RR46 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:48:
Gisteren voor het eerst Trainerroad gestest, waarvoor dank @
Michaelg .
Had voor een eerste keer een ''ramp test'' gedaan, iets wat eigenlijk perfect uit kwam omdat ik niet heel veel tijd had. En ondanks het dan (incl warm-up/cool down) nog geen 45min duurde, had ik wel het gevoel dat ik echt iets - doelbewust - gedaan had, zonder heeel diep te zijn gegaan.
Voor de mensen die met TR trainen, hebben jullie echt een workplan gemaakt of doen jullie at random workouts? Indien je een plan hebt, hoe gaat dat in zijn werk als je b.v. op dinsdag training x ''moet'' en dinsdag om wat van reden dan ook, geen tijd hebt. Kan je die dan later in de week inhalen? Of alles met 1 dag opschuiven?
Hoe ik er mee om ga is als volgt, ik maak het plan op basis van een event (bv een MTB marathon in de Ardennen). Als je het juiste type event selecteerd krijg je dus een plan wat je voor data soort efforts voorbereid (een TT is bv heel anders dan MTB short track, om maar een extreem verschil te noemen).
Ik heb bewust voor Low Volume gekozen, zodat ik het wat makkelijker kan combineren met ritjes buiten. Mocht ik geen zin of tijd hebben om buiten te fietsen, maar wel genoeg tijd plak ik er soms nog een 4e workout bij.
Met de dagen ga ik gewoon flexibel om, bij een enkele workout is het wellicht beter om extra fris te starten met een extra rustdag, maar als dat door omstandigheden niet lukt, kan je altijd kijken hoe het gaat en eventueel de intensiteit een tikje terug schroeven. Het schuiven in de online kalender of de kalender in de desktop app gaat heel makkelijk, gewoon drag en drop. De mobiele app kan dit nog niet, maar zit er dacht ik wel aan te komen (je kan wel gewoon de workout van gisteren of morgen selecteren en starten).
Je hoeft je dus niet druk te maken over de dagen die je bij het aanmaken van een plan kiest, .
een workout 1 dagje schuiven is prima.
Wat ik ook nog regelmatig doe is een andere variant kiezen aan de hand van de tijd die ik heb of hoe de rest van de week eruit ziet.
hier kan je een stukje van mijn kalender zien, onderin de geplande dagen, di, do, za. Maar de afgelopen weken is het vaker ma/wo geweest, ook skip ik nog weleens de weekend workout
de doordeweekse workouts vervang ik nu regelmatig met de 75 (ipv 60) minuten variant, maar afgelopen zaterdag heb ik van de 90 minuten een 60 minuten gemaakt omdat ik voor zondag een 2,5 uur mtb rit had staan
Gewoon flexibel mee omgaan dus. Belangrijkste is dat je, zoals @
Michaelg zegt, de progressie stappen een beetje in de gaten houd als je (teveel) gaat skippen. Hier liep ik na mijn zomervakantie tegenaan. Voor sweet spot is het (meestal) nog wel te doen, maar rond en zeker boven threshold(vo2max) is de opbouw* belangrijk,
*opbouw kan bestaan uit verschillende manieren om de workouts moeilijker te maken:
- langere intervallen
- kortere rust blokken
- hogere targets
- meer intervallen
Het klinkt vrij simpel, en eigenlijk is het dat ook, maar in de praktijk gaat het om vrij kleine nuances, die ook nog eens anders kunnen voelen afhankeljk van hoeveel training stress je in je benen hebt. Om hier goed mee om te gaan is eigenljk ook een continu work in progress (je eigen lichaam beter leren kennen en hoe je op verschillende zaken reageert, denk dan ook aan slaap, voeding, andere stress, ...)