Test het woensdag om 20u in de Zwift NL race uit zou ik zeggenloepzuiver schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:29:
ok, ok volgende deelname in B dan, ben nu wel benieuwd of ik mee kan komen. Dacht dus dat er wel een grote verschil in zat om mee te kunnen blijven met het peloton, mede vanwege mijn gewicht. Ben afgelopen 6 weken trouwens al van 91,5 kg naar 87,3 kg gegaan door heel de dag kwark en noten te vreten bleegh, dus denk niet dat er veel meer af kan. Op korte termijn dan. H
In principe moet je in staat zijn om (relatief makkelijk) in het peloton te kunnen blijven. Momenteel is die groep best groot, dus heb je veel voordeel van de draft. Nadeel van een grote groep; het gemiddelde tempo ligt ook hoog.
Je moet dus vooral opletten/leren om niet geflikt te worden, meestal rond de klimmetjes. Een beetje parcourskennis brengt je al een heel eind, maar ook gewoon opletten wat anderen doen (bijv. door live naar de W/Kg's te kijken in de lijst met namen). Bij een klimmetje mag je er vanuit gaan dat iedereen ff op 150% FTP gaat rijden. Zoals @Michaelg ook al leerde loont het soms om net even 5-15s langer in het rood te rijden dan je eigenlijk aankan, om zo maar net de aansluiting niet te verliezen. Of vooraan beginnen op een klimmetje om achteraan nog net aan te kunnen haken (al verwacht ik met 600w geen problemen). Verder ook niet te enthousiast aanzetten op een klimmetje en dan ineens alleen voorop rijden. Voor iedereen geldt dat je maar een X aantal pijlen kunt verschieten in een race en soms is het beter om ze te bewaren (mijn zwakke punt
Afgelopen woensdag op Harrogate was wel een mooi voorbeeld daarvan. Ik hoorde bij de sterkste in de race en probeerde ze op de klimmetjes pijn te doen (9 rondjes met 2-3 kleine bultjes). Kon zelfs nog wegrijden uit een op hol geslagen peloton, maar kreeg niemand mee terwijl het peloton nog uit 30 man bestond. In de laatste ronde liet ik me verrassen doordat de top-10 ineens op ruim een kilometer van de streep al aangingen. Eindresultaat: de benen voor een podiumplek en finishen als 13e zonder helemaal kapot te zijn