Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• BartNL
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15:13
CedricD schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:34:
Vandaag voor het eerst meegedaan aan een Group Workout. Beetje een teleurstelling.
Zit je intervallen te doen aan 400W en kom je amper boven de 30 km/u uit. Voelt echt niet realistisch aan.

Geëindigd met 207W gemiddeld en 27 km/u op een ronde met 200 hoogtemeters. Is toch +/- 5 km/u trager dan dat je zoiets solo zou doen.

Volgende keer toch maar weer solo :9.
blijkbaar begrijp je niet hoe een group workout werkt? Hele idee is dat iedereen onafhankelijk van vermogen bij elkaar blijft en daardoor klopt de snelheid niet.

20TB+

• Phydomir
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:27

Phydomir

Dennis

Misschien ben ik vreemd maar wat maakt het uit hoeveel virtuele kilometers je maakt of hoe snel de software zegt dat je hebt gereden als je een workout doet? Als ik een workout doe dan gaat het me er om dat ik de intervallen goed doorloop en ik er uiteindelijk fitter/sneller/beter van word. Hoe hard of ver ik virtueel heb gereden zal mij dan een worst wezen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Holkers
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 14:12
BartNL schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:20:
[...]

blijkbaar begrijp je niet hoe een group workout werkt? Hele idee is dat iedereen onafhankelijk van vermogen bij elkaar blijft en daardoor klopt de snelheid niet.
Precies, de software laat je in de virtuele wereld rijden maar als je vast 200w met 8% omhoog doet ga je ongeveer 9 km/u en als je in het echt fietst met dezelfde wattage rij je wat sneller. Andersom werkt dat ook; met -3% en 200watt is 65 km/u en in het echt haal je die 200watt niet. Mijn tip: als je gaat intervallen oid gewoon een vlakke route rijden, dan komen de snelheden en afstanden redelijk overeen

• verhto
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 15:10
Op zwiftpower sta ik niet in de uitslag van een race... als je filtered klikt zie je mijn naam met WKG naast...

Volgens zwiftpower moet ik bij de C rijden, heb ik ook gedaan, en ik foefel niet met mijn gewicht ...

WKG wil zeggen dat ik te veel wkg geduwd heb op de rit??

Is toch ook niet serieus dat je DQ zijt, ik rij in de juiste groep volgens zwiftpower, maar rij dan toch te hard voor de C??

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13:40

Roozzz

Plus ultra

verhto schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:09:
Op zwiftpower sta ik niet in de uitslag van een race... als je filtered klikt zie je mijn naam met WKG naast...

Volgens zwiftpower moet ik bij de C rijden, heb ik ook gedaan, en ik foefel niet met mijn gewicht ...

WKG wil zeggen dat ik te veel wkg geduwd heb op de rit??

Is toch ook niet serieus dat je DQ zijt, ik rij in de juiste groep volgens zwiftpower, maar rij dan toch te hard voor de C??
Dat hangt dus af van de race-organisatie hoe streng zij hiermee om willen gaan. in de Faq https://www.zwiftpower.com/#t_faq kan je de diverse opties terugvinden. Klaarblijkelijk kiest men hier ervoor om iedereen die de watt/kg overschrijdt voor de categorie te diskwalificeren (i.p.v. te upgraden).
Er zijn trouwens ook races die diskwalificeren als je geen hartslag meet, of geen smart trainer hebt, etc. Hoe hoger het niveau hoe strenger de eisen normaliter.

ZP bepaald de categorie o.b.v. het gemiddelde van de laatste 5(?) races. Dus mocht je nog niet zoveel races gedaan hebben of beter getraind hebt, kan het zijn dat je boven de categorie scoort in deze individuele wedstrijd. Kan je zo zien in je profiel. De categorie indeling van ZP ijlt dus altijd een beetje na. Het staat je uiteraard vrij om een categorie hoger in te schrijven als je in het grensgebied terecht komt om dit soort zaken te voorkomen.

Ergens is het positief, want kennelijk heb je harder gefietst dan normaal dus heb je waarschijnlijk vooruitgang geboekt :)

Roozzz wijzigde deze reactie 10-01-2020 14:23 (5%)

• verhto
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 15:10
was idd hard, eens het criterium meegereden!
Bedankt voor de uitleg!

• CedricD
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 13:12
@BartNL
Begreep* ;). Was de eerste keer. Toevallig event dat 2 minuten later startte dan het moment dat ik op m'n rollen kroop. Gewoon gejoined zonder te weten hoe het in zijn werk ging.

@Phydomir
Klopt, maar de beleving is gewoon niet realistisch als je 400W zit te trappen en amper vooruit gaat :).

• BartNL
Holkers schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:34:
[...]Precies, de software laat je in de virtuele wereld rijden maar als je vast 200w met 8% omhoog doet ga je ongeveer 9 km/u en als je in het echt fietst met dezelfde wattage rij je wat sneller.
het punt is dat bij een "group workout" Zwift niet eens probeert om de snelheid te laten kloppen.
Bij een group workout is het de bedoeling dat alle deelnemers een even zware workout doen en bij elkaar blijven onafhankelijk van het getrapte vermogen. De zwaarte van je workout bepaald Zwift op basis van je FTP.
Stel dat het de bedoeling is dat je 70% van je FTP trapt dan zal dat voor de één 100 Watt zijn en voor de ander 300 Watt. Zwift zal je in een "group workout" dan toch even hard laten gaan om je als groep bij elkaar te houden. Ze noemen dat "rubber banding" en dat werkt zolang je ongeveer het juiste vermogen trapt. Degene die 300 Watt trapt zal dan te langzaam gaan en degene die 100 Watt trapt te snel.
Zie ook https://zwiftinsider.com/keep-everyone-together/ en blijkbaar kun je het ook voor meetups gebruiken.

BartNL wijzigde deze reactie 10-01-2020 20:44 (5%)

20TB+

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik ga me ook eens storten op de indoor cycling wereld; merk dat het slechte weer me toch iets te veel belemmert.

Om te testen of ik het ook echt wat vind, ga ik een poosje een trainer van een vriend van me lenen die 'm zelf momenteel niet echt gebruikt, namelijk de https://www.futurumshop.n...igital-pack-smart-b.phtml
Wat heb ik verder zelf nog nodig?
I.i.g. een speciale achterband (maakt het merk e.d. nog uit, of kan ik er gewoon ééntje bij de Decathlon ophalen?)
Mijn fiets: https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-advanced-pro-2-disc . Moet ik daar nog een aparte as voor kopen dan?

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• BartNL
ik denk dat je voor jouw fiets een https://www.futurumshop.n...-adapter-10-en-12mm.phtml nodig hebt.

20TB+

• Smultie
  • Niet online
Dat denk ik ook inderdaad ja! Maakt het merk trainer band nog uit, of kan ik https://www.decathlon.nl/...-twin-700x25/_/R-p-168766 die gewoon d'r op leggen?

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• BartNL
je kunt het eerst ook met je gewone fietsband proberen. Maar wanneer je veel binnen fietst zou ik i.v.m. slijtage zo'n decathlon band gebruiken.

20TB+

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15:21
Phydomir schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:14:
Misschien ben ik vreemd maar wat maakt het uit hoeveel virtuele kilometers je maakt of hoe snel de software zegt dat je hebt gereden als je een workout doet? Als ik een workout doe dan gaat het me er om dat ik de intervallen goed doorloop en ik er uiteindelijk fitter/sneller/beter van word. Hoe hard of ver ik virtueel heb gereden zal mij dan een worst wezen.
Precies.

Als je het dan toch wilt meten moet je niet naar km/u, afstand of hoogte meters kijken maar naar TSS (Training Stress Score). Dat is onafhankelijk van die andere parameters en puur gebaseerd op jouw eigen FTP of hartslag zones.

• CedricD
@Smultie gewoon een oude band gebruiken als je die toevallig nog liggen hebt :).
Denk dat er zelf een afzondeelijke steekas bij de Qubo zit.
Verder mss nog een ANT+ stick als je het via de PC doet, of als je andere sensoren gebruikt die enkel ANT+ hebben.

• estorino
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14:03
Gistermiddag de eerste km's op Zwift gefietst, gratis 25km proefritje. De 4iiii powermeter en Wahoo hartslagband pairen ging wel echt totaal probleemloos. Dat was in 5 seconden gedaan, viel me niet tegen. De combinatie van de Elite Qubo fluid en een trainerband was ook prima. Weinig geluid met de hele set op een yogamatje. Viel me wel op hoe ontzettend warm de unit was na een uurtje fietsen.

• kevertje1977
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 11:39
Prulleman schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:13:
@kevertje1977 ik ben er achter gekomen (met de edge 530) dat je garmin de activiteit moet opnemen om VO2Max te berekenen. Als zwift of trainerroad de activiteit naar garmin connect stuurt gebeurd er niks. Als je garmin de activiteit opneemt, pas dan vind de berekening plaats. (waarschijnlijk doet je device de berekening en niet connect.. zoals met meer metrics). Gisteren een trainerroad workout gedaan en daar kwam 51 uit, geen slechte score voor 40 jaar oud (en pas begonnen met indoor training, wel genoeg km op de MTB gemaakt afgelopen jaar).

Je garmin moet dus gekoppeld zijn met een hartslag meter en powermeter om de berekening te kunnen doen tijdens een activiteit.

Je krijgt dan wel dubbele activiteiten op strava en garmin connect.. dus eigenlijk helemaal niet handig, nu heb ik gisteren de opgenomen garmin activiteit weggegooid en die van TR laten staan, maar connect heeft nu geen vo2max waarde, ik zag deze enkel aan het einde van de rit op de edge voorbij komen. Ben er dus ook nog niet uit hoe ik hier het handigst mee om kan gaan..

/edit, nu geeft connect wel de vo2 max waarde aan in de app, je kan dus dubbel opnemen en de garmin rit weggooien
70% van de maximale hartslag zegt Garmin. Na het sportmedisch onderzoek heb ik mijn max heart rate op 190 gezet. Dan zou de Garmin 20 minuten boven een hartslag van 133 de vo2 moeten uitrekenen.
Gisteren ongeveer 26 minuten ruim erboven gezeten maar de VO2 is niet opnieuw berekend.
De laatste stip in de garmin connect vo2 berekening is 6 januari en 23 december.
En dat terwijl ik 30 december heb gefietst en daarna pas 7 januari. In alle gevallen zonder op de Garmin de activiteit te starten.
(dus puur Zwift > Strava en Zwift > Garmin)

Ik zie nog even geen logica :O

http://pvoutput.org/list.jsp?id=46194&sid=42129

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

@kevertje1977 ik heb dus enkel power op de kickr, dus buiten ritten zijn per definitie uitgesloten door gebrek aan power. Van alle indoor ritten die ik heb gedaan heb ik nu 2 x v02max, beide keren met de activiteit gestart op de garmin. Alle andere ritten (met vergelijkbaar power/hr profiel) hadden geen vo2max berekening.

Dit komt ook overeen met de beschrijving van garmin waar duidelijk staat dat de berekening in het device gedaan wordt en niet in connect. Ik krijg op mijn edge ook de nieuwe vo2max te zien als ik de rit afsluit, nog voor deze naar connect is gegaan.

Ik weet niet waar jou 2 vo2max berekeningen vandaan komen (misschien per ongeluk toch een activiteit gestart op je garmin, of ze waren aan het experimenteren met connect), maar zet je garmin maar eens aan bij een sweetspot workout, gegarandeerd dat je een vo2max terug krijgt.

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:18
estorino schreef op zondag 12 januari 2020 @ 08:59:
Gistermiddag de eerste km's op Zwift gefietst, gratis 25km proefritje. De 4iiii powermeter en Wahoo hartslagband pairen ging wel echt totaal probleemloos. Dat was in 5 seconden gedaan, viel me niet tegen. De combinatie van de Elite Qubo fluid en een trainerband was ook prima. Weinig geluid met de hele set op een yogamatje. Viel me wel op hoe ontzettend warm de unit was na een uurtje fietsen.
Tip, na 25km gewoon "not now" klikken, dan kan je gewoon lekker doorrijden. Enige wat meteen stopt zijn de "drops", maar XP en andere zaken blijven in die sessie gewoon functioneren. Je kunt dus 12x per jaar sowieso een rit doen van onbeperkte afstand.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava profile
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Ypuh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 15:23
Mistraller schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:34:
[...]

Tip, na 25km gewoon "not now" klikken, dan kan je gewoon lekker doorrijden. Enige wat meteen stopt zijn de "drops", maar XP en andere zaken blijven in die sessie gewoon functioneren. Je kunt dus 12x per jaar sowieso een rit doen van onbeperkte afstand.
+1

Zo heb ik de afgelopen 5 maanden ook iedere maand 1 of 2 ritten gedaan (zelfs een keer gestopt met een workout op 20km zodat ik de volgende dag nog een keer kon). Als de 25km eenmaal voorbij zijn kom je er niet weer in. Je kunt wel gewoon meedoen met races tijdens de trail wat ook wel fijn is.

Sinds deze week voor het eerst ook echt betaald.

• joint_me
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:37
Mistraller schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:34:
[...]

Als je hem dan start aan het begin van de maand en beëindigd aan het eind van de maand, dan gebruik je gratis Zwift.

Steun ook Klimmen tegen MS

• Prulleman
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

@joint_me 1 rit van 30 dagen bedoel je?? :D
moet je wel een dedicated setup hebben om zwift te draaien (dus niet een laptop die je ook voor andere dingen gebruikt of je telefoon/tablet)

Prulleman wijzigde deze reactie 13-01-2020 15:19 (61%)

• Ypuh
@joint_me Ouwe Hollander, haha

• joint_me
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:37
Ik gebruik TrainerRoad geen Zwift.

Vond trainen in Zwift raar, allemaal mensen die je passeren maar waar je niet in het wiel kan gaan hangen. Op 1 of andere manier had ik alsnog het idee dat tijdens een training de weg omhoog en omlaag liep. Miste de kalender uit TrainerRoad, overzicht van je trainings schema, en trainingsschema bekijken en aanpassen in Zwift is irritant.

Maar is fijn om te weten als ik een keer de Alp du Zwift op wil rijden, dat ik dat iig 1 keer per maand kan doen.

joint_me wijzigde deze reactie 13-01-2020 15:40 (87%)

Steun ook Klimmen tegen MS

• Prulleman
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

Als je bij TR elke maand 1 workout zou krijgen gewoon Disaster en je bent wel een maand klaar :D

(ik wil deze nog wel een keer doen, gewoon als uitdaging, niet als training)

Prulleman wijzigde deze reactie 13-01-2020 15:45 (18%)

• Ypuh
Prulleman schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:44:
Als je bij TR elke maand 1 workout zou krijgen gewoon Disaster en je bent wel een maand klaar :D
[Afbeelding]

(ik wil deze nog wel een keer doen, gewoon als uitdaging, niet als training)
We kunnen hem samen wel een keer plannen voor alle Tweakers. Over 1.5 - 2 maanden als afsluiter van het indoor seizoen en begin van het voorjaar. Zaterdagmorgen 10.00u, ventilator aan, 10 bidons klaarzetten, Tweakers chat aan en knallen :+.

Edit: Daarna wel het T-shirt kopen voor de street cred

Ypuh wijzigde deze reactie 13-01-2020 16:18 (4%)

• Prulleman
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

@Ypuh maar hoeveel tweakers zijn er net zo gek...? anders moeten we wachten op de volgende TR disaster day

Prulleman wijzigde deze reactie 13-01-2020 16:18 (3%)

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15:30
Keertje een tweakers rit op Zwift lijkt me wel leuk :D.

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• Ypuh
Tweakers Ride - Zwift edition. Ik ben voor zo lang het op een doordeweekse avond is (ma-do) :+

• Prulleman
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

da's in ieder geval wat laagdrempeliger, en kan ik mooi van de 25 free km meepakken (als ik tijd heb). doordeweeks ~ 21:00 kan meestal wel.

• Ypuh
Weet iemand hoe je zo'n event aanmaakt?

Volgende week maandag 19.30u, ca. 40km en 2.5-3.2 w/kg?

• NilsG
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 13:10
Ypuh schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:26:
Weet iemand hoe je zo'n event aanmaakt?

Volgende week maandag 19.30u, ca. 40km en 2.5-3.2 w/kg?
Dat kan niet zomaar iedereen. Daar moet je een verzoek voor indienen bij Zwift zelf en er zitten nogal wat criteria aan vast. Je moet ride leaders en dergelijke hebben en volgens mij zoeken ze vooral mensen/teams die op regelmatige basis (wekelijks) een event willen draaien.

Je kan wel een meet-up aanmaken wanneer je wil uiteraard en dan gewoon samen rijden.

• Holkers
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 14:12
Yorkshire was gisteren aan de beurt. Normaal doe ik m'n ritje op dinsdag maar wilde deze toch eens doen. Wat een klotenronde is dat zeg :D Wel lekker gereden maar dat valse plat is killing. Daarna met 90 km/u een haakse bocht door blijft raar van Zwift, maar he. En even 2 puntjes op m'n FTP kunnen plakken (laatste keer serieuze FTP meting is dik een jaar geleden, dus hecht er niet veel waarde aan, maar 2.46 w/kg is prima waarde.

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 14:20
Holkers schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:06:
Yorkshire was gisteren aan de beurt. Normaal doe ik m'n ritje op dinsdag maar wilde deze toch eens doen. Wat een klotenronde is dat zeg :D Wel lekker gereden maar dat valse plat is killing. Daarna met 90 km/u een haakse bocht door blijft raar van Zwift, maar he. En even 2 puntjes op m'n FTP kunnen plakken (laatste keer serieuze FTP meting is dik een jaar geleden, dus hecht er niet veel waarde aan, maar 2.46 w/kg is prima waarde.
Het was dus met name een kloteronde omdat je volgas ging ;) Ik vind Yorkshire wel een leuk rondje om eerlijk te zijn.

Ik hoorde wel eens mensen over network issues met Zwift, en had daar zelf nooit last van. Tot gisteren... Na 30 minuten fietsen uit de Tour du Zwift gegooid wegens een haperende internet-connectie. Normaal niet zo'n issue, maar in een race wel echt klote :(

• Ypuh
Blik1984 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:18:
Ik hoorde wel eens mensen over network issues met Zwift, en had daar zelf nooit last van. Tot gisteren... Na 30 minuten fietsen uit de Tour du Zwift gegooid wegens een haperende internet-connectie. Normaal niet zo'n issue, maar in een race wel echt klote :(
Ik had dat vorige week ook tijdens de Zwift NL rit. Ineens verdween iedereen en reed ik in m'n uppie. Een beetje vertwijfeld rondgekeken en 1.5m later zat ik er weer in op 1.5m achterstand natuurlijk. Dat gat kreeg ik nooit meer dicht en heb het maar opgegeven, waarbij m'n hele fit file ook nog eens gaar was :/.

Moet bekennen dat ik in mijn Zwift hoekje ook wel op de rand van het Wifi bereik in huis zit.

• Morrar
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15:18
Blij dat ik overal kabels heb getrokken; ben je niet afhankelijk van brakke WiFi...

Gisteren Tour de Zwift etappe 1 gereden, de korte afstand want de benen waren nog wat zwaar van de alp twee dagen ervoor. Hoewel het een groepsrit was, gingen de motoren toch al gauw flink aan. Kon gelukkig redelijk mee met een groepje in de voorhoede en daar in het wiel blijven plakken. Uiteindelijk gefinished op plek 34 (van 368) dus niet slecht. Wel bijna 45 minuten vol aan de bak met 243 watt gemiddeld; beetje boven mijn FTP.

Maar wel gaaf om te doen; was mijn eerste groepsrit dus weer een heel nieuwe ervaring :) Merk dat ik toch stukje fanatieker rijdt als er mensen om me heen zijn (buiten ook overigens).

Morrar wijzigde deze reactie 14-01-2020 11:33 (6%)

• Noisia
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14:17
@Morrar welke categorie heb je gereden dan? Ben benieuwd, heb hem vanavond gepland.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

• Ypuh
Viel me op dat tijdens de Tour du Zwift group rides de draft speed 2x is, met het idee dat je dus wat makkelijker bij kunt blijven. Iedereen start dan ook in 1 groep (1 - 5 w/kg). Maakt het m.i. wel een stuk leuker omdat je getriggerd wordt met de wat snellere mannen mee te blijven.

Heb sinds mijn eerste race van vorige week ook de smaak goed te pakken. Samen rijden is gewoon leuker dan alleen, of het nou een (easy) group ride of race is. Tijdens mijn group ride gister ook 295w een uur lang gereden (bij 81kg). Dat was dan ook een beetje teveel van het goede in de laatste klim :9

Ypuh wijzigde deze reactie 14-01-2020 11:43 (4%)

• Zitilites
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:32
Ypuh schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:14:
[...]

Ik had dat vorige week ook tijdens de Zwift NL rit. Ineens verdween iedereen en reed ik in m'n uppie. Een beetje vertwijfeld rondgekeken en 1.5m later zat ik er weer in op 1.5m achterstand natuurlijk. Dat gat kreeg ik nooit meer dicht en heb het maar opgegeven, waarbij m'n hele fit file ook nog eens gaar was :/.

Moet bekennen dat ik in mijn Zwift hoekje ook wel op de rand van het Wifi bereik in huis zit.
Dit heb ik nu ook al 2x gehad bij een Race. Alles is goed en 10 seconden voor de race is iedereen ineens verdwenen. Maar de oorzaak ligt dus bij de Wifi? Dan moet ik toch nog maar een kabel trekken.

• tinusterror
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11:43
Noisia schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:41:
@Morrar welke categorie heb je gereden dan? Ben benieuwd, heb hem vanavond gepland.
Ik heb hem ook staan voor vanavond :), Hoe laat ga je hem rijden. ik heb de groepride A (lange lengte) staan..

Wordt dit de eerste tweakers ride van het jaar :)

• Noisia
A is sowieso te snel voor mij. ik gok nu op 20:00, zo laag mogelijke categorie.

• RHE218
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15:38
Noisia schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:06:
A is sowieso te snel voor mij. ik gok nu op 20:00, zo laag mogelijke categorie.
A heeft deze keer niets met de snelheid te maken
Cat A = lange rit
Cat B = korte rit
Cat C = Women only.

Cat A & B hebben beiden dus alle genders, leeftijden en wattages per kilo in 1 groep. Het verschil is de afstand en het parcours. Je kan ze zo snel/langzaam rijden als je zelf wil, het is geen race hoewel velen hem wel zo snel mogelijk willen rijden..

Check Zwiftinsider.com voor meer info over de verschillende parcours en een preview van Innsbruck..

Veel plezier, en hou igv de rit uit Cat A. een tandje over voor de laatste 4 kilometer ;)

RHE218 wijzigde deze reactie 14-01-2020 12:35 (20%)

XBL:PowdR218 - JanJanssen 2011 - Burton T6 - Canon 60D 15_85

• Smultie
  • Niet online
Deze week ook begonnen met Zwiften, bevalt me prima!
Ik ben gestart met een 12 weken programma (Build me up) om me zo goed mogelijk voor te bereiden op een flinke uitdaging eind april.

De trainingen geven me aan (als voorbeeld): trap 4 minuten boven de 200W.
Ik zie echter, als ik boven de threshold trap, niet meer hoeveel ik exact wegtrap.
Als ik onder de threshold trap, geeft hij wel aan hoeveel ik trap.
Is dit omdat de trainer ervoor zorgt dat ik 200W trap en niet 300W, of is hier iets anders aan de hand?

• Blik1984
Ypuh schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:14:
[...]

precies dit dus :D

Ik zit ongeveer naast mijn router, dus bereik is prima. Begreep later dat het hele huis even zonder wifi zat
RHE218 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:21:
[...]

A heeft deze keer niets met de snelheid te maken
Cat A = lange rit
Cat B = korte rit
Cat C = Women only.

Cat A & B hebben beiden dus alle genders, leeftijden en wattages per kilo in 1 groep. Het verschil is de afstand en het parcours. Je kan ze zo snel/langzaam rijden als je zelf wil, het is geen race hoewel velen hem wel zo snel mogelijk willen rijden..

Check Zwiftinsider.com voor meer info over de verschillende parcours en een preview van Innsbruck..

Veel plezier, en hou igv de rit uit Cat A. een tandje over voor de laatste 4 kilometer ;)
Niet helemaal correct. Je hebt een group ride en een race categorie voor Tour du Zwift. De situatie die je beschrijft is voor de group ride, maar daarnaast heb je ook nog een race-variant die wel volgens de normale methodiek werkt qua verdeling tussen A -E. Voor "etappe" 1 betreft dat dit keer een race van 16,6 km in London.

Op Zwiftinsider zie je dit ook staan

• Flipmo
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

@RHE218 Donderdag begint Innsbruck pas, etappe 1 is London :)

Ik ga waarschijnlijk vanavond de groupride om 18:00 / 18:30 doen (A: lange afstand)
of het word de Race om 18:10 / 18:40 (C klasse)

Ligt er een beetje aan hoe laat we het eten op hebben en ik op de Tacx kan springen .
En waar ik dan het meeste zin in heb, race of groupride :)

• Prulleman
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

@Smultie Wat bedoel je met threshold? Het gevraagde wattage van de workout of jou persoonlijke FTP waarde (functional Threshold power, die je bv uit een ramp test of 20 minuten test hebt gehaald).

Daarnaast, welke trainer gebruik je, heeft deze ERG mode, zo na staat ERG mode aan?
ERG mode wil zeggen dat je app (zwift in dit geval) tegen je trainer zegt, doe nu x (bv 200) watt. Als je de gevraagde wattages in erg mode niet haalt, dan loop je als het ware vast.. je cadans gaat steeds lager en de weerstand wordt steeds hoger tot je niet mee kan trappen.
Er zijn (afhankelijk van je trainer) bepaalde versnellingen/cadans combinaties die niet de gevraagde wattages kunnen leveren, dan moet je schakelen.

Als je geen erg mode hebt moet je dus een versnelling kiezen waarmee je het gevraagde wattage kan trappen.

Maar los van alles, je ziet toch -altijd- in de grootste cijfers in het midden het wattage wat je daadwerkelijk trapt. (Althans bij de Android app). Als daar 200 staat terwijl links ervan 300 voor 2 minuten staat, dan moet je harder trappen en of schakelen). Als er in het midden niks staat.. geen idee wat er dan aan de hand is.

• Morrar
Noisia schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:41:
De B-categorie is de korte afstand voor groepsritten, deze is ongeveer 32 KM. De A-categorie moet volgens mij iets van 42 KM rijden. Op zich ook nog wel te doen aangezien het tempo in een groep toch wel stukje hoger ligt (42KM/uur gisteren t.o.v. ongeveer 33 KM / uur solo).

@Ypuh Klopt, best leuk gedaan en inderdaad ga je wel meer je best doen om bij te blijven :)

Verder iedereen succes gewenst als je 'm nog moet rijden! :)

Morrar wijzigde deze reactie 14-01-2020 12:50 (14%)

• RHE218
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15:38
Blik1984 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:41:
[...]

precies dit dus :D

Ik zit ongeveer naast mijn router, dus bereik is prima. Begreep later dat het hele huis even zonder wifi zat

[...]

Niet helemaal correct. Je hebt een group ride en een race categorie voor Tour du Zwift. De situatie die je beschrijft is voor de group ride, maar daarnaast heb je ook nog een race-variant die wel volgens de normale methodiek werkt qua verdeling tussen A -E. Voor "etappe" 1 betreft dat dit keer een race van 16,6 km in London.

Op Zwiftinsider zie je dit ook staan
Goed punt, ik ben inderdaad uitgegaan van de groupride.. dank voor de aanvulling

XBL:PowdR218 - JanJanssen 2011 - Burton T6 - Canon 60D 15_85

• Lansovic
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 27-01 16:48
Zitilites schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:44:
[...]

Dit heb ik nu ook al 2x gehad bij een Race. Alles is goed en 10 seconden voor de race is iedereen ineens verdwenen. Maar de oorzaak ligt dus bij de Wifi? Dan moet ik toch nog maar een kabel trekken.
Dit probleem had ik ook steeds, heb nu een Wifi adapter gekocht en dat werkt geweldig d:)b Zwift reageerd veel sneller en de ritten worden gelijk geüpload naar Strava.
Dan hoef je geen kabel te trekken, er kan ook een kabel aangesloten worden op de adapter mocht het nodig zijn..

Grazie

• Ypuh
RHE218 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:21:
+1

Die 2x draft is leuk, maar op de laatste 4km is het ieder voor zich. Heb me op ~1km voor het einde opgeblazen om in de top 10 te geraken en uiteindelijk als 15e gefinisht :|.

Nog wel even gelachen toen ik een berichtje kreeg van de uiteindelijke nummer 13. Dat duel heeft ons beide de kop gekost :+.

• Smultie
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:44:
@Smultie Wat bedoel je met threshold? Het gevraagde wattage van de workout of jou persoonlijke FTP waarde (functional Threshold power, die je bv uit een ramp test of 20 minuten test hebt gehaald).

Daarnaast, welke trainer gebruik je, heeft deze ERG mode, zo na staat ERG mode aan?
ERG mode wil zeggen dat je app (zwift in dit geval) tegen je trainer zegt, doe nu x (bv 200) watt. Als je de gevraagde wattages in erg mode niet haalt, dan loop je als het ware vast.. je cadans gaat steeds lager en de weerstand wordt steeds hoger tot je niet mee kan trappen.
Er zijn (afhankelijk van je trainer) bepaalde versnellingen/cadans combinaties die niet de gevraagde wattages kunnen leveren, dan moet je schakelen.

Als je geen erg mode hebt moet je dus een versnelling kiezen waarmee je het gevraagde wattage kan trappen.

Maar los van alles, je ziet toch -altijd- in de grootste cijfers in het midden het wattage wat je daadwerkelijk trapt. (Althans bij de Android app). Als daar 200 staat terwijl links ervan 300 voor 2 minuten staat, dan moet je harder trappen en of schakelen). Als er in het midden niks staat.. geen idee wat er dan aan de hand is.

[Afbeelding]
Ik had het over het gevraagde wattage van de workout.

Het is een Elite Qubo, deze heeft (voor zover ik kan terugvinden) EGR modus.
Hij geeft in het scherm aan

198W 200W

Waarbij 200W het gevraagde vermogen is, en 198W het vermogen voordat ik boven de gevraagde 200W ging trappen. Het getal 198 schommelt echter niet, maar blijft op 198 staan...

• Prulleman
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

Smultie schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:04:
[...]

Ik had het over het gevraagde wattage van de workout.

Het is een Elite Qubo, deze heeft (voor zover ik kan terugvinden) EGR modus.
Hij geeft in het scherm aan

198W 200W

Waarbij 200W het gevraagde vermogen is, en 198W het vermogen voordat ik boven de gevraagde 200W ging trappen. Het getal 198 schommelt echter niet, maar blijft op 198 staan...
De qubo (b+ smart versie, voor zover er ook domme versies zijn..) heeft inderdaad gewoon ERG mode, maar ik lees veel problemen bv hier iemand waarbij die ook op 200 blijft hangen: https://forums.zwift.com/...o-digital-b-erg-mode/8838
of iemand met max 320: https://www.reddit.com/r/...enough_resistance_to_hit/

Maar...als er 200 watt gevraagd wordt en je output is 198, dan klopt dat in principe wel, zwift zegt tegen je trainer 200 watt, en de weerstand van de trainer wordt aangepast aan je cadans, zodat je op ~200 watt uitkomt (lage cadans + meer weerstand = 200 watt, hoge cadans + minder weerstand = ook 200 watt). Als er dan ook nog een 3 of zelfs 10 seconden power smoothing (gemiddelde) doorgegeven of getoond word, dan blijft die 198 inderdaad gewoon staan. Omdat ERG mode 200 watt vast probeert te houden kan je ook niet meer power trappen (wel sneller, maar dan wordt de weerstand lager om op 200 te blijven). Je cadans gaat dan omhoog, weerstand omlaag en power blijft 200 (of 198). (in mijn plaatje trap ik ook 287 ipv 290, dus een kleine afwijking heb je altijd omdat je trainer altijd een beetje achter de feiten aanloopt)

dus die statische 198 / 200 kan nog prima kloppen, maar als je vervolgens een zwaarder interval krijgt, dan moet je de weerstand (met een gelijke cadans) voelen toenemen en dan moeten de getallen ook volgens (bv 301/300 of 298/300). Als dit niet gebeurd kan je kijken of de boel volgens specs is gemonteerd, juiste bandenspanning, juiste kracht op de rollen, opnieuw gecalibreerd, ...

en dan nog een workout test in ERG mode doen.

tldr;
je kan in principe in ERG mode niet boven het gevraagde wattage trappen, als de workout 200 vraagt kan je geen 300 trappen, de variabele weerstand voorkomt dit. Maar bij een interval van 300 watt (gevraagd) moet je dat uiteraard wel terug zien

• kevertje1977
Prulleman schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:36:
@kevertje1977 ik heb dus enkel power op de kickr, dus buiten ritten zijn per definitie uitgesloten door gebrek aan power. Van alle indoor ritten die ik heb gedaan heb ik nu 2 x v02max, beide keren met de activiteit gestart op de garmin. Alle andere ritten (met vergelijkbaar power/hr profiel) hadden geen vo2max berekening.

Dit komt ook overeen met de beschrijving van garmin waar duidelijk staat dat de berekening in het device gedaan wordt en niet in connect. Ik krijg op mijn edge ook de nieuwe vo2max te zien als ik de rit afsluit, nog voor deze naar connect is gegaan.

Ik weet niet waar jou 2 vo2max berekeningen vandaan komen (misschien per ongeluk toch een activiteit gestart op je garmin, of ze waren aan het experimenteren met connect), maar zet je garmin maar eens aan bij een sweetspot workout, gegarandeerd dat je een vo2max terug krijgt.
https://forums.garmin.com...cling-into-garmin-connect

Ik ga het eens proberen om ook de garmin te starten, ben heel benieuwd hoe alles samen valt

• tinusterror
Flipmo schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:43:
@RHE218 Donderdag begint Innsbruck pas, etappe 1 is London :)

Ik ga waarschijnlijk vanavond de groupride om 18:00 / 18:30 doen (A: lange afstand)
of het word de Race om 18:10 / 18:40 (C klasse)

Ligt er een beetje aan hoe laat we het eten op hebben en ik op de Tacx kan springen .
En waar ik dan het meeste zin in heb, race of groupride :)
Ik pak ook de Groupride van 18:00 uur mee als me vriendin het eten op tijd af heeft vanmiddag :).

• bazzard
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 12:16
Ik heb de race al gehad, 16 km vliegt echt voorbij, had van mij wel iets langer mogen zijn.
Zo de group ride A doen (15 uur)

• Zitilites
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:32
Hoe zit het trouwens met de resultaten op ZwiftPower? Ik dacht daar een herindeling plaatsvond mocht je teveel W/Kg trappen, maar ik zie tientallen renners die daar ruim overheen gaan maar toch in dezelfde categorie blijven. Of gaat dit over een langere periode?

• Blik1984
Ik ga vanavond de race doen, even 25-30 min gas geven en dan nog even uitrijden op een kort rondje in london (om zo nog even een route badge te pakken). Vind de categorie wel lastig om te kiezen. Zit met mijn ftp precies op de grens van B en C. Heb me maar in C ingeschreven en dan zie ik wel waar ik beland.

• Ypuh
Ik ga vanavond ook even de race doen in de B of C categorie (19.40u) en aansluitend de Zwift NL - Easy roll om 20.15u.

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Als het lukt qua tijd word het de groupride met Tinusterror om 18:00, Als er nog genoeg puf in de benen zit daarna nog een race of een route badge halen :)

• Smultie
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:32:
[...]

De qubo (b+ smart versie, voor zover er ook domme versies zijn..) heeft inderdaad gewoon ERG mode, maar ik lees veel problemen bv hier iemand waarbij die ook op 200 blijft hangen: https://forums.zwift.com/...o-digital-b-erg-mode/8838
of iemand met max 320: https://www.reddit.com/r/...enough_resistance_to_hit/

Maar...als er 200 watt gevraagd wordt en je output is 198, dan klopt dat in principe wel, zwift zegt tegen je trainer 200 watt, en de weerstand van de trainer wordt aangepast aan je cadans, zodat je op ~200 watt uitkomt (lage cadans + meer weerstand = 200 watt, hoge cadans + minder weerstand = ook 200 watt). Als er dan ook nog een 3 of zelfs 10 seconden power smoothing (gemiddelde) doorgegeven of getoond word, dan blijft die 198 inderdaad gewoon staan. Omdat ERG mode 200 watt vast probeert te houden kan je ook niet meer power trappen (wel sneller, maar dan wordt de weerstand lager om op 200 te blijven). Je cadans gaat dan omhoog, weerstand omlaag en power blijft 200 (of 198). (in mijn plaatje trap ik ook 287 ipv 290, dus een kleine afwijking heb je altijd omdat je trainer altijd een beetje achter de feiten aanloopt)

dus die statische 198 / 200 kan nog prima kloppen, maar als je vervolgens een zwaarder interval krijgt, dan moet je de weerstand (met een gelijke cadans) voelen toenemen en dan moeten de getallen ook volgens (bv 301/300 of 298/300). Als dit niet gebeurd kan je kijken of de boel volgens specs is gemonteerd, juiste bandenspanning, juiste kracht op de rollen, opnieuw gecalibreerd, ...

en dan nog een workout test in ERG mode doen.

tldr;
je kan in principe in ERG mode niet boven het gevraagde wattage trappen, als de workout 200 vraagt kan je geen 300 trappen, de variabele weerstand voorkomt dit. Maar bij een interval van 300 watt (gevraagd) moet je dat uiteraard wel terug zien
Dan zal het wel kloppen. Ik had verwacht wel iets aan schommelingen te zien, maar heb inderdaad 3 sec Power average aanstaan, en als de EGR-mode snel genoeg compenseert voor schommelingen in cadans zal je nooit (ver) boven de gevraagde waarde kunnen trappen.
Ik kan inderdaad ook prima 80 Watt trappen, of 260 als dat gevraagd wordt.

• Prulleman
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

@Smultie dan zal alles inderdaad ok zijn :) je kan ook 3 s smoothing uitzetten om te kjiken wat voor waarden je dan ziet, of als je een garmin of wahoo hebt, kan je die tegelijk ook mee laten luisteren naar je ant+ signaal (alleen uitkijken dat die niet probeert de weerstand te overrulen). Ik kan op mijn edge 530 verschillende power values laten zien, realtime, 3 sec, 10 sec, grafiekje etc.

• BartNL
Zitilites schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:57:
Hoe zit het trouwens met de resultaten op ZwiftPower? Ik dacht daar een herindeling plaatsvond mocht je teveel W/Kg trappen, maar ik zie tientallen renners die daar ruim overheen gaan maar toch in dezelfde categorie blijven. Of gaat dit over een langere periode?
Zwiftpower gebruikt je 20 minuten vermogen om je w/kg te vergelijken met de limiet die voor je categorie geldt. Hier ziet dan een kleine marge in maar wanneer je 0,3 w/kg te veel trapt wordt je gediskwalificeerd voor races waarbij een categorie limiet is ingesteld. Bij de huidige Tour of Zwift races is die regel van toepassing.
Overigens duurt het vaak even (één tot enkele uren) voordat de uitslagen geschoond worden.

BartNL wijzigde deze reactie 14-01-2020 15:56 (11%)

20TB+

• Requiem19
Even weer een noob-vraag.

In Trainerroad rijd ik op binnenblad, omdat dit minder lawaai maakt. Trainnerroad past automatisch de weerstand aan (dat is denk ik dan 'Erg' mode?)

In Zwift moet ik constant schakelen. Komt dat omdat ik de Erg mode in Zwift zelf niet aan heb staan (volgens mij staat het in mn Wahoo app wel aan).

Of mis ik ergens iets anders? Zou fijn zijn om in Zwift ook op binnenblad alles te kunnen fietsen :D.

• Phydomir

Phydomir

Dennis

In TR staat erg mode standaard aan. Als je "gewoon" een rondje gaat fietsen in Zwift dan staat dit uit en is het net als buiten. Als je echt een workout in Zwift gaat doen dan zou hij ook erg mode aan moeten zetten.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Requiem19
Phydomir schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:00:
In TR staat erg mode standaard aan. Als je "gewoon" een rondje gaat fietsen in Zwift dan staat dit uit en is het net als buiten. Als je echt een workout in Zwift gaat doen dan zou hij ook erg mode aan moeten zetten.
Kan je in Zwift erg mode ook aan zetten met group-rides of wedstrijden? Of ben je dan verplicht in non-erg mode te rijden?

Het hoogteprofiel verandert echt heel vaak vond ik in mijn ritje Harrowgate. Ik zat stuk meer te schakelen dan in het echt.

• Ypuh
Zwift is natuurlijk een simulatie. Je weerstand past zich aan naar het virtuele parcours. Dat is een totaal andere activiteit dan wanneer je gewoon je blokken afwerkt, dus ERG mode heeft geen toepassing in een group ride/race of dom rondje rijden.

Waarom zou je in Zwift op ERG mode willen rijden en constant X00w willen trappen? Dan heeft het toch geen meerwaarde om in een virtuele wereld rond te rijden? Je kunt natuurlijk wel workouts doen in Zwift met ERG mode, dat heeft het effect waarbij je in een 15% klim 100w aan het trappen bent en dus 2.4 km/u rijdt, of 500w in een afdaling waar je de 90+ aantikt.

• Prulleman
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

@Requiem19 nee..
hier wat meer uitleg: https://zwiftinsider.com/erg-mode-in-zwift/

in theorie zou het wel kunnen.. dan zeg je bv tegen zwift ik wil deze rit continu 250 watt trappen, zwift zorgt dan dat je trainer dat wattage blijft houden, en je trapt dan bergop met 250 watt en bv 8 km per uur en bergaf 250 watt met 60 km per uur.. maar dan dan kan je niet dynamisch een groep bijhouden, die zullen namelijk meer fluctueren in wattage.. en het dynamische van zwift doe je volledig teniet..

• Requiem19
Ik zou niet constant X watt willen rijden, maar ik zou gewoon 1 versnelling willen kunnen gebruiken.

• Prulleman
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

Requiem19 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:21:
Ik zou niet constant X watt willen rijden, maar ik zou gewoon 1 versnelling willen kunnen gebruiken.
dat is geen ERG.. je zou wel de "trainer difficulty" zo laag mogelijk kunnen zetten. Dit is geen cheaten, je moet nog steeds dezelfde watts trappen om een heuvel op te komen, het gaat alleen met een lagere virtuele helling.
https://zwiftinsider.com/...ficulty-setting-in-zwift/
Lowering your Trainer Difficulty decreases resistance changes on hills. You still have to put in the same amount of power to get up (and down) the hill, but you will “feel” the hill less.

Another way to look at it: Trainer Difficulty determines how much shifting you will need to do. Where you might typically use ~7 of your gears when riding at the default 50% setting, lowering it to 25% would let you ride and only use ~4 gears, since the incline changes are less dramatic.

Increasing your trainer difficulty, on the other hand, will force you to use more gears. So instead of 7, you may use 10 or 12, since the hills will feel steeper and you will need to shift more to maintain a healthy cadence.
ik weet niet wat er gebeurd als je em op off zet.. misschien hoef je dan enkel te schakelen als je daadwerkelijk een andere snelheid wilt rijden.

Prulleman wijzigde deze reactie 14-01-2020 16:31 (11%)

• Tjebakka
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:20

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Requiem19 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:21:
Trainer difficulty op 0 zetten :) Dan worden verschillen in percentage niet naar je trainer gestuurd. Enkel de wattages die je trapt worden naar het programma gestuurd.

If it aint fixed, it's broken.

• Morrar
Prulleman schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:30:
[...]

dat is geen ERG.. je zou wel de "trainer difficulty" zo laag mogelijk kunnen zetten. Dit is geen cheaten, je moet nog steeds dezelfde watts trappen om een heuvel op te komen, het gaat alleen met een lagere virtuele helling.
https://zwiftinsider.com/...ficulty-setting-in-zwift/
Hierover zijn de meningen verdeeld... Klopt inderdaad dat je dezelfde hoeveelheid werk (wattage) moet leveren, maar de manier waarop kan het wel zwaarder of lichter maken. Met schakelen verlies je bijvoorbeeld een stukje efficientie.

Of als je tegen de limieten van je cassette aanloopt zal het ook lastiger worden; met < 60 RPM lopen stoempen kost meer energie / moeite dan lekker op 80-90 RPM spinnen. Als het echt pittig wordt moet je wellicht gaan staan, wat meer energie kost omdat je ook andere spieren zult moeten gebruiken (armen, core). Idem als je aan je max cadans zit; als je niet harder kunt spinnen zal je ook minder efficient de wattages kunnen trappen.

Hoewel de hoeveelheid werk (wattage) dus gelijk is, is de manier waarop je dat werk levert wel behoorlijk verschillend. Je zal het niet met hetzelfde 'gemak" / efficientie kunnen leveren waarschijnlijk.

Eigenlijk hadden ze "trainer difficulty" beter "trainer realism" kunnen noemen; eigenlijk stel je in of 100m tegen 10% aanvoelt als 100m@10% of 200m@5%.

Morrar wijzigde deze reactie 14-01-2020 16:40 (5%)

• Prulleman
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

Morrar schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:38:
[...]

Hierover zijn de meningen verdeeld... Klopt inderdaad dat je dezelfde hoeveelheid werk (wattage) moet leveren, maar de manier waarop kan het wel zwaarder of lichter maken. Met schakelen verlies je bijvoorbeeld een stukje efficientie.

Of als je tegen de limieten van je cassette aanloopt zal het ook lastiger worden; met < 60 RPM lopen stoempen kost meer energie / moeite dan lekker op 80-90 RPM spinnen. Als het echt pittig wordt moet je wellicht gaan staan, wat meer energie kost omdat je ook andere spieren zult moeten gebruiken (armen, core). Idem als je aan je max cadans zit; als je niet harder kunt spinnen zal je ook minder efficient de wattages kunnen trappen.

Hoewel de hoeveelheid werk (wattage) dus gelijk is, is de manier waarop je dat werk levert wel behoorlijk verschillend. Je zal het niet met hetzelfde 'gemak" / efficientie kunnen leveren waarschijnlijk.

Eigenlijk hadden ze "trainer difficulty" beter "trainer realism" kunnen noemen; eigenlijk stel je in of 100m tegen 10% aanvoelt als 100m@10% of 200m@5%.
ja.. het maakt het in zekere zin "makkelijker" en dat is ook precies de bedoeling. Als je wilt cheaten stel je gewoon je gewicht anders in d:)b

• Ypuh
Is er iemand die met de trainer difficulty op 100% rijdt?

Had hem laatst iets hoger gezet (pak hem beet 65%), maar dat is gewoon niet te doen als je bij een groep wilt blijven. In de klim krijgen je benen een serieuze klap waar je cadans naar 60-70 rpm zakt en in de afdaling kun je niet hard genoeg trappen om met 300w bij het groepje te blijven.

Conclusie, heb hem na 1 rit maar weer op 50% gezet.

• Requiem19
Hmm, misschien komt het daar door: ik heb gelijk die difficulty op 100% gezet omdat dat me het meest realistische leek.

Ik ga het proberen op 50%.

• Morrar
Ypuh schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:59:

Had hem laatst iets hoger gezet (pak hem beet 65%), maar dat is gewoon niet te doen als je bij een groep wilt blijven. In de klim krijgen je benen een serieuze klap waar je cadans naar 60-70 rpm zakt en in de afdaling kun je niet hard genoeg trappen om met 300w bij het groepje te blijven.

Ik heb 'm nu rond de 75 procent ongeveer. Voor solo ritten wil ik nog wel naar 100 procent gewoon om te kijken hoe dat gaat (vooral de Alp op). Echter merk ik met 34 x 28 dat het al best stoempen is en ik ben ook wel zuinig op m'n knieën. Voel ze nu soms al en blessure is zo opgelopen. Betekent wel dat ik in het echt dus ook niet zomaar die berg op kan zonder cassette wissel...

• Noxa

Jup altijd op 100%. Ik wil het zo realistisch mogelijk maken. Misschien ook maar eens experimenteren met die settings.

Heb overigens mijn 11-32 op de trainer zitten, dus ook berg op genoeg keuze in het verzet.

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Ik heb zelf 11-34,dus geen probleem berg op op 100%. En tja, wat is makkelijker. 6 minuten 300W berg op of 6 minuten 300W op het vlak. Doe mij het eerste maar.

• kevertje1977
Prulleman schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:36:

Ik ben er nog niet uit. Heb net een rit gereden met Garmin activiteit aan maar heb de hartslag meter van Wahoo en de rest van de Kickr gewoon laten syncen met de laptop (bluetooth)
Daardoor ziet de Garmin niet wat het wattage is en dus geen VO2 score.
Wel vreemd dat dat niet gesynced word automatisch.
En nu moet ik dus dubbele activiteiten weghalen

• Ypuh
Had hem ook liever op 100% staan, het voelt zo een beetje als valsspelen. Aan de andere kant is 50% de default en waarschijnlijk ook waar de meeste mee rijden. Het is een 'spelletje', geen marteltuig waar je je knieen op kapot ramt.

Ze zeggen wel eens een watt is een watt, maar 300w aan 10% voelt heel anders dan 300w aan 5%.

• Prulleman
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

kevertje1977 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:28:
[...]

Ik ben er nog niet uit. Heb net een rit gereden met Garmin activiteit aan maar heb de hartslag meter van Wahoo en de rest van de Kickr gewoon laten syncen met de laptop (bluetooth)
Daardoor ziet de Garmin niet wat het wattage is en dus geen VO2 score.
Wel vreemd dat dat niet gesynced word automatisch.
En nu moet ik dus dubbele activiteiten weghalen
Je Garmin moet wel gekoppeld zijn aan je hr strap en power source, anders heeft ie geen data om mee te rekenen.

Dubbele ritten is zijn inderdaad lastig, alles synced met elkaar enkel trainerroad ontdubbeld bij mij, zowel Garmin connect als Strava laten gewoon dubbele ritten zien

• BartNL
heb hem eigenlijk altijd op 100% staan tenzij ik,
- of aan een race mee doe waarbij je voordeel hebt door minder te schakelen en bergaf kunt bij trappen.
- of aan een groepsrit met laag vermogen die wel bergop gaat mee doe omdat ik dan nog een beetje cadans kan houden in lichtste verzet zonder teveel vermogen te trappen.

20TB+

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11:29

coelho

VanTheManFan

Net de eerste etappe van TdZ gedaan, de korte group ride. Ik dacht lekker een uurtje te peddelen, maar heb nog nooit zo hard gereden! 38 gemiddeld. Ik stond compleet te trillen op mijn benen. Is dat normaal voor group rides?

• Noxa
coelho schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:54:
Net de eerste etappe van TdZ gedaan, de korte group ride. Ik dacht lekker een uurtje te peddelen, maar heb nog nooit zo hard gereden! 38 gemiddeld. Ik stond compleet te trillen op mijn benen. Is dat normaal voor group rides?
Je hebt grouprides in alle soorten en maten. Sommige zijn heel rustig of zelfs gecontroleerd zodat je niet aan de groep kunt ontsnappen. En sommige zijn free-for-all.

De TdZ worden doorgaans vrij fanatiek bereden door een groep rijders. Maar er zijn altijd rijders achteraan die het rustig aan doen.

Heb gisteren etappe 1 gedaan met de intentie om lekker mee te komen met de top 20. Maar in de eerste 3 minuten werd het peloton al aan flarden gereden en was het aanpoten om er bij te zien. Uiteindelijk met 10/12 man stevig doorgereden en zowaar de eindsprint gewonnen! 8) Wel bijna 4w/kg gemiddeld.. pfff.

• Morrar
Volgens mij komt het o.a. omdat Zwift ranking in het peloton aangeeft. Hierdoor komt er toch een soort wedstrijd element in, wat sommigen stimuleert flink door te trappen. Ben er zelf ook vol voor gegaan met 42 km/u gemiddeld, puur om bij het groepje te blijven.

Bij andere groepsritten schijn je leiders te hebben die het tempo bepalen, waardoor alles veel meer gereguleerd wordt.

Verder wordt er bij de groepsritten alleen onderscheid gemaakt op afstand (42 vs 31 km) en niet op watt/kg, dus de groepen zijn enorm divers qua vermogen.

Morrar wijzigde deze reactie 14-01-2020 21:06 (8%)

• Blik1984
Ik vond die groepsrit gisteren ook niet normaal, toen ik er uitgegooid werd (netwerkproblemen) had ik een gemiddelde van 42 per uur. Nou niet bepaald een rustig rondje...

Vandaag de race van tour du zwift gedaan, en daar had ik wel een stevig tempo verwacht. Uiteindelijk 18de gefinished (eigenlijk 29, maar volgens zwiftpower 18) met 44 per uur. Was mijn eerste race, dus wel even wennen.

• Noisia
Net de lange TdZ stage gedaan, was mijn eerste group ride. Eerste 25km gingen prima, ik fietste iets boven het vermogen dat ik in m’n uppie doe maar niet bijzonder spannend. En opeens van het ene op andere moment werd ik vol gelost. Toen 10km solo gereden om vervolgens weer bij een langzamer groepje aan te haken. Op de laatste km helemaal stuk gegaan. Niet ver van de laatste plek op de dnf na. Ben allang blij dat ik m uitgereden heb. Kijken of het volgende week beter gaat.
Morgen rustig peddelen en m’n laatste ritje voor de unemployed badge. Daarna maar eens een rustdagje pakken.

• Mistraller
Klinkt bekend haha. Vorig jaar met de TDZ ook al meegemaakt. Dit keer ook vol erin gegaan, en ook dik 38km/h gereden. Bijna 50 minuten op FTP getrapt... Veel group rides met een leader/beacon gaan er inderdaad anders aan toe. 2e rit ga ik eens als race rijden, eens kijken hoe dat aanvoelt.

---------------

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Mijn (beperkte) ervaring met groepsritten is dat als er aangegeven wordt tussen de 2 en 2,5 w/kg, je rekening moet houden met 2.8 a 3 w/KG.

• Ypuh
Die 16km race is gewoon een verkapte 20m test. 319 watt (81kg), goed voor een 9e plek kwam er bij mij uit.

• CedricD
Gisteren ook de korte group ride gedaan. Op minder dan 45min zat de 31 km er op :9. Zat bij een groepje die streed voor een plek in de top 100. Uiteindelijk nog als 70e gefinisht op 800 man. 290W gemiddeld en dat is indoor toch een nieuw record :).

Donderdag Innsbruck op de planning gezet. De 'lange' afstand. Benieuwd naar de klim op het einde, ik heb die nog nooit gedaan :9

• Blik1984
Phydomir schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:11:
Mijn (beperkte) ervaring met groepsritten is dat als er aangegeven wordt tussen de 2 en 2,5 w/kg, je rekening moet houden met 2.8 a 3 w/KG.
De groepsritten van tdz zijn geclassificeerd als tussen de 1 w/kg en 5 w/kg. Dus gewoon alle smaken bij elkaar.

De race is wel in de standaard categorieen ingedeeld (A tm E)

• Blik1984
Voor de route badge hunters of de mensen die nog level 12 moeten worden, er is een trucje om in sommige gevallen 2 route badges te krijgen. Werkt alleen in de gevallen dat er van de route die je rijdt, ook een reverse variant is. Ik pak als voorbeeld even de volcano loop

De bedoeling is dat je de volcano loop rijdt totdat je de badge krijgt. Als je de badge hebt gekregen druk je op u-turn maken en je krijgt eigenlijk direct ook de badge voor de reverse variant.

Deze exploit werkte vandaag bij mij bij de volcano loop, maar ik heb hem ook al eerder gezien bij de figure 8 ronde. Wel een makkelijke manier om beide Lutscher routes binnen te krijgen ;)

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Dat met die badge had ik vorige week ook op het vulcano circuit. Had er toen 4 in 1 rit..
vulcano circuit, 1x 5x en 10.. daarna de u turn gemaakt om de CCW te maken en die kreeg ik direct.. scheelde me weer 5km ;)
voor bepaalde routes scheelt dit dan wel een hoop km's!

Gisteren met tinusterror de tour de zwift groupride (A route) gereden. Begon weer redelijk fanatiek en zat rond plek 200, en Tinus op 550.. heb me even af laten zakken en daarna samen de route uigereden.
Met iedereen in dezelfde jersey's is het wel lastig om elkaar te herkennen.. dus mocht er ooit een tweakers meetup komen, is het handig om allemaal verschillende jersey's te dragen :)

Rit ging overigens wel lekker, Tinus moest flink aan de bak, ik kon het wat rustiger aan doen ;)
Na de groupride nog een london loop gedaan om ook die badge binnen te halen.. Zo bijna 2 uur op de Tacx gezeten. Voelde vanmorgen de beentjes licht protesteren de trap op :)

• Mistraller
Blik1984 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 00:02:
Voor de route badge hunters of de mensen die nog level 12 moeten worden, er is een trucje om in sommige gevallen 2 route badges te krijgen. Werkt alleen in de gevallen dat er van de route die je rijdt, ook een reverse variant is. Ik pak als voorbeeld even de volcano loop

De bedoeling is dat je de volcano loop rijdt totdat je de badge krijgt. Als je de badge hebt gekregen druk je op u-turn maken en je krijgt eigenlijk direct ook de badge voor de reverse variant.

Deze exploit werkte vandaag bij mij bij de volcano loop, maar ik heb hem ook al eerder gezien bij de figure 8 ronde. Wel een makkelijke manier om beide Lutscher routes binnen te krijgen ;)
Had ik dat maar geweten, was best een pittig ritje omdat ik (te) laat besefte dat het startpunt bovenaan de berg pas begint ;)

---------------

• Blik1984
Mistraller schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:32:
[...]

Had ik dat maar geweten, was best een pittig ritje omdat ik (te) laat besefte dat het startpunt bovenaan de berg pas begint ;)
Ik moet hem nog doen, die Lutscher. Mede ook omdat Innsbruck maar weinig aan bod komt op de calender. Dat spawnpoint voor die Lutscher route is wel vrij matig gekozen

• tinusterror
Flipmo schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:21:
Dat met die badge had ik vorige week ook op het vulcano circuit. Had er toen 4 in 1 rit..
vulcano circuit, 1x 5x en 10.. daarna de u turn gemaakt om de CCW te maken en die kreeg ik direct.. scheelde me weer 5km ;)
voor bepaalde routes scheelt dit dan wel een hoop km's!

Gisteren met tinusterror de tour de zwift groupride (A route) gereden. Begon weer redelijk fanatiek en zat rond plek 200, en Tinus op 550.. heb me even af laten zakken en daarna samen de route uigereden.
Met iedereen in dezelfde jersey's is het wel lastig om elkaar te herkennen.. dus mocht er ooit een tweakers meetup komen, is het handig om allemaal verschillende jersey's te dragen :)

Rit ging overigens wel lekker, Tinus moest flink aan de bak, ik kon het wat rustiger aan doen ;)
Na de groupride nog een london loop gedaan om ook die badge binnen te halen.. Zo bijna 2 uur op de Tacx gezeten. Voelde vanmorgen de beentjes licht protesteren de trap op :)
Hahaha aan de bak! me hartslag is niet onder de 185 geweest. Voor mij 1 van de eerste grouprides. Gaat er best hard aan toe moet ik zegen. Er valt voor mij nog veel te trainen. Was overigens wel heel leuk. Op naar stage 2 _/-\o_

• Ypuh
tinusterror schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:48:
[...]

Hahaha aan de bak! me hartslag is niet onder de 185 geweest.
Whahaha, mooi dit oOo d:)b

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

ik zag het op strava staan, gemiddelde hartslag 185! 8)
Mijn gemiddelde hartslag lag 20 slagen lager als normaal tijdens een race of snelle groupride (153 vs 173)

Netjes dat je hem toch uitgereden hebt! _/-\o_

Flipmo wijzigde deze reactie 15-01-2020 12:04 (12%)

• Blik1984
tinusterror schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:48:
[...]

Hahaha aan de bak! me hartslag is niet onder de 185 geweest. Voor mij 1 van de eerste grouprides. Gaat er best hard aan toe moet ik zegen. Er valt voor mij nog veel te trainen. Was overigens wel heel leuk. Op naar stage 2 _/-\o_
Bij mij ook gemiddeld 185 en max van 194 :D

• bazzard
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 12:16
Indoor is hij bij mij gemiddeld gezien ook een stuk hoger, ik kan mij ook niet echt in houden binnen.
Aan de andere kant afgelopen zondag tijdens Egmond pier Egmond. avg. 173 voor 2 uur, wel wat last van krampjes laatste stuk :)

• RigolleM
  • Registratie: december 2010
  • Nu online
bazzard schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:57:
Ik heb de race al gehad, 16 km vliegt echt voorbij, had van mij wel iets langer mogen zijn.
Zo de group ride A doen (15 uur)
Ik heb zondag 2x Groupride B (korte afstand) gereden, om 11u00 en om 12u00. Was ingeschreven voor de A (lange afstand), maar zat alsnog in de B. Eén keer was te weinig (als alternatief voor buiten fietsen - te veel wind) en dus onmiddellijk een tweede toer gereden...

Gisteren wou ik de lange afstand rijden, maar die startte maar om 18u00 en ik zat om 16u50 al op de fiets 8)7

Morgen dus wat later beginnen en de lange afstand Innsbruck rijden...

MS SP3 i5/8Gb/256Gb - Fujifilm X-T1/X70

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True