Ja dat is waar, de Neo en de Neo Bike hebben inderdaad een virtueel vliegwiel wat wordt gesimuleerd door magneten inderdaad!Mistraller schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:14:
[...]
Ik denk dat zodra ik het ervaar, dat ik dan ook over wil stappen hoorMaar ik fiets niet zo veel indoor om dat nu echt heel belangrijk te vinden. Hebben alle direct drives een flywheel?
De NEO toch eigenlijk ook vooral virtueel, omdat het van de NEOdymium magneten komt, dacht ik...?
Maar puur om te ervaren of je fietsen in je garage leuk vind, dat kan naar mijn idee op elke trainer wel.
vergeet ook niet het verschil qua geluid.
Mijn Vortex maakte echt een takke herrie. Maakte in mijn geval niet uit omdat hij in de garage stond en de rest van het gezin er geen last van had. Maar op een zolder / woonkamer / vul maar in kan de rest er wel last van hebben.
Een Tacx / Kickr maakt echt een wereld van verschil qua geluid.
En dan heb ik het nog niet over de fietservaring zelf, ook daar is een direct drive stukken fijner
Mijn Vortex maakte echt een takke herrie. Maakte in mijn geval niet uit omdat hij in de garage stond en de rest van het gezin er geen last van had. Maar op een zolder / woonkamer / vul maar in kan de rest er wel last van hebben.
En dan heb ik het nog niet over de fietservaring zelf, ook daar is een direct drive stukken fijner
Hier ook een aantal jaar geleden overgestapt van een Vortex -> Neo 2T en de beleving, constante kwaliteit, geluidsvolume en stabiliteit zijn zoveel beter.. Ik snap dat het een flinke investering is maar als ik had geweten dat het verschil zo groot zou zijn, dan had ik direct de Neo gekocht.
Je zegt dit alsof het een soort nep oplossing is die onderdoet voor een echt vliegwiel, maar dat is echt niet zo.Mistraller schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:14:
[...]
De NEO toch eigenlijk ook vooral virtueel, omdat het van de NEOdymium magneten komt, dacht ik...?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Als het gaat over geluid vond ik een Kickr Core nog steeds wel echt aan de luide kant (in appartement in Amsterdam). Volgens mij geldt dat voor alle DD trainers, want het is vooral de drive train (en schakelen!) die veel geluid maakt.
De Kickr Bike is echt perfect qua geluid voor mij, maar tegelijkertijd natuurlijk ook wel echt een flinke investering om voor een volledige indoorbike-trainer te gaan. Wat ik echt chill vind is dat je zelf vollop kan schakelen zonder dat dit geluid maakt. In Rouvy en Zwift een dikke plus (al is de Zwift hub hier natuurlijk ook een oplossing voor).
De Kickr Bike is echt perfect qua geluid voor mij, maar tegelijkertijd natuurlijk ook wel echt een flinke investering om voor een volledige indoorbike-trainer te gaan. Wat ik echt chill vind is dat je zelf vollop kan schakelen zonder dat dit geluid maakt. In Rouvy en Zwift een dikke plus (al is de Zwift hub hier natuurlijk ook een oplossing voor).
Vind de Kickr Core juist opvallend stil hier. Je hoort enkel de ketting die over de cassette gaat. (en gehijg)
Ja eens, ik heb ook nooit klachten gehad over de Neo en ik zit naast de kamer waar normaal gesproken 's-avonds een kind ligt te slapen. Drivetrain is erg stil bij mij, nu heb ik er tegenwoordig een fiets met Di2 op dat scheelt wel met voor schakelen, maar voorheen met een fiets met antieke Ultegra 9 speed groep was op voor schakelen (triple) na ook al geen issue met geluid.Mjelnir schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:16:
Vind de Kickr Core juist opvallend stil hier. Je hoort enkel de ketting die over de cassette gaat. (en gehijg)
Ik snap dat een smartbike nog een stuk stiller is, maar het geluid van de drivetrain op een direct drive is me ook nooit tegen gevallen als je het vergelijkt met de herrie die mijn Vortex vroeger maakte.
[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 20-12-2023 13:27 ]
minimum eis is wat mij betreft dan wel dat het een Smart trainer is d.w.z. waar de weerstand automatisch wordt aangepast.Mistraller schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:14:
Maar puur om te ervaren of je fietsen in je garage leuk vind, dat kan naar mijn idee op elke trainer wel.
Kijk even rond op marktplaats of je iets "goedkoop" op de kop kunt tikken en probeer het.BartNL schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:25:
[...]
minimum eis is wat mij betreft dan wel dat het een Smart trainer is d.w.z. waar de weerstand automatisch wordt aangepast.
Bevalt het niet dan zet je het weer op markplaats en verlies je hooguit een paar tienjes aan waarde.
Ik train zelf ook in de garage, en het is wel afzien hoor.
De temperatuur is niet zozeer het probleem, je trapt jezelf wel warm, maar je moet wel een dosis motivatie hebben om echt te willen trainen, de motivatie komt niet van je omgeving waarin je zit.
Zo kijk ik lekker naar de wasmachine/droger en de rotzooi die de vrouw erbovenop gooit..
Gelukkig helpt voor mij wel om een podcast of muziek te luisteren tijdens de workout.
Mijn "paincave"..
:strip_exif()/f/image/B55yIJXNCq8dnYAAAwxf6hHj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 20-12-2023 14:43 ]
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
haha, nee, die zit in de ruimte ernaast..
Dit is een keukenblokje in de garage..
Planning was op zolder, maar bleek toch niet zo praktisch, fiets kon er niet op blijven staan ivm spelen van de kids, en wil niet 3-4x per week de fiets door het huis slepen..
In de garage kan dit wel het meeste van de tijd blijven staan, dus ik ben maar in de garage gaan fietsen, zou het zonde vinden als er wat gebeurd met mijn fiets.
[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 20-12-2023 15:09 ]
Error in mijn zoeken. Maar bedankt voor je ervaring. Ik kom de classic leuk geprijst tegen en hier in de buurt op te halen. Zat eerst te twijfelen. Maar review van DC is prima en ik wist dat het Jetblack is. Maakt me verder niet uit. Van het weekend eerste testrit als het goed isMartinique schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:46:
[...]
Toch zijn er in dit topic best wat ervaringen gedeeld, waaronder die van mij.
Uit interesse waarom de ‘classic’ ipv de huidige? Hij wordt als classic uitvoering niet meer verkocht inderdaad. Het is overigens gewoon een Jetblack Volt maar dat wist je al waarschijnlijk? https://jetblackcycling.eu/
poe.. zo zonder groot scherm voor je neus maak je het jezelf wel erg moeilijk..verstappen33 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:40:
[...]
Kijk even rond op marktplaats of je iets "goedkoop" op de kop kunt tikken en probeer het.
Bevalt het niet dan zet je het weer op markplaats en verlies je hooguit een paar tienjes aan waarde.
Ik train zelf ook in de garage, en het is wel afzien hoor.
De temperatuur is niet zozeer het probleem, je trapt jezelf wel warm, maar je moet wel een dosis motivatie hebben om echt te willen trainen, de motivatie komt niet van je omgeving waarin je zit.
Zo kijk ik lekker naar de wasmachine/droger en de rotzooi die de vrouw erbovenop gooit..![]()
Gelukkig helpt voor mij wel om een podcast of muziek te luisteren tijdens de workout.
Mijn "paincave"..
[Afbeelding]
ik ben zelf niet zo van zwift, maar als dat je vermaak is, dan zou ik het toch wel op een groter scherm willen zien.. en als het gewoon voornamelijk z2 ritjes zijn ipv races/grouprides, dan zou ik zeker netflix/youtube gaan..
ik heb zelf gewoon gewoon mijn workout op de telefoon (trainerroad) en netflix op de tv voor de trainer. Ik zou niet zonder kunnen...
In mijn ogen is de enige juiste richting waar ja naar toe moet: afscheid nemen van 10 speed.Mistraller schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:40:
Net ff Cote de Domancy gedaan in Zwift... stukje 23%. Nou dan weten ze je wel weg te pesten van je wheelon trainer haha, band stond bijna te roken. Zou wel een reden zijn om toch eens te kijken of ik mijn crank kan wisselen, want hoeveel watt zou je nou verliezen in zo'n slippend wiel?
Volgend jaar mezelf maar eens verwennen met een Zwift Hub denk. Heel 2023 ook al geen new bike day hier
En als je in erg modus rijdt is dat waarschijnlijk al niet eens nodig. Ik heb ook een 10 speed fiets en 11 speed cassette er op.
Ff met je fiets naar Mantel, fiets er op en ff testen!
Ik vind dat best meevallen. ERG mode en dan een klein verzet kiezen helpt al heel veel. Omdat het grootste deel van het geluid komt door de snelheid van tandwielen en vliegwiel. Met voorsprong het luidste is het schakelen achteraan.Requiem19 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:06:
Als het gaat over geluid vond ik een Kickr Core nog steeds wel echt aan de luide kant (in appartement in Amsterdam). Volgens mij geldt dat voor alle DD trainers, want het is vooral de drive train (en schakelen!) die veel geluid maakt.
Mijn grootste verbetering in het hele zootje; inclusief de zweetmat, op van die isolatieplaten (mousse) zetten. Transmissiegeluid naar mijn laminaat is daarmee veel gedaald. (vooral dat schakelen)
Het verhaal van die isolatie ga ik niet nog eens doen, maar buiten geluid isoleren is het ook een zeer low budget rocker plate.
Het luidste aan het geheel is (in ERG) nu de ventilator.
Het staat niet op de foto, maar ik heb mijn telefoon altijd in de houder op het stuur, hier staat Zwift op open met een workout of pacer groepsrit.Prulleman schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:24:
[...]
poe.. zo zonder groot scherm voor je neus maak je het jezelf wel erg moeilijk..
ik ben zelf niet zo van zwift, maar als dat je vermaak is, dan zou ik het toch wel op een groter scherm willen zien.. en als het gewoon voornamelijk z2 ritjes zijn ipv races/grouprides, dan zou ik zeker netflix/youtube gaan..
ik heb zelf gewoon gewoon mijn workout op de telefoon (trainerroad) en netflix op de tv voor de trainer. Ik zou niet zonder kunnen...
En daarnaast heb ik nog een iPad die ik gebruik voor Netflix of muziek etc, dit zet ik dan voor me en de ventilator iets opzij, geluid komt dan via een draadloos koptelefoontje.
Deze foto had ik genomen voor een korte training, en 45-60 minuten overleef ik wel zonder Netflix.
Maar ik heb het ook liever anders (als het gezin weg is dan wil ik de boel nog wel eens in de woonkamer zetten voor de tv
[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 20-12-2023 15:59 ]
Ok dit mag er wat belachelijk uit zien, maar voor degenen die toch snel zitvlakpijn krijgen op hun trainer.. wat een gamechanger. Voor mij is het alsof ik buiten rijd nu. 30 euro voor 4 van die balance pods in de Decathlon en wat mij betreft vééél comfortabeler dan zo een dure rocker plate. Die laatste staat nu op 2e hands te blinken en vond ik eigenlijk even oncomfortabel dan zonder rocker. Het zou je maar kunnen helpen.. heb dit gezien op een Facebookpagina van rocker plates, ik zie ze vooral bij direct drive trainers terug komen. Je hebt natuurlijk wel wat vermogensverlies bij sprints of hogere wattages, maar voor rustige ritten is dit gewoon aangenaam peddelen.
:strip_exif()/f/image/TK80NqKCgiOzfc0q0IvSx5DP.jpg?f=fotoalbum_large)
Bonsoir,
Sinds vandaag heb ik ook een trainer (de Tacx neo 2 smart) maar ik heb daar enkele vraagjes bij:
Mijn fiets is de cube attain gtc sl (carbon)
1: de achteras moest ik behoorlijk eromheen klemmen. Hoort dat? Ik heb de 12x142 adapters aan beide kanten erin zitten met aan de NDS kant een extra ringetje. Dat werd aanbevolen volgens de handleiding als je schijfremmen hebt.
2: de fiets zwabbert behoorlijk als ik fiets van links naar rechts. Hoort dat en kan dat geen kwaad voor het frame?
3: intensity minutes. Ik heb ook een edge 830 en venu horloge maar ik kreeg net enkel de Tacx geen intensity minutes. Iemand een tip hoe ik die wel kan krijgen zonder dingen dubbel te loggen?
Alvast erg dank!
Sinds vandaag heb ik ook een trainer (de Tacx neo 2 smart) maar ik heb daar enkele vraagjes bij:
1: de achteras moest ik behoorlijk eromheen klemmen. Hoort dat? Ik heb de 12x142 adapters aan beide kanten erin zitten met aan de NDS kant een extra ringetje. Dat werd aanbevolen volgens de handleiding als je schijfremmen hebt.
2: de fiets zwabbert behoorlijk als ik fiets van links naar rechts. Hoort dat en kan dat geen kwaad voor het frame?
3: intensity minutes. Ik heb ook een edge 830 en venu horloge maar ik kreeg net enkel de Tacx geen intensity minutes. Iemand een tip hoe ik die wel kan krijgen zonder dingen dubbel te loggen?
Alvast erg dank!
Hoe groot is de kans dat die dingen er onder vandaan schieten als je bv een sprint doet?Cloclo100 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:16:
Ok dit mag er wat belachelijk uit zien, maar voor degenen die toch snel zitvlakpijn krijgen op hun trainer.. wat een gamechanger. Voor mij is het alsof ik buiten rijd nu. 30 euro voor 4 van die balance pods in de Decathlon en wat mij betreft vééél comfortabeler dan zo een dure rocker plate. Die laatste staat nu op 2e hands te blinken en vond ik eigenlijk even oncomfortabel dan zonder rocker. Het zou je maar kunnen helpen.. heb dit gezien op een Facebookpagina van rocker plates, ik zie ze vooral bij direct drive trainers terug komen. Je hebt natuurlijk wel wat vermogensverlies bij sprints of hogere wattages, maar voor rustige ritten is dit gewoon aangenaam peddelen. [Afbeelding]
Ik heb deze oplossing ook voorbij zien komen en vind het een geweldig idee!
Voor comfort dan, want de meeste rocker plates kantelen vanaf het midden. Dit is gewoon wat wiebelen.
Op 3. Als je Venue hartslag kan uitzenden, kan je dit het beste doen en deze dus connecteren met je 830 of bv Zwift . Op die manier telt hij intensity minutes wel mee. Een andere manier is volgens mij niet mogelijk..stutrecht schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:42:
Bonsoir,
Alvast erg dank!
Ik neem mijn ritjes altijd op met m'n 530 en heb m'n Vivoactive 4 om. Start op de laatste geen activiteit maar die pakt wel gewoon de intensiteit minuten zonder dubbele data.
Als hij ze pakt, want ik heb heel vaak dat die mijn hartslag niet goed pakt, vooral als ik binnen fiets, buiten gaat vaak beter. Helaas is de Connect software niet slim genoeg om dan de data van m'n 530 te pakken. Wel erg jammer omdat ik speciaal van een Bolt naar de 530 ben gegaan in de veronderstelling dat al die data dan mooi zou worden samengevoegd.
Als hij ze pakt, want ik heb heel vaak dat die mijn hartslag niet goed pakt, vooral als ik binnen fiets, buiten gaat vaak beter. Helaas is de Connect software niet slim genoeg om dan de data van m'n 530 te pakken. Wel erg jammer omdat ik speciaal van een Bolt naar de 530 ben gegaan in de veronderstelling dat al die data dan mooi zou worden samengevoegd.
[ Voor 5% gewijzigd door Phydomir op 20-12-2023 19:43 ]
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ik kan me dat echt niet voorstellen. Mijn bushido hoor ik echt niet hoor. Enige is de ventilator voor mijn neus en de drivetrain zelf. Weet niet of de grotere rol van een bushido nu echt zoveel uitmaakt? Ja en als ik een sprintje trek hoor ik ergens in de achtergrond de fan van de tacx wel draaien. (Omdat je vermogen natuurlijk wel gedissipeerd moet worden)Flipmo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:48:
vergeet ook niet het verschil qua geluid.
Hey; t'is wat ik lees he. Ik heb dat apparaat niet, ik kan me er geen voorstelling van maken, maar ik weet niet hoe je in een virtueel systeem reëele kinetische energie kunt opslaan.MrAngry schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:56:
[...]
Je zegt dit alsof het een soort nep oplossing is die onderdoet voor een echt vliegwiel, maar dat is echt niet zo.
Overigens heeft een wheel on trainer natuurlijk ook wel een soort vliegwiel, want dat is.... het wiel. Alleen kan daar natuurlijk niet zoveel energie in opgeslagen worden zodat het voelt als de werkelijkheid of een vliegwiel van meerdere kilo's.
Ik heb geen natuurkunde gestudeerd
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Die triple 10 is met mij getrouwd. Love it. Is ook mijn woon-werk/vakantie/gravel fiets trouwens. Heb er drie wielsets voor.mhr-zip schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:31:
[...]
In mijn ogen is de enige juiste richting waar ja naar toe moet: afscheid nemen van 10 speed.
En als je in erg modus rijdt is dat waarschijnlijk al niet eens nodig. Ik heb ook een 10 speed fiets en 11 speed cassette er op.
Ff met je fiets naar Mantel, fiets er op en ff testen!
Maar testen is niet nodig hoor, ik geloof jullie allemaal op je woord.
Daarom tzt ook een zwift hub, en dan met die zwift cog + click want dan kan de zwiftbike van mijn vrouw (9speed) er ook zonder geneuzel op.
En die koop ik dan gewoon lekker blind zonder te testen, dan heb ik wat om nieuwsgierig naar te zijn. Doe ik met mijn fietsen ook
---------------
Wel dit is veel stabieler dan dat het lijkt en eigenlijk beter dan als je ze omdraait. Vol sprinten nog niet echt geprobeerd, het zal er vanaf hangen als je zoals Cavendish of als Van Aert sprint denk ik 😅.oNo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:52:
[...]
Hoe groot is de kans dat die dingen er onder vandaan schieten als je bv een sprint doet?
Ik heb deze oplossing ook voorbij zien komen en vind het een geweldig idee!![]()
Voor comfort dan, want de meeste rocker plates kantelen vanaf het midden. Dit is gewoon wat wiebelen.
Ik heb overigens een aantal ritten gereden met de zwift play controllers maar ik vind ze niet prettig gepositioneerd, bij mijn standaard houding op de hoods zitten ze mij nogal in de weg. Meer mensen hier last van?
Ik merk nog al wat verschillen tussen mijn 4iiii 105 7000 Precision 3 Powermeter en Wahoo kickr core
In juli heb ik ze eens naast elkaar getest en had toen een verschil van 172.4 vs 172.8 over 40 minuten. 0,23% verschil tussen de vermogen. (https://zwiftpower.com/analysis.php?set_id=354987)
Helaas nu een half jaar later lijken ze niet meer zo te matchen
Bij redelijk constant 200 watt +- 3,2% verschil tussen powermeters (6-7watt) (25 minuten rit 183/190 avg watt) (https://zwiftpower.com/analysis.php?set_id=388397)
Bij flinke interval training 5,1% verschil (stukken boven de 300watt al snel 6%) (55 minuten rit 238/251 avg watt) (https://zwiftpower.com/analysis.php?set_id=388400)
De wahoo kickr core geeft nog al snel meer aan.
Wahoo kickr gekalibreed via Wahoo app en Zwift. (laatste firmware)
4iii zero offset via 4iii app. (laatste firmware)
Nu gebruik ik voornamelijk de Kickr omdat ik daar ook mijn ftp test op doe.
Zijn hier meer mensen met een Wahoo Kickr + 4iii die dit geconstateerd hebben?
Ik vind het niet zo heel erg spannend, maar als er een truukje is om ze meer naar elkaar te krijgen doe ik dat graag.
De 4iii kan ik een scale factor instellen. Als ik die 2 of 3% meer laat aangeven kom ik al aardig in de buurt.
De restant kan ook nog een verschil in kracht tussen linker en rechterbeen zijn.
In juli heb ik ze eens naast elkaar getest en had toen een verschil van 172.4 vs 172.8 over 40 minuten. 0,23% verschil tussen de vermogen. (https://zwiftpower.com/analysis.php?set_id=354987)
Bij redelijk constant 200 watt +- 3,2% verschil tussen powermeters (6-7watt) (25 minuten rit 183/190 avg watt) (https://zwiftpower.com/analysis.php?set_id=388397)
Bij flinke interval training 5,1% verschil (stukken boven de 300watt al snel 6%) (55 minuten rit 238/251 avg watt) (https://zwiftpower.com/analysis.php?set_id=388400)
Ik vind het niet zo heel erg spannend, maar als er een truukje is om ze meer naar elkaar te krijgen doe ik dat graag.
De 4iii kan ik een scale factor instellen. Als ik die 2 of 3% meer laat aangeven kom ik al aardig in de buurt.
De restant kan ook nog een verschil in kracht tussen linker en rechterbeen zijn.
Nee, nu niet meer. Ik heb het opgelost door ze zo te monteren.Kluus schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:17:
Ik heb overigens een aantal ritten gereden met de zwift play controllers maar ik vind ze niet prettig gepositioneerd, bij mijn standaard houding op de hoods zitten ze mij nogal in de weg. Meer mensen hier last van?
:strip_exif()/f/image/hTQLMY6ZhlVamqvpUXb8vxZY.jpg?f=fotoalbum_large)
@user_tweakers Tja, ik zou niet een scale factor op je 4iiii gaan instellen, omdat je niet kan weten welke powermeter er gelijk heeft. Als die 4iiii single-sided is kan je die 5% afwijking makkelijk verklaren: de 4iiii heeft een afwijking van 1%, de Kickr Core 2%, en als je ene been 1% sterker is dan het andere heb je daarmee nog eens 2% verschil te pakken.
Als je er natuurkundig over nadenkt is het heel raar dat fabrikanten alleen het gewicht van een vliegwiel opgeven. Want om te weten hoeveel kinetische energie er in opgeslagen kan worden, moet je gewicht, diameter én snelheid weten. Vooral dat laatste is belangrijk want die vliegwielen zijn eigenlijk relatief klein en licht, dus om er voldoende energie in op te kunnen slaan zit er in direct drive trainers een behoorlijke overbrengingsverhouding tussen de cassette en het vliegwiel. Het vliegwiel draait veel sneller dan een normaal fietswiel.Mistraller schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:01:
[...]
Overigens heeft een wheel on trainer natuurlijk ook wel een soort vliegwiel, want dat is.... het wiel. Alleen kan daar natuurlijk niet zoveel energie in opgeslagen worden zodat het voelt als de werkelijkheid of een vliegwiel van meerdere kilo's.
Ik heb geen natuurkunde gestudeerd
Klopt... ik volg al jaren de youtube filmpjes van Wintergatan (mega off topic hier) maar die is voor muziekinstrumenten ook veel met vliegwielen bezig. Alleen wil hij een perfecte constante bereiken en dat doe je met een groot, zwaar wiel.Tom-Z schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 00:32:
Als je er natuurkundig over nadenkt is het heel raar dat fabrikanten alleen het gewicht van een vliegwiel opgeven. Want om te weten hoeveel kinetische energie er in opgeslagen kan worden, moet je gewicht, diameter én snelheid weten. Vooral dat laatste is belangrijk want die vliegwielen zijn eigenlijk relatief klein en licht, dus om er voldoende energie in op te kunnen slaan zit er in direct drive trainers een behoorlijke overbrengingsverhouding tussen de cassette en het vliegwiel. Het vliegwiel draait veel sneller dan een normaal fietswiel.
Bij een fietstrainer wil je de massatraagheid simuleren van echt fietsen, maar ook niet méér dan dat. Je wilt niet het gevoel hebben dat je bij een helling nog 300 meter bergop uit kunt rollen
---------------
Heb ook de 4iii en de core, zit iets van 3% verschil tussen.user_tweakers schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:42:
Ik merk nog al wat verschillen tussen mijn 4iiii 105 7000 Precision 3 Powermeter en Wahoo kickr core
Houd gewoon binnen en buiten de 4iiii aan, omdat buiten fietsen met de core wat lastig gaat
Zo dus altijd dezelfde waarde
Ik vind dat die kickr core ook best veel aan smoothing lijkt te doen op de stukken in ERG mode, is dat normaal voor die trainer?user_tweakers schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:42:
Edit: Ah! Ik heb het al gevonden in de "features":
Dat zou ik sowieso eens uitzetten want dan kan je tenminste iets beter appels en appels vergelijken, best een nutteloze feature ook, want hiermee rapporteert hij dus gewoon iets anders dan je werkelijk doet alleen maar om "mooie" grafiekjes te kunnen tonen oftewel window dressing.ERG Mode Power Smoothing: this setting enables smoothing reported power to eliminate small inconsistencies in pedal strokes, making power graphs appear less erratic. Enabling is a personal preference, will not impact overall trainer functionality, and not required.
[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 22-12-2023 09:20 ]
Bedankt voor je reactie.Flipmo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:53:
[...]
Heb ook de 4iii en de core, zit iets van 3% verschil tussen.
Houd gewoon binnen en buiten de 4iiii aan, omdat buiten fietsen met de core wat lastig gaat![]()
Zo dus altijd dezelfde waarde
Ik heb ook de 4iii gekoppeld als power source + cadance aan zwift en de Wahoo kickr als trainer/resistance source. Ik merk dat de wattages iets meer fluctueren, maar de fietsbeleving is gewoon goed. Het enige waar ik over twijfel is of korte intervallen (15sec of korter) wel op tijd haalbaar zijn. Ik heb het idee dat van 4iii naar zwift naar kickr core trager gaat als van kickr naar zwift naar kickr (vooral ERG mode als hij moet opschalen of afschalen in weerstand).Maar met de 4iii heb ik wel altijd conistente data
Bedankt voor de tip! Ik heb die optie nu uitgezet en nog een testrun gedaan (slechts 4 minutes, wat blokjes in ERG en 45 seconden free ride / sprintje). Resultaten zijn echt goed!Kluus schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:03:
[...]
Ik vind dat die kickr core ook best veel aan smoothing lijkt te doen op de stukken in ERG mode, is dat normaal voor die trainer?
Edit: Ah! Ik heb het al gevonden in de "features":
[...]
Dat zou ik sowieso eens uitzetten want dan kan je tenminste iets beter appels en appels vergelijken, best een nutteloze feature ook, want hiermee rapporteert hij dus gewoon iets anders dan je werkelijk doet alleen maar om "mooie" grafiekjes te kunnen tonen oftewel window dressing.
https://zwiftpower.com/analysis.php?set_id=388696
/f/image/7MoIBvaNzDLBJvOJCmDzPfcF.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat het "smoothing" altijd al heeft aangestaan. Ik ben wel erg blij met de resultaten in de grafiek.
Afgelopen week een FTP test gedaan. Zwift (kickr core) 293 als resultaat. De 4iii (via garmin) 275. Daarna nog wel een zero offset / factory reset gedaan bij de 4iii.. Ik stel Zwift denk maar in op +- 285, dan zullen de zones wel redelijk goed zitten. Doel voor 2024 blijft hetzelfde, de 300 halen waarmee ik bijna op 4,5 w/kg zal komen
Die test in juli die zo nauwkeurig was (0,23%) blijkt achteraf ook niet zo nauwkeurig. Als ik hem opknip ik stukken van 4 minuten zitten er afwijkingen in van tussen de 0 en 6% over 4 minuten gemiddeld.
Volgende week of dit weekend nog maar eens een keer een rit doen van +- 40 minuten. Aan de hand daarvan maar de keuze maken of ik verder op de 4iii gaat of de kickr (met vermogen).
De fiets gaat regelmatig naar buiten en moet dus altijd gekalibreerd worden. De kickr staat eigenlijk standaard in een kamer van 15 graden.
Zwift hub classic staat opgebouwd. Eerste korte test lijkt erg positief vooral in vergelijking met een band trainer. Fluisterstil hoor enkel nog de drivetrain.
Welke lube gebuiken jullie daarvoor binnen? Gewone dry lube of zijn er stillere opties?
Welke lube gebuiken jullie daarvoor binnen? Gewone dry lube of zijn er stillere opties?
@user_tweakers nice! Zo komt hij inderdaad mooi overeen! Ik denk dat die smoothing standaard aan staat, las ook ergens een artikel van DCR waarin staat dat je dit moet uitzetten als je pms gaat vergelijken. Maar ik zou het sowieso uit laten, is alleen maar een abstractie van je data.
Denk dat dry lube wel goed is, ik gebruik zelf gewoon mijn all-weather olie omdat ik niets anders in huis heb, maar ik smeer hem maar heeeel sporadisch (die fiets is alleen voor binnen)Nixo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:40:
Zwift hub classic staat opgebouwd. Eerste korte test lijkt erg positief vooral in vergelijking met een band trainer. Fluisterstil hoor enkel nog de drivetrain.
[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 22-12-2023 20:50 ]
Squirt wax geprobeerd daar krijg je wax afval op je fietsmat. Nu over op boeshield T9 (druppelfles) bevalt prima!Nixo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:40:
Voor binnen maakt type olie weinig uit. Dry lube kan, want binnen zit je (mag ik hopen) droog. Wet lube ook prima, want echt vuil aantrekken zal niet gebeuren. Wet lube gaat wellicht ietsje langer mee.
Vraagje over Zwift fietsen.
Sinds kort werd me pas duidelijk dat je met andere frames/wielen uit de garage je snelheid etc kunt beïnvloeden.
Ik ben “nog maar” level 18, heel veel keus heb ik dus niet, volgens artikelen zou de Felt AR + Roval Rapide CLX wielen het snelste moeten zijn,
Maar ik merk nu vooral op gravel stroken of zand dat de pacer groep mij ineens probeert te lossen,
Op het asfalt kan ik rustig meekomen met 2,4W/kg, maar op het gravel moet ik ineens bijna 4W/kg of meer trappen en nog wordt ik gelost als ik niet oppas.
Iemand tips/tricks om ook op het gravel/zand niet kapot te hoeven trappen om in een pacer groep te blijven?
Sinds kort werd me pas duidelijk dat je met andere frames/wielen uit de garage je snelheid etc kunt beïnvloeden.
Ik ben “nog maar” level 18, heel veel keus heb ik dus niet, volgens artikelen zou de Felt AR + Roval Rapide CLX wielen het snelste moeten zijn,
Maar ik merk nu vooral op gravel stroken of zand dat de pacer groep mij ineens probeert te lossen,
Op het asfalt kan ik rustig meekomen met 2,4W/kg, maar op het gravel moet ik ineens bijna 4W/kg of meer trappen en nog wordt ik gelost als ik niet oppas.
Iemand tips/tricks om ook op het gravel/zand niet kapot te hoeven trappen om in een pacer groep te blijven?
Rij je al tubeless? Sowieso moet je bandenspanning omlaag!verstappen33 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:06:
Vraagje over Zwift fietsen.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Volgens mij kan ik dat niet instellen in Zwift. 😅Nutterd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:12:
[...]
Rij je al tubeless? Sowieso moet je bandenspanning omlaag!
Gaat om de virtuele fietsen/wielen die je kunt selecteren in Zwift zelf.
Wil je sneller zijn op gravel dan moet je een gravel bike nemenverstappen33 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:37:
[...]
Volgens mij kan ik dat niet instellen in Zwift. 😅
Gaat om de virtuele fietsen/wielen die je kunt selecteren in Zwift zelf.
Verder zijn de verschillen (op afsfalt) tussen frames en wielen allemaal marginaal (zie bijv: https://zwiftinsider.com/tron-vs-top-performers/); dat maakt echt het verschil niet of je wel of niet gedropt wordt uit een pacer group.
If you can see, look. If you can look, observe
Het valt me ook pas sinds 1-2 weken op, daarvoor nooit last gehad, geen idee of het komt door een update vanuit Zwift of dat het door een ander type fiets komt die ik sinds 1-2 weken virtueel gebruik.Roozzz schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:44:
[...]
Wil je sneller zijn op gravel dan moet je een gravel bike nemen![]()
Verder zijn de verschillen (op afsfalt) tussen frames en wielen allemaal marginaal (zie bijv: https://zwiftinsider.com/tron-vs-top-performers/); dat maakt echt het verschil niet of je wel of niet gedropt wordt uit een pacer group.
Het snelheid verschil is echt groot op gravel, downhill wel bijna 10km/h langzamer dan de groep als ik niet harder ga trappen.
Zal hem de volgende keer eens weer terugzetten naar de normale Zwift bike die je vanaf het begin hebt.
Volgens mij heeft de november update er juist voor gezorgd dat de weerstandswaarde van de jungle naar beneden is bijgesteld en het dus juist soepeler moet gaan met niet MTB / gravel.verstappen33 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:52:
[...]
Het valt me ook pas sinds 1-2 weken op, daarvoor nooit last gehad, geen idee of het komt door een update vanuit Zwift of dat het door een ander type fiets komt die ik sinds 1-2 weken virtueel gebruik.
Het snelheid verschil is echt groot op gravel, downhill wel bijna 10km/h langzamer dan de groep als ik niet harder ga trappen.
Zal hem de volgende keer eens weer terugzetten naar de normale Zwift bike die je vanaf het begin hebt.
Ik zelf probeer de jungle altijd te vermijden en in de laatste ToW waar dit in de laatste route ngeen optie was geswitcht naar de gravelfiets dus heb geen eigen bevindingen of het echt verbeterd is.
Volgens mij is het wel zo dat de pacers op bijvoorbeeld klimmen tegenwoordig wat meer w/kg gaan trappen omdat menselijke fietsers dat normaal ook automatisch doen en de pacers hierdoor vroeger snel gelost werden. Kan me voorstellen dat dit ook geld voor dirt omdat je daar eenzelfde effect kan krijgen.
Overigens is dat al wel een tijdje zo (Dynamic Pacing) maar misschien valt het nu pas op door het type route?
Overigens is dat al wel een tijdje zo (Dynamic Pacing) maar misschien valt het nu pas op door het type route?
[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 24-12-2023 00:30 ]
misschien rijd je wel een TT bike, dan heb je helemaal geen voordeel van de draft
Klopt, berg op versnellen ze met 0,1 / 0,2 w/kg en berg af houden ze juist in met hetzelfde wattage.Kluus schreef op zondag 24 december 2023 @ 00:25:
Volgens mij is het wel zo dat de pacers op bijvoorbeeld klimmen tegenwoordig wat meer w/kg gaan trappen omdat menselijke fietsers dat normaal ook automatisch doen en de pacers hierdoor vroeger snel gelost werden. Kan me voorstellen dat dit ook geld voor dirt omdat je daar eenzelfde effect kan krijgen.
Het ligt ook niet aan de pacer, de hele groep vliegt me voorbij zodra we in Gravel komen.
Maar ik ga eens proberen om wat andere fietsen en wielen te selecteren.
Maar dat is voor na de kerst.
Iedereen fijne dagen gewenst!!
Deze lijst kan je aardig op weg helpen:verstappen33 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:30:
Het ligt ook niet aan de pacer, de hele groep vliegt me voorbij zodra we in Gravel komen.
https://zwiftinsider.com/fastest-bikes-at-each-level/
Ik rij normaal gesproken met mijn handen op de hoods en dan zitten ze niet in de weg. Met mijn handen op de hoods kan ik de oranje stuur buttons met mijn ringvingers bedienen, met mijn handen iets verder naar achteren met mijn middelvingers en met mijn handen in de beugels met mijn wijsvingers.Kluus schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:17:
Op mijn Bianchi zitten ze zo:

Dat lijstje had ik idd gevolgd.LGU schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:39:
[...]
Deze lijst kan je aardig op weg helpen:
https://zwiftinsider.com/fastest-bikes-at-each-level/
Maar blijkbaar is dat alleen voor asfalt, en niet in gravel/zand etc. Daar lijkt het mij juist tegen te werken.
Alleen als die anderen allemaal op een mtb of gravelbike rijden en dat lijkt mij sterk, daarmee ben je op het asfalt weer zwaar benadeeld. Die crr berekening op basis van de ondergrond gaat alleen op type fiets.verstappen33 schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:35:
[...]
Dat lijstje had ik idd gevolgd.
Maar blijkbaar is dat alleen voor asfalt, en niet in gravel/zand etc. Daar lijkt het mij juist tegen te werken.
@kwiebus zo zit hij bij mij ook inderdaad alleen ik pak normaal met een paar vingers om de shifter heen en dan zit die controller een beetje in de weg
[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 24-12-2023 20:01 ]
Vanmiddag een race gedaan op de Mega Pretzel, poe dat deed zeer. Na 111 km doet het kontje best wel zeer.
Maar ja, alles voor de badge.
Er lag hier een Vacmaster onder de kerstboom, daar komt me toch een fijn windje vandaan zeg!
Als ik dat had geweten had ik hem al veel eerder uit de verpakking gehaald, lag hier namelijk al een tijdje te wachten
Als ik dat had geweten had ik hem al veel eerder uit de verpakking gehaald, lag hier namelijk al een tijdje te wachten
Knap! Die ben ik deze vakantie ook nog van plan te rijden maar dan niet tijdens een race, gewoon eigen tempo..Simbob schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:00:
Vanmiddag een race gedaan op de Mega Pretzel, poe dat deed zeer. Na 111 km doet het kontje best wel zeer.
Is opzich wel een leuke route, alleen 2 keer de jungle loop is niet grappig. Die 2de keer ging voor geen meter.
Rijden jullie vaak groepsritjes?
Hier een overzichtje wat ik vaak rijd.
Maandagavond
AHDR Proffiterrolls, temporit met sprinttraining
Woensdagochtend
AHDR p/b Giant, groepsrit met laatste ronde wedstrijdje. Vaak veel bekenden. Normaal altijd Leontien van Moorsel. Vanochtend was Shane Miller GP Lama erbij.
Leader is Tim Searle, man met record meeste km op Zwift.
Vrijdagavond
ZZRC The Weekend Starts here, rustige groepsrit, heerlijk voor een vrijdagavond na een week werken.
Zaterdagmiddag
GGCC Glasgow Green Saturday Training Ride, temporit. Lekker om wat extra te zweten of om de benen op spanning te krijgen.
Hier een overzichtje wat ik vaak rijd.
Maandagavond
AHDR Proffiterrolls, temporit met sprinttraining
Woensdagochtend
AHDR p/b Giant, groepsrit met laatste ronde wedstrijdje. Vaak veel bekenden. Normaal altijd Leontien van Moorsel. Vanochtend was Shane Miller GP Lama erbij.
Leader is Tim Searle, man met record meeste km op Zwift.
Vrijdagavond
ZZRC The Weekend Starts here, rustige groepsrit, heerlijk voor een vrijdagavond na een week werken.
Zaterdagmiddag
GGCC Glasgow Green Saturday Training Ride, temporit. Lekker om wat extra te zweten of om de benen op spanning te krijgen.
As vrijdagochtend pakken ze de uber pretzel met de Rubberband ride. Eigen tempo rijden maar toch in een groep blijven. Op het vlakke ligt 't tempo lager maar bergop aanzienlijk hoger.D-Ed schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:44:
[...]
Knap! Die ben ik deze vakantie ook nog van plan te rijden maar dan niet tijdens een race, gewoon eigen tempo..
Ik doe vrij vaak groepritten. Mijn favoriete is de Evo Aguante ride op zatermorgen. Afstand is altijd 100 km over een leuke route. Gemiddeld vermogen is bij mij rond de 3-3,2 wk/kg.
Doe op zaterdagochtend tegenwoordig de Zwift NL longer ride. 2.7-3.0 w/kg. Perfect endurance ritje voor me. Heb ook vaak meegereden met ZZRC, iets lager tempo maar dat is nu voor mij net iets te traag. Wel een hele leuke groep om mee te rijden.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Paar keer meegereden met HIK (Het is Koers), leuke afwisselingen in ritten..
Maar meestal pak ik gewoon een pacer ritje met een bot of ga ik zelf lekker fietsen, dit heeft voornamelijk met tijd te maken, ik begin vaak al om 18:00 met een training, en dat terwijl de groepsritten vaak 19 of 20 uur als start tijd hebben..
En daarnaast ben ik toch niet zo van het chatten etc, dus voor de gezelligheid hoef ik het niet te doen
Maar meestal pak ik gewoon een pacer ritje met een bot of ga ik zelf lekker fietsen, dit heeft voornamelijk met tijd te maken, ik begin vaak al om 18:00 met een training, en dat terwijl de groepsritten vaak 19 of 20 uur als start tijd hebben..
En daarnaast ben ik toch niet zo van het chatten etc, dus voor de gezelligheid hoef ik het niet te doen
Ik doe regelmatig de Pack groepritten op maandagavond en donderdagavond. Tempo ligt op 2.0 - 2.2 w/kg, meestal 2 a 3 sprints en als optionele afsluiter een KOM. Zonder de KOM duurt de rit ongeveer een uur.
Niets is leuker in Zwift dan races rijden. Ik rij de laatste tijd dan ook voornamelijk races. Deze maand heb ik 32 activiteiten gedaan waarvan 14 races en 8 tiny races waren en slechts 2 van mijn activiteiten waren groepsritten.Simbob schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:30:
Rijden jullie vaak groepsritjes?
Ik ben het hier wel mee eens maar dat is niet echt te passen in de trainingload die ik wil helaas. Twee jaar geleden ben ik in de corona periode redelijk los gegaan op Zwift races waaronder een aantal competities, TFC Mad Monday, ZRL, WTRL Team Time Trial. Heel leuk tot ik mezelf compleet had opgeblazen.kwiebus schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:21:
[...]
Niets is leuker in Zwift dan races rijden. Ik rij de laatste tijd dan ook voornamelijk races. Deze maand heb ik 32 activiteiten gedaan waarvan 14 races en 8 tiny races waren en slechts 2 van mijn activiteiten waren groepsritten.
Het lukt me nu, twee jaar later, nog niet om de motivatie te vinden om binnen te fietsen en ik heb het idee dat dat hier nog mee te maken heeft.
Ik vind wel de "Zwift NL Race and Pace Gaan met die Banaan" groepsritjes omdat dat groepsrit is met een lekkere pace met toch een kleine race er achteraan wat het niet te zwaar maakt. Nadeel is dat deze in de avond is en dat vind ik persoonlijk niet zo lekker sporten, zeker binnen.
Morgen komt mijn indoortrainer binnen, want met deze regenachtige winter red ik het niet om mijn conditie op peil te houden met 2x per week spinning en een duurrit in het weekend.
Daarnaast ben ik deze week gestart met een trainingsschema van Join. De eerste training was een duurrit van 60 minuten van zeer lichte intensiteit en die heb ik gewoon buiten afgewikkeld. Het viel me wel op dat de powerzones in Join heel specifiek zijn. Ik rijd buiten met 50/34 voor en 11/34 achter. De stappen tussen de verschillende versnelling zijn dus vrij groot, maar over het algemeen deert mij dat niet, omdat ik niet echt gestructureerd trainde. Tijdens de training van vandaag merkte ik dat het wel een belemmering vormde. Ik had steeds moeite met het vinden van de juiste cadans.
Concrete vraag: is het aan te raden om op de indoortrainer een 11/25 cassette te monteren, om kleinere tussenstappen te hebben, om gemakkelijker die specifieke powerzones te kunnen behalen terwijl ik een normale (80/85 in mijn geval) cadans trap?
Laat het me vooral weten als ik iets over het hoofd zie, want de wereld van indoortraining is helemaal nieuw voor mij.
Daarnaast ben ik deze week gestart met een trainingsschema van Join. De eerste training was een duurrit van 60 minuten van zeer lichte intensiteit en die heb ik gewoon buiten afgewikkeld. Het viel me wel op dat de powerzones in Join heel specifiek zijn. Ik rijd buiten met 50/34 voor en 11/34 achter. De stappen tussen de verschillende versnelling zijn dus vrij groot, maar over het algemeen deert mij dat niet, omdat ik niet echt gestructureerd trainde. Tijdens de training van vandaag merkte ik dat het wel een belemmering vormde. Ik had steeds moeite met het vinden van de juiste cadans.
Concrete vraag: is het aan te raden om op de indoortrainer een 11/25 cassette te monteren, om kleinere tussenstappen te hebben, om gemakkelijker die specifieke powerzones te kunnen behalen terwijl ik een normale (80/85 in mijn geval) cadans trap?
Laat het me vooral weten als ik iets over het hoofd zie, want de wereld van indoortraining is helemaal nieuw voor mij.
Indoor fietsen is veel makkelijker, ERG mode!Reginas schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:06:
Morgen komt mijn indoortrainer binnen, want met deze regenachtige winter red ik het niet om mijn conditie op peil te houden met 2x per week spinning en een duurrit in het weekend.
Dan houdt je trainer gewoon een bepaald wattage aan, aangestuurd door de computer
Hoef je niet na te denken over schakelen oid, mocht je in zwift wat free rides willen gaan doen oid dan is het grote bereik dat je nu hebt juist wel fijn.
Precies wat @Cranzai zegt. ERG mode en dan een stabiel een prettige cadans aanhouden (voor de meeste mensen 80-85+). Je trainer zorgt dat automatische voor de juiste weerstand.
Ook ideaal als je van JOIN krachtblokken moet doen (60 cadans). Gewoon 60rpm gaan fietsen en de trainer zorgt voor de juiste weerstand.
Pro tip: low cadence blokken binnen gaan lekkerder als je buitenblad doet. Dan draait het vliegwiel iets sneller en heb je niet het idee dat er constant een anker uitgegooid wordt.
Ook ideaal als je van JOIN krachtblokken moet doen (60 cadans). Gewoon 60rpm gaan fietsen en de trainer zorgt voor de juiste weerstand.
Pro tip: low cadence blokken binnen gaan lekkerder als je buitenblad doet. Dan draait het vliegwiel iets sneller en heb je niet het idee dat er constant een anker uitgegooid wordt.
Na verschillende gratis programma's geprobeerd te hebben, begin December een maand Zwift genomen.
Vandaag Alpe Du Zwift gedaan met het idee dat het *zwaar* zou zijn.
Dat viel reuze mee
Col du Madone die eerder deze week in het Climb Portal stond vond ik veel zwaarder.
Een vriend van mij heeft 's avonds ook de route gedaan en het was leuk om hem online te volgen en met de beentjes omhoog aan te moedigen.
Vooral dat mijn berichten in zijn scherm kwamen en ook echt een aanmoediging waren voor hem was erg leuk!
Vind de prijs kwaliteit nog wel een ding, maar stel dat het 3 a 4 maanden per jaar is... misschien dat het dan een acceptabele optie is ipv buiten fietsen in winterse omstandigheden.
Dat viel reuze mee
Col du Madone die eerder deze week in het Climb Portal stond vond ik veel zwaarder.
Een vriend van mij heeft 's avonds ook de route gedaan en het was leuk om hem online te volgen en met de beentjes omhoog aan te moedigen.
Vooral dat mijn berichten in zijn scherm kwamen en ook echt een aanmoediging waren voor hem was erg leuk!
Vind de prijs kwaliteit nog wel een ding, maar stel dat het 3 a 4 maanden per jaar is... misschien dat het dan een acceptabele optie is ipv buiten fietsen in winterse omstandigheden.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Staat je trainer difficulty wel op 100%?raymondw schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:01:
Na verschillende gratis programma's geprobeerd te hebben, begin December een maand Zwift genomen.
Dat viel reuze mee
Tijdens de climb portal kun je kiezen : Ja, 100%Requiem19 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:06:
[...]
Staat je trainer difficulty wel op 100%?
Heb 1 rit gedaan op 75%, dat voelt niet oke
Road to sky heb je geen optie, ik doe de aanname dat het dan 100% is.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Die kan je wel instellen in de algemene instellingen van Zwift.raymondw schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:15:
[...]
Tijdens de climb portal kun je kiezen : Ja, 100%
Heb 1 rit gedaan op 75%, dat voelt niet oke![]()
Road to sky heb je geen optie, ik doe de aanname dat het dan 100% is.
Dan staat het op 100%, ga niet voor freebeesKluus schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:26:
[...]
Die kan je wel instellen in de algemene instellingen van Zwift.
(tenzij het standaard op een lager getal staat dan 100%, dan zou ik het over het hoofd gezien kunnen hebben)
Om eerlijk te zijn, wie houd je voor de gek op een lager getal? Ik fiets voor mijn conditie, eerste worden is zelfs met cheaten voor mij geen mogelijkheid

Standaard staat hij op 50% volgens mij?raymondw schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:42:
[...]
Dan staat het op 100%, ga niet voor freebees![]()
(tenzij het standaard op een lager getal staat dan 100%, dan zou ik het over het hoofd gezien kunnen hebben)
Om eerlijk te zijn, wie houd je voor de gek op een lager getal? Ik fiets voor mijn conditie, eerste worden is zelfs met cheaten voor mij geen mogelijkheid
Maakt overigens voor je snelheid niets uit he. Zorgt er alleen voor dat je lichter kunt trappen. Op 50% vlakt Zwift effectief de klim met 50% af. 8% voelt dus als 4%. Dus kun je met hogere versnelling hoge cadans houden ipv grinden.
Voor je tijd op een klim maakt het niets uit. Of je nu 0% kiest of 100% kiest, je klimtijd wordt bepaald door je w/kg (en je fiets, beetje draft mss nog, maar 99% is w/kg).
PC nog even aangeslingert, maar er is geen % optie... (V1.55 build: 123458)Kluus schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:26:
[...]
Die kan je wel instellen in de algemene instellingen van Zwift.
Inderdaad standaard op 50%. Schuivertje mooi in het midden.Requiem19 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:53:
[...]
Standaard staat hij op 50% volgens mij?
Maakt overigens voor je snelheid niets uit he. Zorgt er alleen voor dat je lichter kunt trappen. Op 50% vlakt Zwift effectief de klim met 50% af. 8% voelt dus als 4%. Dus kun je met hogere versnelling hoge cadans houden ipv grinden.
Voor je tijd op een klim maakt het niets uit. Of je nu 0% kiest of 100% kiest, je klimtijd wordt bepaald door je w/kg (en je fiets, beetje draft mss nog, maar 99% is w/kg).
(zo vind ik het meest aangenaam ook, 40 à 50). Voornaamste verschil zit hem in hoe vaak je moet schakelen vind ik.
Al heb ik wel een keer op de laagste stand gereden, dan moet je schakelen tussen 2 versnellingen ofzo. Eentje voor de snelle stukken en eentje voor stijle stukken. Dat was me er ook weer over.
Ik had me trouwens voorgenomen tegen het einde van het jaar de 'massochist" badge te halen. Maar ga het net niet op tijd halen (ga stranden op 22/25)
Ik ga natuurlijk gewoon verder begin volgend jaar.
https://www.zwift.com/ca/...-smart-trainer-difficulty
Het aha moment...
Ben onderweg, vanavond aanpassen.
Is de Climb portal op 100 dan wel 100?
Het aha moment...
Nee. Dat is hoe de klim is. Niet hoe jouw trainer hem simuleert. Maar nogmaals, enige verschil is hoe vaak je moet schakelen en hoe lage versnelling je zit. Voor snelheid en tijd is wattage, wattageraymondw schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:41:
https://www.zwift.com/ca/...-smart-trainer-difficulty
Het aha moment...
Ja op 50% difficulty zal het bijna nooit steiler voelen dan 6% ofzo in Zwift. Het terrein wordt glooiend in plaats van bergachtig, dus minder schakelen.Joindry schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:30:
[...]
Inderdaad standaard op 50%. Schuivertje mooi in het midden.
(zo vind ik het meest aangenaam ook, 40 à 50). Voornaamste verschil zit hem in hoe vaak je moet schakelen vind ik.
Al heb ik wel een keer op de laagste stand gereden, dan moet je schakelen tussen 2 versnellingen ofzo. Eentje voor de snelle stukken en eentje voor stijle stukken. Dat was me er ook weer over.
Ik had me trouwens voorgenomen tegen het einde van het jaar de 'massochist" badge te halen. Maar ga het net niet op tijd halen (ga stranden op 22/25)![]()
Ik ga natuurlijk gewoon verder begin volgend jaar.
100% bereid je wel beter op écht in de bergen fietsen, want dan weet je hoe het voelt als je in de lichtste versnelling 60rpm harkt met veel torque…(afh van je w/kg natuurlijk).
Daarvoor doe ik ERG mode trainingen met een houten blok onder het voorwiel.Requiem19 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:14:
[...]
100% bereid je wel beter op écht in de bergen fietsen, want dan weet je hoe het voelt als je in de lichtste versnelling 60rpm harkt met veel torque…(afh van je w/kg natuurlijk).
Dat maakt trouwens ook veel verschil. Vorige winter mee begonnen, één keer per week een blok onder het voorwiel om beter te leren vermogen te leveren 'bergop'. Is me heel goed bevallen het jaar erna op effectieve klimmetjes.
Wat het grinden betreft, valt dat mee voor mij. Niet dat ik een W/kg beest ben. Maar omdat ik 36/34 rijd
Dat is geen cheaten of jezelf voor de gek houden, er is nog steeds even veel vermogen nodig om de klim met een bepaalde snelheid te rijden. Je hoeft hooguit minder te schakelen.raymondw schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:42:
[...]
Dan staat het op 100%, ga niet voor freebees![]()
Deze optie zit, onder verschillende namen, in bijna iedere simulatie software en is oorspronkelijk bedoeld zodat een trainer die bijvoorbeeld maar tot 8% kan simuleren op 50% trainer difficulity toch tot 16% ingame verschil in gradient kan laten aanvullen. Anders zou dut capped zijn op, in dit voorbeeld 8%.
Het wordt ook gebruikt om, bijvoorbeeld bij races, minder te hoeven schakelen maar de inspanning wordt dus niet minder hierdoor.
Ja, ik pas hem wel eens aan per rit, als ik een klim wil simuleren 100%, bij races op 50, ook omdat ik een NEO heb met downhill simulatie dus dan kan je op 50% tenminste nog meetrappen in een afdaling.Requiem19 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:14:
[...]
Ja op 50% difficulty zal het bijna nooit steiler voelen dan 6% ofzo in Zwift. Het terrein wordt glooiend in plaats van bergachtig, dus minder schakelen.
Net thuis Zwift gestart : geen optie om het aan te passen.
Btje prutsen en de optie is alleen zichtbaar als je trainer online is en gekoppeld aan Zwift.
Aangezien ik dingen instel achter mijn bureau en daarna het display cast naar een TV in een andere ruimte heb ik nooit met een actieve trainer de instellingen bekeken.
Ga er eens mee spelen, doel is om van de zomer de trip te doen onderweg naar onze vakantie bestemming, het is nog geen 40min van het hotel waar we overnachten.
Btje prutsen en de optie is alleen zichtbaar als je trainer online is en gekoppeld aan Zwift.
Aangezien ik dingen instel achter mijn bureau en daarna het display cast naar een TV in een andere ruimte heb ik nooit met een actieve trainer de instellingen bekeken.
Ga er eens mee spelen, doel is om van de zomer de trip te doen onderweg naar onze vakantie bestemming, het is nog geen 40min van het hotel waar we overnachten.
De difficulty setting zorgt er niet voor dat je meer of minder watts moet trappen, het zorgt alleen voor een andere "virtuele"versnelling..
Dus stel je hebt een 11-28 cassette erop, met de difficulty op 50% heb je virtueel ineens een 11-36, je cadans kun je dus beter managen..
Heb je een bergverzet op je fiets dan kun je hem gerust op 100% zetten, maar met een kleine cassette kan het zijn dat je behoorlijk aan het harken moet om je cadans goed te houden op de hele stijle stukken..
Het enige gevaar is dat men denkt dat je met een 11-28 makkelijk de Ventoux op zou kunnen klimmen, terwijl dit in de praktijk niet de meest handige cassette zal zijn voor de meeste amateur renners.
Dus stel je hebt een 11-28 cassette erop, met de difficulty op 50% heb je virtueel ineens een 11-36, je cadans kun je dus beter managen..
Heb je een bergverzet op je fiets dan kun je hem gerust op 100% zetten, maar met een kleine cassette kan het zijn dat je behoorlijk aan het harken moet om je cadans goed te houden op de hele stijle stukken..
Het enige gevaar is dat men denkt dat je met een 11-28 makkelijk de Ventoux op zou kunnen klimmen, terwijl dit in de praktijk niet de meest handige cassette zal zijn voor de meeste amateur renners.
[ Voor 16% gewijzigd door verstappen33 op 28-12-2023 14:29 ]
Hoe houden jullie het leuk met indoorfietsen? Ik heb het vaak na 20 minuten al gehad, soms met een podcast op, houd ik het wat langer vol. Maar vind het zo tergend saai.
Netflix e.d.?tiswat schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:34:
Hoe houden jullie het leuk met indoorfietsen? Ik heb het vaak na 20 minuten al gehad, soms met een podcast op, houd ik het wat langer vol. Maar vind het zo tergend saai.
Welk programma gebruik je? Wat is je doel?tiswat schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:34:
Indoorfietsen is een middel om in het voorjaar gelijk fit te beginnen voor mij. Helpt als je een doel hebt, dan weet je waarvoor je het doet..
Daarnaast is er natuurlijk een verschil tussen bijv Trainerroad en iets als Zwift. Gamification en social kan ook helpen. Ik ben dit jaar erg content met Rouvy. Minder sociaal en minder gamification, maar wel meer realisme.
Gebruik nu MyWoosh, tenminste gratis en fiets maximaal 2 keer per week binnen (en niet buiten dit seizoen). Vind het de kosten van Zwift niet waard, wat ik voorheen altijd deed.Requiem19 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:44:
[...]
Welk programma gebruik je? Wat is je doel?
Indoorfietsen is een middel om in het voorjaar gelijk fit te beginnen voor mij. Helpt als je een doel hebt, dan weet je waarvoor je het doet..
Daarnaast is er natuurlijk een verschil tussen bijv Trainerroad en iets als Zwift. Gamification en social kan ook helpen. Ik ben dit jaar erg content met Rouvy. Minder sociaal en minder gamification, maar wel meer realisme.
Doel is hetzelfde als bij jou, fit het voorjaar in. Doe daarbij ook 2 a 3 keer per week hardlopen. Meestal ben ik rond de herfst / winter wél echt weer ff klaar met fietsen en heb ik een andere sport nodig + buiten zijn. Dus als het voorjaar weer begint, is de kans vrij groot dat ik weer stop met hardlopen.
Het sociale aspect heb ik ook niet perse nodig, maar merk gewoon dat het snel saai wordt.
Ik vind het geen probleem om binnen ruim 2 uur te trappen, meestal luister ik wat muziek/podcast etc, of kijk ik tv/netflix.
Korte cq intensieve workouts is gewoon knallen, en duren bij mij ook maar hooguit een uur, focus is dan bij de workout en niet bij de TV, aangezien je soms al genoeg moeite moet doen om de benen rond te krijgen..
Misschien dat je meer buiten moet fietsen? Geen idee of je een gravel of een mountainbike hebt?
Korte cq intensieve workouts is gewoon knallen, en duren bij mij ook maar hooguit een uur, focus is dan bij de workout en niet bij de TV, aangezien je soms al genoeg moeite moet doen om de benen rond te krijgen..
Misschien dat je meer buiten moet fietsen? Geen idee of je een gravel of een mountainbike hebt?
Had een cyclocrosser en daarna nog een mountainbike. Maar ben wat dat betreft een wat luiere fietser geworden. Voorheen ging ik altijd, hoe koud het ook was. Die motivatie is foetsie, geen zin meer om in de ijskou te fietsen (ben niet warm te krijgen) laat staan de fiets te poetsen.verstappen33 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:51:

Herkenbaar, ik stond afgelopen jaren in de winter altijd stil omdat ik geen zin had om de regen en kou te trotseren.tiswat schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:01:
[...]
Had een cyclocrosser en daarna nog een mountainbike. Maar ben wat dat betreft een wat luiere fietser geworden. Voorheen ging ik altijd, hoe koud het ook was. Die motivatie is foetsie, geen zin meer om in de ijskou te fietsen (ben niet warm te krijgen) laat staan de fiets te poetsen.
Dat is voor mij de reden geweest om een indoortrainer aan te schaffen, en zit er nu gemiddeld 6 uur per week op.. Soms is het gewoon jezelf even pushen, maar zodra ik erop zit dan gaat het wel en heb ik genoeg motivatie om de training te doen.
En lange sessies zijn idd niet het leukste, misschien dat je dan wat vaker korte sessies moet doen?
beter 3-4x per week 30-45 minuten, dan 1-2x per week een uur..
Klinkt alsof je fiets motivatie überhaupt minder is dan vroeger, dan gaat het binnen mentaal helemaal zwaar worden.tiswat schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:01:
[...]
Had een cyclocrosser en daarna nog een mountainbike. Maar ben wat dat betreft een wat luiere fietser geworden. Voorheen ging ik altijd, hoe koud het ook was. Die motivatie is foetsie, geen zin meer om in de ijskou te fietsen (ben niet warm te krijgen) laat staan de fiets te poetsen.
Enige dat ik nog kan bedenken voor je is om binnen te focussen op zware workouts. Met pittige blokken vliegt de tijd binnen een stuk sneller dan met rustigere trainingen.
Motivatie gaat hier vanzelf. Heb een doel dus geen probleem om binnen te fietsen. Voor mij werkt Zwift goed voor de langere ritjes. Weet inmiddels wel wat leuke groepen te vinden en dan gaat de tijd best snel voorbij. 2x3 uur in het weekend is dan geen probleem. Door de week meestal interval trainingen dus dan gaat de tijd sowieso best snel.
Maar als je al moeite hebt om motivatie te vinden om buiten te fietsen, dan wordt binnen wel een lastig verhaal ja.
Maar als je al moeite hebt om motivatie te vinden om buiten te fietsen, dan wordt binnen wel een lastig verhaal ja.
Ik maak sinds 29 januari 2016 gebruik van Zwift. Hoop komend weekend de 100.000 km vol te maken. Zit nu op 99.746 km. Nog meer mensen hier die 100.000 km hebben volgemaakt op Zwift?
Jeetje, das echt veel, ik ben al Zwift gebruiker sinds 14 oktober 2015Faxe schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:38:
Ik maak sinds 29 januari 2016 gebruik van Zwift. Hoop komend weekend de 100.000 km vol te maken. Zit nu op 99.746 km. Nog meer mensen hier die 100.000 km hebben volgemaakt op Zwift?

Wel geinig als je die eerste ritjes erbij zoekt, toen niemand het nog kende...
https://www.strava.com/activities/414934976
[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 28-12-2023 22:02 ]
Vandaag heel ff 100 meter op de kickr van mijn broer gefietst. Gauw afgestapt. Voelde veel te goed
Voor het weer geld gaat kosten haha
Voor het weer geld gaat kosten haha
---------------
Doe vrij vaak mee aan groepsritten. Relatief niet zoveel geklommen denk ik. In de periode mei 2017-mei 2019 relatief weinig gefietst in verband met ziekte.

Geen idee hoelang ik al Zwift maar zag net dat ik zelf op de 16K zit in 20d7u.
Ik volg een trainingsprogramma, en ik vind het doen van een gestructureerde workout veel leuker dan "vrij" twee uur fietsen. Je hebt namelijk de hele tijd doelen (bijvoorbeeld een intervalletje van 5 minuten) die je op korte termijn afwerkt, terwijl je bij gewoon twee uur fietsen alleen de minuten kan aftellen. Bij de workout van Zwift krijg je ook nog regelmatig berichtjes op het scherm met tips en aanwijzingen (bijvoorbeeld om cadans of positie op de fiets te veranderen).tiswat schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:34:
Volledig mee eens. In Zwift vindt ik het veel leuker om een workout te doen waar je steeds korte doelen hebt dan een lange rit ‘zonder doel’. Van de week de mega pretzel route gedaan en een kleine 4 uur op Zwift gezeten maar dat was wel echt saai.Tom-Z schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:15:
[...]
Ik volg een trainingsprogramma, en ik vind het doen van een gestructureerde workout veel leuker dan "vrij" twee uur fietsen. Je hebt namelijk de hele tijd doelen (bijvoorbeeld een intervalletje van 5 minuten) die je op korte termijn afwerkt, terwijl je bij gewoon twee uur fietsen alleen de minuten kan aftellen. Bij de workout van Zwift krijg je ook nog regelmatig berichtjes op het scherm met tips en aanwijzingen (bijvoorbeeld om cadans of positie op de fiets te veranderen).