Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 45 ... 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
ThijsM schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:31:
Voor de mensen die een tweedehands indoor trainer zoeken via marktplaats.
Er is momenteel een aanbieder actief die onder verschillende accounts een Tacx Flux T2900 incl 12-25 cassette aanbied voor een te lage prijs (varieert elke keer, tussen €240-€350). Accounts worden verwijderd en een dag later staat onder een ander account grotendeels dezelfde advertentie weer online.
Dit is een oplichter. Wees gewaarschuwd.
deze: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Garmin / Tacx / Wahoo producten zijn altijd doelwit van oplichters. Dit soort hebbedingetjes maken mensen blind. Snap niet dat iemand daar ooit intrapt, maar advies; altijd ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:45
Yes!
Overigens zelf niet ingetrapt.

[ Voor 4% gewijzigd door ThijsM op 06-10-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-07 17:22
Maar dit zijn vast gehackte accounts? Aangezien de gebruiker al 12 jaar actief is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
pier87 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:27:
Maar dit zijn vast gehackte accounts? Aangezien de gebruiker al 12 jaar actief is...
Dat vermoed ik ook. Diverse accounts met exact dezelfde informatie voorbij zien komen. Ook wel is contact gezocht. Je krijgt snel een reactie als je zegt dat je hem wil laten versturen. Bij ophalen is het snel afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-07 13:01
Flipmo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:52:
stap maar eens na een hele winter weer buiten op de fiets, dan merk je direct dat bij het aanzetten je fiets iets naar achteren gaat.. die beweging wil hij simuleren :)
dat lijkt mij heel bijzonder dat je fiets iets naar achter zou gaan terwijl je al vooruit gaat. Dat het anders voelt geloof ik wel. Wanneer je zoiets al zou willen simuleren kun je een Tacx Magnum overwegen of inderdaad buiten gaan fietsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:21

Flipmo

OMG !!

BartNL schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:16:
[...]

dat lijkt mij heel bijzonder dat je fiets iets naar achter zou gaan terwijl je al vooruit gaat. Dat het anders voelt geloof ik wel. Wanneer je zoiets al zou willen simuleren kun je een Tacx Magnum overwegen of inderdaad buiten gaan fietsen ;)
je fiets gaat natuurlijk niet echt naar achteren ;)
Maar als je aanzet dan duw je als het ware je fiets naar achteren.

Ik wil dat niet simuleren, mijn simpele oplossing werkt prima voor me. met een tientje was ik klaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:05
BartNL schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:16:
[...]

dan zou ik eerder gewoon rollers kopen..

cyclops heeft ook nog een speciale rocker plate: https://www.dcrainmaker.c...-rocker-plate-review.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwDyCyl7pJPVSpFWApuK8WNw944=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/dvfT5FkWLhRkINTBIs5Rc0JE.gif?f=user_large

of de e-flex voor de kickr:
https://www.dcrainmaker.c...n-accessory-hands-on.html

maar erg dure oplossingen die de boel misschien iets comfortabeler en/of realistischer maken, maar het blijft toch binnen fietsen

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
Prulleman schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:37:
[...]
maar erg dure oplossingen die de boel misschien iets comfortabeler en/of realistischer maken, maar het blijft toch binnen fietsen
dat is mijn idee ook. Mijn Tacx Neo heeft wat links rechts flex en dat is voor mij voldoende.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:51
Deze morgen m'n knie gestoten, kon de eerste uren haast niet wandelen.
Deze namiddag iets beter maar nog altijd last.
Tóch besloten om even op de rollen te kruipen deze avond voor een rustig klimgroepsritje op Zwift.

De eerste 4 km was vlak, en ik had geen last van de knie. Kon goed opschuiven en tegen het begin van de klim zat ik vooraan in het wiel van... José Joaquín Rojas :+.
Dan maar besloten om te proberen volgen. Ik dik boven de 300W, hij rond de 200W.
Viel eigenlijk al bij al goed mee en ben zelf met een kleine voorsprong boven aan de radio tower aangekomen.
Rustig naar beneden en samen over de finish gereden :).

Einde van de rit: FTP Increase naar 329W én mijn 20000 km doel dit jaar gehaald :D.

Hoe een slecht begonnen dag toch nog goed kan eindigen :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6pImMI1EvwySKqE3x3YTQV5Zcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O4BvquJnGz9rG8y6BjA8ZBYO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofkapje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:56
Vanavond ook mijn setup in de man cave (garage) klaar gezet. Als trainer heb ik een Tacx Vortex smart. Nu heb ik onlangs ook een 4iiii vermogensmeter op mijn linker crank zitten. Nu is mijn vraag of ik in Zwift nu beter als power source de Tacx Vortex kan gebruiken of de 4iiii?
Ik denk dat 4iiii betrouwbaarder is, aan de andere kant is misschien de interactie/realisme van de Tacx in Zwift weer beter als je deze gebruikt als power meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartNL
Stofkapje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:44:
Nu is mijn vraag of ik in Zwift nu beter als power source de Tacx Vortex kan gebruiken of de 4iiii?
nadeel van de 4iiii power meter is waarschijnlijk een vertraging. Heb op mijn Tacx Neo wel met Powertap P1 powermeter getest en met de Tacx Neo als source rijdt het prettiger doordat deze sneller reageert dan de losse meting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-07 23:13
Stofkapje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:44:
Vanavond ook mijn setup in de man cave (garage) klaar gezet. Als trainer heb ik een Tacx Vortex smart. Nu heb ik onlangs ook een 4iiii vermogensmeter op mijn linker crank zitten. Nu is mijn vraag of ik in Zwift nu beter als power source de Tacx Vortex kan gebruiken of de 4iiii?
Ik denk dat 4iiii betrouwbaarder is, aan de andere kant is misschien de interactie/realisme van de Tacx in Zwift weer beter als je deze gebruikt als power meter.
Denk gewoon even proberen inderdaad? Denk dat je in workout mode al dan niet in ERG snel genoeg merkt of het klopt en snel genoeg is? Al vermoed ik inderdaad ook dat meten op de trainer sneller kan gaan. En mogelijk iets betrouwbaarder omdat die een optelsom van links en rechts ziet binnenkomen en een left powermeter verdubbelt simpelweg de waarde.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:01

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 00:07:
[...]

Denk gewoon even proberen inderdaad? Denk dat je in workout mode al dan niet in ERG snel genoeg merkt of het klopt en snel genoeg is? Al vermoed ik inderdaad ook dat meten op de trainer sneller kan gaan. En mogelijk iets betrouwbaarder omdat die een optelsom van links en rechts ziet binnenkomen en een left powermeter verdubbelt simpelweg de waarde.
De Vortex Smart is zeker niet betrouwbaarder, ik had vroeger ook een vortex smart net als @Stofkapje en die had een afwijking van 10% ten opzichte van van mijn 4iiii powermeter destijds terwijl de Neo die ik later had nagenoeg gelijke vermogens gaf als dezelfde 4iiii. Daarnaast kan een verschilletje in bandenspanning of aandraaien van de klem al best wat invloed hebben op de consistentie van je vermogensmeting.

Voor betrouwbaarheid dus de 4iiii gebruiken, ook al is die singlesided moet je wel een hele kromme L/R verhouding hebben om daar iets van te merken, zeker als je het vergelijkt met de afwijking van de Vortex. Het enige is inderdaad de aanpassingssnelheid van ERG maar voor wat ik me kan herinneren ging dat nog best goed bij mij.

Verder is het ook prettig om binnen en buiten dezelfde pm te kunnen gebruiken voor consistente data.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 07-10-2020 07:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Heb ook de Vortex smart en een 4iiii, de eerste rit heb ik beide data opgeslagen en daar zat maar weinig verschil in. gemiddelde vermogen van die complete rit was 204 (vortex) vs 211 (4iiii). Oftewel een verschil van 3,5%.
Als je bepaalde segmenten eruit pakte van een minuut of 10 zaten de waardes nog dichter bij elkaar.

Qua reageren maakt het niks uit of je nu via de Vortex de power laat lopen of via je 4iiii, ik merk in ieder geval geen verschil op kleine klimmetjes.

Reden dat ik de power via de 4iiii laat lopen, is dat ik daar meer vertrouwen in heb dat die gegevens consistenter zijn dan van de Vortex. Dezelfde powerwaardes zie je straks ook weer als je buiten gaat fietsen.
Fietsen in ERG doe ik nooit, ik fiets vrij rond of doe mee aan grouprides / races. Daar kan ik dus niks over zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Flipmo op 07-10-2020 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
CedricD schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:26:
Tóch besloten om even op de rollen te kruipen deze avond voor een rustig klimgroepsritje op Zwift.

De eerste 4 km was vlak, en ik had geen last van de knie. Kon goed opschuiven en tegen het begin van de klim zat ik vooraan in het wiel van... José Joaquín Rojas :+.
Dan maar besloten om te proberen volgen. Ik dik boven de 300W, hij rond de 200W.
Viel eigenlijk al bij al goed mee en ben zelf met een kleine voorsprong boven aan de radio tower aangekomen.

Einde van de rit: FTP Increase naar 329W én mijn 20000 km doel dit jaar gehaald :D.

[Afbeelding]
20.000 KM....? Klasse, maar train je ook met een doel? Ben je bijvoorbeeld wedstrijdrenner oid? Want met deze trainingsarbeid hoor je tussen de Elite renners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:45
tinusterror schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Heb zelf ook het hout al in de schuur staan :), alleen ook nog opzoek naar de mooiste oplossing.
Deze gevonden wat me wel wat lijkt, door de ballen links rechts beweging en de midden rubbers die maken een iets voorwaartse beweging ook mogelijk..

https://www.bikeacces.com/127468127463rocker-plate.html

https://www.facebook.com/...rmalinks=1048718295558789

En nog 1 als voorbeeld om te zien wat je zelf los kan kopen.. https://turborocks.co/pro...uild-kit-for-rocker-plate
Even mezelf quoten.... Kwam zojuist dit filmpje tegen op facebook
https://www.youtube.com/watch?v=2LF5lkYdbCc

Ik heb ook vooral door het statische fietsen sneller last aan het zitvlak enz.. je mist toch een beetje de beweging. Zadel druk neemt aanzienlijk af door het natuurlijkere bewegen... Heeft mij zeker overtuigt om voor het weekend nog te beginnen aan mijn zelf build Rocker plate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

tinusterror schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:07:
[...]

Even mezelf quoten.... Kwam zojuist dit filmpje tegen op facebook
https://www.youtube.com/watch?v=2LF5lkYdbCc

Ik heb ook vooral door het statische fietsen sneller last aan het zitvlak enz.. je mist toch een beetje de beweging. Zadel druk neemt aanzienlijk af door het natuurlijkere bewegen... Heeft mij zeker overtuigt om voor het weekend nog te beginnen aan mijn zelf build Rocker plate.
Interessant, ik heb niet direct klachten (daarvoor zit ik waarschijnlijk ook net niet lang genoeg achtereen op de trainer) maar zo’n rocker plate lijkt mij ook wel iets. Heb je een bepaald bouwplan online wat je gaat volgen of ga je naar eigen inzicht klussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
tinusterror schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:07:
[...]

Ik heb een vlakker zadel gekocht voor mijn Zwift bike. Scheelt voor mij een boel. Op die fiets zit ik toch iets meer rechtop. (ook buiten)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:45
Kluus schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:18:
[...]

Interessant, ik heb niet direct klachten (daarvoor zit ik waarschijnlijk ook net niet lang genoeg achtereen op de trainer) maar zo’n rocker plate lijkt mij ook wel iets. Heb je een bepaald bouwplan online wat je gaat volgen of ga je naar eigen inzicht klussen?
Wil het naar eigen inzicht en de beste ideeën van het World wide web gebruiken.
Ik ga alleen de tacx flux s op een plaat zetten met van die trillingsdempers ertussen.
De keuze tussen ballen van de Decathlon of binnenbanden van een kruiwagen is nog niet helemaal gemaakt...
Mistraller schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:25:
[...]

Ik heb een vlakker zadel gekocht voor mijn Zwift bike. Scheelt voor mij een boel. Op die fiets zit ik toch iets meer rechtop. (ook buiten)
Niet dat de last extreem hoog wordt maar gewoon irritatie factor als ik lang stil zit in 1 dezelfde positie. Buiten kom je toch soms uit het zadel. heb je je benen stil. maak je nog is een bochtje waardoor de zadel druk anders is.. Nu is het vooral statisch.

Wil vooral gaan trainen om langere ritten binnen te doen met hoogte meters. Om sterk het voorjaar in te gaan. Met doel half april de volledige 273km van Luik-Bastenaken-Luik te rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Mijn eerste Zwift rit zit er ook weer op. Toch weer leuk, tot het punt dat m'n fiets tijdens een sprint uit de trainer schoot. Alles is goed afgelopen volgens mij. Durf nog niet echt te kijken of er ook lakschade is.

In ieder geval weer klaar voor de Zwift NL race vanavond! Zijn er meer mensen die meerijden? 20.00u in de B-categorie.

Ps. Moet ook nog even die ventilator van @Prulleman bestellen. Eén vloerventilator koelt net iets te weinig. Ook gelijk maar gedaan :) (met de kortingscode TRAINERROAD10 voor de geinteresseerden).

[ Voor 32% gewijzigd door Ypuh op 07-10-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:36
CedricD schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:26:

[Afbeelding]
Netjes! Nu ben ik niet zo bekend met Zwift, maar hoe kan het dat er zulke grote verschillen in W/Kg zitten? dan zou er toch ook een heel groot verschil in tijd moeten zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:43:
Mijn eerste Zwift rit zit er ook weer op. Toch weer leuk, tot het punt dat m'n fiets tijdens een sprint uit de trainer schoot. Alles is goed afgelopen volgens mij. Durf nog niet echt te kijken of er ook lakschade is.

In ieder geval weer klaar voor de Zwift NL race vanavond! Zijn er meer mensen die meerijden? 20.00u in de B-categorie.

Ps. Moet ook nog even die ventilator van @Prulleman bestellen. Eén vloerventilator koelt net iets te weinig. Ook gelijk maar gedaan :) (met de kortingscode TRAINERROAD10 voor de geinteresseerden).
Hmm die Zwift NL races zijn ook altijd wel leuk ja, voor nu was ik van plan mee te doen met 3R vanmiddag om 16:35 maar dat is maar een ronde Sand & Sequoias en dat vind ik aan de korte kant, Zwift NL is dan weer wat laat, dan wil ik op de bank zitten... Keuzes... 8)7

Ik schrijf dit seizoen trouwens steeds in op de A categorie (voorgaande seizoenen deed ik meestal mee met B ). Mijn FTP schommelt rond de 4.0 W/kg en is op dit moment 4.1.

Ik heb niet het idee dat ik een sandbagger ben als ik bij de B's mee doe, maar ik kan daar meestal wel lekker voorin mee, bij de A's is het juist weer vechten om niet gelost te worden en is het vooral de uitdaging om in (een van) de voorste groep(en) te finishen.

Een ander voordeel van mee doen met de A's is dat er soms ineens prominenten opduiken waardoor nu bijvoorbeeld Laurens ten Dam en Grega Bole op mijn "victims" lijstje staan in Zwift Power >:).

Maar wat is nu het "juiste om te doen" voor iemand met een FTP rond het kantelpunt van een van de categorieen: gewoon altijd inschrijven op de hoogste categorie of dit per rit bekijken?

[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 07-10-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofkapje
Dank voor de reacties allen over mijn vraag over de Tacx Vortex i.c.m. de 4iiii. Mijn aanname dat de 4iiii betrouwbaarder is dan de Vortex zelf qua power waardes lijkt dus te kloppen. Goed om te lezen dat het qua reageren waarschijnlijk niet veel uit maakt. Vanavond mijn eerste workout van dit jaar in Zwift maar eens gaan doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Vind die Zwift NL races ook altijd leuk. Afgelopen seizoen een keer of 5 aan meegedaan. Vaak kom je dezelfde mensen tegen en ook op Facebook is het soms nog wat na ouwehoeren over de race.

Alleen de tijd idd.. vind 20:00 ook aan de late kant. de avond is daarna dan wel kapot.
Zit meestal om 18:30 / 19:00 op de fiets voor een uurtje / anderhalf uurtje.

@Stofkapje als controllable in zwift dan wel de Vortex selecteren he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stofkapje
Flipmo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:33:

@Stofkapje als controllable in zwift dan wel de Vortex selecteren he ;)
Jazeker :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Kluus schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:22:
[...]
Ik schrijf dit seizoen trouwens steeds in op de A categorie (voorgaande seizoenen deed ik meestal mee met B ). Mijn FTP schommelt rond de 4.0 W/kg en is op dit moment 4.1... Hoe doen jullie dat?
Ik kijk naar Zwiftpower. Mijn FTP ligt in goede doen ook op zo'n 4.1-4.2 W/Kg, maar tijdens een race trap je dat lang niet altijd gemiddeld. Races beginnen vaak heel snel, dan een gemiddeld tussenstuk waar ik lekker in het peloton blijf hangen en dan de laatste 10-15km knallen.

Helemaal eerlijk is het niet. Als ik bij de A's mee wil draaien trap ik waarschijnlijk wel 4.2 W/Kg en word ik 25e ofzo. Hoe dan ook, het is niet alsof ik per se m'n benen stilhoud om niet over het randje te gaan. Ik rij gewoon om de koers om te winnen (dus soms ook even profiteren in het peloton) en de dag dat Zwiftpower aangeeft dat ik naar de A's moet, ga ik naar de A's.

Bij Zwift NL ligt het ook wel iets anders. Je Zwiftpower categorie is leidend, niet je getrapte vermogen tijdens de wedstrijd. Als op Zwiftpower B staat en je trapt 4.5 W/Kg gedurende één race, dan ben je nog steeds een B-renner. Pas na 3 van zulke races moet je een categorie hoger (dat is mij nog nooit gelukt). Ook wanneer de nieuwe competitie start gaat deze over 8 weken/wedstrijden. Beetje lullig als je halverwege ineens van categorie veranderd en niet meer mee mag doen.

Heb overigens nog nooit een race gewonnen in de B-categorie (wel op Zwiftpower maar niet in Zwift zelf omdat op Zwiftpower alleen de Nederlanders en Belgen meetellen). Wel een paar keer 2e of 3e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

Ik kijk naar Zwiftpower. Mijn FTP ligt in goede doen ook op zo'n 4.1-4.2 W/Kg, maar tijdens een race trap je dat lang niet altijd gemiddeld. Races beginnen vaak heel snel, dan een gemiddeld tussenstuk waar ik lekker in het peloton blijf hangen en dan de laatste 10-15km knallen.

Helemaal eerlijk is het niet. Als ik bij de A's mee wil draaien trap ik waarschijnlijk wel 4.2 W/Kg en wordt ik 25e ofzo. Hoe dan ook, het is niet alsof ik per se m'n benen stilhoudt om niet over het randje te gaan. Ik rij gewoon de koers om te winnen (dus soms ook even sparen in het peloton) en de dag dat Zwiftpower aangeeft dat ik naar de A's moet, ga ik naar de A's.

Bij Zwift NL ligt het ook wel iets anders. Je Zwiftpower categorie is leidend, niet je getrapte vermogen tijdens de wedstrijd. Als op Zwiftpower B staat en je trapt 4.5 W/Kg gedurende één race, dan ben je nog steeds de terechte winnaar. Pas na 3 van zulke races moet je een categorie hoger (en dat is mij nog nooit gelukt). Ook wanneer de nieuwe competitie start gaat deze over 8 weken. Beetje lullig als je halverwege ineens van categorie veranderd en niet meer mee mag doen.

Heb overigens nog nooit een race gewonnen in de B-categorie (wel op Zwiftpower maar niet in Zwift, op Zwiftpower tellen alleen de Nederlanders en Belgen mee). Wel een paar keer 2e of 3e.
Ja precies dan zit jij op zich in precies dezelfde situatie als ik. Op Zwiftpower staat bij mij ook nog steeds B dus wat dat betreft kan ik gewoon bij de B's mee doen inderdaad. Het is trouwens niet zo dat je zo (4,5 W/kg) hard moet trappen bij de A's is mijn ervaring, rond de 3,8-4.0 W/kg en een beetje slim draften lukt het meestal wel om ergens in het peloton te finishen, maar meer dan de middenmoot zit er dan ook echt niet in :+.

Ik zal ook weer eens met de B's mee gaan doen en kijken hoe dat is. Dan zie ik vanzelf wel wanneer ZP vind dat het anders moet inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:44
Gisteren ook voor het eerst een rondje ge-zwift! Erg leuk allemaal, al is het nog een beetje uitvogelen hoe alles werkt etc. En ook aardig kapot gegaan in de woonkamer, ventilator is misschien toch geen overbodige luxe... :+

Wil zeker eens mee gaan doen met de Zwift NL races. Is er ergens een planning hoe je kan zien waar/wanneer/wat is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

RR46 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:52:
Gisteren ook voor het eerst een rondje ge-zwift! Erg leuk allemaal, al is het nog een beetje uitvogelen hoe alles werkt etc. En ook aardig kapot gegaan in de woonkamer, ventilator is misschien toch geen overbodige luxe... :+

Wil zeker eens mee gaan doen met de Zwift NL races. Is er ergens een planning hoe je kan zien waar/wanneer/wat is?
De events staan onder andere op https://www.zwift.com/events?__znl=en-eu maar het handigste is het om even de "Zwift Companion App" te installeren op je smartphone, daar vind je de events ook en kan je direct inschrijven bovendien kan je de app gebruiken als remote control tijdens het Zwiften.

Als je je inschrijft voor een event krijg je ongeveer een kwartier vooraf een knop in je scherm om je event te joinen. Wanneer je hierop drukt wordt je vanzelf in het startvak gedropped.

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 07-10-2020 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online

Er is een Facebook groep waar je de meeste info/roddels/post-match reacties kunt vinden: https://www.facebook.com/groups/zwiftnederland

In principe wordt er altijd op vaste tijden gereden op dinsdag (rustige rit), woensdag (race), donderdag (pace and race) en zaterdag (tourrit). Allen starten rond 20.00u, behalve zaterdags die is rond 09.00u ofzo.

De nieuwe competities en speciale events worden wel via de FB groep aangekondigd. Inschrijven doe je beste via de Zwift companion app. Heel profi is het niet, maar het werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Kluus schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:49:
[...]

Ja precies dan zit jij op zich in precies dezelfde situatie als ik. Op Zwiftpower staat bij mij ook nog steeds B dus wat dat betreft kan ik gewoon bij de B's mee doen inderdaad. Het is trouwens niet zo dat je zo (4,5 W/kg) hard moet trappen bij de A's is mijn ervaring, rond de 3,8-4.0 W/kg en een beetje slim draften lukt het meestal wel om ergens in het peloton te finishen, maar meer dan de middenmoot zit er dan ook echt niet in :+.

Ik zal ook weer eens met de B's mee gaan doen en kijken hoe dat is. Dan zie ik vanzelf wel wanneer ZP vind dat het anders moet inderdaad.
Lijkt me goed om het zo aan te pakken. Volgens mij heeft niet elke race dezelfde regels (sommige geven meteen een dq als je in de race zelf hogere waarden trapt, andere races een upg en andere races niets en kijken alleen naar de cat die zwiftpower berekent).

Als zwiftpower zegt dat je B bent, is dat zo. Kunnen jullie samen voor de winst strijden in de ZwiftNL races!

Ik heb dit jaar nog geen Zwift aangeraakt, ben begonnen met een plan in TR zoals ik eerder schreef. Toch wel een stuk saaier dan Zwift, maar merk wel dat je de tijd die je hebt erg efficiënt inzet. Ben benieuwd hoelang ik dit gestructureerd volhou.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Il Maravilla
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
https://zwifthacks.com/app/events/

Om wat verder vooruit te plannen en wat meer te filteren zou ik Zwifthacks gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
Reynouts schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Lijkt me goed om het zo aan te pakken. Volgens mij heeft niet elke race dezelfde regels (sommige geven meteen een dq als je in de race zelf hogere waarden trapt, andere races een upg en andere races niets en kijken alleen naar de cat die zwiftpower berekent).

Als zwiftpower zegt dat je B bent, is dat zo. Kunnen jullie samen voor de winst strijden in de ZwiftNL races!

Ik heb dit jaar nog geen Zwift aangeraakt, ben begonnen met een plan in TR zoals ik eerder schreef. Toch wel een stuk saaier dan Zwift, maar merk wel dat je de tijd die je hebt erg efficiënt inzet. Ben benieuwd hoelang ik dit gestructureerd volhou.
Voor mij hetzelfde verhaal, merk ook dat TR een stuk saaier is. Maar ik ga voor het eindresultaat, merk wel dat er een andere structuur in zit, eerlijk gezegd heb ik daar wel vertrouwen in. Alleen het volhouden wordt spannend... hangt erg van Netflix af ben ik bang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Kluus schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:22:
[...]
Maar wat is nu het "juiste om te doen" voor iemand met een FTP rond het kantelpunt van een van de categorieen: gewoon altijd inschrijven op de hoogste categorie of dit per rit bekijken?
Ik race niet veel maar zit meestal rond C / D kantelpunt en dan ik bekijk het per rit. Op vlakke ritten rijd ik C en op klimritten D. Dit omdat ik rond de 95kg ben en daardoor bergop in C 100% gelost wordt. In vlakke rit moet ik me zien te handhaven en dan is C voor mij leuk. In een eindsprint kan ik in C ook goed mee.
Mijn profiel is in 35 jaar fietsen redelijk hetzelfde gebleven (meer kracht dan uithoudingsvermogen) maar niveau wisselt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:50
Ik heb vorige week een Elite Suito besteld maar levertijd was toen net van “enkele dagen” naar levertijd “onbekend” gegaan. Hopelijk wordt de voorraad snel weer aangevuld en kan ik mezelf op het indoor trainen storten. Op die Suito zit een 11-28 cassette en dezelfde cassette zit ook op mijn fiets. Moet ik de derailleur dan nog opnieuw afstellen voor gebruik op de Suito of zou het meteen goed moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:18
Ik ben pas begonnen met indoor trainen en heb de opstelling:
- domme trainer (met het achterwiel erin)
- powermeter
- snelheidsmeter

Kan ik met deze opstelling op een realistische manier met de races op zwift meedoen of moet je eigenlijk een direct drive trainer hebben om op een realistische manier mee te doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BartNL
ligt aan je definitie van 'realistisch' en volgens mij ook aan je definitie van 'domme trainer'. Een trainer met achterwiel erin in kan best een 'smart' trainer zijn.
Wanneer je een trainer hebt met vaste weerstand (weerstand niet aan te sturen vanuit Zwift) kun je nog steeds wel racen alleen voel je dan niet of je uit de wind, bergop, vlak of bergaf rijdt. Omdat je een vermogensmeter hebt zal je vermogen wel juist zijn en je snelheid in Zwift ook. Zwift kijkt alleen naar je vermogen en berekend daaruit je virtuele snelheid.
Ik verwacht dat het niet realistisch aan zal voelen en dat de bandbreedte qua vermogen ook beperkt wordt door je trainer. Het kan dus wel maar is wel even proberen of het realistisch genoeg is.

[ Voor 15% gewijzigd door BartNL op 07-10-2020 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:18
Bedankt ik heb me in ieder geval aangemeld. Kan mijn vermogen wel enigszins opschroeven door van versnelling te wisselen natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
niet vergeten om te controleren dat bij Power Source je power meter is ingesteld! (en niet zpower....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Il Maravilla schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

https://zwifthacks.com/app/events/

Om wat verder vooruit te plannen en wat meer te filteren zou ik Zwifthacks gebruiken.
Dat is een mooie kalender, die ga ik ook maar eens gebruiken, thanks!
Reynouts schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:02:
Het voordeel van Zwift vind ik vooral dat je losse ritjes en wedstrijden kan rijden wat voor mij makkelijker te combineren is met ritten buiten. Als je gestructureerde trainingen doet zit je toch al snel vast aan een bepaald plan, dat is wel super efficient en lijkt me ook wel tof om eens te doen om te zien waar het je brengt maar tot nu toe kan ik het niet echt inpassen.

Ik doe nu wel mee met de Zwift Academy maar voornamelijk voor de unlocks en omdat het misschien wel interessante data oplevert, maar dat is ook nogal vrij te plannen dus wat dat betreft prima te doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 07-10-2020 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Dat is een mooie kalender, die ga ik ook maar eens gebruiken, thanks!

[...]

Het voordeel van Zwift vind ik vooral dat je losse ritjes en wedstrijden kan rijden wat voor mij makkelijker te combineren is met ritten buiten. Als je gestructureerde trainingen doet zit je toch al snel vast aan een bepaald plan, dat is wel super efficient en lijkt me ook wel tof om eens te doen om te zien waar het je brengt maar tot nu toe kan ik het niet echt inpassen.
Valt wel mee hoor, je moet alleen wat ruimte overlaten voor extra ritjes buiten, ik doe daarom bewust een low volume plan in TR, (3 workouts, 2x60, 1x90 min). Dan heb ik nog prima tijd voor 1 of 2 ritjes buiten (of alsnog binnen als het klote weer is) en als het bij 3 blijft heb ik in ieder geval de workouts volgens plan (opbouw) gedaan. Ik maak er nu wel wat vaker een iets langere workouts van, dus een 75 minuten variant ipv 60, dat is allemaal heel makkelijk in de TR kalender te regelen met een paar klikken.

En met een powermeter en een garmin of wahoo kan je ook nog vrij goed workouts buiten doen, heb zelf helaas geen power buiten, dus veel verder dan een recovery ritje op HR kom ik niet, maar @Michaelg bv doet (deed toen het weer beter was en de dagen langer) nog vrij veel buiten van de TR workouts.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:35:
[...]

Valt wel mee hoor, je moet alleen wat ruimte overlaten voor extra ritjes buiten, ik doe daarom bewust een low volume plan in TR, (3 workouts, 2x60, 1x90 min). Dan heb ik nog prima tijd voor 1 of 2 ritjes buiten (of alsnog binnen als het klote weer is) en als het bij 3 blijft heb ik in ieder geval de workouts volgens plan (opbouw) gedaan. Ik maak er nu wel wat vaker een iets langere workouts van, dus een 75 minuten variant ipv 60, dat is allemaal heel makkelijk in de TR kalender te regelen met een paar klikken.

En met een powermeter en een garmin of wahoo kan je ook nog vrij goed workouts buiten doen, heb zelf helaas geen power buiten, dus veel verder dan een recovery ritje op HR kom ik niet, maar @Michaelg bv doet (deed toen het weer beter was en de dagen langer) nog vrij veel buiten van de TR workouts.
Ja klopt wel, echter de ritten buiten zijn meestal met een paar maten dus ik heb beperkt invloed op de intensiteit ervan (en meestal is die voor mij vrij hoog) dus dat maakt het al lastiger want de dag erna ben ik dan kwijt aan herstel, wat op Zwift weer goed kan door daar een beetje rustig aan rond te peddelen. Maar ik kan me daar dus niet aan een bepaalde workout houden.

In de zomer doe ik wel eens "workouts" buiten met de powermeter maar dat beperkt zich dan vaak tot 20min blokken net onder FTP bijvoorbeeld.

@Ypuh ik heb mijn dagplanning wat omgegooid en doe vanavond ook mee met de Zwift NL race op B! Wel leuk dat er ook een soort competitie aan hangt dus als het vwb tijd bevalt zal ik wel vaker mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XxOrpheusxX
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:32
na toch redelijk wat lezen en gegoogle, plaats ik mijn vraag toch maar hier:
Ik heb een redelijk oude Tacx T2200. Ooit kon je daar een een T1925 upgrade set voor kopen. Die worden nu niet meer verkocht, maar ik kan er tweedehands één krijgen. Ik heb op mijn fiets ook evt. ANT+/BLE cadans en snelheid sensoren zitten.

Ik wil eigenlijk graag weten of ik met de T2200 met T1925 upgrade een programma als Zwift of Trainer Road kan gebruiken. En dan het liefst dat ze de weerstand van de trainer kunnen aansturen. Via een ANT+ dongle op de laptop of de companion app op een Android telefoon of tablet.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
@Prulleman @Michaelg Doen jullie ook een keer mee met de Zwift NL race (iedere woensdag avond 20u)? Kunnen we als Tweakers boel eens een keer flikken oOo

Elke maand krijg je een 25km gratis trial en daarmee kun je de race gewoon uitrijden. Kun je in ieder geval 1x per maand meedoen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ypuh op 07-10-2020 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:41:
@Prulleman @Michaelg Doen jullie ook een keer mee met de Zwift NL race (iedere woensdag avond 20u)? Kunnen we als Tweakers boel eens een keer flikken oOo

Elke maand krijg je een 25km gratis trial en daarmee kun je de race gewoon uitrijden. Kun je in ieder geval 1x per maand meedoen.
8 uur wordt wel tricky met kids bedtijd enzo, maar zal eens kijken of het lukt

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

XxOrpheusxX schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:27:
na toch redelijk wat lezen en gegoogle, plaats ik mijn vraag toch maar hier:
Ik heb een redelijk oude Tacx T2200. Ooit kon je daar een een T1925 upgrade set voor kopen. Die worden nu niet meer verkocht, maar ik kan er tweedehands één krijgen. Ik heb op mijn fiets ook evt. ANT+/BLE cadans en snelheid sensoren zitten.

Ik wil eigenlijk graag weten of ik met de T2200 met T1925 upgrade een programma als Zwift of Trainer Road kan gebruiken. En dan het liefst dat ze de weerstand van de trainer kunnen aansturen. Via een ANT+ dongle op de laptop of de companion app op een Android telefoon of tablet.

Iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik kan me herinneren dat "vroeger" (2015/2016) de i-* trainers van Tacx niet supported werden omdat er geen open protocol werd gebruikt. Deze trainers waren toen enkel geschikt voor de software van Tacx zelf en konden niet gebruikt worden met 3rd party software. Toen ik destijds een Vortex kocht als mijn eerste smart trainer moest ik daar ook nog op letten omdat er toen nog twee typen Vortexen op de markt waren, die met het Tacx specifieke protocol en die met het open protocol.

Ik vrees dat deze set ook alleen met de Tacx software gaat werken, maar zeker weten doe ik het ook niet. Hier staat in ieder geval nog altijd een lijstje met door Zwift ondersteunde trainers: https://zwift.com/hardware?__znl=en-eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sQuare8
  • Nu online
Jimmy-time1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:06:
Ik heb vorige week een Elite Suito besteld maar levertijd was toen net van “enkele dagen” naar levertijd “onbekend” gegaan. Hopelijk wordt de voorraad snel weer aangevuld en kan ik mezelf op het indoor trainen storten. Op die Suito zit een 11-28 cassette en dezelfde cassette zit ook op mijn fiets. Moet ik de derailleur dan nog opnieuw afstellen voor gebruik op de Suito of zou het meteen goed moeten zijn?
Ongeveer hetzelfde verhaal als jou: ook een Elite Suito besteld op 27-09 bij Futurum, gisteren aangekomen terwijl de support via WhatApp aangaf dat het nog +-2 weken zou duren.

Ikzelf rij ook met een 11-28 op de fiets, maar heb nog niet de kans gehad om m erop te zetten. Ik ga ervan uit dat de derailleur niet echt hoeft afgesteld te worden.

[ Voor 15% gewijzigd door sQuare8 op 07-10-2020 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-07 23:23
BartNL schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:46:
[...]

je bent denk ik de enige die dit wil? In de praktijk buiten beweegt/veert geen enkele fiets vanuit de wielassen verticaal. Het lijkt mij onlogisch om dat te willen?
Bwoo, zo vreemd ziet het er toch niet uit. Op onderstaand filmpje kan je zien dat de fiets ook wel naar voor/achter beweegt tijdens het rijden:
[YouTube: Rocker Plate]

[ Voor 12% gewijzigd door argon007 op 07-10-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Zit net ff de Giro te kijken. Die Ganna trapt gewoon 330w gemiddeld (inclusief afdalingen) over 225km, pff.

[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 07-10-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XxOrpheusxX
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:32
Kluus schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:49:
[...]

Ik kan me herinneren dat "vroeger" (2015/2016) de i-* trainers van Tacx niet supported werden omdat er geen open protocol werd gebruikt. Deze trainers waren toen enkel geschikt voor de software van Tacx zelf en konden niet gebruikt worden met 3rd party software. Toen ik destijds een Vortex kocht als mijn eerste smart trainer moest ik daar ook nog op letten omdat er toen nog twee typen Vortexen op de markt waren, die met het Tacx specifieke protocol en die met het open protocol.

Ik vrees dat deze set ook alleen met de Tacx software gaat werken, maar zeker weten doe ik het ook niet. Hier staat in ieder geval nog altijd een lijstje met door Zwift ondersteunde trainers: https://zwift.com/hardware?__znl=en-eu
Kijk, daar heb ik wat aan. Even door gegoogeld met dat protocol idee en het werkt inderdaad niet. Jammer voor mij, maar beter dat ik de upgrade nog niet gekocht had.

Ik zit er nu over te denken om eerst maar eens met sensoren te gaan fietsen (cadans, speed en HR) op mijn dan maar domme trainer. Ik kan me voorstellen dat ik dan niet aan allerlei competitieve dingen kan mee doen in Zwift, maar is dit puur voor trainingsdoeleinden (evt. ook in Trainer Road) wel te doen? Of is indoor fietsen zonder communicatie tussen je trainer en software een no-no?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:04
XxOrpheusxX schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:22:
[...]

Kijk, daar heb ik wat aan. Even door gegoogeld met dat protocol idee en het werkt inderdaad niet. Jammer voor mij, maar beter dat ik de upgrade nog niet gekocht had.

Ik zit er nu over te denken om eerst maar eens met sensoren te gaan fietsen (cadans, speed en HR) op mijn dan maar domme trainer. Ik kan me voorstellen dat ik dan niet aan allerlei competitieve dingen kan mee doen in Zwift, maar is dit puur voor trainingsdoeleinden (evt. ook in Trainer Road) wel te doen? Of is indoor fietsen zonder communicatie tussen je trainer en software een no-no?
Deze vraag is gisteren nog door mij beantwoord en daarna kwam deze post er nog eens over heen waarmee je je domme tacx die met tacx software wel aan te sturen is toch slim kan maken: Groent in "Het grote indoor cycling topic"

Dan moet je dus wel van een beetje klooien houden.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-07 15:39
argon007 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:54:
[...]

Bwoo, zo vreemd ziet het er toch niet uit. Op onderstaand filmpje kan je zien dat de fiets ook wel naar voor/achter beweegt tijdens het rijden:
[YouTube: Rocker Plate]
Ik zou een pilletje moeten innemen tegen de wagenziekte als ik met zoiets zou fietsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
RigolleM schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:51:
[...]

Ik zou een pilletje moeten innemen tegen de wagenziekte als ik met zoiets zou fietsen :+
Inderdaad zeg.... Ik zou het ook eerst ergens uitproberen voordat ik zoiets zou bouwen. Ik gebruik nu z'n trainer van de Lidl icm een oude fiets met een lekke voorband. Dat lijkt telkens alsof ik ga flauw vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:41
Heeft er iemand van jullie ervaring met een flow fitness bike welke ik zou gebruiken met kinomap :
https://www.coolblue.nl/p...r-dsb600i-speed-bike.html
ten op zichte van een tacx welke te gebruiken met zwift:
https://www.coolblue.nl/tacx?redirect=tacx
Wat zijn voor jullie hierbij de ervaringen die je bij allebei of 1 vd 2 hebt?
Ik ben in maart begonnen met vrij fanatiek wielrennen en wil nu in de winter binnen verder trainen en vroeg me af of jullie advies of ervaringen willen delen betrekkende de fietstrainers of de apps?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
TLDR: Tacx heeft binnen garantie van een ander toch mijn Flux vervangen voor een Flux S!! >:)

Nadat ik anderhalve week terug de Tacx Flux op de post gedaan had was het wachten en wachten. Ik dacht wel een ontvangstbevestiging te krijgen en een melding dat ze er naar kijken bijvoorbeeld. Maar het bleef aardig stil. Normaal wil ik nog wel snel in de mail hangen maar had dit keer iets meer geduld. Ik had mezelf voorgenomen om even te mailen als ze gisteren nog niets hadden laten weten.

Kom ik vanmiddag beneden, ik werk thuis dus zit op zolder, staat er bij de voordeur ineens een hele grote doos, iets te groot voor 2 elektrische tandenborstels in ieder geval die ook vandaag geleverd zouden worden, maargoed Kruidvat wil daar nog wel eens grote dozen voor gebruiken. Maar de doos bleek nogal zwaar dus ik dacht dat het misschien een pakketje voor een van de buren was maar ook niet want mijn naam stond er op. Dus toen viel het kwartje.. Dat was mijn "nieuwe" trainer!

Snel de doos opengemaakt en jazekers, een Flux S met productiedatum juni 2020. Dus gewoon een hele mooie nieuwe :D Top service zo van Tacx / Garmin.

Gelijk even geprobeerd en weer een goede reden om mijn fiets schoon te maken, die hing nog vies in de schuur sinds de laatste buitenrit van 27 sept. Die tocht was wel een klein dieptepuntje van de afgelopen jaren. Tijd dus om weer de draad op te pakken en de vorm terug te brengen en de kilo's gedag te zeggen.

Hij beviel meer dan prima en over de vorm, tja, kan altijd beter maar was nog niet heel ontevreden. Enige waar ik even naar moet kijken is de aandrijving. GoT wat maakt dat een herrie. De cassette is vrij nieuw dus ik moet eens even goed naar die ketting kijken hoe ik die echt goed kan smeren. Heb voorheen wel eens dry en wet lube gebruikt van zo'n duur merk, ook voor buiten, maar dat trekt altijd super snel zooi aan, wat binnen geen probleem hoeft te zijn. Maar als er nog tips zijn hiervoor, hoor het graag :P Want de PTFE spray lijkt ook niet echt goed daar tegen te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Zo, de Zwift NL race was weer leuk, mijn eerste race op het Sand and Sequoias parcours, ik had er altijd mijn twijfels over maar ik vind het toch wel een leuk wedstrijdparcours.

B was inderdaad uitdagend genoeg voor mij (bovendien zijn de B's een stuk harder gegaan dan de A's als ik op Zwiftpower kijk, al waren we ook wel met een stuk grotere groep). Aan het einde helaas de slag gemist door te laat mee te gaan met de sprint, daar ben ik wel wat plaatsen verloren. Maar goed, wanneer het op een sprint aan komt ben ik toch kansloos ;).

Thanks voor de tip @Ypuh was inderdaad een leuk groepje, volgende week weer wat mij betreft!

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 07-10-2020 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Inderdaad weer een leuke race. De eerste keer dat kleine rottige bultje op ging echt hard (12:30min, 325w en hartslag 190 gem) en 2e lap redelijk vergelijkbaar (11:37min, 315w en hartslag 189 gem). Heb wel veel kilometers gemaakt dit jaar, maar niet met zo'n hoge inspanning en viel dus ook even tegen aan het begin. Met hangen en wurgen bij de eerste groep van zo'n 20 man (samen met @Kluus) kunnen blijven en naar de 8e plek gesprint.

Dat sprinten/timen in Zwift heb ik ook nog niet echt onder de knie. Ben ook niet iemand die makkelijk de 1.000w haalt en mijn ervaring is dat sprints in Zwift altijd best lang duren. Als je wacht tot de 200m of 400m ben je sowieso te laat, dus ik geef altijd maar gewoon gas op de 1.200m ofzo. Dan ga je niet winnen, maar wordt je ook niet laatste van de groep.

@orange.x Ik gebruik sinds dit jaar Muc-off Ceramic C3 Dry Lube op aanraden van Grin. Voor buiten soms vervelend want 2 druppels water en je ketting piept als een malle, maar voor op de trainer perfect. Geen zwarte uitslag en blijft lang zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:51
pier87 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:42:
[...]

20.000 KM....? Klasse, maar train je ook met een doel? Ben je bijvoorbeeld wedstrijdrenner oid? Want met deze trainingsarbeid hoor je tussen de Elite renners.
Ik ben 50u/week met m'n werk bezig. Mijn voornaamste doel is ontspanning :).
Én ik eet ook graag veel, dus veel fietsen = veel eten :9.

Wedstrijden doe ik niet, heb ik ook geen ambitie voor.
Ik hou er gewoon van om nieuwe streken te ontdekken, beter en sneller te worden, samen met wat vrienden te genieten op en naast de fiets,... :9

En stiekem wonen hier in het dorp enkele sterke renners. Het is leuk om de kloof tussen mij en hen kleiner te zien worden (8>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Ypuh schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:09:
@orange.x Ik gebruik sinds dit jaar Muc-off Ceramic C3 Dry Lube op aanraden van Grin. Voor buiten soms vervelend want 2 druppels water en je ketting piept als een malle, maar voor op de trainer perfect. Geen zwarte uitslag en blijft lang zitten.
Zal binnenkort eens kijken of ik ook weer zo'n NL race mee kan doen, maar als ik die waardes zo zie dan hoef ik dat ook weer niet op HELE korte termijn te doen :9

Zal eens even daar naar kijken. Dat spul dat ik heb of had is idd ook van Muc Off, zal dat er nog eens bijpakken. En volgens mij heb ik nog een vrij nieuwe ketting liggen ook, zal die ook even proberen om te kijken of dat al minder herrie maakt. Dat het een 12s ketting is op een 11s cassette enzo zou volgens mij geen moer uit moeten maken in ieder geval, de interne ringetjes zijn volgens mij even dik.

[ Voor 4% gewijzigd door orange.x op 07-10-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Overall viel het met 293w over een uurtje wel mee. Het zijn vooral even die korte pukkeltjes die weer even moeten wennen. M'n gemiddelde hartslag was met 182 ook wel hoog (zelfs voor mijn doen). Begin dit jaar trapte ik nog 330-335w bij een gemiddelde HR van 179.

Lag ook wel in de lijn der verwachting trouwens. Heb dit jaar veel 'grijs' getraind, gewoon solo rondjes trappen i.p.v. een uur lang zo hard mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
True, true! Maar ik moet weer ff langzaamaan een beetje opbouwen ook voor dat soort dingen. Wat je zegt, aan het begin van het jaar ging het wel, maar ik trap de laatste tijd geen deuk in een pakje boter, naja, ZO erg is het niet maar in vergelijking... Goed, we weten allemaal hoe dat komt. Laten we hopen dat het deze winter meevalt met al die ellende en dat er volgend jaar buiten wel gekoerst kan worden, dan heeft het trainen trainen weer een doel namelijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Het viel inderdaad wel mee, woestijn deel werd vrij rustig aan gedaan en was het goed herstellen wat ook de lagere gemiddeldes verklaard. Bij het Titans Grove stuk werd even lekker aan de boom geschud.

Daarom vond ik het toch wel een leuk rondje zo, ik had verwacht dat TG te onregelmatig zou zijn maar het was eigenlijk wel lekker rammelen daar. Overigens vind ik de “echte” klim daar wel nog wel makkelijk te verteren die minibultjes die daarna komen voelen voor mij veel zwaarder.

Wat heb jij trouwens om zo veel te kunnen typen @Ypuh? Mij lukt dat echt niet op mn telefoontje :+ .

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 08-10-2020 06:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-07 08:57
Ypuh schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:28:
Overall viel het met 293w over een uurtje wel mee. Het zijn vooral even die korte pukkeltjes die weer even moeten wennen. M'n gemiddelde hartslag was met 182 ook wel hoog (zelfs voor mijn doen). Begin dit jaar trapte ik nog 330-335w bij een gemiddelde HR van 179.

Lag ook wel in de lijn der verwachting trouwens. Heb dit jaar veel 'grijs' getraind, gewoon solo rondjes trappen i.p.v. een uur lang zo hard mogelijk.
Nou, 325 watt over net geen 13 minuten. Dat is voor mij 109% ftp.... ^^ Zijn best flinke efforts haha.

Begin over twee weken aan specialty fase in TR. Dus dan kan ik misschien wel een workout vervangen voor zo'n woensdag avond race :)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:44
Leuk om te lezen die ZWIFT NL race, wil ook wel eens mee doen :)

Alleen twijfel ik even welke categorie... eerst misschien even preventief een niveau lager om te kijken hoe dat afgaat.

Doen jullie koud starten aan zo'n race of peddelen jullie eerst even vrijblijvend rond zodat je toch wat opgewarmd bent?

Edit:
@Ypuh ik zie b.v. dat je een AVG van 40,3mk/u hebt getrapt, maar een piek van 91,1km/u. Hoe moet ik dat lezen... Tijdens mijn eerste sessie (Innsbruck, begin deze week) viel het mij ook op dat vele km/u hadden gehaald van plusmin 100km/u...

[ Voor 28% gewijzigd door RR46 op 08-10-2020 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Als ik die race starts zie van Ype, dan zou ik zeker even van te voren goed warm draaien.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Die races moet je zeker even warm fietsen. De starts gaan hard (soms héél hard) en je wil niet na 1 of 2 minuten in de 2e groep zitten als je de hele week naar die race hebt uitgekeken. De snelle mannen zitten altijd vooraan, dus als het breekt dan ga je dat met de mindere goden niet dichtrijden. Om blessures te voorkomen raad ik aan om eerst even 15 min op te warmen met ook een sprintje erbij.

Average in Zwift zou ik niet teveel opletten. Met name de groepsgrootte is wel flink van invloed. Gister reden we met zo'n 100 man in de B-categorie. Je moet dan ongeveer 3,5 W/Kg kunnen trappen om bij te blijven. Op de bultjes wordt vaak wel even aan de boom geschud en is het een paar minuten 4,5-5,0 W/Kg en daar breekt het dus vaak ook wel.

Een categorie lager rijden en dan iedereen zoekrijden of de race heel erg beinvloeden wordt niet erg gewaardeerd. Dan kun je beter eerst een keer mee doen met de algemene Zwift races (daar doen 600+ man mee) of een group ride zoals vanavond; race and pace. Dat is bij wijze van 3 laps, de eerste beetje warm up, de tweede op tempo en de 3e gewoon koers. Dan krijg je wel snel een idee in welke categorie je thuishoort.

Verder ligt de topsnelheid vaak wel hoog omdat je dus afdaalt in een peloton en vol bij kunt blijven trappen (i.t.t. in het echt). Tijdens een race laten ze het echt niet stilvallen.

@Kluus Beetje ouwehoeren. Verder moeten de benen het werk doen, het is niet alsof er ineens een auto aankomt of kind oversteekt. Voor iemand die al 6 maanden in sociaal isolement leeft moet je toch wat :P.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 08-10-2020 09:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Gisteren ook de Zwift NL race gereden, alleen dan in de C klasse.
Wist van tevoren dat het geen top klassement zou worden, die klimmetjes in TG liggen me totaal niet.
Moet ook teveel gewicht naar boven trappen dus zou er hoogstwaarschijnlijk wel gelost worden ;)
Wat verkouden helpt er ook niet bij.. maar goed, kijken hoe het gaat!

Eerst ff een kwartiertje warmdraaien want zoals jullie al zagen bij Ypuh, de starts gaan hard! Zo ook bij de C klasse. Daar eerst een minuut volle bak om bij de kopgroep te blijven. Dit lukte prima.
Kon op het vlakke ook prima bij de kopgroep blijven, al zat mijn hartslag daar al op het omslagpunt. Dat beloofde niet veel goeds voor de klim :P
Daar moest ik er dan ook al snel af, en kon na de klimmetjes aanhaken bij de 2de groep. Hier weer prima meegedraaid (ook weer telkens hoog in de hartslag)
Bij de 2de keer TG moest ik er daar ook weer af..

Een andere NLer kwam mij achterop en reden samen het laatste stukje TG, tot op het laatste klimmetje, hier even goed gas gegeven en was zo 15 seconden los van hem.
Daarna zag ik dat hij in een groepje van 5 op 10 seconden van mij zat. De laatste 5km zo goed als volle bak moeten rijden om dat groepje voor te blijven. Wat met 1 seconde voorsprong op hen nog gelukt is :D

Daarna echt helemaal kapot van de fiets gestapt, zere kont.. zere benen.. wat misselijk van de inspanning
Uitslag op Zwiftpower 17de / 26 op Zwiftpower.. Wattage wat ik getrapt heb is ook stukken lager als de races van vorig jaar.
Maar goed, het was weer leuk. Alleen de tijd van de start is me echt te laat.. pas om 21:30 klaar met douchen etc.. Als er een route komt die me beter ligt dan zal ik waarschijnlijk wel weer mee doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
Dat kiezen van die klasse is best lastig soms. Ik had einde van vorige winter dat ik een beetje tussen C en B viel. Maar het hangt ook weer sterk af door wie het georganiseerd wordt en wat voor mensen er op af komen. Soms heb je idd een lagere categorie en wordt er alsnog veel harder gereden gemiddeld dan de aangegeven W/kg. Ga er sowieso maar vanuit dat je de max pakt van die categorie en dat meot zien inderdaad als gemiddelde over de hele wedstrijd. Dan zit je best goed meestal, althans, als je bij wilt blijven tot het einde. Ik zou gewoon beginnen en dan desnoods in C beginnen. Als dat 2x relatief makkelijk afging en je vooraan mee kan blijven draaien, dan gewoon eens B proberen een paar keer. Blijft altijd een beetje zoeken, en ligt ook sterk aan het parcours, zit er een stevig klimmetje in of is het alleen vlak, dat zal ook zeker van invloed zijn.

Ik had in de schuur nog de MucOff Ceramic dry lube liggen dus die ga ik vanavond even erop gooien en in laten trekken, kan ik morgen even een half uurtje testen ofzo.

Vanochtend ook op de weegschaal gestaan en wat ik al dacht is dus echt zo, 87kg. Dat is wel echt veel te veel dus ik heb mezelf gelijk maar op een streng regime gegooid. Er liggen nog wel 2 tony's repen die ergens voor het einde van het weekend wel gesneuveld zullen zijn (maar genieten moet ook kunnen) maar bij het boodschappen doen komend weekend toch maar even sterk rekening houden met het naar binnenbrengen van zooi.

Goed, ik heb nu een goed werkende Tacx en genoeg avonden vrij opzich om bijna dagelijks wel wat te doen als ik wil. Dus we gaan maar eens even goed aan de slag er mee! Eind januari / februari gewoon op die 80kg zitten en we zijn helemaal klaar voor wat volgend seizoen komen gaat!

[ Voor 10% gewijzigd door orange.x op 08-10-2020 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
Ik merk nu al dat ik met een scheef oog naar Zwift kijk, ik ben net overgestapt van Zwift naar Trainerroad. Puur vanwege het wat professionelere aanpak van trainingen etc. TR heeft naar mijn inzien een beter trainingsplan, maar ik merk nu al dat ik met jaloezie naar jullie Zwiftwedstrijdjes verhalen kijk.

Nu kun je zeggen, neem je er toch een Zwift abonnement bij, maar dat vind ik wat te gek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
pier87 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:14:
Ik merk nu al dat ik met een scheef oog naar Zwift kijk, ik ben net overgestapt van Zwift naar Trainerroad. Puur vanwege het wat professionelere aanpak van trainingen etc. TR heeft naar mijn inzien een beter trainingsplan, maar ik merk nu al dat ik met jaloezie naar jullie Zwiftwedstrijdjes verhalen kijk.

Nu kun je zeggen, neem je er toch een Zwift abonnement bij, maar dat vind ik wat te gek ;)
Zeker aardig gek, want TR zit op 19 in de maand ofzo? Zwift 15.. Ik vind Zwift qua prijs wel de sweatspot hebben voor wat ze bieden. Ja plannen of complete trainingsmethodes hebben ze niet echt, al kan je die wel overnemen natuurlijk in Zwift. Dus als je een heel gedetailleerd plan hebt dan is het in Zwift wel over te nemen. Maar het is heel bewerkelijk. Ik zou nog steeds graag zien dat je met een App of via de site je trainingen erin kan zetten want in-game dat is best een gekloot.

En wat ik wel een groot nadeel begin te vinden aan Zwift is die verschillende werelden. Zal vast een reden achter zitten waarom je niet altijd overal kan fietsen war je wilt. Maar de keuzes die ze dan hebben zijn vaak niet echt boeiend. Ik wil gewoon zelf in Frankrijk rijden als ik dat wil en niet speciaal moeten wachten op een bepaalde dag dat deze aangeboden wordt. Dan heb je wel bepaalde events misschien die alsnog wel daar kunnen plaatsvinden meen ik, maar dan ben je altijd alsnog aan een tijd gebonden. Ik wil gewoon ten alle tijden kunnen rijden waar ik wil. Hopelijk gaan ze dat nog aanpakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
orange.x schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:41:
[...]

Zeker aardig gek, want TR zit op 19 in de maand ofzo? Zwift 15.. Ik vind Zwift qua prijs wel de sweatspot hebben voor wat ze bieden. Ja plannen of complete trainingsmethodes hebben ze niet echt, al kan je die wel overnemen natuurlijk in Zwift. Dus als je een heel gedetailleerd plan hebt dan is het in Zwift wel over te nemen. Maar het is heel bewerkelijk. Ik zou nog steeds graag zien dat je met een App of via de site je trainingen erin kan zetten want in-game dat is best een gekloot.

En wat ik wel een groot nadeel begin te vinden aan Zwift is die verschillende werelden. Zal vast een reden achter zitten waarom je niet altijd overal kan fietsen war je wilt. Maar de keuzes die ze dan hebben zijn vaak niet echt boeiend. Ik wil gewoon zelf in Frankrijk rijden als ik dat wil en niet speciaal moeten wachten op een bepaalde dag dat deze aangeboden wordt. Dan heb je wel bepaalde events misschien die alsnog wel daar kunnen plaatsvinden meen ik, maar dan ben je altijd alsnog aan een tijd gebonden. Ik wil gewoon ten alle tijden kunnen rijden waar ik wil. Hopelijk gaan ze dat nog aanpakken.
Tja, wij rijden hier met 3 man (kinderen zijn gratis) maar toch 30 euro p/m en we willen natuurlijk allemaal op de smart trainer ipv de dumb bluemotion, dus meestal om beurten. Vind ik toch wel een dingetje, want we rijden ook nog buiten als het weer het toelaat.
Je kunt met "ZwiftPref" (een tooltje van Zwifthacks) zelf de wereld kiezen, ongeacht de kalender. Zwift gebruikt die kalender om te zorgen dat de werelden goed bevolkt blijven met andere rijders. Als je met ZwiftPref in een wereld zit die niet gepland is, dan rij je goeddeels alleen. En win je dus alle zwift kommetjes. De hele tijd een groene/bolletjes of weet ik wat voor trui aan :+

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@Mistraller dat tooltje is wel superhandig :P Daar ga ik binnenkort eens even mee stoeien! En alleen rijden, och, maakt niet ZO veel uit, ik denk overigens dat er wel meer mensen gebruik maken van deze tool :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-07 19:14

McMiGHtY

- burp -

orange.x schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:05:

Vanochtend ook op de weegschaal gestaan en wat ik al dacht is dus echt zo, 87kg. Dat is wel echt veel te veel dus ik heb mezelf gelijk maar op een streng regime gegooid. Er liggen nog wel 2 tony's repen die ergens voor het einde van het weekend wel gesneuveld zullen zijn (maar genieten moet ook kunnen) maar bij het boodschappen doen komend weekend toch maar even sterk rekening houden met het naar binnenbrengen van zooi.
Nou..dat had ik dus laatst ook..alleen liet de weegschaal iets meer zien (100kg). Paar jaar terug van 115 afgevallen naar +-85 kilo, en nu dus best weer wat aangekomen. Stoppen met roken heeft daarbij niet geholpen, maar ben blij dat ik al ruim een jaar niet meer rook. Nu dus weer tijd om het gewicht omlaag te gooien. Ik dacht altijd dat ik best netjes at, in combinatie met het fietsen. Nu (op aanraden van vrouwlief) MyFitnessPall geinstalleerd om even bij te houden hoe ik de kcal's binnenkrijg.

Voor mij wel een eye-opener, nu een klein weekje bezig en ik kan al wat progressie zien :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
Momenteel heb ik een Tacx Vortex T2180. Hoe verhoudt die zich met een nieuwere Wahoo Kickr Snap of Saris M2. Zou er veel verschil inzitten?
Of is het wijzer om dan nog wat bij te leggen en bijv voor een Tacx Flux T2900S te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
McMiGHtY schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:23:
[...]

Nou..dat had ik dus laatst ook..alleen liet de weegschaal iets meer zien (100kg). Paar jaar terug van 115 afgevallen naar +-85 kilo, en nu dus best weer wat aangekomen. Stoppen met roken heeft daarbij niet geholpen, maar ben blij dat ik al ruim een jaar niet meer rook. Nu dus weer tijd om het gewicht omlaag te gooien. Ik dacht altijd dat ik best netjes at, in combinatie met het fietsen. Nu (op aanraden van vrouwlief) MyFitnessPall geinstalleerd om even bij te houden hoe ik de kcal's binnenkrijg.

Voor mij wel een eye-opener, nu een klein weekje bezig en ik kan al wat progressie zien :)
heb je een beetje accurate power op je trainer (uiteraard is op je fiets ook goed of zelf beter), dan kan je heel precies zien hoeveel je hebt verbruikt tijdens een rit of workout.

Bij TrainerRoad kan je zelfs van te voren al zien hoeveel calorieen een bepaalde workout is. Veel van de workouts die ik nu doe zitten rond de 1000, dat tikt toch best aan en in de praktijk moet ik die workouts ook wel fuellen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

RR46 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:54:
Doen jullie koud starten aan zo'n race of peddelen jullie eerst even vrijblijvend rond zodat je toch wat opgewarmd bent?
Inderdaad eerst warm rijden, ik begin meestal een half uurtje van te voren en gooi er dan ook een paar sprintjes in zoals @Ypuh al zegt. 10 minuten vooraf join ik de event zodat ik een beetje voorin opgesteld sta, zeker bij drukkere ritten is dat handig. In het startvak kan je gewoon doorgaan met warmrijden natuurlijk alleen wordt dat niet geregistreerd.

Vaak beginnen de races super hard en wordt het na een minuut of 10 rustiger. Al vond ik de laatste paar keer meevallen, geen idee of dat incidentele gevallen zijn of dat er een “cultuur” verandering gaande is ;). Gisteren ging ik bij Zwift NL ook te hard van start, maar goed, beter een klein beetje energie te veel verspillen en dan even inhouden als je ineens op kop loopt te zeulen dan dat je gelijk in het begin gelost wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BartNL
Kluus schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:28:
[...]10 minuten vooraf join ik de event zodat ik een beetje voorin opgesteld sta, zeker bij drukkere ritten is dat handig. In het startvak kan je gewoon doorgaan met warmrijden natuurlijk alleen wordt dat niet geregistreerd.
variatie hierop is 30 minuten vooraf joinen en daarmee je startplek reserveren. Daarna exit en dan willekeurig warm rijden. Wanneer je dan 10 seconden (of hoe kort je maar durft) voor de start weer join event doet kom je weer op je gereserveerde plek vooraan.
Disclaimer, dit werkte dit voorjaar sowieso nog maar laatste maanden niet meer geprobeerd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

BartNL schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:37:
[...]

variatie hierop is 30 minuten vooraf joinen en daarmee je startplek reserveren. Daarna exit en dan willekeurig warm rijden. Wanneer je dan 10 seconden (of hoe kort je maar durft) voor de start weer join event doet kom je weer op je gereserveerde plek vooraan.
Disclaimer, dit werkte dit voorjaar sowieso nog maar laatste maanden niet meer geprobeerd ;)
Ah nice, volgens mij zag ik zoiets laatst ook per ongeluk gebeuren bij mij, maar nog niet bedacht om het op die manier te gebruiken. Ga ik eens testen, thanks!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Nog nooit aan gedacht. De Zwift-equivalent van handdoekje leggen op het ligbedje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Ha! Ik ben aan het rondneuzen om een eerste zwift setup te kopen, wil het niet tegek maken. In dit topic en elders zie ik de tacx flow smart als een goede begin optie langskomen. Wat zijn jullie ervaringen? En ben ik dan klaar om te starten met fiets, tacx en zwift abonnement of mis ik dan nog iets essentieels?

Oh weet iemand waar de tacx flow smart nog te krijgen is? Hij is populair momenteel zie ik! :)

Meh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
dano_nl schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:52:
Ha! Ik ben aan het rondneuzen om een eerste zwift setup te kopen, wil het niet tegek maken. In dit topic en elders zie ik de tacx flow smart als een goede begin optie langskomen. Wat zijn jullie ervaringen? En ben ik dan klaar om te starten met fiets, tacx en zwift abonnement of mis ik dan nog iets essentieels?

Oh weet iemand waar de tacx flow smart nog te krijgen is? Hij is populair momenteel zie ik! :)
De Tacx Flow is volgens mij bijna gelijk aan de Vortex. Die eerste heeft een iets lagere weerstand, maar voor de werking/gevoel maakt dat weinig uit (staar je niet blind op de percentages weerstand die ze bieden. Niemand gaat 15% klimmen op een trainer en realistisch wordt het nooit).

Mocht je één van die 2 kunnen krijgen, dan is dat leuk om mee te beginnen. Ze houden hun waarde ook wel voor als je er weer vanaf of upgraden wil.

Hou er wel rekening mee dat je nog een ANT+ module nodig hebt (goedkope Ali varianten zijn prima met een USB verlengsnoer), een mat is ook wel fijn, eventueel een muziekstandaard voor je laptop en nog een zweetvanger ofzo. Een apart trainingswiel/band heb ik nooit nodig gevonden, die slippen en slijten net zo goed, dus onder de streep kun je net zo goed met je normale banden rijden (je krijgt wel rondvliegende mini stukjes rubber, dus doe het niet op je mooie tapijt in de woonkamer en/of met gloednieuwe dure banden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Dankje voor je uitgebreide rea tie:) de vortex was ik inderdaad ook tegengekomen, mooi spul. Watvoor ANT module is dan nog nodig?

Deze? https://www.mantel.com/ta...XtsT86F7T_1IaArGOEALw_wcB

Maar dan van Ali?
Ypuh schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:20:
[...]

De Tacx Flow is volgens mij bijna gelijk aan de Vortex. Die eerste heeft een iets lagere weerstand, maar voor de werking/gevoel maakt dat weinig uit (staar je niet blind op de percentages weerstand die ze bieden. Niemand gaat 15% klimmen op een trainer en realistisch wordt het nooit).

Mocht je één van die 2 kunnen krijgen, dan is dat leuk om mee te beginnen. Ze houden hun waarde ook wel voor als je er weer vanaf of upgraden wil.

Hou er wel rekening mee dat je nog een ANT+ module nodig hebt (goedkope Ali varianten zijn prima met een USB verlengsnoer), een mat is ook wel fijn, eventueel een muziekstandaard voor je laptop en nog een zweetvanger ofzo. Een apart trainingswiel/band heb ik nooit nodig gevonden, die slippen en slijten net zo goed, dus onder de streep kun je net zo goed met je normale banden rijden (je krijgt wel rondvliegende mini stukjes rubber, dus doe het niet op je mooie tapijt in de woonkamer en/of met gloednieuwe dure banden).

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Prulleman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:03:
[...]

heb je een beetje accurate power op je trainer (uiteraard is op je fiets ook goed of zelf beter), dan kan je heel precies zien hoeveel je hebt verbruikt tijdens een rit of workout.

Bij TrainerRoad kan je zelfs van te voren al zien hoeveel calorieen een bepaalde workout is. Veel van de workouts die ik nu doe zitten rond de 1000, dat tikt toch best aan en in de praktijk moet ik die workouts ook wel fuellen
Power is volgens mij wel accuraat, kalibreer geregeld.
Ik kwam erachter dat als ik overdag heel zuinig at, m'n training vrij pittig is. Dus niet goed, probeer nu goed te eten en daarmee de training van brandstof te voorzien, en dan gaat het een stuk makkelijker. Net een training van 900kcal achter de rug, dus kan nu met een gerust hart een bakje kwark met een beetje muesli eten als avondsnack :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
dano_nl schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:10:
Dankje voor je uitgebreide rea tie:) de vortex was ik inderdaad ook tegengekomen, mooi spul. Watvoor ANT module is dan nog nodig?

Deze? https://www.mantel.com/ta...XtsT86F7T_1IaArGOEALw_wcB

Maar dan van Ali?

[...]

Yes.

Ter referentie; ik heb €20 voor exact diezelfde Tacx antenne betaald. Eentje van Ali doet exact hetzelfde, maar bestel wel gelijk even een USB verlengkabel mee. Hij moet enigszins in de buurt staan van je trainer (onder je BB bijvoorbeeld).

Een matje (tegen het zweet en trillingen), hoeft niet per se zo'n Tacx mat te zijn en een ventilator zijn ook wel aanraders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Z3
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:34

_Z3

McMiGHtY schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:45:
[...]

Power is volgens mij wel accuraat, kalibreer geregeld.
Ik kwam erachter dat als ik overdag heel zuinig at, m'n training vrij pittig is. Dus niet goed, probeer nu goed te eten en daarmee de training van brandstof te voorzien, en dan gaat het een stuk makkelijker. Net een training van 900kcal achter de rug, dus kan nu met een gerust hart een bakje kwark met een beetje muesli eten als avondsnack :D
Sinds 2 weken ben ik ook aan trainen met TrainerRoad en dat had van die calorieen nog niet gezien, erg handig. Vorige winter alleen Zwift gebruikt en nu deze winter maar eens TR gebruiken. Ik ben niet zo van het racen en TR bevalt tot nu toe veel beter.

Ik heb een ander probleem: ik moet juist extra eten om niet te veel af te vallen. Als ik niet oplet ben ik zo weer een paar kilo kwijt en ben al redelijk mager...

[ Voor 38% gewijzigd door _Z3 op 08-10-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
McMiGHtY schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:23:
[...]

Stoppen met roken is sowieso heel goed! Ook wel gezonder denk ik. En de kilo’s komen wel weer eraf. Nu zo in het begin zal het even snel gaan, daarna wordt het vanzelf wat lastiger maar staar er je niet TE blind op. Ik heb vanaf 2016 zo’n beetje de daling ingezet en heb er ieder jaar netto zo’n 5kg afgehaald denk ik. Van rond de 96 naar 90 naar 85 en uiteinselijk rond de 80-82 in 2019. Naar nu dus iets teveel hehe. Maar ik weet ook wel weer goed hoe het eraf gaat, minder of genoeg eten en net wat meer sporten. Dat gevoel van trek kan je heel lang sussen met gewoon water drinken. Beetje afwisseling met een stukje fruit hier en daar en jezelf ook wat gunnen in een weekend bijvoorbeeld helpt om het behapbaar te houden. En niet 10kg in een jaar willen verliezen kan ook helpen 😊👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ypuh schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:20:
[...]

...goedkope Ali varianten zijn prima met een USB verlengsnoer), een mat is ook wel fijn, eventueel een muziekstandaard voor je laptop en nog een zweetvanger ofzo. Een apart trainingswiel/band heb ik nooit nodig gevonden, die slippen en slijten net zo goed, dus onder de streep kun je net zo goed met je normale banden rijden (je krijgt wel rondvliegende mini stukjes rubber, dus doe het niet op je mooie tapijt in de woonkamer en/of met gloednieuwe dure banden).
Ik heb inderdaad ook Ali Ant+ sticks. (2 zelfs omdat mijn vrouw dat ding altijd aan haar laptop laat bungelen en dan moet ik het huis weer door voor die verdomde kabel >:) )
Een mat gebruiken we niet. Ding staat in de garage op het beton (zonder kruipruimte) dus helemaal prima. Grootste voordeel van het trainingswiel vind ik dat je je band niet minutieus hoeft te checken. Je rijdt door de rol anders makkelijker lek op een klein steentje wat je er buiten wellicht uit had gereden. En ik rij buiten op een poldercassette, en voor zwift zit ik wat ruimer in de tandjes, dus dat vind ik ook wel handig aan een los wiel.
Ik heb mijn band van decathlon (en een afgeremde (maar wel rechte) velg van marktplaats. Zolang de naaf okee is, en er geen hoogteslag in zit is het al snel goed. Je rem gebruik je toch niet.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
_Z3 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:51:
[...]

Ik heb een ander probleem: ik moet juist extra eten om niet te veel af te vallen. Als ik niet oplet ben ik zo weer een paar kilo kwijt en ben al redelijk mager...
Komt me bekend voor... Maar aan de andere kant ook wel een luxe toch... want wij kunnen lekker chippies eten zoveel we willen :9~
Vorig jaar na mijn vakantie wel een eyeopener toen mijn BMI richting ondergewicht ging. Nu gewoon lekker op 21. Helemaal prima, en toch een ontdekking dat je dan ook lekkerder op de fiets zit. Nu het slaaptekort nog een beetje terugdringen...

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:39
Ik heb 3 jaar geleden Zwift gebruikt met een ant dongle en mijn eigen racefiets op een tacx. Mijn fiets heeft een vermogensmeter (Quarq dzero). Het was steeds een gedoe, mijn fiets is groot en wou iets makkelijker.

Ik heb op internet voor 50 euro een Schwinn spinningfiets gekocht. In goede staat. En ook op ebay een Garmin Vector vermogenmeter, de 3S dat is de goedkope versie. Mijn ant dongle had ik nog een zwift daait goed.

fULGAZ werkte niet en crashte vaak.. Toch maar Zwift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
McMiGHtY schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:45:
[...]
Je training van voldoende brandstof voorzien is echt essentieel. Laatste maanden train ik altijd rond 15:30 (na werk) en zorg ik dat ik tijdens de lunch een goede maaltijd eet (rijst met groente en kip bijvoorbeeld). Tijdens de workout dan ook nog eens zeker 60g carbs per uur. RPE van de workouts zakt daarmee aanzienlijk en performance stijgt.
Ondanks dat ik bezig ben met afscheid nemen van wat vakantie kilo's (3) en dus negatief zit in mijn kcal, probeer ik dat verschil niet te halen op de fiets :).

Let wel; we hebben het dan niet over een easy endurance ritje, maar met name over Sweet spot, Treshold en Vo2 Max efforts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:23

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Leuk die verslagen over de races! zelf ben ik nog veroordeeld tot de D klasse terwijl ik voor mijn gevoel op de weg beter mee kom maar ok dat kan ook gewoon zware zelf overschatting zijn. in die D-klasse kom ik op het vlakke aardig mee en kan ik ook een gaatje wat er valt dichttrappen maar zo gauw er een klimmetje komt verlies ik gewoon standaard...snap er niks van...ook was mijn FTP eerst 239w en nu geeft hij steeds aan dat mijn FTP rond de 195w terwijl ik voor mijn gevoel sterker ben dan 3 maanden geleden (toen ik de FTP test deed).

heb de trainer al gecalibreerd dus in principe kan het niet aan de trainer liggen lijkt me. en wat betreft het klimmen moet ik nog maar even 5kg afvallen denk ik :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Nutterd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:27:
Leuk die verslagen over de races! zelf ben ik nog veroordeeld tot de D klasse terwijl ik voor mijn gevoel op de weg beter mee kom maar ok dat kan ook gewoon zware zelf overschatting zijn. in die D-klasse kom ik op het vlakke aardig mee en kan ik ook een gaatje wat er valt dichttrappen maar zo gauw er een klimmetje komt verlies ik gewoon standaard...snap er niks van...ook was mijn FTP eerst 239w en nu geeft hij steeds aan dat mijn FTP rond de 195w terwijl ik voor mijn gevoel sterker ben dan 3 maanden geleden (toen ik de FTP test deed).

heb de trainer al gecalibreerd dus in principe kan het niet aan de trainer liggen lijkt me. en wat betreft het klimmen moet ik nog maar even 5kg afvallen denk ik :+
kan je niet gewoon opnieuw een ramptest doen? kost je 20 minuten waarvan een paar ellendige minuten, maar het is niet zo slopend, ik plak er meestal nog een workout achteraan :)

en wat betreft die klassen... dat is gewoon gaar in zwift,

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:23

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Prulleman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:44:
[...]

kan je niet gewoon opnieuw een ramptest doen? kost je 20 minuten waarvan een paar ellendige minuten, maar het is niet zo slopend, ik plak er meestal nog een workout achteraan :)

ja moet die ramptest nog een x doen... :o

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
tweakerharrie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 00:07:
Ik heb 3 jaar geleden Zwift gebruikt met een ant dongle en mijn eigen racefiets op een tacx. Mijn fiets heeft een vermogensmeter (Quarq dzero). Het was steeds een gedoe, mijn fiets is groot en wou iets makkelijker.

Ik heb op internet voor 50 euro een Schwinn spinningfiets gekocht. In goede staat. En ook op ebay een Garmin Vector vermogenmeter, de 3S dat is de goedkope versie. Mijn ant dongle had ik nog een zwift daait goed.

fULGAZ werkte niet en crashte vaak.. Toch maar Zwift.
Goede vriend van mij is dit ook van plan, heeft al een spinfiets staan en is ook aan het shoppen voor pedalen met vermogensmeter. En het voordeel dat hij in de zomer ook gelijk een PM op zijn andere fiets(en) kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Prulleman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:44:
Gaar, een beetje wel, maar valt verder mee toch?

Het meest gare is dat er gekeken wordt naar W/Kg, terwijl absoluut vermogen (zeker met de beperkte draft) ook een grote rol speelt. In feite is iedereen in dezelfde categorie even snel bergop o.b.v. W/Kg, maar is de persoon van 100kg met een FTP van 400w wel zwaar in het voordeel t.o.v. de persoon van 60kg met een FTP van 240w. In het echt zijn die verschillen kleiner doordat je in draft zo'n 50% minder luchtweerstand hebt, dat is in Zwift maar 25% dus je kunt minder van elkaar profiteren.

Tweede is natuurlijk dat er gekeken wordt naar gemiddelde vermogen. Iemand kan prima een FTP van 5 W/Kg hebben en meedoen bij de B's zonder gediskwalificeerd te worden. Gewoon zorgen dat je op de klimmetjes iedereen eraf rijdt en vervolgens op het middenstuk de boel stil laten vallen zodat het gemiddelde over een uur onder de 4 W/Kg blijft.

Kortom, niet perfect. Daarom rij ik ook graag met de Zwift NL groep mee. Dat is een redelijk vaste groep mensen van in totaal zo'n 100-150 man (harde kern iets van 20-30 man), waarbij een hoge corrigerende factor zit wie in welke categorie thuishoort. Doordat het allemaal Nederlanders/Belgen zijn en terugkerende gezichten, is de incentive om de boel te gaan flikken ook een stuk lager (en buitenlanders worden toch uit de uitslag geschrapt op Zwift, niemand gaat/kan daarom achter een verdwaalde enkele Fransman aan). Andersom zijn ze ook wat makkelijker, als je net op het randje zit en een keer boven de 4.0 W/Kg komt, gooien ze je er ook niet meteen uit maar zullen ze je eerder feliciteren met je progressie en bij 3 van zulke races moet je een categorie hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Met name dit zorgt ervoor dat er altijd te sterke mensen in de wedstrijd zitten
Ypuh schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:10:
[...]

Tweede is natuurlijk dat er gekeken wordt naar gemiddelde vermogen. Iemand kan prima een FTP van 5 W/Kg hebben en meedoen bij de B's zonder gediskwalificeerd te worden. Gewoon zorgen dat je op de klimmetjes iedereen eraf rijdt en vervolgens op het middenstuk de boel stil laten vallen zodat het gemiddelde over een uur onder de 4 W/Kg blijft.
*heb nog nooit een zwift race gereden, maar dit soort dingen maakt het wat mij betreft minder interessant

je laatste alinea klinkt een stuk realistischer/normaler/schappelijker

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 09-10-2020 09:19 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Prulleman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:18:
Met name dit zorgt ervoor dat er altijd te sterke mensen in de wedstrijd zitten

[...]

*heb nog nooit een zwift race gereden, maar dit soort dingen maakt het wat mij betreft minder interessant

je laatste alinea klinkt een stuk realistischer/normaler/schappelijker
De algemene Zwift races skip ik daarom ook hoor. Daar doen 600 man mee (misschien wel meer tegenwoordig) en bij de start rijdt er al een grote groep weg terwijl ik bovenin de B-categorie zit. Dat ze uiteindelijk uit de uitslag geschrapt worden op Zwiftpower is leuk, maar ik wil gewoon op een leuke plek finishen in Zwift zelf (top-20 ofzo).

Bij de kleinere zelf opgezette races (je hebt bijv. ook BZR/Belgian Zwift Riders) is daar dus allemaal veel minder sprake van. Iedereen mag daar meedoen, maar in de praktijk zijn het kleinere groepen en terugkerende deelnemers.

Al met al levert het minder frustratie op dan je denkt hoor. Het is vooral in de C- en D-categorie een probleem. Bij de A- en B- rijdt eigenlijk iedereen wel hard en is het dus ook veel meer koers (wie laat je gaan, wanneer spring je mee etc). In de lagere categorieën zie je vaak dat een hogere renner die dag rustig aan wil doen, maar het zit gewoon in de aard van een wielrenner om na 5 minuten volle bak te gaan.

Overigens raad ik sowieso aan niet meer dan 2 races per week te doen. Ze zijn echt zwaar namelijk. De rest van de week doe ik dan group rides. Die zijn socialer en wordt ook niet zo hard gereden (meestal 2.5 - 3 W/Kg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Ypuh ik rij wel een keer op wo avond mee, ben wel benieuwd :)
avg 3,5 w/kg over 1 uur moet denk ik wel lukken

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

orange.x schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:21:
[...]

Stoppen met roken is sowieso heel goed! Ook wel gezonder denk ik. En de kilo’s komen wel weer eraf. Nu zo in het begin zal het even snel gaan, daarna wordt het vanzelf wat lastiger maar staar er je niet TE blind op. Ik heb vanaf 2016 zo’n beetje de daling ingezet en heb er ieder jaar netto zo’n 5kg afgehaald denk ik. Van rond de 96 naar 90 naar 85 en uiteinselijk rond de 80-82 in 2019. Naar nu dus iets teveel hehe. Maar ik weet ook wel weer goed hoe het eraf gaat, minder of genoeg eten en net wat meer sporten. Dat gevoel van trek kan je heel lang sussen met gewoon water drinken. Beetje afwisseling met een stukje fruit hier en daar en jezelf ook wat gunnen in een weekend bijvoorbeeld helpt om het behapbaar te houden. En niet 10kg in een jaar willen verliezen kan ook helpen 😊👍🏻
Ja, dat stoppen met roken kan ik goed voelen. Heb ervaring met langzaam aan de kilo's kwijtraken, gaat helemaal goed komen.

Pagina: 1 ... 45 ... 158 Laatste