Ja duh, de beperking in dit voorbeeld is het volume dat je aankan in SS om te herstellen en beter te worden.Phydomir schreef op donderdag 14 december 2023 @ 06:46:
[...]
Rip persoon die 25 uur per week sweetspot doet.
Oh, we zijn het met elkaar eens hoor. Maar daarom is dat sheetje van Coggan ook zo nutteloos zonder tijdsindicatie. Zelfs met tijd werkt het wat mij betreft niet. Je kan niet zeggen 1,5 uur sweetspot is net zo nuttig als 3 uur zone 2. Het heeft beide z'n plaats en een ander doel.Requiem19 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 06:57:
[...]
Ja duh, de beperking in dit voorbeeld is het volume dat je aankan in SS om te herstellen en beter te worden.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Yep, helemaal met je eens. De meest effectieve trainingsstrategie is een mix van de verschillende zones (/energiesystemen).Phydomir schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:43:
[...]
Oh, we zijn het met elkaar eens hoor. Maar daarom is dat sheetje van Coggan ook zo nutteloos zonder tijdsindicatie. Zelfs met tijd werkt het wat mij betreft niet. Je kan niet zeggen 1,5 uur sweetspot is net zo nuttig als 3 uur zone 2. Het heeft beide z'n plaats en een ander doel.
Waar ik kennelijk redelijk anders over denk dan veel anderen hier is dat ieder type training / ieder type zone tot dezelfde adaptaties leidt en dat het doel van intensiteitsdistributie alleen ligt in het feit om zoveel mogelijk behapbaar volume te kunnen creëren.
Dat alles op één hoop gaat vind ik wel iets te kort door de bocht ja. Wel denk ik dat er vaak veel te zwart/wit over gedacht wordt. Alles beïnvloed elkaar natuurlijk. Maar ik denk wel dat het zo is dat wat je traint, je beter in wordt. Dus wil je beter worden in klimmetjes van 3-5 minuten heeft het echt wel nut om dat ook te trainen. (vo2max trainingen). Echter zal je uiteindelijk ook sneller die klimmetje op gaan als je (uitsluitend) lange endurance ritten maakt.Requiem19 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:02:
[...]
Yep, helemaal met je eens. De meest effectieve trainingsstrategie is een mix van de verschillende zones (/energiesystemen).
Waar ik kennelijk redelijk anders over denk dan veel anderen hier is dat ieder type training / ieder type zone tot dezelfde adaptaties leidt en dat het doel van intensiteitsdistributie alleen ligt in het feit om zoveel mogelijk behapbaar volume te kunnen creëren.
Wat ik bij mezelf merk (in dit voorbeeld) is dat die vo2max trainingen er voor zorgen dat ik harder die klimmetjes op kan. Mijn lange endurance ritten zorgen er vooral voor dat ik dat vaker achter elkaar kan doen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Vanmorgen een groot sportmedische test gedaan, het volledige rapport krijg ik nog opgestuurt.
Maar het was een verhelderd gesprek wat ik had met de sportarts..
Deze sportarts is ook nauw betrokken bij diverse profsporters, dus niet een persoon die alleen theoretische kennis heeft.
Mijn eigen gevonden hartslag zones klopten redelijk goed, dus ik was afgelopen jaren al goed bezig qua training. Op de grafiek (ademgas analyse) was goed te zien waar mijn VT1 punt lag, ik had hem zelf op 141 berekend met eigen testjes, in werkelijkheid lag die op 138bpm.
VT2 zou volgens mijn eigen op 166bpm liggen, dit bleek op 165bpm te liggen, ook zeer goed duidelijk in de grafiek..
Hij werkte graag met 5 zones, herstel, D1, D2, D3, en max..
Herstel en D1 is onder je VT1, Max is alles boven VT2.
Puur op (FTP) vermogen is natuurlijk ook een manier om te trainen, maar belast je (an)aerobe systeem heel anders dan wanneer je op je hartslag zones traint..
Afhankelijk van je doel zul je moeten bepalen welke trainingsvorm bij je past..
Voor mij persoonlijk is de focus de komende maanden vooral Endurance, dus tot aan VT1, dit zal 70-80% van het werk moeten zijn, de overige 20-30% zal vooral spelen zijn met blokjes tussen VT1 en VT2..
Zoals boven ook aangegeven, je kunt bepaalde dingen trainen, maar het is uiteindelijk maar net wat je doelstelling is.. Iemand die alleen maar SS doet, zal na 2-3 uur echt wel kapot zijn of een flinke aanslag hebben gedaan op zijn reserves..
Het 2e advies wat de sportarts mij gaf was om te kijken welke power bij welke zone hoort..
In mijn geval zijn de zones als volgt:
Herstel 50-124
D1 125-138
D2 139-151
D3 152-164
Max 165+
Fiets een half uur op elke grens, en kijk in strava welk gemiddeld vermogen je trapt, Dus in mijn geval op hartslag 125, 139, 152 en 165bpm,
Zo kun je hartslag en power goed combineren..
De power zul je zeker bij intensief trainen regelmatig moeten controleren, advies was 1x per maand dit opnieuw te "kalibreren".
Daarnaast heb je natuurlijk nog trainingen die ver boven je FTP liggen, bijvoorbeeld sprintblokjes of 1-2 minuten op 150% FTP.. Dat is per definitie gelijk max zone, ook al is je hartslag laag.
Deze trainingen zijn natuurlijk goed voor je VT2 omslagpunt te verhogen/verbeteren, maar zul je niet te vaak moeten doen.
Elke training die je doet zal een specifiek doel moeten hebben wil je het maximale eruit halen, anders ben je "grijs" aan het trainen en boek je weinig tot geen vooruitgang.
Maar het was een verhelderd gesprek wat ik had met de sportarts..
Deze sportarts is ook nauw betrokken bij diverse profsporters, dus niet een persoon die alleen theoretische kennis heeft.
Mijn eigen gevonden hartslag zones klopten redelijk goed, dus ik was afgelopen jaren al goed bezig qua training. Op de grafiek (ademgas analyse) was goed te zien waar mijn VT1 punt lag, ik had hem zelf op 141 berekend met eigen testjes, in werkelijkheid lag die op 138bpm.
VT2 zou volgens mijn eigen op 166bpm liggen, dit bleek op 165bpm te liggen, ook zeer goed duidelijk in de grafiek..
Hij werkte graag met 5 zones, herstel, D1, D2, D3, en max..
Herstel en D1 is onder je VT1, Max is alles boven VT2.
Puur op (FTP) vermogen is natuurlijk ook een manier om te trainen, maar belast je (an)aerobe systeem heel anders dan wanneer je op je hartslag zones traint..
Afhankelijk van je doel zul je moeten bepalen welke trainingsvorm bij je past..
Voor mij persoonlijk is de focus de komende maanden vooral Endurance, dus tot aan VT1, dit zal 70-80% van het werk moeten zijn, de overige 20-30% zal vooral spelen zijn met blokjes tussen VT1 en VT2..
Zoals boven ook aangegeven, je kunt bepaalde dingen trainen, maar het is uiteindelijk maar net wat je doelstelling is.. Iemand die alleen maar SS doet, zal na 2-3 uur echt wel kapot zijn of een flinke aanslag hebben gedaan op zijn reserves..
Het 2e advies wat de sportarts mij gaf was om te kijken welke power bij welke zone hoort..
In mijn geval zijn de zones als volgt:
Herstel 50-124
D1 125-138
D2 139-151
D3 152-164
Max 165+
Fiets een half uur op elke grens, en kijk in strava welk gemiddeld vermogen je trapt, Dus in mijn geval op hartslag 125, 139, 152 en 165bpm,
Zo kun je hartslag en power goed combineren..
De power zul je zeker bij intensief trainen regelmatig moeten controleren, advies was 1x per maand dit opnieuw te "kalibreren".
Daarnaast heb je natuurlijk nog trainingen die ver boven je FTP liggen, bijvoorbeeld sprintblokjes of 1-2 minuten op 150% FTP.. Dat is per definitie gelijk max zone, ook al is je hartslag laag.
Deze trainingen zijn natuurlijk goed voor je VT2 omslagpunt te verhogen/verbeteren, maar zul je niet te vaak moeten doen.
Elke training die je doet zal een specifiek doel moeten hebben wil je het maximale eruit halen, anders ben je "grijs" aan het trainen en boek je weinig tot geen vooruitgang.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
KLinkt interessant..waar had je hem gedaan?
Is er een specifieke reden waarom je op hartslag wilt trainen @verstappen33 ?
@McMiGHtY, Bij Ocon in Hengelo.
@Phydomir, ik ga straks in Juni The Ride fietsen, 1300km en 20.000hm in 8 dagen..
Dus lange dagen in het zadel, weinig mogelijkheden tot herstel. Dus wil zoveel mogelijk endurance trainen (en rijden in die tocht) waarvan je snel hersteld.
Power combineer ik zeker wel, maar hartslag is wel leidend voor welke zones ik wil aanpakken.
@Phydomir, ik ga straks in Juni The Ride fietsen, 1300km en 20.000hm in 8 dagen..
Dus lange dagen in het zadel, weinig mogelijkheden tot herstel. Dus wil zoveel mogelijk endurance trainen (en rijden in die tocht) waarvan je snel hersteld.
Power combineer ik zeker wel, maar hartslag is wel leidend voor welke zones ik wil aanpakken.
[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 14-12-2023 14:11 ]
Het gevaar van alleen op Power rijden is dat je gedurende je rit van endurance zone opschuift naar een hogere zone (vraag is hoe erg dit overigens is..;)).
Leuk artikel hierover (helaas met relatief ongetrainde personen, effect bij getrainde mensen zal kleiner zijn): https://www.highnorth.co....zones-change-with-fatigue
Paar punten hieruit:
Leuk artikel hierover (helaas met relatief ongetrainde personen, effect bij getrainde mensen zal kleiner zijn): https://www.highnorth.co....zones-change-with-fatigue
Paar punten hieruit:
The researchers found a statistically significant reduction in power at VT1 after 2H of Zone 2 riding. In other words, these athletes had a reduction in their Zone 2 power after 2H of riding. The reduction in power averaged 21W, which was a 10% decrease.
This study also suggests that, if you’re riding for an extended period, you may inadvertently cross VT1 into Zone 3 if you’re only riding to power, and not paying attention to other physiological markers such as heart rate and breathing.
In this study, the 21W drop in VT1 power was associated with an increase in heart rate of around 9bpm on average, which should give you an idea of the magnitude of HR drift you might be looking for. However, interestingly, three of the 14 participants actually had a drop in heart rate as the ride went on, so this variable clearly isn’t always reliable..! We suggest making sure your breathing rate also always remains very comfortable (so that you could hold a conversation easily), if you’re looking to minimise fatigue.
Het is een glijdende schaal, blijf je onder VT1 dan prikkel je echt alleen je vetverbranding modus, boven VT1 komt er suiker bij kijken..Requiem19 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:27:
Het gevaar van alleen op Power rijden is dat je gedurende je rit van endurance zone opschuift naar een hogere zone (vraag is hoe erg dit overigens is..;)).
Paar punten hieruit:
In mijn geval zit er maar 27 slagen tussen VT1 en VT2, dat is een vrij kleine window, dus de suiker verbranding (en dus lactaat) neemt best snel toe als ik erboven ga zitten..
Dat eerste klopt niet helemaal. Ook onder VT1 verbrand je suikers, afhankelijk van hoe goed getraind je bent zal dat veel, of weinig zijn. Wat wel klopt is dat je steeds meer suikers en minder vet zal gebruiken, als de intensiteit hoger wordt.verstappen33 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:34:
[...]
Het is een glijdende schaal, blijf je onder VT1 dan prikkel je echt alleen je vetverbranding modus, boven VT1 komt er suiker bij kijken..
In mijn geval zit er maar 27 slagen tussen VT1 en VT2, dat is een vrij kleine window, dus de suiker verbranding neemt best snel toe als ik erboven ga zitten..
Ja klopt, ik verwoord het verkeerd, onder VT1 ontstaat er geen lactaat ophoping, je lichaam breekt het net zo snel af als het erbij komt.. tussen VT1 en VT2 krijg je lactaat buffering, en boven VT2 ben je alleen maar aan het verzuren.Phydomir schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:41:
[...]
Dat eerste klopt niet. Ook onder VT1 verbrand je suikers, afhankelijk van hoe goed getraind je bent zal dat veel, of weinig zijn. Wat wel klopt is dat je steeds meer suikers en minder vet zal gebruiken, als de intensiteit hoger wordt.
Wel is het zo dat suiker verbranding de overhand neemt na VT1, iets met mitochondrien etc.
Nee dat is een misverstand. Het is een glijdende schaal. Er is niet een magisch moment waarop je lichaam ineens overschakelt van vetten op suikers. Initieel gebruik je beiden. In de curve neemt de verbranding van vetten af naarmate intensiteit toeneemt. Op hoge intensiteit is het alleen suiker.verstappen33 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:34:
[...]
Het is een glijdende schaal, blijf je onder VT1 dan prikkel je echt alleen je vetverbranding modus, boven VT1 komt er suiker bij kijken..
VT1 / LT1 is doorgaans rond het punt waarop je in absolute waarden de meeste vetten verbrand.
Dit plaatje beeldt het goed af. Het is niet zo erg om iets boven Z2 te fietsen.

Klopt, ik had het ook verkeerd verwoord. (zie vorige post).Requiem19 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:47:
[...]
Nee dat is een misverstand. Het is een glijdende schaal. Er is niet een magisch moment waarop je lichaam ineens overschakelt van vetten op suikers. Initieel gebruik je beiden. In de curve neemt de verbranding van vetten af naarmate intensiteit toeneemt. Op hoge intensiteit is het alleen suiker.
VT1 / LT1 is doorgaans rond het punt waarop je in absolute waarden de meeste vetten verbrand.
Dit plaatje beeldt het goed af. Het is niet zo erg om iets boven Z2 te fietsen.
[Afbeelding]
Je verbrandt namelijk de hele dag door koolhydraten, zelfs in je slaap..
Ik doelde er meer op dat je onder VT1 je energiepeil hoog kunt houden door goed te blijven eten aangezien je weinig suikers verbruikt, daarnaast speelt lactaat geen rol, ga je boven VT1 zitten zul je ook steeds meer moeten eten, en zolang je onder je max intake zit kun je het heel lang volhouden, en je begint meer lactaat aan te maken en te bufferen.
Zo laag mogelijk qua wattage in de groene zone zitten (of eronder rond de 170w in jou diagram) is dus ideaal voor hele lange ritten.
[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 14-12-2023 15:34 ]
Is er een manier om voor jezelf (afhankelijk van je FTP ofzo) zo'n grafiekje te maken als in de post van @Requiem19? Het lijkt me leuk om uit te kunnen rekenen hoeveel gram koolhydraten en vet je hebt gebruikt voor een specifieke inspanning.
plaatje staat ook op deze site:Tom-Z schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:36:
Is er een manier om voor jezelf (afhankelijk van je FTP ofzo) zo'n grafiekje te maken als in de post van @Requiem19? Het lijkt me leuk om uit te kunnen rekenen hoeveel gram koolhydraten en vet je hebt gebruikt voor een specifieke inspanning.
https://inscyd.com/whitepaper/fatmax2018/
fatmax is erg persoonlijk en dus niet echt betrouwbaar als je simpelweg zegt fatmax is bv 60-70% van FTP
hier een voorbeeld waarbij de fatmax zone op 75-82% van FTP is geschat (wat ik persoonlijk vrij hoog vind.., dit is geen endurance meer, maar tempo...)
https://www.thefreespeedl...-just-doing-easy-sessions
Daar is een labtest voor nodig.Tom-Z schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:36:
Maar waarom zou je het willen weten? Je totale kcal verbruik kun je redelijk inschatten op basis van vermogen.
Enige interessante zou denk ik zijn om het vaker te meten en te kijken of je curve beter wordt / je absolute vetverbranding omhoog gaat,
Interessant. Mijn HRM is hoger dan gemiddeld heb ik het idee. Mijn FTP nu is 176 maar volgens deze methode zou ik dus op zo'n 1.6 W/KG uitkomen?Prulleman schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:54:
[...]
plaatje staat ook op deze site:
https://inscyd.com/whitepaper/fatmax2018/
fatmax is erg persoonlijk en dus niet echt betrouwbaar als je simpelweg zegt fatmax is bv 60-70% van FTP
hier een voorbeeld waarbij de fatmax zone op 75-82% van FTP is geschat (wat ik persoonlijk vrij hoog vind.., dit is geen endurance meer, maar tempo...)
https://www.thefreespeedl...-just-doing-easy-sessions
Daarnaast moet fietsen natuurlijk ook leuk blijven, en niet dat je alleen maar puur wetenschappelijk aan het trainen bent..
Mijn hartslag zones zijn bijna spot on met de theorie vs werkelijkheid, en de theorie is ook vaak gebasseerd op getrainde personen.
Je hebt ook mensen die totaal niet getraind zijn en die hebben hebben vaak een grotere afwijking tov de getrainde mensen, die kunnen een veel lagere VT1/VT2 hebben dan de standaard reken tooltjes berekenen waardoor men zelf veel te hard van stapel loopt met trainen.
Voor ongetrainde personen is op gevoel trainen (praten, hijgen etc) het beste tot wat meer een basis hebben en dan pas echt aan de finetuning beginnen..
@D-Ed Ik heb dat protocol even gelezen, helaas staat daar alleen de test in, niet hoe je het resultaat kunt berekenen..
Wat je kunt doen is kijken wat je hartslag zones zijn, en dan hoog in zone 2 gaan fietsen, en kijken wat daar je average power is over een half uur tot een uur. Dan heb je denk ik wel een redelijk uitgangspunt.
Mijn hartslag zones zijn bijna spot on met de theorie vs werkelijkheid, en de theorie is ook vaak gebasseerd op getrainde personen.
Je hebt ook mensen die totaal niet getraind zijn en die hebben hebben vaak een grotere afwijking tov de getrainde mensen, die kunnen een veel lagere VT1/VT2 hebben dan de standaard reken tooltjes berekenen waardoor men zelf veel te hard van stapel loopt met trainen.
Voor ongetrainde personen is op gevoel trainen (praten, hijgen etc) het beste tot wat meer een basis hebben en dan pas echt aan de finetuning beginnen..
@D-Ed Ik heb dat protocol even gelezen, helaas staat daar alleen de test in, niet hoe je het resultaat kunt berekenen..
Wat je kunt doen is kijken wat je hartslag zones zijn, en dan hoog in zone 2 gaan fietsen, en kijken wat daar je average power is over een half uur tot een uur. Dan heb je denk ik wel een redelijk uitgangspunt.
Geen idee wat je aan protocollen en waardes aan het combineren bent en welke methode je nu bedoeld.D-Ed schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:26:
[...]
Interessant. Mijn HRM is hoger dan gemiddeld heb ik het idee. Mijn FTP nu is 176 maar volgens deze methode zou ik dus op zo'n 1.6 W/KG uitkomen?
W/kg is simpelweg een berekening met ftp en gewicht. ftp staat los van je fatmax zone
Hartslag is ook erg persoonlijk staat volledig los van w/kg
Hoog in zone2 hartslag of power bedoel je dan?verstappen33 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:33:
Ik haal de hartslag en powerzones door elkaar..Prulleman schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:34:
[...]
Geen idee wat je aan protocollen en waardes aan het combineren bent en welke methode je nu bedoeld.
W/kg is simpelweg een berekening met ftp en gewicht. ftp staat los van je fatmax zone
Hartslag is ook erg persoonlijk staat volledig los van w/kg
Hartslag.D-Ed schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:36:
[...]
Hoog in zone2 hartslag of power bedoel je dan?
Ik heb mijn testrapport uit eind 2022 er even bijgepakt. In Januari wordt ik op nieuw over de pijnbank gehaald. Daarin gaf mijn trainer aan dat je juist dat window ook breder kunt maken. Zijn uitleg was destijds dat door goed specifiek te trainen je VT1 iets verder naar rechts opschuift, maar je VT2 veel verder. En je dus dat window vergroot. Ik merk dat in mijn trainingen ook. Ik train heel veel echt heel rustig, die keer dat het dan hard gaat is ook vlekken zien zeg maar.verstappen33 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:34:
[...]
In mijn geval zit er maar 27 slagen tussen VT1 en VT2, dat is een vrij kleine window, dus de suiker verbranding (en dus lactaat) neemt best snel toe als ik erboven ga zitten..
Wat was je VT1 in 2022? En hoe groot was het gat met VT2/FTP?edoappelhof schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:57:
[...]
Ik heb mijn testrapport uit eind 2022 er even bijgepakt. In Januari wordt ik op nieuw over de pijnbank gehaald. Daarin gaf mijn trainer aan dat je juist dat window ook breder kunt maken. Zijn uitleg was destijds dat door goed specifiek te trainen je VT1 iets verder naar rechts opschuift, maar je VT2 veel verder. En je dus dat window vergroot. Ik merk dat in mijn trainingen ook. Ik train heel veel echt heel rustig, die keer dat het dan hard gaat is ook vlekken zien zeg maar.
Ben benieuwd naar het verschil in je aankomende meting.
Onderstaande snipe uit het rapport. Bovenste regel is VT1 en tweede regel VT2. Let wel, data is wat verouderd. Hier zat ik op FTP312. Afgelopen zomer op baraque michel 20 min 373 gereden (FTP dus 355)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dEd6WISWCqcwssGlbMg0ea0e.jpg?f=user_large)
Klopt je kunt je VT1 en VT2 opschuiven naar rechts, en door te stoppen met trainen zullen ze weer naar links schuiven...edoappelhof schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:57:
[...]
Ik heb mijn testrapport uit eind 2022 er even bijgepakt. In Januari wordt ik op nieuw over de pijnbank gehaald. Daarin gaf mijn trainer aan dat je juist dat window ook breder kunt maken. Zijn uitleg was destijds dat door goed specifiek te trainen je VT1 iets verder naar rechts opschuift, maar je VT2 veel verder. En je dus dat window vergroot. Ik merk dat in mijn trainingen ook. Ik train heel veel echt heel rustig, die keer dat het dan hard gaat is ook vlekken zien zeg maar.
Maar het zal niet snel gaan, je VT1 zal hooguit met enkele slagen omhoog kunnen, je VT2 kun je idd wel goed verhogen door veel HIIT te doen, dan train je echt je lichaam in het afbreken van lactaat en zal je drempel een stuk hoger komen te liggen. Maar ook dit vergt vrij lange en intensieve training, dit gebeurt niet in enkele weken, maar zul je maanden of zelfs meerdere jaren voor uit moeten trekken.
Zelfde met de echt maximale hartslag, dit jaar ben ik niet boven de 180bpm uit gekomen, ook gisteren met de inspanningstest kwam ik niet hoger dan 175bpm.
Door HIIT training kun je dit weer enkele slagen omhoog krijgen, maar het is eigenlijk niet relevant, want boven je VT2 ga je toch vrij snel kapot.
Ik ben 43 jaar, dat ik 175-180bpm haal is gewoon goed voor mijn leeftijd, met veel Vo2max trainingen etc zou ik het weer kunnen opkrikken naar mogelijk 185, maar de echte gains zitten daar niet.
Je lichaam trainen in het afvoeren van lactaat staat namelijk los van je hartslag, het trainen hiervan kun je het best doen rondom je VT2 met over/under blokjes, of Sweet-Spot trainingen. En dan maakt het niet uit of je VT2 op 160 of 170bpm ligt.
Dit is echt een misvatting, het is inderdaad aardig rond het gemiddelde, waar ik zelf ook zit, maar een maat van me (ook midden 40) dit zit al op een hartslag van 150 als ie naar zijn fiets kijkt.. die rijdt zo een rondje van een uur met een gemiddelde hartslag van 190-200. En hij is echt niet fitter dan jij of ik, niet qua duur en niet qua vo2max.verstappen33 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:59:
[...]
Ik ben 43 jaar, dat ik 175-180bpm haal is gewoon goed voor mijn leeftijd,
Hartslag is te persoonlijk om te zeggen dat een VT1 of VT2 hartslag van X of Y goed of slecht is.
Zoals je alles hierboven uitlegt beschrijft eigenlijk precies waarom ik mijn training liever niet aan hartslag koppel, maar aan power. Waarbij hartslag alleen een check is of alles nog een beetje in lijn ligt met de verwachtingen. Het klopt wat je zegt. Je VT1 en VT2 en max hartslag (volgens mij is dit trouwens 99% genetisch en eigenlijk niet te trainen. Wat je wel kunt trainen is afzien, waardoor je dieper kunt gaan en een hogere hartslag kunt behalen/constateren).zullen weinig veranderen over de trainingen. Maar dit is ook helemaal niet het doel. De wattages die je kunt trappen rond VT1/2, dat is het doel.verstappen33 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:59:
[...]
Klopt je kunt je VT1 en VT2 opschuiven naar rechts, en door te stoppen met trainen zullen ze weer naar links schuiven...
Maar het zal niet snel gaan, je VT1 zal hooguit met enkele slagen omhoog kunnen, je VT2 kun je idd wel goed verhogen door veel HIIT te doen, dan train je echt je lichaam in het afbreken van lactaat en zal je drempel een stuk hoger komen te liggen. Maar ook dit vergt vrij lange en intensieve training, dit gebeurt niet in enkele weken, maar zul je maanden of zelfs meerdere jaren voor uit moeten trekken.
Zelfde met de echt maximale hartslag, dit jaar ben ik niet boven de 180bpm uit gekomen, ook gisteren met de inspanningstest kwam ik niet hoger dan 175bpm.
Door HIIT training kun je dit weer enkele slagen omhoog krijgen, maar het is eigenlijk niet relevant, want boven je VT2 ga je toch vrij snel kapot.
Ik ben 43 jaar, dat ik 175-180bpm haal is gewoon goed voor mijn leeftijd, met veel Vo2max trainingen etc zou ik het weer kunnen opkrikken naar mogelijk 185, maar de echte gains zitten daar niet.
Je lichaam trainen in het afvoeren van lactaat staat namelijk los van je hartslag, het trainen hiervan kun je het best doen rondom je VT2 met over/under blokjes, of Sweet-Spot trainingen. En dan maakt het niet uit of je VT2 op 160 of 170bpm ligt.
Ja, daarom regelmatig checken wat je power is rond VT1 en VT2,Phydomir schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:58:
[...]
Zoals je alles hierboven uitlegt beschrijft eigenlijk precies waarom ik mijn training liever niet aan hartslag koppel, maar aan power. Waarbij hartslag alleen een check is of alles nog een beetje in lijn ligt met de verwachtingen. Het klopt wat je zegt. Je VT1 en VT2 en max hartslag (volgens mij is dit trouwens 99% genetisch en eigenlijk niet te trainen. Wat je wel kunt trainen is afzien, waardoor je dieper kunt gaan en een hogere hartslag kunt behalen/constateren).zullen weinig veranderen over de trainingen. Maar dit is ook helemaal niet het doel. De wattages die je kunt trappen rond VT1/2, dat is het doel.
VT2 is meestal je FTP, en VT1 kun je gewoon een gemiddelde pakken tijdens een training rond VT1, zo kun je je powerzones goed bepalen.
Mocht je een keer iets vermoeid zijn of je hartslag niet helemaal halen of iets anders wat je hartslag beinvloed dan kun je nog wel effectief je spieren trainen en in het juiste blokje zitten (hartslag volgt dan wel iets later naar het juiste blokje.
Al vraag ik mij wel af wat vermoeiheid etc doet met je lactaat afvoer/afbraak.
Flink vermoeid 20 minuten op je FTP vermogen rammen is vaak een hele zware opgave, als je het uberhaupt volhoudt, je zult denk ik eerder verzuren of het vermogen gewoon niet meer halen.
Het hart pompt namelijk niet op het optimale bpm om de spieren te voorzien van zuurstof etc en lactaat goed af te voeren.
[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 15-12-2023 10:35 ]
Klinkt allemaal mooi, eerlijk ben ik wel benieuwd of het allemaal zo zwart wit is als je hier stelt. We zijn geen robots he. Voor mij is plezier belangrijk, de manier waarop ik werk is dat ik doelen stel en mijn trainer hier vervolgens een optimaal trainingsprogramma op stelt. Adhv feedback op trainingen en wedstrijden samen met de data die hij ziet merk ik dat het programma mij zeer grote stappen laat maken, zelfs als de zones niet regelmatig gecheckt worden, punt dat ik probeer te maken; staar je alsjeblieft niet blind op alle cijfertjes!verstappen33 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:27:
[...]
Ja, daarom regelmatig checken wat je power is rond VT1 en VT2,
VT2 is meestal je FTP, en VT1 kun je gewoon een gemiddelde pakken tijdens een training rond VT1, zo kun je je powerzones goed bepalen.
Mocht je een keer iets vermoeid zijn of je hartslag niet helemaal halen of iets anders wat je hartslag beinvloed dan kun je nog wel effectief je spieren trainen en in het juiste blokje zitten (hartslag volgt dan wel iets later naar het juiste blokje.
Al vraag ik mij wel af wat vermoeiheid etc doet met je lactaat afvoer/afbraak.
Flink vermoeid 20 minuten op je FTP vermogen rammen is vaak een hele zware opgave, als je het uberhaupt volhoudt, je zult denk ik eerder verzuren of het vermogen gewoon niet meer halen.
Het hart pompt namelijk niet op het optimale bpm om de spieren te voorzien van zuurstof etc en lactaat goed af te voeren.
Vandaar dat ik zeg dat je beter gewoon compleet op power kan trainen, waarom het jezelf moeilijker maken dan het is?verstappen33 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:27:
Ja, daarom regelmatig checken wat je power is rond VT1 en VT2,
Volgens mij heeft dit helemaal niets met lactaat afvoer en/of hartslag te maken. Je spieren raken op een bepaald moment gewoon vermoeid / overbelast. Daardoor wordt het moeilijker om een bepaald wattage vast te houden. Je hart reageert gewoon op wat je lichaam vraag. Niet andersom. Het is niet zo dat als m'n hart gewoon even 5 slagen extra maakt, ik wel maar door kan blijven gaan.verstappen33 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:27:
Al vraag ik mij wel af wat vermoeidheid etc doet met je lactaat afvoer/afbraak.
Flink vermoeid 20 minuten op je FTP vermogen rammen is vaak een hele zware opgave, als je het überhaupt volhoudt, je zult denk ik eerder verzuren of het vermogen gewoon niet meer halen.
Dat is ook niet te sturen hé doe er maar even 10 slagen bovenop nuPhydomir schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:46:
[...]
Vandaar dat ik zeg dat je beter gewoon compleet op power kan trainen, waarom het jezelf moeilijker maken dan het is?
[...]
Volgens mij heeft dit helemaal niets met lactaat afvoer en/of hartslag te maken. Je spieren raken op een bepaald moment gewoon vermoeid / overbelast. Daardoor wordt het moeilijker om een bepaald wattage vast te houden. Je hart reageert gewoon op wat je lichaam vraag. Niet andersom. Het is niet zo dat als m'n hart gewoon even 5 slagen extra maakt, ik wel maar door kan blijven gaan.
Zeker niet, plezier staat voorop, maar cijfertjes geven je wel een goed uitgangspunt hoe je bepaalde trainingen zou moeten uitvoeren.edoappelhof schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:42:
[...]
Klinkt allemaal mooi, eerlijk ben ik wel benieuwd of het allemaal zo zwart wit is als je hier stelt. We zijn geen robots he. Voor mij is plezier belangrijk, de manier waarop ik werk is dat ik doelen stel en mijn trainer hier vervolgens een optimaal trainingsprogramma op stelt. Adhv feedback op trainingen en wedstrijden samen met de data die hij ziet merk ik dat het programma mij zeer grote stappen laat maken, zelfs als de zones niet regelmatig gecheckt worden, punt dat ik probeer te maken; staar je alsjeblieft niet blind op alle cijfertjes!
Ik heb afgelopen jaar ook ongestructureerd getraind en heb grote "overal" progressie gemaakt..
Als ik zo door ga zal het echt nog wel beter worden, maar heb je zoals ik een bepaald doel voor ogen dan kun je sneller progressie maken door er specifiek voor te trainen, en dan helpen cijfertjes wel enorm.
En of dat nu hartslag of power is of een combinatie van beide, dat is voor ieder persoonlijk en zal ieder zijn eigen weg in moeten vinden.. De een hoeft niet beter of slechter te zijn dan de ander, gewoon kijken wat het beste werkt voor de persoon in kwestie.
[ Voor 10% gewijzigd door verstappen33 op 15-12-2023 10:55 ]
ff een cafeïne boost erin kan wel helpenedoappelhof schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:47:
[...]
Dat is ook niet te sturen hé doe er maar even 10 slagen bovenop nu

Genoeg wedstrijden gereden met dit principe. Eind van een koers ga je echt geen 10 slagen winnen. Mentaal geeft het me wel altijd wat mee. Let op dat je er niet van moet plassen, dit gebeurde mij tijdens 't Zand.Prulleman schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:49:
[...]
ff een cafeïne boost erin kan wel helpen
Artikel wat ik gisteren quote liet zien dat je zones kunnen verschuiven in je training. Als je alleen op power focussed kun je in lange trainingen daarom langzaam de verkeerde zones in fietsen (pun intended).Phydomir schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:46:
[...]
Vandaar dat ik zeg dat je beter gewoon compleet op power kan trainen, waarom het jezelf moeilijker maken dan het is?
[...]
Volgens mij heeft dit helemaal niets met lactaat afvoer en/of hartslag te maken. Je spieren raken op een bepaald moment gewoon vermoeid / overbelast. Daardoor wordt het moeilijker om een bepaald wattage vast te houden. Je hart reageert gewoon op wat je lichaam vraag. Niet andersom. Het is niet zo dat als m'n hart gewoon even 5 slagen extra maakt, ik wel maar door kan blijven gaan.
Cardiac drift is een leuke indicator, net als RPE. Het is - in theorie - iets beter om op een lange duurrit iets lager vermogen te gaan fietsen als je ziet dat je hartslag met gelijk vermogen het eerste uur 130 was en inmiddels met hetzelfde vermogen op 150 zit. Dan ben je aeroob nog niet heel goed getraind en ben je met hetzelfde vermogen in een andere zone beland.
Daarom de gouden combi: vermogen, hartslag én RPE. Je voelt het zelf ook wel aan, daar moet je ook op durven vertrouwen.
Bottom line imo is dat je niet blind moet staren om aan het einde van je duurrit maar hetzelfde vermogen te blijven trappen als er indicatoren zijn dat het zwaarder voor je lichaam wordt.
klopt, was ook niet letterlijk zo bedoeld, maar het kan wel echt voelen als een boostedoappelhof schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:57:
[...]
Genoeg wedstrijden gereden met dit principe. Eind van een koers ga je echt geen 10 slagen winnen. Mentaal geeft het me wel altijd wat mee. Let op dat je er niet van moet plassen, dit gebeurde mij tijdens 't Zand.
Een Z2 training inplannen én Mount Ventoux oprijden (wel rubberbanded) gaan niet zo goed samen heb ik vanmorgen gemerkt
Desalniettemin een heerlijke rit gehad met een groep van 84 personen. Toch voor elkaar gekregen 42.3% in Z2 te blijven. Naarmate de km's voorbij vlogen koos ik er toch voor om wat meer gas te geven. Ik reed in Z2 zo rond de 60e positie maar eindigde 22e
Yep, dat Zwiften slaat hier goed aan.. Nog veel te leren en te fietsen deze winter. Dank voor de inhoudelijke discussies hier allen en excuses als ik het nog niet allemaal meteen snap maar I'm getting there

Desalniettemin een heerlijke rit gehad met een groep van 84 personen. Toch voor elkaar gekregen 42.3% in Z2 te blijven. Naarmate de km's voorbij vlogen koos ik er toch voor om wat meer gas te geven. Ik reed in Z2 zo rond de 60e positie maar eindigde 22e
Yep, dat Zwiften slaat hier goed aan.. Nog veel te leren en te fietsen deze winter. Dank voor de inhoudelijke discussies hier allen en excuses als ik het nog niet allemaal meteen snap maar I'm getting there
Precies. Inmiddels bijna 47 hier....Prulleman schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:56:
[...]
Dit is echt een misvatting, het is inderdaad aardig rond het gemiddelde, waar ik zelf ook zit, maar een maat van me (ook midden 40) dit zit al op een hartslag van 150 als ie naar zijn fiets kijkt.. die rijdt zo een rondje van een uur met een gemiddelde hartslag van 190-200. En hij is echt niet fitter dan jij of ik, niet qua duur en niet qua vo2max.
Hartslag is te persoonlijk om te zeggen dat een VT1 of VT2 hartslag van X of Y goed of slecht is.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
ja, vergelijk het maar met een v12 motor met een kleiner inhoud en meer toeren vd een dikke amerikaanse V8 met grote inhoud en minder toeren.GerbenBK schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:40:
[...]
Precies. Inmiddels bijna 47 hier....en mijn max hartslag is nog steeds boven de 190 en gemiddeld ook veel hoger dan die van mijn fietsmaatjes. Ik heb ook gewoon een klein hartje....
Dat klopt. De vraag is alleen, is dit per definitie slecht?Requiem19 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:00:
Artikel wat ik gisteren quote liet zien dat je zones kunnen verschuiven in je training. Als je alleen op power focussed kun je in lange trainingen daarom langzaam de verkeerde zones in fietsen (pun intended).
Wat dit betreft zou ik zelfde de volgende regel hanteren. Als je in je lange duur rit uit je zone 2 hartslag komt, dan rijd je in het begin te hard, of aan het einde te lang door.
Side note: Nog een reden waarom ik hartslag, ook voor lange duur, meestal negeer is omdat ook factoren van buitenaf zo'n impact hebben. Als het heel koud, of heel warm is kan dat zo 10 slagen verschillen. Zone 2 warmup vlak voor een ZRL Zwift race, dan heb ik ook een hogere hartslag, puur door wedstrijd spanning.
De impact gaat niet heel groot zijn, want ook al zou je van Z2 naar Z3 gaan, dan ga je alsnog maar een klein beetje in Z3 en heb je nog wel de vele voordelen van Z2. Daarom is het advies van @edoappelhof ook zo goed: je moet vooral lol hebben en gewoon (veel) fietsen, dan doe je al 85% goed. Al dit soort discussies gaat over de laatste paar procentjes. Ik vind het vooral fysiologisch interessant, daarom mijn reacties in dit topic. Voor performance moet je vooral consistent blijven en de 85% regel hanteren. De basis dingen goed doen, de details leiden soms teveel af en geven de valse indruk dat ze belangrijk zijn.Phydomir schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:10:
[...]
Dat klopt. De vraag is alleen, is dit per definitie slecht?
Mijn stelregel is dat je in je rit flexibel moet zijn. In het begin kan 160watt prima Z2 zijn. Maar na 4 uur fietsen is Z2 misschien tot 150 watt. Waarom zou je dan geforceerd 160 watt blijven trappen?Wat dit betreft zou ik zelfde de volgende regel hanteren. Als je in je lange duur rit uit je zone 2 hartslag komt, dan rijd je in het begin te hard, of aan het einde te lang door.
Ik denk trouwens niet per se dat een rit te lang is als je cardiac drift ziet. Het betekent eerder dat je aeroob nog kunt verbeteren, dan zul je af en toe ook beetje die zone in moeten waarbij je cardiac drift hebt juist. Niet erg om het systeem een beetje te prikkelen wmb.
Daarom niet alleen kijken naar hartslag, maar vooral ook RPE meenemen. Hoe voelt het?Side note: Nog een reden waarom ik hartslag, ook voor lange duur, meestal negeer is omdat ook factoren van buitenaf zo'n impact hebben. Als het heel koud, of heel warm is kan dat zo 10 slagen verschillen. Zone 2 warmup vlak voor een ZRL Zwift race, dan heb ik ook een hogere hartslag, puur door wedstrijd spanning.
Ik denk dat er vooral een soort mythe is dat je zones heel statisch zijn. Dag op dag zijn je zones net iets anders, of sommige dagen zelfs flink anders en zelfs tijdens een rit zitten er verschuivingen in. Teveel op power focussen kan nadelig uitwerken, omdat je dan soms onnodig vermoeidheid toevoegt en minder effectief het juiste systeem prikkelt.
Tegelijkertijd heb je natuurlijk ook helemaal gelijk dat hartslag op zichzelf ook enorm beinvloedbaar is door veel externe variabelen. Temperatuur, twee taartjes gegeten, niet/wel goed drinken, caffeine etc. Daarom is het sluitstuk wmb ook RPE.
[ Voor 9% gewijzigd door Requiem19 op 15-12-2023 12:21 ]
Sorry wat???.. optimale bpm van je hart??...verstappen33 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:27:
[...]
Cardiac drift bij z2 komt voornamelijk omdat je motor units uitgeput raken en er meer units op moeten schakelen om dat vermogen te blijven leveren. Meer units aan het werk = hogere zuurstofbehoefte = hogere hartslag.
............verstappen33 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:59:
[...]
Ik weet niet eens waar te beginnen bij bovenstaand verhaal. Maar het enige juiste is (denk ik) dat je 43 jaar bent....
Edit :
En natuurlijk uitdroging niet vergeten bij cardiac drift. Ook best essentieel.
[ Voor 62% gewijzigd door Michaelg op 15-12-2023 16:54 ]
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Je hebt helemaal gelijk hoor @Requiem19. We verliezen ons, als wielrenners (op Tweakers) nogal snel in de theorie terwijl het voor ons stervelingen geneuzel in de marge is.
Ik denk ook dat het plan van @verstappen33 prima past richting zijn doel. Veel endurance met wat hoge intensiteit kan je eigenlijk de mist niet mee in gaan. Maar als we dan toch de theorie induiken dan moet die wel een beetje kloppen. Heb vooral het idee dat oorzaak en gevolg een beetje door elkaar worden gehaald.
Ik denk ook dat het plan van @verstappen33 prima past richting zijn doel. Veel endurance met wat hoge intensiteit kan je eigenlijk de mist niet mee in gaan. Maar als we dan toch de theorie induiken dan moet die wel een beetje kloppen. Heb vooral het idee dat oorzaak en gevolg een beetje door elkaar worden gehaald.
Iemand al ervaring met de nieuwe "spinningfiets" van Decathlon?
https://www.decathlon.nl/...t/_/R-p-329494?mc=8607949
Het lijkt op een goedkoper alternatief voor de Wahoo Kickr Bike shift denk ik.
Ik ben zelf op zoek naar een indoor fiets systeem. Ik heb ooit eens de Wahoo Kickr Core getest maar dit maakte toch iets teveel geluid in een appartement.
Plus, het zou handig zijn als er meerdere personen de fiets kunnen gebruiken, dan kom je al snel uit op een spinning fiets. Maar die is dan weer niet 'smart'..
En de Kickr Bike & Tacx alternatieven zijn dan weer ver boven m'n budget.
Ik ben zelf op zoek naar een indoor fiets systeem. Ik heb ooit eens de Wahoo Kickr Core getest maar dit maakte toch iets teveel geluid in een appartement.
Plus, het zou handig zijn als er meerdere personen de fiets kunnen gebruiken, dan kom je al snel uit op een spinning fiets. Maar die is dan weer niet 'smart'..
Tja, je krijgt waar je voor betaald. Het is niet alsof wahoo 80% winst marges op z'n producten heeft. Dus zoveel goedkoper betekent ook gewoon dat ze ergens minder kwaliteit hebben.Sparco schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:15:
Iemand al ervaring met de nieuwe "spinningfiets" van Decathlon?
Dat gezegd, decathlon is wel zo groot dat ze altijd de beste deals kunnen maken met leveranciers. Verder geven ze ook 2 jaar garantie (weet niet precies waarop), dus dat is een plus. Verder zag ik 1500 watt bij 60rpm. Weet niet hoe dat vertaald naar 90-110 rpm. Maar als je echt heel sterk bent pas daarmee op.
Voor de rest gewoon proberen, misschien zijn er inderdaad nog andere op het forum die hem daadwerkelijk hebben. Kon op reddit zo niks vinden.
Decathlon blinkt vooral uit in prijs/kwaliteit. Die nieuwste fietsen van ze schijnen ook serieus goed te zijn. Zeker voor dat geld.Buitenspel schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:05:
[...]
Tja, je krijgt waar je voor betaald. Het is niet alsof wahoo 80% winst marges op z'n producten heeft. Dus zoveel goedkoper betekent ook gewoon dat ze ergens minder kwaliteit hebben.
Dat gezegd, decathlon is wel zo groot dat ze altijd de beste deals kunnen maken met leveranciers. Verder geven ze ook 2 jaar garantie (weet niet precies waarop), dus dat is een plus. Verder zag ik 1500 watt bij 60rpm. Weet niet hoe dat vertaald naar 90-110 rpm. Maar als je echt heel sterk bent pas daarmee op.
Voor de rest gewoon proberen, misschien zijn er inderdaad nog andere op het forum die hem daadwerkelijk hebben. Kon op reddit zo niks vinden.
Ik denk niet dat je een miskoop gaat doen. Misschien dat DC Rainmaker nog met een review komt.
2 jaar garantie is geen plus. In Nederland zelfs te kort voor dat geld. Je hebt wettelijk gezien recht op meer.
Ik denk dat zo'n trainer toch anders is dan een fiets met Sram of Shimano en bv zipp of Mavic wielen. Frame is een of ander goed getest open mould uit China. Alles bij elkaar een hele goede deal.
Bij zo'n trainer zitten een stuk meer aparte onderdelen waar het mis kan gaan..
Bij zo'n trainer zitten een stuk meer aparte onderdelen waar het mis kan gaan..
Ik lees zojuist dit: "Het is dankzij vele uren testen met gebruikers dat we een toestel kunnen aanbieden met vijf jaar garantie op alle onderdelen" dus volgens mij krijg je er langer garantie op..La1974 schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:55:
[...]
Decathlon blinkt vooral uit in prijs/kwaliteit. Die nieuwste fietsen van ze schijnen ook serieus goed te zijn. Zeker voor dat geld.
Ik denk niet dat je een miskoop gaat doen. Misschien dat DC Rainmaker nog met een review komt.
2 jaar garantie is geen plus. In Nederland zelfs te kort voor dat geld. Je hebt wettelijk gezien recht op meer.
Wahoo en Tacx had ook flink wat missers in hun eerste versies van de Kickr bike en Neo bike…
Voor 1200 euro voor de gemiddelde consument denk ik wel erg interessant. Ik zou het wel aandurven als ik niet al voorzien was.
Voor 1200 euro voor de gemiddelde consument denk ik wel erg interessant. Ik zou het wel aandurven als ik niet al voorzien was.
Zo dan, Zwift heeft die drop shop flink op de schop gegooid zeg. Niet dat het me heel veel uitmaakt maar ik heb op basis van een tabelletje van Eric Schlange express de Canyon Aeroad 2021 gekocht icm DTSWISS ARC 1100 DiCut 62. Dat was volgens mij rond level 12 oid en toen een van de snelste combi's. (Onder het mom van als je dan toch moet kiezen dan het snelste...)
Nu mag je wachten tot level 40, beetje lullig voor wie aan het sparen was
Canyon level 10 > 27 / drops 568,000 > 1.029.200
DTSWISS level 6 > 40 / drops 184,600 > 400.000
Details hier: https://zwiftinsider.com/level-100/
Nu mag je wachten tot level 40, beetje lullig voor wie aan het sparen was
Canyon level 10 > 27 / drops 568,000 > 1.029.200
DTSWISS level 6 > 40 / drops 184,600 > 400.000
Details hier: https://zwiftinsider.com/level-100/
Er zijn er ook aantal fietsen naar lager level, bv felt ar (34-16). Die dt Swiss is wel een flinke verschuiving.
Maar gelukkig ook: Easier Level Progression: less XP is now required to achieve each level.
Maar gelukkig ook: Easier Level Progression: less XP is now required to achieve each level.
Eerste ritje met Zwift controllers op het stuur volbracht.
Pairen verliep vlekkeloos, firmware update via de companian app werkt ook feilloos. repack route gereden na de tutorial was ook positieve ervaring. Leuk om ook eens je positie op de weg te kunnen varieren.
Pairen verliep vlekkeloos, firmware update via de companian app werkt ook feilloos. repack route gereden na de tutorial was ook positieve ervaring. Leuk om ook eens je positie op de weg te kunnen varieren.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Hoe ze dat dan willen rechttrekken snap ik nog niet. Want ik was level 39 in de oude telling, wordt dat nu dan level 70? En, wat schieten we/zwift er dan mee op....?DialOut schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:42:
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Extra motivatie, hoe meer zaken je kan winnen bij een level up hoe meer je gaat fietsen.Mistraller schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:45:
[...]
Hoe ze dat dan willen rechttrekken snap ik nog niet. Want ik was level 39 in de oude telling, wordt dat nu dan level 70? En, wat schieten we/zwift er dan mee op....?
Valt me nog mee dat ze nog geen lootboxen hebben bedacht voor Zwift of materiaal wat je kunt aanschaffen met echt geld.
In de video van GP Lama wordt het vrij duidelijk uitgelegd:Mistraller schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:45:
[...]
Hoe ze dat dan willen rechttrekken snap ik nog niet. Want ik was level 39 in de oude telling, wordt dat nu dan level 70? En, wat schieten we/zwift er dan mee op....?
Je krijgt in principe een fasttrack voor een x aantal levels. In mijn geval(voor de update level 42) geld die fasttrack t/m level 95.
Eerlijk gezegd, boeit mij het level totaal niet, daarnaast probeer ik Zwift nog enigzins vergelijkbaar te houden met buiten wat betreft materiaal dus boeit mij de dropshop ook niet zoveel.
Wat Zwift er dan mee opschiet ontgaat me een beetje. Zo komen alsnog heel erg veel zwifters op de hoogste levels terecht.la_fusion schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:51:
[...]
In de video van GP Lama wordt het vrij duidelijk uitgelegd:
[YouTube: NEW Features Coming to ZWIFT // December '23 - March '24]
Je krijgt in principe een fasttrack voor een x aantal levels. In mijn geval(voor de update level 42) geld die fasttrack t/m level 95.
Eerlijk gezegd, boeit mij het level totaal niet, daarnaast probeer ik Zwift nog enigzins vergelijkbaar te houden met buiten wat betreft materiaal dus boeit mij de dropshop ook niet zoveel.
---------------
Ik probeer ook mijn eigen fiets bij elkaar te verdienen, maarja dan moet ik nog wachten tot level 35-37 ofzo, ben nog maar op 15 op dit moment..
Je kunt de boel sneller oplichten door je kilogrammen, lengte etc flink naar beneden bij te stellen. Daar win je meer tijd mee dan een snellere fiets in Zwift (beide is natuurlijk het beste).
Je kunt de boel sneller oplichten door je kilogrammen, lengte etc flink naar beneden bij te stellen. Daar win je meer tijd mee dan een snellere fiets in Zwift (beide is natuurlijk het beste).
Je ziet dat Zwift momenteel heel erg aan het inzetten is op het vast houden van mensen, gedurende het hele jaar. Ik denk dat dit daar ook aan bij moet dragen. Je sneller belonen met het omhoog gaan in levels. Voor veel mensen werkt dit toch wel erg motiverend.Mistraller schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:58:
[...]
Wat Zwift er dan mee opschiet ontgaat me een beetje. Zo komen alsnog heel erg veel zwifters op de hoogste levels terecht.
verstappen33 schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:08:

Ik zeg niet dat ik het doe, maar ik zie het af en toe wel gebeuren, zelfs bij bekenden.. Die rijden dan een snelle pacer groep mee met 3 a 4W/kg maar trappen dan hooguit 180-200W gemiddeld ofzo.. In werkelijkheid zijn ze dik 80-90kg..
Maarja op strava staat wel mooi dat ze 40+ in het uur fietsen..

Of in 1:10 de Ven Top opfietsen..
[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 18-12-2023 13:21 ]
Die 1:10 durf ik wel een keer te proberen met realistisch gewichtverstappen33 schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:20:
[...]
Ik zeg niet dat ik het doe, maar ik zie het af en toe wel gebeuren, zelfs bij bekenden.. Die rijden dan een snelle pacer groep mee met 3 a 4W/kg maar trappen dan hooguit 180-200W gemiddeld ofzo.. In werkelijkheid zijn ze dik 80-90kg..

Als je het tijdens wedstrijden doet is het vooral nogal triest, maar aan de andere kant val je daar ook snel door de mand op Zwiftpower. Als je het bij zo'n pacer rit doet begrijp ik het nut niet echt, wil je nou zo graag meer virtuele kilometers?verstappen33 schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:20:
[...]

Overigens is het best mogelijk om met 80+ kg en 200W gemiddeld in een groep op Zwift 40 gemiddeld te rijden hoor, als je een beetje weet hoe draften in Zwift werkt. Als jou dit niet lukt ben je misschien nog niet zo geoefend in het spelletje maar dat is geen reden om je maten die het wel snappen gelijk van cheaten te beschuldigen
Hier een recent ritje waarin ik tot het race gedeelte ook maar 200W gemiddeld heb gereden zonder enige vorm van cheating en met (bijna) 40 gemiddeld en dit was een klein groepje vergeleken met die pacer groepen:
https://www.strava.com/ac...4718584/analysis/169/3011
Ja klopt, het kan zeker wel, al zit jij ook met 218W op 38km/u.
Ik zie gewoon lui voorbij komen met 44+ en 190-200W.
Binnen geef ik sowieso niet om snelheid, dan is alleen tijd, cadans en vermogen relevant voor mij..
Verder doe ik nog niets met races etc, af en toe een (pacer) groepsrit, maar verder gewoon gestructureerde ERG workouts of een doelgerichte rit.
En je houdt idd alleen jezelf voor de gek als je toch aan het cheaten bent.
Binnen geef ik sowieso niet om snelheid, dan is alleen tijd, cadans en vermogen relevant voor mij..
Verder doe ik nog niets met races etc, af en toe een (pacer) groepsrit, maar verder gewoon gestructureerde ERG workouts of een doelgerichte rit.
En je houdt idd alleen jezelf voor de gek als je toch aan het cheaten bent.
Trouwens, voor wat betreft virtueel materiaal in Zwift en dat dit invloed heeft op je snelheid in bepaalde omstandigheden, voor iemand die gewoon social rides doet of ERG mode ritjes is dat inderdaad wel nutteloos.
Maar voor bepaalde races en dan zeker meer tactisch gericht, zoals in ZRL en een aantal andere competitites op Zwift vind ik het wel wat toevoegen. Tron bike of toch de venge met disc wheels? Bikeswap als er een stukje "off-road" in zit of niet etc, dat vind ik zelf wel onderdeel van de pret om dat vooraf een beetje uit te puzzelen aan de hand van een gegeven parcours.
(Edit: klopt, ik zag later dat mijn stelling ietswat optimistisch was met betrekking tot dat ritje, maar zo'n pacer groep is ook weer een stuk groter peloton dan dit was).
Maar voor bepaalde races en dan zeker meer tactisch gericht, zoals in ZRL en een aantal andere competitites op Zwift vind ik het wel wat toevoegen. Tron bike of toch de venge met disc wheels? Bikeswap als er een stukje "off-road" in zit of niet etc, dat vind ik zelf wel onderdeel van de pret om dat vooraf een beetje uit te puzzelen aan de hand van een gegeven parcours.
(Edit: klopt, ik zag later dat mijn stelling ietswat optimistisch was met betrekking tot dat ritje, maar zo'n pacer groep is ook weer een stuk groter peloton dan dit was).
[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 18-12-2023 13:41 ]
Vroeger toen Zwift nog een beetje kleinschaliger was was het nog leuk, toen was max level 25 en dan reed je rond in zo'n lelijk level 25 truitje en kon iedereen zien hoe lang je op Watopia Island (meer was er nog niet) had rond gereden.
Wat dat betreft is het wel een beetje uit de hand gelopen nu, dat kleinschalige mis ik soms nog wel, ook dat de helft van je Strava volgens nog geen idee had wat je nou deed midden in de stille oceaan.
Bietje levelen vind ik wel weer leuk, al zit ik nu ook tot bijna level 100 in die fast track, blijft de vaart er tenminste een beetje in
.
Wat dat betreft is het wel een beetje uit de hand gelopen nu, dat kleinschalige mis ik soms nog wel, ook dat de helft van je Strava volgens nog geen idee had wat je nou deed midden in de stille oceaan.
Bietje levelen vind ik wel weer leuk, al zit ik nu ook tot bijna level 100 in die fast track, blijft de vaart er tenminste een beetje in
We hebben niet allemaal een SL8verstappen33 schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:39:
Ja klopt, het kan zeker wel, al zit jij ook met 218W op 38km/u.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Iemand met een Zwift Hub die dit piepende geluid herkent? Ik dacht dat m’n ketting droogstond, maar smeren heeft precies 0 effect. Kan zo niet fietsen met kinderen die moeten slapen 
https://streamable.com/5r3a23
Heb vanaf begin oktober probleemloos gefietst, en nu begint ie ineens te piepen.

Heb vanaf begin oktober probleemloos gefietst, en nu begint ie ineens te piepen.
[ Voor 16% gewijzigd door The Legend op 18-12-2023 20:24 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Geen ervaring mee. Mijn eerste ingeving is dat het mogelijk een lager is in je vrijloop (body) die wat vet kan gebruiken. Dit baseer ik op dat het piepende geluid volgens mij weg is tijdens freewheelen.The Legend schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:23:
Iemand met een Zwift Hub die dit piepende geluid herkent? Ik dacht dat m’n ketting droogstond, maar smeren heeft precies 0 effect. Kan zo niet fietsen met kinderen die moeten slapen
Als je groot en zwaar bent dan vraag ik mij af of het materiaal nu echt zo veel uit maakt, je moet hoe dan ook een aardig hoger wattage trappen om vooraan mee te kunnen.Kluus schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:40:
Ik heb bijvoorbeeld vandaag een C-cat Rolling Highlands race gedaan waarbij degene die in ZwiftPower achter mij op de vierde plaats eindigde 23.7kg minder woog en 17cm kleiner was gemiddeld 77W minder had getrapt. Ik heb de race vandaag op een Venge S-Works met ARC 1100 DICUT 62 wielen gedaan en vraag mij of het het verschil zoveel anders was geweest als ik een andere setup had gekozen?
Het geluid is idd weg als ik de benen stilhoud. Maar het zou wel vreemd zijn als de freehub na 2 maand al vet nodig heeft toch. De hub in de cassette op m’n achterwiel heb ik nog nooit gesmeerd in 10 jaaredoappelhof schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:00:
[...]
Geen ervaring mee. Mijn eerste ingeving is dat het mogelijk een lager is in je vrijloop (body) die wat vet kan gebruiken. Dit baseer ik op dat het piepende geluid volgens mij weg is tijdens freewheelen.
Ik zeg niet dat je er naar moet kijken, je kan het uitsluiten of oplossen. Of niet naar kijken.The Legend schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:48:
[...]
Het geluid is idd weg als ik de benen stilhoud. Maar het zou wel vreemd zijn als de freehub na 2 maand al vet nodig heeft toch. De hub in de cassette op m’n achterwiel heb ik nog nooit gesmeerd in 10 jaar
zal niet de eerste keer zijn dat er iets uit een fabriek komt met te weinig vet
Ik ben aan het kijken naar een Zwift Hub (niet de ONE) zijn er mensen met ervaring met deze trainer?
Hoor graag wat er bevalt en wat de aandachtspunten zijn.
DC Rainmaker is erg positief maar verder niet veel kunnen vinden.
Ik heb die nu een paar maanden. Ik heb geen ervaring met andere trainers maar hij doet het goed en is redelijk accuraat qua vermogen (10 watt verschil ten opzichte van mijn crank powermeter).Nixo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:17:
Ik ben aan het kijken naar een Zwift Hub (niet de ONE) zijn er mensen met ervaring met deze trainer?
Wel heb ik de cassette die erbij kwam vervangen voor een Ultegra 12-speed, dat schakelt net iets soepeler en maakt minder geluid.
Thnx Info die ik zocht. Betreft geluid ook redelijk stil?rutgrrrr schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:32:
[...]
Ik heb die nu een paar maanden. Ik heb geen ervaring met andere trainers maar hij doet het goed en is redelijk accuraat qua vermogen (10 watt verschil ten opzichte van mijn crank powermeter).
Wel heb ik de cassette die erbij kwam vervangen voor een Ultegra 12-speed, dat schakelt net iets soepeler en maakt minder geluid.
Let op dat je de Zwift Hub Classic (zo werd de ONE zonder de Cog genoemt na de introductie van de Zwift Cog) naar mijn weten niet meer via de zwift site kan kopen. In plaats daarvan biedt zwift nu een deal aan met de Kickr Core vanuit hun eigen shop. Als ik me niet vergis heeft DCRainmaker in een recente post ook aangegeven dat dat de betere deal is als je het virtuele schakelen niet wil (https://www.dcrainmaker.c...ft-partnership-again.html). De Kickr Core was voorheen vele malen duurder dan de Zwift Hub maar dat prijsverschil is recent recht getrokken.Nixo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:17:
Uiteraard zou je een Zwift Hub Classic nog wel via MP ofzo kunnen scoren, ik heb zelf de Hub One en ben er prima over te spreken, hoor voornamelijk mijn aandrijflijn en ventilator..
[ Voor 5% gewijzigd door Cranzai op 19-12-2023 16:32 ]
Ook daar heb ik geen ervaringen mee met andere trainers om te vergelijken, maar ik vind het geluid wel meevallen. Dat gezegd hebbende fiets ik binnen eigenlijk altijd met oordopjes met muziek in dus hoor ik het zoiezo niet echt als die wel meer herrie maakt.Nixo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:32:
[...]
Thnx Info die ik zocht. Betreft geluid ook redelijk stil?
Toch zijn er in dit topic best wat ervaringen gedeeld, waaronder die van mij.Nixo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:17:
Uit interesse waarom de ‘classic’ ipv de huidige? Hij wordt als classic uitvoering niet meer verkocht inderdaad. Het is overigens gewoon een Jetblack Volt maar dat wist je al waarschijnlijk? https://jetblackcycling.eu/
Het voordeel van de classic is dat je die ook in alle andere platforms dan Zwift kunt gebruiken (en dan dus gewoon schakelt) en daarnaast elektronisch kan schakelen met de Click of de Play controllers, terwijl de One alleen elektronisch kan schakelen in Zwift.Martinique schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:46:
[...]
Toch zijn er in dit topic best wat ervaringen gedeeld, waaronder die van mij.
Uit interesse waarom de ‘classic’ ipv de huidige? Hij wordt als classic uitvoering niet meer verkocht inderdaad. Het is overigens gewoon een Jetblack Volt maar dat wist je al waarschijnlijk? https://jetblackcycling.eu/
Ik zeg ook niet dat jij zegt dat ik er naar moet kijkenedoappelhof schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 07:43:
[...]
Ik zeg niet dat je er naar moet kijken, je kan het uitsluiten of oplossen. Of niet naar kijken.
Op de One kun je gewoon een cassette zetten en je kunt precies hetzelfde doen met andere platforms.. Bij een classic moet je alsnog de click of Play controllers kopen, een cassette is zelfs nog goedkoperThe Legend schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:02:
[...]
Het voordeel van de classic is dat je die ook in alle andere platforms dan Zwift kunt gebruiken (en dan dus gewoon schakelt) en daarnaast elektronisch kan schakelen met de Click of de Play controllers, terwijl de One alleen elektronisch kan schakelen in Zwift.
Ja dat is waar. Schakelen met de Click leek mij niet zo lekker werken, dus ik wilde sowieso los de Play controllers bestellen. Dan kun je beter de de Classic met cassette nemen denk ik.
De click is even wennen maar voor binnen voor de rest perfect in z'n simpelheid. Mijn vrouw heeft nog nooit op een wielrenner gereden dus die is helemaal fan van die click. Hier Zwiften we beiden meerdere keren per week, ik zit er wel aan te denken om ook van die Play controllers te scoren.The Legend schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:44:
Ja dat is waar. Schakelen met de Click leek mij niet zo lekker werken, dus ik wilde sowieso los de Play controllers bestellen. Dan kun je beter de de Classic met cassette nemen denk ik.
Net ff Cote de Domancy gedaan in Zwift... stukje 23%. Nou dan weten ze je wel weg te pesten van je wheelon trainer haha, band stond bijna te roken. Zou wel een reden zijn om toch eens te kijken of ik mijn crank kan wisselen, want hoeveel watt zou je nou verliezen in zo'n slippend wiel?
Volgend jaar mezelf maar eens verwennen met een Zwift Hub denk. Heel 2023 ook al geen new bike day hier
Volgend jaar mezelf maar eens verwennen met een Zwift Hub denk. Heel 2023 ook al geen new bike day hier
---------------
En een nieuwe crank zorgt er voor dat je wiel niet meer slipt?
Die moet je ff uit leggen
door het zinnetje erachter, want hoeveel watt zou je nu verliezen in zo'n slippend wiel.
Gok ik dat hij een 4iii of een stages powermeter crank plaatst om te zien wat het verlies is.
Maar idd, alleen door een nieuwe crank te plaatsen zal je wiel gewoon blijven doorslippen
Gok ik dat hij een 4iii of een stages powermeter crank plaatst om te zien wat het verlies is.
Maar idd, alleen door een nieuwe crank te plaatsen zal je wiel gewoon blijven doorslippen
Omdat ik niet weet of ik graag binnen fiets, zag ik dat het mogelijk is om een trainer te huren. Heeft iemand hier ervaring met het huren van een trainer? En misschien tips of aanbevelingen?
een gangbaar model direct drive trainer kopen (Wahoo, Zwift, Tacx) en doorverkopen wanneer het niet bevalt. Zal qua kosten verlies bij doorverkoop denk ik niet veel anders zijn dan huur en wanneer het bevalt heb je de trainer al.stephan123456 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:59:
Omdat ik niet weet of ik graag binnen fiets, zag ik dat het mogelijk is om een trainer te huren. Heeft iemand hier ervaring met het huren van een trainer? En misschien tips of aanbevelingen?
dat is ook een idee, maar ik heb veel meer geld nodig om het te kopen dan om het te huren.BartNL schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:45:
[...]
een gangbaar model direct drive trainer kopen (Wahoo, Zwift, Tacx) en doorverkopen wanneer het niet bevalt. Zal qua kosten verlies bij doorverkoop denk ik niet veel anders zijn dan huur en wanneer het bevalt heb je de trainer al.
Hier heeft de lokale FM een opstelling staan waar bij interesse op gereden kan worden. Andere optie is het in de (fiets) vriendengroep te vragen?stephan123456 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:59:
In mijn geval heeft een maatje een paar keer zijn fiets op mijn Wahoo geplaatst en heeft zo de afweging kunnen maken er zelf ook eentje aan te schaffen
pfff stelletje pietjepresiezenMcMiGHtY schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:07:
En een nieuwe crank zorgt er voor dat je wiel niet meer slipt?
Ik bedoel natuurlijk dat ik wil meten hoeveel watt de crank ziet en hoeveel de tacx ziet.
Alleen heb ik op mijn tacx fiets een FSA en volgens mij kan ik mijn hollowtech 4iiii daar niet zo op zetten, dus dan moet ik op z'n minst het hele crankstel wisselen.
Het slippen (boven de 13% helling zo'n beetje, als de band wat viezer is) voel je bij de aanzet. Je kunt door heel aandachtig mooie rondjes te draaien, cadans aanpassen, de slip wel een beetje vermijden, maar echt lekker knallen is het dan niet. Of even met wat oplosmiddel de aanslag van de band wegpoetsen, dat scheelt ook. Maar dat doe ik niet elke rit. Of natuurlijk een nieuw bandje proberen; deze is ook alweer 4 jaar oud, een rode van de decathlon.
Tacx Bushido heeft overigens een dikkere rol dan bv vortex dus bij meeste hellingen binnen zwift speelt het niet. Alleen radiotower voorheen, maar nu dus ook wat vaker in de portal climbs.
---------------
Vrienden van mij (stel) zijn gewisseld van zo'n trainer met band naar een Tacx Neo Bike. Opeens ging hun indoor FTP met 30watt of iets dergelijks omhoog.Mistraller schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:29:
[...]
pfff stelletje pietjepresiezen![]()
Ik bedoel natuurlijk dat ik wil meten hoeveel watt de crank ziet en hoeveel de tacx ziet.
Alleen heb ik op mijn tacx fiets een FSA en volgens mij kan ik mijn hollowtech 4iiii daar niet zo op zetten, dus dan moet ik op z'n minst het hele crankstel wisselen.
Het slippen (boven de 13% helling zo'n beetje, als de band wat viezer is) voel je bij de aanzet. Je kunt door heel aandachtig mooie rondjes te draaien, cadans aanpassen, de slip wel een beetje vermijden, maar echt lekker knallen is het dan niet. Of even met wat oplosmiddel de aanslag van de band wegpoetsen, dat scheelt ook. Maar dat doe ik niet elke rit. Of natuurlijk een nieuw bandje proberen; deze is ook alweer 4 jaar oud, een rode van de decathlon.
Tacx Bushido heeft overigens een dikkere rol dan bv vortex dus bij meeste hellingen binnen zwift speelt het niet. Alleen radiotower voorheen, maar nu dus ook wat vaker in de portal climbs.
Kan dus best veel schelen, al zal het ook kunnen liggen aan je type band en hoe goed je drivetrain onderhouden is natuurlijk tov een Neo bike.
Dat slippen van die band met 13% lijkt me vreselijk irritant in ieder geval..
Marktplaats... zeker een wheelon heb je voor een habbekrats te pakken (ik zag er eentje voor 75, die raak je voor evenveel zo weer kwijt evt). Zie mijn post hierboven, wheelon heeft misschien beperkingen, maar je bent wel snel op de fiets en ervaring hoe het voelt kan daarmee helemaal prima.stephan123456 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:59:
Mijn broer heeft in elk geval onlangs een kickr gekocht en z'n tacx vortex nu te koop staan. Met trainingsbandjes, tacx as etc.
Ik heb onze NIET-Smart trainer die we ook nog hebben, al vaker uitgeleend. Met wat sensors kan je er ook mee zwiften, alleen heb je dan niet de ervaring met dynamische weerstand bij hellingen etc en dat is wel een fors verschil qua experience.
[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 20-12-2023 11:40 ]
---------------
Ik ben destijds (in 2017 alweer) ook van een Vortex naar een Neo over gestapt en ik vind dat toch wel een compleet andere ervaring. Met name de aanwezigheid van een vliegwiel geeft een veel natuurlijker fietsgevoel, een wheel-on staat bijvoorbeeld gelijk stil als je even je benen stil houd bijvoorbeeld, dat is wel iets om rekening mee te houden als je puur de ervaring wil uitproberen vind ik. Ik weet dat dit voor @Mistraller al jaren geen probleem is maar voor mij was het destijds wel een eye-opener.
Overigens gaf mijn Vortex minstens 30W te hoog aan, dus dat viel dan wel weer tegen
.
Overigens gaf mijn Vortex minstens 30W te hoog aan, dus dat viel dan wel weer tegen
Ik denk dat zodra ik het ervaar, dat ik dan ook over wil stappen hoorKluus schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:05:
Ik ben destijds (in 2017 alweer) ook van een Vortex naar een Neo over gestapt en ik vind dat toch wel een compleet andere ervaring. Met name de aanwezigheid van een vliegwiel geeft een veel natuurlijker fietsgevoel, een wheel-on staat bijvoorbeeld gelijk stil als je even je benen stil houd bijvoorbeeld, dat is wel iets om rekening mee te houden als je puur de ervaring wil uitproberen vind ik. Ik weet dat dit voor @Mistraller al jaren geen probleem is maar voor mij was het destijds wel een eye-opener.
Overigens gaf mijn Vortex minstens 30W te hoog aan, dus dat viel dan wel weer tegen.
De NEO toch eigenlijk ook vooral virtueel, omdat het van de NEOdymium magneten komt, dacht ik...?
Maar puur om te ervaren of je fietsen in je garage leuk vind, dat kan naar mijn idee op elke trainer wel.
[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 20-12-2023 12:15 ]
---------------