@
verstappen33 inderdaad, wat @
Phydomir zegt.. de grafiekjes met levels, bv:
/f/image/jSWkom51PPncjh4h2O68V0nF.png?f=fotoalbum_large)
updaten eigenlijk enkel na een workout, hier heb ik bv een threshold workout gedaan van level 2.5, waardoor mij Threshold level is gestegen naar 2.5 (want dat is blijkbaar een moeilijkheid die ik aan kon).
Afhankelijk van je verdere input (of het bv makkelijk of all-out was) zal de volgende workout in deze categorie een stukje zwaarder zijn (bv level 3).
als je start met TR zal er wel een FTP schatting gedaan worden op basis van je history (hierin worden unstructued outdoor rides wel meegenomen, maar misschien moet je ook wel een paar TR workouts hebben gedaan.., dat weet ik niet zeker). De FTP schatting is wel wat slimmer dan bv het zoeken naar een max 20 minunten waarde, en lijkt voor mij redelijk accuraat, de workouts geschaald naar mijn geschatte FTP icm de progression levels zijn eigenlijk altijd goed te doen.
De progression levels beginnen dan op 1 en zullen gewoon langzaam aan omhoog gaan. Gaat je FTP omhoog, dan zullen de levels weer een beetje dalen om te compenseren voor je hogere FTP, anders zouden de workouts ineens dubbel zwaarder worden. De absolute progressie gaat dan als het ware in dezelfde lijn omhoog.
Het mooie van de progression levels is dat je trainingsplan een mooie opbouw volgt, ook als je tussendoor nog wat time off hebt door bv ziekte of vakantie of whatever, je levels zakken dan automatisch wat naar beneden. Ook is het erg makkelijk om zelf je plan aan te passen. Je kan altijd handmatig een passende workout vinden met de duur en de zone die je zoekt. Zo switch kan je bv makkelijk switchen naar een langer endurance ritje als je daar tijd voor hebt en geen zin om diep te gaan. Of andersom, als je weinig tijd hebt en toch even wilt knallen.
De buiten (of binnen) ritten waar geen workout aan hangt tellen nog niet mee voor je levels, dit is blijkbaar erg ingewikkeld, want ze werken hier volgens mij al meer dan een jaar aan. Als je van plan bent om een 2 uur duurritje te gaan doen kan je ook gewoon een 2 uur endurance workout selecteren en die via je garmin buiten uitvoeren.
Als je het op deze manier doet, dan zal je progression level ook geupdate worden na afloop.
verstappen33 schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:07:
[...]
Ik zoek wat meer structuur en inzicht in mijn workouts.
Op dit moment zit ik 3-4x per weer op de tacx, en doe ik 1 relatief zware training (VO2max/threshold), en 1 tempo duur (Z3) en 1-2x per week een zone 2 training..
In principe doe ik maar eigenlijk wat, en straks in maart wil ik ook meer naar buiten toe, en zou het fijn zijn als die data ook meetelt ipv alleen gestructureerde workouts in mijn overal progress..
je overall progress is in dit geval je FTP in combinatie met je levels..
heel duidelijk op de lange termijn is dit dus niet.. ik kan kan mijn huidige FTP vergelijken met december 2022, maar ik weet mijn levels van toen niet, dus dat zegt niet zoveel, en andersom levels zonder FTP zeggen ook niet zoveel.
maar ondanks dat kan ik toch best aardig inschatten hoe ik ervoor sta. maar wellicht is de JOIN score een betere metric hiervoor.
Ik zou met de ambities die je hebt in ieder geval gewoon beginnen met Join of TR, dat zijn naar mijn idee toch wel de beste tools als je voor een event aan het trainen bent.