Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 135 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:40
Phydomir schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:28:
[...]

Tijd terug een indoor FTP 20min test gedaan en hiervoor ook Ventop gebruikt. Heel geleidelijk dus kun je mooi constant trappen.
Jep, toch wel lekker om het bergop te doen merk ik.

Nu ik op Rouvy zit de virtuele Alpe D'huez gebruikt paar weken terug. Er fietste ook wat andere mensen om me heen, waarvan 1tje eigenlijk net te snel was. Mentaal kun je toch iets dieper gaan als je achter iemand aanfietst. En het is gewoon chill dat er wat variatie zit in de steilheid vind ik, zodat je op de steile stukken wat harder kunt gaan en op de vlakkere stukken (bij de ADH de bochten dus) net even een paar % langzamer gaat.

Bij de ADH is het wel veel schakelen de hele tijd. Op een Kickr Bike prima, misschien wel iets meer gedoe als je op je normale fietst rijdt met een smart trainer. Dan is de Ventop met gelijke percentages ws wel handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:27

Kluus

Gang is alles

De 20 minuten FTP test in Zwift gaat tijdens het meet-interval van 20 minuten inderdaad over in "slope mode" zoals @luuk66 al aangeeft. Dus dan gaat hij op een bepaalde weerstand vast staan, onafhankelijk van het parcours, dus op zich maakt het niet uit.

Als je erg visueel zit op te letten is een klim misschien wel lekker omdat het dan logischer aan komt in je brein ofzo, maar dat is dan puur voor het idee.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 05-12-2023 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
Vorige week uiteindelijk ook gezwicht voor zwift en een zwift hub one besteld, gisteravond alles geinstalleerd en ff kwartiertje getest.

Inmiddels met een vriendengroepje elkaar opgenaaid woensdag tegelijk een ramptest te doen, iemand nog tips qua setup om zo'n test vlekkeloos te laten verlopen? (doodgaan is een gegeven natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 18:15
Cranzai schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:23:
Vorige week uiteindelijk ook gezwicht voor zwift en een zwift hub one besteld, gisteravond alles geinstalleerd en ff kwartiertje getest.

Inmiddels met een vriendengroepje elkaar opgenaaid woensdag tegelijk een ramptest te doen, iemand nog tips qua setup om zo'n test vlekkeloos te laten verlopen? (doodgaan is een gegeven natuurlijk)
Koelen koelen koelen! Zo groot mogelijk verzet schakelen, krijgt je vliegwiel meer snelheid, kan je makkelijker blijven draaien voor mijn gevoel. En cafeïne gelletje van te voren is wel lekker

[ Voor 10% gewijzigd door edoappelhof op 05-12-2023 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-09 12:58
Wat mij helpt bij een zware inspanning is 1,5-2 uur van te voren niet eten, en een 10-15 minuten voor aanvang een gelletje..
Dan heb je wel genoeg energie voor 20-30 minuten zware inspanning en speelt je maag niet op met eten wat er nog in kan zitten..
Vlak na een maaltijd een zware inspanning doen is bijna garantie voor misselijkheid en andere lichamelijke problemen.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
verstappen33 schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:07:
[...]

300 valt toch wel mee?
Ik ga morgen de 1500 op zwift doen, de route “Ven-Top”.
Dit om eens een voorproefje te krijgen hoe de Ventoux aan zal voelen komend jaar. :)
1063 meter dan? 🙈 Zojuist Alpe Du Zwift gereden ;)

Het lukte niet om onder de 100 minuten te komen dus dan weet ik weer waar ik sta. Wat een rit! En voel me nu een stuk beter dan afgelopen zondag na die race, veel meer op m’n eigen pace gelet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Netjes!!!

Ik wilde maandag de Ven-Top doen, maar was redelijk aan de late kant toen ik op de fiets kon stappen, dus heb het bij een workout van 1,5 uur gehouden. Geen idee hoelang ik over de ven-top zou doen, ik vermoed rond de 2 uur, maar heb het maar weer even uitgesteld tot ik wat meer tijd heb, mogelijk in een weekend binnenkort.

Vanavond eens kijken of een FTP test lukt, beetje slecht geslapen en een beetje verkouden aan het worden (neus dicht). Het wordt dus of een FTP test of een wat langere zone 2 training.
Morgen komt er niets van ivm bedrijfsfeestje, en vrijdag zal ik ook nog wel brak zijn van het weinig slapen en de nodige drankjes. Dus vrijdag ook lekker een rustige herstel/duur training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05:01
Hoi, aankoopadvies gevraagd!

Voor een doel op triathlongebied denk ik er over om een direct drive trainer te kopen. Normaliter ben ik niet van stationair fietsen, maar gezien het weer, doel, tijd, veiligheid wil ik doordeweeks ook kunnen trainen. Plus ik heb mijn schuurtje opgeruimd dus daar kan ik terecht :P

Doel: trainen voor een heuvelachtige triathlon op de lange aftand.
Min. 1x per week op de trainer. Waarschijnlijk dec-maart.
De kans dat ik hierna de trainer verkoop is aanwezig. Ik wordt namelijk negatief beïnvloed door de ervaring met een fietstrainer 12 jaar terug. Dat vond ik toen totaal niet realistisch aanvoelen en gedoe met een trainerband/wiel. Misschien dat het binnenfietsen met hard/software anno 2023 wél bevalt.

Ik zie dat er direct drive trainers zijn van 550-800 euro. Dat is de range waar ik naar kijk. Hieronder een lijstje van Mantel:
- Kickr Core 550 euro
- Tacx Flux S Smart T2900S 640 euro
- Tacx Flux 2 Smart T2980 730 euroelders 690
- Tacx Neo 2 smart. 800 euro
- Elite Justo 800 euro.

1. In hoeverre zitten hier 'koopjes' in? Veel waarde voor het geld?
2. Is de max 10% van bv de Flux S een beperkende factor in de praktijk?
3. Zitten er uitschieters bij qua geluid (of het gebrek er aan)?
4. Stel dat de fietstrainer bevalt en ik heb de Flux 2, ga ik dan spijt krijgen dat ik niet voor de Neo 2 ben gegaan gezien het prijsverschil?
5. Zitten er in bovenstaande lijst duidelijke verschillen qua sensors/smart mogelijkheden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 12% gewijzigd door Kanoet op 06-12-2023 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Kanoet schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:16:
Hoi, aankoopadvies gevraagd!

Voor een doel op triathlongebied denk ik er over om een direct drive trainer te kopen. Normaliter ben ik niet van stationair fietsen, maar gezien het weer, doel, tijd, veiligheid wil ik doordeweeks ook kunnen trainen. Plus ik heb mijn schuurtje opgeruimd dus daar kan ik terecht :P

Doel: trainen voor een heuvelachtige triathlon op de lange aftand.
Min. 1x per week op de trainer. Waarschijnlijk dec-maart.
De kans dat ik hierna de trainer verkoop is aanwezig. Ik wordt namelijk negatief beïnvloed door de ervaring met een fietstrainer 12 jaar terug. Dat vond ik toen totaal niet realistisch aanvoelen en gedoe met een trainerband/wiel. Misschien dat het binnenfietsen met hard/software anno 2023 wél bevalt.

Ik zie dat er direct drive trainers zijn van 550-800 euro. Dat is de range waar ik naar kijk. Hieronder een lijstje van Mantel:
- Kickr Core 550 euro
- Tacx Flux S Smart T2900S 640 euro
- Tacx Flux 2 Smart T2980 730 euroelders 690
- Tacx Neo 2 smart. 800 euro
- Elite Justo 800 euro.

1. In hoeverre zitten hier 'koopjes' in? Veel waarde voor het geld?
2. Is de max 10% van bv de Flux S een beperkende factor in de praktijk?
3. Zitten er uitschieters bij qua geluid (of het gebrek er aan)?
4. Stel dat de fietstrainer bevalt en ik heb de Flux 2, ga ik dan spijt krijgen dat ik niet voor de Neo 2 ben gegaan gezien het prijsverschil?
5. Zitten er in bovenstaande lijst duidelijke verschillen qua sensors/smart mogelijkheden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
uit dit lijstje zeker de de core als je onderin je budget wilt zitten en de neo2 als je meer wilt uitgeven..
de flux is echt overpriced als je het vergelijkt met andere trainers
(de justo weet ik weinig van)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 21:16
Kick Core of Zwift Hub inclusief Zwift jaar abonnement lijkt mij voor jouw toepassing de beste optie. Verkoop je na gebruik zonder abonnement. Heb je naar verwachting minimaal verlies en prima trainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Gisteren dus een leuke klim gehad (Alpe du Zwift) en voel me nu prima, nu alweer zin om op de trainer te stappen maar ff rustig aan :*)

Vraag over de instelling van de Zwift (Trainer Difficulty). Die staat nu op 50%, gisteren tijdens de meest stijle stukken van zo'n 15% was de vierde versnelling mijn laagste verzet. Zo op gevoel prima want kan nog wat lichter indien nodig. Is het raadzaam om nog wat te spelen met die instelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
D-Ed schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:17:
Gisteren dus een leuke klim gehad (Alpe du Zwift) en voel me nu prima, nu alweer zin om op de trainer te stappen maar ff rustig aan :*)

Vraag over de instelling van de Zwift (Trainer Difficulty). Die staat nu op 50%, gisteren tijdens de meest stijle stukken van zo'n 15% was de vierde versnelling mijn laagste verzet. Zo op gevoel prima want kan nog wat lichter indien nodig. Is het raadzaam om nog wat te spelen met die instelling?
Geen idee hoe je workout was, heb je misschien een strava linkje?
Ik kijk zelf eigenlijk niet naar hoogtemeters/gradient/snelheid in Zwift, ja een klim voelt zwaarder, maar voor mij is cadans, hartslag en power eigenlijk de enige getallen die tellen..

Op basis van die intensiteit bepaal ik eigenlijk hoeveel herstel ik nodig heb..
Bijvoorbeeld, een zone 2 training herstel ik binnen een dag van, maar fiets ik duur-tempo of zelfs threshold (of hoger) dan merk ik toch meer vermoeidheid in de benen de volgende dag en doe ik het rustig aan of sla ik een dag over.

Ik zit nu gemiddeld 3-4x per week op de tacx, waarvan dus 2-3 rustige trainingen, en 1 (soms 2) wat meer intensievere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 19:29

Phydomir

Dennis

Die trainer difficulty is er puur voor om te zorgen dat je uitkomt met je versnellingen. Dus het is vooral wat je zelf prettig vind. Als ik echt voor een zo'n realistisch mogelijk gevoel ga dan zet ik hem wat hoger. Maar in de praktijk staat hij zo dat ik eigenlijk alles op het buitenblad kan rijden en alleen achter hoef te schakelen. Vooral als je ook Zwift wedstrijden rijd is dat wel fijn.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19

Tenzij je echt goed fit bent rijd je in het echt meestal op de lichtste versnelling zulke stijle stukken op.

Als je Zwift om ooit echt de bergen in te gaan zou ik de difficulty slider steeds iets hoger zetten. 100% is wel heftig. Maar in het echt is het ook heftig als je 15% op rijdt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
verstappen33 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:24:
[...]

Geen idee hoe je workout was, heb je misschien een strava linkje?
Ik kijk zelf eigenlijk niet naar hoogtemeters/gradient/snelheid in Zwift, ja een klim voelt zwaarder, maar voor mij is cadans, hartslag en power eigenlijk de enige getallen die tellen..

Op basis van die intensiteit bepaal ik eigenlijk hoeveel herstel ik nodig heb..
Bijvoorbeeld, een zone 2 training herstel ik binnen een dag van, maar fiets ik duur-tempo of zelfs threshold (of hoger) dan merk ik toch meer vermoeidheid in de benen de volgende dag en doe ik het rustig aan of sla ik een dag over.

Ik zit nu gemiddeld 3-4x per week op de tacx, waarvan dus 2-3 rustige trainingen, en 1 (soms 2) wat meer intensievere.
M'n cadans, hartslag en power heb ik inderdaad zoveel mogelijk op één lijn proberen te houden. Hartslag zo rond de 170, cadans rond de 80/85 en power 150. Toen mijn vrouw bij de laatste vijf bochten de deur opende voor wat frisse lucht ging mijn power wat omhoog met relatief dezelfde hartslag :+ Volgende keer zelf beter opletten ;)

Afijn, hier de resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ve2lL0nOpD0Hcl9O0ZVkuMypPvY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Aw1eE4unDkCBqUYnF0amF7h0.png?f=fotoalbum_large

En hartslag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrWwZX2N0BPXtXMjZ_Lc9Ttuasg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K25Z2fte9Nw8FNUe92TvTgP6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
D-Ed schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:49:
[...]

M'n cadans, hartslag en power heb ik inderdaad zoveel mogelijk op één lijn proberen te houden. Hartslag zo rond de 170, cadans rond de 80/85 en power 150. Toen mijn vrouw bij de laatste vijf bochten de deur opende voor wat frisse lucht ging mijn power wat omhoog met relatief dezelfde hartslag :+ Volgende keer zelf beter opletten ;)

Afijn, hier de resultaten:
[Afbeelding]

En hartslag:
[Afbeelding]
Geen idee wat jou hartslag zones zijn, maar je gemiddelde hartslag is wel relatief hoog.. Op zich niets mis mee, maar afhankelijk of de zones kloppen in jou plaatje, zou ik deze inspanningen niet te vaak doen, hooguit 1-2x in de week en niet vlak achter elkaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edoappelhof
verstappen33 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:24:
[...]

Geen idee wat jou hartslag zones zijn, maar je gemiddelde hartslag is wel relatief hoog.. Op zich niets mis mee, maar afhankelijk of de zones kloppen in jou plaatje, zou ik deze inspanningen niet te vaak doen, hooguit 1-2x in de week en niet vlak achter elkaar.
Niet iedereen is aan het trainen he. Als je gewoon lekker wil fietsen is het helemaal niet erg om jezelf lekker uit te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
edoappelhof schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:29:
[...]

Niet iedereen is aan het trainen he. Als je gewoon lekker wil fietsen is het helemaal niet erg om jezelf lekker uit te leven.
Zeker niet, plezier staat voorop, en ik zal hem ook echt niet tegenhouden om elke dag de Alpe op te fietsen.
Echter is herstel ook belangrijk. Ook al voelt het fysiek niet zwaar als in de vorm van spierpijn, je hebt namelijk wel een behoorlijke inspanning geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
verstappen33 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:34:
[...]

Zeker niet, plezier staat voorop, en ik zal hem ook echt niet tegenhouden om elke dag de Alpe op te fietsen.
Echter is herstel ook belangrijk. Ook al voelt het fysiek niet zwaar als in de vorm van spierpijn, je hebt namelijk wel een behoorlijke inspanning geleverd.
Voor mijn doen is die hartslag relatief makkelijk zo te houden en voelt niet als ‘te hoog’. Mijn maximale hartslag kan zo maar de 200 aantikken als ik flink aan het knallen ben met de mtb.. Ik zal binnenkort eens zo’n sporttest inplannen want wel fijn om het echt eens goed aan te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik heb hem gewoon altijd op 100% staan. Maar hoe dat voelt hangt ook wel van je vertanding af. Heb nu achter max 32 met compact crankstel, zelfde wat ik buiten met bergritten gebruik. Als je een sub compact met een 11-25 cassette hebt is de moeilijkheid iets lager zetten geen overbodige luxe.
Maar jij hebt een Hub one? weet niet precies hoe dat werkt, wat voor verhoudingen die virtuele versnellingen hebben.

Zou hem iig wel zo hoog mogelijk houden, als je het gebruikt als training voor echte bergritten kan het wel koud op je dak vallen als je ineens niet met 85rpm in de 2 na laatste versnelling een helling van 15% op kan rijden :9

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
GWBoes schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:28:
[...]

Ik heb hem gewoon altijd op 100% staan. Maar hoe dat voelt hangt ook wel van je vertanding af. Heb nu achter max 32 met compact crankstel, zelfde wat ik buiten met bergritten gebruik. Als je een sub compact met een 11-25 cassette hebt is de moeilijkheid iets lager zetten geen overbodige luxe.
Maar jij hebt een Hub one? weet niet precies hoe dat werkt, wat voor verhoudingen die virtuele versnellingen hebben.

Zou hem iig wel zo hoog mogelijk houden, als je het gebruikt als training voor echte bergritten kan het wel koud op je dak vallen als je ineens niet met 85rpm in de 2 na laatste versnelling een helling van 15% op kan rijden :9
Hub One inderdaad en nog geen haast om échte bergritten te doen op de kort termijn ;) In juni 2024 met een groep vrienden lang weekend Ardennen met de mtb dus een beetje voorbereiding is fijn. Ik zal later in de winter wat meer naar die instelling kijken. Nu vooral bekend raken met Zwift en in indoor trainen en vooral m'n basisconditie omhoog krijgen.

Thx for the tips heren! _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
Cranzai schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:23:

Nou kan ik jullie het resultaat natuurlijk niet verschuldigd blijven, 249W @ 65kg dus zo'n 3,8 W/kg. Geen slecht uitgangspunt na het off-season, ben benieuwd of ik kan doorgroeien naar 4,5W/kg met wat goede indoorsessies d:)b

Koeling redelijk goed op orde met slechts n enkele fan, helpt natuurlijk dat het nu koud is buiten, maar met een open raam en ventilator die daarvoor staat weinig te klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
https://www.reddit.com/r/.../tacx_neo_3m_from_garmin/

Tacx 3M

Laat maar komen, interesse

[ Voor 15% gewijzigd door Simbob op 07-12-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Fietsmaat heeft hem gehad als betatester afgelopen maanden, verwacht geen wereldschokkende veranderingen tov de Neo 2T.
Het is meer een doorontwikkeling dan een nieuw revolutionair product.

Enige echte grote verandering is dat er WiFi opzit naast bluetooth..
Maar dat zit ook al een tijdje op de Wahoo's.

//Edit, WiFi is dus een losse dongel zo te zien:
https://www.wielerflits.n...versie-neo-indoortrainer/

Motion plates krijg je bij de 2T er gratis bij, dus dat is ook niet iets nieuws.. Wel benieuwd naar de zijwaartse beweging die het zou geven..
Ook benieuwd wat de prijs zal zijn.
Denk €1500+

Edit2: Mogelijk $2000 :X
https://www.cyclingweekly...-most-realistic-ride-feel

[ Voor 32% gewijzigd door verstappen33 op 07-12-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05:58
verstappen33 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:58:
[...]

Fietsmaat heeft hem gehad als betatester afgelopen maanden, verwacht geen wereldschokkende veranderingen tov de Neo 2T.

Motion plates krijg je bij de 2T er gratis bij, dus dat is ook niet iets nieuws.. Wel benieuwd naar de zijwaartse beweging die het zou geven..
Denk €1500+

2.000 euro bij Futurumshop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:44
Voor de geïnteresseerden: Vacmaster Cardio lijkt weer op voorraad bij Amazon. Levering kan volgende week ipv half januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Jimmy-time1 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:03:
Voor de geïnteresseerden: Vacmaster Cardio lijkt weer op voorraad bij Amazon. Levering kan volgende week ipv half januari.
Dank voor de tip, all in!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDoopue07JSO_GLn3-vKUmvKkNs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mg0eKK6TPz9PI4BhacDIWyLL.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05:58
Toch weer knap hoe hij op de dag van introductie de in-depth review klaar heeft :+

Maar los van dat. Ik vind het nog knapper dat hij onmisbaar lijkt door de grote fabrikanten.

Hij is een influencer met een zweem van onafhankelijkheid, wat natuurlijk lastig samengaat.

Toch vaar ik redelijk blind op zijn oordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ook bijzonder dat dit de eerste Tacx is die out-of-the-box werkt voor DCR blijkbaar en dat hij dit wijt aan dat het nu onder Garmin valt... Lijkt mij eerder een beetje N=1. Ik heb zelf in juli 2017 mijn Gen 1 Tacx Neo gekocht en die deed het ook out-of-the-box, tot op de dag van vandaag. Gisteren toevallig een vergelijkje gedaan met mijn nieuwe Favero Assioma DUO pedalen, en accuracy valt ook nog steeds niet tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QsxMV74R0VNs_h3J2H4AaX2wD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5CLSIKSTAbFQf8cXS6bJII3q.png?f=fotoalbum_large

Fijn dat er niet al te veel updates zitten in die nieuwe NEO, kan ik weer een generatie door :).

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 08-12-2023 06:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:33
verstappen33 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:58:
[...]

Denk €1500+

Gelukkig gister een deal gemaakt via Martkplaats voor een 2T. Maak een upgrade vanaf mijn flux s. Zie je een uur later een bericht van Garmin over de 3M.

Review gekeken maar inderdaad weinig verschil. Voor 800 meer heb je motionplates en een iets anders uitziende trainer. Ohja de dongle kost nog even 150 extra :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Kluus schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 06:30:
Ook bijzonder dat dit de eerste Tacx is die out-of-the-box werkt voor DCR blijkbaar en dat hij dit wijt aan dat het nu onder Garmin valt... Lijkt mij eerder een beetje N=1. Ik heb zelf in juli 2017 mijn Gen 1 Tacx Neo gekocht en die deed het ook out-of-the-box, tot op de dag van vandaag. Gisteren toevallig een vergelijkje gedaan met mijn nieuwe Favero Assioma DUO pedalen, en accuracy valt ook nog steeds niet tegen:

[Afbeelding]

Fijn dat er niet al te veel updates zitten in die nieuwe NEO, kan ik weer een generatie door :).
Het probleem zit hem ook niet zozeer in de globale accuracy, maar veel meer aan het einde van de bandbreedtes. Dus als vliegwegsnelheid laag of hoog is, dat dan de accuracy juist niet meer goed is van de oudere modellen. Heb je in praktijk daar veel last van? Voor mij was het een reden om van de flux af te stappen destijds. Omdat tijdens de ramp testen die ik toen nog deed, het apparaat niet meer de gewenste wattages kon leveren omdat vliegwiel snelheid te laag was(kleine blad voor, midden op de cassette).

Ray legt dat overigens ook goed uit in de review. Dat dit apparaat juist zo sterk is over alle linies heen. Best impressive.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Michaelg een Flux is wel een totaal ander apparaat, 7KG vliegwiel (flux) vs virtueel/elektronisch vliegwiel (Neo), dus ik vraag mij af in hoeverre je dat dan kan vergelijken. Voor zo ver ik weet is nauwkeurigheid bij de Neo nooit echt een probleem geweest.

De issues die de originele Neo zou hebben waren bij mijn weten vooral de "whining noice" en doorslippen bij hoge torque. Beide heb ik in al die jaren gelukkig nooit last van gehad (in dat laatste geval is het misschien mijn beperking uiteraard) en het lijkt mij dus lastig te zeggen dan op basis van 1 testexemplaar alles is opgelost (voor zo ver er iets op te lossen was).

Over DCR: hij maakt uitgebreide reviews en ik kijk er ook wel naar, maar sommige dingen moet je echt wel een beetje met een korrel zout nemen, ik heb ooit een keer ge-upgrade naar een Edge 830 op basis van een review van hem omdat deze touchscreen echt volledig functioneel bleef in de stromende regen volgens zijn "test". Maar al vrij snel bleek dat dat dus absoluut niet zo was in mijn praktijkervaring.

Ik zal mijn oude Neo ook eens testen met een ramptest in combinatie met de Assioma's, dat is wel een goede. :)

[ Voor 89% gewijzigd door Kluus op 08-12-2023 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
@Kluus Niet geheel een eerlijk vergelijk nee :) maar de boodschap blijft hetzelfde. Accuracy claims van fabrikanten zijn niet altijd top :D

https://www.trainerroad.c...racy/37989/10?u=sasha1103

Hier uitleg van GPlama omtrent mijn problematiek met de Flux van toen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Kluus schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 06:30:

Eerlijk gezegd zou ik ook niet kunnen bedenken wat er nog nieuw toegevoegd moet worden.
Het product is al behoorlijk ver doorontwikkeld en bied al bijna dezelfde ervaring als echt fietsen..

Verder zit er misschien nog wel wat ruimte qua add-ons zoals de klim functie die Wahoo al heeft,
Een daal functie zou ook wel gaaf zijn doordat je achterkant wat meer omhoog komt zoals op de smart-bike al wel het geval is. Maarja dan moet het wel heel krachtig zijn, want het meeste gewicht zit toch richting het achterwiel.

Persoonlijk denk ik dat smart-bikes veel meer ruimte hebben qua doorontwikkeling en innovaties dan een direct drive trainer voor je fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Nu online
verstappen33 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:43:
[...]

Maarja dan moet het wel heel krachtig zijn, want het meeste gewicht zit toch richting het achterwiel.
Voorwiel kan ook gewoon naar beneden voor hetzelfde effect he. de Climb en Rizer doen allebei 10% negatief.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
verstappen33 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:43:
[...]

Eerlijk gezegd zou ik ook niet kunnen bedenken wat er nog nieuw toegevoegd moet worden.
Het product is al behoorlijk ver doorontwikkeld en bied al bijna dezelfde ervaring als echt fietsen..

Verder zit er misschien nog wel wat ruimte qua add-ons zoals de klim functie die Wahoo al heeft,
Een daal functie zou ook wel gaaf zijn doordat je achterkant wat meer omhoog komt zoals op de smart-bike al wel het geval is. Maarja dan moet het wel heel krachtig zijn, want het meeste gewicht zit toch richting het achterwiel.

Persoonlijk denk ik dat smart-bikes veel meer ruimte hebben qua doorontwikkeling en innovaties dan een direct drive trainer voor je fiets.
Een Neo met een virtual shift element zou perfect zijn. Qua prijs tussen de Neo 2T en de bike in gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
GWBoes schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:01:
[...]

Voorwiel kan ook gewoon naar beneden voor hetzelfde effect he. de Climb en Rizer doen allebei 10% negatief.
Klopt ja, je hebt geen voorwiel, je klemt alleen je vork erin en dan kan die idd omlaag.

@Simbob Ja dat zou kunnen, maar persoonlijk zie ik daar geen echte meerwaarde in, maar anderen misschien wel..

Ik heb nu 1-2 maand een tacx, bevalt me prima, maar mijn vrouw begint er nu ook steeds meer oog voor te krijgen en wil iets doen aan haar conditie.. Ze past helaas niet op mijn fiets, dus ze kan niet mijn fiets gebruiken..
Dus we zijn al een beetje aan het kijken naar een 2e fiets voor haar, of toch de tacx in te ruilen voor een smart-bike achtig ding.

Een 2e fiets erbij is een beetje een nadeel, ik heb nu een 12sp cassette erop zitten, dus er moet een 12sp fiets erbij komen, best prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

verstappen33 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:52:
[...]

Klopt ja, je hebt geen voorwiel, je klemt alleen je vork erin en dan kan die idd omlaag.

@Simbob Ja dat zou kunnen, maar persoonlijk zie ik daar geen echte meerwaarde in, maar anderen misschien wel..

Ik heb nu 1-2 maand een tacx, bevalt me prima, maar mijn vrouw begint er nu ook steeds meer oog voor te krijgen en wil iets doen aan haar conditie.. Ze past helaas niet op mijn fiets, dus ze kan niet mijn fiets gebruiken..
Dus we zijn al een beetje aan het kijken naar een 2e fiets voor haar, of toch de tacx in te ruilen voor een smart-bike achtig ding.

Een 2e fiets erbij is een beetje een nadeel, ik heb nu een 12sp cassette erop zitten, dus er moet een 12sp fiets erbij komen, best prijzig.
@verstappen33 wat wil ze er mee gaan doen? Als ze wil schakelen in sim mode wordt het inderdaad lastig maar als ze alleen ERG mode gaat gebruiken kom je misschien wel weg met een creatieve oplossing.

Mijn vrouw zit ook wel eens op Zwift maar alleen in ERG mode. In het verleden hadden we allebij een 9 speed fiets op de trainer maar sinds ik ook een 12 speed fiets heb is mijn "oude" 11 speed doorgeschoven als de binnen fiets, dus een 11 speed cassette op de Tacx, want ik schakel wel.

Ik heb gewoon een 11 speed ketting op de fiets van mijn vrouw gezet en haar derailleur vast gezet op een kransje ergens in het midden van de cassette en dat werkt voor haar prima.

NB: Die fiets is dus momenteel ook niet geschikt voor buiten, maar daar heeft ze helaas toch geen interesse in. Daar was die fiets wel ooit voor aangeschaft. :(

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 08-12-2023 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
verstappen33 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:52:
[...]

De Hub One overwogen? Daarmee kun je makkelijk fietsen switchen en heb je geen 'last' van de cassette..

Maar met een smartbike ben je natuurlijk helemaal klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
D-Ed schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:34:
[...]

De Hub One overwogen? Daarmee kun je makkelijk fietsen switchen en heb je geen 'last' van de cassette..

Maar met een smartbike ben je natuurlijk helemaal klaar.
De Hub One is niet zo accuraat als een Neo en de Neo Smart Bike heb ik al in huis gehad, maar die had veel kinderziektes in het begin. Teruggestuurd na ca 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Simbob schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:15:
[...]

De Hub One is niet zo accuraat als een Neo en de Neo Smart Bike heb ik al in huis gehad, maar die had veel kinderziektes in het begin. Teruggestuurd na ca 2 maanden.
Geen idee hoe accuraat het moet zijn, ik lees alleen dat er een handige oplossing moet komen voor twee fietsen/twee mensen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
@Kluus Dat is idd ook nog een oplossing, qua fiets zal het denk ik een mountainbike of iets dergelijks worden, ze wil wel redelijk rechtop zitten namelijk. Maar idd in ERG mode kan ze prima uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

verstappen33 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:52:
@Kluus Dat is idd ook nog een oplossing, qua fiets zal het denk ik een mountainbike of iets dergelijks worden, ze wil wel redelijk rechtop zitten namelijk. Maar idd in ERG mode kan ze prima uit de voeten.
Op mountainbikes is 12 speed al langer de norm dus die kun je mogelijk ook wel voor een schappelijke prijs met 12 speed vinden.

Geen garanties maar ik vermoed dat dat nog wel redelijk werkend te krijgen is op een 12 speed wegcassette.

NB: Enige is dat je met een mountainbike waarschijnlijk een andere inbouwbreedte zal hebben dan jouw racefiets dus dat betekent dan ook adapters wisselen wanneer je fietsen wisselt. Geen idee hoe problematisch dat is.

[ Voor 29% gewijzigd door Kluus op 09-12-2023 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:28
Als je toch shit gaat kopen kan je beter gewoon een 2e tacx kopen niet dan? Prijzen zijn enorm omlaag gekukeld.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin987
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-09 20:06
Vraagje, ik heb een wahoo tickr hartslagband van voor 2020 en ik merk dat de registratie van mijn hartslag snel minder goed wordt, nadat ik er een nieuwe batterij in heb gestopt. Na 4 weken van gemiddeld 4 uur fietsen meet het ding mijn hartslag al niet zo goed (veel stukken met dezelfde hartslag)

Ik vermoed dat de band niet meer zo goed werkt, maar een nieuwe band lijkt niet zo makkelijk te vinden, heeft iemand suggesties? Vind een nieuwe hartslagmeters beetje onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 16:38
MrAngry schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:49:
Als je toch shit gaat kopen kan je beter gewoon een 2e tacx kopen niet dan? Prijzen zijn enorm omlaag gekukeld.
Waar dan? Ik ben zelf aan het kijken voor een Tacx maar zie niet echt aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Edwin987 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:11:
Ik vermoed dat de band niet meer zo goed werkt, maar een nieuwe band lijkt niet zo makkelijk te vinden, heeft iemand suggesties? Vind een nieuwe hartslagmeters beetje onzinnig.
op Amazon en AliExpress zijn vervangende banden te koop. Op basis reviews van verkoper / fabrikant kun je daar prima slagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:24
Mijn “oude” fiets met shimano 105 is verkocht en ik wil nu graag mijn Aeroad (sram 12 speed) op de trainer (elite suito) zetten. Hiervoor heb ik een andere body (XDR) nodig. Helaas zijn deze van elite slecht verkrijgbaar. Ik had de laatste van 12gobiking maar helaas is dat dus een shimano body (die ik al heb), die gaat dus terug.

Moet ik perse een body van Elite hebben of past die van een ander merk ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
R0y. schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:01:
Moet ik perse een body van Elite hebben of past die van een ander merk ook?
bij https://www.elite-it.com/ navragen lijkt mij meest kansrijk. Kan zo te zien via forum of via facebook, Instagram en X /Twitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
Vraagje, ik heb een wahoo tickr hartslagband van voor 2020 en ik merk dat de registratie van mijn hartslag snel minder goed wordt, nadat ik er een nieuwe batterij in heb gestopt.
Ik doe hooguit 2 jaar met een tickr en koop dan maar weer een nieuwe. Ik heb er ook wel eens eentje onder garantie gehad, die gaf na een paar maanden al de geest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:20
Vraagje, ik heb een wahoo tickr hartslagband van voor 2020 en ik merk dat de registratie van mijn hartslag snel minder goed wordt, nadat ik er een nieuwe batterij in heb gestopt. Na 4 weken van gemiddeld 4 uur fietsen meet het ding mijn hartslag al niet zo goed (veel stukken met dezelfde hartslag)

Er zijn veel namaak banden op Bol / Amazon, bijvoorbeeld van Magene. Mijn ervaring met die banden is dat ze minstens even goed of beter zijn dan het origineel.

Verder laat ik de band na het fietsen een kwartiertje weken in de wasbak, terwijl ik sta te douchen. Zout is namelijk niet bevorderlijk voor die dingen. Dus tijdje laten weken kun je nog proberen.

Voorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...gsensor/9300000050962341/

[ Voor 10% gewijzigd door Morrar op 10-12-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:24
BartNL schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:02:
[...]

bij https://www.elite-it.com/ navragen lijkt mij meest kansrijk. Kan zo te zien via forum of via facebook, Instagram en X /Twitter.
Heb ze een mail gestuurd inderdaad al hoop ik dat hier al iemand er ervaring mee heeft.

De body is overal uitverkocht (ook bij Elite zelf) en ik wil toch wel blijven fietsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
robhuls schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:43:
[...]

Ik doe hooguit 2 jaar met een tickr en koop dan maar weer een nieuwe. Ik heb er ook wel eens eentje onder garantie gehad, die gaf na een paar maanden al de geest.
Mijn magene gaat nu al z'n 5e jaar in.... op de tweede batterij en de eerste band :?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02:43
Mistraller schreef op maandag 11 december 2023 @ 00:23:
[...]

Mijn magene gaat nu al z'n 5e jaar in.... op de tweede batterij en de eerste band :?
Zal misschien individueel zijn, mijn Tickr gaat nu al mee sinds 2016. Ik was wel iedere keer de band mee met de fietskleding en gebruik naast de originele ook 4 ali bandjes door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 09:27
J-M-T schreef op maandag 11 december 2023 @ 07:06:
[...]

Zal misschien individueel zijn, mijn Tickr gaat nu al mee sinds 2016. Ik was wel iedere keer de band mee met de fietskleding en gebruik naast de originele ook 4 ali bandjes door elkaar.
Mijn Tickr oude generatie doet het ook nog steeds, mijn Tickr nieuwe generatie blijft batterij meldingen geven na vervanging van de batterij (zelfs met aangeraden batterij).

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roskabouter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12-2023
robhuls schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:43:
[...]

Ik heb de tickr afgeschreven en ben nu al een tijdje een tevreden Polar gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Met name de band is gewoon een product wat uiteindelijk verslijt afhankelijk van je gebruik.. ik geloof niet dat heel vaak wassen de levensduur verlengt, op de garmin band stond het advies elke 7 workouts te wassen geloof ik.. Verder zal het ook behoorlijk afhangen van hoevaak je de band gebruikt, hoeveel je zweet, wat voor wasmachine je hebt, hoe strak je em draagt etc. Als de pod stuk gaat, dan is dat een slechter teken.. die zou eigenlijk een veel langere levensduur moeten hebben.

ik heb een garmin band gehad met alleen ANT+ deze is een jaar of 4 meegegaan op 1.5 batterij. Toen begon deze te haperen.. ik vermoed de band, maar aangezien mijn laatste telefoon ook geen ANT+ meer ondersteunde was het een mooi moment om te switchen naar een BT/ANT+ band. Niet zoveel goeds over de tickr gehoord, dus een polar H9 gekozen (ook een redelijk betaalbare optie)

Werkt tot nu toe prima (jaartje ongeveer), maar verbruikt wel aanzienlijk meer batterijen. Probeer nu de sensor los te klikken van de strap als deze niet in gebruik is, dat lijkt wel uit te maken. Of de band lang mee gaat, moet ik nog zien.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
De Wahoo Tickr is duidelijk meer budget dan een goede Garmin band. Ik verslijt ongeveer 3 Wahoo banden tov 1 Garmin HRM Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:49

LGU

In mijn geval lieten iedere keer de 'knopjes' na een x periode gebruik los van de hartslag band. Met de HR-meter zelf is niks mis maar ik twijfel sterk aan de kwaliteit van de gebruikte banden en constructie van de 'knopjes. Ben op advies van de FM overgegaan op de HR band met 4iiii en sindsdien (nu ruim een jaar) geen issue meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Zelfde gehad met mijn TickR. Twee keer afgebroken. 1e keer wel hele goede service want ruim buiten de garantie gewoon een nieuwe band gekregen. Na de 2e keer overgestapt op een Polar H9 en daar erg tevreden mee tot nu toe. Ook het idee dat die band beter werkt. Had met de Tickr nog wel eens dat hij pas lekker begon te werken als ik beetje aan het zweten was, ondanks dat ik de band altijd nat maak voor ik hem omdoe. Met de Polar nooit problemen mee.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Ik heb zelf de Garmin Dual HRM, ik "was" de band maar eens in de 7-8 weken even uit.
Met andere woorden, bodempje water in de wasbak, beetje wasmiddel erbij, kwartiertje weken (ondertussen douchen), en daarna uitspoelen onder de kraan en daarna even droogmaken met een handdoek en verder laten drogen..

Ik durf hem niet in de wasmachine te stoppen, en met de handwas is het ook maar 2-3 minuten werk.

Band gaat inmiddels al 5 jaar mee, geen sporen van slijtage oid, en heb inmiddels 3-4x de batterij moeten vervangen.

[ Voor 16% gewijzigd door verstappen33 op 11-12-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 15:04
Ook Garmin Dual HRM hier. Zit minder fijn dan de Wahoo TICKR vind ik, doordat een veel groter deel "kunststof" is i.p.v. rekbare band, maar hij werkt inderdaad wel als een tierelier. De TICKR begon na een jaar steeds vaker kuren te vertonen, klaar mee.

Ik stap overigens altijd de douche in met dat ding nog om. Dan doe ik 'm af en spoel de band goed met warm water, beetje uitwringen, en dan nog een paar keer. Blijft werken, geurt niet, kost ook geen tijd/moeite. En eens per maand ofzo mee in de wasmachine op sportprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Vraagje over Trainerroad voordat ik daar een subscription neem..

Ik zie online vaak mooie progressie diagrammen en leuke drill downs in je overall fit chart, om zo te zien waar je je nog kan verbeteren..

In Strava zit deze optie niet en ik wil toch mijn workouts/buitenritjes en algemene voortgang meer analyseren om te zien waar ik de focus op moet leggen om te verbeteren op bepaalde vlakken.

Mijn Strava/Garmin Connect is goed gevult met data van afgelopen jaar, is het (op een makkelijke manier) mogelijk om die data met terugwerkende kracht in trainerroad te importeren?

Of moet ik vanaf 0 beginnen en alles opnieuw opbouwen?

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 11-12-2023 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Nu online
voor zover ik weet doet trainerroad qua progression levels niks met je activiteiten buiten je plan. Gebruikt alleen de IF en TSS. Of dat moet veranderd zijn in het laatste jaar.
Maar ik denk niet dat je daar over in hoeft te zitten. Op basis van je resultaten en ervaren inspanning per workout schotelt hij je vanzelf moeilijkere trainingen voor.

zie ook: https://www.trainerroad.c...for-outdoor-rides/84934/7

[ Voor 12% gewijzigd door GWBoes op 11-12-2023 14:00 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

verstappen33 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:41:
Vraagje over Trainerroad voordat ik daar een subscription neem..

Ik zie online vaak mooie progressie diagrammen en leuke drill downs in je overall fit chart, om zo te zien waar je je nog kan verbeteren..

In Strava zit deze optie niet en ik wil toch mijn workouts/buitenritjes en algemene voortgang meer analyseren om te zien waar ik de focus op moet leggen om te verbeteren op bepaalde vlakken.

Mijn Strava/Garmin Connect is goed gevult met data van afgelopen jaar, is het (op een makkelijke manier) mogelijk om die data met terugwerkende kracht in trainerroad te importeren?

Of moet ik vanaf 0 beginnen en alles opnieuw opbouwen?
Ik denk dat je binnen TrainerRoad doelt op de progression levels overzicht. Dit wordt echter niet bepaald aan de hand van je ritten, maar aan de waarde die ze daar aan een bepaalde workout hangen. Doe je een workout met bijvoorbeeld level 6 threshold, dan zal je daarna op level 6 zitten. Het plan zal dan aan de hand daarvan worden aangepast om je steeds iets verder te pushen. Zo heeft iedere workout zijn zone en level.
Met een nieuw account begin je (zover ik weet) altijd op 0. Wel nemen ze je historische ritjes mee bij het bepalen van AiFTP. Al zul je daarvoor alsnog eerst 10 indoor TrainerRoad workouts moeten doen. Die gebruiken ze dan als een soort baseline om de rest mee te bepalen.

Als ik het goed lees denk ik dat je qua grafiekjes en stats beter eens kunt kijken op intervals.icu.

[ Voor 7% gewijzigd door Phydomir op 11-12-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Phydomir schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:58:
[...]

Ik denk dat je binnen TrainerRoad doelt op de progression levels overzicht. Dit wordt echter niet bepaald aan de hand van je ritten, maar aan de waarde die ze daar aan een bepaalde workout hangen. Doe je een workout met bijvoorbeeld level 6 threshold, dan zal je daarna op level 6 zitten. Het plan zal dan aan de hand daarvan worden aangepast om je steeds iets verder te pushen. Zo heeft iedere workout zijn zone en level.
Met een nieuw account begin je (zover ik weet) altijd op 0. Wel nemen ze je historische ritjes mee bij het bepalen van AiFTP. Al zul je daarvoor alsnog eerst 10 indoor TrainerRoad workouts moeten doen. Die gebruiken ze dan als een soort baseline om de rest mee te bepalen.

Als ik het goed lees denk ik dat je qua grafiekjes en stats beter eens kunt kijken op intervals.icu.
Ik zoek wat meer structuur en inzicht in mijn workouts.
Op dit moment zit ik 3-4x per weer op de tacx, en doe ik 1 relatief zware training (VO2max/threshold), en 1 tempo duur (Z3) en 1-2x per week een zone 2 training..

In principe doe ik maar eigenlijk wat, en straks in maart wil ik ook meer naar buiten toe, en zou het fijn zijn als die data ook meetelt ipv alleen gestructureerde workouts in mijn overal progress..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

verstappen33 schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:07:
In principe doe ik maar eigenlijk wat, en straks in maart wil ik ook meer naar buiten toe, en zou het fijn zijn als die data ook meetelt ipv alleen gestructureerde workouts in mijn overal progress..
Daar doen ze nu nog niets mee, maar dat zit wel in de planning. Je kan nu al wel workouts buiten doen die meewegen in hoe je schema verder wordt opgebouwd. Mocht je zoiets nu al willen dan is Join ook een goede optie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
@verstappen33 inderdaad, wat @Phydomir zegt.. de grafiekjes met levels, bv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNCQFcT1wNt3l13WO-C9By-H-3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jSWkom51PPncjh4h2O68V0nF.png?f=fotoalbum_largeupdaten eigenlijk enkel na een workout, hier heb ik bv een threshold workout gedaan van level 2.5, waardoor mij Threshold level is gestegen naar 2.5 (want dat is blijkbaar een moeilijkheid die ik aan kon).
Afhankelijk van je verdere input (of het bv makkelijk of all-out was) zal de volgende workout in deze categorie een stukje zwaarder zijn (bv level 3).

als je start met TR zal er wel een FTP schatting gedaan worden op basis van je history (hierin worden unstructued outdoor rides wel meegenomen, maar misschien moet je ook wel een paar TR workouts hebben gedaan.., dat weet ik niet zeker). De FTP schatting is wel wat slimmer dan bv het zoeken naar een max 20 minunten waarde, en lijkt voor mij redelijk accuraat, de workouts geschaald naar mijn geschatte FTP icm de progression levels zijn eigenlijk altijd goed te doen.
De progression levels beginnen dan op 1 en zullen gewoon langzaam aan omhoog gaan. Gaat je FTP omhoog, dan zullen de levels weer een beetje dalen om te compenseren voor je hogere FTP, anders zouden de workouts ineens dubbel zwaarder worden. De absolute progressie gaat dan als het ware in dezelfde lijn omhoog.

Het mooie van de progression levels is dat je trainingsplan een mooie opbouw volgt, ook als je tussendoor nog wat time off hebt door bv ziekte of vakantie of whatever, je levels zakken dan automatisch wat naar beneden. Ook is het erg makkelijk om zelf je plan aan te passen. Je kan altijd handmatig een passende workout vinden met de duur en de zone die je zoekt. Zo switch kan je bv makkelijk switchen naar een langer endurance ritje als je daar tijd voor hebt en geen zin om diep te gaan. Of andersom, als je weinig tijd hebt en toch even wilt knallen.

De buiten (of binnen) ritten waar geen workout aan hangt tellen nog niet mee voor je levels, dit is blijkbaar erg ingewikkeld, want ze werken hier volgens mij al meer dan een jaar aan. Als je van plan bent om een 2 uur duurritje te gaan doen kan je ook gewoon een 2 uur endurance workout selecteren en die via je garmin buiten uitvoeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXb6ksUfZByG7rV4bmFPCtEh_8A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7dgouG7U540kAF551Q9CHpUa.png?f=fotoalbum_large

Als je het op deze manier doet, dan zal je progression level ook geupdate worden na afloop.
verstappen33 schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:07:
[...]

Ik zoek wat meer structuur en inzicht in mijn workouts.
Op dit moment zit ik 3-4x per weer op de tacx, en doe ik 1 relatief zware training (VO2max/threshold), en 1 tempo duur (Z3) en 1-2x per week een zone 2 training..

je overall progress is in dit geval je FTP in combinatie met je levels..
heel duidelijk op de lange termijn is dit dus niet.. ik kan kan mijn huidige FTP vergelijken met december 2022, maar ik weet mijn levels van toen niet, dus dat zegt niet zoveel, en andersom levels zonder FTP zeggen ook niet zoveel.
maar ondanks dat kan ik toch best aardig inschatten hoe ik ervoor sta. maar wellicht is de JOIN score een betere metric hiervoor.

Ik zou met de ambities die je hebt in ieder geval gewoon beginnen met Join of TR, dat zijn naar mijn idee toch wel de beste tools als je voor een event aan het trainen bent.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Prulleman schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:13:
maar ondanks dat kan ik toch best aardig inschatten hoe ik ervoor sta. maar wellicht is de JOIN score een betere metric hiervoor.

Ik zou met de ambities die je hebt in ieder geval gewoon beginnen met Join of TR, dat zijn naar mijn idee toch wel de beste tools als je voor een event aan het trainen bent.
Ik heb het idee dat de Join score eigenlijk net zo iets is als je "fitness' score op Strava en intervals.icu. Soort van gemiddelde van je totale tijd met daarin de intensiteit verwerkt. Ik sta nu op zo'n 10 uur in de week en kan zien dat die score nog een week of 8 oploopt waarna hij rond de 34 blijft hangen. Zegt wat mij betreft niet zo veel.

Ben sowieso van mening dat al die statistieken weinig zeggen over je daadwerkelijke fitness. Ook omdat niet ieder getal voor iedereen even belangrijk is. Momenteel vooral Zwift racejes aan het rijden en dan is voor mijn vooral de herhaalbaarheid van belang. Hoeveel van die 2 tot 4 minuten efforts kan je achter elkaar doen en hoe snel herstel je tussen die efforts. Dat is heel moeilijk uit de statistieken te halen.

Als je voor lange efforts traint wordt het al iets makkelijker. Voor de Marmotte was het voor mij vooral een kwestie van lange sweetspot/FTP blokken. Aan de hand van je "time to exhaustion" kun je dan wel redelijk de balans opmaken.

Waar ik nu het meest aan heb is de seizoen functie op intervals.icu (die TR ook heeft) om zo mijn waardes per jaar te vergelijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qb9lg62pD1k9wETqEisSBrU3PQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6XCxgHjG9yk1tOMm7XBAFpSK.png?f=fotoalbum_large
Zo kan je vrij snel zien hoe je waardes zich verhouden ten opzichte van eerdere jaren of de laatste 6 weken.

Ik denk trouwens dat @verstappen33 met z'n huidige opzet al prima op weg is. Trainen is op zich niet zo ingewikkeld. Zolang je maar probeert om die progressive overload erin te houden richting je event. Als je hetzelfde blijft doen zal je stagneren. Je moet jezelf blijven prikkelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Phydomir op 11-12-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 19:37

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Phydomir schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:57:
[...]

Ik heb het idee dat de Join score eigenlijk net zo iets is als je "fitness' score op Strava en intervals.icu. Soort van gemiddelde van je totale tijd met daarin de intensiteit verwerkt. Ik sta nu op zo'n 10 uur in de week en kan zien dat die score nog een week of 8 oploopt waarna hij rond de 34 blijft hangen. Zegt wat mij betreft niet zo veel.
Als ik mij niet vergis zeggen ze 'ergens in een podcast' (sry geen correcte verwijzing) dat ze zichzelf onderscheiden door te zeggen dat een renner met hogere JOIN score ook gewoon een echt betere renner is op dat moment. Dat zich dat gebied onderscheid van Strava.

Zelf heb ik een best pessimistische indruk van doe Join score, met maar 5u per week raak je niet ver en vooral niet hard. Op 2 maanden ben ik van een 10.5 naar een 12 gegaan. (geen een training gemist)
Nu 10 dagen stilgelegen, beetje ziekte en weekje op reis. En sta ik plots alweer op 9.5. Daar wordt een mens eigenlijk niet vrolijk van.
Zeker wanneer ze zelf aangeven dat wanneer je da AGR wil rijden, je best niveau 30-35 kan hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Joindry schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:58:
Als ik mij niet vergis zeggen ze 'ergens in een podcast' (sry geen correcte verwijzing) dat ze zichzelf onderscheiden door te zeggen dat een renner met hogere JOIN score ook gewoon een echt betere renner is op dat moment. Dat zich dat gebied onderscheid van Strava.

Zelf heb ik een best pessimistische indruk van doe Join score, met maar 5u per week raak je niet ver en vooral niet hard. Op 2 maanden ben ik van een 10.5 naar een 12 gegaan. (geen een training gemist)
Ja, weet niet of ik het daar echt mee eens ben. Hoe ik het nu zie lijkt het vooral een indicatie van hoeveel tijd iemand traint. Ik weet alleen niet wat er natuurlijk precies achter zit. Ik zit nu rond de 10 uur per week, ftp rond 300w. Join score rond de 31. Mocht er hier iemand zijn met dezelfde uren, maar een andere ftp dan ben ik wel benieuwd wat voor een Join score daar aan gehangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Join kijkt naar gewicht, ftp en trainingsload.

Je score stijgt als je progressief de load verhoogt. Maar als je je gewicht aanpast stijgt hij ook. Doe je een FTP test en voer je het hogere ftp in bij Join => hogere Join score.

De reguliere toename is volgens mij vrijwel vergelijkbaar met de fitness curve van Strava/intervals.icu. Is eigenlijk meet een geschatte verwachting van je verbetering omdat ze binnen de populatie weten ‘zoveel meer trainingsbelasting is zoveel progressie’.

Heel generiek dus. Zo was mijn Join score in 1 blok 3 punten oid gestegen. FTP test gedaan, hoge score omdat ik kennelijk goed reageerde op dat blok. Nieuwe FTP nam Join over en binnen 1 minuut kreeg ik er opeens nog een extra 3 Join punten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:35

McMiGHtY

- burp -

Magene H603

Werkt perfect..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 19:54
Prulleman schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:13:
@verstappen33 inderdaad, wat @Phydomir zegt.. de grafiekjes met levels, bv:
[Afbeelding]updaten eigenlijk enkel na een workout, hier heb ik bv een threshold workout gedaan van level 2.5, waardoor mij Threshold level is gestegen naar 2.5 (want dat is blijkbaar een moeilijkheid die ik aan kon).
Afhankelijk van je verdere input (of het bv makkelijk of all-out was) zal de volgende workout in deze categorie een stukje zwaarder zijn (bv level 3).

als je start met TR zal er wel een FTP schatting gedaan worden op basis van je history (hierin worden unstructued outdoor rides wel meegenomen, maar misschien moet je ook wel een paar TR workouts hebben gedaan.., dat weet ik niet zeker). De FTP schatting is wel wat slimmer dan bv het zoeken naar een max 20 minunten waarde, en lijkt voor mij redelijk accuraat, de workouts geschaald naar mijn geschatte FTP icm de progression levels zijn eigenlijk altijd goed te doen.
De progression levels beginnen dan op 1 en zullen gewoon langzaam aan omhoog gaan. Gaat je FTP omhoog, dan zullen de levels weer een beetje dalen om te compenseren voor je hogere FTP, anders zouden de workouts ineens dubbel zwaarder worden. De absolute progressie gaat dan als het ware in dezelfde lijn omhoog.

Het mooie van de progression levels is dat je trainingsplan een mooie opbouw volgt, ook als je tussendoor nog wat time off hebt door bv ziekte of vakantie of whatever, je levels zakken dan automatisch wat naar beneden. Ook is het erg makkelijk om zelf je plan aan te passen. Je kan altijd handmatig een passende workout vinden met de duur en de zone die je zoekt. Zo switch kan je bv makkelijk switchen naar een langer endurance ritje als je daar tijd voor hebt en geen zin om diep te gaan. Of andersom, als je weinig tijd hebt en toch even wilt knallen.

De buiten (of binnen) ritten waar geen workout aan hangt tellen nog niet mee voor je levels, dit is blijkbaar erg ingewikkeld, want ze werken hier volgens mij al meer dan een jaar aan. Als je van plan bent om een 2 uur duurritje te gaan doen kan je ook gewoon een 2 uur endurance workout selecteren en die via je garmin buiten uitvoeren.
[Afbeelding]

Als je het op deze manier doet, dan zal je progression level ook geupdate worden na afloop.

[...]

je overall progress is in dit geval je FTP in combinatie met je levels..
heel duidelijk op de lange termijn is dit dus niet.. ik kan kan mijn huidige FTP vergelijken met december 2022, maar ik weet mijn levels van toen niet, dus dat zegt niet zoveel, en andersom levels zonder FTP zeggen ook niet zoveel.

Mooie post! Ik ben zelf ook fan van TrainerRoad, heb het gevoel dat het beter werkt voor mij dan een trainingsprogramma op Zwift. Moet zeggen dat ik TR wel een stuk saaier vind, blijkbaar is rondfietsen in zo'n wereld toch leuker dan ik dacht. Ook het missen van races, social rides en de climb portal vind ik weleens jammer.

Belangrijkste is vooral dat je iets vind wat je langer vol kan houden, binnen fietsen blijft toch anders dan binnen fietsen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Een dikke maand aan de slag met Zwift. Ik heb vanavond weer een FTP (ramp) test gedaan en het 'niveau' (als ik het zo mag noemen ;) ) is van 144 naar 176 gestegen. Ik fietste al wat op de mtb buiten maar nu met de Zwift erbij maakt het wel echt dat in een goed ritme terecht kom _/-\o_

Het zal allemaal een stuk serieuzer kunnen maar op zondag met de beginnersgroep meerijden, een Fondo race en zelf wat activiteiten en workouts doen in combinatie met door de modder in de bossen crossen maakt het echt een top toevoeging.

Als ik deze winter fitter uitkom dan dat ik er ben ingegaan is dat al dikke winst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 18:56
Roskabouter schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:11:
[...]

Ik heb de tickr afgeschreven en ben nu al een tijdje een tevreden Polar gebruiker.
Ik ben zelf ooit begonnen met een Garmin HRM maar dat ding werkte voor de helft van de tijd niet, daarna een Tickr maar dat was ook geen succes en nu geruime tijd een Polar H10 en die werkt altijd probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

verstappen33 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:16:
Ik heb zelf de Garmin Dual HRM, ik "was" de band maar eens in de 7-8 weken even uit.
Met andere woorden, bodempje water in de wasbak, beetje wasmiddel erbij, kwartiertje weken (ondertussen douchen), en daarna uitspoelen onder de kraan en daarna even droogmaken met een handdoek en verder laten drogen..

Ik durf hem niet in de wasmachine te stoppen, en met de handwas is het ook maar 2-3 minuten werk.

Band gaat inmiddels al 5 jaar mee, geen sporen van slijtage oid, en heb inmiddels 3-4x de batterij moeten vervangen.
Hier ook Garmin band, gaat al een jaar of 5 mee.
2x batterij vervangen.

Werkt alleen op ANT+.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Warempel
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-08 18:01
M'n Polar H10 band reeds vervangen na 3 jaar gebruik, de sensoren lieten los.
Koste me 45 euro met verzendkosten bij Polar zelf dat vond ik zelf nogal fors. Handwasje lijkt me sowieso beter voor zo'n band.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik ga er meestal gewoon even mee onder de douche staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:00

Reginas

Queen of Core Stability

Ik was mijn Garmin Dual HRM soms mee in de sportwas, in een netje met mijn sportbeha. Wordt hij ook wat minder door de trommel geslingerd. Gaat vooralsnog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
same here, maar dan met de bh van mijn vrouw :D

maar nogmaals, die band is echt een slijtage artikel.. je verwacht ook niet dat een paar sokken of een bib 5 jaar meegaan toch?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Over banden gesproken, mijn trouwe Garmin deed het opeens niet meer. Opengeschroefd en ik zie nu dit. Gevalletje Garmin mailen en hopen op coulance (uit garantie denk ik) of zou ik pech hebben? :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8uZa_3qeKzoomPaEgTVGfcauYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnOXDh6yVeHNpD5dfxzOFwBO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:47:
Over banden gesproken, mijn trouwe Garmin deed het opeens niet meer. Opengeschroefd en ik zie nu dit. Gevalletje Garmin mailen en hopen op coulance (uit garantie denk ik) of zou ik pech hebben? :-)

[Afbeelding]
Dat kan je altijd proberen natuurlijk, nee heb je, ja kan je krijgen. Welk model is dit trouwens? Want bij de garmin banden die ik ken zit er een losse pod met drukkers op de band en moet je deze van achter openschroeven, deze lijkt nog op de band te zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Kluus schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:00:
[...]

Dat kan je altijd proberen natuurlijk, nee heb je, ja kan je krijgen. Welk model is dit trouwens? Want bij de garmin banden die ik ken zit er een losse pod met drukkers op de band en moet je deze van achter openschroeven, deze lijkt nog op de band te zitten?
Dit is de oude HRM Pro: https://www.dcrainmaker.c...t-strap-depth-review.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-09 12:00
Phydomir schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:30:
[...]

Ja, weet niet of ik het daar echt mee eens ben. Hoe ik het nu zie lijkt het vooral een indicatie van hoeveel tijd iemand traint. Ik weet alleen niet wat er natuurlijk precies achter zit. Ik zit nu rond de 10 uur per week, ftp rond 300w. Join score rond de 31. Mocht er hier iemand zijn met dezelfde uren, maar een andere ftp dan ben ik wel benieuwd wat voor een Join score daar aan gehangen wordt.
Ik heb een FTP van 302 (78kg), train ook rond de 10 uur per week en mijn score is 31,3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 14-09 09:57
Phydomir schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:30:
[...]

Verander maar eens voor de lol je gewicht 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:06
Hier een Join-score van 19 terwijl dit gisteren nog 21,5 was. Gewicht 70,0 en een FTP momenteel geschat rond de 265. Trainingsload is de afgelopen weken matig tot weinig (varierend van 6 tot 1 uur per week). Zit momenteel voor de komende 200 dagen nog in een trainingsschema naar m'n grote doel, dus maak me niet direct zorgen.

Join is sowieso geen groot fan van mijn trainingsregime. Ben nog niet boven de 24,5 geweest dit jaar terwil ik toch al fors fitter ben geweest.

edit: leuke aanvulling. Zag dat Jasper Ockeloen een score van 44,2 heeft _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Stufferdt op 13-12-2023 14:30 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ik zat vlak voor de Marmotte rond de 34 met 10-14 uur training per week. Als je net als Ockeloen 25 uur p/w kunt fietsen kom je wel een eind richting de 40... Het 'probleem' is dat die score alleen blijft stijgen als je progressive blijft overloaden. Dus óf meer intensiteit, óf meer volume (of allebei ;)). Intensiteit kun je op een gegeven moment niet meer verhogen, volume kan wel hoger door gewoon meer rustige km's toe te voegen. En dat kan eigenlijk alleen maar als je zeeeeeeeeën van tijd hebt.

Overigens iemand de laatste Join podcast al gehoord? Ik vond het echt vrij dommig hoe ze San Milan's Zone 2 training aan het afzeiken waren. Ten Dam dacht zelfs dat Zone 2 ging om een 3 zone model en dan vooral in Zone 2 grijs trainen, wat het juist niet is. En Jim v/d Berg vond dat hij nergens uitlegt wat dan precies Zone 2 is, wat volgens mij echt juist zo klip en klaar als een klontje is: de zone voor de aërobe drempel.

Ik vond ze echt niet best overkomen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
Stufferdt schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:27:
Hier een Join-score van 19 terwijl dit gisteren nog 21,5 was. Gewicht 70,0 en een FTP momenteel geschat rond de 265. Trainingsload is de afgelopen weken matig tot weinig (varierend van 6 tot 1 uur per week). Zit momenteel voor de komende 200 dagen nog in een trainingsschema naar m'n grote doel, dus maak me niet direct zorgen.

Join is sowieso geen groot fan van mijn trainingsregime. Ben nog niet boven de 24,5 geweest dit jaar terwil ik toch al fors fitter ben geweest.

edit: leuke aanvulling. Zag dat Jasper Ockeloen een score van 44,2 heeft _/-\o_
Dan noem je er ook eentje haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:06
edoappelhof schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:44:
[...]

Dan noem je er ook eentje haha
Haha opzich. Volwaardig prof natuurlijk.
Requiem19 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:41:
Ik zat vlak voor de Marmotte rond de 34 met 10-14 uur training per week. Als je net als Ockeloen 25 uur p/w kunt fietsen kom je wel een eind richting de 40... Het 'probleem' is dat die score alleen blijft stijgen als je progressive blijft overloaden. Dus óf meer intensiteit, óf meer volume (of allebei ;)). Intensiteit kun je op een gegeven moment niet meer verhogen, volume kan wel hoger door gewoon meer rustige km's toe te voegen. En dat kan eigenlijk alleen maar als je zeeeeeeeeën van tijd hebt.
Ik rij op 30/8/2024 de Fausto Coppi (177km ~4000hm) en hoop ergens rond de 30 uit te komen. Heb exact 200 dagen nog aldus het trainingsplan :+ Zou nog iets lichter mogen en moet vooral duur uitbouwen. Daar ligt gelukkig wel m'n sterkere punt.

En klopt exact wat je zegt qua overloaden. Daar zit bij mij geen stijgende lijn in(aflevering 1 #consistentie). Merk dat ik laatste tijd door wat tijdsgebrek en het kopen van een mtb weinig duur heb gedaan. Dit is funest voor m'n fitheid aldus join en intervals. Doel is nu de schade beperken tot het nieuwe jaar en dan er weer met goede moed in. Sta momenteel qua gewicht scherper dan de afgelopen 5 jaar en fitheid is voor deze periode van het jaar ook prima. Woog een jaar geleden 80kg en was totala uit vorm.

En geluisterd via de app? Ik merk dat ik alles dat niet meer op spotify staat uit het oog verlies...

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
@Stufferdt Join podcasts zitten nu achter paywall. In de Join app kun je het linkje vinden om te luisteren.

Mbt je doel in augustus: als je nu gewoon blijft doen waar je zin in hebt, beetje in beweging blijft en volgend jaar langzamerhand weer de focus verlegt naar structuur kun je daar prima topfit aan de start staan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 18:04
Het 'probleem' is dat die score alleen blijft stijgen als je progressive blijft overloaden. Dus óf meer intensiteit, óf meer volume (of allebei ;)).
Dit is dus niet helemaal waar. Je JOIN-score blijf ook toenemen bij de zelfde "load", zolang je FTP (w/kg) blijft toenemen. En tuurlijk, als je geen progressieve overload blijft toepassen zul je uiteindelijk wel stagneren op een bepaald FTP. Echter kan dat afhankelijk van jouw situatie een maand duren, een jaar of nog 3 jaar, bij wijze van spreken.

In dat opzicht is de Join-score dus wel iets veelzeggender dan alleen CTL/ATL-waarde, dat zegt iets over je load, maar niet iets over je "kwaliteit".
Overigens iemand de laatste Join podcast al gehoord? Ik vond het echt vrij dommig hoe ze San Milan's Zone 2 training aan het afzeiken waren. Ten Dam dacht zelfs dat Zone 2 ging om een 3 zone model en dan vooral in Zone 2 grijs trainen, wat het juist niet is. En Jim v/d Berg vond dat hij nergens uitlegt wat dan precies Zone 2 is, wat volgens mij echt juist zo klip en klaar als een klontje is: de zone voor de aërobe drempel.
Dit laatste is trouwens ook niet helemaal correct, San Millan gebruikt lactaatwaardes om de zogenaamde Z2 te bepalen. Als je zijn methode schijnt toe te passen o.b.v. lactaat bij de gemiddelde getrainde amateur dan zal dat eerder laag Z3 (tempo) zijn in het traditionele zone-model. Zeg 75-80%. (Edit: hieronder door Requim gecorrigeerd)

Dan nog is het inderdaad opvallend dat ze dat van te voren niet even met elkaar afstemmen om zo'n warrige podcast te voorkomen. Dat al die zones van elkaar afwijken zouden ze toch moeten weten.

Ik ben het wel eens met ze dat pure Z2-fietsen een beetje afzeiken. Alles onder FTP levert in principe vergelijkbare adapties op, en hoe hoger de intensiteit hoe meer adaptatie (echter wel ten koste van meer fatigue).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
jasperdeman schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:18:
[...]

Dit is dus niet helemaal waar. Je JOIN-score blijf ook toenemen bij de zelfde "load", zolang je FTP (w/kg) blijft toenemen. En tuurlijk, als je geen progressieve overload blijft toepassen zul je uiteindelijk wel stagneren op een bepaald FTP. Echter kan dat afhankelijk van jouw situatie een maand duren, een jaar of nog 3 jaar, bij wijze van spreken.
Ja dat is waar, OF als je gewicht lager wordt en je dat netjes invoert.
[/quote]
Dit laatste is trouwens ook niet helemaal correct, San Millan gebruikt lactaatwaardes om de zogenaamde Z2 te bepalen. Als je zijn methode schijnt toe te passen o.b.v. lactaat bij de gemiddelde getrainde amateur dan zal dat eerder laag Z3 (tempo) zijn in het traditionele zone-model. Zeg 75-80%.
Je gebruikt inderdaad lactaat om je aerobe drempel te bepalen. Het is het eerste moment waarop er een toename van lactaat ontstaat in je bloed. Dat geeft eigenlijk vooral aan dat je meer aan het overschakelen bent naar de verbranding van carbs. Lactaat is niets meer dan een bijproduct van carb oxidatie en ontstaat dus in z'n geheel niet bij de oxidatie van vetten:

[img]https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5e274c204edc972b8161ec64/1589379648138-B56K0TGIDZOXN5SZE9JE/Polarised+training+intensity+zones+-++3+Zone+model.jpg[/quote]

Juist bij amateurs zal op deze manier Z2 heel laag zijn. Immers: hoe minder getraind je bent, hoe minder goed je lichaam vetten als brandstof kan gebruiken (want minder mitochondriën, mindere mitochondriën dichtheid, mindere efficiëntie van mitochondriën en mindere flexibiliteit van mitochondriën). Doorgaans wordt Z2 gezien als 55% - 75% ftp. Bij amateurs zal dit eerder 55%.

Bij profs zal LT1 (oftewel Zone 2) juist een relatief hoger percentage van hun FTP zijn, eerde richting de 75%. Daarom ook het verhaal in de podcast over Bennett en Tim Wellens die relatief hard moesten trainen. Klinkt in mijn ogen vooral alsof ze teveel aan de bovenkant van Z2 moesten trainen.
Ik ben het wel eens met ze dat pure Z2-fietsen een beetje afzeiken. Alles onder FTP levert in principe vergelijkbare adapties op, en hoe hoger de intensiteit hoe meer adaptatie (echter wel ten koste van meer fatigue).
Ik denk niet dat je bovenstaande statement helemaal klopt: je adapteert het systeem dat je traint. Als je veel rond FTP traint wordt je glycolitische systeem sterker. Een training met lange FTP achtige blokken zal weinig voordeel opleveren voor je LT1 treshold en bijbehorende mitochondriën adapties (al leveren V02 max trainingen juist wel voordeel op voor de efficiëntie van je mitochondrien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 18:04
Juist bij amateurs zal op deze manier Z2 heel laag zijn. Immers: hoe minder getraind je bent, hoe minder goed je lichaam vetten als brandstof kan gebruiken (want minder mitochondriën, mindere mitochondriën dichtheid, mindere efficiëntie van mitochondriën en mindere flexibiliteit van mitochondriën). Doorgaans wordt Z2 gezien als 55% - 75% ftp. Bij amateurs zal dit eerder 55%.

Bij profs zal LT1 (oftewel Zone 2) juist een relatief hoger percentage van hun FTP zijn, eerde richting de 75%. Daarom ook het verhaal in de podcast over Bennett en Tim Wellens die relatief hard moesten trainen. Klinkt in mijn ogen vooral alsof ze teveel aan de bovenkant van Z2 moesten trainen.
Oh goed inderdaad dat je me verbetert. Dit klopt inderdaad wat je zegt. Wat ik vervolgens (verkeerd geformuleerd dus) wilde zeggen is dat San Millan profs op Z2 traint tegen de 75-80%. En als je dat dus naar een amateur gaat vertalen naar 55% laat je natuurlijk heel veel potentie tot groei op de tafel liggen.
Ik denk niet dat je bovenstaande statement helemaal klopt: je adapteert het systeem dat je traint. Als je veel rond FTP traint wordt je glycolitische systeem sterker. Een training met lange FTP achtige blokken zal weinig voordeel opleveren voor je LT1 treshold en bijbehorende mitochondriën adapties (al leveren V02 max trainingen juist wel voordeel op voor de efficiëntie van je mitochondrien).
Alles onder FTP heeft vergelijkbare adaptaties, op een spectrum. Blokken op 95% hebben ook zeker effect op je mitochondrien, net als een duurrit op 65%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Een belangrijke reden om wel of niet te intensief te trainen is de balans tussen de prikkel en herstel.
Met een paar uur per week kan je best 2x een uur sweet spot + een uur vo2 max doen, daar kunnen de meeste prima van herstellen. Je zal daar ook wel verder mee komen dan 3 uur endurance per week als het om tijd indelen gaat.

Maar met 3 uur per week (intensief) zit je ook vrij snel tegen je plafond en zal je meer volume moeten gaan maken (want intensief was het al, dus daar valt weinig meer te halen. Maar met meer volume moet ook de intensiteit omlaag, ander kan je weer niet herstellen.

Het is dus altijd zoeken naar de optimale balans van prikkels en herstel en dat is erg afhankelijk van de beschikbare tijd, additionale stress en nog een hoop andere factoren.

Dat (sommige?) profs hoog in de duurzone trainen, heeft er wellicht mee te maken, dat ze qua volume al aan de max zitten, maar toch nog een extra stimulans zoeken, dan ga je dus de intensiteit weer wat opvoeren. Mits je daar genoeg van kan herstellen uiteraard, maar ja, het zijn niet voor niks profs, en gezegend met het juiste DNA en trainings geschiedenis om zoveel load goed te verwerken

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Zoveel coaches, zo veel meningen. Zijn ook een hoop coaches die juist de trainingen voorschrijven dat je relatief laag in je endurance zone blijft, omdat die paar procent harder trappen je relatief veel vermoeider maken voor relatief weinig extra adaptatie.

Ook voor profs gaat 15 uur op 75/80% flink aantikken ten opzichte van 15 uur op 60%.

Die Join podcast werd wel wat rommelig ja. Jammer dat ze daar niet de juiste conclusie aan trokken, want voorals mij was het idee juist om aan te kaarten dat zone training een beetje overrated is, als je niet precies weet over welke model je praat. Dat was volgens mij ook de kritiek op de ISM methode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLLFhhqAI2oMTSb3qEXtns_lyXs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uzsjGKSHqIu8zTNanWZxSPuD.jpg?f=user_large

Denk dat deze chart het wel goed samenvat. Enige wat hierin wel mist is natuurlijk de bijbehorende hersteltijd en maximale tijd in deze zones... Op papierlijkt sweet spot training beste bang for the buck. Totdat je dat 10 uur per week probeert te doen...

[ Voor 28% gewijzigd door Michaelg op 13-12-2023 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Dat is uit Coggan’s 2003 boek. Veel moderne trainers zijn van mening dat trainen op zulke hoge intensiteit vooral benefits heeft op alle processen die te maken hebben met koolhydraten oxidatie. En dus weinig adaptaties geven qua vetten oxidatie. In andere woorden: SS verbetert vooral je 2e threshold, terwijl Zone 2 vooral je eerste threshhold verbetert.

Althans, dat is de visie van bijv ISM, Peter Attia etc, die op hun beurt weer veel coaches geïnspireerd hebben laatste jaren, zoals:

https://podcasts.apple.co...494799053?i=1000623274857

https://podcasts.apple.co...714629070?i=1000633999536

Lijkt me wel trouwens wel een interessant experiment: alleen maar SS training doen en dan een rit van 8 uur doen. Benieuwd hoe zich dat verhoudt tot iemand die alleen maar Z2 gedaan heeft in hetzelfde volume.

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Requiem19 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:31:

Lijkt me wel trouwens wel een interessant experiment: alleen maar SS training doen en dan een rit van 8 uur doen. Benieuwd hoe zich dat verhoudt tot iemand die alleen maar Z2 gedaan heeft in hetzelfde volume.
Rip persoon die 25 uur per week sweetspot doet.

Pagina: 1 ... 135 ... 161 Laatste