Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 62 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:35
Mooie waardes @Ypuh wat jij zegt over met gemiddeldes van boven de 40 thuiskomen herken ik ook. Maar het is ook gewenning.

Veel trimmers kunnen prima met een gemiddelde van boven de 30 thuiskomen. Maar wanneer ze in het peloton moeten positioneren, aanzetten na een bocht of klimmetje of wanneer het op de kant komt vliegen ze er allemaal af.

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:58

oNo

Dat ligt aan de persoon. Ik ken fietsers die altijd medefietsers opzoeken en amper alleen rijden.

Als ik naar mezelf kijk fietste ik veel alleen buiten, zowel 2x 24km woonwerk als op de MTB/gravelbike. Fietsmaatjes van vroeger zijn nu veel aan het hardlopen. Ik vind het niet erg, heerlijk om lekker alleen in de buitenlucht te fietsen, op de momenten dat het mij uit komt.
Dus de verplaatsing naar Zwift was voor mij niet zo moeilijk, juist makkelijk. Het is heerlijk om ook eens te draften :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:41
Halverwege het veld voelde de race van gisteren toch een stuk zwaarder :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhidXjlxykRj--aY0lMnFXVqtYo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ELh3rLc2AYMueGnJtVO0Su6S.png?f=user_large
Wattage en NP bijna gelijk. Nadeel was dat ik de enige was van dat groepje dat wel harder wou fietsen volgens mij, en ik wou niet als enige het kopwerk verrichten. Gevolg dat ik op het vlakke deel voor de finish (laatste 10k) de benen stil kon houden (<2W/kg). Als we daar gejaagd hadden was het ongetwijfeld ook op papier lastiger geweest dan de race van vorige week.

(Ps: komt denk ik vanwege het langer aanhaken bij de top10. Die was nu pas na 16km weg, maar er was nu een explosiever eerste deel.)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:37

Crazy D

I think we should take a look.

Ypuh schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:04:
Zwift is wat dat betreft wel gewoon realistisch qua snelheid. Als je alleen rijdt en rustig aan doet, rij je ook gewoon maar 29/30 km/u. Ook zegt gemiddeld vermogen niet zo veel. Vorige week op Richmond was een stuk zwaarder dan gister, terwijl je minder kilometers, minder hoogtemeters, minder hoge piekwaarden en minder hoge gemiddeldes rijdt.
Vind ik niet. Virtueel houden ze niet zoveel rekening met gewicht. Ik rij buiten echt niet zo hard als binnen. Buiten haal ik echt geen 30 gemiddeld terwijl dat binnen idd best makkelijk gaat. Maar goed, buiten rem je af voor haakse bochten en binnen niet :P 1e keer virtueel afdalen in BigRingVR waarbij ik met 64km/u (maximale snelheid) op een haarspeldbocht af ging was dat alsnog even eng :o
oNo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:24:
Nooit dus, weinig die ik ken met de ventilator achter de trainer.

Wel is het dat bochten altijd fullspeed zijn. Daarentegen kan je veel minder de benen stil houden in die bochten.
Dat maakt indoor ook zwaarder. Ik denk dat, afhankelijk van je rit natuurlijk en hoevaak je in bochten even je benen stil houdt buiten, een ritje van 60-75 minuten prima kan aanvoelen als 90 minuten buiten, of meer. Er is binnen geen enkel natuurlijk moment waarop je je benen stil houdt terwijl buiten moet je dat soms wel doen vanwege de omstandigheden.

Exact expert nodig?

• Michaelg
  • Laatst online: 29-09 19:12
@Crazy D Ja dat maakt echt een gigantisch verschil wat mensen soms lijken te onderschatten.
Race van gisteren heb ik letterlijk 0 seconde in coasting zone doorgebracht.
Pak ik een willekeurige workout van buiten (en dan ben ik dus zelfs al gericht aan het trainen buiten) en heb ik op een rit van anderhalf uur ineens 4 minuten coasting. Dat zijn dus 4 minuten waarin je gewoon helemaal niets doet.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:46
Zo zijn er nog wel veel meer verschillen tussen binnen en buiten. Verkeer, coasting, blob-effect etc. zijn wel de belangrijkste, maar ik trap binnen in dat uurtje vaak ook gemiddeld 100w meer dan dat ik buiten doe. Het is gewoon niet mogelijk om (op een veilige manier) buiten 300w gemiddeld te gaan rijden, tenzij je op een afgesloten parcours of berg gaat rijden. Die laatste hebben we hier niet, en afgesloten parcours heb je vaak ook wel weer bochten en mede-coureurs/positionering dus zul je niet elke bocht vol gas in gaan.

Al met al vind ik Zwift dus behoorlijk realistisch qua berekenen van snelheid vs. vermogen. Ook gewicht wordt hier wel goed in meegenomen vind ik; gister reed er bijvoorbeeld een dame mee die 5 W/Kg trapt, maar doordat ze maar 59kg weegt kan ze op bepaalde stukken niet goed meekomen/wegkomen. Alleen de manier van rijden t.o.v. buiten is niet echt te vergelijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 10-12-2020 11:19 ]

• oNo

oNo

DutX schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:34:
Halverwege het veld voelde de race van gisteren toch een stuk zwaarder :)
[Afbeelding]
Wattage en NP bijna gelijk. Nadeel was dat ik de enige was van dat groepje dat wel harder wou fietsen volgens mij, en ik wou niet als enige het kopwerk verrichten. Gevolg dat ik op het vlakke deel voor de finish (laatste 10k) de benen stil kon houden (<2W/kg). Als we daar gejaagd hadden was het ongetwijfeld ook op papier lastiger geweest dan de race van vorige week.

(Ps: komt denk ik vanwege het langer aanhaken bij de top10. Die was nu pas na 16km weg, maar er was nu een explosiever eerste deel.)
Een van die smerige sandbaggers was ik :+
Ik had namelijk al wel gevoeld dat de power wat uit m'n benen was dus het hele stuk van afdaling tot de jungle loop tot de waterval heb ik zitten lamballen. Je had nog wel geluk dat er een paar met de MTB lekker vaart maakten en je dus de klim een goed tempo had, ik ben daar afgehaakt. Al werd er daarna in jouw groep inderdaad niet doorgereden. Het volgende groepje waarin ik zat te lamballen was op het einde maar 15 s langzamer >:)
Michaelg schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:42:
@Crazy D Ja dat maakt echt een gigantisch verschil wat mensen soms lijken te onderschatten.
Race van gisteren heb ik letterlijk 0 seconde in coasting zone doorgebracht.
Pak ik een willekeurige workout van buiten (en dan ben ik dus zelfs al gericht aan het trainen buiten) en heb ik op een rit van anderhalf uur ineens 4 minuten coasting. Dat zijn dus 4 minuten waarin je gewoon helemaal niets doet.
Dan moet je nog even wat meer oefenen. Er waren genoeg korte momenten voor wat micropauzes. Als je wat posts terug kijkt zie je wel een link naar m'n twitch waar de video van gisteren ook bij staat. titans Grove is wat dat betreft misschien wel technisch. Gebruik momentum van speed voor iedere helling en pak dan even je micropauze. Je hoeft niet altijd harder dan 58 km/h en -3% te hebben om de benen stil te kunnen houden.

• DutX
oNo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:09:
[...]

Een van die smerige sandbaggers was ik :+
Ik had namelijk al wel gevoeld dat de power wat uit m'n benen was dus het hele stuk van afdaling tot de jungle loop tot de waterval heb ik zitten lamballen. Je had nog wel geluk dat er een paar met de MTB lekker vaart maakten en je dus de klim een goed tempo had, ik ben daar afgehaakt. Al werd er daarna in jouw groep inderdaad niet doorgereden. Het volgende groepje waarin ik zat te lamballen was op het einde maar 15 s langzamer >:)
Haha... ja, dat groepje hield ik wel in de gaten. Direct na die jungle nog wel even gas erop gehad om ons groepje wat groter te maken (we waren met 4) en omdat het toen nog 20km ofzo was en jullie ook tempo aan het maken waren. Uiteindelijk 3 man opgepikt. Dacht dat we het daarmee wel konden redden. Op het eind werd het wel even spannend; maar het gat bleef dan toch net groot genoeg :).

Die mountainbikers zag ik wisselen, ze haalden ons ook wel in. Kon het niet bijhouden. Scheelde zo 1W/kg minder met hogere zelfde snelheid wat ik zag. Geen fysiek voordeel van gehad, alleen psychologisch een beetje; voor willen blijven en daarna proberen aan te haken. Bij één van hun ging het mis met de 2e wissel, (ene Diretto ofzo) de andere (Biggelaar) nooit weer gezien. Dus of een fietswissel nou echt helpt uiteindelijk, ik weet het niet.

• oNo

oNo

DutX schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:38:
[...]Die mountainbikers zag ik wisselen, ze haalden ons ook wel in. Kon het niet bijhouden. Scheelde zo 1W/kg minder met hogere zelfde snelheid wat ik zag. Geen fysiek voordeel van gehad, alleen psycholisch beetje voorblijven en daarna proberen aan te haken. Bij één van hun ging het mis met de terug wissel, (ene Diretto ofzo) de andere (Biggelaar) nooit weer gezien. Dus of een fietswissel nou echt helpt uiteindelijk, ik weet het niet
Dat klopt, die zag ik staan en dacht al dattie niet had geoefend op het wisselen van fiets. 8)7 Of misschien was hij lekker aan het winkelen in de dropshop :+
Op zich was het wel een leuke tactiek want volgens mij hadden die afgesproken om te wisselen van fiets.

Trouwens, rond minuut 46 zie ik hem staan, D Direttore B.

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:08
Ypuh schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:02:
Zo zijn er nog wel veel meer verschillen tussen binnen en buiten. Verkeer, coasting, blob-effect etc. zijn wel de belangrijkste, maar ik trap binnen in dat uurtje vaak ook gemiddeld 100w meer dan dat ik buiten doe. Het is gewoon niet mogelijk om (op een veilige manier) buiten 300w gemiddeld te gaan rijden, tenzij je op een afgesloten parcours of berg gaat rijden. Die laatste hebben we hier niet, en afgesloten parcours heb je vaak ook wel weer bochten en mede-coureurs/positionering dus zul je niet elke bocht vol gas in gaan.

Al met al vind ik Zwift dus behoorlijk realistisch qua berekenen van snelheid vs. vermogen. Ook gewicht wordt hier wel goed in meegenomen vind ik; gister reed er bijvoorbeeld een dame mee die 5 W/Kg trapt, maar doordat ze maar 59kg weegt kan ze op bepaalde stukken niet goed meekomen/wegkomen. Alleen de manier van rijden t.o.v. buiten is niet echt te vergelijken.
Op zich is Zwift redelijk realistisch qua snelheid versus vermogen, al gaan ze wel uit van de situatie dat je altijd in zeer aero-houding op je fiets zit (wat in het echt buiten niet altijd zolang vol te houden is) en van windstille situaties.

Buiten verlies je gewoon snelheid en efficientie door windvlagen en het verlies van tegen- en zijwind is altijd groter dan de winst van meewind. De zeldzame dagen dat het hier in de polder windstil is komt mijn gemiddelde altijd een stuk hoger uit voor hetzelfde wattage vergeleken met reguliere ritten met wind.

Daarnaast heb je buiten inderdaad momenten dat je remt voor bochten, verkeer, etc of even gas loslaat om de rug te rechten of wat te drinken/eten. Dat beïnvloed je gemiddelde vermogen weinig (misschien trap je nog wel meer gemiddeld of normalized) maar je beïnvloed je gemiddelde snelheid wel.

• Michaelg
oNo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:09:
Dan moet je nog even wat meer oefenen. Er waren genoeg korte momenten voor wat micropauzes. Als je wat posts terug kijkt zie je wel een link naar m'n twitch waar de video van gisteren ook bij staat. titans Grove is wat dat betreft misschien wel technisch. Gebruik momentum van speed voor iedere helling en pak dan even je micropauze. Je hoeft niet altijd harder dan 58 km/h en -3% te hebben om de benen stil te kunnen houden.
Hmmm dacht juist gelezen/gezien te hebben dat in Zwift een 0 trappen zelfs in draft niet echt goed is. En dat je daardoor enorm afremd. Beter een softpedal van zeg 100 a 150 watt in de draft. Maar begrijp dat dit niet zo is?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 20:39

Fisico

by Fabian

Smultie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:25:
Buitenfietsers zijn meestal niet gewend aan de grote voordelen van draften.
Dat is wel mijn grootste bewaar bij Zwift. Als het breekt in een groepje is het ook gelijk alsof er een waaier wordt getrokken. Waar je normaal met een fikse aanzet de groep wel weer in rolt is dat bij Zwift echt niet zo. Misschien omdat je het breken vrij laat ziet en dan nog even reactie op de trainer moet afwachten.

Dinsdag moet ik een handvol seconden dicht rijden op een een groepje waar echt niet werd doorgereden en dat duurde echt minuten. Wat toch jammer is als dat de hersteltijd tussen twee trainingsblokjes is. Je ziet daar ook dat iedereen in de groep wil blijven en dat er daardoor tijdens herstel ook steeds harder gereden wordt.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:02

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:48:
[...]

Hmmm dacht juist gelezen/gezien te hebben dat in Zwift een 0 trappen zelfs in draft niet echt goed is. En dat je daardoor enorm afremd. Beter een softpedal van zeg 100 a 150 watt in de draft. Maar begrijp dat dit niet zo is?
Bij de afdaling om in powertuck te gaan bedoeld @oNo denk ik, anders moet je volgens mij inderdaad niet je benen stilhouden, maar ook dat kan ik verkeerd begrepen hebben want ik heb dat ook nog niet geprobeerd: ik vind zelf powertucken ook al een beetje spannend :P . Maar gewoon even rustiger aan als je lekker in de groep zit moet wel kunnen af en toe, dat zijn ook kleine pauzes. Goed kijken naar wat de rijders om je heen doen en proberen te herkennen waar ze gaan aanvallen om een paar mensen proberen te lossen (kleine klimmetjes) helpt ook. Als je daar al van te voren het vermogen opschroeft kan je daarna wellicht weer even wat "rust" pakken.

Voor wat betreft snelheid, ik kreeg die opmerking ook wel eens maar inmiddels ziet iedereen wel de voorwaarden die er in Zwift zijn (geen bochten, geen wind, in een peloton) en dan zijn de snelheden best realistisch. Tijdens de donderdag avond wedstrijdjes afgelopen seizoen lagen de gemiddeldes ook rond de 43 en dat was op een krap semi-afgesloten rondje op een industrieterrein van minder dan een kilometer met haakse bochten. Dan vind ik een gemiddelde van 45 in de Zwift setting nog niet zo gek. Als ze het dan gaan vergelijken met "normale" ritjes op de openbare weg, wat de meeste wielertoeristen zullen doen, kom je nog heel anders uit inderdaad.

Vanavond voor de eerste keer meedoen met een WTRL TTT, ik ben benieuwd hoe dat gaat, lijkt me super vet om zo samen te werken, nu nog hopen dat ik geen figuur ga slaan. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 10-12-2020 17:14 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Fisico schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:45:
[...]

Dat is wel mijn grootste bewaar bij Zwift. Als het breekt in een groepje is het ook gelijk alsof er een waaier wordt getrokken. Waar je normaal met een fikse aanzet de groep wel weer in rolt is dat bij Zwift echt niet zo. Misschien omdat je het breken vrij laat ziet en dan nog even reactie op de trainer moet afwachten.

Dinsdag moet ik een handvol seconden dicht rijden op een een groepje waar echt niet werd doorgereden en dat duurde echt minuten. Wat toch jammer is als dat de hersteltijd tussen twee trainingsblokjes is. Je ziet daar ook dat iedereen in de groep wil blijven en dat er daardoor tijdens herstel ook steeds harder gereden wordt.
Het ligt er ook aan of double draft aan staat volgens mij. Double draft zou realistischer moeten zijn maar maakt de peloton snelheid wel weer erg hoog waardoor het lastiger is om weer bij te komen. Hierdoor is het ook lastiger om succesvolle ontsnappingen te krijgen, daardoor zijn veel events weer terug op "normale" draft geloof ik.

Edit: Oja die delay die je noemt is trouwens ook wel een probleem wat ik herken.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 10-12-2020 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo

oNo

Michaelg schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:48:
Kluus schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:46:
Bij de afdaling om in powertuck te gaan bedoeld @oNo denk ik, anders moet je volgens mij inderdaad niet je benen stilhouden, maar ook dat kan ik verkeerd begrepen hebben want ik heb dat ook nog niet geprobeerd: ik vind zelf powertucken ook al een beetje spannend :P . Maar gewoon even rustiger aan als je lekker in de groep zit moet wel kunnen af en toe, dat zijn ook kleine pauzes. Goed kijken naar wat de rijders om je heen doen en proberen te herkennen waar ze gaan aanvallen om een paar mensen proberen te lossen (kleine klimmetjes) helpt ook. Als je daar al van te voren het vermogen opschroeft kan je daarna wellicht weer even wat "rust" pakken.
Ik bedoel dat je soms heel even 1 a 3s de benen stil kan houden zonder supertuck voorwaarden. Als je momentum van speed hebt. Bij glooiende stukken van de Titans Grove, maar ook korte afdalinkjes als je achter in de groep op speed komt en door de groep heen gaat. Ipv op kop te komen, volle wind op kop en iedereen er weer overheen kan je eerder de benen stil houden en blijf je in de draft. Dan weer op tijd beginnen zodat je in de sticky draft range komt.
Dat is eigenlijk als een groep je inhaalt, dan moet je even een kort sprintje doen anders schiet iedereen je voorbij. Dus even snelheid maken en daarna de power net hoog genoeg dat men bij jou een sticky krijgt.

Ga maar eens een TTT doen, dan merk je dat je de game moet leren fietsen zegmaar. Spelen met "het gaspedaal" om de juiste positie te vinden en er te blijven.

Kluus gaat na z'n TTT vanavond daar vast iets over vertellen :+ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

oNo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:12:

Kluus gaat na z'n TTT vanavond daar vast iets over vertellen :+ ;)
We gaan het zien ;). Ik verwacht zelf ook dat het positie behouden de uitdaging is voor mij vanavond, vooral als je van kop komt en weer efficient achteraan in de draft komen zie ik nog tegenop.

Maar ik ben niet de enige first timer vanavond dus het wordt sowieso een oefenritje denk ik.

Ik heb er ook wel veel aan hoor, de tips die jij geeft, zoals eerder aan gaan op klimmetjes, gisteren nog geprobeert om hier rekening mee te houden en volgens mij hielp het wel.

• oNo

oNo

Kluus schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:57:
[...]
We gaan het zien ;). Ik verwacht zelf ook dat het positie behouden de uitdaging is voor mij vanavond, vooral als je van kop komt en weer efficient achteraan in de draft komen zie ik nog tegenop.

Maar ik ben niet de enige first timer vanavond dus het wordt sowieso een oefenritje denk ik.

Ik heb er ook wel veel aan hoor, de tips die jij geeft, zoals eerder aan gaan op klimmetjes, gisteren nog geprobeert om hier rekening mee te houden en volgens mij hielp het wel.
Communiceren en elkaar feedback geven.
Je kan met een groepje echt efficient snelheid houden en met een totaal gemiddeld lagere W/kg winnen, dat is het leuke.

Vooral van de kop af en overnemen is echt een team effort.
- van kop af, echt even 0 power zodat je geen sticky krijgt.
- voordat je dat doet moet nummer 2 al aanzetten
- maar als nummer 2 aanzet moet nummer 3 en de rest ook mee doen, geen gaatjes laten vallen

Is er een gat, ga dan niet als een gek het gat dicht rijden, anders creeer je een gat met de persoon achter je. En als het gat dicht gaat op tijd weer power minderen. Je moet net in de sticky draft komen.

Iedereen moet constant meedoen en gevoel hebben en inspelen op de situatie.

In het ergste geval zit iedereen constant gaatjes dicht te rijden, dan is het net een individuele tijdrit.

Als je met een team van 6 bent en jullie rijden goed samen valt het heel erg mee. Dan is het zegmaar 1 minuutje op kop sleuren en dan 5 minuten uitrusten ;-)

Communicatie is zeer belangrijk. Constant feedback vragen en krijgen. En ook aangeven als iemand stuk gaat. Een beurt overslaan en later weer is beter dan met 4 eindigen, dan ga je veel eerder kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja klopt, het plan is vooraf al uitgebreid gecommuniceerd, we zijn met 7 en gaan met beurten van 30 sec werken. Dus lekker vaak wisselen denk ik. Als je van kop gaat moeten we 5 seconden countdown geven waarop nr 2 al moet aanzetten begreep ik inderdaad. Goede tip om als je van kop gaat even 0W te trappen. Geen gaten dicht rijden werd inderdaad ook al gezegd.

Binnen het team waarin ik zit verder redelijk wat TTT ervaring en dat zie ik wel aan de voorbereiding. Nu nog aan mij om het mede ten uitvoer te brengen... :+

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 10-12-2020 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wie kan me ff helpen afronden
FTP: 294W
Gewicht: 74.3 kg

Hoeveel W/kg is dat afgerond?

Sorry voor de spam, ben blij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
Smultie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:56:

Hoeveel decimalen? 4,0W/kg. A bij Zwift

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Smultie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:56:

Welkom bij de club 😅😅.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@oNo Zo ik stap net af. Het was nog wat lastiger dan ik had gedacht, in het begin schoot ik echt alle kanten op, dit moet ik nog echt veel oefenen om goed te krijgen. Het heeft voor mij een halve rit geduurd en toen zat ik er wel lekker in en wist ik verder redelijk stabiel in de juiste positie te blijven.

Ondanks de verspilde energie in het begin heb ik tot het einde mee kunnen rijden en had ik nog voldoende over voor de sprint dus op zich tevreden, maar heel, heel, veel ruimte voor verbetering. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

oNo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:12:

Ga maar eens een TTT doen, dan merk je dat je de game moet leren fietsen zegmaar. Spelen met "het gaspedaal" om de juiste positie te vinden en er te blijven.
Dat is buiten ook zo lastig, zoeken naar je plek, niet snokken etc. maar wel met sturen een beetje spelen in de wind. Ook kan ik daar dan alle zintuigen gebruiken en heb ik ook een beter gevoel van wat er achter mij gebeurd. Als je even een free hub hoort of zo. Ik vind dat soort dingen echt zoeken en mis ook het zicht op iemand lichaamstaal.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ben nu sinds kort begonnen met workouts in Zwift. Maar helaas valt Zwift soms uit. Ik kan dan wel opnieuw opstarten en dan zijn de gegevens van de rit er nog, maar de workout begint dan weer opnieuw. Beetje storend. Heel specifiek gebeurde het 3x bij deze workout, steeds bij de start van het 2e blok van 6 intervallen.

Anyway, wat ik wil vragen: is dit een ding bij workouts van Zwift of is mijn iPad Air uit 2013 nu echt aan vervanging toe?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• oNo

oNo

Hoe was de 30s wissel?

Ik vind dat te kort en zorgt voor veel onrust. Het is trouwens ook verschillend met wie je rijdt. In het team waarin ik zit zit zo'n zware beul die af en toe 2 minuten met 400 Watt gaat zitten sleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo

oNo

SirLenncelot schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:20:
Ben nu sinds kort begonnen met workouts in Zwift. Maar helaas valt Zwift soms uit. Ik kan dan wel opnieuw opstarten en dan zijn de gegevens van de rit er nog, maar de workout begint dan weer opnieuw. Beetje storend. Heel specifiek gebeurde het 3x bij deze workout, steeds bij de start van het 2e blok van 6 intervallen.

Anyway, wat ik wil vragen: is dit een ding bij workouts van Zwift of is mijn iPad Air uit 2013 nu echt aan vervanging toe?
Ja, je hardware zit op de limiet, aan de onderkant welteverstaan.

Een oud office pc-tje met 4e generatie Intel cpu en een low profile GTX 1600 serie gpu er in en je kan alles makkelijk aan. En dan ook nog Full HD en ultra details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Op zich ging het wel goed met die 30 seconden. Zoals gezegd ging het in het begin een beetje chaotisch maar dat had meer te maken omdat ik het gevoel voor het "gashendeltje" echt even onder de knie moest krijgen, zoals je al voorspelde (en de volgende keren zal dat ook best nog weer even zoeken zijn denk ik).

Wij hebben nu ook iemand die net al aangaf dat hij op zich wel langere beurten wil doen, dat was mijn voorganger dus voor mij wordt het dan misschien ook wat zwaarder, maar dat is niet erg. We hebben verder ook een paar lichtgewichtjes waarvoor die 30s misschien prettiger is... Ik denk dat dat een beetje moet gaan groeien.

Volgende keer weer denk ik, eens kijken of ik het met oefening wat beter onder controle krijg.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 10-12-2020 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuota
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-03 20:02
Ik heb even een vraag aan jullie inzake het geluid van de trainers.
Ik heb een wahoo Kickr Core.
Als je stopt met fietsen zodra je klaar bent maakt de hub een ratelend geluid.
Hebben alle trainers dit ?
Navraag bij de winkel geeft aan dat dit bij wahoo een stuk erger is dan bij andere trainers.
heb deze juist aangeschaft vanwege dat deze zo stil zou zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:59
kuota schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:12:
Navraag bij de winkel geeft aan dat dit bij wahoo een stuk erger is dan bij andere trainers.
Je moet ook blijven fietsen :P

Ja, alle trainers met een vliegwiel hebben dit in meer of mindere mate. Ik heb ook een Core maar het is niet anders dan wanneer ik buiten fiets en de achternaaf wat geluid maakt. Misschien kan je er een filmpje van maken zodat men hier kan kijken of dit het normale volume is? Anderzijds zijn er genoeg filmpjes op YouTube (bijv. DC Rainmaker) waar de geluidsproductie van trainers wordt getest en vergeleken.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Er wordt een normaal vrijloop systeem met pallen gebruikt zoals dit over het algemeen ook bij fietswielen gebeurd. Als je stopt met trappen en je vliegwiel draait nog hoor je je vrijloop ratelen. Het lijkt mij dus dat alle direct drives dit hebben ja, tenzij er een bestaat met een exotisch vrijloop systeem of die om een of andere reden geen vrijloop nodig heeft, maar dat denk ik niet.

Als je het echt heel storend vind zou je kunnen proberen hem open te halen (ik weet niet hoe makkelijk dat gaat bij de Kickr, maar met een Neo is dat vrij makkelijk) en de pallen wat invetten ofzo, maar helemaal stil ga je hem niet krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuota
Kluus schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:45:
[...]

Er wordt een normaal vrijloop systeem met pallen gebruikt zoals dit over het algemeen ook bij fietswielen gebeurd. Als je stopt met trappen en je vliegwiel draait nog hoor je je vrijloop ratelen. Het lijkt mij dus dat alle direct drives dit hebben ja, tenzij er een bestaat met een exotisch vrijloop systeem of die om een of andere reden geen vrijloop nodig heeft, maar dat denk ik niet.

Als je het echt heel storend vind zou je kunnen proberen hem open te halen (ik weet niet hoe makkelijk dat gaat bij de Kickr, maar met een Neo is dat vrij makkelijk) en de pallen wat invetten ofzo, maar helemaal stil ga je hem niet krijgen. ;)
Ja ik zag al een filmpje op youtube waarbij ze hem uit elkaar halen en invetten

Maar lijkt op filmpjes idd dat de wahoo dit meer heeft, of meer geluid produceert dan bijvoorbeeld een tacx (flux)

Iig bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albi The Dragon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:15

Albi The Dragon

get your hand off my tail

Ik heb ook een Kickr Core en herken dit niet.
(of misschien worden deze geluiden door mijn gehijg en geweeklaag overstemd als ik afstap :P )

Serieus, mijn Kickr Core is stil zoals ik gehoopt had. Buiten kettinggeluid hoor ik hem eigenlijk niet.

Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58
naja, wat @Kluus zegt, het is vergelijkbaar met een achternaaf met vrijloop. Een hope pro4 heeft bv ook een vrij harde ratel (+ 44 aangrijp punten) goedkoperen naven hebben vaak minder punten en wat zwakkere veertjes en daarmee een zachtere en minder frequente ratel. Er zijn ook duurdere (met name MTB) naven met 600 aangrijp punten, dan is het net of je door een zwerm bijen wordt aangevallen als je je benen stil houdt.
DT heeft bij de duurdere modellen een ratchet systeem ipv pallen, klinkt ook weer iets anders (en verkrijgbaar in 18, 36, 54 T).

En inderdaad, wat Kluus zegt, je zou er wat meer/dikker vet in kunnen stoppen. Het idee daarvan is dat de pallen wat meer weerstand hebben en dus niet zo hard tegen het metaal aan tikken. Er zit ergens wel een grens aan, want als je er teveel of te dik vet in stopt, dan blijven de pallen hangen en loopt je ketting dus mee als je je benen stilhoud (met alle problemen vandien).
Indoor kan je wel makkelijker ermee experimenteren, want als je dit met je achterwiel zou doen (binnen) en en het werkt, en je gaat vervolgens bij 0 graden buiten fietsen, dan kan ie ineens blijven hangen :) .

kortom, gewoon blijven trappen tot je klaar bent met je rit/workout, dan hoor je het maar 1 keer of wat meer vet erin stoppen

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Prulleman van de Neo weet ik in ieder geval dat die gewoon met een simpel 3-pawl systeem werkt. Ik verwacht eigenlijk niet dat dat bij andere trainers anders is want je zet haast nooit opnieuw aan, zoals je wel doet op de MTB waar duurdere en complexere systemen inderdaad veel meerwaarde hebben.

In principe is het beste advies inderdaad gewoon blijven trappen, daar zijn ook de geluidstests op gebaseerd. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 11-12-2020 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
dit is een wahoo shimano spline freehub:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cz9rqJlofHPe1Opd17UGZiHGdcY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AYwikugBV9lHFpQis61sN1KX.png?f=user_large
dus 4 pallen.

Moertje los, freehub eraf wat vet op de pallen en kijken of het niet blijft hangen, that's all

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuota
Albi The Dragon schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:55:
[...]

Ik heb ook een Kickr Core en herken dit niet.
(of misschien worden deze geluiden door mijn gehijg en geweeklaag overstemd als ik afstap :P )

Serieus, mijn Kickr Core is stil zoals ik gehoopt had. Buiten kettinggeluid hoor ik hem eigenlijk niet.
Het was ook niet tijdens het fietsen maar meer als je stopt met trappen en je de freewheel laat draaien.
Aangezien hij 1 dag oud is wil ik hem niet gelijk uit elkaar halen maar dat is idd een oplossing met invetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Ik kom van een Tacx Flux S en heb nu een Kickr Core en inderdaad de freehub maakt bij de Core meer geluid. Tijdens het fietsen echter is de Core echt een stuk stiller. En aangezien je dat toch het meeste van de tijd doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:22
kuota schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:46:
[...]

Het was ook niet tijdens het fietsen maar meer als je stopt met trappen en je de freewheel laat draaien.
Aangezien hij 1 dag oud is wil ik hem niet gelijk uit elkaar halen maar dat is idd een oplossing met invetten
Kan ook het vliegwiel zijn. Net of er iets aanloopt. Staat los van de vrijloop van de naaf. Dit probleem heb ik bij 2 Core's gehad in het verleden en mij doen besluiten geen Wahoo meer te kopen. Geen idee of deze issues inmiddels verholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-09 15:27
Hallo,

Ik ben me wat aan het verdiepen in de wereld van Zwift maar het is toch allemaal verwarrend.

Wat mij een goedkope oplossing lijkt te zijn is een Tacx T2400 kopen. Heb ik hiermee voldoende om te starten met Zwift ?

Verder heb ik geen race fiets maar enkel een stadsfiets. Dat zal niet werken neem ik aan ? :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oNo

oNo

Ga je nog meer even verder verdiepen dan.
En betrek marktplaats er maar bij ;)

[ Voor 32% gewijzigd door oNo op 11-12-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
oNo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:48:
Ga je nog meer even verder verdiepen dan.
En betrek marktplaats er maar bij ;)
Hehe ben ik volop mee bezig. Ik heb al iets beter op het oog -> TACX Vortex Smart

Dit helpt ook YouTube: TACX Vortex Smart Trainer - Unboxing, Building, Ride Review

[ Voor 23% gewijzigd door SmokingSig op 11-12-2020 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@SmokingSig wat is je budget en wat zijn je verwachtingen.. mogelijk lopen die wat uit de pas.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
Prulleman schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:15:
@SmokingSig wat is je budget en wat zijn je verwachtingen.. mogelijk lopen die wat uit de pas.
Dag Prulleman.

Een budget van rond de 500 euro.

De verwachtingen ? Die zijn niet groot omdat ik zeker niet het beste hoef.

Bekijk het als een test :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:45
Als dat je budget is zou ik een flux s van marktplaats halen. Cassette erbij, mat van de decathlon en je bent in top staat om lekker te beginnen. Ik zou altijd voor een direct drive gaan, het verschil vanaf een wheel on trainer is me te groot om dat nog te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
Ohja ook wel belangrijk, ik heb (nog) geen koersfiets :D
Ook hier hoeft het geen fiets van 500 te zijn en al zeker niet nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
het lastige is dat fietsen of uitverkocht zijn of voor de hoofdprijs op MP staan.

Een stadsfiets wordt een lastig verhaal, voornamelijk vanwege de achteras, maar heb je een soort hybride, met derailleur versnellingen en een quickrelease, dan zou dat in principe op elke trainer moeten passen.

Maar voor 1000 totaal kan je misschien ook nog wel een combideal scoren op MP soms worden er ook trainers + fiets aangeboden omdat iemand er in 1 keer van af wil. je moet dan wat geluk hebben met de maat enzo, maar wel de moeite om naar te zoeken.

Met een budget van 500 voor de trainer zou ik ook proberen een flux te scoren, maar voor totaal 1000 is het wellicht weer beter om een een wat betere fiets te pakken en een wheel on trainer.. al met al genoeg dilemma's :D

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo

oNo

@SmokingSig Ken je niet iemand die Zwift? En dus alle benodigdheden al heeft. Dan kan je vragen of je een paar keer mag fietsen.

Zoals ik het zo zie doe je nog niet zoveel aan sportief fietsen en wil je dat proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:59
Er zijn ook wel fietswinkels die een Zwift setup hebben staan om te testen.

Komoot

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ypuh
Those days. Moet er niet aan denken om nu alles nog een keer opnieuw te moeten kopen :(:).

Mogelijk niet het beste advies, maar zorg eerst maar eens dat je een fiets krijgt, een helm, klikschoenen/pedalen, fietsbroek, eventueel een Garmin (en zo kan ik nog wel even doorgaan). Een Garmin is al niet eens essentieel zo lang je nog rondjes van 30km rondom je woonplaats doet, maar dat lijkt me een van de eerste 'grote' aankopen naast de basics.

Indoorfietsen is volgens mij pas leuk als je het fietsvirus al te pakken hebt. Kan me andersom niet zo snel voorstellen dat iemand door indoor trainen ineens buiten fietsen ook leuk gaat vinden. Zelfs toen ik mijn eerste trainer kocht is hij na een 5-tal ritten op zolder beland en heb ik er 2 jaar niet meer naar omgekeken. Pas toen ik een goede vaste setup had (o.a. Tacx Neo), houding redelijk gefinetuned, goede basisconditie en een paar maanden door de zure appel gebeten te hebben, kwam ik erachter dat 'the next best thing' met de juiste impuls (Zwift races en een cyclo als doel) ook leuk kan zijn. Moge duidelijk zijn dat ik inmiddels wel helemaal om ben.

Overigens kan ik me wel voorstellen dat een niet-wielrenner een Neo Bike koopt en uit het niets gaat Zwiften of TrainerRoad neemt en zo ook plezier beleeft. Er zijn er ook genoeg die spinnen of workouts doen op van die hometrainers in de sportschool. Een Neo Bike is dan een prachtig alternatief, maar wel een dure oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik fiets buiten nauwelijks, misschien 2x per maand, had wel een racefiets (type iets boven instapmodel met Shimano 105) maar was meer met andere sporten bezig de laatste jaren.
Een Neo aangeschaft om in de winter lekker te bewegen en ben er zeer blij mee. Ik zie het meer als een spinfiets, niet als vervanger van een buitenrit. Buiten is imo toch anders, meer voor de gezelligheid, natuur/omgeving . Ik vind Zwift leuk om 1x per week te racen, maar volgens mij is Trainerroad veel beter om gericht beter te worden. Iedere keer jezelf naar de klote trappen, wat toch een beetje een kenmerk is van Zwift, is minder efficiënt dan met een goed schema van TR aan de gang gaan. Tenminste dat is mijn gevoel een beetje bij Zwift , gebaseerd op ervaring met hardloop schema's. Voor mijn marathon training liep ik zo'n 70-80% van de kilometers langzamer dan het beoogde marathon tempo (4:16 = 3uur).

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 11-12-2020 23:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Sport_Life Het leukste aan Zwift is jezelf gewoon een uur naar de klote trappen inderdaad, maar daarvoor moet je naar m.i. wel een beetje basisconditie hebben en geen last hebben van beginnerspijntjes (nek/rug/kont/knieën etc). Verder lijkt dat uurtje voluit gaan me niet heel gezond als je er geen trainingsschema omheen hebt. TrainerRoad is wat dat betreft een veel betere oplossing, maar wel stervenssaai als je geen fietsdoelen hebt.

Toch zijn er genoeg mensen die anders een half uurtje cardio deden in de gym, of 2x een uurtje spinnen in de week. Daar is indoor trainen een prima alternatief voor (minus de corona infecties, reizen, douchen, kleedkamers, glurende mensen etc.), maar als je niet al een sportfiets bezit of daar verder weinig interesse in hebt, dan is het wel meteen een dure oplossing. Als je doel is om alleen deze winter door te komen zou ik lekker een strippenkaart nemen voor het zwembad of een paar hardloopschoenen, of gewoon buiten fietsen.

Misschien denk ik wel iets te ver door en is @SmokingSig gewoon opzoek naar een leuke nieuwe hobby. Vraag me alleen af of een Tacx kopen het beste startpunt is omdat je zoveel spullen nodig hebt (al zijn klikschoenen geen must, volstaat een simpele mat, kun je met een wheel-on ook prima trainen en maakt het voor binnen eigenlijk niet uit welke fiets etc). Of je doet het in 1x goed en koopt inderdaad gewoon een fiets met 105 en een Neo en gaat gewoon los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
Oke mensen andere setup. Mijn vriedin (die dagelijks fitness doet) wil thuis ook graag fietsen maar dan op een spinning fiets.

Dus al het voorgaande mag overboord gesmeten worden en nu zoe ik een spinning fiets willen waarop zij kan spinnnen en ik kan spinnen met Zwift :)

Helaas zijn lopen en zwemmen voor mij geen mogelijkheid meer door een gebleseerde heup. Fietsen is het enige waar deze niet veel belast wordt (geen schokken etc..)

Verder wil ik jullie al bedanken voor al de feedback _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door SmokingSig op 12-12-2020 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
oNo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:41:
@SmokingSig Ken je niet iemand die Zwift? En dus alle benodigdheden al heeft. Dan kan je vragen of je een paar keer mag fietsen.

Zoals ik het zo zie doe je nog niet zoveel aan sportief fietsen en wil je dat proberen.
Helaas niet.

Tijdens mijn fitness periode vond ik het wel altijd zalig om voluit op de fietstrainer te gaan zodat ik zeiknat in het zweet stond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@SmokingSig dat is ook een oplossing. Moet je alleen nog iets bedenken om vermogensmeting te doen op je spinningfiets en dat over te brengen op Zwift. Favero pedalen ofzo? (Even opletten dat zoiets mogelijk is met de bike die je eventueel koopt).

Voor ons als fietsers is het inderdaad een beetje omdenken, iemand die instapt met indoor cycling, maar het komt wel meer voor als alternatief op de sportschool. Ik denk ook dat dat steeds meer gaat gebeuren. Mijn vriendin zit ook puur een paar uur in de week op Zwift als alternatief voor Spinning. Voordeel wat zij had is wel dat ik de setup al had en zij al een fiets. Ik heb ooit geprobeert haar op de fiets te krijgen. Dat hield ze niet lang vol, Zwiften inmiddels wel.

@Sport_Life overigens kunnen rustige ritjes op Zwift heel goed hoor, met group rides, pace partners, vrije ritjes. Ik doe dat vaak genoeg. Persoonlijk vind ik die ritten ook best leuk eigenlijk. Het is zeker niet alleen naar de klote gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 12-12-2020 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

@SmokingSig Als je vervanging zoekt voor een uur spinning kun je volgens mij beter Sufferfest proberen. Die hebben heel veel workouts < 90 minuten, en veel workouts zijn vergelijkbaar met een uurtje spinning of RPM. Intervals, opzwepende muziek, grappige (al is dat een kwestie smaak) motivatie. Als je indoor fietsen wilt benaderen als 3 x in de week uurtje spinning komt Sufferfest naar mijn mening meer in de buurt dan Zwift. Zwift zie ik eerder als een poging om buiten fietsen naar binnen te brengen. Dus, "vrije" keuze in je route. Je kunt rustig vlak rijden, je kunt je de tering rijden op het vlak. Heuvelparcours. Maar het is wel "fietsen". Spinning / RPM is gewoon cardio training maar dan op een fiets. In Zwift zie ik niets dat daar enige motivatie in biedt. Sufferfest des te meer.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Zwift lijkt me inderdaad niet super leuk voor niet-wielrenners. De races zijn wat het voor mij leuk maakt, omdat het iets is wat ik buiten niet zo snel zal doen (ja, je kunt naar de wielerbaan om trainingskoersjes te rijden, maar ik vind doelloos buiten fietsen nog gewoon het leukste/veiligste).

Group rides zijn leuk als alternatief voor de clubritten, laag-midden inspanning, af en toe een sprintje, beetje ouwehoeren. Dat is meer de benen ronddraaien dan echt trainen (al heeft het wel een functie). Free ride is niet aan mij besteed, dat is gewoon te saai.

Een echt goedkope oplossing is er niet als je niet al een fiets hebt. Je kunt dan kiezen voor een spinningfiets a €200 (Markplaats staat er vol mee) en setje vermogenspedalen erop a €500. Voor iets als Sufferfest of TrainerRoad kan dat misschien wel werken, maar voor Zwift wil je toch echt de variabele weerstand. Ook in TR is het wel fijn als je gewoon ERG mode hebt en de fiets zelf de weerstand regelt, maar daar zie ik geen goedkopere oplossing voor dan een 2e hands fiets + Tacx Vortex. Je hebt ook wel van die sportschool fietsen met ingebouwde workouts en variabele weerstand, maar die kun je dan weer niet aansluiten op je PC. Vergeet ook niet dat TR zo'n €20 per maand kost, dus het is in ieder geval geen goedkoop alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Iedereen is daar denk ik anders in, mijn vriendin doet gewoon steeds dezelfde SST workout als vervanging voor spinnen en is daar tevreden mee. Ik heb al wel eens trainerroad voorgesteld maar daarin zou ze waarschijnlijk hetzelfde doen en dat is duurder, dus blijft ze maar lekker bij Zwift. Ze heeft dan natuurlijk wel het voordeel van erg mode wat je met een spinning fiets niet zou hebben.

SF is leuk maar die motivatie is ook wel wielerspecifiek met beelden uit wedstrijden enzo, het is nu eenmaal allemaal op wielrenners gericht. Het kan echter een goed alternatief zijn ja. Niet iedereen wil trouwens trainen om “beter” te worden. Gewoon gezonder door wat beweging is wat de meeste mensen willen en beter worden in het fietsen is dan ook niet per se “gezonder”. ;)

@Ypuh Freerides is Zwift vind ik persoonlijk helemaal niet zo saai. XP verzamelen, route achievements halen haalt de gamer in mij naar boven ;) maar verder vormen zich vaak toch kleine groepjes waarmee je een beetje interactie hebt. En rustige ritten hebben zeker een functie, zeker als de andere ritten continu op drempelvermogen zijn. Laatst eens 1,5 uur erg mode op 50% gezet. Dat was pas echt saai. Free mode geeft dan toch een beetje variatie.

Ik snap het dus wel dat iemand vanuit een andere insteek wil gaan Zwiften ook al vind ik persoonlijk de races en het “buiten fietsen naar binnen halen” ook het leukst. Uiteindelijk hebben alle opties nog steeds dezelfde setup nodig min of meer, daarna kan je nog kijken welk platform je meer bevalt.

De uitdaging is dus inderdaad die setup, en ben het wel met @Ypuh erns dat dat een lastige is.

[ Voor 32% gewijzigd door Kluus op 12-12-2020 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Kluus schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:45:
SF is leuk maar die motivatie is ook wel wielerspecifiek met beelden uit wedstrijden enzo, het is nu eenmaal allemaal op wielrenners gericht. Het kan echter een goed alternatief zijn ja. Niet iedereen wil trouwens trainen om “beter” te worden. Gewoon gezonder door wat beweging is wat de meeste mensen willen en beter worden in het fietsen is dan ook niet per se “gezonder”. ;)
Iedere indoor oplossing is gericht op fietsers. Ken vanuit de sportschool wat 'spinning films' en ook dat zijn toch altijd videobeelden van iets van fietsen, iets op een spinning fiets doen komt nou eenmaal het dichts bij fietsen... (even dat dwaze filmpje van aerobics op een spinningbike negerend dan). De reden waarom ik SF noem is dat dat het dichtst bij spinning en rpm is, simpelweg omdat het al alles biedt. In Zwift kun je natuurlijk prima een workout doen en die 3 x per week doen, en zelf muziekje opzetten. In alle gevallen geldt dat bij een workout ERG mode wel fijn is, maar, als je het gebruikt om een paar keer per week te spinnen, weet ik niet of dat echt zo ideaal is. Ken geen sportscholen waar je ERG mode hebt zeg maar...

En voor alle software geldt dat je het kunt gebruiken als echt training maar ook om gewoon een paar keer een uurtje te knallen zoals je dat voorheen in de sportschool deed. Pak trials en probeer ze allemaal (Zwift heeft dan als nadeel dat die volgens mij als enige op afstand een proef heeft, de rest is 1 of 2 weken). En kijk wat het beste aanvoelt qua motivatie en qua rijden. Ik persoonlijk vind Zwift echt helemaal niets. Stomme tekenfilm waarin je rondrijdt... anderen vinden het juist geweldig.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Crazy D ja, mee eens, heb mijn post net ook nog uitgebreid. De grote uitdaging is de setup, daarna kan je gewoon rustig uitproberen wat je leuk vind.
Crazy D schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:16:
In alle gevallen geldt dat bij een workout ERG mode wel fijn is, maar, als je het gebruikt om een paar keer per week te spinnen, weet ik niet of dat echt zo ideaal is. Ken geen sportscholen waar je ERG mode hebt zeg maar...
Nee, maar bij de sportschool heb je dus een instructeur die roept hoe lang je een bepaalde intensiteit moet doen. Die functie moet vervangen worden en daarvoor is ERG mode een goede.

Overigens denk ik dat veel sportscholen een slag gemist hebben hierin. Ik herinner me een verhaal van twee jaar geleden van een fietsmaatje van mij van de spinninginstructrice die aan hem vroeg waar al die andere wielrenners die in de winter altijd kwamen spinnen gebleven waren. Ze had tot dat moment nog nooit van het fenomeen indoor fietsen gehoord. :o

[ Voor 75% gewijzigd door Kluus op 12-12-2020 11:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 12:34
Voor de peloton spinning bike hebben ze nu wel een leuk ding om Zwift mogelijk te maken:
https://www.kickstarter.c...ftsmarttrainer/shiftsmart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:36
Maandag start Apple Fitness+ in de USA en o.a. GB. Ze verspreken dat ze elke week nieuwe workouts hebben, ook voor indoor fietsen.
Tijdens mijn eerste recherches ben ik niet verder gekomen dan dat de Apple Watch, je hartslag meet, en die op de Fitness+ app laat zien, (op de iPad, Apple TV of misschien ook MacBook) en de trainer aangeeft wat de cadence moet zijn. Koppelen van speed en cadens zijn volgens mij niet mogelijk.
In beeld zie je of je "ahead" of "behind" het gemiddelde scoort.
Iedereen die na september een Watch 3 of hoger heeft aangeschaft kan het 3 maanden gratis proberen, daarna kost het 9,99$ of 79,99$ per jaar.
Als de software aan de hand van de hartslag en de gevraagde cadance aanvoelt hoeveel calorieën je verbruikt dan is het volgens mij een hele grove schatting.
Maar ja, dat blijft het met weinig parameters toch altijd.

a backup is a man's best friend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Kluus schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:20:
Nee, maar bij de sportschool heb je dus een instructeur die roept hoe lang je een bepaalde intensiteit moet doen. Die functie moet vervangen worden en daarvoor is ERG mode een goede.
Daar helpt Sufferfest dan wel weer mooi in :)
Overigens denk ik dat veel sportscholen een slag gemist hebben hierin. Ik herinner me een verhaal van twee jaar geleden van een fietsmaatje van mij van de spinninginstructrice die aan hem vroeg waar al die andere wielrenners die in de winter altijd kwamen spinnen gebleven waren. Ze had tot dat moment nog nooit van het fenomeen indoor fietsen gehoord. :o
Klopt. Ik heb het idee dat WattBike in dat gat probeerde te duiken, maar dat was (iig een paar jaar terug) per maand net zo duur als de sportschool bij SnowWorld, maar dan maar 1 keer per week, dat dat ook niet echt interessant was.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Crazy D schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:50:
[...]

Daar helpt Sufferfest dan wel weer mooi in :)
Absoluut, ik ben ook best pro-sufferfest. In het verleden veel gebruikt toen het eigenlijk alleen nog filmpjes waren. Daarna ook nog even toen trainerroad de workouts eronder leverde. De huidige app, die inderdaad veel uitgebreider is, nooit gebruikt helaas, maar het zou wel mijn go-to app zijn als ik niet meer zou Zwiften in mijn geval.

Voordat de slimme trainers er waren maakte die sufferfest filmpjes ook gebruik van zo'n suffer scale, dat werkte ook al best intuitief.
Klopt. Ik heb het idee dat WattBike in dat gat probeerde te duiken, maar dat was (iig een paar jaar terug) per maand net zo duur als de sportschool bij SnowWorld, maar dan maar 1 keer per week, dat dat ook niet echt interessant was.
Ja klopt, je had Wattbike, en ik heb volgens mij nog wel andere initiatieven voorbij zien komen waar de spinninglessen wat interactiever werden gemaakt. Maar het is ook natuurlijk een stuk duurder om een zaal te vullen met Wattbikes of ergotrainers tov goedkope spinning fietsjes met een draaiknop voor de weerstand. En de standaard klanten die gewoon 2 keer per week willen spinnen om in beweging te zijn (en die je het hele jaar hebt en niet alleen in de winter) hebben die prijs er sowieso al niet voor over.

Ik snap het dilemma dus wel, maar ik vond het vooral zo apart om te horen dat de sportschool hier in de buurt (maar N=1) echt geen idee had waar al die wielrenners ineens gebleven waren die altijd kwamen spinnen in de winter. :+ Dan zie je dat het echt een andere wereld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:23
@SmokingSig Schwinn IC8?

Absoluut geen ervaring met dat ding... Maar dat is een spinningbike waar je mee kan zwiften, of waarschijnlijk willekeurige andere indoorcycle software... Ding viel me op toen ik zocht naar heeeel iets anders op webshops met fitness producten.
Als de fiets zelf een beetje vergelijkbaar is met de sportschool modellen dan is er een kans...

Wel deftig boven je budget... Maar als je met je vriendin samen bereid ben zoveel uit te geven... dan zijn er zaken waar je hem kan testen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
Ronald schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:34:
@SmokingSig Schwinn IC8?

Absoluut geen ervaring met dat ding... Maar dat is een spinningbike waar je mee kan zwiften, of waarschijnlijk willekeurige andere indoorcycle software... Ding viel me op toen ik zocht naar heeeel iets anders op webshops met fitness producten.
Als de fiets zelf een beetje vergelijkbaar is met de sportschool modellen dan is er een kans...

Wel deftig boven je budget... Maar als je met je vriendin samen bereid ben zoveel uit te geven... dan zijn er zaken waar je hem kan testen.
lijkt mij prima voor spinning en veel minder waardeloos voor Zwift. De weerstand moet je handmatig met een knop verstellen. Wanneer je tijdens het Zwiften aan die knop draait zal je een foute vertaling naar Zwift krijgen. Wanneer je de fiets kalibreert moet je daarna van die knop afblijven en altijd dezelfde weerstand hebben.
Ik zou dan eerder de minst dure smart trainer adviseren maar ja mijn setup wordt ook alleen voor indoor fietsen gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:23
Zo ver had ik dus niet gekeken, teleurstellend... ;-)

Nothing to see here, move along ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:13
Crazy D schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:16:
[...]

Iedere indoor oplossing is gericht op fietsers.
Ik zou me inderdaad kunnen bedenken dat de roeitrainer ook een prachtig apparaat zou kunnen zijn om wat sensors aan te hangen.
Je hebt dan wel geen hellingen, maar stroming en wind kunnen prima dienen om te weerstand te regelen 8)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Morgen mijn eerste echte wedstrijd. Ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Maar ook benieuwd hoe het schakelen morgen gaat. Vandaag voor het eerst sinds eind november buiten gereden en het schakelen ging echt minder mooi dan voor ik op de gare cassette van de Wahoo mijn rondjes trapte. Het lijkt alsof de derailleur toch een beetje uit het lood is geraakt.

Wel fijn om een geen geluid van de ketting en cassette te horen tijdens het fietsen. Nu weet ik weer hoe het hoort te zijn. Ook wel weer eens leuk om een beetje te sturen en te moeten remmen, minder fijn was de poetsbeurt na de rit. Maar goed je kan niet alles hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Mistraller schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:45:
[...]

Ik zou me inderdaad kunnen bedenken dat de roeitrainer ook een prachtig apparaat zou kunnen zijn om wat sensors aan te hangen.
Je hebt dan wel geen hellingen, maar stroming en wind kunnen prima dienen om te weerstand te regelen 8)
de serieuze ergometer wedstrijden op Concept2 roeitrainers waren er eerder dan dat binnen fietsen een sport werd. Vermogen van zo'n Concept2 is prima te koppelen met virtuele roeiapp die ook al bestaan. Training is effectief omdat je i.t.t. bij het fietsen ook je bovenlichaam traint. Qua beenspieren is roeien heel vergelijkbaar en daarom waarschijnlijk dat dat een Duitse roeier nu ook wereldkampioen Zwift is.
Nadeel is dat het indoor roeien virtueel saai is omdat je bij roeien gewoon zo hard mogelijk in je eigen baan roeit. Heb mijn Concept2 definitief weggedaan toen ik met Zwift begon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Mistraller schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:45:
[...]

Ik bedoelde indoor trainingen die iets met een fiets doen. 45 minuten spinning is geen fietsen, maar cardio op een fiets.
Roeien, maar ook een loopband, zijn best dingen die je idd leuk kunt koppelen aan een virtuele wereld.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Crazy D schreef op maandag 14 december 2020 @ 07:15:
[...]

Ik bedoelde indoor trainingen die iets met een fiets doen. 45 minuten spinning is geen fietsen, maar cardio op een fiets.
Roeien, maar ook een loopband, zijn best dingen die je idd leuk kunt koppelen aan een virtuele wereld.
Lopen kan natuurlijk al in Zwift. Is nog altijd gratis zelfs.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:12:
[...]

Lopen kan natuurlijk al in Zwift. Is nog altijd gratis zelfs.
Ja maar de context van de reactie van @Crazy D op mijn post was binnen de oplossingen voor het fietsen. Het ging namelijk over het vervangen van het fenomeen "Spinning" door thuis indoor fietsen waarbij het in een spinningklas voor komt dat een groot deel van de deelnemers weinig tot geen affiniteit met fietsen an sich heeft en gewoon cardio komt doen op een "fiets".

Veel van de oplossingen die er nu zijn: rouvy, Zwift, bkool, bigringvr en ook The Sufferfest schotelen je beelden ten behoeve van motivatie voor in een wielercontext. Voor zo ver ik weet is trainerroad hier de enige uitzondering op.

Maar we bedoelden dus geen andere sporten zoals roeien en hardlopen die je inderdaad ook binnen kan doen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:26:
[...]

Ja maar de context van de reactie van @Crazy D op mijn post was binnen de oplossingen voor het fietsen. Het ging namelijk over het vervangen van het fenomeen "Spinning" door thuis indoor fietsen waarbij het in een spinningklas voor komt dat een groot deel van de deelnemers weinig tot geen affiniteit met fietsen an sich heeft en gewoon cardio komt doen op een "fiets".

Veel van de oplossingen die er nu zijn: rouvy, Zwift, bkool, bigringvr en ook The Sufferfest schotelen je beelden ten behoeve van motivatie voor in een wielercontext. Voor zo ver ik weet is trainerroad hier de enige uitzondering op.

Maar we bedoelden dus geen andere sporten zoals roeien en hardlopen die je ook binnen kan doen ;).
I know :) Mijn vrouw deed vroeger, voor ze ging racen, ook spinning. Die had altijd genoeg aan goeie (opzwepende) muziek. En daarvoor kan je met Spotify prima uit de voeten, in combi met een goede app voor je resultaten, toch?

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:31:
[...]

I know :) Mijn vrouw deed vroeger, voor ze ging racen, ook spinning. Die had altijd genoeg aan goeie (opzwepende) muziek. En daarvoor kan je met Spotify prima uit de voeten, in combi met een goede app voor je resultaten, toch?
Ja klopt ja, voor mijn vriendin werkt dit ook al een paar jaar prima inderdaad. De aanleiding tot mijn post was dat er gesteld werd dat Zwift niet of minder geschikt zou zijn voor niet-wielrenners omdat het concept is "buiten fietsen naar binnen halen", ik vroeg me af waarvoor dit dan niet geld.

We zitten dus wel op een lijn, mijn ervaring is ook dat het prima werkt. De virtuele wereld voegt voor haar verder weinig toe, maar dat boeit haar ook niet.

Edit: Ze zou dan ook net zo goed trainerroad kunnen gebruiken voor haar doeleinden, maar dat is duurder en een echt trainingsprogramma gaat ze toch niet volgen. Zij wil gewoon een paar keer per week een beetje trappen en ze vind het fijn dat de intensiteit een beetje wisselt, vandaar ERG mode. De FTP die ze heeft ingesteld gaat bijvoorbeeld ook nergens over, is niet afgestemd op wat ze aankan, maar gewoon wat zij een prettige intensiteit vind. Ik heb haar al een paar keer een FTP test laten doen, maar toen ze uit vond waar die instelling zat ging dat snel weer omlaag. :+

[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 14-12-2020 09:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:00
Kluus schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:41:
[...]

Ja klopt ja, voor mijn vriendin werkt dit ook al een paar jaar prima inderdaad. De aanleiding tot mijn post was dat er gesteld werd dat Zwift niet of minder geschikt zou zijn voor niet-wielrenners omdat het concept is "buiten fietsen naar binnen halen", ik vroeg me af waarvoor dit dan niet geld.

We zitten dus wel op een lijn, mijn ervaring is ook dat het prima werkt. De virtuele wereld voegt voor haar verder weinig toe, maar dat boeit haar ook niet.

Edit: Ze zou dan ook net zo goed trainerroad kunnen gebruiken voor haar doeleinden, maar dat is duurder en een echt trainingsprogramma gaat ze toch niet volgen. Zij wil gewoon een paar keer per week een beetje trappen en ze vind het fijn dat de intensiteit een beetje wisselt, vandaar ERG mode. De FTP die ze heeft ingesteld gaat bijvoorbeeld ook nergens over, is niet afgestemd op wat ze aankan, maar gewoon wat zij een prettige intensiteit vind. Ik heb haar al een paar keer een FTP test laten doen, maar toen ze uit vond waar die instelling zat ging dat snel weer omlaag. :+
Ik zou een request inschieten bij TR om een soort kindermodus te laten inbouwen, zodat geselectererde geberuikers (de vrouw en kinderen) niet meer aan de instellingen kunnen zitten. Zwoegen zullen ze :D

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
@Stufferdt hehehehe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Stufferdt schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:08:
[...]

Ik zou een request inschieten bij TR om een soort kindermodus te laten inbouwen, zodat geselectererde geberuikers (de vrouw en kinderen) niet meer aan de instellingen kunnen zitten. Zwoegen zullen ze :D
Ik wil dat dan ook remote live kunnen aanpassen. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
Nou... voor zover de smart-trainers al niet aan te slepen waren... met de aanstaande lockdown zal het er niet beter op worden.

Hierbij biedt ik mijn Wahoo Kickr Core aan, €1995,- ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

pier87 schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:44:
Nou... voor zover de smart-trainers al niet aan te slepen waren... met de aanstaande lockdown zal het er niet beter op worden.

Shit had ik twee weken geleden toch niet mijn Wahoo moeten laten crediteren :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

pier87 schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:44:

Ik heb een Neo Bike voor mij 3495,00 8)7 Nou waren die dingen al nergens te koop zonder lock down :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:10

Flipmo

OMG !!

Morgen Zwift NL Bologna time trial, ik zie op zwiftpower nog full draft staan.
Kom maar op met de tips voor de (zwaardere) rijder ;)

Denk dat een aero bike weinig nut heeft voor mij. Zo licht mogelijke fiets voor de klim lijkt me meer winst te halen?

https://zwiftpower.com/events.php?zid=1352192

[ Voor 8% gewijzigd door Flipmo op 15-12-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
Flipmo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:38:
Morgen Zwift NL Bologna time trial, ik zie op zwiftpower nog full draft staan.
Kom maar op met de tips voor de (zwaardere) rijder ;)

Denk dat een aero bike weinig nut heeft voor mij. Zo licht mogelijke fiets voor de klim lijkt me meer winst te halen?
Helaas kan ik nergens vinden hoeveel rondjes of hoe je aan Bologna komt... maar Zwift Insider heeft daar een mooi artikel aan gewijd: https://zwiftinsider.com/bologna-setup/
If your race is a multi-lap time trial, your choice is easy: go with the most aero setup available. In our tests, any climbing gains made by a lighter frame or wheelset were more than offset by slower speeds on flats and descents.

[ Voor 18% gewijzigd door DutX op 15-12-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

DutX schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:45:
[...]

Helaas kan ik nergens vinden hoeveel rondjes of hoe je aan Bologna komt... maar Zwift Insider heeft daar een mooi artikel aan gewijd: https://zwiftinsider.com/bologna-setup/

[...]
dit is het event op zwiftpower, gaat om 1 rondje. vandaar weinig Aero voordeel te halen in die paar km voor de klim lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
Flipmo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:48:
[...]
dit is het event op zwiftpower, gaat om 1 rondje. vandaar weinig Aero voordeel te halen in die paar km voor de klim lijkt me
Ah, handig :) Volgens Zwiftinsider dan ook nog aero.. al snap ik het dilemma
Bewijs zou in deze sheet moeten zitten: https://docs.google.com/s...CB7hl5IY/edit#gid=9045843
For a single-lap race, the Zipp 858 wheels are actually 1 second faster than the Zipp 858/Super9 disc wheels. (They lose 1 second on the flats, but gain 2 seconds on the climb.) So go with those if you can. If not, the disc wheelsets are a solid option!
On flat ground, 300 watts will have you traveling at 40.07kph. Bump your effort up by 10% to 330 watts and your speed will increase to 41.51kph–a 3.6% speed increase, or approximately 19 seconds faster over Bologna’s flat 6km.
On a 10% grade, 300 watts will have you traveling at 12.31kph. Bump your effort up by 10% to 330 watts and your speed will increase to 13.48kph–a 9.5% speed increase, or approximately 50s seconds faster up Bologna’s 2km climb.
So you can see, it makes good sense to conserve a bit on the flats so you can go over threshold for the climb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

DutX schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:56:
[...]

Ah, handig :) Volgens Zwiftinsider dan ook nog aero.. al snap ik het dilemma
Bewijs zou in deze sheet moeten zitten: https://docs.google.com/s...CB7hl5IY/edit#gid=9045843

[...]

[...]
vooral dat laatste is nuttig, beter knallen op de klim, dan op het vlakke. Op de klim is meer tijdswinst te halen :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:01

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik heb geen ruggengraat :X

gisteren besloten om te stoppen met Trainerroad en toch weer te gaan Zwiften ivm dat ik daar toch veel meer plezier uithaal. Ik merkte dat ik ipv uitkijken naar het in de avond mijn "virtueel" rondje maken opkeek tegen het fietsen...zeker gezien de toch wel saaie tijd (voor mij) waar we nu in leven en ook nog eens heel slecht nieuws in de familie heb ik besloten toch te stoppen met trainerroad en het stukje plezier te verkiezen boven het beter worden...

Trainerroad werkt voor mijn gevoel echt heel snel om beter,sneller en vooral makkelijker te fietsen dus ik kan het iedereen met een ruggengraat aanraden :+

@prulleman nogmaals bedankt voor de maandcode _/-\o_

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Dat is uiteindelijk het belangrijkste he @Nutterd . Plezier uit de zaken halen die we doen!

Zit nu in week 5 van mijn freewheel blok en merk juist dat ik echt weer zin heb om mijn gestructureerde training weer op te pakken. Merk ook dat het fysiek echt een stuk zwaarder is om van alles wat te doen :) Tijdens een Zwift NL race helemaal tot het gaatje gaan, om vervolgens op de MTB ook weer proberen een PR te rijden,....het is te veel :)
Laatste weken ga ik dan ook geen max efforts meer doen, maar wel proberen meer volume te rijden. Toch om me lichaam wel een beetje te prikkelen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:13

derx666

mecker ende blaet

Ik ben sinds een maandje redelijk fanatiek aan het zwiften met een elite nuovo smart. Kan wel iedereen aanraden om dat ding niet te kopen als je geen powermeter hebt op je fiets, want hij wijkt nogal af :) Tijdens de ftp test in zwift mat ik 255W op de Elite en 215 op m'n powermeter. Na veel 5en en 6en de elite gecalibreerd gekregen via de app (met de nodige handmatige finetuning), maar nu zit ie binnen de 3-5% van de powermeter. Als ik het nog een keer moest doen zou ik met een Wahoo Kickr snap beginnen, mja... wellicht iets voor volgend jaar (of een zelfs een DD als budget het toelaat).

In zwift doe ik eigenlijk alleen de workouts op dit moment, en daar vermaak ik me prima mee. De 12-week buildup training bevalt me goed (zit in week 5), en merk dat de benen langzaam wel beter aanvoelen.
Ik ben echt een mooi weer fietser, dus voor mij is de indoor trainer echt ideaal :)

Volgend jaar staat (indien het pandemie gedoe het toelaat) Alpe D'huez op de planning (eind augustus/begin september) waar het doel rond de 1:15 ligt. Zal krap worden, maar al je denk dat ik hem vrijwel ongetraind in 2:10 gefiets heb toen ik 18 was (nu ruim 25 jr geleden) dan is het wel een leuke uitdaging :)

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo

oNo

@Flipmo Ik heb die TT een keer gedaan. Individueel, 8 km met de finish op de top. Ik heb zo ongeveer het hele stuk met hetzelfde vermogen gereden. Het vlakke deel iets meer dan ik aan zou kunnen op 20 minuten volgens mijn eigen schatting. Ik zou dan ook je recente ZP 20 minuten efforts eens bekijken en die als basis gebruiken.
Op de klim komt het visueel allemaal dichter bij elkaar. Het idee was dan ook dat ik daar m'n motivatie uit zou halen, power blijven leveren en het tempo van het eerste deel volhouden.

Dit is wel een Karluk ritje. Minder dan 20 minuten voor de meeste in cat B, dus het telt niet voor je ZwiftPower categorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DenMan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:05

The DenMan

PSN ID: Thedenman

derx666 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:56:
Ik ben sinds een maandje redelijk fanatiek aan het zwiften met een elite nuovo smart. Kan wel iedereen aanraden om dat ding niet te kopen als je geen powermeter hebt op je fiets, want hij wijkt nogal af :) Tijdens de ftp test in zwift mat ik 255W op de Elite en 215 op m'n powermeter. Na veel 5en en 6en de elite gecalibreerd gekregen via de app (met de nodige handmatige finetuning), maar nu zit ie binnen de 3-5% van de powermeter. Als ik het nog een keer moest doen zou ik met een Wahoo Kickr snap beginnen, mja... wellicht iets voor volgend jaar (of een zelfs een DD als budget het toelaat).
Dat afwijken is voor mij ook een bekend probleem. Ik ben vorige week overgestapt van Tacx Smart Genius naar een Kickr V5. Mijn gemiddelde zone 2 (hartslag) wattage ligt tussen de 30 a 50 watt lager op de kickr dan de genius.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01
Vandaag voor het eerst een echte Zwift race meegedaan.
Normaal doe ik grouprides of rij ik wat met een pace partner rond, maar deze avond was het dus tijd voor eens iets anders.

Volgens ZwiftPower ben ik cat A en met wat tegenzin heb ik die categorie dan maar gekozen.
48 mensen aan de start voor 6 rondjes Volcano CCW.

Ik was voorbereid om na de eerste 2 minuten al stikkapot te zitten, maar dat viel al bij al nog goed mee.
Uiteindelijk de hele race zonder problemen in het groepje kunnen blijven zonder me op kop te tonen aangezien ik niet wist wat(t) nog op mij af zou komen.

Na 36 minuten was de 30 km achter de rug (50+ km/u avg :9). Als 4e aangekomen met 348W gemiddeld (4.5W/kg).

Ik ga dit meer doen :P. Iemand nog leuke races die tussen 18u45-20u starten? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BartNL
CedricD schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:06:
Ik ga dit meer doen :P. Iemand nog leuke races die tussen 18u45-20u starten? :)
de echte indoor fietsers hier rijden morgen de Zwift NL race van 20u00 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01
BartNL schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:17:
[...]

de echte indoor fietsers hier rijden morgen de Zwift NL race van 20u00 ;)
Jammer, op woensdagavond rij ik altijd de steady 100 km van Race3R. Rustig groepsritje waar ik intussen al wat regulars van ken :9.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Prulleman
Zo .. vandaag even trots aan de kant gezet en de 20 minuten FTP test gedaan ipv de ramp test (die ik het afgelopen jaar heb gebruikt in TR en daarmee van 262 naar 309 en weer terug naar 301 heb getraind). Ik merkte echter dat Sweet spot me prima afging, maar de langere threshold of over/under workouts moest ik een goede dag voor hebben. Meestal lukte het wel, maar een heel blok van dat werk was eigenlijk x op x net teveel.

Dus met de aanname dat de ramptest mijn FTP een tikkeltje overschat vandaag voor het eerst de 20 min test gedaan. Van te voren bedacht rond de 310 te pacen en zo op 295 uit te komen. Uiteindelijk is het 309 en 293 geworden, dus aardig ingeschat :), pacing had iets strakker (meer negative split) kunnen zijn, nu zit er wel een inkak momentje in.. maar mooi doel voor de volgende ronde.

Voordeel: ik kan opnieuw naar 4 w/kg werken, want daar zak ik nu weer net onder met 3.9 :D

Ik word alleen niet zo vrolijk van de gedachte om deze test regelmatig te doen, dan is een ramptest relaxter en minder pijnlijk :X maar misschien ga ik wel de ramptest -3% gebruiken ofzo :P

Anyway, vol goede moed het volgende blok in d:)b

https://www.strava.com/activities/4476851557

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Hoe regelmatig wil je de test gaan doen?

Ik heb altijd de voorkeur om deze testen buiten te doen, omdat de waarden die eruit komen dan meestal realistischer zijn. En de tijd wat sneller gaat :P

Maar om nu te zeggen dat een FTP-test vervelender is dan over/unders of threshold... Neuh... allen doen pijn (maar allen geven ook wel een voldaan gevoel als het eenmaal achter de rug is :P )

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:12
@Prulleman net resultaat! :) Welk blok ga je doen?

20 min test wil ik in de kerstvakantie ook eens proberen, vooralsnog ook alleen de ramp-up gedaan. Pacen lijkt me wel lastig, met name de eerste 10 a 15 minuten... je wilt het onderste uit de kan halen (als het ware), maar ook nog de eindstreep halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
MrBarBarian schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:44:
Hoe regelmatig wil je de test gaan doen?

Ik heb altijd de voorkeur om deze testen buiten te doen, omdat de waarden die eruit komen dan meestal realistischer zijn. En de tijd wat sneller gaat :P

Maar om nu te zeggen dat een FTP-test vervelender is dan over/unders of threshold... Neuh... allen doen pijn (maar allen geven ook wel een voldaan gevoel als het eenmaal achter de rug is :P )
~elke 6 weken, start van een TR blok. En ik gebruik de waarde eigenlijk alleen voor het schalen van TR indoor workouts (buiten helaas geen power). Als ik graag een (te) hoge waarde wilde houden, was ik wel bij de ramptest gebleven ;)

Wellicht kom ik buiten ook hoger, maar ik denk dat de workouts nu beter geschaald worden (en dus effectiever zijn). Maar we gaan het zien

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
RR46 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:51:
@Prulleman net resultaat! :) Welk blok ga je doen?

20 min test wil ik in de kerstvakantie ook eens proberen, vooralsnog ook alleen de ramp-up gedaan. Pacen lijkt me wel lastig, met name de eerste 10 a 15 minuten... je wilt het onderste uit de kan halen (als het ware), maar ook nog de eindstreep halen...
Ga nu Sweet spot base 2 in. Leuke workouts :P

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

kijk ik net even of mijn concurrenten meedoen, zie ik dat de route gewijzigd is naar 4x Innsbruckring. Voor de A en B 5x die ronde.
Dit is wel mijn favoriete rondje om te rijden. Lekker vlak met 1 goede KORTE klim erin.
Zullen zien hoe het gaat vanavond, voel in mijn linkerkuit af en toe nog een spier wat trekken. Hopelijk geen kramp vanavond ;)

Dan misschien als laatste race de bologna time trial??
Had deze vanavond ook prima gevonden. Mooi met een minuut of 20 klaar ipv een uur afzien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
@Prulleman een mooi resultaat volgens mij.

Als je een trainingsplan van Trainerroad doet, komt er regelmatig een Ramptest voorbij, ik heb er over 2 weken weer een zag ik.
Pagina: 1 ... 62 ... 161 Laatste