Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 138 ... 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-06 13:16
Tom-Z schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:15:
[...]

Ik volg een trainingsprogramma, en ik vind het doen van een gestructureerde workout veel leuker dan "vrij" twee uur fietsen. Je hebt namelijk de hele tijd doelen (bijvoorbeeld een intervalletje van 5 minuten) die je op korte termijn afwerkt, terwijl je bij gewoon twee uur fietsen alleen de minuten kan aftellen. Bij de workout van Zwift krijg je ook nog regelmatig berichtjes op het scherm met tips en aanwijzingen (bijvoorbeeld om cadans of positie op de fiets te veranderen).
Workouts vliegen idd qua tijd snel voorbij..
Groepsritten vind ik ook leuk, ook de langere duurritten die ik volg met een pacer, of een georganiseerde rit.
Het is toch altijd wel een spelletje om zo efficient mogelijk te blijven fietsen.. En in een georganiseerde rit heb je ook wel enkele mensen die de chat goed benutten met de manier van fietsen.
Vooral bji HIK (het is koers) hebben ze naast duurritten ook specifieke workouts en wordt je echt wel goed opgejut om mee te doen of verteld wat er de komende minuten je te wachten staat.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-06 22:25
Vraag over de Wahoo Kickt Core in combinatie met Rouvy. Ik ben nu een maandje indoor aan het fietsen en dat bevalt me goed. Ik heb het nog niet te zwaar gemaakt en blijf het iedere keer leuk vinden om op te stappen. Nu de conditie weer vooruit gaat, wordt het tijd om het wat zwaarder te maken.

Wat me echter blijft storen is dat ik met Rouvy in dezelfde versnelling (bijvoorbeeld buitenblad voor, 3e tandwiel achter) met cadans 70, 100 watt kan trappen en met 70 km/u kan afdalen en in dezelfde versnelling met cadans 85, 200 watt kan trappen en met 6 km/u kan klimmen. Dat voelt erg onrealistisch.
Mijn verwachting is dat ik bij het afdalen het kleinste tandwiel achter nodig heb om nog iets bij te kunnen trappen (niet meer mogelijk bij 70 km/u) en dat ik bij het klimmen op het binnenblad en op het grootste of tweede tandwiel achter moet rijden.

Wanneer ik als test de Wahoo app pak en handmatig bijvoorbeeld een stijging van 11% instel moet ik minimaal 250 watt trappen om überhaupt te kunnen blijven fietsen. Dat is wel in lijn met de praktijk.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat Rouvy zich op dezelfde manier gaat gedragen? Of klopt mijn verwachting niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:18
schumacher schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:11:
Vraag over de Wahoo Kickt Core in combinatie met Rouvy. Ik ben nu een maandje indoor aan het fietsen en dat bevalt me goed. Ik heb het nog niet te zwaar gemaakt en blijf het iedere keer leuk vinden om op te stappen. Nu de conditie weer vooruit gaat, wordt het tijd om het wat zwaarder te maken.

Wat me echter blijft storen is dat ik met Rouvy in dezelfde versnelling (bijvoorbeeld buitenblad voor, 3e tandwiel achter) met cadans 70, 100 watt kan trappen en met 70 km/u kan afdalen en in dezelfde versnelling met cadans 85, 200 watt kan trappen en met 6 km/u kan klimmen. Dat voelt erg onrealistisch.
Mijn verwachting is dat ik bij het afdalen het kleinste tandwiel achter nodig heb om nog iets bij te kunnen trappen (niet meer mogelijk bij 70 km/u) en dat ik bij het klimmen op het binnenblad en op het grootste of tweede tandwiel achter moet rijden.

Wanneer ik als test de Wahoo app pak en handmatig bijvoorbeeld een stijging van 11% instel moet ik minimaal 250 watt trappen om überhaupt te kunnen blijven fietsen. Dat is wel in lijn met de praktijk.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat Rouvy zich op dezelfde manier gaat gedragen? Of klopt mijn verwachting niet?
Ken rouvy verder niet, maar lijkt me dat er iets niet helemaal goed aangestuurd wordt.. klinkt niet als ERG mode, maar wellicht toch icm een workout ...?

Ook kan het zijn dat er soms een ander apparaat (Garmin, telefoon, ...) Ook met de trainer verbonden is en wat geks doet

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:12
schumacher schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:11:

Ik gebruik zelf Zwift ipv rouvy, maar het klinkt als de difficulty setting. Dit bepaalt hoe een helling voelt t.o.v. de echte wereld. Uiteindelijk bepaald vermogen nog steeds hoe snel je maar boven gaat, maar je hoeft minder te schakelen.
Hier de pagina van Rouvy: https://www.google.com/ur...Vaw1tKdeSZqQdzcwNZdnJ7XU3

Kun je zien waar bij jou de setting op staat? Zo te horen zou die vrij laag moeten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:47
Dat is idd niet mijn ervaring bij Rouvy. Bergop en bergaf wordt goed gesimuleerd bij mij. Even settings checken idd, klinkt heel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Laatst online: 14-06 22:25
kaassouflee schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:40:
[...]

Ik gebruik zelf Zwift ipv rouvy, maar het klinkt als de difficulty setting. Dit bepaalt hoe een helling voelt t.o.v. de echte wereld. Uiteindelijk bepaald vermogen nog steeds hoe snel je maar boven gaat, maar je hoeft minder te schakelen.
Hier de pagina van Rouvy: https://www.google.com/ur...Vaw1tKdeSZqQdzcwNZdnJ7XU3

Kun je zien waar bij jou de setting op staat? Zo te horen zou die vrij laag moeten staan
Ik heb hem op Just ride en 100% difficulty staan.
Ik gebruik mijn laptop met ANT+ stick en tegelijkertijd mijn Garmin horloge om mijn hartslag te broadcasten. Misschien probeert het horloge de trainer ook te besturen. Ik zal eens een rit via bluetooth proberen op te nemen op de laptop en proberen om een rit via mijn telefoon te doen.

Bedankt voor alle input, nu weet ik in ieder geval dat het niet zo hoort. Een van de opties zou toch haast moeten werken dan. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-06 21:34
In Zwift gebruik ik ook mijn Garmin horloge voor het broadcasting heart rate dit heeft verder geen connectie met de trainer dus lijkt mij onwaarschijnlijk. Rij je via Rouvy met erg mode?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:23
Na de discussie gisteren, vandaag wederom Alpe Du Zwift gedaan.
Btje met de slider geschoven en ik snap nu wat iedereen bedoelt.

Denk dat ik op deze cassette niet echt lekker omhoog kom op de berg zelf.
+-80% in Zwift ging goed met klein voor en groot achter.

Vind het wel een mooie uitdaging qua tijd en afstand })

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:48

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Joindry schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:30:
[...]

Ik had me trouwens voorgenomen tegen het einde van het jaar de 'massochist" badge te halen. Maar ga het net niet op tijd halen (ga stranden op 22/25) :(
Ik ga natuurlijk gewoon verder begin volgend jaar.
Even mezelf schaamteloos quoten op het einde van het jaar :)
The bad news, blijkbaar heb ik dit jaar niet al mijn ritten geupload op strava. So some of them did not happen...

The good news, gisteren haalde ik compleet onverwacht toch nog mijn 'target' Massochist in Zwift. *O*

Ik dacht dat het maar poging 23 was, maar blijkbaar heb ik er 2 niet geupload naar Strava.

Volgend weekend dan nog eens tegen tijd de Alpe op. Kijken wat het verschil is :+

Net even gekeken naar mijn zwift account:
net geen twee jaar actief (niet in de zomer)

5.169 km;
9d 19u;
81.739m geklommen (ik klim dus duidelijk relatief veel);
378 pizzapunten (ik vind het nog steeds de meest dwaze methode om kJ uit te drukken... maar goed)

[ Voor 16% gewijzigd door Joindry op 30-12-2023 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Joindry schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:07:
[...]

Even mezelf schaamteloos quoten op het einde van het jaar :)
The bad news, blijkbaar heb ik dit jaar niet al mijn ritten geupload op strava. So some of them did not happen...

The good news, gisteren haalde ik compleet onverwacht toch nog mijn 'target' Massochist in Zwift. *O*

Ik dacht dat het maar poging 23 was, maar blijkbaar heb ik er 2 niet geupload naar Strava.

Volgend weekend dan nog eens tegen tijd de Alpe op. Kijken wat het verschil is :+

Net even gekeken naar mijn zwift account:
net geen twee jaar actief (niet in de zomer)

5.169 km;
9d 19u;
81.739m geklommen (ik klim dus duidelijk relatief veel);
378 pizzapunten (ik vind het nog steeds de meest dwaze methode om kJ uit te drukken... maar goed)
Je kunt je ritten ook handmatig uploaden ;) Zwift.com/feed haal je de gemiste ritten op (via het ‘instellingen’ icoontje bij de betreffende rit download je de ‘fit’ file. Deze upload je handmatig bij Strava en je hebt je ritten compleet 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
raymondw schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:22:

Voor mijn gevoel is de virtuele versie moeilijker dan de echte.
Kan me niet herinneren dat er steeds stukken van 11 a 12 % in zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ayag81ZwQwgLQZ7kVrvDlB5eYE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l4dB3hm5eMkxeaTTsy9L8TNz.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Simbob op 30-12-2023 14:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
Simbob schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:03:
[...]

[Afbeelding]
1e paar km heeft echt pittige stukken. Heb hem in augustus nog gefietst en vond hem vrij vergelijkbaar met Alpe du Zwift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
[...]

[Afbeelding]
Mooi plaatje, herken ik daar Homeassistant in?

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
raymondw schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:17:
[...]

Mooi plaatje, herken ik daar Homeassistant in?
Ik moest even Google raadplegen, maar wat bedoel je?
Ik heb een screenshotje gemaakt van mijn Zwift feed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
Simbob schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:20:
[...]

Ik moest even Google raadplegen, maar wat bedoel je?
Ik heb een screenshotje gemaakt van mijn Zwift feed.
Je Zwift feed plaatje ziet er qua stijl uit als Homeassistant.
Heb even gegoogled naar de Zwift feed, dit is leuke info.

Als side note...
Blijkbaar heeft iemand hier ook een Homeassistant HACS plugin voor gemaakt.
Eens kijken hoe ik die in mij dashboard ga opnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:25
Kluus schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:28:
[...]
Ik ben het hier wel mee eens maar dat is niet echt te passen in de trainingload die ik wil helaas. Twee jaar geleden ben ik in de corona periode redelijk los gegaan op Zwift races waaronder een aantal competities, TFC Mad Monday, ZRL, WTRL Team Time Trial. Heel leuk tot ik mezelf compleet had opgeblazen.

Het lukt me nu, twee jaar later, nog niet om de motivatie te vinden om binnen te fietsen en ik heb het idee dat dat hier nog mee te maken heeft.

Ik vind wel de "Zwift NL Race and Pace Gaan met die Banaan" groepsritjes omdat dat groepsrit is met een lekkere pace met toch een kleine race er achteraan wat het niet te zwaar maakt. Nadeel is dat deze in de avond is en dat vind ik persoonlijk niet zo lekker sporten, zeker binnen.
Het rijden van races in competitieverband lijkt mij meteen zo'n verplichting. Nu rij ik gewoon een race wanneer ik zin heb en het mij het beste uitkomt. Ik heb verder ook geen trainingsdoel voor ogen, enkel op mijn leeftijd een beetje fit proberen te blijven en dat lukt voor mijn gevoel wel redelijk als ik naar mijn statistieken kijk.

In de C-cat kan ik doordat ik redelijk vermogen kan trappen voorin aardig meekomen zolang er niet te veel hoeft worden geklommen. Vandaag bijvoorbeeld in de eerste tiny race (op plaats 27 geëindigd op 7.4s) moest ik 340W ofwel 3.6W/kg gemiddeld trappen. Iemand die 43kg lichter is en 1s voor mijn eindige hoefde slechts 189W gemiddeld te trappen.

Als ik 's-avonds fiets dan probeer ik dat zo vroeg mogelijk in de avond te doen want anders kan ik niet op tijd slapen en worden de nachten wel heel kort als ik 's-ochtends om 6:00 uur mijn bed uit moet.
Faxe schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:38:
Ik maak sinds 29 januari 2016 gebruik van Zwift. Hoop komend weekend de 100.000 km vol te maken. Zit nu op 99.746 km. Nog meer mensen hier die 100.000 km hebben volgemaakt op Zwift?
100k is echt veel, ben zelf ik om tijdens te corona periode om een beetje te blijven bewegen in mei 2020 begonnen te fietsen en in oktober 2020 met Zwift begonnen en zit nu op level 47 met 16.5K virtuele kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:46

Kluus

Gang is alles

@kwiebus ja eens, dat was ook wel het probleem. In het nieuwe jaar maar weer eens wat meer vrijblijvende races gaan rijden, verwacht ook dat mij dat wel beter bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:17
[...]

[Afbeelding]
De eerste 1.5 km is ~10.3% gemiddeld, inclusief 1 bocht die vrijwel vlak is. Dus die 11-12% op enkele stukken klopt wel. Zelfs een stukje van 15% op 100 meter

https://www.climbbybike.com/nl/beklimming/alpe-dhuez/5

Ze hebben het profiel en de bochten exact nagemaakt voor Alpe du Zwift, het zou dus eigenlijk exact moeten kloppen

[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 30-12-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Blik1984 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:43:
[...]

De eerste 1.5 km is ~10.3% gemiddeld, inclusief 1 bocht die vrijwel vlak is. Dus die 11-12% op enkele stukken klopt wel. Zelfs een stukje van 15% op 100 meter

https://www.climbbybike.com/nl/beklimming/alpe-dhuez/5

Ze hebben het profiel en de bochten exact nagemaakt voor Alpe du Zwift, het zou dus eigenlijk exact moeten kloppen
Het zal best wel kloppen hoor, maar ik vind hem in het echt makkelijker ;)

Ik doe de laatste tijd alleen maar de Z races, bevalt goed.

In november 2022 en de eerste week van 2023 de FRR series gereden, https://www.flammerougeracing.com/
zwaarder kan niet 8)7
Volgende week sla ik hem over, maar tijdens de World Tour wil ik deze weer rijden. 2 weken achter elkaar elke dag racen. Althans, je kan het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. Maar als je voor een goed klassement wilt gaan moet je aan de bak elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 09:51
raymondw schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:22:

Wat heb je voor en achter qua versnellingen?

Ik heb 50-34 voor en 11-34 achter met 105 DI2. Ik klim dus 1 op 1 op z'n lichtst. Ik ga wel met 100% Alpe du zwift op. Klim ongeveer 3.1 wkg en haal dan 75-80 rpm gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-06 18:01

aerofreak

Steve Jobs

[...]

Ik heb precies andersom de ervaring. Zwift vind ik gemakkelijker dan irl. De Ventoux juist weer het tegenovergestelde van de alpe. Irl minder zwaar dan op zwift

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Laatst online: 15:07

McMiGHtY

- burp -

Mistraller schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:41:
Vandaag heel ff 100 meter op de kickr van mijn broer gefietst. Gauw afgestapt. Voelde veel te goed :+
Voor het weer geld gaat kosten haha
Magene heeft ook een indoor trainer

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02
Buitenspel schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:34:Ik heb 50-34 voor en 11-34 achter met 105 DI2. Ik klim dus 1 op 1 op z'n lichtst. Ik ga wel met 100% Alpe du zwift op. Klim ongeveer 3.1 wkg en haal dan 75-80 rpm gemiddeld.
met een dergelijk verzet en jouw conditie lijkt het mij niet meer dan logisch dat je met 100% difficulty comfortabel de Alpe du Zwift doet. Met een klassiek Nederlands verzet van 36 x 28 zou je nog maar 60 rpm trappen en dat is dan niet meer fijn. Zelfde wanneer je 2 w/kg trapt dan is het ook al snel een uitkomst om difficulty te verlagen zodat je nog een beetje cadans kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 00:41
McMiGHtY schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:20:
[...]

Magene heeft ook een indoor trainer
I know, maar dan wordt het toch een Zwift Hub denk ik.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke15
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-06 22:37
Mistraller schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:24:
[...]

I know, maar dan wordt het toch een Zwift Hub denk ik.
Kwaliteit van de Zwift Hub is wel om te huilen, mijn eerste hub is vervangen omdat de true axle adapter niet los kwam, nieuwe gekregen en na 3x rijden komt er uit de Hub in ERG mode elke 2 a 3 seconden een schurend geluid. Als je op de Zwift forums gaat zoeken staan er legio vergelijkbare verhalen, kan er tot op heden nog niet echt blij van worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Peerke15 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:33:
[...]

Kwaliteit van de Zwift Hub is wel om te huilen, mijn eerste hub is vervangen omdat de true axle adapter niet los kwam, nieuwe gekregen en na 2x rijden komt er uit de Hub in ERG mode elke 2 a 3 seconden een schurend geluid. Als je op de Zwift forums gaat zoeken staan er lego vergelijkbare verhalen, kan er tot op heden nog niet echt blij van worden :(
daarentegen staan dergelijke ervaringen van zo'n beetje alle populaire fietstrainers wel op het internet. Wanneer mijn Tacx Neo het zou begeven zou ik ter vervanging waarschijnlijk een Zwift Hub kopen. Virtueel schakelen en de goede prijs maken het voor mij momenteel de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke15
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-06 22:37
BartNL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:40:
[...]

daarentegen staan dergelijke ervaringen van zo'n beetje alle populaire fietstrainers wel op het internet. Wanneer mijn Tacx Neo het zou begeven zou ik ter vervanging waarschijnlijk een Zwift Hub kopen. Virtueel schakelen en de goede prijs maken het voor mij momenteel de beste optie.
Dat ben ik met je eens, dat was voor mij ook de motivatie om voor de Hub te gaan. Met de wijsheid van nu had ik liever een paar honderd euro meer uitgeven aan iets wat wel blijft werken.
Waarschijnlijk gaan we nu voor Hub nr.: 3 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
goede garantie is ook wat waard.. mijn kickr core is vervangen door een refurb (niet te onderscheiden van nieuw???) na ruim 2 jaar, omdat deze een schurend geluid ging maken.
zijn wel meer verhalen over de goede garantie van wahoo te vinden hier. (en uiteindelijk kan alles kapot.. het is alleen gek dat deze dure apparaten niet geserviced kunnen worden, volgens mij was het gewoon een droge lager bij mij).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:50

Phydomir

Dennis

Prulleman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:04:
goede garantie is ook wat waard.. mijn kickr core is vervangen door een refurb (niet te onderscheiden van nieuw???) na ruim 2 jaar, omdat deze een schurend geluid ging maken.
zijn wel meer verhalen over de goede garantie van wahoo te vinden hier. (en uiteindelijk kan alles kapot.. het is alleen gek dat deze dure apparaten niet geserviced kunnen worden, volgens mij was het gewoon een droge lager bij mij).
Dat worden ze wel, anders had jij niet een refurbished terug gekregen. Ze kiezen er bewust voor om jouw gelijk een vervanger te geven en wat jij terug stuurt gaat dan weer naar een volgende (na reparatie). Al zou het wel makkelijk zijn als er gewoon een service manual beschikbaar zou zijn zodat je zelf aan de hand van een handleiding wat dingen kunt doen. Al zitten daar ook wel weer nadelen aan.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

De Tacx Neo is wel redelijk zelf te servicen anders al heb je, om hem echt goed uit elkaar te trekken een tool van 20 euro nodig, en er zijn ook lagerkits te verkrijgen voor de echte internals, al heb ik deze gelukkig nog niet nodig gehad. Tot nu toe alleen die brakke Edco body die ze in den beginne hadden vervangen voor een HG hub :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Phydomir schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Dat worden ze wel, anders had jij niet een refurbished terug gekregen. Ze kiezen er bewust voor om jouw gelijk een vervanger te geven en wat jij terug stuurt gaat dan weer naar een volgende (na reparatie). Al zou het wel makkelijk zijn als er gewoon een service manual beschikbaar zou zijn zodat je zelf aan de hand van een handleiding wat dingen kunt doen. Al zitten daar ook wel weer nadelen aan.
ja, dat snap ik, ik bedoelde dat je het niet zelf of door een LBS kan laten doen.
Ik heb wel wat op youtube gevonden, maar dacht het eerst eens via wahoo te proberen (net buiten garantie). Wellicht als ie over een paar jaar weer kuren gaat vertonen dat ik em wel zelf open schroef

(maar jammer dat wahoo geen instructies prijs geeft dus)

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 03-01-2024 17:19 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
Kluus schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:50:
De Tacx Neo is wel redelijk zelf te servicen anders al heb je, om hem echt goed uit elkaar te trekken een tool van 20 euro nodig, en er zijn ook lagerkits te verkrijgen voor de echte internals, al heb ik deze gelukkig nog niet nodig gehad. Tot nu toe alleen die brakke Edco body die ze in den beginne hadden vervangen voor een HG hub :).
dit is precies mijn ervaring. Nadat ik de hub vervangen heb is de trainer probleemloos. Bij anderen gaat de Neo 1 al meer dan 100.000km mee dus dan zou de mijne hopelijk nog 15 jaar dienst kunnen doen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Mijn Elite Suito wederom aangemeld voor garantie.
Onder hogere RPM klinkt er af en toe een tik of schrapend geluid.
Als je op lagere RPM AdZ opgaat word het een cirkelzaag...

Vandaag wel TdZ gedaan met de koffiemolen, was zwaar maar leuk!
Lange route group A, kon redelijk meekomen rond P190 (van 980)
Helaas was de berg mijn Waterloo en kwam ik rond 389 over de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanBroesder
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07-01-2024
Hallo,

Ik heb een Elite Tuo fietstraner en een Wahoo Kickr v5. Daarbij heb ik 2 Apple TV's. Ik wil graag gelijktijdig kunnen fietsen met mijn partner, oftewel, beide trainers gelijktijdig gebruiken.

Alles wel, afzonderlijk werken ze prima op Rouvy en Zwift, alles goed ingesteld en gecalibreerd etc...

Alleen; als ik de TUO gebruik en zodra ik de Wahoo aan stroom zet, dan valt het wattage van de Tuo weg. Hij geeft dan niets meer door. De RPM en kadans werkt dan nog wel gewoon. Als ik de stroom van de Wahoo weer af haal dan werkt de Tuo weer. Het lijkt dus alsof het wattage signaal van de Wahoo die van de Tuo stoort.

Dit blijft ook zo als ik de Tuo op een telefoon of tablet aanmeld waar de Wahoo nog nooit mee verbonden is geweest. Het is dus niet zo dat de Wahoo nog in een geheugen staat en automatisch verbinding maakt.

Herkent iemand dit probleem of zijn er suggestief voor een oplossing??

Alvast dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Iets met bluetooth verbonden?
Als ik bijvoorbeeld de telefoon met mijn neo wil verbinden werkt Zwift weer niet.
Het aantal verbindingen met bluetooth is beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-06 21:19
JohanBroesder schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:00:
Hallo,

Ik heb een Elite Tuo fietstraner en een Wahoo Kickr v5. Daarbij heb ik 2 Apple TV's. Ik wil graag gelijktijdig kunnen fietsen met mijn partner, oftewel, beide trainers gelijktijdig gebruiken.

Alles wel, afzonderlijk werken ze prima op Rouvy en Zwift, alles goed ingesteld en gecalibreerd etc...

Alleen; als ik de TUO gebruik en zodra ik de Wahoo aan stroom zet, dan valt het wattage van de Tuo weg. Hij geeft dan niets meer door. De RPM en kadans werkt dan nog wel gewoon. Als ik de stroom van de Wahoo weer af haal dan werkt de Tuo weer. Het lijkt dus alsof het wattage signaal van de Wahoo die van de Tuo stoort.

Dit blijft ook zo als ik de Tuo op een telefoon of tablet aanmeld waar de Wahoo nog nooit mee verbonden is geweest. Het is dus niet zo dat de Wahoo nog in een geheugen staat en automatisch verbinding maakt.

Hoe sluit je ze aan op netstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Laatst online: 15:07

McMiGHtY

- burp -

Heb je een verlengsnoer? Sluit hem is aan op een andere groep

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

JohanBroesder schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:00:

Zet de ene trainer op Bluetooth en de andere op ANT+?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bipolar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-06 21:24
Het lijkt me interessant om indoor cycling eens een tijdje te proberen. Maar omdat ik het nog nooit geprobeerd heb, twijfel ik wat een goed startpunt zou zijn. De TS maakt me hierbij ook niet veel wijzer. Als jullie een beperkt budget hadden, zeg max 300eu, wat zouden jullie dan aanraden voor een goede starterservaring? Tweedehands spullen is helemaal prima. Ik heb verder geen ervaring met (buiten) fietsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bipolar op 05-01-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Bipolar schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:39:
Het lijkt me interessant om indoor cycling eens een tijdje te proberen. Maar omdat ik het nog nooit geprobeerd heb, twijfel ik wat een goed startpunt zou zijn. De TS maakt me hierbij ook niet veel wijzer. Als jullie een beperkt budget hadden, zeg max 300eu, wat zouden jullie dan aanraden voor een goede starterservaring? Tweedehands spullen is helemaal prima. Ik heb verder geen ervaring met (buiten) fietsen.
Als je nog helemaal geen ervaring hebt zou ik eerst beginnen met een spinningbike icm Cyclemasters.
https://cyclemasters.com/nl.
Voordat je je gaat storten in de wereld van het virtueel fietsen en met euros gaat smijten.

Als je ook geen ander materiaal heb zijn goede schoenen en pedalen ook aan te raden. Voor een spinningbike is spd vereist.

Wil je een direct drive trainer aanschaffen moet je ook kijken naar een fiets die je eraan moet koppelen.

Dus je bent er nog niet met alleen een trainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:24
@Bipolar Misschien heb je hier wat aan: YouTube: Best Bang For Buck Indoor Cycling Setups To Boost Your Fitness | GCN...

€300 is wel een heel krap budget voor een set-up waarmee je binnen een leuke ervaring hebt.

Zelf zou ik wegblijven van een spinning fiets. Goede zijn duur en als je straks in het voorjaar naar buiten wil moet je weer een nieuwe fiets kopen.

Mijn advies zou zijn: probeer het budget wat te rekken en kijk naar een tweedehands direct drive trainer en fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
En check alvast wat voor apparaten je hebt waar je de software op af kunt spelen.. (PC/Mac, tablet/smartphone en eventueel scherm).

Als je dat nog moet aanschaffen moet je nog wat dieper in de buidel tasten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Louislouislouis schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:50:
@Bipolar Misschien heb je hier wat aan: YouTube: Best Bang For Buck Indoor Cycling Setups To Boost Your Fitness | GCN...

Mijn advies zou zijn: probeer het budget wat te rekken en kijk naar een tweedehands direct drive trainer en fiets
Probeer maar eens een 2dehands fiets plus trainer te vinden voor onder de 1000, zal niet makkelijk worden.
En dan wel iets waar hij wat aan heeft, niet drie keer trappen en dan al nieuwe onderdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Simbob schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:02:
[...]

Probeer maar eens een 2dehands fiets plus trainer te vinden voor onder de 1000, zal niet makkelijk worden.
En dan wel iets waar hij wat aan heeft, niet drie keer trappen en dan al nieuwe onderdelen.
Een nieuwe instap racefiets van Decathlon van rond de 300 past volgens mij ook op een smarttrainer. Met een beetje goede wil ben je er voor €700,- maar goed, dat is ver over het budget..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
Simbob schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:02:
[...]

Ja helemaal eens!

De enige optie die in een budget van €300 past is waarschijnlijk een ‘domme’ spinningfiets. Daarop consequent fietsen is wel een uitdaging en het vraagt veel ruimte.

Wanneer je online trainingtools (Zwift, trainerroad, etc.) wil gaan gebruiken is er opeens een stuk meer budget nodig.

Een spinning fiets waarmee je ook de bekende online programma’s kan gebruiken is niet heel veel goedkoper dan een fiets+trainer, als ze niet al duurder zijn.

Daarom denk ik dat, wanneer een groter budget mogelijk is, een combo fiets plus trainer voor een meerprijs veel meer veelzijdigheid en plezier biedt dan een spinning fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:40
Bipolar schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:39:
Ik ben ooit begonnen met een goedkope wheel-on trainer (iets van een €50 tweedekansje van Amazon). Fiets had ik al.
Dat was echt diep waardeloos en totaal geen lekkere fietsbeleving (en ook tergend saai). Zodra je stopte met trappen stond je (door gebrek aan redelijk vliegwiel) gelijk stil en het kostte enorm veel kracht om weer in beweging te komen. Ik heb misschien drie keer een uurtje daarop gefietst, nooit meer wat mee gedaan.

Uiteindelijk een direct drive smart trainer gekocht. Dat is duur, maar gewoon zoveel beter: "smart" dus het is een stuk minder saai, en door direct drive wordt de fietsbeleving een stuk beter/realistischer (je staat niet meer meteen stil als je stopt met trappen).

Met een budget van €300 moet je er niet aan beginnen: dan kom je uit op zo'n trainer van €50 met een marktplaats-fiets van €250 die half uit elkaar valt. Dat ga je nooit leuk vinden.

Ik zou beginnen met in de lente/zomer buiten te fietsen. Binnen fietsen is eigenlijk gewoon niet leuk en vooral iets dat mensen doen omdat ze dusdanig fietsverslaafd zijn dat ze anders 's winters in een zwart gat vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:27

Reginas

Queen of Core Stability

@Bipolar wellicht een optie om te kijken naar een spinning-abonnement bij een lokale sportschool, om te kijken of je dat bevalt?
Nadeel: dan heb je niet het gemak van thuis trainen en niet de deur uit hoeven.
Voordeel: je hebt geen ruimtevretende spinbike in huis staan en afhankelijk van de kosten van je abonnement, blijf je mogelijk ook onder je budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Louislouislouis schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:36:
[...]

Ja helemaal eens!

De enige optie die in een budget van €300 past is waarschijnlijk een ‘domme’ spinningfiets. Daarop consequent fietsen is wel een uitdaging en het vraagt veel ruimte.

Wanneer je online trainingtools (Zwift, trainerroad, etc.) wil gaan gebruiken is er opeens een stuk meer budget nodig.
Dat is technisch gezien natuurlijk niet waar. Je kunt zwiften met elke trainer. Zolang je maar een speed/cadence sensor erop zet.
We zijn hier begonnen met een Tacx Bluematic. Zwift geeft dan aan dat je hem fixed op een bepaalde weerstand moet zetten, en dát is natuurlijk wel de reden dat het saai is, want niet realistisch met wat je denkt te voelen.
Maar die sensor heb ik toen voor een tientje bij Ali gekocht. (combi speed/cadence) en zo'n trainer koop je voor een paar tientjes op marktplaats.

Echter; wil je proberen of Zwift/indoor uberhaupt iets is en je budget is 300 euro; koop dan een smart wheel on trainer zoals een vortex of zo. Die worden met bosjes aangeboden op marktplaats. Grote vermogens of flinke hellingshoek is wat minder fijn, maar je kunt er veel plezier aan beleven. Je zwift bike zelf maakt ook niet zoveel uit, als de drivetrain maar lekker draait. Ik heb een collega die al 10k heeft gezwift op een fiets met buiscommandeurs, die fiets komt gratis van marktplaats omdat de voorvork schade had=>perfecte zwift bike dus.

Om te beginnen hoef je echt geen duurdere directdrive te kopen. Maar vind je het echt leuk dan zal dat op den duur wel gaan lonken. Maar na 4 jaar is het er bij mij ook nog steeds niet van gekomen...

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
@Mistraller dat is waar ook! Die optie was ik helemaal vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:20
Is het mogelijk om je join workouts in zwift te krijgen zonder laptop? Ik heb join op mijn mobiel en zwift op de tablet. Maar om dan daar nu de workout te doen gaat wel heel omslachtig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:27

Reginas

Queen of Core Stability

@luuk66 Je zou je workout van Join in TrainingPeaks kunnen zetten via de app van TrainingPeaks en vervolgens kunnen verbinden met Zwift. Zie uitleg. Een aandachtspunt: het is alleen mogelijk om je workout van vandaag van Join in TrainingPeaks te zetten, vooruit plannen lukt niet. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Even serieus advies gevraagd. Kleine twee jaar geleden heb ik een bloed lactaattest afgelegd om mijn zones te bepalen. Voor een redelijke tijd kwam dit goed overeen met mijn gevoelswaarden.
(3 zone model, dus lactaat 1 en 2 grens)
destijds:
Z1: 129 Z2: 149 max 183

de voorbije jaren is dit gewijzigd naar:
z1: 132 Z2 : 153 max 188

gevoelsmatig komt dit redelijk overeen met wat ik zou moeten voelen (de praatzone en de dit kan ik dik half uur volhouden)

Echter gisteren heb ik (op het einde van een ftp-trainingsperiode) nog een Alpe de zwift klimmetje gedaan om een status te zien.

Al van in het begin leek mijn HRM hoog voor wat ik aan het doen was. Ik had mezelf zenuwachtig gemaakt en had wel wat caffeïne binnen. Maar beiden zijn niet ongewoon. Die zorgen wel eens voor verhoogde hartslag. Maar achteraf bleek dat mijn gemiddelde hrm bij het klimmen 165 was.
JOIN stelde ook voor om mijn drempel aan te passen naar 171 !?! Want de laatste 45 min reed in consistent boven de 170 slagen uit.
Laat mij even benadrukken, dat is ongezien voor mij. Maar het voelde (en bleek) houdbaar. RPE = 10 ,op was kapot. Als ze vragen om alles te geven. Dan doe je dat ook :)

Ik sta nu aan het begin van een nieuwe periode voor training en ik zou graag vertrekken met ietwat nauwkeurige waarden.
Wat raden jullie aan? Deze ene rit negeren en me baseren om mn talrijke andere ritten?
Luisteren naar JOIN, want als je 45 min op HRM 171 kan rijden, dan is 171 je drempel.
Of gewoon niet gokken en best een nieuwe lactaattest laten uitvoeren.

Ritje waarover ik sprak:
https://www.strava.com/ac...ments/3178689761192416074

Trouwens ook een PB :)
Ik dacht ergens tussen 65 en 68 te eindigen. Alles onder de 65 was perfect. Werd het natuurlijk 65 min op de kop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 18:39
@Joindry Of optie 4: gewoon power als ftp gebruiken en HR laten voor wat het is? Je avg power over adz was 231, dus gewoon dat als FTP aanhouden en HR laten voor wat het is.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Michaelg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:50:
@Joindry Of optie 4: gewoon power als ftp gebruiken en HR laten voor wat het is? Je avg power over adz was 231, dus gewoon dat als FTP aanhouden en HR laten voor wat het is.
Zou je zou weinig nemen als ftp? Das mn gemiddeld over 65 minuten. Bijna niemand kan écht zo lang zn ftp houden. Ik deed vorige week een ramp test, die zei 270 Watt. Mijn eigen gevoel zet em net onder de 260 neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Joindry schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Zou je zou weinig nemen als ftp? Das mn gemiddeld over 65 minuten. Bijna niemand kan écht zo lang zn ftp houden. Ik deed vorige week een ramp test, die zei 270 Watt. Mijn eigen gevoel zet em net onder de 260 neer.
Je FTP kan met een ramp test overschat worden, zeker als je goed bent in kortere efforts.
Een uur is een uur. Dat is je FTP. Of 95% van je 20 minuten power, dat komt vaak ook redelijk in de buurt.

Die lactaattest is goed, zeker voor de lagere hartslagzones. Dan weet tot welke hartslag waar je langere endurance ritjes moeten gaan.

Voor hogere efforts zou ik meer naar de FTP kijken. En wellicht dat je gewoon wat moet gaan doen. Als bijvoorbeeld de 40/20s te makkelijk of moeilijk zijn, pas je het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Joindry schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Mja lastig te zeggen zonder je verdere trainingsgeschiedenis / trainingen te kennen. En FTP is natuurlijk ook niet alles (als je alleen al bekijkt hoeveel definities/uitleggen er zijn van FTP).....

Zelf probeer ik veel op basis van RPE te doen.
Endurance: geen concentratie benodigd. Ademhaling rustig tot medium (praten moet altijd nog kunnen).
Threshold: enige concentratie benodigd. Met name aan het eind van de intervallen. Ademhaling mag stevig zijn maar nooit richting hijgen gaan. Benen mogen zwaar worden maar als ik brandende benen voel ga ik te hard.
Vo2max: Volle focus benodigd. Ademhaling altijd richting hijgen. Niet gehijgd = geen vo2max workout gedaan :D. Power is minder belangrijk. Snelle benen (liefst 95RPM of hoger).

[ Voor 33% gewijzigd door Michaelg op 07-01-2024 19:50 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:34
Joindry schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:02:
Even serieus advies gevraagd. Kleine twee jaar geleden heb ik een bloed lactaattest afgelegd om mijn zones te bepalen. Voor een redelijke tijd kwam dit goed overeen met mijn gevoelswaarden.
destijds:

gevoelsmatig komt dit redelijk overeen met wat ik zou moeten voelen (de praatzone en de dit kan ik dik half uur volhouden)

Echter gisteren heb ik (op het einde van een ftp-trainingsperiode) nog een Alpe de zwift klimmetje gedaan om een status te zien.

Al van in het begin leek mijn HRM hoog voor wat ik aan het doen was. Ik had mezelf zenuwachtig gemaakt en had wel wat caffeïne binnen. Maar beiden zijn niet ongewoon. Die zorgen wel eens voor verhoogde hartslag. Maar achteraf bleek dat mijn gemiddelde hrm bij het klimmen 165 was.
JOIN stelde ook voor om mijn drempel aan te passen naar 171 !?! Want de laatste 45 min reed in consistent boven de 170 slagen uit.
Laat mij even benadrukken, dat is ongezien voor mij. Maar het voelde (en bleek) houdbaar. RPE = 10 ,op was kapot. Als ze vragen om alles te geven. Dan doe je dat ook :)

Ik sta nu aan het begin van een nieuwe periode voor training en ik zou graag vertrekken met ietwat nauwkeurige waarden.
Wat raden jullie aan? Deze ene rit negeren en me baseren om mn talrijke andere ritten?
Luisteren naar JOIN, want als je 45 min op HRM 171 kan rijden, dan is 171 je drempel.

Ritje waarover ik sprak:

Ik dacht ergens tussen 65 en 68 te eindigen. Alles onder de 65 was perfect. Werd het natuurlijk 65 min op de kop.
Ik zie in die Strava dat je vermogen redelijk gelijk blijft en je hartslag gelijkmatig oploopt. Als je dan kapot bent aan het einde dan zit je na dat uur+ mooi op je FTP te trappen. Niet een ramptest of 20-minuten test FTP, maar een min of meer real life FTP. Wel moet ik zeggen dat als je max 188 is een 171 niet echt super hoog is. Ik heb deze ook wel vaker gedaan rond m’n FTP en ik kom dan meer richting m’n max (193 max, 188 op de lijn), maar is zo afhankelijk van je dag, je eten, hoe uitgerust je bent, wat je ervoor gedaan hebt die week. Kapot = kapot, kan geen meter tegen op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Speed24 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:19:
[...]

Je FTP kan met een ramp test overschat worden, zeker als je goed bent in kortere efforts.
Een uur is een uur. Dat is je FTP. Of 95% van je 20 minuten power, dat komt vaak ook redelijk in de buurt.

Die lactaattest is goed, zeker voor de lagere hartslagzones. Dan weet tot welke hartslag waar je langere endurance ritjes moeten gaan.

Voor hogere efforts zou ik meer naar de FTP kijken. En wellicht dat je gewoon wat moet gaan doen. Als bijvoorbeeld de 40/20s te makkelijk of moeilijk zijn, pas je het aan.
Zo doe ik het ook..

Zone 2 (VT1) lekker op hartslag.

hogere zones op FTP vermogen, je hartslag reageert nameljik te traag voor korte intervallen.
En VT2 is natuurlijk je FTP, dus die is ook makkelijk te koppelen aan je vermogen.

En als je een goede zone 2 training hebt gedaan kun je daar ook je avg power uit herleiden en zo ook makkelijk zone 3 en 4 indelen.
Zone 5 is boven VT2 tot max hartslag..

[ Voor 9% gewijzigd door verstappen33 op 08-01-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Joindry schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:02:
destijds:

Ritje waarover ik sprak:

Wat je in ieder geval níet moet doen imo is uitgaan van een test van 2 jaar geleden. Als je vandaag de test opnieuw zou doen, zouden er compleet andere waardes uit kunnen komen.

Een doe-het-zelf-thuis-test om je hartslag zones te bepalen is niet goed te doen. Dan zou je echt weer een lactaat test moeten doen. Wat je wél kan doen is een goede FTP test en dus NIET een ramp test.

Dan zou ik die FTP waarde gebruiken en daar je zones uit afleiden. Wél icm RPE en hartslag. Dus stel je FTP is 250 op basis van de ramptest. Dan wordt vaak gesteld dat je zone 2 55% a 75% is. Begin dan eens met 60% van 250watt voor je endurance zone en kijk welke hartslag en RPE daarbij horen.

Combi van gevoel en data...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Wat je in ieder geval níet moet doen imo is uitgaan van een test van 2 jaar geleden. Als je vandaag de test opnieuw zou doen, zouden er compleet andere waardes uit kunnen komen.

Een doe-het-zelf-thuis-test om je hartslag zones te bepalen is niet goed te doen. Dan zou je echt weer een lactaat test moeten doen. Wat je wél kan doen is een goede FTP test en dus NIET een ramp test.

Dan zou ik die FTP waarde gebruiken en daar je zones uit afleiden. Wél icm RPE en hartslag. Dus stel je FTP is 250 op basis van de ramptest. Dan wordt vaak gesteld dat je zone 2 55% a 75% is. Begin dan eens met 60% van 250watt voor je endurance zone en kijk welke hartslag en RPE daarbij horen.

Combi van gevoel en data...
Als je ongetraind bent is het idd lastig te bepalen, maar een dhz test is redelijk bertrouwbaar, je moet echter wel de test goed en liefst elke 5-6 weken uitvoeren (al deed ik eigenlijk maar 2-3x in een seizoen, maar wel met cosistente waarden)..

Misschien dat het per persoon verschilt. maar ik heb afgelopen jaren mijn eigen zones altijd bepaald en vorige maand een SMO laten uitvoeren incl een lactaat bepaling, en ik zat er maar 1-2% vanaf..

VT1 zat ik er 3bpm boven
VT2 zat ik er maar 1 bpm boven..

Dat is bijna verwaarloosbare marges voor ons amateurs..
Als je niet goed bent in het uitvoeren van deze tests dan is een lactaattest misschien wel de beste optie..
Maar wat mij hielp was 1-2 minuten keihard sprinten om je hartslag echt hoog te krijgen, en daarna 20-22 minuten die hoge hartslag zo hoog mogelijk houden dat je het net kunt volhouden voor die 20 minuten..
En dan het gemiddelde pakken van die 20 minuten..

Dit is dus geen echte FTP test om je vermogen te bepalen, puur alleen hartslag om die 20 minuten zo hoog mogelijk te houden zonder kapot te gaan aan de verzuring.

Hier nog wat meer uitleg, ik ging vaak wat langer door voor meer data om een beter gemiddelde te krijgen..
https://kennis.knwufondo....-hartslag-bepalen-fietsen

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 08-01-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Hoe bepaal jij VT1 dan zonder lactaat of ademgasanalyse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Requiem19 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:51:
Hoe bepaal jij VT1 dan zonder lactaat of ademgasanalyse?
Je hebt natuurlijk de standaard percentages, en als je goed op je ademhaling let dan "voel" je dat wel aan..
Het blijft idd een benadering, maar als je er echt op focust dan weet je naar verloop van tijd wel dat je op de juiste intensiteit fietst.
Maar het vergt wel enige vorm van getraindheid..
Iemand die ongetraind is en geen conditie heeft zullen de standaard percentages niet werken, VT1 kan dan zelfs op 40-45% liggen, maar daar kom je wel achter wanneer je op 60-65% sneller begint te ademen.

De garmin hartslagbanden registreert ook je ademhalings frequentie, dus die kun je ook analyseren.

[ Voor 7% gewijzigd door verstappen33 op 08-01-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
verstappen33 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Je hebt natuurlijk de standaard percentages, en als je goed op je ademhaling let dan "voel" je dat wel aan..
Het blijft idd een benadering, maar als je er echt op focust dan weet je naar verloop van tijd wel dat je op de juiste intensiteit fietst.
Maar het vergt wel enige vorm van getraindheid..
Iemand die ongetraind is en geen conditie heeft zullen de standaard percentages niet werk, VT1 kan dan zelfs op 40-45% liggen, maar daar kom je wel achter wanneer je op 60-65% sneller begint te ademen.

De garmin hartslagbanden registreert ook je ademhalings frequentie, dus die kun je ook analyseren.
Precies VT1 op basis van hartslag kun je dus (nog) niet testen thuis, maar zul je moeten doen op basis van een afgeleide, daar een % van nemen en dan kijken naar RPE en een andere indicator (zoals hartslag, of vermogen).

Exact wat hier staat :-).

Requiem19 in "Het grote indoor cycling topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Gestructureerde workouts volgen via mijn Garmin Edge 540 op mijn Wahoo kickr bike werkt goed.

Nu probeerde mijn vriendin gisteren ook een workout te doen via haar Edge 530. Workout zichtbaar, Edge in indoor mode, máár: geen erg mode somehow. Beetje zitten zoeken vandaag en hopelijk probleem gevonden via een ander forum (https://www.bikeforums.ne...-edge-530-erg-mode.html):
In case anybody else is ever trying to figure this out, the connection as an indoor trainer is separate from the other sensors like power/speed/cadence etc and unpairing is done in a different place. To unpair as a trainer, go to Menu-->Training-->Indoor Trainer and you can remove/add the trainer there.
Vanavond maar proberen of dit de oplossing is. De wondere wereld van Garmin's logica...

Om toch iets positiefs te zeggen: Intervals.icu icm Garmin werkt echt heerlijk. Mijn vriendin heeft mij nu op Intervals.icu as coach geselecteerd. Ik kan nu haar trainingsprogramma maken op intervals.icu (dat werkt echt soepel en geeft mooi inzicht in de trainingload/progressie van het programma). Dat trainingsplan wordt dan direct bij elke verandering automatisch geuploaad naar de Garmin calender/workouts.

Scheelt weer een Join abonnement :). En in feite kun je in Intervals.icu ook gewoon je 'Join' score zien.

[ Voor 24% gewijzigd door Requiem19 op 10-01-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Intervals.icu met een Garmin werkt erg goed ja. Gebruik die nog vaak tussen Join en mijn buiten workouts omdat Join standaard geen "lap for next interval" meestuurt in hun workouts. Zo'n workout is binnen een minuut nagebouwd op intervals en dan direct naar je Garmin. Ideaal.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Na een jaartje Join heb ik enigszins de illusie dat ik Join niet meer helemaal nodig heb.

Eens kijken of daar enige kern van waarheid in zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:53
Requiem19 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:27:

Om toch iets positiefs te zeggen: Intervals.icu icm Garmin werkt echt heerlijk. Mijn vriendin heeft mij nu op Intervals.icu as coach geselecteerd. Ik kan nu haar trainingsprogramma maken op intervals.icu (dat werkt echt soepel en geeft mooi inzicht in de trainingload/progressie van het programma). Dat trainingsplan wordt dan direct bij elke verandering automatisch geuploaad naar de Garmin calender/workouts.

Scheelt weer een Join abonnement :). En in feite kun je in Intervals.icu ook gewoon je 'Join' score zien.
dit snap ik niet goed, Kan je intervals als coach aanduiden in Garmin en zo ja, hoe doe je dit dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Cloclo100 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:21:
[...]

dit snap ik niet goed, Kan je intervals als coach aanduiden in Garmin en zo ja, hoe doe je dit dan?
Je kunt in Intervals.icu een andere Intervals.icu user als coach uitnodigen. Diegene die je uitnodigt kan dan in Intervals.icu jou volgen. Dit betekent praktisch dat je coach hetzelfde ziet als wat jij ziet in Intervals.icu, inclusief je health data (als je die synchroniseert via Garmin bijv). Dat is dus best wel pricacy gevoelig :).

In Intervals.icu kan je coach een trainingsschema maken, wat automatisch gekoppeld is aan je Garmin account. Als ik dus als coach iets aanpas in het schema van mijn vriendin synchroniseert intervals.icu dit direct met haar Garmin account. Zodra mijn vriendin haar Edge synchroniseert staan haar geupdate trainingen daar direct in. Zij hoeft dus alleen haar Edge aan te zetten en naar trainingplan te gaan. Daar kies je de workout van die dag en kan je gelijk los gaan. Geen gedoe met losse workouts uploaden/aanpassen/synchroniseren.

Dit is wat mij betreft echt een briljante workflow.

En om daar nog aan toe te voegen: als ik een trainingsschema maak kan ik direct zien wat dat doet met haar training load, fatigue, form en fitness level. Eigenlijk is het gewoon de achterkant van Join die je dus zelf kunt tunen.

[ Voor 9% gewijzigd door Requiem19 op 10-01-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:42
Requiem19 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:26:
[...]
. Eigenlijk is het gewoon de achterkant van Join die je dus zelf kunt tunen.
Behalve dan het adaptieve gedeelte. Dat ben jij dan zelf ;).

En je vriendin kan niet even een training wegswipen / availability aanpassen en direct een automatisch geupdate programma bekijken.

[ Voor 4% gewijzigd door GerbenBK op 10-01-2024 15:12 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Requiem19
GerbenBK schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:11:
[...]

Behalve dan het adaptieve gedeelte. Dat ben jij dan zelf ;).

En je vriendin kan niet even een training wegswipen / availability aanpassen en direct een automatisch geupdate programma bekijken.
Ze swipete mij gisteren bij het avondeten weg omdat ze de training die ik bedacht had niet zo leuk vond...

:9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Requiem19 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:06:
Na een jaartje Join heb ik enigszins de illusie dat ik Join niet meer helemaal nodig heb.

Eens kijken of daar enige kern van waarheid in zit...
Daar zit ik ook wel tegen aan te hikken. Na een goede 3 jaar TrainerRoad/Join heb ik wel redelijk door wat voor mij werkt en ook dat een goed trainingsschema helemaal niet zo ingewikkeld is. Maar aan de andere kant ben ik nu het sterkst ooit op de fiets ooit na een half jaartje Join. Het niet hoeven nadenken over wat je gaat doen en vertrouwen op het resultaat is ook wel weer lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-06 11:27
Kan me wel vinden in jullie opmerkingen @Requiem19 en @Phydomir

Maar wat ik zelf wel fijn vind, die FTP AI van Trainerroad. Dat je gewoon enkele weken gaat trainen en TrainerRoad aan de hand van je trainingen je FTP bepaald. Ik merk dat ik daar wel beter van wordt. En mij ook wel motiveert wanneer ik weer enkele % ben gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Die AI FTP en Join's FTP estimate zijn wel interessant ja.

We weten niet precies hoe ze werken, maar ze zullen vooral kijken naar:

Fitness (= weighted average training load over periode x)
Prestatie in trainingen: haal je de intervallen en welke RPE geef je op

Fitness kun je eenvoudig uit intervals.icu of Strava halen. En hoe makkelijk / moeilijk de zware blokken zijn kun je ook wel aanvoelen. In het kort: ik denk dat je zelf ook wel zo'n FTP estimate kunt maken grosso modo.

Nadeel van TR AI FTP aan de andere kant vond ik dat je trainingen doorlopend zwaarder worden, terwijl het juist ook wel goed is om je lichaam tijd te geven om aan te laten passen. Weet dus niet zo goed of het echt ideaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Requiem19 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:54:
Nadeel van TR AI FTP aan de andere kant vond ik dat je trainingen doorlopend zwaarder worden, terwijl het juist ook wel goed is om je lichaam tijd te geven om aan te laten passen. Weet dus niet zo goed of het echt ideaal is.
Dat is natuurlijk wel 1 van de basis principes achter trainingen: progressive overload.

Zolang de atleet aangeeft dat het prima gaat (workout score aan het eind) dan zal de load blijven toenemen om die stimulans te geven. Geeft de atleet aan dat het pittig / te zwaar is, dan zal hij een stapje terug doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Michaelg schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Dat is natuurlijk wel 1 van de basis principes achter trainingen: progressive overload.

Zolang de atleet aangeeft dat het prima gaat (workout score aan het eind) dan zal de load blijven toenemen om die stimulans te geven. Geeft de atleet aan dat het pittig / te zwaar is, dan zal hij een stapje terug doen.
Helemaal eens uiteraard. Maar je kunt dit op 2 manieren insteken

Progressive overload van blok 1 naar blok 2
Progressive overload binnen een blok

Ik heb 2x een progressive overload blok gedaan (dus binnen 1 blok van bijv 4 weken werden de zones hoger nav de AI FTP toename). Dat beviel mij minder goed dan een blok van 4 weken op dezelfde intensiteit te doen en pas dáárna je zones te verhogen nav AI FTP ofwel een test.

Er zal hier imo ook geen universele waarheid in zijn wat beter is, daar moet je voor jezelf achter komen. En het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe accuraat de FTP toename schatting is van het algoritme dat je gebruikt, alsmede de andere stressoren in je leven (werk, kind, slaap, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-06 18:32
Iemand een idee wat er gisteren aan de hand was?

Vanuit Join een uurtje met 2x 10 min omslagpunt voor m'n kiezen gekregen. Daar had ik oprecht geen zin in, dus geswitcht naar 3x 5 minuten omslagpunt (in mijn geval 264w).

Echter wou mijn hartslag simpelweg niet omhoog. Blokken uiteindelijk afgewerkt met average 145, 148 en 151 bpm.

Zones liggen z2 (132 - 149), z3 tempo (150 - 166) en z4 (167 - 173). Deze zijn door een sportarts vastgesteld.

Ben ik gewoon vermoeid en moet ik wat gas terugnemen? Zaterdag en zondag redelijk wat uren gemaakt en flink diep gegaan. Of is dit een voorbode van griepje of iets soortgelijks?

Of ben ik gewoon enorm fit? 8) 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAJ5PWyHV1FDvC-aUF0GT1f9e7o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pocDpXTMo59e6lTBgXw0ffC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrrWKEso4LIXc2XgCEJBVck1MKg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/47q2emj4OF2LheIdXkB8LQus.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 37% gewijzigd door Stufferdt op 11-01-2024 11:01 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-06 08:39
Requiem19 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:54:
Die AI FTP en Join's FTP estimate zijn wel interessant ja.

We weten niet precies hoe ze werken, maar ze zullen vooral kijken naar:

Fitness (= weighted average training load over periode x)
Prestatie in trainingen: haal je de intervallen en welke RPE geef je op

Fitness kun je eenvoudig uit intervals.icu of Strava halen. En hoe makkelijk / moeilijk de zware blokken zijn kun je ook wel aanvoelen. In het kort: ik denk dat je zelf ook wel zo'n FTP estimate kunt maken grosso modo.

Ik snap persoonlijk weinig van join zijn AI FTP detectie, ik zag gisteren dat ik in eens op 319w sta, da's wat optimistisch. Intervals is dan weer wat pessimistisch met 275w. Voordeel bij intervals is dat je in ieder geval kunt zien waar het vandaan komt, bij join heb ik niet echt een idee hoe hij aan die waarde komt.

TR heb ik een jaar niet meer gebruikt, maar ik was gewend dat je binnen een plan alleen omhoog gaat qua ratings van workouts (bv vo2max van 5.0 naar 5.5 oid) en niet (direct) qua FTP. Neem aan dat ze indien je nu qua FTP een sprong maakt ze de vo2max'en weer een stapje terug laten doen?
Stufferdt schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:59:

Vanuit Join een uurtje met 2x 10 min omslagpunt voor m'n kiezen gekregen. Daar had ik oprecht geen zin in, dus geswitcht naar 3x 5 minuten omslagpunt (in mijn geval 264w).

Echter wou mijn hartslag simpelweg niet omhoog. Blokken uiteindelijk afgewerkt met average 145, 148 en 151 bpm.

Zones liggen z2 (132 - 149), z3 tempo (150 - 166) en z4 (167 - 173). Deze zijn door een sportarts vastgesteld.

Ben ik gewoon vermoeid en moet ik wat gas terugnemen? Zaterdag en zondag redelijk wat uren gemaakt en flink diep gegaan. Of is dit een voorbode van griepje of iets soortgelijks?

[Afbeelding][Afbeelding]
Andere dag, andere hr. ik heb ook af en toe flinke outliers, maar bij mij liggen die eerder hoger dan lager. Overigens duurt het op FTP bij mij ook wel even voordat mijn HR ook echt begint te stijgen en heb ik langere intervallen nodig om in z4 te komen.

[ Voor 35% gewijzigd door Bastard op 11-01-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:31
@Stufferdt wat heb je gebruikt om je hartslag te meten? Een horloge of een borstband? Dat is wat ik me zo kan bedenken waarom het niet is wat je zelf verwacht.

Wat volgens mij ook kan is dat je hartlong apparaat het werk makkelijk aan kon, maar je benen leeg waren. Heb dat ook wel eens dat ik te weinig energie in mijn benen heb om mijn hart echt aan te zwengelen (voor mijn gevoel althans).

WoT stats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Bastard schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Ik snap persoonlijk weinig van join zijn AI FTP detectie, ik zag gisteren dat ik in eens op 319w sta, da's wat optimistisch. Intervals is dan weer wat pessimistisch met 275w. Voordeel bij intervals is dat je in ieder geval kunt zien waar het vandaan komt, bij join heb ik niet echt een idee hoe hij aan die waarde komt.

TR heb ik een jaar niet meer gebruikt, maar ik was gewend dat je binnen een plan alleen omhoog gaat qua ratings van workouts (bv vo2max van 5.0 naar 5.5 oid) en niet (direct) qua FTP. Neem aan dat ze indien je nu qua FTP een sprong maakt ze de vo2max'en weer een stapje terug laten doen?
correct, je workouts worden elke week iets zwaarder, hoeveel is afhankelijk van je eigen feedback (easy, ..., all out) + je geschiedenis. De ML modellen hierachter zijn denk ik inmiddels de beste die je kan vinden in deze wereld. maar je eigen feedback is dus zeker nog een belangrijke factor, als je een sweet spot workout als very hard of all out beoordeeld, zal je de week erop niet een zwaardere krijgen, maar met easy zal de volgende misschien niet 0,5 maar 1 punt hoger zijn.

En inderdaad als je FTP omhoog gaat, gaan je levels allemaal een tikje omlaag, alles is heel geleidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPB4uHF3M5ry52bGVv5fMX_ImdY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hLv0Z7VRXHyOKDZKCGsJ3z5W.png?f=user_large
hier is mijn AI ftp van 305 naar 309 gegaan en alle levels gaan dan ook een klein beetje omlaag

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
ElPaco schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:17:
@Stufferdt wat heb je gebruikt om je hartslag te meten? Een horloge of een borstband? Dat is wat ik me zo kan bedenken waarom het niet is wat je zelf verwacht.

Wat volgens mij ook kan is dat je hartlong apparaat het werk makkelijk aan kon, maar je benen leeg waren. Heb dat ook wel eens dat ik te weinig energie in mijn benen heb om mijn hart echt aan te zwengelen (voor mijn gevoel althans).
Hartslagband! Oud dingetje van wahoo maar deed het dit weekend prima. Dus verwacht niet zo zeer dat het daar aan ligt. Maar goede optie ja.

Nog niet gehad maar zou inderdaad goed kunnen. Afgelopen weekend 70 min met avg hr van 175 rondgereden en zondag 4u duur met wat klimmetjes rondom de Posbank gedaan, dus wellicht het lijf op maar hart en longen nog wel fit inderdaad. Laten we het daar maar op houden dan :) Gewoon heel erg fit 8) :+
Bastard schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:02:
[...]
Andere dag, andere hr. ik heb ook af en toe flinke outliers, maar bij mij liggen die eerder hoger dan lager. Overigens duurt het op FTP bij mij ook wel even voordat mijn HR ook echt begint te stijgen en heb ik langere intervallen nodig om in z4 te komen.
Hoger heb ik ook geregeld inderdaad en dat houdt meestal in dat ik stop en op de bank ga liggen. Dan geloof ik het wel...
En vertraging zit er vaak wel in ja (meestal binnen overigens) maar raak ik de doelzones wel. Nu kom ik eigenlijk niet in de buurt (doel is 165-183 aldus Join).

[ Voor 25% gewijzigd door Stufferdt op 11-01-2024 11:46 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
En bij TrainerRoad gaat de FTP ook altijd met een klein percentage omhoog, dus dan blijft het goed te doen maar je boekt wel progressie.

Ik vind dat feedback invullen ook wel subjectief. Soms ben je superfit en stap je na een pittige training voldaan af. Maar er zijn ook momenten dat je niet helemaal fit bent en dat de workout pittig aanvoelde terwijl je normaal gesproken fluitend af zou stappen.

Volgens mij probeert TrainerRoad dit juist weer te tackelen door vooraf ook te vragen hoeveel zin je hebt om te trainen.

Al met al merk ik dat de AI van TrainerRoad voor mij wel werkt. Je moet ook minimaal 10 trainingen hebben voor een nieuwe inschatting en de AI is eens per 28 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
het grootste voordeel vind ik dat je met de combinatie van een goed geschat FTP (voor trainingen binnen TR althans) + de progression levels, altijd wel de juiste training kan doen. Het systeem weet het in principe prima, maar wil je zelf afwijken is het -super- makkelijk om iets te vinden op basis van duur, zone, level/difficulty (difficulty is op basis van je eigen zone level tov het level van de workout: achievable, productive, etc).

Als er bv een duurritje van 1,5 uur ong. 200 watt op de calender staat, dan hoef je helemaal niet na te denken hoeveel watt je dan voor 3 uur moet rijden.. je zoekt gewoon een alternatieve workout met een vergelijkbaar level en op die manier rij je jezelf niet een gat in. TR heeft namelijk bedacht wat ongeveer even "zwaar" is qua belasting met de levels per workout.

deze 3 zijn bv ongeveer gelijk ingeschaald (level 5.0-5.1), maar totaal andere duur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRNEaaRyUzKelZdndlkHxj_GVDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mF96AhjL4MNAOC6QqwjrZ7VR.png?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
@Prulleman Ja maar ik zou het wel dapper van je vinden dat je Minnesota even 5.45 uur doet ;)

[ Voor 7% gewijzigd door pier87 op 11-01-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
pier87 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:25:
@Prulleman Ja maar ik zou het wel dapper van je vinden dat je Minnesota even 5.45 uur doet ;)
Was ik niet van plan.. 3-4 uur is voor mij wel de max

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Stufferdt schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:59:

[Afbeelding][Afbeelding]
Meet je zaken als je rusthartslag / HRV met een smartwatch? Als je oververmoeid bent zou je dan zien dat je rusthartslag verhoogd is en je HRV verlaagd. In combinatie met een hartslag die niet omhoog gaat in intervallen is dat een teken dat je te moe bent / niet genoeg hersteld bent.

Andere optie is dat je gewoon (een stuk fitter) bent geworden icm de kou. Of dat je vermogensmeter wat hogere waardes geeft door de temperatuur etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Prulleman schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:06:
het grootste voordeel vind ik dat je met de combinatie van een goed geschat FTP (voor trainingen binnen TR althans) + de progression levels, altijd wel de juiste training kan doen. Het systeem weet het in principe prima, maar wil je zelf afwijken is het -super- makkelijk om iets te vinden op basis van duur, zone, level/difficulty (difficulty is op basis van je eigen zone level tov het level van de workout: achievable, productive, etc).

Als er bv een duurritje van 1,5 uur ong. 200 watt op de calender staat, dan hoef je helemaal niet na te denken hoeveel watt je dan voor 3 uur moet rijden.. je zoekt gewoon een alternatieve workout met een vergelijkbaar level en op die manier rij je jezelf niet een gat in. TR heeft namelijk bedacht wat ongeveer even "zwaar" is qua belasting met de levels per workout.

deze 3 zijn bv ongeveer gelijk ingeschaald (level 5.0-5.1), maar totaal andere duur:
[Afbeelding]
Ik begrijp niet helemaal hoe TR 70TSS vergelijkbaar vindt met 170TSS?

170TSS levert meer fatigue op dan 70TSS zou je zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Requiem19 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Ik begrijp niet helemaal hoe TR 70TSS vergelijkbaar vindt met 170TSS?

170TSS levert meer fatigue op dan 70TSS zou je zeggen...
TSS zegt ook niet alles... Een vo2max workout met 70TSS zal ook zwaarder zijn dan een endurance rit met 70 TSS.

Daarnaast is dit ook wel een extreem voorbeeld.. dit is gelijk de zwaarste "endurance" training van 90 minuten. Ga je in 90 minuten hoger zitten, is het geen endurance meer, maar tempo.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Prulleman schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:26:
[...]

TSS zegt ook niet alles... Een vo2max workout met 70TSS zal ook zwaarder zijn dan een endurance rit met 70 TSS.

Daarnaast is dit ook wel een extreem voorbeeld.. dit is gelijk de zwaarste "endurance" training van 90 minuten. Ga je in 90 minuten hoger zitten, is het geen endurance meer, maar tempo.
TSS zegt zeker niet alles (daarom kijk je ook naar IF, dat laat wel het verschil zien tussen een V02 mx rit en endurance rit met dezelfde TSS).

Maar een verschil van 100TSS is echt wel groot. Als het algoritme dat als een vergelijkbaar alternatief aanwijst is dat wel opvallend vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Requiem19 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:29:
[...]

TSS zegt zeker niet alles (daarom kijk je ook naar IF, dat laat wel het verschil zien tussen een V02 mx rit en endurance rit met dezelfde TSS).

Maar een verschil van 100TSS is echt wel groot. Als het algoritme dat als een vergelijkbaar alternatief aanwijst is dat wel opvallend vind ik.
Heb al een tijd gene TR meer maar als ik terug denk, dan vermoed ik dat dat level gewoon niet klopt. Heb vaak de 4 uurs endurance rit op m'n schema gehad (Vogelsang voor de TR gebruikers) en volgens mij is die al richting de 8. Een endurance rit van bijna 6 uur kan imho nooit een 5.0 binnen het TR systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
pier87 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:25:
Stef Clement style aldus Bram Tankink (Rode Lantaarn Podcast met Wilco. C. Kelderman).
Die deed een hele winter lange duurtrianingen binnen.
Requiem19 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Meet je zaken als je rusthartslag / HRV met een smartwatch? Als je oververmoeid bent zou je dan zien dat je rusthartslag verhoogd is en je HRV verlaagd. In combinatie met een hartslag die niet omhoog gaat in intervallen is dat een teken dat je te moe bent / niet genoeg hersteld bent.
Nee helaas, zou ik eigenlijk wel willen gaan doen. Dol op getalletjes.
Vanaf nu gelukkig t/m zondag weg dus verplicht rust :) Wie weet lost dat wat op.
Andere optie is dat je gewoon (een stuk fitter) bent geworden icm de kou. Of dat je vermogensmeter wat hogere waardes geeft door de temperatuur etc etc.
Zou mooi zijn. Dacht dat FTP opzich wel redelijk accuraat staat momenteel, was dit seizoen rond de 270/280 en staat nu op 260. Trainer is maandag nog gekalibreerd maar zal vast een tik hebben gehad met het weer ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Phydomir schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:53:
[...]

Heb al een tijd gene TR meer maar als ik terug denk, dan vermoed ik dat dat level gewoon niet klopt. Heb vaak de 4 uurs endurance rit op m'n schema gehad (Vogelsang voor de TR gebruikers) en volgens mij is die al richting de 8. Een endurance rit van bijna 6 uur kan imho nooit een 5.0 binnen het TR systeem.
zo tussen de 55 en 60% kan je vrij lang door en zijn er genoeg level 5 workouts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQMu_dInMMfCF0vLy-93Ecur6nw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GhtshqFoZwJirw3KavPife3H.png?f=fotoalbum_large

vogelsang valt ook nog wel mee, level 6 met 60-70%Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LZne6e7YI1H7M4IESbOQP1BYTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SkVx1C7GXwVsY80zu2SJeNqB.png?f=fotoalbum_large

de level 8 versie heeft ook tempo blokken erin, daardoor is het level gewoon een stuk hoger.

Ik zou dan nog eerder willen zeggen dat de 90 minuten hoge endurance geen level 5 is, maar lager. maar als ik de rest bekijk valt dat ook wel mee, dit zijn de zwaarste 90 min endurance workouts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B59pRSQaoCmEGtPOtWP6nDEphdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8eO0yHULGJYGudpbhSIGS2ub.png?f=fotoalbum_large

allemaal veel richting de 75%

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Ik vroeg me af waarom ze zoveel toiletjes langs de kant van de weg hadden staan. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KghGb4VKd3ReOqAAMZHAO0RXrOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdyH33H0ymxjwrSLa9IADAYv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSXSaE9TPYJb9TzuY_Y4fgTg0pC75WeivbdTA&usqp=CAU

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
Ik heb vandaag om zowel 18:10 uur als 19:10 uur de Zwift race Stage 2: Flat is Fast - The Fan Flats gedaan. Bij de eerste race heb ik een aantal keer geprobeerd om uit de kopgroep weg te rijden en gekeken of er iemand mee kwam waardoor ik aan de finish niets meer over had en als 33ste eindigde. Bij de tweede race heb ik zoveel mogelijk in de draft gereden en wist ik als 11de te eindigen.

Het grappige is dat ik de eerste race met 296W en de tweede met 297W gemiddeld deed terwijl de eerste race een stuk zwaarder aanvoelde en exact een minuut langzamer was. Blijkbaar lag in de tweede race ongemerkt het niveau van de andere rijders een stuk hoger.

Als ik naar de uitslagen kijk dan blijf ik mij verbazen hoe weinig vermogen sommige rijders hoeven te trappen om vooraan mee te kunnen komen. Bijvoorbeeld als je kijkt naar onderstaande powercurves. De blauwe lijn ben ik en de zwarte is die van iemand die in de eerste race voor mij eindigde.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rPr6hOg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
kwiebus schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:04:
Ik heb vandaag om zowel 18:10 uur als 19:10 uur de Zwift race Stage 2: Flat is Fast - The Fan Flats gedaan. Bij de eerste race heb ik een aantal keer geprobeerd om uit de kopgroep weg te rijden en gekeken of er iemand mee kwam waardoor ik aan de finish niets meer over had en als 33ste eindigde. Bij de tweede race heb ik zoveel mogelijk in de draft gereden en wist ik als 11de te eindigen.

Het grappige is dat ik de eerste race met 296W en de tweede met 297W gemiddeld deed terwijl de eerste race een stuk zwaarder aanvoelde en exact een minuut langzamer was. Blijkbaar lag in de tweede race ongemerkt het niveau van de andere rijders een stuk hoger.

Als ik naar de uitslagen kijk dan blijf ik mij verbazen hoe weinig vermogen sommige rijders hoeven te trappen om vooraan mee te kunnen komen. Bijvoorbeeld als je kijkt naar onderstaande powercurves. De blauwe lijn ben ik en de zwarte is die van iemand die in de eerste race voor mij eindigde.

[Afbeelding]
Wat is het verschil in gewicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Requiem19 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:10:
[...]

Wat is het verschil in gewicht?
Verschil in gewicht is 51kg, maar dat zou lijkt mij op een vlak parcours toch niet zoveel uit moeten maken of komt dit dan door de extra luchtweerstand als gevolg van een lengteverschil van 34cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ik zit nog steeds wel naar de zwift hub te kijken....

Vrouwlief vroeg of haar carbon racer er dan ook op kan.

Dan hebben we dus een 9spd, 10spd en 11spd en dat zal natuurlijk met de Cog geen issue zijn.
Echter, die carbon racer heeft een tru axle en de 9spd en 10spd een QR, is dat ook makkelijk om te zetten of moet er dan gesleuteld worden als er een andere fiets op gaat?

En wat ik me ook afvroeg; de tacx bushido flext een beetje van zichzelf, is de zwift hub echt heel star?

Want ook de eeuwige "kan een carbon fiets er wel op" vraag werd hier ook al gesteld....

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
kwiebus schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:28:
[...]

Verschil in gewicht is 51kg, maar dat zou lijkt mij op een vlak parcours toch niet zoveel uit moeten maken of komt dit dan door de extra luchtweerstand als gevolg van een lengteverschil van 34cm?
Dat is wel een enorm verschil. Wellicht houdt Zwift daar toch rekening mee qua frontaal oppervlak en/of optrekken uit bochten/versnellen etc?

Is in ieder geval - naast meer of minder draften en de fiets zelf - de meest logische verklaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-06 16:42
Mistraller schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 01:54:
Ik zit nog steeds wel naar de zwift hub te kijken....

Dan hebben we dus een 9spd, 10spd en 11spd en dat zal natuurlijk met de Cog geen issue zijn.
Echter, die carbon racer heeft een tru axle en de 9spd en 10spd een QR, is dat ook makkelijk om te zetten of moet er dan gesleuteld worden als er een andere fiets op gaat?

En wat ik me ook afvroeg; de tacx bushido flext een beetje van zichzelf, is de zwift hub echt heel star?
Je krijgt er 2 verschillende adapters bijgeleverd dus die moet je dan wel verwisselen, zie onderstaande link:
https://www.zwift.com/ca/...n/mounting-bike-zwift-hub

Ik ken de tacx niet en heb ook geen ervaringen met andere indoor trainers.
Als ik indoor fiets (met de zwift hub dus) zit er wel heel ietsje beweging in aan de voorkant vd fiets (heb er een voorwielsteun bij).
Maar de trainer zelf is vrij zwaar en als die staat, dan staat die is mijn ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:22:
[...]

Dat is wel een enorm verschil. Wellicht houdt Zwift daar toch rekening mee qua frontaal oppervlak en/of optrekken uit bochten/versnellen etc?

Is in ieder geval - naast meer of minder draften en de fiets zelf - de meest logische verklaring?
Zwift rekent opgegeven gewicht en lengte inderdaad mee met je virtuele frontaaloppervlak.
Flat Test Observations

While some Zwifters like to say “it’s all about pure watts on flat roads,” it’s not that simple. Weight does affect your speed on the flats in Zwift, since it changes your computed CdA. Or to put it another way: two riders of the same height but different weights will have different CdA values in Zwift, meaning the heavier rider will need to push more watts to keep up with the lighter rider, who is encountering less (virtual) air resistance.

Conclusion: reducing your body weight by 1kg will save you ~9 seconds over an hour-long flat race effort on Zwift.
https://zwiftinsider.com/rider-weight-speed/

Versnelling uit bochten zal meevallen aangezien je op Zwift nauwelijks vertraagd in de bocht. B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 13:00
Ik kom dat ook tegen, maar dan dat ik als lichtgewicht (64kg/183cm) heel veel w/km moet trappen om de andere riders bij te houden. Totdat we ergens een heuveltje tegen komen >:)
Pagina: 1 ... 138 ... 158 Laatste