Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 140 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Waarom zou je een 20min test willen laden vanuit Join in Zwift?

Waarom niet gewoon in sim mode de Ventoux/Alpe op rijden? Dat is veel realistischer als test imo. Nadeel dat ik me wel kan voorstellen is dat je redelijk wat moet schakelen bij bijv ADH in de vlakke bochten. Ventoux is wat gelijkmatiger gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartd1983
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-09 20:20
Prulleman schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:31:
Een 20 minuten test doe je principe niet in erg mode (even los van hoe het als join workout standaard geladen wordt ..)

Een ramp test is bv wel bij voorkeur in erg mode. Het is namelijk lastig om elke minuut x watt meer te gaan trappen. Kan wel, maar het is in ERG mode een stuk nauwkeuriger. (En dus ook het resultaat)

Maar een 20 minuten test in ERG kan op 2 manieren aflopen..
1) je haalt het doel vermogen (stel 316 watt) voor 20 minuten en je resultaat is een ftp van 300.... Maar ... Wat als je ook 320 watt of 325 had kunnen trappen.. je zal nooit weten of het eigenlijk meer had kunnen/moeten zijn. En waar komt de target vandaan? Op basis van je oude ftp..? Dan ga je nooit vooruit.
2) je haalt je doel vermogen niet., je krijg de benen niet meer rond en je breekt de rest af..

Wil overigens niet zeggen dat een 20 minuten test zonder erg makkelijk is.. je moet een aardig idee hebben als je naar je power kijkt.. of een heel goed gekalibreerd gevoel hebben wat je 20 minuten kan volhouden. Pacing is lastig en daardoor is de 20 minuten test ook lang niet altijd accuraat. Het zal alleen minder snel overschatten als bv de ramp test. Als je anaeroob sterk bent zal een ramp result te hoog kunnen zijn
Eens met wat je zegt, maar even voor de zekerheid:

Je kan in de workout modus van zwift erg modus uitzetten. Je komt dan ieg standaard in een modus terecht met vaste weerstand die zich niet aan het terrein aanpast. Je kan in die modus zo hard of zacht (in termen van power) trappen als je wil. Het voelt best onrealistisch (al kun je ook betogen dat je geen last hebt van “externe” invloeden zoals klimmetjes in je blokjes).

[ Voor 3% gewijzigd door bartd1983 op 20-01-2024 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
Veel discussie, maar men weet dat je gewoon trainer difficulty op 0 kan zetten toch? Dan simuleert hij het terrein niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:54

Kluus

Gang is alles

De 20 minuten ftp test in Zwift en ook die van Join als ik de reactie van @rutgrrrr goed begrijp zet je tijdens de 20 minuten gewoon in slope mode, op een vast percentage dus. Terrein heeft dan geen invloed en erg ook niet, gewoon een keer schakelen naar één versnelling die je fijn vind bij de gegeven weerstand en trappen…

Volgens mij doet trainerroad etc etc dit ook gewoon zo, dus ik zie het probleem niet? Maak het niet ingewikkelder dan het is. ;)

Ik zou trouwens wel gewoon een van de testen gebruiken die al in Zwift zit, niet via join.

[ Voor 34% gewijzigd door Kluus op 20-01-2024 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:41

aerofreak

Steve Jobs

Zwift doet helemaal niks tijdens een 20 min free ride. Geen kunstmatige weerstand, alleen weerstand van de omgeving. Daarom is het zinvol om de test te doen op een alpe, ventop of tempus fugit.
FTP Test with an ERG Enabled Trainer
If you're on a trainer and use ERG mode during the 20 minute FTP test block, you'll need to change bike gears to get an appropriate resistance level. Unlike most workout blocks with ERG mode, Zwift will not change resistance to match a power target during the FTP test block. The idea behind the test is that you put out the most wattage you can over that 20 minute time period, so trainer resistance is set at a neutral level—allowing you to shift to the resistance level that best matches your desired cadence and wattage.
https://support.zwift.com/en_us/ftp-test-HypJnI_NH

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

aerofreak schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:37:
Zwift doet helemaal niks tijdens een 20 min free ride. Geen kunstmatige weerstand, alleen weerstand van de omgeving. Daarom is het zinvol om de test te doen op een alpe, ventop of tempus fugit.
Dat is niet helemaal correct, ze zeggen in die quote dat ERG mode uit gaat, dat klopt uiteraard, maar sim mode gaat ook niet aan, je komt in slope mode. Je moet dan inderdaad schakelen naar een fijn verzet, maar het is niet zo dat hij het terrein gaat simuleren!

Uit je eigen quote:
so trainer resistance is set at a neutral level
Niks weerstand van de omgeving, al ga je Alpe du Zwift downhill, de trainer zal je alsnog zo'n 3% slope voorschotelen. Boeit dus niets welke route je kiest.

Het lijkt wel of we met zijn allen zo vervirtualiseerd zijn dat we vergeten zijn dat trainers van nu naast simulatie en ERG ook nog beschikken over de oudste stand ooit.

[ Voor 29% gewijzigd door Kluus op 20-01-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 11:51
Of je pakt watopias wasteband en timed zelf je twintig minuten. Komt wat meer in de buurt van de echte wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartd1983
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-09 20:20
Precies, en daarmee is de circel rond ;), (ik heb het een keer uitgezocht, aangezien ik even bang was dat mijn Kickr kapot was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:41

aerofreak

Steve Jobs

Dat is niet correct. Free ride blok in een training dan wel FTP test is echt free ride.
If your workout contains a free ride block, ERG will turn off during that block and will turn on again when the free ride block ends. During a free ride block, you'll shift your gears to achieve the output level of your choice—there's no target wattage during a free ride block.
https://support.zwift.com/erg-mode-in-workouts-SkQJC8OEH

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@aerofreak erg mode gaat natuurlijk uit ja, daar zijn we het over eens. Maar waar lees jij hier dat hij de omgeving gaat simuleren dan?

Toevoeging: Nogmaals er is een derde stand waarin de trainer wordt vastgezet op 1 constant hellingspercentage, je moet dan inderdaad schakelen om de juiste cadans/vermogen, net als je zou moeten bij een echte helling van constant 3% ofzo en die trekt zich verder echt niets aan van wat de virtuele weg in Zwift doet. Dat is de stand die hier gebruikt wordt en wat die documentatie ook bedoeld.

Als je tot nu toe moeite deed om geschikt virtueel terein te zoeken of om de trainer difficulty op 0 te zetten voor die freeride blokken dan kan je daar dus mee stoppen, echt, fijn toch. ;) :)

NB: Misschien is de term “Free Ride” wel verwarrend in Zwift ja, ze hadden dat beter “Slope mode” kunnen noemen ofzo, maarja dat is wel met meer dingen in Zwift.

[ Voor 113% gewijzigd door Kluus op 20-01-2024 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:22

Phydomir

Dennis

Als iemand die recentelijk nog een FTP test in Zwift heeft gedaan kan ik beamen dat het "free ride" gedeelte van de test inderdaad is wat ik zou noemen "resistance mode".

Je hebt drie variaties in Zwift.

Geen workout geladen:

- free ride in de wereld, er is geen workout geladen en je trainer zal de weerstand bepalen aan de hand van het terrein.

Workout geladen:

- ERG mode: je trainer zal je locken in een bepaald wattage, jouw cadans bepaald hoeveel weerstand de trainer bied, maar het wattage blijft gelijk. Schakelen heeft in deze modus geen effect.
- resistance mode: je trainer houdt een vaste weerstand aan en jouw cadans en gearing bepalen de wattages. De weerstand zelf kun je trouwens ook nog aanpassen in game.

Het stomme is wel dat bijna iedere aanbieder z'n eigen benaming gebruikt. Alleen ERG mode is vaak exact hetzelfde over de platformen heen.

[ Voor 8% gewijzigd door Phydomir op 20-01-2024 12:59 ]

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Phydomir yup, net als de “trainer difficulty”, heet ook overal anders en vaak niet logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:53
Wauw zoveel discussie, bedankt allemaal voor de antwoorden en informatie! Weet ik ook weer wat ik kan verwachten. En die slope/resistance modus lijkt me perfect. Zeker als je echt diep wilt gaan wil je niet afgeleid worden door schakelen.

Al moet je "in het echie" natuurlijk wel sturen, schakelen en rekening houden met verkeer. Kan me voorstellen dat FTP binnen dus wat accurater is en dat je die waarde buiten niet gaat halen.

Over buiten gesproken; vandaag weer eens een ritje in de frisse buitenlucht gedaan. Zelfs nog een zonnetje erbij gehad! Sneeuw en ijsplaten op het fietspad was wel ff oppassen hier en daar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Morrar schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:01:
Al moet je "in het echie" natuurlijk wel sturen, schakelen en rekening houden met verkeer. Kan me voorstellen dat FTP binnen dus wat accurater is en dat je die waarde buiten niet gaat halen.
Dat zou ik niet zo stellig brengen. Ook buiten zijn er voordelen. Vooral qua koeling heeft buiten best een voordeel. Afhankelijk van jouw kwaliteiten kan het juist ook heel lekker zijn als je power juist iets meer fluctueert. Microherstel kan sommige helpen.

Maar buiten moet je wel een lekker stukje weg hebben. Meestal wordt een weg aangeraden die iets omhoog loopt. Maar vind in Nederland maar eens iets wat 20 minuten omhoog gaat. Zelf pak ik meestal een dijk hier in de buurt. Genoeg waarbij ik zeker 20 minuten vol kan maken. Maar dan heb je ook wel eens dat je na 14 minuten ineens klem zit achter een trekker ja -O-

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Je moet denk ik vooral ook kijken naar het doel van een FTP test. Ik zie het als tweeledig:

1. Progressie meten.
Key is dat je test consistent is. Dus niet eerst buiten en dan binnen. Of binnen in de schuur met 10 graden en paar maanden later met 30 graden in de zomer.

2. Bepaling van trainingszones
Key is dat je de test doet in de situatie waarin je ook traint zodat je zones toepasbaar zijn op je trainingssituatie. FTP tests buiten vallen doorgaans iets hoger uit. Als je met die waardes binnen gaat fietsen kan een FTP blok net over het randje van FTP gaan en is het te zwaar. Sure, je haalt het wel op je tandvlees maar op lange termijn word je er niet beter van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
@Phydomir Haha ja achter een trekker of boomers op ebikes die over het hele fietspad slingeren (pats boomers)... En het kopje van Bloemendaal ga je ook geen 20 minuten op halen. Maar verder heeft buiten fietsen zeker ook voordelen; ook veel minder statisch op de fiets.

@Requiem19 Voor nu zal het vooral dat tweede zijn; misschien wil ik nog paar trainingen gaan afwerken zolang het weer twijfelachtig is. Niet dat ik ergens voor train, maar gevoel van progressie is ook belangrijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:23
Requiem19 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:42:
Je moet denk ik vooral ook kijken naar het doel van een FTP test. Ik zie het als tweeledig:

1. Progressie meten.
Key is dat je test consistent is. Dus niet eerst buiten en dan binnen. Of binnen in de schuur met 10 graden en paar maanden later met 30 graden in de zomer.

2. Bepaling van trainingszones
Key is dat je de test doet in de situatie waarin je ook traint zodat je zones toepasbaar zijn op je trainingssituatie. FTP tests buiten vallen doorgaans iets hoger uit. Als je met die waardes binnen gaat fietsen kan een FTP blok net over het randje van FTP gaan en is het te zwaar. Sure, je haalt het wel op je tandvlees maar op lange termijn word je er niet beter van.
Een 20 minuten FTP test moet je ook net op je tandvlees halen natuurlijk.. Heb je nog wat puf over dan heb je de test "theoretisch" niet goed uitgevoerd.

Ik heb sinds 2 weken ook een nieuw FTP ingesteld voor workouts, en tuurlijk zijn de eerste blokken rond je drempel best pittig, wat zeg ik? Ik heb de eerste 2-3 trainingen niet eens 100% af kunnen maken op de ingestelde waarde..

Als je van de 10 intervalletjes er 8 wel haalt, en de 9e en 10e maar half, dan is het nog steeds een goede training..
Grote kans dat je de volgende keer wel tot de 10 komt, of wanneer je echt een slechte dag hebt maar tot 7..

Ik ben in ieder geval blij met de nieuwe prikkel, want daarvoor had ik het gevoel niet het maximale eruit te halen.

Gewoon elke 5-7 weken een testje doen om te kijken hoe het met de progressie is, en evt bijstellen..
Gaat het wat minder ivm vermoeidheid dan doe je het gewoon iets rustiger aan.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:58
verstappen33 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:10:
[...]

Een 20 minuten FTP test moet je ook net op je tandvlees halen natuurlijk.. Heb je nog wat puf over dan heb je de test "theoretisch" niet goed uitgevoerd.

Ik heb sinds 2 weken ook een nieuw FTP ingesteld voor workouts, en tuurlijk zijn de eerste blokken rond je drempel best pittig, wat zeg ik? Ik heb de eerste 2-3 trainingen niet eens 100% af kunnen maken op de ingestelde waarde..
Maar vraag is eigenlijk; kan jij het vermogen dat je 20min FTP test uiteindelijk oplevert ook echt een uur lang volhouden? Als je dat niet kunt is ook de 20minuten inschatting eigenlijk te hoog. ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Mistraller schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Maar vraag is eigenlijk; kan jij het vermogen dat je 20min FTP test uiteindelijk oplevert ook echt een uur lang volhouden? Als je dat niet kunt is ook de 20minuten inschatting eigenlijk te hoog. ;)
Elk algoritme pakt 95% van die 20 minuten waarde als FTP. Dat is best jammer, want bij de een zal het 91% zijn, bij de ander 97% (afhankelijk van hoe sterk je anaeroob bent).

In the bigger picture maakt het allemaal niet zo gek veel uit, want ook al klopt je 'echte' FTP niet, blijft het een ideale maatstaf om aerobe progressie te meten en om een baseline te hebben voor je trainingszones.

[ Voor 11% gewijzigd door Requiem19 op 22-01-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:02:
[...]

Elk algoritme pakt 95% van die 20 minuten waarde als FTP. Dat is best jammer, want bij de een zal het 91% zijn, bij de ander 97% (afhankelijk van hoe sterk je anaeroob bent).

In the bigger picture maakt het allemaal niet zo gek veel uit, want ook al klopt je 'echte' FTP niet, blijft het een ideale maatstaf om aerobe progressie te meten en om een baseline te hebben voor je trainingszones.
Dit en eigenlijk is het voor de meeste van de zones (stap 2) die je er aan afleid ook niet zo interessant of je je FTP daadwerkelijk een heel uur volhoud, volgens mij. (Ofja spuit 11 dus want jij zegt dit eigenlijk ook al :+)

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 22-01-2024 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Dit x1000. Dat FTP het vermogen is wat je een uur vol kan houden is ook al een vrij achterhaalde theorie als je het mij vraagt. Tegenwoordig wordt er veel meer uitgegaan van 35 tot 60 minuten afhankelijk van je training schema en doelen. Wij stervelingen zouden het sowieso eigenlijk alleen maar moeten gebruiken om je trainingszones een beetje fatsoenlijk in te stellen en om voor jezelf een beeld te krijgen wat je ongeveer kan volhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Wielrennen zou wielrennen ook niet zijn als ze een metric hebben bedacht die laat zien 'hoe lang je je FTP kunt volhouden': TTE, oftewel Time To Exhaustion:

https://www.trainingpeaks...xhaustion-metric-in-wko4/

Is ook een metric die in Intervals.icu weergegeven wordt per trainingsseizoen. Wel redelijk ironisch dat een FTP weer een afgeleidde metric heeft. Laat ook wel zien dat FTP op zichzelf eigenlijk niet helemaal werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:44
hmmm ja.. ik heb me er een keer in verdiept (omdat ik het er ook niet mee eens was.. ) maar in "in theorie" staat je FTP (oorspronkelijk) wel voor wat je een uur vol kan houden. De praktijk is door de manier van testen echter anders, en aangezien het veel voor training gebruikt wordt en periodiek een vol uur volle bak niet echt bevordelijk is voor je training, zijn veel workout percentages dus ook op je 20 minuten /ramp test FTP.

Mijn FTP (voorheen via ramptests en soms 20 min, nu via AI FTP van TR) zit eigenlijk altijd tussen de 295 en 310, maar ik heb nog nooit meer den een uur 287 getrapt.. Mijn workouts worden echter goed geschaalt door TR, toevallig van het weekend weer eens een net te zware threshold workout, maar dat was lang geleden en dat is ook mijn zwakste zone (sweet spot en vo2max gaan me beide beter af en ook endurance is aardig aan het opbouwen op dit moment).

dus zolang je dezelfde methode gebruikt, je trainingen goed geschaalt worden, is het mij om het even of je een oude of nieuwe definitie gebruikt. Ik verwacht inderdaad dat er weinig zijn die hun FTP (op wat voor manier dan ook gemeten, behalve een 1 uur effort uiteraard) een uur vol kunnen houden.. Dat is iets waar je heel specifiek op moet trainen (en vooral interessant voor een TT van een uur).

bij mij overschat de ramptest ook een klein beetje (ik kan beter 72-73% van de laatste minuut pakken dan 75) den 20 minuten test was behoorlijk accuraat en AI FTP detection heb ik eigenlijk nog niet vergeleken, maar zoals ik eerder aangaf .. de workouts (icm levels) zijn in 95+% van de gevallen spot on

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
On a side note voor wie het interessant vindt: ik heb de Moxy Monitor besteld.

https://www.moxymonitor.com/

Dat is een device die je op je been plakt en die je Sm02 meet, in simpele woorden de zuurstof saturatie van je spieren. Dit gaat in real time en is op bepaalde punten een (beter) alternatief van lactaat metingen (maar ook stuk minder op bepaalde punten :)).

Ik ga er eerst eens zelf flink mee experimenteren om te zien hoe het mijn trainingszones bepaalt en welke SmO2 datacurves daarbij horen. Daarna wil ik hem een tijdje real time gaan gebruiken (via dataveld connectIQ) om per training te zien of ik niet te hard rijd (enduranc) en hoeveel tijd ik nodig heb om écht hersteld te zijn van een interval. Dat kun je goed zien doordat je SmO2 na een zware interval wel langzaam terugloopt naar je baseline (of erboven).

Dit geeft een veel persoonlijker en preciezer beeld dan '5 minuten hard, 5 minuten rustig. Voor rustige ritjes of voor threshold ritjes verschil je zone van dag tot dag. Dan kan ik real time op een dag bepalen dat m'n threshold blok 10 watt hoger of lager ligt en de training gelijk aanpassen. Ben erg benieuwd of ik a) hiermee preciezer kan trainen en b) zo ja, of er dan ook enig effect is.

To be continued :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Dat klopt. Maar op het moment dat je een FTP test doet, en vervolgens in de workouts erachter komt dat je op basis van die FTP een Sweet spot of Over-unders niet kunt volhouden, dan is je FTP testuitslag wat te hoog in mijn ogen. Dát is wat ik ermee wil zeggen :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Kan je dan stellen dat, puur om je zones te bepalen, als je aeroob sterk bent en anaeroob minder, dat een ramp test eigenlijk de beste FTP test is en als je anaeroob sterker bent een 20 minuten test? Dan stel je je verschillende zones altijd in naar iets wat je in ieder geval vol kan houden?

Of is dat te kort door de bocht?

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 22-01-2024 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:37:
Kan je dan stellen dat, puur om je zones te bepalen, als je aeroob sterk bent en anaeroob minder, dat een ramp test eigenlijk de beste FTP test is en als je anaeroob sterker bent een 20 minuten test? Dan stel je je verschillende zones altijd in naar iets wat je in ieder geval vol kan houden?

Of is dat te kort door de bocht?
Ik denk te kort door de bocht. Want ook al ben je aeroob sterker, hoe weet je dan of je 75% of meer of minder moet gebruiken van die laatste minuut? Klein % verschil levert gelijk flink absoluut verschil op omdat die laatste minuut vaak hoog vermogen is.

Anaeroob is de verstorende factor imo in de testen imo. Stel je doet een pittig over under traing met 3x 15min oid. Laatste blok ben je anearoob leeg en lever je grootste deel aeroob. Dan ga je dat blok of niet halen, of het 3e blok wordt dan V02 max voor je.

Daarom denk ik dat je het beste eerst een 5min max effort kunt doen voor een FTP test. Dan put je het anaerobe systeem goed uit, zodat je FTP test je aerobe vermogen laat zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Requiem19 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:52:
[...]

Ik denk te kort door de bocht. Want ook al ben je aeroob sterker, hoe weet je dan of je 75% of meer of minder moet gebruiken van die laatste minuut? Klein % verschil levert gelijk flink absoluut verschil op omdat die laatste minuut vaak hoog vermogen is.

Anaeroob is de verstorende factor imo in de testen imo. Stel je doet een pittig over under traing met 3x 15min oid. Laatste blok ben je anearoob leeg en lever je grootste deel aeroob. Dan ga je dat blok of niet halen, of het 3e blok wordt dan V02 max voor je.

Daarom denk ik dat je het beste eerst een 5min max effort kunt doen voor een FTP test. Dan put je het anaerobe systeem goed uit, zodat je FTP test je aerobe vermogen laat zien.
bij veel 20 minuten protocollen zit dit ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7AT38JYmEOaCjnpODKNqEp8JOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YMtvBuFjYC7Ge90hFmkBxP4e.png?f=fotoalbum_large
maar het zou voor sommige ook bij een ramptest kunnen werken, of je pakt bij de ramptest gewoon een ander percentage

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:59:
[...]
bij veel 20 minuten protocollen zit dit ook:
[Afbeelding]
maar het zou voor sommige ook bij een ramptest kunnen werken, of je pakt bij de ramptest gewoon een ander percentage
Bij Join zit 1 min op 100% en dan 1% op 105%.

Wel interessant hoe niet gestandaardiseerd de meest gebruikte en bekendste fiets test is :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Bij Join zit 1 min op 100% en dan 1% op 105%.

Wel interessant hoe niet gestandaardiseerd de meest gebruikte en bekendste fiets test is :-).
Volgens mij wijkt Join dan hierin af, de standaard is wmb zoals omschreven door Allen en Coggan en ziet er uit zoals die in TR die @Prulleman aanhaalt en ook in Zwift ziet hij er zo uit.
FTP test procedure according to Allen and Coggan

1. 20-minute easy riding warm-up
2. 3 x 1 minute fast-pedaling interval up to max 120rpm, and rest at 80rpm for a minute between intervals
3. 5 minutes at a lower pace to recover
4. 5 minutes at your maximum pace. You should “explode” at the end of the 5-minute effort. It’s very important you do this before your 20 minute test.
5. 5 minutes at a low pace to recover
6. The real FTP: 20 minute at your highest average power. Do not start too hard, but start strong and push yourself!
7. 10-minute recovery at a moderate pace
Nog een reden om wat mij betreft niet de test uit Join te gebruiken maar gewoon die al in de software zit die je gebruikt (in het geval van Zwift of TR dan, anderen heb ik geen ervaring mee).

[ Voor 34% gewijzigd door Kluus op 22-01-2024 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 21:34
Requiem19 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:49:
Wielrennen zou wielrennen ook niet zijn als ze een metric hebben bedacht die laat zien 'hoe lang je je FTP kunt volhouden': TTE, oftewel Time To Exhaustion:

https://www.trainingpeaks...xhaustion-metric-in-wko4/

Is ook een metric die in Intervals.icu weergegeven wordt per trainingsseizoen. Wel redelijk ironisch dat een FTP weer een afgeleidde metric heeft. Laat ook wel zien dat FTP op zichzelf eigenlijk niet helemaal werkt.
Toevallig net vandaag zo'n test gedaan (zoals hier beschreven). Beviel me eigenlijk wel goed. Beter dan een ramptest, waar ik nooit zo goed in test en je geen zwak momentje mag hebben, of een 20min test waar je continu in het rood fietst. Bij deze test voel je ook echt hoe het voelt om rond FTP te fietsen, wat ook wel waardevol is.

Ik haalde 10 W bovenop de FTP waar ik tot vandaag mee trainde gedurende 40 minuten. Waarbij de laatste 15 minuten het hoogst waren (15 W boven mijn nieuwe FTP). Dus mogelijk had ik het nog iets beter kunnen indelen.

Vind het wel een aanradertje als alternatief voor die testen. Al is dit er niet eentje die je elke maand wil/hoeft te doen denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door jasperdeman op 22-01-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:56
Ik heb een keer zo'n FTE test gedaan in Zwift waarbij je steeds X watt omhoog gaat, na Y seconden. Ik zag alleen geen 'uitslag' van die test, waar is dat zichtbaar?

Ik had wel wat confetti verwacht met; "Your FTE is now XXX watt!".
Voordat ik me nog een keer de sokken uit de schoenen rijd, wil ik toch wel weten waar ik de uitkomst kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
zeeg schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:45:
Ik heb een keer zo'n FTE test gedaan in Zwift waarbij je steeds X watt omhoog gaat, na Y seconden. Ik zag alleen geen 'uitslag' van die test, waar is dat zichtbaar?

Voordat ik me nog een keer de sokken uit de schoenen rijd, wil ik toch wel weten waar ik de uitkomst kan zien.
Als het een "normale" ramptest is, dan kan je je beste minuut opzoeken (dus niet de target power van de minuut waarin je faalt, maar echt je beste 60 seconden aan het einde van de rit, zie bv dit voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIyqlcoUcx4X0XcCsEhas9IxfYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wZZV4pZz6h9A54CH7BkXoKiV.png?f=fotoalbum_large
target van de laatste stap was 409 watt , maar beste 60s avg was 402 watt, FTP is dan 0,75*402 = 302

In strava kan je ook wel op een vergelijkbare manier op zoek naar de beste 60s

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Prulleman schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:04:
[...]

In strava kan je ook wel op een vergelijkbare manier op zoek naar de beste 60s
Tip van Flip: in intervals.icu kan je custom grafieken aanmaken, ik heb daar een power grafiek met 60s moving average, hoogste waarde is dan je beste minuut.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJ1QP8Rqhn7PaGV_s6oOxEnXuaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FRAWG6GHZNd9iMiGwgqdh2sF.png?f=fotoalbum_large

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
jasperdeman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:38:
[...]

Toevallig net vandaag zo'n test gedaan (zoals hier beschreven). Beviel me eigenlijk wel goed. Beter dan een ramptest, waar ik nooit zo goed in test en je geen zwak momentje mag hebben, of een 20min test waar je continu in het rood fietst. Bij deze test voel je ook echt hoe het voelt om rond FTP te fietsen, wat ook wel waardevol is.

Ik haalde 10 W bovenop de FTP waar ik tot vandaag mee trainde gedurende 40 minuten. Waarbij de laatste 15 minuten het hoogst waren (15 W boven mijn nieuwe FTP). Dus mogelijk had ik het nog iets beter kunnen indelen.

Vind het wel een aanradertje als alternatief voor die testen. Al is dit er niet eentje die je elke maand wil/hoeft te doen denk ik.
Dit is trouwens wel een erg interessant artikel:
This chart is pictured below for a well-rounded elite female road cyclist, and we can see an 11-watt anaerobic contribution at 20 minutes with a power of 279 watts. Her FTP of 268 is 96.1% of this power, and she can hold it for about 40 minutes. The second chart below is from an elite male track racer. At his 20-minute power of 262 watts, there is a 24-watt anaerobic contribution. His FTP of 238 watts (at a TTE of 75 minutes!) is 90.8% of his 20-minute power.
Haha die baansprinter met z'n 262w 20minute waarde met ws een gewicht van in de 90kg (en dan wel wee reen TTE van 75 minuten?!). Laat mooi zien hoe verschillend gebouwd en getraind zo'n baansprinter is qua duur / explosiviteit.

Ben wel benieuwd hoe WKO die anaerobic contribution berekent. Weet jij dat @jasperdeman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 21:34
Requiem19 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:40:
[...]
Ben wel benieuwd hoe WKO die anaerobic contribution berekent. Weet jij dat @jasperdeman?
Nope, sorry. Gebruik WKO ook niet. Ik neem aan dat ze gewoon een equivalent van CP en W' modelleren op basis van je MMP-curve en op basis daarvan modelleren wat je aerobe/anaerobe contributie is per intensiteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

zeeg schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:45:

Ik dacht dat Zwift dat wel zou moeten roepen op het einde van de test en stelt hij ook automatisch je FTP in binnen de app. Dus wanneer je geen andere tests of handmatige wijzigingen hebt gedaan zou de nu ingestelde FTP in Zwift de uitkomst van je test moeten zijn. Ging hij wel netjes over in de cooldown nadat Zwift constateerde dat je klaar was?

En anders inderdaad even zelf berekenen aan de hand van wat @Prulleman zegt.

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 23-01-2024 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:56
Kluus schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Ik dacht dat Zwift dat wel zou moeten roepen op het einde van de test en stelt hij ook automatisch je FTP in binnen de app. Dus wanneer je geen andere tests of handmatige wijzigingen hebt gedaan zou de nu ingestelde FTP in Zwift de uitkomst van je test moeten zijn. Ging hij wel netjes over in de cooldown nadat Zwift constateerde dat je klaar was?

En anders inderdaad even zelf berekenen aan de hand van wat @Prulleman zegt.
Het is alweer een poosje geleden, misschien heb ik het gewoon gemist. De methode van 75% van je laatste hele blok klopt inderdaad goed zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online

Reginas

Queen of Core Stability

Vraagjes over Join hier.

Voorgeschiedenis: 3 weken geleden begonnen met het programma, FTP-test faliekant mislukt (dag later bleek dat ik corona had, dus dat was heel plausibel), toen maar uitgegaan van een waarde die ik vorig jaar daadwerkelijk had gereden op een klim, toen ik ook niet bijzonder in vorm was.
Lekker aan het trainen, ik krijg steeds een dikke 9 als work-out score van Jim, maar: ik heb de sterke indruk dat de voorgeschotelde trainingen wat aan de lichte kant zijn voor mij, waardoor mijn progressie minimaal is. Volgens Join is mijn geschatte FTP wel 5 watt gestegen. Eerst dacht ik dat de trainingen automatisch werden aangepast op mijn progressie, maar als ik kijk naar de waardes die ik moet trappen, is dat niet het geval. Join zegt zelf ook dat ik regelmatig mijn gegevens up2date moet houden.

Vraag 1: Betekent bovenstaande concreet dat ik niet alleen mijn gewicht moet bijwerken, maar ook mijn FTP (ook al is dat een schatting en geen waarde uit een nieuwe FTP-test)?

Vraag 2: toen ik begon met Join had ik heel eerlijk ingevuld dat ik minder dan 4 uur per week train. Join heeft een schema voor mij gemaakt waarbij ik gemiddeld 6 uur per week train. Daarnaast heb ik nog wat wo-we-verkeer iedere week (ik gok op zo'n 3u p/w, verdeelt over verschillende kortere ritten, ik neem die nooit op). Is het wijs om aan te geven dat ik 4-6u p/w train? Krijg ik dan een schema aangeboden dat beter past bij mijn actuele belastbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:55
Reginas schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:04:
Vraagjes over Join hier.

Voorgeschiedenis: 3 weken geleden begonnen met het programma, FTP-test faliekant mislukt (dag later bleek dat ik corona had, dus dat was heel plausibel), toen maar uitgegaan van een waarde die ik vorig jaar daadwerkelijk had gereden op een klim, toen ik ook niet bijzonder in vorm was.
Lekker aan het trainen, ik krijg steeds een dikke 9 als work-out score van Jim, maar: ik heb de sterke indruk dat de voorgeschotelde trainingen wat aan de lichte kant zijn voor mij, waardoor mijn progressie minimaal is. Volgens Join is mijn geschatte FTP wel 5 watt gestegen. Eerst dacht ik dat de trainingen automatisch werden aangepast op mijn progressie, maar als ik kijk naar de waardes die ik moet trappen, is dat niet het geval. Join zegt zelf ook dat ik regelmatig mijn gegevens up2date moet houden.

Vraag 1: Betekent bovenstaande concreet dat ik niet alleen mijn gewicht moet bijwerken, maar ook mijn FTP (ook al is dat een schatting en geen waarde uit een nieuwe FTP-test)?

Vraag 2: toen ik begon met Join had ik heel eerlijk ingevuld dat ik minder dan 4 uur per week train. Join heeft een schema voor mij gemaakt waarbij ik gemiddeld 6 uur per week train. Daarnaast heb ik nog wat wo-we-verkeer iedere week (ik gok op zo'n 3u p/w, verdeelt over verschillende kortere ritten, ik neem die nooit op). Is het wijs om aan te geven dat ik 4-6u p/w train? Krijg ik dan een schema aangeboden dat beter past bij mijn actuele belastbaarheid?
Als je, wanneer Join je die voorstelt of zelf kiest, een FTP test doet dan zal die jouw daadwerkelijke FTP updaten in de app en de workouts daarop aanpassen. Wil je tussendoor zelf iets eraan wijzigen omdat je geschatte FTP bijvoorbeeld flink omhoog gegaan is dan moet je dat handmatig in de app doen.

Ik zou persoonlijk in join aangeven hoeveel tijd je hebt om echt te trainen. Als je woon-werk verkeer ziet als gedeelte van de training dan kan je meer uren aangeven, alleen past Join wel het hele schema aan op die uren range die je opgeeft dus zal de app waarschijnlijk snel vinden dat je te winig doet (als je de woon-werk ritjes er niet in zet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas
  • Nu online

Reginas

Queen of Core Stability

@rutgrrrr : duidelijk. Dan zet ik mijn FTP iets omhoog op basis van mijn geschatte FTP (wat ook in lijn ligt met Intervals.ICU), want met name in de allerlaagste zone heb ik het gevoel te weinig te doen nu. Denk dat dat wel gaat schelen en dan over een paar maanden een nieuwe FTP-test doen, om mijn progressie te meten en daarop verder te bouwen.

Vraag 2 heb ik niet helemaal juist gesteld. Mijn wo-we-verkeer zie ik zelf niet als training, maar ik vraag me af of Join met “activiteitsprofiel” alleen de uren training bedoeld of de totale tijd die je doorbrengt op de fiets. Scheelt aanzienlijk bij mij. En in het verlengde daarvan, doordat ik het schema van Join opvolg, train ik aanzienlijk meer tijd. Moet ik dat aanpassen in mijn activiteitsprofiel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Reginas schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:36:
Vraag 2 heb ik niet helemaal juist gesteld. Mijn wo-we-verkeer zie ik zelf niet als training, maar ik vraag me af of Join met “activiteitsprofiel” alleen de uren training bedoeld of de totale tijd die je doorbrengt op de fiets. Scheelt aanzienlijk bij mij. En in het verlengde daarvan, doordat ik het schema van Join opvolg, train ik aanzienlijk meer tijd. Moet ik dat aanpassen in mijn activiteitsprofiel?
Eigenlijk is het antwoord hierop hetzelfde. Als jij het niet als training ziet, geef het dan ook niet op als trainingstijd. Zie je het wel als training, geef dat dan ook op. Als ik je verhaal zo lees dan zou ik in dit geval dus blijven bij alleen je gestructureerde trainingstijd opgeven.

Over de lichtheid van training. Ik heb een half jaar Join gebruikt en in vergelijking met wat ik daar voor deed voelde dat ook wat licht. Ik ben echter nog nooit zo sterk op de fiets geweest als nu. Geef het wat tijd. Helemaal als je er net mee begint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
@Reginas Meer data is meer betere training :+

Heb gisteravond toevallig met een fietst maatje een uur of twee zitten appen dat hij het ook licht vind voelen.
Intervals onderling gekoppeld en het viel mij op dat veel van zijn sessies direct in het rood kwamen terwijl hij het niet zo voelde, zijn RPE is dan meestal ook veel lager dan verwacht.
Zijn Join score is vaak ook lager dan verwacht doordat hij onbewust meer doet.
Daarbij zijn onze gezamenlijke ritjes op de grens van zijn kunnen (+-185w) en traint hij blijkbaar rond de 145w.
In Join stond zijn hartslag op 149avg en 169max, terwijl er in zijn data duidelijk hogere stukken zitten.
De reden dat ik denk dat Join (te) laag stond voor zijn daadwerkelijke conditie.

Hebben zijn hartslag nu op 155 gezet en 179max, we gaan zodra werk en weer het toelaten een FTP doen om eens te kijken wat hij nu echt kan.
Komende weken gaan we beter naar de data kijken icm uren training en voeding, doel is Ronde van NH samen te fietsen.

Mijn angst is dat ik hem teveel wil laten doen terwijl dat misschien niet kan, maar aan de andere kant... hij buffelt echt wel stevig door in mijn kielzog.
Onze leeftijd en materiaal is gelijkwaardig, alleen heeft mijn conditie een betere basis door de jaren heen.

Kort gezegd... kijk kritisch naar de data en hoe je het zelf voelt.
Tools zoals Join zijn er ter ondersteuning, maar het blijven tools gemaakt voor een enorme diversiteit aan personen.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:46

McMiGHtY

- burp -

Consequent zijn met je trainingen is denk ik het belangrijkste. Toen ik nog niet met een JOIN of een TrainerRoad rondreed haalde ik mn trainingen van Trainerday en deed twee tot drie rustige trainingen, en 2x intervallen in de week, gewoon op gevoel en langzaam aan het volume opbouwen en daarna langzaam intensiteit opbouwen. Fitter dan alle jaren daarvoor het voorjaar ingekomen.

Momenteel met JOIN bezig met die FTP builder, doe er soms nog een buitenritje bij, maar merk wel dat ik langzaam weer sterker en beter word.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:52

Case_C

[Team Carrack]

Vraagje, hoe zit het hier met rockerplates? Worden ze veel gebruikt, denk dat in de wat stevigere inspanningen het wel kan helpen om momentum niet om te zetten in verplaatsing van de trainer.

Gisteren na een anderhalf uur blokjes stom toch nog een sprintje gedaan, kwam toch nog een nieuwe max 5/15s uit :P. Maar de benen liepen wel heeel vlug vol :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:55
Niet helemaal zeker of ik je goed begrijp, maar de eerste voorwaarde voor het gebruik van JOIN, Fondo, of wat dan ook voor trainingsapp is toch om correcte waardes rondom je fitheid aan te leveren? Dat in combinatie met je beschikbare tijd levert een plan op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:00
Maar als je al een jaar met een vermogensmeter rijdt kan je icm bijvoorbeeld intervals.icu toch prima een grove schatting van je huidige fitheid geven?

Voor de mere mortals onder ons zal een watt (of 10) meer of minder het verschil niet maken.

Sterker, ik denk dat voor meer dan 80% van de join/whatever gebruikers het feit dat een dergelijk programma je een structuur geeft om mee te trainen al de meeste winst geeft. Net als dat niet iedereen even veel zal hebben aan de mooie gadgets die @Requiem19 laatst heeft aangeschaft.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
Biohazzard21 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:06:
[...]

Niet helemaal zeker of ik je goed begrijp, maar de eerste voorwaarde voor het gebruik van JOIN, Fondo, of wat dan ook voor trainingsapp is toch om correcte waardes rondom je fitheid aan te leveren? Dat in combinatie met je beschikbare tijd levert een plan op..
Je hebt helemaal gelijk en dat is ook direct wat ik bedoel.
De kans bestaat dat je, ondanks alle goede wil, de data niet correct invult of niet correct update.
Mijn fiets maatje is technologisch redelijk onderlegd, helaas door eigen fiets onbekwaamheid niet in staat om correcte getallen op te lepelen.
Door te lage waarden klopt zijn plan niet.

Als data junkie en Tweaker ben ik in zijn "het valt allemaal wel mee" gedoken en kwam ik er achter dat zijn hartslag en ftp getallen te laag stonden.

(En ik had net wat gekeken van YT GN Steve, vandaar de wat verdraaide uitspraak :+ )

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisMa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 14:55
Om nog wat extra aanvulling te geven op “lichtheid” van trainingen van JOIN. In 2022 heb ik met JOIN getraind voor de Maratona. Met thuiswerken was dit te combineren met gemiddeld 10 uur trainingen vanaf eind februari tot juli. Grofweg deed ik daarbij trainingen van 1,5 a 2 uur per dag op dinsdag, donderdag en vrijdag. Dit was veelal een mix van interval en duurblokken. In het weekend dan op zaterdag/ zondag langere ritten. Door consequent met JOIN om te gaan en ook gewoon groepsritten te doen een voor mij doen top niveau gehaald met 4,3w/kg.

Tijdens deze trainingsperiode waren de trainingen dus altijd zo uit te voeren dat ik nooit geweldig moe was en altijd goed de volgende training kon doen. En daar zit was mij betreft ook de kracht van JOIN, namelijk niet te zwaar trainen en optimaal herstellen voor de volgende training. En daarbij is consistency king zoals bekend 😇

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reginas
  • Nu online

Reginas

Queen of Core Stability

Om alle misverstanden uit de wereld te helpen toch maar een nieuwe ramptest uitgevoerd vandaag, om een indicatie te krijgen of mijn FTP in Join juist stond ingesteld. Compleet 20-minuten protocol zag ik niet zitten, voor een 2e keer in 3 weken. Uitkomst van deze meting lag in lijn met eerdere meting tijdens sportmedisch onderzoek (ook ramptest) en na een verrekening (met wat hulp van een paar betrokken Tweakers) zo’n 35W boven de waarde die ik had als uitgangspunt in Join.

Ik heb het nu aangepast en ik ben benieuwd wat dat doet met mijn trainingseffect, want ik had gevoel dat het schema wat ik volgde echte onderbelasting was en dat ik minder vooruitgang boekte dan naar mijn idee mogelijk zou zijn.

Ik realiseer me goed dat de kracht van Join schuilt in gedoseerde belasting om uitputting te voorkomen en dat er veel duur en weinig piek inzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

35W is wel een serieus verschil ja. Dan kan ik me voorstellen dat alles extreem makkelijk voelt. Nu voor jezelf goed in de gaten houden hoe het voelt. Paar procentjes bijstellen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
Reginas schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:51:
Om alle misverstanden uit de wereld te helpen toch maar een nieuwe ramptest uitgevoerd vandaag, om een indicatie te krijgen of mijn FTP in Join juist stond ingesteld. Compleet 20-minuten protocol zag ik niet zitten, voor een 2e keer in 3 weken. Uitkomst van deze meting lag in lijn met eerdere meting tijdens sportmedisch onderzoek (ook ramptest) en na een verrekening (met wat hulp van een paar betrokken Tweakers) zo’n 35W boven de waarde die ik had als uitgangspunt in Join.

Ik heb het nu aangepast en ik ben benieuwd wat dat doet met mijn trainingseffect, want ik had gevoel dat het schema wat ik volgde echte onderbelasting was en dat ik minder vooruitgang boekte dan naar mijn idee mogelijk zou zijn.

Ik realiseer me goed dat de kracht van Join schuilt in gedoseerde belasting om uitputting te voorkomen en dat er veel duur en weinig piek inzit.
Een 35 watt verschil is toch enorm. Misschien ben ik daar raar in, maar doe je nooit langere FTP blokken (treshold), een lange klim of ooit een zwift race? Dan kan je toch redelijk inschatten wat je FTP zou moeten zijn binnen 10-15 watt verschil max?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Nu online

Reginas

Queen of Core Stability

@Buitenspel : ik ben sinds kort pas begonnen met gestructureerd trainen. Ik reed hiervoor eigenlijk alleen maar rustige duurritten, soms solo, soms in een groep. Vaak vlak terrein, soms glooiend of heuvelachtig. Ik heb een heel ongunstig wattage per kilo, dus klimmen doe ik niet voor mijn plezier. Soms zijn klimmen onvermijdelijk, maar dan pauzeerde ik ook gewoon om op adem te komen. Ik pushte mezelf nooit tot het uiterste om in één poging boven te komen. Ik heb dus maar weinig data qua lange klimmen om een FTP uit af te leiden.

Ik heb wel al ruime tijd een powermeter, maar die gebruikte ik ook niet ter ondersteuning van training. Meer een leuke extra dan iets anders. Het is pas sinds ik ben gestart met Join dat ik de powermeter gebruik als het hulpmiddel waarvoor hij bedoeld is.

Oh en ik zit ook niet op Zwift. Ik voel me daar niet zo tot aangetrokken. Ik heb 0 ervaring met e-racing, dus geen flauw idee hoe ik zou presteren in een Zwift-race. Ik gok niet best, vanwege eerder genoemd wattage per kilo. Ik mag vast in Categorie Z meedoen. :+

Zo kan het dus gebeuren dat je best regelmatig op de fiets zit, maar blijkbaar toch geen accurate baseline hebt om te dienen als uitgangspunt voor gestructureerde trainingen.

Overigens heb ik vorig jaar wel een groot sportmedisch onderzoek gehad met ramptest en daar kwam nagenoeg dezelfde waarde uitgerold. Voor mijn gevoel was ik toen beter in vorm dan dat ik nu ben, dus het voelde niet goed om die waarde te gebruiken. Vervolgens wel een nieuwe FTP-test gedraaid, maar die uitkomst was onbetrouwbaar (ik bleek ziek te zijn). Ik vond het dus lastig in te schatten hoe ik nu zat qua niveau, maar ik merkte wel aan mijn trainingen de belasting wel erg laag was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
@Reginas
E-racing is zo divers, het zal je verbazen hoe het goed de groepen vallen.
Ik heb samen met en man gefietst die (achteraf) net geen 80 aantikte, voor mij was het ronde 1 van 2 en hij deed zijn wekelijkse race.
Niets meer dan respect, maar aan de gebruikersnaam zag ik niet dat hij dik 78 was...
Zwift is gewoon een middel om te trainen als het buiten niet lekker is. (<- punt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
En ook gerichter, ik doe liever binnen een workout dan buiten op de dijk bijvoorbeeld. Veel teveel variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Ik doe totaal niet mee aan e-racing, 1x geprobeerd, maar niet mijn dingetje..
Ik gebruik Zwift voor de groepsritten, evt met pacer bot of een georganiseerde rit.. Hier is het gewoon lekker (of intensief) toeren..

Daarnaast gerichte workouts, intervalletjes of langere blokken op bepaald vermogen...

Vooral de workout mode in ERG vind ik prettig, je trapt altijd het juiste vermogen en hoeft je nergens zorgen over te maken, behalve de juiste cadans te trappen..

Ik zit nu 3-4 maanden op Zwift met gemiddeld 3-4 ritjes per week (2200 virtuele kilometers in totaal), en ik merk echt vooruitgang door echt gerichte trainingen te volgen.

Mijn vermogen in Z2 is verhoogt van 145W naar 180W.
FTP (indoor) van 225W naar 260W. (Ramptest).

75% van mijn trainingen zijn Z2 ritjes, 1 soms 2x per week doe ik een iets intensievere workout.

Morgen weer voor de allereerste keer naar buiten na 3 maanden Zwiften, benieuwd hoe het gevoel op de weg zal zijn en of ik echt verschil merk t.o.v. oktober vorig jaar door alle indoor training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

verstappen33 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:41:
Morgen weer voor de allereerste keer naar buiten na 3 maanden Zwiften, benieuwd hoe het gevoel op de weg zal zijn en of ik echt verschil merk t.o.v. oktober vorig jaar door alle indoor training.
Net even gekeken en mijn laatste rit buiten was 7 oktober. Naar alle waarschijnlijkheid zondag weer voor het eerste buiten rijden. Altijd weer enorm wennen aan hoeveel je achterwiel eigenlijk beweegt als je bijna 4 maanden met een "vast" wiel heb gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Phydomir schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:57:
[...]

Net even gekeken en mijn laatste rit buiten was 7 oktober. Naar alle waarschijnlijkheid zondag weer voor het eerste buiten rijden. Altijd weer enorm wennen aan hoeveel je achterwiel eigenlijk beweegt als je bijna 4 maanden met een "vast" wiel heb gereden.
Ik fiets ook dagelijks naar mijn werk, dus ik ben het niet helemaal verleerd (hoop ik :P)
Morgen hopelijk een heerlijke groepsrit van 80km die vanuit The Ride wordt georganiseerd.
Wordt een gezellig duurritje verwacht ik, geen idee wat de getraindheid van de overige deelnemers zal zijn.

Maarja het leuke is voornamelijk andere deelnemers ontmoeten en eindelijk weer eens buiten fietsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Doorfietsen in de winter is gewoon een optie hoor :) Ook op de racefiets

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

McMiGHtY schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:14:
Ik heb gemiddeld 10 uur per week doorgefietst in de winter, op de racefiets! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
McMiGHtY schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:14:
Binnen fietsen is niet zo verschrikkelijk als sommige denken hoor🙃

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Prulleman schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:22:
[...]

Zeker niet, afgelopen weken ook wel mooie dagen gezien in het weekend waar ik prima naar buiten kon maar toch koos om binnen gericht een training af te werken..

Wat dat betreft maakt Zwiften mij ook wel een "luie" fietser, je hoeft je bijna niet om te kleden, fiets blijft schoon etc..

Maarja de knop gaat nu langzaam wel weer om naar het buiten rijden, zeker de langere tochten van 3-5 uur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Prulleman schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:22:
[...]

De enige die klaagt hiero is m'n vrouw. (En die vind het aan de andere kant ook wel weer lekker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik vind gestructureerd trainen al verschrikkelijk, laat staan hiervoor op mooie dagen binnen gaan zitten. Dat staat dan wel erg heel ver van wat ik leuk vind aan fietsen. Voor mij is binnen fietsen voor de dagen dat het echt niet anders kan of bij blessures. Al vind ik wedstrijdjes op Zwift ook nog wel OK om te doen.

Zo blijkt maar weer dat iedereen er anders in staat. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
verstappen33 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:41:

Een paar weken geleden rondje Dorst op de mtb gedaan en van de derde lus (bijna tien kilometer) reed ik zo een dikke minuut van m'n pr af na twee maandjes Zwiften. Dus ik verwacht dat je zeker een grote sprong gaat ervaren ;)

Helaas een flinke verkoudheid en griep die me van de Zwift afhielden maar vanaf vandaag weer aan de bak.

Maandag mijn sport medische keuring en dan weer verder doorpakken binnen en buiten _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Kluus schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:11:
Ik vind gestructureerd trainen al verschrikkelijk, laat staan hiervoor op mooie dagen binnen gaan zitten. Dat staat dan wel erg heel ver van wat ik leuk vind aan fietsen. Voor mij is binnen fietsen voor de dagen dat het echt niet anders kan of bij blessures. Al vind ik wedstrijdjes op Zwift ook nog wel OK om te doen.

Zo blijkt maar weer dat iedereen er anders in staat. :)
Voor binnen vind ik het ideaal, buiten vind ik het echt een hel, een Z2 ritje lukte me nog wel maar ging dan toch al vaak weer te snel voor een goede Z2 rit.. :+

Afgelopen zomer seizoen ook flink sterker geworden door gewoon lekker te fietsen met de fietsclub, en dat zal ik nu ook blijven doen, daarnaast probeer ik wel wat meer Z2 werk te blijven doen in het buiten seizoen, zeker omdat ik nu merk hoeveel gains het mij deze winter gebracht heeftt..
En met de huidge power in Z2 verwacht ik een lekker tempo buiten te kunnen rijden en niet met 22km/u voorbij kom sukkelen 8)

Ik verwacht (afhankelijk van wind/weer), dat ik buiten straks mijn Z2 rondjes op gemiddeld 30km/u kan doen, leuk tempo voor een lange georganiseerde toertocht of een 100km rit op de zaterdagmorgen.

[ Voor 8% gewijzigd door verstappen33 op 26-01-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@verstappen33 dat zal je wel redden als je het een beetje serieus hebt aangepakt, maar een fatsoenlijk duur tempo bereik je in mijn ervaring ook/vooral gewoon met genoeg volume. Gaat vooral over andere zones waarvoor gestructureerd trainen interessant kan zijn volgens mij.

Maar als een schema je helpt om je aan je duurritten te houden is dat natuurlijk prima! Bij mij loopt mijn motivatie voor een bepaalde training vaak spaak met de opgelegde training daarom werken schema's voor mij persoonlijk toch al niet, mentaal dingetje denk ik. :+ Maar ik kan prima uit mezelf lekker rustig fietsen, dat scheelt.

[ Voor 65% gewijzigd door Kluus op 26-01-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Kluus schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:00:
@verstappen33 dat zal je wel redden als je het een beetje serieus hebt aangepakt, maar een fatsoenlijk duur tempo bereik je in mijn ervaring ook/vooral gewoon met genoeg volume. Gaat vooral over andere zones waarvoor gestructureerd trainen interessant kan zijn volgens mij.

Maar als een schema je helpt om je aan je duurritten te houden is dat natuurlijk prima! Bij mij loopt mijn motivatie voor een bepaalde training vaak spaak met de opgelegde training daarom werken schema's voor mij persoonlijk toch al niet, mentaal dingetje denk ik. :+ Maar ik kan prima uit mezelf lekker rustig fietsen, dat scheelt.
Klopt, ik weet ook niet of ik het vol zou houden als ik geen doel zou hebben..
Afgelopen zomer seizoen eigenlijk ongestructureerd getraind, alleen lekker met de fietsclub meegefietst (wel de wat snellere groepen). Met terugkijkende blik was dit vooral tempo-duur (Z3), of op kop (Z4-5). Naarmate mijn conditie beter werd was het voornamelijk Z2 als ik in wiel kon rijden, maar je rouleert best vaak in de groep dus echt gestructureerde blokjes waren het niet.
Mijn doel was eigenlijk alleen maar lekker mee kunnen fietsen, dat doel heb ik behaald en elke fietsavond was gewoon een plezier..

Toen het oktober werd en de fietsclub weer stopte moest ik mijzelf motiveren om toch door te blijven fietsen, indoor/outdoor maakte niet veel uit.
Toen maar opgegeven voor The Ride, een grote uitdaging waarbij je "gedwongen" wordt om door te blijven trainen, zonder dit doel had ik denk ik ondertussen al 3 maand zo goed als stil gestaan..

Kijkend naar komende week (incl komend weekend mee gerekend), dan staat er voor 12 uur Z2 ritjes op de planning.. Waarvan 1 rit ik een paar korte sprintjes e van 10 seconden voluit mag doen.
Morgen is het lekker 3 uur buiten fietsen met anderen, maar de rest van de week is het gewoon na werktijd op de tacx.. Hopelijk dat ik volgend weekend ook weer een 3u rit buiten kan afwerken, want 3 uur op de tacx is echt slecht voor mijn motivatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Gewoon wat tourritjes op je planning gooien, en dan graag van die lokale. Voor een paar euro sponsor je een wielervereniging en je hebt een leuke route.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 22:04
McMiGHtY schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:47:
Gewoon wat tourritjes op je planning gooien, en dan graag van die lokale. Voor een paar euro sponsor je een wielervereniging en je hebt een leuke route.
Dit inderdaad! En zorgen dat je langzame vrienden meeneemt. Helpt ook om het tempo te drukken. Tempoblokjes kan je dan mooi doen op de dijk met tegenwind of ff stoom afblazen als het even omhoog gaat. Zo heeft iedereen een leuke dag.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:07
Mijn ervaringen met de Elite Suito ook hier eens delen. Misschien heeft iemand er ooit nog wat aan.

December '21 een Suito-T gekocht zodat er in de corona tijd toch nog wat gesport kon worden..

Vorige week zat ineens de weerstand vast, maar gelukkig niet in de hoogste stand.
Ik vond dit nogal vreemd, maar na een korte zoektocht blijkt dit vaker voor te komen, onder meer gevonden op het Trainerroad forum.

Daarom maar de stappen gevolgd die Elite zelf ook aangeeft:

Checken of de magneten nog bewegen volgens de volgende stappen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fyRV9PgggVx-_glWaGCvPSG9NY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qavk28zy6EH0Wrm9XR1cBlvK.png?f=fotoalbum_large

De magneten bleken vast te zitten en daarom meteen een ticket ingeschoten bij de support afdeling.
Precies een week later een nieuw moederbord ontvangen en volgens bijgeleverde instructies deze vervangen. Bij het inschakelen bewogen de magneten meteen weer, dus voor nu lijkt het probleem verholpen. Binnenkort maar eens testen wat de verschillen zijn met mijn 4iiii.

Edit: Mogelijke oorzaak voor het probleem is er niet, maar het zou kunnen komen door het ingeplugd laten van de trainer in het stopcontact. De drivers zouden hier misschien niet tegen kunnen...

[ Voor 6% gewijzigd door schilderstape op 26-01-2024 17:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Stufferdt schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:13:
[...]

Dit inderdaad! En zorgen dat je langzame vrienden meeneemt. Helpt ook om het tempo te drukken. Tempoblokjes kan je dan mooi doen op de dijk met tegenwind of ff stoom afblazen als het even omhoog gaat. Zo heeft iedereen een leuke dag.
Daarom doe ik de SR's van het forum :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vandaag bedacht dat mijn 4iiii wél op m'n zwiftbike past, want de FSA bottombracket accepteert wel Hollowtech, dus het hele crankstel erop gezet. Het is wel een compact op een triple fiets, maar met de ketting op het grote blad en met m'n tengels van linker shifter afblijven kon er gefietst worden.
De resultaten; iets wat ik altijd al dacht; de 4iiii geeft behoorlijk meer vermogen aan. In sprintjes/klimmetjes zelfs tot dik 20% meer, average 10 á 12%.
Cadans is van beide spot-on. Het kleine beetje afwijking is te verwaarlozen want die zie ik ook in de HR data, daar hebben beide fit files dezelfde bronsensor.
Blijkbaar ben ik dus veel sterker :+
Ik denk dat de 4iiii wat dichter bij de waarheid ligt in elk geval. Ik ben links wel iets sterker, maar het verlies in de wheel-on overbrenging etc lijkt me evident.

Plaatjes;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CplBztif3E2uzuGOJ7si5JVIXkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JYdTXIwRTGOl1C1eIdTSsTkk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wBjDNzrDzjzn0EoSBviOE1iQ9Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2qnmDYcxfw2kneNB7S61F95m.png?f=user_large

Beetje ingezoomd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qdolAWFGzst01kq-c21UHsET50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ncD78NondscSeBJ7ky4TJsBs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Afj87rjUjUxfgPld5iGPpUe079E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YHXH24h2w3KYQMte5moqrp0i.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 26-01-2024 22:41 ]

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
@Mistraller dat had ik ook in het begin.
Na een firmware update en opnieuw kalibreren van de 4iiii was het verschil nog geen 1% met mijn Garmin Tacx Neo 2.

Vandaag voor de verandering de tacx verruilt voor een buiten ritje.
Er was een groepsrit gepland vanuit The Ride, voornamelijk om andere deelnemers te ontmoeten, en lekker een stukje fietsen.

Wat ben ik blij dat ik afgelopen maanden heb afgezien op Zwift. Mijn vrouw verklaarde me regelmatig voor gek dat ik weer “dom” liep te trappen in de garage..

Maar vandaag 80km lekker gefietst en het tempo lag echt niet hoog (28-29km/h), maar mijn hartslag lag historisch laag.
Het koste mij totaal geen moeite, ook op kop met wind tegen kwam mijn hartslag niet boven de 140 uit.
Waar ik totaal geen moeite had en eigenlijk fluitend mee kon fietsen, waren er enkele anderen die nog wel flink moeite hadden om het tempo te volgen, en die moeten over 4 maanden ook klaar zijn voor de 1300km en 20.000 hoogtemeters.

Het was samen uit, samen thuis, dus ik heb nog niet echt kunnen zien wat mijn conditie is, maar het eerste gevoel was echt een openbaring, zo fijn om te merken dat ik sterker ben geworden en dat ik niet degene ben die telkens vanuit achter moet roepen “Rustaaagh”. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
verstappen33 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:47:
Na een firmware update en opnieuw kalibreren van de 4iiii was het verschil nog geen 1% met mijn Garmin Tacx Neo 2.

Er was een groepsrit gepland vanuit The Ride, voornamelijk om andere deelnemers te ontmoeten, en lekker een stukje fietsen.

Wat ben ik blij dat ik afgelopen maanden heb afgezien op Zwift. Mijn vrouw verklaarde me regelmatig voor gek dat ik weer “dom” liep te trappen in de garage..

Maar vandaag 80km lekker gefietst en het tempo lag echt niet hoog (28-29km/h), maar mijn hartslag lag historisch laag.
Het koste mij totaal geen moeite, ook op kop met wind tegen kwam mijn hartslag niet boven de 140 uit.
Waar ik totaal geen moeite had en eigenlijk fluitend mee kon fietsen, waren er enkele anderen die nog wel flink moeite hadden om het tempo te volgen, en die moeten over 4 maanden ook klaar zijn voor de 1300km en 20.000 hoogtemeters.

Het was samen uit, samen thuis, dus ik heb nog niet echt kunnen zien wat mijn conditie is, maar het eerste gevoel was echt een openbaring, zo fijn om te merken dat ik sterker ben geworden en dat ik niet degene ben die telkens vanuit achter moet roepen “Rustaaagh”. 😀
Je schuift het nu op je conditie, maar vlak die SL8 niet uit.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
mhr-zip schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:50:
[...]

Je schuift het nu op je conditie, maar vlak die SL8 niet uit.
Hahaha. Ik vergelijk mezelf nu even met de ritjes die ik in het najaar nog heb gemaakt op de SL8.

Conditie is gewoon fink verbeterd, nu lekker doorgaan en dan wordt ik straks in maart denk ik automatisch op kop gezet bij de fietsclub.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Nu online

Reginas

Queen of Core Stability

@verstappen33 Sowieso lekker bezig. Hele morele boost van de SL8 gehad in het najaar en het is goed om te zien dat zich dat uitbetaalt in meer zin om (binnen) te trainen en merkbare betere prestaties.👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:38:
Vandaag bedacht dat mijn 4iiii wél op m'n zwiftbike past, want de FSA bottombracket accepteert wel Hollowtech, dus het hele crankstel erop gezet. Het is wel een compact op een triple fiets, maar met de ketting op het grote blad en met m'n tengels van linker shifter afblijven kon er gefietst worden.
De resultaten; iets wat ik altijd al dacht; de 4iiii geeft behoorlijk meer vermogen aan. In sprintjes/klimmetjes zelfs tot dik 20% meer, average 10 á 12%.
Cadans is van beide spot-on. Het kleine beetje afwijking is te verwaarlozen want die zie ik ook in de HR data, daar hebben beide fit files dezelfde bronsensor.
Blijkbaar ben ik dus veel sterker :+
Ik denk dat de 4iiii wat dichter bij de waarheid ligt in elk geval. Ik ben links wel iets sterker, maar het verlies in de wheel-on overbrenging etc lijkt me evident.

Plaatjes;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beetje ingezoomd:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had dit ook met mijn oude single sided meters. Nu getest met mijn nieuwe Assioma Duo pedalen en die is minder dan 1% afwijking met de Neo. Ik kwam er ook gelijk achter waarom dankzij die Assioma’s, blijk toch een grotere L/R verschil te hebben dan ik had gedacht, gemiddeld 54/46…

Ik ben er nu dus achter dat left-only meters niet voor mij gaan werken, in ieder geval niet als ik ze ga vergelijken met andere pm’s. En ik snap nu ook waarom ik buiten altijd zo’n hoge FTP test haalde tov binnen :+.

Wel fijn dat ik nu weet dat de vermogens nu aardig overeen komen. Binnenkort nog eens de pedalen vergelijken met de Sigeyi op mijn MTB wanneer ik die fiets terug heb!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:31

Vandaag was het ook wel heel erg lekker weer om te fietsen. Heel weinig wind en een fijne temperatuur.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

verstappen33 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:10:
[...]

Hahaha. Ik vergelijk mezelf nu even met de ritjes die ik in het najaar nog heb gemaakt op de SL8.

Conditie is gewoon fink verbeterd, nu lekker doorgaan en dan wordt ik straks in maart denk ik automatisch op kop gezet bij de fietsclub.
Had je je al aangemeld voor een Social Ride?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Nu online

Reginas

Queen of Core Stability

McMiGHtY schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Doen!! Is leuk. Zie je nog eens een andere omgeving. En sterke kopmannen zijn altijd welkom. Yours truly vindt het heerlijk om 100km uit de wind te worden gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
McMiGHtY schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Nee, maar ze zitten ook allemaal al vol zie ik.
Die van 6 juli leek me wel wat, maar heb de dag ervoor ook een tocht van 200km staan met mijn werk.
Geen idee hoe dat eruit gaat zien qua route, mogelijk eindigen we in Amsterdam, hebben we nog een afsluitend feestje, en enkele collega’s hadden het erover om de volgende ochtend weer terug te gaan fietsen naar Twente.

Zal komende tijd eens kijken wat de planning is en de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

verstappen33 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:05:
[...]

Die van 6 juli leek me wel wat, maar heb de dag ervoor ook een tocht van 200km staan met mijn werk.
Geen idee hoe dat eruit gaat zien qua route, mogelijk eindigen we in Amsterdam, hebben we nog een afsluitend feestje, en enkele collega’s hadden het erover om de volgende ochtend weer terug te gaan fietsen naar Twente.

Zal komende tijd eens kijken wat de planning is en de mogelijkheden zijn.
Die van 4mei lijkt me beter in je trainingsschema passen...we gaan lekker klimmen.. schijn je bij The Ride ook te moeten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:00
verstappen33 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:05:
[...]

Die reservelijsten zijn er niet voor niets ;) Volgens mij heb je dan best kans dat je alsnog mee kan.

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Moet ff kijken, heb de agenda aardig vol staan met toertochten dit voorjaar.
Die van 4 mei zou evt wel kunnen, 5 mei ook al een tocht staan..
Maarja 2 lange toertochten in 1 weekend moet kunnen 😎

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Een Neo is natuurlijk geen Bushido want een wheel-on en een directdrive zijn een wereld van verschil. Ik had uiteraard de hele boel gekalibreerd en omdat het een binnenrit is, heb je ook geen temperatuur issues. (kalibereren in een warme garage en dan een winterse fietsrit bijv)
Gewoon je vrouw aan het fietsen krijgen. Enige wat je dan hebt is dat je ruzie moet maken over wie er op de tacx mag :P Of zoals iemand eerder al zei, twee trainers kopen :+
Kluus schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:02:
[...]

Ik had dit ook met mijn oude single sided meters. Nu getest met mijn nieuwe Assioma Duo pedalen en die is minder dan 1% afwijking met de Neo. Ik kwam er ook gelijk achter waarom dankzij die Assioma’s, blijk toch een grotere L/R verschil te hebben dan ik had gedacht, gemiddeld 54/46…
Absoluut hoor, ik geloof ook zeker niet dat het verschil in werkelijkheid echt zo groot is, want ik ben links iets sterker. Ik heb er al vaker op gelet, het is mijn voorkeursbeen met aanzetten.
Maar ik heb die 4iiii voor de fun gekocht, niet om serieus op te trainen of zo. Dus dat laat ik lekker zo.

Want voor je het weet gaat mijn vrouw óók zeuren om een upgrade, die heeft ook een single sided...

Het was voor mij vooral een eyeopener, en leuk om met cijfertjes te pielen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Mistraller schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:17:
[...]

Een Neo is natuurlijk geen Bushido want een wheel-on en een directdrive zijn een wereld van verschil. Ik had uiteraard de hele boel gekalibreerd en omdat het een binnenrit is, heb je ook geen temperatuur issues. (kalibereren in een warme garage en dan een winterse fietsrit bijv)

[...]

Gewoon je vrouw aan het fietsen krijgen. Enige wat je dan hebt is dat je ruzie moet maken over wie er op de tacx mag :P Of zoals iemand eerder al zei, twee trainers kopen :+
Aha, ik dacht dat het ook een direct drive trainer was, my bad.

Ik heb onlangs gekeken voor mijn vrouw, maar ze wil echt niet op een racefiets. Ook gekeken naar een Neo Bike of iets dergelijks, maar ook dat is nog te agressief qua houding voor haar.

Ze wil het liefst een hometrainer waar je bija rechtop zit zoals op de sportschool.

Maarja, hopelijk draait ze nog een beetje bij en pakt ze het fietsen nog een beetje op, maar ben er bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Kluus op 28-01-2024 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Mistraller ja is ook, niet dat je gelijk iets anders moet kopen ;). Was vooral dat ik er zelf nog van op keek dat de onbalans bij mij zo groot is en dat dat voor mij wel eea verklaart. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
verstappen33 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:17:
[...]

Ik heb onlangs gekeken voor mijn vrouw, maar ze wil echt niet op een racefiets. Ook gekeken naar een Neo Bike of iets dergelijks, maar ook dat is nog te agressief qua houding voor haar.

Ze wil het liefst een hometrainer waar je bija rechtop zit zoals op de sportschool.

Maarja, hopelijk draait ze nog een beetje bij en pakt ze het fietsen nog een beetje op, maar ben er bang voor.
Hey maar stap 1 heb je al. Ze wil fietsen!

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Mistraller schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:46:
[...]

Hey maar stap 1 heb je al. Ze wil fietsen!
Nee, ze moet dringend wat aan haar conditie doen 😅.
En fietsen is het makkelijkste qua lichamelijke belasting.

Ze gaat komende week een proefles doen bij de sportschool, hopelijk vind ze daar de cardio training wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas
  • Nu online

Reginas

Queen of Core Stability

Heeft iemand van jullie, die geen diabetes heeft, toevallig ervaring met het dragen van een glucosemeter om voeding/training verder te optimaliseren?

Ik ben zelf wel geïnteresseerd in het fenomeen, ook in combinatie met het optimaliseren van mijn voeding naast de fiets. Ik denk dat ik binnenkort eens bespreekbaar ga maken met de sportdiëtist of hij het ziet zitten om mij op proef te begeleiden met een glucosemeter. Ik heb online het een en ander langs zien komen van gedurende 5-7 dagen je normale eetpatroon volgen en een voedingsdagboek bijhouden, evalueren met de diëtist aan de hand van de meetresultaten en dan 5-7 een geoptimaliseerd eetpatroon volgen, afgestemd op je glucosespiegels.

Via Abbott kun je als particulier eenmalig een gratis sensor aanvragen, die je kunt uitlezen met een app op je smartphone. In de kleine lettertjes heb ik me nog niet verdiept, maar het lijkt me een interessante manier om meer inzicht in mijn lichaam te verkrijgen en mijn gedrag daar beter op af te kunnen stemmen. Ben benieuwd naar jullie ideeën/ervaringen hiermee. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:14
Reginas schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:09:
Heeft iemand van jullie, die geen diabetes heeft, toevallig ervaring met het dragen van een glucosemeter om voeding/training verder te optimaliseren?

Ik ben zelf wel geïnteresseerd in het fenomeen, ook in combinatie met het optimaliseren van mijn voeding naast de fiets. Ik denk dat ik binnenkort eens bespreekbaar ga maken met de sportdiëtist of hij het ziet zitten om mij op proef te begeleiden met een glucosemeter. Ik heb online het een en ander langs zien komen van gedurende 5-7 dagen je normale eetpatroon volgen en een voedingsdagboek bijhouden, evalueren met de diëtist aan de hand van de meetresultaten en dan 5-7 een geoptimaliseerd eetpatroon volgen, afgestemd op je glucosespiegels.

Via Abbott kun je als particulier eenmalig een gratis sensor aanvragen, die je kunt uitlezen met een app op je smartphone. In de kleine lettertjes heb ik me nog niet verdiept, maar het lijkt me een interessante manier om meer inzicht in mijn lichaam te verkrijgen en mijn gedrag daar beter op af te kunnen stemmen. Ben benieuwd naar jullie ideeën/ervaringen hiermee. :)
Ik heb er toevallig net eentje besteld die ik vanaf aankomende zaterdag twee weken ga gebruiken om vrijwel dezelfde redenen als jij aanhaalt. Dus als je even wacht kan ik je mijn ervaringen delen!

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas
  • Nu online

Reginas

Queen of Core Stability

@MMUilwijk Wat interessant! Ik wacht graag jouw ervaringen af. :) Ik zie mijn diëtist pas 26 februari weer en ik wil echt met zijn begeleiding beginnen i.p.v. op eigen houtje dit traject aangaan. Ik denk dat ik er dan nog meer uit kan halen voor mezelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KBrt
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 19:21
@Reginas Beter worden (Podcast van LSRF, Laurens ten Dam en Join) hebben hier een interessante podcast over: Linkje naar Apple Podcasts. Ook te vinden op de andere podcast platforms: Beter Worden: #74 SUIKERDIP

Daarin wordt de glucosemeter ook genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
@Reginas Bedankt voor de link! Ik twijfel ook om zo'n ding te halen, omdat ik in de ochtend vaak hypo's heb, wat erg irritant is...

Vriend van mij is wel diabeet en heeft er altijd eentje op; volgens hem is het gebruik heel erg eenvoudig. Het opprikken is simpel (gewoon op je huid drukken, naaldje gaat vanzelf goed) en staat duidelijk uitgelegd in de bijsluiter. Verder is het gewoon kwestie van de app installeren op je telefoon en gaan.

Wel puntje van aandacht is dat het uitlezen niet helemaal real time is; meestal zit er een vertraging van ~15 minuten in. Het is dus vooral voor analyse achteraf en niet om schommelingen real time te detercteren / op te lossen. Dat blijft een beetje een kwestie van aanvoelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Morrar op 29-01-2024 13:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik ben zelf liever wat terughoudend met het gebruik van medische hulpmiddelen die sommige mensen gewoon kei hard nodig hebben voor de lol of omdat het hip is. Zie ook de discussie rond het medicijn Ozempic, waarbij toevallig ook diabeten getroffen worden door de schaarste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:31
verstappen33 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:17:
[...]

Ik zou het wel fijn vinden als mijn partner op een indoor trainer wil fietsen maar van mij hoeft ze echt niet buiten met mij samen te willen fietsen. Mijn niveau gaat ze toch nooit halen en dan irriteer ik mijzelf alleen maar :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mistraller
Strider schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:05:
[...]

Ik zou het wel fijn vinden als mijn partner op een indoor trainer wil fietsen maar van mij hoeft ze echt niet buiten met mij samen te willen fietsen. Mijn niveau gaat ze toch nooit halen en dan irriteer ik mijzelf alleen maar :+
Wij rijden ook hooguit 4 of 5 ritjes samen in het jaar. Ik ga te snel hard zegt ze, terwijl ik altijd ff lekker pauzeer om iets te eten, en dan wil zij doortrappen. En ze is een ochtendmens en ik niet. Maar je begrijpt elkaar wel als je zegt: Ik ben ff een rondje fietsen en dan dik 3 uur weg bent :P Of een rustig ritje indoor zegt te doen en na afloop gesloopt de garage uit komt strompelen.
___

Enfin back on topic... afgelopen zondag Zwift uitgespeeld :P Alle routebadges behaald! (Tot ze weer nieuwe verzinnen)
Nu nog 13x de alpe voor de masochist badge....en ik heb ergens nog de hoop dat ik hem ook onder het uur kan rijden...

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

#humblebrag

Pagina: 1 ... 140 ... 161 Laatste