinden?

Edit: Gevonden, maar het laden gaat nog wel even duren zo te zien. Hier alvast het bewijs dat ik een luie fietser ben :+

[Afbeelding]
Wel grappig, als ik het zo bekijk dan steek ik er relatief wat meer energie in kijkend naar al mijn Zwift activiteiten tot nu.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZYycfRZ8/time.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 22:11

Lulukai

God's gift to women

Advies gevraagd, want momenteel vind ik het indoor fietsen helemaal niets!!!!

Ik kan binnen helemaal mijn normale wattages niet halen (nooit gelukt) Ik rij de hele tijd rond aan 60% FTP, als ik 5 minuten lang 85% FTP probeer ben ik nadien helemaal moe. Buiten slaag ik er wel nog in om 20 min 100% FTP te halen, dus aan mijn conditie ligt het niet. (300W/85kg/3.5W/kg)

Ik heb een Wahoo Kickr Core, en een vermogensmeter op mijn crank. De cranks geven 10W-20W meer aan dan de Wahoo. Ik heb dit al vaak gekalibreerd, ook middenin een rit zodat alles al wat opgewarrmd is (zoals Wahoo aanraadt). We moeten er dus vanuit gaan dat de wattages kloppen.

Ik heb 1 fan in mijn gezicht, en 1 zijdelings. Het raam staat op kipstand om verse lucht binnen te laten. Ik zie dat mijn ventilatiesysteem van mijn woning ook meteen in volle stand gaat, maar toch stijgt het CO2-niveau volgens de sensor naar 1800ppm (normaal 400-600 ppm)

De temperatuur in mijn kamer start aan 15C en eindigt op 17C. Mensen die in de garage fietsen: dat is toch erg koud bij deze temperaturen?

Over de luchtvochtigheid kan ik niets zeggen want ik heb niet zo'n sensor.

Ik drink 2 bidons van 500ml per uur fietsen, dus voldoende hydratatie.

Ik sta op het punt mijn Kickr weg te doen. Wat kan ik nog proberen om het aangenamer te maken? Zou het CO2-niveau mij nekken? Nog meer verse lucht binnentrekken?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5Xmhzgh.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Lulukai op 26-01-2021 08:43 ]

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Nickman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 16:10
Stufferdt schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:08:
[...]

Haha ja, je kan er vrij veel mee.

Grafiekje staat onder power links in het lint. En dan kan je via 'power efforts' rechtsboven de tijden kiezen die je wil zien, dus 5s, 20s, 60s, 5m en 20m bijvoorbeeld. Daar maakt ie dan een tabelletje uit, over de afgelopen 6 weken en bijvoorbeeld over verschillende maanden en seizoenen via de dropdowns bovenaan horizontaal. Het is vrij intuitief, kwestie van wat rondklikken eigenlijk. Ik mis hoogstwaarschijnlijk 80% van de opties omdat ik de FAQ niet heb bekeken en maar wat rondklik.
Bedankt hiervoor!
Ik heb nog wat progress te maken dat is duidelijk :). Van de zomer aardig wat rondjes gemaakt op de fiets en nu net een week de Kickr Core in huis, lekker doortrainen deze winter!
De Coggan scale is wel heel confronterend... m'n 5 second sprint + 1 minute resultaten liggen zelfs onder de Noob category :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6XzwiHy_hKVurSIUiYZdGgSqoU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/45F7yszdhSLlZaiXkWrsWPv9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Laatst online: 28-09 16:40
Haha dit soort tabellen zijn wel echt gericht op de gasten die wedstrijd rijden he.
Wat ik overigens wel bijzonder vind is dat ondanks dat wij een echt fiets land zijn, onze categorien helemaal niet zo uitgebreid zijn als in bijvoorbeeld de USA. Want volgens mij kennen we hier alleen Amateurs en sportklassse. Geen idee hoe dat in wkg zich zou uit drukken overigens.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Duurde ff voordat alles gesynct was, maar dit is de mijne. Dat mijn 5s niet super is mag geen verrassing zijn als je ziet hoeveel ik afgelopen jaar in mijn anaerobe zone gereden heb (~0,4%), maar m'n 5m/20m zijn doorgaans wel oké. Win nog wel eens een sprintje door gewoon vroeg aan te gaan, maar de echte sprinters blijven dan natuurlijk gewoon in je wiel zitten tot de laatste 100 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tAMJzDUFey7S9UlROJsFDn9X0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drnUKSX3WGYZLCkkolCWfuwS.jpg?f=fotoalbum_large

Blauwe lijn = 2020
Bruine lijn = 2019
Groene lijn = laatste 42 dagen

Leuk om te zien dat ik dus nog een paar procentjes achter lig op mijn piek van afgelopen jaar. Klopt natuurlijk ook gezien de winterperiode, maar eerst weer 'op niveau' komen vereist al flink wat inspanning, laat staan dat nog te verbeteren. Denk dat afgelopen jaar ook wel de boeken in gaat als de benchmark. Nog nooit zo gezond geleefd door het gebrek aan reistijd, feestjes, weinig stress, veel slaap, gezonder eten (HelloFresh), niet ziek geweest etc.

Grootste winst zit hem voor mij nu in een paar kg afvallen. Met de kerstkilo's er nog aan ben ik ca. 80kg. Nog 5kg er af zou voor mijn doen al echt licht zijn, maar is nog net haalbaar. Misschien dat ik voor de Velomediane bereid ben een tijdje op dieet te gaan, maar vind het verder ook wel prima zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Ypuh schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:00:
Duurde ff voordat alles gesynct was, maar dit is de mijne. Dat mijn 5s niet super is mag geen verrassing zijn als je ziet hoeveel ik afgelopen jaar in mijn anaerobe zone gereden heb (~0,4%), maar m'n 5m/20m zijn doorgaans wel oké. Win nog wel eens een sprintje door gewoon vroeg aan te gaan, maar de echte sprinters blijven dan natuurlijk gewoon in je wiel zitten tot de laatste 100 meter.

[Afbeelding]

Blauwe lijn = 2020
Bruine lijn = 2019

Leuk om te zien dat ik dus nog een paar procentjes achter lig op mijn piek van afgelopen jaar. Klopt natuurlijk ook gezien de winterperiode, maar eerst weer 'op niveau' komen vereist al flink wat inspanning, laat staan dat nog te verbeteren. Denk dat afgelopen jaar ook wel de boeken in gaat als de benchmark. Nog nooit zo gezond geleefd door het gebrek aan reistijd, feestjes, weinig stress, veel slaap, gezonder eten (HelloFresh), niet ziek geweest etc.

Grootste winst zit hem voor mij nu in een paar kg afvallen. Met de kerstkilo's er nog aan ben ik ca. 80kg. Nog 5kg er af zou voor mijn doen al echt licht zijn, maar is nog net haalbaar. Misschien dat ik voor de Velomediane bereid ben een tijdje op dieet te gaan, maar vind het verder ook wel prima zo.
Afvallen is leuk, ik woog 110 kg, ben afgevallen tot 75 kg.

Maar bij 75 kg had ik het altijd koud en ik haalde ook lang niet de vermogens die ik nu wel haal. Dus het randje opzoeken is niet altijd handig. Rond de 80 is voor mij een prima gewicht. Het randje opzoeken kan prima, als je hele goede begeleiding hebt. Maar zelf wat aanmodderen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
Ypuh schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:00:

[Afbeelding]

Blauwe lijn = 2020
Bruine lijn = 2019

Wow, mooie getallen hoor. Een paar kg eraf doet natuurlijk best wel wat weer met je wkg, meer dan je er in die periode misschien bij kan trainen aan extra vermogen? Grappig om te zien overigens, dat je met een piek van 14 wkg cat 4 bent blijkbaar. Lijkt me toch al een serieuze waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@mhr-zip Njah, ik denk dat zo lang ik iedere avond nog een zak chips of drop leeg eet en mijn favoriete eten nog steeds patat met een kroket en frikandel is, dat er nog wel wat speelruimte is. Ben ook niet echt dun of afgetraind ofzo. In het kader van leven voor de sport ben ik niet het beste voorbeeld, ik vind fietsen gewoon heel leuk en dat het gezond is en je er fit van wordt zie ik als een leuke bijkomstigheid :+.

Moet wel zeggen dat een gezondere levensstijl er onbewust wel een beetje in sluipt. Ben wel iets meer gaan letten op mijn slaap, af en toe een bakje kwark met eiwitten en fruit, geen nutteloze biertjes meer, wat vaker zelf koken i.p.v. afhalen en onder sociale en maatschappelijke druk dus ook maar gestopt met roken.

@Stufferdt Mijn piekwaarde is 'maar' zo'n 1150w. Reed vorig jaar met iemand die koerst bij Jan van Arckel en zei dat z'n piek op 1700w lag. Dat geeft te maar te raden wat iemand als Fabio Jakobsen of Dylan Groenewegen trappen (ik verwacht ook zo'n 1700-1900w, maar dat wel na 2-3 weken koers en een etappe van 200km).

Wat dat betreft denk ik dat die Coggan grafiek best wel klopt. Je ziet ook de lijntjes van de percentage in post van Requiem19. Dat lijntje van de 5s staat een heel stuk lager dan die van de 60s/5m/20m. Voor sprinters geldt dus een andere maatstaf dan voor de 'allrounders'.

[ Voor 33% gewijzigd door Ypuh op 25-01-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ypuh schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:26:
@mhr-zip Njah, ik denk dat zo lang ik iedere avond nog een zak chips of drop leeg eet en mijn favoriete eten nog steeds patat met een kroket en frikandel is, dat er nog wel wat speelruimte is. Ben ook niet echt dun of afgetraind ofzo. In het kader van leven voor de sport ben ik niet het beste voorbeeld, ik vind fietsen gewoon heel leuk en dat het gezond is en je er fit van wordt zie ik als een leuke bijkomstigheid :+.

Moet wel zeggen dat een gezondere levensstijl er onbewust wel een beetje in sluipt. Ben wel iets meer gaan letten op mijn slaap, af en toe een bakje kwark met eiwitten en fruit, geen nutteloze biertjes meer, wat vaker zelf koken i.p.v. afhalen en onder sociale en maatschappelijke druk dus ook maar gestopt met roken.
Met 75 kg leefde ik ook niet als een monnik, maar ik fietste wel redelijk veel. Dat fietsen kost gewoon veel energie, ook al heb je nog zat vetrandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:05
Even een noob vraagje, zojuist mijn eerste event gedaan in Zwift, tour du Zwift, categorie B new York. Nou een tour had ik me anders voorgesteld😅 tijdens het rijden kon ik aanhaken rond plek 25-40 9km voor het einde de man met de hamer tegengekomen in ingezakt. Ik denk ongeveer 70ste geworden te zijn maar waar zie ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Michiel193 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:44:
Even een noob vraagje, zojuist mijn eerste event gedaan in Zwift, tour du Zwift, categorie B new York. Nou een tour had ik me anders voorgesteld😅 tijdens het rijden kon ik aanhaken rond plek 25-40 9km voor het einde de man met de hamer tegengekomen in ingezakt. Ik denk ongeveer 70ste geworden te zijn maar waar zie ik dat?
De Tour du Zwift is niet echt een race, maar bedoeld als group ride (en dus misbruikt als race :+).

Als je je aanmeldt op Zwiftpower kun je wel zien waar je gefinisht bent. Dat vraagt een paar stappen en werkt niet met terugwerkende kracht, dus raad aan om er even naar te kijken voor je je volgende rit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:05
Ypuh schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:48:
[...]

De Tour du Zwift is niet echt een race, maar bedoeld als group ride (en dus misbruikt als race :+).

Als je je aanmeldt op Zwiftpower kun je wel zien waar je gefinisht bent. Dat vraagt een paar stappen en werkt niet met terugwerkende kracht, dus raad aan om er even naar te kijken voor je je volgende rit doet.
Thnx ja ik had verwacht rustig te peddelen.... Toch lastig om je in te houden... Zal me aanmelden op zwiftpower.

Is bij een Zwift race wel te zien op welke plek je gefinisht bent?

[ Voor 6% gewijzigd door Michiel193 op 25-01-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Michiel193 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:58:
[...]
Is bij een Zwift race wel te zien op welke plek je gefinisht bent?
Uiteraard. Rechts staat dan je plek aangeven in koers.
Stel er doen 20 mensen mee en je ligt 1e. 1/20

Zwift power is ook handig tegen de cheaters. Jammer genoeg zie je dat in-game niet. Maar naderhand in de uitslag wel. Zwift power geeft namelijk aan dat je bij elke race een hartslagmeter moet gebruiken.

Na een x aantal races wordt je ook automatisch ingedeeld in een categorie.

Even on-topic.

Meerdere mensen hier last van connectie lost op een Apple device?
Na de laatste update is de bluetooth connectiviteit vernaggeld. Op de Zwift forum komen al meerdere topics naar voren met mensen die dezelfde problemen hebben.

Edit: schijnt al geholpen te zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZ3FRtVhyPZlLT4hAhDxj1hm5og=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TwSACYIle9Yx3vUjaBO0JxGP.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door murphylee op 26-01-2021 00:09 ]

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Lulukai schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:00:

Ik kan binnen helemaal mijn normale wattages niet halen (nooit gelukt) Ik rij de hele tijd rond aan 60% FTP, als ik 5 minuten lang 85% FTP probeer ben ik nadien helemaal moe. Buiten slaag ik er wel nog in om 20 min 100% FTP te halen, dus aan mijn conditie ligt het niet.

Ik heb een Wahoo Kickr Core, en een vermogensmeter op mijn crank. De cranks geven 10W-20W meer aan dan de Wahoo. Ik heb dit al vaak gekalibreerd, ook middenin een rit zodat alles al wat opgewarrmd is (zoals Wahoo aanraadt). We moeten er dus vanuit gaan dat de wattages kloppen.

Ik heb 1 fan in mijn gezicht, en 1 zijdelings. Het raam staat op kipstand om verse lucht binnen te laten. Ik zie dat mijn ventilatiesysteem van mijn woning ook meteen in volle stand gaat, maar toch stijgt het CO2-niveau volgens de sensor naar 1800ppm (normaal 400-600 ppm)

De temperatuur in mijn kamer start aan 15C en eindigt op 17C. Mensen die in de garage fietsen: dat is toch erg koud bij deze temperaturen?

Ik sta op het punt mijn Kickr weg te doen. Wat kan ik nog proberen om het aangenamer te maken? Zou het CO2-niveau mij nekken? Nog meer verse lucht binnentrekken?

[Afbeelding]
Ik zou gewoon zeggen; BinnenFTP <> BuitenFTP.

In mijn garage is het het zeker geen 17 graden in elk geval; ik schat een graad of 15. Fan gaat pas aan na 10/15 minuten. Ik heb een ruime garage maar er staat geen raam open of zo, in de winter.

Misschien moet je je afvragen waarom je binnen wilt fietsen? Als het vermogen echt zo belangrijk is, wat voor software gebruik je? En wat is je FTP (wkg) als ik het vragen mag?
Heb je binnen al eens een FTP test gedaan?

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg

Ik kan binnen helemaal mijn normale wattages niet halen (nooit gelukt) Ik rij de hele tijd rond aan 60% FTP, als ik 5 minuten lang 85% FTP probeer ben ik nadien helemaal moe. Buiten slaag ik er wel nog in om 20 min 100% FTP te halen, dus aan mijn conditie ligt het niet.

Stel even je buiten FTP is 250. Dit kun je goed 20 minuten buiten volhouden. Nu ga je naar binnen toe en daar geeft je Wahoo voor dezelfde moeite 20 watt lager aan. Dan moet je binnen toch gewoon je FTP naar 230 bijstelen ?
Of is het zo dat je bedoeld dat je binnen, met de wattages die de crank weergeven, niet deze 250watt kunt rijden?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ja.. heel simpel .. je doet een FTP test onder dezelfde omstandigheden als hoe je traint.
Dus je gebruikt de power van de kickr, je test binnen, zelfde fans, zelfde fiets, niet ineens volle bak carbs terwijl je workouts doet met water (bijvoorbeeld!)

Wie weet kom je vanzelf dichter bij je power buiten

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 22:11

Lulukai

God's gift to women

Het is geen FTP-discussie. De vraag is eerder waarom mijn prestaties zoveel zwakker zijn binnen dan buiten, en wat ik nog kan aanpassen aan mijn huidige set-up:

Lulukai in "Het grote indoor cycling topic"

Ik gebruik momenteel nog geen software, gewoon via de Wahoo app handmatig de weerstand via ERG instellen. Ik schat dat ik nu 20 min 220W zou volhouden binnen, terwijl het buiten 300W is. Dat verschil is toch niet bij iedereen zò groot?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Als de apparatuur waarmee je meet dus verschillend is, dan ben je dus geen appels met appels aan het vergelijken. Vandaar even de vraag met welke devices meet je welke waardes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Lulukai schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:46:
Het is geen FTP-discussie. De vraag is eerder waarom mijn prestaties zoveel zwakker zijn binnen dan buiten, en wat ik nog kan aanpassen aan mijn huidige set-up:

Ik gebruik momenteel nog geen software, gewoon via de Wahoo app handmatig de weerstand via ERG instellen. Ik schat dat ik nu 20 min 220W zou volhouden binnen, terwijl het buiten 300W is. Dat verschil is toch niet bij iedereen zò groot?
nee, dat is wel heel veel, maar mogelijk heb je wat meer gewenning nodig.
maak even een lijstje van de verschillen:
- powermeter (kickr vs crank)
- heb je dezelfde fiets (een andere houding kan ook schelen in power)
- staat je voorwiel te hoog/laag ^^
- in welke gear trap je in ERG? voor de power maakt het niet uit, maar de belasting op je spieren is anders bij een lichte versnelling (en dus weinig vliegwielsnelheid, vergelijkbaar met klimmen). In een zware versnelling is het moeilijker om over een langere pedalstrook power te leveren. sommmige kunnen power beter kwijt op een helling (of dus met een lage vliegwielsnelheid). De moeite om even mee te experimenteren wat bij jou past.
- wat voor fans heb je? transpireer je veel, heb je het idee dat al je zweet makkelijk verdampt, of zit je in een bubbel van zweet damp, waardoor je niet afgekoeld wordt

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Het heeft bij mij ook even geduurd voordat m'n binnen FTP in de buurt kwam van mijn buiten FTP. Heb toen ook wel wat lopen zoeken waar het aan ligt. #1 is koeling en 17 graden klinkt wat mij betreft te warm. De dagen dat ik bij de start bibberend van de kou op de fiets zit, zijn de dagen dat ik de hoogste vermogens trap (dit los ik nu gewoon op door een shirt aan te trekken en een handdoek om te doen bij de start, of ventilator pas na de warm up aan te zetten). Verder staat de balkondeur open voor voldoende zuurstof.

Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van gewenning geweest denk ik. De eerste 2 maanden relatief veel last gehad van kleine pijntjes (zadel, knieën, het continu trappen, motivatie van binnenfietsen etc). Inmiddels is dat helemaal weg. Toen ik dit winter seizoen weer op de trainer stapte hoefde ik ook niet opnieuw te wennen.

Kan inmiddels wel stellen dat mijn binnen FTP gelijk is of hoger dan buiten, met de simpele reden dat je buiten vrijwel nergens 20 minuten all out kunt gaan. Buiten haal ik gevoelsmatiger wel iets makkelijker mijn waardes en hogere hartslagen (ligt soms wel 10 slagen hoger) en dat zal iets met koeling te maken hebben. Zou nu wel eens een leuke vergelijking zijn om een FTP test op afgesloten circuit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Ypuh schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:26:
@Stufferdt Mijn piekwaarde is 'maar' zo'n 1150w. Reed vorig jaar met iemand die koerst bij Jan van Arckel en zei dat z'n piek op 1700w lag. Dat geeft te maar te raden wat iemand als Fabio Jakobsen of Dylan Groenewegen trappen (ik verwacht ook zo'n 1700-1900w, maar dat wel na 2-3 weken koers en een etappe van 200km).

Wat dat betreft denk ik dat die Coggan grafiek best wel klopt. Je ziet ook de lijntjes van de percentage in post van Requiem19. Dat lijntje van de 5s staat een heel stuk lager dan die van de 60s/5m/20m. Voor sprinters geldt dus een andere maatstaf dan voor de 'allrounders'.
Damn, dat zijn hele dikke getallen. En daar heb je wel gelijk ja, uiteindelijk liggen de sprintwaardes redelijk dicht bij elkaar, maar liggen ze zelfs bij Cat5 wel vrij hoog heb ik het gevoel. Heb ooit eens in een filmpje van cyclingweekly waarin iemand het testprotocol van de UCI fietste, dit filmpje.

Zij gebruiken deze schaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCa4UmjUSkLKlbJhsqftX0K40Kg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AzP8PgV3GEZrAqFfIS3UWtB0.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de gemiddelde waardes bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MWyoWN4ghEIfRncheyH00YoDJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vaM9kdnMCC1subFTlY42bF9e.png?f=fotoalbum_large

Sprint ligt alsnog wel sick hoog met, maar in de tabel van intervals.icu bijvoorbeeld, rond de 85%. laurens ten Dam met zijn 900 watt sprint, trapte in feite dus ook netjes 14WKG in feite en was daar dus gewoon wat minder goed in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Afgelopen zondag had ik TdZ route B gedaan, leuke route met pittig eind!
Nu komt het mooie, ik heb op de slotsprint denk ik mijn voorband lek gereden... Ik gok dat ik iets te 'wild' gesmeten heb met de fiets om wat kracht bij te zetten... Niet meer doen dus, bandje vervangen voor de volgende rit en in vervolg 'braaf' zittend mijn sprintjes doen :')

Zo komt het realisme wel erg dichtbij t.o.v. buiten fietsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 18:10

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

het kan ook aan je trainer liggen! ik heb op 2 trainers van vrienden een FTP wat ruim 30 watt hoger ligt dan op mijn trainer (en ik zat niet eens heel goed) ...ik wou hem opsturen maar dan zit je zo een paar weken zonder trainer dus heb besloten dat ik hem pas opstuur als ik s'avonds buiten kan fietsen en fiets nu gewoon op hartslag. ik baal er wel van maar aan de andere kant kan ik nu lekker Zwiften en heb gewoon snelheid/wattage los gelaten

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Laatst online: 08:00

Het is al een keer voorbij gekomen maar koeling is echt ontzettend belangrijk. Tegenwoordig zet ik mijn Kickr op het balkon, dat is ideaal. Binnen kom ik niet goed van mijn warmte af en dat slaat keihard op je lichaam. (17 graden is ook wel aardig warm)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip

Ik kan binnen helemaal mijn normale wattages niet halen (nooit gelukt) Ik rij de hele tijd rond aan 60% FTP, als ik 5 minuten lang 85% FTP probeer ben ik nadien helemaal moe. Buiten slaag ik er wel nog in om 20 min 100% FTP te halen, dus aan mijn conditie ligt het niet. (300W/85kg/3.5W/kg)

[Afbeelding]
Je moet appels met appels vergelijken, dus ook al wijken je binnen en buiten ftp & je Kickr + powermeter gigantisch van elkaar af. Werk met de waarde die kloppen.

Dus ik denk dat je binnen op je kickr een nieuwe FTP test moet doen. Verder, koelen, koelen, koelen. Ik heb er een klik-aan-klik-uit tussen gedaan bij de ventilator. Dus ik rij eerst warm, en daarna zet ik de ventilator pas aan.

Ventilator bij het kiepraam om verse lucht naar binnen te blazen?

@Nutterd het geldt ook voor jouw. Je doet een FTP test met je trainer, je krijgt een schema op die waardes, en rijdt je bijv. op 80% of 120% van die waarde. Dat het getalletje 30 watt lager is op je meter dan die van een ander maakt niet uit (behalve bij een snikkol meting met je vrienden). De weerstand die je trainer je geeft ten opzichte van je FTP die klopt wel namelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 26-01-2021 10:06 . Reden: Kiepraam ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Louislouislouis schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Het is al een keer voorbij gekomen maar koeling is echt ontzettend belangrijk. Tegenwoordig zet ik mijn Kickr op het balkon, dat is ideaal. Binnen kom ik niet goed van mijn warmte af en dat slaat keihard op je lichaam. (17 graden is ook wel aardig warm)
hmm, ik train liever in 20 graden met goede luchtstroom dan in 10 graden en stilstaande lucht.

Om af te koelen moet je zweet verdampen, dat proces onttrekt warmte aan je lichaam. verdampen werkt alleen als er verse lucht rondom je lichaam zit, met stilstaande lucht voelt het voor mij alsof je in een zweetdamp bubbel zit waar je dus nog steeds je warmte niet kwijt kan ondanks een lage omgevingstemperatuur.

(in de zomer bij 25 graden en 30km/uur wind heb je ook nergens last van....)

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 26-01-2021 10:03 ]

Strava

Pagina: 1 ... 71 ... 161 Laatste