Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 56 ... 162 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 14:36
Ik heb volgens mij heel veel geluk gehad met een vortex smart voor 130€ een ruime maand terug. Die zie ik nu voor 250-300 in de verkoop staan.

Ben dik tevreden met mijn eerste trainer 😉

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:33
@Kluus Ter referentie: YouTube: Tacx Neo 2 vibration sound (in de video klinkt het erger dan in het echt overigens).

Mijn Neo1 is relatief geruisloos hoor. Hij trilt een heel klein beetje bij het aanzetten op bepaalde hoge vermogens en wisselingen, maar ruim binnen de acceptatie/irritatie grens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 19:12
Vanavond weer een zwift NL race op het programma. Wat is je pre race verslag @Ypuh ? 😅 benieuwd wat ik vanavond kan verwachten.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:48

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:24:
@Kluus Ter referentie: YouTube: Tacx Neo 2 vibration sound (in de video klinkt het erger dan in het echt overigens).

Mijn Neo1 is relatief geruisloos hoor. Hij trilt een heel klein beetje bij het aanzetten op bepaalde hoge vermogens en wisselingen, maar ruim binnen de acceptatie/irritatie grens.
Ah ja, dat is ook wel een ander geluid volgens mij, die van mij is echt dat geluid uit dat filmpje wat ik linkte en dat schijnt dus normaal te zijn (is ook niet zo heel storend en treed maar bij specifieke snelheden van de disc op dus).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
Michaelg schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:26:
Vanavond weer een zwift NL race op het programma. Wat is je pre race verslag @Ypuh ? 😅 benieuwd wat ik vanavond kan verwachten.
Harrogate vanavond, het beste circuit voor een koers dat er is in Zwift. Dé plek om je FTP een keer in de praktijk te brengen/te verbeteren. Heb hier altijd mijn beste waardes gezet; dus bereid je voor op een zware koers. Ongetwijfeld zal er (voor de verandering) ook een kopgroepje ontstaan die probeert te ontsnappen dus voorin zitten is aangeraden.

Ik heb zelf vanmiddag ene paar uurtjes vrij gevraagd en ga een tochtje buiten doen. Sla voor de verandering dus een keer over :X .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 12:13
Haha, succes voor degene die vanavond racen bij ZwiftNL ;)

Ik haak helaas ook niet aan, woensdag(avond)is voor mij toch lastig. Normaliter hanteer ik op op maandag rustdag waardoor ik op dinsdag wil knallen en op woensdag een duurtempo rit.

Afgelopen maandag ook weer eens de benen getraind in de fitness, dat kwam mijn race gisteren niet ten goede. Ergens 11e geeindigd. Wat dat betreft kan ik beter een workout doen want er valt toch geen eer te behalen.

Gisteren wel een leuke feature van Zwiftpower getest die ik niet eerder kende. Je kunt goed en heel eenvoudig je powermeter(s) waardes vergelijken m.b.v. Zwiftpower. Zie hiervoor dit artikel op Zwiftinsider. Heb momenteel een left-only powermeter geinstalleerd en wilde deze wel eens vergelijken met mijn Kickr Core.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XjG9GTt/powermeter.png

Conclusie: * Dix0r heeft een extra dual powermeter gevraagd voor onder de kerstboom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
Om er vervolgens achter te komen dat het gewoon een kleine L/R onbalans is :) ^^ Ik heb afgezworen om dit soort data nog te gaan vergelijken met elkaar. Ik werd er in ieder geval knetter gek van :)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 16:15

Flipmo

OMG !!

Voor 1x is het interessant om te testen.
Toen ik maandje terug weer begon met Zwiften op mijn Vortex en wilde kijken of de data klopte met mijn 4iiii was het nogal een gepuzzel. Ga eens kijken of ik beide fit files nog kan vinden en ze zo naast elkaar leggen.
Geloof dat er toen iets van 3 tot 5 % verschil in power waardes zat.

anders vanavond maar mijn wahoo de powerdata van de vortex laten opnemen en morgen ff vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Dix0r het gaat dan vooral om de afwijking tijdens je max toch? In die regio heeft iedereen wel wat imbalance denk ik, dat lijkt me ook lastig te veranderen. Voor de rest loopt 'ie behoorlijk gelijk.

Maar goed een goede reden voor nieuw speelgoed is altijd welkom natuurlijk ;).

Edit: Ik maak me overigens wel een beetje zorgen over die dual-recording trend. Ik heb dan nog wel een Powermeter maar die heb ik op mijn "goede" fiets en is een Hollowtech 2 crank based stages. Die past dus niet op de oude fiets met octalink BB die ik op mijn Neo gebruik. Als dit straks vereist wordt voor bepaalde events kan ik alsnog fietsen (en cassettes) lopen swappen :(. (Of een pedal-based PM kopen die wel op die oude fiets past ofzo).

[ Voor 47% gewijzigd door Kluus op 11-11-2020 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 12:13
Idd voor mij was dit ook een (eenmalige) test die m.b.v. Zwiftpower eenvoudig te realiseren is. Eigenlijk een indicatie of hij niet compleet verkeerde waarden geeft; meer kun je er i.m.o niet aan verbinden.

Heb deze powermeter wel eens beschuldigd van compleet foutieve waarden maar blijkbaar had ik dan gewoon een slechte dag :+

Je gaat natuurlijk niet bij iedere rit ook nog een fit file uploaden / bijhouden. Wellicht nog eens kijken wat ie doet bij een rit in ERG mode of een steady ride.

Waarden komen inderdaad redelijk goed overeen met de Kickr Core. Powermeter wordt in de markt gezet met ~5% accuracy. Dat lijkt bij een 5sec. effort toch flink wat groter te zijn. Al kan ik me voorstellen dat dit onmogelijk is voor left-only PM c.q. aan jezelf ligt qua L/R onbalans. Daarnaast heeft de kickr core een spec van 2% accuracy dus in die zin natuurlijk ook weer een scheve vergelijking wanneer je op zoek bent naar ultieme precisie/waarheid.

Het is wat @Michaelg zegt: je wordt er knettergek van wanneer je dit blijft vergelijken. In dat geval kun je beter 1 en dezelfde power meter voor alles gebruiken.

@Kluus
ik begrijp idd dat dual recording wordt gebruikt om je vermogen te valideren. Echter nog niet eerder events gezien waar dit mandatory is? Ansich wel bijzondere ontwikkeling, want wanneer je wil cheaten kun je dat toch ook gewoon op 2 powermeters doen..

[ Voor 10% gewijzigd door Dix0r op 11-11-2020 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-10 14:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGDMQr-N9ZOoGAz9FoAfzEqYQlo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EHekjGYDb6cuHwkjDjFUjJds.jpg?f=user_large

4DP test gedaan bij SufferFest, bevalt tot nu toe beter dan de workouts bij Zwift. Dit voelt net even een tandje serieuzer maar toch ook wel lekker humoristisch met vliegende donuts. FTP is waar ik heb verwacht maar paar keer viel de meting stil dus in werkelijkheid zal hij iets hoger zijn. (Zie ook plaatje, denk dat ik rond de 200W wel moet zitten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_RVV4wIW_78JUyAoVJwBt0XLWs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SE4MN0MFf7U7jVG5e17Ks5fu.jpg?f=user_large

5 min is laag en ik kreeg er niet meer uitgeperst, misschien had ik harder moeten beginnen en af taperen.
Moest ook oefenen met 'level' instellen van de trainer (voor het eerst natuurlijk pas gedaan tijdens de 4DP :+). Sprint zelfde issue, zat meer in voor mijn gevoel, eerder beginnen met kracht te leveren zodat de trainer weerstand opschakelt. Duurt toch vrij lang voor mijn gevoel, ging beter bij de 1 min effort.

Nu begonnen aan het all-purpose road plan met yoga, mental en strength. Kijken hoe ik ervoor sta over 12 weken. 8).

Wat is de verwachting binnen 12 weken? 6 uur per week trainen op de fiets + de krachtsessie. Geen idee of het mogelijk is maar richting de 230-250 FTP?

Daarnaast blijft het roeien ook nog doorgaan, in december het NK indoorroeien (NKIR, 1000m Veteranen)

[ Voor 10% gewijzigd door Mauritio op 11-11-2020 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dix0r schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:12:
...

@Kluus
ik begrijp idd dat dual recording wordt gebruikt om je vermogen te valideren. Echter nog niet eerder events gezien waar dit mandatory is? Ansich wel bijzondere ontwikkeling, want wanneer je wil cheaten kun je dat toch ook gewoon op 2 powermeters doen..
Klopt, verplicht heb ik het ook nog niet gezien, maar oa bij de Zwift NL races lees ik al het volgende in de description:
- Dual Recording is not a requirement, but strongly encouraged for all A+/A category riders and the top 3 B category riders in this league.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:55
Mauritio schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:45:
[Afbeelding]

4DP test gedaan bij SufferFest, bevalt tot nu toe beter dan de workouts bij Zwift. Dit voelt net even een tandje serieuzer maar toch ook wel lekker humoristisch met vliegende donuts. FTP is waar ik heb verwacht maar paar keer viel de meting stil dus in werkelijkheid zal hij iets hoger zijn. (Zie ook plaatje, denk dat ik rond de 200W wel moet zitten)

[Afbeelding]

5 min is laag en ik kreeg er niet meer uitgeperst, misschien had ik harder moeten beginnen en af taperen.
Moest ook oefenen met 'level' instellen van de trainer (voor het eerst natuurlijk pas gedaan tijdens de 4DP :+). Sprint zelfde issue, zat meer in voor mijn gevoel, eerder beginnen met kracht te leveren zodat de trainer weerstand opschakelt. Duurt toch vrij lang voor mijn gevoel, ging beter bij de 1 min effort.

Nu begonnen aan het all-purpose road plan met yoga, mental en strength. Kijken hoe ik ervoor sta over 12 weken. 8).

Wat is de verwachting binnen 12 weken? 6 uur per week trainen op de fiets + de krachtsessie. Geen idee of het mogelijk is maar richting de 230-250 FTP?
Aparte testuitslag. Ik denk dat je FTP en 5 minuten beiden te laag zijn ingeschat eigenlijk. Dat uitvallen helpt natuurlijk niet voor je FTP, maar je 5 kan bijna niet zo laag zijn, tenzij dat echt een zwak punt is. Zat je goed dood na die 5 minuten? Je 1 minuut is namelijk wel gewoon goed. Je zal mogelijk zien dat workout die gericht zijn op VO2max en FTP de komende tijd wat makkelijk aanvoelen, je kan dan nog Half Monty doen (ramp test) of gewoon zelf de waardes omhoog schroeven, eerst in de workout en later in je profiel. Denk dat een forse stijging in FTP zeker mogelijk is, maar vooral omdat dit me wat te laag lijkt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
MrAngry schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:22:
[...]

Aparte testuitslag. Ik denk dat je FTP en 5 minuten beiden te laag zijn ingeschat eigenlijk. Dat uitvallen helpt natuurlijk niet voor je FTP, maar je 5 kan bijna niet zo laag zijn, tenzij dat echt een zwak punt is. Zat je goed dood na die 5 minuten? Je 1 minuut is namelijk wel gewoon goed. Je zal mogelijk zien dat workout die gericht zijn op VO2max en FTP de komende tijd wat makkelijk aanvoelen, je kan dan nog Half Monty doen (ramp test) of gewoon zelf de waardes omhoog schroeven, eerst in de workout en later in je profiel. Denk dat een forse stijging in FTP zeker mogelijk is, maar vooral omdat dit me wat te laag lijkt.
Thanks voor de input!
  • FTP is denk ik wel redelijk realistisch (alhoewel misschien wat laag), vorige week met zwift een race gedaan waarbij ik 188W gemiddeld over 1u en 7 minuten heb getrapt.
  • Zat redelijk dood na de 5 minuten maar niet te vergelijken met de 1 min, daar viel ik bijna van de fiets af. Misschien dan toch in de pacing? Ben pas deze zomer begonnen met fietsen dus kan daar nog veel in leren
  • De 1 min is dus naar beneden gesteld, maar weet niet precies hoe hoog deze exact is en kan dit ook niet echt goed terug vinden in SUF. Beetje SUF 8)7
Vanavond staat "The Chores" op het programma waarbij de focus op de 5 minuten effort zit. Ben erg benieuwd hoe dat gaat zijn!

[ Voor 5% gewijzigd door Mauritio op 11-11-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:55
Als je die 4dp test net gisteren gedaan hebt dan gaat vanavond nog geen goede steekproef zijn. Op het forum van The Sufferfest is veel info te vinden en op de site ook. Er zijn wat vuistregels zoals "Als je de 9e hammer van Nine Hammers voltooid zonder het leven te haten dan stond je 5 minute te laag ingesteld" en nog een paar van dat soort dingetjes. Maar negeer eerst maar gewoon even een paar weken wat ik gezegd heb, je bent nog niet al te lang aan het fietsen dus je hebt weinig referentiekader en zal sowieso snel vooruit gaan. Gewoon lekker gaan en zien wat er van komt.

Wat die 1 minuut value betreft: Als die te laag staat is het niet zo erg, je kan efforts die zo kort altijd harder fietsen zonder iets fout te doen. Als je de echte value wil weten pak je gewoon in strava(of een andere tool) die minuut en kijk je naar het gemiddelde. Mogelijk halen ze bij SUF de eerste 5 seconden eruit ofzo maar veel zal het niet afwijken.

[ Voor 23% gewijzigd door MrAngry op 11-11-2020 16:47 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik denk dat die resultaten niet zo heel apart zijn ;)

Endurance lijkt behoorlijk ondertraint te zijn. Voor een roeier lijkt me dat niet een heel vreemde conclusie. Dus dat wordt de komende tijd uurtjes maken en langere intervals ;)

Mijn powerprofile is overigens exact andersom. Ik ben een endurance atleet, en slecht in de neuromuscular sprint. Work in progress ;) Vandaag mijn 5 sec output ongeveer gelijk gezet van @Mauritio . Alleen om hem in lijn te krijgen met mijn andere waardes moet ie nog behoorlijk omhoog (1500+) ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
MrBarBarian schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:51:
Ik denk dat die resultaten niet zo heel apart zijn ;)

Endurance lijkt behoorlijk ondertraint te zijn. Voor een roeier lijkt me dat niet een heel vreemde conclusie. Dus dat wordt de komende tijd uurtjes maken en langere intervals ;)

Mijn powerprofile is overigens exact andersom. Ik ben een endurance atleet, en slecht in de neuromuscular sprint. Work in progress ;) Vandaag mijn 5 sec output ongeveer gelijk gezet van @Mauritio . Alleen om hem in lijn te krijgen met mijn andere waardes moet ie nog behoorlijk omhoog (1500+) ;)
Moet ook zeggen dat ik duursporten nooit zo leuk heb gevonden. Kont begint nu wel langzaamaan af te harden, niet gedacht dat er iets oncomfortabeler kon zijn dan een roeibankje; fietszadel entered the chat :9

Doel is in juni volgend jaar een OD triatlon (mits het kan met COVID) te gaan doen dus alle progressie nu is mooi meegenomen! Nu eerst lekker meters maken, pas ~500km gefietst dit jaar waarvan het gros de laatste ~4 weken indoor, rond de 100KM per week.

Gouden tips ben ik altijd benieuwd naar! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Mauritio schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:08:
[...]

Moet ook zeggen dat ik duursporten nooit zo leuk heb gevonden. Kont begint nu wel langzaamaan af te harden, niet gedacht dat er iets oncomfortabeler kon zijn dan een roeibankje; fietszadel entered the chat :9

Doel is in juni volgend jaar een OD triatlon (mits het kan met COVID) te gaan doen dus alle progressie nu is mooi meegenomen! Nu eerst lekker meters maken, pas ~500km gefietst dit jaar waarvan het gros de laatste ~4 weken indoor, rond de 100KM per week.

Gouden tips ben ik altijd benieuwd naar! :)
Ik weet niet wat een OD triatlon is, maar de gouden tip is dat je meer uren moet gaan maken op lage inspanning om een betere basis conditie op te bouwen.

Volgens mij gaf je eerder al aan een piek van 1.500w getrapt te hebben toch? Ook al is dat een jaloersmakend cijfertje, de kans dat je daadwerkelijk aan sprinten toe komt is niet zo groot als je er in de 1e bocht al afligt en ook totaal niet relevant voor een triatleet.

Wanneer je een serieuze prestatie neer wilt zetten als tijdrijder, dan moet je waarschijnlijk omgekeerd gaan trainen van wat je nu doet. Tijdrijden is langdurig op een hoge inspanning fietsen, maar dat betekent niet dat je ook automatisch structureel op hoge inspanning moet gaan trainen (ik zou 80/20 of 90/10 aanhouden voorlopig qua duurtraining met enkele sweetspot blokken van 5-20 minuten).

Echt goed advies geven is voor mij te lastig omdat ik slecht in kan beelden hoe de getraindheid van een roeier zich verhoudt tot een wielrenner, maar 500km~ is nog veel te weinig om al aan specifieke trainingen te gaan denken zou ik denken. De piekbelastig van zware intervaltrainingen in combinatie met jouw kracht zorgt alleen maar voor blessures en overbelasting lijkt mij, helemaal ervan uitgaande dat je de perfecte fietshouding/gewenning nog niet gevonden hebt. Ik zou dus niet zo snel volle bak in een schema duiken, gemiddeldes negeren, races vermijden en gewoon als doel stellen eerst 100u gefietst te hebben. Waarschijnlijk zul je daarmee al wel richting de 230-250w qua FTP gaan als je getraindheid/aanleg verder oké is.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 11-11-2020 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:25
@Ypuh OD, = olympic distance: 1.5, 40, 10km

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ooh, dus dat is maar 40 km. Dan zou ik gewoon volle bak gaan ;).

Zonder gekheid, echt goed advies behalve basisconditie opbouwen en niet te hard van stapel gaan (blessures) kan ik niet bedenken. Ik denk dat je zelfs met langzaam fietsen al snel vooruitgang kunt/zult boeken en dat je eerder te hard dan te langzaam gaat.

Verder heb je natuurlijk ook te maken met het hardlopen en zwemmen. Mocht je bijv. al een goede loper zijn, dan kun je het fietsen gebruiken om krachten te sparen of vice versa. Geen idee hoe zoiets werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Mauritio aan die sprint benen heb je niet zoveel in een 40k TT (want dat is het fietsonderdeel dus eigenlijk). FTP omhoog zien te krijgen en de tijd dat je rond threshold uitbouwen. Draait allemaal om steady power.

Oja zorg ook dat je goed Aero/diep kan zitten en dat je de power ook in die houding kwijt kan.

Beetje de easy gains zoeken qua aerodynamische verbeteringen, solo scheelt dat namelijk echt veel. Kan zomaar het verschil tussen 30 en 35 km per uur zijn (of tussen 35 en 40)

[ Voor 22% gewijzigd door Prulleman op 11-11-2020 19:44 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-10 16:01
Hi allemaal,

Ik heb een vraagje aan jullie ik ben 21 jaar oud en ben in April begonnen met wielrennen heb dit jaar zon 2000 km buiten gefietst en heb sinds kort een Wahoo kickr core dus ben aan het zwiften mijn geschatte Ftp ligt op zon 230 Watt. maar nu wil ik graag beter worden want tijdens een race op zwift gaat mijn hartslag binnen 3 minuten naar de 185-195 bpm en blijft het daar tussen de gehele race schommelen. tot nu toe max 60 minuten had vandaag een race van 4x rondje innsbruck van 8,8 km en dus heb ik het idee dat ik constant op mijn max rijd en niet echt beter wordt. Ik wil graag een betere renner worden voor zowel lange duur ritten als bergop maar ook sprintjes wat is jullie advies dan om te trainen deze winter op de zwift?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
Prulleman schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:38:
@Mauritio aan die sprint benen heb je niet zoveel in een 40k TT (want dat is het fietsonderdeel dus eigenlijk). FTP omhoog zien te krijgen en de tijd dat je rond threshold uitbouwen. Draait allemaal om steady power.

Oja zorg ook dat je goed Aero/diep kan zitten en dat je de power ook in die houding kwijt kan.

Beetje de easy gains zoeken qua aerodynamische verbeteringen, solo scheelt dat namelijk echt veel. Kan zomaar het verschil tussen 30 en 35 km per uur zijn (of tussen 35 en 40)
Ja daar ben ik mij van bewust, rijd nu ook eigenlijk altijd alleen (in de paar ritten die ik buiten heb gedaan).

Ben gelukkig vrij flexibel (zolang ik nog een been in mijn nek kan blijven leggen is het goed) en probeer ook tijdens de indoortrainingen nu zo 'aero mogelijk' te zitten om ook die positie eigen te maken. Onder het stuur zit nog 1 riser, wellicht gaat die er ook nog wel tussenuit. Lager/meer Aero kan ik dan eigenlijk niet meer zitten, ellebogen zover mogelijk naar binnen. Ga ook nog een bike-fit laten doen binnenkort om ook even goed te kijken naar cleat-positie. Zadel positie heb ik nu voor mijn gevoel goed staan na initiele afstelling bij CC5311.

Omdat ik wilde beginnen met fietsen gekozen voor een Apex Edge met rimbrake en SH105, weinig Aero fiets maar voor 1000 euro kon ik er ook eigenlijk geen buil aan vallen :). Eventueel nog een paar Tri-bars en een beter zadel maar dan ben ik er denk ik wel. Vandaag een kekke Oakley Sutro op de kop getikt 8).
Ypuh schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:26:

Verder heb je natuurlijk ook te maken met het hardlopen en zwemmen. Mocht je bijv. al een goede loper zijn, dan kun je het fietsen gebruiken om krachten te sparen of vice versa. Geen idee hoe zoiets werkt.
Ja zwemmen is mijn sterkste kracht, gevolgd door fietsen en in hardlopen zuig ik echt maximaal. En sta niet bekend om mijn looptechniek :9. Zal dus vrij hard gaan met zwemmen en fietsen om vervolgens uitgeblust te joggen is mijn voorspelling. Maar ik ga wel training volgen bij een triatlon vereniging dus ik denk dat zij mij daarbij wel kunnen helpen!

Jammer dat er geen Swim, Cycle, Row discipline is :) . In de winter is er de Paul Veenemans prijs: Roeien, hardlopen, schaatsen en fietsen! Lijkt me ook wel cool om te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
luuk66 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:26:
Hi allemaal,

Ik heb een vraagje aan jullie ik ben 21 jaar oud en ben in April begonnen met wielrennen heb dit jaar zon 2000 km buiten gefietst en heb sinds kort een Wahoo kickr core dus ben aan het zwiften mijn geschatte Ftp ligt op zon 230 Watt. maar nu wil ik graag beter worden want tijdens een race op zwift gaat mijn hartslag binnen 3 minuten naar de 185-195 bpm en blijft het daar tussen de gehele race schommelen. tot nu toe max 60 minuten had vandaag een race van 4x rondje innsbruck van 8,8 km en dus heb ik het idee dat ik constant op mijn max rijd en niet echt beter wordt. Ik wil graag een betere renner worden voor zowel lange duur ritten als bergop maar ook sprintjes wat is jullie advies dan om te trainen deze winter op de zwift?
Alvast bedankt!
Enkel volle bak racen is niet de meest efficiënte methode om beter/sneller te worden. Met interval trainingen haal je een vergelijkbare intensiteit, maar dan waarbij je minder herstel nodig hebt en dus de volgende dag of de dag erna weer een goede workout kan doen. Als je al zwift hebt, kijk ook eens naar de workouts en plans, dan krijg je een beetje een idee.

Verder zijn er boeken vol over geschreven en is er specifiekere software om te trainen (trainerroad, sufferfest, ...)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@luuk66 Blokken trainingen en rustige duur. Eigenlijk hetzelfde advies als voor Mauritio hierboven.

Een uurtje rammen op Zwift in een race is leuk, maar je breekt meer af dan je goed doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-10 16:01
Thanks beide ik ga er eens naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
Ypuh schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:31:
[...]

Ik weet niet wat een OD triatlon is, maar de gouden tip is dat je meer uren moet gaan maken op lage inspanning om een betere basis conditie op te bouwen.

Volgens mij gaf je eerder al aan een piek van 1.500w getrapt te hebben toch? Ook al is dat een jaloersmakend cijfertje, de kans dat je daadwerkelijk aan sprinten toe komt is niet zo groot als je er in de 1e bocht al afligt en ook totaal niet relevant voor een triatleet.

Wanneer je een serieuze prestatie neer wilt zetten als tijdrijder, dan moet je waarschijnlijk omgekeerd gaan trainen van wat je nu doet. Tijdrijden is langdurig op een hoge inspanning fietsen, maar dat betekent niet dat je ook automatisch structureel op hoge inspanning moet gaan trainen (ik zou 80/20 of 90/10 aanhouden voorlopig qua duurtraining met enkele sweetspot blokken van 5-20 minuten).

Echt goed advies geven is voor mij te lastig omdat ik slecht in kan beelden hoe de getraindheid van een roeier zich verhoudt tot een wielrenner, maar 500km~ is nog veel te weinig om al aan specifieke trainingen te gaan denken zou ik denken. De piekbelastig van zware intervaltrainingen in combinatie met jouw kracht zorgt alleen maar voor blessures en overbelasting lijkt mij, helemaal ervan uitgaande dat je de perfecte fietshouding/gewenning nog niet gevonden hebt. Ik zou dus niet zo snel volle bak in een schema duiken, gemiddeldes negeren, races vermijden en gewoon als doel stellen eerst 100u gefietst te hebben. Waarschijnlijk zul je daarmee al wel richting de 230-250w qua FTP gaan als je getraindheid/aanleg verder oké is.
Thanks voor de info, had deze post nog niet gelezen! Vandaar het dubbele antwoord.

Ik ben als roeier wel fanatiek te noemen, >10 uur per week trainen (boot, ergo en krachttraining) was deze zomer eerder regel dan uitzondering en ik kan dus wel flinke fysieke belasting aan. Nu gooit COVID wat roet in het eten en was het initiële plan om fietsen in te zetten als cross-trainen maar nu dus omgezet naar een 'wedstrijd element' omdat ik toch ook graag mijn grenzen blijf verleggen.

Mijn basisfysiek is denk ik goed te noemen en ben tot dusver ook nog niet met spierpijn opgestaan na de huidige fietsinspanningen, zelfs na de race waarbij ik toch echt voor mijn gevoel hard ben gegaan had ik de volgende dag geen centje pijn. Misschien is dat net als bij het roeien, tot je techniek goed is krijg je eigenlijk geen spierpijn maar dat durf ik dus niet met zekerheid te zeggen. Uitdaging is dus voor mij ook om het 'rustig aan' te doen, die 80/20 split is een goede! Gisteren een 30 minuten recovery spin (Z1 HR<114) gedaan, dat viel me eigenlijk meer tegen dan gewoon lekker intervalletjes doen (maar goed dat is wat ik ook doe/niet doe in een boot dus dat is eigenlijk niet verassend).

Dat is wel heerlijk aan het fietsen maar ook een valkuil, je hebt ongelofelijk veel data voor handen om te analyseren en te gebruiken. Bij het roeien kom je niet verder dan HR, stroke rate en bootsnelheid/splits. Wilde gewoon even een baseline meting hebben om wel te zien dat het trainen wat ik doe wel effectief is. Meten is weten. Wil ook pas een volgende meting over >12 weken doen, eerder lijkt mij ook niet heel zinvol.

Zoals in mijn vorige post ook aangegeven, ik ga wel serieuze training volgen bij experts voor de triatlon maar ik wil wel graag met een beetje basis fiets conditie aan de start van de training beginnen.

edit: Trouwens super bedankt voor alle tips en informatie tot dusver van iedereen! Mocht ik nog echt dingen missen of do's/don'ts hebben dan laat het me weten, sta open voor alle tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
De keren dat ik spierpijn had kan ik (gelukkig) ook nog op 2 handen tellen. Dat is vaak alleen als je echt nieuws doet, dus bijv. voor het eerst een cyclo of de bergen in gaat. Een dagje spelen in de Ardennen zul je de 1e keer wel voelen.

Verder denk ik dat je door de conditie uit het roeien wel veel sneller vooruitgang zult zien. Een normale basisconditie helpt ontzettend, maar je moet wel vaak soort van op nul beginnen. Iemand die marathons loopt kan niet ook een week later ineens hard fietsen en vice versa (uitzonderingen daargelaten).

Verder is fietsen juist een heel statische sport. Ik heb nog nooit een wielrenner een been in z'n nek zien kunnen leggen, eerder het tegendeel dat ze een beetje krom beginnen te lopen en in fietshouding zijn blijven hangen :P. Daar zit dus ook een risico voor blessures. Indien je fiets goed afgesteld staat en je benen als een stel zuigers aan een krukas in een cylinder op en neer gaan, dan is het zo'n beetje de minst blessuregevoelige sport. Als je echter instapt op een bepaald conditie/krachtsniveau maar je statische houding is nog niet juist of gewend, dan duw je je spieren dus zo'n 90x per minuut in een verkeerde positie met overbelasting tot gevolg. Zoiets bouwt in enkele dagen op, maar gaat pas na maanden weer weg.

Verder wordt je goed in wat je veel traint. Alleen maar op hoge hartslag trainen is leuk, maar niet houdbaar. Je wilt juist op lage en midden hartslag snel worden (120-150 bpm om even iets te noemen), zodat je wat kracht over hebt als het even iets sneller moet (170-180+). Een lange hartslag lang volhouden is één, maar dan ook gewoon je vermogens blijven leveren is iets anders (beeld je in een auto die vol gas in de 1e versnelling gaat, je toerental is dan wel on point, maar je mist vermogen en snelheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 21:45
@Mauritio Het is wel verbazingwekkend dat je als roeier niet goed scoort op de 5 minuten test. Dan moet er iets helemaal mis zijn gegaan tijdens deze test lijkt mij? Verder lijkt roeien qua beweging en spierbelasting behoorlijk op wielrennen dus zou overgang soepel moeten lukken. Ben het wel met anderen eens dat je vooral duurbelasting moet trainen ook al doe ik dat zelf veel te weinig 8)

[ Voor 43% gewijzigd door BartNL op 12-11-2020 10:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
Gisteren avond mijn tweede Zwift race. Dit keer op het Worlds Harrogate Circuit.
Volgens mij was het aan het eind van de eerste keer Warlow op dat ik het voorste groepje moest laten gaan. Daarna met een man of 25 wel mooi tempo kunnen blijven rijden en bij de klimmetjes had ik het toch wel redelijk zwaar. Gelukkig had ik iedere keer nadat we over de top kwamen nog iets over om toch weer aan te kunnen sluiten. In het derde rondje was het groepje terug gebracht tot tien man en kon ik nog goed meekomen.
Helaas had ik op het eind echt helemaal NIETS meer over, waardoor ik de laatste kicker niet kon blijven.
Uiteindelijk op een minuut van de leider gefinished en dus 9de van het groep van 10. Overal 29ste van de 93.

Met een gemiddelde hartslag van 168 en 304W gemiddeld (309NP) was het geen slechte workout ^^.
Je kunt wel echt goed merken dat ik het algelopen half jaar heb getrained op mijn steady state power. Een uur lang op 98% ftp rijden gaat wel. Maar ik mis echt die punch. Waar andere de korte klimmetjes echt kunnen aanvallen lukt mij dat gewoon niet.
Daarnaast als ik mijn cijfers vergelijk met de andere 9 in dat groepje heb ik blijkbaar erg veel energie verspild. Moet nog goed leren wanneer ik nu even gas terug kan nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:33:
Gisteren avond mijn tweede Zwift race. Dit keer op het Worlds Harrogate Circuit.
Volgens mij was het aan het eind van de eerste keer Warlow op dat ik het voorste groepje moest laten gaan. Daarna met een man of 25 wel mooi tempo kunnen blijven rijden en bij de klimmetjes had ik het toch wel redelijk zwaar. Gelukkig had ik iedere keer nadat we over de top kwamen nog iets over om toch weer aan te kunnen sluiten. In het derde rondje was het groepje terug gebracht tot tien man en kon ik nog goed meekomen.
Helaas had ik op het eind echt helemaal NIETS meer over, waardoor ik de laatste kicker niet kon blijven.
Uiteindelijk op een minuut van de leider gefinished en dus 9de van het groep van 10. Overal 29ste van de 93.

Met een gemiddelde hartslag van 168 en 304W gemiddeld (309NP) was het geen slechte workout ^^.
Je kunt wel echt goed merken dat ik het algelopen half jaar heb getrained op mijn steady state power. Een uur lang op 98% ftp rijden gaat wel. Maar ik mis echt die punch. Waar andere de korte klimmetjes echt kunnen aanvallen lukt mij dat gewoon niet.
Daarnaast als ik mijn cijfers vergelijk met de andere 9 in dat groepje heb ik blijkbaar erg veel energie verspild. Moet nog goed leren wanneer ik nu even gas terug kan nemen.
Ik zat bij de A ook aan de verkeerde kant van de split op Warlow. We begonnen daar met drie andere geloste mannen aan de rest van het parcours en even dacht ik aan opgeven maar we reden toch wel lekker en raapten steeds meer gelosten op. Uiteindelijk is gedurende de eerste helft van dat rondje ons groepje uitgegroeid tot een man of 10 en daarmee wel lekker gereden. Ongeveer in het midden van dat groepje gefinished.

Ik ben relatief ook slecht in de minder dan 5 minuten efforts (ook duidelijk te zien aan mijn powerprofile op zwiftpower). In verband met cyclo's, wat doorgaans mijn primaire seizoens-doel is heb ik altijd ook vooral op duur getrained. Wil nu ook wel eens kijken of ik de andere zones een beetje kan verbeteren...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 02-10 16:15

Flipmo

OMG !!

Gisteren 14 / 30 geworden in de C klasse (op zwiftpower)

Vanaf de start met de kopgroep mee, maar na 5km ging ik eraf. Het ging wel zo loeihard met al die B-rijders die ertussen zaten (weer een stuk of 10). Mijn hartslag is tijdens de hele race dan ook torenhoog. Omslagpunt is 178, maar tijdens de race zit ik daar constant boven (gemiddeld 180 deze race).
Enkel met de korte afdalingen even de pedalen stil en dan zakt hij even. Maar te kort om weer op adem te komen.

Kon wel mooi met de 2de groep meekomen, al was het ook op de klimmetjes volle bak knallen om erbij te blijven. In de kleine afdalingen kwam ik vaak weer mooi midden in het groepje uit.
Helaas verloor de tacx de "Controllable" verbinding op de laatste 5km. Op het klimmetje had ik weinig weerstand dus snel naar de zwaarste versnelling en flink trappen. Maar was ook al te leeg om op bij te blijven. Op een paar seconden achterstand over de finish gekomen.

Op naar de volgende race, ben benieuwd welke route/wereld er gereden word. Hopelijk ligt die me beter..

• JP_S
Het ging inderdaad enorm af op bij de C klasse, ik ben 19/30 geworden op Zwiftpower. Raceuitslag op zwift was 40e dus er waren iets meer dan 10 B rijders 8)7

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Blijf het bijzonder vinden dat Zwift zelf dat onderscheid niet afdwingt.

• BartNL
Michaelg schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:57:
Blijf het bijzonder vinden dat Zwift zelf dat onderscheid niet afdwingt.
volgens mij willen ze dat wel gaan doen in samenwerking met Zwiftpower.
Aan de andere kant blijft het ook jammer dat bijvoorbeeld 26 van de 30 in de C categorie toevallig allemaal 3.0 w/kg trappen op een inspanning van 45 minuten. Dat lukt zo algemeen volgens mij alleen wanneer een groot percentage bewust een te laag vermogen trapt. Wanneer je daar dan ook nog de 10 DQ-ers bij optelt dan zit 90% op of over de rand.
De winnaar en nummer 2 in de C categorie rijden op het randje van categorie C met een gemiddelde hartslag die 30 slagen onder hun maximum zit. Dat zou mij (en mijn max hr van 175 is ongeveer die van nummer 2) alleen maar lukken wanneer ik flink tempo maar zeker niet maximaal zou trappen.....
In categorie C en D moet je de uitslag naar mijn idee niet te serieus nemen. De winnaar van de C race noemt zichzelf op zijn Strava pagina "C-Elite forever" en gezien zijn Zwiftpower resultaten (hij wint bijna alle c races) zou ik zo'n figuur niet serieus nemen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

BartNL schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:22:
[...]

volgens mij willen ze dat wel gaan doen in samenwerking met Zwiftpower.
Aan de andere kant blijft het ook jammer dat bijvoorbeeld 26 van de 30 in de C categorie toevallig allemaal 3.0 w/kg trappen op een inspanning van 45 minuten. Dat lukt zo algemeen volgens mij alleen wanneer een groot percentage bewust een te laag vermogen trapt. Wanneer je daar dan ook nog de 10 DQ-ers bij optelt dan zit 90% op of over de rand.
De winnaar en nummer 2 in de C categorie rijden op het randje van categorie C met een gemiddelde hartslag die 30 slagen onder hun maximum zit. Dat zou mij (en mijn max hr van 175 is ongeveer die van nummer 2) alleen maar lukken wanneer ik flink tempo maar zeker niet maximaal zou trappen.....
In categorie C en D moet je de uitslag naar mijn idee niet te serieus nemen. De winnaar van de C race noemt zichzelf op zijn Strava pagina "C-Elite forever" en gezien zijn Zwiftpower resultaten (hij wint bijna alle c races) zou ik zo'n figuur niet serieus nemen.
Dit gebeurt overigens net zo hard in B alleen omdat daar de grens op 4 W/kg ligt is het makkelijker om daar stiekem net onder te blijven. In A rijden de meeste vaak ook “maa” 4 W/kg gemiddeld en regelmatig daar nog onder.

Dat probleem schuift gewoon door naar de lagere categorieen waar het steeds erger wordt maar het begint bij de B’s. Als een aantal van die gasten nou gewoon die top3 vergeet en in A mee komen doen hebben we daar ook nog een mooie strijd voor bijv de top 20. Die top A/A+ rijders met 50k Zwift kms houdt toch niemand bij.

Ik voel me nu een snob omdat ik met A mee probeer te doen terwijl gasten waar ik dik van verloor nog bij B mee gaan, maar die hebben stuk voor stuk een FTP boven de 4W/kg.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 12-11-2020 14:29 ]

• Ypuh
@Kluus Zag dat Jacek zichzelf ook een 'ERROR' gegeven had op die race van 2 weken geleden, waardoor zijn WKG niet meer meetelt en hij gewoon weer B is in plaats van A. Zelfs de group leaders van Zwift NL zijn dus niet helemaal zuivere koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:41
Ik ben ook net maar es begonnen met Zwift, tot nu toe erg vermakelijk. Heb voor de gein es een race geprobeerd gisteren (kon hem helaas niet uitrijden, want dat mocht niet van de 1 maand oude baby hier). Valt me op dat Zwift me gelijk in categorie A gestopt heeft. Dat is toch wel stevig aanpoten moet ik zeggen ;) Kon opzich de 25 minuten die ik had, redelijk bijblijven.

Wat me opvalt, is dat ik voor mijn gevoel meer mijn best moet doen dan anderen ;) Ik zat gemiddeld tegen de 4.3W/kg, terwijl ik anderen minder zag trappen. Moet ik gewoon beter oefenen met uit de wind rijden? Of doe ik iets anders niet goed?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:37:
@Kluus Zag dat Jacek zichzelf ook een 'ERROR' gegeven had op die race van 2 weken geleden, waardoor zijn WKG niet meer meetelt en hij gewoon weer B is in plaats van A. Zelfs de group leaders van Zwift NL zijn dus niet helemaal zuivere koffie.
Ik zag het ook ja, ik wist niet zeker of dat erg toevallig was of dat hij dat inderdaad als organiser zelf kan doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 12-11-2020 16:15 ]

• Prulleman
Pff, wat een gedoe zeg. De winnaar is dus wie het best binnen de power regeltjes kan rijden..

Wat je vooral niet moet doen is je FTP pakken voor je klasse, want dan moet je een uur voluit en heb je niks over voor een klim/ontsnapping of sprint.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JP_S
Ach ja, na een uurtje voluit stap ik voldaan van de fiets, en als dat dan niet goed genoeg is zij dat maar zo ;-)

Ik had een lekker groepje om de race mee uit te rijden, maar op het laatst inderdaad niet meer over om nog even een sprintje eruit te klappen. Volgende week nieuwe kansen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:16:
Pff, wat een gedoe zeg. De winnaar is dus wie het best binnen de power regeltjes kan rijden..

Wat je vooral niet moet doen is je FTP pakken voor je klasse, want dan moet je een uur voluit en heb je niks over voor een klim/ontsnapping of sprint.
Mee eens hoor, maar dan moeten Zwiftpower/Zwift de klassen anders gaan bepalen: een fatsoenlijk ladder systeem met ranking op basis van de posities die je rijdt tov de ranking van je competitie zou bijvoorbeeld echt vet zijn en een stuk eerlijker.

Maar op dit moment gebeurt dat nu eenmaal op FTP en het klopt zeker dat dat eigenlijk niets zegt over het race verloop maar aan de andere kant is het wel een manier om racers in hokjes te stoppen. Dat de een dan een betere sprint heeft en de ander een betere tijdrit heb je in het echt ook.

Het hoeft niet zo'n gedoe te zijn als iedereen zich sec aan die regels houd (of eraan gehouden wordt).

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 12-11-2020 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Prulleman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:16:

Eens! En dat om een online koersje, waar werkelijk helemaal niks te winnen is _O-

Om beter te worden is het zaak om te rijden tegen tegenstanders die beter zijn.

Maar ik geloof dat het allemaal iets te serieus wordt genomen :P

iRacing Profiel

• Prulleman
Kluus schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:30:
[...]

Mee eens hoor, maar dan moeten Zwiftpower/Zwift de klassen anders gaan bepalen: een fatsoenlijk ladder systeem met ranking op basis van de posities die je rijdt tov de ranking van je competitie zou bijvoorbeeld echt vet zijn en een stuk eerlijker.

Maar op dit moment gebeurt dat nu eenmaal op FTP en het klopt zeker dat dat eigenlijk niets zegt over het race verloop maar aan de andere kant is het wel een manier om racers in hokjes te stoppen. Dat de een dan een betere sprint heeft en de ander een betere tijdrit heb je in het echt ook.

Het hoeft niet zo'n gedoe te zijn als iedereen zich sec aan die regels houd (of eraan gehouden wordt).
maar het punt blijft dat het dus teveel een kwestie is wie het dichtst tegen de grens aan kan rijden + wat over kan houden voor de sprint.

het grote verschil met een echte koers is dat het hier veel meer een kwestie is van w/kg naast elkaar leggen, bij een echte koers wordt ook niet 1 uur rond threshold gereden, misschien bij een criterium, maar daar spelen weer hele andere zaken die het dynamischer maken dan wie de het meest efficient rond 4 w/kg kan rijden

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

MrBarBarian schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:49:
[...]

Eens! En dat om een online koersje, waar werkelijk helemaal niks te winnen is _O-

Hey, Ik doe dat laatste dan ook he! ;) Ik maak me dan ook helemaal niet zo druk om (waarom zou ik) maar zou het gewoon leuk vinden als er wat meer volk mee kwam doen in de onderste regionen bij de A's zodat je elkaar een beetje omhoog kan trekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
Wat zou schelen is als ze gewoon inderdaad een ladder systeem gaan maken zoals bijvoorbeeld bij iRacing. Iedereen schrijft zich in op een race en aan de hand van je waardes wordt je in een groep gedeelt. De ene keer heb je mazzel en zit je in groep waarvan je de sterktste bent, en soms zit je in een groep waar je de zwakte bent.

Als je wilt sandbaggen moet je een group ride gaan doen ipv een race 😅.

• borft
Kluus schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:02:
[...]

Hey, Ik doe dat laatste dan ook he! ;) Ik maak me dan ook helemaal niet zo druk om (waarom zou ik) maar zou het gewoon leuk vinden als er wat meer volk mee kwam doen in de onderste regionen bij de A's zodat je elkaar een beetje omhoog kan trekken.
count me in ;) 4 w/kg lukt me wel, maar niet als ik berg op ook sprintjes rond de 7 moet rijden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-10 21:49

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

MrBarBarian schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:49:
[...]

Ik doe geen zwift races maar snap het wel hoor! Als ik een race doe en ik word ik een klasse ingedeeld wil ik het zo goed mogelijk doen, stel jij zit terecht in dezelfde klasse en verslaat me vind ik dat prima maar als het op een niet eerlijke manier gaat zou de lol er voor mij vanaf gaan.

Maar ik ben misschien ook te fanatiek in wedstrijdjes :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Nutterd schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:56:
[...]

Ik doe geen zwift races maar snap het wel hoor! Als ik een race doe en ik word ik een klasse ingedeeld wil ik het zo goed mogelijk doen, stel jij zit terecht in dezelfde klasse en verslaat me vind ik dat prima maar als het op een niet eerlijke manier gaat zou de lol er voor mij vanaf gaan.

Maar ik ben misschien ook te fanatiek in wedstrijdjes :+
Precies, naast een fitness tool is Zwift natuurlijk ook gewoon een MMO game, moet je eens zien hoe serieus World of Warcraft spelers hun spel soms nemen, dus dat vind ik ook niet zo vreemd.

Misschien moeten we maar gewoon een Zwift topic starten in Sport & Simulatie Games ofzo, dan kan men het hier verder weer over serieus trainen hebben. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
JP_S schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:23:
Ach ja, na een uurtje voluit stap ik voldaan van de fiets, en als dat dan niet goed genoeg is zij dat maar zo ;-)
Precies dit. Mensen trekken er ook wel weer iets te zwaar aan.

Eigenlijk de enige keren dat een race niet leuk is zijn de vlakke races dat niemand op kop gaat en ze aan het einde alleen ff sprinten (gebeurt niet zo vaak), of als je echt eenzaam en alleen in niemandsland rijdt. Dat laatste hoeft in principe niet te gebeuren als je gewoon in de juiste categorie rijdt.

Het probleem is zoals al een aantal keer aangegeven ook groter in de lagere categorieen dan in de A's of B's. Daar doen gemiddeld gezien wat meer mensen mee van een gelijkwaardig niveau en die vaak ook wel geïnteresseerd zijn in Zwiftpower (en dus niet in de verkeerde categorie starten). Het blijft alleen opvallend/sneu dat er schijnbaar toch regelmatig mensen zijn die hun plezier halen uit bewust een categorie lager rijden. Zoiets zegt meer over hun, maar het heeft mijn plezier nog nooit bedorven.

Zit zelf wel een beetje met hetzelfde probleem als @Kluus en net tussen de A's en B's in (al mag ik gewoon nog in B starten). Als iedereen zich aan de regeltjes hield, dan zouden zowel de A als B categorie leuker zijn, ook al rij ik dan misschien voor plek 20.

Edit: Zwift kan nog zoveel leren van de game wereld. Zie het gewoon als Counter-Strike met hun matchmaking ofzo. Ik vind het allemaal maar wat lang duren hoor, het is niet alsof ze het wiel opnieuw uit hoeven te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 12-11-2020 19:12 ]

• eddemans
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-10 18:52
Is er ook een pricewatch/voorraadwatch-topic over fietstrainers? De voorraden zijn overal natuurlijk heel karig. Ik zie op dit moment de Elite Suito op voorraad bij Futurumshop voor 699. Maar er zijn natuurlijk tig andere sites en het is een heel geëikel om die allemaal bij te houden voor Kickr Cores, Suito's en Fluxen. Het lijkt mij heel vervelend lezen als dit topic wordt volgedumpt met voorraadmeldingen.

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:38
borft schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:52:
Ik ben ook net maar es begonnen met Zwift, tot nu toe erg vermakelijk. Heb voor de gein es een race geprobeerd gisteren (kon hem helaas niet uitrijden, want dat mocht niet van de 1 maand oude baby hier). Valt me op dat Zwift me gelijk in categorie A gestopt heeft. Dat is toch wel stevig aanpoten moet ik zeggen ;) Kon opzich de 25 minuten die ik had, redelijk bijblijven.

Wat me opvalt, is dat ik voor mijn gevoel meer mijn best moet doen dan anderen ;) Ik zat gemiddeld tegen de 4.3W/kg, terwijl ik anderen minder zag trappen. Moet ik gewoon beter oefenen met uit de wind rijden? Of doe ik iets anders niet goed?
Precies hetzelfde hier. Gisteren net te laat voor Zwift NL race dus op een later tijdstip met een race meegedaan. En ook weer een veel hoger gemiddelde dan degene die mij op de sprint voorbij rijden. Ik denk dat het iets met powerprofiel te maken heeft. Ga mezelf nu ook echt proberen toe te leggen op wat meer explosiviteit als ik alleen fiets.
Het is trouwens met mij wel heel erg scheef. Want ik rijdt nu dus ook bij de A maar heb echt nog nooit boven de 1000 wat getrapt ook buiten niet. :'(

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:35
Hebben er nu meer mensen problemen met inloggen op Zwift? Ik krijg dit op mijn scherm te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gw9PXXUd-jenlfxshGXYWrwww8Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7UvQmsB0zVfVxH2u8Y4YSS4Y.jpg?f=user_large

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 08:55
Lijkt erop van wel. ik krijg dezelfde pagina bij het starten van Zwift.
Volgens de Zwift status page i ser een issue: (https://status.zwift.com/)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4fx-lw_aSksS0E8ptvSZg3FF0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2QXC2O0Q822aFBd4mFX9ZY5H.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door sQuare8 op 12-11-2020 21:00 ]

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 20:52
Jimmy-time1 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:51:
Hebben er nu meer mensen problemen met inloggen op Zwift? Ik krijg dit op mijn scherm te zien.
[Afbeelding]
Klopt, Zwift doet het niet, op de website is er ook geen mogelijkheid om in te loggen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03:27
Naar aanleiding van posts van @Flipmo en @ThijsM vorige week 2 pakken van de multifunctionele matten gekocht bij de Action. Mooi breed oppervlak met 2 tegels breed en ik hoef de yogamat van de vrouw niet kapot te maken :) best leuk spul. Geeft ook wat mee, waardoor er wat beweging in de flux kan komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2esI0LerqFgUHsBXoCb1D67dFRU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hLNFL738JwUHexzWGLUxcPPE.jpg?f=user_large

Verder past de statafel precies boven het stuur. Ooit gekocht voor een feestje, maar dient ook perfect dit doel voor 35 euro @ Makro geloof ik. Scherm is een 24” Philips TV welke ik in de zomer onder mijn overkapping heb hangen.

Afijn net lekker een rustige group ride aan het doen @ 1,7w/kg, dropt de connectie naar mijn Tacx, die moest ik ff van het stroom af doen en opnieuw pairen met ineens een andere naam. Is dat inherent aan bluetooth en te voorkomen met een ant+ stickje? Ik heb nog gepoogd om terug te komen, maar een gat dichtrijden van meer dan een minuut op een groep is niet te doen voor mij. 300 watt lopen pushen maar gegeven moment was ik er bijna bij maar de tank leeg :p In ieder geval wel het gevoel dat ik iets gedaan heb :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
NoepZor schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:02:
Afijn net lekker een rustige group ride aan het doen @ 1,7w/kg, dropt de connectie naar mijn Tacx, die moest ik ff van het stroom af doen en opnieuw pairen met ineens een andere naam. Is dat inherent aan bluetooth en te voorkomen met een ant+ stickje? Ik heb nog gepoogd om terug te komen, maar een gat dichtrijden van meer dan een minuut op een groep is niet te doen voor mij. 300 watt lopen pushen maar gegeven moment was ik er bijna bij maar de tank leeg :p In ieder geval wel het gevoel dat ik iets gedaan heb :)
onder Windows zou ik altijd en ANT+ dongle adviseren en dan gelijk een USB verlengkabel zodat je de dongle bij /onder de Tacx kunt leggen. USB verlengkabel kan in jouw geval mooi onder de mat door.
Wanneer je in group ride nog in de eerste 30 minuten van zo'n rit zit kun je event verlaten en een late join doen waarmee je dan weer in de groep gedropt wordt. Wel vooraf checken dat late join (lj) ondersteund wordt in je event ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

blauwester schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:35:
[...]

Precies hetzelfde hier. Gisteren net te laat voor Zwift NL race dus op een later tijdstip met een race meegedaan. En ook weer een veel hoger gemiddelde dan degene die mij op de sprint voorbij rijden. Ik denk dat het iets met powerprofiel te maken heeft. Ga mezelf nu ook echt proberen toe te leggen op wat meer explosiviteit als ik alleen fiets.
Het is trouwens met mij wel heel erg scheef. Want ik rijdt nu dus ook bij de A maar heb echt nog nooit boven de 1000 wat getrapt ook buiten niet. :'(
En ook @borft, het is ook wel een kwestie oefenen hoor, draft in Zwift doet echt best veel, zeker nu met double draft of volgens racers “real draft” (omdat het realistischer zou moeten zijn dan de oude draft) wat tegenwoordig eigenlijk altijd aan staat. Je voelt alleen de wind niet natuurlijk dus je moet er een beetje op leren vertrouwen denk ik.

Tip: zolang je niet (zoals ik) op een tron bike zit kan je aan je avatar zien of je uit de wind rijdt, dan zit ie namelijk “on tops” en zodra je in de wind komt gaat ie in de beugels.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BartNL
@blauwester @borft het is in feite andersom net zo goed een 'probleem'. Ik verlies vaak van rijders die een lager wattage dan mij trappen en heb alleen goede kans in een sprint. Ik ben te zwaar voor een goede w/kg verhouding en qua FTP tussen D en C in. In een vlakke C race heb ik wanneer ik qua FTP op 2,7w/kg zit wel uitzicht op goede uitslag doordat ik 15s lang rond de 1000W trap en een minuut lang meer dan 500W. Wanneer er een langere klim in zit van 5 minuten of langer wordt ik op w/kg gelost door de deelnemers met een hogere w/kg.
Zwift lijkt wat racen betreft best op de echte wereld met als nadeel zoals eerder door o.a. @Ypuh genoemd dat de categorie indeling puur op w/kg gebeurt. Je krijgt dan vanzelf dat in de w/kg gelimiteerde races de beste sprinters winnen. Zwift zou ook naar resultaten moeten kijken en mensen op basis daarvan 'promoveren'.

• Mistraller
  • Laatst online: 03-10 21:54

Verder past de statafel precies boven het stuur. Ooit gekocht voor een feestje, maar dient ook perfect dit doel voor 35 euro @ Makro geloof ik.
Wat slim die statafel! Komt die nu tenminste ook nog van pas....meeste statafels zijn geen 1,5 meter doorsnee :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Laatst online: 03-10 15:43

KipCurreh

Nightcrawler

Afijn net lekker een rustige group ride aan het doen @ 1,7w/kg, dropt de connectie naar mijn Tacx, die moest ik ff van het stroom af doen en opnieuw pairen met ineens een andere naam. Is dat inherent aan bluetooth en te voorkomen met een ant+ stickje?
Ik heb een ANT+ USB dongle van men pc lopen en die staat nu op ongeveer 1m van de Tacx Flux S.
Nu het 2de jaar Zwiften, en nog nooit signaal verloren voor of tijdens een rit

Trouwens, ik zat gisteren dus heet & gereed om nog een Zwift workout te doen, om dan ook te constateren dat het plat lag.
Zijn er dan ergens (free?) alternatieven om even te proberen als dit voorkomt? Kwestie van toch wat te kunnen trainen ondertussen

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

KipCurreh schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:48:
[...]

Ik heb een ANT+ USB dongle van men pc lopen en die staat nu op ongeveer 1m van de Tacx Flux S.
Nu het 2de jaar Zwiften, en nog nooit signaal verloren voor of tijdens een rit

Trouwens, ik zat gisteren dus heet & gereed om nog een Zwift workout te doen, om dan ook te constateren dat het plat lag.
Zijn er dan ergens (free?) alternatieven om even te proberen als dit voorkomt? Kwestie van toch wat te kunnen trainen ondertussen
Trial van Sufferfest nemen...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Gisteravond lag het einde van mijn laatste interval tijdens een Zwift workout PRECIES op de top van een klim.

WINNING

[ Voor 44% gewijzigd door MrAcid op 13-11-2020 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Albi The Dragon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-10 09:43

Albi The Dragon

get your hand off my tail

KipCurreh schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:48:
[...]

RGT Cycling is gratis en heb ik voor zulke gevallen klaarstaan.

https://www.rgtcycling.com/

Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
BartNL schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:11:
[...]

onder Windows zou ik altijd en ANT+ dongle adviseren en dan gelijk een USB verlengkabel zodat je de dongle bij /onder de Tacx kunt leggen. USB verlengkabel kan in jouw geval mooi onder de mat door.
Wanneer je in group ride nog in de eerste 30 minuten van zo'n rit zit kun je event verlaten en een late join doen waarmee je dan weer in de groep gedropt wordt. Wel vooraf checken dat late join (lj) ondersteund wordt in je event ;)
En de ANT+ dongle kun je mooi vocht/zweetvrij beschermen door een deksel van bv een pindakaas-pot te benutten. Kleine inkeping (4 mm?) en je USB kabel/klemt voorzichtig en houdt de dongle ook iets boven de vloer.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
BartNL schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:43:
@blauwester @borft het is in feite andersom net zo goed een 'probleem'. Ik verlies vaak van rijders die een lager wattage dan mij trappen en heb alleen goede kans in een sprint. Ik ben te zwaar voor een goede w/kg verhouding en qua FTP tussen D en C in. In een vlakke C race heb ik wanneer ik qua FTP op 2,7w/kg zit wel uitzicht op goede uitslag doordat ik 15s lang rond de 1000W trap en een minuut lang meer dan 500W. Wanneer er een langere klim in zit van 5 minuten of langer wordt ik op w/kg gelost door de deelnemers met een hogere w/kg.
Zwift lijkt wat racen betreft best op de echte wereld met als nadeel zoals eerder door o.a. @Ypuh genoemd dat de categorie indeling puur op w/kg gebeurt. Je krijgt dan vanzelf dat in de w/kg gelimiteerde races de beste sprinters winnen. Zwift zou ook naar resultaten moeten kijken en mensen op basis daarvan 'promoveren'.
nja, weet niet of ik dat met je eens bent. Als jij een lagere W/Kg trapt, dan ga je op een echte berg er ook af, Als ik buiten fiets, dan kan ik echt goed uit de wind rijden. Maar ik vermoed dat het vooral oefenen is. Buiten kan ik de wind voelen, en zelf sturen. In Zwift vind ik het lastiger om precies de snelheid van mijn voorganger te matchen, ik heb ook het gevoel dat er soms een kleine vertraging in zit.

Als ik buiten op het vlakke rijd, dan scheelt uit de wind rijden zo 100W (als mijn voorganger bv 300W trapt, dan trap ik 200W), bij hogere snelheden is het voordeel groter, bij lagere snelheden natuurlijk kleiner. En het maakt natuurlijk ook uit hoe groot je beiden bent, dus W/Kg is dan wel een minder goeie metriek.

That said, ik vind het raar dat ik midden in het peloton even veel W/Kg trap als mensen die helemaal vooraan vol in de wind rijden. Ik denk dat ik dan toch net te ver achter mijn voorganger rijd ofzo.

En als je dat een tijdje doet, dan wordt dat redelijk killing (of een heel goeie training :P).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:38
[b]
het is ook wel een kwestie oefenen hoor, draft in Zwift doet echt best veel, zeker nu met double draft of volgens racers “real draft” (omdat het realistischer zou moeten zijn dan de oude draft) wat tegenwoordig eigenlijk altijd aan staat. Je voelt alleen de wind niet natuurlijk dus je moet er een beetje op leren vertrouwen denk ik.

Tip: zolang je niet (zoals ik) op een tron bike zit kan je aan je avatar zien of je uit de wind rijdt, dan zit ie namelijk “on tops” en zodra je in de wind komt gaat ie in de beugels.
Ja het is ook een kwestie van oefenen. goede tip van dat kijken naar de avatar of hij in de drops hangt ja of nee.

Ik heb een beetje dat als ik er lekker inzit ik vanzelf naar voren ga. dan denk ik sh*t ik moet draften dus zorg ik dat ik een lager vermogen trap en wordt ik ingehaald. daardoor dreig ik dan echter de groep weer te verliezen waardoor ik weer bij ga trappen en dan trap ik het peleton weer voorbij en zit ik weer vooraan in de wind. Waardoor ik weer denk sh*t ik moet draften enz.enz.enz. :+ :+ :+

edit: na het lezen va de reactie van @BartNL denk ik dat het er ook aan ligt dat ik zwift op de tablet heb en daardoor niet kan lezen welke wattages degene om me heen trappen. (te kleine letters in combinatie dat tablet te ver weg is.)

[ Voor 10% gewijzigd door blauwester op 13-11-2020 11:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BartNL
borft schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:22:
[...]
That said, ik vind het raar dat ik midden in het peloton even veel W/Kg trap als mensen die helemaal vooraan vol in de wind rijden. Ik denk dat ik dan toch net te ver achter mijn voorganger rijd ofzo.
in Zwift heb je vergelijkbaar voordeel bij uit de wind rijden als buiten. Nadeel in Zwift is dat je dat niet voelt en dat je dat beetje moet leren. In groepjes in Zwift altijd proberen in de groep te rijden en niet achterin de groep. Dat gaat het makkelijkste wanneer je in voorste helft van een groep fietst en daarbij oplet of de mensen om je heen meer / minder w/kg gaan trappen. Ook opletten dat er geen tijdsverschillen ontstaan. Zo gauw je in leaderboard 1s gap ziet is het extra opletten.
Wanneer jij weet dat je sterk bent in klimmen zou je daar op je limiet moeten gaan rijden. Er zullen anderen mee rijden die proberen om dat pas de laatste 500 meter op het vlakke met een aero powerup te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
borft schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:22:
[...]

En als je dat een tijdje doet, dan wordt dat redelijk killing (of een heel goeie training :P).
Dit vind ik dus ook echt enorm wennen. Erg lastig om de snelheid van de groep goed te matchen. Ik finishte als 9de in mijn groepje van 10 maar heb veruit het hoogste w/kg / ruwe watts weggetrapt. Dit terwijl ik echt niet heel veel op kop heb gereden. De andere weten dus gewoon beter te draften.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-10 22:31

Fisico

by Fabian

In het echt is in een groep rijden ook een kwestie van oefenen, zeker in de bochten. Het voordeel is wel dat je op een zeker moment de mensen om je heen leert kennen dat maakt het al makkelijker. Ook kan je buiten horen en zien hoe mensen trappen dus vind ik het makkelijker om in de luwte te rijden. Bij Zwifr (pas een handvol ritjes) rij ik door de groep of zak ik eruit, ook als ik zelf strak probeer te rijden. Maar het zal vast een keer gaan lukken. Het duurde buiten ook een poos.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

blauwester schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:09:
[...]

...

edit: na het lezen va de reactie van @BartNL denk ik dat het er ook aan ligt dat ik zwift op de tablet heb en daardoor niet kan lezen welke wattages degene om me heen trappen. (te kleine letters in combinatie dat tablet te ver weg is.)
Dat is ook wel een dingetje ja, ik zit op beruchte stukjes voor aanvallen (dus vooral de (korte) klimmetjes) altijd met een schuin oog naar de W/kg's van de mensen om me heen te kijken om op tijd te kunnen reageren als er een paar beginnen te knallen.

@borft heb je niet per ongeluk een tijdritfiets geselecteerd in Zwift?

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 13-11-2020 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Volgens mij heb je in Zwift een bepaalde range om in het peloton te blijven hangen. Zal zo'n 20w zijn gok ik (beetje afhankelijk van de snelheid). Als je daar steeds boven of aan de bovenkant zit, dan ga je te snel en moet je daarna weer iets inhouden (inefficient). Als je aan de onderkant blijft bungelen moet je opletten dat je niet door de ondergrens raakt en op tijdverschil komt.

Het is inderdaad een beetje wennen hoe je in een peloton moet rijden, net als met sprinten. Hoe harder het gaat, hoe minder het uitmaakt eigenlijk. Zelf zorg ik gewoon dat ik altijd vooraan zit voor het geval het breekt. In aanloop naar een klim weet je gewoon zeker dat het tempo omhoog gaat en over de top gesprint wordt. Als je er dan niet bij zit krijg je het gat nooit meer (alleen) dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:04
BartNL schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:11:
[...]

En waarom zo'n verlengkabel? Is zo'n ANT+ signaal zo zwak?
Bij zit de dongle in de laptop iets voor mijn stuur. Zonder verlengkabel dus. Dat werkt prima ondanks dat het een stokoude laptop is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartNL
Drossie schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:10:
[...]
En waarom zo'n verlengkabel? Is zo'n ANT+ signaal zo zwak?
Bij zit de dongle in de laptop iets voor mijn stuur. Zonder verlengkabel dus. Dat werkt prima ondanks dat het een stokoude laptop is.
ik heb het ooit uitgeprobeerd met Zwiftalizer en daarbij zag ik dat er veel fouten in de ANT+ communicatie zitten wanneer de zender en ontvanger op wat afstand van elkaar zitten. Heb destijds een USB verlengkabel gekocht waardoor signaal stuk beter werd. Je kunt ook WiFi instelling aanpassen aangezien ANT+ in zelfde frequentiegebied kan zitten.
Zie ook https://zwiftinsider.com/how-to-fix-ant-dropouts-in-zwift/

[ Voor 5% gewijzigd door BartNL op 13-11-2020 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 19:04
Even een tussentijdse update over Trainerroad, over het algemeen: so far so good. Ik heb nu twee weken van het programma erop zitten.
Op maandag en woensdag zijn het tot nu toe steeds sweetspot trainingen geweest van een uur. Deze vind ik leuk om te doen en duren niet te lang met wat muziek er bij.

Op de zaterdagen staan trainingen van 1h30 gepland. Vorige week over geslagen door tijdsgebrek en ben ik zondags 70km buiten gaan fietsen. Vandaag stond er 3x 20 min sweetspot op het programma maar ben ik na twee keer gestopt, die waren behoorlijk pittig en ik ga morgen ook weer buiten fietsen (80km/1000hm) dus wou wel wat energie over hebben. :P

Voor mijn gevoel ga ik qua kracht/FTP wel vooruit maar valt nog altijd het meeste te winnen op conditioneel vlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 05:21
Net weer eens een race gedaan. Helaas een power drop, terwijl ik al achter aan in de kopgroep zat, waardoor ik de aansluiting met de groep miste. De mensen achter mij waren helaas te ver weg om nog wat aan te hebben. Vooral bij de klimmetjes viel ik steeds wat terug in de groep. Conclusie, minder gewicht nodig en meer watts.
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/QDoSMd8luzDjOOwkQ07XkSKIfa9jI4JPHUw6XI_1Tu8-2048x1067.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 09:34

Tacoos

i am i

Tacoos schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

Ik moet me hier misschien ook maar eens aan gaan wagen, ik krijg indoor sneller last van zitvlak en voeten dan buiten.
Maar wat ik me afvraag: gedraagt de rocker plate zich niet ook als een klankbord wat de herrie versterkt?
Maandje verder en vandaag een ruwe testversie van mijn toekomstige rocker plate in elkaar gezet en een testritje gemaakt.
Ik ben uitgegaan van een design met 2 ikea ballen en 2 rubberen trillingsdempers. Nu staat alleen mijn trainer + achterwiel op de rocker en het voorwiel statisch op een verhoger.

Eerste indrukken:
- voelt eigenlijk helemaal niet 'raar' dat je kan bewegen, eerder natuurlijk.
- je zit wel hoog, een opstapje ernaast is handig
- mijn built lijkt het geluid van mijn wheel-on Qubo nogal te versterken, in de toekomst moet ik daar dus toch maatrelen voor gaan nemen. De WAF-factor ligt nu beneden 0 :P

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:12
mensen die hier ervaring hebben net zwift en de heart rate via de apple watch? Ik ken de instructies waarbij je zwift op je laptop eerst opstart, ingame gaat. Daarna de zwift companion app opstarten op de iPhone en de apple watch. Daarna pairen ingame met de apple watch.

Lijkt wat een hit and miss te zijn. Soms lukt het, soms weer niet of slaat hij plots aan middenin een rit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Tranze schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:14:
Conclusie, minder gewicht nodig en meer watts.
alhoewel dat zeker zal helpen is het een vreemde conclusie. Van de top 20 ben jij de op één na lichtste en ook je getrapte w/kg is super. Misschien dat je op de klimmetjes meer voordeel moet pakken van je lage gewicht zodat je in de afdalingen minder hoeft te werken. Op basis van de top 3 in Zwiftpower lijkt dit parcours sowieso meer geschikt voor de zwaardere rijders met meer absoluut vermogen.
Wanneer je zonder power drop bij de eerste groep was gebleven lijkt mij de meest voor de hand liggende conclusie dat je power drops moet zien te voorkomen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door BartNL op 14-11-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
BartNL schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:41:
[...]
Wanneer je zonder power drop bij de eerste groep was gebleven lijkt mij de meest voor de hand liggende conclusie dat je power drops moet zien te voorkomen ;)
Ghehe dat is sowieso goed natuurlijk. Ik heb al twee verschillende ANT dongles gebruikt, usb verlengkabel om hem dichter bij de Kickr Core te positioneren, maar toch soms nog een drop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ben ik de enige die dat gehannes met ANT+ niet snapt?
Ik heb nooit moeilijkheden met de BTLE connectie op m'n Kickr Core

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 02-10 17:11
Smultie schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:57:
Nee hoor, hier ook nul issues met Bluetooth op mijn laptop en de Kickr Core op zo'n 1-1,5 meter afstand.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Niet online
Hier ook al meer dan drie jaar geen problemen op mijn Tacx Flux icm met MacBooks en recentelijk Win10 met bt5.0 stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
nee iedereen die Zwift onder MacOS gebruikt zal dezelfde ervaring hebben als jij. En dat je het niet snapt zal dan wel komen omdat je nog niet heel lang of geen fietscomputer gebruikt?

[ Voor 13% gewijzigd door BartNL op 15-11-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Appesteijn schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:33:
[...]
Hier ook al meer dan drie jaar geen problemen op mijn Tacx Flux icm met MacBooks en recentelijk Win10 met bt5.0 stick.
hier ook 5 jaar geen problemen met ANT+ onder Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Vandaag de eerste ftp gedaan en met 2,8 is daar nog wel wat ruimte voor verbetering. Ik ben ook nog steeds niet helemaal tevreden met mijn setup. De ventilator helpt al iets maar waar ik nou die handdoek handig laat, daar ben ik nog niet uit. Ook mis ik echt het echte fietsen waarbij de omstandigheden de cadans bepalen. Ik merk dat ik niet heel goed ben ik heel strak een wattage trappen. Druk op de benen is een uitschieter omhoog en druk van de benen gelijk een dip. Herkennen anderen dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Fisico schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:47:
Vandaag de eerste ftp gedaan en met 2,8 is daar nog wel wat ruimte voor verbetering. Ik ben ook nog steeds niet helemaal tevreden met mijn setup. De ventilator helpt al iets maar waar ik nou die handdoek handig laat, daar ben ik nog niet uit. Ook mis ik echt het echte fietsen waarbij de omstandigheden de cadans bepalen. Ik merk dat ik niet heel goed ben ik heel strak een wattage trappen. Druk op de benen is een uitschieter omhoog en druk van de benen gelijk een dip. Herkennen anderen dit ook?
2.8 is je w/kg neem ik aan? Is deze dan te laag door een gebrek aan watts of een overvloed aan kg?

Wat voor test heb je gedaan? Ramp, 20 minuten, ...? Hoe doe je je workouts? ERG mode?

Verder is het uiteraard ook een stukje wennen aan de meer statische houding, en indien je erg mode gebruikt hoe je je cadans gelijk moet houden om de weerstand stabiel te houden. Zelf trap ik graag wat sneller bij de zwaardere intervallen ( 90+ bij Sweet spot, 95+ bij threshold, 100+ bij vo2max). Zonder erg mode zijn is die cadans hetzelfde, maar zal je een versnelling moeten vinden die erbij in de buurt komt

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 15-11-2020 19:30 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Prulleman schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:01:
[...]

2.8 is je w/kg neem ik aan? Is deze dan te laag door een gebrek aan watts of een overvloed aan kg?

Wat voor test heb je gedaan? Ramp, 20 minuten, ...? Hoe doe je je workouts? ERG mode?

Verder is het uiteraard ook een stukje wennen aan de meer statische houding, en indien je erg mode gebruikt hoe je je cadans gelijk moet houden om de weerstand stabiel te houden. Zelf trap ik graag wat sneller bij de zwaardere intervallen ( 90+ bij Sweet spot, 95+ bij threshold, 100+ bij vo2max). Zonder erg mode zijn is die cadans hetzelfde, maar zal je een versnelling moeten vinden die erbij in de buurt komt
Aan het gewicht valt niet zoveel te sleutelen, dan dan maar aan de output in watts. Ik heb een 20 minuten test gedaan en volgens mij is die gelijk in ERG, toch? Ik trap vaak een hoge cadans (95 en meer) en ben echt aan het zoeken naar het ritme, maar misschien moet ik gewoon tevreden zijn met de bandbreedte die de app aangeeft. Soms trap ik in een lekker ritme er net onder en soms erboven. Ik zal nog een keer naar de cassette kijken, want misschien is de verdeling daar ook wel een oorzaak van de zoektocht.

Nu inderdaad maar gericht gaan trainen op de Wahoo om het wat omhoog te krijgen. Ik heb nog in ieder geval een beginpunt. Dat trainen wordt ook nog wel een puzzel want ik loop 2 a 3 keer per week hard. Buiten zijn is zoveel fijner en het statische vind ik ook wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Fisico schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:50:
[...]

Aan het gewicht valt niet zoveel te sleutelen, dan dan maar aan de output in watts. Ik heb een 20 minuten test gedaan en volgens mij is die gelijk in ERG, toch? Ik trap vaak een hoge cadans (95 en meer) en ben echt aan het zoeken naar het ritme, maar misschien moet ik gewoon tevreden zijn met de bandbreedte die de app aangeeft. Soms trap ik in een lekker ritme er net onder en soms erboven. Ik zal nog een keer naar de cassette kijken, want misschien is de verdeling daar ook wel een oorzaak van de zoektocht.

Nu inderdaad maar gericht gaan trainen op de Wahoo om het wat omhoog te krijgen. Ik heb nog in ieder geval een beginpunt. Dat trainen wordt ook nog wel een puzzel want ik loop 2 a 3 keer per week hard. Buiten zijn is zoveel fijner en het statische vind ik ook wel een dingetje.
20 minuten test is niet in ERG anders ligt de uitslag al vast. De ramp test, waarbij de power elke minuut omhoog gaat kan je wel in erg doen.

Welke trainer heb je? In ERG zou je niet zoveel schommelingen moeten hebben als je je cadans steady houdt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXqFqZz3NjQItkUi2xks6RfC33Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vup9e4soLT65zBaLfMQtgbao.jpg?f=user_large
Hier zie je ook schommelingen van + of -10 watt (~3%). Als je daardoor afgeleid wordt moet je naar 3 of 10 sec power kijken. Of gewoon in erg mode en niet naar je power kijken maar focus op steady cadans

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Dinsdag maar eens kijken wat er in Zwift bij de workout staat over ERG-mode. Ik dacht het wel ergens gezien te hebben bij de short FTP-test. Ik heb een Wahoo Kickr v5. Ik dacht er juist over om de cijfers actueel te maken, want juist door de 3 seconden lijk ik meer te corrigeren. En tot die tijd maar eens wat meer lezen erover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Fisico schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:43:
Dinsdag maar eens kijken wat er in Zwift bij de workout staat over ERG-mode. Ik dacht het wel ergens gezien te hebben bij de short FTP-test. Ik heb een Wahoo Kickr v5. Ik dacht er juist over om de cijfers actueel te maken, want juist door de 3 seconden lijk ik meer te corrigeren. En tot die tijd maar eens wat meer lezen erover.
De voorafgaande intervallen om je energie systeem klaar te stomen (incl het 5 min interval geloof ik) zijn bij de Zwift 20 minuten test in ERG. Bij het 20 minuten interval waarin de meting plaats vind gaat ie in “Free mode” wat betekend dat ERG uit gaat zoals @Prulleman al aangeeft (en je dus ook moet hier dus ook schakelen).

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 15-11-2020 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
De ramptest is een stuk "makkelijker" omdat je niet hoeft te pacen zoals bij de 20 minuten test.. steady is het meest efficiënt, maar als je geen idee hebt wat je steady max is voor 20 min loop je kans te snel of te langzaam te starten.
De ramptest is gewoon doorgaan, steeds zwaarder tot je niet meer kan :)

Voor de 1 geeft het een waarde die te hoog of te laag is, maar voor de gemiddelde fietser komt het goed in de buurt. Ik gebruik het voor het schalen van de workouts en dat gaat tot dusver goed op basis van de ramptest FTP

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Ah bedankt, dus deels ERG. Vandaar dat het in beeld kwam. Ik had eigenlijk verwacht dat die warm up een soort van streefwaarde zou geven, nu was het inderdaad een beetje gokken wat ik twintig minuten vol kan houden. Op zich weet ik wel redelijk wat mijn hartslag doet, maar ik begon toch iets te hard om na een langzamer middendeel weer wat sneller te eindigen. Een beetje zoals ik mijn eerste hardloopwedstrijden deed.

Zoals gezegd, ik heb nu een indicatie van wat ik gemiddeld kan rijden dus ik kan nog een keertje proberen dat als vlak schema te gebruiken en ik zal de damptest ook nog eens doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Fisico schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:06:
Ah bedankt, dus deels ERG. Vandaar dat het in beeld kwam. Ik had eigenlijk verwacht dat die warm up een soort van streefwaarde zou geven, nu was het inderdaad een beetje gokken wat ik twintig minuten vol kan houden. Op zich weet ik wel redelijk wat mijn hartslag doet, maar ik begon toch iets te hard om na een langzamer middendeel weer wat sneller te eindigen. Een beetje zoals ik mijn eerste hardloopwedstrijden deed.

Zoals gezegd, ik heb nu een indicatie van wat ik gemiddeld kan rijden dus ik kan nog een keertje proberen dat als vlak schema te gebruiken en ik zal de damptest ook nog eens doen.
Die ramptest kan je overigens vrij vaak doen, ik vind hem mentaal een stuk minder zwaar en je herstelt er ook best snel van. Ik heb in het verleden best vaak 20 minuten testen gedaan, zowel binnen als buiten, en kan die inmiddels best pacen, maar ben net als @Prulleman ook wel helemaal om op de ramptest.

Er zijn inderdaad gevallen waarbij die minder nauwkeurig blijkt te zijn, maar bij mij komt ie gelukkig ook goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Bij mij komt in Zwift de ramp test waarde meestal wat te hoog uit. Ik lig daarna dan echt lamgeslagen over het stuur tijdens m'n workouts. Ik stel hem dan handmatig wat lager in zodat ik niet de hele tijd in het rood ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ik verwachtte het al een beetje maar toch; ritje voor een badge gedaan, 24km met 800m meter lead-in. Nu zat ik weer net even in trial, dus max 25km te gaan voor de badge... Ja hoor, 100 meter vóór de finish: trial expired 8)7
Dus geen badge...wel rondje afgemaakt natuurlijk, kreeg ik toch nog een 250XP bonus 8)

Wat ik me dan wel afvraag is waar je die meters dan verliest, is dat in de bochten? 300 meter "kwijt" rijden tov de opgegeven afstand vind ik eigenlijk best veel. Of kloppen de waardes in de tabellen stiekum niet..

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Vandaag weer een zwift achievement binnengefietst. Maar nu rest nog slechts ritten die niet ‘eventjes’ te doen zijn :( gaat dus een uitdaging geven. En wellicht een full PRL in de week van kerst en oud en nieuw dan maar? 🤔

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
NielsTn schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:58:
Vandaag weer een zwift achievement binnengefietst. Maar nu rest nog slechts ritten die niet ‘eventjes’ te doen zijn :( gaat dus een uitdaging geven. En wellicht een full PRL in de week van kerst en oud en nieuw dan maar? 🤔
Ik heb alleen de uber pretzel en full PRL nog als echte uitdaging.... en de "better than Jensie" :P Vind wel dat je een dergelijke rit gewoon in een dag moet uitrijden. ff pauze om te lunchen en zo niks mis mee, maar gaan pitten en de volgende dag verder rijden, dan telt ie niet hoor >:)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op maandag 16 november 2020 @ 01:01:
[...]

Ik heb alleen de uber pretzel en full PRL nog als echte uitdaging.... en de "better than Jensie" :P Vind wel dat je een dergelijke rit gewoon in een dag moet uitrijden. ff pauze om te lunchen en zo niks mis mee, maar gaan pitten en de volgende dag verder rijden, dan telt ie niet hoor >:)
"Bigger than Jensie" is nu wel te doen met de pacemaker bots denk ik. Laatst leverde een ritje van 1 uur en 20 minuten met "Coco Cadence" mij al 58 ride-ons op. Dit zijn gewoon group rides in de open wereld waarbij iedereen dus gewoon de mass-ride-ons kan spannen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:35
Mistraller schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:03:
Ik verwachtte het al een beetje maar toch; ritje voor een badge gedaan, 24km met 800m meter lead-in. Nu zat ik weer net even in trial, dus max 25km te gaan voor de badge... Ja hoor, 100 meter vóór de finish: trial expired 8)7
Dus geen badge...wel rondje afgemaakt natuurlijk, kreeg ik toch nog een 250XP bonus 8)

Wat ik me dan wel afvraag is waar je die meters dan verliest, is dat in de bochten? 300 meter "kwijt" rijden tov de opgegeven afstand vind ik eigenlijk best veel. Of kloppen de waardes in de tabellen stiekum niet..
Ik vermoed dat dat de RGV route was? Ik heb een overzicht waarin bij die route vermeld staat dat de route 24.1 km is en de lead-in 1.0 km. Dan zou je dus inderdaad net 0.1 km voor de finish aan de 25k trial grens zitten.
Pagina: 1 ... 56 ... 162 Laatste