Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 61 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:11
Sport_Life schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:59:
Nog een vraagje, mijn HRM meter heeft ANT+ en geen BT. De Tacx is wel via BT aangesloten en dat werkt prima.
Kan ik met zo'n USB ANT+ stick de HRM meter koppelen of moet ik zo'n duurdere versie van Tacx hebben? Afstand tot laptop is <50cm.
https://www.amazon.nl/ADD...id=pla-917164280562&psc=1

Alternatief is een BT HRM meter, maar dat is ook weer zonde
In eerste instantie had ik ook een goedkope dongle gekocht voor mijn Wahoo Kickr core en Garmin horloge. Echter de ene na de andere ant+ dropout! Mega irritant als je de longen uit je lijf aan het trappen bent en je avatar stapt af omdat er geen power doorkomt....

Sinds ik een Wahoo ant+ dongle gebruik geen dropouts meer gezien. Die paar tientjes scheelt je mogelijk een flinke frustratie 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 13:29
Vrijdag eindelijk mijn Wahoo Kickr Core ontvangen :9~

Nog even wachten op een casetteafnemer vooraleer ik alles kan monteren, maar ik heb toch een vraag ivm de steekas.

Ik heb een Trek Emonda ALR 5 Disc (2019) met een 12mm (12x142 afgaande op de specs van de 2020 versie) steekas. Afgaande op onderstaande betekent dit dat ik de "quick release skewer" die is bijgeleverd niet zal nodig hebben?

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/0954facdcece0f5cdd3d9123de145226.png

Dus adapter C en D, en daardoor de steekas van mijn "echte" ( :P) fiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 20:39

Fisico

by Fabian

Yep, alle onderdelen van de quick release eraf en die weer in elkaar zetten en in het zakje opbergen, want je weet nooit wat de toekomst brengt. Waarschijnlijk een power v5 en dan moet je deze toch weer kwijt ;)

Adapter D kan op twee manieren en dan zie je snel zat. Zowel adapter C als D er goed inzetten want ze klikken niet vast of iets dergelijks en dan versnelling op kleinste tandwielachter, wieler eruit, fiets erop laten zakken en dan de as er door. Dat moet echt soepel gaan en als dat niet het geval is dan zit er iets scheef.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03
Never mind, verkeerde topic 8)7

[ Voor 94% gewijzigd door Mistraller op 07-12-2020 08:50 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 19:12
Indoor met google maps ofzo ?;)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Michaelg schreef op maandag 7 december 2020 @ 07:23:
[...]

Indoor met google maps ofzo ?;)
fixed that...lol

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Weet iemand of het mogelijk is om RGT screen buiten de Windows Store om te downloaden?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:25
Vandaag stond in de TrainerRoadagenda een ramp test gepland. Resultaat: FTP = 236W (=3,37W/kg), dit was 235W**. Enkel kijkend naar de FTP-waardes is er zo goed als geen verschil ten opzichte van 6 weken terug maar gevoelsmatig gingen de laatste paar trainingen wel steeds beter. :)

Kleine terugblik op 6 weken TrainerRoad. De intervallen van een uur vind ik tot nu toe goed te doen in combinatie met wat muziek. Anderhalf uur intervallen is al redelijk aftellen. Maar de aerobic endurance ritjes (Pettit, Brass Town, Bald Knob) van afgelopen week zijn wel echt saai. Door tijdsgebrek/andere prioriteiten (hardlopen O-)) heb ik enkel de workout van anderhalf uur gedaan en dat was na 50 minuten al saai... In plaats daarvan gister een buitenrit gedaan. Over de opbouw van de TrainerRoad workouts ben ik dus positief en mijn doel is dan ook dit tot de lente vol te houden.

**De vorige ramptest heb ik gedaan met de Tacx-training app. Deze ramp test gebeurd in stappen van 25W per minuut en de Ramp Test van TrainerRoad in stappen van 14W per minuut. Dus de vorige keer reed ik maar +/- 4 minuten boven FTP en nu 6 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb net met Zwift 8 (x2) rondjes gesprint, best wel heftig. Hartslag natuurlijk weer gelijk in t rood.
Ik zat wel in een groepje gelijk qua niveau, dat was wel leuk.

Krijg alleen Hartslag meter niet verbonden. Heb 2 hrm meters, een BT en een ANT+, krijg ze beide niet met telefoon (Samsung s20 ANT) of laptop (BT) geconnect.

Tips?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Laatst online: 22:53
Is er geen Zwift NL race morgen? Moet toch ergens motivatie voor vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:54
Sport_Life schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:27:
Heb net met Zwift 8 (x2) rondjes gesprint, best wel heftig. Hartslag natuurlijk weer gelijk in t rood.
Ik zat wel in een groepje gelijk qua niveau, dat was wel leuk.

Krijg alleen Hartslag meter niet verbonden. Heb 2 hrm meters, een BT en een ANT+, krijg ze beide niet met telefoon (Samsung s20 ANT) of laptop (BT) geconnect.

Tips?
Doen de HRM's het wel met andere devices? Op je telefoon zouden beide moeten werken dus test ook je BT strap eens op je telefoon.
Let bij BT op dat (de meeste) maar met 1 device tegelijk kunnen koppelen (er zijn wel uitzonderingen, zoals een nieuwe TICKR, die kan 3 B connecties tegelijk). Als je BT HRM al een actieve connectie heeft met bv je garmin of wahoo, dan ga je hem niet vinden met je telefoon of laptop.
Voor ANT+ is dat niet van toepassing, een ANT+ signaal wordt gewoon met een uniek ID de lucht in geslingerd en elk device kan dat ID opslaan als "bekend" en op die manier weergeven indien beschikbaar.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 09:01

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

bal130 schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:10:
Vandaag stond in de TrainerRoadagenda een ramp test gepland. Resultaat: FTP = 236W (=3,37W/kg), dit was 235W**. Enkel kijkend naar de FTP-waardes is er zo goed als geen verschil ten opzichte van 6 weken terug maar gevoelsmatig gingen de laatste paar trainingen wel steeds beter. :)

Kleine terugblik op 6 weken TrainerRoad. De intervallen van een uur vind ik tot nu toe goed te doen in combinatie met wat muziek. Anderhalf uur intervallen is al redelijk aftellen. Maar de aerobic endurance ritjes (Pettit, Brass Town, Bald Knob) van afgelopen week zijn wel echt saai. Door tijdsgebrek/andere prioriteiten (hardlopen O-)) heb ik enkel de workout van anderhalf uur gedaan en dat was na 50 minuten al saai... In plaats daarvan gister een buitenrit gedaan. Over de opbouw van de TrainerRoad workouts ben ik dus positief en mijn doel is dan ook dit tot de lente vol te houden.

**De vorige ramptest heb ik gedaan met de Tacx-training app. Deze ramp test gebeurd in stappen van 25W per minuut en de Ramp Test van TrainerRoad in stappen van 14W per minuut. Dus de vorige keer reed ik maar +/- 4 minuten boven FTP en nu 6 minuten.
mijn FTP was in de eerste 6 weken ook niet gestegen (zelfs lager geworden volgens de ramp-test) terwijl ik merkbaar sterker geworden ben...ik heb hem toen handmatig iets hoger gezet en kan nu mijn trainingen gewoon "goed" volbrengen...het doet wel pijn maar het is te doen...volgens mij heb ik over 3 weken weer een ramp-test en ondanks dat het maar een getalletje is hoop ik dat hij dan wel gestegen is haha

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-10 13:35
@Nutterd en @bal130

Voor mij eigenlijk een soortgelijk verhaal, ben qua FTP 6 watt omhoog gegaan. Maar ik moet wel zeggen dat ik ongeveer een week voor de FTP flink verkouden en grieperig ben geweest.

Ik merk ook dat ik door trainerroad wel echt sterker wordt, de trainingen worden intensiever en ik merk dat ik voldaan afstap. Afgelopen week met een aantal mannen buiten getraind en voor mijn gevoel ben ik wel echt fitter geworden.

Toch blijf ik van mening dat Trainerroad wel iets interactiever mag/kan zijn. Volgens mij is het na Zwift het 2e platform qua populariteit. Dan zou je toch wel iets meer actie mogen verwachten wanneer je aan het trainen bent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

pier87 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:00:
@Nutterd en @bal130

Voor mij eigenlijk een soortgelijk verhaal, ben qua FTP 6 watt omhoog gegaan. Maar ik moet wel zeggen dat ik ongeveer een week voor de FTP flink verkouden en grieperig ben geweest.

Ik merk ook dat ik door trainerroad wel echt sterker wordt, de trainingen worden intensiever en ik merk dat ik voldaan afstap. Afgelopen week met een aantal mannen buiten getraind en voor mijn gevoel ben ik wel echt fitter geworden.

Toch blijf ik van mening dat Trainerroad wel iets interactiever mag/kan zijn. Volgens mij is het na Zwift het 2e platform qua populariteit. Dan zou je toch wel iets meer actie mogen verwachten wanneer je aan het trainen bent.
ja precies! het gevoel als je klaar bent is heerlijk...maar tijdens de trainingen ben ik alleen maar aan het klokkijken en afzien dit in tegenstelling tot Zwift wat gewoon heel erg leuk is om te doen. ik blijf nu trainerroad gewoon op "karakter" doen zodat ik hopenlijk op een (voor mij) acceptabel niveau kom en volgende winter ga ik lekker Zwiften.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
@Nutterd Klopt, maar het enige wat ik dan leuk vind aan Zwift zijn de wedstrijdjes. Een beetje in die virtuele wereld rondfietsen is niet mijn ding.

Het mooie aan trainerroad is ook de gedachte erachter, het doel om echt beter te worden.

Ik kijk gelukkig niet alleen naar een schermpje, maar kijk wat netflix of als het echt pittig wordt luister ik wat opzwepende muziek :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

pier87 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:12:
@Nutterd Klopt, maar het enige wat ik dan leuk vind aan Zwift zijn de wedstrijdjes. Een beetje in die virtuele wereld rondfietsen is niet mijn ding.

Het mooie aan trainerroad is ook de gedachte erachter, het doel om echt beter te worden.

Ik kijk gelukkig niet alleen naar een schermpje, maar kijk wat netflix of als het echt pittig wordt luister ik wat opzwepende muziek :D
ik vind zelf de groeps ritten ook wel leuk, ondanks dat ik de chat niet gebruik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:20

Kluus

Gang is alles

Ik ben hier al eerder over begonnen (dus bij voorbaat sorry) maar vraag het me toch nog steeds af hoe die gedachte achter trainerroad er dan zo op gericht is om beter te worden. Want je rust volgens mij op twee stoelen:

- Structured training (zoals in ieder geval de plannen in Zwift) zijn niet optimaal om dat ze niet persoonlijk zijn. Hier ben ik het 100% mee eens. Niet-gepersonaliseerde trainingsplannen werken alleen als je ze tot de letter volgt, geen ritten tussendoor doet, en dan nog is het discutabel omdat de ene persoon waarschijnlijk beter bepaalde load verwerkt als de andere.
- Trainerroad (en correct me if I'm wrong) stoelt in principe ook op niet-gepersonaliseerde trainingsplannen en heeft dus in de basis hetzelfde probleem. Wat trainerroad wél beter doet is dat gebruikers zelf hun load kunnen bepalen en aanpassingen kunnen doen.

Maar wat ik me dan dus bij punt twee af vraag is in hoeverre de "wetenschap" er achter dan nog wel klopt? Kan je dan niet net zo goed zelf zorgen dat je voldoende afwisseling hebt tussen anearobe en drempel trainingen (afhankelijk van wat je trainingsdoel is) met voldoende aerobe (duur/herstel) ritten ertussen?

Ik ben het dus wel redelijk eens met dit al eerder aangehaalde filmpje: YouTube: The Problem with Zwift Workouts and Training Plans maar behalve het punt dat sommige workouts in Zwift echt een ratjetoe van zones zijn (maar die haal je er dus makkelijk tussenuit als je je eigen plan maakt) gaan zijn andere punten ook op voor trainerroad voor zo ver ik kan zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 15:37

Crazy D

I think we should take a look.

Kluus schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:48:
Ik ben hier al eerder over begonnen (dus bij voorbaat sorry) maar vraag het me toch nog steeds af hoe die gedachte achter trainerroad er dan zo op gericht is om beter te worden. Want je rust volgens mij op twee stoelen:

- Structured training (zoals in ieder geval de plannen in Zwift) zijn niet optimaal om dat ze niet persoonlijk zijn. Hier ben ik het 100% mee eens. Niet-gepersonaliseerde trainingsplannen werken alleen als je ze tot de letter volgt, geen ritten tussendoor doet, en dan nog is het discutabel omdat de ene persoon waarschijnlijk beter bepaalde load verwerkt als de andere.
- Trainerroad (en correct me if I'm wrong) stoelt in principe ook op niet-gepersonaliseerde trainingsplannen en heeft dus in de basis hetzelfde probleem. Wat trainerroad wél beter doet is dat gebruikers zelf hun load kunnen bepalen en aanpassingen kunnen doen.

Maar wat ik me dan dus bij punt twee af vraag is in hoeverre de "wetenschap" er achter dan nog wel klopt? Kan je dan niet net zo goed zelf zorgen dat je voldoende afwisseling hebt tussen anearobe en drempel trainingen (afhankelijk van wat je trainingsdoel is) met voldoende aerobe (duur/herstel) ritten ertussen?

Ik ben het dus wel redelijk eens met dit filmpje: YouTube: The Problem with Zwift Workouts and Training Plans maar behalve het punt dat sommige workouts in Zwift echt een ratjetoe van zones zijn (maar die haal je er dus makkelijk tussenuit als je je eigen plan maakt) gaan zijn andere punten ook op voor trainerroad voor zo ver ik kan zien.
De wetenschap achter de TR trainingen klopt, alleen die hoeft niet voor jou te kloppen.... Ik denk eigenlijk dat als je een TR schema strikt volgt, dat dat beter is dan wanneer je de Zwift trainingsplans strikt volgt, ik heb wel het idee dat er bij TR beter over na is gedacht. Maar in principe geldt voor elk schema (ook als je personal coacht die voor je opstelt): je moet je er aan houden. Als je je er niet aan houdt, heeft het niet het gewenste effect. Alleen een coach zal (afhankelijk van de overeenkomst met je coach) elke x-periode wel je resultaat bekijken en je schema aanpassen. En als jij een keer zin hebt om een rondje IJsselmeer op zondag en je geeft dat op tijd aan, zal hij op de maandag na die rit niet meteen een loeizware training maken, iets wat bij TR en Zwift natuurlijk wel in je schema zou kunnen staan.

Een groot voordeel van een (goed) schema volgen is wel dat je ook gedwongen wordt eens rustiger aan te doen, iets dat mensen uit zichzelf niet zo vaak doen. En ook rustig genoeg rijden. De meesten rijden als ze voor hun gevoel rustig aan doen, alsnog heel hoog in zone 1 of in zone 2.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
Kluus schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:48:
Ik denk dat als je goed snapt hoe een trainingsschema is opgebouwd en hoe je zelf reageert op bepaalde zones, dat je dan prima zelf een schema kunt maken en deze kunt bijhouden. Zo ga ik mijn base fase iets anders indelen dit jaar om te experimenteren hoe ik daar op reageer.

Het probleem is dat het erg lastig is om gedurende een lang seizoen (12 weken base, 8 weken build en 8 weken specialty) de load dusdanig op te bouwen om op het juiste moment te pieken. Ik denk dat veel gebruikers hier zelf ook niet over willen nadenken. Die willen gewoon een datum invoeren van hun event, en de software doet de rest.

Daarnaast hebben zij natuurlijk bijzonder veel data om te zien of mensen progressie boeken, welke workouts niet meer dan 90% compliance hebben etc. En zullen de plans dan ook voor het grotendeel van de gebruikers doeltreffend zijn. De overige mensen hebben wellicht meer baat bij echt een persoonlijke coach. Maar ja dat kost natuurlijk wel meer dan 15$ per maand :)

Daarnaast heeft de CEO ook al laten doorschemeren dat ze druk bezig zijn met AI in hun training plans. Ben benieuwd wat ze daarmee nog kunnen gaan doen. Tot die tijd steun ik ze graag :)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Crazy D schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:54:
[...]

De wetenschap achter de TR trainingen klopt, alleen die hoeft niet voor jou te kloppen.... Ik denk eigenlijk dat als je een TR schema strikt volgt, dat dat beter is dan wanneer je de Zwift trainingsplans strikt volgt, ik heb wel het idee dat er bij TR beter over na is gedacht. Maar in principe geldt voor elk schema (ook als je personal coacht die voor je opstelt): je moet je er aan houden. Als je je er niet aan houdt, heeft het niet het gewenste effect. Alleen een coach zal (afhankelijk van de overeenkomst met je coach) elke x-periode wel je resultaat bekijken en je schema aanpassen. En als jij een keer zin hebt om een rondje IJsselmeer op zondag en je geeft dat op tijd aan, zal hij op de maandag na die rit niet meteen een loeizware training maken, iets wat bij TR en Zwift natuurlijk wel in je schema zou kunnen staan.

Een groot voordeel van een (goed) schema volgen is wel dat je ook gedwongen wordt eens rustiger aan te doen, iets dat mensen uit zichzelf niet zo vaak doen. En ook rustig genoeg rijden. De meesten rijden als ze voor hun gevoel rustig aan doen, alsnog heel hoog in zone 1 of in zone 2.
Dit is precies waarom ik niet het maximale eruit haal...buiten heeft voor mij voorrang op de trainingen omdat ik heel graag beter en sneller wil worden maar vooral plezier wil hebben en hierdoor doe ik mijn trainingen natuurlijk niet 100%. bijvoorbeeld morgen en donderdag zou ik eigenlijk 2 trainingen hebben op trainerroad maar ik probeer in de middag vrij te pakken omdat ik graag de MTB routes in Nijmegen en omstreken wil doen (nu kan het nog :+ ) dan skip ik die trainingen en lig ik er inmiddels al 3 achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:00:
Het probleem is dat het erg lastig is om gedurende een lang seizoen (12 weken base, 8 weken build en 8 weken specialty) de load dusdanig op te bouwen om op het juiste moment te pieken. Ik denk dat veel gebruikers hier zelf ook niet over willen nadenken. Die willen gewoon een datum invoeren van hun event, en de software doet de rest.
Hierin ligt voor mij persoonlijk ook juist een van de problemen (misschien wel het grootste probleem) met trainingsplannen: Ik wil ieder weekend knallen op klimmetjes of lange ritten met een leuk tempo of met de MTB en daarbij kan het in het voorjaar zomaar gebeuren dat we ineens een mooie rit in Limburg gaan maken als het weer mee zit bijvoorbeeld. En dan doe ik door de weeks nog graag wat Zwift wedstrijdjes (en in het seizoen trainingswedstrijdjes op de weg). Dat is voor mij de lol van het fietsen, niet trainen an sich.

Ik wil dus gewoon tijdens het hele seizoen zo goed mogelijk zijn. De balans bewaar ik door tussen de intensieve ritten door voldoende herstelritten te plannen (en het lukt me wel om dan echt rustig aan te doen, ook daar kan ik van genieten). Tot nu toe werkt dat stramien eigenlijk wel goed voor mij.

Ik zou denk ik niet op voorhand een paar datums kunnen invullen waarop ik wil pieken. OK, er staan ieder jaar wel een of twee cyclo's in mijn agenda (onder voorbehoud van covid-19 ;)), maar ik wil daar niet de rest van mijn fiets-jaar door laten bepalen, het blijft wel een hobby die het hele jaar leuk moet zijn voor mij, dan hou ik het vol.

Maar misschien ben ik gewoon niet de doelgroep dan, lukt het jullie wel goed om de momenten er uit te pikken waarop je wil pieken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
Kluus schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:23:
[...]

Hierin ligt voor mij persoonlijk ook juist een van de problemen (misschien wel het grootste probleem) met trainingsplannen: Ik wil ieder weekend knallen op klimmetjes of lange ritten met een leuk tempo, het liefst met een paar maten, en daarbij kan het in het voorjaar zomaar gebeuren dat we ineens een mooie rit in Limburg gaan maken als het weer mee zit bijvoorbeeld. En dan doe ik door de weeks nog graag wat Zwift wedstrijdjes (en in het seizoen trainingswedstrijdjes op de weg). Ik wil dus gewoon tijdens het hele seizoen zo goed mogelijk zijn. De balans bewaar ik door tussen de intensieve ritten door voldoende herstelritten te plannen (en het lukt me wel om dan echt rustig aan te doen, ook daar kan ik van genieten). Tot nu toe werkt dat stramien eigenlijk wel goed voor mij.

Ik zou denk ik niet op voorhand een paar datums kunnen invullen waarop ik wil pieken. OK, er staan ieder jaar wel een of twee cyclo's in mijn agenda, maar ik wil daar niet de rest van mijn fiets-jaar door laten bepalen, het blijft wel een hobby die het hele jaar leuk moet zijn voor mij, dan hou ik het vol.

Misschien ben ik gewoon niet de doelgroep dan, lukt het jullie wel goed om dé momenten er uit te pikken waarop je wil pieken?
Hmmm niet helemaal aangezien ik nog geen events heb gereden en of wedstrijden rij.
Mijn voornaamste doel van gericht trainen is kijken en ervaren hoe ver ik mijn lichaam kan krijgen.
Dus ik wil de sterkste/snelste versie van mijzelf worden. En ik denk ook wel dat je van een bepaald hout gesneden moeten zijn om tot de doelgroep van TR te vallen (lees; een tikkeltje gestoord?). Het vergt behoorlijk veel discipline en je moet er wel andere leuke zaken voor laten. Zo vind ik het bijvoorbeeld nu heerlijk om PR's te rijden op de MTB. Of helemaal stuk te gaan gedurende de Zwift races om weer wat power pr's te rijden. Niet eens voor de competitie met andere, maar puur om mijzelf tot het uiterste te drijven. Maar ik weet ook dat ik dat niet een heel jaar kan/wil doen, omdat er andere wegen zijn die effectiever zijn :).
Ik haal hier enorm veel plezier uit, maar kan mij goed voorstellen dat andere mensen alleen maar zien: jezus gast, je zit 8 uur per week binnen op de fiets voor wat? ^^

Als volgend jaar het toe laat, wil ik gaan meerijden met de lokale donderdag avond competitie. Het lijkt mij enorm leuk, maar geen idee of dat in praktijk ook echt zo is. Mijn 2021 planning heb ik in ieder geval wel daarop aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:31:
[...]

Hmmm niet helemaal aangezien ik nog geen events heb gereden en of wedstrijden rij.
Mijn voornaamste doel van gericht trainen is kijken en ervaren hoe ver ik mijn lichaam kan krijgen.
Dus ik wil de sterkste/snelste versie van mijzelf worden. En ik denk ook wel dat je van een bepaald hout gesneden moeten zijn om tot de doelgroep van TR te vallen (lees; een tikkeltje gestoord?). Het vergt behoorlijk veel discipline en je moet er wel andere leuke zaken voor laten. Zo vind ik het bijvoorbeeld nu heerlijk om PR's te rijden op de MTB. Of helemaal stuk te gaan gedurende de Zwift races om weer wat power pr's te rijden. Niet eens voor de competitie met andere, maar puur om mijzelf tot het uiterste te drijven. Maar ik weet ook dat ik dat niet een heel jaar kan/wil doen, omdat er andere wegen zijn die effectiever zijn :).
Ik haal hier enorm veel plezier uit, maar kan mij goed voorstellen dat andere mensen alleen maar zien: jezus gast, je zit 8 uur per week binnen op de fiets voor wat? ^^

Als volgend jaar het toe laat, wil ik gaan meerijden met de lokale donderdag avond competitie. Het lijkt mij enorm leuk, maar geen idee of dat in praktijk ook echt zo is. Mijn 2021 planning heb ik in ieder geval wel daarop aangepast.
Even vooropgesteld dat ik dat helemaal niet gestoord vind hoor ;). Alleen die PRs rijden op de MTB, Zwift Races/Trainingswedstrijden/donderdag avond competitie (even op een hoop, want dat vervangt elkaar afhankelijk van het moment in het seizoen in mijn geval) zijn precies de leuke dingen die ik er volgens mij voor zou moeten laten als ik tegelijkertijd de wetenschap achter een trainingsprogramma zou willen laten werken.

Even off-topic over buiten fietsen O-) : welke donderdag avond competitie wil je gaan mee doen? Ik heb afgelopen jaar meegedaan met die in Grave en die wil ik komend seizoen ook weer mee gaan doen (indien mogelijk). Maar dat is voor jou denk ik niet meer "lokaal"? Ik vind dat in ieder geval ook erg vet om te doen. Geen probleem om 50 rondjes op een geestdodend industrie terrein te racen zolang het koers is :).

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 08-12-2020 10:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
Dit jaar was natuurlijk flink klote qua events, maar ik had de Cimes des Waimes (MTB marathon in de Ardennen) in mei op de kalender gezet en daarna de 6 uur van 't Zand in september, beide helaas gecancelled. Voor volgend jaar staat nu weer de Cimes des Waimes op de planning.

Ik merk wel dat het per blok verschilt hoe het te combineren is met buiten fietsen. Ik heb er tot nu toe bewust voor gekozen om low volume (3,5 uur per week) omdat dit nog wel te combineren is met wat buiten ritten. mijn gemiddelde in 2020 staat op ~ 5 uur per week. (Veel lange ritten doe ik niet).
Tijdens base blokken heb ik genoeg over voor wat intensievere buiten ritten, zonder dat dit negatieve invloed heeft op de workouts. TIjdens build blokken is dat een ander verhaal, die zitten wat meer tegen de limiet. Daar is de opbouw in workouts ook kritischer, als je daar gaat skippen kom je ook in de problemen.

Ik denk dat de grootste winst bij TR te halen is in het automatisch tunen van de intensiteit als je je niet helemaal aan het plan kan houden (dat is dan ook de AI waar @Michaelg het over heeft).

En inderdaad, je moet een beetje data driven en nerdy zijn om TR te kunnen waarderen (denk ik :X B) )

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:25
@Kluus Ik heb ook geen specifiek doel waar ik naartoe train. Het is meer om de vorm in de winter vast te houden/beter te worden. Dat lukt denk ik beter door een workout schema (al dan niet volledig) te volgen in plaats van 's avonds te gamen/Netflixen. :+

Wat @Prulleman aangeeft kan ik ook wel beamen, ik vind het net zo leuk om na de workout de cijfertjes van de workout te analyseren. Ik ben dan ook de enige van mijn fietsmaatjes die met HR-band, cadans- en snelheidssensor buiten fietst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Kluus schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:41:
[...]

Even vooropgesteld dat ik dat helemaal niet gestoord vind hoor ;). Alleen die PRs rijden op de MTB, Zwift Races/Trainingswedstrijden/donderdag avond competitie (even op een hoop, want dat vervangt elkaar afhankelijk van het moment in het seizoen in mijn geval) zijn precies de leuke dingen die ik er volgens mij voor zou moeten laten als ik tegelijkertijd de "wetenschap" achter een trainingsprogramma zou willen laten werken.

Even off-topic over buiten fietsen O-) : welke donderdag avond competitie wil je gaan mee doen? Ik heb afgelopen jaar meegedaan met die in Grave en die wil ik komend seizoen ook weer mee gaan doen (indien mogelijk). Maar dat is voor jou denk ik net niet meer "lokaal"?
Ja ik snap je heel goed hoor :) Ik merkte aan het eind van de 28 weken ook wel echt dat ik even toe was aan beetje freewheelen. Even geen structuur en even genieten van me fitness :). Deze 8 weken gebruik ik dan ook echt even om lekker aan te kloten. Vanaf 4 januari gaat echter de knop weer om en zal ik weer proberen tot aan start van de competitie 100% score te halen :).

Ik wil trouwens de DAC in Doetinchem gaan rijden. Is een trainingsserie waarbij het dus ook geoorloofd is om te droppen en opnieuw aan te haken. Ideaal voor mij om te starten denk ik.
Daarbij heb ik dan ook 3 verschillende doelen gesteld:
1. Wennen aan de snelheid, bochten leren nemen etc
2. Finishen in het peleton
3. Werken aan mijn sprints, want die zijn nu belabberd

Deze serie start normaal gesproken op 1 april. Vanaf dat moment heb ik dan ook mijn donderdag workouts vervangen door deze "C" events.
De rest van het schema eromheen zal exact hetzelfde blijven en piek zal dan ook gedurende het seizoen moeten zijn (begin Juli?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Prulleman schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:41:
Dit jaar was natuurlijk flink klote qua events, maar ik had de Cimes des Waimes (MTB marathon in de Ardennen) in mei op de kalender gezet en daarna de 6 uur van 't Zand in september, beide helaas gecancelled. Voor volgend jaar staat nu weer de Cimes des Waimes op de planning.

Ik merk wel dat het per blok verschilt hoe het te combineren is met buiten fietsen. Ik heb er tot nu toe bewust voor gekozen om low volume (3,5 uur per week) omdat dit nog wel te combineren is met wat buiten ritten. mijn gemiddelde in 2020 staat op ~ 5 uur per week. (Veel lange ritten doe ik niet).
Tijdens base blokken heb ik genoeg over voor wat intensievere buiten ritten, zonder dat dit negatieve invloed heeft op de workouts. TIjdens build blokken is dat een ander verhaal, die zitten wat meer tegen de limiet. Daar is de opbouw in workouts ook kritischer, als je daar gaat skippen kom je ook in de problemen.

Ik denk dat de grootste winst bij TR te halen is in het automatisch tunen van de intensiteit als je je niet helemaal aan het plan kan houden (dat is dan ook de AI waar @Michaelg het over heeft).

En inderdaad, je moet een beetje data driven en nerdy zijn om TR te kunnen waarderen (denk ik :X B) )
ook even off-topic maar je geeft aan dat je weinig lange ritten doet, hoe is dit dan te combineren met een MTB Marathon (ik neem aan dat dit wel een lange rit is) krijg je hier dan geen problemen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Michaelg ahja dat is meer in de richting voor jou ja, ik wilde zeggen dat er in Grave meerdere meedoen uit de omgeving Nijmegen, maar jij woont nog wel een aardig stukje verder weg zie ik nu.

Bij je eerste punt hoort denk ik ook leren welke positie in het peloton je moet nemen. Bijna iedereen begint door continu in de staart van het peloton te hangen, en dat is ook prima omdat de eerste paar keer niemand je kent en je zelf ook nog moet wennen, je wil jezelf waarschijnlijk niet gelijk opdringen in de groep. Maar hou er rekening mee dat je dan voortdurend aan het elastiek hangt, in ieder geval wel op zo'n kort parcours als we in Grave hadden (voor komend seizoen gingen ze op zoek naar een ruimer parcours).

Het kan zijn dat je puur vanwege die reden al moet lossen en dat het zodra je wat meer van voren weet te zitten en je snelheid beter vast kan houden in de bochten al een stuk makkelijker wordt, dat je primair MTBer bent helpt overigens al enorm bij dat laatste!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Nutterd schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:06:
[...]

ook even off-topic maar je geeft aan dat je weinig lange ritten doet, hoe is dit dan te combineren met een MTB Marathon (ik neem aan dat dit wel een lange rit is) krijg je hier dan geen problemen mee?
haha, dat is inderdaad een uitdaging, maar juist de TR workouts zijn een prima voor bereiding als je weinig tijd hebt. Uiteraard moet je af en toe wel een keer je kont en rug op de proef stellen, maar je hoeft niet wekelijks een rit van 5 uur te maken om een dat in een race te kunnen doen.

Vorig jaar heb ik de Raid des Hautes Fagnes gereden (62 km, 4,5 uur). Ik was wel kapot en had beter kunnen pacen, maar het doel was tussen de 4 en de 5 uur en dat was mooi gelukt, uiteindelijk ~200/600 gefinished, dat was zelfs nog voordat ik TrainerRoad gebruikte en voornamelijk op korte buitenritten.

Ik merk wel dat mijn duurvermogen niet optimaal is, maar mijn ramptest FTP is wel relatief hoog. Dat betekend in de praktijk dat ik misschien niet 6 uur op 75% moet rijden, maar op 65%. Maar het is ook een keuze om op deze manier je tijd (met name in de avond uren) zo nuttig mogleijk te besteden. Uiteraard zou het beter zijn om elke week 1 of 2 lange Z2 ritten te doen, maar daar heb ik de tijd simpelweg niet voor.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
@Kluus Tsja,

Jij hebt ongetwijfeld ook een punt, een echte coach kan je natuurlijk bijsturen. Dit kan bij een trainingsprogramma natuurlijk in mindere mate.

En wat je zegt over Zwift, een ratjetoe van zones.

Kijk ik ga uit van het volgende, je doet een test (FTP) hier komt een bepaalde score uit. En vervolgens zet TR een programma voor je klaar waardoor je FTP zeer waarschijnlijk toeneemt.

Natuurlijk kun je nu afvragen, maar wat is de gedachte dan? Nou in dit geval beter worden. Ik kan me er soms over verbazen dat mensen weinig tijd hebben en vervolgens een uurtje rustig gaan pedellen. Maar vervolgens verwachten dat ze beter worden. Als ik het schema van Trainerroad volg, heb ik voldoende afwisselingen in verschillende trainingszones. En wanneer je een uurtje effectief traint, heb je meer opbrengst dan een uurtje maar wat rustig fietsen.

Dit vind ik juist belangrijk, het stukje structuur. Je krijgt bijvoorbeeld 3 of meerdere trainingen per week. En deze kun je afwerken. Maar kies je ervoor om een training te skippen en bijvoorbeeld met een groepje op pad te gaan dan kun je dit ook prima in je agenda aanpassen.

Daarnaast denk ik dat -Structuur - Variatie -Consequentie het belangrijkste is om beter te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 15:37

Crazy D

I think we should take a look.

Kluus schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:23:
Maar misschien ben ik gewoon niet de doelgroep dan, lukt het jullie wel goed om de momenten er uit te pikken waarop je wil pieken?
Ik heb een paar winters een coach gehad. Doel was toen te pieken begin juni en dat was ook absoluut de periode waarin ik op mijn sterkst was. Je weet natuurlijk nooit hoe het was geweest als je gewoon maar wat had gedaan, of een willekeurig schema van TR of andere-software-naar-keuze zou hebben gebruikt (je kunt de winter immers niet overdoen...). Maar ben er dus wel van overtuigd dat een goed schema met de juiste opbouw (en ook de juiste rustweken!) absoluut ervoor kan zorgen dat je in een bepaalde periode wel op je sterkst bent. De vraag is of je er zin in hebt natuurlijk... en als je de momenten eigenlijk niet van te voren weet, kun je er met geen mogelijkheid op sturen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
@Michaelg mooi initiatief om die DAC te gaan rijden. Veel verenigingen bieden iets soortgelijks aan. Ik ken het rondje van de DAC niet. Maar vaak is het erg laagdrempelig, en wordt ook gezien als een trainingskoers.

Een goede basis voor dit soort wedstrijdjes brengt je vaak al een heel eind, daarnaast is het vast wennen aan de snelheid en het sturen in een peloton. Maar dit is gewoon een kwestie van tijd.

Als ik jou een advies mag geven, zou ik misschien al iets eerder beginnen aan de laagdrempelige wedstrijdjes (voorjaarscompetitie) deze starten vaak al in februari. Het voordeel is dat de renners net uit de winter komen, dus het verschil onderling is kleiner. Zou je bijvoorbeeld in juni pas beginnen met de DAC dan heb je vaak grote verschillen en wordt er behoorlijk doorgereden en is het dus moeilijker op aan te haken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@pier87 ja precies, het is ook absoluut geen kritiek op TR en zeker niet op TR-ers ;), maar ik vroeg me dat gewoon af omdat ik hier zelf in het verleden mee geworsteld heb (nu niet meer omdat ik inmiddels stramien heb gevonden wat bij me past).

Maar dat van geen tijd hebben en vervolgens een uurtje rustig fietsen gaat voor mij ook niet helemaal op denk ik, ik neem voldoende tijd om te fietsen (over het algemeen meer dan 10 uur per week) en daarbij zitten zeer intensieve trainingen alsook rustig peddelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:45
DutX schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:58:
Is er geen Zwift NL race morgen? Moet toch ergens motivatie voor vinden :)
Morgen gewoon om 8u lijkt me. Zitten midden in de competitie. Meende iets gezien te hebben van 49km vlak morgen. Pre-race wedstrijdverslag is daarmee ook vrij simpel: boring, laatste 2km ff aanzetten. Jacek of die Kroaat wint.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 08-12-2020 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
@Kluus in jouw geval van het uurtje fietsen gaat die vlieger op. Maar wanneer je tijd gebrek hebt en slechts rond de 5 uurtjes fietst. Kun je beter een kwalitatieve rit pakken dan een uurtje d1 ;)

Maar als je rond de 10 uren zit, kun je prima een uurtje rustig fietsen. (herstelritje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Ypuh schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:38:
[...]

Morgen gewoon om 8u lijkt me. Zitten midden in de competitie. Meende iets gezien te hebben van 49km vlak morgen. Pre-race wedstrijdverslag is daarmee ook vrij simpel: boring, laatste 2km ff aanzetten. Jacek of die Kroaat wint.
Hmm ik zie https://zwiftpower.com/events.php?zid=1319243

Niet geheel vlak parcour toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

En ook wel benieuwd wat dat stuk Jungle doet aangezien dat tegenwoordig impact heeft op je rolweerstand. Dat is ook nog wel een plek om aan te vallen misschien?

Edit: Oja en dat eerste stukje epic climb naar de Jungle toe, voor die brug is ook wel een leg snapper, daar vallen altijd gaten.

Ik zet mijn geld ook in op Jacek bij B, maar het is echt wel een zwaar parcours denk ik.

[ Voor 23% gewijzigd door Kluus op 08-12-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
Ypuh schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:38:
[...]

Zag de race er gisteren nog niet tussen, nu wel iig. Thnx voor de info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:46
Prulleman schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:41:

Daarom ben ik dus bezig met Sufferfest, die past automatisch aan binnen je schema :)

Volgende week halverwege mijn eerste 12 weken programma en een ramptest als benchmark. Ben benieuwd wat de FTP gains zijn 8). Ik denk zelf dat +10% wel haalbaar is. Voor mijn gevoel ben ik echt significant sterker dan 5 weken geleden. (Ik volg ook strength + yoga erbij)

Gisteren 15 x 1:00/r1:00 gedaan (Revolver), wat een geweldige trainingen zijn die Sufferfests. Het was even wennen t.o.v. Zwift maar werkt echt veel beter voor mij persoonlijk. Meer hardcore en op mentale kracht gefocussed.

[ Voor 32% gewijzigd door Mauritio op 08-12-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Michaelg @Kluus Inderdaad niet helemaal vlak. Die Jungle Climb kan best wel even pijn doen is mijn ervaring. Er gaan wel mensen afwaaien, maar je gaat niemand echt lossen daar. Titan's Grove is vooral storend, maar niet echt noemenswaardig verder (wel ff alert blijven en niet je benen stilhouden op de 'top').

Verder is het nog gewoon een sprintersetappe waar je uiteindelijk met een man of 15-20 aankomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
@Mauritio Dit zou ook mijn 2e keus zijn na Trainerroad. Ik ga deze winter tot en met het voorjaar met Trainerroad bezig. Mocht mijn progressie tegenvallen dan wil ik Sufferfest proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:10

Flipmo

OMG !!

Titans grove vind ik altijd wel een pittige klim. Kom daar nooit fijn boven en moet daar meestal wel lossen.
De jungle vind ik echt 8km drama.. wat een K U T stuk is dat. Net of je door de modder fietst, het schiet gewoon niet op.

Ik laat deze race maar schieten, 52 km met 570hm. Dan word het met iets cooling down zo 22:00 voordat ik van de fiets ben. Daar kan ik nu echt geen zin in maken. Heb dan na morgenavond 2 ritten gemist. Hoop dat de laatste 2 races mij meer passen. Hoop op een crit race. De andere zal wel weer een klim rit worden. Road to sky oid.

Voor de heren die wel gaan rijden, succes morgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Ga hem morgen wel rijden, maar heb eerst in de middag me maximale inspanningstest :) dus ben benieuwd hoeveel ik dan in de avond nog over heb om een race te rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:34

oNo

Mooie route "Dust in the Wind".
De route op Zwift Insider: https://zwiftinsider.com/route/dust-in-the-wind/
De race op ZP: https://zwiftpower.com/events.php?zid=1319243

Ik heb macro recorder geinstalleerd, dan kan je snel van fiets wisselen. Beginnen met de Tron bike. In de jungle bij het eerste kleine heuveltje van fiets wisselen. En dan na de jungle ergens tijdens het vals plat stuk op asfalt weer wisselen. Het moment is afhankelijk van je positie en van anderen. Bij de eerste fietswissel moet je wel met een groep in de afdaling snelheid maken. Wellicht iets voor jou Ypuh? Met je TT profiel gaat dat waarschijnlijk sneller zijn.
Wat ook helpt is om met een toetsenboard je positie goed te zien (camera "0" en met +/- en pijltjes zoomen en roteren)

Maargoed, vanavond eerst met de ZRL 2 rondjes Yorkshire. Dus ik moet nog maar zien wat er morgen nog in de benen zit. Het liefst zou ik dan lekker in het middenveld met cat C meerijden. Alleen is dat een beetje not-done (stel je trekt de boel wat uit elkaar op een heuveltje)

[ Voor 198% gewijzigd door oNo op 08-12-2020 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Je moet alsnog stoppen om van fiets te wisselen toch? Ik denk dat dat, de kopgroep bij ZNL B kennende, wel een grote gok is... Maar als het lukt kan je iedereen wel even goed pijn doen met een MTB op dat stukkie jungle alleen als dat lukt moet je daarna ook weer stoppen om terug te wisselen.

Ik denk dat de route te veel asfalt heeft om de gehele race efficient op een gravelbike te doen, of is dat ook nog een optie?

Sowieso zit er nog een flink stuk asfalt na de jungle dus iedereen krijgt denk ik voldoende tijd om te herstellen van dat stuk en als je al een lead weet op te bouwen met een offroad rig lijkt het me lastig om die voorsprong daarna vast te houden eigenlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door Kluus op 08-12-2020 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Misschien heb je hier iets aan, zo heb ik ook al eens snel van fiets gewisseld tijdens een groupride.
Je hoeft dan niet te wachten tot je stil staat namelijk :)

HOW TO SWITCH QUICKLY
Today, a bike switch can easily be done in 12-15 seconds. It involves these simple steps:

Stop pedaling
Hit “A” to bring up the pairing screen, which also applies the brakes on your rider
As your rider slows to a stop, hit “OK” to close the pairing screen, and hit “T” to bring up your garage
Select your bike, then start pedaling
Hit OK to return to the game

[ Voor 6% gewijzigd door Flipmo op 08-12-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Flipmo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:59:
Misschien heb je hier iets aan, zo heb ik ook al eens snel van fiets gewisseld tijdens een groupride.
Je hoeft dan niet te wachten tot je stil staat namelijk :)

HOW TO SWITCH QUICKLY
Today, a bike switch can easily be done in 12-15 seconds. It involves these simple steps:

Stop pedaling
Hit “A” to bring up the pairing screen, which also applies the brakes on your rider
As your rider slows to a stop, hit “OK” to close the pairing screen, and hit “T” to bring up your garage
Select your bike, then start pedaling
Hit OK to return to the game
Ah, kijk dat scheelt al weer.

Dit is echter wel het punt waarop ik het een beetje te veel gedoe vind worden, ik vind het sowieso nogal matig van Zwift dat ze die stukjes "onverhard" Watopia hebben aangepast met rolweerstand. Ik vond die jungle al een saai stuk en nu is het al helemaal een "moetje" geworden voor het bereiken van de Alpe en voor sommige routes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:52
Kluus schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:41:
[...]

Even vooropgesteld dat ik dat helemaal niet gestoord vind hoor ;). Alleen die PRs rijden op de MTB, Zwift Races/Trainingswedstrijden/donderdag avond competitie (even op een hoop, want dat vervangt elkaar afhankelijk van het moment in het seizoen in mijn geval) zijn precies de leuke dingen die ik er volgens mij voor zou moeten laten als ik tegelijkertijd de wetenschap achter een trainingsprogramma zou willen laten werken.
Ik lees hier ook een deel intrinsieke versus extrensieke motivatie. Voor mensen die gewoon voor zichzelf fitter willen worden, of dit jaar de beste versie van zichzelf worden, zijn tools als TR en Sufferfest relatief veel geschikter dan mensen die vooral hun motivatie halen uit de mensen om zich heen, of dat nou group rides, competitie of Strava kubussen zijn.
The Sufferfest speelt daar ook nog op in met mental training, waarin je je eigen mount sufferlandria definieert (een lastig doel) en er naar toe werkt om die vanuit intrinsieke motivatie zo hard mogelijk op te rijden. Bijvoorbeeld een seizoensdoel zoals de Marmotte of een doel zoals fit worden of stoppen met drinken.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

MrAngry schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:37:
[...]

Ik lees hier ook een deel intrinsieke versus extrensieke motivatie. Voor mensen die gewoon voor zichzelf fitter willen worden, of dit jaar de beste versie van zichzelf worden, zijn tools als TR en Sufferfest relatief veel geschikter dan mensen die vooral hun motivatie halen uit de mensen om zich heen, of dat nou group rides, competitie of Strava kubussen zijn.
Ik herken die worsteling ergens wel. Ik probeer buiten lekker te fietsen en daar trainingselementen in te stoppen. Met de club op zaterdag heeft het altijd een trainingsdoel, maar natuurlijk ook iets sociaals. En het is fijn om daar toch als eerste boven op die heuvel te zijn. Dat is een extra prikkel die ik in de training altijd lastig vind. Ik merk het met hardlopen ook, het gaat hard maar toch net even harder als er aan de overkant ook iemand rent.

Aan de andere kant rij ik in Zwift nu eigenlijk alleen maar trainingprogramma's en kies ik per keer een beetje wat ik leuk vind. Als ik dat toch doe zonder interactie dan in TR een betere tool. Gewoon die ftp met 0,3 punten omhoog als doel en blind daarvoor gaan. Ik zit daar nog wel met hoe ik hardlopen daar weer in verwerkt, maar dat ga ik vanaf volgende week eens uitvinden.

Dan is straks de vraag of Zwift 15 euro per maand waard is voor af en toe een training met de club en wellicht eens een wedstrijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
@Fisico Dat vind ik dan wel weer mooi aan Zwift, je kunt het makkelijk pauzeren of stop zetten. Toen ik Zwift nog gebruikte liet ik het eigenlijk gewoon doorlopen. Als het eens een regenachtige week was, of een dag waarin ik intervaltraining had geplant maar het geen weer was om buiten te trainen. Ging ik thuis los met Zwift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Flipmo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:32:
Ik laat deze race maar schieten, 52 km met 570hm. Dan word het met iets cooling down zo 22:00 voordat ik van de fiets ben. Daar kan ik nu echt geen zin in maken. Heb dan na morgenavond 2 ritten gemist. Hoop dat de laatste 2 races mij meer passen. Hoop op een crit race. De andere zal wel weer een klim rit worden. Road to sky oid.

Voor de heren die wel gaan rijden, succes morgen!
Er komt nog een klimtijdrit (Bologna?)

@oNo Ik vind zo'n fietswissel wel een groot risico. Je hebt met een MTB geen draft toch? Dus dan moet je het hele gravel stuk sowieso alleen fietsen. In een ideaal scenario pak je (als enige?) een minuut, maar dan betekent het ook dat je daarna nog 20km solo voor het peloton uit moet blijven rijden en dan is een minuut niet zoveel.

Als ik het parcours goed kende zou ik het kunnen overwegen. Nu ga ik vooral even de kat uit de boom kijken (en of iemand anders met een fietswissel wel succes is). Zou in principe wel in staat moeten zijn om bij de eerste 10-15 te blijven tot de eindsprint.

Verder met een vlakke laatste 22km valt er voor mij weinig te halen. Die laatste keer Titan's Grove zal ik niet de enige zijn die voluit gaat en daar wordt geen verschil meer gemaakt t.o.v. Jungle Climb. Het enige wat ik kan doen is na dat laatste pukkeltje vol doortrekken en zo m'n eigen sprint om zeep helpen maar dan finish je wel in de top-10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Ypuh volgens mij kunnen ze wel draften maar als je een fietswissel doet en vervolgens midden in de groep blijft zitten draften gaat het nut van die wissel een beetje teniet (ja, je kan even wat rustiger aan doen, maar je verspilt ook energie doordat je waarschijnlijk toch twee keer een gaatje dicht moet poefen).

Als je het snelheidsvoordeel van de MTB gebruikt en je rijdt weg bij de groep of gaat op kop zeulen om klappen uit te delen heb je dus geen draft ;).

Zwiftinsider heeft het ook al eens getest met double draft en kwam tot de conclusie dat door double draft de groep nog sneller gaat waardoor het voordeel (in solo) nog minder wordt en het geen zin meer heeft: https://zwiftinsider.com/mtb-vs-double-draft/.

Als iedereen gaat swappen behalve jij is het natuurlijk een ander verhaal :).

Edit: Iedereen die dit test op die Zwiftinsider (en ook Eric Schlange zelf) doet dit tijdens massa events zoals zFondo's, waar ze ook nog ergens halverwege rijden, hierbij kunnen ze de MTB gebruiken om de sprong naar een andere groep te maken. In een situatie zoals vanavond zit je waarschijnlijk al in de eerste groep bij aankomst in de Jungle dus heeft dit nog minder zin.

[ Voor 23% gewijzigd door Kluus op 09-12-2020 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo

oNo

Dit rit van vanavond is geen dubbeldraft maar gewone draft.
Edit: Inderdaad, de groep is te klein om er voordeel uit te halen.

Wat ik bedoel met de fietswissel. Het heeft zin als je aan het begin van de jungle loop kan wisselen en met een groepje mee kan draften naar beneden. Dan met de klim kan je terug komen (misshien) Ik zou zelf de fietswissel niet doen om weg te rijden, maar vooral om met minder energie afstand af te leggen. Als je dan weer vroeg terug bent bij de groep kan je eventueel de anderen een beetje pijn doen.

Maar, Zwift heeft er wel voor gezorgd dat een fietswissel geen no-brainer meer is. Wel is het leuk als tactische afweging. Dat maakt het IMHO wel interessant. Je kan ook gewoon aanhaken en aan het einde sprinten met de usual suspects.

[ Voor 5% gewijzigd door oNo op 09-12-2020 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oNo

oNo

Gisteren weer een ritje met de Zwift Racing League. Dat je onderdeel bent van een team maakt een race veel leuker. Ik moet ook toegeven dat voor de race er wel een beetje spanning in m'n lijf zat, dat heb ik met andere races nooit. Het zorgt er voor dat je meer op ziet tegen de pijn die er gaat komen :X

Ik heb de race weer opgenomen. Tijdens de race een paar fouten gemaakt.
- 2x vlak voor de Yorkshire KOM, na de afdaling, te laat op de pedalen. De eerste keer dacht ik dat het kwam doordat ik geen momentum had van de groep (slingshot effect) omdat ik via een supertuck te hard op kop kwam.
- Na de Yorkshire KOM zat ik in dubio, mee met de kop of met m'n teammaatje die op 1 a 2 sec zat naar de finish. Er zat nog een sprint met bonuspunten tussen. Uiteindelijk was met z'n tweeen de chasing groep voor blijven meer punten (als het was gelukt)
- De finish. De jump niet beantwoord met een korte sprint waardoor ik een mooie mini chaz patat had en werd gepakt. Het domme is, dat ik juist goed ben in sprint-"rust"-sprint finishes. En als ik het profiel in ZP zag van die gast had dit een winst moeten zijn ipv vierde.

https://www.twitch.tv/videos/830268404
Je eigen races opnemen en beslissende momenten terug kijken is erg interessant IMHO!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vraagje; Een Zwift giftcard kan je, voor zover ik kan zien, in Dollars afrekenen. Nu vraag ik mij af; zou je dus een giftcard voor jezelf kunnen kopen in dollars, en zodoende dus geen 15 euro maar ca 12,35 per maand kwijt zijn?

https://zwift.com/gift?__znl=en-eu

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

@pier87 Gisteren een training met de club gedaan en dan tijdens de warming up een beetje babbelen en een race van 10 minuten op het eind. Waarbij de kopgroep in een echte geflagged was vanwege een tot hoge w/kg. Kijk dan is Zwift ineens weer leuk om te doen. Maar die omgeving met een dino en een waterval doet mij weinig.

Ik vind binnen trainen wel ideaal voor een hele gerichte training. Voor een paar ftp blokjes zou ik normaal niet naar buiten gaan bijvoorbeeld. En je kan ook domtrappen zonder verkeer of andere randzaken. Zelfs lang het Amsterdam-Rijnkanaal moet je toch opletten, dus dat vind ik echt een groot voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
Mistraller schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:47:
Vraagje; Een Zwift giftcard kan je, voor zover ik kan zien, in Dollars afrekenen. Nu vraag ik mij af; zou je dus een giftcard voor jezelf kunnen kopen in dollars, en zodoende dus geen 15 euro maar ca 12,35 per maand kwijt zijn?

https://zwift.com/gift?__znl=en-eu
Ja dat kan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

oNo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:15:
Dit rit van vanavond is geen dubbeldraft maar gewone draft.
...
Nee hoor, zowel de companion app als zwiftpower zegt double draft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo

oNo

Kluus schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:08:
[...]Nee hoor, zowel de companion app als zwiftpower zegt double draft.
Ah inderdaad. Het enkele icoontje van de vrachtwagen zorgde voor een verkeerde interpretatie aan mijn kant... 8)7 Filteren in ZP op double draft en ik zie de race van vanavond er gewoon bij staan.

Dus, Tron bike it is!
De gravelbike is altijd een slechte keuze trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door oNo op 09-12-2020 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

oNo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:27:
Gisteren weer een ritje met de Zwift Racing League. Dat je onderdeel bent van een team maakt een race veel leuker. Ik moet ook toegeven dat voor de race er wel een beetje spanning in m'n lijf zat, dat heb ik met andere races nooit. Het zorgt er voor dat je meer op ziet tegen de pijn die er gaat komen :X

Ik heb de race weer opgenomen. Tijdens de race een paar fouten gemaakt.
- 2x vlak voor de Yorkshire KOM, na de afdaling, te laat op de pedalen. De eerste keer dacht ik dat het kwam doordat ik geen momentum had van de groep (slingshot effect) omdat ik via een supertuck te hard op kop kwam.
- Na de Yorkshire KOM zat ik in dubio, mee met de kop of met m'n teammaatje die op 1 a 2 sec zat naar de finish. Er zat nog een sprint met bonuspunten tussen. Uiteindelijk was met z'n tweeen de chasing groep voor blijven meer punten (als het was gelukt)
- De finish. De jump niet beantwoord met een korte sprint waardoor ik een mooie mini chaz patat had en werd gepakt. Het domme is, dat ik juist goed ben in sprint-"rust"-sprint finishes. En als ik het profiel in ZP zag van die gast had dit een winst moeten zijn ipv vierde.

Je eigen races opnemen en beslissende momenten terug kijken is erg interessant IMHO!
Onderdeel zijn van een race team voegt inderdaad veel toe. Het is aan de ene kant jammer dat wij nu aan de races die we woensdagavond joinen met het team een puntencompetitie hebben opgehangen, voorheen was dat ook een beetje vrijblijvend in teamverband maar nu is het een onderlinge strijd geworden.

De dinsdagavond is voor mij helaas geen goede avond, hopelijk komt er in het nieuwe ZRL seizoen een nieuwe dag. Het is wel leuk om vooraf op discord de tactieken te bekijken die ze willen gaan proberen. Op donderdag wil ik misschien wel eens een WTRL TTT proberen mee te pikken, al is dat ook geen handige dag voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

oNo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:27:
...

Gebruik je trouwens OBS hiervoor? Ik kan me voorstellen dat het leerzaam is maar je hebt denk ik wel een beetje ruim in de hardware zitten als je tijdens het draaien van Zwift ook video wil encoden/streamen of valt dat mee? Misschien wordt het dan toch eens tijd voor een fatsoenlijke game PC voor het draaien van Zwift... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo

oNo

Kluus schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:40:
[...]Gebruik je trouwens OBS hiervoor? Ik kan me voorstellen dat het leerzaam is maar je hebt denk ik wel een beetje ruim in de hardware zitten als je tijdens het draaien van Zwift ook video wil encoden/streamen of valt dat mee? Misschien wordt het dan toch eens tijd voor een fatsoenlijke game PC voor het draaien van Zwift... ;)
Yes, OBS draait prima hier. Heb ook wel prima hardware wat het aan kan. Een Ryzen 7 met RTX 2060 super videokaart met op mn bureau een UWQHD en 4k scherm. En dan nog een 4k TV voor Zwift (met 8m HDMI kabel)

Een beetje hardware is wel lekker, dit is ook tweakers hè? }:O :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

oNo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:54:
[...]

Yes, OBS draait prima hier. Heb ook wel prima hardware wat het aan kan. Een Ryzen 7 met RTX 2060 super videokaart met op mn bureau een UWQHD en 4k scherm. En dan nog een 4k TV voor Zwift (met 8m HDMI kabel)

Een beetje hardware is wel lekker, dit is ook tweakers hè? }:O :+
Ja, ik draai Zwift op de Macbook Pro van mijn werk die draait Zwift prima op High 1080p. Had vroeger wel een aardige gaming rig, maar tegenwoordig weinig geen tijd om te gamen (buiten Zwift) naast het gezin en fietsen.

Het begint zo wel te kriebelen om weer eens iets leuks op te bouwen, maar als dat alleen voor Zwift is is dat ook weer zoiets..... :X

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 09-12-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Helaas toch niet. Op de laatste bestelpagina: "Out of Cards"

Toch typisch dat digitale giftcards op kunnen raken :+

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo

oNo

Kluus schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:04:
[...]...
Het begint zo wel te kriebelen om weer eens iets leuks op te bouwen, maar als dat alleen voor Zwift is is dat ook weer zoiets..... :X
Ik ben helemaal geen gamer, heb je PC eigenlijk alleen voor Zwift :*)
Wel C&C remastered gekocht een tijdje terug vanwege de nostalgie, maar heb een paar levels gespeeld en gebrek aan tijd (of prio) zorgt er voor dat ik niet speel.

Verder werk ik thuis en maak gebruik van de pc, maar dat kan ook op m'n macbook van het werk.

Een mooie kamer op zolder met leuke hardware en een dedicated Zwift setup, gewoon omdat het kan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
Fisico schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:52:
[...]
Dat deed ik na de eerste keer dan ook, maar dat voelt ook tamelijk loos om met 120 omwentelingen op 110 watt in eens 400 nog wat watt te trappen. Het is net of je tegen een muur knalt. Zonder ERG zou ik het wattage in aanloop van de piek al opvoeren en dan vloeiend erin komen.
eindelijk ook weer eens Jon's Mix gereden. Ik zie dat ik mijn trapfrequentie bij stap van 160W naar 670W verhoog van ongeveer 85 naar 115RPM. Ik ervaar die stap in vermogen als goed te doen en voelt voor mij eerder vloeiend dan tegen een muur op rijden. Lastiger vind ik dat ik de neiging heb om zo gauw ik 700W (meer dan de bedoeling) trap iets gas terug te nemen en dat is dan in 10s niet meer te corrigeren tot een stabiel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Flipmo zo makkelijk kom je er dus niet van af.
Zwift NL Racing League
Vanavond om 20.00 uur alweer race #6 van de Zwift NL Race League. De A/B rijders doen een langer rondje 'Dust In The Wind' (53km). C/D rijden 2 rondjes 'Sand And Sequoias' (43km). Ride On!
https://zwift.com/events/view/1319243?__znl=en-gb

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 09-12-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Ypuh schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:19:
@Flipmo zo makkelijk kom je er dus niet van af.

[...]
Haha idd! ik zag net op Facebook het bericht al voorbij komen :+
Mijn vrouw al geappt dat ik vanavond toch ga fietsen :P

7 oktober deze route ook al gereden met Zwift NL: https://zwiftpower.com/events.php?zid=1104631
was toen 17de van de 26. Geen geweldige uitslag. Die Titans grove klim is mij net wat te lang. Op die kleine bultjes ervoor vaak al hoop moeite om aan te blijven haken en dan breekt me op de klim op.

Maar we gaan het zien vanavond! had toen Normalised power van 240 Watt, dat is de laatste races wel wat omhoog gegaan. Dus wie weet zit er een top 10 in :)

Zie al wel dat er 2 A rijders, en 5 B rijders zich aangemeld hebben. Misschien maar de kopgroep direct bij de start te laten lopen om de eerste 10km niet teveel met krachten te smijten.
lastig lastig..
In ieder geval geen fietskeuze stress in de Jungle, want daar hoeven we niet door :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo

oNo

Flipmo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:47:
[...]Zie al wel dat er 2 A rijders, en 5 B rijders zich aangemeld hebben. Misschien maar de kopgroep direct bij de start te laten lopen om de eerste 10km niet teveel met krachten te smijten.
lastig lastig..
In ieder geval geen fietskeuze stress in de Jungle, want daar hoeven we niet door :*)
IMHO denk ik dat je beter de eerste 10 km er bij kan blijven. En dan de Titan's Grove je eigen pace pakken en zorgen dat aan het einde van de KOM opgeveegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

oNo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:57:
[...]

IMHO denk ik dat je beter de eerste 10 km er bij kan blijven. En dan de Titan's Grove je eigen pace pakken en zorgen dat aan het einde van de KOM opgeveegd wordt.
Mezelf kennende zal dat het wel worden ;) . Eerste stuk is vlak. Als ik dan in het midden van de groep blijf valt het hopelijk nog mee. Als ik ze direct laat lopen is de kans dat het gat met mede concurrenten in het klassement wel erg groot word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
Opvallend: geen Nederlanders onder de deelnemers bij de mannen. Ook geen Mathieu van der Poel dus, nochtans ambassadeur van Zwift. In een tweet legde Thijs Zonneveld uit:
"De KNWU ziet de potentie en volgt de ontwikkelingen op de voet, maar vindt dat Zwift te snel gaat en te veel vraagt om er nu als bond in te stappen. Net als veel WorldTour-ploegen trouwens."
Toch jammer, dan wel niet vreemd.. "te snel", ik begrijp dat niet. Had er dan via de bond een afvaardiging moeten komen? Klinkt alsof de bond gewoon te laat was en niet anticipeert op nieuwe ontwikkelingen. Te druk met Fondo? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAngry
Te druk met een verrot nieuw licentie systeem uitrollen dat wederom alles slechter maakt.
Te druk met het managen van een gigantisch datalek waardoor allerlei persoonlijke data van (oud)leden op straat is belandt.

KNWU doet van alles, behalve het bevorderen van laagdrempelig competitief fietsen, dus dit past prima in het plaatje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Het enige wat de KNWU (van horen zeggen) heeft gerealiseerd is het afremmen van de sport. Ik ben normaal gesproken niet zo kritisch op organisaties met goede bedoelingen en beperkte middelen, maar de KNWU is een opeenstapeling van discutabele beslissingen, volledig in lijn met de UCI. Van het amateurwielrennen tot de NK's, van het dameswielrennen tot WK en OS selecties.

Volgens mij is dat ook wel een beetje inherent aan het wielerwereldje; teveel kapiteins op één schip die van iets relatief simpels (pak een fiets, zoek een mooi parcours en laat ze elkaar het snot voor de ogen rijden), toch altijd iets nodeloos complex weten te maken. Ze bemoeien zich met vrijwel alles en schieten vervolgens tekort bij het organiseren en faciliteren van wedstrijden. Afgelopen jaar stond helemaal in het teken van die app. Alle hosanna daarvan kwam je op het laatst ook de neusgaten uit.

Zal niet zeggen dat ze iets met Zwift/E-racing moeten doen -ik vind het ook nog maar een spelletje- maar zoals ze er nu mee omgaan zijn het gewoon een stel holbewoners. Wees dan gewoon duidelijk in dat je andere prioriteiten kiest en eerst wilt dat de sport zich zelfstandig ontwikkelt (vorig jaar hebben ze een Zwift Nederland competitie opgezet en last-minute afgeblazen).

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 09-12-2020 13:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Solkram
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-09 15:18
DutX schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:19:

Toch jammer, dan wel niet vreemd.. "te snel", ik begrijp dat niet. Had er dan via de bond een afvaardiging moeten komen? Klinkt alsof de bond gewoon te laat was en niet anticipeert op nieuwe ontwikkelingen. Te druk met Fondo? :)
Wel erg spijtig dat er geen NL mannen meedoen met Zwift WK. Zoek via ZwiftPower de beste Nederlanders op en stuur ze een berichtje of ze mee willen doen. Je hoeft toch nergens heen en de bond hoeft alleen diens naam door te geven richting Zwift/UCI. Enorm mooie kans voor zo'n gozer. Maar, ach misschien denk ik wel veel te simpel. Je moet het wel zo moeilijk mogelijk maken voor jezelf en andere als bond zijnde.

Misschien wel even zijn gewicht valideren, voordat het een boom van een vent is van schijnbaar 25 kg. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

De KNWU is ook echt wel een conservatieve club helaas. Als je naar Belgie kijkt, laten die gewoon echte top Zwifters rijden volgens mij. Bij de KNWU komt het alleen in hun hoofd op om professionele wielrenners te sturen lijkt het.

Wat doen Annemiek van Vleuten en Anna van den Breggen bijvoorbeeld op het Zwift WK? Ik vind het geweldige rensters maar die hebben volgens mij (correct me if wrong) nog nooit iets van e-racing gedaan. Zo te zien hebben ze niet eens een profiel op Zwiftpower bijvoorbeeld.

In plaats van dat ik een NL delegatie kan supporten hoop ik nu eigenlijk heel erg dat zij juist niet winnen omdat dat zou bewijzen dat iedereen zo maar even een Zwift e-race kan winnen zo lang je maar het vermogen neer kan leggen.

Edit: Ik vind het ook maar een spelletje maar ze hoeven mijns inziens inderdaad ook niet meer te doen dan wat @Solkram hierboven zegt. Dan heb je misschien geen bekende naam (maar het normale publiek wat op deze namen zit te wachten gaat toch niet naar virtuele wedstrijdjes kijken, dus boeiend), maar je hebt wel een leukere wedstrijd omdat je een ervaren goede Zwift racer hebt in plaats van iemand die 4 keer per jaar op Zwift zit omdat dat moet van de sponsor en het kost nog minder geld en moeite ook.

[ Voor 47% gewijzigd door Kluus op 09-12-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Trainerroad gebruikers.... even een vraagje.

Wanneer ik mijn training heb afgerond, upload trainerroad de training automatisch naar oa Strava. Maar dit gaat vaak met horten en stoten. Vaak moet ik het programma opnieuw opstarten, strava opstarten etc etc voordat mn training op strava staat.

Hebben jullie nog tips, of staat er een instelling verkeerd bij mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik heb geen TR, maar de Strava api is niet altijd even stabiel (understatement), dus af en toe duurt het wat langer. Misschien gewoon geduld hebben? Of doet hij het dan helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

BartNL schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:13:
[...]

eindelijk ook weer eens Jon's Mix gereden. Ik zie dat ik mijn trapfrequentie bij stap van 160W naar 670W verhoog van ongeveer 85 naar 115RPM. Ik ervaar die stap in vermogen als goed te doen en voelt voor mij eerder vloeiend dan tegen een muur op rijden. Lastiger vind ik dat ik de neiging heb om zo gauw ik 700W (meer dan de bedoeling) trap iets gas terug te nemen en dat is dan in 10s niet meer te corrigeren tot een stabiel vermogen.
Zo doe ik het inmiddels ook. Zodra de boog eraan komt het tempo omhoog en energie in het vliegwiel stoppen en dan de 'sprint' in. Heel natuurlijk is het niet en je moet ook niet zo hard trappen dat de ERG tijdelijk uitgaat. Gisteren met een training moesten we ook sprintjes doen en dan deed ik bijna hetzelfde. Eerst tempo maken en dan als de trainer go roept twee tanden zwaarder zetten. Dat is de enige manier om in korte sessies een hoogwattage te krijgen. Als je het door hebt kan je er ook leuk mee spelen in een kopgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Nu op Sporza en Eurosport 2 het WK Zwift...mocht er iemand willen kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo

oNo

[knip]

[ Voor 99% gewijzigd door oNo op 09-12-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:18
Vandaag maar eens gestart met trainerroad omdat deze kou kleun vorige week tegen onderkoeling aan zat op de fiets en ik na vorige winter zwift iets meer structuur wil.

Ramp test ging beter dan verwacht, zie nu alleen dat die voor morgen weer op het programma staat 😱
Weet nog niet wat ik daar nou van moet vinden. Gelukkig lijkt rest van de komende 2 weken redelijk “normaal” qua sessies.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albi The Dragon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:15

Albi The Dragon

get your hand off my tail

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNOKONGK4BC_m3MjmK3FZygMZ8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MKNPAY6SHsYom5pkaFFHGtst.png?f=fotoalbum_large

WK Zwift gewonnen door vice-wereldkampioen in het roeien, de Duitser Jason Osborne.

Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:11
Albi The Dragon schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:03:
[Afbeelding]

WK Zwift gewonnen door vice-wereldkampioen in het roeien, de Duitser Jason Osborne.
Laatste kilometer ging har, iedereen ging in het oranje (9 w/kg+?). Osborne ging er in de laatste 250m vandoor en pakte toch nog bijna 2 seconde dus een fors verschil. Grappig om te zien wel zo en bizarre wattages _/-\o_
Toch verrassend dat die Belg, lionel Vujasin?, er ondanks zijn #2 op Zwiftpower toch niet aan te pas komt.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oNo

oNo

Lekker @Ypuh met je 3e plek.
En dat voor een TT-er met een typische sprint aankomst! _/-\o_

Ik heb gezorgd voor wat veldvulling zodat die 3e plek wat meer waarde heeft :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
oNo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:37:
Lekker @Ypuh met je 3e plek.
En dat voor een TT-er met een typische sprint aankomst! _/-\o_

Ik heb gezorgd voor wat veldvulling zodat die 3e plek wat meer waarde heeft :+
Haha, thanks! Onderweg vanalles geprobeerd en zo ook wel wat speldenprikjes uit kunnen delen :+. De laatste 5km maar bij neergelegd dat het een sprint zou worden en een keer m'n best gedaan een zo goede mogelijke sprint neer te zetten (voor mij betekent dat iets eerder aangaan dan ze in het echt zouden doen). Het was uiteindelijk best close met de eerste 4e. Geen foto finish, maar zaten ook geen fietslengtes meer tussen, dus blij met het resultaat!

@Michaelg reed ook lekker mee! Zag hem nog een paar keer wat proberen vooraan en in de sprint was de koek op zo te zien. Toch knap bij de eerste groep van 11 gefinisht terwijl het best aanpoten was af en toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 20:01
Albi The Dragon schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:03:
[Afbeelding]

Een uur aan 337W (4,73 w/kg) gemiddeld.
Ik moet ook maar eens beginnen roeien denk ik :9

• oNo

oNo

Dat gemiddelde valt wel mee. Ik ben benieuwd naar de 1m en 5m efforts. Vooral de korte klimmetjes gaan zeer waarschijnlijk met kneiterveel vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NP5Pdo1Gf6PDssUx1KYReKct1RY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5Lgqix7QUOEWDU91GOmHV2Tt.png?f=user_large

Hier z'n max vermogens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Michaelg
Ypuh schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:54:
[...]

Haha, thanks! Onderweg vanalles geprobeerd en zo ook wel wat spelenprikjes uit kunnen delen :+. De laatste 5km maar bij neergelegd dat het een sprint zou worden en een keer m'n best gedaan een zo goede mogelijke sprint neer te zetten (voor mij betekent dat iets eerder aangaan dan ze in het echt zouden doen). Het was uiteindelijk best close met de eerste 4e. Geen foto finish, maar zaten ook geen fietslengtes meer tussen, dus blij met het resultaat!

@Michaelg reed ook lekker mee! Zag hem nog een paar keer wat proberen vooraan en in de sprint was de koek op zo te zien. Toch knap bij de eerste groep van 11 gefinisht terwijl het toch best aanpoten was af en toe.
Vooraf dacht ik al dat de paar klimmetjes die erin zaten op redelijk tempo gereden zouden worden en dat klopte ook wel :).

Mijn doel was dan ook om iedere keer bij de start van een klim voorin te zitten zodat ik een paar seconde speling had richting het eind van de groep. De eerste klim kwam dit ook echt perfect uit. Ik ging als eerste omhoog en kwam als laatste van het groepje boven. Kon op het rechte stuk nog even bijzetten om aan te haken bij het eerste groepje. (met 331 watt over 7:16 dan ook best een flinke effort. )

In de tweede klim probeerde ik eigenlijk hetzelfde, maar kon ik zowaar veel langer voorin blijven. Wel erg veel energie gebruikt daar, maar halverwege de race nog steeds in de voorste groep :) Dus ik was allang blij. (345w avg over 5:40)

Op de vlakkere stukken ook echt goed geprobeerd om "rustig" te rijden. En dat ging me dit keer al stuk beter af. Vooral goed en tijdig anticiperen heeft me hierin goed geholpen. Kijken wanneer de rijders voor je iets aanzetten en dan direct even reageren ipv 5 seconde te wachten om vervolgens veel langer erover te doen om weer aan te haken :).

Derde klim van de dag Volgens mj was dit het segment "Road to ruins reverse climc" en die dan gereden met 316 watt avg over 9:56. Mooie steady effort hier. Voelde ook niet bijzonder zwaar dit gedeelte.

De laatste klim van de dag was het voor mij echt NET aan dat ik kon bijhouden. Het was een kort klimmetje van 2:02. maar met en avg van 372 wel echt enorm pittig. Vooral met de rest van de race al in de benen. Wel weer dezelfde tactiek gehanteerd. Voorin starten en langzaam naar achter zakken.
Mijn benen begonnen ondertussen ook echt leeg te voelen. Met een km of 5 voor het einde zakte de snelheid echt enorm in. Iedereen wilde zich opladen voor de sprint denk ik :), maar aangezien dit mijn zwakste punt is probeerde ik daar toch nog een beetje de vaart erin te houden. Dit lukte volgens mij wel aardig. Laatste km begon en vooraan ging het gelijk al flink hard. Ik kwam uit het zadel om even een tandje bij te zetten en daar was het... kramp in mijn linker adductor. Dan maar even corrigeren met rechts....en ook daar schoot het erin. De koek was dus echt op :)

Al met al echt blij om eindelijk eens voorin te finishen. Wel geleerd dat het dus wel loont om bij sommige stukken toch net even iets dieper te gaan dan dat ik kan volhouden. Waar ik eerder iets conservatiever reed met het idee dat ik het nooit de hele race zo vol houdt, nu toch maar erop gegokt.
Het was al even geleden, maar werd vanochtend wakker met best flinke spierpijn. Dus ik geniet nog even na van de race ^^.

[ Voor 4% gewijzigd door Michaelg op 10-12-2020 07:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:12
pier87 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:55:
Trainerroad gebruikers.... even een vraagje.

Wanneer ik mijn training heb afgerond, upload trainerroad de training automatisch naar oa Strava. Maar dit gaat vaak met horten en stoten. Vaak moet ik het programma opnieuw opstarten, strava opstarten etc etc voordat mn training op strava staat.

Hebben jullie nog tips, of staat er een instelling verkeerd bij mij?
Herken het deels, soms duurt het heel even voordat TR app het opslaat (en doorzet naar Strava). Maar dan bedoel ik incidenteel enkele minuten.

Ligt denk ik niet aan Strava, want als je van device switcht om je TR rit te bekijken in de TR app/site (v.b. van Ipad > Iphone of vice versa), duurt het ook heel even voor deze zichtbaar is in de TR omgevingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oNo

oNo

Goed bezig Michael. Ik heb nu een naam/gezicht bij je forumnaam en heb je inderdaad veel voorin gezien 👍🏼💪🏼
Tenminste, tot de klim naar de jungle loop waar ik er af moest (wat ik al vermoedde na de race van gisteren)
Geinig dat je hebt ervaren dat het de meeste Zwift races loont om even in het rood te gaan, als je maar in de groep blijft. Op het vlakke kan je weer bijkomen.

Ik heb alle klimmetjes, op de eerste na, zo gereden dat ik op de top werd ingehaald door een achterliggende groep. Titans Grove heb ik trouwens iets anders gereden. Voorin beginnen en blijven. Zo kan ik op de top eerder rustig aan doen ipv nog een halve minuut er achteraan jagen. Dat past beter bij mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

@Ypuh gefeliciteerd met je 3de plek, klasse weer hoor!
In het klassement sta je nu 2de. goed bezig!

@Michaelg ook lekker afgezien zo te lezen. Mooi verslagje om te lezen. Herkenbaar ook die kramp. Die had ik vorige week in beide benen op 10km voor de finish :P

Zelf gisteren toch niet de race gereden. Op de fiets naar huis van het werk begon mijn linker kuit weer te tintelen (waar vorige week de kramp inschoot). Had geen zin om de kramp in de race weer op te zoeken.
Tijdens het eten maar besloten om lekker in een warm bad te gaan liggen :P
Ook wel een beetje een winterdip volgens mij, want echt nergens zin in afgelopen weken ;)

Hopelijk kan ik voor volgende week meer zin maken.

• pier87
Nou @RR46 en @MrAngry hij heeft hem helemaal niet ge upload naar Strava.... beetje jammer dat het vaak zo moeizaam verloopt.

Wat KNWU betreft, inderdaad een treurige bedoeling. Het lijkt alsof ze helemaal niet weten wat er zich afspeelt. Ze zouden zich juist ook moeten richten op de breedte sport. Hier ligt echt een grote markt. Veel groepjes fietsen elkaar wekelijks het snot voor de ogen. Maar durven vaak de stap niet te zetten naar een laagdrempelige koers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo

oNo

pier87 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:50:
...
Veel groepjes fietsen elkaar wekelijks het snot voor de ogen. Maar durven vaak de stap niet te zetten naar een laagdrempelige koers.
Ik heb het idee dat voor veel van die "competitieve" wielertoeristen Zwift al een drempel is. Je moet de omslag maken naar vermogen en niet naar snelheid. Want sinds het begin hoor ik nog regelmatig over Zwift en onrealitische snelheid. Dan leg ik weer uit dat snelheid slechts het resultaat is van allemaal andere variabelen }:O

En juist die omslag naar vermogen is IMHO voor velen nogal confronterend, dan zie je wat je echt doet. Voor de meeste die altijd in groepjes rijden zal het tegenvallen. Lekker met 30+ km/h gemiddeld thuis komen en vragen aan anderen wat ze hebben gedaan (en zelf veel uit de wind fietsen)

• Ypuh
oNo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:42:
[...]

Ik heb het idee dat voor veel van die "competitieve" wielertoeristen Zwift al een drempel is. Je moet de omslag maken naar vermogen en niet naar snelheid. Want sinds het begin hoor ik nog regelmatig over Zwift en onrealitische snelheid. Dan leg ik weer uit dat snelheid slechts het resultaat is van allemaal andere variabelen }:O

En juist die omslag naar vermogen is IMHO voor velen nogal confronterend, dan zie je wat je echt doet. Voor de meeste die altijd in groepjes rijden zal het tegenvallen. Lekker met 30+ km/h gemiddeld thuis komen en vragen aan anderen wat ze hebben gedaan (en zelf veel uit de wind fietsen)
Klopt, dit is wat ik ook regelmatig hoor van mijn fietsmaatjes; "Lekker gereden Ypuh, 40+ gemiddeld". Dan moet ik altijd bekennen dat ik eigenlijk geen idee heb van de snelheid, maar dat ze er zich niet blind op moeten staren omdat we soms ook met 100 man rijden en geen verkeer/stoplichten tegenkomen.

Zwift is wat dat betreft wel gewoon realistisch qua snelheid. Als je alleen rijdt en rustig aan doet, rij je ook gewoon maar 29/30 km/u. Ook zegt gemiddeld vermogen niet zo veel. Vorige week op Richmond was een stuk zwaarder dan gister, terwijl je minder kilometers, minder hoogtemeters, minder hoge piekwaarden en minder hoge gemiddeldes rijdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/024mH2lXuR0t8QoNyGqfHngmQXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGaXoXJeGe5mUexMRZnjVSj4.jpg?f=fotoalbum_large

• Michaelg
Maar je NP zegt dan weer zeker wel wat over die twee races. Vorige week lagen die twee waardes (NP / AVG) veel verder uit elkaar. Dus dat betekent dat er vorige week tijdens de rustigere stukken ook echt nog iets rustiger gereden werd.

• Mistraller
Ypuh schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:04:
[...]

Klopt, dit is wat ik ook regelmatig hoor van mijn fietsmaatjes; "Lekker gereden Ypuh, 40+ gemiddeld". Dan moet ik altijd bekennen dat ik eigenlijk geen idee heb van de snelheid, maar dat ze er zich niet blind op moeten staren omdat we soms ook met 100 man rijden en geen verkeer/stoplichten tegenkomen.

Zwift is wat dat betreft wel gewoon realistisch qua snelheid. Als je alleen rijdt en rustig aan doet, rij je ook gewoon maar 29/30 km/u. Ook zegt gemiddeld vermogen niet zo veel. Vorige week op Richmond was een stuk zwaarder dan gister, terwijl je minder kilometers, minder hoogtemeters, minder hoge piekwaarden en minder hoge gemiddeldes rijdt.
En altijd wind in de rug :)

---------------

• oNo

oNo

Nooit dus, weinig die ik ken met de ventilator achter de trainer.

Wel is het dat bochten altijd fullspeed zijn. Daarentegen kan je veel minder de benen stil houden in die bochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Buitenfietsers zijn meestal niet gewend aan de grote voordelen van draften.
Pagina: 1 ... 61 ... 161 Laatste