Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 35 ... 162 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-10 20:57

McMiGHtY

- burp -

Een uur of twee (ruim) is tegenwoordig goed te doen moet ik zeggen. Gewoon vaker gaan zitten en gaan trappen. Een goede bib is wel een vereiste, frisse lucht, handoeken en wat afleiding..Afgelopen maand bijna 29uur op de trainer gezeten..

Iemand vandaag al ingelogd op Zwift? Schijnen weer leuke dingen te zijn gemaakt voor april fools

[ Voor 17% gewijzigd door McMiGHtY op 01-04-2020 15:31 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:25
Vanavond is Mathieu van der Poel de reisleider. Start 19.00u.

https://www.zwift.com/events/view/459366

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
@Crazy D Fijn muziekje opzetten, dat scheelt. Ik wil toch nog wel een keer "The PRL Full" gaan rijden, maar daar moet ik me echt toe gaan zetten haha. En denk in twee etappes.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-10 18:46
McMiGHtY schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:29:
Een uur of twee (ruim) is tegenwoordig goed te doen moet ik zeggen. Gewoon vaker gaan zitten en gaan trappen. Een goede bib is wel een vereiste, frisse lucht, handoeken en wat afleiding..Afgelopen maand bijna 29uur op de trainer gezeten..

Iemand vandaag al ingelogd op Zwift? Schijnen weer leuke dingen te zijn gemaakt voor april fools
11 uurtjes hier, mooie afwisseling tussen thuis werken en binnen blijven.

Heb net even ingelogd. M’n poppetje zag er ‘erg vrolijk’ uit, net een paasei met al die kleurtjes.

@Ypuh Raar dat ze Richmond aangeven terwijl vandaag London en Watopia zijn (tenzij het 1 april is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ja, met dat thuiswerken schiet het aardig op om makkeljk en snel op de fiets te stappen. Ik kan vroeg beginnen en dan dus ook op tijd stoppen, snel Zwift opstarten, omkleden, bidonnetje pakken en gaan met die banaan, snel douchen en een happie eten in elkaar flantzen en dan kun je nog op de bank zitten voordat er een toespraak de minister president begint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 11:51
Mistraller schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:09:
@Crazy D Fijn muziekje opzetten, dat scheelt. Ik wil toch nog wel een keer "The PRL Full" gaan rijden, maar daar moet ik me echt toe gaan zetten haha. En denk in twee etappes.
Die staat voor mij voor volgende week zaterdag of zondag op het programma. Wordt tijd dat ik ook eens leer om lange ritten rustig aan te rijden in Zwift. Buiten lukt dat zonder problemen maar op Zwift meestal niet.. Ik ben van plan om 's morgens te beginnen, na een uur of 3 even uitgebreid te lunchen met de rest van het gezin en dan nog even een paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:35
Zijn hier mensen die dit gebruiken met een app zoals Zwift of RGT? Aangezien de meeste apps gebruikmaken van aparte sensoren voor de snelheid te meten, vraag ik mij af hoe de app de hellingsgraad van het parcours dan kan doorgeven aan je fiets? Of moet je dat dan handmatig verstellen?

Aangezien de meeste apps niet compatibel zijn met smarttrainers...

[ Voor 12% gewijzigd door pina op 02-04-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:13
pina schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:03:
Zijn hier mensen die dit gebruiken met een app zoals Zwift of RGT? Aangezien de meeste apps gebruikmaken van aparte sensoren voor de snelheid te meten, vraag ik mij af hoe de app de hellingsgraad van het parcours dan kan doorgeven aan je fiets? Of moet je dat dan handmatig verstellen?

Wat bedoel je met dit?
En welke apps zijn niet compatibel met smarttrainers? Dat is toch juist het idee van apps en smarttrainers... Dat de app de trainer kan aansturen...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Laatst online: 21:35
Prulleman schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:32:
[...]

Wat bedoel je met dit?
En welke apps zijn niet compatibel met smarttrainers? Dat is toch juist het idee van apps en smarttrainers... Dat de app de trainer kan aansturen...
Ik heb het vooral over spinningbikes... Maar weet niet of dat hier bij de meesten van toepassing is... Kinomaps heeft wel een brede compatibilteit maar zie vooral apps die werken met aparte hart- of cadencesensoren

[ Voor 12% gewijzigd door pina op 02-04-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@pina spinning bikes laten soms wattages zien, maar kunnen in de meeste gevallen niet extern angestuurd wroden, enkel met handmatige weerstand. (op enkele uitzonderingen na).

In principe werken alle apps zoals zwift, trainerroad, sufferfest, .. via standaard ANT en BT smart protocollen speciaal voor het aansturen van trainers. Hiermee is een 2 weg communicatie mogelijk, de trainer geeft aan hoeveel watt er getrapt wordt + cadans en eventueel snelheid, en de app geeft aan hoeveel de hellingshoek is van de route in zwift, of bij trainerroad in ERG mode hoeveel watt de trainer moet vasthouden voor je interval blok. Dit hele heen en weer communicatie via een standaard protocol (ANT+ FE-C) ontbreekt bij de gemiddelde spinningbike en daarom is dit niet mogelijk.

Maar het gaat er dus vooral om welke spinningbike je hebt.
(de indoor bikes van wahoo en tacx zijn 2500-3000 euro, dat is eigenlijk ook een soort zwift compatible spin bike..)

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 02-04-2020 12:09 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
kevertje1977 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:31:
Situatie :
Wahoo Kickr
Laptop Windows 10 met ANT+ module (en bluetooth)
Wahoo Tickr
Garmin Fenix5plus

Alles werkt prima echter nu valt voor de zoveelste keer de wahoo tickr (hartslagmeter) uit.
Ik heb van de winkel al een nieuwe gehad maar wederom doet deze het niet goed. In de Wahoo app zie ik hem ook wegvallen en meet ie geen hartslag. In Zwift connect ie wel en zegt ie desondanks no signal en dus 0 hartslag.

Nu zit ik te denken wat ik het beste kan doen. Een andere hartslag band of de hartslag meter van de Garmin Fenix gebruik ? Die is wel minder betrouwbaar begreep ik en minder accuraat ?

Hoe doen jullie dat ?
Ik gok dat Bluetooth de stoorzender is. Of je telefoon die tijdens een rit ineens verbinding probeert te maken met je Tickr en deze daardoor 'overneemt'. Of simpelweg dat het BT signaal wegvalt en hij niet opnieuw verbinding kan maken.

Wat voor mij het beste werkt is Bluetooth op alle apparaten uitschakelen en alles via ANT+ aansluiten. Dat werkt meer als een radiosignaal, als het dus even wegvalt pakt hij hem zo weer op i.p.v. dat er eerst opnieuw 1-op-1 verbinding gemaakt moet worden.

Als het signaal dan nog steeds wegvalt dan weet je ook zeker dat het aan de zender ligt (als alle andere devices het wel gewoon blijven doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online

Hier staat alles.

https://zwift.com/hardware

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb je de topic start uberhaupt wel gelezen? >:)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Microkid schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:30:
[...]

Heb je de topic start uberhaupt wel gelezen? >:)
Ik heb hem zelf eens bekeken; Die is wel een beetje verouderd.... ("De betere direct-drives hebben een cadanssensor") Volgens mij heeft iedere wheel-on dit tegenwoordig ook. En over de geluidsproductie, ik vind de bushido heel stil. Grootste voordeel van de wheel-on is niet genoemd; je kunt hem met meerdere fietsen cq huisgenoten gebruiken :)

En dan Zwift, tja, om die anno 2020 nog een nieuwkomer te noemen ;)

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:59
Ja. Ik zal hem eens herzien. Wordt echt tijd.
Die cadans sensor hebben wheel ons niet volgens mij, die leidden het software matig af.

edit: TS wat ge-update. Heb het stukje over BKool wat minder reclame achtig gemaakt, prijzen van de apps ge-update. Zwift niet meer als nieuwkomer beschreven, bij vermogens en cadanssensor aangegeven dat ze tegenwoordig standaard aanwezig zijn, Trainerroad podcast gelinkt en VirtuGo verwijderd.

[ Voor 52% gewijzigd door MrAngry op 04-04-2020 13:59 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 25-09 17:25
Iemand een idee wat het verschil is tussen de D en de E groep bij de Haute Route events op Zwift? Ik zie geen verschil in omschrijving, al is de D groep 5x zo druk en staat er bij de E groep een (E) achter de eventnaam.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28
coelho schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:40:
Iemand een idee wat het verschil is tussen de D en de E groep bij de Haute Route events op Zwift? Ik zie geen verschil in omschrijving, al is de D groep 5x zo druk en staat er bij de E groep een (E) achter de eventnaam.
Gisteren heeft Zwift grote problemen gehad vanwege de grote hoeveelheid deelnemers. Gisteren was er alleen maar een E groep. Vandaag hebben ze er een D groep bijgedaan om de drukte te spreiden. Vandaar ook dat de E veel drukker is als de D. Ik heb zojuist de D gereden en was goed te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coelho
GertjanO schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:43:
[...]

Gisteren heeft Zwift grote problemen gehad vanwege de grote hoeveelheid deelnemers. Gisteren was er alleen maar een E groep. Vandaag hebben ze er een D groep bijgedaan om de drukte te spreiden. Vandaar ook dat de E veel drukker is als de D. Ik heb zojuist de D gereden en was goed te doen.
Dank voor de tip. Met 2100 man was het beeld nog regelmatig aan het schokken. PR met een half uur ( :') ) aan kunnen scherpen op de Alpe, van 1:57 exact 2 jaar geleden naar 1:27 nu. Fijn dat trainen en afvallen hun vruchten afwerpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
GertjanO schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:43:
[...]

Servers can Zwift roken van tijd tot tijd nu iedereen binnen moet blijven. Denk ik ook de reden waarom ze nu een derde wereld hebben open gezet per dag. Moet ook zeggen dat het niet echt fijn is als je een groep tegenkomt, die zijn nu echt groot itt vorige maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57
ja het gaat nu heel hard met Zwift gebruikers. Dan te bedenken dat er 4-5 jaar geleden nog 'ghost' riders rond reden zodat je tenminste iemand zag terwijl je toen alleen nog Jarvis island had

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
Ik had inderdaad ook gelezen dat er een tweede guestworld bij gaat komen. Had liever gezien dat ze weer een keer een nieuwe wereld toevoegen. Dat lijkt al een jaar geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Ik verwacht eerst een aantal extra bergen. Als je naar de Alp Du Zwift fietst zie je rechts een afslag met 3 extra afslagen, elk met een stuk asfalt wat afkapt. Zal 1 een extra lus zijn maar ik vermoed een mooie Italiaanse Col of Mont Ventoux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:56
Holk schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:53:
Ik verwacht eerst een aantal extra bergen. Als je naar de Alp Du Zwift fietst zie je rechts een afslag met 3 extra afslagen, elk met een stuk asfalt wat afkapt. Zal 1 een extra lus zijn maar ik vermoed een mooie Italiaanse Col of Mont Ventoux.
Dat is gewoon de startpen voor een race, zie je wel op meerdere plekken

Desondanks heb je niet helemaal ongelijk, als je richting de Alpe gaat heb je de afdaling naar de Jungle toe. Bij de start van de gravel had je altijd een soort van afzetting aan de rechterkant staan. Dat lijkt nu verandert en er lijkt een weg achter te zitten. Dat zou een mooie weg kunnen zijn om een andere beklimming te creëren de Alpe omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
Blik1984 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:58:
[...]

Dat is gewoon de startpen voor een race, zie je wel op meerdere plekken

Desondanks heb je niet helemaal ongelijk, als je richting de Alpe gaat heb je de afdaling naar de Jungle toe. Bij de start van de gravel had je altijd een soort van afzetting aan de rechterkant staan. Dat lijkt nu verandert en er lijkt een weg achter te zitten. Dat zou een mooie weg kunnen zijn om een andere beklimming te creëren de Alpe omhoog.
Dat viel me ook op, maar volgens mij eindigt die paar meter weg achter dat hek nog op een rotswand. Misschien komt er een tunnel en dan daarachter een nieuwe klim?

Ik merkte vanmiddag wel aan mezelf dat ik de omgeving meer mis bij een virtuele col dan bij een vlakker parcours. Geen moeite met kilometers maken op Zwift, maar een heel ruim uur met continu druk op de poten heeft voor mij onvoldoende afleiding op het scherm. En vanwege het schakelen vind ik het te intensief om ook nog een serie te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Zag deze van de week voorbij komen. Dat zijn er 10.000 meer dan het vorige record (dat was de week ervoor).

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/91906329_10222307291971780_5951513272711643136_n.jpg?_nc_cat=105&_nc_sid=ca434c&_nc_ohc=Ts0P6NEjlzEAX_7iuZh&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=9fd013abdcc49c2d5475c8041d5320c9&oe=5EAD5658

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Over 5m gaat de Ronde 2020 van start. 13 profs gaan in Bkool(?) uitvechten wie de laatste 32km gaat overwinnen.

Hier live te volgen: YouTube: De Ronde Lockdown Edition: Tour of Flanders Virtual Race LIVE On GCN.... Ook op Sporza/Een.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-10 20:36
Ypuh schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:31:
Zag deze van de week voorbij komen. Dat zijn er 10.000 meer dan het vorige record (dat was de week ervoor).

[Afbeelding]
Vanmorgen zag ik alweer 35k. Dat was rond 11u, toen zowel de meesten van Haute 9 uur nog rond fietsten (ik) en Haute 11 uur net was gestart. Beide goed voor 5k deelnemers. Dus mogelijk was dat meteen de max, zondagochtend is nu eenmaal wieler ochtend.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:32

Tacoos

i am i

Ypuh schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:39:
Over 5m gaat de Ronde 2020 van start. 13 profs gaan in Bkool(?) uitvechten wie de laatste 32km gaat overwinnen.

Hier live te volgen: YouTube: De Ronde Lockdown Edition: Tour of Flanders Virtual Race LIVE On GCN.... Ook op Sporza/Een.
Ik vond het onderhoudender dan de virtuele auto races die ik de laatste tijd heb gezien; Misschien door de beelden van de renners, die duidelijk aan het zwoegen waren.

Wel viel me op (of eigenlijk viel het me eerder tegen) dat sommigen blijkbaar geen apart honk voor hun trainer hebben, maar 'gewoon' dat ding in de woonkamer hadden gezet (en wie was dat die in een soort washok leek te zitten 😜)

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Tacoos schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:32:
[...]

Ik vond het onderhoudender dan de virtuele auto races die ik de laatste tijd heb gezien; Misschien door de beelden van de renners, die duidelijk aan het zwoegen waren.

Wel viel me op (of eigenlijk viel het me eerder tegen) dat sommigen blijkbaar geen apart honk voor hun trainer hebben, maar 'gewoon' dat ding in de woonkamer hadden gezet (en wie was dat die in een soort washok leek te zitten 😜)
Volgens mij is Zwift nog niet helemaal ingeburgerd in het profpeleton. Denk dat ze wel regelmatig op rollen rijden, maar niet virtueel trainen en dus geen dedicated pain cave hebben thuis. Evenepoel zat lekker buiten, Thomas de Gendt in de woonkamer en van Avermaet (de uiteindelijke winnaar) inderdaad in een washokje.

Was overigens wel gewoon een gevalletje wie een uur lang het hoogste vermogen trapt gemiddeld. Van Avermaet zette halverwege gewoon de cruise control aan op 450-470w en de rest kon er weinig tegen beginnen. Had denk ik toch liever gezien dat ze Zwift i.p.v. Bkool gebruikt hadden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 05-04-2020 18:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Ik wacht nog steeds on een "neutraal" menu waar je dingen kunt doen zonder naar de game te gaan (reeds besproken hier).

Gisteren weer de Alpe du Zwift beklommen me een groep + Zoom, zeer leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKBdi-ZbNQcHb9Opjp0QnT1e0Vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwoCaMpenMk3IeaUHdlztA54.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ypuh schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:12:
[...]

Volgens mij is Zwift nog niet helemaal ingeburgerd in het profpeleton. Denk dat ze wel regelmatig op rollen rijden, maar niet virtueel trainen en dus geen dedicated pain cave hebben thuis. Evenepoel zat lekker buiten, Thomas de Gendt in de woonkamer en van Avermaet (de uiteindelijke winnaar) inderdaad in een washokje.

Was overigens wel gewoon een gevalletje wie een uur lang het hoogste vermogen trapt gemiddeld. Van Avermaet zette halverwege gewoon de cruise control aan op 450-470w en de rest kon er weinig tegen beginnen. Had denk ik toch liever gezien dat ze Zwift i.p.v. Bkool gebruikt hadden.
Ik vond het wel mooi om het wedstrijdverslag van Tour de Zwift te lezen dat er bij de laatste klim een powerup werd gebruikt om aan het peleton te ontsnappen. DAT maakt nu echt het verschil met de echte wereld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:49
Ypuh schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:12:
[...]
Van Avermaet rijdt in de winter gewoon buiten, enkel als het hondenweer is zal hij op die rollen kruipen. Thomas De Gendt kom ik regelmatig tegen buiten, dus die zal ook vaker buiten fietsen dan op de rollen.
Iljo Keise kom ik ook regelmatig eens tegen en die rijdt ook veel buiten en zie toch vaak foto's op zijn Instagram in de buitenlucht. Enkel ergens in November rijdt hij 6 dagen binnen ;)

Btw Van Avermaet reed in zijn buro en niet in het waskot, hebben ze meermaals gezegd tijdens de uitzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
MrAngry schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 09:21:
Ja. Ik zal hem eens herzien. Wordt echt tijd.
Die cadans sensor hebben wheel ons niet volgens mij, die leidden het software matig af.
Volgens mij meten ze dit gewoon aan de hand van de vermogensvariatie toch? Heeft een directdrive dan een extra sensor voor op de crank?
Mijn tacx geeft in elk geval 3 losse datastreams; cadans, power en speed, al wordt die laatste door Zwift niet gebruikt.
Cadans komt in elk geval bij mijn trainer zeer goed overeen met mijn echte cadanssensor.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Mistraller schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:19:
[...]

Volgens mij meten ze dit gewoon aan de hand van de vermogensvariatie toch? Heeft een directdrive dan een extra sensor voor op de crank?
Mijn tacx geeft in elk geval 3 losse datastreams; cadans, power en speed, al wordt die laatste door Zwift niet gebruikt.
Cadans komt in elk geval bij mijn trainer zeer goed overeen met mijn echte cadanssensor.
ja klopt, bij de kickr werd voorheen een losse sensor meegeleverd, maar voor de kickr en kickr core is ergens vorig jaar cadans via een software update toegevoegd. Het is dus inderdaad een softwarematige berekening aan de hand van de powercurve

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Mistraller schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:19:
[...]

Dat is toch alleen op de neo 2? Dat sensoroogje voor je crank?

Hoe werkt dat bij een Kickr met de vermogenscurve? Ding heeft toch geen idee wat voor crankset je hebt en welk tandwiel je zit? Enige algoritme dat ik zou kunnen bedenken is zelflerend icm hartslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Jpjedi schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:51:
[...]

Dat is toch alleen op de neo 2? Dat sensoroogje voor je crank?

Hoe werkt dat bij een Kickr met de vermogenscurve? Ding heeft toch geen idee wat voor crankset je hebt en welk tandwiel je zit? Enige algoritme dat ik zou kunnen bedenken is zelflerend icm hartslag.
Dat hoeft de trainer helemaal niet te weten. In een rondgang van je crank zit een dood punt, dus waar even iets minder vermogen geleverd wordt. Dat is alles wat nodig is. En dat principe werkt dus op (bijna) elke smart trainer, als de vermogenssensor maar nauwkeurig genoeg is.
Bij mijn wheel-on Bushido is ie dat, want de meting zijn keurig in sync met mijn cadanssensor (die ik voor buitenritjes gemonteerd heb)

De Neo 2T heeft links/rechts powermetingen, zo filosofeerde ik met een collega dat ze wellicht meten van welke kant het vermogen komt doordat je bij de links/rechts aanzetten ook je fiets lichtjes links/rechts kantelt, dus je directdrive trainer kantelt dan lichtjes mee. Iemand die daar iets over kan zeggen?

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
Mistraller schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:23:
[...]
De Neo 2T heeft links/rechts powermetingen, zo filosofeerde ik met een collega dat ze wellicht meten van welke kant het vermogen komt doordat je bij de links/rechts aanzetten ook je fiets lichtjes links/rechts kantelt, dus je directdrive trainer kantelt dan lichtjes mee. Iemand die daar iets over kan zeggen?
Neo2T meet aan de linkerkant de omwentelingen. Wanneer ze die meetpuls vergelijken met de powerdata kunnen ze daaruit bepalen wat links en rechts vermogen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Mistraller schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:23:
[...]

Dat hoeft de trainer helemaal niet te weten. In een rondgang van je crank zit een dood punt, dus waar even iets minder vermogen geleverd wordt. Dat is alles wat nodig is. En dat principe werkt dus op (bijna) elke smart trainer, als de vermogenssensor maar nauwkeurig genoeg is.
Bij mijn wheel-on Bushido is ie dat, want de meting zijn keurig in sync met mijn cadanssensor (die ik voor buitenritjes gemonteerd heb)

Ah zo ja,

Zit dat ook op mijn Flux S dan? Kan ik cadanssensor op de fiets van de vrouw zetten 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Jpjedi schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:22:
[...]

Ah zo ja,

Zit dat ook op mijn Flux S dan? Kan ik cadanssensor op de fiets van de vrouw zetten 👌
Je kunt bij het koppelen van je sensors in zwift (of iedere andere app) zien welke data beschikbaar is toch?

Google fluisterde me in dat op bikeradar het volgende staat: "There’s no need to purchase a cadence sensor however because this Flux offers that data out of the box."

Dus ik denk inderdaad dat je dat kan doen :) Maar dan heb je dus buiten geen data meer. Maar dat vind ik dus ook het fijne aan mijn Wheel-on trainer, ik kan 3 compleet verschillende fietsen erop zetten, werkt altijd, past altijd. (Ze hebben wel allemaal 28 inch uiteraard)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Jpjedi schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:22:
[...]Zit dat ook op mijn Flux S dan? Kan ik cadanssensor op de fiets van de vrouw zetten 👌
de meeste smart trainers (en ook de Flux S) geven een berekende cadans (op basis vermogen) en die werkt minder goed als een echte losse sensor of een ingebouwde sensor zoals op de Tacx Neo 2(T).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Mistraller schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:48:
[...]

Je kunt bij het koppelen van je sensors in zwift (of iedere andere app) zien welke data beschikbaar is toch?

Google fluisterde me in dat op bikeradar het volgende staat: "There’s no need to purchase a cadence sensor however because this Flux offers that data out of the box."

Dus ik denk inderdaad dat je dat kan doen :) Maar dan heb je dus buiten geen data meer. Maar dat vind ik dus ook het fijne aan mijn Wheel-on trainer, ik kan 3 compleet verschillende fietsen erop zetten, werkt altijd, past altijd. (Ze hebben wel allemaal 28 inch uiteraard)
Ik heb een vaste tacx fiets dus wisselen doe ik nooit. Maar interessant joh, verder nooit over nagedacht. Ideaal.
BartNL schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:22:
[...]

de meeste smart trainers (en ook de Flux S) geven een berekende cadans (op basis vermogen) en die werkt minder goed als een echte losse sensor of een ingebouwde sensor zoals op de Tacx Neo 2(T).
Goed te weten 👌

[ Voor 17% gewijzigd door Jpjedi op 06-04-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
BartNL schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:22:
[...]

Hoe heeft de neo een ingebouwde sensor die je crank rotaties kan meten?
(m.a.w. dat is ook gewoon berekent, maar wellicht is er een geavanceerdere berekening mogelijk, zoals ook de L/R berekening uniek is voor de neo)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartNL
Prulleman schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:56:
[...]Hoe heeft de neo een ingebouwde sensor die je crank rotaties kan meten?
(m.a.w. dat is ook gewoon berekent, maar wellicht is er een geavanceerdere berekening mogelijk, zoals ook de L/R berekening uniek is voor de neo)
de niet zo goed werkende "geavanceerdere berekening" zit in de 1e Neo (die ik heb) en de minder dure trainers. Die werkt meestal maar geeft soms rare uitschieters en dan vooral op momenten dat je weinig vermogen levert. In de Neo 2 en 2T zit wel een sensor die meet hoe vaak je linker crank arm voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Prulleman schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:56:
[...]
zoals ook de L/R berekening uniek is voor de neo)
mede mogelijk door de unieke ingebouwde sensor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@BartNL klopt, je hebt gelijk :X

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
  • Laatst online: 15:35
Is het daarom beter om je eigen cadanssensor te koppelen met Zwift, als je die hebt?

Ik gebruik altijd mijn Flux2 sensoren voor power, control en cadence. Maar als ik dit lees, is het allicht beter om die laatste in te stellen op mijn ANT+ cadanssensor van mijn crank? Lijkt me ook dat je hier in een workout met ERG-mode profijt van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Mijn indruk is dat de afwijking miniem is. Is het niet zo dat een cadanssensor zelf ook niet al een berekening doet op basis van tijd? Hij stuurt niet per crankpassage een puls, maar rekent het eerst om naar een snelheid per minuut en die waarde wordt doorgestuurd. Dan heb je dus mogelijkerwijs een afwijking als de interne klok van je sensor zou afwijken.
Er is 1 moment dat de cadanssensor in mijn Tacx afwijkt en dat is als ik vanuit stilstand op gang kom. Dan is ie altijd 1 seconde 100rpm. Maar dat kan er misschien ook nog mee te maken hebben dat de Bushido stopcontactloos is en dus eerst nog "aan" moet als je start met trappen. Maar bij het op gang komen zijn al je parameters nog afwijkend...
Mijn persoonlijke mening is dat dit waarschijnlijk erg in de marges zal zitten. En wat ik mij ook nog afvraag, is of een tacx alle data in 1 pakketje verstuurt, of dat ie echt per datastroom een eigen Ant+ signaal uitstuurt.
Want je wilt ook liever niet teveel sensors hebben die allemaal op dezelfde 2.4Ghz band zitten te blèren. Want een uitvallende sensor is veel irritanter dan heel af en toe 1 RPMmetje ernaast zitten qua cadans lijkt me. Maar wellicht is het wel een leuk experiment om beide candans sensors bij te houden in een ritje, en kijken hoe groot de deviatie is? Ik zou alleen niet goed weten hoe, want de tools die ik ken, willen maar met 1 cadans sensor connecten.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Mistraller schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 01:10:
Mijn indruk is dat de afwijking miniem is. Is het niet zo dat een cadanssensor zelf ook niet al een berekening doet op basis van tijd?
het punt is dat een cadanssensor daadwerkelijk de omwentelingen van je pedaal meet t.o.v. het af te leiden van het gemeten vermogen. Wanneer je netjes stabiel fietst zal er geen verschil zijn. Het wordt iets lastiger wanneer je grotere belasting wisselingen hebt of nog gekker maar met één been zou trainen. In die gevallen werkt een cadans sensor beter.
Of dat voor jou als gebruiker verschil maakt ligt aan je gebruik. De batterij van mijn cadans sensor is al twee maanden leeg en ik heb Zwift sinds die tijd zo ingesteld dat de cadans van mijn Neo leest. Ik zie af en toe afwijkende waarden maar de Neo berekende cadans werkt voor mij in zoverre goed genoeg dat ik de batterij van de cadans sensor nog niet vervangen heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ik heb bij mijn Vortex Smart bewust een cadanssensor aangeschaft omdat ik de cadans zoals die door de Vortex werd gemeten absoluut niet kloppend vond. Vooral bij wisselingen in te leveren vermogen klopte er niets van. Al is de Vortex Smart natuurlijk ook een stuk minder intelligent dan de hierboven genoemde trainers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Op de kickr core is de berekende cadans goed genoeg, ik heb enkel vreemde waardes gezien bij "single leg drills" maar dat is logisch, verder 1 keer gezien dat ie bij "normaal" trappen toch maar de helft aangaf, maar dat was een 1 malige uitzondering.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:16
Ik ben op zoek naar een app/dienst die naast het pure fietsen(gebruik nu TrainerRoad) video's aanbiedt voor kracht- en core training, yoga, ...

Peloton had ik gevonden en leek me heel goed, maar is nog niet actief in Europa.

Kennen/Gebruiken jullie diensten die iets soortgelijks aanbieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:32

Tacoos

i am i

Brecht.A schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:54:
Ik ben op zoek naar een app/dienst die naast het pure fietsen(gebruik nu TrainerRoad) video's aanbiedt voor kracht- en core training, yoga, ...

Peloton had ik gevonden en leek me heel goed, maar is nog niet actief in Europa.

Kennen/Gebruiken jullie diensten die iets soortgelijks aanbieden?
The Sufferfest! Ik volg nu zelf bijvoorbeeld een 12 weken plan met strength. Met yoga erbij kan ook. En ik vond The Sufferfest net wat leuker dan Trainerroad, met de humor etc er tussendoor.
Prulleman schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:26:
Op de kickr core is de berekende cadans goed genoeg, ik heb enkel vreemde waardes gezien bij "single leg drills" maar dat is logisch, verder 1 keer gezien dat ie bij "normaal" trappen toch maar de helft aangaf, maar dat was een 1 malige uitzondering.
Bij een Elite Qubo Digital B+, zoals ik heb, staat de fiets niet fixed op de rol, maar wordt een swingarm gebruikt die door je eigen gewicht het wiel op de rol drukt; Voor juiste cadans/trapsnelheid is dat dus een nadeel, want zodra ik op de pedalen ga staan of wat minder stil zit, gaat de cadans alle kanten op :D

Voor mij niet zo'n ramp, maar als je het precies wil weten, moet je op zo'n qubo wel aan een externe sensor

[ Voor 48% gewijzigd door Tacoos op 07-04-2020 12:01 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-10 09:56
Even een vraag. Net op zwift gefietst en volgens zwift was het 39.4 km
In Garmin Connect telt het horloge 30,4km.
Met een uur fietsen dan ook de bijbehorende gemiddelde snelheid.

Het is vreemd, normaal loopt het gelijk. Ik start op de Garmin Fenix 5 ook een indoor fiets die connect met de Wahoo Kickr.
Dus je zou denken dat de data die ie gebruikt hetzelfde is.

Iemand een idee waar dat aan kan liggen ?

In Strava delete ik de GARMIN meting, in Garmin de Zwift meting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Gokje: Zwift berekend zelf zijn virtual speed aan de hand van het parcours. De Wahoo zal naar wattage of wheel speed kijken. Tijdens een vlakke rit zal het wel ongeveer gelijk lopen, maar nooit 1:1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-10 15:21
kevertje1977 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:39:

Het is vreemd, normaal loopt het gelijk. Ik start op de Garmin Fenix 5 ook een indoor fiets die connect met de Wahoo Kickr.

Dit heb ik ook ja, maar dan met een Edge 830. Denk dat het 'normaal' is.
Verwijder idd op Strava m'n Garmin-file. En in Zwift heb ik gewoon uitgezet dat ie naar Garmin uploadt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ypuh
Greg van Avermaet trapte gewoon ff 435 watt gemiddeld over 43m17s tijdens de virtuele Ronde van afgelopen weekend. Bij 74kg kom ik dan op 5,9 w/kg.

* Ypuh ziet zijn droom om Zwift-prof te worden in rook opgaan -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ha ha, verschil moet er zijn

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
kevertje1977 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:39:

Zwift gebruikt alleen power en cadans. Je snelheid en dus je afstand worden berekend. Bedenk maar eens; als je bergaf gaat in Zwift dan kan je net zo goed afstappen, dan rijd je avatar nog even door. Terwijl je trainer dan echt geen meters meer telt. Dus is maar net wat je het meest realistisch vind. In het echt zou ik ook even freewheelen bergaf 8)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Als ik m'n https://intervals.icu/fitness bekijk, dan zie ik een mooie opgaande lijn qua fitness, en om die omhoog te laten gaan moet ik volgens mij steeds meer trainingload op m'n lichaam zetten.

Nu hoor ik bijna overal, dat je max 2, hooguit 3 interval trainingen zou moeten doen, met rustige dagen er tussen.

Hoe lossen jullie dit op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:25
Ik volg een trainingsprogramma via Trainerroad. Deze training is progressief op een manier dat ik wel hetzelfde aantal uur blijf trainen in een week, maar dat de stress steeds iets zwaarder wordt. Ondanks dat TSS met een bepaald volume niet meer zal stijgen, is de stress op het lichaam nog steeds meer dan een blok eerder.
Als voorbeeld:
3x per week intervallen met een FTP van 250. 6 weken later rijdt je dezelfde intervallen maar met een FTP van 260. Het TSS zal gelijk zijn, maar toch heb je meer stress op je lichaam gegooid.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 19:52

Crazy D

I think we should take a look.

McMiGHtY schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:22:
Als ik m'n https://intervals.icu/fitness bekijk, dan zie ik een mooie opgaande lijn qua fitness, en om die omhoog te laten gaan moet ik volgens mij steeds meer trainingload op m'n lichaam zetten.

Nu hoor ik bijna overal, dat je max 2, hooguit 3 interval trainingen zou moeten doen, met rustige dagen er tussen.

Hoe lossen jullie dit op?
Dat dus. Niet 3 dagen op rij interval tot je maximale hartslag doen. Wisselen tussen zone 1 en 2 is ook een interval he. En inderdaad rustige dagen waarin je gewoon anderhalf uur in zone 1 rondtrapt. Variatie is 1 ding, rust is een ander ding. Beiden belangrijk :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ja, dat doe ik dus opzich dus al. Al is anderhalf uur in zone 1 wel echt saai.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

McMiGHtY schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:23:
Ja, dat doe ik dus opzich dus al. Al is anderhalf uur in zone 1 wel echt saai.. :)
Gewoon rustig trappen. Binnen is dat wel pittig ja (al vind ik binnen alles langer dan anderhalf uur dodelijk) maar met iets leuks op tv en vooral niet teveel de trainingssoftware bekijken vind ik dat ook wel te doen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Laatst online: 03-10 12:14

Cis

Sinds ik wat langer boven de 200Watt kan trappen, hoor ik gekraak (geen tik).
Ik fiets met Tiagra op een Tacx Flux 2.
Ik heb mijn pedalen en crankarmen al eraf gehaald en opnieuw extra super ingevet. :9
Het leek even goed te gaan. Maar toen ik boven de 190 watt ging fietsen, kwam de kraak terug. :/
Als ik vervolgens weer langzamer fiets, is de kraak weg.
Enig idee waar dit kan liggen?

@McMiGHtY :D :D

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Je knieen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:17

Roozzz

Plus ultra

Cis schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:43:
Sinds ik wat langer boven de 200Watt kan trappen, hoor ik gekraak (geen tik).
Ik fiets met Tiagra op een Tacx Flux 2.
Ik heb mijn pedalen en crankarmen al eraf gehaald en opnieuw extra super ingevet. :9
Het leek even goed te gaan. Maar toen ik boven de 190 watt ging fietsen, kwam de kraak terug. :/
Als ik vervolgens weer langzamer fiets, is de kraak weg.
Enig idee waar dit kan liggen?

@McMiGHtY :D :D
Om na te lopen: Snelspanners, pedalen, zadelpen, crank, bottombracket. Als die het niet zijn wordt het interessanter :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
McMiGHtY schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:23:
Mogen jullie in Nederland met de LD niet meer buiten fietsen?
Ik heb daar alleen last van als ik een half uur boven de 500W fiets :+ :*)

[ Voor 39% gewijzigd door RigolleM op 09-04-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
RigolleM schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:44:
[...]Mogen jullie in Nederland met de LD niet meer buiten fietsen?
jawel maar niet in een groep en liefst alleen of hooguit met familie of huisgenoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
https://www.nu.nl/coronav...ende-tijdens-sporten.html
zo te lezen gaat het nog wel wat verscherpt worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Kak. Na een rondje Yorkshire zit ik nu in de C-groep... :D blijft een van de mooiere rondes, beter dan London en zeker beter dan New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
BartNL schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:12:
[...]

jawel maar niet in een groep en liefst alleen of hooguit met familie of huisgenoot.
Hetzelfde als in België, behalve dat het ook 1 vriend mag zijn. Persoonlijk vind ik die 1 vriend niet streng genoeg, want je kan alle dagen met andere vriend gaan rijden.
Was bij ons in het nieuws zelfs.. maar ik denk niet dat de maatregelen hier zullen verstrengd worden, nu de ziekenhuisopnames aan het minderen zijn.

Soit back on topic, sinds 10 maart (aankoop nieuwe racefiets) rij ik terug buiten, nadat ik 5 maanden enkel gezwift heb. Conditie is nog nooit zo goed geweest na een winter, is echt genieten nu... Het weer van de laatste dagen nodigt toch niet echt uit om te gaan Zwiften, was in de winter al zweten met 2 ventilators...

[ Voor 16% gewijzigd door RigolleM op 09-04-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
RigolleM schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:28:
Soit back on topic, sinds 10 maart (aankoop nieuwe racefiets) rij ik terug buiten, nadat ik 5 maanden enkel gezwift heb. Conditie is nog nooit zo goed geweest na een winter, is echt genieten nu... Het weer van de laatste dagen nodigt toch niet echt uit om te gaan Zwiften, was in de winter al zweten met 2 ventilators...
Rij hier sinds een maandje ongeveer ook alleen nog maar buiten na sinds oktober vooral geZwift te hebben. Ben echt wel een heel stuk sterker uit de winter gekomen dan normaal (wanneer ik elke avond met een zak chips en chocolade paashaas op de bank lag).

Het is nog wel even wennen om weer langer op de fiets te zitten (3-4u+). Niet zozeer dat ik daar de conditie niet voor heb, maar vooral omdat ik na een uurtje vermogens aan het trappen ben die ik geen 3u+ volhouden kan.

Het idee is nu om lange duurritten af te wisselen met kortere (1.5-2u) intensievere ritten en dat verder uit te bouwen. Uiteindelijke doel is de Velomediane onder de 6 uur te kunnen rijden. Die wordt verreden op 31 augustus en moet nog zien of het doorgaat, maar is het niet nu dan wel volgend jaar. Het is best lastig om alles samen te laten komen in zo'n rit (pacing, voeding, hellingen/interval etc). Te langzaam starten en je gaat je tijd niet halen en op gevoel rijden betekent waarschijnlijk dat je (te ver) inzakt naar het einde toe wat me de afgelopen 2 jaren gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Ypuh schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:34:
[Het is nog wel even wennen om weer langer op de fiets te zitten (3-4u+). Niet zozeer dat ik daar de conditie niet voor heb, maar vooral omdat ik na een uurtje vermogens aan het trappen ben die ik geen 3u+ volhouden kan.
Momenteel rij ik aan 75% van mijn max. HR na het lezen van de open brief van Sport- en Keuringsartsen (SKA) en Gezond Sporten Vlaanderen (GSV).

Na 2 weken al direct een ritje van 4u gereden (tegen het advies) en dat viel goed mee. Was niet makkelijk om tegenwind aan die 75% te blijven, maar bij rugwind heb ik de hartslag goed laten zakken waardoor ik gemiddeld toch aan de 75% zat. Mijn AVS zat rond de 27,5 km/u... tegenwind lag die maar rond 25,0 km/u.
Het idee is nu om lange duurritten af te wisselen met kortere (1.5-2u) intensievere ritten en dat verder uit te bouwen. Uiteindelijke doel is de Velomediane onder de 6 uur te kunnen rijden. Die wordt verreden op 31 augustus en moet nog zien of het doorgaat, maar is het niet nu dan wel volgend jaar. Het is best lastig om alles samen te laten komen in zo'n rit (pacing, voeding, hellingen/interval etc). Te langzaam starten en je gaat je tijd niet halen en op gevoel rijden betekent waarschijnlijk dat je (te ver) inzakt naar het einde toe wat me de afgelopen 2 jaren gebeurd is.
Vélomediane had ik nog nooit over gehoord, maar ik kom dan ook uit het MTB-wereldje. De streek ken ik wel van het mountainbiken en dat is behoorlijk pittig. Zit de Côte de la Roche-en-Ardenne ook in het parcours? Begint in La Roche achter een kerk en je komt boven uit op een kerkhof. Heb die al een paar keer beklommen tijdens een MTB marathon wedstrijd, en heb die 1 keer met de racefiets gedaan en ik miste toch wat tandjes achteraan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
RigolleM schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:25:
[...]

Momenteel rij ik aan 75% van mijn max. HR na het lezen van de open brief van Sport- en Keuringsartsen (SKA) en Gezond Sporten Vlaanderen (GSV).
Dat is bij mij 144. Dat heb ik al als ik de trap op ren. Mijn duur-hartslag zit rond de 148, mijn doortrap-hartslag 165 tot 170 en daarboven doe ik m'n best. 75% klinkt heel leuk maar is gewoon niet te doen voor menigeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
Holk schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:30:
[...]

Dat is bij mij 144. Dat heb ik al als ik de trap op ren. Mijn duur-hartslag zit rond de 148, mijn doortrap-hartslag 165 tot 170 en daarboven doe ik m'n best. 75% klinkt heel leuk maar is gewoon niet te doen voor menigeen.
Ik kom inderdaad ook niet vooruit als ik 75% moet aanhouden. Fiets de voordeur uit gaat met 100+, maar ik heb dan ook een hoge hartslag en belabberde conditie :9 Maargoed, dit zijn richtlijnen voor algemeen natuurlijk, dus je hebt altijd uitzonderingen. Maar ik heb ook wel wat moeite met me aan max 1 uur houden, dat is op de racefiets wel heel beperkend.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
[...]

Zijn dit waarden vastgesteld door een sportarts tijdens een lactaattest?
Als ik onderaan de trap sta heb ik 75bpm, boven de trap 98bpm.
Een ritje met de dochter van 9 op haar tempo heb ik een gemiddelde HR van 102bpm.
Is al jaren geleden dat ik nog een lactaattest heb laten uitvoeren, maar tijdens het Zwiften kan je makkelijk uw max HR simuleren en ik kwam niet hoger dan 198bpm. 75% van 198bpm is bij dus 148,5bpm en al mijn ritjes hebben een gemiddelde tussen 147 en 152 bpm. Die 152 bpm was een ritje met een tegenwind van 30 km/u (volgens Strava) waar het mij niet lukte om onder de 150bpm te blijven en met rugwind heb ik geprofiteerd om wat PR's op Strava te rijden. Zonder het Zwiften deze winter was dit wel niet mogelijk om aan 75% HR te rijden en nog een behoorlijke AVS te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Dan hou ik me ook niet helemaal aan de richtlijn hoor. Alleen de héél intensieve blokken en ritten doe ik nu niet, maar zonder specifiek doel is daar ook geen aanleiding toe. De rest van de tijd en gemiddeld gezien blijf ik wel onder de 75% van max.

Ergens is het wel lekker om niet te trainen maar gewoon de fietsen. Dat is nog steeds af en toe 20min op de dijk tegen de wind in beuken of een viaductje op te knallen. Helemaal leegrijden doe ik vrijwel nooit zonder clubgenoten of specifiek event (clubkoersje, cyclo, tijdrit voor recreanten etc).

@RigolleM De Velomediane is een van de weinige echte cyclo's in de lage landen. Hij is inderdaad een stuk pittiger dan je aan de hand van de cijfers zou vermoeden (165km/3.300hm). De klimmetjes rondom La Roche zijn kort, steil en veel en er is geen meter vlak. Dat kerkhofje -de Haussire heet die klim- is welbekend en is al menig wielrenner gestorven >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Klinkt wel interessant die Velomediane

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

Dat is voor iedereen te doen. Zolang je maar je snelheid negeert tijdens dat soort ritten. Want die is traag, in ieder geval in het begin. Na een tijd serieuzer trainen zal je snelheid bij lage hartslag ook omhoog gaan maar je zal wellicht maar met 23 gemiddeld thuis komen. Boeien. Als je niet gewoon maar wat wilt fietsen maar 'echt' wilt trainen, haal de snelheid van je fietscomputer. 75% van je max betekend gewoon echt rustig aan en dat is een andere mind-set want je gaat langzaam. Punt. Nu lukt het mij op dit moment ook niet hoor, heb geen doel en ben teveel aangekomen wat mijn conditie (vooral ademhaling) wat bemoeilijkt. In voorgaande jaren ging dat stukken beter en heb ik probleemloos ritten op 120 gemiddeld gereden (75% is bij mij 128). Zorg voor een leuke route waar lekker wat dingen te zien zijn en haal snelheid uit je hoofd.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Crazy D schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:30:
[...]

Dat is voor iedereen te doen. Zolang je maar je snelheid negeert tijdens dat soort ritten. Want die is traag, in ieder geval in het begin. Na een tijd serieuzer trainen zal je snelheid bij lage hartslag ook omhoog gaan maar je zal wellicht maar met 23 gemiddeld thuis komen. Boeien. Als je niet gewoon maar wat wilt fietsen maar 'echt' wilt trainen, haal de snelheid van je fietscomputer. 75% van je max betekend gewoon echt rustig aan en dat is een andere mind-set want je gaat langzaam. Punt. Nu lukt het mij op dit moment ook niet hoor, heb geen doel en ben teveel aangekomen wat mijn conditie (vooral ademhaling) wat bemoeilijkt. In voorgaande jaren ging dat stukken beter en heb ik probleemloos ritten op 120 gemiddeld gereden (75% is bij mij 128). Zorg voor een leuke route waar lekker wat dingen te zien zijn en haal snelheid uit je hoofd.
Dan kan ik beter op de bank gaan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:33
Iemand een idee welke Tacx Flux dit precies is? Is dit de T2900? Ik dacht dat deze niet meer gefabriceerd werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
[...]

Is je rust HR dan vrij hoog? Anders schat je je duur hartslag veel te hoog in vermoed ik.
FreeShooter schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:12:
Iemand een idee welke Tacx Flux dit precies is? Is dit de T2900? Ik dacht dat deze niet meer gefabriceerd werd?
T2900 staat in de reviews. Ben ook wel benieuwd waar ze die vandaan geplukt hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door MrAngry op 10-04-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
MrAngry schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:20:
[...]

Is je rust HR dan vrij hoog? Anders schat je je duur hartslag veel te hoog in vermoed ik.
77-80 om en nabij in rust. Wil meer aangeven dat die 75% regel echt onzinnig is voor veel mensen. 150 is voor mij heel relaxed rijden, m’n duurvermogen en kan dat uren volhouden, maar als je een relatief lage maximale hartslag hebt en een relatief hoge rusthartslag zijn de zones klein en zit je er zo overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Voor jou onzinnig is niet perse gelijk voor veel mensen. Bij mij bijvoorbeeld kom ik ergens bovenin m'n duurzone uit. Jij hebt voor een duur sporter een relatief hoge rustpols, misschien kan je proberen wat minder heftig te generaliseren op basis van je eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Proest. Misschien moet je beter gaan lezen. “Menigeen” en “voor veel mensen” is niet generaliseren. Dan had er wel gestaan “voor iedereen”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Holk schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:56:
Dan kan ik beter op de bank gaan liggen.
Tjah. Als je beter wilt worden zul je ook rustige trainingen moeten doen. Met altijd op 85-90% van je maximale hartslag rijden wordt je niet beter. Wil je gewoon lekker fietsen moet je je vooral niet druk maken om hartslag en gewoon lekker je rondjes rijden. Ieder z'n keuze. Maar aangezien er gesproken wordt over hartslagzones etc. ga ik er vanuit dat het doel dan wel is om uiteindelijk beter/sterker te worden.

Het voordeel van percentages is juist dat je marge misschien wel kleiner zijn als je een lage maximale hartslag hebt, maar relatief gezien wijzigt er niet zoveel. Rustige duur zit nou eenmaal rond de 75%. Dat zal bij de 1 74 zijn en bij de ander 77. Je zal bij een lage max hartslag idd kleinere zones hebben waardoor het lastiger is om in de zone te blijven.

Maar zoals ik al zei, vrijwel iedereen schat zichzelf te hoog in om het zo maar te zeggen. Wat voor velen als een rustige rit aanvoelt, is als je naar de zones kijkt vaak wat te hoog: of nog net heel hoog in zone 1, of midden in zone 2. En dan voelt een ritje onderin zone 1 de 1e keer zeker als een rit alsof je met je vrouw die op een stadsfiets rijdt naar de blokker rijdt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Yepp. Of mensen fietsen net niet hard genoeg, of net niet langzaam genoeg. Als je beter wilt worden, zul je in beide zones voldoende tijd moeten besteden, en wat minder tijd in deze grijze zone (tempo).
Wil je gewoon lekker rondjes wegtrappen, dan zou ik niet naar deze waardes kijken.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

" De rustige trainingen zijn niet rustig genoeg, en de zware trainingen zijn niet zwaar genoeg"
Hoor ik wel eens door trainers geroepen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 05:21
FreeShooter schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:12:
Ik denk het wel, die kwam ik bij de NL Decathlon ook nog tegen toen ik op zoek was naar een trainer:
https://www.decathlon.nl/...flux-t2900/_/R-p-X8534451

Zelfs de zelfde prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
McMiGHtY schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:53:
" De rustige trainingen zijn niet rustig genoeg, en de zware trainingen zijn niet zwaar genoeg"
klopt: http://www.bikepartsrevie...aceFast.html#.XpBjIogzaUk https://www.bikeradar.com...-faster-by-riding-slowly/

maar soms is het ook gewoon lekker om je eigen tempo te fietsen :) + hartslag kan ook nog beinvloed worden door externe factoren, daarom kan je beter met power zones trainen.

(daarom trainen indoor met power, en buiten vooral lekker fietsen)

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 10-04-2020 14:17 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Prulleman schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:16:
[...]

klopt: http://www.bikepartsrevie...aceFast.html#.XpBjIogzaUk https://www.bikeradar.com...-faster-by-riding-slowly/

maar soms is het ook gewoon lekker om je eigen tempo te fietsen :) + hartslag kan ook nog beinvloed worden door externe factoren, daarom kan je beter met power zones trainen.

Hoorde het net Janwillem van Schip nog zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:33
@Tranze @MrAngry Ah ja, inderdaad. Bedankt!

De volgende vraag is of het voor de prijs een goede trainer is? Ik zie voornamelijk slechte reviews in verband met de kwaliteit, maar die zijn allemaal verouderd.

[ Voor 3% gewijzigd door FreeShooter op 10-04-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Prulleman schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:16:
maar soms is het ook gewoon lekker om je eigen tempo te fietsen :)
Dat sowieso. Maar je moet dan ook reëel zijn en niet verwachten dat je in weken waarin je gewoon lekker fietst opeens veel beter wordt. En dat is ook totaal niet erg, fietsen is natuurlijk ook gewoon plezier maken. Maar het is nogal tegenstrijdig om aan de ene kant met schema's beter te willen worden maar dan wel alleen die ritten doen die je leuk vind :D (en nogmaals, met gewoon lekker fietsen en daarmee veel plezier maken is natuurlijk by far niks mis he, mensen zouden eens moeten stoppen na een rit : hoe hard ging je, of hoeveel km was dat? de 1e vraag zou moeten zijn: was het leuk?).
+ hartslag kan ook nog beinvloed worden door externe factoren, daarom kan je beter met power zones trainen.
Op zich maakt het weinig uit, met beiden kunnen wij simpele wielertoeristen flink beter worden, of je nu op hartslag traint of op vermogen.
Dat werkt alleen als je genoeg tijd binnen fietst :P Met 2 maanden binnen schema's rijden en de rest buiten gewoon wat rondtrappen kun je net zo goed die 2 maanden ook de schema's naast je neer leggen :+
maar ja aangezien dit het indoor-topic is maak je zo lig weer een bruggetje :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Zolang je buiten ook de juiste energiesystemen aanspreekt zul je die fitness die je in de winter opdoet natuurlijk niet ineens verliezen. Maar hele jaar door gestructureerd trainen heeft natuurlijk wel de voorkeur voor de mensen die het hele jaar door sneller willen worden.

Gelukkig heeft Trainerroad nu de mogelijkheid om eenvoudig de indoor workouts te pushen naar Garmin zodat je ook buiten nog door kunt gaan met de trainingen. Vind het persoonlijk ook nog eens erg leuk om met een bepaald doel op pad te gaan, ipv beetje rond peddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
McMiGHtY schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:53:
D1 is ook echt heeeel rustig. Persoonlijk vind ik een D1 duurtraining vervelender dan 1,5u intervallen. Meestal hou ik het niet vol en ga ik op de duur weer het gas erop zetten. 🤐

Intervallen dan weer op sweet spot 80-95% ftp anders heeft het geen nut.

Alles er tussen is redelijk nutteloos als je sneller wil worden. Je traint nu eenmaal 2 systemen. Het trainen op duurvermogen is het aantal mitochondrium vergroten (energie celletjes) en snelheid train je door spiermassa te kweken (dmv flink beschadigen met zwaar intervallen. Qua trainingstijd wordt dit vaak 80/20 verdeeld.

Uiteindelijk blijft volume trainen toch wel de belangrijkste basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 05:21
FreeShooter schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:42:

De volgende vraag is of het voor de prijs een goede trainer is? Ik zie voornamelijk slechte reviews in verband met de kwaliteit, maar die zijn allemaal verouderd.
Voor mij persoonlijk waren die reviews toen een factor om hem niet te kopen. Ik wilde liever geen eerste versie van een apparaat, omdat daar soms nog kinderziekten in zitten.
Budget wise zit de Flux S ook vrij dichtbij, daar zou je naar kunnen kijken. Of wachten op een aanbieding van de Elite Suito. Toen met black friday de Wahoo Kick Core voorbij kwam voor 639 ben ik toch daarvoor gegaan :o .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Tranze schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:18:
[...]

Voor mij persoonlijk waren die reviews toen een factor om hem niet te kopen. Ik wilde liever geen eerste versie van een apparaat, omdat daar soms nog kinderziekten in zitten.
Budget wise zit de Flux S ook vrij dichtbij, daar zou je naar kunnen kijken. Of wachten op een aanbieding van de Elite Suito. Toen met black friday de Wahoo Kick Core voorbij kwam voor 639 ben ik toch daarvoor gegaan :o .
voor mij precies hetzelfde :D
Bij bol gekocht op de zondagse pre black Friday :) geen aanbiedingen meer eronder gezien.

Nog geen moment spijt van gehad, geen vergelijksmateriaal, maar het werkt allemaal stabiel, soepel en makkelijk. Afgelopen weekend voor het eerst de racefiets er weer afgehaald voor een ritje buiten. Wat voor mij belangrijke punten waren:
- Direct drive (geen gedoe met extra wielen of banden, juiste druk voor een beetje accurate metingen etc)
- Goede power meting (geen losse powermeter op de fiets)
- Stil
- fatsoenlijke ERG mode voor Trainerroad workouts

Aangezien de kickr core de high end 2027 kickr is met een stillere belt is het een prima deal. Niet goedkoop maar wel een goede koop

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
Alles lijkt uitverkocht tijdens de huidige lockdown dus wanneer je snel op de trainer aan de gang wilt lijkt mij dat je nu niet kritisch kunt zijn. Wanneer je een Tacx Flux kunt kopen en je wilt zo snel mogelijk binnen fietsen zou ik hem meteen kopen. Zo slecht als de reviews lijken is 'ie niet en als 'ie wel zo slecht is zou ik Tacx contacten met de vraag of mag upgraden naar een Flux S of Neo2T 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Je kunt er op marktplaats ook nog goed aankomen. Wel iets duurder dan normaal, maar er staan er nog genoeg op. Heb al drie vrienden/collega's die een goeie MP deal hebben gesloten.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Maravilla
  • Niet online
FreeShooter schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:42:

Ik heb deze sinds december, toen verkochten ze 'm bij Mantel voor 499. Dat was qua bedrag mijn max, maar ik wilde wel een direct drive trainer.

Tot nu toe, 1500 virtuele km's later, geen enkel probleem mee gehad. Ik vind het een heerlijk apparaat. :)
Pagina: 1 ... 35 ... 162 Laatste