Als dit de eerste versie van de Flux is moet je even oppassen met de achter derailleur, want een lange kooi past niet op de eerste generatie Flux. Correct me if I’m wrong. De Flux S / 2de generatie heeft een ontwerp wijziging waardoor dat wel kan. Verder is een flux prima als je wilt fietsen binnen, beperkingen zijn de wat lagere wattages die je kunt trappen tov een Neo, de Flux is erg rigide dus de flex tijdens het fietsen zal je meer van je frame komen.FreeShooter schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:42:
@Tranze @MrAngry Ah ja, inderdaad. Bedankt!
De volgende vraag is of het voor de prijs een goede trainer is? Ik zie voornamelijk slechte reviews in verband met de kwaliteit, maar die zijn allemaal verouderd.
Zones blijft een lastig ding. Strava verdeelt je hartslag in 5 zones, volgens mij ga jij hier uit van het systeem met 3 zones. Dan heb je ook nog vermogenszones die volgens mij niet helemaal gelijk lopen met hartslag.Crazy D schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:35:
[...]
Tjah. Als je beter wilt worden zul je ook rustige trainingen moeten doen. Met altijd op 85-90% van je maximale hartslag rijden wordt je niet beter. Wil je gewoon lekker fietsen moet je je vooral niet druk maken om hartslag en gewoon lekker je rondjes rijden. Ieder z'n keuze. Maar aangezien er gesproken wordt over hartslagzones etc. ga ik er vanuit dat het doel dan wel is om uiteindelijk beter/sterker te worden.
Het voordeel van percentages is juist dat je marge misschien wel kleiner zijn als je een lage maximale hartslag hebt, maar relatief gezien wijzigt er niet zoveel. Rustige duur zit nou eenmaal rond de 75%. Dat zal bij de 1 74 zijn en bij de ander 77. Je zal bij een lage max hartslag idd kleinere zones hebben waardoor het lastiger is om in de zone te blijven.
Maar zoals ik al zei, vrijwel iedereen schat zichzelf te hoog in om het zo maar te zeggen. Wat voor velen als een rustige rit aanvoelt, is als je naar de zones kijkt vaak wat te hoog: of nog net heel hoog in zone 1, of midden in zone 2. En dan voelt een ritje onderin zone 1 de 1e keer zeker als een rit alsof je met je vrouw die op een stadsfiets rijdt naar de blokker rijdt.
Ik gebruik zelf 5 zones maar "d1, d2, d3" snappen de meesten wat beter wat je bedoelt dan 'rustige duur' of 'tempo'. Het maakt ook niet uit welk systeem je gebruikt (hoewel je met 3 zones wel ruime zones krijgt en dus nog steeds te weinig variatie kunt krijgen). Belangrijker is dat je de zones niet gokt maar vanuit een test (echte sporttest maar je kunt ook zelf een test doen, op doefiets.nl staat volgens mij een test die wel redelijk gelijke uitkomsten geeft in vergelijking met een sporttest) en je de variatie pakt. En dat betekend soms lekker doorknallen maar soms ook gewoon traag. Hoort er ook bij.coelho schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:35:
Zones blijft een lastig ding. Strava verdeelt je hartslag in 5 zones, volgens mij ga jij hier uit van het systeem met 3 zones. Dan heb je ook nog vermogenszones die volgens mij niet helemaal gelijk lopen met hartslag.
Exact expert nodig?
Van horen zeggen hebben ze dat een tijdje geleden ook al gefixed. De normale Flux kan dus ook gewoon een lange kooi aan. De verschillen met de Flux S zijn er dan niet meer (er was ook lange tijd bijna geen prijsverschil, nu door de hele Corona crisis wordt het weer als excuus gebruikt om meer marge te pakken op de S).Holk schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:10:
[...]
Als dit de eerste versie van de Flux is moet je even oppassen met de achter derailleur, want een lange kooi past niet op de eerste generatie Flux. Correct me if I’m wrong. De Flux S / 2de generatie heeft een ontwerp wijziging waardoor dat wel kan. Verder is een flux prima als je wilt fietsen binnen, beperkingen zijn de wat lagere wattages die je kunt trappen tov een Neo, de Flux is erg rigide dus de flex tijdens het fietsen zal je meer van je frame komen.
Heb zelf een Vortex en Flux S en nu een Neo. Die eerste 2 weggedaan omdat het niet 100% beviel, waar ik mijn tweedehands Neo 1 een heerlijk apparaat vind. Ook al is de Flux een direct drive, het is nog steeds een instapmodel (smalle powerband en veel te stevig voor mijn zwakke knietjes).
Nee, de T2900 (Flux) kan geen lange kooi aan, daarvoor is deze te laag. De kooi komt dan tegen de voet van de trainer aan. (zie plaatje voor beschikbare ruimte). Heb je een lange kooi, dan moet je de T2900S (Flux S) hebben, deze is iets hoger zodat je meer ruimte hebt.Ypuh schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:46:
[...]
Van horen zeggen hebben ze dat een tijdje geleden ook al gefixed. De normale Flux kan dus ook gewoon een lange kooi aan. De verschillen met de Flux S zijn er dan niet meer (er was ook lange tijd bijna geen prijsverschil, nu door de hele Corona crisis wordt het weer als excuus gebruikt om meer marge te pakken op de S).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Njah, dat is wat ik her en der dus las dat ook de body van de originele Flux aangepast is omdat hier teveel verwarring/klachten over ontstonden. Dit zal niet luidkeels aangekondigd zijn door Tacx want daarmee valt in 1x het hele bestaansrecht van het S-model weg, maar het voorkomt waarschijnlijk wel dat er units teruggestuurd worden omdat een lange kooi niet past.
Pin me er niet op vast, heb zelf de moeite niet genomen naar de winkel te gaan en het uit te proberen.
Pin me er niet op vast, heb zelf de moeite niet genomen naar de winkel te gaan en het uit te proberen.
Ja toen ik bij de Mantel een tijdje geleden was zeiden ze ook dat de T2900 aangepast is.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Maar als je naar de Decathlon advertentie kijkt is deze het oude ontwerp, hoge voorpoten. Mocht je een lange kooi hebben zou ik het er niet op gokken
Gisteren op Zwift de volledige PRL route gereden(https://www.strava.com/activities/3284197333). Op zich niet zo'n spannende route en ook de klim is niet zo spannend. Voor mij was het vooral testen of ik in staat ben om niet volle bak te gaan rijden binnen omdat mijn trainingen max 2 uur zijn. Uiteindelijk niet echt veel problemen gehad met het fietsen, behalve na de lunch(na +/- 3 uur fietsen) dat het allemaal wat moeizamer ging. Gelukkig de rondes daarna weer prima en de laatste ronde(van de 11) snelste tijd op de klim en ronde zelf gezet. Even dacht ik dat ik nog een keer moest gaan klimmen maar gelukkig mocht ik net voor de klim een rondje op de rotonde en terug naar de finish.
Voorlopig niet nog een keer zolang op de Tacx maar eerlijk gezegd is het mij niet eens zo tegen gevallen. Tijdens de afdaling even tijd om naar de wc te lopen, lunch makkelijk te regelen, water bijvullen. Maar de hele tijd dezelfde route en hetzelfde uitzicht.. niet echt zo leuk
Voorlopig niet nog een keer zolang op de Tacx maar eerlijk gezegd is het mij niet eens zo tegen gevallen. Tijdens de afdaling even tijd om naar de wc te lopen, lunch makkelijk te regelen, water bijvullen. Maar de hele tijd dezelfde route en hetzelfde uitzicht.. niet echt zo leuk
Respect hoor, wat een lange zitla_fusion schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:04:
Gisteren op Zwift de volledige PRL route gereden(https://www.strava.com/activities/3284197333).
Ik zat je tempo inderdaad te bekijken, en dat zag er mooi rustig uit inderdaad. Nu heb je me aangestoken...nu wil ik hem ook een keer doenla_fusion schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:04:
Gisteren op Zwift de volledige PRL route gereden(https://www.strava.com/activities/3284197333). Op zich niet zo'n spannende route en ook de klim is niet zo spannend. Voor mij was het vooral testen of ik in staat ben om niet volle bak te gaan rijden binnen omdat mijn trainingen max 2 uur zijn. Uiteindelijk niet echt veel problemen gehad met het fietsen, behalve na de lunch(na +/- 3 uur fietsen) dat het allemaal wat moeizamer ging. Gelukkig de rondes daarna weer prima en de laatste ronde(van de 11) snelste tijd op de klim en ronde zelf gezet. Even dacht ik dat ik nog een keer moest gaan klimmen maar gelukkig mocht ik net voor de klim een rondje op de rotonde en terug naar de finish.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Succes! Zoals met iedere lange rit, pacing is key. Had vast nog wel wat sneller kunnen gaan maar ik vind het sowieso leuker en fijner om na zo'n rit niet helemaal stuk te zitten.Mistraller schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:20:
[...]
Ik zat je tempo inderdaad te bekijken, en dat zag er mooi rustig uit inderdaad. Nu heb je me aangestoken...nu wil ik hem ook een keer doen
Hallo,
Ik heb een vraagje omdat ik na de zomer (of als de prijzen en voorraad weer een beetje normaal is van de smarttrainers ;-) ) ook wil gaan "zwiften". ik heb op dit moment een Sensa Romagna met een 105-10 speed cassette, nu is mijn oog in eerste instantie gevallen op een Elite Suito maar dit kan nog net zo goed een Tacx Flux 2 of een Wahoo Kickr core worden aangezien ik nog niet helemaal klaar ben met de voorpret.
Nu is mijn vraag, als ik mijn huidige fiets die toch wel een paar jaartjes oud, op een Smarttrainer zet met een 10-speed cassette op, werkt dit dan gewoon of moet ik nog ergens op letten?
overigens fiets ik op dit moment niet aangezien mijn onderdelen nog steeds niet binnen zijn maar dit is een ander verhaal
Ik heb een vraagje omdat ik na de zomer (of als de prijzen en voorraad weer een beetje normaal is van de smarttrainers ;-) ) ook wil gaan "zwiften". ik heb op dit moment een Sensa Romagna met een 105-10 speed cassette, nu is mijn oog in eerste instantie gevallen op een Elite Suito maar dit kan nog net zo goed een Tacx Flux 2 of een Wahoo Kickr core worden aangezien ik nog niet helemaal klaar ben met de voorpret.
Nu is mijn vraag, als ik mijn huidige fiets die toch wel een paar jaartjes oud, op een Smarttrainer zet met een 10-speed cassette op, werkt dit dan gewoon of moet ik nog ergens op letten?
overigens fiets ik op dit moment niet aangezien mijn onderdelen nog steeds niet binnen zijn maar dit is een ander verhaal
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
10 speed past gewoon prima op iedere trainer. Met de kettingzweep en cassette afnemer kun je de cassette ook gewoon (de)monteren op de trainer. Een aparte cassette erbij is wel handig, na 2x wisselen ben je daar wel zat van lijkt me.Nutterd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:36:
Hallo,
Heb je overigens wel een kettingpons in huis of aan je multitool? Volgens mij was ik deze nog vergeten op het lijstje en die heb je mogelijk nodig om een aantal schakels te verwijderen en zo de ketting op maat te maken.
Ja hoor, ik heb ook een kickr core met 10 speed cassette, je moet enkel een spacerring achter de cassette plaatsen, maar die krijg je bij de kickr core erbij.Nutterd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:36:
Hallo,
Een Smarttrainer kan je vergelijken met een nieuw achterwiel. Normaal gesproken is er bij een achterwiel/smartrainer aangegeven voor welke type overbrenging (Shimano, SRAM etc) deze geschikt is en type cassette (10 of 10/11 Speed).Nutterd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:36:
Hallo,
Voor een achterwiel/smartrainer die geschikt is voor 10/11 speed, moet je normaal gesproken, bij het monteren van een 10speed cassette eerst een opvulring op de body van het achterwiel/smartrainer plaatsen alvorens de cassette te monteren.
Bij mijn Tacx Flux S zat zo'n opvulring er standaard bij.
Als je zowel op de trainer als op je achterwiel een 10speed cassette hebt is dat laatste toch niet nodig ?Ypuh schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:02:
[...]
10 speed past gewoon prima op iedere trainer. Met de kettingzweep en cassette afnemer kun je de cassette ook gewoon (de)monteren op de trainer. Een aparte cassette erbij is wel handig, na 2x wisselen ben je daar wel zat van lijkt me.
Heb je overigens wel een kettingpons in huis of aan je multitool? Volgens mij was ik deze nog vergeten op het lijstje en die heb je mogelijk nodig om een aantal schakels te verwijderen en zo de ketting op maat te maken.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
ligt aan het grootste kransjeMichaelg schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:05:
[...]
Als je zowel op de trainer als op je achterwiel een 10speed cassette hebt is dat laatste toch niet nodig ?
Hmmm ik heb een 11-32 op de trainer en 12-25 op het wiel nu. Fiets werd gemonteerd met de 11-32. Dus daar is dan ook de ketting op "afgesteld". Hoe/wat merk je als de ketting te lang/kort is?
alweer bedankt voor je snelle reactie ;-) Die kettingpons heb ik nog uit een ver fiets verleden ;-) ik was inderdaad van plan om gewoon een extra cassette erbij te kopen zodat het makkelijker wisselen is.Ypuh schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:02:
[...]
10 speed past gewoon prima op iedere trainer. Met de kettingzweep en cassette afnemer kun je de cassette ook gewoon (de)monteren op de trainer. Een aparte cassette erbij is wel handig, na 2x wisselen ben je daar wel zat van lijkt me.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
@Michaelg andersom kan lastiger zijn, als je een van een kleine cassette naar een grote switched, dan kan je bij groot groot de derailleur over de limiet trekken, dan is de ketting te kort.
Andersom, als je ketting oorspronkelijk voor een grote cassette (lang) op maat is gemaakt, dan heb je geen problemen, de klein/klein tandwielen zijn nog hetzelfde, dus TE lang kan de ketting niet zijn.
verder is met name de b-schroef belangrijk, hiermee stel je de afstand in van de bovenste pulley tot de cassette. Als deze voor een grote cassette is afgesteld, dan is de afstand vrij groot bij een kleinere cassette. Dit is van invloed op de schakelprestaties, die zullen wat minder soepel/snel zijn. Andersom kan het wel een probleem zijn, als de derailleur/b-schroef op een kleine cassette strak is afgesteld, kan deze bij een grote cassette vastlopen.
(in de praktijk is de kans op problemen in alle gevallen minimaal, maar wel belangrijk om de eerste keer ff te checken voor je de boel in de soep draait als je ff dat grote kransje nodig hebt voor een onverwacht klimmetje en op volle kracht daarnaartoe schakeld)
Andersom, als je ketting oorspronkelijk voor een grote cassette (lang) op maat is gemaakt, dan heb je geen problemen, de klein/klein tandwielen zijn nog hetzelfde, dus TE lang kan de ketting niet zijn.
verder is met name de b-schroef belangrijk, hiermee stel je de afstand in van de bovenste pulley tot de cassette. Als deze voor een grote cassette is afgesteld, dan is de afstand vrij groot bij een kleinere cassette. Dit is van invloed op de schakelprestaties, die zullen wat minder soepel/snel zijn. Andersom kan het wel een probleem zijn, als de derailleur/b-schroef op een kleine cassette strak is afgesteld, kan deze bij een grote cassette vastlopen.
(in de praktijk is de kans op problemen in alle gevallen minimaal, maar wel belangrijk om de eerste keer ff te checken voor je de boel in de soep draait als je ff dat grote kransje nodig hebt voor een onverwacht klimmetje en op volle kracht daarnaartoe schakeld)
Ja ik heb al even gekeken en inderdaad is de afstand van de bovenste pulley wat aan de ruimte kant, maar hij schakelt verder prima. Wel goed om in de toekomst inderdaad even na te kijken
.
Thanks voor de heldere uitleg weer
Thanks voor de heldere uitleg weer
Iemand hier wel eens bkool uitgeprobeerd? Ik ga gebruik maken van de 30 dagen trial, en komende zaterdag is er een virtuele versie van de Amstel die je kunt rijden.
Komt goed uit aangezien door een fout van Zwift mijn abonnement het even niet doet
Komt goed uit aangezien door een fout van Zwift mijn abonnement het even niet doet
Bkool maakt / maakte fietstrainers en daarbij ook software. Ongeveer net als Tacx. Die software van Bkool is net zo 'populair' als die van Tacx. Naar mij idee omdat het net niks is. Er zal wel een sponsordeal achter zitten dat het prof peloton nu met deze software gaat fietsen....
Ik dacht te lezen (nu.nl) dat dit zondag wordt georganiseerd.... ik duik er morgen nog een keer in... just to be sure.. geen menign over BKool verder, te weinig geprobeerd, maar (op dit moment) zondag dus 30 km testrunBlik1984 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:19:
Iemand hier wel eens bkool uitgeprobeerd? Ik ga gebruik maken van de 30 dagen trial, en komende zaterdag is er een virtuele versie van de Amstel die je kunt rijden.
De virtuele Bkool versie van de Amstel is maar liefst 28km. Je kunt beter BigRingVR proberen die hebben 77km virtuele Amstel Gold kilometers en vind ik persoonlijk een stuk beter dan Bkool.
Zelf gebruik ik Bkool. De Bkool software is prima. De insteek is echter anders dan Zwift. De primaire reden voor mij is dat er duizenden video's zijn die je kan nafietsen. Dat vindt ik leuker dan steeds in dezelfde virtuele Zwift wereld rondfietsen. Daarnaast zijn er ook leagues waaraan je kan meedoen. Heb ik in de winter gedaan, elke donderdag avond een pittige race.Blik1984 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:19:
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik zit ook met dezelfde vraag, lijkt me wel lache om een rondje te doen. Zondag overigens... even Mathieu eruit trappen.Blik1984 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:19:
Jij kijkt of het lukt met de trial bedoel je?RHE218 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:44:
[...]
Ik dacht te lezen (nu.nl) dat dit zondag wordt georganiseerd.... ik duik er morgen nog een keer in... just to be sure.. geen menign over BKool verder, te weinig geprobeerd, maar (op dit moment) zondag dus 30 km testrun
Ik vond Bkool niet zo geweldig. Ik vond het vooral storend dat bij alle ritten die ik deed, het klimmen niet geleidelijk ging maar in blokjes dus i.p.v. geleidelijk van 1 naar 5%, ging het steeds in blokjes van een paar 100 virtuele meters en dan in 1 x stukje weerstand erbij. Wel leuk was een willekeurige route die iemand had geüpload om die te rijden. Maar ook daarin liep de weerstand bij klimmetjes in blokjes die ik dus echt niks vond.
Exact expert nodig?
bij mijn mening over Bkool wel de opmerking dat mijn ervaring met Bkool gedateerd is van 2-3 jaar geleden. Sinds die tijd ben ik tevreden gebruiker van Zwift en BigRingVR en heb ik niet meer serieus naar andere software gekeken en dus ook niet naar Bkool 🙄.
@Blik1984 gewoon Bkool proberen en je ervaringen hier delen dus 👍
Als het lukt ga ik vanavond een eerste sessie doen met bkool, en zondag ben ik sowieso van plan om de AGR te fietsen (was inderdaad zondag en niet zaterdag). Zag ook dat je RGT- cycling gratis kunt proberen tijdens Corona, dus dat is ook nog een optieBartNL schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:24:
bij mijn mening over Bkool wel de opmerking dat mijn ervaring met Bkool gedateerd is van 2-3 jaar geleden. Sinds die tijd ben ik tevreden gebruiker van Zwift en BigRingVR en heb ik niet meer serieus naar andere software gekeken en dus ook niet naar Bkool 🙄.
heb toch geen Zwift op het moment
Klopt, het is zondagRHE218 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:44:
[...]
Ik dacht te lezen (nu.nl) dat dit zondag wordt georganiseerd.... ik duik er morgen nog een keer in... just to be sure.. geen menign over BKool verder, te weinig geprobeerd, maar (op dit moment) zondag dus 30 km testrun
https://www.nu.nl/wielren...or-amateurs-en-profs.html
Klopt, dat is nog steeds zo. Ik heb dat al een keer bij ze aangegeven dat de weerstand geleidelijker opgebouwd moet worden. In werkelijkheid ga je immers ook niet ineens van 0% naar 10%.Crazy D schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:02:
Ik vond Bkool niet zo geweldig. Ik vond het vooral storend dat bij alle ritten die ik deed, het klimmen niet geleidelijk ging maar in blokjes dus i.p.v. geleidelijk van 1 naar 5%, ging het steeds in blokjes van een paar 100 virtuele meters en dan in 1 x stukje weerstand erbij. Wel leuk was een willekeurige route die iemand had geüpload om die te rijden. Maar ook daarin liep de weerstand bij klimmetjes in blokjes die ik dus echt niks vond.
Wel is het zo dat dit gedrag afhankelijk is van de kwaliteit van het gebrukte apparaat om de video op te namen, en dan metr name de GPS om de hoogteverschillen goed te meten. Sommige routes passen de helling per 50 meter aan, andere pas na 100'en meters. Hoe kleiner de afstand tussen de wijzigingen, des te beter de realiteit.
[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 15-04-2020 11:57 ]
Hier zou natuurlijk met software best wel wat mogelijk moeten zijn. Immers is er in het echt ook gewoon geen drop van 50 meter
Zelf blijf ik bij Zwift, met name omdat ik het echt realistische niet nodig vind maar ook omdat mijn PC niet in staat is echt goede 3d applicaties te draaien
Voor mij staat komend weekend 25 rondes Vulkaan op het programma, om maar weer wat badges af te gaan tikken.
Zelf blijf ik bij Zwift, met name omdat ik het echt realistische niet nodig vind maar ook omdat mijn PC niet in staat is echt goede 3d applicaties te draaien
mijn huidige fan voldoet toch niet helemaal.. dus maar besloten om een flinke erbij te zetten:
https://www.cleva-uk.com/products/vacmaster-air-mover
(met de huidige ben ik zelfs met een recovery ritje doorweekt, en met een zwaardere workout zit je echt in een zweetbubbel)
Gevonden via het TR forum: https://www.trainerroad.c...-out-thanks-to-hugo1/9554
Daar kan je ook nog een werkende kortingscode in de startpost vinden
De luchtstroom is vrij geconcentreerd en sterk, deze deze kan mooi recht voor de fiets komen, om voornamelijk het bovenlichaam te koelen. De huidige fan kan dan meer op het gezicht (waar je niet een mega wind wilt hebben, of je moet weer binnen met een bril gaan fietsen
)
Gisteren besteld, ik denk dat ie halverwege volgende week binnenkomt, denk net te laat voor de geplande ramp test, miscshien dat ik ff 2 workouts omdraai, denk dat het wel een paar watts kan schelen. gaan in de buurt komen van de 4w/kg
Blijf wel indoor door trainen in de zomer, zeker nu met corona/lockdown is het fijn om een goede indoor setup te hebben, goede koeling, netflix, kids op bed en lekker stukje kapot gaan
(met de huidige ben ik zelfs met een recovery ritje doorweekt, en met een zwaardere workout zit je echt in een zweetbubbel)
Gevonden via het TR forum: https://www.trainerroad.c...-out-thanks-to-hugo1/9554
De luchtstroom is vrij geconcentreerd en sterk, deze deze kan mooi recht voor de fiets komen, om voornamelijk het bovenlichaam te koelen. De huidige fan kan dan meer op het gezicht (waar je niet een mega wind wilt hebben, of je moet weer binnen met een bril gaan fietsen
Gisteren besteld, ik denk dat ie halverwege volgende week binnenkomt, denk net te laat voor de geplande ramp test, miscshien dat ik ff 2 workouts omdraai, denk dat het wel een paar watts kan schelen. gaan in de buurt komen van de 4w/kg
Blijf wel indoor door trainen in de zomer, zeker nu met corona/lockdown is het fijn om een goede indoor setup te hebben, goede koeling, netflix, kids op bed en lekker stukje kapot gaan
[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 17-04-2020 10:57 ]
Oeh..je kan ze zelfs doorlussen...hoef je er dan ook maar op 1 in te stellen hoe hard die moet blazen of is het simpelweg alleen de stroom?
Voor zover ik weet is het enkel stroom en moet je ze per stuk op de gewenste stand zetten.McMiGHtY schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:28:
Oeh..je kan ze zelfs doorlussen...hoef je er dan ook maar op 1 in te stellen hoe hard die moet blazen of is het simpelweg alleen de stroom?
Ik heb er ook maar een klik aan/klik uit dinges bij gekocht, want tijdens de warming up is dit iets too much. afhankelijk van de workout en kamer temp kan ie dan mooi van te voren op standje 2 of 3 en kan ik em na opwarmen inschakelen
(bij trainerroad zijn ze "fan" van de lasko fans, in dezelfde stijl, deze zijn in europa niet/lastig te krijgen, op amazon zie je soms stanley fans onder lasko staan, misschien dat die uit dezelfde fabriek komen, maar deze zou vergelijkbaar moeten zijn)
Ik ben deze idd ook al vaker tegengekomen. Afstandsbediening is wel fijn, flikkerde gisteravond bijna van mn fiets af
Ik heb zeer professioneel *ahum* de schakelaar van mijn ventilator met een meter verlengd zodat hij niet op de ventilator zelf zit maar naast mij ligt. Gewoon wat draden ertussen solderen en je bent klaar.
Gisteren een eerste rondje gefietst. Bovenstaande onderschrijf ik wel. Het continue wisselen van stijgingsgraden in blokjes is best irritant, zeker in heuvelachtig gebied. Ik vond ook dat ik erg veel moest schakelen. Moet er nog even achter komen of je de trainer difficulty nog kunt wijzigen, want de combinatie van stijgingen per blokje i.c.m. veel moeten schakelen is best even wennen. Ben dan ook wel een beetje bang voor de Amstel Gold Race, want dat is bij uitstek hevelachtig terrein.Crazy D schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:02:
De video's vind ik best geinig, heb gisteren een stukje langs het Gardameer gefietst, en dat is best leuk als je herkenningspunten tegenkomt.
Ik snap bij bkool niet goed ik in het agr event 12:00 kom. Echt slecht aangegeven allemaal. Op de site van de agr wordt je ook niet wijzer
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ik snap er inderdaad ook niks vanMrAngry schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:46:
Ik snap bij bkool niet goed ik in het agr event 12:00 kom. Echt slecht aangegeven allemaal. Op de site van de agr wordt je ook niet wijzer
Je kunt het rondje gewoon fietsen, alleen als je na 11:00/12:00/13:00 opstart kom je in een startpen terecht.
Vond het ook vaag
Vond het ook vaag
Hele slechte ervaring met Bkool hier.
Eerst wou het hele programma niet starten, niks anders dan een zwart scherm.
Uiteindelijk maar een andere resolutie gekozen op mijn laptop en toen deed hij het ineens wel.
Daarna netjes 10 voor 11 aangemeld en toen kwam ik ineens in een lopende rit terecht.
Daarna uitgelogd en toen 1 minuut voor 11 er weer in en toen bleef iedereen staan om 11u.
Ben toen maar gewoon gaan fietsen.
- De helft rijdt als spoken rond.
- Sommige komen je ineens onrealistisch hard voorbij zonder te trappen.
- Het zijn meer hellingvlakken ipv geleidelijke verschil in weerstand.
- Ik heb totaal geen idee welke beklimming ik doe.
- Ik zie alleen maar voornamen en geen idee hoe hard ze rijden.
Onbegrijpelijk dat hun dit gelukt is om op TV te komen met Vlaanderen.
BNOTKOOL
Eerst wou het hele programma niet starten, niks anders dan een zwart scherm.
Uiteindelijk maar een andere resolutie gekozen op mijn laptop en toen deed hij het ineens wel.
Daarna netjes 10 voor 11 aangemeld en toen kwam ik ineens in een lopende rit terecht.
Daarna uitgelogd en toen 1 minuut voor 11 er weer in en toen bleef iedereen staan om 11u.
Ben toen maar gewoon gaan fietsen.
- De helft rijdt als spoken rond.
- Sommige komen je ineens onrealistisch hard voorbij zonder te trappen.
- Het zijn meer hellingvlakken ipv geleidelijke verschil in weerstand.
- Ik heb totaal geen idee welke beklimming ik doe.
- Ik zie alleen maar voornamen en geen idee hoe hard ze rijden.
Onbegrijpelijk dat hun dit gelukt is om op TV te komen met Vlaanderen.
BNOTKOOL

Ik vond het ook een erg onvolwassen platform. Ik vind alles wat Yohost schrijft ook ergerlijk. Route had wmb ook weinig met de AGR te maken, je herkent niets.
Ik heb de virtuele AGR ook gedaan m.b.v. mijn Tacx Neo 2 en iPad (2017).
Ik denk ook dat voor de AGR ze 3 ipv 1 events hadden moeten aanmaken, ik kwam ook ca. 2 minuten later in de nieuwe sessie om 12:00 en toen was ik al 210e van 220.
Wat wel fijn is, is dat je kan zien hoeveel stijgingspercentage het volgende blokje is. Maar je weet dan weer niet hoe lang dat blokje is. Het profiel van de wedstrijd is wel duidelijker dan bij Zwift, maar nog steeds niet heel duidelijk.
En bij het uploaden naar Strava geen map waar je gefietst hebt, en ook geen segmenten. Dat vind ik ook wel een groot nadeel.
Ik denk ook dat voor de AGR ze 3 ipv 1 events hadden moeten aanmaken, ik kwam ook ca. 2 minuten later in de nieuwe sessie om 12:00 en toen was ik al 210e van 220.
Wat wel fijn is, is dat je kan zien hoeveel stijgingspercentage het volgende blokje is. Maar je weet dan weer niet hoe lang dat blokje is. Het profiel van de wedstrijd is wel duidelijker dan bij Zwift, maar nog steeds niet heel duidelijk.
En bij het uploaden naar Strava geen map waar je gefietst hebt, en ook geen segmenten. Dat vind ik ook wel een groot nadeel.
Ja klopt wel, ik vond dat wel een voordeel tov Zwift (wat ik trouwens ook niet hebt en ook wel een epistel kan schrijven over hoe kut de interface is).roalt schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:40:
Dit deed ie bij mij wel. Handmatig als fit file export uit my.bkool gedaan en in strava ge-upload.En bij het uploaden naar Strava geen map waar je gefietst hebt, en ook geen segmenten. Dat vind ik ook wel een groot nadeel.
Even pijltje naar boven drukken, dan krijg je meer te zien, o.a. hoe lang elk "segment" is. Met de pijltjes kan je meer en minder informatie onder in beeld tonen.roalt schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:40:
Even de rit editen in Strava en de optie "indoor cycling" uitvinken.En bij het uploaden naar Strava geen map waar je gefietst hebt, en ook geen segmenten. Dat vind ik ook wel een groot nadeel.
[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 19-04-2020 17:44 ]
Vanmiddag om 13u ook meegdaan met de AGR, mijn indruk van 't BKool plaform is ook niet geweldig, eigenlijk precies die dingen wat hier boven al meerder keren genoemd is. In eerste instantie werd de rit niet geladen timeout(s), uiteindelijk wel kunnen starten om 13u (13:06 was de officiele start ongeveer)
Als ik dit vergelijk met Tacx (ik kwam van TTS Advanced, rijd nu met mn Neo Bike via hun online platform) dan vind ik de 'real life video's' een stuk aangenamer om te fietsen, ook de kwaliteit (inderdaad veel realistischer stijgingspercentages) van de rit vind ik vele malen beter. Jammer van de huidige Tacx applicatie vind ik dat je op de kaart wel anderen ziet fietsen, maar dat je die niet in de rit zelf tegen komt, ook niet heel simpel als marker (wat bij de TTS Adv. zelf wel het geval was)
Was een leuk expiriment, maar BKool wordt 't niet voor mij. Ik houd 't voorlopig wel bij Tacx.
Als ik dit vergelijk met Tacx (ik kwam van TTS Advanced, rijd nu met mn Neo Bike via hun online platform) dan vind ik de 'real life video's' een stuk aangenamer om te fietsen, ook de kwaliteit (inderdaad veel realistischer stijgingspercentages) van de rit vind ik vele malen beter. Jammer van de huidige Tacx applicatie vind ik dat je op de kaart wel anderen ziet fietsen, maar dat je die niet in de rit zelf tegen komt, ook niet heel simpel als marker (wat bij de TTS Adv. zelf wel het geval was)
Was een leuk expiriment, maar BKool wordt 't niet voor mij. Ik houd 't voorlopig wel bij Tacx.
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Vandaag weer even een stevig ritje; Four Horsemen. Kreeg wel meteen commentaar van wat vrienden "Ik snap niet dat je niet buiten fietst". Ik heb dan toch het gevoel dat ik me moet verdedigen of zo...
Nu is het wel zo dat ik normaal in Maart mijn zwift abbo laat aflopen, maar die reacties kreeg ik in de winter ook al
Nu is het wel zo dat ik normaal in Maart mijn zwift abbo laat aflopen, maar die reacties kreeg ik in de winter ook al
---------------
krijg die reacties ook vaak maar ik vind Zwiften effectief, leuk en ik doe goed mee aan het verzoek binnen te blijven dus trek mij er niets van aan 👍
Beide zijn plek, ook nu. Zit nog lekker in een Trainerroad plan (helaas met gecanceld a event). En merk dat het nog steeds goed vooruit gaat. Makkelijk ff uurtje trappen als de kids op bed liggen. Lekker efficiënt intervallen (en makkelijk in ERG mode). Beetje Netflix erbij, soms gezellig samen met de vrouw op de roeier ernaast.
Maar ik fiets zeker ook gewoon buiten, liefst op de MTB, maar het bos is vol malloten de laatste tijd, dan heb je op de weg wat meer ruimte.
Maar ook los van corona had ik mijn abo door laten lopen
Maar ik fiets zeker ook gewoon buiten, liefst op de MTB, maar het bos is vol malloten de laatste tijd, dan heb je op de weg wat meer ruimte.
Maar ook los van corona had ik mijn abo door laten lopen
de video ritten van de Tourmalet en Galibier zijn wel geinig bij Bkool, maar daar hoef ik geen abo voor af te sluiten. Dus ik ga misschien nog 1 keer zo'n bergje beklimmen, maar dan is het ook mooi geweest met Bkool. Zwift blijft mijn voorkeur hebben, al zou wat extra parcours wel fijn zijndizzytal schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:07:
Vanmiddag om 13u ook meegdaan met de AGR, mijn indruk van 't BKool plaform is ook niet geweldig, eigenlijk precies die dingen wat hier boven al meerder keren genoemd is. In eerste instantie werd de rit niet geladen timeout(s), uiteindelijk wel kunnen starten om 13u (13:06 was de officiele start ongeveer)
Hoe zit het eigenlijk met onderhoud aan een trainer? Moeten er onderdelen gesmeerd of vervangen worden na x uur trainen?
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Voor de bergen vind ik virtual Big Ring VR wel weer nice. Niet alle video's zijn kwalitatief even goed maar heb er toch wel de nodige mooie klimmetjes mee gedaan. Ik vind Zwift vooral beetje saai worden omdat je wel echt heel vaak op dezelfde plekken fietst. Zoetermeer uit kan ik nog met meer variatie doen dan op ZwiftBlik1984 schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:34:
[...]
de video ritten van de Tourmalet en Galibier zijn wel geinig bij Bkool, maar daar hoef ik geen abo voor af te sluiten. Dus ik ga misschien nog 1 keer zo'n bergje beklimmen, maar dan is het ook mooi geweest met Bkool. Zwift blijft mijn voorkeur hebben, al zou wat extra parcours wel fijn zijn

Exact expert nodig?
Ik begin ook een beetje uitgekeken te raken op de routes op Zwift. Ik laat mijn abonnement deze maand aflopen en als ik een indoor app neem dan ga ik een ander kiezen. Waarschijnlijk Sufferfest want ik ben wel benieuwd naar hun trainingen en dat 4D verhaal.Crazy D schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:03:
[...]
Voor de bergen vind ik virtual Big Ring VR wel weer nice. Niet alle video's zijn kwalitatief even goed maar heb er toch wel de nodige mooie klimmetjes mee gedaan. Ik vind Zwift vooral beetje saai worden omdat je wel echt heel vaak op dezelfde plekken fietst. Zoetermeer uit kan ik nog met meer variatie doen dan op Zwift
Ik begrijp niet dat Zwift nu niet met een aankondiging komt voor een nieuwe route, al is het maar een nieuwe aftakking in Watopia. Er wordt nu veel gebruik van gemaakt maar op een gegeven moment zijn de mensen erop uitgekeken en dan is nieuwe content er effectief om toch nog een maand langer je abbo actief te houden. De laatste nieuwe route was Alpe du Zwift in September 2019 dacht ik.
Alpe Du Zwift was volgens mij eerder dat jaar, ergens in april? Later kwam ook nog Bologna, maar dat i event only en slechts 8 km lang. Maar wel een leuk parcours. September kwam Yorkshire, en daarna is ook nog "crit city" gekomen.Maar dat is een criterium rondje van een paar km. En ergens tussendoor kwam ook nog Titans GroveSolkram schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:28:
[...]
Ik begin ook een beetje uitgekeken te raken op de routes op Zwift. Ik laat mijn abonnement deze maand aflopen en als ik een indoor app neem dan ga ik een ander kiezen. Waarschijnlijk Sufferfest want ik ben wel benieuwd naar hun trainingen en dat 4D verhaal.
Ik begrijp niet dat Zwift nu niet met een aankondiging komt voor een nieuwe route, al is het maar een nieuwe aftakking in Watopia. Er wordt nu veel gebruik van gemaakt maar op een gegeven moment zijn de mensen erop uitgekeken en dan is nieuwe content er effectief om toch nog een maand langer je abbo actief te houden. De laatste nieuwe route was Alpe du Zwift in September 2019 dacht ik.
Al met al komt er regelmatig wel wat nieuws, maar het zijn allemaal geen grote uitbreidingen waar je weer echt even mee vooruit komt. Voor de zomer stond er wel weer wat gepland met de OS en het WK in de planning, maar de OS is natuurlijk uitgesteld. Dus zal die nieuwe content ook wel later komen, en hebben ze in de tussentijd niet kunnen focussen op andere nieuwe content.
Voor mij is Zwift voorlopig wel even klaar, na de zomer maar weer eens kijken hoe de vlag erbij hangt
Je moet een beetje de juiste timing kiezen, de meesten beginnen buiten te komen rond 10u00 en tegen 12u00 zijn ze terug thuis voor het eten en om naar het nieuws te kijken, vanaf 14u00 komen ze terug buiten tot 18u00 voor dezelfde reden. Na 19u00 zie je geen kat meer...Prulleman schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:00:
Gisteren was er geen zon, ik was vertrokken om 13u00 op de racer, en ik kwam veel minder volk tegen dan normaal. Rond 16u00 was de zon terug van de partij en zag ik meer en meer wandelaars/trage fietsers buiten komen.
Er komt veel meer volk buiten dan 14 dagen geleden, en niet alleen wandelaars/fietsers, maar ook veel meer auto's op de weg, zelfs op een zondag!
Er is duidelijk corona-moeheid bij veel mensen...
Was dat ook van plan voor de maanden maart, april en mei omdat tijdens die maanden meestal nogal vaak regent, maar enkel vorige zaterdag regen gehad sinds begin maart, dus ga ik mijn Zwift opzeggen voor de maand mei (en je gaat zien dat het in mei continu zal regenen :-) )Maar ook los van corona had ik mijn abo door laten lopen
Tom Dumoulin uitdagen in de virtuele Amstel Gold Race
Krijgt het al benauwd van dat zweethok door de foto
[ Voor 10% gewijzigd door CuttingStorm op 20-04-2020 09:26 ]
Ben benieuwd naar je ervaring. Ik heb zelf zo'n Bestron vloerventillator van ca. 40cm. Op zich prima, maar je merkt dat de luchtverplaatsing niet erg geconcentreerd is, dus alleen op de hoogste stand werkt hij redelijk. Ik zou er nog wel een 2e bij willen, al is dat geen noodzaak.Prulleman schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:52:
mijn huidige fan voldoet toch niet helemaal.. dus maar besloten om een flinke erbij te zetten:
ik gebruik twee ventilatoren die links en rechts naast de TV op de vloer staan. Vanuit die positie kunnen ze mij helemaal in de wind zetten. Twee ventilatoren schuin voor je lijkt mij altijd handiger dan één grote ventilator die recht voor je staat.
Zwift is sinds ze commercieel actief zijn succesvol met de uitbreidingen die ze doen. Nu met de Corona lockdown worden veel mensen gedwongen indoor te fietsen die dat niet blijvend gaan volhouden. Lijkt mij voor Zwift niet haalbaar om die mensen allemaal blijvend aan zich te binden. De uitbreidingen blijven wel komen maar Zwift kan niet binnen een paar maanden veel meer routes maken. Ik neem aan dat ze dat nu wel proberen aangezien het nu 4x zo druk lijkt (zwiofters online) als voorheen.Solkram schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:28:
[...]
Ik begin ook een beetje uitgekeken te raken op de routes op Zwift. Ik laat mijn abonnement deze maand aflopen en als ik een indoor app neem dan ga ik een ander kiezen. Waarschijnlijk Sufferfest want ik ben wel benieuwd naar hun trainingen en dat 4D verhaal.
lijkt mij sterk dat jij in de buurt van Zoetermeer een serieuze klim tegenkomt en elke dag een groepsrit van 100km kunt mee doen?Crazy D schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:03:
[...]
Voor de bergen vind ik virtual Big Ring VR wel weer nice. Niet alle video's zijn kwalitatief even goed maar heb er toch wel de nodige mooie klimmetjes mee gedaan. Ik vind Zwift vooral beetje saai worden omdat je wel echt heel vaak op dezelfde plekken fietst. Zoetermeer uit kan ik nog met meer variatie doen dan op Zwift
Voordat ik gisteren aan de Four Horsemen begon, nog een heel effectief onderhoud uitgevoerd; ik heb eens een schuurpapiertje tegen mijn (declathon) trainingsband gehouden. Het loopvlak was wat donkerglimmend gekleurd door de metalen rol van de tacx. Korrel 240 tot het profiel weer rood was (paar omwentelingen was genoeg) en alle slip was verleden tijd. Zelfs bij de Radio Tower geen last van gehad.
Ik had niet verwacht dat dit zoveel verbetering zou opleveren
Ik had niet verwacht dat dit zoveel verbetering zou opleveren
---------------
Haha nee maar groepsritten ben ik niet van (niet buiten en niet binnen) en het is gewoon voor mij een cartoon waar je in rondfietst waarin alles dezelfde stijl is (wattopia). Weinig variatie naar mijn mening. Maar goed, ik ben ook niet van 100km indoor rijden terwijl anderen dat prima vindenBartNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:11:
[...]
lijkt mij sterk dat jij in de buurt van Zoetermeer een serieuze klim tegenkomt en elke dag een groepsrit van 100km kunt mee doen?
Exact expert nodig?
Dan..eeuhm..mijn "pain cave" is overdag tegenwoordig mijn thuiswerkplek, fiets staat in de kickr geklikt met de remhendels richting plafond zodat ik kan zitten. 5 Min nadag ik klaar ben werken kan ik omgekleed en al zo beginnen te ZwiftenCuttingStorm schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:18:
Tom Dumoulin uitdagen in de virtuele Amstel Gold Race
Als ik het commentaar van hem hoor is bkool echt verschrikkelijk om in te fietsen.
Wanneer ik alleen maar voor de 100km ritten buiten zou fietsen zou ik maar 4 keer per jaar buiten komenCrazy D schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:00:
[...]
ik ben ook niet van 100km indoor rijden terwijl anderen dat prima vinden
Wat een verschil! Het kostte even wat moeite om em goed te plaatsen, de luchtstroom is vrij geconcentreerd. Uiteindelijk de fiets nog iets naar achteren gezet voor zoveel mogelijk afstand te creëren. En 2 blokjes onder de achterste pootjes. Zo zit je op standje 2 al vol in de windPrulleman schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:52:
De luchtstroom is vrij geconcentreerd en sterk, deze deze kan mooi recht voor de fiets komen, om voornamelijk het bovenlichaam te koelen. De huidige fan kan dan meer op het gezicht (waar je niet een mega wind wilt hebben, of je moet weer binnen met een bril gaan fietsen)
(Ramp test viel verder tegen, zelfde resultaat als de laatste)
van 268 naar 288 in tien weken zou niet gezien moeten worden als tegenvallend resultaatPrulleman schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:21:
[...]
(Ramp test viel verder tegen, zelfde resultaat als de laatste)
Toch wel teleurstellend als de ramp test geen progressie laat zien denk ik?
Ik heb nu in de lockdown voor het eerst echt braaf een trainnerroad trainingsblok gevolgd. Hoop toch wel op wat betere cijfers als ik over 2 dagen weer de ramp test doe :-).
Gisteren Mcadie +1. 12 minuten blokken van 1 minuut 95% ftp en dan 2 minuten 105% ftp. Dan merk je echt dat net die 5% boven FTP je langzaam maar zeker kapot maakt
Ik heb nu in de lockdown voor het eerst echt braaf een trainnerroad trainingsblok gevolgd. Hoop toch wel op wat betere cijfers als ik over 2 dagen weer de ramp test doe :-).
Gisteren Mcadie +1. 12 minuten blokken van 1 minuut 95% ftp en dan 2 minuten 105% ftp. Dan merk je echt dat net die 5% boven FTP je langzaam maar zeker kapot maakt
Uiteraard voelt het deels wel als een teleurstelling. Maar vergeet niet dat FTP maar 1 deel van de progressie is.
[ Voor 4% gewijzigd door Michaelg op 21-04-2020 08:09 ]
Maar bij Trainerroad is FTP het enige dat je meet.
Evt andere progressie meet je niet. Je kunt dus ook niet zien of je op die andere vlakken progressie maakt
Evt andere progressie meet je niet. Je kunt dus ook niet zien of je op die andere vlakken progressie maakt
@Requiem19 wat @Michaelg al aangaf.. het is niet dat ik vanaf het begin niet vooruit ben gegaan. in tegendeel, verder is het natuurlijk een moment opname en kan het altijd een keer beter/slechter uitpakken.. het voelde ook al niet helemaal OK halverwege. (+ een hoop andere verklaringen).
Gewicht is wel iets naar beneden dus w/kg zijn wel omhoog
(maar ook dat met een kanttekening... ik moet echt meer koolhydraten, de laatste paar zware ritten en workouts al een paar keer ammoniak achtige geur... dat betekend dat je proteïnen aan het verbranden bent ipv koolhydraten.. dat is niet echt de bedoeling, althans niet met regelmaat, toch maar wat meer verdiepen in goede voeding, https://time.com/4079549/sweat-smells-like-ammonia/)
Verder kan je wel progressie zien in v02max efforts, waar je bv in het begin kapot gaat op een paar 60s 120% repeats, kan je dat uitbouwen naar 90s 125% (of meer). Met steeds kortere (of zwaardere) recovery. Wat lastiger meetbaar, maar als je er midden in zit, dan weet je wel dat je iets hebt gedaan wat je een tijdje terug nog niet kon.
Gewicht is wel iets naar beneden dus w/kg zijn wel omhoog
Verder kan je wel progressie zien in v02max efforts, waar je bv in het begin kapot gaat op een paar 60s 120% repeats, kan je dat uitbouwen naar 90s 125% (of meer). Met steeds kortere (of zwaardere) recovery. Wat lastiger meetbaar, maar als je er midden in zit, dan weet je wel dat je iets hebt gedaan wat je een tijdje terug nog niet kon.
Lijkt erop dat de sufferfest meetmethode bij jou wel progressie zou laten zien, op de andere vlakken dan de FTPPrulleman schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:48:
@Requiem19 wat @Michaelg al aangaf.. het is niet dat ik vanaf het begin niet vooruit ben gegaan. in tegendeel, verder is het natuurlijk een moment opname en kan het altijd een keer beter/slechter uitpakken.. het voelde ook al niet helemaal OK halverwege. (+ een hoop andere verklaringen).
Gewicht is wel iets naar beneden dus w/kg zijn wel omhoog(maar ook dat met een kanttekening... ik moet echt meer koolhydraten, de laatste paar zware ritten en workouts al een paar keer ammoniak achtige geur... dat betekend dat je proteïnen aan het verbranden bent ipv koolhydraten.. dat is niet echt de bedoeling, althans niet met regelmaat, toch maar wat meer verdiepen in goede voeding, https://time.com/4079549/sweat-smells-like-ammonia/)
@Blik1984 ja, wat dat betreft is sufferfest beter dan TR, ik denk alleen dat de workouts en plannen bij TR beter uitgewerkt en doordacht zijn. Het 1 zijdige van enkel FTP als basis heeft wat nadelen, maar als dat betekend dat je VO2Max workouts 2% moet verlagen om ze te kunnen finishen (of juist verhogen), dan kom je daar ook snel genoeg achter. Dus dat wat mij betreft geen issue. Verder vind ik de interface van TR ook erg prettig, gewoon simpel telefoon op het stuur en enkel de nuttige info. Daarnaast afhankelijk van de workout een serie op de TV ervoor of muziek/iets op youtube waar je niet veel aan mist
Ondanks dat TR alleen FTP meet, zijn er natuurlijk genoeg andere mogelijkheden om je performance verder te analyseren. Denk aan HR @ bepaalde wattages. Hoelang kun je uberhaupt bepaalde wattages volhouden? Voelt Threshold na verloop van tijd steeds " makkelijker" ?
Specifieke geval voor @Prulleman
Op 9 December gestart met een FTP van 255.
Op 2 Januari een ftp van 262.
Op 16 Januari verhoogt naar 268.
Op 10 Februari naar 279.
Op 23 Maart naar 288.
Op 20 April hetzelfde. 288
In 4 maanden tijd van 255 naar 288 is natuurlijk een flinke stap. Je lichaam is wat dat betreft (helaas) geen liniaire machine die constant even snel progressie maakt. Dus een blok gelijk of iets minder "presteren" is totaal niet erg. Het mooie aan TR is dan ook de season feature te gebruiken. Zo kun je verschillende blokken in het jaar aanmaken en je prestaties (power PR's) vergelijken met verschillende blokken.
Zo kun je dus een najaarsblok aanmaken en over de jaren heen deze data met elkaar vergelijken ipv puur en alleen naar FTP te kijken.
Specifieke geval voor @Prulleman
Op 9 December gestart met een FTP van 255.
Op 2 Januari een ftp van 262.
Op 16 Januari verhoogt naar 268.
Op 10 Februari naar 279.
Op 23 Maart naar 288.
Op 20 April hetzelfde. 288
In 4 maanden tijd van 255 naar 288 is natuurlijk een flinke stap. Je lichaam is wat dat betreft (helaas) geen liniaire machine die constant even snel progressie maakt. Dus een blok gelijk of iets minder "presteren" is totaal niet erg. Het mooie aan TR is dan ook de season feature te gebruiken. Zo kun je verschillende blokken in het jaar aanmaken en je prestaties (power PR's) vergelijken met verschillende blokken.
Zo kun je dus een najaarsblok aanmaken en over de jaren heen deze data met elkaar vergelijken ipv puur en alleen naar FTP te kijken.
@Michaelg helemaal correct
moet nog eens goed kijken hoe ik een jaar ga indelen... vorig jaar eigenlijk voor het eerst aan een "wedstrijd" mee gedaan, met alleen een beetje buiten trainen (lees gewoon hard fietsen). Dit jaar dus gericht begonnen met trainen voor een nieuwe wedstrijd (90km cimes de waimes MTB marathon in de ardennen). Helaas gecancelled, dus plan maar omgegooid om ergens in juni/juli een goeie PR poging te doen op de lokale tracks (niet een heel hard doel, maar meer om -iets- te hebben om voor te trainen). wellicht daarna weer opbouwen van short track naar marathon afstanden, in september mogelijk weer wat lange wedstijden.
Ik merk dat het wel leuk is om ergens voor te trainen, al heb ik niet de behoefte om elk weekend een wedstrijd te rijden...
Maar ja, hoe deel je dat in .. je heb ook wat de-loading nodig, je kan niet constant blijven bouwen en op een enkele uitzondering na (zoals de RdhF) wil ik ook niet een jaar vooruit plannen..
moet nog eens goed kijken hoe ik een jaar ga indelen... vorig jaar eigenlijk voor het eerst aan een "wedstrijd" mee gedaan, met alleen een beetje buiten trainen (lees gewoon hard fietsen). Dit jaar dus gericht begonnen met trainen voor een nieuwe wedstrijd (90km cimes de waimes MTB marathon in de ardennen). Helaas gecancelled, dus plan maar omgegooid om ergens in juni/juli een goeie PR poging te doen op de lokale tracks (niet een heel hard doel, maar meer om -iets- te hebben om voor te trainen). wellicht daarna weer opbouwen van short track naar marathon afstanden, in september mogelijk weer wat lange wedstijden.
Ik merk dat het wel leuk is om ergens voor te trainen, al heb ik niet de behoefte om elk weekend een wedstrijd te rijden...
Maar ja, hoe deel je dat in .. je heb ook wat de-loading nodig, je kan niet constant blijven bouwen en op een enkele uitzondering na (zoals de RdhF) wil ik ook niet een jaar vooruit plannen..
Het vervelendste na een winter binnen aan FTP werken vind ik het moment wanneer je weer naar buiten gaat en geen wattagemeter hebt. Soms ziet het zwart voor ogen vanwege bijvoorbeeld de tegenwind van vandaag en gisteren en dan berekent Strava een FTP die op de indoortrainer door kan gaan voor een hersteltraining.
Het is dus weer wachten tot oktober/november om te zien of je buiten progressie gemaakt hebt (of voor die tijd een flinke investering gedaan hebt om een wattagemeter te kopen).
Het is dus weer wachten tot oktober/november om te zien of je buiten progressie gemaakt hebt (of voor die tijd een flinke investering gedaan hebt om een wattagemeter te kopen).
Ja ik vind het wel fijn om een power meter buiten op de racer te hebben. Leuk om de data te vergelijken en om de progressie die je binnen maakt ook buiten te zien. Zo heb ik gisteren ervaren dat ik op het binnenblad moest rijden om 250W tegen de wind in de trappen ^^.
Deze zin herken ik ook: " Ik merk dat het wel leuk is om ergens voor te trainen, al heb ik niet de behoefte om elk weekend een wedstrijd te rijden..." Dat maakt het voor mij ook wel lastig om echt concrete doelen te stellen.
Aangezien het nu zulk lekker weer is, probeer ik buiten maximaal te genieten. Doelloos een rondje fietsen is leuk, maar een training buiten volgen vind ik zelf nog iets leuker. Gelukkig kan ik met de power meter ook buiten me trainingen afwerken. Vo2 workouts zijn wat lastig, maar Sweet Spot en Threshold workouts gaan prima buiten. Heb hier voldoende wegen waar ik minuten lang kan blijven fietsen zonder te hoeven remmen of voorrang te verlenen
Deze zin herken ik ook: " Ik merk dat het wel leuk is om ergens voor te trainen, al heb ik niet de behoefte om elk weekend een wedstrijd te rijden..." Dat maakt het voor mij ook wel lastig om echt concrete doelen te stellen.
Aangezien het nu zulk lekker weer is, probeer ik buiten maximaal te genieten. Doelloos een rondje fietsen is leuk, maar een training buiten volgen vind ik zelf nog iets leuker. Gelukkig kan ik met de power meter ook buiten me trainingen afwerken. Vo2 workouts zijn wat lastig, maar Sweet Spot en Threshold workouts gaan prima buiten. Heb hier voldoende wegen waar ik minuten lang kan blijven fietsen zonder te hoeven remmen of voorrang te verlenen
Precies dit @Michaelg. Nee het is geen essentieel onderdeel, maar helpt wel om een rustig rondje om de kerk om te zetten in de juiste trainingsprikkel.
En instappen wordt steeds hoeft niet duur, nu via Futurum 4iiii 105 crank voor €249,-. Voor de liefhebber heb ik ook nog wel een kortingsbon a 25,- die ik zelf niet gebruik..
En instappen wordt steeds hoeft niet duur, nu via Futurum 4iiii 105 crank voor €249,-. Voor de liefhebber heb ik ook nog wel een kortingsbon a 25,- die ik zelf niet gebruik..
ja precies. Ik gebruik zelf ook een 4iiii 105 (vorige gen) en die bevalt me prima. Ook de wattages komen mooi overeen met me Tacx, dus ik kan de trainingen 1op1 overnemen voor buiten.
Zijn die direct drive powermeters vs crank/pedaal powermeters 1op1 hetzelfde? Zitten daar geen verschillen op?
Nou niet 1 op 1 maar het ontloopt elkaar niet veel. Een afwijking van 1 a 2% is normaal. De direct drive meet je vermogen op de achteras/cassette in tegenstelling tot je crank of pedaal meters. Er zit dus wat verlies in je drivetrain en het hangt van je li/re vermogen af.RigolleM schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:53:
Zijn die direct drive powermeters vs crank/pedaal powermeters 1op1 hetzelfde? Zitten daar geen verschillen op?
Als je een enkelzijdige meter hebt extrapoleert die het vermogen van 1 been naar 2. Stel je meet alleen links maar je rechter been is in praktijk 3% sterker dan meet je dus een lager vermogen op je crank dan je op de direct drive zou doen. Etc. visa versa... Marginale verschillen voor de gemiddelde fiets enthousiast onuitstaanbaar voor de data junks.
Een powermeter hoeft je niet meer de kop te kosten. €250,- voor de 105 van 4iiii (past ook op alle andere shimano crankstellen) en dat is echt een prima powermeter. Ik heb ook nog een kortingsbon liggen, nog 3 dagen gelden. PM me maar als er interesse voor is.
@Michaelg Heb je voor mij ook zo'n handig lijstje van mijn FTP progressie
?
Die 4iiii aanbieding van €249 (en via de Strava challenge nog een €25 korting) is echt een koopje. Moet er wel bij vermelden dat toen ik vorig jaar een 4iiii kocht, deze vanaf dag 1 al een defecte cadanssensor bleek te hebben waardoor je spikes kreeg (averages klopte wel, maar met zulke hoge spikes zijn je 15s - 5m waardes niet betrouwbaar).
Ik had destijds besloten om een Flux i.p.v. Neo te kopen om zo ook wat geld over te houden voor een Quarq. Aangezien de PM wel beviel en de Flux niet zo, had ik 3 maanden later een Neo en tweede Quarq voor mijn winterfiets (waar ik toch ook bijna 50% van de tijd op rij). Besparen is dus redelijk mislukt, maar het idee was goed en heb nog geen spijt. Had ook wel wat geluk met dat ik het aankoopbedrag voor de 4iiii retour kreeg, er een niet al te dure Neo in de straat te koop stond, de Flux voor een goede prijs doorverkopen kon en op Marktplaats een nieuwe Quarq tegenkwam voor een spotprijsje terwijl mijn kettingbladen aan vervanging toe waren.
Buiten train ik niet echt op vermogen maar rij ik gewoon lekker mijn rondjes. Het rijden met een powermeter gaat mij dan ook vooral om het bijhouden van TSS. Kan nu al duidelijk merken dat mijn FTP wat gedaald is. Daar tegenover staat dat ik na de winter binnen getraind te hebben ook weer even moest wennen aan langer dan 2u op de fiets te zitten, waar ik inmiddels alweer moeiteloos 4-5 uur op de fiets kan zitten. Dat laatste vind ik toch veruit het leukste (ik ben ik niet zo prestatiegericht i.t.t. wat je misschien zou denken). Nu alle events gecanceld zijn vind ik het ook wel weer een prima alternatief om doelloos rond te fietsen. Het is wel even omschakelen, mijn doel was ook om van Bordeaux - Dordrecht te fietsen in 4 dagen en een goede tijd op de Velomediane te zetten.
Die 4iiii aanbieding van €249 (en via de Strava challenge nog een €25 korting) is echt een koopje. Moet er wel bij vermelden dat toen ik vorig jaar een 4iiii kocht, deze vanaf dag 1 al een defecte cadanssensor bleek te hebben waardoor je spikes kreeg (averages klopte wel, maar met zulke hoge spikes zijn je 15s - 5m waardes niet betrouwbaar).
Ik had destijds besloten om een Flux i.p.v. Neo te kopen om zo ook wat geld over te houden voor een Quarq. Aangezien de PM wel beviel en de Flux niet zo, had ik 3 maanden later een Neo en tweede Quarq voor mijn winterfiets (waar ik toch ook bijna 50% van de tijd op rij). Besparen is dus redelijk mislukt, maar het idee was goed en heb nog geen spijt. Had ook wel wat geluk met dat ik het aankoopbedrag voor de 4iiii retour kreeg, er een niet al te dure Neo in de straat te koop stond, de Flux voor een goede prijs doorverkopen kon en op Marktplaats een nieuwe Quarq tegenkwam voor een spotprijsje terwijl mijn kettingbladen aan vervanging toe waren.
Buiten train ik niet echt op vermogen maar rij ik gewoon lekker mijn rondjes. Het rijden met een powermeter gaat mij dan ook vooral om het bijhouden van TSS. Kan nu al duidelijk merken dat mijn FTP wat gedaald is. Daar tegenover staat dat ik na de winter binnen getraind te hebben ook weer even moest wennen aan langer dan 2u op de fiets te zitten, waar ik inmiddels alweer moeiteloos 4-5 uur op de fiets kan zitten. Dat laatste vind ik toch veruit het leukste (ik ben ik niet zo prestatiegericht i.t.t. wat je misschien zou denken). Nu alle events gecanceld zijn vind ik het ook wel weer een prima alternatief om doelloos rond te fietsen. Het is wel even omschakelen, mijn doel was ook om van Bordeaux - Dordrecht te fietsen in 4 dagen en een goede tijd op de Velomediane te zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 21-04-2020 14:18 ]
Haha nou, die FTP progressie van Prulleman haal ik gewoon uit zijn Trainerroad profielYpuh schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:13:
@Michaelg Heb je voor mij ook zo'n handig lijstje van mijn FTP progressie?
Helaas kan ik het voor mijzelf erg lastig bekijken aangezien ik twee keer van trainer gewisseld ben en 1x van software. Dus ondanks dat mijn FTP volgens de cijfers constant op/rond de 260 zit, weet ik zeker dat ik afgelopen jaar flink wat progressie geboekt hebt.
Nee zeker niet, zelfs tussen hetzelfde type powermeter kan een afwijking zitten, maar zolang die afwijking altijd hetzelfde is, hoeft het geen probleem te zijn.RigolleM schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:53:
En mijn 4iiii vs tacx verschilt een watt of 3 a 4. Dus dat is echt niet de moeite om daar op te letten. Je traint toch dezelfde energiesystemen.
Ik rij helaas met SRAM AXS systeem en is iets duurder (het dubbele) als ik bv. voor de Quarq spider oplossing ga. Is wel dubbelzijdige opmeting en als toetje een cadansmeter (wat ik had).Noxa schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:33:
[...]
Een powermeter hoeft je niet meer de kop te kosten. €250,- voor de 105 van 4iiii (past ook op alle andere shimano crankstellen) en dat is echt een prima powermeter. Ik heb ook nog een kortingsbon liggen, nog 3 dagen gelden. PM me maar als er interesse voor is.
Ik denk dat ik het ook zo ga laten qua powermeting voor buiten, gezien de prijs en het nut er van, want ik rij nu ook gewoon doelloos rond. Buiten geniet ik meer van de omgeving en kom nog regelmatig plaatsen waar ik nog nooit geweest ben, dat gebeurt nog zeer regelmatig met een actieradius van 100km. Ik maak mezelf al jaren wijs om eens de kaap van 200km te rijden, misschien moet ik daar eens werk van makenYpuh schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:13:
@Michaelg Heb je voor mij ook zo'n handig lijstje van mijn FTP progressie?
[ Voor 46% gewijzigd door RigolleM op 21-04-2020 15:42 ]
Als ik moest kiezen tussen een trainer of powermeter, dan zou het de trainer zijn. Daar is het trainen op vermogen wel een extra motivatie. Voor buiten fietsen heb ik weinig motivatie nodig en door het binnenfietsen krijg je al wel een idee wat je aankan en waar je goed in bent.RigolleM schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:28:
Ik denk dat ik het ook zo ga laten qua powermeting voor buiten, gezien de prijs en het nut er van, want ik rij nu ook gewoon doelloos rond. Buiten geniet ik meer van de omgeving en kom nog regelmatig plaatsen waar ik nog nooit geweest ben, dat gebeurt nog zeer regelmatig met een actieradius van 100km. Ik maak mezelf al jaren wijs om eens de kaap van 200km te rijden, misschien moet ik daar eens werk van maken
Buiten zie ik iets minder nut voor vermogen tenzij je daar ook blokkentrainingen wil doen. Zo is het me buiten nog niet gelukt 20 minuten 300w+ te trappen door verkeer/kruispunten/drempels/bochten/dorpjes etc. Mijn winst voor buiten is de 1/3/5/20m efforts beter te kunnen pacen, maar zonder Ardennen of club is dat ook maar beperkt leuk.
TSS is wel een geinig grafiekje:
/f/image/MnAPH0xfdkJVJG9WxGfkVPWG.png?f=fotoalbum_large)
Er is een stuk jaagpad waar ik toch gedurende 15km kan doortrappen zonder obstakels, maar ik word te vaak afgeleid door al dat schoon volk met te strakke korte broekjes die er momenteel rond huppelenYpuh schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:51:
[...]
Buiten zie ik iets minder nut voor vermogen tenzij je daar ook blokkentrainingen wil doen. Zo is het me buiten nog niet gelukt 20 minuten 300w+ te trappen door verkeer/kruispunten/drempels/bochten/dorpjes etc. Mijn winst voor buiten is de 1/3/5/20m efforts beter te kunnen pacen, maar zonder Ardennen of club is dat ook maar beperkt leuk.
Als je in de bergen woont is een powermeter idd een stuk nuttiger dan op het vlakke.
Bergop kun je vrij simpel lange tijd een bepaald wattage trappen. In NL op het vlakke is dat bijna nergens echt goed te doen.
Voor degenen die in Amsterdam en omgeving wonen, mijn favo is toch wel de Machineweg. Een volledig rechte en enorm rustige weg van 3,3 kilometer:
https://www.strava.com/segments/3711358
Bergop kun je vrij simpel lange tijd een bepaald wattage trappen. In NL op het vlakke is dat bijna nergens echt goed te doen.
Voor degenen die in Amsterdam en omgeving wonen, mijn favo is toch wel de Machineweg. Een volledig rechte en enorm rustige weg van 3,3 kilometer:
https://www.strava.com/segments/3711358
In NL kan dat prima. Vooral met tegenwind
Blijft t toch geinig om te zien dat je fucking Alpe d'Huez wattages trapt om tegen die klotewind in te rijden
Maar het hangt verder wel sterk van de regio af ja.

Exact expert nodig?
Heeft iemand wat meer informatie over de virtuele Ronde van Zwitserland?
Op welk platform wordt dat nu gereden en hebben alle renners bijv dezelfde trainers thuis staan?
In de LTD podcast werd (schamper?) gezegd dat de eerste paar renners van de virtuele Ronde van Vlaanderen toevallig allemaal een Elite trainer hadden (die bijv net even anders gecalibreerd kan zijn bijv)
Op welk platform wordt dat nu gereden en hebben alle renners bijv dezelfde trainers thuis staan?
In de LTD podcast werd (schamper?) gezegd dat de eerste paar renners van de virtuele Ronde van Vlaanderen toevallig allemaal een Elite trainer hadden (die bijv net even anders gecalibreerd kan zijn bijv)
Ik weet alleen dat ze Rouvy gaan gebruiken voor de Ronde van Zwitserland. Qua trainers, geen idee.
Persoonlijk kan mij het realistische omgeving met de virtuele renners absoluut niet bekoren op visueel gebied. Uncanny valley gebied. Geef mij maar liever volledig cartoony a la Zwift.
Persoonlijk kan mij het realistische omgeving met de virtuele renners absoluut niet bekoren op visueel gebied. Uncanny valley gebied. Geef mij maar liever volledig cartoony a la Zwift.
Hallo allemaal. Ik ben nieuw in de racefietsen/ indoorcycling wereld.
Ik ben 119 kilo en 1.92 lang. Ik ben waarschijnlijk te zwaar denk ik voor een normale alu-frames racefiets.
Nu wil ik afvallen.Omdat ik bij verschillende turbo trainers grote standaarden zie lijkt het of deze veel gewicht opvangen ipv een dun racefietswiel van een alu-frames racefiets. waardoor de fiets nu wel mijn gewicht aankan.
Mijn eerste vraag: klopt deze theorie?
Mijn tweede vraag: Ik ben op zoek naar een stille en stevige turbo trainer ( swift compatible). de Wahoo Kickr CORE leek mij als eerst het beste maar bij nader inzien is deze niet echt robuust en zijn de standaarden niet groot genoeg om mijn gewicht goed te verdelen. Is de ELITE DIRETO X beter? of een andere? Kan iemand mij hier advies geven waar ik naar zou kunnen kijken in combinatie met een alu-frame racefiets? Advies voor een goedkope startersfiets is ook welkom! alvast bedankt. ( ik ga niet buiten fietsen met deze fiets)
Ik ben 119 kilo en 1.92 lang. Ik ben waarschijnlijk te zwaar denk ik voor een normale alu-frames racefiets.
Nu wil ik afvallen.Omdat ik bij verschillende turbo trainers grote standaarden zie lijkt het of deze veel gewicht opvangen ipv een dun racefietswiel van een alu-frames racefiets. waardoor de fiets nu wel mijn gewicht aankan.
Mijn tweede vraag: Ik ben op zoek naar een stille en stevige turbo trainer ( swift compatible). de Wahoo Kickr CORE leek mij als eerst het beste maar bij nader inzien is deze niet echt robuust en zijn de standaarden niet groot genoeg om mijn gewicht goed te verdelen. Is de ELITE DIRETO X beter? of een andere? Kan iemand mij hier advies geven waar ik naar zou kunnen kijken in combinatie met een alu-frame racefiets? Advies voor een goedkope startersfiets is ook welkom! alvast bedankt. ( ik ga niet buiten fietsen met deze fiets)
[ Voor 28% gewijzigd door tombom123 op 22-04-2020 14:43 ]
Ik denk dat het wel een beetje meevalt hoor. Fietsen hebben best wel wat 'over' en zullen vast wel heel blijven (ook voor buiten fietsen). Net als trainers verwacht ik weinig verschil of je nou 60, 90 of 120 kg weegt.tombom123 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:25:
Hallo allomaal. Ik ben nieuw in de racefietsen/ indoorcycling wereld.
Feit blijft wel dat je gewoon groot bent en de piek belasting aanzienlijk hoger is. Over het algemeen zijn lange en zwaardere mensen gewoon wat lomper en dat zal er voor zorgen dat er af en toe wel eens iets stuk gaat (bracketlagers, body, balhoofdlagers, pedalen, wielen). Probeer dus vooral 'normaal' te fietsen, dus niet uit het zadel een dijkje op knallen of van een stoeprandje afspringen maar gewoon blijven zitten.
Zou me er verder niet door tegen laten houden en ook niet specifiek rekening mee houden bij de aankoop. Het enige waar je vooraf wel iets aan kunt doen zijn goede degelijke wielen en functie boven vorm prefereren. 500g gewichtsbesparing op een totaalgewicht van 80kg (rijder + fiets) is al bijna te verwaarlozen, laat staan bij 130kg.
Over het algemeen zal gelden hoe duurder, hoe minder geschikt voor jou totdat je een kilo of 20 afvalt. De sweetspot zal liggen ergens rond de €1.000 voor een goede nieuwe fiets en €300 voor een goede handgespaakte wielset (ik raad je M-gineering aan, die bouwt normaal gesproken wielen voor vakantiefietsers voor een redelijke prijs. Mijn hufterproof setje Ryde Sputnik 36/36 met 105 naven kostte daar ca. €250 incl verzending).
Tnx! Ik ga niet buiten fietsen met de fiets. Op de Kickr Core of de ELITE DIRETO X gebruik je geen achterwiel. deze haal je eraf. de voorwiel draait niet. Is het dan alsnog belangrijk te investeren in een goed voorwiel?Ypuh schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:50:
[...]
Zou me er verder niet door tegen laten houden en ook niet specifiek rekening mee houden bij de aankoop. Het enige waar je vooraf wel iets aan kunt doen zijn goede degelijke wielen en functie boven vorm prefereren. 500g gewichtsbesparing op een totaalgewicht van 80kg (rijder + fiets) is al bijna te verwaarlozen, laat staan bij 130kg.
Over het algemeen zal gelden hoe duurder, hoe minder geschikt voor jou totdat je een kilo of 20 afvalt. De sweetspot zal liggen ergens rond de €1.000 voor een goede nieuwe fiets en €300 voor een goede handgespaakte wielset (ik raad je M-gineering aan, die bouwt normaal gesproken wielen voor vakantiefietsers voor een redelijke prijs. Mijn hufterproof setje Ryde Sputnik 36/36 met 105 naven kostte daar ca. €250 incl verzending).
Volgens mij kunnen de meeste trainers wel aardig wat hebben hoor! De uitdaging zit hem meer in het vinden van eentje die op voorraad is
qua fiets binnen is aluminium prima. Normale wielen zijn tot 130kg wel gangbaar en inderdaad geen dure lichtgewicht spullen kopen. daar heb je binnen ook niets aan.
Qua trainer heb je misschien juist wel wat aan een wat duurder model. Bij jouw gewicht trap je al bij relatief weinig conditie een hoog absoluut piek vermogen. Wanneer het puur voor de conditie is maakt het niet uit maar wanneer je realisme wilt kun je het beste een trainer kopen die dat hoge vermogen over een zlo breed mogelijke trapfrequentie aan kan. Dat zijn helaas de duurdere trainers.
Qua trainer heb je misschien juist wel wat aan een wat duurder model. Bij jouw gewicht trap je al bij relatief weinig conditie een hoog absoluut piek vermogen. Wanneer het puur voor de conditie is maakt het niet uit maar wanneer je realisme wilt kun je het beste een trainer kopen die dat hoge vermogen over een zlo breed mogelijke trapfrequentie aan kan. Dat zijn helaas de duurdere trainers.
[ Voor 12% gewijzigd door BartNL op 22-04-2020 23:26 ]
Lijkt mij persoonlijk 0,0 toegevoegde waarde hebben, zelfs een houten karrewiel zou dan voldoen imhotombom123 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:54:
[...]
Tnx! Ik ga niet buiten fietsen met de fiets. Op de Kickr Core of de ELITE DIRETO X gebruik je geen achterwiel. deze haal je eraf. de voorwiel draait niet. Is het dan alsnog belangrijk te investeren in een goed voorwiel?