Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 27 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 19:58
Ypuh schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:43:
Had hem ook liever op 100% staan, het voelt zo een beetje als valsspelen. Aan de andere kant is 50% de default en waarschijnlijk ook waar de meeste mee rijden. Het is een 'spelletje', geen marteltuig waar je je knieen op kapot ramt.

Ze zeggen wel eens een watt is een watt, maar 300w aan 10% voelt heel anders dan 300w aan 5%.
Kan dit te maken met met de W/kg ratio?
Ik neem aan dat gewicht belangrijker bergop is dan op het in dit geval virtueel vlakkere?
Ik weet niet in hoeverre Zwift dit meerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 19:55
Ik dacht dat mijn hartslag hoog was. Hoogste gemiddelde wat ik me kan herinneren is 178 over ~2 uur. Mijn max is 209 (volle sprint begin van seizoen). Afgelopen races in Zwift zat ik rond de 162-168 en dan zit er vaak nog wel iets in de tank (omslagpunt is 186).
bazzard schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:49:
Indoor is hij bij mij gemiddeld gezien ook een stuk hoger, ik kan mij ook niet echt in houden binnen.
Aan de andere kant afgelopen zondag tijdens Egmond pier Egmond. avg. 173 voor 2 uur, wel wat last van krampjes laatste stuk :)
Binnen is mijn hartslag niet per se hoger dan buiten bij gelijke inspanning. Het is vooral dat je in Zwift regelmatig volle bak aan het koersen bent, waar je buiten toch vaak langere periodes van relatieve rust hebt (ook in onze clubritten). Mijn max is buiten zelfs hoger omdat ik daar beter/langer sprinten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:34
@Yohost! gewicht is zeker een factor bij zwift bergop. volgens zitten daar redelijk realistische berekeningen achter.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 22:35

Roozzz

Plus ultra

Phydomir schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:11:
Mijn (beperkte) ervaring met groepsritten is dat als er aangegeven wordt tussen de 2 en 2,5 w/kg, je rekening moet houden met 2.8 a 3 w/KG.
Dat komt vooral door gewichtsverschillen. Op het vlak telt absoluut wattage zwaarder, terwijl heuvel op het meer draait om de w/kg. Dus als je vrij licht bent op een vlak parcours dan zal je in principe ietsje harder moeten werken dan iemand die 30kg zwaarder is.
Hier is behoorlijk wat over geschreven, o.a. hoe groot het effect is en waar het omslagpunt ligt etc. Dus voor details moet je even googelen ;)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yohost!
Prulleman schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:15:
@Yohost! gewicht is zeker een factor bij zwift bergop. volgens zitten daar redelijk realistische berekeningen achter.
Dat is zo maar de vraag is juist wat als iemand de reality slider op 50% zet ipv 100.
Op deze manier maak je de berg volgens mij virtueel kleiner.
Heb je dan als zwaardere rijder hier wat voordeel van of corrigeert Zwift dit ook weer netjes.
Want op het vlakke telt de W/kg niet zo:

"W/kg matters as an indicator of performance and speed. On a smooth, flat road, cyclists with a greater power number will almost always go faster. But go to the hills or even on undulating roads and w/kg really starts to matter. If we have two cyclists both producing 250 watts, on a flat road, they’ll be about even. But when the road turns to hills, the lighter of the two cyclists will be faster."
https://zwift.com/news/40...-to-understanding-wattskg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
[@Yohost! ah, verkeerd begrepen.. ik denk dat het inderdaad voor zwaardere rijders relatief meer voordeel bied om de difficulty lager te zetten. Voor iedereen wordt het makkelijker, maar voor zwaardere rijders is het verschil denk ik groter.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 12:43

Ma®tin

Hallo

Trainer difficulty heeft geen effect op de benodigde hoeveelheid energie. Het wordt niet makkelijker wanneer je trainer difficulty lager zet, je hoeft alleen minder te schakelen.

Zie ook;
YouTube: Zwift Trainer Difficulty: Faster Climbing on Zwift? // 350W Lama Lab...

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:51
Ik vermoed dat het twee redelijk onafhankelijke processen zijn eerlijk gezegd. Difficulty bepaalt alleen hoe stevig de rem van de trainer er op gaat en hoe het werk gedoseerd wordt. Uiteindelijk moet je gewoon hetzelfde wattage leveren.

De rem bepaalt de kracht die je op de pedalen moet zetten; hoe vaak je dat per seconde doet bepaalt het Wattage (= Nm per seconde). Hoe langzamer je trapt, hoe meer kracht je zult moeten zetten om op hetzelfde Wattage te komen:

300 Watt bij 100 RPM = 3Nm kracht
300 Watt bij 60 RPM = 5 Nm kracht

Omgekeerd; met een lagere remkracht zul je ook een lager Wattage kunnen aantikken; je kunt immers niet oneindig snel trappen (meestal is 120 RPM wel de max). Trainer difficulty, de weestand die je trainer maximaal kan leverenen en je versnellingen hebben allemaal impact op die Wattage bandbreedte. Door de difficulty laag te zetten, win je als het ware aan de onderkant wat ruimte, net alsof je een wijdere cassette zou plaatsen.

Maar uiteindelijk wordt het geleverde Wattage (hoe dan ook tot stand gekomen) vertaald naar in-game snelheid; op het vlakke gelden vooral aerodynamische drag (o.a. gebaseerd op fiets, opgegeven lichaamslengte) en rolweerstand. Als je gaat klimmen komt de zwaartekracht er in die formule bij. Deze formules zijn gebaseerd op natuurkundige wetten en wellicht metingen in de realiteit. De difficulty zou hier geen invloed op mogen hebben. Zie hier voor de (reverse engineered) formules: https://johnedevans.wordp...physics-of-zwift-cycling/

Wat wel zou kunnen is dat je efficientie verliest doordat je tegen je limieten zit te trappen, je moet gaan staan et cetera (wat ik hierboven ook aangeef). Voor zwaardere rijders zullen de overgangen van vlak naar klimmen ook steviger zijn, wat suboptimaal schakelen in de hand werkt. Dat soort dingen zijn lastig te meten, maar daardoor zou het kunnen dat zwaardere rijders er iets meer baat bij hebben. Overigens is het in de echte wereld niet anders :P Massa is traag :P

[ Voor 16% gewijzigd door Morrar op 15-01-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
In de echte wereld is op het vlakke absoluut vermogen van veel groter belang dan W/Kg (zie een Cancellara, Boonen, Martin en in mindere mate Dumoulin). Ik vraag me alleen af tot in hoeverre Zwift dat meeberekend. In een heuvel parcours of de bergen zie/merk je al heel snel dat gewicht een rol gaat spelen. 4 w/kg is voor iemand van 90kg (360w) al bijna ondoenlijk, terwijl het voor iemand van 60kg (240w) wel te realiseren is. De relatie tussen gewicht en vermogen is niet helemaal 1:1, zeker niet bij amateurs.

Het probleem is alleen dat je op het vlakke kunt draften en in de heuvels/bergen veel makkelijker iemand op een gaatje rijdt. Er zijn wel onderzoeken dat je in de buik van het peleton <100w nodig bent om 42 km/u te rijden. Zwift heeft dit m.i. wel redelijk realistisch opgezet, maar het maakt het voor de wat grotere mensen wel lastig op het vlakke te winnen en vrijwel onmogelijk om in de bergen/heuvels te winnen.

Sprinten is daarentegen weer wat simpeler in Zwift voor de zwaardere mensen. Volgens mij telt daar vooral het piekvermogen, waar in het echte leven aerodynamica, positionering, timing etc. ook allemaal een grote rol spelen. Een Caleb Ewan trapt bijvoorbeeld helemaal niet zoveel wattage (iets van <1.200w meende ik), maar wint toch verdacht veel voor zijn postuur/vermogen. Een Greipel daarentegen trapt bijna 2.000w en wint weer relatief weinig omdat ie ook vrij lomp is. In Zwift zou hij ze er allemaal opleggen gok ik :+

[ Voor 21% gewijzigd door Ypuh op 15-01-2020 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yohost!
Dit recent uitgebrachte artikel op zwiftinsiders verwoord het wel aardig goed.
https://zwiftinsider.com/lower-wkg/

Er wordt daar vaak verwezen naar het volgende tooltje:
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
If you’re a lighter rider who gets dropped from the pack on a flat course, you’ll have to hold a much higher w/kg than the group in order to catch that group again!

Here’s a simplified example with numbers pulled from kreuzotter.de’s calculator: let’s say you are a 60kg rider racing in a pack being pulled by a 90kg rider who is putting out 360w (4w/kg). The pack would be traveling at 40.6kph. Since you are drafting, you only need to put out 75% of the 312w it would take you to travel that same speed solo. That’s 234w, which is 3.9w/kg. Don’t miss this! Just to maintain your position in the draft your w/kg must basically match the heavier rider who is pulling in the wind.

Then if you get dropped and lose the draft’s 25% power savings, you’ll need to put out 312w just to keep pace with the group. That’s a whopping 5.2w/kg, while the guy pulling in the pack is still just doing 4w/kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ma®tin schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:29:
Trainer difficulty heeft geen effect op de benodigde hoeveelheid energie. Het wordt niet makkelijker wanneer je trainer difficulty lager zet, je hoeft alleen minder te schakelen.

Zie ook;
YouTube: Zwift Trainer Difficulty: Faster Climbing on Zwift? // 350W Lama Lab...
maar met de difficulty hoog zit je met minder vliegwiel inertia/momentum, hier een ander verhaal van GPLama, gaat niet direct over trainer difficulty, maar heeft wel veel raakvlakken:
https://blog.wahoofitness...de-gear-selection-matter/
But it’s not just that; As you pedal up the hill, your pedal stroke will have to be higher and all the way through. Whereas when you’re riding along the flat hill, you’re “tapping” on top of the gear and it’s a much quicker and easier effort.
ofwel, als je vliegwiel snelheid een beetje meehelpt, dan trap je makkelijker rond (van toepassing bij lage trainer difficulty). Als je een lage vliegwiel snelheid hebt, dan kost het meer moeite om de pedalen over de dode punten te krijgen (van toepassing bij hoge difficulty).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Yohost! schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:42:
Dit recent uitgebrachte artikel op zwiftinsiders verwoord het wel aardig goed.
https://zwiftinsider.com/lower-wkg/

Er wordt daar vaak verwezen naar het volgende tooltje:
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

[...]
Goede uitleg en inderdaad ook wat ik verwachtte. Alleen 25% draft bonus vind ik dan nog relatief weinig, wat in het voordeel van zwaardere rijders met een hoger FTP is. In the real world is die draft bonus echt wel meer dan dat, waar ik op kop al snel 300w+ nodig heb bij onze club, is dat op plek 5/6 eerder 180-200w.

Oftewel; tijd om dit eens uit te gaan proberen en wat vaker op het vlakke weg te rijden. Zeker op een parcours zoals Keith Hill waar de eerste 32km vlak is en de laatste 4km behoorlijk stijl, is het dus zaak om al een voorsprongetje te hebben op de lichtere rijders. Dan komt de klassieke afweging, ga ik die 25% extra op het vlakke terug verdienen in de ~4km dat ik het afleg op W/Kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 12:43

Ma®tin

Hallo

Prulleman schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:54:
maar met de difficulty hoog zit je met minder vliegwiel inertia/momentum, hier een ander verhaal van GPLama, gaat niet direct over trainer difficulty, maar heeft wel veel raakvlakken:
https://blog.wahoofitness...de-gear-selection-matter/

ofwel, als je vliegwiel snelheid een beetje meehelpt, dan trap je makkelijker rond (van toepassing bij lage trainer difficulty). Als je een lage vliegwiel snelheid hebt, dan kost het meer moeite om de pedalen over de dode punten te krijgen (van toepassing bij hoge difficulty).
Hmmm, jouw link valt ook wat voor te zeggen, een sneller draaiende gegeven massa helpt je inderdaad beter over de dode punten heen. (waarom rijden we niet allemaal met zware wielen??? O-) :P )
Maar mijn link laat ook duidelijk zien dat het niet (direct meetbaar) uitmaakt met welke difficulty je rijdt.
Misschien dat hier in de software rekening mee gehouden wordt? Er zal vast bekend zijn met welke snelheid het vliegwiel draait?

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ma®tin schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:20:
[...]

Hmmm, jouw link valt ook wat voor te zeggen, een sneller draaiende gegeven massa helpt je inderdaad beter over de dode punten heen. (waarom rijden we niet allemaal met zware wielen??? O-) :P )
Maar mijn link laat ook duidelijk zien dat het niet (direct meetbaar) uitmaakt met welke difficulty je rijdt.
Misschien dat hier in de software rekening mee gehouden wordt? Er zal vast bekend zijn met welke snelheid het vliegwiel draait?
TT wielen (of een TT fiets) zijn ook niet per defintie licht zoals een "klim fiets". Aerodynamica is in dat geval belangrijker dan massa. En dat heeft ook zeker te maken met het feit dat dit meestal hele steady efforts zijn. Eenmaal op gang heb je geen last van de extra massa van een aero wiel

wat betreft het verschil in difficulty, op papier zou het dus niet uit moeten maken, in de praktijk ligt het aan een aantal factoren hoeveel last je ervan hebt, waaronder hoe goed/efficient/rond je pedal stroke is.

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 15-01-2020 15:28 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
In deze post over Double Draft worden mijn vermoedens bevestigd zie ik nu.

De huidige Zwift Tour group rides hebben Double Draft aan staan en dat zou een meer realistischere ervaring zijn. De 25% draft boost die je standaard krijgt is dus inderdaad aan de lage kant, wat zwaardere rijders bevoordeeld. Categorieen zijn ingedeeld in W/Kg, waarbij bergop iedereen dus ongeveer even snel zou moeten zijn, maar lichtere rijders op het vlakke en in de afdaling in het nadeel zijn.

De redenen die ze hiervoor omschrijven zijn best begrijpelijk;
- Minder draft zorgt voor meer break aways
- Break aways hebben een grotere kans van slagen doordat ze ook profiteren van de draft
- Intensiteit voor iedereen is hoger, wat ook het gewenste effect is voor een uurtje op de trainer
- Eerlijkere kansen als een koers pas losbarst op de laatste klim (lichtere rijders of sprinters kunnen zich minder sparen)
But basically, turning on double draft made the Zwift race more like an “IRL” race, which makes tactics and race savvy more important. In the simplest terms, “regular” Zwift operates on a “half-draft” model; so double draft isn’t really doubling the benefit; it’s just reducing the penalty we impose to 0.
In het artikel staat dan ook dat DoubleDraft niet de juiste benaming is, maar TrueDraft of FullDraft zouden het beter omschrijven.

[ Voor 23% gewijzigd door Ypuh op 15-01-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
Ypuh schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:32:
Sprinten is daarentegen weer wat simpeler in Zwift voor de zwaardere mensen. Volgens mij telt daar vooral het piekvermogen, waar in het echte leven aerodynamica, positionering, timing etc. ook allemaal een grote rol spelen.
dat is in zijn algemeenheid in Zwift niet waar. Wanneer je meerdere goede sprinters hebt is het positioneren en timen net zo belangrijk als buiten. Het is volgens mij nog lastiger omdat je in Zwift heel lastig kunt zien wie de persoon is die ineens 12 W/kg gaat trappen. Ook ken je je tegenstanders vaak niet zo goed dus weet je niet of je mee moet. Het timen tot aan de streep vind ik in Zwift ook lastiger maar dat komt ook omdat ik IRL geen sprints vanuit een grotere groep doe en in Zwift wel.
Met de aero powerup wordt het wanneer je die zelf hebt iets makkelijker omdat je dan weet dat je 15 seconden onafhankelijk van anderen (je bent dan niet afhankelijk van het in het wiel zitten) kunt sprinten.
Ander voordeel / nadeel in Zwift is dat je niet hoeft te sturen / kunt sturen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BartNL op 15-01-2020 20:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
Na vorige week een 3e plaats in de C-categorie van de Zwift NL Series, vandaag maar mee gedaan met de B-categorie. Heb het geweten ook :X.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JPFOUmn.png

Uiteindelijk gefinisht als 21e waar ik nog best tevreden mee ben na zondag een clubrit en ma/di ook al Zwift-races gereden te hebben. Volgende week dinsdag los ik een rustdag in voor matchday >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Zojuist voor de 2de keer de Alpe du Zwift gedaan. De eerste keer was het een ware martelgang, was uberhaupt de tweede keer dat ik ging Zwiften, en duurde het 90 minuten voordat ik boven was.

Vandaag ging het een stuk beter, vrij steady naar boven gereden met rond de 220+ watt in iedere sectie en gefinished 65 minuten. Verbetering van 25 minuten! Is nog wel wat verbetering in te halen, want heb de afgelopen 2 dagen ook al tour du zwift gedaan, dus had nog wel wat vermoeide beentjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
In het begin heb ik ook geëxperimenteerd met trainer difficulty, ik gebruik een tacx neo. Met 100% difficulty moet je veel schakelen, ook kleine heuveltjes voel je goed. Met de juiste cassette is dit echt het leukste.

In een race is mijn ervaring dat je voordeel hebt als je trainer difficulty laag zet, de route boeit dan niet (maar wel opletten, want bij een klim gaan degene met hoge difficulty aanzetten!), je hoeft niet te schakelen en versnelt direct in de afdaling weer doordat je gewoon je wattage blijft doortrappen zonder flink te moeten schakelen en geen grote mannen verzet hebt voor de lange steile afdalingen om nog mee te trappen. Het voelt ook wel lekker aan: klimmen op het grote blad. Maar het voelt echt gewoon vlakker aan, minder dynamisch, minder beleving.

Tour du Zwift group rides zijn wel echt leuk. Vorig jaar pas ingestapt bij stage 6 en in het make up weekend 5 etappes gereden.. (auw..). Lekker druk zodat je altijd wel een groepje hebt en vergelijken met anderen die je volgt ook al zegt dat allemaal niet veel met verschillende smarttrainers, dumbtrainers, powermeters, kalibratie, weight dopers, height dopers, trainer difficulty en de rest van de zwift "simulatie". Uiteindelijk blijft het allemaal voorbereiding om je vrienden in het begin van het seizoen op de weg het snot voor de ogen te rijden. Daar worden de credits verdeeld :Y

Afgelopen zondag nu wel meteen de eerste etappe meegepikt. Afgesproken met een bekende om elkaar op te zoeken. Middels het switchen tussen "Fan view" en mijn eigen view kon ik hem vinden. Hiervoor moest ik steeds naar zijn profiel op de companion app, maar na een paar seconden gaat deze automatisch weer terug naar het game overzicht. Het teruggaan duurde vervolgens weer erg lang (zal wel door de drukte komen). Om goed bij iemand te blijven (niet te ver ervoor of erachter) is in deze massa ook een uitdaging.

Hoe vinden jullie iemand in zo een grote ride?

Morgen etappe2. Overigens een tweakers meet-up lijkt me ook leuk. Kan ook bij een bestaande (kleine) group ride die we dan overnemen :9 In het begin een minuutje blijven staan en dan is iedereen bij elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 11:52

bazzard

Bas

Binnen is mijn hartslag niet per se hoger dan buiten bij gelijke inspanning. Het is vooral dat je in Zwift regelmatig volle bak aan het koersen bent, waar je buiten toch vaak langere periodes van relatieve rust hebt (ook in onze clubritten). Mijn max is buiten zelfs hoger omdat ik daar beter/langer sprinten kan.
En daarbij heb je ook minder pauzes, geen bochten en je hoeft geen rekening te houden met anderen. Waarbij je buiten na een bocht toch weer moet optrekken waardoor je meer energie verband en daardoor meer schommelingen krijg.

Vanaf vandaag innsbruck :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 18:53
Pff ging lekker vanochtend... eerst viel mijn hartslag data al weg tijdens de Orange Unicorn.. vervolgens kapt ERG er ook nog mee...
https://www.strava.com/activities/3015334212
Na een herstart van de Kickr Core en Zwift deed ERG het gelukkig wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Tranze waar draai je zwift op? ik heb ook een aantal worktouts gedaan in december via zwift en hier geen last van gehad, enkel 1 keer een probleem bij het afronden van de rit. Uiteindelijk de fit files ergens vandaan weten te halen en handmatig geupload naar strava.

(zwift op android, samsung s8)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranze
@Prulleman Ik draai het op een Core i7 2600k, 8gb, RX480 met Windows 10. Dit is gelukkig de eerste keer dat ie zo lastig doet, maar even in de gaten houden... Zondag weer een training.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Reynouts schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:55:
Hoe vinden jullie iemand in zo een grote ride?
Ik gebruik de companion app en dan ergens bij Zwifters nearby zoek ik alleen 'Following'. Je ziet dan je vrienden, tijdsverschillen en hun W/Kg. Op die manier kun je makkelijk bij elkaar blijven en zie je ook zodra diegene er vandoor gaat of doorheen zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Zo deed ik het dinsdag met Tinusterror ook. Via de companion app met elkaar lullen.. elkaar de plek doorgeven waar je zit en zo de 1 laten afzakken tot je bij elkaar fietst.

in grouprides is het dan wel lastig om elkaar te herkennen als iedereen in hetzelfde outfit rondfietst :)
Tinus was te herkennen aan zijn witte fiets met oranje sokken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:11:
[...]

Ik gebruik de companion app en dan ergens bij Zwifters nearby zoek ik alleen 'Following'. Je ziet dan je vrienden, tijdsverschillen en hun W/Kg. Op die manier kun je makkelijk bij elkaar blijven en zie je ook zodra diegene er vandoor gaat of doorheen zakt.
Dat klinkt een stuk makkelijker dan hoe ik het deed.
Thanks voor de tip, ga ik volgende keer zeker proberen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EZLHplrtGl9XZYBzWokJYT4y/full.jpg

>:)

[ Voor 44% gewijzigd door Mistraller op 16-01-2020 17:39 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Grappig dat de kop van het peloton 86% heeft tov de 100% van de eenzame koploper.

Laat ook weer zien dat als er een auto/motor dicht achter de koploper rijdt, dat ook een voordeel biedt aan de koploper (dus niet alleen een moto/auto die ervoor rijdt biedt voordeel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 23:22
Requiem19 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:08:
Grappig dat de kop van het peloton 86% heeft tov de 100% van de eenzame koploper.

Laat ook weer zien dat als er een auto/motor dicht achter de koploper rijdt, dat ook een voordeel biedt aan de koploper (dus niet alleen een moto/auto die ervoor rijdt biedt voordeel).
Heeft ermee te maken dat hij ook nog een voordeel heeft van de personen achter hem. De bubbel lucht die achter hem normaal zou dichtklappen is er nu niet meer (want daar zit een renner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 21:32
Schande, al 5500+ zwiftkilometers op de teller en ik heb pas vandaag voor het eerst Innsbruck gereden tijdens TdZ :9.
Rustig gestart, ergens rond plek 250. Daarna opgeschoven tot plek 120 aan de voet van de klim. Uiteindelijk nog aangekomen als 64e. Doel was top 100, dus ruimschoots gehaald _/-\o_.
Op naar Watopia!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Gisteren ook Innsbruck race (C klasse) gereden met de TdZ. Die route ligt me wel! Heb er de afgelopen weken al een paar keer gewonnen :)
Op de korte klim zorgen dat je erbij blijft, en anders aan het einde van de afdaling even flink gas geven zodat je op het 2de kleine klimmetje weer bij de groep komt.

Gisteren werd ik bijna gelost in de 2de ronde, maar kon gelukkig met een powerup (earo boost) weer bij het groepje komen. In de sprint nog net voor een andere Nederlander gekomen en zo 4de in de race geworden van de 124. Op Zwiftpower ben ik 1ste geworden en dat telt toch ;)
Zit nu wel strak op het randje van C / B rijder, al waren de laatste races wel korte sprint races waar je toch wat sneller volle bak gaat.

De nummer 1 op Zwiftpower had een DQ, want is al een paar weken een B rijder. Op strava zegt hij dat een C rijder was op ZP.. met 210w en 55kg is hij zelfs bijna een A rijder.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Requiem19 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:08:

Klopt. Dit is hetzelfde effect dat hoge wielen hebben t.o.v. lage wielen.

Het is overigens ook zo dat wanneer je met z'n 2 naast elkaar fietst je ook een aerodynamisch voordeel hebt. Zal er mee te maken hebben dat je aan de kant van je fietsmaat minder last van aanzuiging hebt.

Overigens is dit alleen de luchtweerstand. Ook al is dat het grootste deel, het is niet zo dat de totale weerstand in het peleton nog maar slechts 5% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:27
Flipmo schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 08:50:
Gisteren ook Innsbruck race (C klasse) gereden met de TdZ. Die route ligt me wel! Heb er de afgelopen weken al een paar keer gewonnen :)
Op de korte klim zorgen dat je erbij blijft, en anders aan het einde van de afdaling even flink gas geven zodat je op het 2de kleine klimmetje weer bij de groep komt.

Gisteren werd ik bijna gelost in de 2de ronde, maar kon gelukkig met een powerup (earo boost) weer bij het groepje komen. In de sprint nog net voor een andere Nederlander gekomen en zo 4de in de race geworden van de 124. Op Zwiftpower ben ik 1ste geworden en dat telt toch ;)
Zit nu wel strak op het randje van C / B rijder, al waren de laatste races wel korte sprint races waar je toch wat sneller volle bak gaat.

De nummer 1 op Zwiftpower had een DQ, want is al een paar weken een B rijder. Op strava zegt hij dat een C rijder was op ZP.. met 210w en 55kg is hij zelfs bijna een A rijder.. :/
Mag dat wel? Meende dat ze bij races in Zwift geen power-ups toelieten. (beetje zoals Nibali die aan de plakkerige bidon hangt :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Holkers schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:54:
[...]

Mag dat wel? Meende dat ze bij races in Zwift geen power-ups toelieten. (beetje zoals Nibali die aan de plakkerige bidon hangt :+)
in veel races van 3R of andere organisatoren krijg je idd niks als je onder zo'n boog doorfietst.. PR zet of weet ik wat wanneer je zoiets krijgt :)
Maar in deze Zwift races krijg je ze dus wel.. en is het aan jou om ze om het juiste moment te benutten ;)
Veertje op het steilste stuk van een klim.. en natuurlijk de aero powerup in een sprint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:44
Tour de Zwift is in principe geen race toch?

Vorig jaar de Tour gereden, erg leuk maar veel te druk. Ik weet niet wat nu de performance is maar vorig jaar was het dramatisch bij de start waardoor je geluk moest hebben om voorin te blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Iemand van jullie ervaring met een Rocker Plate?

Afbeeldingslocatie: https://www.bikeacces.com/uploads/1/2/8/6/12861642/editor/neofiets1_2.jpg?1542670361

Is het wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

la_fusion schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:28:
Tour de Zwift is in principe geen race toch?

Vorig jaar de Tour gereden, erg leuk maar veel te druk. Ik weet niet wat nu de performance is maar vorig jaar was het dramatisch bij de start waardoor je geluk moest hebben om voorin te blijven zitten.
Je hebt nu Grouprides, en Races. Je kan dus kiezen uit beide..
Races zijn 1 afstand en onderverdeeld in de verschillende catagorien
Grouprides zijn er in een lange en korte afstand

De start is niks verandert, in elke race of groupride is het de eerste paar seconden vol gas om voorin te blijven. Al snel worden er dan groepjes gevormd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Ypuh schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:52:
Iemand van jullie ervaring met een Rocker Plate?

[Afbeelding]

Is het wat?
Ik vind het heerlijk fietsen op zo'n plaat!
Heb eerst een paar weken zonder gefietst maar vond het te statisch allemaal.
Heb nu een plaat onder mijn Tacx Vortex zitten (geen volle lengte plaat), met in het midden een PVC ø50 buis die aan de bovenplaat vast zit met bouten aan de voor en achterkant.
Aan de zijkanten 2 opblaasbare ballen van de Decathlon waar ik maar heel weinig lucht in heb.. Deze heb ik er los onder liggen en blijven nu al een rit of 10 op hun plek liggen.

Wel staat het geheel op een mat omdat anders de PVC buis wel een hoop herrie zou maken op de betonklinkers in de garage :)
in totaal was ik rond de 10 euro kwijt, 2 ballen van de decathlon voor 6 euro, PVC pijp bij de karwei voor 3,50, 2 bouten voor nog geen euro en de plaat had ik nog liggen.

Foto van iemand anders uit de Rocker plate group op facebook :)
Maar ik heb hetzelfde idee, alleen de buis iets minder hoog en de ballen wat platter :)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xgvqa0673sjqy.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Flipmo op 17-01-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:52
Haha, prachtig!

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Zit er ook aan te denken. Een compleet systeem van Bikeaccess kost 300,-. Een RBR Rockr of die van Saris zijn 600+ en 1.000+. Verder denk ik niet dat prijzen ver zullen zakken, want het blijft een super niche en de meeste geinteresseerden zullen zelf aan de klus gaan.

Ik wil best wat meer betalen voor het gemak en een Nederlandse ondernemer, maar an sich is het een paar tientjes materiaal en simpel systeem. Ben alleen niet zo handig met hout en heb geen gereedschap/werkplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Als je een rechte plaat nodig hebt kan je deze op maat laten zagen bij karwei.
paar gaatjes boren voor de M8 bouten in de pijp en in de plaat.
Dan nog een paar gaten waar je de tywraps doorheen haalt en that's it..

Je hebt ook wel betaalbare pakketten: https://kellersprinter.de...core-snap-elite-bkool-etc
Maar in princiepe werkt het hetzelfde, je plaat moet ergens om kantelen en gedempt worden.
En dat doet het met deze PVC buis net zo goed :)

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om flink in de buidel te tasten hiervoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
wat voor opblaasbare ballen zijn dat van de decathlon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Blik1984 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:29:
wat voor opblaasbare ballen zijn dat van de decathlon?
Deze ballen hadden ze het over in de rockerplate groep op facebook.
die heb ik dus besteld en afgehaald in de winkel: https://www.decathlon.nl/...58715?mc=8363183&c=ORANJE

[ Voor 19% gewijzigd door Flipmo op 17-01-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Kun je ergens de stage van de Tour Innsbruck bekijken? Wat voor hellingen zitten erin? De 37km group ride.

[ Voor 10% gewijzigd door SirLenncelot op 17-01-2020 22:00 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
SirLenncelot schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:59:
Kun je ergens de stage van de Tour Innsbruck bekijken? Wat voor hellingen zitten erin? De 37km group ride.
Het is een paar keer de innsbruck lap en dan de “reverse beklimming” van de innsbruck wk ronde, beklimming van 400 hm ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

SirLenncelot schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:59:
Route info:
https://zwiftinsider.com/innsbruck-kom-after-party/

Op deze site kan je echt alles wat met zwift te maken heeft vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
Hou flink wat over in de tank voor de laatste klim (innsbruck KOM)! Dat is nog ff een minuutje of 25 beuken. Daarna lekker naar beneden rollen voor extra km's, wel beetje blijven trappen voor "drops".

TdZ long group ride stage 3 bevat de Road to Ruins, volgens mij is dat een stuk met dirt wegen waar nu verhoogde weerstand speelt met een road bike.

Wie gaat er een fietswissel van road naar MTB en weer terug proberen? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Poeh, heb er net 1 uur sweetspot op zitten (3x 20 min in een 1.5 uur workout, TR Eclipse voor de TR gebruikers). Was te doen (zoals te verwachten bij sweetspot) maar denk dat ik toch wat meer energie nodig heb voor dit soort trainingen, water is eigenlijk niet genoeg. Maar dat kwam ook voorbij in de workout tekst :)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzard

bazzard

Bas

Vanmorgen een goede etappe gehad in de Tour.
Zesde in de long distance ride, daarna nog een beetje door trappen.
Uiteindelijk 45min over het UCI rondje gedaan, bracht mij op de tweede plek volgens het lijstje aan de zijkant.

Het is in ieder geval een goed begin van de zondag 8)
https://www.strava.com/activities/3023737776

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Iemand die TDZ Watopia grote group ride doet dinsdag om 18u30 toevallig?

@bazzard
Die 45min op de UCI lap is wel nice. Was ook mijn doel. Uiteindelijk gehaald in 44:59:31 ofzo oOo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Zo...TdZ etape 2 race (c) gereden. Mijn eerste Zwift Race! En de eerste op zwiftpower.

24ste van 130 volgens zwift (en 11e volgens zwiftpower).

Helemaal stuk getrapt, maar was wel gaaf. En natuurlijk "We detected an FTP increase" aan het eind :)

Wat ik me alleen afvraag, na iedere zwift activity krijg ik wel volgverzoekjes. Wat doen jullie daarmee? Ik heb er meestal niets mee, alleen een rideon gegeven hooguit.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
@Mistraller Ik accept enkel als het streekgenoten zijn én als ik er een gesprekje mee heb gehad tijdens de ride :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

CedricD schreef op maandag 20 januari 2020 @ 06:45:
@Mistraller Ik accept enkel als het streekgenoten zijn én als ik er een gesprekje mee heb gehad tijdens de ride :)
same here.. gaat mij er ook niet om een zo groot mogelijke group followers te hebben.
Waar ik leuk mee heb geluld en die soms erna ook nog op strava ritjes reageren is wel leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ja idd dat doe ik normaal ook. Maar ik krijg zo vaak volgverzoekjes...dat ik me af begon te vragen of er een of ander voordeel achter zit als je veel volgers hebt of zo.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Zondag de 3R Tour of Fire and Ice Hilly Race gereden (Alpe du Zwift) in de C klasse.
Op Zwiftpower zag ik van de 12 mensen die zich ingeschreven hadden er 7 mensen B rijders waren. Tijdens de race niet teveel op hen gelet, en eigenlijk geprobeerd redelijk rustig de Alpe op te fietsen. Uiteindelijk 3de van de 5 geworden op zwiftpower :)
1 uur en 8 klimmen en toen was ik boven. Eerste keer de Alpe op. Vond hem tijdens het fietsen wel pittig maar nu een dag later valt het ook wel weer mee eigenlijk.. Beetje de bochten aftellen enzo ;).

Wat wel maf was, dat ik de route badge al kreeg voordat de race begon. Ik joinde en kwam in het startvak en direct de melding dat ik de route voltooid had..
Even speelde de gedachte om maar te stoppen omdat ik de badge had ;)

https://www.strava.com/activities/3024342306

Morgenavond om 19:30 ga ik waarschijnlijk de groupride doen (lange afstand) van de Tour de Zwift.. Wellicht dat wat Tweakers hem ook gaan fietsen?
(@CedricD 18:30 ga ik helaas niet redden dinsdag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:52
Flipmo schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:17:

Morgenavond om 19:30 ga ik waarschijnlijk de groupride doen (lange afstand) van de Tour de Zwift.. Wellicht dat wat Tweakers hem ook gaan fietsen?
Ik ga hem ook morgen rijden denk ik :). Denk alleen wel die van 19:00. Minimaal al om jou te vermijden hahahah. Als ik in jou wiel moet blijven ga ik echt kapot :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cis
  • Laatst online: 15-09 21:09

Cis

Vanavond weer een eenzame EVR Europe gefietst.
Met 2,1w/kg is er niemand in de buurt in categorie D.
De enige zwifters die ik zag, waren degene die een ronde voor liepen (en mij dus keihard inhaalde). Gelukkig waren het 9 rondjes, dus kreeg ik af en toe nog een RideOn :')

Volgende keer maar weer een social ride.

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzard

bazzard

Bas

Ik pak hem om 20:30.
Ben meestal niet zo'n fan om zo laat te fietsen zeker als weet dat ik tot het uiterste ga maar er planning laat even niet anders toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:27
CedricD schreef op maandag 20 januari 2020 @ 06:45:
Praten (typen) tijdens het rijden, hoe dan? ;) Ik heb daar nooit de “swung” voor om te tikken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
bazzard schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 06:24:
Ik pak hem om 20:30.
Ben meestal niet zo'n fan om zo laat te fietsen zeker als weet dat ik tot het uiterste ga maar er planning laat even niet anders toe.
Laat sporten is ook niks voor mij. We hebben hardlooptraining dat om 20:15 begint, dan ben je pas om 10 uur thuis en helemaal pumped up, duurt echt lang voordat ik dan kan slapen.

Indoor fietsen doe ik 4x per week dan ook lekker 's ochtends. Doordeweeks de wekker rond 5u, binnen een kwartier zit ik op de fiets, soms eet ik m'n ontbijt ('s avonds al klaargemaakt) zelfs nog op de fiets. In het weekend begin ik rond half 7 met fietsen :D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Vriend van mij gaat regelmatig nog om 23:00 fietsen... Ik zou dan echt niet meer kunnen slapen, maar hij heeft daar geen last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Als ik een uurtje heb na het fietsen komt het wel goed. Even afkoelen voor ik onder de douche stap helpt ook wel, anders zweet ik nog als ik onder de douche vandaan kom.. dat helpt ook niet mee

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzard

bazzard

Bas

Het gebeurd niet altijd, zeker niet, maar ik ben een groot gebruiker qua vocht tijdens het fietsen, zeker binnen. Ik reken altijd op 750ml vocht per uur, bij minder krijg ik te snel last van krampen en dergelijke.
Wat er in moet moet er ook weer uit, en ben dan ook regelt wakker geworden kletsnat van het zweet.
Ik heb denk wel twee uur nodig om tot rust te komen, overtollig water af te voeren, even eten etc.

Bij voorkeur fiets ik 's ochtends, en met 3 jonge kids kies ik er dan ook vaak voor om te starten rond 6 uur, dat bevalt me toch het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
wat betreft 's nachts zweten, hier heb ik ook veel last van gehad (ongerelateerd aan sporten voor zover ik me kan herinneren), maar dit is over sinds ik een M Line matras heb, flinke investering, maar als ik nu zwetend wakker word heb gewoon koorts :). Met mijn oude matras had ik dit echt regelmatig

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
MrBarBarian schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:17:
[...]

Ik vind sowieso de (vraag)prijzen op Markplaats op Tacx directdrive trainers erg hoog. En regelmatig zie ik biedingen voorbij komen die dichtbij de nieuw waarde of huidige winkelwaarde liggen. Lijkt soms wel of mensen vergeten te kijken naar de huidige winkelprijzen als ze op Marktplaats kijken.

Persoonlijk vind ik 600 euro al een erg goed bod voor een oud model waarvan de garantie verlopen is. Zelf zou ik eerder aan 400 euro denken.

De afgelopen maanden zijn de prijzen wel iets gezakt. En is het aanbod ook veel hoger geworden. Ik verwacht straks in februari nog wel wat aanpassingen in de prijzen.

Maargoed, ik stap toch geloof ik liever gewoon op de fiets. Ook als het regent (maar wat nou als er sneeuw is }:| )
Heb de Neo uiteindelijk toch op mogen halen. Verkoper had zich al snel bedacht en vond mijn bod toch wel voldoende. Er zat nog een Tacx mat bij en dat die direct drive trainers nogal in trek zijn, zorgt er ook voor dat ik een leuke prijs terug ga krijgen voor mijn Flux S. Het bedrag wat ik bij moest leggen viel daardoor wel mee.

V.w.b. de verschillen t.o.v. de Flux S en Neo1, het is toch wel een upgrade! Met name de zijdelingse beweging die de Neo toelaat is een verademing t.o.v. de Flux S die gebouwd is als een tank. Het is vriendelijker voor knieen/kont/beenspieren en je kunt ook makkelijker sprinten/staand klimmen. Daarnaast is de Neo serieus stil en de ride feel is ook beter. Ook de road feel (gravel, kasseien etc.) is wel een leuke gimmick.

Enige nadeel is de wheel slip bij lage snelheid/cadans en hoge vermogen. De 2T met sterkere magneten zou dit op moeten lossen, maar ik denk niet dat dat me 500 euro extra waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:35

Phydomir

Dennis

Voor mij werkt laat trainen ook niet echt lekker. Laatst een keer gedaan en toen was ik om half 11 ofzo klaar. Half uurtje later naar bed maar heel onrustig geslapen.

Ben meestal wel redelijk op tijd thuis (tussen half 5 en half 6) en dan stap ik gelijk op de fiets. Daarna rustig bij komen tijde 's het eten koken. Dat werkt voor mij prima. In het weekend begin ik meestal tussen 10 en 12 afhankelijk van wat de rest van de dag moet gebeuren.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ypuh schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:29:
[...]

Enige nadeel is de wheel slip bij lage snelheid/cadans en hoge vermogen.
Huh? Dat zou voor mij juist de enige reden zijn om van wheel-on naar direct drive over te stappen... blijkt dat zelfs direct drive hier soms last van heeft? 8)7

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Alleen de neo 1 en 2 met magneet weerstand...

Nooit op een neo gereden, maar volgens mij is dit in de praktijk niet echt een issue. Je gaat geen spint aanzetten vanuit een hele lage cadans met een hoge start weerstand. Je komt dit misschien tegen als je een keer vergeet te trappen in erg, maar het alternatief is een onrealistisch hoge weerstand als je weer begint. Of misschien in zwift als je ven stil hebt gestaan en je probeert snel weg te rijden in een zware versnelling... Niet echt boeiend.

Voor zover ik weet heb je dit niet als je gewoon lekker 300 watt naar de finish ttapt met een cadans van 80+ en vervolgens de sprint aangaat.

Maar misschien kan @Ypuh beter toelichten wanneer het precies voorkomt in de praktijk

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Ik train meestal tussen 19:30-20:00. Dan liggen de kids net op bed en ben ik weer op een schappelijk tijdstip klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 09:52
Mistraller schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:05:
[...]

Huh? Dat zou voor mij juist de enige reden zijn om van wheel-on naar direct drive over te stappen... blijkt dat zelfs direct drive hier soms last van heeft? 8)7
Ja, maar wel veel minder. Hij geeft even een halve pedaalslag oid minder weerstand dan je verwacht, dus niet bijna nul weerstand zoals bij een wheel-on.
Flipmo schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:17:
Ik heb hem net al gefietst en ik Zwift niet zo vaak, dus ik had hem nog al verkeerd ingeschat. Hij is echt veel zwaarder dan ik dacht. Ik had van het hoogteprofiel onthouden dat er een lange klim in zat en dan nog wat punches, maar er zit heel veel vals plat in. Na de klim op ftp opgereden tezijn heb ik vaak mijn kruid verschoten om in een groepje te komen op verkeerde momenten e.d. Ik lag er helemaal af met nog 8 a 9 km te gaan. Die Jungle is ook hels, want gaat trager dan je denkt van te voren. Ik ben nog vrij hard voorbij geboekt door 3 gasten die naar mtb geswitched waren dus dat helpt wel echt, maar 1 van de 3 kon niet terug wisselen, dat loopt blijkbaar nog niet helemaal soepel.

[ Voor 53% gewijzigd door MrAngry op 21-01-2020 11:35 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Prulleman schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:15:
Alleen de neo 1 en 2 met magneet weerstand...

Nooit op een neo gereden, maar volgens mij is dit in de praktijk niet echt een issue. Je gaat geen spint aanzetten vanuit een hele lage cadans met een hoge start weerstand. Je komt dit misschien tegen als je een keer vergeet te trappen in erg, maar het alternatief is een onrealistisch hoge weerstand als je weer begint. Of misschien in zwift als je ven stil hebt gestaan en je probeert snel weg te rijden in een zware versnelling... Niet echt boeiend.

Voor zover ik weet heb je dit niet als je gewoon lekker 300 watt naar de finish ttapt met een cadans van 80+ en vervolgens de sprint aangaat.

Maar misschien kan @Ypuh beter toelichten wanneer het precies voorkomt in de praktijk
Precies dit.

Het weten dat het gebeurd en niet nodig is, is vervelender dan de daadwerkelijke wheelslip. Bij de Flux had je hier geen last van, enerzijds omdat je echt een massief vliegwiel hebt i.p.v. magnetisch iets, anderszijds omdat je met de Flux allang buiten de vermogenscurve voor die versnelling zat.

In Zwift/simulatie heb je er nooit last van. Je snelheid ligt dan wel relatief hoog en je hebt geen abrupte verschillen in vermogen. In ERG mode kan het wel vervelend zijn als je op het binnenblad rijdt (=lagere wheelspeed) en je blokken van 150w afwisselt met sprints van 600w. Dit kun je oplossen door gewoon op het buitenblad te rijden, de hogere wheelspeed brengt toch nauwelijks extra geluid met zich mee. Nogmaals: Bij de Flux S waren deze trainingen in ERG niet eens mogelijk zonder te schakelen vanwege de beperkte vermogenscurve. Ook is de Flux bij lage wheelspeed al luidruchtiger dan de Neo op volle snelheid.

Heb nog niet alle situaties afgetest, maar ben zeer content met mijn upgrade so far. De 2T zou nog een stapje hoger zijn, maar is dan ook bijna 2x zo duur als een 2e hands Neo1.

[ Voor 54% gewijzigd door Ypuh op 21-01-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ypuh merk je nog verschil in power metingen? Of rij je in beide gevallen met een externe powermeters?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
MrAngry schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:31:
[...]

Ik heb hem net al gefietst en ik Zwift niet zo vaak, dus ik had hem nog al verkeerd ingeschat. Hij is echt veel zwaarder dan ik dacht. Ik had van het hoogteprofiel onthouden dat er een lange klim in zat en dan nog wat punches, maar er zit heel veel vals plat in. Na de klim op ftp opgereden tezijn heb ik vaak mijn kruid verschoten om in een groepje te komen op verkeerde momenten e.d. Ik lag er helemaal af met nog 8 a 9 km te gaan. Die Jungle is ook hels, want gaat trager dan je denkt van te voren. Ik ben nog vrij hard voorbij geboekt door 3 gasten die naar mtb geswitched waren dus dat helpt wel echt, maar 1 van de 3 kon niet terug wisselen, dat loopt blijkbaar nog niet helemaal soepel.
Gister ook de long ride gedaan. Die klim is 7km en zit direct aan het begin. Was inderdaad flink aanpoten om bij de 2e groep te blijven (de eerste 15 waren al weg). Ben hem ook op ftp naar boven gereden, maar moest ook de 2e groep laten gaan en was toen al redelijk choco weer.

Uiteindelijk bleek ik niet de enige te zijn want die groep werdt halverwege weer opgeraapt. Het vals plat/gravel stuk met 3% is verradelijk en zuigt je helemaal leeg. Uiteindelijk nog wel kunnen sprinten en 18e geworden van de 625~ deelnemers.

Niet zo extreem diep gegaan als de Fiets.nl Race Series van vorige week, maar wel weer een FTP increase van 319 naar 326 :+.
Prulleman schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:03:
@Ypuh merk je nog verschil in power metingen? Of rij je in beide gevallen met een externe powermeters?
Ik rij met m'n Quarq inderdaad om zo binnen en buiten consistent te houden (de Quarq meet veel sneller en pikt pieken/dalen veel beter op). Wil de Neo binnenkort wel ff een keer gaan testen of die binnen de 1.5% valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ypuh Gaat hard met je FTP! (y)

pakt zwift in dit geval 95% van je beste 20 minute power ofzo?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
Ypuh schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:09:
[...]

Gister ook de long ride gedaan. Die klim is 7km en zit direct aan het begin. Was inderdaad flink aanpoten om bij de 2e groep te blijven (de eerste 15 waren al weg). Ben hem ook op ftp naar boven gereden, maar moest ook de 2e groep laten gaan en was toen al redelijk choco weer.

Uiteindelijk bleek ik niet de enige te zijn want die groep werdt halverwege weer opgeraapt. Het vals plat/gravel stuk met 3% is verradelijk en zuigt je helemaal leeg. Uiteindelijk nog wel kunnen sprinten en 18e geworden van de 625~ deelnemers.

Niet zo extreem diep gegaan als de Fiets.nl Race Series van vorige week, maar wel weer een FTP increase van 319 naar 326 :+.

[...]

Ik rij met m'n Quarq inderdaad om zo binnen en buiten consistent te houden (de Quarq meet veel sneller en pikt pieken/dalen veel beter op). Wil de Neo binnenkort wel ff een keer gaan testen of die binnen de 1.5% valt.
Heb hem ook gisteravond gedaan, poe was wel pittige rit uit eindelijk 48 geworden. Wilde niet voluit gaan maar dat voelde niet zo, junge wringt je inderdaad helemaal uit omdat je nergens kan herstellen.

Merk wel dat het cheat gehalte nogal hoog is bij TDZ. Bij normale events is dat veel lager lijkt wel.

Heb gisteren na de race een profiel of 15 nagekeken (in top50) daarvan kwamen er hooguit 3 uit die werkelijke WPK zouden halen in real live. Best wel beetje demotiverend op dat moment. Aan de andere kant ze zorgen er wel voor dat je voor een maximaal effort gaat.

Spicy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
Cis schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:28:
Vanavond weer een eenzame EVR Europe gefietst.
Met 2,1w/kg is er niemand in de buurt in categorie D.
De enige zwifters die ik zag, waren degene die een ronde voor liepen (en mij dus keihard inhaalde). Gelukkig waren het 9 rondjes, dus kreeg ik af en toe nog een RideOn :')
wanneer je een categorie D wilt rijden met veel deelnemers moet je deze weken de Tour de Zwift etappe's rijden. Die zijn zo populair dat de andere evenementen helaas minder deelnemers hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Het verschil in zwaarte tussen de 2 group rides is wel fors in deze ronde. Sand & Sequoias is vrij vlak en ook kort, dus dat is een ritje waar je snel mee klaar bent. De Big Loop heeft idd de Epic KOM plus dat enorm zuigende jungle stuk er vrijwel direct achteraan. Je moet daar flink blijven aanpoten om een beetje tempo te houden.

Overigens denk ik dat je alsnog het beste kan wisselen van fiets in de jungle, de mtb is een stuk sneller op gravel
BartNL schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:57:
[...]

wanneer je een categorie D wilt rijden met veel deelnemers moet je deze weken de Tour de Zwift etappe's rijden. Die zijn zo populair dat de andere evenementen helaas minder deelnemers hebben.
En lang niet iedereen in de group ride wil er een harde race van maken. Dus de kans is groot dat je daar snel een groepje vind

[ Voor 33% gewijzigd door Blik1984 op 21-01-2020 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
jekker schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:24:
[...]
Heb gisteren na de race een profiel of 15 nagekeken (in top50) daarvan kwamen er hooguit 3 uit die werkelijke WPK zouden halen in real live. Best wel beetje demotiverend op dat moment. Aan de andere kant ze zorgen er wel voor dat je voor een maximaal effort gaat.
in Tour de Zwift categorie D races is het ook lastig dat er in verhouding veel mensen meerijden die een (veel) te hoog vermogen trappen. Etappe 1 dacht ik rond positie 30 te rijden en laatste kilometer een beetje laten lopen. Zie ik achteraf op Zwftpower dat ik 4e ben geworden op 13 seconden. Bij etappe 2 lag ik 15e dus op laatst toch maar even gesprint en als 13e gefinished . Achteraf in Zwiftpower blijkt iedereen voor mij gedisqualificeerd :)
Nadeel is dat je wel gebruik kunt / moet maken van de te snelle rijders maar dat je geen idee hebt of de mensen rondom je ook in de uitslag komen. In Tour de Zwift hou ik maar aan dat wanneer ik categorie D top 10 in Zwift rijd dat in Zwiftpower wel eens de 1e plek zou kunnen zijn. Idem rond de 30e plek nog wel eens podium zou kunnen worden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Prulleman schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:11:
@Ypuh Gaat hard met je FTP! (y)

pakt zwift in dit geval 95% van je beste 20 minute power ofzo?
FTP gaat inderdaad hard. Ergens denk ik dat het er al wel in zat, maar ik heb gewoon een mikpunt nodig om wat dieper te kunnen gaan. Meestal als ik denk 'helemaal dood te gaan', blijkt 30 seconden daarna dat het allemaal wel meeviel en baal ik dat ik niet die ene trap extra gedaan heb.

Zoals ik 2 weken terug ergens al beschreef bleken de races in Zwift voor mij de *klik* te zijn >:). Nu een beetje oppassen dat ik me niet helemaal oprook in de winter (ben normaal gesproken een vrij relaxte rijder met doorgaans één uitstapje in de week).

Zwift pakt zo te zien inderdaad 95% van je max 20 minuten. Overall heb ik gister niet heel hard gereden, alleen die eerste klim van 7km om bij de voorste groepen te blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Tip om je "echte" positie te zien tijdens een race is om op je telefoon naar zwiftpower te gaan naar de race die je aan het rijden bent. dan klik je op LIVE en zie je je actuele positie. Op de pagina waar alle deelnemers staan zie je al welke rijders sowieso gediskwalificeerd worden omdat ze een klasse te laag starten :)

Net als Ypuh fiets ik normaal altijd rustige buitenritjes 's avonds (in de winter). Alleen vanaf deze winter een tacx gekocht en icm met Zwift is het zo goed als iedere race volle bak knallen :P

Vanavond dus de big loop doen, heb die badge nog niet.. en met zo'n grote groep heb je hem redelijk snel binnen. Dat jungle stuk is idd wel een vervelend stuk. Volgens mij om je fiets te wisselen kan je op je toetsenbord op A drukken. je staat dan direct stil en komt in het pair menu. Zo verlies je iets minder tijd tov je eerst uit te laten rollen.. (want kan pas fiets wisselen als je stil staat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
Flipmo schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:12:
Tip om je "echte" positie te zien tijdens een race is om op je telefoon naar zwiftpower te gaan naar de race die je aan het rijden bent. dan klik je op LIVE en zie je je actuele positie. Op de pagina waar alle deelnemers staan zie je al welke rijders sowieso gediskwalificeerd worden omdat ze een klasse te laag starten :)

Net als Ypuh fiets ik normaal altijd rustige buitenritjes 's avonds (in de winter). Alleen vanaf deze winter een tacx gekocht en icm met Zwift is het zo goed als iedere race volle bak knallen :P

Vanavond dus de big loop doen, heb die badge nog niet.. en met zo'n grote groep heb je hem redelijk snel binnen. Dat jungle stuk is idd wel een vervelend stuk. Volgens mij om je fiets te wisselen kan je op je toetsenbord op A drukken. je staat dan direct stil en komt in het pair menu. Zo verlies je iets minder tijd tov je eerst uit te laten rollen.. (want kan pas fiets wisselen als je stil staat)
Thx goede tip, ga ik voortaan doen

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Laatst online: 15-09 21:09

Cis

BartNL schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:57:
[...]

Thnx. Ik zal dat volgende keer proberen. Ik ben geen fitte sterke fietser, maar doe het zwiften voornamelijk als ik een dag thuis heb gewerkt, en geen woonwerkverkeer (fiets) heb gehad. Zo heb ik toch nog een beetje beweging :)
@flipmo thnx. Ik heb zwiftpower altijd "links laten liggen". Maar ik zie nu wel reden om toch eens verder te kijken :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
MrAngry schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:31:
[...]

Ja, maar wel veel minder. Hij geeft even een halve pedaalslag oid minder weerstand dan je verwacht, dus niet bijna nul weerstand zoals bij een wheel-on.

[...]
Dan vraag ik me wel weer af welke wheel-on, want mijn bushido heeft wel eens wat slip, maar "bijna nul"? Dat herken ik niet eigenlijk.

---------------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CedricD
Énorm slechte dag vandaag tijdens de 3e etappe (group ride) van TdZ.
Geen tijd voor warm-up en na 4 km al die verdomde klim. Hakte er zwaar in.

Was een ritje op karakter, uiteindelijk nog 59e geworden op een kleine 600 man. Hartslag te hoog en vermogen te laag.

Bologna vastgezet op maandag 18u30. Hopelijk dan betere benen :9.
Holkers schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:06:
[...]

Praten (typen) tijdens het rijden, hoe dan? ;) Ik heb daar nooit de “swung” voor om te tikken...
Tijdens rustige grouprides (Flanders Coffee Ride op zondag 9u25, 2-2.5 w/kg = aanrader) valt typen goed te doen hoor :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Mijn ketting vloog eraf aan het begin van de tdz group ride. Snel erop gefrutseld met mijn voet en doorgefietst. Kom ik op de top van de klim erachter dat de ketting nog op het grote voorblad ligt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:52
SirLenncelot schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:38:
Mijn ketting vloog eraf aan het begin van de tdz group ride. Snel erop gefrutseld met mijn voet en doorgefietst. Kom ik op de top van de klim erachter dat de ketting nog op het grote voorblad ligt...
Hahaha lekker dan! Wat is je Setup van van de voorbladen. Heb hem gisteren ook gereden maar ga niet terug naar klein hoor :) Ik rij de gewone 50/34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
Blijft hier ook op het grote voorblad liggen. Diff. staat wel op de default van 50% bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik heb nog een triple op de tacx fiets.

52-39-30 meen ik. Vind het toch het fijnste om op de 39 te rijden. Zeker aangezien de ketting niet te scheef moet komen.

[ Voor 19% gewijzigd door SirLenncelot op 22-01-2020 07:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Gisteren ook de 3e rit van de TdZ (die van 20.00) gereden. Had me al vroeg aangemeld en stond helemaal vooraan. Bij de start binnen 200 meter teruggezakt van 10e naar de 200e plek, haha. De EPIC Kom al vaker gereden en ging voor mijn gevoel echt ruk. Zware benen en vermoeid. Was gisteren al rond 4.00 uit bed omdat mijn zoon van 4 niet meer wilde slapen en daarop een storing op het werk, dus was aardig gaar. Blijkt achteraf dat ik toch een PR heb neergezet, dikke minuut sneller. Zo slecht ging het blijkbaar niet.

Jungle rondje was het enige waar ik tegenop zag, dat vindt ik persoonlijk toch één van de mindere stukjes. Moest al snel lossen uit een groepje en tijdje alleen gereden. Toch maar eens geprobeerd om van fiets te wisselen en dat was toch wel een verbetering.

Uiteindelijk op zwiftpower 145e geworden van de 302. Wel helemaal leeg aan het einde :) Na 3 etappes nu op plek 3121. (niet dat heel belangrijk voor me is, maar is toch wel leuk te zien hoe je het doet ten opzichte van andere fietsers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Hoop Tweakers gisteren de groupride gereden :) Ik heb hem gedaan om 19:00
Vind het wel lekker dat ze nu zoveel tijdvakken hebben om hem te rijden.
Met de Tour of London zat er telkens een uur of 2 tussen de verschillende opties. Dan komt het soms net niet goed uit qua planning.

De rit zelf was pittig, helemaal na de Alpe du Zwift van afgelopen zondag die nog in de benen zat.
De klim kwam al snel en was redelijk te doen, maar het stuk jungle was weer pittig. Zelfs in de afdalingen van 6% moet je bijtrappen en nog heb je het gevoel dat je niet voorruit gaat..

De route badge overigens wel gekregen nadat ik gefinished was, deze route kan dus ook weer van het lijstje af ;)

De volgende etappe ben ik wel benieuwd naar, nog nooit in Bologna gefietst.
New York ligt me totaal niet, daar niet zo heel veel zin in. Mooi de kortste etappe pakken of aan een race meedoen, dan ben je ook zo klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@MazZz @CedricD @Flipmo Mooi, al die koersverhalen! Voor mijn gevoel 'beleef' je ook echt iets tijdens zo'n Zwift race :+.

Vanavond 20u weer de Zwift Nederland Race Series oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Ypuh schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:15:
@MazZz @CedricD @Flipmo Mooi, al die koersverhalen! Voor mijn gevoel 'beleef' je ook echt iets tijdens zo'n Zwift race :+.

Vanavond 20u weer de Zwift Nederland Race Series oOo
Zo'n groupride of Race daagt je wel uit om flink gas te geven. Je wil toch niet gelost worden ;)
Ondertussen als je even de rust hebt wat berichten sturen en soms heb je dan best een leuk "gesprek' tijdens de race. :)
Free riden doe ik maar zelden, eigenlijk alleen om een route badge te halen.. nu een aantal van die kleine routes gehaald voordat een event begon.

De Fiets races heb ik niet aan meegedaan, woensdagavond komt nooit zo uit. Ook het tijdstip is wat aan de late kant. Nu zit ik vaak om 20:30 / 20:45 met de vrouw op de bank en kunnen we nog wat tv kijken samen.

Zag wel op facebook dat het een soort van vervolg krijgt: "Vanaf 5 februari gaat er een nieuwe Race Series van start op woensdagavond 20:00u. De KNWU organiseert samen met Zwift NL een serie van acht wedstrijden en we kijken of we ook een live finale kunnen doen"

Wel tof dat er binnen NL zoiets georganiseerd word d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ik vind 20.00u ook vrij laat (de group rides van Zwift Nederland beginnen nog later om 20.15/20.30u zelfs). Aan de andere kant hoef ik me dan niet te hasten want regelmatig ben ik pas om 19u thuis van kantoor. Liefst start ik om 19u zodat je rond 20.30/20.45 gedoucht weer op de bank zit.

Wel gaaf dat er een vervolg komt op de Fiets series. Het is gewoon een veelvoud leuker om te racen tegen een vaste groep en vrijwel alleen maar Nederlanders. Het niveau ligt ook serieus hoog waardoor je flink uitgedaagd wordt (zelfs in de C categorie is het al flink aanpoten, in B is al gekkenwerk en A begin ik geeneens aan).

Aan de andere kant denk ik dat hier in de toekomst nog veel winst te behalen valt voor Zwift. De losse events worden nu vanuit een Facebook groep georganiseerd en o.b.v. Zwiftpower worden er op een aparte site klassementen bijgehouden. Er is nog geen sprake van een matchmaking/leaderboard/competitie systeem in Zwift a la Counter Strike (om maar iets te noemen). Toch doen er al zo'n 400+ Nederlanders mee op woensdagavond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 09:50

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Is er ondertussen behoefte aan een apart topic voor de Zwift? Gezien andere onderwerpen ondersneeuwen en niet meer aan bod komen. Graag horen we je mening in Sport Feedback

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
Zijn er hier mensen met mijn configuratie ?

Wahoo Kickr
Wahoo hartslagband
Garmin Fenix 5
En dan Zwift

Ik wil graag de Vo2 gemeten zien en begreep dat ik dan eigenlijk alle apparaten aan mijn Garmin moet koppelen.
Hoe doe ik dat en zie ik de gegevens dan nog wel in Zwift ?
Ik heb nog geen ANT+ en gebruik nu een Windows10 laptop met Bluetooth om alles te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Gewoon de sensoren zoeken met je horloge. Ant + en bt smart zijn vrij simpel, die broadcasten gewoon een signaal en dat kan opgepakt worden door meerdere devices tegelijk (in jou geval je horloge en je zwift pc).
En dan niet vergeten je activiteit op je Garmin te starten

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
Prulleman schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:18:
Gewoon de sensoren zoeken met je horloge. Ant + en bt smart zijn vrij simpel, die broadcasten gewoon een signaal en dat kan opgepakt worden door meerdere devices tegelijk (in jou geval je horloge en je zwift pc).
En dan niet vergeten je activiteit op je Garmin te starten
Maar ziet de laptop/zwift dan ook de hartslag en het wattage ?
Want als je de sensoren met je Garmin koppelt is de laptop ze kwijt neem ik aan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@kevertje1977 Nee, kan gewoon beide. Wat dat betreft is het echt een heel simpel protocol, de sensor stuurt gewoon een signaal met een uniek ID en een type (bv HR, cadans, power, etc). Koppelen is ook eenzijdig. Enkel het ID van de sensor wordt opgeslagen, zodat ie de volgende keer automatisch opgepakt wordt. De sensor heeft verder geen idee wie er naar hem luistert, die blijft gewoon elke seconde roepen ID UERYUIE, type HR, value 155 (bijvoorbeeld).

/edit,dit gaat alleen op voor ANT+, maar zolang je kickr en HR strap beide kunnen, maakt het niet uit. De kickr kan het in ieder geval, de HR strap voor zover ik weet ook. Dus dan moet je horloge nog wel ant+ ondersteunen.. dat doen helaas niet alle garmins.. maar de fenix 5 volgens mij wel

[ Voor 117% gewijzigd door Prulleman op 22-01-2020 12:46 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
kevertje1977 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:28:
[...]

Maar ziet de laptop/zwift dan ook de hartslag en het wattage ?
Want als je de sensoren met je Garmin koppelt is de laptop ze kwijt neem ik aan ?
Wat @Prulleman zegt: ik heb mijn wahoo HR band gekoppeld aan zowel PC als mijn Garmin Edge 530. Werkt top.

Enige waar ik dus wel beetje tegenaan loop is als ik de Kickr Core (per ongeluk) koppel aan meerdere devices. Dan werkt het niet meer. Had laatst laptop open, Zwift klaar om race te beginnen. Ik begin met trappen maar ik zie 0 watt en kwam ook niet vooruit. In settings pielen, zag wel connectie tussen Zwift en de Kickr, maar met de message dat hij 'no data' oid.

Denk dat het kwam omdat ik even daarvoor spindown had gehad met de Wahoo app.. of mss wellicht per ongeluk Trainerroad vlak daarvoor aangehad op mn iphone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Requiem19 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:55:
[...]

Wat @Prulleman zegt: ik heb mijn wahoo HR band gekoppeld aan zowel PC als mijn Garmin Edge 530. Werkt top.

Enige waar ik dus wel beetje tegenaan loop is als ik de Kickr Core (per ongeluk) koppel aan meerdere devices. Dan werkt het niet meer. Had laatst laptop open, Zwift klaar om race te beginnen. Ik begin met trappen maar ik zie 0 watt en kwam ook niet vooruit. In settings pielen, zag wel connectie tussen Zwift en de Kickr, maar met de message dat hij 'no data' oid.

Denk dat het kwam omdat ik even daarvoor spindown had gehad met de Wahoo app.. of mss wellicht per ongeluk Trainerroad vlak daarvoor aangehad op mn iphone.
ja... FE-C is de uitzondering, omdat hier wel 2-way communicatie mogelijk is (voor het aansturen van bv ERG power levels, weerstand, helling etc). Het is daarom beter voor @kevertje1977 om zijn horloge te laten zoeken naar een power meter ipv een trainer, op die manier kan je horloge in ieder geval geen opdrachten naar je trainer sturen of je trainer over nemen

Strava

Pagina: 1 ... 27 ... 161 Laatste