Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 69 ... 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-06 16:53
Dazzler2120 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:55:
Lekkere tijd! Dit is mijn enige poging so far op de Alp:
1:43:53

Eerste uur 'rustig' gepeddeld en opgewarmt en daarna flink aan de bak gegaan...
Denk wanneer ik hem begin februari opnieuw ga doen dat 1:20:00 mijn doel gaat zijn...
1 keer een poging gedaan op het buitenblad met 1:13 als resultaat, maar wil hem graag onder het uur doen (oke, onder de 1:10 zeker)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20

Kluus

Gang is alles

Mijn tijd in IRL is 59 minuten met 287 Watt gemiddeld (ik schat dat dit destijds 3,3 W/kg was) en in Zwift nu 47 minuten met 334 Watt gemiddeld (4,15W/kg). Dus het overzicht wat @Dazzler2120 stuurde lijkt wel te kloppen. Beide dus met de "fontein" als eindpunt genomen.

@Ypuh Zoals te zien in de link van @havana is de Marmotte aanloop naar de finish weer anders dus daarom neem ik maar de fontein als "eindpunt" want daar komt iedereen wel langs. Net ook even op gestemd :).

[ Voor 42% gewijzigd door Kluus op 18-01-2021 15:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:17
Ach, ik probeer al 39 jaar boven te komen...

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Warempel
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-06 10:27
Met om en nabij 20 ritten buiten op de fiets.
Kon ik na m'n eerste TR sessie van 90 minuten, nauwelijks lopen, alleen maar creperen :+
Dat geheel stil zitten is funest voor een newbie.
Zou ook zelf wel een Rockerplate willen bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:51

Dazzler2120

FP ProMod
Kluus schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:32:
Mijn tijd in IRL is 59 minuten met 287 Watt gemiddeld (ik schat dat dit destijds 3,3 W/kg was) en in Zwift nu 47 minuten met 334 Watt gemiddeld (4,15W/kg). Dus het overzicht wat @Dazzler2120 stuurde lijkt wel te kloppen. Beide dus met de "fontein" als eindpunt genomen.

@Ypuh Zoals te zien in de link van @havana is de Marmotte aanloop naar de finish weer anders dus daarom neem ik maar de fontein als "eindpunt" want daar komt iedereen wel langs. Net ook even op gestemd :).
Wat ik online kan vinden is de digitale versie iets sneller, vgm had iemand het getest op zelfde wattage en het scheelde +- 3 minuten ofzo dat de Zwift versie sneller zou zijn op een tijd van 45m (zwift 45, real life 48minuten)
Dat heeft vgm. meer te maken met de physics van Zwift

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Dazzler2120 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:10:
[...]

Wat ik online kan vinden is de digitale versie iets sneller, vgm had iemand het getest op zelfde wattage en het scheelde +- 3 minuten ofzo dat de Zwift versie sneller zou zijn op een tijd van 45m (zwift 45, real life 48minuten)
Maar neem aan dat je gewicht IRL meer is dan in Zwift. Een gewicht opgeven van 80 kilo als je lichaamsgewicht in Zwift = 80 + 4 kilo aan kleding, helm en schoenen + 2 kilo water + 8 kilo fiets (-200 gram lucht in de bandjes) = 93.8 kilo IRL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dazzler2120 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:10:
[...]

Ja klopt, helemaal klopt het inderdaad nooit. Mijn pogingen kan ik niet echt met elkaar vergelijken omdat er veel tijd (en bergen fietsen) tussen zit. Als alles door gaat ga ik dit jaar weer een weekje die kant op, dus dan gaan we het eens goed testen :). Maar als ik probeer in te schatten wat mijn gewicht toen was in combinatie met het vermogen wat ik nog kan zien op strava klopt zelfs de IRL poging redelijk met dat overzicht op Zwiftpower.

Er zullen inderdaad zeker afwijkingen zijn, bij echt fietsen komen zo veel extra factoren kijken die je in Zwift niet mee kan nemen (nog buiten het draften om wat ook niet altijd realistisch is in Zwift). Denk ook aan wind (ik kan me nu nog herinneren dat ik IRL een vervelende tegenwind had op een van de langere segmenten) en de hete zon.

@Holk ik heb dit weekend nog gewogen in fietskleding omdat ik mee doe met ZwifTransparency (waarbij je aantoont dat je gewicht in Zwift ook klopt met de werkelijkheid) en dat scheelt maar zo'n 500 gram bij mij. Ok, geen helm of schoenen dus laat het een kilo zijn. Het gewicht van je fiets wordt extra meegenomen in Zwift, het maakt immers ook uit welke fiets je kiest (lichter vs aero+zwaarder) in het spel. Al heb je in Zwift natuurlijk wel de beschikking over top materiaal (behalve als je level 0 bent).

Edit: Oja water, dat is wel een dingetje natuurlijk, ik denk inderdaad dat ze dat niet meetellen.

[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 18-01-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Holk schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:15:
[...]

Maar neem aan dat je gewicht IRL meer is dan in Zwift. Een gewicht opgeven van 80 kilo als je lichaamsgewicht in Zwift = 80 + 4 kilo aan kleding, helm en schoenen + 2 kilo water + 8 kilo fiets (-200 gram lucht in de bandjes) = 93.8 kilo IRL
Misschien wel, ik weet eigenlijk niet of Zwift dit meefactort?
Gewicht fiets doen ze wel iets mee, want je kan lichtgewicht fietsen kopen etc. met je 'sweatdrops' - dus dat verschil zou weinig moeten zijn. maar kleding, waterflessen, helm en schoenen... Goeie vraag eigenlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 05-06 07:55
Holk schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:15:
[...]

Nooit bij stil gestaan, maar super logisch natuurlijk. Denk dat je inderdaad al snel zo'n 4-5 Kg extra meesleept aan water, reepjes, helm, schoenen, kleding, reserves, telefoon etc. Doe dat voor de gekkigheid eens maal 4.5w en je zit op 20w dat je meer moet trappen om net zo snel te zijn. In Zwift heb je vaak ook nog wel iets van draft en nooit tegenwind en dan kom je makkelijk aan die 3 minuten.

Wat dat betreft vind ik Zwift altijd opvallend realistisch. Grootste tijds/snelheids verschillen zitten dan meestal in de groepsgrootte, afgesloten parcoursen en afdalingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:41
Ook een groot verschil met binnen de Alpe op, of buiten een beklimming op, is dat ik buiten niet zo diep durf te gaan. Binnen kan je afstappen en je bent thuis, buiten moet je nog terug naar hotel, auto of wat dan ook gaan. Als ik de vermogens vam mezelf vergelijk scheelt dat zo 10% (en gemiddelde hartslag komt ook niet zo hoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
En de koeling is natuurlijk ook wat beter buiten daardoor blijft je hartslag ook lager normaal gesproken ;-)
Onder aan de streep heeft het beiden z'n voor en nadelen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Dazzler2120 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:59:
En de koeling is natuurlijk ook wat beter buiten daardoor blijft je hartslag ook lager normaal gesproken ;-)
Koeling etc. heb ik nu allemaal wel op orde. Er zullen vast nog wel posts van mij te vinden zijn van 2 jaar terug waarin ik stelde dat binnen ftp != buiten ftp, mede door koeling en de statische houding.

Nu grofweg 5.000 kilometers later kan ik wel stellen dat het helemaal gelijk is. Sommige dingen gaan binnen zelfs beter (FTP test), waar andere buiten nog wel iets beter gaan (lange ritten, klimmen). M'n setup met de Vacmaster en juiste positionering heeft daarbij wel geholpen, maar vooral ook een groot deel gewenning en finetunen van je fietshouding. Als je binnen geen klachten meer hebt profiteer je buiten ook van lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dazzler2120 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:59:
Het nadeel aan de Alpe (en veel andere alpenklimmen) is dat de snelheid in het echt gedurende een lange tijd zo laag is dat je niet profiteert van rijwind. Daarnaast ligt deze klim vanaf de middag heerlijk aan de zonkant van de berg. Het ligt een beetje aan de omstandigheden natuurlijk maar in mijn geval, op deze specifieke klim, denk ik toch dat ik destijds IRL een stuk meer gekookt werd en lijdde onder oververhitting dan wanneer ik met mijn ventilator op max de Alpe du Zwift optuf :).

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 18-01-2021 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Kluus schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:46:
[...]

Het nadeel aan de Alpe (en veel andere alpenklimmen) is dat de snelheid in het echt gedurende een lange tijd zo laag is dat je niet profiteert van rijwind. Daarnaast ligt deze klim vanaf de middag heerlijk aan de zonkant van de berg. Het ligt een beetje aan de omstandigheden natuurlijk maar in mijn geval op deze specifieke klim denk ik dat ik destijds IRL een stuk meer gekookt werd en leidde onder oververhitting dan wanneer ik met mijn ventilator op max de Alpe du Zwift optuf :).
Gewoon af en toe omdraaien en kilometertje naar beneden laten rollen ;-) :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:58
Dazzler2120 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:18:
[...]

Hah, die 60minuten gaan voor mij nog wel even duren... FTP zit op 230 (2.5 W/kg) maar dit houd ik bij lange na niet een uur vol nog, op een goeie dag houd ik dit 20 minuten vol en kan ik daarna nog met 2.2 - 2.3 W/kg doorrijden op de Alp... maar ben ook pas in september begonnen, dus wellicht dat ik komend jaar September de Alp wel onder het uur kan!
Dan is je FTP dus geen 230, je FTP houd je precies een uur vol.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:34
Dazzler2120 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:18:
[...]

Hah, die 60minuten gaan voor mij nog wel even duren... FTP zit op 230 (2.5 W/kg) maar dit houd ik bij lange na niet een uur vol nog, op een goeie dag houd ik dit 20 minuten vol en kan ik daarna nog met 2.2 - 2.3 W/kg doorrijden op de Alp... maar ben ook pas in september begonnen, dus wellicht dat ik komend jaar September de Alp wel onder het uur kan!
Ik heb vandaag de 60 minuten net niet gehaald, deed er 1:02:04 over op 290W.

Het had iets sneller kunnen zijn als ik mijn gewicht in Zwift had aangepast. De weegschaal gaf zojuist 93kg aan (na flink gegeten te hebben) in tegenstelling tot de 96kg die nog in Zwift ingesteld staat.

De eerste keer dat ik dit segment deed was 1:03:12 met 286W op 23 november vorig jaar. Zelf ben ik vorig jaar mei begonnen met fietsen en in oktober met Zwift, ik denk dat de grootste verbetering voor mij zou zitten in meer gewicht te verliezen, ik was 103kg toen ik startte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 22:34

Fisico

by Fabian

Kluus schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:17:

Edit: Oja water, dat is wel een dingetje natuurlijk, ik denk inderdaad dat ze dat niet meetellen.
bij klimmen altijd je bidon in je trui doen, want je fiets moet licht zijn. ;)

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03
Dazzler2120 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:22:
Yep, je moet ongeveer 3.3W/kg trappen als je de alp bv binnen 60 minuten wilt rijden.

https://zwiftinsider.com/alpe-estimates/

Hier heb je een mooie curve waar je kan kijken met hoeveel W/kg je welke tijd kan behalen...
[...]

Dat is misschien wel een leuk hobbyproject voor de zomer!
Nice...dat zou toch binnen mijn bereik moeten liggen denk ik.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:14

Crazy D

I think we should take a look.

J-M-T schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:16:
[...]

FTP is wat je in theorie een uur kunt volhouden. Tenzij je echt 1 uur test gedaan hebt, dan weet je dat je het een uur kunt volhouden :P Het is een formule waarmee een waarde van een korte periode omgerekend wordt naar wat je in theorie dus een uur kunt volhouden. Velen kunnen niet letterlijk hun FTP 1 uur volhouden, maar, op een gemiddelde klim heb je vaak wel kleine rustmomentjes (bochten, stukken die iets minder stijl zijn) waardoor het lijkt dat je dat een uur kunt volhouden....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
J-M-T schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:16:
[...]

Nee dit klopt dus niet helemaal, volgens de theorie wel. Maar in de praktijk zie je juist vaak dat als jij je FTP een uur lang volhoudt, daarna een weekje rust pakt en een nieuwe FTP test doet, blijkt meestal dat je daadwerkelijke FTP hoger ligt.
De test die wij doen is een schatting (95% van je 20minuten max effort, is je FTP) - en dit is niet altijd accuraat.
Als je online een beetje gaat zoeken kom je redelijk veel posts tegen dat mensen hun absolute FTP niet daadwerkelijk een uur volhouden.
Crazy D schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 07:35:
[...]

FTP is wat je in theorie een uur kunt volhouden. Tenzij je echt 1 uur test gedaan hebt, dan weet je dat je het een uur kunt volhouden :P Het is een formule waarmee een waarde van een korte periode omgerekend wordt naar wat je in theorie dus een uur kunt volhouden. Velen kunnen niet letterlijk hun FTP 1 uur volhouden, maar, op een gemiddelde klim heb je vaak wel kleine rustmomentjes (bochten, stukken die iets minder stijl zijn) waardoor het lijkt dat je dat een uur kunt volhouden....
Ik zie dat @Crazy D tegelijk een vergelijkbare reactie was aan het schrijven :')
kwiebus schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:27:
[...]

Ik heb vandaag de 60 minuten net niet gehaald, deed er 1:02:04 over op 290W.

Het had iets sneller kunnen zijn als ik mijn gewicht in Zwift had aangepast. De weegschaal gaf zojuist 93kg aan (na flink gegeten te hebben) in tegenstelling tot de 96kg die nog in Zwift ingesteld staat.

De eerste keer dat ik dit segment deed was 1:03:12 met 286W op 23 november vorig jaar. Zelf ben ik vorig jaar mei begonnen met fietsen en in oktober met Zwift, ik denk dat de grootste verbetering voor mij zou zitten in meer gewicht te verliezen, ik was 103kg toen ik startte.
Ik zou je gewicht toch redelijk frequent proberen te updaten ;) Die 3 kg was toch bijna 0.1 W/kg extra, wat ervoor zou zorgen dat er misschien nog een half minuutje afgeschaafd zou worden!

Ik merk met fietsen zelf nog niet een enorm gewichtsverlies... Maar dat heeft vgm meer te maken met mijn dieet (die heb ik niet). Weeg +- 90kg hier, dus o.b.v. gewicht is er bij mij ook nog wel winst te pakken.
Van 103 > 93kg op een jaar tijd lijkt mij echter wel een gezonde ontwikkeling! Nice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:58
Crazy D schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 07:35:
[...]

Corrigeer me als ik mis heb maar FTP is toch gewoon je maximale gemiddelde uurwaarde? Dat velen een kortere test doen om slechts een zo goed mogelijke inschatting te maken (idd 95% van je maximale 20 minuten waarde) haalt die theorie toch niet weg? Mij punt was meer dat als je zegt : mijn FTP is xxx maar dit houd ik absoluut niet een uur vol (gemiddeld denk ik dan) kun je toch niet spreken van een correcte FTP waarde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

J-M-T schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:21:
[...]

Corrigeer me als ik mis heb maar FTP is toch gewoon je maximale gemiddelde uurwaarde? Dat velen een kortere test doen om slechts een zo goed mogelijke inschatting te maken (idd 95% van je maximale 20 minuten waarde) haalt die theorie toch niet weg? Mij punt was meer dat als je zegt : mijn FTP is xxx maar dit houd ik absoluut niet een uur vol (gemiddeld denk ik dan) kun je toch niet spreken van een correcte FTP waarde?
Zo goed als iedereen doet een verkorte test en dat resultaat wordt omgerekend zodat het bij benadering een waarde is die je een uur kunt volhouden. De werkelijkheid is, is dat dat dus bij de meesten/bij velen niet een waarde is die je letterlijk 1 uur kunt volhouden. Maar die wel als correct wordt aangehouden, want, 'de regel' zegt 20 minuten waarde * 95% .... Dus ja, in principe kun je stellen dat die FTP waarde onjuist is. In de praktijk zou dat betekenen dat zo ongeveer de hele fietsende wereld die met powermeter rijdt, z'n FTP moet bijstellen...

Wat voor veel trainingschema's op zich ook niet uitmaakt, want normaal gesproken rijdt je niet 1 uur of langer op je FTP waarde in een training, en ook bij klimmen wil je er het liefst toch onder blijven zodat je na dat uur klimmen nog iets kunt... afstappen om te pissen bijvoorbeeld :+

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy D op 19-01-2021 08:27 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik neem toch aan dat die 95% niet compleet uit iemands duim gezogen is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Nee, die 95% is zeker niet uit de duim gezogen, maar een benadering. Een zo accuraat mogelijke schatting.
Daarnaast zijn vaak de atleten die gebruikt zijn om dit soort modellen op te stellen en te testen, veel beter getraind in het op treshhold rijden, dan de gemiddelde amateur met 90kg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:11
Als je puristisch gaat lopen doen dan is je FTP een waarde die je nog langer dan een uur kan volhouden. Het is je funtional threshold power, dwz de power waarbij je evenveel verneukeratieve metabolieten aanmaakt als je af kunt voeren. Hoe lang je dat volhoudt heeft weinig met een stopwatch te maken maar alles met je getraindheid.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
gemiddeld genomen zal de 20 minuten test best accuraat zijn, net zoals de ramptest gemiddeld genomen best accuraat is. Beide zijn echter een schatting van je FTP. Voor beide testen zijn er genoeg mensen met een power profile die er ver buiten vallen.

Ik heb het een jaar geprobeerd met de ramptest, maar nu overgestapt op de 20 min test, zie achtergrond:
Prulleman in "Het grote indoor cycling topic"
Prulleman in "Het grote indoor cycling topic"

Hoe belangrijk het voor je is om een hele accurate waarde te hebben scheelt van persoon tot persoon.
Als het puur is om progressie te meten, dan maakt een afwijking niet zoveel uit, zolang het maar dezelfde afwijking is. Maar train je voor een 40k TT, dan is echte FTP waarde natuurlijk veel waardevoller om te pacen dan een -inschatting- op basis van 20 minuten.

Zelf gebruik het dus voor het schalen van de trainerroad workouts en ik na ruim 4 weken base training wel zeggen dat alle workouts rond threshold een stuk beter aanvoelen, en dat ook opeenvolgende workouts beter te doen zijn. Waar ik met een ramptest FTP (slechts 3 % hoger) 1 flinke over under workout nog wel kon doen, 2 in de week was killing. Nu is in dit blok alles goed gegaan.

Het is overigens (buiten een race scenario) in de meeste gevallen niet aan te raden om een ftp test van een uur te doen als je aan het trainen bent. De herstel tijd is simpelweg te groot voor een 1 uur -all out- effort.

nog wat overwegingen om te bepalen hoe je je FTP wilt meten/schatten.
- ramp test is het makkelijkste. Kost weinig tijd 20-25 minuten, Geen pacing nodig. Makkelijk te doen, zeker met een ERG trainer, gewoon trappen tot je van je fiets valt. Het is maar een minuut of 5 zwaar (tussen minuut 15 en 20 gaan de stappen boven threshold en wordt het zwaar.). De waarde is gebaseerd op de 75% van je final minuut. Trap je gem 400 watt in je laatste minuut, dan is je FTP 300, de 75% is gebaseerd op je MAP / maximal aerobic power. die is gemiddeld 75% van je FTP, maar niet voor iedereen :)
- 20 minuten test, goed uitgevoerd komt het resultaat dichter in de buurt van je echte FTP, maar pacing is best lastig en vergt wat ervaring en zelf kennis. Een juiste inschatting van te voren is ook handig om je pacing te bepalen, bij de ramptest is dit slechts deels van toepassing.
- 2x8 minuten, geen ervaring mee.. :) volgens mij vergelijkbaar met de ramptest, met dezelfde nadelen, maar minder voordelen.

@MrAngry toen ik nog de ramptest deed, met een overschat FTP als resultaat met als gevolg dat ik mijn FTP niet een 30 minuten vol zou kunnen houden, heb ik ook nog lang gezocht naar de definitie van FTP, maar wat jij zegt klopt ook niet.
In de praktijk is het door de verschillende testen, berekeningen, moment opnames en powerprofiles wel zo dat de meeste mensen met een redelijk accuraat FTP dit ergens tussen de 40 en 80 minuten kunnen volhouden. Maar.. uiteindelijk is de definitie van FTP wel degelijk je maximale gemiddelde power over 1 uur.

Je omslagpunt qua aanmaken en afvoeren is namelijk ook geen waarde die vast staat, dan zou je namelijk eindeloos op je threshold kunnen rijden. Als je het 90 minuten vol kan houden, dan had je de eerste 60 harder kunnen rijden en was je FTP hoger geweest, zo simpel is het.
Die metabolieten kijken inderdaad niet naar de stopwatch en het heeft inderdaad alles te maken met je getraindheid, maar die 60 minuten is -wel- het meetpunt waar je het bij FTP over hebt.

paar van de eerste hits als je op "ftp threshold definition" zoekt (enkel FTP krijg je file transfer protocol :D)

https://www.bikeradar.com...-it-matters-for-cyclists/
FTP stands for Functional Threshold Power, which is commonly defined as the highest average power you can sustain for approximately an hour, measured in watts. FTP is often used to determine training zones when using a power meter and to measure improvement.
https://road.cc/content/f...or-training-metric-268471
FTP stands for functional threshold power and it's usually described as the highest average power output you can sustain for an hour, measured in watts.
wellicht wordt de verwarring hier goed uitgelegd:
https://gccoaching.fit/20...ional-threshold-power-ftp
How did FTP and LT become confused to mean the same thing? Because your maximum effort for 1 hour is commonly the same as your lactate threshold. Dr. Andy Coggan realized this so he came up with the FTP concept and simplified things for everyone (yippee!). However, your FTP is not your LT and your LT is not your FTP, got it!?

So, to recap: what is the difference between lactate threshold and functional threshold power? LT is the point at which lactate increases in the blood stream exponentially whereas FTP is the maximum effort an athlete can maintain for 1 hour without fatiguing.

[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 19-01-2021 09:57 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
Dat zal dan wel het functional deel van de threshold power zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
MrAngry schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:58:
Dat zal dan wel het functional deel van de threshold power zijn :-)
haha, zo kan je het ook in 1 zin uitleggen ;) _/-\o_

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 12:29
Ach je moet overal ook niet te serieus naar kijken. FTP is een mooie waarde. Als je uitgerust een test doet, zul je misschien een hoge FTP behalen.

Maar als je wekelijks regelmatig traint, raak je vermoeid, etc etc kortom dan zul je niet snel die hoge FTP waarde weer behalen...logisch toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
pier87 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:13:
Ach je moet overal ook niet te serieus naar kijken. FTP is een mooie waarde. Als je uitgerust een test doet, zul je misschien een hoge FTP behalen.

Maar als je wekelijks regelmatig traint, raak je vermoeid, etc etc kortom dan zul je niet snel die hoge FTP waarde weer behalen...logisch toch?
Daarom doe je in een trainerroad plan de FTP test vaak (in principe altijd) na een recovery week ;)
En zal voor een race ook een stukje tapering plaatsvinden

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 19-01-2021 10:16 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Exact!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:45

Roozzz

Plus ultra

Ter illustratie, toevallig is de misses de afgelopen weken bezig geweest om een ftp vast te stellen voor haar nieuwe trainingscyclus. Hierbij heeft ze in eerste instantie een ramp test gedaan en vervolgens ook nog een 20min test; dit met een paar dagen ertussen. Er zat welgeteld 10watt tussen de ftp waardes uit de ramp (271) en de 20min (261) tests (bij 63kg). Nu is zij niet zo heel erg explosief en meer een tt'er, maar toch bleek de ramptest nog ruim 3% hoger te liggen.
Ikzelf ben veel explosiever en ik verwacht dat het gat voor mij nog groter is (als ik 1. weer meer op de fiets zit; 2. het ooit weer eens aandurf een 20min test te doen :+ ).

Kortom, ik zou me vooral niet blindstaren op het getalletje dat uit welke test komt (zeker in het geval van een ramptest ivm aanleg); maar vooral even goed monitoren of en hoe je je trainingen doorkomt. Als die structureel aan de zware kant uitvallen is dat zeer waarschijnlijk niet ideaal. En aan de hand daarvan (en misschien een stukje vorm van de dag) je training bijstellen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Had laatst een race in Zwift waarbij ze (per ongeluk) de draft uitgezet hadden. Oftewel een massa start tijdrit van 44km. Daarbij tot op de watt nauwkeurig mijn FTP waarde getrapt over 1 uur en 5 minuten. Die waarde komt ook precies overeen met 95% van mijn beste 20 minuten.

Misschien ben ik niet helemaal representatief voor de massa aangezien ik dus een type tijdrijder en niet erg explosief ben, maar volgens mij is dat wel hoe FTP bedoelt is. Dat die term aan wat inflatie onderhevig is door de 20 minuten en ramptests begrijp ik ook wel weer.

Uiteindelijk maakt het allemaal geen bal uit. Het is gewoon een trainingsmetric om je progressie te meten en bijzonder effectief is als je het mij vraagt. Plus het spreekt alleen maar in mijn voordeel dat mensen hun FTP waardes niet een uur lang volhouden :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Laatst online: 09-06 06:34
pier87 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:13:

Veel progressie zal ook echt pas komen tijdens je herstel week. In deze week kan je lichaam zich gaan aanpassen aan alle stress die je daarvoor erop hebt gegooid:
https://us.humankinetics....upercompensation-training

Bovenstaand artikel legt e.e.a. wel goed uit.

Belangrijkste gedeelte : (recovery week)
" Step 3 is the supercompensation phase. This is the adaptive rebound above the baseline; it is described as a rebound response because the body is essentially rebounding from the low point of greatest fatigue. This supercompensation effect is not only a physiological response but also a psychological and technical response."

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Absoluut, is natuurlijk ook zo. Maar dat geldt voor veel zaken, als je echt effectief wil trainen moet je goed uitgerust zijn wil je een intervalblok doen oid.

Wat je veel ziet, en met name in ZWIFT. Die trainingsmethode, is juist een overload aan trainen, weinig herstel etc waardoor je niet beter gaat worden.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar profs, die trainen grotendeels rustige duur, dan wordt er vervolgens geroepen... MATTHIEU vd POEL en WOUT v AERT dan? Die trainen ook echt veel rustige duur, maar veldrijden blijkt dus wel degelijk een goede training voor sommige profs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:26

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Roozzz schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:50:
Ter illustratie, toevallig is de misses de afgelopen weken bezig geweest om een ftp vast te stellen voor haar nieuwe trainingscyclus. Hierbij heeft ze in eerste instantie een ramp test gedaan en vervolgens ook nog een 20min test; dit met een paar dagen ertussen. Er zat welgeteld 10watt tussen de ftp waardes uit de ramp (271) en de 20min (261) tests (bij 63kg). Nu is zij niet zo heel erg explosief en meer een tt'er, maar toch bleek de ramptest nog ruim 3% hoger te liggen.
Ikzelf ben veel explosiever en ik verwacht dat het gat voor mij nog groter is (als ik 1. weer meer op de fiets zit; 2. het ooit weer eens aandurf een 20min test te doen :+ ).

Kortom, ik zou me vooral niet blindstaren op het getalletje dat uit welke test komt (zeker in het geval van een ramptest ivm aanleg); maar vooral even goed monitoren of en hoe je je trainingen doorkomt. Als die structureel aan de zware kant uitvallen is dat zeer waarschijnlijk niet ideaal. En aan de hand daarvan (en misschien een stukje vorm van de dag) je training bijstellen.
waarom krijg ik hier een minderwaardigheidscomplex van? ;( ;w

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Omdat dat absurd goede waardes zijn - waardes waar ik echt van kan dromen :')

Probleem van mij is dat als ik een 'normaal' rondje rijd ik meestal niet lang duur wil rijden op de tacx, maar ff uurtje flink wil stampen haha.
Voor mijn progressie wss niet het beste. Nu even krap qua tijd, dus rijd alleen de TdZ ritjes (deze kan je niet in Trainingsmodus doen toch?). Na toetsen begin februari ga ik wat meer blokkentrainingen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Ach FTP zegt in mijn ogen niet alles, ik rij wedstrijdjes. En wat me opvalt is dat sommige jongens zich suf trainen... een behoorlijk hoog FTP hebben maar in laagdrempelige trainingskoersjes moeite hebben om mee te komen....

Ik merk aan mezelf ook wel, dat een gaatje dichtknallen of een waaier rijden mij goed ligt. Maar langere tijd hoge waardes rijden heb ik juist meer moeite mee...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Nutterd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:13:
[...]

waarom krijg ik hier een minderwaardigheidscomplex van? ;( ;w
haha, inderdaad, dat zijn w/kgs waar menig man jaloers op is (waaronder ik)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Prulleman schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:50:
gemiddeld genomen zal de 20 minuten test best accuraat zijn,
Als alle amateurs de 20 minuten test doen, vergelijken we toch gewoon appels met appels.

Als je altijd met dezelfde vermogensmeter traint, en die wijkt 10% of desnoods 50% af, maar je traint altijd met die meter, is er ook niks aan de hand (zolang je je waarden maar niet gaat vergelijken met anderen, want dan vergelijk je appels met peren).
Prulleman schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:24:
[...]

Ben zelfs al jaloers op de FTP, neem ik mijn kg's nog niet eens mee.

[ Voor 21% gewijzigd door mhr-zip op 19-01-2021 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Dazzler2120 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:17:
Omdat dat absurd goede waardes zijn - waardes waar ik echt van kan dromen :')
Bij vrouwen zit je met die waardes al tegen elite niveau aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
MrAngry schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:33:
[...]

Bij vrouwen zit je met die waardes al tegen elite niveau aan.
Ja ik was nieuwsgierig geworden en eens wat zoekwerk gedaan. vanaf 4.5 W/kg zit je bij vrouwen in de prof-range te rijden... (Domestic pro)
Bij de heren begint dit bij 5.2 W/kg ter vergelijk (Domestic pro)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
mhr-zip schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:31:
[...]

Als alle amateurs de 20 minuten test doen, vergelijken we toch gewoon appels met appels.

Als je altijd met dezelfde vermogensmeter traint, en die wijkt 10% of desnoods 50% af, maar je traint altijd met die meter, is er ook niks aan de hand (zolang je je waarden maar niet gaat vergelijken, want dan vergelijk je appels met peren).
ja klopt :), als je onderling gaat vergelijken dan is het prima om hetzelfde protocol te gebruiken. Voor jezelf is komt het gewoon met ervaring. Ik heb er een jaar over gedaan om uit te vinden dat mijn ramp FTP te hoog is voor (met name) theshold workouts.

Maar bedenk dan ook dan een random best 20 min, zoals zwift het gebruikt, ook niet echt een vast protocol is. De 20 min test in TR heeft een specifieke warmup met een paar over theshold piekjes om de anaerobe bijdrage te minimaliseren. Doe je dit niet, en begin je een stuk frisser aan je 20 minuten, dan zal het restultaat ongegetwijfeld ook hoger uitvallen dan je 60 minuten vol kan houden.
De 20 minuten test in Zwift is overigens ook zo opgebouwd, maar de -on the fly- meting kijkt hier niet naar

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Dazzler2120 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Ja ik was nieuwsgierig geworden en eens wat zoekwerk gedaan. vanaf 4.5 W/kg zit je bij vrouwen in de prof-range te rijden... (Domestic pro)
Bij de heren begint dit bij 5.2 W/kg ter vergelijk (Domestic pro)
Nog 36 kg afvallen, dan zit ik op niveau >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
mhr-zip schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:53:
[...]

Nog 36 kg afvallen, dan zit ik op niveau >:)
:') Ik zou dan met mijn FTP maar 44kg mogen wegen met 1m87 lengte... Ik denk dat dat niet een realistisch gewichtsdoel is haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
mhr-zip schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:31:
[...]

Als je altijd met dezelfde vermogensmeter traint, en die wijkt 10% of desnoods 50% af, maar je traint altijd met die meter, is er ook niks aan de hand (zolang je je waarden maar niet gaat vergelijken, want dan vergelijk je appels met peren).

[...]

Ben zelfs al jaloers op de FTP, neem ik mijn kg's nog niet eens mee.
Die 271 heb ik nu ook. Maar weeg 95 kilo dus m’n watt/kg is Mêh-amateurtje niveau. Ik poch alleen maar met m’n Max watt over 1, 2 of 5 seconden, veel leuker voor iemand van mijn postuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:26

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Dazzler2120 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:55:
[...]

:') Ik zou dan met mijn FTP maar 44kg mogen wegen met 1m87 lengte... Ik denk dat dat niet een realistisch gewichtsdoel is haha
ben eigenlijk aan het wachten tot de aap uit de mouw komt en dat jouw vriendin Anna van der Breggen of Ceylin Alvarado is ofzo 8)7

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
Er fietst bij de Zwift NL races ook steeds een dame mee die ruim 4.5 W/Kg trapt. Needless to say dat ik smoorverliefd ben. Opvallend is dat ze helemaal niet zo goed mee kan komen met de mannen, mede omdat ze zo licht is (58kg). Haar beste 20m op Zwift is gewoon 284w O+ en het is eigenlijk helemaal geen wielrenster maar een roeister.

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 19-01-2021 12:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Nutterd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:07:
[...]

ben eigenlijk aan het wachten tot de aap uit de mouw komt en dat jouw vriendin Anna van der Breggen of Ceylin Alvarado is ofzo 8)7
Dat zal mijn vriendin niet zijn... Denk dat je die van @Roozzz bedoelt haha
Mijn vriendin is wel licht, maar zeker geen fietstalent... Deze zomer 1 keer gaan fietsen op Texel met mijn vriendin, dat was geen succes kan ik je zeggen :+

Edit: Overigens verwacht ik dat AvdB en Ceylin Alvaado trouwens wel meer richting de 5W/kg tot 5.5W/kg gaan hoor...

[ Voor 10% gewijzigd door Dazzler2120 op 19-01-2021 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Prulleman schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:24:
[...]

& @Nutterd Hier idem, ik word dan ook volledig uit het wiel gereden als het moet. Puur op explosiviteit kom ik nog ergens, maar verder... :X

Ergens is het zonde dat ze pas op relatief late leeftijd is gaan fietsen, anders was het misschien nog iets geworden. Nu liggen de ambities vooral in lange afstand triatlons (half / heel) en misschien nog een keer proberen te promoveren naar de Eredivisie triatlon (doel van afgelopen jaar, maar de competitie viel in het water :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Michaelg schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:51:
[...]

Veel progressie zal ook echt pas komen tijdens je herstel week. In deze week kan je lichaam zich gaan aanpassen aan alle stress die je daarvoor erop hebt gegooid:
https://us.humankinetics....upercompensation-training

Bovenstaand artikel legt e.e.a. wel goed uit.

Belangrijkste gedeelte : (recovery week)
" Step 3 is the supercompensation phase. This is the adaptive rebound above the baseline; it is described as a rebound response because the body is essentially rebounding from the low point of greatest fatigue. This supercompensation effect is not only a physiological response but also a psychological and technical response."
In hoeverre is het in de recovery week ook echt nodig om rustig te fietsen in vergelijking met helemaal niet fietsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutX
  • Laatst online: 21:41
Zal wel deels te maken hebben met het feit dat mensen niet een volledige week geen sportacitiviteit willen doen. Het is daarnaast ook om toch wel de vorm vast te houden en niet volledig weg te zakken. Bij Elevate of je fitness in Strava zie je wel wat de grafieken doen dan.

Volgens mij in grote lijnen: ervoor zorgen dat je vermoeidheid harder daalt dan je fitness en dat je qua form weer even fris wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Precies wat DutX zegt. Je blijft het systeem wel stimuleren maar het is met name bedoeld om alle vermoeidheid eruit te krijgen en je systeem dus niet meer dusdanig aanspreken dat het uit balans raakt.
In de programma's van TR zal je aan de start van je test dan ook nooit 100% fris zijn, maar de benen moeten stuk frisser aanvoelen dan aan het eind van het vorige blok.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Recovery staat niet gelijk aan helemaal niets doen. Je kan in principe gewoon 7 dagen fietsen in je recovery week als je dat anders ook doet, zo lang je het voor jouw niveau van fitheid maar rustig aandoet.

Een week lang helemaal niets doen schiet je niet echt iets mee op lijkt me. Zelf vind ik recovery voor een recreant wat overdreven en er zijn ook onderzoeken die aantonen dat je bij <15u per week helemaal geen rekening hoeft te houden met recovery, afhankelijk van wat je naast de fiets nog doet. Ik heb zelf een kantoorbaantje, dus de zwaarste inspanning is van en naar de auto/koffieautomaat (zelfs dat mis ik nu).

Ligt er verder ook aan hoe je normaal gesproken fietst/traint. 2 of 3 zware Zwift races van een uur in de week is voor mij ook te veel en neem ik ook wel mee naar de volgende week. Anderzijds hoe er bij onze tourclub gefietst wordt hoef je nooit rust te nemen.

Edit: Het ligt ook aan je ambities natuurlijk. Mijn ambities zijn vooral fietsen, niet zozeer sneller worden. Ik fiets vaak dus ook niet snel als het niet hoeft (solo). Is het een week wat minder, so be it. Verder slaap/rust/eet ik voldoende, dus fietsen is praktisch de enige fysieke prikkel die ik heb en dan is 10 uur in de week eigenlijk helemaal niet zoveel.

[ Voor 33% gewijzigd door Ypuh op 19-01-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Uiteindelijk zul je toch echt moeten deloaden op het moment dat je progressief aan het trainen bent. Anders kom je dus nooit in de supercompensatie fase en zul je dus makkelijker oververmoeid/overtrained raken. Bovendien zal je hierdoor ook potentiële gains laten liggen.
Maar dit valt en staat natuurlijk wel samen met je training. Train je serieus, dan moet je de overige zaken ook even serieus nemen (voeding, slaap, herstel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Ypuh schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:06:
Recovery staat niet gelijk aan helemaal niets doen. Je kan in principe gewoon 7 dagen fietsen in je recovery week als je dat anders ook doet, zo lang je het voor jouw niveau van fitheid maar rustig aandoet.

Een week lang helemaal niets doen schiet je niet echt iets mee op lijkt me. Zelf vind ik recovery voor een recreant wat overdreven en er zijn ook onderzoeken die aantonen dat je bij <15u per week helemaal geen rekening hoeft te houden met recovery, afhankelijk van wat je naast de fiets nog doet. Ik heb zelf een kantoorbaantje, dus de zwaarste inspanning is van en naar de auto/koffieautomaat (zelfs dat mis ik nu).
Ben ik niet met je eens, een recreant weet vaak echt niet wat ze doen. Zo doe ik wel eens een 100+ rondje, als ik dan thuiskom heb ik in D1 gefietst, tot mijn verbazing zie ik dat mijn fietsgenoot grotendeels in D2 en stukjes D3 rijdt. Kortom, dan heb je echt wel momenten nodig om je rust te pakken. Een complete week is misschien wat overdreven, maar elke keer D2 D3 trainen wordt je eerst even snel beter van, maar op lange termijn wordt je niets beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-06 08:04
Roozzz schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:50:
Een FTP test is in principe ook niet iets wat je twee keer in een week moet doen als je een accuraat beeld wilt. Je lichaam heeft tijd nodig om van een maximale inspanning te herstellen.

Ik zeg niet dat met het juiste herstel de twee getallen precies gelijk zouden zijn, maar ik acht de kans wel aanwezig dat als de testen andersom waren uitgevoerd dat de uitslag ook andersom had kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:06:

Ligt er verder ook aan hoe je normaal gesproken fietst/traint. 2 of 3 zware Zwift races van een uur in de week is voor mij ook te veel en neem ik ook wel mee naar de volgende week. Anderzijds hoe er bij onze tourclub gefietst wordt hoef je nooit rust te nemen.

Edit: Het ligt ook aan je ambities natuurlijk. Mijn ambities zijn vooral fietsen, niet zozeer sneller worden. Is het een week wat minder, so be it. Verder slaap/rust/eet ik voldoende, dus fietsen is praktisch de enige fysieke prikkel die ik heb en dan is 10 uur in de week eigenlijk helemaal niet zoveel.
waar je de plank mis slaat is bij "<15u per week" dat zegt te weinig, bij 10 uur per week D1 ritjes (als je dat altijd doet) zal je niet veel meer hoeven af te schalen, maar bij een Low Volume (3,5 uur) Build block in TR kan je toch echt wel ff wat rust gebruiken met zware VO2 en Threshold workouts.

Maar verder op jou voorbeeld, als ik ineens 14 uur duurritjes per week ga doen, dan kan ik daar ook echt wel herstel na gebruiken. Dat is simpelweg een andere load dan ik gewend ben.

Het idee is dat je je lichaam tijd geeft om zaken op te bouwen, want tijdens de training zelf gebruik/sloop je meer dan dat je aanmaakt/opbouwt. Als je aan een bepaalde load helemaal gewend bent, zal je er ook weinig meer uithalen (en dus ook minder recovery nodig hebben). Progressie kan je dan overigens ook wel vergeten, om weer verder te kunnen groeien zul je de load moeten verhogen (qua intensiteit of volume).

Verder is vin dik het kort door de bocht om voor "recreanten" de eisen lager te stellen, dat ligt meer zoals je in je edit aangeeft aan je ambities, dat staat los van recreant/amateur/pro ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Jwlb schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:22:
[...]

Een FTP test is in principe ook niet iets wat je twee keer in een week moet doen als je een accuraat beeld wilt. Je lichaam heeft tijd nodig om van een maximale inspanning te herstellen.

Ik zeg niet dat met het juiste herstel de twee getallen precies gelijk zouden zijn, maar ik acht de kans wel aanwezig dat als de testen andersom waren uitgevoerd dat de uitslag ook andersom had kunnen zijn.
bij een ramptest valt dat reuze mee, die zou je best dagelijks met hetzelfde resultaat kunnen doen. ik doe liever een ramptest na een ramptest dan na 90 minuten over/unders

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
pier87 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:19:
[...]

Ben ik niet met je eens, een recreant weet vaak echt niet wat ze doen. Zo doe ik wel eens een 100+ rondje, als ik dan thuiskom heb ik in D1 gefietst, tot mijn verbazing zie ik dat mijn fietsgenoot grotendeels in D2 en stukjes D3 rijdt. Kortom, dan heb je echt wel momenten nodig om je rust te pakken. Een complete week is misschien wat overdreven, maar elke keer D2 D3 trainen wordt je eerst even snel beter van, maar op lange termijn wordt je niets beter....
Denk dat het voor mij misschien ook al wel wat natuurlijker ingebakken is. Had mijn post nog iets aangevuld, maar naast de fiets doe ik vrijwel niets qua fysieke inspanning (afgelopen jaar met het thuiswerken helemaal niet zelfs, op een lunchwandelingetje na).

Ik fiets gemiddeld zo'n 4-5 dagen in de week, dus daar zitten al minimaal 2 rustdagen tussen. Verder fiets ik vaak met een tourclub en kom ik regelmatig met een gemiddelde hartslag van 120 of lager thuis bij een 100km rit. Als iemand vraagt om hetzelfde rondje daarna nog een keer te doen maar dan <3u dan zeg ik geen nee :9.

Verder ben ik vooral een luie fietser. Heb 9 van de 10x geen zin om me uit te sloven als er geen publiek is, dus ergens in D1 is gewoon de standaard. Als er dan wel een keer een groepje is die wat harder willen, of een Zwift NL race van een uurtje dan is het gewoon volle bak, maar dat is niet meer dan 20-30% verwacht ik.

Last but not least rij ik wel gewoon op de metertjes natuurlijk. Ik ken mijn hartslagen/vermogens/drempels en hou mijn fitness en progressie ook wel nauwkeurig in de gaten via apps als Elevate. Klinkt een beetje als laisse faire, maar er zit wel een gedachte achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-06 08:04
Prulleman schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:25:
[...]

bij een ramptest valt dat reuze mee, die zou je best dagelijks met hetzelfde resultaat kunnen doen. ik doe liever een ramptest na een ramptest dan na 90 minuten over/unders
Klopt, Trainerroad zou je in principe ook niet een FTP test laten doen na een dergelijke training. In de programma's zit ook vaak een taperweek/recoveryweek voor je weer een FTP test krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Ik plan zelf altijd een week rust in als ik een 'belangrijk' ding op de planning heb staan. Of het helpt weet ik niet, te amateur voor, maar voelt bij mij altijd wat beter om een 200+ rit te doen als je een week rust hebt dan dat ik een 100+ rit doet op zondag met een 50+ rit op dinsdag en donderdag in de benen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

100km in D1 is voor de gemiddelde toerfietser geen herstel ritje he.. Dat is rustige duur. Hele goede training, maar geen herstel. Herstel is voor normale stervelingen zo laag mogelijk in D1 (of eronder), en misschien uurtje, anderhalf uur.

In een rustweek zal een coach je ook wel laten fietsen. 3 - 4 keer, uurtje a anderhalf uur dus, in tempo "vogels kijken"...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Ik moet zeggen dat ik zelf juist slechtere benen heb na een rustperiode. Stel ik zou nu rust pakken van een week, dan moet ik daarna écht even met een reguliere rit starten, daarna een dag rust en daarna de inspanning waar ik op aan het voorbereiden was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Ja dat herken ik ook. Daarom werkt het voor mij wel om een dag van te voren(voor een ramp test) een "opener" te doen. Een korte rit (half uurtje) waarin je even de verschillende systemen aan het werk zet na een herstel week. Puur om even kort te wennen weer aan de intensiteit, maar kort genoeg zodat je een dag later er geen last meer van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Thanks voor de uitleg, veel kennis hier. Dan zal ik me ook gewoon aan de rustige TR trainingen houden volgende week ;) Kijk er wat dat betreft wel naar uit na de "Bashful" trainingen.... aii.

Waar ik daarnaast mee zit is hoe ik de workload binnen een week kan verdelen en in hoeverre je intensieve trainingen achter elkaar kunt doen.

Binnen de week moet je natuurlijk ook voldoende rust pakken, maar ik ontkom er soms niet aan om back-to-back trainingsdagen te hebben (zelfs al doe ik maar een LV plan in TR.. :| ), waarbij ik voordat ik opstap voor de tweede dag zware benen heb.

Is dat laatste al een teken dat dit eigenlijk niet the way to go is voor mij ook al voltooi ik die tweede training wel goed? Of kan je dat wel doen als je daarna maar een goede rustdag hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Begint me inderdaad wel steeds vaker op te vallen dat tempo'tje vogeltjes kijken voor mij, bij mijn fietsmaatjes soms de zweetdruppels van de neus rollen :+.

Ook wel leuk dat je hoort dat Adrie van der Poel niet meer met zijn zoon wil fietsen, terwijl Adrie zelf ook nog zo'n 16.000km(!) per jaar fietst met regelmatig gemiddeldes van 32 km/u+ solo over 100km+. Rustige duur voor MvdP ligt dus nog steeds boven wat een oud-prof die stug door is blijven fietsen aankan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Reynouts schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:37:

Waar ik daarnaast mee zit is hoe ik de workload binnen een week kan verdelen en in hoeverre je intensieve trainingen achter elkaar kunt doen.

Binnen de week moet je natuurlijk ook voldoende rust pakken, maar ik ontkom er soms niet aan om back-to-back trainingsdagen te hebben (zelfs al doe ik maar een LV plan in TR.. :| ), waarbij ik voordat ik opstap voor de tweede dag zware benen heb.

Is dat laatste al een teken dat dit eigenlijk niet the way to go is voor mij ook al voltooi ik die tweede training wel goed? Of kan je dat wel doen als je daarna maar een goede rustdag hebt?
Zolang je de workouts goed voltooid is er weinig aan de hand. Dat de RPE wat hoger is, is niet erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Jwlb schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:22:
[...]

Eens, het kan enige invloed hebben. Anderzijds denk ik dat 4 dagen ertussen in een rustige periode, meer dan genoeg zou moeten zijn om van die ramp test te herstellen. Zeker als je niet onbekend bent met gestructureerd trainen en dit soort tests. Een doorsnee trainingssessie geeft meer belasting. In die zin moeten we misschien vooral kijken naar het herstelperiode van de trainingen voor de ramptest ;)
Van een 20 min heb je in mijn ogen een heel stuk langer herstel nodig dan van zo'n ramp. Anyway, beiden zijn geen dingen die je te vaak moet doen en gebruik het ter indicatie. Niet als zuivere wetenschap.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07-06 07:40
Uiteindelijk kun je eindeloos naar cijfertjes kijken, maar als ik iets geleerd heb ik 16 jaar fietsen is het wel dat je ook moet luisteren naar je lichaam. Cijfertjes kunnen daar overigens bij helpen.

Als ik begin aan een buitenrit van 80 km en ik kan met moeite 180W trappen dan neem ik mijn verlies, maak er een uurtje herstel van op 150-160W.

Als het niet gaat dan gaat het niet. Je moet dan niet proberen er toch iets van te maken, dat is fysiek en mentaal gewoon niet slim.

Of iemand zware intervaltrainingen dagen achtereen kan doen hangt van nogal wat zaken af

- met welke duurbasis kwam je de zomer uit (hoe beter, hoe meer intervaltrainingen je achter elkaar kunt doen)
- wat doe je op een dag (stratenmaker of kantoorklerk)
- de vorm van de dag
- ben je 100% gezond, een simpel verkoudheidje kan al 30W schelen
- wat doe je verder aan training in een week
- hoe vaak neem je rustweken
- je herstelvermogen (en dat is grotendeels aanleg)
- heb je je FTP wel correct ingesteld
- wat heb je de jaren daarvoor uitgespookt
- voeding

Enzovoorts.

Dat gezegd hebbende, zelfs iemand als Stefan Kirchmair (the fastest man on Zwift) doet in een week van 7 dagen geen 7 all-out trainingen. Hooguit 2-3. De rest is herstel of spielerei.
maar elke keer D2 D3 trainen wordt je eerst even snel beter van, maar op lange termijn wordt je niets beter....
Dat ligt in mijn ogen genuanceerder. Hebben we het over een ongetraind persoon die zo begint heb je gelijk. Hebben we het over iemand die het hele jaar door zo rijdt heb je ook gelijk. Maar als we een goed getrainde wielrenner nemen die in de wintermaanden indoor 3-4x per week intensief traint (maar wel goed rust tussendoor) dan ligt het anders. Die renner zal héél fit de winter uitkomen. Als deze renner dan een rustweek neemt, en daarna een flink duurblok inbouwt, dan heeft hij/zij een heel mooi niveau. Waarschijnlijk beter dan toen hij de winter in ging.

[ Voor 31% gewijzigd door havana op 19-01-2021 14:03 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Roozzz schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Eens, het kan enige invloed hebben. Anderzijds denk ik dat 4 dagen ertussen in een rustige periode, meer dan genoeg zou moeten zijn om van die ramp test te herstellen. Zeker als je niet onbekend bent met gestructureerd trainen en dit soort tests. Een doorsnee trainingssessie geeft meer belasting. In die zin moeten we misschien vooral kijken naar het herstelperiode van de trainingen voor de ramptest ;)
Van een 20 min heb je in mijn ogen een heel stuk langer herstel nodig dan van zo'n ramp. Anyway, beiden zijn geen dingen die je te vaak moet doen en gebruik het ter indicatie. Niet als zuivere wetenschap.
naja, dat was dus mijn punt, de ramp test is ~5 minuten boven threshold.. verder niks bijzonders. ik doe meestal nog een workout erachteraan en ik zou 100% zeker de volgende dag hetzelfde resultaat kunnen halen. De ramptest belast je lichaam minimaal. Een 20 minuten test heeft al wat meer impact op je lichaam, die zou je niet te kort op elkaar moeten doen.

(maar verder, los van 2 protocollen vergelijken, moet je natuurlijk niet wekelijks, laat staan meerdere malen per week gaan meten).

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Reynouts schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:37:
2 hele zware dagen achter elkaar zou ik zeker niet wekelijks doen, maar je mag het wel een beetje voelen natuurlijk :P Als ik 2 dagen achter elkaar een training kreeg, was het ook niet vaak 2 zware dagen, hooguit de 1e dag medium zwaar en de 2e wel echt zwaar. Vaker was de 1e dag wat rustiger, 2e dag zwaar. 3e dag rust, 4e dag weer flink zwaar, 5e dag rust, en 6 en 7 was weekend en vooral rustige duur (zo nu en dan stukje stevige duur of tempo maar geen rare blokken met 30 seconden voluit of zo).

Dat was als toerfietser-die-beetje-wilde-trainen ook gewoon goed vol te houden. Als je beter getraind bent zal het zo nu en dan prima te doen zijn om 2 flink zware dagen achter elkaar te pakken (teken van 'beter' worden is ook dat je sneller hersteld) maar daar ben ik veel te veel toerfietser voor (ging mij vooral om structuur om uiteindelijk wel toe te werken naar een dag waarin ik op mijn best wilde zijn).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Prulleman schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:55:
[...]

naja, dat was dus mijn punt, de ramp test is ~5 minuten boven threshold.. verder niks bijzonders. ik doe meestal nog een workout erachteraan en ik zou 100% zeker de volgende dag hetzelfde resultaat kunnen halen. De ramptest belast je lichaam minimaal. Een 20 minuten test heeft al wat meer impact op je lichaam, die zou je niet te kort op elkaar moeten doen.

(maar verder, los van 2 protocollen vergelijken, moet je natuurlijk niet wekelijks, laat staan meerdere malen per week gaan meten).
Eens. Ze wilde vooral weten hoe groot het verschil tussen beide methodes was, vandaar deze "bijzondere" benadering.

Hier volgen wij in principe een 4-wekelijkse cyclus (3 op, 1 af) van trainingsblokken met idealiter aan het eind van de rustweek in een cyclus een testmoment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:37:
Begint me inderdaad wel steeds vaker op te vallen dat tempo'tje vogeltjes kijken voor mij, bij mijn fietsmaatjes soms de zweetdruppels van de neus rollen :+.

Ook wel leuk dat je hoort dat Adrie van der Poel niet meer met zijn zoon wil fietsen, terwijl Adrie zelf ook nog zo'n 16.000km(!) per jaar fietst met regelmatig gemiddeldes van 32 km/u+ solo over 100km+. Rustige duur voor MvdP ligt dus nog steeds boven wat een oud-prof die stug door is blijven fietsen aankan.
je zou eens "echt" moeten trainen ;) ipv als een recreant :>

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Prulleman schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:24:
[...]

je zou eens "echt" moeten trainen ;) ipv als een recreant :>
Ik vind fietsen vele malen leuker dan trainen. Mijn doel is dus ook zoveel mogelijk fietsen, niet zoveel mogelijk trainen. Als je wat vaker fietst komt automatisch wel een stukje variatie om de hoek kijken om het leuk te houden.

Deze periode Zwiften/Zwift NL competitie vind ik bijvoorbeeld fantastisch, maar eenmaal ergens in maart/april is er geen haar op m'n hoofd die er meer aan denkt om op dat ding te stappen. Dan is het bijvoorbeeld weer een segmentje met de 2 bruggen bij Vianen, of een tijdritje voor recreanten, PR verbeteren op de Redoute gecombineerd met een mooie lange rit of gewoon je fietsmaatjes eraf rijden op de brug bij Zaltbommel.

Ik loop al een jaar of 3 met eigenlijk één doel in mijn achterhoofd en dat is goud halen op de Velomediane. Iets wat ik eerder onmogelijk achtte (goud is echt een serieuze uitdaging, i.t.t. vele andere cyclo's), maar wat de afgelopen 2 jaar toch wel redelijk binnen bereik gekomen is. Ik zal niet zeggen dat ik het de eerst volgende keer zal halen, maar het is wel een doel dat de wat saaiere doorsnee ritjes ook een beetje meer betekenis geeft.

Wat ik al geleerd heb van de vorige keer is dat je geen 500km moet fietsen in de week voor je belangrijkste event van het jaar :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Ypuh is ook maar een geintje natuurlijk ;) ik ken je een beetje en iedereen moet vooral zelf bepalen waar hij of zij de lol vandaan haalt bij fietsen. "Serieus trainen" is een heel apart hoofdstuk in dit verhaal, en zeker niet nodig om lol te hebben in fietsen, of om uberhaubt "goed" te zijn/worden.

(maar je hebt natuurlijk aardig wat potentie als je ziet wat je kan -zonder- er specifiek voor te trainen ;))

[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 19-01-2021 14:57 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07-06 07:40
Gevorderde fietsers zoals Ypuh doen al heel veel dingen goed dus je moet ook weer niet overschatten hoeveel meerwaarde een gericht trainingsschema nog heeft.

Misschien dat hij nog een paar procentjes kan verbeteren, maar heel veel meer zal dat niet worden, tenzij je het volume nog weer een stap ophoog brengt, maar daar moet je ook maar tijd voor hebben.

Overigens zit ik helemaal in het kamp @Ypuh . Ik las ooit ergens: "trainen doe ik steeds minder, fietsen des te meer" en daar sluit ik me volledig bij aan. Ik heb vorig jaar zelfs de beslissing genomen om helemaal te stoppen met solo blokjestraining op de weg. Ik werd er gewoon doodongelukkig van. Mijn intervals haal ik wel uit ritten met maatjes, of op beklimmingen.

Vreemd genoeg heb ik weinig moeite om indoor mijn intervals af te haspelen. Maar in ERG mode vind ik dat toch een heel stuk makkelijker dan buiten op de weg. Komt nog eens bij dat de totale trainingsbelasting in deze periode lager ligt, dat maakt ook dat intervaltrainingen beter uit te voeren zijn.

Kirchmair waarschuwde daar laatst nog voor in een webinar dat hij gaf. Hij zei dat hij als ProConti rijder een verschrikkelijke hekel had aan blokjestraining. En nu op Zwift veel minder. Dat lag, achteraf, aan het feit dat hij die intervaltraining op de weg altijd moest uitvoeren tussen allerlei duurtrainingen door. Hij was dus altijd moe en nooit fris. Dan is een intervaltraining ontzettend zwaar, zowel fysiek als mentaal.

[ Voor 67% gewijzigd door havana op 19-01-2021 18:22 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroCode
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:37

ZeroCode

Woopie

Heeft iemand nog een gouden tip voor de tacx flux s of een Wahoo kickr core? Ik zoek me suf, maar vang helaas niets :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 10-06 18:05
Ik heb eindelijk geen dropouts meer in Zwift 😀. Een ANT dongle gaf steeds problemen. Een Bluetooth 4 dongle die ik had werkte ook niet met gelijktijdig spotify naar m'n TWS buds zenden. Maar nu met een nieuwe Bluetooth 5 dongle werkt alles eindelijk helemaal soepel! Horloge voor HR werkt nog wel via ANT, eindelijk ook zonder haperingen.

Nu maar weer verder met herstellen van Corona en rustig aan het fietsen weer opbouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tranze op 20-01-2021 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Had volgens mij net de B categorie van de British Cycling Race Series (ik ben half Engels, ik mag dat) kunnen winnen. Veel, maar ook veel te laat een relatief powerloze sprint ingezet, en ik eindig 10de op maar 0.7 seconden van de winnaar. Dat laat ook eigenlijk maar zien hoe goed de mensen in de ZwiftNL league zijn, die fietsen gewoon bij me weg op het einde.

Maar mijn derailleur staat niet meer goed afgesteld, ik kwam niet meer in de twee hoogste verzetten. Ik hoop maar dat ik dat opgelost krijg voor morgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Yakolev op 19-01-2021 23:11 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:11
ZeroCode schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:28:
Heeft iemand nog een gouden tip voor de tacx flux s of een Wahoo kickr core? Ik zoek me suf, maar vang helaas niets :-(
De afgelopen drie weken zijn er 4 momenten geweest waarop ze beschikbaar waren via Wahoo zelf. Dat is je beste kans denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Yakolev schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:10:
Had volgens mij net de B categorie van de British Cycling Race Series (ik ben half Engels, ik mag dat) kunnen winnen. Veel, maar ook veel te laat een relatief powerloze sprint ingezet, en ik eindig 10de op maar 0.7 seconden van de winnaar. Dat laat ook eigenlijk maar zien hoe goed de mensen in de ZwiftNL league zijn, die fietsen gewoon bij me weg op het einde.

Maar mijn derailleur staat niet meer goed afgesteld, ik kwam niet meer in de twee hoogste verzetten. Ik hoop maar dat ik dat opgelost krijg voor morgen.
paar dingen om te checken voor je overal aan gaat draaien, zit er ergens een kink in de kabel (of loopt ie anderszins stroef)? en is je derailleurpadje nog recht. Als die 2 zaken niet op orde zijn kan je afstellen wat je wilt, maar komt het nooit goed

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Vanavond weer eens als vanouds meedoen met de ZwiftNL race. Het parcours ligt me denk niet echt en heb nog een beetje vermoeidheid van de ZRL TTT gisteren maar toch zin in.

Ik zag dat ze staggered starts doen waarin alle categorieen elkaar kunnen zien maar B 1 minuut na A start etc. Dat maakt het wel een stuk leuker vind ik eigenlijk, als je dan gelost wordt bij A kan je nog een beetje mee proberen te doen in de B groep. :)

Is dat al langer zo? Als dat zo is wordt dit weer een blijvertje in de agenda denk ik!

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 20-01-2021 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tranze schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:35:
Ik heb eindelijk geen dropouts meer in Zwift 😀. Een ANT dongle gaf steeds problemen. Een Bluetooth 4 dongle die ik had werkte ook niet met gelijktijdig spotify naar m'n TWS buds zenden. Maar nu met een nieuwe Bluetooth 5 dongle werkt alles eindelijk helemaal soepel! Horloge voor HR werkt nog wel via ANT, eindelijk ook zonder haperingen.

Nu maar weer verder met herstellen van Corona en rustig aan het fietsen weer opbouwen.
Nice, ik heb zelf inmiddels Ant+ dropout vrij gekregen. In het begin had ik veel searches doordat mijn wifi boven op kanaal 11 stond wat erg stoorde op Ant+.

Wifi op kanaal 1 zetten loste al veel op, maar ik gebruikte een BT keyboard en oortjes welke nog leken te storen. BT heb ik nu compleet uitgebannen door middel van bedraade oortjes en mijn keyboard te vervangen voor Unified Remote op mijn telefoon dankzij een tip van @oNo en nu lijkt het prima te gaan met Ant+.

Overigens: merkte jij ook echt iets van de dropouts tijdens het rijden? Ik merkte op zich niets maar zag ze als ik mijn logfile uploadde naar https://zwiftalizer.com/ en als je dan weet dat ze er zijn blijft het toch knagen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 10-06 18:05
Kluus schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:40:
[...]
Overigens: merkte jij ook echt iets van de dropouts tijdens het rijden?
Ja, zo erg dat m'n avatar gewoon stopt en uitklikt, terwijl ik een paar sec. daarvoor nog in de kopgroep van een race aan het scheuren was 8)7 zeer irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Kluus schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:21:
Vanavond weer eens als vanouds meedoen met de ZwiftNL race. Het parcours ligt me denk niet echt en heb nog een beetje vermoeidheid van de ZRL TTT gisteren maar toch zin in.
Volgens mij is dat met die 1 min altijd al zo, in ieder geval voor de di en do grouprides, al viel het me vorige week voor het eerst sinds tijden op dat we vlak voor de finish een groep A renners opraapten, dus mogelijk is er toch iets veranderd.

Vanavond wordt mijn harakiri moment verwacht ik op de Innsbruck KOM. Een soort laatste avondmaal gevoel met de stille hoop dat ik mag reïncarneren als succesvolle A-renner. Plan is all-out op de Innsbruck KOM in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 20-01-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:01
Tranze schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:42:
[...]

Ja, zo erg dat m'n avatar gewoon stopt en uitklikt, terwijl ik een paar sec. daarvoor nog in de kopgroep van een race aan het scheuren was 8)7 zeer irritant.
Dit had ik maandag nog. Zat voor het eerst in m'n leven mee in een kopgroep (A notabene) en was fors weg aan het scheuren van de overige C-rijders (dus zag het al helemaal goedkomen) en ineens staat m'n power op nul en staat m'n avatar om zich heen te koekeloeren :(

Ik ben nog op zoek naar een USB-verlengkabel die geen 2x de aanschafwaarde aan verzendkosten heeft en er niet 8 weken over doet.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:47:
[...]

Volgens mij is dat met die 1 min altijd al zo, in ieder geval voor de di en do grouprides, al viel het me vorige week voor het eerst sinds tijden op dat we vlak voor de finish een groep A renners opraapten, dus mogelijk is er toch iets veranderd.

Vanavond wordt mijn harakiri moment verwacht ik op de Innsbruck KOM. Een soort laatste avondmaal gevoel met de stille hoop dat ik mag reïncarneren als succesvolle A-renner. Plan is all-out op de Innsbruck KOM in ieder geval.
Voor de raceavond was dit inderdaad nog niet zo, die startte allemaal tegelijkertijd en je kon elkaar niet zien. De andere ZwiftNL events hadden deze instelling inderdaad al wel. Hele verbetering om het leuk te houden voor wie net als ik op het randje van categorieen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Maakt het wel lastiger / vervelend denk ik voor de mensen die voor het podium strijden als er ineens andere cats zich ermee kunnen bemoeien niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Kluus schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:59:
[...]

Voor de raceavond was dit inderdaad nog niet zo, die startte allemaal tegelijkertijd en je kon elkaar niet zien. De andere ZwiftNL events hadden deze instelling inderdaad al wel. Hele verbetering om het leuk te houden voor wie net als ik op het randje van categorieen zit.
Las op Facebook dat er afgelopen week nog 3-4 gelijkgestemden al gepromoveerd zijn waaronder Jacek en Bob. Dat zijn allemaal mensen die wel braaf in de A's gaan starten, dus die groep zou binnenkort ook wel eens interessant kunnen worden :+.

@Michaelg Ik was in ieder geval wel een beetje in de war. Reed vooraan en opeens waren we met z'n 20'en. Dat er inmiddels een man of 5-10 volgas doorgetrokken hadden kreeg ik niet helemaal mee en finishte als 13e, waar podium wel realistisch was.

Het was vooral het moment dat we samen kwamen wat vervelend was, in de volle finale op het laatste klimmetje voor de finish. Daarna nog een paar honderd meter vlak, maar dan ben je al uit zicht. Anderzijds juich ik het alleen maar toe, hoe meer zielen hoe meer vreugd, maar het wordt wel wat onduidelijk wie er nou meedoen en wie niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Ypuh op 20-01-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:03:
Maakt het wel lastiger / vervelend denk ik voor de mensen die voor het podium strijden als er ineens andere cats zich ermee kunnen bemoeien niet?
Dat zal wel meevallen toch? Die mensen die gelost worden uit de hogere categorie en bijgehaald worden zitten toch wel op de randje van categorieen, dus het is natuurlijk niet alsof die heel veel sterker zijn, bovendien hebben ze zich al kapot gefietst om in de eerdere groep te blijven. Bovendien tellen ze nog gewoon mee in het klassement van de categorie waarin ze gestart zijn natuurlijk en niet in de categorie waarmee ze zijn geeindigd.

Edit: Wat wel een nadeel kan zijn van deze setup is wanneer je een criterium hebt op een kort rondje. Op een gegeven moment wordt het dan chaos met categorieen die je dubbelt en bijvoorbeeld C's die dan even proberen een stukje weg te rijden met de inhalende A groep. Je moet dan echt gaan opletten ook dat je niet in de verkeerde sticky draft beland. Maar met het parcours van vanavond is dat geen issue.

[ Voor 35% gewijzigd door Kluus op 20-01-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Laatst online: 21:46
Zwift heeft met de laatste update iets gedaan aan 'crowd control', maar ik weet niet of het goed werkt. Moet nog een beetje gefinetuned worden, geloof ik.
Gisteren een group workout gedaan met een paar honderd deelnemers, dus met z'n allen aan een elastiek. Het valt op dat de groep zichtbare renners om je heen veel kleiner is gemaakt dan voorheen (alsof je met z'n 50en fietst in plaats van 500). Ik fietste om en nabij als 150e van de groep, maar het leek alsof ik in de kop van het peloton reed. Er waren ook allerlei magische verschijnselen: renners verdwenen ineens of doken ineens op; ik zelf werd verschillende keren ineens geteleporteerd naar de staart van de groep. Ook vervelende opstoppingen, zonder duidelijke reden, waarbij de snelheid halveerde en iedereen op en in elkaar zat. En ook bijzonder: ik zie regelmatig rode achterlampjes langs me bewegen, maar zonder fiets. Heel apart allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:06:
[...]

Las op Facebook dat er afgelopen week nog 3-4 gelijkgestemden al gepromoveerd zijn waaronder Jacek en Bob. Dat zijn allemaal mensen die wel braaf in de A's gaan starten, dus die groep zou binnenkort ook wel eens interessant kunnen worden :+.
Nou, ik zag dat Jacek inmiddels al "Almost A+" is op Zwiftpower, dus die doet wel "leuk" mee met de A's kennelijk. Dat is wel een bevestiging van ons vermoeden destijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Kluus schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:09:
[...]

Nou, ik zag dat Jacek inmiddels al "Almost A+" is op Zwiftpower, dus die doet wel "leuk" mee met de A's kennelijk. Dat is wel een bevestiging van ons vermoeden destijds.
Zie het nu ook ja. Eén van zijn recente races (al dan niet maar 18km) gewoon 5,1 W/Kg gemiddeld. Dat ga ik ook never nooit niet bijhouden hoor :9...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo
  • Laatst online: 22:40

oNo

Ja dan is de stap naar de A's nog wel motiverend.

Maar net aan A en daar harken en steeds gelost worden. Ik vind het wel lastig. Het moet leuk blijven. Voor jezelf maar ook anderen.
Mixed cat races zijn dan het leukst IMHO. Of de WTRL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Ypuh maar wel leuker dat er wat doorstroom is vanuit B inderdaad, je ziet ook aan de inschrijvingen dat er nu wat meer verdeling is. Ik zag dat er nu ook wat lokale gasten die ik ken van de trainingskoersjes hier in de regio mee beginnen te doen in ZwiftNL A, dus dat is ook wel leuk!

@oNo als je steeds moet lossen is het inderdaad niet leuk meer, gelukkig is dat bij mij ook niet (meer) het geval al zal het vanavond wel weer lastiger worden op de KOM omdat er relatief veel lichtgewichten in A zitten. Ik ga ook maar gewoon all-in op de klim inderdaad en daarna zien we wel weer.

Als Zwift nou eindelijk eens van de indeling per categorie af zou (kunnen) stappen en naar een resultaat gebaseerd systeem zou gaan zou dat echt veel oplossen volgens mij. ZRL is inderdaad leuker omdat de categorieen daar ook nog zijn opgedeeld in divisies, al zit het team waarin ik mee doe ook al in divisie A2, het scheelt al veel dat de echte sterke gasten en vliegjes in de eerste divisie zitten. Daarnaast, "what doesn't kill you..." zullen we maar zeggen :).

@nomar109 het zit op zich al wel lang in Zwift dat je maar 100 rijders om je heen kan zien, meestal zie je dit effect alleen bij de start van een groot evenement als je naar voren rijd door het peloton en is het daarna voldoende uit elkaar om niet meer op te vallen. Het zou kunnen dat dat in Group Workouts zichtbaarder is omdat iedereen kunstmatig nog meer bij elkaar gehouden wordt...

[ Voor 53% gewijzigd door Kluus op 20-01-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:22

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Stufferdt schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:49:
[...]

Dit had ik maandag nog. Zat voor het eerst in m'n leven mee in een kopgroep (A notabene) en was fors weg aan het scheuren van de overige C-rijders (dus zag het al helemaal goedkomen) en ineens staat m'n power op nul en staat m'n avatar om zich heen te koekeloeren :(

Ik ben nog op zoek naar een USB-verlengkabel die geen 2x de aanschafwaarde aan verzendkosten heeft en er niet 8 weken over doet.
Ik had ook ineens irritante connectie problemen en heb toen deze besteld, volgende dag geleverd en werkt perfect.
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o05_s00?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oNo

oNo

Kluus schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:40:
Wifi op kanaal 1 zetten loste al veel op, maar ik gebruikte een BT keyboard en oortjes welke nog leken te storen. BT heb ik nu compleet uitgebannen door middel van bedraade oortjes en mijn keyboard te vervangen voor Unified Remote op mijn telefoon dankzij een tip van @oNo en nu lijkt het prima te gaan met Ant+.

Overigens: merkte jij ook echt iets van de dropouts tijdens het rijden? Ik merkte op zich niets maar zag ze als ik mijn logfile uploadde naar https://zwiftalizer.com/ en als je dan weet dat ze er zijn blijft het toch knagen. :+
Via de ZNL facebook page denk ik dan, toch? ;)

Inmiddels ben ik nog wat verder gegaan met het goed bedienen van Zwift, vooral tijdens een race. Niets is zo gewoon als om je heen kijken als je buiten fietst. In Zwift is dat totaal niet zo. Vaste positie en in de HUD kijk je vooral wat de mensen om je heen aan Wkg trappen, om er eventueel op te reageren.

Met deze wijziging kan ik in racepositie om me heen kijken en de powerup activeren. Inmiddels een sprintrace en een TTT verder kan ik wel concluderen dat dit echt heel prettig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj7Gj4CzOFK6O4zbbur3N5EWdEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8bfYsTOfescjKol7VVe6Gio.jpg?f=fotoalbum_large

Een Zwift RACE remote.
POWER UP, op een plek dat per ongeluk indrukken zo goed als niet kan (daarom screenshot er voor)
FRONT, camera positie 1
REAR, camera positie 6
DRONE, gemapt naar een keystroke welke een AutoHotkey script afvuurt. Dit is:
- camera positie 0
- uitzoomen
- iets omhoog
<, de drone 1 sec naar links
>, de drone 1 sec naar rechts

Uiteraard heb ik ook nog wat andere remotes gemaakt met meer en andere functies.

Montage is via een zadelpenbevestiging van een simpel led lampje. Daarop heb ik een garmin mount geschoefd. Op de mini smartphone, Cubot KingKong mini, zit een Garmin adapter gelijmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmPZ6ClMnJMbI3pJtZtM4AVXy34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vAlu6GGHJdt0ag6nW7bg4oP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqDSMEy7UQN065YUFCwwM_uUZns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woYFOpQG3ubV6F5rSsBFl2la.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

oNo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:05:
[...]

Via de ZNL facebook page denk ik dan, toch? ;)

...
Ja klopt, via de facebook groep inderdaad. Ik heb hem nu vooral ingesteld op de dingen die ik voorheen met mijn toetsenbord deed, dit zijn:
- Pairing screen (voor de TTT warmup "hack") en daar ook maar gelijk de garage bij gedaan.
- Graph voor het toggelen van de power graph
- Views die ik veel gebruik: 1, 3, 6, 9 en 0
- Pijltjes toetsen en +/- voor view 0 en voor eventtueel omdraaien, afslagen kiezen in freeride
- Uiteraard powerup
- Elbow en Wave voor visuele aanwijzingen indien comms wegvallen tijdens een TTT ofzo.
- Screenshot
- Esc en Enter om selecties te activeren of uit de diverse schermen weg te gaan.

Daarnaast is het fijn dat je via de mouse input gewoon je pc kan bedienen terwijl je op de fiets zit en dit werkt echt super goed alsof je op een normale trackpad werkt, top app wat mij betreft.

Gisteren tijdens de TTT wel gemerkt dat de besturing iets lastiger wordt als er zweet op je scherm komt, even kijken of dit een terugkerend probleem is, anders moet ik misschien nog een andere montage plek zoeken voor de telefoon.

Bij mij ziet het er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBAvTvL-fhFpn7mkEG4SsQUCAhI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bYyYS7i36COv4PKQliizFD4u.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3knPSkXiAU_2nGufOlESXZLi9U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mu9kChxeltUSmzpgKZg3tVSu.jpg?f=user_large

Misschien moet ik de views ook nog nuttige naampjes geven als front, rear, fps, top en drone inderdaad. En misschien een paar functies verdelen over meerdere remotes...

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 20-01-2021 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo

oNo

Nice!

Hoe heb je die kleuren gedaan dan?
En ik zoek iets waarbij je rijen, kolommen kan sizen. Nu wordt alles gelijk verdeeld.

De knoppen van garage en pairing screen heb ik bewust niet in een race remote. Per ongeluk pairen en je trapt op de rem, weg race ;-)

En de reden van de positie links aan het stuur is o.a. zweet (staand en/of sprinten en dan is op je stuur echt niet handig) Ook al kan dit apparaatje wel met vochtige vingers bedoend worden, een dikke zweetdruppel uitsmeren en het gaat allesbehalve soepel.

[ Voor 32% gewijzigd door oNo op 20-01-2021 15:49 ]

Pagina: 1 ... 69 ... 158 Laatste