Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 57 ... 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:40
Jimmy-time1 schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:31:
[...]

Ik vermoed dat dat de RGV route was? Ik heb een overzicht waarin bij die route vermeld staat dat de route 24.1 km is en de lead-in 1.0 km. Dan zou je dus inderdaad net 0.1 km voor de finish aan de 25k trial grens zitten.
Klopt :) Lijstje van zwiftinsider bedoel je. De lead in was iets korter, want ik ging pas voorbij de finishline van de sprint (bij de leadin) naar 1km. Dus ik dacht dat het misschien net zou passen, omdat Zwift zelf 24,0 aangeeft. Maar verder; boeiend.... :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-06 23:32
Misschien (ivm lijstjes van Oa zwift insider), even een vote geven voor deze wens: https://forums.zwift.com/...ion-app-or-my-zwift/40796

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:37
Mistraller schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:22:
[...]

Klopt :) Lijstje van zwiftinsider bedoel je. De lead in was iets korter, want ik ging pas voorbij de finishline van de sprint (bij de leadin) naar 1km. Dus ik dacht dat het misschien net zou passen, omdat Zwift zelf 24,0 aangeeft. Maar verder; boeiend.... :)
Klopt, ik gebruik inderdaad een lijst van Zwiftinsider.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:09

Roozzz

Plus ultra

Ben ik de enige die het bijzonder vind dat je je druk maakt om het (niet) halen van de achievement, maar niet voor de software wenst te betalen? :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Roozzz schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:00:
Ben ik de enige die het bijzonder vind dat je je druk maakt om het (niet) halen van de achievement, maar niet voor de software wenst te betalen? :+
Je kent het woord: "Boeiend"? :P
Het ging me om de afwijking in afstanden, of je inderdaad in bochten etc extra meters kunt rijden in Zwift.

We hebben hier twee abbo's lopen, en in een periode waarin ik amper zwift, betaal ik inderdaad niet, daar heeft Zwift zelfs een speciale "pause" feature voor uitgerold, mocht je het wellicht niet gezien hebben. Bedrag dat inmiddels naar Zwift is gegaan, is in ruime mate voldoende hoor, maak je geen zorgen. 30 euro per maand vind ik toch echt een fors bedrag; we hebben immers maar 1 smart trainer.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 16-11-2020 11:05 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
NielsTn schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:24:
Misschien (ivm lijstjes van Oa zwift insider), even een vote geven voor deze wens: https://forums.zwift.com/...ion-app-or-my-zwift/40796
Laat ze eerst maar eens een in-game route changer ontwikkelen. Badges en dat soort spul zijn leuke wortels, maar in-game te benaderen, en hoeft niet de hoogste prio te hebben wat mij betreft.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
NielsTn schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:24:
wat mij betreft een slecht idee om voor een algemeen probleem een specifieke oplossing te verzinnen. Zwift zou alle instellingen en configuratie mogelijk moeten maken zonder dat je de Zwift fiets simulatie zelf opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Mistraller schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:07:
[...]
Laat ze eerst maar eens een in-game route changer ontwikkelen.
wat bedoel je hier mee?
Je kunt in game wel richting veranderanderen en daarna zit je op een "andere route". Het is mij ook niet duidelijk basis waarvan Zwift die nieuwe route dan kiest maar bij elke afslag wordt je wel automatisch een kant opgestuurd. Wil je een specifieke route dan zul je daarna bij elke afslag juiste richting moeten kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:09

Roozzz

Plus ultra

Mistraller schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:04:
[...]

Je kent het woord: "Boeiend"? :P
Het ging me om de afwijking in afstanden, of je inderdaad in bochten etc extra meters kunt rijden in Zwift.

We hebben hier twee abbo's lopen, en in een periode waarin ik amper zwift, betaal ik inderdaad niet, daar heeft Zwift zelfs een speciale "pause" feature voor uitgerold, mocht je het wellicht niet gezien hebben. Bedrag dat inmiddels naar Zwift is gegaan, is in ruime mate voldoende hoor, maak je geen zorgen. 30 euro per maand vind ik toch echt een fors bedrag; we hebben immers maar 1 smart trainer.
En jij de smiley: " :+ "? :>

Maar no worries, ik vond het vooral typisch dat het kennelijk belangrijk genoeg was om wel een post aan te wijden. Hier gaat de boel ook gewoon op pauze wanneer er geen tijd beschikbaar is :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
BartNL schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:12:
[...]

wat bedoel je hier mee?
Je kunt in game wel richting veranderanderen en daarna zit je op een "andere route". Het is mij ook niet duidelijk basis waarvan Zwift die nieuwe route dan kiest maar bij elke afslag wordt je wel automatisch een kant opgestuurd. Wil je een specifieke route dan zul je daarna bij elke afslag juiste richting moeten kiezen.
Nee, dat is niet wat ik bedoel; stel dat je 2 routes wilt rijden (in 1 wereld) dan moet je echt heel zwift herstarten. En dan bijv met Fitfiletools de activiteiten mergen om het in strava netjes te krijgen.
Vergelijk het met je Garmin; daarin kan je zonder je activiteit te stoppen, gewoon een nieuwe koers inladen.
Dat je bij een wereld-switch eruit moet, daar kan ik wel inkomen. Maar ik hoop echt dat de hele manier van opstarten, zoals jij ook aangeeft, zo gaat veranderen dat je settings en route-onafhankelijke zaken kunt inzien vóór je daarwerkelijk gaat rijden.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:39

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:27:
[...]

Nee, dat is niet wat ik bedoel; stel dat je 2 routes wilt rijden (in 1 wereld) dan moet je echt heel zwift herstarten. En dan bijv met Fitfiletools de activiteiten mergen om het in strava netjes te krijgen.
Vergelijk het met je Garmin; daarin kan je zonder je activiteit te stoppen, gewoon een nieuwe koers inladen.
Dat je bij een wereld-switch eruit moet, daar kan ik wel inkomen. Maar ik hoop echt dat de hele manier van opstarten, zoals jij ook aangeeft, zo gaat veranderen dat je settings en route-onafhankelijke zaken kunt inzien vóór je daarwerkelijk gaat rijden.
Dan zullen ze echter ook iets moeten maken waarmee je naar een route wordt genavigeerd op het moment dat de route niet passeert op het punt waar je op dat moment bent.

Activiteiten mergen voor Strava, waarom zou je dat dan doen? Als je een nieuwe route start ga je uiteindelijk toch weer naar het startpunt van die route dus hoe doe je dat dan netjes? Volgens mij kan je dat toch beter als twee losse activiteiten laten staan.

Je kan natuurlijk ook gewoon die tweede route handmatig navigeren, zoals @BartNL ook bedoelt (al krijg je dan de achievement niet, maar dat boeide je toch al weinig ;)). Ok, het is inderdaad stom dat je voor bepaalde dingen de hele game moet herstarten, maar ik snap op zich wel dat dat losse activiteiten worden op strava.

Een andere oplossing voor dit probleem, die ik wel tof zou vinden, zou zijn als je net als custom workouts, ook custom routes zou kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:00:
[...]

Dan zullen ze echter ook iets moeten maken waarmee je naar een route wordt genavigeerd op het moment dat de route niet passeert op het punt waar je op dat moment bent.

Activiteiten mergen voor Strava, waarom zou je dat dan doen? Als je een nieuwe route start ga je uiteindelijk toch weer naar het startpunt van die route dus hoe doe je dat dan netjes? Volgens mij kan je dat toch beter als twee losse activiteiten laten staan.

Je kan natuurlijk ook gewoon die tweede route handmatig navigeren, zoals @BartNL ook bedoelt (al krijg je dan de achievement niet, maar dat boeide je toch al weinig ;)). Ok, het is inderdaad stom dat je voor bepaalde dingen de hele game moet herstarten, maar ik snap op zich wel dat dat losse activiteiten worden op strava.

Een andere oplossing voor dit probleem, die ik wel tof zou vinden, zou zijn als je net als custom workouts, ook custom routes zou kunnen maken.
Als je een andere route kiest moet je ook echt alle afslagen kennen. Als ik bv eerst een stukje heuvels wil doen en dan nog een flat route, dan moet je wel echt goed de weg kennen.
Maar goed, ook naar het hoofdmenu terugkunnen, waarbij zwift de fit file wel beeindigt en een nieuwe start, zou ik al minder erg vinden dan dat stomme gedoe dat je er helemaal uit moet, sensors pairen etc.

Ik merge de activiteiten eigenlijk altijd, als het in 1 sessie plaats heeft gevonden. Ik heb er een hekel aan om allerlei versnippering te zien. (En dan trekt strava inderdaad wel een streepje op de kaart, maar de kaart in Strava is toch al onzin eigenlijk) Ook als ik bijv buiten fiets en er gaat om wat voor reden iets mis met de tracking, dan ben ik zo iemand die dat thuis gaat zitten fiksen 8)

Die achievements dat boeit me die ene keer niet, dat kleine stukje is zo weggetrapt. Van de zomer heb ik er ook al wel een paar gedaan in trial toen France net uit was. En ook meerdere routes gefietst waarbij ik wel een actief abbo had en die werd dan toch niet geregistreerd. Zolang dat niet bij de full PRL gaat gebeuren..... soit 8)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:28
Gisteravond weer even op Fulgaz een rit gedaan, 47 km in een steady klim naar Maligne Lake in Jasper, Canada. Best leuk, wel lang. Heb namelijk het idee dat Fulgaz niet goed omgaat met de hoogtepercentages, en dat het zwaarder lijkt dan dat het in werkelijkheid is (heb de difficulty op 50% staan). Heb daar bij Zwift minder last van. 3% voelt soms bijvoorbeeld echt zwaar aan, in mijn geringe ervaring van buiten is dat dat veel minder is. Daarnaast zie je de weg gelijkmatig oplopen en gebeurd het soms dat je, wanneer het bijv. steady 3% is het programma opeens 10 seconden (of langer) op ergens tussen 5-8% gaat zitten...

Meer mensen ervaringen met Fulgaz? Zit nu in mijn tweede 14 dagen proefperiode trouwens, ze boden na bijna twee weken nog twee weken aan trouwens (wellicht handig evt. voor anderen die Fulgaz overwegen)

Daarnaast nog twee vragen:

- Heeft iemand ervaring met Bkool en de trainingsplannen daar op? Via Fietssport Plus kan je namelijk drie maanden gratis gebruik maken van Bkool en dat is dan net mooi de periode om de winter door te komen en meer gestructureerd te trainen tot het voorjaar.

- Ik heb een handdoek voor het (vele) zweten. Deze is na anderhalf uur ook wel echt doorweekt. Nu merk ik echter dat mijn voorhoofd erg droog is (het gevoel alsof ie door de zon verbrand is geweest en gaat vervellen) door het steeds weghalen van het zweet. Ik heb wel een buff die ik zo kan vouwen dat het een zweetband is en denk dat dat wel gaat werken, maar is dat dan weer niet te warm? Misschien heeft iemand de gouden tip.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-06 17:46
Waus26 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:47:
- Ik heb een handdoek voor het (vele) zweten. Deze is na anderhalf uur ook wel echt doorweekt. Nu merk ik echter dat mijn voorhoofd erg droog is (het gevoel alsof ie door de zon verbrand is geweest en gaat vervellen) door het steeds weghalen van het zweet. Ik heb wel een buff die ik zo kan vouwen dat het een zweetband is en denk dat dat wel gaat werken, maar is dat dan weer niet te warm? Misschien heeft iemand de gouden tip.
Herkenbaar, bij mij begint mijn gezicht te prikken zodra ik klaar ben met fietsen. Aldus m'n vriendin is dit het zout in je zweet dat irriteert op je huid ofzo omdat het niet verdampt door het ontbreken van rijwind (echt geen vermoeden of dit een solid verhaal is hoor). Ik lees wel wat tips van Neutral om je huid intact te houden, maar niks om een droog voorhoofd te voorkomen. Misschien ruim op voorhand wat vochtige creme aanbrengen?

Je ziet veel van die wat serieuzere zwifters een zweetband gebruiken, dus wie weet werkt het wel. Ik doe in de zomer weleens vasiline boven m'n wenkbrauwen zodat er een soort gootje onstaat waardoor het zweet niet in m'n ogen/bril loopt, maar daar heb je geen last van begrijp ik.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solkram
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-05 13:50
(jarig!)
[b]Waus26 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:47
Gebruik je een sterke ventilator? Ik gebruik sinds dit jaar deze vloerventilator. Daardoor zweet ik een normale hoeveelheid en is 1 handdoek genoeg ook al is het een lange workout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-06 21:55
+1 zoals Solkram. Ik moet zelfs zeggen dat ik de ventilator in het begin niet aanschakel omdat het te koud is :-)
De ventilator (van mij toch) heeft 3 standen en ik zet die nooit hoger dan stand 1!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:44

Crazy D

I think we should take a look.

- Heeft iemand ervaring met Bkool en de trainingsplannen daar op? Via Fietssport Plus kan je namelijk drie maanden gratis gebruik maken van Bkool en dat is dan net mooi de periode om de winter door te komen en meer gestructureerd te trainen tot het voorjaar.
Niet met de trainingsplannen, heb anderhalf jaar terug wel trial gedaan. Vond het echt superkansloos. Met de name de weerstand vond ik echt ruk, die liep in blokjes. Dus bv eerst 15 seconden 2% stijging en dan opeens 15 seconden 8%, terwijl het in werkelijkheid dus gewoon geleidelijk van 0-8 op liep. Dit heb ik op een paar ingebouwde routes gehad. Ook nog een keer een rit gereden die iemand zelf had gefilmd (gewoon ergens rond Roosendaal of zo in Noord Brabant, verder niets bijzonders) maar ook daarin waren bv bruggen qua weerstand alsof het een trap was in plaats van een geleidelijke helling (voor zover je een brug een helling kunt noemen :P). Ik vond het dusdanig irritant dat ik er snel mee ben gestopt.

Zwift is leuker als je een beetje in een virtuele wereld wilt rondrijden (maar ook daarin kun je schema's rijden), Trainer Road voor als je echt schema's wilt rijden en afleiding in muziek of film zoekt op YouTube oid. Sufferfest voor video's die redelijk bij de work-out passen waar ook iets opzwepends en wat humor in zit (en je kunt de beelden ook uitzetten en met YouTube erbij jezelf vermaken).

Persoonlijk ga ik voor BigRingVR voor 'echte' heuvels fietsen, ik twijfel nog over Sufferfest (zit in een trial). In BigRing kun je ook schema's rijden, al is het een beetje gek dat je visueel berg op rijdt met een moordend tempo omdat je toevallig in een blok in het schema zit waarin je hard rijdt... Ik denk dat ik BigRing houdt, er komen daar steeds meer niet zulke flinke klimmen bij, waardoor het ook steeds beter te gebruiken is als je niet anderhalf uur lang 8% wilt harken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:36
Ik ben ook nog in mijn testperiode van Bkool. Ik heb besloten om niet te verlengen, gratis is natuurlijk iets anders.

Gewoon een route fietsen is prima. Je kan wat focussen op jezelf en op de mensen voor en achter jou. De video is soms een leuke gadget, maar zoals mijn zoontje ook zei: "het lijkt zoals een film van vroeger", niet echt indrukwekkende kwaliteit - al kan dit natuurlijk aan mijn setup liggen.

De beeldsetup is prima in orde: over de volledige breedte van het scherm zie het profiel van de rit, verder heb je rechtonder een indicatie van hoever je nog moet op huidige stijging en wat er daarna komt. Centraal je wattage en hartslag.

Het is een échte route: bekende of minder bekende trajecten die je kan narijden met een begin en einde.

Een groot nadeel was dat je niet echt flexibel kon kiezen in de routes, maar er is gisteren net een nieuwe update uitgekomen die dat zou verbeteren, maar die heb ik nog niet getest.

Ik heb nog maar 1x een workout geprobeerd, maar dat was een tegenvaller. Je wordt er meteen ingegooid zonder inleiding: owja, het is de bedoeling dat je 150W trapt 8)7 verder gewoon blokjes op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:28
Stufferdt schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:57:
[...]

Herkenbaar, bij mij begint mijn gezicht te prikken zodra ik klaar ben met fietsen. Aldus m'n vriendin is dit het zout in je zweet dat irriteert op je huid ofzo omdat het niet verdampt door het ontbreken van rijwind (echt geen vermoeden of dit een solid verhaal is hoor). Ik lees wel wat tips van Neutral om je huid intact te houden, maar niks om een droog voorhoofd te voorkomen. Misschien ruim op voorhand wat vochtige creme aanbrengen?

Je ziet veel van die wat serieuzere zwifters een zweetband gebruiken, dus wie weet werkt het wel. Ik doe in de zomer weleens vasiline boven m'n wenkbrauwen zodat er een soort gootje onstaat waardoor het zweet niet in m'n ogen/bril loopt, maar daar heb je geen last van begrijp ik.
Ik herken wat je beschrijft. Het zweet komt bij mij overigens niet in de ogen (gelukkig). Buiten heb ik dus die buff in een zweetband of bandana gevouwen onder mijn helm zodat mijn ogen en bril zweetvrij blijven. Vaseline heb ik daardoor niet nodig (gehad). Daarnaast smeer ik inderdaad body lotion of vitamine E crème om de boel te hydrateren na een indoor rit. Ga denk ik gewoon die buff proberen de volgende keer, als het te warm is kan ie alsnog af.
Solkram schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:35:
[...]

Gebruik je een sterke ventilator? Ik gebruik sinds dit jaar deze vloerventilator. Daardoor zweet ik een normale hoeveelheid en is 1 handdoek genoeg ook al is het een lange workout.
Nee, gewoon een goedkope staande ventilator (op voet) en inderdaad op standje 1. Die staat ook niet gericht op mijn hoofd maar iets lager, meer op/langs het bovenlichaam.

Wel heb ik die vanaf het begin direct aan. Ik zweet van nature sowieso al heel snel dus dat helpt in deze niet mee denk ik.
Crazy D schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:15:
[...]

Niet met de trainingsplannen, heb anderhalf jaar terug wel trial gedaan. Vond het echt superkansloos. Met de name de weerstand vond ik echt ruk, die liep in blokjes. Dus bv eerst 15 seconden 2% stijging en dan opeens 15 seconden 8%, terwijl het in werkelijkheid dus gewoon geleidelijk van 0-8 op liep. Dit heb ik op een paar ingebouwde routes gehad. Ook nog een keer een rit gereden die iemand zelf had gefilmd (gewoon ergens rond Roosendaal of zo in Noord Brabant, verder niets bijzonders) maar ook daarin waren bv bruggen qua weerstand alsof het een trap was in plaats van een geleidelijke helling (voor zover je een brug een helling kunt noemen :P). Ik vond het dusdanig irritant dat ik er snel mee ben gestopt.
Wat jij beschrijft heb ik bij Fulgaz dus ook. Mogelijk komt dat doordat die apps data gebruiken van de ingebouwde GPS van een GoPro waarmee het opgenomen wordt en die soms niet altijd even nauwkeurig is. Deed vorige week een rit vanuit Amsterdam op Fulgaz. Een bruggetje over een zijtak van de Amstel was al 6% soms :+
Bubble-BE schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:16:
[...]

Ik ben ook nog in mijn testperiode van Bkool. Ik heb besloten om niet te verlengen, gratis is natuurlijk iets anders.

Gewoon een route fietsen is prima. Je kan wat focussen op jezelf en op de mensen voor en achter jou. De video is soms een leuke gadget, maar zoals mijn zoontje ook zei: "het lijkt zoals een film van vroeger", niet echt indrukwekkende kwaliteit - al kan dit natuurlijk aan mijn setup liggen.

De beeldsetup is prima in orde: over de volledige breedte van het scherm zie het profiel van de rit, verder heb je rechtonder een indicatie van hoever je nog moet op huidige stijging en wat er daarna komt. Centraal je wattage en hartslag.

Het is een échte route: bekende of minder bekende trajecten die je kan narijden met een begin en einde.

Een groot nadeel was dat je niet echt flexibel kon kiezen in de routes, maar er is gisteren net een nieuwe update uitgekomen die dat zou verbeteren, maar die heb ik nog niet getest.

Ik heb nog maar 1x een workout geprobeerd, maar dat was een tegenvaller. Je wordt er meteen ingegooid zonder inleiding: owja, het is de bedoeling dat je 150W trapt 8)7 verder gewoon blokjes op het scherm.
Klinkt een beetje hetzelfde als Fulgaz qua features en ervaring, behalve de beeldkwaliteit. Ik heb dan de Full HD optie aan, maar er is ook beeldmateriaal in 4K. Ik heb echter geen 4K monitor.

Denk dat ik dan toch maar Trainer Road moet gaan uitproberen zoals @Crazy D al aanraadde. Mijn focus zal vooral op afvallen en FTP verhogen liggen, alhoewel gratis uitproberen van BKool altijd kan natuurlijk.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Waus26 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:48:
Wat jij beschrijft heb ik bij Fulgaz dus ook. Mogelijk komt dat doordat die apps data gebruiken van de ingebouwde GPS van een GoPro waarmee het opgenomen wordt en die soms niet altijd even nauwkeurig is. Deed vorige week een rit vanuit Amsterdam op Fulgaz. Een bruggetje over een zijtak van de Amstel was al 6% soms :+
Maakt me niet uit of het in het echt 6 of 2% is maar ik geloof er niks van dat echt alle testritjes die ik deed de hoogte netjes in een trap-vorm was... zelfs op het circuit van Spa was Eau Rouge een trap (terwijl dat toch echt een helling is :P). Doe mij dan maar BigRing, van de ritten die ik daarin heb gereden die ik ook in het echt heb gedaan weet ik dat het gevoel we flink realistisch is (behalve die hand die in het echt nog aan je shirt trekt dan :+). Ik vond het lig dusdanig irritant dat voor mij de lol er echt af was.

Wilde laatste de Tacx software weer eens testen (vorig jaar maandje getest) maar op de MacBook die ik gebruik start ie niet op. Dus dan maar niet he...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solkram
(jarig!)
Waus26 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:48:
[...]

Nee, gewoon een goedkope staande ventilator (op voet) en inderdaad op standje 1. Die staat ook niet gericht op mijn hoofd maar iets lager, meer op/langs het bovenlichaam.

Wel heb ik die vanaf het begin direct aan. Ik zweet van nature sowieso al heel snel dus dat helpt in deze niet mee denk ik.
Ik zweet van nature ook erg veel en met mijn vorige ventilator zweette ik ook erg veel tijdens het Zwiften. Dat was in hartje winter. Je onderschat de hoeveelheid rijwind die je buiten wel hebt en binnen niet. Dat is veel meer dan de hoeveelheid wind van stand 1 van je staande ventilator. Doe eens een workout met je ventilator op maximaal en kijk of je nog steeds bakken zweet.

Ik kan je zo'n vloerventilator van harte aanraden. Zo'n 25 euro en kwam ook goed van pas tijdens de hete zomerdagen om 's ochtends vroeg het huis even te luchten en wat koele lucht in het huis te krijgen.
Die van mij kan ik niet op afstand besturen, maar ach. Meestal is standje 1 meer dan voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:37

McMiGHtY

- burp -

Ventilator en een zweetband om mn hoofd (bij de Decathlon heel raar..bij de tennisspullen te vinden), daar heb ik er een paar van zodat die gewoon de was in kan na het zwiften.

Qua ventilator:

Vacmaster Air Move

En die blaast hard..heb momenten dat ik het er gewoon koud van krijg als ik niet hard genoeg fiets.,

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 13:25
Ik heb nu een eenvoudige toren ventilator maar wel met infrarood afstandsbediening.

Die vacmaster en grote ventilator spreken mij aan qua luchtverplaatsing maar het fietsend kunnen veranderen van de hoeveelheid lucht vind ik nu erg prettig.

Hoe ervaren jullie het niet fietsend kunnen instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:37
Ik heb mijn vacmaster rechts naast me wiel op een verhoging staan waardoor ik nog wel bij de bediening kan.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 14:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bubble-BE schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:16:
[...]
Heb je wel op MyBkool gekeken? Daar kan je uit duizenden routes kiezen en die voor jezelf inplannen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Michiel193 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:59:
ik heb er geen enkel probleem mee, kan ze wel vanaf de fiets aanzetten. Mijn ventilatoren staan eigenlijk altijd op de middelste stand van drie. Heb twee vloer ventilatoren links en rechts voor me staan. Volgens mij ook prettiger fietsen met twee diffuus blazende ventilatoren dan één krachtiger gerichte ventilator.
Met twee ventilatoren kun je op een natuurlijke manier lucht richting je hele profiel blazen. Mijn ventilatoren ooit gekocht door in een bouwmarkt voor een stel opgestelde demo ventilatoren te gaan staan en van de ventilator die ik er het handigst uit vond zien en het prettigst vond blazen bij het minste geluid heb ik er twee gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 09:13
Tijdens het infietsen ga ik weleens ik rechtop zitten, dan krijg ik niet vol de wind en is het minder koud. Wordt het serieus ben ik snel warm en heb ik niet meer zo'n last van mijn 2 ventilatoren.

Heb er 1 van onder staan en 1 schuin van voren.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:49
Ik heb nu een eenvoudige toren ventilator maar wel met infrarood afstandsbediening.

Die vacmaster en grote ventilator spreken mij aan qua luchtverplaatsing maar het fietsend kunnen veranderen van de hoeveelheid lucht vind ik nu erg prettig.

Ik heb de Vacmaster Air Mover en een andere grote fan op klik aan klik uit afstandsbediening, als het even te koud is zet ik er 1 uit. Bevalt me erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 22:34

Fisico

by Fabian

Vandaag eindelijk de ventilator op een handige plaats gezet naar de laptop op de schouw en op standje 2 dit keer geen plas onder de fiets. Terwijl toch redelijk heb zitten rammen tijdens de wedstrijd en in de warm up.

Het statische begin langzaam te wennen, maar ik heb wel het idee dat ik bij een lagere snelheid niet helemaal perfect ronddraai. Aan een kant loopt het dan niet helemaal door en hoor ik een tikje vlak voor ik boven ben. Als ik buiten fiets heb ik dat niet en wanneer ik volle bak rij in Zwift ook niet. Wel een goede reden om pedalen met een powermeter aan te schaffen, maar dat is voor het andere topic.

Het wordt wel steeds leuk, vooral met gerichte trainingen, maar hoe sommigen hier anderhalf uur op de fiets zitten is mij nog wel een raadsel.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
J-M-T schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:54:
[...]

Ik heb de Vacmaster Air Mover en een andere grote fan op klik aan klik uit afstandsbediening, als het even te koud is zet ik er 1 uit. Bevalt me erg goed
Ik begin met 1 kleine blazer op het gezicht, en die verhoog ik met de afstandsbediening tot stand 3 en zet ik via een slimme stekker de grote vloerventilator aan. Begin ik dan warm te krijgen gaat de Vacmaster ook aan die ook op de slimme stekker zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000

Ik heb er een klik aan klik uit stekker tussen zitten. Standaard staat ie op standje 2 en gaat ie na de warmup aan. Voor recovery of in de zomer kan ik van te voren stand 1 of 3 selecteren

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik heb zoiets: https://www.bol.com/nl/p/...rt/9200000085203253/?s2a=
Afstandsbediening erbij, en kan ook verticaal de kop bewegen dus zowel de beentjes als de buik verkoelen :+ Vind het wel ideaal om 'm gewoon aan te kunnen passen. En in de zomer ook handig voor in de slaapkamer.

Nu zit ik onder een dakraam dus trek het raam zo een stukje verder open voor meer tocht (maar als het regent gaat dat 'm niet worden... fiets niet binnen om alsnog in de regen te rijden :P).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Voor aankomende Zwift NL race staat "Innsbruckring KOM" op het programma. Klopt het dat dit dit profiel is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2SvtNlWdAYCyr3SnOhgbJCW7z8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tiRJpqYJBBnG8RyF8BpLviO1.png?f=fotoalbum_large

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:50

Flipmo

OMG !!

yes, 3x de legsnapper waar je al flink stuk op kan gaan als je bij de groep probeert te blijven.
Daarna als toetje nog de Innsbruck KOM. nog weer even 400 "hoogtemeters" wegtrappen.

Ben er weer bij vanavond in de C, al heb ik er eigenlijk niet zo'n zin in :)
Wel een beetje klaar met al die lange klimmen in een race.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Flipmo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:10:
yes, 3x de legsnapper waar je al flink stuk op kan gaan als je bij de groep probeert te blijven.
Daarna als toetje nog de Innsbruck KOM. nog weer even 400 "hoogtemeters" wegtrappen.

Klopt ja, ik vind het op zich wel een leuk parcoursje denk ik. Nog even afwachten of ik vanavond weer eens een fatsoenlijk wattage neer kan leggen op die Innsbruck KOM, de benen voelen nog niet zo. :+

Ik heb zelf liever een klim van rond de 20 minuten waar ik lekker een constant vermogen kan trappen en het iedereen voor zichzelf is dan die bultjes op de engelse maps dus op zich ben ik hier al wel blij mee, maar het mag ook wel een keer vlak van mij, misschien volgende week. Of een keer een tijdrit.

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 18-11-2020 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-06 10:19
Ik heb dit parcours 2 weken terug gereden. Wist toen niet dat die berg op het einde kwam en ben toen ook echt helemaal kapot gegaan. Was toen nog verbaast dat het peloton zo rustig aan deed de eerste 30 km...

Ze proberen in de ZwiftNL wel echt te compenseren dat we in het vlakke Nederland wonen met al die virtuele hoogtemeters de afgelopen weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Er is een poll geweest waarbij de meerderheid voor een "climbing series" koos, dus misschien luisteren ze daar ook naar.

Ik vraag me af of ze de eerste 30 km rustig gaan doen of dat de explosievere types niet juist aan de boom gaan schudden om klimmers en tijdrijders types te lossen voor de langere klim. We gaan het zien...

Ik verwacht (en vrees) continu aanvallen op dat kleine steile bultje in downtown Innsbruck.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 18-11-2020 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Ben benieuwd! Ziet er in ieder geval weer uitdagend uit en zal in ieder geval een mooie workout opleveren.
Wel voel ik me hamstrings nog een beetje van kracht van maandag en Vo2 sessie van gisteren #excuses ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:30
Flipmo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:10:

Tot vanavond dan maar ;)

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

op de Innsbruck route met alleen de legsnapper heb ik mijn meeste overwinningen gehaald in Zwift :)
redelijk vlak, met precies de lengte qua klim dat ik volle bak kan aanzetten en net niet helemaal dood ga.
Na 4x of 5x het rondje is het flink doorbijten maar altijd erg leuk.

Vanavond zal wel het wel extra zwaar worden, zie alweer een aantal B-ers en een verdwaalde A rijder ingeschreven staan bij de C's.
Die trekken dan in de 3 rondjes de boel helemaal aan flarden, de allersterksten van de C zullen dan nog bij kunnen blijven. Maar dan komt de KOM nog..
Denk dat ik ga proberen bij de kopgroep te blijven, en op de KOM zal ik 100% moeten lossen, maar hopelijk blijf ik zo mijn concurrenten nog voor ;)
(Al zie ik die ook wel aanhaken bij de kopgroep en zich kapot trappen haha)

even een race teruggekeken, in de C deden we over 3 rondjes zo'n 40 minuten.
https://zwiftpower.com/events.php?zid=287012
Dan komt daarna de KOM nog.. Ben benieuwd hoe ik dit trek vanavond. Laatste tijd is de hartslag met zwiften echt torenhoog, Zal waarschijnlijk weinig over hebben.. We zullen het zien :)

[ Voor 16% gewijzigd door Flipmo op 18-11-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
Microkid schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:18:
[...]

Heb je wel op MyBkool gekeken? Daar kan je uit duizenden routes kiezen en die voor jezelf inplannen.
Nee, geen idee dat dat bestond. Die is inderdaad meer uitgebreid. Maar dat dit niet in de app kan (kon?)?

Ik zal de update van de app nog eens bekijken voor mijn trial vervalt aan het eind van de week en laat jullie iets weten.

Een ander puntje dat ik me nog herinner: ik kon ergens bij de takein ingeven wat voor fiets ik had. In mijn geval dus MTB, maar van 1x hadden ze blijkbaar nog niet gehoord - of van cassettes groter dan 34t. Dat helpt ook niet aan de perceptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06:38
Als ik dit zo weer lees, dan jeukt Zwift wel... zeker met dit soort parcours :9

Zit nu in week 5 van ''Sweet spot base - Mid Volume II'', nog 1 weekje te gaan en dan balans opmaken... Misschien daarna iets minder volume, zodat ik ook bij Zwift af en toe kan aansluiten, eens over nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 14:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bubble-BE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:59:
[...]

Nee, geen idee dat dat bestond. Die is inderdaad meer uitgebreid. Maar dat dit niet in de app kan (kon?)?
Kan ook, via het Search scherm. Maar via de site zie je net wat meer info.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
RR46 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:10:
Als ik dit zo weer lees, dan jeukt Zwift wel... zeker met dit soort parcours :9

Zit nu in week 5 van ''Sweet spot base - Mid Volume II'', nog 1 weekje te gaan en dan balans opmaken... Misschien daarna iets minder volume, zodat ik ook bij Zwift af en toe kan aansluiten, eens over nadenken :)
@Michaelg heeft ook een mixed plan gemaakt inc de zwift races op wo. Anders moet je em ff een DM sturen, dan kan ie wellicht zijn kalender delen ter inspiratie

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-06 11:27
Hey @RR46

ik heb hetzelfde, Zwift blijft me wel trekken. Maar trainerroad zit naar mijn idee toch meer gedachte achter. Ik verwacht wanneer jij/ik goed met een trainingsplan bezig gaan. Meer ontwikkeling zullen doormaken dan wanneer je zwift zou gebruiken op een soortgelijke manier.

Het enige wat ik echt mis bij Zwift is het competitie element. De wedstrijdjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

pier87 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:41:
Hey @RR46

ik heb hetzelfde, Zwift blijft me wel trekken. Maar trainerroad zit naar mijn idee toch meer gedachte achter. Ik verwacht wanneer jij/ik goed met een trainingsplan bezig gaan. Meer ontwikkeling zullen doormaken dan wanneer je zwift zou gebruiken op een soortgelijke manier.

Het enige wat ik echt mis bij Zwift is het competitie element. De wedstrijdjes etc.
Je kunt natuurlijk zelf workouts maken in Zwift, dan rijdt je in erg mode rond en zijn je workouts gewoon vergelijkbaar met TR.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Crazy D schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:44:
[...]

Je kunt natuurlijk zelf workouts maken in Zwift, dan rijdt je in erg mode rond en zijn je workouts gewoon vergelijkbaar met TR.
Dan doe je TR wel iets te kort, Het is wel wat meer dan een workout library, de opbouw in de plannen zit zo in elkaar dat je het maximale eruit kan halen

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik merkte dat de sweet spot training in trainerroad toch teveel herstel vraagt naast 3-4x per week Crossfitten (duh..).

Ik heb nu maar eens een 'base' schema gemaakt, low volume. Wordt wel behoorlijk saai om zo rond de 50-70% ftp rond te fietsen, maar ben wel erg benieuwd of dit me nu een goede aerobe basis gaat geven in aanvulling op het V02 max werk dat eigenlijk in iedere Crossfit training terugkomt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
Prulleman schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:32:
[...]

@Michaelg heeft ook een mixed plan gemaakt inc de zwift races op wo. Anders moet je em ff een DM sturen, dan kan ie wellicht zijn kalender delen ter inspiratie
Ik heb er bewust voor gekozen om gewoon 8 weken ongestructureerd door het leven te gaan :) Na een zo goed als volledige cyclus vind ik het wel relaxed om gewoon even beetje te freewheelen.
Volgde een mid volume plan. Dus 5x per week trainen.
Deze 8 weken pak ik woensdag avond een Zwift race en zaterdag of zondag een MTB rit waarbij het tempo ook flink hoog ligt. Daarnaast heb ik 3 random workouts gepakt om de week verder mee op te vullen.

https://www.trainerroad.com/app/career/sasha1103/calendar

Bij het opvullen heb ik wel geprobeerd om iets van progressie erin te behouden. Dus iedere week een Vo2 workout die telkens iets pittiger wordt. Iedere week een Sweet Spot workout waarin de SS tijd iedere keer iets toeneemt.

1 ding is wel zeker. Wekelijks zo'n race is niet goed te combineren met een volledig mid volume plan. Je merkt gewoon dat als je echt 100% geeft in zo'n race, dat het veel meer vergt van je lichaam dan een harde workout. Misschien is het met low volume nog te doen, maar denk dat ook dat teveel intensiteit is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:51

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

mocht iemand trainerroad een maand willen proberen dan laat maar weten, ik heb nu ook een maand gratis te vergeven!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XxOrpheusxX
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-05 14:31
Nutterd schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:58:
mocht iemand trainerroad een maand willen proberen dan laat maar weten, ik heb nu ook een maand gratis te vergeven!
net de trainer helemaal werkend. Ik houd me aanbevolen als ie nog niet weg is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

XxOrpheusxX schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:15:
[...]

net de trainer helemaal werkend. Ik houd me aanbevolen als ie nog niet weg is!
zie PB

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:57:
[...]

Ik heb er bewust voor gekozen om gewoon 8 weken ongestructureerd door het leven te gaan :) Na een zo goed als volledige cyclus vind ik het wel relaxed om gewoon even beetje te freewheelen.
Volgde een mid volume plan. Dus 5x per week trainen.
Deze 8 weken pak ik woensdag avond een Zwift race en zaterdag of zondag een MTB rit waarbij het tempo ook flink hoog ligt. Daarnaast heb ik 3 random workouts gepakt om de week verder mee op te vullen.

https://www.trainerroad.com/app/career/sasha1103/calendar

Bij het opvullen heb ik wel geprobeerd om iets van progressie erin te behouden. Dus iedere week een Vo2 workout die telkens iets pittiger wordt. Iedere week een Sweet Spot workout waarin de SS tijd iedere keer iets toeneemt.

1 ding is wel zeker. Wekelijks zo'n race is niet goed te combineren met een volledig mid volume plan. Je merkt gewoon dat als je echt 100% geeft in zo'n race, dat het veel meer vergt van je lichaam dan een harde workout. Misschien is het met low volume nog te doen, maar denk dat ook dat teveel intensiteit is.
Klopt, ik doe nu ook 1 zwift race en in het weekend een intensieve MTB rit (of als het slecht weer is een lange indoor rit) en merk aan mezelf dat daarnaast nog plek is voor eventueel een andere intensievere korte rit, dat doe ik nu ook op de MTB maar zou ook nog een Zwift race kunnen zijn bij slecht weer en daarnaast kan ik alleen rustige ritjes doen om mezelf niet over de kop te rijden.

Die Zwift races zijn gewoon super intensief terwijl je bij Workouts inderdaad vaak het gevoel hebt ook veel te doen maar je herstelt daar echt een stuk sneller van door de rustmomenten tijdens de workout.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 18-11-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:53:
[...]

Klopt, ik doe nu ook 1 zwift race en in het weekend een intensieve MTB rit (of als het slecht weer is een lange indoor rit) en merk aan mezelf dat daarnaast nog plek is voor eventueel een andere intensievere korte rit, dat doe ik nu ook op de MTB maar zou ook nog een Zwift race kunnen zijn bij slecht weer en daarnaast kan ik alleen rustige ritjes doen om mezelf niet over de kop te rijden.

Die Zwift races zijn gewoon super intensief terwijl je bij Workouts inderdaad vaak het gevoel hebt ook veel te doen maar je herstelt daar echt een stuk sneller van door de rustmomenten tijdens de workout.
precies en daarom is racen geen trainen :) je herstel tijd van een race gaat ten koste van de kwaliteit van je volgende training of ten koste van het totale volume dat je kan maken (en dus de progressie ie -kan- boeken. Je zal ook niet zomaar langzamer worden van racen, maar optimaal is het zeker niet

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Wel leuk voor de power Pr's :D.

Zo heb ik in de vorige race 285 power pr's gereden. Alles vanaf minuut 11:35 tot aan 1:01:38 was een PPR.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:15:
[...]

precies en daarom is racen geen trainen :) je herstel tijd van een race gaat ten koste van de kwaliteit van je volgende training of ten koste van het totale volume dat je kan maken (en dus de progressie ie -kan- boeken. Je zal ook niet zomaar langzamer worden van racen, maar optimaal is het zeker niet
Trainen is voor mij ook niet het doel, ik doe liever wat ik leuk vind en als de progressie, die er zeker wel is, dan iets langzamer is, soit. Van de langzamere herstelritten die dan nodig zijn kan ik ook genieten! Ik weet dat het gestructureerd workouts afwerken fysiologisch efficienter is, maar het kan mij niet echt geboeid houden.

Daarnaast bieden die races volgens mij een vorm van mentale training die ik persoonlijk niet uit workouts kan halen. Tijdens wegwedstrijden buiten merk ik dat ik vaak op de limiet toch nog kan blijven aanhaken of een gat dicht te rijden door mezelf mentaal te dwingen nog wat dieper te gaan. Dit heb ik bij die Zwift races ook en ik heb het gevoel dat je die hardheid om diep te gaan ook kan (blijven) trainen.

Bij de meeste workouts mis ik die mentale uitdaging een beetje, ok sommige blokken moet je best diep gaan maar je weet vooraf hoe lang het duurt en dat er daarna een rustmoment komt. ;)

Edit: Maar goed, er zijn zat mensen zoals @Prulleman ook die veel voldoening halen uit gestructureerd trainen, begrijp me niet verkeerd, daar heb ik absoluut respect voor en als je dat kan heb je zeker het voordeel dat je super efficient kan trainen. Iedereen moet een beetje voor zichzelf uitvinden wat voor diegene werkt, dat is alles wat ik wil zeggen ;).

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 18-11-2020 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Kluus Inderdaad, ieder zijn ding. Ik vind het wel mooi om 4w/kg te bereiken met ~5 uur per week. Kijken hoever we kunnen komen.
Als ik leuk wil fietsen pak ik wel de MTB, als ik efficiënt wil trainen stap ik op de trainer :)
Uit beide haal ik voldoening

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 18-11-2020 17:21 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
Kluus schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:39:
Ik vraag me af of ze de eerste 30 km rustig gaan doen of dat de explosievere types niet juist aan de boom gaan schudden om klimmers en tijdrijders types te lossen voor de langere klim. We gaan het zien...

Ik verwacht (en vrees) continu aanvallen op dat kleine steile bultje in downtown Innsbruck.
M'n hele tactiek wordt hier gewoon even uit de doeken gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Kluus schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:01:
Daarnaast bieden die races volgens mij een vorm van mentale training die ik persoonlijk niet uit workouts kan halen. Tijdens wegwedstrijden buiten merk ik dat ik vaak op de limiet toch nog kan blijven aanhaken of een gat dicht te rijden door mezelf mentaal te dwingen nog wat dieper te gaan. Dit heb ik bij die Zwift races ook en ik heb het gevoel dat je die hardheid om diep te gaan ook kan (blijven) trainen.
Echt heel erg herkenbaar. Gisteren met de club een rondje met race op het einde en ik hing er in het laatste blokje echt net aan nog. Even rust en dan de race gedaan. Daarin kon ik wel mee met de voorste groep en mij handhaven ondanks dat de waarden hoger lager dan in het laatste blokje. Gewoon net op het tandvlees die trap extra doen. Ook op de weg heb ik dat in wedstrijdjes tijdens trainingen, dan gaan zelfs mijn bochten ineens goed. Ik wil wel op de trainer echt gericht gaan trainen de komende periode, maar af en toe dom rammen is ook leuk. En zo'n 10 minuten race is ook weer niet direct slecht.

Met hardlopen train ik al jaren niet effectief omdat ik echt een hekel heb aan intervallen. Daar eindig altijd de laatste 2 km hard en ook daarmee word ik elk jaar toch een beetje sneller. Effectief? nee zeker niet maar het is ook maar een hobby. Op de fiets vind ik dan intervallen en 30 seconden inspanningen weer wel leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Ypuh schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:35:
[...]

M'n hele tactiek wordt hier gewoon even uit de doeken gedaan.
Zal wel ff zeggen dat ik gisteren al een vo2 workout gedaan heb. Vandaag zou een uur lang treshold me beter uit komen 😅😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:29
Fisico schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:43:
[...]

Echt heel erg herkenbaar. Gisteren met de club een rondje met race op het einde en ik hing er in het laatste blokje echt net aan nog.
Bedoel je op Zwift? Hoe doen jullie dat precies?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

MrAngry schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:33:
[...]

Meetup via de companion denk ik? Wel vet als je voldoende Zwifters in je club hebt die ook nog "nerd" genoeg zijn om dit soort dingen te organiseren. Eigenlijk zou ik dat ook met ons groepje moeten doen, maar ik heb nog te weinig mensen "om" helaas. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle.jelle
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-12-2023
Maakt het uit of je op een ‘dure’ racefiets of een ‘goedkope’ racefiets op een smart trainer fietst ?

Ben van plan om een racefiets van ongeveer €1000 te kopen en deze in de wintermaanden op een smart trainer te gebruiken. Maar vroeg me dus af of je echt verschil merkt tussen een goedkopere en dure racefiets.. zeg maar aluminium vs carbon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-06 13:02
Weet niet of je in de zomer op een hele fancy fietst rijd, maar in principe kan je in de winter prima op een decathlon fiets trappen als de houding maar goed is. Frame zal toch wat meewerken, net als op de weg. Gewicht en aero van de fiets doet je 's winters niets.

Ik weet wel dat sommige merken "vroeger" het afraden om je carbon fiets op een trainer te zetten. Cervelo deed dat oa dacht ik.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Prulleman schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:46:
[...]

Dan doe je TR wel iets te kort, Het is wel wat meer dan een workout library, de opbouw in de plannen zit zo in elkaar dat je het maximale eruit kan halen
Houdt die rekening in de kalender wanneer je een week minder hebt getraind en op basis daarvan automatisch in de week erna wat aanpassingen doet? Of op basis van de effort van een training? Zo nee, dan is het uiteindelijk gewoon een hele verzameling aan trainingsplannen. Die kun je overnemen (misschien niet heel mooi, maar kan) en je helemaal uitleven in Zwift.
(dat het op zich goede schema's zijn weet ik, ik heb het ook een tijdje gebruikt, maar zolang ze niet dynamisch reageren op je effort, is het uiteindelijk gewoon een schema dat je volgt).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Dat is inderdaad de volgende stap. Automatisch aanpassingen obv het werk wat gedaan of niet gedaan is.

En je hebt gelijk. Het zijn inderdaad een verzameling aan plannen. Alleen wel plannen die goed op elkaar aansluiten en waar een gedachte achter zit. Als je zin hebt om 140 workouts per cyclus te gaan namaken in bijvoorbeeld Zwift dan heb je precies hetzelfde ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Snelle.jelle schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:22:
Maakt het uit of je op een ‘dure’ racefiets of een ‘goedkope’ racefiets op een smart trainer fietst ?

Ben van plan om een racefiets van ongeveer €1000 te kopen en deze in de wintermaanden op een smart trainer te gebruiken. Maar vroeg me dus af of je echt verschil merkt tussen een goedkopere en dure racefiets.. zeg maar aluminium vs carbon.
Ik heb mijn Cervelo gewoon de hele winter op de trainer staan, die komt met vies weer niet buiten. Verder maakt het totaal geen verschil of je ene dure of goedkope fiets gebruikt (al moet hij wel gewoon een beetje fijn schakelen als je ook gaat Zwiften, maar alle 9/10s groepen zijn gewoon prima). Voor mij is dit het meest praktisch, aangezien de 'goedkope' fiets mijn winterfiets is die ik ook nog regelmatig gebruik voor buiten.

@Smotske Alle grote merken zijn daar wel op teruggekomen toen het indoorfietsen eenmaal populair werd. De angst voor eventuele garantieclaims zorgde ervoor dat iedereen zich indekte, maar uiteindelijk bleek het storm in een glas water.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 18-11-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 12-06 23:54
Smotske schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:29:
Ik weet wel dat sommige merken "vroeger" het afraden om je carbon fiets op een trainer te zetten. Cervelo deed dat oa dacht ik.
Mijn fiets mag eigenlijk ook niet op een trainer maar ik doe het gewoon. Ik blijf wel altijd voor de zekerheid tijdens het fietsen in het zadel om het frame niet te teveel belasten.
all full suspension and carbon frames are excluded. Carbon frames can be seriously damaged by permanently fixing the bike on the bicycle trainer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartNL
kwiebus schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:45:
[...]
Mijn fiets mag eigenlijk ook niet op een trainer maar ik doe het gewoon. Ik blijf wel altijd voor de zekerheid tijdens het fietsen in het zadel om het frame niet te teveel belasten.
[...]
ik zou dat buiten dan ook maar doen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrabpPeople
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:01
Aan de Zwift NL Raceday meegedaan. Qua FTP zou ik precies tussen B en C moeten zitten, en heb het verleden weken geprobeerd in B, maar steeds al vroeg gelost, en dan is de lol er snel van af. In C was het een stuk leuker.

Was echter ook al vrij snel gelost uit het peloton, maar op de KOM uiteindelijk weer een hoop mensen ingehaald en prima in het linkerrijtje geëindigd. Op de KOM wel 40 seconden langzamer dan m'n PR van een paar weken geleden, dus er had meer ingezeten. Maar voor de eerste echte race die ik heb uitgereden prima vermaakt.

Merk wel op de trainer dat m'n hamstrings snel pijn gaan doen, bijzonder want daar heb ik buiten dan weer geen last van, daar krijg ik snel last van m'n rug waar ik binnen dan weer geen last van heb. Kennelijk zit je op de trainer toch in een heel andere houding, al denk ik dat als ik moet kiezen toch voor m'n rug ga :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

MrAngry schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:33:
[...]

We maken een meetup aan in Zwift companion app. Of eigenlijk twee met verschillende niveaus en die starten op een vaste dag en een vast tijdstip. De trainer (die hebben wij op de weg ook) bedenkt een training van iets meer dan een uur op een geschikte route, vaak meerdere rondjes en geeft via een andere app aanwijzingen in een groepschat. Dus wij rijden heel profi met oortjes in ;) Je moet alleen wel de trainer volgen om te worden toegevoegd, maar daar hebben wij weer een whatsappgroep voor en bijna iedereen heeft de clubnaam in de Zwiftnaam staan.

Het is idee is vaak blokjes en die afsluiten met een sprint. Even hergroeperen en op adem komen en dan weer een blokje. Afhankelijk van het doel worden de blokjes zwaarder of langer of allebei en dan is het laatste rondje vaak koers. Van zeg 10 minuten of zo. Ik vind het knap dat de club er zo snel op ingesprongen is. En meer trainers is meer trainingsdagen of meer groepen. Want het is nu sub 3 w/kg of boven 3 w/kg.

Nu nog koffie en appeltaart erbij.

[ Voor 7% gewijzigd door Fisico op 18-11-2020 22:10 . Reden: extra info opgenomen ]

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:34
Kleine update over mijn Tacx Flux S smart problemen!! Had ik nou maar destijds gelijk voor een Neo 2 gekozen :).

Na de eerste keer herrie vanuit de trainer contact opgenomen met Garmin Support. Gratis een nieuwe freehub en blockcaps opgestuurd gekregen. Het probleem bleek hiermee niet verholpen.
Opnieuw contact opgenomen en mocht de trainer opsturen. Binnen een week een nieuwe trainer (exclusief poot) ontvangen. Snel geïnstalleerd en wat denk je! nog erger dan mijn oude. Het vliegwiel is in onbalans, bij langzaam trappen zie je hem een beetje heen en weer gaan. Maar bij een cadans van gem. 90 resoneert het helemaal door in de fiets, zeker na het stoppen met trappen. En dan komt er nog bij dat er een hele rare piep in zit.

Al met al lekker verhaal. Maar weer contact opgenomen met Support. Kijken wat ze nu kunnen doen!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:49
Oef, daar zou ik ook aardig snel klaar mee zijn. Wellicht zou met bijbetaling een Neo 2 alsnog mogelijk kunnen zijn.

• tinusterror
J-M-T schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:53:
Oef, daar zou ik ook aardig snel klaar mee zijn. Wellicht zou met bijbetaling een Neo 2 alsnog mogelijk kunnen zijn.
Heb ik de vorige keer al voorgesteld maar doen ze niet aan. Vandaag poging 2. Misschien krijg ik het vandaag wel voor elkaar om te laten updaten naar een betere variant.

• Nutterd

Nutterd

tinusterror schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:34:
[...]

Heb ik de vorige keer al voorgesteld maar doen ze niet aan. Vandaag poging 2. Misschien krijg ik het vandaag wel voor elkaar om te laten updaten naar een betere variant.
balen! ik hoop voor je dat het gaat lukken om hem om te ruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solkram
(jarig!)
Snelle.jelle schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:22:

Als je ERG-mode (uitleg) gebruikt op een trainer, zou je in theorie met een oma fiets zonder versnellingen op de trainer kunnen zetten. Veel workouts gebeuren in ERG-mode.

Maar zonder gekheid, de kwaliteit van de fiets maakt minder uit dan buiten. Het frame moet natuurlijk wel op jouw maat zijn, maar een eenvoudige groepset zoals Sora volstaat. Mocht je nog aan het ontdekken zijn of (indoor) fietsen iets voor jou is, dan zou ik een tweedehands aluminium fiets op de kop proberen te tikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Gisteren weer de Zwift NL race gereden in de C klasse.
Met de start in de kopgroep mee kunnen komen en zelfs bij de eerste keer de "Legsnapper" bij de groep kunnen blijven.
Bij de 2de keer "Legsnapper" moesten een paar man lossen, waaronder ik en nog 3 anderen.
Met z'n 4-en mooi doorgereden en zo een klein groepje achter ons voor kunnen blijven.

Toen op naar de KOM, daar mijn eigen tempo gereden, geen zin en puf om me helemaal leeg te rijden.
Daar heeft iedereen van ons groepje solo gereden. Ik uiteraard helemaal achteraan ;)
Verschil tussen persoon voor en achter me was continu zo rond de 15 seconden. 1x geprobeerd om iets dichterbij te komen maar helaas niet gelukt.

Uiteindelijk als 5de van de 25 gefinished op Zwiftpower. Waar ik toch wel erg tevreden mee ben :)
Algemeen klassement 7de plek, waarbij ik 2 van de 3 races gereden hebben.

Volgende week volgens Facebook een compleet andere race. Hopelijk 1 zonder teveel hoogtemeters ;)
Wel benieuwd wat het gaat worden.. een TT, crit race of een vlakke race.. we zullen het zien!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-06 11:27
tinusterror schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:34:
[...]

Nou.... dan zou ik gewoon mijn geld terug eisen. Ze leveren een product af die niet voldoet, en ze gaan het onderzoeken. Kortom er is iets mis mee. In jou geval zou ik zeggen dat ik er geen vertrouwen in zou hebben en graag mn geld terug wil.

Kun je daarna een Wahoo Core kopen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
Solkram schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:06:
[...]
maar een eenvoudige groepset zoals Sora volstaat....
je hebt qua fiets gelijk maar alleen qua derailleurs en schakelmechanisme zou ik niet besparen. Volgens mij schakel ik indoor meer en rijd ik sowieso veel meer beklimmingen. Daarbij vind ik het qua slijtagedelen (ketting en cassette) en gereedschap een voordeel om binnen en buiten een uitwisselbare groepset te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:30
Flipmo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:11:

Volgende week volgens Facebook een compleet andere race. Hopelijk 1 zonder teveel hoogtemeters ;)
Wel benieuwd wat het gaat worden.. een TT, crit race of een vlakke race.. we zullen het zien!
Volgens de companion app staat deze op het schema voor volgende week.

https://zwiftinsider.com/route/tick-tock/

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Flipmo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:11:
Gisteren weer de Zwift NL race gereden in de C klasse.
Met de start in de kopgroep mee kunnen komen en zelfs bij de eerste keer de "Legsnapper" bij de groep kunnen blijven.
Bij de 2de keer "Legsnapper" moesten een paar man lossen, waaronder ik en nog 3 anderen.
Met z'n 4-en mooi doorgereden en zo een klein groepje achter ons voor kunnen blijven.

Toen op naar de KOM, daar mijn eigen tempo gereden, geen zin en puf om me helemaal leeg te rijden.
Tot hier beschrijf je ook mijn race :) Na de eerste legsnapper kon ik nog NET aanhaken (had klein stukje na de bocht nodig om de aansluiting te houden. Tweede keer zat ik denk ik al te ver van achteren en kon het tempo niet volgen. Denk dat ik in vervolg iets meer van voren moet zitten zodat ik beetje kan afzakken tijdens de klim, maar niet direct de aansluiting verlies.

Het groepje van 4 ging echter samen heel eind de heuvel op. Halverwege moest ik het groepje verlaten maar ze bleven in zicht. Seconde of 5 verschil zat er in. Op een gegeven moment komt er een klein stukje wat iets vlakker is (2% ofzo?) en daar kon ik gelukkig weer aansluiten bij het groepje.

Toen een KM voor de finish ging er 1 vandoor en niemand kon hem bijhouden. Benen wilde niet meer dan 310 leveren en daar bleef het dan ook bij. Uiteindelijk 3de in dat groepje geworden en 19de op Zwiftpower (B's). Al met al wel lekkere race, in ieder geval weer een mooie workout :)

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-06 10:09
Nutterd schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:58:
Mochten er nog meer liefhebbers zijn die Trainerroad eens willen proberen, ik heb ook nog 3 referral codes voor een gratis maand. DM me maar; first come first serve.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-06 21:55
pier87 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:14:
[...]

Nou.... dan zou ik gewoon mijn geld terug eisen. Ze leveren een product af die niet voldoet, en ze gaan het onderzoeken. Kortom er is iets mis mee. In jou geval zou ik zeggen dat ik er geen vertrouwen in zou hebben en graag mn geld terug wil.

Kun je daarna een Wahoo Core kopen :9
Het probleem is: waar zijn er nog trainers te koop? ;)
Overal uitverkocht!

• Ypuh
BartNL schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:33:
[...]

je hebt qua fiets gelijk maar alleen qua derailleurs en schakelmechanisme zou ik niet besparen. Volgens mij schakel ik indoor meer en rijd ik sowieso veel meer beklimmingen. Daarbij vind ik het qua slijtagedelen (ketting en cassette) en gereedschap een voordeel om binnen en buiten een uitwisselbare groepset te hebben.
+1

De nieuwste Tiagra is echt al wel een prima groep hoor (beter dan de 10s generatie 105). Als je echter 2 fietsen hebt, of verwacht dat wielrennen wel een blijvertje is en je wel een keer iets wilt upgraden/2e fiets erbij, dan raad ik aan om nu al naar 11s te gaan. Ik ben in ieder geval happy dat ik nu al mijn op 11s heb. Daardoor zijn onderdelen als wielen, cassettes, kettingen etc. allemaal uitwisselbaar. Overigens geldt dat voor 10/11s ook al wel grotendeels (wielen zijn backwards compatible, net als kettingen/kettingbladen).

De stap naar 12s vraagt weer andere bodies/cassettes/kettingbladen etc. Dat is voor mij echt een no-go op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik gebruik op de Neo een fiets met oude 3x9 speed Ultegra groep (en de cassette is van Sora of misschien zelfs "no-name" want ik ga geen ~ 50 euro uitgeven aan een out-dated Ultegra cassette). Ik loop soms wel tegen de beperking van 9 speed aan (met betrekking tot het verloop) maar niet voldoende om er een probleem mee te hebben en in Zwift kan je ook nog wel wat oplossen met de trainer difficulty, tijdens een race wil ik bijvoorbeeld alleen gebruik hoeven maken van buiten en midden blad maar dat lukt wel zo.

Verder schakelt het echt probleemloos, wat prestaties betreft mis ik de modernere (Ultegra 6800/R8000 mix) groep die op mijn Tarmac zit niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 19-11-2020 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Michaelg schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:19:
[...]

Tot hier beschrijf je ook mijn race :) Na de eerste legsnapper kon ik nog NET aanhaken (had klein stukje na de bocht nodig om de aansluiting te houden. Tweede keer zat ik denk ik al te ver van achteren en kon het tempo niet volgen. Denk dat ik in vervolg iets meer van voren moet zitten zodat ik beetje kan afzakken tijdens de klim, maar niet direct de aansluiting verlies.

Het groepje van 4 ging echter samen heel eind de heuvel op. Halverwege moest ik het groepje verlaten maar ze bleven in zicht. Seconde of 5 verschil zat er in. Op een gegeven moment komt er een klein stukje wat iets vlakker is (2% ofzo?) en daar kon ik gelukkig weer aansluiten bij het groepje.

Toen een KM voor de finish ging er 1 vandoor en niemand kon hem bijhouden. Benen wilde niet meer dan 310 leveren en daar bleef het dan ook bij. Uiteindelijk 3de in dat groepje geworden en 19de op Zwiftpower (B's). Al met al wel lekkere race, in ieder geval weer een mooie workout :)
Eerste keer legsnapper kon ik in de afdaling bijkomen, en op dat 2de bultje vloog ik iedereen voorbij :D
2de keer zat ik net als jou te ver van achter, en kon ik in de afdaling en dat 2de bultje niet meer bijkomen.
Daar volgende keer net als jou proberen iets meer van voren te starten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Michaelg @Flipmo Was ook echt weer een heerlijke klim om in je ritme te komen, not. Dit soort klimmen liggen mij totaal niet. Na een zware groupride eergister (wat achteraf een interval rit bleek te zijn) ging het eigenlijk nog best redelijk met 328w gemiddeld op de lange klim. Ik mis echter nog die laatste paar procentjes om gaatjes dicht te poefen als je al 20m op je FTP rijdt.

Aan het plezier doet dat weinig af, maar ik hoop zo nog wel een paar plekjes hoger te kunnen eindigen deze winter. Dan merk je wel dat races niet echt de manier zijn om vooruitgang te boeken, daarvoor moet je wel vaker gestructureerd gaan trainen en meer min/max en sweetspot in bouwen, afgewisseld met rust.

Klimmetjes als de legsnapper moet je vooraan beginnen. Meestal wordt op de top nog ff flink doorgetrokken om zo de laatste er ook af te rijden. Ik ben 3x vooraan gestart en kom dan als 4e/5e boven. Je hebt dan en wat pijn uitgedeeld en bent relatief snel weer hersteld voor het geval ze doorrijden. Had stiekem wel gehoopt om zo een kopgroepje te vormen van 5-8 man en daarom ook niet vol doorgetrokken, maar iedereen was schijnbaar in aan het houden voor de laatste klim. Wil je de klimmertjes eraf rijden dan is een kopgroep eigenlijk de enige manier, nu laat je je als zwaardere renner gewoon naar de slachtbank leiden.

[ Voor 30% gewijzigd door Ypuh op 19-11-2020 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

@Ypuh haha hoe verschillend kan een mens zijn he.. ik vind het (op de KOM na) de fijnste wedstrijd die er is.
Lekker vlak met 1 goede korte klim erin. Daarna kan je weer even op adem komen voor de volgende legsnapper.
De race van vorige week ligt me dan weer totaal niet, op en af, en dat x1000. Geen moment rust en echt hele tijd vol uit moeten.

De Downtown dolphin bijv. ligt me ook weer. Op routes met lange klimmen ben ik direct gezien. Red het best lang rond mijn FTP, maar geen extra power over om nog even extra aan te zetten op de klim. Waar ik me meestal voor een korte sprint nog wel op kan laden :)

Ik Zwift ook puur voor het plezier, en om toch wat te doen 's avonds na het werk. Of in het weekend als het buiten te nat is om daar te fietsen op de MTB of racer.
Als ik echt FTP wil verhogen dan zal je meer workouts moeten doen of een plan volgen, maar daar heb ik de tijd niet voor om 3x per week op de fiets te stappen. En ook haal ik daar geen plezier uit. Als ik aan het afzien ben met Zwiften dan kan ik me niet voorstellen dat je tijdens een workout nog even lekker een netflix serie kan volgen.

Voor mijn gevoel kan ik dus beter 1 race rijden door de week, en in het weekend een groupride of iets doen om een badge af te vinken. Zo kom ik de winter prima door en sta ik in het voorjaar niet op achterstand bij mijn clubgenoten :)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Michaelg @Flipmo Bij mij precies hetzelfde, eerste keer legsnapper kwam ik prima met de groep mee, was wel een kopgroepje met A+-ers weg maar die haalden we voor de sprint boog alweer relatief makkelijk terug met het peloton. Tweede keer legsnapper kon ik net niet aansluiten en heb ik even op een paar andere "gewacht" zodat we met een groepje van 6 hebben kunnen rijden tot het begin van de lange klim, daar werd het ieder voor zich en ben ik halverwege dat groepje ge-eindigd.

@Ypuh Ik heb dat ook met die klim, op een of andere manier ligt dat onregelmatige mij ook niet. Had hem liever van de andere kant gehad, die loopt gelijkmatiger en stijler maar dan kan ik veel beter mijn vermogen kwijt. Zelfde geld voor de Watopia epic KOM trouwens, die kant die we laatst bij de Watopia series hadden vind ik ook fijner dan de kant met het kasteel.

In het echt heb ik dat trouwens ook. Ventoux vanuit Malaucene vind ik rotter dan vanuit Bedoin bijvoorbeeld. Die laatste is dan wel stijler maar wel regelmatiger. Dus wat dat betreft is het wel grappig dat dat virtueel bevestigd wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 19-11-2020 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Kluus Precies dat ja. Sowieso ben ik niet van de lange klimmen, maar als ze dan ook nog eens onregelmatig zijn wordt het helemaal verschrikkelijk. Het is gewoon een mentaal spel als je diegene voor je niet bij kunt houden of het gaatje niet dicht kunt poefen, als je HR onnodig stijgt/daalt als je een bepaald vermogen vast probeert te houden en gewoon de algehele constant zeurende pijn die niet minder wordt.

Parcoursen zoals Richmond, Harrogate of in mindere mate die legsnapper van Innsbruck zijn mij op het lijf geschreven. Nadeel is wel als de hele rit vlak is en dan de legsnapper, dan zijn er vaak net wel weer een paar die nóg explosiever zijn en mij er op de legsnapper afrijden. Wat dat betreft is dat klimmetje weer net iets te kort (ik gok 1 minuut, max 2 als je dat 2e stukje ook meetelt?). Ik ben gewoon het beste als je iemand 2-5 minuut maximaal pijn kunt doen en daarna in een stevig tempo doorrijdt (wat gister niet gebeurde, eenmaal bij de boog stonden we alweer bijna stil en konden alle achterblijvers alweer aansluiten).

Wat dat betreft is het wel leuk als je vooraan rijdt en zelf ook wat koers kunt maken. Bijv. door in de kilometer voor de legsnapper het tempo flink op te voeren, dan wordt het alsnog een 3-5 minuten inspanning i.p.v. een lange sprint en is de kans dat ik er af gereden wordt ook een stuk kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Viel mij trouwens ook op dat in dat eerste rondje er na de Snapper niet echt doorgereden werd. Tweede groepje kon dat gat van 10 seconde makkelijk dichtrijden.

De klim zelf met alle verschillende percentages ligt mij prima. Waar ik zag dat andere bij de vlakkere stukjes echt even probeerde te herstellen, schakelde ik direct op en probeer hetzelfde wattage vast te houden. Alleen weer op het eind gewoon niks over. Ben benieuwd of ik dat volgend seizoen kan tackelen.

• tinusterror
Nutterd schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:39:
[...]

balen! ik hoop voor je dat het gaat lukken om hem om te ruilen.
Omruilen voor een beter model zit er niet in volgens Garmin. Wel hebben ze zojuist aangegeven dat ik weer een nieuwe ontvang en deze retour gestuurd moet worden. Dit wordt de 3de in een jaar tijd 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Michaelg schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:57:
Viel mij trouwens ook op dat in dat eerste rondje er na de Snapper niet echt doorgereden werd. Tweede groepje kon dat gat van 10 seconde makkelijk dichtrijden.
Dit jaar valt mij op dat de B-groep best groot/snel is en het lastig (lees: onmogelijk) is om de eerste ~30 eraf te rijden. Verder zijn er ook wel een aantal die voor het algemeen klassement gaan. Die zijn er dus helemaal niet bij gebaat om keihard te gaan rijden, maar beter op de lange klim het verschil te maken. Het risico dat je een kopgroep vormt die het niet haalt, of dat je in de klim de benen niet meer hebt is dan te groot.

Kortom, dat het af en toe 'stilvalt' is onderdeel van het koersverloop. De ene keer wordt er kneiterhard gereden (Harrogate) en is het een soort afvalrace, de andere keer een optocht naar de kleine pukkeltjes of lange klim. Dat is ook juist wel wat Zwift leuk maakt vind ik.

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:37
Al een twee-tal winters gebruik ik de Tacx Bushido om binnen de benen op peil te houden.
Vaak maak ik gebruik van trainingsplannen in Sufferfest om een activiteit te doen, lekker interval, etc.

Nu leek me wel leuk om elke 3 weken de Alp du Zwift te doen om eens te kijken hoe ik ervoor sta (ook omdat ik deze vaak in de zomer pak, gezien het de virtuele versie van de Alp d'Huez is).

Gisteren voor het eerst gedaan, maar kom de berg niet op gezien mijn achterband een beetje slipt bij elke trap.
Mijn cadans is hoog en gelijkmatig, ik sta niet op de pedalen en heb het kleinste verzet, maar toch slipt het. Ook heb ik er een trainingsband omheen zitten, geen idee of dat juist help of niet.

Hebben andere mensen hier ook last van? Tips om dit tegen te gaan?
Of is de enige echte oplossing om over te gaan op een DirectDrive?

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Weet je zeker dat je band op de juiste spanning staat?

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:37
Smultie schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:53:
Weet je zeker dat je band op de juiste spanning staat?
Yeps, spanning op 7 a 8 bar en zit goed tegen het wheel-on gedeelte.
Intervallen pakt die ook prima. Maar het slipt consequent bij een hogere weerstand en FTP.

Nu kan dit gewoon gebruikelijk zijn omdat het een wheel-on is maar was benieuwd of dat zo is of dat ik er wellicht nog wat aan kan doen.

• Michaelg
Als je eerst een kwartiertje warm fietst en dan de kalibratie uitvoert. Staat ie dan nog steeds goed?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:42:
[...]

Dit jaar valt mij op dat de B-groep best groot/snel is en het lastig (lees: onmogelijk) is om de eerste ~30 eraf te rijden. Verder zijn er ook wel een aantal die voor het algemeen klassement gaan. Die zijn er dus helemaal niet bij gebaat om keihard te gaan rijden, maar beter op de lange klim het verschil te maken. Het risico dat je een kopgroep vormt die het niet haalt, of dat je in de klim de benen niet meer hebt is dan te groot.

Kortom, dat het af en toe 'stilvalt' is onderdeel van het koersverloop. De ene keer wordt er kneiterhard gereden (Harrogate) en is het een soort afvalrace, de andere keer een optocht naar de kleine pukkeltjes of lange klim. Dat is ook juist wel wat Zwift leuk maakt vind ik.
Ik ben er al eerder over begonnen maar ik heb het idee dat er bij B nog een flink aantal mee doen die eigenlijk ook met A mee zouden kunnen.

We gaan het zien, ik zie net op facebook dat we volgende week "totaal iets anders" gaan doen. Ik verwacht een individuele tijdrit aangezien die aan het begin van de series al werd aangekondigd en ik denk dat er dan wel wat mensen door de mand vallen. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Kluus schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:31:
[...]

Ik ben er al eerder over begonnen maar ik heb het idee dat er bij B nog een flink aantal mee doen die eigenlijk ook met A mee zouden kunnen.
Zeker weten. Vorig jaar reed ik regelmatig voor de ereplaatsen en nu mag ik blij zijn als ik 10e of 15e wordt, terwijl de groepsgrootte maar iets toegenomen is. Jij en ik zitten al op het randje van de A en B categorie, dus dan is het vreemd dat we nog steeds voor plek 10-15 aan het rijden zijn in de B's.

Op zich wel jammer want de B-groep is nu eigenlijk net iets te groot/snel om een écht leuke koers te krijgen, en de A-groep weer net iets te magertjes. Als de eerste 15-20 van de B's mee zouden doen bij A, dan krijg je 2 groepen die bijna even groot zijn en ontstaat er ook een eerlijkere verdeling tussen kopgroep-peloton-afvallers. Je zult dan zien dat er iedere week andere namen voorop rijden afhankelijk van het parcours.

Zag overigens dat ik gister ook weer keurig op 3,9 W/Kg gemiddeld zat. Dat komt puur omdat het tussen de legsnapper een paar keer stilvalt. Op de lange klim ook weer 20 minuten 3,93 W/Kg gereden (4,13 W/Kg * 95%), maar dat komt ook gewoon omdat ik net 2 kg aangekomen ben en deze klim mij niet zo ligt. Kortom, volgens de regels van ZP mag ik nog wel gewoon starten in de B's, maar je kunt eigenlijk al stellen dat iedereen die erboven eindigt 'te snel' is. Wie al niet uit de uitslag gefilterd zijn staan ook allemaal op 'Almost A'.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik zou ook wel weer eens bij de KISS of 3R (WBR) races mee willen doen om te kijken hoe het daar dan is. Dat vond ik in het verleden ook altijd wel leuke series in ieder geval. Maar tot nu toe laat mijn weekschema dat niet toe, misschien als het straks weer wat langer slechter weer is...
Pagina: 1 ... 57 ... 158 Laatste