Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 59 ... 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20
Hyperdunk_15 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:52:
Het is mijn eindelijk gelukt om een Tacx Flux S te bestellen (en binnen te krijgen..)
Nu moet ik er nog een casette bij bestellen. Welke is goed?
Ik heb een oudere fiets die ik gebruik voor de Tacx. Deze fiets heeft voor nog 3 bladen.
De casette achterop is een 9 Speed Shimano CS-HG50, 12-25.

kan ik dezelfde casette bestellen of beter een andere? Als het echt hard gaat op een lange, dalend stuk merk ik dat ik op een gegeven moment niet meer zwaarder kan schakelen (maar dit komt echt niet vaak voor).

Deze casette zit er sinds mei op inc. nieuwe ketting. Ik denk dat ik sinds die tijd nog een kleine 2500 kilometer heb gemaakt. Kan ik dan deze ketting nog gebruiken?

Ik zou de fiets ook nog graag voor winterritten gebruiken (vind dat nog zonde met mijn nieuwe fiets) dus ik weet niet hoe makkelijk het is als ik dan voor buiten en binnen een andere ketting heb?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Ik fiets graag maar als het op de techniek aankomt heb ik nog een hoop te leren :P
Als je gaat zwiften en bergen wilt doen zou ik een 11-28 of 11-30 bestellen (mits je achterderailleur dat aankan, zou bij een 3x9 fiets verder niet teveel uitgeven aan dure onderdelen, gewoon een cassette van 25-35 euro op je trainer en lekker fietsen.

In eerste instantie zou ik je huidige ketting gewoon proberen, normaal gesproken zou dat wel goed moeten gaan, mocht het erg veel lawaai /geratel opleveren, moet je de ketting gewoon vervangen, niet een binnen en buiten ketting, dan is het hele idee van een direct drive trainer weg..

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:57

Kluus

Gang is alles

Hyperdunk_15 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:52:
Het is mijn eindelijk gelukt om een Tacx Flux S te bestellen (en binnen te krijgen..)
Nu moet ik er nog een casette bij bestellen. Welke is goed?
Ik heb een oudere fiets die ik gebruik voor de Tacx. Deze fiets heeft voor nog 3 bladen.
De casette achterop is een 9 Speed Shimano CS-HG50, 12-25.

kan ik dezelfde casette bestellen of beter een andere? Als het echt hard gaat op een lange, dalend stuk merk ik dat ik op een gegeven moment niet meer zwaarder kan schakelen (maar dit komt echt niet vaak voor).

Deze casette zit er sinds mei op inc. nieuwe ketting. Ik denk dat ik sinds die tijd nog een kleine 2500 kilometer heb gemaakt. Kan ik dan deze ketting nog gebruiken?

Ik zou de fiets ook nog graag voor winterritten gebruiken (vind dat nog zonde met mijn nieuwe fiets) dus ik weet niet hoe makkelijk het is als ik dan voor buiten en binnen een andere ketting heb?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Ik fiets graag maar als het op de techniek aankomt heb ik nog een hoop te leren :P
Ik heb ook een fiets met 3x9 als permanente Tacx fiets in gebruik. Op zich kom ik met de 12-25 prima uit op Zwift, er is ook een 11-30 dus dat zou je nog kunnen kiezen zoals @Prulleman aangeeft. Volgens mij is er geen 11-28.

Hou er echter rekening mee dat je "maar" 9 versnellingen hebt dus je al sneller "gaten" in je verloop hebt dan bij een moderne 11 speed, zeker met een 11-30. Voor een 3x9 vind ik daarom de 12-25 zelf de meest ideale cassette (hoewel ik persoonlijk zelfs daarop soms kransjes mis). Je moet het natuurlijk wel rond krijgen maar je hebt dan ook een nog veel kleiner binnenblad voor met je triple dan de huidige (semi-)compacts dus je zal over het algemeen wel uitkomen denk ik, een ander verhaal wordt het met een 2x9, daarvoor is die 11-30 beter geschikt.

Ik zou dus in jouw geval in eerste instantie voor de 12-25 gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 25-11-2020 17:53 . Reden: Ik zie dat je de fiets ook als winterfiets wil gebruiken. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Oja. Echt licht hoeft het ook niet als je nog een granny op de triple hebt

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 18:39
Net mijn eerste TT gedaan. Denk 99% goed uitgevoerd. Misschien eerste split heel iets te conservatief, maar dan ook echt heel iets.

Wel zie ik mijn eigen naam niet voorbij komen in de resultaten bij Zwiftpower. Kan ik ergens de reden daarvan achter halen?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:37
Zwiftpower heeft altijd even tijd nodig.

Was ook mijn eerste TT. Ben alleen bang dat ik te hard voor mijn categorie gereden heb (3.3 W/Kg C categorie). Wordt deze dan weggefilterd? Is de eerste keer dat ik boven mijn categorie gereden heb. Had ook een ftp increase 🥳

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:33
Michaelg schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:31:
[...]

Vind het nog wel een verschil of het 20 minuten gaat duren of 30 minuten.
Ik ga vanmiddag wel even stukje flat rijden met de TT fiets om te zien hoe snel ik ga bij 320 watt. Dan even uitrekenen of het eerder naar de 20 minuten of naar de 30 gaat. Afhankelijk daarvan ga ik het of op 325 proberen te mikken (FTP 310), of als het iets meer richting de 30 minuten gaat op 315/320.
In mijn huidige power curve stats zit mijn 20 minuten wattage op 313 en 30 minuten op 308. Dus wordt een mooi streven om die te verbeteren :D
Je hebt echt spot on gereden zo te zien (als TR-adept had ik dat kunnen verwachten uiteraard). Je bent uiteindelijk op 322w en 4,29 W/Kg uitgekomen en je beste 20 minuten is 324w (*0.95 / 76 kg = 4,05 W/Kg op ZP). Daarmee ben je waarschijnlijk net naar de A's gepromoveerd en heb je een WKG gekregen (uit de uitslag geschrapt).

Ikzelf heb verrassend goed gereden (al voelde op het moment zelf dat er nog meer inzat, maar dat denk ik altijd nadat ik net een PR verbeterd heb). Met 340w gemiddeld en 332w in de eerste helft en 348w in de tweede helft bijna perfect gepaced (negative split noemen ze zoiets toch?).

Het hielp ook wel dat in de laatste 5-6 kilometers het gehele podium nog in beeld reed. De nummers #2 en 3 zag ik langzaam inzakken en kon ik gevoelsmatig sowieso wel oprapen. Die laatste reed er de hele tijd zo'n 10 seconden voor en heb ik uiteindelijk nog terug kunnen brengen naar 2 seconden, maar een serieuze eindsprint zat er niet meer in. Uiteindelijk als 2e gefinisht, maar de #1 is geschrapt uit de uitslag dus een mooie 1e plek op ZwiftPower :).

[ Voor 27% gewijzigd door Ypuh op 25-11-2020 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Michaelg je hebt inderdaad een Wkg gehad zoals @Ypuh al zegt. Je kan dit zien als je bij uitslagen op “Filtered” drukt. Gefeliciteerd, veel plezier bij de A’s! >:)

Uiteindelijk heb ik toch besloten een andere race mee te doen, was leuk, bij deze heb ik meer mee kunnen doen dan tot nu toe bij de ZwiftNL races. Ook leuk om als team te rijden, geeft mij wel wat extra drive omdat ik beter voor anderen rij dan voor mezelf (ook in het echt). ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Laatst online: 22:44
Leuk een keer een time trial met zo'n race. Nu tenminste in de top20 ipv halverwege. Zie ook dat er nog best veel verschillen in wattages overal zijn, meer dan 50W harder maar toch slomer dan de voorganger het en der. Komt dat dan op het vlakke door de lengte van een rijder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Er zijn nog wel wat factoren van invloed lijkt me. O.a. fiets en wielkeuze (ik heb snel nog ff een TT fiets gekocht, ben jammer genoeg nog niet hoog genoeg level voor disc).

Verder zaten er toch nog wel 2-3 kleine klimmetjes in en scheelt het ook gewoon hoe je je rit ingedeeld hebt. Ik heb bijvoorbeeld de tweede helft gemiddeld 16w sneller gereden dan de eerste helft. Verder speelt absoluut vermogen mee, hoe strak je tempo houdt, hoeveel je bijtrapt in de afdalingkjes etc.

Had o.b.v. de statistieken ook kleinere verschillen verwacht aangezien je mensen met zowel een hoger absoluut vermogen ziet (373w op #4) en iemand die 4,5 W/Kg trapt en 8e wordt op 26 seconden. Het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat zo iemand zichzelf opgeblazen heeft.

@Michaelg Ik zie nog wel een kans dat je wel in de uitslag komt als ZP klaar is met rekenen. Volgens mij is het 'ZwiftPower category overrides wkg' en iets van '20min CEVAZ limits apply' (maar dat is voor de profs geloof ik). Je krijgt dan eerst een auto-DQ, maar mogelijk wordt dat nog teruggedraaid?

[ Voor 17% gewijzigd door Ypuh op 25-11-2020 22:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zo vanavond ook alles geïnstalleerd. :). Ik begrijp nu waarom iedereen met een ventilator fietst, haha!
Paar rondjes Champs Elysees gedaan, morgen maar eens zo'n FTP test doen en TR installeren ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 25-11-2020 22:19 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
@Ypuh
Helaas ben ik een kilo afgevallen :P Waardoor de cijfers nog iets meer in mijn nadeel werken nu. Er staat nog steeds een WKG bij mijn race en in mijn profiel staat nu "almost A".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oadpXUHRDHHJ_T21qWc0czv9_dA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZ2gCkEyHZTWerZghZlkSY4V.png?f=fotoalbum_large

Maakt me ook niet zoveel uit eigenlijk. Ik heb in ieder geval een mooie workout gehad en wederom nieuwe power pr's gehaald.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-06 15:58

Flipmo

OMG !!

@Ypuh gefeliciteerd met je eerste plek! netjes man!

Had woensdag al vast een TT bike gekocht, dichte wielen en earo helm kon ik nog niet kopen (level 22 ben ik). Maar zag er nog genoeg op een gewone fiets rondrijden, denk dat een TT bike toch net wat extra voordeel gaf :)

Ben zelf 4de geworden in de C klasse (op Zwiftpower, 7de in de race zelf)
Vanaf de start eerst een minuut volle bak om weg te komen, net als een gewone race.
Zat toen op plek 17, de dame waar ik de laatste races steeds mee in gevecht ben zat toen al iets achter me (afgelopen 2 races net van haar verloren ;) )

Geprobeerd om steeds rond de 270 watt te rijden (3,0 w/kg) en dat is me prima gelukt! Eerste helft 271 en 2de helft 273 watt. Onderweg langzaam wat mensen ingehaald. Er zaten er 2 in mijn wiel, waarvan 1 de koploper van het klassement. Op de 2 kleine bultjes echt alles gegeven en ook in de afdaling flink bijgetrapt. Zag toen langaaaaaaaaaam het verschil oplopen van 2 naar 3.. van 3 naar... 10 seconden uiteindelijk.
Hartslag torenhoog (hoogste gemiddelde hartslag ooit in een race) en de kilometers maar aftellen.. nog 4 minuten.. nog 3.. dit ga je redden!
Lekker gereden, tempo lekker strak kunnen houden en zo dus 4de geworden, ook in het klassement naar de 4de plek geklommen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Flipmo schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:19:
@Ypuh gefeliciteerd met je eerste plek! netjes man!

Had woensdag al vast een TT bike gekocht, dichte wielen en earo helm kon ik nog niet kopen (level 22 ben ik). Maar zag er nog genoeg op een gewone fiets rondrijden, denk dat een TT bike toch net wat extra voordeel gaf :)

Ben zelf 4de geworden in de C klasse (op Zwiftpower, 7de in de race zelf)
Vanaf de start eerst een minuut volle bak om weg te komen, net als een gewone race.
Zat toen op plek 17, de dame waar ik de laatste races steeds mee in gevecht ben zat toen al iets achter me (afgelopen 2 races net van haar verloren ;) )

Geprobeerd om steeds rond de 270 watt te rijden (3,0 w/kg) en dat is me prima gelukt! Eerste helft 271 en 2de helft 273 watt. Onderweg langzaam wat mensen ingehaald. Er zaten er 2 in mijn wiel, waarvan 1 de koploper van het klassement. Op de 2 kleine bultjes echt alles gegeven en ook in de afdaling flink bijgetrapt. Zag toen langaaaaaaaaaam het verschil oplopen van 2 naar 3.. van 3 naar... 10 seconden uiteindelijk.
Hartslag torenhoog en de kilometers maar aftellen.. nog 4 minuten.. nog 3.. dit ga je redden!
Lekker gereden, tempo lekker strak kunnen houden en zo dus 4de geworden, ook in het klassement naar de 4de plek geklommen :)
Netjes resultaat!

Ik weet niet welke TT bike je had gekocht maar het allerlangzaamste TT frame (Zwift TT) is op een vlak parcours van 36,6km (2 Rondjes Tempus Fugit) bij een constant vermogen van 300 Watt al 62 seconden sneller dan het snelste (op het vlakke dus) road frame (Venge S-Works). De snelste TT Frames (Cervelo p5x en Felt IA) zijn dan nog weer 32 seconden sneller dan die Zwift TT.

En dan geeft wielkeuze dan ook nog een verschil (daarom kan je de Tron bike ook niet zo makkelijk vergelijken omdat je daar geen wielen voor kan kiezen, maar die ligt ongeveer gelijk met de Venge S-Works icm de snelste wielen, paar sec langzamer op het vlakke, maar sneller in de klim dan diezelfde combo).

De helm is volgens mij puur cosmetisch en voegt niets toe aan de aero, maar frame + wielkeuze en zeker TT vs non-TT zeker wel.

Bronnen:
https://zwiftinsider.com/scatter/
https://zwiftinsider.com/tron-vs-top-performers/
https://zwiftinsider.com/helmet-affect-speed/

Ik denk dat ik zelf morgen maar weer eens een tijdritje ga rijden. Ook om mezelf ook maar eens definitief naar A proberen te bumpen zodat ik geen keuze meer heb :+. En als dat laatste met een TT ook niet lukt mag ik van mezelf weer mee doen met B. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 26-11-2020 09:10 . Reden: Vermogen wat Eric gebruikt tijdens zijn tests toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Kluus schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:56:
[...]

Netjes resultaat!

Ik weet niet welke TT bike je had gekocht maar het allerlangzaamste TT frame (Zwift TT) is op een vlak parcours van 36,6km (2 Rondjes Tempus Fugit) bij een constant vermogen van 300 Watt al 62 seconden sneller dan het snelste (op het vlakke) road frame (Venge S-Works). De snelste TT Frames (Cervelo p5x en Felt IA) zijn dan nog weer 32 seconden sneller dan die Zwift TT.

En dan geeft wielkeuze dan ook nog een verschil (daarom kan je de Tron bike ook niet zo makkelijk vergelijken omdat je daar geen wielen voor kan kiezen, maar die ligt ongeveer gelijk met de Venge S-Works icm de snelste wielen, paar sec langzamer op het vlakke, maar sneller in de klim dan diezelfde combo).

De helm is volgens mij puur cosmetisch en voegt niets toe aan de aero, maar frame + wielkeuze en zeker TT vs non-TT zeker wel.

Bronnen:
https://zwiftinsider.com/scatter/
https://zwiftinsider.com/tron-vs-top-performers/
https://zwiftinsider.com/helmet-affect-speed/

Ik denk dat ik zelf morgen maar weer eens een tijdritje ga rijden. Ook om mezelf ook maar eens definitief naar A proberen te bumpen zodat ik geen keuze meer heb :+. En als dat laatste met een TT ook niet lukt mag ik van mezelf weer mee doen met B. :)
Tnx!

Ik had op Zwiftinsider gekeken welke TT bike het beste was, de SPECIALIZED SHIV DISC stond daar als nummer 3 in de lijst, deze gekocht want de Cervelo en de Felt kon ik nog niet aanschaffen (te laag level)
Dichte wielen kon ik ook niet kopen, had daarom 80mm Zipps eronder zitten.

Verschillen qua tijd had ik niet naar gekeken maar vooral die 32 seconden tov de Zwift TT bike vind ik best veel! Kan je op z'n rit van 19km zomaar een plaats of wat schelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JP_S
Flipmo schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:09:
[...]

Tnx!

Ik had op Zwiftinsider gekeken welke TT bike het beste was, de SPECIALIZED SHIV DISC stond daar als nummer 3 in de lijst, deze gekocht want de Cervelo en de Felt kon ik nog niet aanschaffen (te laag level)
Dichte wielen kon ik ook niet kopen, had daarom 80mm Zipps eronder zitten.

Verschillen qua tijd had ik niet naar gekeken maar vooral die 32 seconden tov de Zwift TT bike vind ik best veel! Kan je op z'n rit van 19km zomaar een plaats of wat schelen
Daar zit m die 10 seconde in, ik had de gewone Zwift TT ;)

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

JP_S schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:16:
[...]

Maar dan had je dus nog steeds een aardig beentje voor op al die lui die kennelijk met normale fietsen gestart zijn. :+

@Flipmo dan heb je inderdaad de snelst mogelijke keuze gemaakt zo te zien. Mijn TT setup is een beetje sub optimaal omdat ik de Cervelo P5 (dus niet de x) heb gekocht een tijdje terug, die is wel iets meer allround en ik had toen te weinig drops voor de Shiv (echt, hoe is het mogelijk :P). Achja, nu maar even wachten tot ik lever 37 ben en de Felt IA kan kopen... Die Shiv is toch maar een lelijk ding. :+ ;)

Ik verbaasde me ook over de verschillen toen ik ze net over nam van de site. Hij heeft overigens wel een echte slome wielset gebruikt voor de frame tests zo te zien, dus ik weet niet of het ook zo schaalt wanneer je een snellere wielset gebruikt of dat het gat dan iets kleiner wordt.

[ Voor 62% gewijzigd door Kluus op 26-11-2020 09:33 ]

• JP_S
Ja dat waren er nog behoorlijk wat tot mijn verbazing 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Vind het wel jammer dat er tijdens zo'n serie niet gewoon een fixed bike gekozen (kan) worden.
Niet echt een eerlijk speelveld wat mij betreft dan.

Mijn data achteraf nog even bekeken en denk toch wel dat ik het begin toch iets heb laten liggen.
Gemiddelde over de rit was 322 watt. Laatste 3 minuten was dit 348 en laatste minuut zelfs 383.
Blijkt wel dat een TT pacen echt enorm lastig is, want ga je te hard in het begin, dan haal je het einde niet of kak je enorm in. Ben je te voorzichtig (zoals ik) dan heb je nog op het eind over wat ook niet echt de bedoeling is :).
Vond het wel mooi om te zien dat ik in het begin rond de 50ste plek reed en iedere minuut haalde ik wel 1 of 2 man in. Die zijn dus gewoon te hard gestart :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Kluus schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:56:
Ook om mezelf ook maar eens definitief naar A proberen te bumpen zodat ik geen keuze meer heb :+. En als dat laatste met een TT ook niet lukt mag ik van mezelf weer mee doen met B. :)
Haha, heel herkenbaar dit. Ik wil stiekem ook wel gewoon A rijder zijn op ZwiftPower, dan kan ik me daar vervolgens bij neerleggen (ook al is de B-categorie net iets leuker). Ben ook niet het type dat zich in gaat houden om onder een bepaald wattage te blijven, maar in een lange klim presteer ik gewoon niet zo goed en tijdens een koers ga ik niet nodeloos op kop rijden. Probeer de race altijd te winnen en daar hoort ook af en toe even sparen of juist een geplaatste aanval bij (meestal 5 minuten efforts).

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Michaelg Ja bij een TT is dat misschien wel een beetje meer een ding, bij races is het wel weer overkomelijk omdat er daar zo veel andere factoren meespelen (in de top niveau races zijn bepaalde dingen overigens ook niet toegestaan zoals Tron bikes en disc wheels).

Het is ook wel weer een beetje wat Zwift zwift maakt en niet droog neerleggen van Wattages vind ik. De gamification (en daar hoort ook een beetje je "gear" bij) houd mensen geboeid en je moet toch iets met je Drops/XP ;).

@Ypuh ja klopt, dat is het. Over dat B leuker is valt ook wel weer mee, bij ZwiftNL is het een beetje gaar bij de A inderdaad, mede daarom ben ik daar ook maar ff gestopt, maar bij 3R kon ik gisteren gewoon lekker meekoersen in de voorste A groep en ben ik uiteindelijk in de sprint 14e geworden.

Edit: En omdat dat een massastart was kan ik gewoon zien dat ik, als ik bij de B was gejoined dik had gewonnen als enige B in de voorste A groep (er was er nog wel een maar die had ook een UPG op zwiftpower). Dus dat was ook niet helemaal netjes geweest.

[ Voor 38% gewijzigd door Kluus op 26-11-2020 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

JP_S schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:16:
[...]

Aaaah ben jij de J.S. Die link had ik nog niet gelegd :)
We gingen mooi samen op, had echt niet verwacht dat ik bij jullie weg zou rijden.

Wel apart om te zien dat ik 4de ben geworden met 3,0 w/kg en de hele top 20 3,1 w/kg of hoger heeft gereden.
Daar zitten toch ook een aantal zwaardere jongen tussen die ook flink wat vermogen hebben getrapt.
Of die dan minder constant gereden hebben.. in het begin te zacht en later harder?

@Kluus alle TT bikes zijn lelijk haha. Wel balen dat je niet genoeg drops had om de Shiv te kunnen kopen ;)

Fixed :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Flipmo schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:57:
[...]
@Michaelg alle TT bikes zijn lelijk haha. Wel balen dat je niet genoeg drops had om de Shiv te kunnen kopen ;)
Dat was ik ;). En dat klopt maar, (en mijn Specialized hart doet pijn als ik dit zeg) de Shiv is toch wel de lelijkste van allemaal! >:)

Van die drops is wel een frustratie van mij ja.

Ik heb 2019 een heel jaar niet gezwift vanwege de vele woon-werk kilometers die ik dat jaar maakte. Toen kwam ik begin 2020 terug, mede omdat ik vanwege Corona niet naar mijn werk kon, en was er ineens een drops systeem en meer levels dan 25! _/-\o_

Omdat ik in de voorgaande seizoenen "al" tot level 25 was gekomen had ik een paar miljoen bonus drops kado gekregen en die ben ik als een kind in een snoepwinkel gaan uitgeven aan verschillende MTBs (want die waren ook nieuw voor mij) en nog wat random zooi. Daarna realiseerde ik me pas dat ik die dingen moet sparen om de "goede" spullen te kopen. |:( }:O

Gelukkig verdien je ze best snel weer bij. :+

[ Voor 48% gewijzigd door Kluus op 26-11-2020 10:19 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Even een dubbelpost maar check deze gast die gisteren bij mijn race gewonnen heeft:
https://www.zwiftpower.com/profile.php?z=745

Pff dat power profile, op onze team chat werd er gisterenavond nog lang over nagepraat. Hij is gewoon legit met al die IRL data die hij aan zijn ZP profiel heeft toegevoegd (incl wereld record Everesting 8)7). Dat soort gasten zijn echt buitenaards.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 26-11-2020 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
"Former Masters World Champion. Road Race & Time Trial titles. Former USA National Champion...ROAD Former US Masters Crit National Champion."
Dat zijn mooie titels om achter je naam te hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ik vind de meeste TT bikes ook lelijk en met name de Shiv, maar hoefde niet lang te twijfelen welke ik zou kopen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Cp4BYwuXYAAARXU?format=jpg&name=large

Deze gaat op zich nog wel :). Had gelukkig ook nog 2 miljoen drops.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 26-11-2020 10:45 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Schrijf Cervélo op een drol, en @Ypuh vindt 't mooi :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Smultie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:46:
Schrijf Cervélo op een drol, en @Ypuh vindt 't mooi :P
Haha, bijna goed. Ik vind de rode kleur misschien nog wel mooier dan de merknaam :+. Een Cervelo S5 zou ik nooit kopen en ook al lijkt het misschien zo, ik ben niet zo merken-trouw.

Die Scottie Weiss trouwens. Alleen in Zwift al 29k kilometers dit jaar en in totaal bijna 39k tot nu toe. Hij is al 47/48, heeft iemand hem niet verteld dat hij al met pensioen mag? Respect wel hoor. Hij rijdt gewoon nog dezelfde wattages maar is bijna 25kg lichter en 20 jaar ouder, pff.

[ Voor 67% gewijzigd door Ypuh op 26-11-2020 11:02 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:48:
[...]

Haha, bijna goed. Ik vind de rode kleur misschien nog wel mooier dan de merknaam :+. Een Cervelo S5 zou ik nooit kopen en ook al lijkt het misschien zo, ik ben niet zo merken-trouw.

Die Scottie Weiss trouwens. Alleen in Zwift al 29k kilometers dit jaar en in totaal bijna 39k tot nu toe. Hij is al 47/48, heeft iemand hem niet verteld dat hij al met pensioen mag? Respect wel hoor. Hij rijdt gewoon nog dezelfde wattages maar is bijna 25kg lichter en 20 jaar ouder, pff.
Ja die p5 heb ik nu dus ook, en ik vind het ook een van de mooiere TT fietsen ;).

Het is trouwens ook niet zo'n slechte keuze voor wat betreft Zwift snelheid, want het is wel de beste all-rounder in Zwift van de TT frames en klimt een stuk sneller dan de Shiv met Disc brakes. En aangezien er in Tick-tock toch een paar klimmetjes zitten..

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 08:33

oNo

JP_S schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:21:
Ja dat waren er nog behoorlijk wat tot mijn verbazing 8)7
Een beetje voorbereiding, jezelf informeren, helpt wel. Vorige week tijdens de Garmin Never stop cyling Jungle Circuit heel veel mensen op gewone fietsen en Tron bikes gezien... 8)7

En mooie winst @Ypuh , jouw ZP "critical power chart" is ook echt een tijdrijdersprofiel.
https://zwiftinsider.com/zwiftpower-phenotype/

Ik vind trouwens wel dat de lengte in Zwift te veel invloed heeft (luchtweerstand)

• Ypuh
oNo schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:34:
En mooie winst @Ypuh , jouw ZP "critical power chart" is ook echt een tijdrijdersprofiel.
https://zwiftinsider.com/zwiftpower-phenotype/
Klopt. Op zich wel bijzonder dat de 'newskool' GC rijders allemaal goede tijdrijders zijn. Denk aan Froome, Wiggins, Thomas, Dumoulin, Pogacar, Roglic etc. Zij wonnen allemaal al tijdritten voordat ze een meerdaagse ronde wonnen. De nieuwe generatie tijdrijders (Evenepoel, Ganna, van Aert, Almeida) hebben ook al aangetoond een goede trap bergop te kunnen doen. Dat terwijl de 'klassieke' tijdrijders zoals Rohan Dennis, Tony Martin, Fabian Cancellara, Campenaerts, Stefan Kung etc. in geen velden of wegen te bekennen zijn als er ook maar een viaduct tussen ligt. Ik behoor eerder tot die 2e categorie.

M'n 5 minuten is ook nog wel redelijk -PR staat op 420w-, maar daar win je niet snel races mee (pijn doen lukt gelukkig wel :+). Zou op zich wel eens wat vaker zo'n 4DP test willen doen van Sufferfest en wat gerichter aan mijn 1m en 15s en piekwaardes gaan werken, het nadeel is dat ik de bijbehorende trainingen niet leuk vind. Ik hou niet zo van acute pijn, liever gewoon sweetspot of iets daarboven.

• Michaelg
oNo schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:34:
[...]

Ik vind trouwens wel dat de lengte in Zwift te veel invloed heeft (luchtweerstand)
Maar dit is in het echt toch ook zo? Een langere rijder zit over het algemeen een stuk hoger en heeft daardoor een groter profiel om het gat in de lucht mee te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oNo

oNo

Ypuh schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:54:
[...]Klopt. Op zich wel bijzonder dat de 'newskool' GC rijders allemaal goede tijdrijders zijn. Denk aan Froome, Wiggins, Thomas, Dumoulin, Pogacar, Roglic etc. Zij wonnen allemaal al tijdritten voordat ze een meerdaagse ronde wonnen. De nieuwe generatie tijdrijders (Evenepoel, Ganna, van Aert, Almeida) hebben ook al aangetoond een goede trap bergop te kunnen doen. Dat terwijl de 'klassieke' tijdrijders zoals Rohan Dennis, Tony Martin, Fabian Cancellara, Campenaerts, Stefan Kung etc. in geen velden of wegen te bekennen zijn als er ook maar een viaduct tussen ligt. Ik behoor eerder tot die 2e categorie.

M'n 5 minuten is ook nog wel redelijk -PR staat op 420w-, maar daar win je niet snel races mee (pijn doen lukt gelukkig wel :+). Zou op zich wel eens wat vaker zo'n 4DP test willen doen van Sufferfest en wat gerichter aan mijn 1m en 15s en piekwaardes gaan werken, het nadeel is dat ik de bijbehorende trainingen niet leuk vind. Ik hou niet zo van acute pijn, liever gewoon sweetspot of iets daarboven.
Tja, zo is iedereen anders.
Ik denk dat je vooral de pech hebt om geen typische Zwift races fietser te zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het niet kan worden. Veel power als basis is nooit slecht!

Bij mij is het meer andersom. Ik ben meer een "Richmond" fietser en eindig dan ook altijd vrij hoog kijkende naar het gemiddelde W/kg (wat bij mij een stuk lager is) Maar als je van die gasten zoals jij hebt die vooraan de groep gaan pullen dan gaat er bij mij wel wat van de punch af.

Ik heb van iemand wat trainingen gekregen om beter te worden in Zwift races en dat zijn echt vervelende oefeningen. O.a. deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idega5e5HpZPisTjBBcInA3BtH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9PcFCADtH2injXiAEwZZqhlk.png?f=fotoalbum_large

Maargoed, met een race doet het altijd en bij iedereen pijn... >:) , alleen je positie verandert wat :*)

• oNo

oNo

Michaelg schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:58:[...]Maar dit is in het echt toch ook zo? Een langere rijder zit over het algemeen een stuk hoger en heeft daardoor een groter profiel om het gat in de lucht mee te maken.
In een groep en met een (T)TT toch wel minder IMHO. Vooral met een TT wordt er veel met houding getest. Het is niet voor niets dat veel TT winnaars gemiddeld forser zijn, dus power belangrijker is dan lengte en gewicht. Uiteraard afhankelijk van parcours. Maar die van gisteren wat nagenoeg vlak.

• Ypuh
Is er nog animo om eind dit jaar gezamenlijk een keer de Uber Pretzel of Disaster Day workout te doen?

Zag o.a. dit event met inleg voor het goede doel, maar we kunnen natuurlijk zelf ook iets organiseren.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/126344770_107141204553595_3521324589121781857_o.jpg?_nc_cat=100&ccb=2&_nc_sid=340051&_nc_ohc=z02zYAu0ldwAX85WETz&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=ad5452fda4f666ef081b217f922442c3&oe=5FE36B99

Dit is wel de pussy versie van de Pretzel.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 26-11-2020 14:34 ]

• DutX
  • Laatst online: 22:44
pussy versie? :) haha.. nog wel een badge die ik moet halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-06 19:21

Fisico

by Fabian

Ypuh schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:54:
[...]

Klopt. Op zich wel bijzonder dat de 'newskool' GC rijders allemaal goede tijdrijders zijn. Denk aan Froome, Wiggins, Thomas, Dumoulin, Pogacar, Roglic etc. Zij wonnen allemaal al tijdritten voordat ze een meerdaagse ronde wonnen. De nieuwe generatie tijdrijders (Evenepoel, Ganna, van Aert, Almeida) hebben ook al aangetoond een goede trap bergop te kunnen doen. Dat terwijl de 'klassieke' tijdrijders zoals Rohan Dennis, Tony Martin, Fabian Cancellara, Campenaerts, Stefan Kung etc. in geen velden of wegen te bekennen zijn als er ook maar een viaduct tussen ligt. Ik behoor eerder tot die 2e categorie.
Dan gaan we nu een beetje offtopic. Maar je ziet wel dat Dumoulin en anderen GC-ers het wel moeilijk hebben tegen de zwaardere tijdritspecialisten als het vlak. Froome en Tom gingen heel lekker in de tijdrit met klim een paar jaar geleden op het WK. Dus het is ook parcours afhankelijk. In het verleden wonnen tijdrijders ook wel een GC, denk aan Der Jan en Big Mig en helemaal toen er nog tijdritten van 50 km een stuk waren. Dus om een GC te winnen was een goede tijdrit altijd al wel belangrijk. Daarom gaat Landa ook nooit de tour winnen.

En dan ontopic, ik ga dit toch ook eens testen, want als hardloper loop ik echt zo vlak als een biljartlaken mijn kilometers ongeacht de afstand.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:04
Zijn er eigenlijk nog wel eens Zwift membership kortingen te krijgen rond Black Friday/Cyber Monday?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik wil die Uber Pretzel ook nog wel eens doen in ieder geval!

@oNo nog iemand met een hopeloos tijdrijders profiel hier, kan je die workouts eens delen, of is dat niet de bedoeling? :+

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 11:03
De uber de pussy versie? Of bedoel je als je hem met "keep everyone together" doet. Maar meestal heb ik wel ff pauze nodig met dit soort monster ritjes. Als je dan ff naar het toilet moet lig je er toch gewoon af dan?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Kluus schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:31:

@oNo nog iemand met een hopeloos tijdrijders profiel hier, kan je die workouts eens delen, of is dat niet de bedoeling? :+
Zoek eens op deze site:
https://app.trainerday.co...ness-test-level-02-xert-1
Één van die formats kun je importeren in Zwift als ik 't goed heb (ZWO?)

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Ypuh schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:33:
Is er nog animo om eind dit jaar gezamenlijk een keer de Uber Pretzel of Disaster Day workout te doen?

Zag o.a. dit event met inleg voor het goede doel, maar we kunnen natuurlijk zelf ook iets organiseren.

[Afbeelding]

Dit is wel de pussy versie van de Pretzel.
Jawohl! Wel interesse, maar uiteraard niet in de pussy versie of op die datum (dan verjaar ik).

Maar de Uber pretzel rij ik wel mee. (Plas) pauzes zijn te plannen ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:14
Meedoen met de Zwift NL - pace and race (B-groep) vanavond en @Ypuh als Sweeper je met 5+ w/kg voorbij zien crossen is slecht voor het moraal :+

Aldus Zwiftpower ben ik een B (ftp ~3,4) maar lag er na 3 minuten al af tijdens de 'pace'. Na een half uurtje in een groep mensen van plekje 85 t/m 105 maar gestopt, pap was wel weer redelijk uit de benen :9 Wel bizar om dan te zien dat de grote groep zo'n 14 minuten voorlag na iets meer dan een half uur fietsen.

Moet denk ik wat meer langere races doen, dan zak ik vanzelf naar C ook. Momenteel ben ik echt geen B. Maar verder wel lekker gefietst :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• Tranze
  • Laatst online: 12-06 22:01
Uber Pretzel moet ik nog doen, dus in groepsverband lijkt me leuk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Misschien even een lijstje maken waar mensen zich in kunnen schrijven?

Een datum lijkt me ergens rond kerst en oud en nieuw? Aangezien ik de kerst/nieuwjaar altijd met vrienden bij mijn ouders vier (vrij vertaald: hele week bier drinken) lijkt het weekend daarvoor of na mij het beste:
- Zaterdag 19 december
- Zondag 20 december
- Zaterdag 2 januari
- Zondag 3 januari

Of we hem als groep rijden weet ik niet of dat lukt, maar het idee dat je niet alleen bent en met een chat erbij scheelt al de helft lijkt mij. Koffiepauzes, appeltaart, plaspauzes etc. zijn uiteraard gewoon gepland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 14:33
Ik heb daarnet de eerste x mee gedaan met de Zwift NL rit. Ik was één van de verdwaalde Belgen die meedeed. Ook leuk dat de race leader alles duidelijk aankondigde zodat ook ik al "leek" begreep wat er stond te gebeuren. Ook een aantal namen kwamen mij bekend voor van deze thread te volgen. Al bij al een pittig ritje, hoger geindigd dan gedacht, en erg geamuseerd!

Heb wel nog een beginnersvraagje:
Mijn power tijdens het sprintje in ronde twee lijkt in de grafiek afgevlakt te worden, is dit enkel het grafiekje of wilt dit zeggen dat Zwift dit ook zo geregistreerd heeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRWru2TzXhBHcib4oW5os3OjOTQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/63jGyjcStmsR6TFk3Y4qpuzM.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hyperdunk_15
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06-2024
@Prulleman @Kluus bedankt voor jullie antwoorden!
Ik heb de 12-25 aangeschaft. Verder heb ik ook een ANT dongel gekocht.
Ik heb nog een fitness mat die ik kan gebruiken om de Tacx op te zetten.
Ben ik zo ready to go? Ik zie namelijk door het forum heen nogal een verschil in wat mensen aanschaffen voor het binnenfietsen.
Ik zat nog wel te kijken voor een voorwielsteun van Tacx maar die is momenteel uitverkocht dus ik ga het eerst zonder proberen.

En een ventilator heb ik natuurlijk ook...

[ Voor 4% gewijzigd door Hyperdunk_15 op 26-11-2020 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo

oNo

Kluus schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:31:

Geen probleem hoor, als je tijdens de races maar achter me blijft bij de tussensprints, KOMs en finishes. Voor de rest mag je voor me rijden...
https://drive.google.com/...p-DTtT4_/view?usp=sharing

Toevoegen kan zo:
https://zwift.com/uk/vide...ng/import-custom-workouts

Ik wens je veel pijn toe! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 19:03
Inmiddels ben ik ook fanatiek aan het zwiften geslagen.

Deed zo maar wat rijden maar eens begonnen met workout.
De eerste die ik deed.... dacht wat overkomt mij toch, moest 12 min op 290 watt rijden. En daarna nog 2x.
Heb het de eerste 12 min. Volgehouden toen maar afgestapt.

Baseert mijn zwift dit getal op de FTP? Of vanwaar dit getal.... of ben ik gewoon echt een watje. (85kg, 1,84m)

Of moet ik nog eerst die FTP test doen en worden dan de workout daarop aangepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo

oNo

Of moet ik nog eerst die FTP test doen en worden dan de workout daarop aangepast?
Google maar eens op trainen met vermogen, dat is wat je gedaan hebt.
Je zal al snel ontdekken, nu dus al ;-) , dat je eerst een baseline moet instellen, je FTP, om effectief aan de gang te kunnen.

Ook is het handig om even te bekijken welke FTP test je doet en wat dat voor jou betekent. Als je explosief bent zal je met een 2x 8 minuten FTP test uitkomen op een hogere waarde. Dat is misschien wel leuk, maar met de trainingen kom je er dan wel achter :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

oNo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:32:
[...]

Geen probleem hoor, als je tijdens de races maar achter me blijft bij de tussensprints, KOMs en finishes. Voor de rest mag je voor me rijden...
https://drive.google.com/...p-DTtT4_/view?usp=sharing

Toevoegen kan zo:
https://zwift.com/uk/vide...ng/import-custom-workouts

Ik wens je veel pijn toe! :+
Haha, top, danku! :+
Edit: En ook nog aan @Smultie voor die Trainer Day link, die kende ik ook nog niet, top! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 27-11-2020 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
BekSide schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:35:
Inmiddels ben ik ook fanatiek aan het zwiften geslagen.

Deed zo maar wat rijden maar eens begonnen met workout.
De eerste die ik deed.... dacht wat overkomt mij toch, moest 12 min op 290 watt rijden. En daarna nog 2x.

Baseert mijn zwift dit getal op de FTP? Of vanwaar dit getal.... of ben ik gewoon echt een watje. (85kg, 1,84m)

Workouts zijn altijd op basis van % FTP inderdaad. Ik heb een FTP van 239 (69kg/181/44jr) Denk niet dat ik je als watje zou bestempelen, 12 minuten 290W zou ik zelf niet weg trappen vrees ik. Maar misschien ben ik wel een watje :X

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
@BekSide ja, als je met workouts aan de slag gaat -moet- je echt eerst je FTP goed zetten, de meeste zijn zo opgezet dat je met een correct FTP precies lukt, als ik mijn FTP nu 5 % hoger zou zetten red ik denk ik 80% van de workouts niet meer (en de overige 20% missen het doel).

12 minuten 290 klinkt als een sweet spot interval voor een FTP van 300+, dat is zeker haalbaar voor iemand van 85KG, maar om daar te komen kost wel wat training (en gewennning)

ik ben zelf 75 kg en in januari begonnen met 260 watt en schommel nu rond de 300 (4w/kg), De initiele 260 watt was zeker niet "of the couch" maar met gewoon 0-3x per week 1-2 uur buiten fietsen.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@BekSide in Zwift heb je overigens meerdere FTP testen, voor een initiele inschatting zou ik kiezen voor de "Ramp test", die hoef je namelijk niet te pacen (gewoon trappen tot je de pedalen écht niet meer rond kan krijgen) en heeft minder impact op je "training load" waardoor je er sneller van herstelt en je hem ook wat makkelijker tussendoor kan doen.

Maar vooral dat punt van het pacen is prettig als eerste ijkpunt, als je dan later toch nog ooit een 20 minuten test zou willen doen heb je uit deze test een waarde waar je je een beetje op kan richten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
goede tip om te beginnen met de ramptest, makkelijkste om te doen en ondanks dat je van je fiets valt in de laatste minuut , duurt het totaal maar een minuut of 25 (althans bij TR, volgens mij is die van Zwift vergelijkbaar). en enkel de laatste 5 minuten wordt het wat zwaarder en de laatste 2 minuten zijn gewoon klote.

(maar een meer traditionele 20 minuten test is gewoon 20 minuten afzien, want je moet toch 20 minuten lang boven je theshold rijden..)

Uiteindelijk kom je er naar verloop van tijd achter welke test het beste bij je past, of welke type workout je een beetje moet op of afschalen (bv vo2max workouts). Dit zijn dingen waar gewoon een stukje ervaring bij komt kijken :) (zo leer ik ook nog steeds nieuwe dingen, maar ook leer je steeds beter je eigen kunnen in schatten, dat scheelt namelijk ook per dag/situatie, afhankelijk van eten, slaap, stress, andere activiteiten etc)

[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 27-11-2020 09:54 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
BekSide schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:35:

290w is wel fors hoor. Daarmee ben je 'in het wild' al één van de snellere. Ter illustratie 1,84m en 85kg komt redelijk overeen met mijn lengte en gewicht en ik trap zo'n 325w. Daarvoor zit ik gemiddeld al een paar jaar 4-5x per week op de fiets.

Een gedegen FTP test lijkt me de beste methode. De eerste keer zal je ook moeten wennen aan 2x 20min sweetspot en zal hij dus misschien wat lager uitvallen, maar des te sneller boek je ook progressie. Je kunt workouts beter een paar procent onder dan boven je werkelijke FTP doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
Dank voor de reacties hier. Het viel me vooral een beetje tegen omdat de eerste workout begon (zonder dus FTP test gedaan te hebben)
En de opdrachten dus waren 12 min. lang op 290 watt. Dit is dan dus gewoon door Zwift een uit de lucht gegrepen getal geweest, ik dacht dus ''dit zal dan wel een gemiddelde zijn of zoiets'' waardoor ik de conclusie trok dat ik toch wel erg zwaar had haha.

Ik ga de FTP test doen en starten met een 12 weeks programma met 5 uur per week.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Geen idee wat gemiddeld is, maar gewoon puur vanuit enthousiaste recreanten oogpunt denk ik dat je met 250w bij 80-85kg al (ruim) boven het gemiddelde zit. Ter referentie; de ritjes met mijn ouwe mannetjes tourclub gaan met ongeveer 180w gemiddeld en dan doe ik al het nodige kopwerk. Bij 250w gemiddeld wordt er al serieus doorgereden (35/36+ gemiddeld) en 300w is gewoon volle bak koers.

Vermogens binnen en buiten zijn niet zo goed te vergelijken door het gebrek aan bochten/verkeer, net zoals op het vlakke of in de bergen, solo of in een peloton, of tijdens een race of snelle groepsrit. De impact van een paar minuten in het wiel, een koers die een paar km's stilvalt of een afdaling beïnvloeden het gemiddelde teveel, maar het geeft je vaak wel een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

BekSide schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:08:
Dank voor de reacties hier. Het viel me vooral een beetje tegen omdat de eerste workout begon (zonder dus FTP test gedaan te hebben)
En de opdrachten dus waren 12 min. lang op 290 watt. Dit is dan dus gewoon door Zwift een uit de lucht gegrepen getal geweest, ik dacht dus ''dit zal dan wel een gemiddelde zijn of zoiets'' waardoor ik de conclusie trok dat ik toch wel erg zwaar had haha.

Ik ga de FTP test doen en starten met een 12 weeks programma met 5 uur per week.

Dank!
Het is ook weer niet helemaal uit de lucht gegrepen, als je al vaker ritjes op Zwift hebt gedaan van langer dan 20 minuten zou Zwift aan de hand daarvan je FTP moeten hebben bepaald dit zou je dan ook gezien moeten hebben doordat je een window krijgt die je informeert over een FTP increase, heb je dit ooit gehad?

Omdat je niet vaak een maximale effort van 20 minuten doet tijdens een "normale" rit komt dit automatisch bepaalde FTP voor de meeste mensen lager uit dan je werkelijke FTP. Het lijkt dus vreemd dat dat dan bij jou hoger is maar het kan wel denk ik, een echte 20 minuten test zorgt namelijk eerst dat je anaerobe capaciteit wordt uitgeput terwijl je misschien ooit een 20 minuten max effort fris hebt gedaan...

Anyway, zoals gezegd: meten is weten! Wat voor trainer gebruik je trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
Kluus schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:14:
[...]

Het is ook weer niet helemaal uit de lucht gegrepen, als je al vaker ritjes hebt gedaan van langer dan 20 minuten zou Zwift aan de hand daarvan je FTP moeten hebben bepaald dit zou je dan ook gezien moeten hebben doordat je een window krijgt die je informeert over een FTP increase, heb je dit ooit gehad?

Omdat je niet vaak een maximale effort van 20 minuten doet tijdens een "normale" rit komt dit automatisch bepaalde FTP voor de meeste mensen lager uit dan je werkelijke FTP. Dat lijkt dus vreemd maar het kan wel denk ik, een echte 20 minuten test zorgt namelijk eerst dat je anaerobe capaciteit wordt uitgeput terwijl je misschien ooit een 20 minuten max effort fris hebt gedaan...

Anyway, zoals gezegd: meten is weten! Wat voor trainer gebruik je trouwens?
Klopt, ik heb wel een keer zo'n scherm gezien inderdaad, heb ongeveer een 2/3 weken nu gefietst maar dan ''just ride''.
Ik kreeg het met de eerste workout in ieder geval zwaar op mijn neus.

Gebruik een Wahoo kickr core.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:25
BekSide schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:08:

Dank!
ik heb nu een paar keer met een race meegereden, en als je 300W kan trappen kan je in de A categorie een redelijk tijdje meekomen, dus dat is wel echt serieus fors!

Daarnaast, nummer liegen niet, kan wel lekker confronterend zijn ;) En naar wat ik begrijp ben je in Zwift wel in het voordeel met een relatief hoge W/Kg, dus als je licht bent (of dus in het nadeel als je zwaar en sterk bent). Buiten op de weg, zeker op het vlakke ligt dat wel iets anders.

Voorbeeld, ik kan ongeveer een half uur 300W trappen, mijn fietsmaatje kan dat half uur wel 360W trappen, alleen ik ben 67Kg, en hij 88, dus in Zwift heb ik wel een voordeel. Buiten langs het kanaal is het een ander verhaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

BekSide schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:16:
[...]

...

Gebruik een Wahoo kickr core.
Ahja dan zou het ook kunnen dat die automatische FTP een keer berekend is tijdens een ongekalibreerde rit ofzo waardoor die hoger is uitgepakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yK1ojEo505xjFnQucwWYIL6qNWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rkmPAnBa1MrLfQDQ4go9woFa.png?f=fotoalbum_large
(source trainerroad: https://www.trainerroad.c...-average-tr-users/5840/50 op basis van TR userdata)

Tussen de 2,5 en 3,5 w/kg doe je al aardig mee, dit is natuurlijk niet een totaal gemiddelde, maar een gemiddelde van mensen die trainen al wat serieuzer nemen.

Op basis hiervan vond ik 4 w/kg een mooi doel om naar toe te werken, nu op naar de volgende stap :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:00
Wat is nu fysiologisch de meest beperkende factor voor je FTP?

Als je FTP hoger wordt, wat is dan de grootste fysiologische verandering zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:34:

Als je FTP hoger wordt, wat is dan de grootste fysiologische verandering zeg maar?
Mijn intuitie is dat FTP een vrij directe afgeleide van VO2 max is. Maar wel een stuk daar boven omdat 20 minuten max echt een stuk intersiever was dan 30/45 minuten op een ergometer en dus helemaal dan een uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian

Zoals meestal: hoeveelheid zuurstof die je naar je spieren kan brengen. Daarom EPO ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman

zoals de meeste zaken is het een combinatie van factoren, je kan niet zomaar je O2 verdubbelen en verwachten dat je er wat mee kan. voor rijden rond je threshold zal je ook de afval stoffen moeten afvoeren/afbreken.

Uiteindelijk komen je verbeteringen allemaal door betere aanvoer van zuurstof en brandstof, een efficiente verwerking/verbranding daarvan + efficiente afvoer.

wat er in je lichaam daarvoor moet veranderen is de opbouw van spierweefsel, hoeft niet perse bulky te zijn, aanmaken van meer mitochondrien, verbeteren van je bloedvaten, efficientie van je longen en hart, etc

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ANdrode schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:43:
[...]

Mijn intuitie is dat FTP een vrij directe afgeleide van VO2 max is. Maar wel een stuk daar boven omdat 20 minuten max echt een stuk intersiever was dan 30/45 minuten op een ergometer en dus helemaal dan een uur.
Je FTP is dan ook niet gelijk aan je 20 minuten max, maar bij die specifieke test wordt het afgeleid aan de hand van zo'n interval. Bij een specifieke 20 minuten test wordt 95% van deze inspanning genomen om het FTP te berekenen. Er zijn ook andere testen (zoals de ramp test dus) en die gebruiken weer andere algoritmen. Uiteindelijk zou je FTP overeen moeten komen met het vermogen wat je (theoretisch dus) een uur vol kan houden.

Je FTP komt daarbij ongeveer neer op het vermogen wat je kan leveren op je anaerobe drempel. Fysiologisch zal ongeveer nodig zijn wat @Prulleman al beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo

oNo

Ik heb nu een paar keer met een race meegereden, en als je 300W kan trappen kan je in de A categorie een redelijk tijdje meekomen, dus dat is wel echt serieus fors!
Uitgaande van en gewicht van 75 kg. Die 300 Watt is meer een vermogen om de start bij cat B te overleven. En vaak krijg je ook nog een punch of korte klim voor je kiezen wat nog wat extra vraagt.
Als je 1 en 5 minuten effort goed zijn kan je met races veel langer voorin blijven. Je kan meteen na de klim/punch in de draft blijven ipv te achtervolgen wat veel energie kost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
Uiteindelijk komt erbij racen zoveel meer dan alleen een hoog ftp of wkg kijken. Het gehele power profiel is enorm belangrijk.

Mijzelf even als voorbeeld genomen. Ik weeg 75 kg en heb een ftp van 310.
Tijdens afgelopen week's TT race ben ik geschrapt uit de Zwiftpower resultaten vanwege te hoog vermogen (322 avg over 29 min). In overal lijst van Zwift zelf was ik 13de van de 101. Best prima resultaat dus.
Ga je echter een parcours over met wat kortere klimmetjes, dan val ik redelijk door de mand omdat ik gewoon niet lang ver boven (140/200% FTP) kan rijden.

Wat wel zeker zo is, is dat je sterker/beter wordt in datgene wat je traint.
Ik heb afgelopen jaar veelal mijn steady state power getraind. Dus langere blokken op of net iets over FTP. En daar ben ik dan nu ook best wel sterk in. Ik kan "relatief" eenvoudig mijn FTP vasthouden. Volgend blok (start januari) zal ik echter meer de focus gaan leggen op short power. Kortere, intensievere blokken. Kijken of ik dan bij dat soort races wat beter uit de verf kan komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
Volgens mij komt dit wel overeen met eigenlijk alle Nederlandse profwielrenners van de afgelopen 10+ jaar (Mathieu van der Poel uitgezonderd). We hebben talloze goede renners (gehad), waaronder een Robert Gesink, Bauke Mollema, Steven Kruijswijk, Wout Poels, Niki Terpstra, Laurens ten Dam en in mindere mate Tom Dumoulin. Er wordt vaak geroepen dat het ze ontbreekt aan 'wapens'.

Vrijwel allemaal hebben op enig moment wel in de top-20 van beste wielrenners op dat moment gestaan, maar als je het aantal overwinning erbij pakt is dat toch maar heel beperkt. Tom Dumoulin is een beetje een vreemde eend in de bijt, die heeft toch zo'n beetje 20 overwinningen bij elkaar gefietst, maar als je de tijdritten daarvan aftrekt blijven er nog maar 2 ritzeges over (in de Tour en Vuelta als ik me niet vergis).

Dat type renners wordt wel eens onderschat, om over een Tim de Clercq nog maar te zwijgen. Dat is misschien wel één van de beste renners ter wereld, alleen gewoon niet explosief genoeg om te winnen.

@Prulleman @Requiem19 Wel leuk om die grafiek er bij te zien. Met 4+ W/Kg zit je wat mij betreft inderdaad al bij de hele snelle renners en kom je in het wild al niet snel meer iemand tegen die je eraf rijdt.

Qua fysiologische beperking lijkt mij inderdaad ook dat je zuurstofopname/longen de beperkende factor zijn. Spierkracht, uithoudingsvermogen etc. is allemaal wel goed trainbaar. Hoe je je zuurstofopname bewust kunt vergroten, geen idee? Het is veelal ook aanleg?

[ Voor 19% gewijzigd door Ypuh op 27-11-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Zo, net een rondje Pace Partner gereden (c klasse) Kon gemiddeld met 2,5 W/kg prima meekomen, alleen had was ik tot twee keer toe de groep kwijt doordat mijn tacx ff geen connectie meer had. Toen was ik er even klaar mee. Maar een eindje verder (solo) bedacht ik me dat Tempus Fugit een heen-en-weer parcours is, dus toen kon ik de groep weer oppikken haha.
Beetje onrealistische snelheid vond ik...maar goed, het was ook een flink pack.
Uiteindelijk ongeveer 50km met de pacepartner gereden, en er werden hordes ride-ons uitgedeeld, maar ik had er uiteindelijk 43. Voor de "bigger than Jensie" moet je dan toch ook nog wel een hele poos met de pacepartner blijven rijden. (Of misschien is het in de D nog drukker?)
Onderin verschijnt trouwens een balkje, als je lang genoeg bij de pacepartner blijft loopt dat vol, en verschijnt er 1.0 en dan 1.2 , 1.4... Wat doet dit?

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Je longen maken onderdeel uit van het geheel natuurlijk.

YouTube: How to increase VO2 Max and Lactate Threshold | Heart Rate Zone Trai...

Dit filmpje legt het geheel erg goed uit. Met name je stroke volume (hoeveelheid bloed, en dus ook zuurstof) welke je hart per slag rondpompt), schijnt een erg groot gedeelte op zich te nemen, tot wel 80% van het geheel.
En uiteraard een gedeelte is aanleg, maar het grootste gedeelte is toch wel echt trainbaar. Pas als je gaat kijken bij de pro's wordt aanleg/genetics echt belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
vo2max is voor een groot deel aanleg, maar ook zeker een stukje trainbaar zelfs andersom hoor ik hierboven :D, (hoewel het volgens mij het minst snel trainbaar is van alle dingen die je kan trainen).

Wat betreft wapens of bijvoorbeeld het vermogen om vaak/lang/ver boven FTP te rijden, dat is natuurlijk ook allemaal relatief aan je FTP..
Je kan best 20 x 2 minuten @350 watt herhalen als je ene FTP van 300 hebt, maar als je FTP 325 is, dan zijn ze ineens een stuk makkelijker, laat staan als je ftp 350 is, dan trap je ineens een uur lang het vermogen wat eerst een zware interval was :)

Maar als je vdp heet heb je gewoon beide in je zak :) mega FTP + de mogelijkheid om van alles daarboven sneller te kunnen herstellen dan de concurentie

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:08
Mistraller schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:51:
Zo, net een rondje Pace Partner gereden (c klasse) Kon gemiddeld met 2,5 W/kg prima meekomen, alleen had was ik tot twee keer toe de groep kwijt doordat mijn tacx ff geen connectie meer had. Toen was ik er even klaar mee. Maar een eindje verder (solo) bedacht ik me dat Tempus Fugit een heen-en-weer parcours is, dus toen kon ik de groep weer oppikken haha.
Beetje onrealistische snelheid vond ik...maar goed, het was ook een flink pack.
Uiteindelijk ongeveer 50km met de pacepartner gereden, en er werden hordes ride-ons uitgedeeld, maar ik had er uiteindelijk 43. Voor de "bigger than Jensie" moet je dan toch ook nog wel een hele poos met de pacepartner blijven rijden. (Of misschien is het in de D nog drukker?)
Onderin verschijnt trouwens een balkje, als je lang genoeg bij de pacepartner blijft loopt dat vol, en verschijnt er 1.0 en dan 1.2 , 1.4... Wat doet dit?
Extra Drops ! :)
Hoe langer je vlak bij de pace partner kan blijven, hoe sneller je drops omhoog gaan.
Na 5 minuten dus x 1.2
Na 10 minuten x 1.4
Na 15 minuten x 1.6
..
Tot aan x 2 en dan begin je terug vanaf x1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Prulleman schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:53:
vo2max is voor een groot deel aanleg, maar ook zeker een stukje trainbaar zelfs andersom hoor ik hierboven :D, (hoewel het volgens mij het minst snel trainbaar is van alle dingen die je kan trainen).
Je maximale Vo2Max is idd genetisch bepaald. Maar de meeste mensen halen in de verste verte hun maximale potentie niet :) Vandaar dat dit natuurlijk goed te " trainen" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:53
Ik ben wel benieuwd hoe realistisch de VO2 max gegevens van de Garmin zijn en hoe de fietscomputer dat eigenlijk bepaald.

hoe het wordt bepaald heb ik zelf nu gevonden. buiten is mijn garmin meestal best wel enthousiast over mijn VO2 max moet ik zeggen, ik zou eigenlijk best wel graag eens zo'n test willen doen om te kijken hoe mijn VO2 max echt is.

Om VO2 Max te berekenen voor fietsen, moet u een activiteit opnemen met hartslaginformatie en vermogen van een vermogensmeter voor minimaal 20 minuten boven 70% van uw maximale hartslag. Het wordt aangeraden om dit te doen op een indoor trainer om variabelen als hoogteveranderingen en lucht weerstand uit te sluiten. De VO2 Max waarde voor het fietsen kan alleen berekend worden wanneer het Fietsen of Fiets Binnen activiteit profiel gebruikt wordt. Het Mountainbike activiteitsprofiel zal geen VO2 Max waarde genereren.

[ Voor 75% gewijzigd door blauwester op 27-11-2020 14:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
blauwester schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:06:
Ik ben wel benieuwd hoe realistisch de VO2 max gegevens van de Garmin zijn en hoe de fietscomputer dat eigenlijk bepaald.

hoe het wordt bepaald heb ik zelf nu gevonden. buiten is mijn garmin meestal best wel enthousiast over mijn VO2 max moet ik zeggen, ik zou eigenlijk best wel graag eens zo'n test willen doen om te kijken hoe mijn VO2 max echt is.

Om VO2 Max te berekenen voor fietsen, moet u een activiteit opnemen met hartslaginformatie en vermogen van een vermogensmeter voor minimaal 20 minuten boven 70% van uw maximale hartslag. Het wordt aangeraden om dit te doen op een indoor trainer om variabelen als hoogteveranderingen en lucht weerstand uit te sluiten. De VO2 Max waarde voor het fietsen kan alleen berekend worden wanneer het Fietsen of Fiets Binnen activiteit profiel gebruikt wordt. Het Mountainbike activiteitsprofiel zal geen VO2 Max waarde genereren.
Ik heb vorig jaar december een maximale inspanningstest gedaan bij een sportarts met ademgasanalyse.
Daarbij kwam een Vo2max van 53 uit. Garmin gaf daarbij aan... tromgeroffel..... 53 :)
Garmin geeft nu aan dat ik een Vo2max heb van 60. Nu is het al even geleden dat ik met power op de Garmin heb gereden, dus geen idee of deze nog heel accuraat is nu. Maar over 2 weken ga ik wel opnieuw een maximale inspanningstest bij de sportarts doen, dus ben benieuwd of deze data weer met elkaar overeen gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
Michaelg schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:14:
[...]

Ik heb vorig jaar december een maximale inspanningstest gedaan bij een sportarts met ademgasanalyse.
Daarbij kwam een Vo2max van 53 uit. Garmin gaf daarbij aan... tromgeroffel..... 53 :)
Garmin geeft nu aan dat ik een Vo2max heb van 60. Nu is het al even geleden dat ik met power op de Garmin heb gereden, dus geen idee of deze nog heel accuraat is nu. Maar over 2 weken ga ik wel opnieuw een maximale inspanningstest bij de sportarts doen, dus ben benieuwd of deze data weer met elkaar overeen gaat komen.
Super tof om te horen. Mag ik je vragen wat het kost, waar je dat gedaan hebt. En of je het gedaan hebt puur recreatief of dat het om gezondheidsredenen was. Ik zou dit voor rond de 100 euro zelf eigenlijk ook graag eens willen doen. Garmin geeft voor mij nu 69 aan en ik vindt dat zelf eigenlijk vrij hoog, ook omdat ik nog maar een dik half jaar serieus sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
blauwester schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:06:

https://support.garmin.com/en-US/?faq=lWqSVlq3w76z5WoihLy5f8
Ah, ik zie dat je dat zelf ook al gevonden hebt inmiddels.
Ik laat 'm maar even staan, misschien vinden anderen het ook interessant!

Berekening bij fietsen is als volgt:
Cycling: Theoretical VO2 (ml/kg/min)=(12.35*Power+300)/person’s weight
Gewicht in kilo's, power in W (20min minimaal, dus hoger dan je FTP?!)

[ Voor 13% gewijzigd door Smultie op 27-11-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-06 12:07

McMiGHtY

- burp -

Michaelg schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:58:
[...]

Maar dit is in het echt toch ook zo? Een langere rijder zit over het algemeen een stuk hoger en heeft daardoor een groter profiel om het gat in de lucht mee te maken.
Dat ligt denk ik toch wel aan de rijder, als ik naar Jan WIllem van Schip kijk, zit die lager dan menig renner die 20cm korter is dan hem.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
McMiGHtY schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:28:
[...]

Dat ligt denk ik toch wel aan de rijder, als ik naar Jan WIllem van Schip kijk, zit die lager dan menig renner die 20cm korter is dan hem.
Ja, maar Jan-Willem van Schip van 1.74 zou wel aerodynamischer kunnen zitten dan JWvS van 1.94

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
[/quote]

Die komt veel logischer uit idd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:25
oNo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:25:
[...]

Uitgaande van en gewicht van 75 kg. Die 300 Watt is meer een vermogen om de start bij cat B te overleven. En vaak krijg je ook nog een punch of korte klim voor je kiezen wat nog wat extra vraagt.
Als je 1 en 5 minuten effort goed zijn kan je met races veel langer voorin blijven. Je kan meteen na de klim/punch in de draft blijven ipv te achtervolgen wat veel energie kost.
Ik ben dan ook 67Kg (dus dat zit je meer op 4.5W/kg) :) bij korte klimmetjes tik ik regelmatig de 400 aan, en dat doet wel even pijn dan (en na een aantal keer lukt dat dus ook niet meer) ;) Of ook als iemand demareert even het gat dichttrappen... Op ritten langer dan een half uur betwijfel ik ook of ik er dan aan kan blijven hangen.

Ik moet wel zeggen, ik vind het uitdagender dan ik verwacht had!
blauwester schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:34:
[/quote]

Interesting, dan kom ik rond de 64 uit. 20 minuten kan ik ook veel hoger trappen dan een uur, dat scheelt denk ik wel een stuk meer dan 5% ;) (getuige ook de powercurve op Strava)

[ Voor 22% gewijzigd door borft op 27-11-2020 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
blauwester schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:34:
[/quote]

70 zou serieus hoog zijn ja! Ter vergelijking, Pogacar zit rond de 80 uit m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
borft schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:35:
[...]

Interesting, dan kom ik rond de 64 uit. 20 minuten kan ik ook veel hoger trappen dan een uur, dat scheelt denk ik wel een stuk meer dan 5% ;) (getuige ook de powercurve op Strava)
Ik denk dat de meesten inderdaad wel een hoger wattage trappen over 20 minuten dan een uur :)

Maar algemeen genomen wordt je FTP toch wel bepaald door 95% van je max 20 minuten vermogen te nemen. Zal voor veel mensen nog lastig zijn om dat FTP vervolgens een uur lang te trappen, maar dat terzijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

blauwester schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:19:
[...]

Super tof om te horen. Mag ik je vragen wat het kost, waar je dat gedaan hebt. En of je het gedaan hebt puur recreatief of dat het om gezondheidsredenen was. Ik zou dit voor rond de 100 euro zelf eigenlijk ook graag eens willen doen. Garmin geeft voor mij nu 69 aan en ik vindt dat zelf eigenlijk vrij hoog, ook omdat ik nog maar een dik half jaar serieus sport.
Ik doe dit ook ieder jaar als ik een cyclo ga rijden bij de sportarts, deze geeft aan het einde van de sportmedische keuring namelijk ook een boterbriefje mee wat je bij veel buitenlandse cyclo's nodig hebt (al zijn er andere manieren om er aan te komen ;)).

Het mooie is, een SMO zit vaak grotendeels in het aanvullende pakket van je zorgverzekering dus check even, ik geloof dat ik ongeveer 150 euro per jaar vergoed krijg en dit is de prijslijst van mijn sportarts (en dat is meestal overal ongeveer hetzelfde):
Preventief sportmedisch onderzoek

basis SMO € 108,00
basis plus SMO € 165,00
groot SMO met i-ECG € 239,00
groot SMO met spiro-ergometrie € 319,00
Vanaf een groot SMO krijg je VO2max meting enzo dacht ik. Ik heb die ook eens gedaan, bij mij kwam er 62 uit ofzo en net als bij @Michaelg komt dat heel aardig overeen met wat mijn Garmin aangeeft!

Zo vandaag ook maar eens een tijdritje gedaan, gelijk mijn FTP verbeterd (al zal dat een beetje overschat zijn omdat je relatief fris aan de tijdrit begint) en definitief als A geklassificeerd op ZP, daar hoef ik dus ook niet meer over na te denken. :+

Edit: Overigens dacht ik van te voren dat het leuk zou zijn om wekelijks zo’n tijdritje te doen, maar nu denk ik dat ik dat toch maar niet doe...

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 27-11-2020 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
blauwester schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:19:
[...]

Ik heb het puur gedaan uit nieuwsgierigheid.
De eerste test was bij Jessica Gal in Amsterdam. Dat was een compleet sportmedisch onderzoek, waarbij dus ook bloedwaardes worden gechecked etc. Kosten 280 euro even uit mijn hoofd. Leuk onderzoek daar, maar was niet heel enthousiast over de arts zelf. Deze had volgens mij vrij weinig affiniteit met wielrennen en wist daardoor niet echt de waardes te plaatsen (zo had ik het gevoel). Ook de apparatuur daar was sterk verouderd.

Over twee weken ga ik de test doen bij Sportmedisch Centrum Papendal. Zal daar alleen de maximale test doen + ademgasanalyse voor 208 euro. De intake was in ieder geval al een stuk uitgebreider en specifieker voor wielrenners/mtb-ers.

Overigens ben ik best uitgebreid verzekerd en krijg ik ieder jaar 200 euro vergoed om deze onderzoeken te doen :) Dus daar maak ik dan graag gebruik van natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:00:
[...]

Ik heb het puur gedaan uit nieuwsgierigheid.
De eerste test was bij Jessica Gal in Amsterdam. Dat was een compleet sportmedisch onderzoek, waarbij dus ook bloedwaardes worden gechecked etc. Kosten 280 euro even uit mijn hoofd. Leuk onderzoek daar, maar was niet heel enthousiast over de arts zelf. Deze had volgens mij vrij weinig affiniteit met wielrennen en wist daardoor niet echt de waardes te plaatsen (zo had ik het gevoel). Ook de apparatuur daar was sterk verouderd.

Over twee weken ga ik de test doen bij Sportmedisch Centrum Papendal. Zal daar alleen de maximale test doen + ademgasanalyse voor 208 euro. De intake was in ieder geval al een stuk uitgebreider en specifieker voor wielrenners/mtb-ers.

Overigens ben ik best uitgebreid verzekerd en krijg ik ieder jaar 200 euro vergoed om deze onderzoeken te doen :) Dus daar maak ik dan graag gebruik van natuurlijk.
Haha mijn sportarts heeft ook vrij weinig met wielrennen maar dat heeft ook wel weer iets vind ik. Ok het advies is soms misschien iets minder specifiek maar ze glijdt zowat van haar stoel als je 460 Watt neer legt op die ergotrainer van dr. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Smultie op 27-11-2020 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
Jessica Gal is toch niet bepaald de minste die je tegen kan komen ;)

Ik heb toch maar eens een ventilator gekocht. Afgelopen donderdag zakte ik aardig in bij een interval-sessie op zwift. Ik zat in mijn mancave (lees: schuur). Terwijl ik eerde dezelfde sessie op Zwift in de buitenlucht prima kon doorlopen.. Ben benieuwd of het de volgende keer wel lukt ;)

(5x7 minuten threshold met 2 minuten rust)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
(ik heb het onderzoek gedaan bij Jessica Gal, zij was echter niet diegene die het onderzoek zelf deed :) )

@MrBarBarian Indoor fietsen zonder fatsoenlijke ventilator is echt niet te doen nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groent
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-06-2024
Voor degene die nog een direct trainer wil kopen. Op de site van Wahoo zijn weer refurbished Kickr Core's verkrijgbaar voor € 699,99.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
Volgens Garmin is mijn VO2 max ook 62. Schommelt een beetje (+/- 1 of 2) afhankelijk van de intensiteit waarmee ik train. Gereden kilometers lijkt in ieder geval totaal geen invloed te hebben als daar geen intensieve blokken bij zitten. Als ik dat sommetje erbij pak kom ik toch wat lager uit: (12.35*342+300)/79=56,26

Zit er ook aan te denken volgend jaar iets gezonder te gaan leven en gerichter te trainen (voor zover ik daar onbewust nog niet mee bezig was). Ik wil mijn zorgverzekering sowieso aanpassen vanwege wat lichte rugklachten (thuiswerken) en af en toe lichte kniepijn en misschien een keer een fysio opzoeken. Een sportmedische keuring zou dan ook wel een leuke toevoeging zijn.

Met het risico dat ze net als bij @Kluus over de stoel glijden, iemand nog tips voor een blonde SMA ergens rond de 25-30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albi The Dragon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:48

Albi The Dragon

get your hand off my tail

sQuare8 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:10:

Heb wel nog een beginnersvraagje:
Mijn power tijdens het sprintje in ronde twee lijkt in de grafiek afgevlakt te worden, is dit enkel het grafiekje of wilt dit zeggen dat Zwift dit ook zo geregistreerd heeft?
[Afbeelding]
Ik zie hetzelfde bij mijn sprints.

Weet iemand dit?
Maxt Square8 zijn Kickr Core uit?
Wordt er eigenlijk meer vermogen gesprint dan dat er gemeten wordt door Zwift ?
Bij mij is de afvlakking op precies 1000 W

[ Voor 21% gewijzigd door Albi The Dragon op 27-11-2020 16:44 ]

Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:33:
...
Met het risico dat ze net als bij @Kluus over de stoel glijden, iemand nog tips voor een blonde SMA ergens rond de 25-30?
Ja, ik wilde trouwens ook niet zeggen dat het allemaal zo bijzonder is hoor. Maar ik heb het idee dat wij als "wielrenners" gewoon vrij efficient vermogens kunnen trappen bij een bepaalde inspanning door een rustigere houding, betere trap techniek, cadans etc vergeleken met de hardlopers die de sportarts in mijn geval normaal onder handen heeft en die misschien een keer per jaar zo'n inspanning op een ergotrainer/fiets doen.

Die van mij voldoet verder overigens totaal niet aan je criteria helaas. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 27-11-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb de 20 min test gedaan en ik trap 200ftp.
Ging niet helemaal tot het uiterste , denk 90-95%. Ben van nature meer een duursporter (marathon renner), dus dat is eigenlijk een hele andere benadering dan op Zwift rondjes racen op 95% max HF :P

Net ook even TR geïnstalleerd, dat ziet er ook veelbelovend uit. Ik gebruik een triatlon schema zonder het zwemmen (duatlon dus ;) ).

Volgens Garmin heb ik een VO2 Max van 59 (was in het voorjaar net voor marathon Rotterdam 61) .

[ Voor 60% gewijzigd door Sport_Life op 27-11-2020 16:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@sQuare8 @Albi The Dragon viel mij pas ook al op, maar voor zo ver ik heb kunnen zien klopt de power registratie verder wel (kijk anders ook maar eens in Strava ofzo). Dit effect komt volgens mij gewoon door de schaalverdeling (en max) van die grafiek.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 27-11-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
argon007 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:55:
[...]

Extra Drops ! :)
Hoe langer je vlak bij de pace partner kan blijven, hoe sneller je drops omhoog gaan.
Na 5 minuten dus x 1.2
Na 10 minuten x 1.4
Na 15 minuten x 1.6
..
Tot aan x 2 en dan begin je terug vanaf x1
Oh dat was toch niet van toepassing, ritje was in trial :+
En die drops.... ik rij altijd op dezelfde fiets eigenlijk haha. Vind ik nog wel het minst interessante van al wat er te verzamelen is.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:33:
[...]

Oh dat was toch niet van toepassing, ritje was in trial :+
En die drops.... ik rij altijd op dezelfde fiets eigenlijk haha. Vind ik nog wel het minst interessante van al wat er te verzamelen is.
Het blijkt echter voor velen wel een uitstekende motivator om een mooie "blob" op de "leader" te maken. Iets wat bij de meeste group rides maar niet wil lukken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:39:
[...]

Het blijkt echter voor velen wel een uitstekende motivator om een mooie "blob" op de "leader" te maken. Iets wat bij de meeste group rides maar niet wil lukken :).
Klopt, maar als je je bedenkt dat ik geen idee had wat ik aan het sparen was... Het idee dat er een balkje te vullen is, was voor mij genoeg haha.
(Heeft iedereen, zet ergens een indicator en je doet er iets mee. >:) Beetje zoals er ook deze site was www.thereallybigbuttonthatdoesntdoanything.com)

Maar ik was vooral benieuwd of je snel aan 100 duimpjes kon komen en rond de leader rijdt inderdaad de grootste groep. Ik heb in elk geval wel zeker 100 duimpjes uitgedeeld O-)
Maar dat wordt alsnog wel een lange ride denk ik, als je zo aan 100 wilt komen. Maar ik ga de D nog wel eens rijden. Easy going :O

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 27-11-2020 20:54 ]

---------------

Pagina: 1 ... 59 ... 158 Laatste