Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 139 ... 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:24
rinslll schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:40:
[...]

Je krijgt er 2 verschillende adapters bijgeleverd dus die moet je dan wel verwisselen, zie onderstaande link:
https://www.zwift.com/ca/...n/mounting-bike-zwift-hub

Ik ken de tacx niet en heb ook geen ervaringen met andere indoor trainers.
Als ik indoor fiets (met de zwift hub dus) zit er wel heel ietsje beweging in aan de voorkant vd fiets (heb er een voorwielsteun bij).
Maar de trainer zelf is vrij zwaar en als die staat, dan staat die is mijn ervaring.
Thanks... dat is dus niet snel te wisselen tussen QR en TruAxle zie ik. We denken er nog even over ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Mistraller schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:44:
[...]

Thanks... dat is dus niet snel te wisselen tussen QR en TruAxle zie ik. We denken er nog even over ;)
Gewoon 2 hub's, yolo 😎😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
rinslll schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:30:
[...]

Gewoon 2 hub's, yolo 😎😜
Zou kunnen maar dan hou ik de bushido wel :P

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Nu ik de racer toch uit elkaar had meteen even gekeken of mijn 4iiii shimano op mijn zwift fiets past. (FSA gossamer crank) Maar helaas, het is een ander, niet passend systeem. Vertanding op de as is groffer.

---------------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-06 10:17
Morgen jaarlijkse inspanningstest met lactaattest. Ben benieuwd naar wat de basis is voor het komende jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:48
edoappelhof schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:19:
Morgen jaarlijkse inspanningstest met lactaattest. Ben benieuwd naar wat de basis is voor het komende jaar.
Oeh, ben ook benieuwd. Do share. Vooral ook interessant is denk ik om te weten of je trainingsregime effectief was of niet de afgelopen tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edoappelhof
Requiem19 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:24:
[...]

Oeh, ben ook benieuwd. Do share. Vooral ook interessant is denk ik om te weten of je trainingsregime effectief was of niet de afgelopen tijd.
Afgelopen zaterdag wel al anaeroob getest, hoogste 1 minuut waarde voor deze tijd van het jaar. Kwam op 727 watt uit, niet gek met net geen 63 kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
edoappelhof schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Afgelopen zaterdag wel al anaeroob getest, hoogste 1 minuut waarde voor deze tijd van het jaar. Kwam op 727 watt uit, niet gek met net geen 63 kg.
Lekker _/-\o_
Zaterdag zelf mijn 1 minuut nog op 503 Watt gekregen bij 79kg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
edoappelhof schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Met 11.53 w/kg voor 1 minuut zit je dan in de állerhoogste schaal. Dat is world tour niveau :-).

Vraag is vooral hoe groot je verval is na X kj aan energie (zeg 3-5 uur koersen). Als je dan niet teveel verval hebt zou je eens kijken of je er geld mee kunt/wilt verdienen.

Afbeeldingslocatie: https://wpassets.trainingpeaks.com/wp-content/uploads/2017/01/PowerProfilewidth700height608.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Soms wel een beetje raar.
Op de 5 sec zit ik op de 1000 Watt, 12,6 W/kg. Dan zou dat fair zijn. Terwijl ik in menig ritje met A en B erbij toch voorin eindig in een sprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Simbob schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:36:
Soms wel een beetje raar.
Op de 5 sec zit ik op de 1000 Watt, 12,6 W/kg. Dan zou dat fair zijn. Terwijl ik in menig ritje met A en B erbij toch voorin eindig in een sprint.
Bij de echt lage waardes gaat het meer om absolute waardes en niet w/kg denk ik, aangezien het vaak een vlakke sprint is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:57
Sowieso is een eindsprint wel langer dan 5 seconden toch?

WoT stats

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edoappelhof
Requiem19 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Met 11.53 w/kg voor 1 minuut zit je dan in de állerhoogste schaal. Dat is world tour niveau :-).

Vraag is vooral hoe groot je verval is na X kj aan energie (zeg 3-5 uur koersen). Als je dan niet teveel verval hebt zou je eens kijken of je er geld mee kunt/wilt verdienen.

[Afbeelding]
Ja ik weet het.. Heb nooit de ambitie gehad om er meer mee te doen dan koersen voor de lol. Ik hink wel op de gedachte volgend jaar een elite licentie te nemen. Ook na verval van 4 a 5 uurkan ik vaak nog vrij goede test resultaten geven. Laatst 5 min 6.9 per kg na 4 uur 30 minuten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Laatst online: 14-06 22:54

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

edoappelhof schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:41:
[...]

Ja ik weet het.. Heb nooit de ambitie gehad om er meer mee te doen dan koersen voor de lol. Ik hink wel op de gedachte volgend jaar een elite licentie te nemen. Ook na verval van 4 a 5 uurkan ik vaak nog vrij goede test resultaten geven. Laatst 5 min 6.9 per kg na 4 uur 30 minuten
Bart Lemmen is ook laat begonnen en rijd volgend jaar in het geel op een Cervelo...wie weet :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• edoappelhof
Ik zal morgen in ieder geval de testresultaten met jullie delen, mochten jullie dat interessant vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-06 18:41
Volgende is nog wel leuk om te lezen over Zwift top 20 rijders in B cat data: https://zwiftinsider.com/top-20-b/

Voor de sprint:
  • Pretty High 15-Second Sprint Power: 10+ W/kg
  • Very High 1-Minute Power: 6.5+ W/kg (most likely the 45 seconds before the sprint, then 10+ W/kg at the end; you have to be able to get into a position to let your 10+ W/kg sprint rip)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 21:18
[...]

[Afbeelding]
Dat overzicht is niet best voor mijn zelfvertrouwen zeg! De knetter.. ik weet dat ik mijn sporttalent bij andere sporten heb liggen maar dat het met zo veel trainen er zo beroerd voor staat had ik niet verwacht.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 20:00
[...]

[Afbeelding]
Waar staat FT voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Functional Threshold (Power) => FTP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
stevens20 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:24:
[...]

Dat overzicht is niet best voor mijn zelfvertrouwen zeg! De knetter.. ik weet dat ik mijn sporttalent bij andere sporten heb liggen maar dat het met zo veel trainen er zo beroerd voor staat had ik niet verwacht.
Het overzicht heeft een flinke bias naar laag gewicht. Er zijn voldoende world tour renners die ruim onder 6.0 w/kg ftp zitten maar toch goed zijn in een bepaald element van wielrennen.

Zeker in Nederland kun je beter een absoluut hoog vermogen hebben dan hoog w/kg scoren (maar lager absoluut vermogen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 21:18
Requiem19 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:18:
[...]

Het overzicht heeft een flinke bias naar laag gewicht. Er zijn voldoende world tour renners die ruim onder 6.0 w/kg ftp zitten maar toch goed zijn in een bepaald element van wielrennen.

Zeker in Nederland kun je beter een absoluut hoog vermogen hebben dan hoog w/kg scoren (maar lager absoluut vermogen).
Daar ben ik aardig in het nadeel met 90kg (inmiddels 7kg minder dan 2 maanden terug! :D)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
stevens20 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:40:
[...]

Daar ben ik aardig in het nadeel met 90kg (inmiddels 7kg minder dan 2 maanden terug! :D)
Gewicht is deels net als conditie: je moet eraan werken en dan wordt het beter (medische situaties daargelaten).

Ik zou vooral kijken naar wat een gezond gewicht voor je is en hoe je daar komt. Wat je nu weegt is, net als je conditie, een momentopname.

Moeilijke van gewicht is dat het meer discipline vereist. 3x p/w fietsen vinden de meeste mensen wel leuk. Maar 7 dagen per week zo gezobd mogelijk eten, weinig suiker, veel groentes, noten, niet bewerkt voedsel en weinig alcohol kost gewoon veel meer moeite. Gewicht verliezen vind ik vaak knaller dan fitter worden tbh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-06 13:16
Wanneer je de focus legt op een gezondere leefstijl en wat je intake/verbranding is gaat afvallen bijna vanzelf.
Niet teveel op getalletjes en tijd letten tijdens het afvallen is ook een aanrader..

Het is niet erg als je een week niet of nauwelijks afvalt, dus ook geen doelstellingen stellen dat je 10kg in 6 maanden kwijt wilt zijn, dat werkt alleen maar demotiverend als de "deadlline" naderd en je gewenste gewicht nog niet bereikt is..

Ik ben sinds vorig jaar februari tot oktober/november 15kg kwijt geraakt, Het begin ging hard, ik was zo 5-6kg kwijt, daarna ging het een stukje langzamer... Sinds november stabiel qua gewicht en heb mijn intake afgestemd op mijn verbranding om niet verder af te vallen...

Bij mij is het heel snel gegaan, heb conditioneel ook behoorlijke sprongen gemaakt (maar kwam ook vanaf 0), maar ik merk pas sinds november dat ik echt stappen maak qua conditie, eerder was het altijd een strijd tussen afvallen of eten om beter te worden.. beide combineren is best lastig vol te houden.

En ik ga nog steeds af en toe naar de cafetaria, domino's of trek een zak chips open hoor, maar het is wel fijn om eindelijk controle te hebben over je gewicht.

Zo ben ik tijdens de feestdagen weer iets aangekomen (1,5kg ong), die zijn er nu weer afgefietst in het nieuwe jaar..

[ Voor 12% gewijzigd door verstappen33 op 16-01-2024 10:45 ]

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:46
Hier gisteren op zwift tijdens een wedstrijdje mijn beste 20min waarde getrapt sinds ik vermogen meet (2020). Gekke is dat hartslag op 165 bleef hangen wederom maar ik qua benen niet harder kon.

Grappig om te zien dat ik momenteel met beperkte uren per week (gemiddeld 3/4 uur binnen) en wat mountainbiken toch een hoger absoluut vermogen trap dan afgelopen zomer. Trapte 20min 272 gemiddel dwat met huidige gewicht neerkomt op 3,83 wkg. Hoogste hiervoor was 265 op 75kg. Dus ben lichter en fitter geworden blijkbaar :)
verstappen33 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:42:
Wanneer je de focus legt op een gezondere leefstijl en wat je intake/verbranding is gaat afvallen bijna vanzelf.
Niet teveel op getalletjes en tijd letten tijdens het afvallen is ook een aanrader..

Het is niet erg als je een week niet of nauwelijks afvalt, dus ook geen doelstellingen stellen dat je 10kg in 6 maanden kwijt wilt zijn, dat werkt alleen maar demotiverend als de "deadlline" naderd en je gewenste gewicht nog niet bereikt is..

Ik ben sinds vorig jaar februari tot oktober/november 15kg kwijt geraakt, Het begin ging hard, ik was zo 5-6kg kwijt, daarna ging het een stukje langzamer... Sinds november stabiel qua gewicht en heb mijn intake afgestemd op mijn verbranding om niet verder af te vallen...

Bij mij is het heel snel gegaan, heb conditioneel ook behoorlijke sprongen gemaakt (maar kwam ook vanaf 0), maar ik merk pas sinds november dat ik echt stappen maak qua conditie, eerder was het altijd een strijd tussen afvallen of eten om beter te worden.. beide combineren is best lastig vol te houden.

En ik ga nog steeds af en toe naar de cafetaria, domino's of trek een zak chips open hoor, maar het is wel fijn om eindelijk controle te hebben over je gewicht.

Zo ben ik tijdens de feestdagen weer iets aangekomen (1,5kg ong), die zijn er nu weer afgefietst in het nieuwe jaar..
Goed bezig hoor! Herken je verhaal wel.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 10:09
stevens20 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:40:
[...]

Dat is het vooral. En ben ook bewust van datgeen wat je traint je daar beter in wordt. Als je bij wijze van nooit intervaltrainingen doet dan wordt intervallen een vrij lastig iets. Zelfde geldt dat als je alleen maar fietstrainingen van een uurtje aan Z2 doet je niet moet verwachten dat je zomaar even 1,5 uur in Z4-5 gaat volhouden. Het wil niet zeggen dat het niet kan he, maar als je er nooit komt dan weet je lichaam of jijzelf qua mentale load niet wat het inhoud en wat je kan verwachten.

Ik kan net zo goed uit de winter komen maar zodra de eerste wegtrainingen bij de club weer beginnen is het altijd weer omschakelen en blijkt het toch weer een aantal weken inkomen zijn. Ondanks dat je op Zwift "with ease" wedstrijdjes doet die daar gemiddeld 40+ in het uur zijn, is dat toch echt heel anders dan op de weg. Het gemakt waarmee je op Zwift op vlakke stukken de 36 aan kan tikken is best ja, niet zo realistisch :) Ja, er vanuitgaande dat je op Zwift altijd wind mee hebt. Maar fiets je daar in een grote groep dan wordt het helemaal makkelijk. Al blijkt dat ook weer niet voor iedereen op te gaan.

Nog een vraagje / denk overweging dingetje waar ik gisteren tegenaan kwam. Ik had een of andere klim op Zwift gedaan via de portal die 9km lang was en gemiddeld zo'n 6,9%. Doet er verder niet zoveel toe maar ik was net geen 34 minuten bezig en mijn gemiddelde was 320W. Als je een normale FTP test op Zwift zou doen dan heb je daar keuze om volgens mij 20 of 30min een vooraf ingesteld vermogen te gaan fietsen voor die duur en dan wordt het gemiddelde daarvan gepakt en nog een kleine berekening over gedaan. Maar ik vroeg me nu het volgende af:
Zo'n test is een vast vermogen met meestal ook een vaste cadans en dan doe je gewoon 20-30 minuten hetzelfde.
Die klim van gisteren was gemiddeld 320W, maar de weg er naar toe had ook wel wat momenten dat het makkelijker was, als in vlak of maar 2-3%. Bij mij zakt mijn vermogen dan ook altijd wat weg en op vlak is het sowieso al lastiger om een hoger vermogen te trappen dus daar kan je eventueel spreken van "op adem komen / wat rust krijgen".
Zou het dan kunnen helpen om misschien zelfs een hoger gemiddeld vermogen te kunnen trappen als je dat soort rustmomentjes hebt. Als je 1 minuut even op 260W trapt dan kan je daartegenover 350W voor 2 minuten zetten en kom je gemiddeld weer op 320W uit. Maar 260W is in verhouding een stuk lager dan zeg die verhoging van 320 naar 350. Misschien is het dan zeg maar net wat makkelijker om van die 350 dan 360 te maken waardoor je net wat hoger dan 320 uitkomt.

Wel interessant om eens te testen door zelf een training te maken die dit doet en kijken hoe het voelt en of je dan over een half uur hoger uit kan komen ten opzichte van een veel constantere test. Daarnaast is het in het echt op de weg natuurlijk precies hetzelfde. Die prof's die een col oprijden hebben mogelijk ook wel hier en daar een klein rustpuntje door te gaan loeren of een lagere stijging of even een tijdje een piek juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-06 11:02
orange.x schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:11:
[...]Wel interessant om eens te testen door zelf een training te maken die dit doet en kijken hoe het voelt en of je dan over een half uur hoger uit kan komen ten opzichte van een veel constantere test. Daarnaast is het in het echt op de weg natuurlijk precies hetzelfde. Die prof's die een col oprijden hebben mogelijk ook wel hier en daar een klein rustpuntje door te gaan loeren of een lagere stijging of even een tijdje een piek juist.
een veel logischer vergelijking zou het wereld uurrecord zijn. Dat is een echte FTP test op het hoogste niveau en ik moet de eerste poging nog zien waarbij ze af en toe een rondje inhouden om daarna weer een paar ronden te knallen.
Een col oprijden is een heel andere discipline. Het is sowieso niet overal even steil en dan geldt dat je meer tijd kan winnen of verliezen naarmate het steiler wordt. Dat maakt het dan logisch om af en toe iets minder gas te geven. Daarbij is een klim qua motivatie ook uitdagender dan dom 20 minuten een vast vermogen trappen tijdens een test.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19:48

Reginas

Queen of Core Stability

Requiem19 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:22:
[...]

Gewicht is deels net als conditie: je moet eraan werken en dan wordt het beter (medische situaties daargelaten).

Ik zou vooral kijken naar wat een gezond gewicht voor je is en hoe je daar komt. Wat je nu weegt is, net als je conditie, een momentopname.

Moeilijke van gewicht is dat het meer discipline vereist. 3x p/w fietsen vinden de meeste mensen wel leuk. Maar 7 dagen per week zo gezobd mogelijk eten, weinig suiker, veel groentes, noten, niet bewerkt voedsel en weinig alcohol kost gewoon veel meer moeite. Gewicht verliezen vind ik vaak knaller dan fitter worden tbh.
Jep. Ik twijfelde even om hier even te reageren, want het is een onderwerp dat mij persoonlijk raakt. Maar het is waar: gewicht verliezen vraagt veel discipline. Juist op de momenten dat je geen resultaten ziet op de weegschaal is het moeilijk, want ook dan moet je doorzetten. Het klinkt zo gemakkelijk: gewicht verliezen is niet meer dan meer verbranden dan dat je binnenkrijgt. Dus dan heb je grof gezegd twee opties: 1. of minder eten of 2. meer bewegen òf een combinatie van die twee.

Een factor die op Tweakers vaak buiten beschouwing lijkt te worden gelaten is motivatie. Juist motivatie kan het verschil maken tussen het behalen en behouden van gewichtsverlies. Het is belangrijk om te onderzoeken voor jezelf waar je motivatie echt zit en hoe je je motivatie voor je kunt laten werken. Bij sommige mensen is het namelijk zo dat zij geneigd zijn om zichzelf te straffen als het even niet lukt. Juist die straffende gedachten vormen een echte belemmering om die gestelde doelen te bereiken. Dit is een fenomeen waar ik persoonlijk ook veel last van heb gehad en soms nog heb en wat eigenlijk net zoveel aandacht (niet per se tijd) verdient als de interventies die je inzet om je gewichtsdoel te behalen (voeding, beweging etc.). Probeer jezelf maar te herpakken na tegenvaller nummer zoveel, met een chronisch geblesseerde relativeerspier. :+

Nog iets wat ik wilde benoemen is verbetering van de lichaamssamenstelling: afname vetpercentage, toename of behoud van spierpercentage en afname van de middelomtrek. Kilo’s gewichtsverlies zeggen niet zoveel wanneer het voornamelijk vocht betreft of misschien zelfs een afname van je spiermassa. Je lichaamssamenstelling kun je ook verbeteren zonder dat je gewicht afneemt en bij sommige mensen leidt het misschien zelfs tot een toename van het gewicht.

Dit is iets waar ik zelf ook actief mee bezig ben, met begeleiding van een sportdiëtist. Ik liep er namelijk tegenaan dat eerdere diëten en leefstijlprogramma’s niet goed werkten, omdat ik dan te weinig calorieën binnen kreeg om te blijven presteren of überhaupt de lichamelijke activiteiten uit te voeren die ik gewend was. Ik voelde me te futloos om tot iets te komen. Pijnlijk vond ik om te ontdekken dat een leefstijlprogramma dat ik volgde via mijn werkgever achteraf gezien niets meer dan een ordinair crashdieet was. Niet goed voor die eerder genoemde motivatie.

Ik heb een jarenlang een vrij matige levensstijl gehad: veel zitten, weinig bewegen, onregelmatige werktijden, te weinig slapen en onregelmatig eten (ik sloeg ontbijt en tussendoortjes over, maar lunchte en dineerde uitgebreid en ’s avonds snacken). Positieve factoren: niet roken, zeer gematigd qua alcohol, geen suikerhoudende (fris)dranken en voldoende groentes. Vast herkenbaar voor veel mensen. Gemiddeld genomen kwam ik uit op een calorie-inname van zo’n 2000 kcal per dag. Prima voor een vrouw zou je zeggen. Maar hey: fors overgewicht, fors verhoogd vetpercentage en forse verhoogde middelomtrek. Oh en: gebrek aan kennis was zeker niet het probleem bij mij, ik ben nota bene afgestudeerd op leefstijlbevordering. Tikkeltje beschamend dit. En juist die schaamte belemmerde mij jarenlang om het probleem ècht aan te pakken. Ik verschuilde me achter mijn normale bloeddruk, normale cholesterol en goede groente-inname. Ondertussen, als ik echt eerlijk was tegen mezelf, voelde ik dat ik het mezelf niet waard vond om duurzaam aan de slag te gaan met mijn leefstijl. Een crashdieetje kon er nog wel vanaf en een paar weken sip-zijn als het niet lukte. Om tal van duurzame kleine veranderingen in te bouwen om een gezonde leefstijl te bereiken: moeilijk. Daar had ik echt meer voor nodig dan alleen het vooruitzicht van een kleinere kledingmaat…

Wake up call: bij een preventief gezondheidsonderzoek bleek dat ik -ondanks normale bloeddruk en normale labuitslagen- een vetpercentage had van 46%. Drama: ik zag al voor me dat als je bij wijze van spreken mijn lichaam in kon kijken, ik voor de helft uit roomboter en mayonaise zou bestaan. :F

Concrete veranderingen: starten met ontbijten. Starten met magere tussendoortjes. Starten met 4x per week sporten. Volledig gestopt met alcohol. Op tijd naar bed toe. Daar begon het mee. Zoetjes aan ging er wat gewicht vanaf. Op een jaar tijd ongeveer 13 kg afgevallen en toen stagneerde mijn gewichtsafname. Tijd voor extra hulp: sportdiëtist ingeschakeld, om een goede balans tussen voeding/beweging en verbetering lichaamssamenstelling/gewichtsverlies te vinden. Samen heel kritisch gekeken naar mijn eetgewoontes en nog een aantal aanpassingen gedaan: intake verlaagd naar 1500 kcal (energiebeperkt), eiwitten verhoogd i.v.m. behoud spiermassa (eiwitverrijkt), alle zoete dranken eruit (ook al was het light, ik drink nu alleen koffie/thee/spa rood), bewerkte tussendoortjes eruit (nu noten of gedroogd fruit i.p.v. peperkoek / mueslireep), koolhydraten bij diner verminderd en nog meer eiwitten op de dagen dat ik sport. Bewust geen koolhydraatarm dieet.

Verder kwam ik er achter dat ik op psychisch vlak ook wat extra hulp nodig had: mijn negatieve zelfbeeld stond me sterk in de weg om door te zetten voor bepaalde doelen, omdat ik het gevoel had dat ik het toch niet waard was en dat ik het niet zou kunnen. Ik heb het afgelopen jaar daar een groep voor gevolgd (12 sessies), met mensen met een vergelijkbare hulpvraag. Niet leuk, heel confronterend, maar wel helpend.

Andere bevinding: ik vond het heel lastig om zuivelvervangers te schrappen. Ik was er best tevreden mee dat ik voor een flink deel plantaardig at, maar helaas bevatten deze producten toch veel verborgen suikers. Met het oog op mijn leefstijldoelen was dit geen goede keuze op dit moment. Sorry beestjes! Hopelijk kan ik in de toekomst weer andere keuzes maken. O+

Ben ik sinds die laatste interventies van de diëtist heel veel extra afgevallen? Nah, niet echt. Ik heb in de winter helaas een terugval gehad (weinig bewegen, onregelmatig eten, slaapgebrek), maar ik ben mezelf goed aan het herpakken. 2,5kg winterspek eraf, ik zit alweer bijna op mijn “zomergewicht”. Maar wel: oorspronkelijke spiermassa behouden in kilo’s (dus relatieve toename), afgenomen middelomtrek (minder buikspek!) en afgenomen vetpercentage: 46% > 36%. In goed overleg met verschillende artsen en diëtisten besloten om te streven naar nog eens 10kg gewichtsverlies, vetpercentage van 30-32% en verdere afname middelomtrek. Ja, dan ben ik nog steeds flink te zwaar als je kijkt naar mijn BMI, maar afvallen en een optimaal gewicht behouden is dan ook vet moeilijk. No pun intended. Leefstijlverbetering vraagt om een multifactoriële aanpak en durf om hulp in te zetten als je merkt dat je ergens vastloopt.

Tl;dr: gewichtsverlies is moeilijk, weet ik alles van, trots op iedereen die iedere dag gezonde keuzes maakt. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
BartNL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:21:
[...]

een veel logischer vergelijking zou het wereld uurrecord zijn. Dat is een echte FTP test op het hoogste niveau en ik moet de eerste poging nog zien waarbij ze af en toe een rondje inhouden om daarna weer een paar ronden te knallen.
Een col oprijden is een heel andere discipline. Het is sowieso niet overal even steil en dan geldt dat je meer tijd kan winnen of verliezen naarmate het steiler wordt. Dat maakt het dan logisch om af en toe iets minder gas te geven. Daarbij is een klim qua motivatie ook uitdagender dan dom 20 minuten een vast vermogen trappen tijdens een test.
Dat 1e is zeker waar, maar het is natuurlijk "makkelijker" om een weerstand voorgeschoteld te krijgen, in de zin van een klim of een Tacx, dan de weerstand zelf op te zoeken. Vandaar dat ik ook zei dat het veel moeilijker is om op een vlakke weg constant 300W te trappen dan heuvelop bijvoorbeeld. Dan kan je zeggen 300W is 300W maar volgens mij gebruik je wel net andere spieren/groepen in je benen om 300W op het vlakke te rijden met het grote blad voor en klein achter, dan wanneer je aan het klimmen bent.

Ik denk ook wel dat een prof zich veel beter in een bepaalde vastgestelde tijd leeg kan rijden wat mij zo 123 niet zou lukken. Daar zal je behoorlijk wat training en ervaring voor moeten hebben. En ondanks dat ik nu bijna 2400u geregistreerd heb aan sport op Strava durf ik niet te zeggen dat ik me helemaal leeg kan rijden in 40 minuten of een uur of 18 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Laatst online: 22:33
[...]

Als je een normale FTP test op Zwift zou doen dan heb je daar keuze om volgens mij 20 of 30min een vooraf ingesteld vermogen te gaan fietsen voor die duur en dan wordt het gemiddelde daarvan gepakt en nog een kleine berekening over gedaan. Maar ik vroeg me nu het volgende af:
Zo'n test is een vast vermogen met meestal ook een vaste cadans en dan doe je gewoon 20-30 minuten hetzelfde.
Ik geloof niet dat dit klopt. De ftp test(en) die je op zwift kunt doen zijn vrij standaard. Opwarmen richting 20 minuten effort met ERG modus aan, en het 20 minuten blok zonder ERG, waarbij jij zelf bepaalt welk vermogen je gaat fietsen. Uiteraard wel slim om daar van te voren wat over na te denken (pacing strategie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@Reginas Goede toevoeging. Ervaringen van anderen zijn denk ik altijd goede toevoegingen voor andere mensen die hier ook moeite mee hebben etc. Dan is het fijn om te zien dat je niet de enige bent en er ook wel wat te doen is.
Mijn schoonzusje is ook niet de langste, doet best wel wat aan beweging maar is ook best wel een tijd bezig geweest met hoe kan ik gewoon slanker worden ook qua middelomvang en vet enzo. Ook met personal trainers enzo bezig geweest maar het is dan toch makkelijker gezegd dan gedaan ofzo. Kijk, ik zit er niet 24/7 op dus geen idee natuurlijk hoeveel ze daarnaast toch stiekem zou snaaien. Maar er leek in ieder geval weinig beweging in te zitten.
Geen idee of er een verband zit in lichaamslengte mbt dit probleem? Ik weet niet hoelang je bent, maar zij is denk ik rond de 165cm ofzo. Ik denk wel dat je bij een langer persoon misschien iets minder snel ziet dat iemand in verhouding zwaarder is omdat je gewoon veel meer oppervlak hebt waar het zich kan vetsigen (pun intended). Als je een stuk korter bent dan drukt de lengte in elkaar waardoor het zich misschien makkelijker lijkt te concentreren op een paar plekken ofzo. Goed, allemaal aannames he :P

Als ik voor mezelf spreek dan ben ik een beetje het geval snel erbij, en soms ook weer snel eraf. Ben sinds een week of 3 echt de hoeveelheid uren qua sporten aan het opvoeren. Waar ik normaal 2-3x per week wat deed (2 avonden doordeweeks en een weekendritje) is dat nu naar ongeveer 5 momenten gegaan in de afgelopen weken met dus ook meerdere opvolgende dagen qua sporten. Ergens vorig jaar in de zomer woog ik nog 91,x en dat bleek vorige week dinsdag zelfs nog verder gestegen te zijn naar 93,8! Waar ik in 2019-2020 nog heeel eventjes op 79 heb gezeten maar gemiddeld meer rond de 82kg. Vanochtend weer gewogen en zat op 92, lager dan verwacht in ieder geval maar zoals al vaker gezegd, het begin gaat vaak het hardste.
Misschien ben ik momenteel niet eens ZO gemotiveerd als ik ooit eerder wel eens ben geweest maar ik denk dat het voor nu wel een goede hoeveelheid is. Ik ben ook heel realistisch en weet dat het veel moeilijker is om ALLES op te offeren. Zo hadden we gisteren nog wat taart over van de verjaardag van zondag en kon ik nog een puntje eten. Ik denk persoonlijk in ieder geval dat het voor mij minder goed werkt als ik ineens volledig ga crashen, dus meer wat ik dan wel eerder eens gedaan heb. Maar de aanpak was toen ook met die 2-3x per week sporten. Ik ben nu in ieder geval qua situatie thuis in staat om wat meer avonden te pakken als de kinderen op bed liggen. Als ik mazzel heb kan ik om 19:30 achter Zwift kruipen tot een uur of 21:00, dan kan ik nog een beetje op de bank wat tv kijken en enigzins op tijd naar bed als ik gedouched heb.

Ik ken ook mensen die trouwens elke dag op de weegschaal staan, ik zou dat denk ik afraden. Volgens mij is het verstandiger om een vast moment in de week of 2 weken te pakken waarbij je elk moment ongeveer dezelfde condities hebt. Dus altijd in de ochtend of juist de avond. Hier weeg ik eigenlijk alleen maar in de ochtend in mn onderbroek als ik naar de wc geweest ben en dus nog niet gegeten etc heb. Eigenlijk ook altijd alleen als ik de avond ervoor gesport heb. Dat kan je dan bestempelen als een beetje cheaten, want he sporten is misschien te weinig vochtinname erna en dus effectief lichter qua weergave dan wat de werkelijkheid zou zijn, maar dat zorgt er wel voor dat de meetmomenten DIE er zijn zoveel mogelijk op elkaar lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Biohazzard21 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:50:
Ik geloof niet dat dit klopt. De ftp test(en) die je op zwift kunt doen zijn vrij standaard. Opwarmen richting 20 minuten effort met ERG modus aan, en het 20 minuten blok zonder ERG, waarbij jij zelf bepaalt welk vermogen je gaat fietsen. Uiteraard wel slim om daar van te voren wat over na te denken (pacing strategie).
Volgens mij heb je gelijk ja :) Meestal doe ik de Ramptest, wat ook weer anders is omdat ik die "20-30minuten proberen een vermogen te fietsen" momenten al geneog tegenkom bij OF een race in Zwift of het opfietsen van een klim zoals gisteren. Daarnaast heb ik zelf wel eens een paar trainingen gemaakt waarbij ik op ERG modus dat dus wel zo doe waarbij je dan vooraf instelt hoeveel W je wilt trappen voor welke duur.
Maar ik denk trouwens dat zo'n 20m blok zonder ERG... Dat dat ook weer niet helemaal klopt omdat het nooit uitmaakt waar je fietst, dus de ondergrond is niet van invloed op wat je wegtrapt. Maar het is inderdaad ook weer niet zo dat je een bepaalde weerstand voorgeschoteld krijgt nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Nog een vraagje / denk overweging dingetje waar ik gisteren tegenaan kwam. Ik had een of andere klim op Zwift gedaan via de portal die 9km lang was en gemiddeld zo'n 6,9%. Doet er verder niet zoveel toe maar ik was net geen 34 minuten bezig en mijn gemiddelde was 320W. Als je een normale FTP test op Zwift zou doen dan heb je daar keuze om volgens mij 20 of 30min een vooraf ingesteld vermogen te gaan fietsen voor die duur en dan wordt het gemiddelde daarvan gepakt en nog een kleine berekening over gedaan. Maar ik vroeg me nu het volgende af:
Die klim van gisteren was gemiddeld 320W, maar de weg er naar toe had ook wel wat momenten dat het makkelijker was, als in vlak of maar 2-3%. Bij mij zakt mijn vermogen dan ook altijd wat weg en op vlak is het sowieso al lastiger om een hoger vermogen te trappen dus daar kan je eventueel spreken van "op adem komen / wat rust krijgen".
Zou het dan kunnen helpen om misschien zelfs een hoger gemiddeld vermogen te kunnen trappen als je dat soort rustmomentjes hebt. Als je 1 minuut even op 260W trapt dan kan je daartegenover 350W voor 2 minuten zetten en kom je gemiddeld weer op 320W uit. Maar 260W is in verhouding een stuk lager dan zeg die verhoging van 320 naar 350. Misschien is het dan zeg maar net wat makkelijker om van die 350 dan 360 te maken waardoor je net wat hoger dan 320 uitkomt.

Wel interessant om eens te testen door zelf een training te maken die dit doet en kijken hoe het voelt en of je dan over een half uur hoger uit kan komen ten opzichte van een veel constantere test. Daarnaast is het in het echt op de weg natuurlijk precies hetzelfde. Die prof's die een col oprijden hebben mogelijk ook wel hier en daar een klein rustpuntje door te gaan loeren of een lagere stijging of even een tijdje een piek juist.
Ik snap je idee en het werkt aan de ene kant ook wel, maar aan de andere kant niet.

Waarom niet? Als je boven je threshold fietst raakt je anaerobe tank snel leeg. Als die leeg is (je bent 'opgeblazen') dan ga je keihard achteruit in vermogen. Het is efficienter om nét onder je threshold te fietsen. Stel je threshold is 300 watt. Dan zul je beter 295 watt kunnen fietsen dan de hele tijd 350 - 250. Je herstelt te weinig van 250 fietsen en je blaast je teveel op van 350.

Waarom wel? Een lichaam is geen machine. Gedurende een test verandert er enorm veel in je lichaam en zou het zomaar kunnen dat je de eerste paar minuten juist iets meer of minder vermogen kunt leveren rondom je threshold. Een goede FTP test werkt daarom m.i. beter in 'free' mode dan in ERG. Ik fiets dus bijv liever Alpe D'huez op in Rouvy (of Zwift) en ga dan gewoon voor een max effort waarbij er wel wat variatie in vermogen zit.

ERG is goed om te trainen, maar niet handig om mee te testen wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@Requiem19 Ik doe hetzelfde hoor, liever een freeride en dan heuvelop. Maar ik merkte gisteren dus dat ik zag dat er soms een niet al te lang rood stuk kwam en daarna weer oranje dat ik dan even dat rode stuk iets meer tempo maakte om bij het oranje weer terug te zakken in wat ik ervoor deed en bij de blauwe stukken dus wel enigzins doorfietsen maar je toch qua vermogen lager uitkomt. Dus die variatie lijkt het dan juist dus gemakkelijker te maken om uiteindelijk misschien een hoger gemiddelde te kunnen rijden.

De testen die ik wel eens in ERG gedaan heb zijn ook best wel zwaar inderdaad. Aan het begin denk je prima, maar na een half uur (als het een test van een uur was) begint het toch al echt pittig te worden om vast te houden omdat het ZO constant is en je op die manier dus echt geen seconde rust hebt.

Ik las eerst een soort tegenstrijdigheid in je argumentatie van waarom wel / niet werken. Maar je bedoelt volgens mij dat waarom het niet werkt is omdat je lastiger herstelt van inspanning boven je threshold, dat is duidelijk. En waarom het wel kan werken omdat het verderop misschien juist "makkelijker" kan worden omdat je meer in de flow komt.
Ik dacht eerst dat je bedoelde dat waarom het wel zou kunnen werken was omdat je ook weer die free mode boven de erg mode zet omdat je dan juist variatie hebt. Maar dat gebruik je dus als argument om aan te geven waarom het niet werkt :) Althans, zo las ik het.

Alleen wat ik dus bedoel is stel je hebt een training gemaakt van bijvoorbeeld een uur (ong lengte alpe du zwift) waarin je dus eigenlijk blokken maakt. Dus stel je FTP is 300, dan kan je proberen te testen of die hoger is geworden door een uur 305 te gaan rijden. Maar ik ben dus wel benieuwd of het gemiddeld over dat uur hoger uit zou kunnen komen als je dus tijdens dat uur af en toe een minuut wat minder vermogen hoeft te trappen en daarna ween paar minuten weer wat meer zodat je op die manier gemiddeld hoger uitkomt. Dat is dan dus makkelijker te testen in ERG mode omdat die de weerstand voor jou regelt en je zelf je cadans kan zoeken bij het vermogen dat je prettig vindt EN niet afhankelijk bent van de ondergrond. Dus je hebt vanuit de trainigsdelen alsnog de variatie die je zou kunnen hebben bij het opfietsen van een klim.

In het kort bedoel ik dus eigenlijk gewoon dat ik benieuwd ben of je hoger uit kan komen met een zelfgemaakte FTP test waarbij je dus WEL variatie inbouwt ipv 20m/60m hetzelfde doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
orange.x schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:22:
@Requiem19 Ik doe hetzelfde hoor, liever een freeride en dan heuvelop. Maar ik merkte gisteren dus dat ik zag dat er soms een niet al te lang rood stuk kwam en daarna weer oranje dat ik dan even dat rode stuk iets meer tempo maakte om bij het oranje weer terug te zakken in wat ik ervoor deed en bij de blauwe stukken dus wel enigzins doorfietsen maar je toch qua vermogen lager uitkomt. Dus die variatie lijkt het dan juist dus gemakkelijker te maken om uiteindelijk misschien een hoger gemiddelde te kunnen rijden.

De testen die ik wel eens in ERG gedaan heb zijn ook best wel zwaar inderdaad. Aan het begin denk je prima, maar na een half uur (als het een test van een uur was) begint het toch al echt pittig te worden om vast te houden omdat het ZO constant is en je op die manier dus echt geen seconde rust hebt.

Ik las eerst een soort tegenstrijdigheid in je argumentatie van waarom wel / niet werken. Maar je bedoelt volgens mij dat waarom het niet werkt is omdat je lastiger herstelt van inspanning boven je threshold, dat is duidelijk. En waarom het wel kan werken omdat het verderop misschien juist "makkelijker" kan worden omdat je meer in de flow komt.
Ik dacht eerst dat je bedoelde dat waarom het wel zou kunnen werken was omdat je ook weer die free mode boven de erg mode zet omdat je dan juist variatie hebt. Maar dat gebruik je dus als argument om aan te geven waarom het niet werkt :) Althans, zo las ik het.

Alleen wat ik dus bedoel is stel je hebt een training gemaakt van bijvoorbeeld een uur (ong lengte alpe du zwift) waarin je dus eigenlijk blokken maakt. Dus stel je FTP is 300, dan kan je proberen te testen of die hoger is geworden door een uur 305 te gaan rijden. Maar ik ben dus wel benieuwd of het gemiddeld over dat uur hoger uit zou kunnen komen als je dus tijdens dat uur af en toe een minuut wat minder vermogen hoeft te trappen en daarna ween paar minuten weer wat meer zodat je op die manier gemiddeld hoger uitkomt. Dat is dan dus makkelijker te testen in ERG mode omdat die de weerstand voor jou regelt en je zelf je cadans kan zoeken bij het vermogen dat je prettig vindt EN niet afhankelijk bent van de ondergrond. Dus je hebt vanuit de trainigsdelen alsnog de variatie die je zou kunnen hebben bij het opfietsen van een klim.

In het kort bedoel ik dus eigenlijk gewoon dat ik benieuwd ben of je hoger uit kan komen met een zelfgemaakte FTP test waarbij je dus WEL variatie inbouwt ipv 20m/60m hetzelfde doet.
Die zelfgemaakte test heeft als probleem dat je niet vooraf weet of je liever aan het begin of het einde 305 watt trapt. En die test houdt ook geen rekening of je FTP op die dag toevallig 295 is, 300, 305 of 310.

FTP is niet statisch. Het hangt af van de vorm van de dag. Hoe uitgerust ben je. Hoe goed heb je gegeten. Hoe veel stress heb je gehad die dag. Hoe warm is het, hoe is je koeling etc etc. Er zijn veel variabelen. Daarom is het - IMO - nog steeds het beste om naast de cijfers goed naar je gevoel te luisteren.

Verder is een té grote variatie in een FTP test niet nuttig omdat alles (ver) boven FTP snel leegtrekt. Een beetje variatie (dus in het begin 300, stukje 295 en daarna 305 kan wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@Requiem19 Ik snap inderdaad dat het heel erg van allerlei factoren afhangt. Het is ook niet zo dat ik alles daar aan ophang hoor. Er zijn genoeg mensen die dan richting het einde van zo'n 20m constante test een sprintje gaan trekken. Eigenlijk komt het er dan op neer dat je toch te weinig gegeven hebt zou ik dan zeggen. En daarnaast is het ook afhankelijk van je herstellende vermogen tijdens / rondom inspanningen wat er voor zorgt dat je op een dag met een lange rit toch bij wijze van langer dan een uur op dat vermogen zou kunnen trappen.

Maar wat je zegt, het is behoorlijk afhankelijk van vanalles. Je hebt er verder ook niet ZO veel aan. Zeker niet als je geen wedstrijden in de bergen rijdt is het al veel minder van belang. Op het vlakke Nederland met een wedstrijd is het ook afhankelijk van het verloop, eindigt het in een sprint of niet. Zit je in de kopgroep, moet je de kopgroep bijhalen... Het is geen recept voor goede resultaten per se in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:52
Om even aan te haken op het gewichtsverhaal: ik heb zojuist een onderzoekje gehad op het werk en daar kwam uit dat ik momenteel zo'n 120 kg schoon aan de haak ben. Ooit in 2021 schommelde dit rond de 110-112 kilo, daarna in de wintermaanden wel iets aangekomen. In de eerste maanden van 2022 het gewicht naar beneden gebracht naar zo'n 105-106 kilo, fietsprestaties namen wel wat toe. Echter sinds einde 2022 meegegroeid met de zwangere vrouw en sinds bijna een jaar vader. Dat helpt niet echt mee voor gedisciplineerd eten en bewegen. Dat samen met het gebruikelijke 'wintervachtje' brengt mij nu hier. Afijn, in ieder geval een eyeopener om er weer eens flink aandacht aan te geven. Doel 1 is om weer richting de 100 kilo te duiken (al heb ik dan nog steeds formeel overgewicht met mijn 1,87 meter).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@NoepZor Iets wat ik dit jaar ineens bewuster ging bekijken is dat hele "beste wensen" verhaal. Ik dacht ineens bij mezelf hoezo "wensen". Je kan beter spreken over "doelen" of eigenlijk nog beter over "doenen". Wensen en hopen is allemaal leuk maar niets komt zomaar aanwaaien helaas :) Dus beter gewoon doelen stellen en de focus daar op leggen door middel van vooral dingen doen!

Wijsheid komt toch echt blijkbaar met de jaren :D (40 geworden in december)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:52
Ik ben zelf van mening dat het hele "goede voornemens" een wassen neus is. Je gaat ineens prioriteit stellen aan iets waar je eigenlijk geen prioriteit aan wilt geven. Waarom zou je per se op 1 januari moeten afvallen/stoppen met roken/whatever. Dit kan ook op 16 augustus of een andere random datum.

Ik heb zelf het gevoel gehad dat het rond de zomer nog allemaal wel "ok-ish" was, maar dat het in de maanden richting de feestdagen is opgelopen. Daarna kwam al wel de urgentie. De maandenlange regenbuien hebben in ieder geval voor mijn gemoedstoestand (en daarmee motivatie en gewicht) geen goeds gedaan in ieder geval.

Ik weet verder ook niet of er zoiets bestaat als aanleg, of dat het lijkt alsof ik redelijk bescheiden eet maar dat het stiekem toch te veel is. Denk aan een extra plakje kaas afschaven.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Er is zeker een verschil tussen mensen mbt aanleg om aan te komen.

Tegelijkertijd zie ik bij bijv vrienden ook vaak dat ze denken gezond te eten, terwijl dat eigenlijk niet zo is. 1 vriend heeft jarenlang het motto gehad dat zijn overgewicht genetisch bepaald was. Totdat hij uit eigen beweging ooit een weekje z'n voeding ging loggen met Myfitnesspall en ontdekte dat bepaalde gewoontes toch wel erg ongezond waren.

Hij is van 85+ kg naar 70kg gegaan door meer inzicht te krijgen in wat nu echt een gezond eetpatroon is. Een groot deel van hoe je denkt over gezond eten is gevoed (pun intended) door je ouders en opvoeding. En je ouders en opvoeding hebben het niet altijd bij het goede eind gehad. De mijne niet in ieder geval ;). Iedere dag meerdere glaasjes Yoghi Yoghi is daar een goed voorbeeld van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
NoepZor schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:41:
Ik ben zelf van mening dat het hele "goede voornemens" een wassen neus is. Je gaat ineens prioriteit stellen aan iets waar je eigenlijk geen prioriteit aan wilt geven. Waarom zou je per se op 1 januari moeten afvallen/stoppen met roken/whatever. Dit kan ook op 16 augustus of een andere random datum.

Ik heb zelf het gevoel gehad dat het rond de zomer nog allemaal wel "ok-ish" was, maar dat het in de maanden richting de feestdagen is opgelopen. Daarna kwam al wel de urgentie. De maandenlange regenbuien hebben in ieder geval voor mijn gemoedstoestand (en daarmee motivatie en gewicht) geen goeds gedaan in ieder geval.

Ik weet verder ook niet of er zoiets bestaat als aanleg, of dat het lijkt alsof ik redelijk bescheiden eet maar dat het stiekem toch te veel is. Denk aan een extra plakje kaas afschaven.
Elk lichaam is anders, ik had altijd een "snelle stofwisseling" tot mijn 30e.. Ik kon eten wat ik wilde maar kwam niet aan, ook al had ik weinig tot geen beweging in sport etc.. Ik moest altijd oppassen dat ik geen ondergewicht kreeg..

Vanaf mijn 30e ben ik langzaam aangekomen (ong 1,5 kilootje per jaar), en vorig jaar woog ik ineens 17-18kg zwaarder dan op mijn 30e.. (was toen 42 en 90kg)..

Roer om gegooid en gaan letten op mijn eetgedrag (lees stoppen met snaaien en normale porties eten), en wat meer sporten..
Blijkbaar heb ik nog steeds wel een goede stofwisseling want in amper 9 maanden was ik weer op mijn oude gewicht (73/74kg), maar ik weet als ik nu ga stoppen met sporten ik wel weer een flink probleem heb en de kiloos er snel bij zullen komen.

Andere mensen zullen niet snel gewicht kunnen verliezen, ookal hongeren ze zich bijna uit..
Geen idee waar dat aan ligt, mijn vrouw heeft hier ook last van en heeft nu net als @Reginas hulp ingeschakeld van een dietist om te kijken wat wel voor haar werkt..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06 15:50

Phydomir

Dennis

Ik had het tegenovergestelde. Tot eind 20 zwaar overgewicht. Toen minder gaan snaaien en geen suikerhoudende dranken meer drinken heeft me langzaam naar zo'n 100KG gebracht. Dat een hele tijd gehouden tot ik begon met fietsen en eigenlijk zonder extra moeite naar 85KG gegaan. Laatste 10KG heb ik echt moeite voor moeten doen en is me met Kcal tellen gelukt. Half jaar consequent 500cal per dag minder eten heeft me heel geleidelijk naar die 75KG gebracht. Toen was ik ook al echt structureel aan het trainen. Door genoeg eiwitten te blijven eten wel m'n absolute power weten te behouden.

Echter, als ik nu niet goed oplet kom ik vrij snel weer aan. Zelfs met die 10uur per week op de fiets. Ik kan gewoon blijven eten als ik niet oplet. Wat denk ik een overblijfsel is van mijn obesitas.

Dit zijn echter wel dingen waar een ieder voor zichzelf achter moet komen. Ik ben er echter wel van overtuigd dat iedereen kan afvallen door simpel minder te consumeren dan dat ze verbranden (mist geen medische aandoening). Zoals Requiem ook zei, veel mensen hebben echt geen idee hoeveel ze echt eten en misschien nog wel belangrijker, ze via drinken binnen krijgen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:07
Wat is er met de kickr core aan de hand? Al een tijdje uitverkocht en alleen maar oplichters op marktplaats! Komt ie überhaupt weer terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33
StecaGrid schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:01:
Wat is er met de kickr core aan de hand? Al een tijdje uitverkocht en alleen maar oplichters op marktplaats! Komt ie überhaupt weer terug?
Misschien een opvolger op komst? Is al sinds 2018 ongewijzigd volgens mij

Strava

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• edoappelhof
Het testrapport is er nog niet. Maar de test vanmiddag gehad.

Lang verhaal kort, de test viel tegen maar heeft wel mooie dingen aan het licht gebracht. Tijdens de ramptest, ieder 5 min 40 watt erbij halverwege het blok van 380 watt gestrand ongeveer. Voor jullie beeld, vorig jaar reed ik dat blok nog uit.

Het bijzondere aan de test is dat lactaat opbouw en hartslag lager blijven tot het laatste blok. De basis is dus sterker geworden.. We vermoeden nu dat een vrij stevige Corona besmetting tussen kerst en nieuw hiervan de oorzaak is.

Beetje gemengde gevoelens dus, ik ga er wel lekker op als het ieder jaar beter geworden is. Wel mooi dat de basis significant beter is geworden.

Komende weken iets meer hoog intensief toevoegen volgens de trainer en dan ben ik er weer bovenop volgens hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
edoappelhof schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:51:

Lang verhaal kort, de test viel tegen maar heeft wel mooie dingen aan het licht gebracht. Tijdens de ramptest, ieder 5 min 40 watt erbij halverwege het blok van 380 watt gestrand ongeveer. Voor jullie beeld, vorig jaar reed ik dat blok nog uit.

Het bijzondere aan de test is dat lactaat opbouw en hartslag lager blijven tot het laatste blok. De basis is dus sterker geworden.. We vermoeden nu dat een vrij stevige Corona besmetting tussen kerst en nieuw hiervan de oorzaak is.

Beetje gemengde gevoelens dus, ik ga er wel lekker op als het ieder jaar beter geworden is. Wel mooi dat de basis significant beter is geworden.

Komende weken iets meer hoog intensief toevoegen volgens de trainer en dan ben ik er weer bovenop volgens hem.
Heeft je corona besmetting nog grote invloed gehad op je VT1/VT2 punt?
Zo ja, misschien over een maand nog een herkansing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
verstappen33 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:51:
[...]

Heeft je corona besmetting nog grote invloed gehad op je VT1/VT2 punt?
Zo ja, misschien over een maand nog een herkansing?
Test is vrij kostbaar dus ga niet iedere maand testen. Geen invloed op de omslagpunten, die zijn bij hogere vermogens komen te liggen, dus de basis is goed vooruit gegaan enkel hoe lang ik de echte hoge vermogens kan rijden is afgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
edoappelhof schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:53:
[...]

Test is vrij kostbaar dus ga niet iedere maand testen. Geen invloed op de omslagpunten, die zijn bij hogere vermogens komen te liggen, dus de basis is goed vooruit gegaan enkel hoe lang ik de echte hoge vermogens kan rijden is afgenomen.
Vermogen is ook heel verandelijk en sneller trainbaar, je hartslagzones zullen minder snel veranderen.
Maar dan is de test dus wel nuttig geweest, je hebt je weer je correcte drempels, nu gewoon lekker bouwen aan vermogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19

Thanks voor het delen, erg interessant!

Ik zou de experts van je team toch wel wat meer durven challengen, want de uitslag van je test is niet logisch als je hem vergelijkt met je anaerobe 1 test.

Het blok waar je gefaald bent was (uiteraard) boven je FTP/LT2/VT2/anearobe drempel, dat is dus het punt waarop het anaerobe systeem steeds meer en uiteindelijk bijna alles gaat bijdragen. De combinatie van een bredere basis, lagere lactaatwaardes richting je drempel maar tegelijkertijd ook minder lang boven je drempel kunnen fietsen is wmb dus niet logisch aangezien je anaeroob sterker bent geworden.

Weet niet precies wanneer die anaerobe test was, was dat voor je corona besmetting? Dan zou het ergens nog sense maken. Het kan ook 'de vorm' van de dag zijn en dat het is verneukeratieve van dit soort testen. Het is een extreme moment opname. Een paar dagen later dezelfde test zou heel anders kunnen uitpakken.

Daarom zou een paar keer testen met een SM02 monitor wel interessant voor je kunnen zijn als je iemand kent die je er eentje kan uitlenen. Daar kun je - zelf - ook je anaerobe drempel goed mee testen in real time.

Ik overweeg overigens om er zelf eentje aan te schaffen om mee te experimenteren en wellicht ook om aan te bieden aan andere tweakers om te komen testen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:27
We vermoeden nu dat een vrij stevige Corona besmetting tussen kerst en nieuw hiervan de oorzaak is.
Dat is toch een beetje 'wij van WC-eend' IMHO. Een Corona besmetting / COVID hakt er altijd in (Influenza of een andere ook overigens) en als je 3ish weken daarna volle bak alles eruit moet persen dan ga je dat echt wel merken. Had je de test niet een maand kunnen uitstellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biohazzard21
Gisteren op Zwift van C naar B categorie gezet.

Mijn korte inspanningen (3, 5 en 10minuten) zitten boven de 4w/kg. Daarna wordt het snel wat minder. Uiteraard wel blij met de progressie die ik heb geboekt in vrij korte tijd, maar als ik in de B categorie ook weer mee wil doen moet ik toch echt wat meer aan het uithoudingsvermogen werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Biohazzard21 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:01:
Gisteren op Zwift van C naar B categorie gezet.

Mijn korte inspanningen (3, 5 en 10minuten) zitten boven de 4w/kg. Daarna wordt het snel wat minder. Uiteraard wel blij met de progressie die ik heb geboekt in vrij korte tijd, maar als ik in de B categorie ook weer mee wil doen moet ik toch echt wat meer aan het uithoudingsvermogen werken :P
Ik vind het nog steeds raar hoe Zwift dit berekend..

Stel je hebt een rijder van 50kg, die trapt bij 4 w/kg gemiddeld 200W en is dus bijvoorbeeld B rijder.
Iemand anders van 80kg moet 320W gemiddeld trappen om B rijder te worden.

IRL zou de persoon van 80kg veel harder gaan op het vlakke dan de persoon van 50kg als ze beide 4 w/kg trappen. Bij klimmen zou het evt weer anders uit kunnen vallen,

Maar het lijkt mij dat het voor de lichtere rijder makkelijker te doen is om 200W te trappen dan iemand van 80kg constant op 320W te trappen.

Verder geen idee hoe Zwift de snelheden en omgaat met wattages/gewicht in een race.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 15:34
verstappen33 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:18:
[...]
Maar het lijkt mij dat het voor de lichtere rijder makkelijker te doen is om 200W te trappen dan iemand van 80kg constant op 320W te trappen.
Dat is makkelijk praten voor iemand die geen 50kg weegt.

Maar het is precies zoals je het zegt, op het vlakke hebben de zwaardere rijders een voordeel en met klimmen de lichtere. Als je dan met je 80-90kg alleen maar hillclimbs doet en geen kans maakt moet je je afvragen of dat de discipline voor jou is. Net als paarden rensport met zo'n postuur niet voor je is weggelegd, hoe goed je die teugels ook vast kan houden.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Leuk dat iemand van 50kg een tijdje 200watt kan trappen, maar in de sprint verliest hij het 99% van iemand die 80kg weegt en 320w kan trappen. Voor die zwaardere rijder is het veel makkelijker om 1000watt te trappen in de sprint.

En: de zwaarder rijder hoeft op het vlakke de hele dag een lager percentage van zijn omslagpunt te rijden om in het peloton te rijden. Stel je doet 150w in de draft in het peloton (in zwift). Dat is voor de lichtere rijder al de hele dag 75% van zijn omslagpunt. De zwaardere rijder hoeft de hele dag maar 46% van zijn omslagpunt te trappen (tot er een berg komt).

Het is allemaal iets complexer dan sec w/kg denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:48:

Het is allemaal iets complexer dan sec w/kg denk ik...
Dat denk ik ook wel, zullen vast nog wel meer algoritmes achter zitten die het eerlijker maken.
Maar zo op het eerste oog wekt het vaak wel veel vraagtekens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06 15:50

Phydomir

Dennis

In de praktijk valt het allemaal wel mee. Zeker als ik kijk naar de wat "serieuzere" races zoals de ZRL. Ik ben ze daar nog niet tegen gekomen onder de 60KG. In de praktijk komt het best goed overeen met wat je in het echt ziet. Lichter is in het voordeel berg op. Zwaarder in het voordeel op het vlak en sprints. En lichter is in Zwift behoorlijk in het nadeel berg af. Zelfs met mijn 75KG moet ik vaak goed opletten berg af, tov 85+ KG.

Nu zijn er in Zwift ook niet zo heel veel races waarbij er echt lang geklommen moet worden. Veel langer dan 7 minuten zijn de klimmen (in de B waar ik rij) vaak niet, dan moet je ook als lichtere renner al diep in het rood om aan te blijven haken.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het lukt mij niet om Z2 te trainen aangezien ik gewoon teveel lol heb met groepsritjes. Z3 en 4 voel ik mij over het algemeen prima bij maar ik wil dus ook uithoudingsvermogen trainen.

Gewoon een paceritje in Zwift aanzwengelen of zijn er andere manieren die mij niet uitdagen om 'te knallen'..?

Overigens afgelopen vrijdag rondje Dorst gedaan met de mtb en het deel Vrachelse Heide meer dan een minuut van mijn beste tijd gereden _/-\o_ Die 700 kilometer in Zwift sinds afgelopen november werken dus echt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-06 15:07

McMiGHtY

- burp -

D-Ed schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:07:
Het lukt mij niet om Z2 te trainen aangezien ik gewoon teveel lol heb met groepsritjes. Z3 en 4 voel ik mij over het algemeen prima bij maar ik wil dus ook uithoudingsvermogen trainen.

Gewoon een paceritje in Zwift aanzwengelen of zijn er andere manieren die mij niet uitdagen om 'te knallen'..?

Overigens afgelopen vrijdag rondje Dorst gedaan met de mtb en het deel Vrachelse Heide meer dan een minuut van mijn beste tijd gereden _/-\o_ Die 700 kilometer in Zwift sinds afgelopen november werken dus echt!
groeprit met een groep die langzamer rijd..

Of solo rondrijden, met eventueel een podcastje op om de tijd te doden..

[ Voor 5% gewijzigd door McMiGHtY op 17-01-2024 12:30 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
McMiGHtY schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:25:
[...]

Als iemand langzamer rijd wil ik ze inhalen dus dat is een aandachtspunt :+

Ik ga inderdaad maar eens een soloritje plannen of met een pacer aan de slag..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33

Gewoon in ERG op een vastgesteld wattage wat in je Z2 valt? Zo doe ik het ook regelmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
Je hebt ook groepsritten in Zwift die goed gepaced worden en als je harder gaat rijden je 'gezapt' wordt. Zo kan je prima oefenen om te pacen.

[ Voor 3% gewijzigd door Biohazzard21 op 17-01-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:17

Kluus

Gang is alles

Precies en dan heb je gewoon een duidelijk aangegeven ride leader (met een gele peil) daar moet je gewoon omheen blijven hangen. Lukt mij altijd prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
D-Ed schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Als iemand langzamer rijd wil ik ze inhalen dus dat is een aandachtspunt :+

Ik ga inderdaad maar eens een soloritje plannen of met een pacer aan de slag..
gewoon ERG mode + Netflix aan en dom trappen

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:17

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:10:
[...]

Dat werkt ook niet voor iedereen, ik vind het niet prettig Netfix volgen tijdens indoor sessies. Maar gewoon rond zo'n gele pijl of pacerbot blijven hangen en de nutteloze chatberichtjes volgen geeft mij al voldoende mind exercise om me niet al te veel te vervelen, dus voor mij werkt dat dan weer prima ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:13:
[...]

Dat werkt ook niet voor iedereen, ik vind het niet prettig Netfix volgen tijdens indoor sessies. Maar gewoon rond zo'n gele pijl of pacerbot blijven hangen en de nutteloze chatberichtjes volgen geeft mij al voldoende mind exercise om me niet al te veel te vervelen, dus voor mij werkt dat dan weer prima ;).
ja, je hebt helemaal gelijk. voor mij werkt Zwift weer niet... maar ERG mode is wel een manier om in de juiste zone te blijven, je kan ook een (duur) workout volgen in zwift via erg mode

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller

In Zwift kan ik ook nooit een rustig ritje doen, er is altijd wel iemand voor me die ik voorbij wil, een PR die ik wil verbeteren of andere zwift worteltjes die me voorgehouden worden. Rustig fietsen doe ik buiten wel ;)

Misschien gewoon netflix aanzetten en alleen companion gebruiken? Dan word je niet zo uitgedaagd.
Of een paar workouts kiezen/bouwen, en in ERG rijden. Dan houdt Zwift jou prima in het gekozen vermogensgebied.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 17-01-2024 13:19 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Kluus schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:13:
[...]

Heb ik ook wel een beetje inderdaad. Een keertje Spotify opgehad tijdens het rijden maar op de één of andere manier wordt ik 'helemaal zen' als ik zo met al die getalletjes bezig ben (HRM/Power/Cadans/W/kg tov andere riders en positie tov anderen 8) ).

Maar goed, als ik dit zo allemaal lees dan is de ERG modus misschien wel weer eens goed om aan te zetten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:34
Prulleman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:10:
[...]

Same here. Bij rustige trainingen binge ik weer een hoop series / films in de winter waar ik de rest van het jaar niet aan toe komt. Bij stevige trainingen kan ik het ook allemaal niet meer volgen dus dan zwift, muziek of niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
GerbenBK schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Same here. Bij rustige trainingen binge ik weer een hoop series / films in de winter waar ik de rest van het jaar niet aan toe komt. Bij stevige trainingen kan ik het ook allemaal niet meer volgen dus dan zwift, muziek of niets.
op de 1 of andere manier blijft het vrij lang goed gaan, sweet spot of vo2 blokjes gaan meestal ook nog wel met netflix, als het echt lastig wordt, zet ik liever iets op youtube op.. meestal minder erg als je even wat mist omdat je te ver in het rood zit
Maar zeker endurance is heerlijk met netflix, vanochtend een serie afgekeken, een film en nog wat Tour de Tietema :D
https://www.strava.com/activities/10575084388

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Zwift haalt teveel de competiviteit in je naar boven vind ik. Rustige ritjes werken daarom niet zo lekker in Zwift.

In Rouvy gaat dat voor mij persoonlijk beter. Lekker de Stelvio oprijden met een onrealistische gearing (28x46 ofzo), zodat ik met 150watt met 85cadans lekker omhoog kan tuffen op hartslag 135 terwijl ik van het uitzicht geniet en een podcastje luister.

Er zal voor iedereen iets anders werken, kwestie van veel uitproberen denk ik. Wel belangrijk dat je niet elke indoor rit gaat hengsten. Dat gaat in het begin een tijdje goed, maar op een gegeven moment loop je dan tegen een muur aan. En het lastige is dat zoiets geleidelijk gaat. Net iets vermoeider dan normaal, net iets minder slapen, net een paar keer minder presteren, maar volgende dag wel weer hard kunnen fietsen.

Iets te hard trainen is best moeilijk te spotten omdat het niet een keiharde muur is, maar het geleidelijk gaat en je af en toe ook nog wél goed presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
D-Ed schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:48:
[...]

Heb ik ook wel een beetje inderdaad. Een keertje Spotify opgehad tijdens het rijden maar op de één of andere manier wordt ik 'helemaal zen' als ik zo met al die getalletjes bezig ben (HRM/Power/Cadans/W/kg tov andere riders en positie tov anderen 8) ).

Maar goed, als ik dit zo allemaal lees dan is de ERG modus misschien wel weer eens goed om aan te zetten _/-\o_
Spotify heb ik altijd wel aan; in de garage met een setje stevige speakers. (stille trainer...why?? :P ) Meestal een 180BPM playlist om een beetje cadans erin te houden.

---------------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edoappelhof
Holk schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:26:
[...]

Dat is toch een beetje 'wij van WC-eend' IMHO. Een Corona besmetting / COVID hakt er altijd in (Influenza of een andere ook overigens) en als je 3ish weken daarna volle bak alles eruit moet persen dan ga je dat echt wel merken. Had je de test niet een maand kunnen uitstellen?
Vertrek volgende week op trainingskamp, dus in het kader daarvan besloten om nu te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:06

Case_C

[Team Carrack]

Deze week begonnen met 't build me up trainingsprogramma. Wel prettig gewoon wat weken achtereen een programaatje te rijden i.t.t. pacegroups en nieuwe rondjes touren. Vrijdag de baseline opnieuw zetten, gok dat die na mn km's niet teveel veranderd. Wel leuk om proberen wat vermogen te kweken.

Dit jaar wel redelijk begonnen, alweer 300km sinds 1 januari erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
edoappelhof schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:54:
[...]

Vertrek volgende week op trainingskamp, dus in het kader daarvan besloten om nu te doen.
nice, dat is beter dan duurtraining indoor :D
waar ga je naartoe?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
Prulleman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:00:
[...]

nice, dat is beter dan duurtraining indoor :D
waar ga je naartoe?
Olivia, net ten noorden van Denia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:32
Phydomir schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:42:
In de praktijk valt het allemaal wel mee. Zeker als ik kijk naar de wat "serieuzere" races zoals de ZRL. Ik ben ze daar nog niet tegen gekomen onder de 60KG.
Ik ben ze wel tegengekomen de afgelopen 2 ZRL rondes in de A categorie. Een engelsman van rond de 20 jaar die 37 kg weegt 8)7 https://zwiftpower.com/profile.php?z=3394285 Op Strava weegt hij overigens 40 kilo.

In de races maakt hij overigens weinig klaar. Is gewoon te licht. Op minder steile klimmen wordt hij er gewoon afgereden door de sterkste rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Faxe schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:01:
[...]

Een engelsman van rond de 20 jaar die 37 kg weegt 8)7 https://zwiftpower.com/profile.php?z=3394285 Op Strava weegt hij overigens 40 kilo.
Die jongen kwam ook even voorbij in het verslag van de UK hill climb kampioenschap van Francis Cade. Heeft inderdaad weinig "ruimte" voor spiermassa :)

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Pfff, 37 Kg en sommige races 5.7 - 6.0 W/Kg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Simbob schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:31:
Pfff, 37 Kg en sommige races 5.7 - 6.0 W/Kg
Met 6.0 w/kg doet hij nog steeds 'maar' 222 watt. Dan wordt hij toch weggeblazen op vlakke stukken als 80kg gasten 320watt trappen?

One trick pony zou ik zeggen dan... Ideale gewicht waarop je op het vlakke nog voldoende power kunt leveren én goed kunt zijn in de bergen lijkt (in het echie dan, misschien is het in Zwift anders) zo'n beetje rond de 60-65kg te liggen als je kijkt naar de toppers die goed genoeg kunt tijdrijden maar ook goed kunnen klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
Ik had dat filmpje van hierboven inderdaad ook wel eens gezien. Ik heb niet het idee dat deze gozer echt gekozen heeft voor deze lichaamsbouw of bewust rond dit gewicht hangt :P

En ja, uiteraard ben je kansloos in alles wat niet met >7 % omhoog loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:27
Faxe schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:01:
[...]

Ik ben ze wel tegengekomen de afgelopen 2 ZRL rondes in de A categorie. Een engelsman van rond de 20 jaar die 37 kg weegt 8)7 https://zwiftpower.com/profile.php?z=3394285 Op Strava weegt hij overigens 40 kilo.
Heb je zijn instagram bekeken? Die 37kg zou nog wel eens kunnen kloppen
https://www.instagram.com/nilebattey/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Vedett. schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:03:
[...]

20 jaar.... poe.. als je 12 zou zeggen had ik het ook geloofd...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Denk dat die 37 kg ook wel aardig klopt. Hij is in ieder geval niet heel groot, tenger gebouwd en mager.

Tijdens de vijfde etappe van FRR was de finish op Alpe du Zwift. In die etappe werd hij tiende op bijna 2,5 minuten achterstand op de winnaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 23:21
Requiem19 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Met 6.0 w/kg doet hij nog steeds 'maar' 222 watt. Dan wordt hij toch weggeblazen op vlakke stukken als 80kg gasten 320watt trappen?

One trick pony zou ik zeggen dan... Ideale gewicht waarop je op het vlakke nog voldoende power kunt leveren én goed kunt zijn in de bergen lijkt (in het echie dan, misschien is het in Zwift anders) zo'n beetje rond de 60-65kg te liggen als je kijkt naar de toppers die goed genoeg kunt tijdrijden maar ook goed kunnen klimmen.
Ik heb de indruk dat bij Zwift W/kg toch wel altijd de leidende factor is. De blauwe is mijn powercurve (3.2W/kg 301W) en de zwarte (4.0W/kg 173W) van iemand die voor mij in de eindsprint van een vlakke race eindigde.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A4tXN2v.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Faxe schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:45:
Denk dat die 37 kg ook wel aardig klopt. Hij is in ieder geval niet heel groot, tenger gebouwd en mager.

Tijdens de vijfde etappe van FRR was de finish op Alpe du Zwift. In die etappe werd hij tiende op bijna 2,5 minuten achterstand op de winnaar.
De FFR is niet zomaar iets he ;)
Zeker voor januari is dat een flinke kluif.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 17:21
McMiGHtY schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:25:
[...]

Ik rij vaak met de RoboPacer mee, die begint te miepen als je te ver weg rijdt. Lekker muziekje op en dan rondjes trappen.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Simbob schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:16:
[...]

De FFR is niet zomaar iets he ;)
Zeker voor januari is dat een flinke kluif.
Ik fiets het hele jaar door ongeveer evenveel dus januari of juli/augustus is mij om het even. Vorm is dan ook altijd even goed/slecht.

Voordeel van januari is wel dat het op zolder waar ik zwift heerlijk koel is. Laatste FRR was relatief makkelijk, niet al te lange etappes met relatief weinig hoogtemeters.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller
Vedett. schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:03:
[...]

OMG... Als het mijn kind was geweest was ik hem gaan vetmesten. Ongezond dit.

Ik zag trouwens z'n zwift avatar van de zijkant 8)7

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/CLV8Skk3v1UWPo2roG3SPbKrCLfsYnPPow71WOKBxI8-2048x1039.jpg

---------------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:34
Zo, vandaag voor het eerst binnen een FTP test gedaan maar dat is, wat al vaker voorbij gekomen is, wel echt een stukje lastiger dan buiten. Hartslag hoger en veel sneller warm ondanks het raam helemaal open en ventilator aan.

Niet ontevreden met het resultaat na een paar maanden veel base (237,5W | 3,83 W/kg). Had gehoopt hetzelfde te halen als eind vorig seizoen maar uiteindelijk net 10 watt eronder. Nu weer lekker verder trainen en op naar de Amstel Gold!

P.S: Strava or it didn't happen :) https://www.strava.com/activities/10588214000

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GWBoes
Netjes hoor, helemaal er van uitgaande dat de meeste mensen indoor sowieso al minder trappen en met zo'n achternaam waarschijnlijk helemaal :9
"harstlag hoger" is volgens mij wel een understatement, >200bpm over de volledige 20min test, er zijn mensen die dan de ambulance aan de deur hebben staan, of erger.

Flickr - Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:25
raymondw schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:12:
Mijn Elite Suito wederom aangemeld voor garantie.
Onder hogere RPM klinkt er af en toe een tik of schrapend geluid.
Als je op lagere RPM AdZ opgaat word het een cirkelzaag...
Vandaag bericht gehad dat mijn Elite Suito-T de 2e reparatie niet heeft overleeft en de unit vervangen gaat worden.
De unit is 910km door mij gebruikt en mijn vriendin heeft er 2x 25km mee gefietst op Zwift.

Na overleg met de leverancier is het mogelijk geweest om het (on)ding te retourneren (de vervangende niet te leveren...) en met wat bijbetaling een Tacx Neo 2 te kopen!

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgrrrr
GWBoes schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:28:
Netjes hoor, helemaal er van uitgaande dat de meeste mensen indoor sowieso al minder trappen en met zo'n achternaam waarschijnlijk helemaal :9
"harstlag hoger" is volgens mij wel een understatement, >200bpm over de volledige 20min test, er zijn mensen die dan de ambulance aan de deur hebben staan, of erger.
De hoge hartslag krijg ik wel vaker opmerkingen over. mijn max ligt op 213 en mijn anaerobe drempel ligt ergens rond de 203. Zelfs buiten haal ik dat gewoon, maar dan is het vermogen wel hoger dan binnen op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
GWBoes schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:28:
ligt eraan wat je max is.... ik zit met 20 minuten maximaal op bv ~91-92% van mijn max hartslag, zowel binnen als buiten, en 90% is dus ook wat bv garmin als drempel HR ziet als je zones op basis van max gaat bepalen.

een max van 220 is hoog, maar niet ongezond ofzo,dus een bijbehorende threshold hr van ~200 bij een 20 minuten test is ook niks mis mee

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 17:21
rutgrrrr schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:14:
Zo, vandaag voor het eerst binnen een FTP test gedaan maar dat is, wat al vaker voorbij gekomen is, wel echt een stukje lastiger dan buiten. Hartslag hoger en veel sneller warm ondanks het raam helemaal open en ventilator aan.

Niet ontevreden met het resultaat na een paar maanden veel base (237,5W | 3,83 W/kg). Had gehoopt hetzelfde te halen als eind vorig seizoen maar uiteindelijk net 10 watt eronder. Nu weer lekker verder trainen en op naar de Amstel Gold!

P.S: Strava or it didn't happen :) https://www.strava.com/activities/10588214000
Nette waardes! Ik ga je iig niet bijhouden (op de weg).

Ik kan al maanden de motivatie niet opbrengen voor een FTP test, gebruik de waardes die intervals.icu me geeft, vast niet zo accuraat.

[ Voor 8% gewijzigd door joint_me op 19-01-2024 16:42 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:45
Vraagje over zo'n 20 minuten FTP test; is dat gewoon vrij trappelen waarbij het landschap de weerstand bepaalt? Of krijg je toch een soort van ERG-achtige weerstand? Oftewel is het beter om iets als Alpe / Ventop / climb portal te pakken daarvoor?

Ik deed altijd ramp tests, maar heb het idee dat die iets makkelijker overschat als je kort wel ff stevig kan trappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:52

aerofreak

Steve Jobs

De weerstand wordt bepaald door de omgeving inderdaad

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:45
aerofreak schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:36:
De weerstand wordt bepaald door de omgeving inderdaad
Check dan ff beetje constant parcour opzoeken zodra je niet te gek hoeft te schakelen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:52

aerofreak

Steve Jobs

Ventop of de Alpe pakken. De Epic Kom kan ook, echter heb je dan nog een klein stukje dalen. Innsbruck zou ook nog kunnen.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgrrrr
Morrar schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:32:
Vraagje over zo'n 20 minuten FTP test; is dat gewoon vrij trappelen waarbij het landschap de weerstand bepaalt? Of krijg je toch een soort van ERG-achtige weerstand? Oftewel is het beter om iets als Alpe / Ventop / climb portal te pakken daarvoor?

Ik deed altijd ramp tests, maar heb het idee dat die iets makkelijker overschat als je kort wel ff stevig kan trappen.
Als ik in Zwift de training van join laad (en dus ook de ftp test) dan maakt het landschap helemaal niet uit. normaal gesproken blijft de weerstand gelijk alsof je op een vlakke weg trapt, bij een ftp test word die iets zwaarder (3% beklimming ongeveer). De snelheid in Zwift past zich dan aan aan het vermogen wat getrapt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartd1983
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-02 13:43
rutgrrrr schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:27:
[...]

Als ik in Zwift de training van join laad (en dus ook de ftp test) dan maakt het landschap helemaal niet uit. normaal gesproken blijft de weerstand gelijk alsof je op een vlakke weg trapt, bij een ftp test word die iets zwaarder (3% beklimming ongeveer). De snelheid in Zwift past zich dan aan aan het vermogen wat getrapt wordt.
Dat is ook mijn beeld. Als je in workout mode in Zwift de erg uitzet, dan heeft het terrein nog altijd geen invloed op de weerstand. Dst is een bewuste keuze in Zwift zo begrijp ik, zodat je je workout preciezer kan uitvoeren. Alleen in simulated mode (=niet workout mode) bepaalt het terrein de weerstand.

Er is 1 “maar” die misschien de verwarring verklaart. Er schijnt ergens een ‘flag’ in de custom workout files te zijn waardoor toch de weerstand aan het terrein wordt aangepast in workout mode. Misschien speelt dat in de FRP test vanuit Zwift zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Een 20 minuten test doe je principe niet in erg mode (even los van hoe het als join workout standaard geladen wordt ..)

Een ramp test is bv wel bij voorkeur in erg mode. Het is namelijk lastig om elke minuut x watt meer te gaan trappen. Kan wel, maar het is in ERG mode een stuk nauwkeuriger. (En dus ook het resultaat)

Maar een 20 minuten test in ERG kan op 2 manieren aflopen..
1) je haalt het doel vermogen (stel 316 watt) voor 20 minuten en je resultaat is een ftp van 300.... Maar ... Wat als je ook 320 watt of 325 had kunnen trappen.. je zal nooit weten of het eigenlijk meer had kunnen/moeten zijn. En waar komt de target vandaan? Op basis van je oude ftp..? Dan ga je nooit vooruit.
2) je haalt je doel vermogen niet., je krijg de benen niet meer rond en je breekt de rest af..

Wil overigens niet zeggen dat een 20 minuten test zonder erg makkelijk is.. je moet een aardig idee hebben als je naar je power kijkt.. of een heel goed gekalibreerd gevoel hebben wat je 20 minuten kan volhouden. Pacing is lastig en daardoor is de 20 minuten test ook lang niet altijd accuraat. Het zal alleen minder snel overschatten als bv de ramp test. Als je anaeroob sterk bent zal een ramp result te hoog kunnen zijn

Strava

Pagina: 1 ... 139 ... 158 Laatste