Leuk topic dit! Ik volg het sinds kort terwijl ik best wel een tweaker ben ik Zwift sinds de beta fase. Van een setup op zolder met een dumb trainer (Kinetic R&R) en laptop naar een dedicated Zwift setup met game PC en groot scherm. In de tijd heb ik m'n cockpit steeds meer verfijnd. Hier een foto:
Een 4k scherm met uiteraard 4k ultra beeld aangedreven door een Ryzen 7 en RTX 2060. Het is wat overkill maar een leuk PCtje voor o.a. thuiswerk is wel handig. Zie de facebook page ZPCMR voor hardware prijs/performance tips.
De zolderkamer is net een grote PC kast. Het raam kan open voor verse lucht. Bij een ander raam wordt de (warme) lucht naar buiten geblazen.
De tablet naast me draait in splitscreen:
- Zwiftgps voor m'n positie en die van m'n teamgenoten (Zwift Racing League)
- Zwifthacks of Zwifthub voor het profiel van de route
Het whiteboard rechts is voor werk maar ook handig om interessante km marks te noteren (legsnapper, klim info, enz)
Een tafel heb ik niet nodig met die hoge vensterbank. Daar ligt rommel zoals drinken, afstandsbediening van de ventilatoren en een handdoek. Achter de schuifdeur ligt binnen handbreik nog meer drinken en wat reepjes e.d..
Bij de benen heb ik nog een ventilator. Met intensieve races gaat het zweet de schoenen in, zo is dat een stuk minder.
De voorwielsteun is wat DIY van hout en delen van een zwenkwieltje. Samen met de Kinetic R1 trainer heb ik zo enigszins het gevoel niet vast te zitten.
De fiets is een op de kop getikt schadeframe, deze heeft een deukje in de achterbrug. Aangezien het aluminium is en ik binnen ziet is dat prima. Dit frame heeft dezelfde geometrie als m'n snelle gravelracer. Ik heb meerdere van m'n fietsen op de trainer geprobeerd en met deze kan ik het meeste vermogen produceren.
De aandrijving is een Sensah Empire Pro groepset. Ik had een oude 10-speed Sram group er op en wilde wat meer opties achter zonder naar een dubbel te gaan. De Empire Pro is een 12-speed groepset voor rond de 250 euro (shifters/derailleurs/cassette/ketting) Na een dikke maand er mee gereden te hebben zonder problemen kan ik dit iedereen aanraden voor een beursvriendelijke dedicated indoor setup. Ik heb een 46t kettingblad voor en 11-32 cassette achter. Met de trainer difficulty op 30% kan ik zo alles rijden. De radiotower klim (15%) met redelijke cadans op 200W en sprints met meer dan 1100 Watt. Meer moet kunnen maar dat vergt nog wat training...
Iemand nog een tip of iets handigs wat m'n setup kan verbeteren?